مراتب علمی استادان دانشگاه

بسیاری از افراد علاقه مند هستند که در مورد مرتبه علمی و استخدامی مدرسین دانشگاه و اعضای هیأت علمی اطلاع بیشتری داشته باشند. این نوشته کوتاه به اختصار مراتب علمی و استخدامی کسانی را که در دانشگاه ها تدریس می کنند، بیان می کند.

کسانی که در دانشگاه تدریس می کنند از حیث رابطه استخدامی با دانشگاه محل تدریس به دو گروه «مدعو» و «عضو هیأت علمی» تقسیم می ­شوند. مدرسین مدعو به موجب قرارداد حق التدریس در دانشگاه مورد نظر تدریس می کنند. مدرسین مدعو ممکن است در دانشگاه دیگری عضو هیأت علمی باشند ولی در دانشگاه مورد نظر به صورت حق التدریسی به امر تعلیم اشتغال داشته باشند. بسیاری از مدرسین مدعو، در هیچ دانشگاهی عضو هیأت علمی نیستند و فعالیت آنها در دانشگاه صرفا به صورت حق التدریسی انجام می شود.

«عضو هیأت علمی» دانشگاه به کسانی اطلاق می­شود که به موجب قرارداد پیمانی، رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی در دانشگاه خاصی استخدام شده و در آنجا به فعالیت آموزشی و یا پژوهشی مشغول هستند. بر حسب وظایف محوله، عضو هیأت علمی ممکن است «عضو هیأت علمی آموزشی» یا «عضو هیأت علمی پژوهشی» باشد. اکثریت قاطع اعضای هیأت علمی دانشگاه آموزشی هستند که وظیفه آنها در درجه اول آموزش است در حالی که تعداد کمی نیز پژوهشی هستند که عمده فعالیت آنها انجام فعالیت های پژوهشی است.

اعضای هیأت علمی از حیث مرتبه به ترتیب از مرحله پایین تر به مرحله بالاتر به «مربی (Instructor)»، «استادیار(Assistant Professor) »، دانشیار(Associate Professor)» و «استاد (Professor)» تقسیم می شوند.

کسانی که فاقد مدرک دکتری (PhD) هستند اما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و عضو هیأت علمی دانشگاه می شوند به عنوان مربی استخدام می شوند (امروزه به ندرت دانشگاه ها حاضر می شوند کسی را به عنوان مربی استخدام کنند). معمولا ارتقای یک مربی به مرتبه بالاتر منوط به اخذ مدرک دکتری است ولی در برخی موارد استثنایی مربیان با داشتن امتیازات پژوهشی لازم و دفاع از یک رساله به مرتبه بالاتر ارتقاء می یابند بدون این که ضرورتا مدرک دکتری اخذ کنند. مربیانی که در طول استخدام مدرک دکتری اخذ می کنند، با چاپ یک یا دو مقاله علمی پژوهشی به مرتبه استادیاری ارتقاء پیدا می کنند.

کسانی که دارای مدرک دکتری (PhD) هستند در بدو استخدام به عنوان استادیار عضو هیأت علمی می شوند. ارتقای استادیاران به مرتبه دانشیاری منوط به گذشت حداقل چهار سال و کسب امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و اخیرا فرهنگی طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مربوط است. اعضای هیأت علمی دانشگاه های فاقد هیأت ممیزه باید تقاضای خود را به هیأت ممیزه مرکزی در وزارت علوم ارسال کنند. هیچ استادیاری نمی تواند مستقیما و بدون اخذ درجه دانشیاری به مرتبه استادی ارتقاء یابد.

دانشیاران در صورتی می توانند به مرتبه بالاتر یعنی استادی یا استاد تمامی نایل شوند که حداقل چهار سال (در اکثر موارد عملا بیش از پنج سال) در مرتبه دانشیاری توقف داشته و حداقل امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و فرهنگی را به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مزبور طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی کسب کرده باشند. هیات ممیزه ها معمولا در اعطای درجه استادی دقت بیشتری انجام می دهند تا مطمئن شوند که فرد مورد نظر واقعا شایسته درجه استادی است.

هر عضو هیأت علمی موظف است در هفته حداقل تعداد واحدی را تدریس کند که این امر حسب مرتبه علمی فرد متفاوت می باشد. طبق آخرین دستورالعمل، تعداد واحدهای موظفی اعضای هیأت علمی آموزشی در دانشگاه محل خدمت به شرح زیر است: استاد: ۸ واحد؛ دانشیار: ۹ واحد؛ استادیار: ۱۰ واحد؛ مربی ۱۲ واحد.

اعضای هیأت علمی دانشگاه در صورت انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی لازم هر سال می توانند یک پایه ترفیع کسب کنند. مثلا کسی که «دانشیار پایه ۱۵ دانشگاه تهران» است، این بدین معنا است که فرد مزبور اولا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، ثانیا رتبه علمی وی دانشیار است که توانسته تاکنون ۱۵ پایه ترفیع کسب کند. معمولا بین تعداد پایه های کسب شده یک عضو هیأت علمی و سال های استخدام وی رابطه وجود دارد. در موارد خاص، فرد ممکن است پایه تشویقی و یا یک یا چند پایه ایثارگری دریافت کرده باشد.

اصولا هر کسی که عضو هیأت علمی است باید در معرفی خود در نوشته های خود یا در سایر مجامع، مرتبه دانشگاهی خود را بیان نماید. اما امروزه کتابها یا نوشته های زیادی وجود دارد که وقتی روی جلد آنها را نگاه می کنی نویسنده خودش را «استاد دانشگاه» نامیده است. در کنفرانس ها، مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و مطبوعات نیز این گونه عبارات مبهم به وفور توسط خود افراد یا مجریان برای معرفی افراد بکار گرفته می شود.

وقتی کسی خود را «استاد دانشگاه» معرفی می کند، معلوم نیست که وی اولا عضو هیأت علمی کدام دانشگاه است و ثانیا مرتبه وی چیست؟ به عبارت دیگر آیا فرد واقعا عضو هیأت علمی دانشگاهی هست و آیا وی واقعا دارای درجه استادی است؟ اگر این فرد واقعا استاد دانشگاه خاصی است، چرا دانشگاه خود را معرفی نمی کند که مخاطبین بدانند که وی استاد کدام دانشگاه است. مسلما اگر کسی خود را «استاد دانشگاه تهران» خطاب کند، باید واقعا دارای درجه استادی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران باشد والا زود موضوع تکذیب می شود. یک راه برای فرار از این مخمصه، استفاده از عبارت مبهم «استاد دانشگاه» یا «استاد دانشگاه های تهران» است که هم به فرد هویت می دهد و هم امکان تکذیبش به راحتی ممکن نیست. چطور همه دانشگاه ها جمع بشوند و ادعای وی را تکذیب کنند!؟

برخی از افراد خود را تحت عنوان «پروفسور» معرفی می کنند یا در رسانه­ها بدین عنوان معرفی می شوند که معلوم نیست که منظور چیست. اگر منطور این است که فرد مزبور در خارج از کشور عضو هیأت علمی دانشگاهی است و رتبه آن professor است، این همان است که معادل آن در فارسی «استاد» یا «استاد تمام» است. البته این عنوان در برخی از کشورها بعضا به اساتید دانشگاه که دارای کرسی هستند، اطلاق می­شود. در هر حال برای ما معلوم نشد که چه کسی پروفسور هست و چه کسی نیست و فرد برای کسب این درجه چه مراحلی را باید طی کند. بنظرم این لقب را رسانه ها به هر که دوست دارند می دهند و از هر که دوست دارند دریغ می دارند. البته در دانشگاه تهران، این امکان برای یک استاد تمام وجود دارد که عنوان «استاد ممتاز» را کسب کند که این منوط به گذشت ده سال از زمان اخذ مرتبه استادی و کسب امتیازات آموزشی و پژوهشی زیادی است.

برای طرح سوال مراجعه کنید به بخش «پرسش و پاسخ: مسایل دانشگاهی»

  1. زهرا
    پاسخ

    سلام. اگر کسی کارشناسی پیام نور خوانده باشد اما ارشد و دکترا از دانشگاه تهران ، ایا میتواند به هیئت علمی شدن امیدوار باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است. فعلا که در دانشگاه های دولتی درجه دو و سه هم قبول نمی کنند. تا شما فارغ التحصیل بشوید مسلما خیر چون آنقدر مدرک به دست در ایران هست که کسی آنها که در دانشگاه های بهتری درس خوانده اند را نمی گذارد و شما را بپذیرد.

  2. سعید حاجتی بردمیلی
    پاسخ

    سلام
    دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ترم آزمون جامع با سن ۴۸ سالگی
    چگونه می توانم عضو هیات علمی دانشگاهها شوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی توانید مگر بروید سراغ دانشگاه آزاد و غیر انتقاعی که آنها هم بعید است قبول کنند. می توانید حق التدریس یه چند واحدی بگیرید.

  3. شهاب
    پاسخ

    آقای دکتر سلام.
    عرض ادب و احنرام.
    من لیسانس و ارشد پیام نور خوندم.
    الان دانشجوی دکترای شهید بهشتی تهران هستم.
    با عنایت به ابنکه شهرم رشته ی من را در مقطع دکترا و ارشد ندارد آیا با اتمام درس امکان هیات علمی رشته ی خودم در دانشگاه دولتی شهرم وحود دازد؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است.

  4. ن
    پاسخ

    سلام استاد با،سه مقاله لیسلنس روزامه حقوق فوق لیسانس روزانه بوعلی سینا و در حال امادگی برای دکترا سن ۲۶ امکان جذب هیت علمی وموث دارد؟! مسلط ب،زبان اسپانیایی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انشا الله دکتری بگیرید در صف دارندگان مدارک دکتری هر سال منتظر فراخوان شوید و با کلی امید و آرزو و خرج در فراخوان شرکت کنید و آخرش خدای نکرده شما وسیله خیر شده اید که آنها کسانی را که مد نظرشان بوده انتخاب کنند.

  5. حسین
    پاسخ

    سلام
    جناب دکتر ممنون از پاسخ های حامعتون
    من لیسانس عمران از دانشگاه آزاد دارم،دیپلم ریاضی بودم و یک دیپلم فنی هم از یک شرکت آمریکایی دارم(شبیه مدارک فنی و حرفه ای تو ایران) و دیپلم برق خودروهم از فنی و حرفه ای دارم.تو زمینه عمران هم رتبه های مسابقات داخلی رو دارم و با همون لیسانس عمران دانشگاه آزاد ۱سال هم تدریس در غیرانتفاعی کردم.
    به صورت تفننی و در کنار کار مهندسی ، حقوق فراگیر پیام نور خوندم ولی تو ارشد با کمی خوندن الان دانشگاه علامه حقوق خصوصی قبول شدم،الان که موضوع رشته حقوق برام جدی تر شده به نظرتون میشه با ارشد علامه و دکتری تو همون علامه یا دانشگاه تهران به هیات علمی فکر کرد؟
    برای دانشجوهای علامه تو رشته ای مثل حقوق میشه فرصت هایی برای گرفتن اپلای یا فاند تصور کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم بتوانید با پیام نور عضو هیات علمی شوید. دانشگاه تهران و علامه که اصلا امکانش نیست بقیه هم بعید است.

  6. بهاره
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    من کارشناسی مهندسی کامپیوتر و ارشد مدیریت منابع انسانی خوندم و در حوزه بازاریابی بانکی و اقتصاد و منابع انسانی کتاب و مقاله دارم. الان میخواستم برای دکترای مدیریت DBA پذیرش بگیرم. با توجه به اینکه مدرک کارشناسی و ارشد و دکترا با هم متفاوت خواهد بود شانس این رو دارم که بعد ار فارغ التحصیلی در کشوری که برای دکترا اقدام میکنم بتونم مشاغل آکادمیک مثل تدریس در دانشگاه و… داشته باشم؟ برای تدریس در ایران میگن باید رشته و گرایش ارشد و دکترا یکی باشه. آیا خارج از ایران هم همینطوره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس فکر نکنم ولی برای تفنن و سرگرمی این رشته ها بد نیست.

  7. بب
    پاسخ

    سلام من کارشناسی پیام نور خوندم و ارشد غیر انتفعی ایا احتمال تدریس هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با مدرک ارشد؟ که بعید است با دکتری هم احتمال تدریس هست ولی هیات علمی فکر نکنم.

  8. احمدرضا
    پاسخ

    سلام.
    من امسال کنکور انسانی دادم و علاقه مند به ادبیات فارسی هستم.
    از قبولیم توی دانشگاه تهران مطمئنم و به مصاحبه تربیت معلم هم دعوت شدم.
    سوالم اینه که برای کسی که علاقه به هیات علمی شدن داره‌ کدومش انتخاب بهتریه؟
    و آیا معلمی که تا مقطع دکترا تحصیل کرده میتونه هیات علمی بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دانشگاه تهران.

  9. سام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ببخشید یک سوال داشتم
    من بیش از یک سال هست که ارشدم (روانشناسی) رو توی دانشگاه آزاد تمام کردم و الان یه مقاله در حال داوری دارم (نشریه ای اس ای هست) و بعلاوه چند تا پروژه دیگه هم دارم که با هزینه خودم و بخاطر رزومم دارم کار میکنم، مشکل اینجاست که یه جورایی الان دیگه افلییشن ندارم، ضمن اینکه مسائل مالی هم وجود داره، میخواستم نظر شما رو بدونم

    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای دکتری اقدام کنید. راه دیگر هم این است که با یک مرکز تحقیقاتی در خارج یا داخلی تماس بگیرید بلکه مشکل افلییشن حل شود.

  10. احمد
    پاسخ

    با سلام

    جناب دکتر بنده دارای مدرک دکتری هستم و حین جستجو برای یافتن موقعیت پست داک در خارج از کشور استادی به من پیشنهاد داده که بجای پست داک، برای یک دکتری دیگر اقدام کنم به نظر شما این کار با فرض انکه هدف تقویت رزومه باشد صلاح است؟

    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر به شما فاند می دهند خب بد نیست دکتری دیگری بگیرید. ولی پست دکتری معمولا در ایران مورد توجه نیست.

  11. سحر
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر استاد گرامی.
    بنده دانشجوی سال آخر دکتری روزانه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه سراسری درجه ۲ هستم. هر سه مقطع را در یک دانشگاه تحصیل کرده ام. به مدت نه نیمسال متوالی حق التدریس دروس تخصصی گروه هستم. درجه ی مربی و پایه ۲ برای من در سامانه گلستان ثبت شده. امتیازات پژوهشی بالایی دارم. در صورت اعلام فراخوان دانشگاهم، آیا شانسی برای تبدیل وضعیت به هیات علمی دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله بعد از فارغ التحصیلی می توانید مثل سایر داوطلبان در فراخوان شرکت کنید. و سابقه تدریس شما امتیار دارد. ولی این تبدیل وضعیت نیست که بتوانید به طور اتوماتیک به استخدام درآیید چون تبدیل وضعیت برای کسانی است که قبلا استخدام باشند. شما باید از ابتدا برای استخدام استادیار پیمانی اقدام کنید.

  12. زهرا رشیدی
    پاسخ

    با سلام واحترام
    ممنون از مطالب مفید شما . بنده عضو هیات علمی موسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی هستم و بصورت پیمانی ۳ سال که جذب شدم سوالی از خدمت شما داشتم ایا برای تبدیل وضعیت بصورت آزمایش رسمی بایستی امتیاز دانشیاری راآورد .
    با تشکر. رشیدی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا ۷۰ درصد امتیاز دانشیاری را باید داشته باشید. البته اخیرا شنیده ام که این مقررات کمی رقیق شده است.

  13. ستایش
    پاسخ

    استاد میدونم سوال مسخره ایه ولی توروخدا جواب بدین
    من تجربی بودم و بدون خوندن تخصصی به صرف عمومی ۸۰ کنکور هنر رتبه ۹۷ شدم….
    به هنر علاقه زیادی دارم و از طراحی صنعتی و گرافیک خوندن تو دانشگاه های تعریف شنیدم
    ولی شهرمون دبیری هنر هم پذیرش داره….
    شما که خودتون استاد تهرانین
    به نظرتون دبیری رو تو فرهنگیان استان خودمون بخونم و بعد تا دکتری ادامه بدم بهتره یا بیام دانشگاه های تهران و اونجا ادامه بدم
    واقعا تو دو راهی موندم …..
    فکر کنین به دختر خودتون مشورت دادین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از اول دانشگاه خوب برو. اگر نتوانستی خب پایین تر. ولی سعی نکن از اول پایین بروی و بعد بخواهی جبران کنی.

  14. عظیمه
    پاسخ

    سلام وخسته نباشید میگم به آقای دکتر
    بنده دانشجوی ارشد بهداشت وایمنی موادغذایی دانشگاه دولتی یزدهستم.قصد دارم در دانشگاه دولتی دکترامم بگیرم.کارشناسی صنایع غذایی هم دانشگاه دولتی زابل خوندم.بااین حساب امیدی هست روزی عضوهیئت علمی دانشگاه کرمان شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش هست.

  15. افشین
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    ۱-بنده کارشناسی رو پیام نور خوندم و با معدل ۱۸.۲۳ مدرک گرفتم
    ارشد رو هم میتونم دانشگاه های دولتی تهران قبول شم.
    قصدم جذب هیئت علمی شدنه.
    اگه ارشد و دکترا رو تو دانشگاه خوبی سپری کنم
    به نظر شما
    برای جبران مقطع کارشناسی که تو پیام نور بودم چکار کنم؟
    با ارائه مقاله داخلی و خارجی ویا رتبه برتر شدن تو کنکور ارشد یا دکترا یا هر موردی دیگه میشه این نقطه ضعف رو جبران کرد؟
    ۲- اگه مقطع کارشناسی با ارشد و پی اچ دی متفاوت باشه برا هیئت علمی شدن میتونه مشکل ساز باشه؟
    (مثلا من کارشناسی کامپیوتر خوندم بخوام ارشد و پی اچ دی برق ادامه بدم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بسیاری از دانشگاه ها یک شرط وتویی دارند و فارغ التحصیلان پیام نور را حذف می کنند. برخی نیز در مراحل رسیدگی، داوطلب را حذف می کنند. اگر کسی دنبال هیات علمی است، باید از ابتدا در دانشگاه های طراز بالای کشور تحصیل کند. یا دنبال مشاغل دیگر باشد. همه که نه می توانند و نه جایی هست که بتوانند هیات علمی شوند.

  16. امین
    پاسخ

    سلام خدمت دکترعزیز
    نوشتن پایان نامه در دوره ارشداجباریست یااختیاری؟
    دانشجویان ارشددانشگاه آزاد میتوانیم گروهی درخواست دوره آموزش محوربه مدیرگروه رشته خودمون ارائه بدیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دوره های آموزش محور پایان نامه ندارند و بقیه باید پایان نامه بنویسند و دفاع کنند. در بعضی از دانشگاه ها که هم آموزش محور و هم غیر آن است، دانشجو می تواند تقاضای انتقال به دوره آموزش محور را مطرح کند که در صورت پذیرش، دانشجو بجای پایان نامه، تعدادی واحد پاس خواهد کرد.

  17. سلام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بابت تمام راهنمایی ها از شما ممنونم
    یک سوال استاد راهنمایی که راهنمایی پایان نامه دانشجویی که عضو بنیاد نخبگان را برعهده دارد مزایایش فرق میکند با زمانی که دانشجوی عادی را راهنمایی می کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه

  18. مهسا سعیدی
    پاسخ

    با سلام و احترام.
    از محضر شما سوالی داشتم ممنون میشم پاسخ بدین.
    بنده دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه سراسری قم هستم و ۲۳سالمه و عزم جدی دارم که دکتری همین رشته رو در همین دانشگاه ادامه بدم خواستم بپرسم اگه هر سه مدرک من از دانشگاه دولتی و با معدل بالا باشه میتونم بعد دکتری استادیار دانشگاه محل تحصیلم بشم و یا امتیازات دیگری هم لازم دارم؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی را خیلی روش حساب باز نکنید. به خصوص در این نوع رشته ها که همه می خواهند هیات علمی شوند و کار تعریف شده دیگری برای آنها نیست و تازه به فارغ التحصیلان حوزوی هم در این رشته ها معمولا اولویت داده می شود

  19. Zahra
    پاسخ

    سلام و خسته نباشی من من سال آخر دانشجوی ارشد هستم یه سوالی که خدمتتون داشتم اینه که واسه استخدام در دانشگاه از چه طریقی باید اقدام کرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام استخدام کارمندی یا هیأت علمی؟ باید منتظر فراخوان باشید. البته با ارشد بعید است که هیات علمی شوید.

  20. بشار
    پاسخ

    سلام اقا دکتر چه هیئت داوری پشت بررسی و پذیرش اشاتید هیئت علمی قرار دارد
    من الان در دانشگاه دولتی درس میخوانم که اساتید هیئت علمی وجود دارند که خود پسر و حتی همسرش عضو هیئت علمی هستن یا حتی دوستان صمیمی خود را هیئت علمی دانشگاه کردن صرفا به خاطر اینکه خودشون داور بخش پذیرش هستن
    لطفا توضیح بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب این یک قاعده شده است متأسفانه که برخی سعی می کنند اقوام و خویشان و دوستان خود را به کار گیرند. این مشکل فقط برای هیات علمی نیست برای همه شغلها هست.

  21. یاسین
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید . اگر کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز خوانده شود با نمره چند درصد احتمال جذب در هست علمی دانشگاه شیراز وجود دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جذب هیات علمی به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها نیاز به هیات علمی است و رقابت که این روزها در دانشگاه های اصلی خیلی ورود سخت است. معدل یکی از این عوامل است.

  22. کمک
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    توروخدا کمک کنید
    اگر کسی دوتا استاد راهنما داشته باشه نمره پایان نامه رو هر دو می دهند یا یکی می دهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمره پایان نامه را هیاتی متشکل از اساتید راهنما، مشاور و داور می دهند.

  23. کمک
    پاسخ

    و یک سوال دیگه
    آیا ممکنه بدون هیچ دلیلی یک استاد راهنما به پایان نامه دانشجوش نمره کم بده حتی اگه پایان نامه از نظر کیفیت خیلی بالا باشه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام استاد راهنما یکی از افراد هیأت داوری است و نمره ایشان با نمره بقیه استادها جمع می شود. اینکه استاد راهنما نمره کم یا زیاد بدهد به تشخیص استاد بستگی دارد و از این جهت نمی توان اعتراض کرد.

  24. کمک
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    امکانش هست به من کمک کنید
    آیا نمره پایان نامه روی مزایا و امتیازاتی که یک استاد از پایان نامه دریافت می کند تاثیر دارد؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  25. سونیا ستوده
    پاسخ

    سلام ببخشید استاد من دانشجو روزانه الزهرام اگه بهمن ماه انصراف بدم و مجدد کنکور بدم و روزانه تهران قبول شم دانشگاه تهران با نخوندن مجدد واحد های پاس شده موافقت میکنه ب نظرتون؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به گروه ها بستگی دارد ولی معمولا با شرایطی از دانشگاه های دولتی را قبول می کنند. مثل شرط معدل. یه قاعده کلی ندارد.

  26. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    تشکر از توضیحات خوبتان
    سوالم این است که با داشتن دکتری تخصصی و رزمندگی و رزومه پژوهشی و سابقه تدریس ، آیا با توجه به بند پ مربوط به رزمندگان ، از همان ابتدا میتوان به عنوان دانشیار عضو هیات علمی شد. یا این که ابتدا حتما باید به عنوان استادیار عضو هیات علمی شد بعد دانشیار?
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  27. س
    پاسخ

    سلام خسته نباشید. به لحاظ استادی و…فرقی میکنه تو کدوم دانشگاه سراسری درس خونده باشی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این بدیهی است که شما کجا تحصیل کرده اید. همه دنیا برای تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا سرو کله می شکنند این نشان می دهد که محل تحصیل خیلی مهم است.

  28. خانم کارشناس مهندسی صنایع
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی مهندسی صنایع رو از دانشگاه آزاد تهران گرفتم، در حال خوندن برای ارشد به صورت اساسی هستم.
    اگر رتبه برتر کنکور بشم، و مقاطع ارشد و دکتری روزانه دولتی شهر تهران بخونم، می تونم به هیئت علمی شدن در دانشگاه دولتی یا آزاد و … امیدوار باشم؟
    به طور کل، باید چه حدود رتبه ای در کنکور ارشد، برای جبران مدرک دانشگاه آزاد کارشناسی آورد؟
    در ضمن بنده جزو سهمیه ۲۵% ایثارگران برای هیئت علمی، طبق قانون مصوب مجلس (به احتمال زیاد سال ۹۵ تصویب شد) هستم.
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی از دانشگاه های طراز اول حتی اگر یک مقطع هم در دانشگاه آزاد باشید سخت گیری می کنند ولی دانشگاهی دیگر ممکن است این سخت گیری را نداشته باشند. ۲- رتبه اهمیتی ندارد. ۳- آن سهمیه هم فکر نکنم این مشکل را حل کند.

  29. حانیه
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من واقعا واسه انتخاب رشته ارشد موندم و نمیدونم چیکار کنم رتبه۶۴ رشته بیوتک کشاورزی الان بین دانشکده شیراز و گرگان گیر کردم نمیدونم کدومش جای پیشرفت بیشتری داره؟ لطفا کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شیراز بنظرم بهتر است ولی اینه کجا زندگی می کنید هم اهمیت دارد. ممکن است خیلی به صرفه نباشد که از این شهر به آن شهر آلاخون والاخون بشید.

  30. شهره امیری
    پاسخ

    سلام

    اگر فردی مراحل کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه های پیام نور بخواند و مقطع دکترا را در دانشگاهای برتر روزانه بخواند احتمال دارد وارد هیات علمی بشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم.

  31. رحیمی فر
    پاسخ

    سلام،وقت بخیر، ببخشید من ارشد فیزیک لیزر هستم ولی الان میخوام بدونم اگه من بخوام ارشد معماری بخونم همچنین دکترای معماری در دانشگاه خوب و معدل خوب بخونم میتونم در آینده به هیأت علمی شدم در رشته معماری امید داشته باشم؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید برام خیلی سوال هست، منظورم کارشناسیم فیزیک باشه ولی ارشد و دکتری رشته دیگر باشه با معدل خوب و مقاله البته، ممنون از وقتی که گذاشتید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما که بدون لیسانس نمی توانی هیات علمی آن گروه شوید. چون اول باید در لیسانس تدریس کنید و همه از شما خواهند پرسید مگر خود شما استاد این درسها را خوانده اید. لابد کتاب خوانده اید ما هم بجای شرکت در کلاس شما می رویم کتاب می خوانیم و بعد در ارشد امتحان می دهیم.

  32. SADEGHABEDI
    پاسخ

    سلام، لطفاً میشه در مورد استاد افیلیت هم توضیح بدید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همون استاد وابسته است که عضو هیات علمی یک گروهی است و در گروه دیگری به عنوان عضو هیات علمی وابسته فعالیت می کند و رفتار با وی مثل رفتار اعضای گروه است و حقوق از این گروه نمی گیرد.

  33. مهندس سیستم
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر عزیز
    اگر کسی دوره کارشناسی در پیام نور
    دوره ارشد در دانشگاه آزاد
    و دوره دکترا در دانشگاه دولتی درس خونده باشه
    می تونه به هیئت علمی شدن در دانشگاه امیدوار باشه؟
    احتمالش چقدر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی احتمالش کم است. بسیاری از دانشگاه ها که نمی پذیرند پیام نور را.

  34. بیتا محمدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.ممنونبابت توضیحات مفیدتون.یک سوال داشتم.رشته تحصلیم کارشناس ارشد مدیریت بیمه است.چطوری میتونم درخواست تدریس ر دانشگاه رو داشته باشم .و از کجا بدونم چه رشته ای رومیتونم تدریس کنم.وکدوم دانشگاه سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره باید مراجعه کنید به گروه ها یا برای دانشگاه علمی کاربردی باید به سایت آنها مراجعه کنید.

  35. بهنام
    پاسخ

    از توضیحات صادقانه ، بدون غرض و گویای شما استفاده بردم آقای شیروی . ممنوم . احترام و آرزوهای خوب.

  36. آرش احمدی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب جسارتا اینجانب داری مدرک کارشناسی ناپیوسته فوریت های پزشکی و استخدام رسمی اورژانس هستم و حدودا ۱۰سال سابقه کار دارم و سنم هم ۳۰ساله،سوالی که از محضر جنابعالی دارم این هستش که اولا اگه من ارشد آناتومی ادامه بدم و به امید خدا تا حدود ۴۰سالگی هم دکتری مهندسی بافت بگیرم که خیلی خیلی علاقه دارم مشکلی برا هیات علمی شدن ندارم از این لحاظ میپرسم چون ما استخدام اورژانس و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و به طور کلی وزارت بهداشت هستیم،بعدشم آیا این سابقه ی کارم تاثیری نداره در روند هیات علمی شدن بعدشم اگه به امید خدا یه روزی هیات علمی شدم پس کار اورژانس رو باید چکار کنم ممنون میشم کلا در ارتباط با کسانی که اول استخدام هستند بعد هیات علمی میشه توضیح بفرمایید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم که کسی با این مدارک نامرتبط و دیرهنگام شما، فرصت هیات علمی زیادی داشته باشید.

  37. سید محمد حسینی
    پاسخ

    سلام استاد
    ببخشین که مزاحم شدم بنده میتونم باهاتون در ارتباط باشم ؟
    واقعا نیاز به کمک دارم ، در موقعیتی هستم که باید بین چند چیز یکی رو انتخاب کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من در خدمتم. اگر سوالی هست به ایمیل ام پیام ارسال کنید.

  38. حسین
    پاسخ

    سلام دکتر
    برای من یک ابهام وجود دارد اونم رشته های علوم پزشکی ، سوال من اینه آیا رشته فوق تخصص هم باید از استادیاری شروع کند و آیا او هم برای ارتقاع باید طول زمانی مثل بقیه رشته ای تخصصی را بگذراند یا ارتقائ اون زودتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله اولین مرحله استادیاری است.

  39. سلام
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر
    یه سوال چرا یه مقاله با اینکه ننوشتن open access ولی مثل مقاله open access باز است و میشه دانلودش کرد و ژورنالش یک ژورنال معتبر ISI هستش و توی رشته ما هم مرسوم نیست مقاله این طور باز باشه. چه طور میشه یک همچنین شرایطی برای مقاله پیش بیاید؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امر به سیاست مجله بستگی دارد و نه عیب و نه حسن است.

  40. دانش جو
    پاسخ

    عرض سلام وخسته نباشید و ممنون بابت اینکه وققتتون رو در اختیار ما میذارید.
    واقعیتش استاد من بسیار ناراحتم از خودم و وضع درس خوندنم چه الآن چه اواخر دبیرستان و کنکور و… من الآن ترم ۴ کارشناسی معماری در دانشگاه هنر تبریز میخونم و تو سه ترم گذشته و با گذراندن ۵۲واحد معدل کلم هست ۱۳.۱۱ !! ولی واقعا میخوام شروع دوباره ای داشته باشم و خودمو ارتقا بدم چون واقعا درس نخوندم این سه ترمو و سوالم از محضرتون اینه که وضعیت هیئت علمی شدن و دستمزدش تو رشته ی ما چقدر هستش؟ واینکه میتونم به آینده خودم تو این رشته امیدوار باشم و ارشد و دکترا رو به سمت دانشگاه های برتر کشور برم؟قصدم هیئت علمی و استادیست. و سوال بعدیم اینکه در صورت مساعد نبودن شرایط آیا میتونم به فکر کنکور و تغیر به دیگر رشته های مورد علاقم باشم؟ یعنی منظورم اینه که مسئله ی این دوسال و کنکور و… برام ایجاد مشکل و بالا بودن سن در خروجی رو نمیکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من نمی دانم که چرا حالا بحث هیات علمی را مطرح می کنید. بهتر است بجای آن به فکر درس خواندن و جلوگیری از ضایع شدن جوانی خوتان بکنید.

  41. negare
    پاسخ

    با سلام … من از رشته تجربی و با کنکور هنر گرافیک دانشگاه تهران روزانه خوندم و راستش میخاستم بدونم اگه تو همین رشته بمونم و ارشد رو هم تو دانشگاه تهران بخونم برای دکترا که در ایران ارائه نمیشه اگه رشته دیگه ای بخونم مثلن پژوهش هنر امکان داره که تو دانشگاه هنر تهران و یا خود تهران و نهایتن شهرستانایی مث همدان استاد شم؟

    با رتبه ۱۵ هم وارد این رشته شدم از منطقه ۳

    راستش همه بیخ گوشم میخونن که گرافیک خوب نیست و دوباره تجربی آزمون بده!

    به نظر شما امیدی هست که ارشد و دکترام ادامه بدم؟

    ببخشید طولانی شدش!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید که ببینید که چه رشته هایی می توانید شرکت کنید.

  42. آيلين
    پاسخ

    سلام
    با تشکر إز پاسخگویی به سوالات
    من دوره کارشناسی و ارشد را در پیام نور بندرعباس و عسلویه خواندم.اکنون دانشجو دکتری دانشگاه ازاد نجف اباد هستم در رشته مهندسی صنایع.در دانشگاه هاهم بصورت مدرس مدعو تدریس میکنم.ایا امکان جذب هیت علمی در دانشگاههای شهرها ی بندرعباس را دارم؟؟أمیدی داشته باشم؟؟؟
    سؤال دیگه اینکه مدرس مدعو أین حق التدریسهاش جایی هم بدرد میخوره برا من یعنی(۴سالی میشه مدرس مدعو هستم)؟؟؟سابقه اَی .چیزی…
    ممنون میشم إز پاسخگوی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال هیات علمی کم است. ۲- کمی برای رزومه شاید به درد بخورد ولی خیلی اش فایده چندانی ندارد.

  43. کمک
    پاسخ

    سلا آقای دکتر
    ۱- امکانش هست یه پایان نامه ۳ تا استاد راهنما داشته باشه؟؟ اگر میشه، ممنون میشم منو راهنمایی کنید؟؟
    ۲-وقتی دوتا استاد راهنما داشته باشیم پول پایان نامه بین دو نفر نصف میشه یا نه به هر کدام پول جداگانه می دن (دانشگاه سراسری منظورم هست)؟؟؟؟
    ۳- اگر دانشجوی یک استادی مشترک بشه دانشجوی کامل اون یکی استادم باید مشترک بشه یا تو دانشگاههای مختلف متفاوته؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- نشنیده ام که امکان داشته باشد. ۲- بله بین آنها تقسیم می شود. ۳- نمی فهمم منظورتان چیه.

  44. کمک
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    آیا میشه یک پایان نامه سه تا استاد راهنما داشته باشه؟
    اگه میشه مسیرش چه طوریه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم دو تا بیشتر بشود.

  45. shahrzad
    پاسخ

    با سلام، وقت بخیر
    بنده دانشجوی مهندسی کشاورزی از دانشگاه پیام نور هستم. قصد ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی را دارم، میخواستم بدونم در حین تحصیل برای ارشد میتوانم بصورت حق التدریسی در دانشگاه های پیام نور استخدام بشوم؟
    و آیا این کار تاثیر مثبتی در استادیاری دارد؟ یا بهتر است وقتم را صرف پژوهش کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش خیلی کم است. و تأثیر قابل توجهی هم در استادیاری هم ندارد.

  46. سمیرا
    پاسخ

    با سلام اگر کسی خود را هیات علمی دانشگاه آزاد کرج معرفی کند از کجا بدانم راست میگوید یا نه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید یه سری به دانشگاه بزنید یا در پورتال دانشگاه نگاه کنید.

  47. farid
    پاسخ

    با سلام در پاسخ یکی از نظر ها دیدم فرمودید مدرک کارشناسی که ازاد بوده حتی در صورت طی کردن بقیه مراحل تحصیلی در بهترین دانشگاه های کشور هم احتمال عضو عیت علمی شدن پایینی در دانشگاه های برتر دارند . سوال بنده این است که دانشجویان ممتاز کارشناسی آزاد که به استسنای ازمون کنکور واقعا در حد ممتاز بوده اند مخصوصا در رشته تجربی واقعا این احتمال برای ما نا امید کننده است . اگر ممکن است کمی در این مورد توضیح دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صددرصد را نمی توان گفت ولی روال همان است که گفته ام.

  48. بهرام پیروزخسرو
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من عضو هیات علمی دانشگاه ازاد هستم با بیش از ده سال سابقه، و حقیقتا از خواندن این نظرات و پرسشها شگفت زده میشوم که چرا این همه افراد فقط می خواهند استاد و عضو هیات علمی بشوند؟ دیگر دانشجویی نمانده و در مقابل سیل عظیم دارندگان مدرک دکتری که هزار هزار و فوج فوج از راه می رسند و حتی در صورت استخدامدر دانشگاه وارد چرخه تکرار مکررات و رکود و رخوت ناامیدی از شرایط و تماشای کاسه لیسان و خود نشستن و حسرت خوردن و پشت دست به دندان گزیدن بشوند.
    یعنی راه دیگری، کار دیگری، فکر دیگری …
    خود بنده چند روز پیش نشسته بودم و حساب می کردم که اگر خودم را بازخرید کنم چقدر دریافت می کنم! اوضاع اصلا خوب نیست.
    دوستان به دنبال کاری باشید که اولا اقای خود باشید و دوما هر روزش با روز دیگر متفاوت باشد، یعنی حرکت رو به جلوی کار و حرفه تان را ولو به قدر یک میلیمتر احساس کنید. متاسفانه در دانشگاههای ما چنین نیست. مگر در دانشگاههای طراز اول باشد که ان را دکتر شیروی خود باید بفرمایند.
    سپاس و پوزش از اطناب

  49. de
    پاسخ

    با سلام و وقت به خیر در صورتی که بنده دوره کارشناسی را در دانشگاه آزاد پرند خوانده باشم و کارشناسی ارشد و دکتری را در بهترین دانشگاه های سراسری تهران بخوانم امکان استاد شدن برای من وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه های ردیف اول احتمالش کم است.

  50. سمیرا
    پاسخ

    با سلام به دکتر شیروی
    کسی که در دانشگاه پیام نور و آزاد حق التدریس در رشته تربیت بدنی کار می کند و با مدرک فوق لیسانس میتواند جز هیات علمی شود و برای جذب شدن در هیات علمی چه مراحلی میتواند طی کند تا جذب شود و سن هم مهم هس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی مسیر خودش را دارد و صرف حق التدریس حقی برای این افراد ایجاد نمی کند. البته در رزومه مد نظر قرار می گیرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *