مراتب علمی استادان دانشگاه

بسیاری از افراد علاقه مند هستند که در مورد مرتبه علمی و استخدامی مدرسین دانشگاه و اعضای هیأت علمی اطلاع بیشتری داشته باشند. این نوشته کوتاه به اختصار مراتب علمی و استخدامی کسانی را که در دانشگاه ها تدریس می کنند، بیان می کند.

کسانی که در دانشگاه تدریس می کنند از حیث رابطه استخدامی با دانشگاه محل تدریس به دو گروه «مدعو» و «عضو هیأت علمی» تقسیم می ­شوند. مدرسین مدعو به موجب قرارداد حق التدریس در دانشگاه مورد نظر تدریس می کنند. مدرسین مدعو ممکن است در دانشگاه دیگری عضو هیأت علمی باشند ولی در دانشگاه مورد نظر به صورت حق التدریسی به امر تعلیم اشتغال داشته باشند. بسیاری از مدرسین مدعو، در هیچ دانشگاهی عضو هیأت علمی نیستند و فعالیت آنها در دانشگاه صرفا به صورت حق التدریسی انجام می شود.

«عضو هیأت علمی» دانشگاه به کسانی اطلاق می­شود که به موجب قرارداد پیمانی، رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی در دانشگاه خاصی استخدام شده و در آنجا به فعالیت آموزشی و یا پژوهشی مشغول هستند. بر حسب وظایف محوله، عضو هیأت علمی ممکن است «عضو هیأت علمی آموزشی» یا «عضو هیأت علمی پژوهشی» باشد. اکثریت قاطع اعضای هیأت علمی دانشگاه آموزشی هستند که وظیفه آنها در درجه اول آموزش است در حالی که تعداد کمی نیز پژوهشی هستند که عمده فعالیت آنها انجام فعالیت های پژوهشی است.

اعضای هیأت علمی از حیث مرتبه به ترتیب از مرحله پایین تر به مرحله بالاتر به «مربی (Instructor)»، «استادیار(Assistant Professor) »، دانشیار(Associate Professor)» و «استاد (Professor)» تقسیم می شوند.

کسانی که فاقد مدرک دکتری (PhD) هستند اما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و عضو هیأت علمی دانشگاه می شوند به عنوان مربی استخدام می شوند (امروزه به ندرت دانشگاه ها حاضر می شوند کسی را به عنوان مربی استخدام کنند). معمولا ارتقای یک مربی به مرتبه بالاتر منوط به اخذ مدرک دکتری است ولی در برخی موارد استثنایی مربیان با داشتن امتیازات پژوهشی لازم و دفاع از یک رساله به مرتبه بالاتر ارتقاء می یابند بدون این که ضرورتا مدرک دکتری اخذ کنند. مربیانی که در طول استخدام مدرک دکتری اخذ می کنند، با چاپ یک یا دو مقاله علمی پژوهشی به مرتبه استادیاری ارتقاء پیدا می کنند.

کسانی که دارای مدرک دکتری (PhD) هستند در بدو استخدام به عنوان استادیار عضو هیأت علمی می شوند. ارتقای استادیاران به مرتبه دانشیاری منوط به گذشت حداقل چهار سال و کسب امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و اخیرا فرهنگی طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مربوط است. اعضای هیأت علمی دانشگاه های فاقد هیأت ممیزه باید تقاضای خود را به هیأت ممیزه مرکزی در وزارت علوم ارسال کنند. هیچ استادیاری نمی تواند مستقیما و بدون اخذ درجه دانشیاری به مرتبه استادی ارتقاء یابد.

دانشیاران در صورتی می توانند به مرتبه بالاتر یعنی استادی یا استاد تمامی نایل شوند که حداقل چهار سال (در اکثر موارد عملا بیش از پنج سال) در مرتبه دانشیاری توقف داشته و حداقل امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و فرهنگی را به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مزبور طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی کسب کرده باشند. هیات ممیزه ها معمولا در اعطای درجه استادی دقت بیشتری انجام می دهند تا مطمئن شوند که فرد مورد نظر واقعا شایسته درجه استادی است.

هر عضو هیأت علمی موظف است در هفته حداقل تعداد واحدی را تدریس کند که این امر حسب مرتبه علمی فرد متفاوت می باشد. طبق آخرین دستورالعمل، تعداد واحدهای موظفی اعضای هیأت علمی آموزشی در دانشگاه محل خدمت به شرح زیر است: استاد: ۸ واحد؛ دانشیار: ۹ واحد؛ استادیار: ۱۰ واحد؛ مربی ۱۲ واحد.

اعضای هیأت علمی دانشگاه در صورت انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی لازم هر سال می توانند یک پایه ترفیع کسب کنند. مثلا کسی که «دانشیار پایه ۱۵ دانشگاه تهران» است، این بدین معنا است که فرد مزبور اولا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، ثانیا رتبه علمی وی دانشیار است که توانسته تاکنون ۱۵ پایه ترفیع کسب کند. معمولا بین تعداد پایه های کسب شده یک عضو هیأت علمی و سال های استخدام وی رابطه وجود دارد. در موارد خاص، فرد ممکن است پایه تشویقی و یا یک یا چند پایه ایثارگری دریافت کرده باشد.

اصولا هر کسی که عضو هیأت علمی است باید در معرفی خود در نوشته های خود یا در سایر مجامع، مرتبه دانشگاهی خود را بیان نماید. اما امروزه کتابها یا نوشته های زیادی وجود دارد که وقتی روی جلد آنها را نگاه می کنی نویسنده خودش را «استاد دانشگاه» نامیده است. در کنفرانس ها، مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و مطبوعات نیز این گونه عبارات مبهم به وفور توسط خود افراد یا مجریان برای معرفی افراد بکار گرفته می شود.

وقتی کسی خود را «استاد دانشگاه» معرفی می کند، معلوم نیست که وی اولا عضو هیأت علمی کدام دانشگاه است و ثانیا مرتبه وی چیست؟ به عبارت دیگر آیا فرد واقعا عضو هیأت علمی دانشگاهی هست و آیا وی واقعا دارای درجه استادی است؟ اگر این فرد واقعا استاد دانشگاه خاصی است، چرا دانشگاه خود را معرفی نمی کند که مخاطبین بدانند که وی استاد کدام دانشگاه است. مسلما اگر کسی خود را «استاد دانشگاه تهران» خطاب کند، باید واقعا دارای درجه استادی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران باشد والا زود موضوع تکذیب می شود. یک راه برای فرار از این مخمصه، استفاده از عبارت مبهم «استاد دانشگاه» یا «استاد دانشگاه های تهران» است که هم به فرد هویت می دهد و هم امکان تکذیبش به راحتی ممکن نیست. چطور همه دانشگاه ها جمع بشوند و ادعای وی را تکذیب کنند!؟

برخی از افراد خود را تحت عنوان «پروفسور» معرفی می کنند یا در رسانه­ها بدین عنوان معرفی می شوند که معلوم نیست که منظور چیست. اگر منطور این است که فرد مزبور در خارج از کشور عضو هیأت علمی دانشگاهی است و رتبه آن professor است، این همان است که معادل آن در فارسی «استاد» یا «استاد تمام» است. البته این عنوان در برخی از کشورها بعضا به اساتید دانشگاه که دارای کرسی هستند، اطلاق می­شود. در هر حال برای ما معلوم نشد که چه کسی پروفسور هست و چه کسی نیست و فرد برای کسب این درجه چه مراحلی را باید طی کند. بنظرم این لقب را رسانه ها به هر که دوست دارند می دهند و از هر که دوست دارند دریغ می دارند. البته در دانشگاه تهران، این امکان برای یک استاد تمام وجود دارد که عنوان «استاد ممتاز» را کسب کند که این منوط به گذشت ده سال از زمان اخذ مرتبه استادی و کسب امتیازات آموزشی و پژوهشی زیادی است.

برای طرح سوال مراجعه کنید به بخش «پرسش و پاسخ: مسایل دانشگاهی»

  1. لیلا
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی بنده متولد ۶۸ هستم و دکتری زبان و ادبیات عربی دارم لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه درجه اول ودکتری رو در دانشگاه درجه دوم بودم.سه مقطع جزو دانشجویان ممتاز بودم و چند مقاله دارم حدود دو سال هم سابقه تدریس دارم به دلیل شرایطم فعلا نمیتونم برای کار به شهرهای دور برم به همین دلیل در دانشکده علوم قرانی به عنوان استاد حق التدریس مشغولم به نظر شما امکان دارد دانشگاهی بعد از اطمینان از عملکرد خوب استاد او را به استخدام خود در بیاورد.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه الزاما. خیلی دل نبدید که بسیاری از دانشگاه ها استخدام نمی کنند و فقط حق التدریس می گیرند که ارزن پای اشان درآید.

  2. الهه
    پاسخ

    سلام
    برای کسی که کارشناسیش رو در دانشگاه ازاد گرفته ولی آزمون ارشد و دکتری رو با رتبه های بالا پاس کرده و در دانشگاه های مطرح کشور ادامه تحصیل داده آیا امکان جذب به عنوان هیات علمی در دانشگاه های دولتی وجود داره؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم. بیشتر دانشگاه های اصلی قبول نمی کنند.

  3. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده کارشناسی و ارشدم از دانشگاه آزاد هستش و الان دانشجوی دانشگاه آزاد ترم دوم دکتری هستم ودانشگاه آزاد هم تدریس میکنم البته به صورت حق التدریسی آیا بعد از اخذ دکتری میتونم جز هیئت علمی شرکت کنم آیا احتمال قبولی دارم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید در فراخوان شرکت کنید و ببنید که رقبای شما چه رزومه ای دارند و آیا شما در رقابت موفق خواهید شد یا نه.

  4. امین
    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما،
    در فرم پسادکتری دانشگاه نوشته شده هزینه پرداختی معادل ۸۵ درصد حقوق استادیار پایه یکم هست. میخواستم بپرسم نحوه محاسبه به چه صورته؟ مثلا حقوق پایه استادیار پابه یک دانشگاه دولتی چقدره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم منظور حقوق پایه است یا کل دریافتی که کل دریافتی را حدود ۴ میلیون در نظر بگیرید.

  5. m
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم ایا پس از امتحان جامع می توانم برای هیات علمی شدن در دانشگاه های دولتی شهرستان ها اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای چه درجه ای؟ مربی یا استادیاری؟ برای استادیاری که شما هنوز دکتری را نگرفته اید برای مربی هم باید ببنید که دانشجویان را قبول می کنند.

  6. سلمان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    یه سوال داشتم..من نزدیک ۱۱ترمه باعنوان “استاد مدعو”بصورت “حق التدریس “در دانشگاه پیام نور شهرستان تدریس میکنم..فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه تهران هستم..بجز دادن مقاله و مدرک دکترا چه راههای دیگه ای برای ارتقاوجود داره؟
    با سپاس از توجه شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچی ولی باز تضمینی نیست.

  7. ارمان
    پاسخ

    سلام خسته نباشید بنده دارای مدرک دکتری تخصصی رشته میکروبیولوژی هستم و الان یکسال بیکارم دانشگاه های استان خودمون اصلا نمیگیرن چیکار باید کنم؟!لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، راه حلی ندارم. می توانید برای پست دکتری به خارجی بروید شاید آنجا کاری دست و پا کنید.

  8. امیر
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    ضمن تشکر بابت وقتی که برای پاسخ به سوالات دانشجویان میگذارید، سوال من این هست که سقف سنی برای جذب هیئت علمی شدن در دانشگاه دولتی چند سال هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا ۴۰ سال

  9. محمد
    پاسخ

    دورود بر شما جناب دکتر…
    بنده دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد هستم و تمام مقاطع تحصیلی ام در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه آزاد و در یک واحد دانشگاهی (تراز دانشگاهی آن در گروه بندی دانشگاه ازاد ۲ می باشد) و مقطع دکتری رو هم در دانشگاه آزاد و در واحد دیگر(تراز دانشگاهی آن در گروه بندی دانشگاه آزاد ۳ می باشد) در حال گذران هستم . میخوام بدونم واسه جذب هیئت علمی شدن در دانشگاه های غیر انتفاعی و آزاد آیا امیدی هست و اگه امیدی هست کی و از کجا باید بابت این موضوع اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید صبر کنید که دکتری خود را اخذ کنید و بعد در فراخوان شرکت کنید.

  10. اسماعیل
    پاسخ

    سلام من کارشناسی علوم اجتماعی از پیام نور دارم ارشدم رو مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور گرفتم میتونم دکترای مدیریت بگیرم و بعدش جزو هیات علمی بشم فرقی نداره دانشگاه ازاد باشه یا دولتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی که بعید است ولی می توانید دکتری بگیرید.

  11. سحر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. من کارشناسی رشتمو از دانشگاه اصفهان گرفتم. و ارشد رو از دانشگاه چمران اهواز،در اینده امکان عضو هئیت علمی شدن دانشگاه های سطح بالا رو می تونم داشته باشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینکه مدرک دکتری خود را از کجا می گیرید خب تأثیر دارد. ولی با ارشد کسی هیات علمی نمی خواهد. با دکتری هم امکان جذب برای همه نیست.

  12. روحی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    کسی که دوره کارشناسی در دانشگاه آزاد با معدل الف و ارشد رو در دانشگاه دولتی فارغ‌التحصیل شده باشه امکان جذب شدن در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد یا خیر؟
    خب حالا اگر در دانشگاههای دولتی جذب نمیشود، در دانشگاه‌های ازاد بعد از اخذ مدرک ارشد جذب میشه یا باید دوره phd به اتمام برسه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی بعد از دکتری و با ارشد خیلی بعید است. باید برای دانشگاه آزاد اقدام کنید.

  13. جواد جلال پور
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من کارشناسی در دانشگاه صنعتی قوچان روزانه مهندسی عمران گرفتم و ارشد هم مدیریت منابع آب فردوسی مشهد دانشجو هستم
    میخواستم بپرسم بعد از اخذ مدرک دکتری اینکه دانشگاه دوره کارشناسی من نسبتا پایین بوده بین دولتی ها و سطح ۴ قرار داشته شانس من برای هیئت علمی شدن رو پایین میاره؟ و اینکه از چه زمانی میتونم به عنوان حق و التدریس در دانشگاه آزاد یا دولتی اقدام کنم بعد از اخذ مدرک ارشد این امکان وجود دارذ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم همین حالا هم از مهندسی عمران فاصله گرفته اید و امکان هیات علمی شدن شما حتی با دکتری خیلی کم است. با ارشد که بعید است امکان تدریس باشد.

  14. آرش
    پاسخ

    با سلام خدمت شما من مقطع ارشد رو دانشگاه ازاد پشت سر گذاشتم میخواستم بدونم با قبول در یک دانشگاه تراز اول در مقطع دکتری میتونم جذب هیئت علمی دانشگاه بشم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه دولتی ممکن است شما را نپذیرند ولی در دانشگاه های دیگر مثل آزاد امکانش است.

  15. مجید
    پاسخ

    با سلام
    اگر فردی با مدرک دکترا به صورت حق التدریس با دانشگاهی فعالیت کند آیا ایشان نیز استادیار محسوب میشود یا اینکه صرفا باید استخدام شده باشد تا از این عنوان بتواند استفاده کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. استادیار مخصوص اعضای هیات علمی است.

  16. mary
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی محترم . من مدرک کارشناسی رشته ژنتیک از دانشگاه آزاد ورامین دارم و میخوام بدونم آیا میتونم با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای همین رشته برای استادی دانشگاه اقدام کنم و سوال دوم اینکه آیا برای استادی شرط سنب وجود داره؟ بنده ۴۵ سال دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این سن نمی توانید روی هیأت علمی حساب کنید. فعلا شرط سنی ۴۰ سال است که شما تا بخواهید دکتری بگیرید از مرز ۵۰ هم رد می شوید.

  17. هاشمی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید. بنده مدرس حق التدریسی در دانشگاه آزاد هستم. اگر بخواهم با استاد مقطع ارشدم مقاله بنویسم، میتوانم در افیلیشن اسم دانشگاه آزاد را نیاورم و اسم دانشگاه محل تحصیلم را بدهم؟ لازم به ذکر است این مقاله را با کمک استاد مقطع ارشد آماده کرده ام. بنده فارغ التحصیل دانشگاه دولتی می باشم. ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. شما به دانشگاه آزاد تعلق ندارید که بخواهید اسم آن سازمان را بنویسید

  18. شیرین
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجو ترم ۲مترجمی دانشگاه آزاد هستم با معدل الف و در آزمون آیلس هم نمره ۷گرفتم اگه به همین شیوه نمراتم خوب باشن شانس استاد شدن و عضو‌هیت علمی در دانشگاه های عالی ایران و‌خارج ایران رو‌دارم ؟
    و اینکه منطورتون از رزومه تدریس در اموزشگاه و‌امور مربوط به تدریس است ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های دولتی که معمولا از فارغ التحصیلان آزاد نمی گیرند. خارج را هم که باید بروید خارج تحصیل کنید ابتدا و بعد ببینید با فارغ التحصیلان انجا قابل رقابت هستید یا نه.

  19. متین
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام و احترام
    سئوالی در خصوص اعضای هیات علمی پیمانی مامور به تحصیل دارم. عضو هیات علمی مامور به تحصیل پیمانی آیا پس از اتمام تحصیل در مقطع دکتری و چاپ دو مقاله علمی و پژوهشی، حین ارتقاء به مرتبه استادیاری، به رسمی آزمایشی نیز تبدیل وضعیت می یابد یا همچنان پیمانی می ماند؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در صورت کسب امتیازات رسمی شدن می توانید رسمی شوید ولی با دو مقاله که فکر نکنم.

  20. مونا
    پاسخ

    سلام، کسی که ارشد و دکتری در دانشگاه دولتی روانشناسی خوانده باشه،آیا بلافاصله بعد از اخذ مدرکش میتونه هیئت علمی بشه؟ (با ۴سال سابقه تدریس دانشگاه آزاد)
    و یک عضو هیئت علمی باید حتما ۸تا‌۱۲ واحد درسی تدریس داشته باشه؟ هیئت علمی پژوهشی چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید صبر کند تا در فراخوان هیات علمی شرکت کند و بعد منتظر باشد که انتخاب شده و برای مصاحبه دعوت شود و اگر در رقابت موفق شود، جذب هیات علمی گردد. پس نه همه فارغ التحصیلان می توانند هیات علمی شوند و نه بلافاصله معنای خاصی دارد.

  21. سلام
    پاسخ

    سلام
    ببخشید آقای دکتر اگر استاد مشاور از خارج بردارم باید بهش هزینه پرداخت کنم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر کسی حاضر باشد که مشاور شود و تقاضای حق الزحمه یا هزینه مسافرت و غیره نکند که خیلی خوب است.

  22. محمدرضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر،
    من سوال خاصی ندارم. فقط خواستم تشکر کنم بخاطر جوابهایی که به بچه ها داده اید. این روزها کلا آدم های پاسخگو در جامعه کم است، مخصوصا بین افراد دانشگاهی. کسانی که بدون منفعت دنیوی، کمک معنوی به دیگران بدهند. خدا خیرتان دهد.

  23. امیرعلی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب ؛
    جذب استاد مدعو یا همان حق التدریسی مشمول ضوابط خاصی میباشد ( بطور مثال فراخوان یا گذراندن آزمون ) یا اینکه کاملا در اختیار دانشگاه مورد نظر است و مثلا با داشتن رابطه ( پارتی ) در آن دانشگاه قابل انجام است؟
    دانشگاه های آزاد و دولتی در رابطه با جذب یکسان عمل میکنند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا در دست دانشگاه است که حسب نیاز اقدام می کنند. البته برخی از دانشگاه ها حتی برای حق التدریس هم ضوابطی دارند و یا باید در سیستم ثبت شوند.

  24. سلام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ببخشید کسی که در دانشگاه سراسری روزانه درس می خونه می تونه بری پایان نامه یه استاد مشاور از خارج کشور انتخاب کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نباید مشکلی داشته باشد. البته کسی حاضر نیست که هزینه رفت و آمد آن استاد به ایران را بدهد. یا انتظار داشته باشید که هزینه به دلار و ارز به وی پرداخت گردد.

  25. مصطفی
    پاسخ

    با سلام
    آیا داشنگاه می تواند به یک فرد که تازه هیئت علمی شده و به عنوان استادیار حکم از وزارت گرفته به صرف اینکه قبلا آموزشیار دانشگاه بوده تدریس دوره دکتری بدهد؟ مگر قانون نمی کوید برای تدریس دکتری باید فرد استادیار باشد و سه ترم هم ارشد تدریس کرده باشد. آیا اگر قبل از استادیاری ارشد را تدریس کرده باشد می تواند دکتری تدریس کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا این اتفاقات می افتد. چکار می شود کرد.

  26. کامران
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    من کارشناسی و کارشناسی ارشد رو در دانشگاه رازی که دولتی هست گرفتم.
    اگر دکتری را در دانشگاه های دولتی تهران بگیرم آیا میتوانم برای هیئت علمی شدن اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انشاالله

  27. سید نصیراحمد حسینی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی،با سلام و ادای احترام، احتراما بفرمایید کسی که از رساله دکتری خودش دفاع کرده و به صورت حق التدریسی اینجا و آنجا تدریس می کند اما به دلایلی هنوز جذب مراکز علمی نشده (به صورت رسمی استخدام نشده) می تواند خود را استادیار بنامد. اگر به عنوان پژوهشگر همکار یا مدرس همکار فعالیت داشته باشد چه؟ منظورم از پژوهشگر همکار این است که قرارداد سالانه دارد با تعیین سقف مثلا ۱۰۰ یا ۱۳۰ ساعت و با حجم نگارش ۲۰ صفحه ۳۰۰ کله ای در ماه. چنین شخصی اگر مقاله می تویسد به لحاظ حقوقی و قانونی برای خودش چه عنوانی می تواند بدهد؟ آیا می تواند عنوان استادیار بدهد؟
    سپاس گزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. استادیاری عنوانی است که برای کسانی استفاده می شود که هیات علمی هستند نه صرف کسی که در دانشگاه تدریس می کند. فرقی ندارد.
      بگوید دارای پی اچ دی در آن رشته و گرایش

  28. مریم
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ارشد رشته زبانشناسی همگانی روزانه دانشگاه باهنرهستم. کارشناسی مترجمی زبان همین دانشگاه بودم با معدل ۱۷/۱۷. اگر معدل ارشدم بالا باشه و چندتا مقاله بنویسم و دکترا هم بخونم امکان اینکه جذب هیئت علمی دانشگاهی بشم هست؟چه کارهایی باعث میشه احتمالش قوی تر بشه؟ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  29. علی قاسمی
    پاسخ

    سلام خسته نباشیدمن درحال تحصیل دررشته ی مکانیک خودرودردانشگاه ازادشاهین شهرهستم بامعدل۱۸میخاستم ببینم اگربرای کارشناسی کنکوربدم برای دانشگاه دولتی وکسب مقاطع بالاترمیتونم عضوهیئت علمی بشم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظورتان در ارشد دانشگاه دولتی بخوانید؟ اگر این منظور شما باشد، خب باید دکتری هم بگیرید. برخی از دانشگاه های کشور حتی اگر شما یک مقطع هم در آزاد یا پیام نور بخوانید را جذب نمی کنند.

  30. فرزانه
    پاسخ

    سلام. وقت بخیر. بنده به تازگی از پایان نامه ارشدم دفاع کردم ایا می تونم مقالاتی که می نویسم به تنهایی چاپ کنم و مجلات علمی پژوهشی مقاله را بدون داشتن تام استاد می پذیرند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اکثر مجلات این کار را انجام نمی دهند. مگر اینکه شما مدرک دکتری داشته باشید یا عضو هیات علمی باشید.

  31. درسا
    پاسخ

    اگر در دانشگاه پیام نور ارشد و یا دکترا بگیرم در کدام دانشگاه ها در تهران میتوانم استاد شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دنبال هیات علمی هستید دانشگاه طراز اول تحصیل کنید.

  32. درسا
    پاسخ

    سلام استدد، من لیسانس گرافیک با معدل ۱۷ دارم، میخواستم بدونم میشه بدون فوق لیسانس بتونم در تهران استاد دانشجوهای کاردانی هنر با حقوق پایین بشوم؟ برای این پرسیدم چون بنا به دلایلی گرفتن کارشناسی ارشد برایم مشکل هست ولی علاقه به استادی دارم..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با ارشد هم بعید است فرصت تدریس دانشگاهی پیدا کنید.

  33. فاطمه حکمت
    پاسخ

    سلام استاد من با رتبه ی دو رقمیم دبیری دانشگاه فرهنگیان تهران رو انتخاب کردم صرفا بنا بر علاقه شدیدم به آموزش و تو جمع دانش آموزان بودن و تدریس کلا…..و معدل کارشناسیم بالای ۱۸.۵ شدش و الان هم ۲۴ تدریس تو هنرستان دارم هم دانشجو ارشد دانشگاهِ تهرانم روزانه … تو دوران دانشجویی دانشجو نمونه بودم و چند کتاب و مقاله مرتبط ارائه دادم حتی رتبه کشوری قرآن و عترت و درس پژوهی و روش تدریس و ….
    میخواستم بدونم بعد دکترا ممکنه بتونم تو دانشگاه سراسری تدریس کنم؟
    اگر کارشناسی تا دکتری بنده هم همه یک رشته باشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعد از اخذ دکتری باید تکلیف خودتان را با آموزش و پرورش روشن کنید و برای هیات علمی در فراخوان هیات علمی شرکت کنید. اما تدریس در دانشگاه به صورت حق التدریس امکانش هست که جایی به شما چند واحدی بدهند.

  34. محمدمهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی
    من مقطع کاردانی پیوسته(کارهای عمومی ساختمان)در دانشگاه آزاد مهاباد گرفتم و معدلم ۱۳.۵۰ است هرچند تعریفی نداره که شفاف اینو دارم بیان میکم. اکنون در یک موسسه غیرانتفاعی عالی میعاد(واقع در آ.غ_مهاباد) دوره کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرا عمران میخونم و ترم دو هستم معدل کلم از ۱۸.۷۵ پایین نیومده. برای شرکت دوره ارشد و دکترا (سازه یا زلزله) آیا احتمالش هست منم روزی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یا هر دانشگاه معتبر دیگر بشم، اگر احتمالش هست ارشد و کترا در کدام دانشگاهای ایران ادامه بدم و همینطور نکاتی که باید بهشون توجه کنم لطفا بهم بگید ?
    بی نهایت ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم خیلی شانس هیات علمی را ندارید. اگر واقعا دنبال هیأت علمی هستید دوباره از اول در کارشناسی پیوسته در یک دانشگاه خوب شروع کنید.

  35. Mohsen
    پاسخ

    با سلام
    ایا حق التدریسی ها هم پایه ترفیع می گیرند؟ به عیارت دیگرکسی با مدرک ارشد به صورت حق التدریس و تازه کار پایه ای هم دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  36. Maryam
    پاسخ

    سلام وقت بخیر، استاد من کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، ارشد یزد را گرفتم و دکتری علوم تحقیقات دانشجو هستم، علاقه زیادی به تدریس دارم ، چه طور میتونم اقدام کنم، سپاسگزارم از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به گروه های آموزشی مراجعه کنید شاید جواب بگیرید. دانشگاه علمی کاربردی هم از روی سایت ثبت نام می کنند هر چند گاهی.

  37. علیرضا
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی

    بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد هستم و در حال حاضر ترم ۲ دکتری مهندسی عمران دانشگاه سراسری.
    اگر اشتباه نکنم قانون جذب هیات علمی بعد از کسب قبولی در امتحان جامع اول حذف شده درسته؟ یا اینکه هنوز هم میتوان ثبت نام کرد؟
    مورد بعدی اینکه من فرزند جانباز ۴۰% هستم قانونی در جذب این سهمیه موجود یا اینکه بنده هم باید در دکتری فارغ التحصیل بشم و سپس اقدام کنم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید فارغ التحصیل شوید مگر اینکه برای ارشد فراخوان بدهند که در این صورت باید دکتری را مأمور شوید که خیلی بعید است موافقت کنند. بهتر است صبر کنید بلکه بتوانید پس از دکتری جذب شوید.

  38. رضا
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب
    آقای دکتر بنده مدرک کاردانی و کارشناسی رو از دانشگاه فرهنگیان و کارشناسی ارشد(روزانه) رو از یکی از دانشگاه های تهران گرفته ام و اکنون نیز در مقطع دکتری(روزانه) در یکی از دانشگاه های شهرستان مشغول تحصیلم. آیا برای بنده شانس هیئت علمی تو دانشگاه های سراسری هست؟ دانشگاه فرهنگیان چطور؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش خیلی زیاد نیست.

  39. لیلا
    پاسخ

    سلام
    شهریور سال گذشته از دانشگاه آزاد در مقطع ارشد فارغ التحصیل شدم
    علاقه زیادی به تدریس در دانشگاه دارم
    چطور و در چه دانشگاههایی در ایران می تونم برای پذیرشم اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است با مدرک ارشد شانس تدریس وجود داشته باشد. باید به گروه های اموزشی مربوط مراجعه کنید. شانس خودتان را امتحان کنید.

  40. بهنام ضیغم گیگلو
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکترشیروی شب بخیر
    اینجانب دارای تحصیلات کارشناسی ارشد رشته مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید گرایش ماشین ابزارلذا اینجانب درسال ۱۳۹۶ دی ماه از دانشگاه جامع علمی کاربردی خانه کارگر واحد پارس آباد مغان فارغ التحصیل شدم لذا اینجانب می خواهم در دانشگاه آزاد ویادانشگاه جامع علمی کاربردی خانه کارگر استخدام درهیات علمی دانشگاه آزاد بشم آیا امکانش هست که اینجانب را در هیات علمی دانشگاه آزاد استخدام بکنند لطفا راهنمایی ام کنید خیلی ممنونم از زحمات شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی بعید است. خیلی خوش شانس باشید ممکن است چند واحدی در همان علمی کاربردی به شما بدهند.

  41. مهرداد
    پاسخ

    با سلام / مالکان اصلی یک پایان نامه دانشجویی (مادی و معنوی) چه کسانی هستند؟ دانشجو، استاد راهنما، استاد مشاور یا دانشگاه؟ سهم هر کدام در این مالکیت به چه میزان می باشد؟
    لطفا مرجعی را جهت مطالعه بیشتر در این زمینه معرفی نمائید.
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق معنوی برای نویسنده و حق مادی برای دانشگاه. این قاعده است مگر خلاف آن مقرر و از شما تعهد گرفته شده باشد.

  42. ارشد ریاضی محض
    پاسخ

    سلام دکترخسته نباشید من دانشجوی سال اخر ارشد ریاضی صنعتی اصفهانم و مقطع کارشناسی ام را دانشکده خوانسار که روزانه است گرفته ام میخاسم بدون برای Phd اگر صنعتی باشم یا دانشگاه تهران احتمال هیت عملی شدن هست؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال دارد.

  43. محمد
    پاسخ

    سلام
    من دانشجو ارشد مهندسی صنایع غذایی دانشگاه صنعتی اصفهان هستم و مدرک کارشناسیمو توی دانشگاه گیلان گرفتم و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری رو دارم
    ایشالا اگه دکترارو گرفتم امیدی به قبولی هیئت علمی در دانشگاه گیلان هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش هست.

  44. رها
    پاسخ

    یعنی ماباهزارامیدوآرزودرس می خونیم که روزی بتونیم آنچه راکه آموختیم به نسل بعدی بیاموزیم تازه به خدادرس خوندن درپیام نورخیلی سخته یک کتاب ۴۰۰برگه ای رومی خونی وبایدبه صورت سارسری امتحان بگیرن که این نشون میده سطح علمی دانش آموخته پیام نوربالاست وتازه الان هرترم ۲میلیون شهریه می دم که برای دانشجویی مثل من خیلی سخته لطفاراهنمایی کنیدومن راازناامیدی نجات بدین چون می ترسم سال دیگه برای مصاحبه دکتری برم بگن ازپیام نورقبول نمی کنن وتوان دکتری پولی هم ندارم وظرفیت روزانه وشبانه هم ۶۰نفرهست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره نمی شود از این مدرک انتظار خیلی زیادی داشت.

  45. ایلیا
    پاسخ

    دانشیار۱۸ یعنی چی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      یعنی فردی عضو هیات علمی با درجه دانشیاری و پایه هجده است. همانطور که در این نوشته توضیح داده ام ، دانشیاری رتبه ای بین استادیاری و استاد تمامی است و معمولا هر عضو هیات علمی در سال یک پایه می گیرد. این نشان می دهد که حدود هجده سال در دانشگاه بوده است.

  46. m
    پاسخ

    با سلام / بنده ۳۱ سال سن دارم و در یک دستگاه دولتی به صورت پیمانی مشغول به کار می باشم و تصمیم دارم پس از پایان تعهد خدمت پیمانی، از دستگاه منفک شده – زیرا امکان تحصیل در مقطع بالاتر در آن دستگاه وجود ندارد – و برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به خارج از کشور بروم / با توجه به اینکه بنده در داخل کشور مشغول به کار می باشم و پس از پایان تعهد پیمانی، امکان تغییر وضعیت به رسمی وجود دارد، آیا پس از پایان تعهد پیمانی مدارک تحصیلی بنده را آزاد می کنند یا خیر؟ (تمامی مدارک بنده از دانشگاه های دولتی (روزانه) اخذ شده اند) نظر کلی شما در این خصوص چیست؟
    آیا شرایط سنی و تأهل در خارج از کشور (اروپا و آمریکا) تأثیری در پذیرش دانشگاه های آنجا دارد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آزاد سازی مدارک تابع شرایط وزارت علوم است و ممکن است برای تحصیل رایگان تقاضای مبلغی را بکنند. به تأهل که توجهی نمی کنند و سن شما هم خیلی زیاد نیست.

  47. رها
    پاسخ

    سلام استاد باخوندن مطالب بالاخیلی ناامیدشدم من لیسانس پیام نورمعدل ۱۷شش ترمه فارغ التحصیل شدم والان ترم ۳ارشدپیام نورتهران هستم رشته حسابداری ورتبه ام درارشد۴۰۰بود حتی حسابداری مدیریت ارومیه هم درانتخاب های بعدی قبول شده بودم خیلی به ادامه تحصیل درمقطع دکتری حسابداری علاقه مندم یعنی امکان نداره دکتری قبول شم وتویه دانشگاهی مهم نیست آزادباشه یاپیام نورنشغول به تدریس شوم ممنون می شوم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبولی دکتری امکانش هست ولی هیات علمی نه.

  48. مسعود
    پاسخ

    آیا امکان تبدیل هیات علمی پژوهشی به آموزشی وجود دارد؟
    چگونه؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  49. امیر
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    بنده دانشجوی ترم ۷ کارشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان هستم با معدل ۱۶.۶۷ که تا پایان کارشناسی بالاتر خواهد آمد. از شما چند تا سوال دارم که امیدوارم با لطفتون بهشون جواب بدین.
    ۱- تاثیر معدل با ضریب مربوط به دانشگاه محاسبه می شود؟
    ۲- با داشتن یک مقاله ISI سابمیت شده(نویسنده دوم) و یک مقاله کنفرانسی(نویسنده اول)، تا همین لحظه و پذیرش بدون کنکور برای مقطع ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان و رتبه اول در مسابقات سراسری تخصصی مربوط به رشته تحصیلی ام، آیا شانسی برای گذارندن سربازی تحت هیت علمی در دانشگاه شهید باهنر کرمان(بومی کرمان هستم) دارم؟(هدفم اینه که بعد از اون برای دوره Phd برای یک دانشگاه زیر ۵۰ اپلای کنم و بعد اتمام Phd عضو هیت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بشم)
    ۳- به نظرتون روی چه پارامترهایی بیشتر تمرکز کنم تا امکان رسیدنم به هدفم بیشتر بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در کجا. معمولا وزارت علوم خودش این کار را در ارشد که معدل تأثیر دارد اعمال می کند. ۲- بعید است با ارشد نیاز داشته باشند. ۳- دانشگاه خوب برو و فقط یک جا تحصیل نکن.

  50. نرگس
    پاسخ

    سلام.وقت بخیر استاد گرانقدر.بنده دارای مدرک دکتری هستم و از مهرماه در مقطع ارشد دانشگاه غیر دولتی تدریس میکنم.خواستم بدونم حقوق و مزایای دانشگاه غیردولتی با دولتی روزانه چقدر فرق داره.سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق التدریس اگر منظورتان هست خیلی فرق ندارد. کلا حقوق اعضای هیات علمی خیلی فرق ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *