مراتب علمی استادان دانشگاه

بسیاری از افراد علاقه مند هستند که در مورد مرتبه علمی و استخدامی مدرسین دانشگاه و اعضای هیأت علمی اطلاع بیشتری داشته باشند. این نوشته کوتاه به اختصار مراتب علمی و استخدامی کسانی را که در دانشگاه ها تدریس می کنند، بیان می کند.

کسانی که در دانشگاه تدریس می کنند از حیث رابطه استخدامی با دانشگاه محل تدریس به دو گروه «مدعو» و «عضو هیأت علمی» تقسیم می ­شوند. مدرسین مدعو به موجب قرارداد حق التدریس در دانشگاه مورد نظر تدریس می کنند. مدرسین مدعو ممکن است در دانشگاه دیگری عضو هیأت علمی باشند ولی در دانشگاه مورد نظر به صورت حق التدریسی به امر تعلیم اشتغال داشته باشند. بسیاری از مدرسین مدعو، در هیچ دانشگاهی عضو هیأت علمی نیستند و فعالیت آنها در دانشگاه صرفا به صورت حق التدریسی انجام می شود.

«عضو هیأت علمی» دانشگاه به کسانی اطلاق می­شود که به موجب قرارداد پیمانی، رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی در دانشگاه خاصی استخدام شده و در آنجا به فعالیت آموزشی و یا پژوهشی مشغول هستند. بر حسب وظایف محوله، عضو هیأت علمی ممکن است «عضو هیأت علمی آموزشی» یا «عضو هیأت علمی پژوهشی» باشد. اکثریت قاطع اعضای هیأت علمی دانشگاه آموزشی هستند که وظیفه آنها در درجه اول آموزش است در حالی که تعداد کمی نیز پژوهشی هستند که عمده فعالیت آنها انجام فعالیت های پژوهشی است.

اعضای هیأت علمی از حیث مرتبه به ترتیب از مرحله پایین تر به مرحله بالاتر به «مربی (Instructor)»، «استادیار(Assistant Professor) »، دانشیار(Associate Professor)» و «استاد (Professor)» تقسیم می شوند.

کسانی که فاقد مدرک دکتری (PhD) هستند اما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و عضو هیأت علمی دانشگاه می شوند به عنوان مربی استخدام می شوند (امروزه به ندرت دانشگاه ها حاضر می شوند کسی را به عنوان مربی استخدام کنند). معمولا ارتقای یک مربی به مرتبه بالاتر منوط به اخذ مدرک دکتری است ولی در برخی موارد استثنایی مربیان با داشتن امتیازات پژوهشی لازم و دفاع از یک رساله به مرتبه بالاتر ارتقاء می یابند بدون این که ضرورتا مدرک دکتری اخذ کنند. مربیانی که در طول استخدام مدرک دکتری اخذ می کنند، با چاپ یک یا دو مقاله علمی پژوهشی به مرتبه استادیاری ارتقاء پیدا می کنند.

کسانی که دارای مدرک دکتری (PhD) هستند در بدو استخدام به عنوان استادیار عضو هیأت علمی می شوند. ارتقای استادیاران به مرتبه دانشیاری منوط به گذشت حداقل چهار سال و کسب امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و اخیرا فرهنگی طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مربوط است. اعضای هیأت علمی دانشگاه های فاقد هیأت ممیزه باید تقاضای خود را به هیأت ممیزه مرکزی در وزارت علوم ارسال کنند. هیچ استادیاری نمی تواند مستقیما و بدون اخذ درجه دانشیاری به مرتبه استادی ارتقاء یابد.

دانشیاران در صورتی می توانند به مرتبه بالاتر یعنی استادی یا استاد تمامی نایل شوند که حداقل چهار سال (در اکثر موارد عملا بیش از پنج سال) در مرتبه دانشیاری توقف داشته و حداقل امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و فرهنگی را به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مزبور طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی کسب کرده باشند. هیات ممیزه ها معمولا در اعطای درجه استادی دقت بیشتری انجام می دهند تا مطمئن شوند که فرد مورد نظر واقعا شایسته درجه استادی است.

هر عضو هیأت علمی موظف است در هفته حداقل تعداد واحدی را تدریس کند که این امر حسب مرتبه علمی فرد متفاوت می باشد. طبق آخرین دستورالعمل، تعداد واحدهای موظفی اعضای هیأت علمی آموزشی در دانشگاه محل خدمت به شرح زیر است: استاد: ۸ واحد؛ دانشیار: ۹ واحد؛ استادیار: ۱۰ واحد؛ مربی ۱۲ واحد.

اعضای هیأت علمی دانشگاه در صورت انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی لازم هر سال می توانند یک پایه ترفیع کسب کنند. مثلا کسی که «دانشیار پایه ۱۵ دانشگاه تهران» است، این بدین معنا است که فرد مزبور اولا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، ثانیا رتبه علمی وی دانشیار است که توانسته تاکنون ۱۵ پایه ترفیع کسب کند. معمولا بین تعداد پایه های کسب شده یک عضو هیأت علمی و سال های استخدام وی رابطه وجود دارد. در موارد خاص، فرد ممکن است پایه تشویقی و یا یک یا چند پایه ایثارگری دریافت کرده باشد.

اصولا هر کسی که عضو هیأت علمی است باید در معرفی خود در نوشته های خود یا در سایر مجامع، مرتبه دانشگاهی خود را بیان نماید. اما امروزه کتابها یا نوشته های زیادی وجود دارد که وقتی روی جلد آنها را نگاه می کنی نویسنده خودش را «استاد دانشگاه» نامیده است. در کنفرانس ها، مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و مطبوعات نیز این گونه عبارات مبهم به وفور توسط خود افراد یا مجریان برای معرفی افراد بکار گرفته می شود.

وقتی کسی خود را «استاد دانشگاه» معرفی می کند، معلوم نیست که وی اولا عضو هیأت علمی کدام دانشگاه است و ثانیا مرتبه وی چیست؟ به عبارت دیگر آیا فرد واقعا عضو هیأت علمی دانشگاهی هست و آیا وی واقعا دارای درجه استادی است؟ اگر این فرد واقعا استاد دانشگاه خاصی است، چرا دانشگاه خود را معرفی نمی کند که مخاطبین بدانند که وی استاد کدام دانشگاه است. مسلما اگر کسی خود را «استاد دانشگاه تهران» خطاب کند، باید واقعا دارای درجه استادی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران باشد والا زود موضوع تکذیب می شود. یک راه برای فرار از این مخمصه، استفاده از عبارت مبهم «استاد دانشگاه» یا «استاد دانشگاه های تهران» است که هم به فرد هویت می دهد و هم امکان تکذیبش به راحتی ممکن نیست. چطور همه دانشگاه ها جمع بشوند و ادعای وی را تکذیب کنند!؟

برخی از افراد خود را تحت عنوان «پروفسور» معرفی می کنند یا در رسانه­ها بدین عنوان معرفی می شوند که معلوم نیست که منظور چیست. اگر منطور این است که فرد مزبور در خارج از کشور عضو هیأت علمی دانشگاهی است و رتبه آن professor است، این همان است که معادل آن در فارسی «استاد» یا «استاد تمام» است. البته این عنوان در برخی از کشورها بعضا به اساتید دانشگاه که دارای کرسی هستند، اطلاق می­شود. در هر حال برای ما معلوم نشد که چه کسی پروفسور هست و چه کسی نیست و فرد برای کسب این درجه چه مراحلی را باید طی کند. بنظرم این لقب را رسانه ها به هر که دوست دارند می دهند و از هر که دوست دارند دریغ می دارند. البته در دانشگاه تهران، این امکان برای یک استاد تمام وجود دارد که عنوان «استاد ممتاز» را کسب کند که این منوط به گذشت ده سال از زمان اخذ مرتبه استادی و کسب امتیازات آموزشی و پژوهشی زیادی است.

برای طرح سوال مراجعه کنید به بخش «پرسش و پاسخ: مسایل دانشگاهی»

  1. مرضیه
    پاسخ

    سلام. لطفا مجلات علمی برای درخواست ثبت مقاله (روانشناسی) معرفی کنید. مرسی

  2. رضا
    پاسخ

    سلام جناب استاد، دانش آموختگان دوره های روزانه شهریه پرداز پذیرش شده از طریق آزمون-گزینش در پردیس دانشگاه های کشور آیا فارغ التحصیلان آن دانشگاه مادر محسوب میشوند یا صرفا از پردیس مدرک میگیرند؟ (تفاوت فارغ التحصیل پردیس با دانش آموخته دانشگاه مادر بلحاظ علمی چیست؟) و آیا دانش آموختگان پردیس دانشگاهها میتوانند جهت عضویت در هیئات علمی همان دانشگاه یا پردیس و پردیس یا دانشگاههای دیگر کشور شانسی داشته باشند؟ ممنون از لطف شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در پردیس ها کمی سهل تر می گیرند چون دانشجویان مثل روزانه درس خوان نیستند.

  3. احسان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    واقعا مطالب مفیدی بود
    بنده مدرک لیسانسم با معدل ۱۶/۴۰ و ارشدم با معدل ۱۷/۹۲ فارغ التحصیل شدم….الان هم دانشجوی دکتری روزانه دانشگاه گیلان هستم.
    متاسفانه خدمت سربازی نرفتم و کارت پایان خدمت ندارم….ترم پیش در یکی از دانشگاه های دولتی ۳ واحد درس گرفتم……به صورت حق التدریسی….
    آیا امکان سرباز هیئت علمی شدن من هست؟؟راهش چیه؟؟
    اگر شانسم کم هست می شود بعد خدمت هیئت علمی شد؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعد از دکتری و شانس در حد نیاز بله هست

  4. محمد احمدی اکبری
    پاسخ

    با سلام، بنده با دیپلم فنی وارد دانشگا آزاد تبریز و مدرک کاردانی اخذ کرده ام، حال دانشجو کارشناسی ناپیوسته مهندسی عمران در دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز هستم، از امسال شروع به پژوهش و نگارش مقالات علمی در زمینه رشته خودم کرده ام، تلاش میکنم که در آینده استاد دانشگاه شوم، برای اینکه در آینده به مشکلی برخورد نکنم کمی راهنمایی نیاز دارم، آیا مقالات کنفرانس کافی است یا باید در مجلات چاپ شود و آیا نگارش کتاب مفید خواهد بود ؟ و در کل با این تفاصیر میتوانم امیدی داشته باشم، راه حل شما چیست؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم شما باید اول بروید یک دانشگاه خوب ارشد بخوانید. بعد مقاله در اولویت بعدی است. کنفرانس هم خیلی فایده ندارد ولی خب بد هم نیست.

  5. امیر
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر بنده مدرک کارشناسی عمرانم را در دانشگاه آزاد و ارشد عمران گرایش سازه های دریایی در پردیس دانشگاه دولتی اخذ نمودم(با معدل بالای ۱۷).پایان نامه ارشد بنده نیز توسط سازمان بنادر و دریانوردی حمایت و تایید شده است. در صورت دریافت مدرک دکتری در همان رشته و گرایش قبلی و در دانشگاه دولتی (روزانه،شبانه و پردیس) آیا شانسی برای هیئت علمی شدن در دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی وجود دارد؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله احتمالش هست ولی یادتان باشد که کلا تعداد فارغ التحصیلان با نیاز بازار تطابق ندارد و ما در آینده به شدت با مازاد فارغ التحصیلان سطوح فوق و دکتری روبرو خواهیم شد.

  6. RUSSELL
    پاسخ

    سلام استاد گرامی ، بنده مهندسی صنایع از پیام نور و ارشد مدیریت اجرایی از آزاد علوم و تحقیقات دارم با معدل ۱۷.۴۰ ، در حال حاضر هم کار hrm میکنم. علاقه به تدیرس دارم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید دکتری بگیرید یا بروید مراکز علمی کاربردی که پولی هم آنچنان نمی دهند.

  7. مهدی
    پاسخ

    با سلام. من فارق التحصیل ارشدد شیراز هستم. در حال حاضر در دانشگاه فنی حرفه ای که به تازگی در سال ۹۱ زیر نظر وزارت علوم رفته حق التدریسی درس میدهم. برای فرستادن مقاله ای که به تازگی پس از فارق التحصیلی با موضوعی غیر از پایان نامه نوشتم، ترجیحا نام کدام دانشگاه را در مقاله بنویسم تا رزومه برای گرفتن فاند تحصیل خارج از کشور شود. دانشگاه حق التدریس یا دانشگاه فوق لیسانس
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم از جهت خارج فرقی ندارد.

  8. مجید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    با آرزوی قبولی طاعات
    برای هیئت علمی شدن معدل بالا شرط لازم است؟
    اگر هست چه چیزی میتواند جایگزینش بشود؟ چون در آیین نامه وزارت علوم چیزی ذکر نشده بود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین شرطی نیست ولی در رقابت همه چیز مد نظر قرار می گیرد.

  9. محسن
    پاسخ

    سلام استاد گرامی. من چند سال است در دانشگاه با مدرک ارشد مشغول تدریس هستم. سوالی که ممنون می شوم جواب بدهید بدین قرار است: اگر با گرفتن مدرک دکتری هیات علمی شوم، آیا بعدا برای ارتقا از استادیاری به دانشیاری می توانم از مقالات و سایر کارهای پژوهشی و واحد های انبوه تدریس شده در سال های قبل از هیات علمی شدن برای ارتقا استفاده کنم؟ یا اصلا میشود از این فعالیت ها حداقل برای‌اخذ چند پایه در مرتبه استادیاری استفاده کرد. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فقط کارهای بعد از استادیاری قابل استفاده برای دانشیاری خواهد بود.

  10. موسوی
    پاسخ

    سلام
    دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری رشته کارشناسی شون با رشته ارشد و دکتراشون فرق داره.
    اما شما در پاسخ هاتون گفتید که برای هیئت علمی شدن باید رشته هر سه مقطع تحصیلی یکی باشه!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موسوی جان، برای اینکه کسی ناراحت نشود و با هر نوع درس خواندنی بتواند هیات علمی شود، پیشنهاد می شود که مثلا ابتدا از دیپلم فنی حرفه ای و بدون پیش دانشگاهی یک کاردانی شورای حل اختلاف بگیرد از علمی کاربردی و سپس یک کارشناسی ناپیوسته پرستاری بگیرد و سپس برای ارشد در رشته مهندسی پزشکی اقدام کند و در آخر دکتری خود را در فیزیک اتمی بگیرد تا از این طریق بتواند شانس هیات علمی را در رشته های متعدد داشته باشد.

  11. مجتبی
    پاسخ

    سلام
    استاد من لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه آزاد بوشهر و فوق لیسانس همین رشته را با معدل ۱۵ از دانشگاه تهران جنوب دارم ۴ سال هم سابقه کار در صنعت نفت و گاز رو دارم ولی مجددا میخام کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز رو بگیرم و دکترا هم حقوق نفت و گاز رو بخونم !اگه لازم باشد یه لیسانس حقوق هم میگیرم! با این تفاسیر آیا بعد از فارغ التحصیلی بازار کار در رشته حقوق نفت و گاز رو دارم؟ آیا میتونم در زمینه قراردادهای نفتی وارد شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب با این تفاصیل بله.

  12. زهرا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.من درحال حاضر دانشجوی کارشناسی حسابداری در کرج هستم و قصد ارشد رو در دانشگاه خوارزمی دارم. میخواستم ببینم با ارشد میشه مشغول به تدریس در دانشگاه بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است.

  13. مهسا
    پاسخ

    سلام .
    اگر در دانشگاه صنعتی شریف با معدل خوب یعنی بالای ۱۸ ارشد فیزیک گرفت و مقاله هم داشت آیا می توان بورس تحصیل دکترا در دانشگاه های خیلی خوب مثل برکلی یا ام آی تی را داشت؟
    یا می توان با گرفتن دکترا با معدل بالای ۱۸ در صنعتی شریف و داشتن مقاله ، در دانشگاه های خوب دنیا تدریس کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است.

  14. حديثه
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات هستم و علاقه به تدریس درس ریاضی هستم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دکتری بگیرید شاید بتوانید تدریس در دانشگاه کنید ولی زیر آن بعید است.

  15. مرضیه
    پاسخ

    سلام استاد.
    خسته نباشید.
    بنده دارای فوق دیپلم از دانشکده دولتی با معدل ۱۳.۵۰ و کارشناسی از دانشگاه آزاد مرکز استان با معدل ۱۶ در رشته نرم افزار هستم.
    اگر در آینده انشاالله ارشد بگیرم، با وجود اینکه معدلم پائین هست آیا شانس تدریس در دانشگاه رو دارم؟
    در کل برای تدریس شرط معدل ملاک هست یا بند پ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دنبال کار باشید بلکه تجربه ای پیدا کنید.

  16. اکرم
    پاسخ

    سلام وعرض ادب
    باقبولی طاعات وعبادات
    استادگرامی من کارشناسی وارشد فقه ومبانی ازدانشگاه دولتی دارم
    وعلاقمندم دکترارا دررشته حقوق خصوصی بگذرانم
    چون شمافرموده بودیدتغییر رشته روندهییت علمی شدن رابه مخاطره می اندازد
    آیااین مطلب شامل تغییر رشته ازفقه به حقوق که زیشه مشترک دارند نیزمیشود?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبول شوید موفقیت شما را بهبود می دهد.

  17. هادی
    پاسخ

    سلام استاد
    هیئت علمی آموزشی و پژوهشی از نظر حقوق و مزایا با هم تفاوتی دارند ؟
    هیئت علمی شدن در پژوهشگاه ها از نظر حقوق و مزایا مثل هیئت علمی شدن در دانشگاه های دولتیه یا حقوق کمتری دارن ؟
    من یه لیستی میخوندم که مثلا حقوق استادیار پژوهشی ماهیانه حدودا ۸۰۰ هزار تومنه . اگر اینجور باشه که خیلی با هیئت علمی آموزشی تفاوت وجود داره .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بین آموزشی و پژوهشی از جهت حقوق مزایا فرقی ندارد ولی معمولا از جهت حضور پژوهشی را بیشتر تقاضا برای حضور دارند.

  18. احمد
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ایا با مدرک دکتری از دانشگاههای دولتی تهران می توان در خارج از کشور هیات علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اگر تمام مراحل در ایران باشد بعید است مگر فرد یک ویژگی خاصی داشته باشد.

  19. A . H
    پاسخ

    سلام استاد
    مدرک کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه تهران بامعدل ۱۷.۶۰
    بعلاوه یک مقاله علمی پژوهشی دزجذب شدن بنوان هییت علمی مشگل ایحادمیکند?
    اگرایجادیکندبرای رفع آن چه کنم آیا دوباره ارشددولتی خواندن راصلاح میدانید?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله بنظرم مجازی و این حرفها برای اخذ مدرک است. اینهمه فارغ التحصیل از بهترین دانشگاه های روزانه دنبال کار هستند آیا آنها را می شود گذاشت و شما که مجازی خوانده اید را جذب کنند؟

  20. مجتبی
    پاسخ

    ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون.
    با توجه به فرمایشات حضرتعالی، کسی که در دانشگاه به صورت مدعو در حال تدریسه، با مدرک کارشناسی ارشد، باید خودش رو ” مربی مدعو” معرفی کنه؟
    و در زبان انگلیسی اگر خودش رو Instructor معرفی کنه، آیا درست خواهد بود؟
    اگر نه، چه عنوانی برای معرفی مدرس به فارسی و انگلیسی درست و معتیره؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید visiting lecturer مناسب تر باشد.

  21. کیانا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من کارشناسی روانشناسی عمومی از دانشگاه آزاد تهران جنوب و ارشد روانشناسی کودکان استثنایی از تهران مرکز هستم . اولین سوال اینکه مدرک را برای ادامه تحصیل در کشور های دیگر قبول دارند؟ و دوم اینکه برای استخدامی در دانشگاه های تهران شانسی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله مشکلی در خارج نیست و استخدام در دانشگاه های تهران مگر چقدر نیاز دارند.

  22. ساجده
    پاسخ

    سلام چه باحال جواب میدین
    قبول دارین حتی وقتی هر سه سطح تحصیلات یکی باشه و معدل نوزده باشی بازهم هیئت علمی شدن پارتی بازیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب پارتی بازی بخشی از ما شده است مگر نانوایی بهترین نون را برای اقوام و دوستانش نمی گذارد؟ یا سبزی فروش سبری خوب را به دوستان و اقوامش نمی دهد؟ یعنی دانشگاه هم به اندازه یک نانوایی یا سبزی فروشی نیست؟ جل الخالق!!!

  23. وحید
    پاسخ

    سلام من کارشناسی مدیریت ولتی و ارشد mba گرایش مالی دانشگاه اصفهان رادارم و حدود ۲ سال سابقه اجرایی در دستگاه کمیته امداد.یه مقاله هم در دست بررسی چاپ……دارم، حال آیا می توانم در دانشگاه پیام نور تدریس کنم ؟شرایط دارد؟ چه مدارکی؟ کجا و کدام سامانه؟ چه دروسی را با این مدارکم می توانم تحصیل کنم آیا اختیاریه؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نیاز داشته باشند بدون مقاله هم می توانید و اگر نیاز نداشته باشند خب نه.

  24. سید کاظم
    پاسخ

    سلام، ببخشید من استاد یار رسمی هستم، تا دلتون بخواد کتاب چاپ دادم، ولی اصلا مقاله ندارم، آیا بدون مقاله میتوانم دانشیار شوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه نمی شود.

  25. حسن
    پاسخ

    سلام جناب دکتر عزیز
    من فارغ التحصیل سطح سه حوزه هستم و مشغول سطح چهار
    سطح دو را هم با گرایش حقوق و قضای اسلامی گذرانده ام . اکنون همزمان با سطح چهار حوزه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی را میخوانم . دو مقاله ی علمی پژوهشی هم دارم .میخواستم بدانم شانس هئیت علمی شدن در رشته ی حقوق خصوصی با فرض گرفتن مدرک دکتری چقدر خواهد بود؟//

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کم است مگر برای تدریس فقه و اصول

  26. روبینا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر. چند سوال داشتم.من فارغ التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه ازاد با معدل ۱۳ و کارشناسی ارشد با معدل ۱۵.۷۰ . دارای ۵ مقاله isiو دو ثبت اختراع و یک مقاله کنفرانسی خارجی و ۳ مقاله کنفرانسی داخلی که یکی از ثبت اختراع ها صنعتی شده و شرکت زدم. متاسفانه من رو معدل زیاد کار نکردم و بیشتر کارای تحقیقاتی دوست داشتم و پروزه ارشد و کارشناسی ۲۰ شد. رو مقاله هم خیلی کار کردم. اما معدل من کم است. ولی با این حال دانشگاه موناش استرالیا و واشنگتن فاند گرفتم، اگر دکترا دانشگاه سراسرس دانشگاه خوب ایران درس بخونم و معدل بالا بشم و مقاله های بیشتر داشته باشم میشه برای هیا ت علمی اقدام کرد یا احتمال کم است.ممنون از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید خارج از کشور تحصیل کنید و خودتان را درگیر معدل لیسانس نکنید.

  27. saba
    پاسخ

    سلام از پاسخ واطلاع رسانی دقیقتان سپاسگزارم، من کارشناسی پرستاری از دانشگاه دولتی وکارشناسی ارشد ادبیات فارسی از آزاد دارم در حال حاضر مجاز برای مصاحبه در پردیس خودگردان دکتری شده ام با توجه به سوابق تحصیلی ام آیا شانسی برای قبولی در پردیس ها دارم یا باید به فکر دانشگاه آزاد باشم؟
    منتظر راهنمایی شما هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکان قبولی هست ولی با این مدرک چکار می خواهید بکنید؟ تدریس زبان فارسی به پرستارها!!

  28. شبنم
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی عمران هستم.تافل زبان دارم. .علاقه زیادی به تدریس دارم .میشه کمی راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر دکتری باش. بعد در مورد هیات علمی فکر کن.

  29. محمد
    پاسخ

    سلام و عرض احترام
    آقای دکتر من لیسانس و کارشناسی ارشد رو در دانشگاه غیرانتفاعی خوندم در رشته ی مترجمی زبان انگلیسی. برای ما ظرفیت پذیرش در روزانه در مقطع دکتری ۷ نفر هست. و غیر از اون ۵ نفر شبانه و ۲ نفر پردیس پذیرش میکنه. دانشگاه آزد رو نمیدونم.
    به نظر شما من در کدوم یک از اینها درس بخونم بهتره و میتونم عضو هیئت علمی بشم؟
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی شرایط شما سخت است.

      • محمد
        پاسخ

        ممنون که به پرسش من پاسخ دادید
        چرا شرایط من سخت هست؟ بنظر شما من چیکار کنم؟ لطفا من رو راهنمایی کنید

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          خب به این خاطر که تعداد پذیرش محدود است و شما هم هر دو مقطع خود را از غیر انتفاعی گرفته اید، که این امر کار شما را سخت می کند.

  30. مهسا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید استاد
    من کارشناسی مهندسی پزشکی ازدانشگاه ازاد با معدل۱۸ وارشد ازدانشگاه دولتی بامعدل ۱۷ توهمون رشته رو دارم میخواسم بدونم میتونم برای هییت علمی شرکت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام صبر کنید که دکتری بگیرید و جایی هم به شما نیاز پیدا شود آن وقت می توانید در فراخوان شرکت کنید بلکه شما انتخاب شوید لابد از ده ها نفر که در آن دانشگاه برای یک کرسی رقابت خواهند کرد.

  31. پریسا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر

    من لیسانسم را در رشته علم کتابداری و اطلاع رسانی با معدل ۱۷/۳۰ از دانشگاه ازاد واحد تهران شمال و ارشدم را در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ( اکنون) و علم کتابداری و اطلاع رسانی ( سابق) از واحد تهران شمال با معدل ۱۸/۲۵ گذرانده ام و هنوز نسبت به مقاله علمی و پژوهشی از پایان نامه اقدام نکرده ام

    میخواستم بدونم

    ۱-ایا امکان استخدام هیات علمی بدون مقاله امکان پذیر می باشد یاخبر؟
    ایا معدل ۱۸/۲۵ تنها شرط کافی برای استخدام هیات علمی می باشد یا خیر؟

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- با مدرک ارشد بعید است هیات علمی شوید نه بخاطر مقاله بلکه بخاطر عدم نیاز. ۲- شرط لازم است ولی صددرصد کافی نیست.

  32. حمید همتی
    پاسخ

    سلام مرسی از مطالب خوبتون ،میشه باهاتون تماس داشته باشم یا ایمیل تون اگه امکانش باشه
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آدرسهای ایمیل اینجانب در بخش تماس در سمت چپ سایت وجود دارد.

  33. سید احسان
    پاسخ

    تشکر خیلی اطلاعات جامع و خوبی بود.

  34. Hooman
    پاسخ

    سپاس از اطلاعات جامع تون

  35. پارسا
    پاسخ

    سلام من قصد دارم ده سال آینده ی زندگیم و وقف رشته ی کاردرمانی کنم و پی اچ دی بگیرم ، در این صورت میتونم امیدوار باشم که برام جایی هست که استاد دانشگاه بشم ،

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امید بخشی از زندگی ما هست. بدون امید همه چیز ما یک لحظه از بین می رود.

  36. مهسا
    پاسخ

    باسلام
    احتراما”، من لیسانسم را در دانشگاه پیام نور با معدل ۱۵.۰۷ گرفتم و فوق لیسانسم را در دانشگاه آزاد اسلامی با معدل ۱۷.۶۵ گرفتم . خیلی علاقه به استاد شدن دارم. آیا میتونم استاد دانشگاه بشم؟ از کجا بایستی شروع کنم.لطفا” راهنمایی فرمایید.خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا دکتری بگیرید ولی به خاطر پیام نور ممکن است بسیاری از دانشگاه ها شما را در اولویت قرار ندهند.

  37. کیمیا فکر بزرگ
    پاسخ

    مرسی از مطلب آموزنده و خوبتون
    موفق باشید

  38. سمیرا
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر،ایا معدل کارشناسی ارشد برای هیات علمی شدن تا چه سقفی ملاک است؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرایط معدل در فراخون اعلام می شود. معمولا این معدل برای کارشناسی ۱۴ و ارشد ۱۶ است.

  39. سبحانی
    پاسخ

    سلام استاد آیا می توانم امیدوار باشم که اکنون با مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه ازاد اسلامی با معدل ۱۸، و حق التدریس دانشگاه پیام نور و یک مقاله ی پژوهشی، در آینده مدرک دکتری دولتی را اخذ کرده و هییت علمی دانشگاه شوم؟ لطفا بنده را راهنمایی کنید. متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست. اگر لیسانس شما هم پیام نور باشد مسئله قدری سخت تر خواهد بود.

  40. ندا
    پاسخ

    سلام
    استاد اگه بخوام با کسی پارتنر بشم و به همراه ایشون حتی بصورت حضوری در محل ایشون مقاله بدم برای ژورنال های خارجی باید چکار کنم
    خیلی ممنون میشم
    ندا از اقدسیه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید استادی را در رشته خودتان انتخاب کنید که حاضر باشد که با شما مقاله مشترک کار کند.

  41. حسین
    پاسخ

    سلام دکتر جان
    آیا شاغلین رسمی در نهادهای دیگر مثلاً آموزش و پرورش که علاقمند به فعالیت در دانشگاه ها هستند الزاماً فقط می توانند به عنوان مدعو فعالیت نمایند و در صورت مدعو بودن نمی توانند عضو هیأت علمی باشند و آیا عضو هیأت علمی بودن دانشگاه به عنوان شغل محسوب می شوند که آنها نمی توانند دو شغله باشند؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید در دانشگاه به صورت نیمه وقت هم مشغول شوید. ولی در دانشگاه های دولتی کسی شما را به این نحو استخدام نمی کند. ولی امکان آن در دانشگاه فنی حرفه ای یا امثالهم ممکن است باشد. البته حتی این موسسات هم امروزه این افراد را استخدام نمی کنند مگر ویژگی خاصی وجود داشته باشد.

  42. دانیال
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من مستر حقوق تجارت بین الملل دارم از دانشگاه لیون در فرانس . به دلیل عدم منابع مالی کافی و همچنین خستگی روحی دوری از وطن می خواهم در سن ۲۴سالگی برگردم وطن و یکی دوسال را در وطن باشم ازمونهای مختلف(وکالت و سردفتری )شرکت کنم و بعد دوباره شاید عزیمت برای دکتری. مساله ای که ذهنم را مشغول می کند این است که چون دکتری در فرانس تحقیقی است و نه اموزشی به نظر شما دکتری ثبت نام کنم و سپس به ایران باز گردم از این جهت که شاید از این طریق بتوانم هیئت علمی دانشگاهی بشوم ؟ وانگهی با کار و پیشبرد تز(ولو تأجیل در تحصیل مدرک اما تعجیل در پیشبرد سطح زندگی ام در ایران) علاوه بر رفع بحران روحی احتمالا بحران مالی ام نیز مرتفع شود شما چه پیشنهاد می کنید ؟ می توانم شماره ی شما را داشته باشم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بنظرم باید پذیرش حداقل بگیرید و ثبت نام دکتری بکنید و بعد مرخصی بگیرید و برگردید بیاید قدری بوی کاه گل به بینی اتان بخورد سرحال شوید برگردید درستان را تمام کنید.

  43. شاکر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    وقتی طبق فرمایش حضرتعالی کسی که رشته های دوران کارشناسی وکارشناسی ارشدش مرتبط نیستن شانسی برای عضو هییت علمی شدن نداره،این موضوع مقداری ناعادلانه نیست؟خودمن لیسانس حسابداری ام ودانشجوی ارشد روانشناسی؛وتصمیم دارم انشاالله تادکتراادامه بدم،آیاباید تمام عمرچوب اشتباهم روبخورم که به علاقه ام در دوره کارشناسی توجه نکردم؟باوجودی که دردوران کارشناسی هم میتوانستم رشته مورد علاقه ام رابخوانم وصرفا بدلیل بازار کار روی علاقه ام خط کشیدم.
    یاوقتی که درحال حاضراکثر دانشگاهها دانشجوهای خودشون رو درنهایت علمی میکنن آیااجحاف درحق دیگران نیست؟
    آیا هیچ راهی برای امثال من که به تدریس دردانشگاه علاقه داریم ولی رشته هامون غیرمرتبطه،وجود نداره؟
    ازاینکه وقت میگذارید وپاسخ میدهید قبلا وقلبا سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشجو در لیسانس شروع به یادگیری یک رشته می کند و پریدن از یک رشته به رشته دیگر یک مسئله اصولی نیست. برخی از اشتباهات قابل جبران نیست.

  44. ندا
    پاسخ

    سلام استاد . خسته نباشید. می خواستم بپرسم من اگر بخواهم مقاله ای رو در یکی از مجلات علمی و پژوهشی معتبر داخل چاپ کنم . همه این مجلات پولی هستند یا مجلاتی وجود دارد که پولی نباشد . ضمنا رشته ام کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی می باشد . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی از مجلات پولی نیستند تازه پولی هم که می گیرند حدود دویست هزار تومان است که خیلی زیاد نیست.

  45. ی بنده خدا
    پاسخ

    سلام منکه لیسانس و فوق لیسانسم یه رشته مشترک است ولی دکتری دیگه اصلا رشته خودم را نمی خوام ادامه بدم و مصصم به تغییر رشته ام در هیئت علمی شدن به مشکل می خورم؟
    اگر آره پس چرا شرط مرتبط بودن رشته لیسانس و فوق را برای بعضی رشته ها برداشتند و همه رشته ها آزادند تا در آزمون دکترایش شرکت کنند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنده خدا بله. این شرط را برداشته اند که علم رشد پیدا کند و هر کس از کار دیگری سر در بیاورد. مثلا پزشک وکیل شود و وکیل مهندس و مهندس پرستار و قس علی هذا. در ضمن از گذر این امر یکسری دانشگاه فاقد استاندارد بتواند با فروش مدرک دکان خودشان را باز نگه دارند.

  46. نازنین
    پاسخ

    باسلام.
    بنده لیسانس علوم اجتماعی پژوهشگری هستم.اکنون برای ارشد قصددارم دانشگاه آزادرشته حقوق خصوصی ادامه تحصیل بدم.مقطع دکتری هم از این دورشته خارج نیست.بسته به موقعیتم یکی ازهمین دورشته راخواهم رفت.
    ولی باتوجه به تفاوت رشته لیسانس و ارشدم چگونه میتوانم درآینده عضو هیئت علمی شوم؟مثلا بامدرک ارشد.شرط معدل چگونه است؟
    درضمن هم اکنون درحال نگارش مقاله دررابطه بارشته علوم اج هستم برا رزومه علمیم و البته گره گشایی ازخلق الله.
    درضمن بنده این سایت رااتفاقی پیداکردم.میشه پاسخم را به ادرس ایمیلم بفرستید؟چون سایت راگم خواهم کرد.
    باارزوی موفقیت علمی روزافزون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان رشته خودت را ادامه بده. بلاخره دانشگاه های حقوق فارغ التحصیلان خودشان را نمی گذارند کسی که میان بر زده است را برای هیات علمی انتخاب کنند. البته اگر واقعا نیازی چندانی برای هیات علمی وجود داشته باشد.

  47. حمیدرضا
    پاسخ

    سلام دکتر جان خدا قوت .میتوان دردو دانشگاه همزمان عضو هیأت علمی شد?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله به عنوان تمام وقت در یکی و نیمه وقت در دیگری ولی این مشکلاتی را برای شما بوجود می آورد.

  48. الهام
    پاسخ

    سلام اقای دکتر، ممنون از راهنمایی صمیمانه شما
    من رشته کارشناسیم مهندسی کامپیوتر با معدل ۱۶ و رشته ارشدم اموزش زبان با معدل نوزده بوده و در دوره ارشد دروس اصلی دوره کارشناسی اموزش زبان را بصورت پیش نیاز گذرانده ان اگر دکترا در رشته اموزش ادامه تحصیل بدهم اینکه رشته کارشناسی و ارشدم یکی نبوده مشکل ایجاد میکنه؟
    ایا محدودیت سنی برای عضو هییت علمی وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مشکل ایجاد می کند. محدودیت سنی هم برای دانشگاه های دولتی ۴۵ سال است.

  49. احسان
    پاسخ

    سلا م استاد بنده دارای کارشناسی عمران از دا نشگاه ملایر با معدل ۱۷ وکارشناسی ارشد از دانشگاه علوم.تحقیقات با معدل ۱۷.۵ ودرحال تحصیل در مقطع دکترای مهندسی مدیریت ساخت از همان دانشگاه هستم باتوجه به ا ین که بنده بنا بهدلایلی حدود ۱۵ واحد درسی را درزمان کارشناسی حذف کردم ودر ریز نمرات من جلوی این درسا نوشته حذف ماده۳۷ خواستم بدونم برای جذب هیعت علمی این دروس مشکل ساز نمی شوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

  50. مهدی
    پاسخ

    خدمت شما استاد محترم عرض سلام و ادب دارم

    در پاسخ به دوستی که فرموده بود عضو پیمانی و سرباز است و قصد خروج به منظور فرصت مطالعاتی دارد شما فرموده اید که با قرار وثیقه مقدور است.
    خیر به نظر مطابق با آیین نامه ستادکل نیروهای مسلح اساتید با شرح فوق (طی دو سال اول) امکان خروج برای مدت بیش از دو هفته را تحت هیچ شرایطی ندارند. سفرهای علمی (شرکت در کنفرانس و موارد مشابه) با تایید مدارک مربوطه یا سفرهای زیارتی (کمتر از دو هفته) ظاهرا ممکن است البته همچنان منوط به قید وثیقه.
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در سوال و جواب قبلی، سوال کننده عنوان نمود که دوره ضرورت را تمام کرده است و لذا جواب اینجانب با حرف جنابعالی منافات ندارد چون برای بعد از طی دوره ضرورت یا به قول شما (دو سال اول) سوال مطرح شده بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *