مراتب علمی استادان دانشگاه

بسیاری از افراد علاقه مند هستند که در مورد مرتبه علمی و استخدامی مدرسین دانشگاه و اعضای هیأت علمی اطلاع بیشتری داشته باشند. این نوشته کوتاه به اختصار مراتب علمی و استخدامی کسانی را که در دانشگاه ها تدریس می کنند، بیان می کند.

کسانی که در دانشگاه تدریس می کنند از حیث رابطه استخدامی با دانشگاه محل تدریس به دو گروه «مدعو» و «عضو هیأت علمی» تقسیم می ­شوند. مدرسین مدعو به موجب قرارداد حق التدریس در دانشگاه مورد نظر تدریس می کنند. مدرسین مدعو ممکن است در دانشگاه دیگری عضو هیأت علمی باشند ولی در دانشگاه مورد نظر به صورت حق التدریسی به امر تعلیم اشتغال داشته باشند. بسیاری از مدرسین مدعو، در هیچ دانشگاهی عضو هیأت علمی نیستند و فعالیت آنها در دانشگاه صرفا به صورت حق التدریسی انجام می شود.

«عضو هیأت علمی» دانشگاه به کسانی اطلاق می­شود که به موجب قرارداد پیمانی، رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی در دانشگاه خاصی استخدام شده و در آنجا به فعالیت آموزشی و یا پژوهشی مشغول هستند. بر حسب وظایف محوله، عضو هیأت علمی ممکن است «عضو هیأت علمی آموزشی» یا «عضو هیأت علمی پژوهشی» باشد. اکثریت قاطع اعضای هیأت علمی دانشگاه آموزشی هستند که وظیفه آنها در درجه اول آموزش است در حالی که تعداد کمی نیز پژوهشی هستند که عمده فعالیت آنها انجام فعالیت های پژوهشی است.

اعضای هیأت علمی از حیث مرتبه به ترتیب از مرحله پایین تر به مرحله بالاتر به «مربی (Instructor)»، «استادیار(Assistant Professor) »، دانشیار(Associate Professor)» و «استاد (Professor)» تقسیم می شوند.

کسانی که فاقد مدرک دکتری (PhD) هستند اما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و عضو هیأت علمی دانشگاه می شوند به عنوان مربی استخدام می شوند (امروزه به ندرت دانشگاه ها حاضر می شوند کسی را به عنوان مربی استخدام کنند). معمولا ارتقای یک مربی به مرتبه بالاتر منوط به اخذ مدرک دکتری است ولی در برخی موارد استثنایی مربیان با داشتن امتیازات پژوهشی لازم و دفاع از یک رساله به مرتبه بالاتر ارتقاء می یابند بدون این که ضرورتا مدرک دکتری اخذ کنند. مربیانی که در طول استخدام مدرک دکتری اخذ می کنند، با چاپ یک یا دو مقاله علمی پژوهشی به مرتبه استادیاری ارتقاء پیدا می کنند.

کسانی که دارای مدرک دکتری (PhD) هستند در بدو استخدام به عنوان استادیار عضو هیأت علمی می شوند. ارتقای استادیاران به مرتبه دانشیاری منوط به گذشت حداقل چهار سال و کسب امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و اخیرا فرهنگی طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مربوط است. اعضای هیأت علمی دانشگاه های فاقد هیأت ممیزه باید تقاضای خود را به هیأت ممیزه مرکزی در وزارت علوم ارسال کنند. هیچ استادیاری نمی تواند مستقیما و بدون اخذ درجه دانشیاری به مرتبه استادی ارتقاء یابد.

دانشیاران در صورتی می توانند به مرتبه بالاتر یعنی استادی یا استاد تمامی نایل شوند که حداقل چهار سال (در اکثر موارد عملا بیش از پنج سال) در مرتبه دانشیاری توقف داشته و حداقل امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و فرهنگی را به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مزبور طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی کسب کرده باشند. هیات ممیزه ها معمولا در اعطای درجه استادی دقت بیشتری انجام می دهند تا مطمئن شوند که فرد مورد نظر واقعا شایسته درجه استادی است.

هر عضو هیأت علمی موظف است در هفته حداقل تعداد واحدی را تدریس کند که این امر حسب مرتبه علمی فرد متفاوت می باشد. طبق آخرین دستورالعمل، تعداد واحدهای موظفی اعضای هیأت علمی آموزشی در دانشگاه محل خدمت به شرح زیر است: استاد: ۸ واحد؛ دانشیار: ۹ واحد؛ استادیار: ۱۰ واحد؛ مربی ۱۲ واحد.

اعضای هیأت علمی دانشگاه در صورت انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی لازم هر سال می توانند یک پایه ترفیع کسب کنند. مثلا کسی که «دانشیار پایه ۱۵ دانشگاه تهران» است، این بدین معنا است که فرد مزبور اولا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، ثانیا رتبه علمی وی دانشیار است که توانسته تاکنون ۱۵ پایه ترفیع کسب کند. معمولا بین تعداد پایه های کسب شده یک عضو هیأت علمی و سال های استخدام وی رابطه وجود دارد. در موارد خاص، فرد ممکن است پایه تشویقی و یا یک یا چند پایه ایثارگری دریافت کرده باشد.

اصولا هر کسی که عضو هیأت علمی است باید در معرفی خود در نوشته های خود یا در سایر مجامع، مرتبه دانشگاهی خود را بیان نماید. اما امروزه کتابها یا نوشته های زیادی وجود دارد که وقتی روی جلد آنها را نگاه می کنی نویسنده خودش را «استاد دانشگاه» نامیده است. در کنفرانس ها، مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و مطبوعات نیز این گونه عبارات مبهم به وفور توسط خود افراد یا مجریان برای معرفی افراد بکار گرفته می شود.

وقتی کسی خود را «استاد دانشگاه» معرفی می کند، معلوم نیست که وی اولا عضو هیأت علمی کدام دانشگاه است و ثانیا مرتبه وی چیست؟ به عبارت دیگر آیا فرد واقعا عضو هیأت علمی دانشگاهی هست و آیا وی واقعا دارای درجه استادی است؟ اگر این فرد واقعا استاد دانشگاه خاصی است، چرا دانشگاه خود را معرفی نمی کند که مخاطبین بدانند که وی استاد کدام دانشگاه است. مسلما اگر کسی خود را «استاد دانشگاه تهران» خطاب کند، باید واقعا دارای درجه استادی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران باشد والا زود موضوع تکذیب می شود. یک راه برای فرار از این مخمصه، استفاده از عبارت مبهم «استاد دانشگاه» یا «استاد دانشگاه های تهران» است که هم به فرد هویت می دهد و هم امکان تکذیبش به راحتی ممکن نیست. چطور همه دانشگاه ها جمع بشوند و ادعای وی را تکذیب کنند!؟

برخی از افراد خود را تحت عنوان «پروفسور» معرفی می کنند یا در رسانه­ها بدین عنوان معرفی می شوند که معلوم نیست که منظور چیست. اگر منطور این است که فرد مزبور در خارج از کشور عضو هیأت علمی دانشگاهی است و رتبه آن professor است، این همان است که معادل آن در فارسی «استاد» یا «استاد تمام» است. البته این عنوان در برخی از کشورها بعضا به اساتید دانشگاه که دارای کرسی هستند، اطلاق می­شود. در هر حال برای ما معلوم نشد که چه کسی پروفسور هست و چه کسی نیست و فرد برای کسب این درجه چه مراحلی را باید طی کند. بنظرم این لقب را رسانه ها به هر که دوست دارند می دهند و از هر که دوست دارند دریغ می دارند. البته در دانشگاه تهران، این امکان برای یک استاد تمام وجود دارد که عنوان «استاد ممتاز» را کسب کند که این منوط به گذشت ده سال از زمان اخذ مرتبه استادی و کسب امتیازات آموزشی و پژوهشی زیادی است.

برای طرح سوال مراجعه کنید به بخش «پرسش و پاسخ: مسایل دانشگاهی»

  1. حمیدرضا
    پاسخ

    جناب دکتر با سلام

    حقوق دریافتی یک استادیار پایه ۱ در یک دانشگاه دولتی در تهران در سال ۱۳۹۶ چقدر است؟ اگر دقیق هم نمی دانید حدودش رو بفرمایید ممنون میشم.

    اگر پاسخ فرمایید سپاسگزار خواهم شد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حدود سه و نیم میلیون تومان اگر نجومی محسوب نشود.

  2. فرشاد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    خسته نباشید
    بنده لیسانس نفت رو از دانشگاه غیر انتفاعی گرفتم و معدلم بالای ۱۶ هست.در حال حاضر دانشجوی ارشد نفت در دانشگاه صنعتی اصفهانم(روزانه).با توجه ب ظرفیت محدود در پذیرش دکتری نفت در ایران اگه بنده ازمون علمی رو خوب بدم ایا شانس پذیرش در مصاحبه رو دارم؟؟ سوال دوم اگه دکتری هم بگیرم ایا میتوتنم هیات علمی دانشگاه بشم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش زیاد است.

  3. زهراموسوي
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی از دانشگاه تهران هستم و رشتم هم تربیت بدنی بوده
    کارشناسی هم دانشگاه شریعتی تهران بودم
    برای استاد دانشگاهی باید چه رزومه ایی داشت و چیکار کرد
    و اگه رزومه بخوان هم من تدریسی جایی نداشتم به جز رشته تخصصی خودم که انواع کارت های مربوط به شنا رو دارم و سنم ٢٢ سال هست نمیدونم حالا شایدم این مدارک ملاک و ملاحظه نشه
    فقط ١ مقاله ای اس آی
    ممنون میشم برام توضیح بدید شرایط لازم رو

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید در یک دانشگاه رده اول در دکتری قبول شوید و مقالات زیادی چاپ کنید که نسبت به رقبا در موقعیت برتری قرار گیرید.

  4. بهامین
    پاسخ

    سلام استاد گرامی،

    بند فارغ التحصیل دکترای داخل و داری پذیرش از معتبرترین موسسات آمروزش عالی در جهان هستم. خواهشمند هستم که شرایط لازم برای هیات علمی شدن در دانشگاههای خارج از کشور را اطلاع رسانی فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد. معمولا رقابت خیلی شدید است و محل تحصیل و رزومه شما و مقالات شما در مجلات معتبر خیلی موثر است.

  5. محمود
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز و گرامی
    آیا یک استاد دانشگاه می تواند همزمان عضو دو گروه علمی در دانشگاه و یا عضو یک گروه و مدیر گروه گروه علمی دیگر باشد؟ فی المثل شخصی با مدرک فقه و مبانی کلام اسلامی هم زمان عضو گروه معارف اسلامی و مدیر گروه رشته حقوق باشد؟ در صورت امکان مستند را نیز ذکر بفرمایید.
    با تشکر از عنایت حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو حقوق نمی تواند بگیرد ولی می تواند در یکی عضو و در دیگری عضو وابسته باشد.

  6. محسن
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب
    آقای دکتر بنده کارشناسی ژنتیک از دانشگاه آزاد گرفتم و ارشد ژنتیک پزشکی از علوم پزشکی تهران و در حال حاضر دانشجوی دکتری ژنتیک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. آیا با اتمام دکتری امکان این هست که استادریار دانشگاه دولتی یا آزاد باشم؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی احتمالا بیشتر آزاد مگر اینکه خیلی درخشش داشته باشید.

  7. معصومه
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    خیلی سپاسگزارم از راهنمایی های عالی شما
    من دانشجوی ترم اول رشته شنوایی شناسی هستم،خواستم راهنماییم کنید اگه بخوام باهدف استاد دانشگاه یا عضو هیئت‌علمی شدن پیش برم،باید حتما چه نکاتی رو رعایت کنم که در این مسیر بعدا حسرت نخورم؟
    خیلی ممنونم از حوصله و صبوری شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید در یک دانشگاه درجه اول تحصیل کنید. ثانیا سالهای اولیه خیلی خوب تحصیل کنید که نمرات شما جزء ده درصد بالاترین باشد. ثالثا کارهای پژوهشی را ابتدا به صورت تحقیقات کلاسی و سپس در ارشد و دکتری مقاله در مجلات معتبر چاپ کنید. البته تسلط به زبان، مهارتهای سخنوری، تایپ و استفاده از کامپیوتر نیز لازم است.

  8. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من باید برای پایان نامم مراتب علمی اساتید را بیان کنم اما با ذکر منبع. از سایت شما استفاده کردم امااستادم گفته باید از منبع یا مقاله معتبر استفاده کنم و نوشتن نام سایت برای منبع مناسب نیست…میشه راهنمایی کنید؟؟؟ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به آیین نامه ارتقا مراجعه کنید. به آیین نامه های استخدامی هیات علمی و امثال آن.

  9. ترابی
    پاسخ

    سلام.من اگر بخام استاد دانشگاه مثل هاروارد یا استنفوردبشم چکار باید بکنم؟به عبارت دیگر هدف من استادی دانشگاه در خارج کشوره و الان شش زبون بلدم.مدرکم ارشده .سنم هم ۴۰ ساله .اینکه نمیشه و سخته رو من نمیفهمم.راه درست رو نشون بدید خودم انجامش میدم .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دو مشکل دارید. یکی اخذ پذیرش و دیگری اخذ ویزا. برای اخذ پذیرش نیاز به نمره زبان بالا دارید فکرکنم هفت و نیم به بالای آیلتس و روزمه قوی. البته سن شما هم مانع خواهد بود. ۲- ویزا هم که دست شما نیست و این را دیگر باید بفهمید.

  10. مجید
    پاسخ

    بازهم ضمن تشکرخویش ازجنابعالی بدلیل بزرگواریتان درحق بنده.تقدیم به شما:روندقضاوقدررااینگونه آید/چونکه خدارابربنده ای خوش آید/آشنائیت اوبابزرگان(شما) راخوش آید.موفق باشید

  11. علی
    پاسخ

    سلام
    ممنون از پاسخگوییتون آقای دکتر.
    دوتا سوال دیگه داشتم
    ۱-دانشجوی دو استاده دانشجوی کدوم استاد محسوب میشه؟؟یعنی دانشجوی دو استاده جزو دانشجوهای استاد دوم محسوب نمیشه؟؟؟
    ۲-دانشجوی تک استاده یک استاد بر دانشجوی دو استاده همان استاد ارجح تر هستش؟؟
    ۳- چرا برای اساتید فرق داره حتما استاد راهنمای اول باشند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- هر دو ۲- نه الزاما بهتر است و نه الزاما بدتر. ۳- خب این مشکل روانی است.

  12. مجید
    پاسخ

    باسلام.من بخاطرمشکل عقده حقارت نفس وعدم رشد شخصیتی که دارم بدنبال یک استادتمام یاپروفسورواقعی میگردم وازشما میخوام که منودراین جهت راهنمایی فرمایید(البته واقعی بودن آن به خاطرتوضیحیست که دررابطه تفاوت بین پروفسورواقعی وجعلی کسب کرده بودم ونیزاینکه خودم شناختی براین امر ندارم نه خدای نخواسته دیدبدبه شماداشتن).باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با عذر خواهی از مولانا:
      دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر
      کز دیو و دد ملولم و استادم آرزوست
      گفتند یافت می‌نشود جسته‌ایم ما
      گفت آنک یافت می‌نشود آنم آرزوست
      بنمای پروفسور واقعی ز شرق
      من هدهدم حضور سلیمانم آرزوست

  13. علي
    پاسخ

    سلام ممنون از سایت خوبتون،
    برای اینکه بتوان عضو هییت علمی سه دانشگاه برتر تهران در حوزه فنی مهندسی(شریف و امیرکبیر و خواجه نصیر)شد حتما باید یکی از مقاطع را در خارج از کشور تحصیل کرد؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه الزاما ولی معلوم نمی کند که این دانشگاه ها واقعا چه کسانی را قبول می کنند.

  14. Soumaz
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بنده کارشناسی خودمو از دانشگاه پیام نور در رشته زمین شناسی گرفتم .هم اکنون دانشجوی ارشد حسابداری دانشگاه ازاد هستم اگه دکترای حسابداری بگیرم در دانشگاهای شهرهای کوچک میتوانم عضوهئیت علمی بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی بعید است.

  15. دانشجوی دکتری
    پاسخ

    استاد گرامی با سلام و احترام
    پزشک عمومی و دانشجوی دکترای تخصصی رشته مطالعات اعتیاد در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی شهرستان هستم. با توجه به اینکه باید برابر با مدت تحصیل طرح تعهد را بگذرانم و این طرح را بر اساس رزومه بصورت غیر هیات علمی یا هیات علمی تعیین می کنند. فکر می کنم با داشتن دو مقاله آی اس آی و سه کتاب و سه اختراع و چند مقاله دیگر که در اسکوپوس و پابمد نمایه شده اند در دوران دانشجویی خوب کار کردم و بتوانم برای طرح هیات علمی پذیرش بگیرم البته به چند دانشگاه غیر از دانشگاه های تهران تلفن کردم و شرایطم را گفتم و متوجه شدم که مرا می پذیرند. اما سوال من این است که آیا می توانم در دانشگاه های تهران امید جذب طرح هیات علمی داشته باشم؟ تفاوت حقوق و درآمد هیات علمی آموزشی و پژوهشی چقدر است؟ من شنیدم که هیات علمی پژوهشی نصف هیات علمی آموزشی حقوق دریافت می کند آیا این صحت دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی آموزشی و پژوهشی از جهت پرداخت فرقی ندارند. در تهران هم که احتمالش کم است. اما برای هیات علمی تلفن فایده ندارد باید در فراخوان عمومی شرکت کنید.

  16. الهام
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر
    ببخشید استادیار مرتبه ۲۳یعنی چی؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استادیار پایه ۲۳ صحیح است یعنی از جهت مرتبه علمی در مرتبه استادیاری است که مرتبه بعدی دانشیاری و مرتبه بعدی استاد تمامی است. ۲۳ هم نشان دهنده پایه هایی است که عضو هیات علمی اخذ کرده است که معمولا هر سال یک پایه می دهند البته به ایثارگران هم پایه هایی داده می شود.

  17. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    سایتتون خیلی عالیه.چند تا سوال دارم.
    ۱-تفاوت استاد راهنمای اول با دوم برای دانشجو چیه؟
    ۲-پایان نامه دو استاده برای یه دانشجو چه معایبی داره؟
    ۳- آیا میشه سمینار با استاد راهنمای دوم گرفت؟
    ۴-اگر تمام کار با استاد راهنمای دوم باشه میشه اسم ایشون همه جا اول نوشت؟یا باید حتما همه جا اسم استاد راهنمای اول در ابتدا نوشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- هیچی بنظرم فقط یک ترتیب است. ۲- عیبی ندارد مگر اینکه خیلی معلوم نیست که مسئولیت کار با کی است و این می تواند به کیفیت کار را خراب کند البته می تواند اگر هر دو استاد احساس مسئولیت کنند کار دانشجو را بهتر کند. ۳- منعی ندارد. ۴- در رساله باید به ترتیب مصوب باشد ولی در بقیه موارد به اختیار شما است.

  18. سردان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    لطفا در مورده “رزومه عالی” بیشتر توضیح میدهید که شامل چه چیزهایی میشود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقاله در بهترین مجلات بین الملل؛ کتاب؛ نمره زبان بین المللی؛ سابقه کارهای اجرایی و تخصصی.

  19. سينا
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر،برای اینکه عضو هییت علمی دانشگاه های فنی و مهندسی مطرح همچون امیرکبیر و شریف و خواجه نصیر و تهران شد حتما باید در خود این دانشگاه ها یا خارج کشور تحصیل کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب بلاخره نمی آیند از دانشگاه های ضعیف بگیرند و دانشجویان قوی تر را رها کنند.

  20. بهنام
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    استاد بنده دارای مدرک کاردانی و کارشناسی ناپیوسته معدن با معدل های ۱۳/۹۰ و ۱۳/۸۶ هستم الان هم در دانشگاه صنعتی همدان ارشد میخونم آیا میتونم استاد بشم ؟ و اگر نمیشه با چه راهی باید جبران کنم و حداکثر سن چقدر هست؟
    واینکه میتونم دوباره کارشناسی پیوسته معدن بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم با این نحو درس خواندن خیلی شانس هیات علمی را داشته باشید.

  21. سردار بیک
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    وقت عالی بخیر
    بنده فارغ التحصیل کارشناسی حسابداری از دانشگاه ازاد.
    و در ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تهران.
    و در حال حاضر در مقطع دکترا در دانشگاه آکسفورد انگلستان مشغول به تحصیل رشته زبان انگلیسی هستم
    به نظر جنابعالی با توجه به توانمدی بالایم ،بعد از فارغ التحصیلیم چند درصد امکان دارد در دانشگاه های تاپ ایران که شامل تهران، و نهایتا فردوسی میشود بتوانم برای هیئت علمی استخدام شوم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقیقتا شانس زیادی ندارید ولی شاید با توجه به رشته اتان اگر روزمه عالی داشته باشید بشود.

  22. رضا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    من لیسانسم برق رو از دانشگاه باهنر گرفتم و الان دانشجوی ارشد برق دانشگاه ولیعصر هستم میخواستم بدونم اگه دکترا دانشگاه سطح بالاتر قبول شدم امکان اینکه عضو هیئت علمی شوم وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انشا الله تلاش کنید.

  23. حمید
    پاسخ

    سلام جناب
    میبخشید من کارشناسی برق قدرت ازاد خوندم و ارشد دولتی روزانه الکترونیک در صورت ادامه تحصیل بنظر شما میتونم توی دانشگاه دولتی (هرجایی)هیات علمی بشم این مهمترین علاقه زندگی منه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا چه رشته ای را ادامه بدهید.

  24. مینایی
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    میخواستم جایگاه دانشکده فنی دانشگاه الزهرا تهران رو بین دانشگاه های کشور بدونم. و اینکه ایا گذروندن مقطع کارشناسی در این دانشگاه نوعی مانع برای هیئت علمی شدن محسوب میشه؟ قابل ذکره که بقیه مقاطع در دانشگاه های خوب تهران همچون علم و صنعت و تربیت مدرس گذرونده بشه.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مانع نیست ولی بهتر است فنی را در دانشگاه های معروف تهران مثل شریف، امیرکبیر و علم و صنعت و امثالهم بخوانید.

  25. مهدی ایزدی
    پاسخ

    سلام ایا رشته حقوق دانشگاه تهران سطح بالاتری دارد یا دانشگاه شهید بهشتی از نظر انتخاب رشته با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است.

  26. هادی
    پاسخ

    بادعرض سلام و خسته نباشید.
    جناب دکتر بنده کارشناسی اقتصاد از دانشگاه پیام نور هستم و کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شریف. الان هم مشغول تحصیل در مقطع دکتری اقتصاد در کالج دانشگاهی لندن هستم بنده علاقمند به تدرس در یکی‌ از دانشگاه های ایران هستم آیا احتمال جذب به عنوان هیئت علمی برای بنده وجود داره یا اینکه مدرک کارشناسی باعث حذف شدنم از رقابت میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مقالات خوبی در مجلات معتبر چاپ کنید ضعف شما را جبران خواهد کرد.

  27. الهه
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ارشد مهندسی شیمی ترم ۳ یکی از دانشگاهای دولتی در نوبت روزانه هستم. ترم ۱ و ۲ بالاترین معدل را بین هم ورودی های خود داشتم و پیش بینی میکنم معدل کل ام بدون در نظر گرفتن نمره ی پایان نامه بالای ۱۷ باشد. چند سوال دارم:
    ۱.اگر امتیازات لازم برای ورود به مقطع دکترای بدون کنکور را داشته باشم چقدر احتمالش هست که در دانشگاه تهران یا دانشگاهی در سطح علمی مشابه مرا قبول کنند؟
    ۲.پس از اعلام ظرفیت دانشگاه های سراسری برای پذیرش دانشجوهای دکترا بدون کنکور، آیا می توانم برای همه دانشگاه ها همزمان درخواست دهم؟ یا اینکه باید درخواستم در یک دانشگاه کامل بررسی شود و بعد به دانشکاه بعدی مراجعه کنم؟طریقه کار به چه صورت هست؟
    ۳.پس از ورود به مقطع دکتری اگر اقدام به تدریس در دانشگاهی(سراسری، غیر انتفاعی یا آزاد) در شهر خود نمایم آیا پس از اخذ مدرک دکتری و کسب امتیاز لازم میتوانم بلافاصله هیئت علمی دانشگاه مذبور شوم؟
    ممنون از صبوری شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خب شانس دارید ولی سعی کنید از طریق کنکور جذب شوید ۲- بله مشکلی ندارد ۳- نه باید از طریق فراخوان جذب شوید.

  28. فاطمه
    پاسخ

    با سلام واحترام جناب دکتر من دارای مدرک دکترا ی ایمونولوزی هستم بنا به دلایلی نتونستم مشغول بشم به نظر شما برای من که سنم ۴۸ است با ۳ سال سابقه کار،جایی کار هست؟ خیلی نا امید هستم ممنون میشم راهنماییم کنید…. روز خوش

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی که نمی توانید چون سن هیات علمی از ۴۵ به ۴۰ سال کاهش یافته است ولی در جاهای دیگر می توانید مشغول شوید.

  29. زینا
    پاسخ

    با سلام و دعای خیر
    بنده کارشناس حقوق از دانشگاه پبام نور و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه ازاد اسلامی تهران میباشم میخواستم بدانم با داشتن ۴۰ سال سن ایا میتوان جز هیات علمی بود ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم

  30. علی.د
    پاسخ

    با سلام و اخترام خدمت شما بنده سوالم این است که آیا شخٌصی که مدرک کارشناسی را از دانشگاه آزاد کسب کند ولی ارشد و دکتری تخصصی را از دانشگاه های سراسری به دست اورد میتواند به عنوان استاد در دانشگاه های سراسری همچون تهران و شهید بهشتی استخدام شود.
    با تشکر خدمت شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تهران و شهید بهشتی که یا اصلا هیات علمی نمی خواهند یا یکی دو تا که می خواهند صدها نفر رقابت می کنند و طبیعتا در این شرایط شما در اولویت قرار نمی گیرید. بعضی مواقع هم من شنیده ام از ابتدا افرادی مثل شما حذف می شوند.

  31. ثریا رستمی
    پاسخ

    باسلام من کارشناسی فناوری اطلاعات از دانشگاه پیام نور را دارم و برای ارشد رشته gisرا در دانشگاه روزانه میخوانم ایا میتوانم استاد یار شوم با توجه به اینکه کارشناسی را در پیام نور گرفته ام؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا باید دکتری بگیرید و بعد هم احتمال پذیرش شما در دانشگاه های دولتی ضعیف است.

  32. محمدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .ایا برای هیات علمی شدن در دانشگاه ازاد حتما باید در فراخوان جذب شرکت نمود یا اگر مدیر گروه ورئیس دانشکده تورو بشناسند وتایید کنند میتوانی به انها برای جذب مراجعه کنی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله باید در فراخوان شرکت کنید.

  33. اشکان
    پاسخ

    سلام
    ضمن تشکر از اینکه وقت می گذارید و به تک تک سوالات پاسخ می دهید؛
    فرق بین هیات علمی پژوهشی و آموزشی چیست و آیا امکان دارد که کسی هیات علمی پژهشی باشد و تدریس نکند؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی آموزشی کار اصلی وی تدریس است در حالی که کار هیات علمی پژوهشی انجام تحقیق و پژوهش است و ممکن است هیچ تدریسی هم نداشته باشد و معمولا بیشتر از اعضای هیات علمی باید در محل کار حضور داشته باشد و فعالیتهای پژوهشی بیشتری انجام دهد

  34. فاطمه
    پاسخ

    با سلام
    یه سوال دارم.
    بنده مدرک کاردانی و کارشناسی و ارشدم فناوری اطلاعات است اگر در مقطع دکتری رشته نرم افزار رو ادامه دهم آیا برای عضو هیات علمی شدن مشکلی پیش می آید؟ خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم بتوانید هیات علمی شوید.

  35. پویا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    من دانشجوی ارشد مهندسی شیمی گرایش فرآیندهای جداسازی دانشگاه اصفهان هستم . مدرک لیسانس رو با معدل ۱۶.۷۰ از دانشگاه آزاد گرفتم .
    همیشه آرزوی تدریس با بالاترین درجه استادی در دانشگاه هایی مثل شریف یا امیرکبیر رو داشتم .
    متاسفانه برای رسیدن به این هدف دیر اقدام کردم .
    میخواستم بدونم با این شرایط و با فرصتی که تا اخذ مدرک دکترا دارم می تونم به این خواسته برسم یا خیر ؟
    با توجه به اینکه کم نیستن افرادی که در مقاطع کارشناسی و ارشد و دکترا رو با رتبه برتر وارد و خارج شدند رزومه عالی ای هم دارند اما در ایران نتونستد جایی مشغول به تندریس بشن .
    اگر که با توجه به مدرک لیسانس این کار شدنی نیست بفرمایید که تصمیم دیگه ای بگیرم
    ممنون بابت وقتی که میزارید و مخونید
    پیروز باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است این دانشگاه هایی که نام بردید شما را استخدام کنند. پذیرش در این دانشگاه ها با رقابت بسیار شدید روبرو است و کوچکترین مسئله مثل اخذ کارشناسی آزاد می تواند شما را در این رقابت حذف کند.

  36. nora
    پاسخ

    سلام جناب دکتر ایا برای هیات علمی شدن در دانشگاه ازاد آیا حق التدریس بودن در همون دانشگاه کمکی میکنه واینکه باید در فراخوان جذب شرکت نمود یا نیاز به شرکت در فراخوان نیست ومیتوان همینطوری درخواست نمود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره شما را می شناسند و زمینه جذب شما بیشتر فراهم می شود.

  37. ایرج محمدیان
    پاسخ

    سلام
    با احترام سوال من این است که اگر کسی با مدرک دکترای حرفه ای در مرتبه استادیاری باشد و در این مرتبه مدرک ph.D دریافت کرده باشد می تواند با مدرک اخذ شده به دانشیاری ارتقا مرتبه پیدا بکند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با صرف مدرک که نمی تواند باید امتیازات لازم را کسب کند.

  38. سعيد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر. من کارشناسیم را نرم افزار خوندم و ارشدم را مهندسی پزشکی خوندم و می خواهم دکتری را مدیریت فناوری اطلاعات بخونم . با این شرایط اگو دکترا را مدیرت بخونم می تونم برای هیئت علمی اقدام کنم؟
    با تشکرو احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کدام گروه می خواهید تقاضای خود را ارسال کنید؟ بنظرم خودتان هم ندانید که چه کاره هستید.

  39. محمدرضا
    پاسخ

    سلام خدمت شما میخواستم بپرسم امکانش هست که از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با مهندسی برق ادامه تحصیل داد وبا دکترا عضو هیئت علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر وارد آموزش و پرورش می شوید باید تکلیف آن را مشخص کنید تا بتوانید هیات علمی شوید. ولی از حیث مدرک نباید مشکلی باشد.

  40. محمد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر مربی حق التدریس دانشگاه به چه کسی می گویند آیا هیات علمی هست یا استاد مدعو ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مربی حق التدریس به کسی اطلاق می شود که در دانشگاهی مربی است و در دانشگاه دیگری حق التدریس درس می دهد.

  41. آزیتا
    پاسخ

    با عرض سلام.خیلی جامع و بیان زیبا توضیح فرموده اید.کمال تشکر را دارم.لطفا در صورت امکان مرتبه علمی تان را میشود بفرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من استاد تمام هستم.

  42. مسعود
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما،سوال بنده این است ایا کسی که با ارشد عضو هیت علمی شده میتواند مراتب علمی خود را ارتقا دهد یا اینکه تا اخر خدمت فقط مربی باقی می ماند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست در شرایط استثنایی که به مرتبه استادیاری ارتقا پیدا کند ولی دکتر نمی شود.

  43. بهاره
    پاسخ

    با سلام و احترام، ببخشید فارغالتحصیل دکتری از دانشگاه رده پایین تر ایا امکان استاد شدن در دانشگاه رده بالاتر را دارد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب سخت است ولی محال که نیست.

  44. میثم.ع
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید. نوشتن مدرک علمی روی جلد کتاب و یا پایان نامه دانشجو آیا پز علمی و عمل عرفی نیست؟ اینکه نوشته بشه نویسنده: دکتر …/ بنظر هیچ ضرورتی وجود نداره. چون علم و انتقال علم بحث دیگه ای هست. بنظر میرسه دکتر یا پروفسور عنوان جالبی نیست و میتونه در بخش معرفی نویسنده آورده بشه تا شکیل تر و حرفه ای تر باشه. خواستم نظر شما را در مورد ضرورت قانونی اش بپرسم
    سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل اینها نیست مشکل این است که این روزها همه ملقب به این القاب شده اند سقیم و صحیح.

  45. چترسیماب
    پاسخ

    سلام در این جا نوشته شده بنا به گذشت حداقل چهار سال و یا کسب امتیازهایی درجه مدرسان دانشگاهی تغییر می کند،منظور از کسب امتیاز ها چیست؟لطفا بیشتر توضیح دهید.
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی اگر کسی استادیار باشد پس از چهار سال و اخذ امتیازات آموزشی و پژوهشی و اجرایی مطابق با آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی می تواند به دانشیاری ارتقا یابد.

  46. مینوش سروش
    پاسخ

    بادرود جناب دکترامکانش هست درباره استخدام هیات علمی با مدرک دکترا در دانشگاه غیرانتفاعی ، میزان حقوق و تفاوت استخدام آن با دانشگاه دولتی راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما در دانشگاه دولتی کارمند دولتی می شوید ولی در دانشگاه غیر انتفاعی کارمند دانشگاه خصوصی که ممکن است فردا ادامه داشته باشد یا نه. حقوق و مزایای آنان هم قدری فرق دارد.

  47. پری
    پاسخ

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    آیا میشود برای استاد راهنمای پایان نامه ارشد از یک استادیار دعوت کرد؟ پایان نامه از اعتبار کمتری برخوردار نمیشه ؟ منظورم اینه که روی اعتبار پایان نامه تاثیری داره یا نه؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بله. ۲- تأثیر خاصی ندارد. البته اگر استاد معروفی باشد خب موثر است ولی بقیه استادها در یک ردیف هستند.

  48. محمدی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    تشکر از مطالب مفید و دلسوزیتون
    آقای دکتر من ارشد زمین شناسی از دانشگاه تهران رو دارم ، می تونم جایی رو به عنوان حق التدریس کار کنم ؟ راستش مراکز پیامنور و ازاد سر زدم اما می گن دانشجو کم داریم ونیاز به استاد نداریم. برای کار توی دانشگاه تهران باید پارتی داشته باشیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با فوق که اجازه نمی دهند در دانشگاه تهران تدریس کنید چه با پارتی چه بدون پارتی. اما می توانید به دانشگاه های علمی کاربردی مراجعه کنید. البته اینقدر حقوقش ناچیز است که خیلی آش دهن سوزی نیست.

  49. رحیم خانی
    پاسخ

    سلام. یک پرسش دارم.
    اگر کسی دارای مدرک دکترای تخصصی باشد، ولی به عنوان معلم رسمی در آموزش و پرورش تدریس می‌کند، می‌توان مرتبه‌ی علمی او را «استادیار» دانست؟ با توجه به این که در آموزش و پرورش و مدارس، اصولاً رتبه‌ی علمی معنایی ندارد. این فرد رتبه‌ی علمی‌اش چیست؟ باسپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  50. میثم
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر

    آیا یک دانشجوی دکتری که امتحان جامع را هم گذرانده و اکنون حق التدریس دانشگاه است میتواند استاد راهنما و یا مشاور در پایان نامه ارشد فردی باشد؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا نمی شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *