مراتب علمی استادان دانشگاه

بسیاری از افراد علاقه مند هستند که در مورد مرتبه علمی و استخدامی مدرسین دانشگاه و اعضای هیأت علمی اطلاع بیشتری داشته باشند. این نوشته کوتاه به اختصار مراتب علمی و استخدامی کسانی را که در دانشگاه ها تدریس می کنند، بیان می کند.

کسانی که در دانشگاه تدریس می کنند از حیث رابطه استخدامی با دانشگاه محل تدریس به دو گروه «مدعو» و «عضو هیأت علمی» تقسیم می ­شوند. مدرسین مدعو به موجب قرارداد حق التدریس در دانشگاه مورد نظر تدریس می کنند. مدرسین مدعو ممکن است در دانشگاه دیگری عضو هیأت علمی باشند ولی در دانشگاه مورد نظر به صورت حق التدریسی به امر تعلیم اشتغال داشته باشند. بسیاری از مدرسین مدعو، در هیچ دانشگاهی عضو هیأت علمی نیستند و فعالیت آنها در دانشگاه صرفا به صورت حق التدریسی انجام می شود.

«عضو هیأت علمی» دانشگاه به کسانی اطلاق می­شود که به موجب قرارداد پیمانی، رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی در دانشگاه خاصی استخدام شده و در آنجا به فعالیت آموزشی و یا پژوهشی مشغول هستند. بر حسب وظایف محوله، عضو هیأت علمی ممکن است «عضو هیأت علمی آموزشی» یا «عضو هیأت علمی پژوهشی» باشد. اکثریت قاطع اعضای هیأت علمی دانشگاه آموزشی هستند که وظیفه آنها در درجه اول آموزش است در حالی که تعداد کمی نیز پژوهشی هستند که عمده فعالیت آنها انجام فعالیت های پژوهشی است.

اعضای هیأت علمی از حیث مرتبه به ترتیب از مرحله پایین تر به مرحله بالاتر به «مربی (Instructor)»، «استادیار(Assistant Professor) »، دانشیار(Associate Professor)» و «استاد (Professor)» تقسیم می شوند.

کسانی که فاقد مدرک دکتری (PhD) هستند اما دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و عضو هیأت علمی دانشگاه می شوند به عنوان مربی استخدام می شوند (امروزه به ندرت دانشگاه ها حاضر می شوند کسی را به عنوان مربی استخدام کنند). معمولا ارتقای یک مربی به مرتبه بالاتر منوط به اخذ مدرک دکتری است ولی در برخی موارد استثنایی مربیان با داشتن امتیازات پژوهشی لازم و دفاع از یک رساله به مرتبه بالاتر ارتقاء می یابند بدون این که ضرورتا مدرک دکتری اخذ کنند. مربیانی که در طول استخدام مدرک دکتری اخذ می کنند، با چاپ یک یا دو مقاله علمی پژوهشی به مرتبه استادیاری ارتقاء پیدا می کنند.

کسانی که دارای مدرک دکتری (PhD) هستند در بدو استخدام به عنوان استادیار عضو هیأت علمی می شوند. ارتقای استادیاران به مرتبه دانشیاری منوط به گذشت حداقل چهار سال و کسب امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و اخیرا فرهنگی طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مربوط است. اعضای هیأت علمی دانشگاه های فاقد هیأت ممیزه باید تقاضای خود را به هیأت ممیزه مرکزی در وزارت علوم ارسال کنند. هیچ استادیاری نمی تواند مستقیما و بدون اخذ درجه دانشیاری به مرتبه استادی ارتقاء یابد.

دانشیاران در صورتی می توانند به مرتبه بالاتر یعنی استادی یا استاد تمامی نایل شوند که حداقل چهار سال (در اکثر موارد عملا بیش از پنج سال) در مرتبه دانشیاری توقف داشته و حداقل امتیارات لازم آموزشی و پژوهشی و فرهنگی را به تشخیص هیأت ممیزه دانشگاه مزبور طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی کسب کرده باشند. هیات ممیزه ها معمولا در اعطای درجه استادی دقت بیشتری انجام می دهند تا مطمئن شوند که فرد مورد نظر واقعا شایسته درجه استادی است.

هر عضو هیأت علمی موظف است در هفته حداقل تعداد واحدی را تدریس کند که این امر حسب مرتبه علمی فرد متفاوت می باشد. طبق آخرین دستورالعمل، تعداد واحدهای موظفی اعضای هیأت علمی آموزشی در دانشگاه محل خدمت به شرح زیر است: استاد: ۸ واحد؛ دانشیار: ۹ واحد؛ استادیار: ۱۰ واحد؛ مربی ۱۲ واحد.

اعضای هیأت علمی دانشگاه در صورت انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی لازم هر سال می توانند یک پایه ترفیع کسب کنند. مثلا کسی که «دانشیار پایه ۱۵ دانشگاه تهران» است، این بدین معنا است که فرد مزبور اولا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، ثانیا رتبه علمی وی دانشیار است که توانسته تاکنون ۱۵ پایه ترفیع کسب کند. معمولا بین تعداد پایه های کسب شده یک عضو هیأت علمی و سال های استخدام وی رابطه وجود دارد. در موارد خاص، فرد ممکن است پایه تشویقی و یا یک یا چند پایه ایثارگری دریافت کرده باشد.

اصولا هر کسی که عضو هیأت علمی است باید در معرفی خود در نوشته های خود یا در سایر مجامع، مرتبه دانشگاهی خود را بیان نماید. اما امروزه کتابها یا نوشته های زیادی وجود دارد که وقتی روی جلد آنها را نگاه می کنی نویسنده خودش را «استاد دانشگاه» نامیده است. در کنفرانس ها، مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و مطبوعات نیز این گونه عبارات مبهم به وفور توسط خود افراد یا مجریان برای معرفی افراد بکار گرفته می شود.

وقتی کسی خود را «استاد دانشگاه» معرفی می کند، معلوم نیست که وی اولا عضو هیأت علمی کدام دانشگاه است و ثانیا مرتبه وی چیست؟ به عبارت دیگر آیا فرد واقعا عضو هیأت علمی دانشگاهی هست و آیا وی واقعا دارای درجه استادی است؟ اگر این فرد واقعا استاد دانشگاه خاصی است، چرا دانشگاه خود را معرفی نمی کند که مخاطبین بدانند که وی استاد کدام دانشگاه است. مسلما اگر کسی خود را «استاد دانشگاه تهران» خطاب کند، باید واقعا دارای درجه استادی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران باشد والا زود موضوع تکذیب می شود. یک راه برای فرار از این مخمصه، استفاده از عبارت مبهم «استاد دانشگاه» یا «استاد دانشگاه های تهران» است که هم به فرد هویت می دهد و هم امکان تکذیبش به راحتی ممکن نیست. چطور همه دانشگاه ها جمع بشوند و ادعای وی را تکذیب کنند!؟

برخی از افراد خود را تحت عنوان «پروفسور» معرفی می کنند یا در رسانه­ها بدین عنوان معرفی می شوند که معلوم نیست که منظور چیست. اگر منطور این است که فرد مزبور در خارج از کشور عضو هیأت علمی دانشگاهی است و رتبه آن professor است، این همان است که معادل آن در فارسی «استاد» یا «استاد تمام» است. البته این عنوان در برخی از کشورها بعضا به اساتید دانشگاه که دارای کرسی هستند، اطلاق می­شود. در هر حال برای ما معلوم نشد که چه کسی پروفسور هست و چه کسی نیست و فرد برای کسب این درجه چه مراحلی را باید طی کند. بنظرم این لقب را رسانه ها به هر که دوست دارند می دهند و از هر که دوست دارند دریغ می دارند. البته در دانشگاه تهران، این امکان برای یک استاد تمام وجود دارد که عنوان «استاد ممتاز» را کسب کند که این منوط به گذشت ده سال از زمان اخذ مرتبه استادی و کسب امتیازات آموزشی و پژوهشی زیادی است.

برای طرح سوال مراجعه کنید به بخش «پرسش و پاسخ: مسایل دانشگاهی»

  1. محسن
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت دکتر شیروی
    ببخشید اساتید ممتاز حقوق ایران چه اشخاصی هستند؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی باید لیست بدهم؟ یا مشخصات آنها را بیان کنم؟

  2. مهدی
    پاسخ

    سلام‏ ‏استاد، وقت‏ ‏شما‏ ‏بخیر، من‏ ‏کارشناسی‏ ‏مدیریت‏ ‏جهانگردی‏ ‏از‏ ‏دانشگاه‏ ‏پیام‏ ‏نورگرفتم‏ ‏با‏ ‏معدل‏ ‏کل‏ ‏۱۴/۳۰‏ ‏و‏ ‏ارشدم‏ ‏هم‏ ‏جهانگردی‏ ‏با‏ ‏معدل‏ ‏۱۷‏ ‏ایا‏ ‏می‏ ‏تونم‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏مدرک‏ ‏و‏ ‏معدل‏ ‏در‏ ‏دانشگاه‏ ‏تدریس‏ ‏کنم‏ ‏؟‏ ‏

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر کسی به خدمات شما نیاز داشته باشد می توانید حق التدریس مشغول شوید.

  3. علی
    پاسخ

    باسلام
    وقت بخیر
    شخصی در کشورهای خارجی درس خوانده ودرآنجا بهش عنوان پروفسوری بهش میدن چرا که اونجا استاد دانشگاه نیز بودن ولی بعد از اینکه وارد شد به ایران تو سیستم دانشگاهی یا نمی دانم چه ایرادی داشته بهش لقب استادیاری بهش میدن باوجود اینکه طرف فوق دکتری تخصصی هم داشته
    آیا ایشان می توانند پروفسور باشند یاخیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب کی این لقب را به ایشان داده است. هر کس در دانشگاهی به عنوان هیات علمی انتخاب می شود از اول که پرفسور نیست. ایران هم اگر فرد با دکتری شروع کند در ابتدا به ایشان «کمک پروفسور» یا «پروفسور یار» یا خودمانی «استادیار» عنوان می شود چون استادیار یعنی Assistant Professor. حالا اینقدر شما هم سخت نگیرید اگر دوست دارید به ایشان پروفسور خطاب کنید، خب خطاب کنید ولی مراقب باشید مثل بچه های اداره نباشید که به آبدارچی «پروفسور» می گویند.

  4. محمدقاسم
    پاسخ

    جناب آقای دکتر باعرض احترام
    ببخشید که دو سوال کرده ام که البته یکی منظور مشاوره قضایی و دوم بشرح ذیل است:

    خواهشمند بفرمایید باتوجه به توضیحات کاملا مبسوط و روان چرا بسیاری از
    استاتید عزیز که بیش از ۲۵سال سابقه تدریس وسوپروایزر ارشد ودکترا هستند و رزومه قوی وبیش از۲۰مقالهISI,USI,IJ,DOJA…هنوز در (رتبه استادیاری) مانده اند؟؟!
    حتمامطللع هستید در بیشتر کشورهای پیشرفته خصوصا استرالیا آمریکا انگلستان و ….چنین چیزی را بیشتر درجا زدن و بیشتر آنچه برایم Liveبوده
    بسخره گرفتن یا بی جنم بودنشان میدانند اما درایران حال اسم اساتید را نمی آورم بحکایت ماضی در استادیاری مانده اند…این برایم یک سوال عجیب شده است؟؟!

    با کمال احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      ۱- خب دو دلیل دارد یکی اینکه کارهای علمی آنها اعتبار و ارزش لازم را از دیدگاه هیات ممیزه دانشگاه ندارد و دلیل دیگر اینکه خود هیات علمی اقدامی برای ارتقا نکرده است. البته موارد دوم خیلی نادر است.

  5. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    بنده قبلا عضو هیئت علمی داشگاه تهران بودم اما استعفا دادم و اکنون چند سالی است به صورت مستقل مشغول پژوهش هستم. اگر بخواهم از مرتبه استادیاری که آخر بار داشتم، به دانشیاری ارتقاء پیدا کنم، بدون اینکه عضو هیئت علمی باشم، امکان دارد؟ چگونه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین چیزی پیش بینی نشده است و امکانش نیست.

  6. محسن
    پاسخ

    سلام
    متاسفانه من قبلا علاقه به استادی و ادامه تحصیل داشتم ولی الان که مهندسی برقم رو گرفتم و خدمت رو انجام دادم و بازار کار رو میبینم خیر ادامه تحصیل رو دادم به لقاش هیچ… از درسی هم که خوندم پشیمونم
    ۵ ماه بیکار هر جا هم که میرم یا سابقه کار میخوان
    یا میگن ما کار برای لیسانس نداریم! شغلهای در حد دیپلم فقط هست….

  7. صالح
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد بزرگوار. قصدم از این پیام فقط درد دل با دوستان است. من در سال نود جذب هیات علمی طرح سربازی شدم. ان موقع سربازی سه سال بود و با من قرداد سه ساله بسته شد. سال دوم به دوره اموزشی در کرج رفتیم. بعد از ان سال در حالی که ما فکر میکردیم که فقط یک و نیم سال از سربازی باقی مانده, وزارت علوم اعلام کرد که سربازی چهار سال شده و این دوره از بعد از گذراندن دوره اموزشی حساب میشود. و سه سال سربازی ما به ناگاه پنج سال و نیم شد. بعد امسال قانونی تصویب شد که با وجود این همه دکترای بیکار, دانشگاه ها حق جذب هیات علمی کارشناسی ارشد ندارند. و این نشان میدهد که ما سربازها با داشتن رزومه خوب و امتیاز لازم هم تبدیل وضعیت نخواهیم شد. بعد قانونی که بدون عاقبت اندیشی سربازی من و همکارانم را شش ساله کرد, و قانونی که جذب مربی پیمانی را منع کرد, من هیچ آینده شغلی برای خود نمیبینم. چرا که دو سال دیگر که سربازی ام تمام شود, با ۳۴ سال سن, حق شرکت در ازمون های استخدامی را ندارم, و همچنین سابقه کار در هیچ شرکتی ندارم که در ان استخدام شوم و حتی ادامه تحصیل هم با این همه دکترای بیکار اصلا به نفع نیست.
    تنها چیزی که ان موقع با خود دارم کوهی از مقالات پژوهشی و isi و کتاب و رزومه عالی است که به هیچ دردی نمیخورد و برای زن و بچه ام نان و آب نمیشود. واقعا چرا با زندگی دیگران بازی میکنند.
    من از اول کلی برنامه برای اینده م داشتم. میخاستم بعد از اتمام سه سال ادامه تحصیل دهم, شرکتی ثبت کنم و…
    ولی با این تصمیمات عجولانه و بی پایه شان تمام اینده من و امسال من را با تشنج و استرس همراه کردند.
    امیدوارم زیاده گویی من را ببخشید اقای دکتر.

  8. هاشمی
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت شما,استادارجمندوگرانقدر
    سوالی که ازمحذرتون دارم,این هست که ایامیشودهم هیات علمی بود وهم دراموزشگاههای کنکورتدریس کردویابه صورت پاره وقت در کارخانه ای مشغول به کار بود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد و «محذرتون» هم اشتباه است و باید بفرمایید «محضرتون».

  9. الی
    پاسخ

    سلام منرشته م معماریه ازسال دوم دبیرستان که بایدانتخاب رشته میکردیم رفتم فنی ومعارف ترم دیگه لیسانسمومیگیرم بامعدل حدود ۱۵_۱۶ و ارشدمم میخوام بخونم ازاول که وارداین رشته شدم تمام علاقه م به استاددانشگاشدن بودتا کارتوی دفاتر مهندسین.بحث پولشم اصلابرام اهمیتی نداره چون این شغلودوس داشتمودارم امانمیدونستم بایدمعدلم بالاباشه میخوام بدونم اگه ارشدمعدلم بالای ۱۸ باشه میتونم برای استادشدن اقدام کنم یانه؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب حالا باید دکتری هم بگیرید. ولی صرف معدل ۱۵-۱۶ کارشناسی مانع جدی نیست.

  10. مرضیه
    پاسخ

    سلام. ممنون از توضیحاتتون. من دکترا دارم و هیچ جا حتی ۲واحد حق التدریس بهم ندادن.
    من در دانشگاه ادم های بیسوادی رو دیدم که دانشیار بودن و حقوق بالا میگرفتن و من با تمام
    زحماتی که کشیدم بی پول و بیکارم. ان شاا.. به زودی از اینجا میرم. بیکار بودن در کشور غریب
    بهتر از دردهای اینجاست با اینکه ایران رو خیلی دوست دارم

  11. المیرا
    پاسخ

    سلام مادرم با سن ۴۷ شروع به تحصیل کرد با تشویق دور بریان تاحالا سر کار استخدامی نشده . شما بگید با چه مدرکی میشه استاد بشه؟ یا مربی گری که میگید تو دانشگاه هس؟ مربی گری میشه با فوق دیپلم . چون دوس تایی دارم با مدرک فوق دیپلم یا لیسانس استاد هستن . اونی که با فوق دیپلم استاد شده پارتی داشته یا راهی رفته که مادر منم بتونه بشه. خودمم کنکور کارشناسی نقاشی دارم دعا کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلیها با مدرک دیپلم یا حتی کمتر از آن هم در دانشگاه مشغول هستند! حالا به چه شغلی بماند.

  12. مصطفی
    پاسخ

    ممنون و متشکر از شما آقای دکتر
    خدا خیرتون بده

  13. هادی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز. من عضو هیات علمی (سربازی) دانشگاه دولتی هستم (قبلا بورسیه این دانشگاه بودم)که به تازگی دوره ضرورت سربازی تمام شده است و حکم پیمانی را دریافت نمودم اما کارت سربازی را دوسال بعد دریافت می کنم سوال من این هست که آیا امکان خارج شدن از کشور (برای یک تابستان جهت فرصت مطالعاتی) وجود دارد یا باید دو سال صبر کنم کارت سربازی بیاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش با معرفی دانشگاه و گذاشتن وثیقه وجود دارد.

  14. سامان
    پاسخ

    بسیار خوب و آموزنده بود
    ممنون از شما جناب دکتر

  15. دانیال
    پاسخ

    با سلام.من کاردانی برق آزاددارم..لیسانس عمران علمی کاربردی..و دانشجوی ترم اول ارشد عمران غیرانتفاعی -راه وترابری..معدل کاردانی۱۳-کارشناسی۱۸/۵ ..سئوال من این است که با توجه به اینکه کاردانی من نامرتبط است چقدردر مصاحبه دکترا شانس دارم ؟واگر این یک نقص است میتوانم با گرفتن یک کاردانی عمران آن را جبران نمایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره برای دانشگاه های برتر مشکل خواهد بود.

  16. امیر
    پاسخ

    با سلام خدمت شما دکتر بزرگوار
    سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که:
    کسایی که کارمند رسمی ادارات هستند در صورتی که دانشجوی دکترا باشن می توانند برای جذب هیئت علمی ثبت نام کنند و کارمند بودن مانعی ندارد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید استعفا بدهند بعدا

  17. سحر
    پاسخ

    سلام
    من ارشد مدیریت اجرایی میخونم، با توجه به اینکه این رشته دکترا نداره مجبورم یه رشته دیگه از مجموعه مدیریت انتخاب کنم ، مثلا مدیریت منابع انسانی یا تولید. در این شرایط میتونم جذب هییت علمی بشم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نباید مشکلی ایجاد کند.

  18. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام، دو مدرک امتیاز خاصی ند%

  19. ناشناس
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند

    استادی با این درجه علمی و با این چنین سمت پرمشغله ای بسیار تحسین برانگیز است که محض رضای خدا جواب خلق الله را می دهد. امیدوارم بتوانم از شما این رفتار خوب را بیاموزم و به کار گیرم.

    جناب دکتر بنده کارمند رسمی سازمانی بودم که با داشتن مدرک دکتری و عبور از فرایند جذب هیات علمی در فراخوان های اخیر وزارت علوم در دانشگاهی در پست مدرسی مشغول به خدمت شده ام. و می بایست پس از کسب امتیازاتی در فرایند ارتقا که برای بنده در حقیقت تبدیل وضعیت از کارشناس به هیات علمی در مرتبه استادیاری است، شرکت کنم. در آیین نامه ارتقا در بخش آموزشی در بند یک که مربوط به رعایت نظم و شئونات … می باشد، حداکثر امتیاز برای هر واحد کار یا ترم ۰/۷ است که می بایست از این بند وتویی حداقل ۵ امتیاز کسب شود. جناب دکتر سوال بنده این است که این هر واحد کار یا ترم یعنی هر واحد مورد تدریس؟ یا هر یک ترم؟ برای ما چگونه محاسبه می شود؟ اگر هر ترم باشد که بنده باید ۸ ترم یعنی چهار سال در این وضعیت باقی بمانم تا بتوانم فرم ارتقا را پر کنم.

    کارمند دانشگاه هم تازه در این سمت مشغول به کار شده و اطلاعات خوبی ندارد که راهنمایی کند.

    ببخشید وقت شما را گرفتم.

    ممنون از بذل توجه شما
    و من الله توفیق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی اگر هشت واحد تدریس کنید این حداقل حاصل می شود.

      • ناشناس
        پاسخ

        جناب استاد ، بسیار سپاسگزارم
        شما از تضییع شدن دو سال تفاوت حقوق بنده ( مدرسی به استادیاری) جلوگیری کردید. از بدو ورود به بنده گفتند تبدیل وضعیت شما چهار تا پنج سال طول می کشد! از هر کسی هم این مسیر را پیموده پرسیدم گفتند بله برای ما هم پنج سالی طول کشیده دیگر نگفتند که ربطی به سال ندارد و امتیاز لازم را در این مدت نداشته اند!
        دو سال که رفت و هیچکس هم قبول مسیولیت نمی کند که چرا پاسخ درستی نداده اند و پس از فرموده شما از آنها خواستم اگر اطلاعات ندارند حداقل از وزارت علوم بپرسند که گفتند بله برای تبدیل وضعیت که توقف سال معنا ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! هر زمان حداقل امتیازها را داشتید درخواست دهید! فقط نمی دانم چرا تا حالا جواب بنده را سر بالا می دادند.

        خدواند عمر با عزت به شما بدهد که افرادی مثل شما که بی دریغ به فکر کمک به دیگرانید مایه عزت و افتخار آموزش عالی هستید.

        با سپاس

  20. انسی
    پاسخ

    سلام استاد ممنون از لطف و صبری که در پاسخ دادن،دارید
    سوال من اینه که بنده سطح دو حوزه رو دارم با معدل۱۹.۸۶
    و الان هم ترم آخر ارشد رشته کلام امامیه هستم در دانشگاه غیر انتفاعی ادیان تا اینجای کار که معدلم بالای ۱۹هستش
    میخواستم بدونم من با مدرک ارشد نمیتونم عضو هیئت علمی در پایین ترین مرتبه اش بشم???یا حتی تدریس کنم??
    در ضمن یک مقاله چاپ شده هم دارم دریکی از مجلات علمی داخلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این همه فارغ التحصیل شانس با ارشد نیست ولی حق التدریس شاید.

  21. احمدرضا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من دانشجوی ارشد رشته ی کامپیوتر_نرم افزار در دانشگاه آزاد هستم. در حال حاضر کلاس های خصوصی برای دانشجویان هم دانشگاهی خودم برگزار میکنم و مشکلات آنها را حل میکنم .ایا با گرفتن مدرک ارشدم میتوانم در دانشگاه تدریس کنم ؟معدل کارشناسی ۱۹.۱۰ بوده.و خدمت هم نرفته ام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال دارد چند واحدی به شما حق التدریس بدهند ولی هیات علمی با ارشد خیلی احتمالش این روزها و این همه فارغ التحصیل کم است. شما هم حالا با چندتا کلاس خودت را به ارشد قانع نکن.

  22. محمد
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب دکتر من فوق لیسانس حسابداری از دانشگاه شهید بهشتی هستم ایا میتونم با یک رزومه خوب استاد دانشگاه شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرط یک روزمه خوب، داشتن دکتری از یک دانشگاه معتبر است.

  23. هیوا
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد محترم.
    بنده کارشناس ارشد رشته حقوق خصوصی هستم از دانشگاه آزاد با معدل بالای ۱۵ . در صورت قبول شدن در آزمون دکتری می توانم در دانشگاه تهران یا حومه تدریس کنم ؟
    دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد امکان تدریس در دانشگاه آزاد دارد ؟ حتی در پایین ترین سطح ( مربیگری).

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در تهران در دانشگاه های دولتی که فکر نکنم و در دانشگاه های پیام نور،، علمی کاربردی یا آزاد حومه تهران بنظرم امکانش هست.

  24. h
    پاسخ

    با سلام و احترام
    از مطلب کامل و پرمحتوایتان سپاسگزارم.
    همین طور سپاس ویژه از شما به خاطر وقتی که در پاسخگوئی با سؤال دوستان اختصاص می دهید، این نشان از تواضع و فروتنی شما دارد که بسیار ریز و نکته سنج به تمام موضوعات مطرح شده برای دانشجویان می پردازید، برای انان ارزش قائلید و در پاسخ به مسائل شان انان را کمک و راهنمائی می فرمائید.
    به امید گسترش این اخلاق علمی فوق العاده شما در تمام اساتید و معلمان
    زنده و پایدار باشید
    خدا قوت

  25. مجید
    پاسخ

    سلام دکتر
    من فارغ التحصیل رشته مدیریت دولتی – مالی هستم .
    من یه مقاله isiداشتم میخواستم بدونم میتونم بدون پرداخت پول نو یه مجله چاپ کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله اگر مقاله شما ارزش داشته باشد خیلی از مجلات معتبر پولی دریافت نمی کنند. عمده مجله های ISI که به صورت انلاین منتشر شده و بی اعتبار هستند پول می گیرند.

  26. علي اسدي
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    استاد گرامی خیلی ممنون میشم که راهنمایی کنین
    من لیسانس مکانیک دارم و خیلی علاقه به ادامه تحصیل دارم در حالی که الان مشغول کار در یک شرکت خرید و فروش اهن الات هستم که ماهی دو میلیون حقوق میگیرم الان بر سر دوراهی موندم که موقعیت اجتماعی رو انتخاب کنم یا موقعیت مالی رو که بخاطر علاقه ام برم ادامه تحصیل بدم یا همین کار رو ادامه بدم در ضمن این کارم در اینده میتونه حقوق بیشتری هم داشته باشه ولی به تحصیل و موقعیت اجتماعی خیلی علاقه دارم ازتون ممنون میشم راهنماییم کنین .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانید جمع کنید والا بنظرم کار بهتر است.

  27. دانشجو
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید خدمت دکتر

    بنده دانشجوی دکتری دامپزشکی هستم آیا امکان استخدام برای تدریس در دانشگاه برای من وجود دارد؟

    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشاله بعد از اخذ دکتری PhD می توانید اقدام کنید.

  28. علی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار دکتر شیروی اگر کسی کارشناسی ارشد عمران سازه رو با معدل بالا از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شده باشد و دانشجوی دکتری در دانشگاه آکسفورد (سال آخر) به عنوان outstanding student (دانشجوی ممتاز) فارغ التحصیل بشوند ولی کمی دارای لکنت زبان مانعی برای استخدام ندارد یا خیر با این مدرک چه پایه ای به این فرد اعطا میشود ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در تدریس مشکل ایجاد نکند، بنظرم مسئله ای نیست والا باید پژوهشی اقدام کنید.

  29. آرام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجو دکتری تاریخ هستم؛ امسال موفق شدم توی واحد غیرانتفاعی ب عنوان استاد حق التدریس کار بگیرم ؛ بنظر شما هنوز هم به هیات علمی نیاز هست و امکان استخدام داریم تا۲سال دگ که تز رو دفاع کنم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره نیاز به هیات علمی مستمر است ولی به احتمال خیلی زیاد تقاضا کاهش پیدا می کند. بلاخره باید امید داشت و تلاش کرد.

  30. sara
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی مدیریت دانشگاه کردستان هستم . معدل من ۱۷/۶۰است ودر حال تهیه ی مقاله با یکی از اساتید هستم ایا امکان دارد من بعد از گرفتن دکترا در داشگاه به عنوان استاد درس بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره اگر دنبال هیات علمی هستید باید خیلی زحمت بکشید و سعی کنید در مقاطع بالاتر در دانشگاه های برتر تحصیل کنید.

  31. سعید
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    من ترم یک ارشد بازرگانی بین الملل فارابی دانشگاه تهران هستم
    میخواستم بدونم اگه با معدل خوب فارغ التحصیل بشم میتونم حق التدریسی درس بدم؟
    اگه دانشجوی دکترا همین دانشگاه ادامه بدم در حین دکتری میتونم درس بدم؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نیاز به خدمات شما وجود داشته باشد می توانید بعد از فارغ التحصیلی اقدام کنید ولی در دروه ارشد امکانش نیست.

  32. مژده
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی مدیریت هستم و دوس دارم در اینده استاد دانشگاه فردوسی باشم برای ورود ب این دانشگاه باید چ شرایطی داشته باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید فعلا خیلی درس بخوانید که معدل تان عالی باشد و در دانشگاه های برتر کشور ادامه تحصیل بدهید.

  33. سیمین
    پاسخ

    خیلی ممنون. مطلب مفیدی بود. برای انتخاب استاد راهنمای دوره ی ارشدم نیاز به این مطلب داشتم.
    پس اول استاد بعد دانشیار بعد استاد یار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      نه عزیزم اول استادیار، بعد دانشیار و بعد استاد!

  34. Hassan
    پاسخ

    سلام…مرسی از مطالب زیباتون
    بنده یه ترم دیگه مرک کارشناسی رشته مشاوره رو میگیرم میخوام واسه ارشد رشته بالینی ادامه بدم
    به نظرتون واسه استاد شدن مشکلی پیش نمیاد با توجه به اینکه رشته کارشناسی و ارشد یکی نیستن
    ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چرا حالا اینقدر نگران استاد شدن هستید. فعلا این دکترها که فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر مشغول هستید، بکار گرفته شوند بعد انشا اله می آیند سراغ کسانی که هر مدرک آنها یک سازی می زند.

  35. سعید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من بعد از باز نشستگی مدرک کاردانی ،کارشناسی و ارشد را در رشته معماری در دانشگاه آزاد گرفتم .
    آیا با ۴۷ سال سن امکان تدریس در دانشگاه برایم هست؟یا منع قانونی دارد؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بازنشسته که در دانشگاه دولتی نمی تواند مجددا استخدام شود. تازه شما که ارشد دارید. حق التدریس می توانید تدریس کنید. البته دانشگاه های خصوصی و آزاد منعی ندارند اگر شما را نیاز داشته باشند.

  36. شهرام
    پاسخ

    با عرض ادب و احترام
    بنده کارشناسی مهندسی عمران رو در دانشگاه آزاد تبریز گذرونده ام و الان ارشد گرایش زلزله -عمران رو در دانشگاه کردستان میخونم اگه سعی کنم دکتری همین رشته خودمو در دانشگاه کردستان بخونم و باتوجه به اینکه مقاله منتشر شده هم دارم آیا امکانش هست عضو هیت علمی دانشگاه بشم؟
    پیشاپیش از جواب شما متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش خیلی متوسط است.

  37. سبحان
    پاسخ

    با عرض ادب و سلام محضر حضرت عالی
    مطالب خوب و مفید بود

  38. دانشجو
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.ببخشید من دانشجو ام و خیلی شغل استادی رو دوس دارم.میشه لطف کنید و تقریبا حقوق دریافتی مربی،استادیار،دانشیار و استاد رو بنویسید برام؟ممنون میشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به یک استاد دانشگاه آنقدر پول می دهند که نمی تواند به خانه ببرد، به همین خاطر گونی ها پول را داخل کامیون می ریزند و در خونه استاد خالی می کنند. البته من تعداد این گونی ها را نشمرده ام ولی یک استادیار با بیست سال سابقه ۵ میلیون می گیرد. اگر این پنج میلیون را پنجاه تومانی به اش بدهند، حساب کنید چند گونی می شود.

  39. لیلا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    ممنون از مطالب خوب و عالی و کاربردی شما
    آیا لازم است که تمام مقاطع تحصیلی یک داوطلب تدریس در دانشگاه یک رشته باشد؟
    یا صرفا مقطع فوق لیسانس و دکتری هم رشته بودن کفایت می کند؟
    و مورد دیگر اینکه اگر رشته های تحصیلی متفاوت دارای دروس مشترک باشن که داوطلب تدریس، مدعی تدریس یکی از این دروس باشد، آیا در مقطع فوق لیسانس هم میتواند اقدام کند؟ برای شفاف سازی سوال مثالی میزنم
    فرض کنید فردی لیسانس فیزیک و فوق لیسانس صنایع دارد، و اقدام برای دکتری صنایع میکند، میتواند امیدوار باشد با فوق لیسانس یا دکتری صنایع بتواند در دانشگاه تدریس کند؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظر خودتان یکی که لیسانس مامایی نخوانده و ارشد و دکتری می خواند، درسهای لیسانس این رشته را چکار کرده است؟ آیا خود شما این فرد را قبول دارید؟ اخه در فوق و ارشد که کسی دروس لیسانس را نمی خواند.

  40. علیرضا
    پاسخ

    با سلام .میخواستم بدونم آیا لقب پروفسور برای اساتید هنر هم استفاده میشه یا خیر؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این لقب افتخاری است و به هر که دوست دارید بدهید. اما اگر این ترجمه «استاد تمام» باشد در این صورت باید به کسی اطلاق کنید که در دانشگاه در رتبه استاد تمامی است.

  41. رضوانی
    پاسخ

    سلام.می خواستم بدونم که شما سختی های زیادی کشیدید که استاد دانشگاه شدین.میشه بگید چطوری خودتون استاد شدید.و آیا با هر رشته ای میشه استاد شد؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اول باید خوب درس خواند با معدل بالا، دانشگاه خوب و روزمه قوی.

  42. سمانه
    پاسخ

    با سلام. بنده سال ۸۶ فوق لیسانس برق گرفتم. و از همان سال شروع به تدریس کردم. سال ۹۰ از دانشگاه کانادا بورس دکترا گرفتم. و همزمان در فراخوان هیات علمی وزارت علوم به عنوان مربی پیمانی در دانشگاه پذیرفته شدم. دانشگاه از بنده تعهد کتبی گرفت که تا ۴ سال دکترا شرکت نکنم. پذیرفتم. بعد از گذشت ۳ سال از خدمت صادقانه بنده، دانشگاه اعلام میدارد به شما نیاز نداریم و منکر تعهدات خود میگردد. و در این مدت علیرغم حکم استخدامی بنده، حقوق بنده به صورت حق التدریسی پرداخت شد. به کجا شکایت کنم.؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به وزارت کار مراجعه کنید.

  43. رضوانی
    پاسخ

    سلام بزرگوار.می خواستم بدونم اولین قدم برای استاد دانشگاه شدن اینه که دانشجوی ممتازی باشیم یا شرایط دیگه ای داره؟ممنون میشم اگه جواب کاملی بدین.باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی هم مثل سایر مشاغل به شدت رقابتی شده است و شما باید بتوانید رقابت کنید. در این رقابت، محل تحصیل شما، ارتباط رشته ها، معدل، مقالات منتشر شده، و سایر موارد لحاظ خواهد شد.

  44. کاوه
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    ببخشید سوالی از خدمتتون داشتم و اون اینکه ، تا انجا که بنده خبر دارم و شنیده ام اکثر مقاله ها با ذکر نام یک استاد یا اساتیدی به عنوان راهنما یا جز اون تهیه میشوند که در انجام ان مقاله شرکتی نداشته اند و دانشجو به تنهایی تهیه نموده است، حال ایا این امکان وجود دارد که مقالات و تحقیقات یک دانشجو فقط به اعتبار خودش و با نام او به تنهایی در ژورنال های داخلی و خارجی به ثبت برسد؟در مورد مقالات عادی و به طور خاص پایان نامه چگونه است؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مجلات داخلی به دلیل سیاستهای وزارت علوم در مورد ارزیابی مجلات، بیشتر مجلات لازم می دانند که یکی از نویسندگان هیات علمی یا دارای مدرک دکتری باشد ولی در خارج این محدودیت وجود ندارد ولی آنجا هم برخی از مجلات کارهای دانشجویی مستقل را قبول نمی کنند.

  45. ترانه
    پاسخ

    با سلام
    من لیسانسم را در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری با معدل ۱۴ از دانشگاه پیام نور تهران و ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران با معدل ۱۸ و یک مقاله علمی پژوهشی از پایان نامه خود تهیه کرده ام .
    میخواستم بدونم
    ۱- آیا امکان هیات علمی یا استاد مدعو در دانشگاه های دولتی یا آزاد یا پیام نور در شهرستان ها برایم وجود دارد؟
    ۲- آیا امکان تدریس در دانشگاه های غیر انتفاعی در تهران برایم وجود دارد ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید حق التدریس امکانش باشد ولی استخدام خیلی بعید است.

  46. سوما
    پاسخ

    سلام وقت بخیر.ببخشید یه سوال داشتم.تدریس توی علمی کاربردی و پیام نور برای کسی که تازه فارغالتحصیل ارشد شده و قصد داره دکتری بخونه.آینده داره یا نه ؟ لطف بفرمائید راهنمایی کنید سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی امتیاز خاصی ندارد.

  47. رضا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما. من در حال حاضر دانشجو دوره لیسانس هستم و راه بسیار طولانی تا استاد دانشگاه شدن در پیش دارم منتها تمام روز ها ذهن من درگیر این موضوع شده که آیا شایسته سالاری در این زمینه حرف اول رو میزنه یا خیر؟ روزی که وارد دانشگاه شدم هدفم رو فقط بنا بر با سواد بودن قرار دادم تا بتونم با شایستگی به این مرتبه دست پیدا کنم اما گاها چیز هایی به گوش میرسه که این ترس رو در من ایجاد میکنه که شاید این ها آرزوهایی دست نیافتنی باشه. با تشکر از مطالب مفیدتون.

  48. آلان
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید
    جناب آقای دکتر نظرتون در مورد آینده دانشگاه آزاد چیه آیا امکان داره به علت کمبود دانشجو بخواد رشته را جمع آوری کنه واگه این حالت پیش بیاد تکلیف اساتید رشته جمع آوری شده چه خواهد بود.؟؟؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر رشته ای نباشد، یا باید به واحدهای دیگر منتقل شوند و یا با آنها تسویه حساب گردد که یک ماه حقوق حداقل به عنوان پادش دریافت می کنید

  49. حسن
    پاسخ

    سلام
    لطفا بفرمایید هر مقاله علمی پژوهشی که از پایان نامه دانشجوهام استخراج میشه برای من که استادیار هستم چند امتیاز دار؟
    ای اس ای رو هم بگید چند امتیاز داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرقی با سایر مقالات ندارد. بر اساس این که چند نفر و شما نفر چندم هستید امتیازات تقسیم می شود

  50. مجید
    پاسخ

    با سلام و احترام
    از مطالب بسیار با ارزش شما کمال تشکر را دارم، سوالی داشتم ممنون میشم پاسخ دهید.
    من کارمندم و دارای مدرک ارشد در فراخوان جذب شرکت کردم و هم اکنون برای مصاحبه در یکی از موسسات غیرانتفایی دعوت شدم، دو دل هستم که آیا موسسات غیرانتفایی برای هیت علمی خوب هستند و امنیت شغلی خواهم داشت و همان مزایای دانشگاه های دولتی را خواهم داشت؟ و یا همین کارمند بودنم خوب است
    از طرفی همین موسسه گفته هیت علمی موقت میتوانید باشید! این چیست؟
    با تشکر و آرزوس سلامتی برای شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال سختی است. به موسسه بستگی دارد ولی اینطور که می بینم خیلی امنیت شغلی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *