مراتب علمی استادان دانشگاه

بسیاری از افراد علاقه مند هستند که در مورد مرتبه علمی و استخدامی مدرسین دانشگاه و اعضای هیأت علمی اطلاع بیشتری داشته باشند. این نوشته کوتاه به اختصار مراتب علمی و استخدامی کسانی را که در دانشگاه ها تدریس می کنند، بیان می کند.

کسانی که در دانشگاه تدریس می کنند از حیث رابطه استخدامی با دانشگاه محل تدریس به دو گروه «مدعو» و «عضو هیأت علمی» تقسیم می ­شوند. مدرسین مدعو به موجب قرارداد حق التدریس در دانشگاه مورد نظر تدریس می کنند. مدرسین مدعو ممکن است در دانشگاه دیگری عضو هیأت علمی باشند ولی در دانشگاه مورد نظر به صورت حق التدریسی به امر تعلیم اشتغال داشته باشند. بسیاری از مدرسین مدعو، در هیچ دانشگاهی عضو هیأت علمی نیستند و فعالیت آنها در دانشگاه صرفا به صورت حق التدریسی انجام می شود.

«عضو هیأت علمی» دانشگاه به کسانی اطلاق می­شود که به موجب قرارداد پیمانی، رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی در دانشگاه خاصی استخدام شده و در آنجا به فعالیت آموزشی و یا پژوهشی مشغول هستند. بر حسب وظایف محوله، عضو هیأت علمی ممکن است «عضو هیأت علمی آموزشی» یا «عضو هیأت علمی پژوهشی» باشد. اکثریت قاطع اعضای هیأت علمی دانشگاه آموزشی هستند که وظیفه آنها در درجه اول آموزش است در حالی که تعداد کمی نیز پژوهشی هستند که عمده فعالیت آنها انجام فعالیت های پژوهشی است.

اعضای هیأت علمی از حیث مرتبه به ترتیب از مرحله پایین تر به مرحله بالاتر به «مربی (Instructor)»، «استادیار(Assistant Professor) »، دانشیار(Associate Professor)» و «استاد (Professor)» تقسیم می شوند.

کسانی که فاقد مدرک دکتری (PhD) هستند اما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و عضو هیأت علمی دانشگاه می شوند به عنوان مربی استخدام می شوند (امروزه به ندرت دانشگاه ها حاضر می شوند کسی را به عنوان مربی استخدام کنند). معمولا ارتقای یک مربی به مرتبه بالاتر منوط به اخذ مدرک دکتری است ولی در برخی موارد استثنایی مربیان با داشتن امتیازات پژوهشی لازم و دفاع از یک رساله به مرتبه بالاتر ارتقاء می یابند بدون این که ضرورتا مدرک دکتری اخذ کنند. مربیانی که در طول استخدام مدرک دکتری اخذ می کنند، با چاپ یک یا دو مقاله علمی پژوهشی به مرتبه استادیاری ارتقاء پیدا می کنند.

کسانی که دارای مدرک دکتری (PhD) هستند در بدو استخدام به عنوان استادیار عضو هیأت علمی می شوند. ارتقای استادیاران به مرتبه دانشیاری منوط به گذشت حداقل چهار سال و کسب امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و اخیرا فرهنگی طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مربوط است. اعضای هیأت علمی دانشگاه های فاقد هیأت ممیزه باید تقاضای خود را به هیأت ممیزه مرکزی در وزارت علوم ارسال کنند. هیچ استادیاری نمی تواند مستقیما و بدون اخذ درجه دانشیاری به مرتبه استادی ارتقاء یابد.

دانشیاران در صورتی می توانند به مرتبه بالاتر یعنی استادی یا استاد تمامی نایل شوند که حداقل چهار سال (در اکثر موارد عملا بیش از پنج سال) در مرتبه دانشیاری توقف داشته و حداقل امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و فرهنگی را به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مزبور طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی کسب کرده باشند. هیات ممیزه ها معمولا در اعطای درجه استادی دقت بیشتری انجام می دهند تا مطمئن شوند که فرد مورد نظر واقعا شایسته درجه استادی است.

هر عضو هیأت علمی موظف است در هفته حداقل تعداد واحدی را تدریس کند که این امر حسب مرتبه علمی فرد متفاوت می باشد. طبق آخرین دستورالعمل، تعداد واحدهای موظفی اعضای هیأت علمی آموزشی در دانشگاه محل خدمت به شرح زیر است: استاد: ۸ واحد؛ دانشیار: ۹ واحد؛ استادیار: ۱۰ واحد؛ مربی ۱۲ واحد.

اعضای هیأت علمی دانشگاه در صورت انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی لازم هر سال می توانند یک پایه ترفیع کسب کنند. مثلا کسی که «دانشیار پایه ۱۵ دانشگاه تهران» است، این بدین معنا است که فرد مزبور اولا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، ثانیا رتبه علمی وی دانشیار است که توانسته تاکنون ۱۵ پایه ترفیع کسب کند. معمولا بین تعداد پایه های کسب شده یک عضو هیأت علمی و سال های استخدام وی رابطه وجود دارد. در موارد خاص، فرد ممکن است پایه تشویقی و یا یک یا چند پایه ایثارگری دریافت کرده باشد.

اصولا هر کسی که عضو هیأت علمی است باید در معرفی خود در نوشته های خود یا در سایر مجامع، مرتبه دانشگاهی خود را بیان نماید. اما امروزه کتابها یا نوشته های زیادی وجود دارد که وقتی روی جلد آنها را نگاه می کنی نویسنده خودش را «استاد دانشگاه» نامیده است. در کنفرانس ها، مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و مطبوعات نیز این گونه عبارات مبهم به وفور توسط خود افراد یا مجریان برای معرفی افراد بکار گرفته می شود.

وقتی کسی خود را «استاد دانشگاه» معرفی می کند، معلوم نیست که وی اولا عضو هیأت علمی کدام دانشگاه است و ثانیا مرتبه وی چیست؟ به عبارت دیگر آیا فرد واقعا عضو هیأت علمی دانشگاهی هست و آیا وی واقعا دارای درجه استادی است؟ اگر این فرد واقعا استاد دانشگاه خاصی است، چرا دانشگاه خود را معرفی نمی کند که مخاطبین بدانند که وی استاد کدام دانشگاه است. مسلما اگر کسی خود را «استاد دانشگاه تهران» خطاب کند، باید واقعا دارای درجه استادی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران باشد والا زود موضوع تکذیب می شود. یک راه برای فرار از این مخمصه، استفاده از عبارت مبهم «استاد دانشگاه» یا «استاد دانشگاه های تهران» است که هم به فرد هویت می دهد و هم امکان تکذیبش به راحتی ممکن نیست. چطور همه دانشگاه ها جمع بشوند و ادعای وی را تکذیب کنند!؟

برخی از افراد خود را تحت عنوان «پروفسور» معرفی می کنند یا در رسانه­ها بدین عنوان معرفی می شوند که معلوم نیست که منظور چیست. اگر منطور این است که فرد مزبور در خارج از کشور عضو هیأت علمی دانشگاهی است و رتبه آن professor است، این همان است که معادل آن در فارسی «استاد» یا «استاد تمام» است. البته این عنوان در برخی از کشورها بعضا به اساتید دانشگاه که دارای کرسی هستند، اطلاق می­شود. در هر حال برای ما معلوم نشد که چه کسی پروفسور هست و چه کسی نیست و فرد برای کسب این درجه چه مراحلی را باید طی کند. بنظرم این لقب را رسانه ها به هر که دوست دارند می دهند و از هر که دوست دارند دریغ می دارند. البته در دانشگاه تهران، این امکان برای یک استاد تمام وجود دارد که عنوان «استاد ممتاز» را کسب کند که این منوط به گذشت ده سال از زمان اخذ مرتبه استادی و کسب امتیازات آموزشی و پژوهشی زیادی است.

برای طرح سوال مراجعه کنید به بخش «پرسش و پاسخ: مسایل دانشگاهی»

  1. سحر احمدی
    پاسخ

    با سلام و احنرام
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد معماری هستم یک سوال داشتم اینکه انتخاب استاد یار یا مربی در پایان نامه ارشد به عنوان استاد راهنما چه تاثیری در پذیرش دکتری و ارزش پایان نامه ی بنده دارد ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب مربی که خیلی جالب نیست ولی اکثر دانشگاه های دیگر که نمی دانند سمت آن استاد چی است مگر اینکه مصاحبه کنندگان آن فرد را مشخصا بشناسند.

  2. حاجی آقازاده
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    بنده خواستم از استاد ارجمند جناب آقای دکترشیروی تشکر و سپاس ویژه داشته باشم بخاطر راه اندازی چنین امکانی واقعا مشکل و سوال بسیاری از ما دانشجویان دکترا حل میشوند از خداوند برای شما و خانواده محترمتان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

  3. علی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    بنده دارای مدرک دانشنامه دکتری می باشم و چند سال است که به صورت حق التدریس در دانشگاه مشغول تدریسم. آیا می توانم جهت درج مشخصات خود در مقالات علمی و پژوهشی از اصطلاح استادیار مدعو گروه … دانشگاه …. استفاده کنم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم استفاده نکنید ممکن است همین بعدا برای شما مسئله ساز شود.

  4. ارغوان
    پاسخ

    هاهاه … حس طنز و صبوری جالبی در جواب دادن به کامنت های مردم توی شما دیده میشه !

  5. اتابک
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار دادین
    بنده با مدرک کارشناسی ارشد در یکی از دانشکده های سما مشغول به تدریس به صورت حق التدریس هستم.برای ثبت مقاله یا چاپ کتاب از چه عنوانی میتونم استفاده کنم.مثلا مدرس دانشگاه فلان یا مدعو یا مربی و غیره.
    ممنون از لطف جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم «استاد مدعو فلان دانشگاه».

  6. محمد
    پاسخ

    سلام

    آقای دکتر میخواستم بپرسم هیت علمی ها رو خود دانشگاه ها انتخاب می کنند یا بر اساس وزارت علوم یا در دانشگاه آزاد سازمان دانشگاه هست؟

    استاد بنده هیت علمی دانشگاه یکی از واجد های آزاد است بنده را به لحاظ علمی قبول دارد فرمودند اگر دکتری این واحد قبول بشی هزینه تحصیل بنده رو تقبل مب کنند البته خوب باید برای ایشان کار علمی کنم

    سوال اول بنده این است آیا این پیشنهاد رو بپزیرم
    سوال دم بنده در این رابطه است که خود واحد میتواند بنده رو به عنوان هیت علمی بعد از امتحان جامع یا بعد از فارغ التحصیلی قبول کند یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خود دانشگاه ها ولی از طریق فراخوان عمومی. ۱- خب اگر بلوف نباشد خوب است ولی من تردید دارم. ۲- می تواند ولی باید شما اول از طریق فراخوان بیاید.

  7. Javid
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    اقای دکتر من دوتا سوال داشتم.
    ایا با مدرک کاردانی دانشگاه ازاد و کارشناسی و ارشد دانشگاه ازاد میتوان در دانشگاه تدریس کرد.
    و سوال دوم..اگر..ترم اول دانشگاه ازاد درس خونده بشه و در سال دیگر در کنکور دوره ارشد دانشگاه دولتی قبول شد..میتوان درس های پاس شده را در دانشگاه دولتی طبیق داد یا نمیتوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- با ارشد که احتمالش کم است. ۲- بعید است.

  8. مهدی ایزدی
    پاسخ

    با سلام ایامیتوان به کار شناسی ارشد که به مرتبه استادیاری رسیده باشد عنوان دکتر خطاب کرد با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتر مستلزم داشتن دانشنامه دکتری است ولی یک مربی ممکن است تحت شرایطی استادیار شود.

  9. حسن فتاحی
    پاسخ

    با سلام.بنده ۹ ساله که علمی کاربردی تدریس میکنم و سه عنوان کتاب هم نوشته ام و اکنو جزء هیچ کدام از این دسته بندی ها نیستم ظاهرا…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خدا شما را خیر بدهد چون ظاهرا حق التدریسی هستید.

  10. امید
    پاسخ

    سلام خسته نباشید

    کسی که بخواد استاد دانشگاه تهران بشه و از یک شهر دیگه باشه :
    باید این فرد در تهران اقامت دایم داشته باشه؟ یا میتونه استاد اونجا باشه ولی در شهر خودش بیشتر زندگی کنه؟ اینو از نظر شرایط زندگی و زمان کاری و غیره اونجا میگم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کسی کاری ندارد که شما کجا مقیم هستید شما باید وظایف آموزشی و پژوهشی خود را انجام دهید. خب بروید در شهر خودتان هیات علمی شوید.

  11. سارا
    پاسخ

    سلام
    دانشجوی دکتری هستم و می خواستم بدونم که ترتیب اسامی داخل مقاله isi چه تاثیری در رتبه اساتید دارد مثلا درمورد استاد راهنمایی اول و دوم، اگر اسم استاد اول را به دلیل اینکه تمام کار رو استاد دوم انجام داده اسم سوم بگذاریم
    استاد اول چقدر از امتیاز مقاله رو بدست می آورند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام استاد راهنما امتیاز کامل می گیرد فارغ از اینکه نفر اول یا دوم باشد.

  12. محمد
    پاسخ

    سلام .میخواستم بدونم برای مربی بودن و حق التدریس آیا نیازی به مدرک کارشناسی ارشد نیست؟موارد فراوانی دیدم طرف ترم یک و دو ارشد بوده اما مدرس دانشگاه شده!!! بعضی ها هم بخاطر رابطه زوجیت با عضو هیئت علمی اومدن مدرس شدن در حالی که ترم یک یا دو ارشد بودن و کلا ضعف علمی شدیدی داشتن!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک جوری می گوید استاد دانشگاه که آدم فکر می کند از استاد تمام دانشگاه تهران صحبت می کنید!! بلاخره یک جایی یک نفری ممکن است مشغول باشد که نمی شود ملاک. اگر ارشد هم نداشته باشید چطور جرأت می کنید بروید سر کلاس.

  13. حامد
    پاسخ

    سلام. فوق لیسانس مدیریت دارم و خیلی علاقه دارم دکترا ادامه بدم. ولی مشکل مالی و بیکاری دارم. یکی پیدا میشه کمکم کنه دکترا ادامه بدم. از ترس هزینه ها شرایطش ازمون شرکت نکردم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری هم بگیرید فرقی ندارد پس بهتر است بروید دنبال یه کار

  14. سعید
    پاسخ

    با سلام دکتر شیرودی عزیز
    لیسانس حسابداری پیام نور ۱۵.۰۰
    فوق حسابداری غیر انتفاعی ۱۸.۰۰
    انشاله از مهر سال بعد دکتری حسابداری دانشگاه واترلو کانادا.

    بعد از اتمام دکتری و بازگشت می تونم به عضویت هیئت علمی دربیام؟
    کدوم دانشگاه ها؟ (ازاد سراسری …)
    ۲ تا کتاب تا الان دارم+۱ مقاله isi و ۲ تا داخلی
    ربان(en,fr) و gmat هم دارم OK! + سابقه کار مرتبط ۱ سال (با بیمه)
    ممنون از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  15. هانا
    پاسخ

    بعد از چند سال در دکتری تخصصی قبول شدم،اما به جای پرسیدن سوال علمی از خاطرات سفرم پرسیدند. به کجا شکایت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به خدا

  16. امید
    پاسخ

    سلام.با سپاس از پاسختون

    ۱-اگر مثلا رشته ی تاریخ دانشگاه تهران رو تا دکتری بخونیم و تعداد زیادی مقاله و شاید هم چند تا کتاب و ترجمه داشته باشیم چطور؟ شانسی برای استاد شدن ما هست؟

    ۲-کلا بازار کار این رشته رو در دانشگاه تهران چجوری ارزیابی میکنید؟
    دانشگاه های دیگه چطور که این رشته رو دارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک دانشگاه تهران است و هزاران نفر متقاضی و هزاران رابطه و … خیلی نمی توان دل بست ولی نمی شود هم ناامید بود.

  17. امید
    پاسخ

    سلام خسته نباشید

    در رشته ی تاریخ دانشگاه تهران چگونه میتوان به مرتبه ی استادی رسید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اول باید هیات علمی شد که این مستلزم اعلام نیاز و قبولی شما است. سپس مدارج را از استادیاری به دانشیاری و سپس استادی طی کرد. ولی بعید است که خیلی هیات علمی بخواهند یا شانس زیادی برای همه باشد.

  18. امیر کبیر
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید به شما استاد فرهیخته
    یه سوال داشتم که ذهن منو سالهاست درگیر کرده و اون اینه که آیا همه دکترها کار طبابت هم می کنند یعنی مطب هم می تونند بزنند؟مرسی از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه خیر خیلی هم فقط هیات علمی هستند.

  19. مجید طاووسی
    پاسخ

    سلام
    بنده استادیار طرح خدمت هستم و بعد از چهار سال امتیازات دانشیار را کسب نموده ام. ممنون میشوم بفرمایید چه موقع من میتوان پرونده دانشیاری را به دانشگاه تقدیم کنم. آیا محدودیتی برای بنده وجود دارد.
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا دوره سربازی لحاظ نمی شود. البته برخی تنها دو سال ضرورت را لحاظ نمی کنند

  20. هادی
    پاسخ

    درود بر شما استاد ارجمند
    کسی که دانشجوی دکتری است و بصورت حق التدریس در دانشگاهی تدریس کند، آیا درسته از عبارت استاد مدعو استفاده کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استاد مدعو معمولا به کسی اطلاق می شود که جایی هیات علمی است و جای دیگری تدریس می کند ولی حالا نوشتن آن بنظر نمی آید برای چنین فردی مشکل باشد.

  21. محمدی
    پاسخ

    سلام استاد،
    ۱-ایامربیان حق التدریسی بعدازاخذمدرک دکترابه مرتبه استادیاری ارتقا می یابند؟
    ۲-ایا مربیان یا استادیاران حق التدریس پایه هایشان بعد ازچندسال سابقه تدریس ارتقا می یابد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیر ولی حقوق آنها بر اساس مدرکشان زیادتر می شود. ۲- پایه ندارند.

  22. رحیم
    پاسخ

    یه سوال داشتم این مراقبین دانشگاه از کجا میان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      لابد از پشت کوه!!!

  23. آذین
    پاسخ

    سلام حداقل سن برای استاددانشگاه شدن چه سنی است؟ ایا محدوده ی سنی وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداقل سن را عوامل دیگری مشخص می کند مثل مدرک دکتری، سربازی و امثال آن.

  24. رضایی
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی عزیز
    یک سوال راجع به شرایط تبدیل استادیار با قرارداد پیمانی به رسمی داشتم. براساس رویه یا مقررات وزارت علوم در دانشگاه های دولتی، آیا تنها راه رسمی شدن، دانشیار شدن است یا اینکه با وجود استادیاری، امکان تغییر نوع قرارداد به رسمی نیز وجود دارد؟ چون بنده افرادی را می شناسم که در زمان استادیاری شان، قرارداد رسمی با دانشگاه داشتند (البته این موارد برای چندین سال گذشته بوده است.)
    با تشکر از راهنمایی تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقررات مرتب در حال تغییر هستند ولی اگر کسی آزمایشی باشد برای قطعی باید دانشیار باشد. البته استثنا هم ایثارگران هستند.

  25. فاطمه
    پاسخ

    سلام
    این درجه استادی برای تدریس در مقطع های مختلف مثل ارشد و دکترا تاثیرگذاره؟
    مثلا کسی که درجه مربی داره میتونه در مقطع ارشد درس بدهد؟
    و اینکه درباره واحد های درسی میشه یک درس در چند ساعت متفاوت کلاسی باشه یا اینکه باید مثلا ۸ واحد درسی متفاوت باشه برای تدریس؟
    ممنون میشم جواب بدید لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا مربی نمی تواند. همچنین تعداد واحدهای موظفی هم فرق دارد مثلا مربی ۱۲، استادیار ۱۰، دانشیار ۹ و استاد ۸ واحد موظفی دارند.

  26. ابراهیمی
    پاسخ

    سلام. مطالب بسیار عالی بود. سپاس از اینکه سؤالات دیگر بزرگواران رو با پاسخ ها درج فرمودید و این باعث شد خیلی از سؤالات اینجانب نیز به جواب منطقی برسد.
    با کمال تشکر

  27. دانشجو ترم اول
    پاسخ

    با سلام استاد گرامی
    من دانشجوی ترم اول دکتری در یکی از رشته های علوم پایه در دانشگاه دولتی میباشم (تمام مقاطع دولتی بوده ام). اگر خداوند صلاح بداند میخواهم هیئت علمی بشوم. حال سوال من از شما:
    ۱.آیا سوابق تحصیلی مثل معدل در جذب تاثیر گزار است؟
    ۲. چه توصیه هایی برای بنده دارید که در آینده برای رسیدن به این شغل به کارم میآید.
    ۳. داشتن چه تعداد مقاله میتواند مسیر را هموار تر کند؟
    ۴. همایش ها و کنفرانس ها هو میتواند مفید باشد؟
    ۵.مدرک زبان چطور؟

    سپاسگزارم از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه اینها موثر است ولی اینکه تأثیر هر کدام چقدر است واقعا نمی دانم. بنظرم مقالات پژوهشی حرف اول را می زنند و سپس منش و رفتار شما به عنوان یک استاد دانشگاه

  28. محمودی
    پاسخ

    با سلام و احترام. یک استادیار پیمانی دانشگاه حداکثر می تواند چه پایه ای داشته باشد؟ من شنیدم که در این حالت چون پیمانی هست، حداکثر پایه او ۵ یا ۶ می رسد. آیا این درست است که یک استادیار پیمانی با پایه مثلا ۵ با مثلا ۱۰ سال سابقه کار، وقتی رسمی آزمایشی میشود پایه او یکدفعه از ۵ به ۱۰ تغییر پیدا میکند؟
    با تشکر از وقتی که میگذارید. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر هم محدودیتی داشته باشد این امکان وجود دارد که بعدا در رسمی آزمایشی پایه ها را جبران کرد.

  29. علی
    پاسخ

    باسلام. یک سوال داشتم. آیا کسی که شغلش استاد دانشگاه نیستو مثلا بازپرس فلان دادسراست و مدرکش هم دکتراست، ایا می تواند با دادن مدارک مربوطه به عنوان استاد راهنما در یکی از دانشگاهها فعالیت کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منع قانونی ندارد و به گروه و دانشگاه بستگی دارد.

  30. خسروی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    کسی که به استخدام اموزش پرورش درمیاد امکان تدریس و جذب شدن در داتشگاه را دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله اگر استعفا بدهد یا به صورت حق التدریس در دانشگاه ساعاتی را تدریس نماید.

  31. asghar
    پاسخ

    با سلام و تشکر از مطالب بسیار مفیدتون . خیلی جالب بود

  32. دانشجو
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید. در پیج دانشگاه ما قسمتی است که مخصوص مدرسین میباشد. که به دو گروه مدعو و هیات علمی تقسیم میشوند. اما نام یکی از اساتیدمان را که وارد میکنم جز هیچ کدام از اینها نیست. میخواستم بپرسم علت چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب چون اسمش را وارد نکرده اند. به هر حال هر کس در دانشگاه تدریس می کند یا مدعو است یا هیات علمی یا آمده به دوستاش سر بزند.

  33. رضا
    پاسخ

    مطلب بسیار خوب و آموزنده بود.
    با تشکر

  34. کاوه
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    سوال من در مورد تعیین اعتبار علمى و به اصلاح رتبه بندى اساتید دانشگاه حالا چه از نوع استادیار یا دانشیار یا استاد تمام هست، چیزى شبیه به سایتهایى مانند لایدن یا Qs که دانشگاهها را رتبه بندى میکنند، آیا سایتى شبیه این حالا چه ایرانى یا خارجى براى تعیین رتبه بندى اساتید وجود دارد؟؟؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراع ندارم.

  35. صالحی
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند
    دانشگاههای آزاد و دولتی تا چه سنی هیات علمی استخدام می کنند؟ آیا کسی که بالای ۴۰ سال دارد و دانشجوی دکتری در یک رشته پرطرفدار باشه و سابقه کار تدریس و پژوهش و کتاب و مقالات زیاد داشته باشه میتونه هیات علمی بشه؟ اصلا برای چنین کسی صرف داره؟
    آیا کسی که همین شرایط رو داره و ۲۵ سال سابقه در سازمان دولتی داره و استخدام رسمی هست صرف داره به دانشگاه منتقل بشه؟

    بسیار ممنون از پاسخ ارادتمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم احتمال جذب چنین فردی به هیات علمی کاهش پیدا می کند.

  36. ز
    پاسخ

    سوال
    با سلام
    مربی آموزشی با دستیار علمی چه تفاوتی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دستیار علمی را نمی دانم چی است.

  37. مسارع
    پاسخ

    سلام، خسته نباشید، خوندن لیسانس و ارشد و دکتری تنها در یک دانشگاه که از قضا دولتی هم هست احتمال هیات علمی شدن توی همون دانشگاه رو بالاتر می ببره یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتی اگر بالا هم ببرد کار درستی نیست چون در دانشگاه های معتبر دنیا اجازه نمی دهند کسی که تمام مراحل تحصیل خود در آن دانشگاه بوده است در آن دانشگاه استخدام شود. این یعنی در جا زدن دانشگاه.

  38. رمضانی
    پاسخ

    سلام ممنونم بابت توضیحاتتون…ببخشید بنده۲۶ ساله هستم و ترم یک دکترا دانشگاه ازاد در رشته مدیریت دولتی زیر شاخه منابع انسانی..به نظرتون بنده میتونم امیدوار باشم جهت اینکه هیئت علمی دانشگاه بشم??یا اینکه امیدوار نباشم?چند سال باید حق التدریس باشیم که جذب کنند?? اصلا به دلیل سن پایین بنده وامثال بنده مارو قبول میکنند به عنوان هیئت علمی?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است. حق التدریس هم خیلی کمک نمی کند مثل آموزش و پرورش نیست هر چند گاهی مجلس بگوید حق التدریسی را استخدام کنید.

  39. ناصر
    پاسخ

    با سلام
    وقتی یه نفر بعد از ۳۵ سال تحصیل هنوز تو مرحله استادیاری گیر کرده و عضو هیئت علمی هم هست.یعنی چی؟ ایا این فرد میتونه استاد مفید و بروزی باشه که برا ی پایان نامه هم وقت نداره! و جزئ افتخارات دانشگاه هم هست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی یا کار تحقیقی به اندازه کافی انجام نداده که ارتقا پیدا کند یا حالش را ندارد که تقاضا بدهد. به هر حال خیلی برای یک فرد هیات علمی شایسته نیست.

  40. Rs
    پاسخ

    سلام و عرض ادب ،جسارتا میخواستم بپرسم ایا لازمه جذب هییت علمی شدن این هست که مدرک ارشد و دکترا باید همخوانی داشته باشد، مثلا اگر در یک رشته با دو گرایش مختلف تحصیل کرده باشی میتوان عضو هییت علمی شد یا خیر،ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی احتمال جذب ضعیف می شود.

  41. تراب
    پاسخ

    سلام
    تشکر از از این اطلاعات مفید
    منظور از عبارات«فلوشیپ فلان دانشگاه» و «صاحب کرسی در فلان دانشگاه» چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صاحب کرسی استاد شناخته شده در یک رشته و در یک دانشگاه است. اما فلوشیپ به دوره ای اطلاق می شود که پزشکان عمومی برای یادگیری یک تکنیک یا یک روش صرف می کنند. گاهی هم به دوره پسا دکتری هم اطلاق می شود.

  42. آریا
    پاسخ

    شما یکی از گره های ذهنی مرا باز کردید سپاس گذارم

  43. مارال
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    عذر می خوام جناب دکتر شیروی، می تونم شماره تماس یا ایمیل شما رو داشته باشم؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ایمیل اینجانب در سمت جپ سایت در قسمت «تماس» هست.

  44. وحید
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    ۱- آیا برای ارتقا از هر مرتبه علمی به مرتبه علمی بعد تعداد پایه های مشخص باید طی شود یا بعد از اینکه مثلا یک استادیار پایه ۲۱ به امتیاز مورد نظر وو البته طی زمان ۴ ساله شد ارتقا می یابد و می شود دانشیار پایه ۲۱
    ۲- اصلا پایه به چه معنی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- شرط نیست ولی اگر پایه نگیرید سوال می شود که چرا. بله همین طور است. ۲- پایه نشان دهنده یک مرحله بالاتر در گروه خود هستید که حقوق بیشتری دریافت می کنید. کسی می تواند پایه بگیرد که حداقل امتیازات لازم را کسب کند.

  45. فرهاد
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید. من یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید.
    مدرک من کارشناسی ارشد هستش بهم گفتن برای استخدام شدن باید ۷۰ درصد امتیاز یک دانشیار رو داشته باشید من مقاله و سابقه تدریس و اینا دارم ولی چطور این جدول امتیازات رو پیدا کنم و مقایسه بین امتیازات ارشد با ۷۰ درصد امتیازات دانشیار رو انجام بدم؟
    ممنون

  46. میرصاتعی
    پاسخ

    سلام
    با توجه به اینکه فرمودید معمولا اعضای هیات علمی سالی یک پایه ارتقا پیدا می کند، پس باید چهل سال طول بکشه تا از یک رتبه به رتبه بعد بروند، چون هر رتبه دارای چهل پایه است. پس چطور باید این راه چهل ساله را در چهار سال طی کرد؟ به عبارت دقیق تر، هر مقاله علمی- پژوهشی که ۷ امتیاز دارد، باعث ارتقای چند پایه می شود، و برای گرفتن ۱۰۰ امتیاز و طی چهل پایه، غیر از فاکتورهای آموزشی، باید چند مقاله علمی- پژوهشی چاپ کرد؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در نظام دانشگاهی وقتی کسی استخدام می شود، سالیانه با داشتن فعالیتهای پژوهشی و آموزشی یک پایه ترفیع پیدا می کند که قبلا حداکثر آن ۳۰ بود ولی ظاهرا حداکثر آن برداشته شده است. مثلا من پایه ۳۱ هستم. اما اگر کسی استادیار است و به دانشیاری یا استادی ارتقا پیدا می کند، پایه وی حفظ می شود. یعنی اگر استادیار پایه ۱۲ به دانشیاری ارتقا پیدا کند، می شود دانشیار پایه ۱۲ و پایه ها به همین نحو ادامه پیدا می کند.

  47. علی
    پاسخ

    دکتر منظورتان از این که حق الزحمه حق التدریسی به قدری نا چیز است که هزینه رفت وآمد فرد را هم پوشش نمیدهد چیست یعنی فردی که ده سال تحصیل کرده و اکنون در دانشگاه تدریس میکند حتی نمیتواند هزینه رفت و آمد خودش را تامین کند یعنی درآمد یک مدرس حق التدریسی از یک کارگر ساختمانی یا یک سوپور شهرداری کمتر است؟؟؟؟؟ لطفا شفافتر توضیح دهید اگه این طور باشه فرد به چه منظور باید بهترین سال های عمرش رو صرف تحصیل کنه به این منظور که درآمدش به قدری باشه که از گرسنگی نمیره؟؟؟؟؟ اگه این طور که شما میگین باشه من همین الان ترک تحصیل کنم و شروع به کارگری کنم درآمدم بیشتر از زمانی میشه که پس از ده سال تحصیل کردن به عنوان مدرس حق التدریسی مشغول به کار باشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      با چه زبونی بگم. اگر قبول نداری می توانی امتحان کنید. به امتحانش می ارزد.

    • علی
      پاسخ

      با سلام

      بله، دکتر درست میفرمایند. من خودم حق التدریسی هستم و به ناچار و از روی بیکاری تدریس میکنم. ۱۱ ساعت در هفته کلاس دارم و ترمی ۹۰۰ هزار تومان میگیرم. رشته من برق قدرته و از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم. اینم بگم که با هزارتا آشنا و صدتا کمر خم کردن تونستم در این محل شروع به تدریس کنم.

  48. محمد علی رحمانی
    پاسخ

    سلام دکتر شما فرمودید برای ارتقاع درجه از استادیاری به دانشیاری چهار سال و برای ارتقاع درجه از دانشیاری به استادی تمام تقریبا پنج سال زمان نیاز است آیا این بدین معناست که فرد پس از اخذ مدرک دکتری در سن ۲۹ سالگی باید جمعا ۹ سال دیگر را بگذراند تا به درجه استادی تمام برسد؟؟؟ یعنی جوانترین اساتید تمام دانشگاه حداقل۳۸ سال سن دارند ؟ و سوال دیگرم این که شما فرمودید این درجه بندی مخصوص اعضای هیئت علمی هست یعنی اگر فردی پس از اخذ مدرک دکتری قصد شروع تدریس به صورت مدرس حق التدریسی را داشته باشد درجه ای معادل یک استادیار عضو هیئت علمی را داراست و دیگر نیازی نیست این مراحل را بگذراند؟؟؟ و سوال آخرم اینکه دانشجوی رشته ای مثل ادبیات که بازار کار مشخصی ندارد اگر قصد این را داشته باشد که پس از اخذ مدرک کارشناسی استخدام آموزش و پرورش شده و هم به عنوان معلم در مدارس تدریس کند و هم ادامه تحصیل بدهد شما به شخصه تصمیم وی را تصمیم درستی میدانید یا خیر؟ و یک سوال حاشیه ای هم داشتم از آنجایی که اغلب دانشجویان بر این باور هستند که درآمد یک مدرس دانشگاه در هر شرایطی بالاست میخواستم بپرسم درامد یک مدرس حق التدریسی به گونه ای هست که کفاف زندگیش را بدهد و نیازی به شغل دیگری نداشته باشد یا این که هر دانشجویی پس از اخذ مدرک دکتری باید به فکر استخدام شدن در هیئت علمی و ارتقا درجه را داشته باشد تا درآمد زیادی کسب کند؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- درست است معمولا این سن طول می کشد. ۲- حق التدریس قابل ارتقا به دانشیاری نیست. ۳- حق الزحمه حق التدریسی خیلی ناچیز است و ممکن است حتی کرایه رفت و آمد را هم پوشش ندهد.

  49. mina
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر یک سوال داشتم.
    در دفترچه سازمان سنجش برای استفاده از سهمیه مربیان فقط قید شده باید رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی باشیم.
    شرط دیگری قید نشده ولی در یک سایت مربوط به سال ۹۰ مسئول سازمان سنجش در گفتگو اشاره کرده بودند به اینکه حداقل ۳ سال در سمت هیات علمی بوده باشند.
    ولی در دفترچه بندی به این صورت نیست.
    آیا میتونید من رو راهنمایی کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا وقتی شما رسمی می شویدکه چند سال گذشته باشد.

  50. مقدم
    پاسخ

    سلام استاد گرامی. با تشکر از راهنمایی های شما. بنده در حال حاضر مدرس حق التدریس با کد مدرسی از دانشگاه علمی کاربردی هستم. کارشناسی ارتباطات با گرایش روزنامه نگاری با معدل ۱۷/۰۲ و کارشناسی ارشد ارتباطات با معدل ۱۸/۸۸. با پایان نامه ۱۹/۵ (دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات). ولی آنطور که شما در بیوگرافی خود نوشته اید، نیستم. دوست دارم مولف باشم و آنچه را در ذهن دارم ، کتاب نمایم. اما نمی دانم چطور این مسیر را طی کنم. در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات هستم ولی احساس ضعف و خلا دارم. می توانید مرا راهنمایی کنم. هر چه بیشتر درس می خوانم احساس نادانی بیشتری می کنم و خلا درونی ام پر نمی شود. برای کتاب و مدرس هیات علمی چه کنم؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید بیشتر بخوانید و بیشتر بنویسید. اینکه احساس می کنید که هنوز چیزی بلد نیستید اولین مرحله پیشرفت است. کسانی که فکر می کنند خیلی می دانند جاهل هستند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *