تحصیل در خارج

دیروز یکی از دانشجویانم زنگ زد و گفت که از کشور نیوزلند پذیرش گرفته و جهت ادامه تحصیل در دوره دکتری عازم آن کشور می­باشد. بیشتر از این خوشحال شدم که توانسته بود بورس (fund) بگیرد و مبلغ آن نیز کاملا کفایت هزینه ­های دانشگاه و خرج و خوراک وی را می­کند. وی دانشجویم در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی بود که در همین رشته نیز تصمیم دارد ادامه تحصیل دهد. در دو دهه گذشته، تعداد زیادی دانشجو در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کرده و جذب هیأت علمی دانشگاه­های کشور شده­اند. سهم حقوق جزاء و جرمشناسی از این فارغ التحصیلان به شدت کم بوده و کشور شدیدا به خدمات آنها نیاز دارد. برای مثال، اساتیدی که بتوانند متون حقوقی به زبان انگلیسی را در رشته حقوق جزا و جرمشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس کنند، بسیار اندک هستند و کلیه دانشگاه­ها حتی دانشگاه­های مادر از این کمبود رنج می­برند.

به دلیل این ضعف، اولین تلاشم تألیف کتاب متون حقوقی (۲) بود که در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی نوشته شد و مورد استقبال دانشجویان قرارگرفت و تا کنون به چاپ­های متعدد رسیده است. این کتاب برای دانشجویان به خصوص دانشجویانی که تمایل دارند در زمینه حقوق جزا و جرمشناسی ادامه تحصیل دهند، قابل استفاده است و مطالعه آن را به کلیه دانشجویان توصیه می­کنم. دومین تلاش، قبول تدریس متون حقوقی در مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در پردیس قم بود که سالها ادامه پیدا کرد که از پرتو آن با دانشجویان بسیار نازنینی آشنا شدم که یکی از آنها همین دانشجو است. هرچند تدریس درس متون حقوقی آن هم در رشته دیگری بسیار سخت است، تدریس آنرا قبول کردم که به حمد اله سالها با موفقیت انجام گرفت. البته پیشنهاد تدریس در مقطع دکتری آن را هرگز قبول نکردم و از تدریس در مقطع کارشناسی ارشد نیز بازماندم. امیدوارم دانشجویان بیشتری بتوانند از کشورهای انگلیسی زبان فارغ التحصیل شده و جذب دانشگاه­ها شوند و این ضعف را جبران کنند.

معمولا اخذ پذیرش در رشته حقوق در کشورهای توسعه یافته مشکل است و گرفتن بورس بسیار مشکل­تر؛ اما تجربه این دانشجو نشان داد که کار نشدنی نیست و همواره امکان آن وجود دارد، فقط باید همت کرد و تلاش نمود. ممکن است کسانی نیز باشند که به شما مجانا مشاوره بدهند و شما نباید هرگز خود را از مشاوره رایگان آنها محروم کنید. آنها ممکن است مشغله داشته باشند، ولی از دادن مشاوره مضایقه نخواهند کرد. متأسفانه بسیاری بلد نیستند که مشاوره بگیرند و از راهنمای­های مشفاقانه افراد مجرب و صادق بهره­مند شوند. در اکثر موارد، افراد مطلع و دلسوز بدون ناراحتی به دیگران مشاوره مجانی می­دهند که تنها عده خاصی توفیق آن را می یابند که از آن نعمت برخوردار شوند. بنظرم بیش از این که افراد طرف مشاوره از دادن مشاوره صادقانه و مشفقانه مضایقه کنند، خود افراد هستند که به دلایل متعدد از کسب مشاوره امتناع کرده و خود را محروم می­کنند. به هر حال پند زیر را از حافظ که او نیز از پیر خود فراگرفته آویزه گوشتان قراردهید.

نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر          که این حدیث ز پیر طریقتم یادست

غم جهان مخور و پند من مبر از یاد             که این لطیفه عشقم ز ره روی یادست

 رضا به داده بده وز جبین گره بگشای         که بر من و تو در اختیار نگشادست

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد           که این عجوز عروس هزاردامادست

  1. شکیلا اسماعیلی
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من دانشجوی کارشناسی فقه و حقوقم و اینکه میخواستم بعد گرفتن ارشد جزا میتونم برای تحصیل مقطع دکتری برای کشور های مثل انگلیس و فرانسه یا آمریکا پذیرش بگیرم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی در کل اخذ پذیرش مستقیم دکتری برای دانشجویان خارجی مثل ایران سخت است و بهتر است برای ارشد دیگری اقدام کنید که راحتر پذیرش شوید

  2. maryam
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقت بخیر.برای ادامه تحصیل در مقطع «کارشناسی ارشد» در برخی از رشته ها، بعضا برخی از دانشگاه های خارجی تمایل دارند دانشجویان در کشور مبدا مدرک ارشد نگرفته باشند و از کارشناسی اقدام کنند. برای برخی دیگر از رشته ها عکس این قضیه صادق است و داشتن مدرک‌ کارشناسی ارشد، شانس قبولی را بالاتر می برد. سوال بنده آن است که اولا در رشته حقوق(گرایش حقوق جزا و‌جرمشناسی) کدام یک از دوحالت فوق مورد نظر دانشگاه های خارج از کشور است؟ ثانیا به نظر شما به فرض داشتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های برتر کشور و معدل بالا و نمره زبان بالا، بهتر است مجددا برای مقطع ارشد اقدام شود یا شانس ‌قبولی در مقطع دکتری وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به طور کلی در رشته حقوق، اخذ پذیرش مستقیم دکتری سخت است و کمتر افراد موفق به اخذ آن می شوند چرا که اولا توانایی نوشتن پروپوزال را ندارند و ثانیا دانشگاه مطمئن نیست که دانشجو می تواند کار پژوهش را به خوبی انجام دهد. بنابراین اقدام برای ارشد راه مناسبی جهت ورود به دانشگاه مورد نظر می باشد.

  3. محمد علی
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی گرامی
    بنده دانشجوی ترم ۲ مالکیت فکری دانشگاه دولتی قم هستم
    من از خیلی ها مشورت گرفتم در این خصوص ، خیلی ها به من گفتند که این رشته رو ادامه ندم و برم آزمون وکالت بدهم و در مقابل خیلی ها از این رشته تمجید کرده اند و این رشته را رشته ای آینده دار و کاربردی می‌دانند و وکالت تخصصی در این حوزه در ایران را بکر و تازه و روشن میدانند. نظراتون در خصوص این رشته چیست؟
    سوال بعدی ام اینکه اگر ادامه دادم و ارشدرو در ایران گرفتم، تحصیل درخارج از کشور مثل کشورهای اروپایی بهتر نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خواندن ارشد شما را برای وکالت، قضاوت و یا سایر فعالیتهای حقوقی تقویت می کند. اما اینکه ارشد بتواند کار مرتبط با شما ایجاد کند در بسیاری از رشته ها امکانش نیست مثل حقوق عمومی یا بین الملل یا جزا که فرد در این زمینه ها فعالیت نمی کند. مالکیت فکری مستلزم تولید مال و دارایی فکری است که در کشور ایران خیلی ضعیف است

  4. ابراهیم صابری نژاد
    پاسخ

    استاد ارحمند
    جناب آقای دکتر شیروی عزیز
    با سلام و احترام
    خوشحال ام که پسرم دانشجوی حضرتعالی بوده است. ( خدا را شکر دانش آموخته ممتاز ارشد حقوق نفت و گاز).
    برای مقطع دکتری کدام دانشگاه خارج از کشور را به ایشان پیشنهاد می دهید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا هر جا که پذیرش بگیرید ترجیحا کشورهای صنعتی و انگلیسی زبان مثلا دانشگاه داندی در اسکاتلند خوبه

  5. احمد
    پاسخ

    سلام
    اگه من دکترای حقوق بین الملل عمومی رو بگیرم آیا میتونم برای پستداک به آمریکا یا اروپا اپلای کنم؟اصلا رشته حقوق فوق دکتری داره؟
    اگه هدفم وکالت باشه توی اونجا میتونم دفتر وکالت خودمو داشته باشم یا نهایت کاری که میشه کرد اینه که تو یه lawfirm کار کرد؟کلا شرایط کار وکالت در خارج از کشور چجوریه
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست. وکالت در خارج منوط به این است که در آزمون وکالت آنجا قبول شوید و پروانه بگیرید که برای شما که هیچ مقطعی را در آنجا نخوانده اید سخت یا غیرممکن است. توصیه می کنم به جای پستداک یک ارشد کاربردی بخوانید و به کار مشغول شوید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *