پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. javad
    پاسخ

    سلام به نظر شما با رتبه ۱۱ در سهمیه حقوق تجارت بین الملل روزانه میتوان قبول شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله. البته اگر سهیمه باشد ممکن است خیر.

  2. علی
    پاسخ

    سلام استاد….ساکن شهرستانم… میخواستم بدونم برای ارشد مدیریت مالی ،تهران بودن ارزش این رو داره دانشگاه خوارزمی و صنعت نفت رو انتخاب کنم یا بهتره ابتدا فارابی قم را انتخاب کنم؟…هدفم از خوندن ارشد بازار کار است ..باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گاهی در تهران بودن این فرصت را ایجاد می کند که بتوانید شغلی هم پیدا کنید.

  3. Meeg
    پاسخ

    با سلام
    ببخشید من فیزیک ۱ رو ترم مهر افتادم و برگه پیش نیاز پر کردم و ترم بهمن فیزیک ۲ برداشتم ولی یک سری مشکلاتی پیش اومد حذف پزشکی کردم ، آیا میتونم ترم مهر امسال فیزیک ۲ بردارم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم این سوالات را از آموزش دانشکده خود سوال کنید آنها بهتر بلدند.

  4. جواد ن
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    بنده لیسانس حقوق از پیام نور هستم و ارشد امسال درسهای حقوق تجارت بین الملل رو زدم و احتمال میدم اگر خدا بخواهد علامه یا فارابی قم رشته تجارت بین الملل قبول بشم به نظر شما
    ۱. علامه بهتر است یا فارابی؟
    ۲. از طرف دیگه بخاط اینکه مدرک لیسانسم پیام نور هست کنکور علوم انسانی شرکت کردم و فکر میکنم رتبه زیر هزار یعنی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ بیارم و رشته حقوق سراسری قبول بشوم و برم واحدهای گذارنده رو تطبیق بدم و مدرک از دانشگاه معتبر سراسری بگیرم. تا موقع دکترا بخاطر پیام نور حذف نشم. به نظر شما این کار اصلا ممکن هست یا نه؟
    ۳. نظر خود شما چی هست یعنی اگه با این روش خودمو برای قبولی در ازمون دکترا اماده کنم یا اگر راه دیگری هست خودتون بفرمایید. با تشکر از پاسخ شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- فارابی ۲- بعید می دانم که تطبیق کنم و تحصیل هم زمان هم مشکل قانونی دارد. ۳- اگر دوست دارید لیسانس را از یک دانشگاه سطح یک بگیرید تا بعد.

  5. مهرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده امسال دوره ی کارشناسی را تمام میکنم اما بین دوراهی ارشد و خدمت مقدس سربازی مردد هستم از طرفی برای کار و یا اپلای پایان خدمت بسیار مهم است و از طرفی هم دیگران معتقد اند که از سربازی برگردی دیگه نمیتونی درس بخونی بنا به نظر و تجربه شما کدام را اول بگذرانم ؟ و اینکه سربازی رفتن در اختلال در تحصیل چقدر موثر است؟ یک سوال دیگر هم اینکه معدل دوره کارشناسی حقوق برای دکتری هیات علمی و اپلای در چه حدودی باشد خوب است و پایین تر از آن ضعف محسوب می شود؟

    با تشکر از بزرگواری و دقت شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بلافاصله در یک دانشگاه خوب قبول می شوید خب ادامه تحصیل بدهید و بعد سربازی. معدل زیر ۱۶ به نظرم برای کارهای هیات علمی و پژوهشی مناسب نیست.

  6. محمد الیاس
    پاسخ

    سلام
    آیا میتوانیم در کشور های غربی حقوق خوانده و بعدا در همان جا وکیل شویم؟
    از کدام جهات مشکل دارد؟
    و محدودیت سنی اش چطور است؟(ایالات متحده)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به شرایط آن کشور دارد. مثلا آیا در ایران تبعه خارجی که در ایران لیسانس حقوق دارند، می توانند وکیل شوند؟

  7. زهرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    میشه مشروط شد ولی ترم بعدش بیشتر از ۱۴واحد درس گرفت؟هیچ راهی نیست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم از آموزش سوال کنید.

  8. رضا
    پاسخ

    سلام دکتر
    بنده کارشناسی و با معدل ۱۴/۵ از دانشگاه دولتی گرفتم ارشدم آزاد بوده و الانم ترم دو دکتری حسابداری هستم کتاب و مقالات پژوهشی زیادی دارم میخواستم بدونم با توجه به کم بودن دکتری حسابدا ی نسبت به بقیه رشته و بخصوص در استان محب سکونت ما امکان جذب هئیت علمی در دانشگاه دولتی وجود داره چون دیدم بعضی دانشگاه های دولتی تو رشته ما همش ازشون یا فوقش ی دانشجو دکترا منظورم استانلی کوچیکه و دوم جذب دانشگاه آزاد میدونم بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دولتی را بعید می دانم ولی آزاد امکانش هست.

  9. امین
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد محترم
    من فارغ التحصیل کارشناسی فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه شهید مطهری با معدل ۱۷.۷۴ و ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه قم با معدل ۱۷.۸۰ هستم.مدرک زبانMSRT دارم و دو مفاله علمی پژوهشی چاپ شده در ژورنال معتبر هم دارم.بنظرتون در صورت قبولی در مقطع دکتری دانشگاه دولتی تا چه اندازه برای جذب در هیئت علمی و یا حق التدریس شانس دارم؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس متوسط. البته بیشتر ممکن است یرای دانشگاه های شبیه شهید مطهری شانس داشته باشید یا برای دروس فقه و اصول

  10. Amir
    پاسخ

    عرض سلام ، ادب و احترام خدمت شما
    سوال بنده در رابطه با پردیس دانشگاه شهید بهشتی در رشته حقوق تجارت بین الملل می باشد ؛ هزینه ها ، رتبه ها و کیفیت پردیس هم مثل دانشگاه آزاد می باشد یا خیر ؟؟؟
    آیا برای بنده با مسافت طولانی از تهران ارزش دارد تحصیل در این رشته و پردیس این دانشگاه ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعی ندارم. ارزش آن یک چیز نسبی است که اگر اینجا نیایید کجا فرصت دارید.

  11. مححد
    پاسخ

    سلام. من خیلی به سیاست علاقه دارم.به نظرتون رشته علوم سیاسی بخونم؟وضعیت این رشته کلا چطور هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کمتر سیاستمداری را دیدم که علوم سیاسی خوانده باشد.

  12. محمدرضا
    پاسخ

    با سلام من مدرک کارشناسی ناپیوسته عمران از موسسه آموزش عالی و کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری از همون موسسه هستم و ۴ مقاله کنفرانسی و علمی تخصصی دارم خواستم ببینم میتونم همزمان دانشجوی دکتری دانشگاه ازاد باشم و درس بدم و هیات علمی دانشگاه ازاد بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک زمانی نیاز به استاد زیاد بود و فارغ التحصیل کم ولی حالا نیاز به استاد کم و فارغ التحصیل زیاد. بنابراین اگر دکتری قبول شوید خب می توانید اگر جایی به شما نیاز دارند حق التدریس چند ساعتی تدریس کنید ولی هیات علمی شدن باید با ارشد بشوید و بعد مأمور به تحصیل که بعید است موافقت کنند.

  13. بهاره
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران برای تحصیل در مقطع دکتری بهتر است یا دانشگاه خوارزمی؟
    بر سر دوراهی تصمیم گیری قرار گرفتم اگر پاسخ دهید ممنون میشوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس فارابی

  14. علی علوی
    پاسخ

    سلام
    من متاسفانه کارشناسی پیام نور مدیریت خوندم به صورت حضوری ولی ارشد رفتم MBA شریف و الان دانشجوی سال آخر ارشدم میخواستم بپرسم که اگر دکتری هم شریف باشم امکان هیئت علمی شدن در دانشگاه دولتی دارم؟ چه جوری لیسانسم رو جبران کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم. و راهی برای جبران آن ندارم. پیشنهادم این است که وارد بازار کار شوید هر چند که این رشته ها خیلی کار مرتبط هم ندارد.

  15. آرزوقاسم زاده
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    سوالی داشتم در رابطه با انتخاب رشته ارشد.من لیسانس حقوقم را گرفتم ازدانشگاه آزاد واحددماوند. من بین ۳رشته ماندم.حقوق کیفری اطفال ونوجوانان،حقوق خصوصی وحقوق خانواده.من به ۳رشته علاقه دارم ولی میخوام بدونم از لحاظ بازارکاروآینده ی رشته کدوم بهتره؟؟
    ممنونم از راهنمایی شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خصوصی بروید.

  16. زهرا
    پاسخ

    سلام دکتر ،سوالی دارم ممنون میشم جواب بدید
    ایا رتبه دورقمی در کنکور ارشد درواقع رتبه خوب در کنکور ارشد ایا میتواند معدل پایین (البته بالای ۱۴)لیسانس را جبران کند اگر بله چقدر پر رنگ است ؟(رشته فیزیک)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی موثر نیست.

  17. مریم
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید خدمت دکتر
    شرط معدل کارشناسی و ارشد برای مصاحبه و هیئت علمی شدن چند است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر معدلی شما داشته باشید می توانید در مصاحبه دکتری شرکت کنید. معدل امتیاز دارد که ممکن است با معدل پایین شما امتیاز لازم را نیاورید. برای هیات علمی معمولا یک کف معدل برای لیسانس ۱۴ و فوق ۱۵-۱۶ ذکر می کنند که باید به فراخوان ها توجه کنید.

  18. عظیم
    پاسخ

    سلام من ۳۴ سالمه ارشد زمین شناسی اقتصادی هستم .
    ایا میتوانم دکترای جامعه شناسی یا روان شناسی شرکت کنم ؟
    در ضمن تازه نامزد کردم خخخخخ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید دفترچه دکتری را مطالعه کنید که برای هر رشته مشخص شده که دارندگان چه مدارکی می توانند در آزمون آن رشته شرکت کند.

  19. دکترا و کار
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ممنون بابت وقتی که صرف میکنید
    بنده خانمی ۲۴ ساله هستم که در حال حاضر دانشجوی ترم ۴ ارشد مهندسی صنایع در یکی از ۶دانشگاه دولتی برتر ایران مشغول تحصیلم. دوران کارشناسی رو در همین دانشگاه خودم با معدل ١۶/٨٩ گذروندم و از طریق امتیاز استعداد درخشان بدون کنکور وارد ارشد شدم. در حال حاضر در ارشد شاگرد اولم و معدل ارشدم ١٨/۵٨ هست. از طرفی بورسیه بنیاد نخبگان(جایزه شهید احدی)هم شامل حالم شده و اگر بتونم تا پایان شهریور دفاع کنم بدون کنکور وارد دوره دکترا در دانشگاه خودم میشم. الان دو موقعیت کاری تمام وقت یکی دولتی و دیگری خصوصی دارم که هر دو رو رد کردم چون میدونم که علاقه و هدف اصلیم درس و تدریس و پژوهش هست و جو دانشگاه رو از کار بیشتر دوست دارم و واقعا علاقمندم چون قبلا هم کار کردم. اما بسیاری از اطرافیانم بهم میگن با این اوضاع جامعه بهتره هم سر کار برم هم دکترا بخونم. من چون هدف اصلیم هیات علمی شدنه بنظرم کار تمام وقت مانع اون میشه چه از نظر مشکل شدن حضورم در کلاسها و نمره گرفتنم چون اساتید و دانشگاه ما به سختگیری معروفند و هم از نظر فرصت برای مقاله و پژوهشم. با این وجود بصورت پروژه و تدریس خصوصی فکر میکنم کارهایی میتونم کنم.
    از شما دو سوال دارم
    ١_با توجه به سابقه تحصیلی من و علاقه ام به درس واقعا احتمال جذب من به عنوان هیات علمی وجود دارد؟
    ٢_ایا دکترا خواندن محض من و رها کردن دو موقعیت کاری خوب عاقلانه است؟با توجه به شرایط خاص خودم که عرض کردم
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- احتمال وجود دارد ولی اولا خانمها در مقایسه با آقایان از شانس کمتری در هیات علمی برخوردارند. ثانیا هیات علمی آنقدر اشباع شده است که باید صبر کنید که نیاز به هیات علمی بوجود آید و بعد شما بتوانید رقبا را کنار بزنید. ۲- به نظرم کار دولتی را برو.

  20. Chi begam akhe
    پاسخ

    سلام استاد دلسوز فقط قصد درددل داشتم من سال گذشته از دانشگاه تهران در رشته حقوق عمومی مقطع ارشد با معدل ۱۷ فارق التحصیل شدم و با هزاران امید و ارزو به شهرستان خودم برگشتم اما متاسفانه در شهر ما نه دانشگاه ها رشته حقوق عمومی دارن و نه حتی اساتید و دانشجویان میدونن حقوق عمومی چیه وقتی میگم حقوق عمومی همه میگن منظورت خصوصی یا جزا !!!! واقعا دیوانه کنندس سطح سواد افراد در شهرستانها

  21. رضا
    پاسخ

    سلام، وقت بخیر، من لیسانس برق مخابرات از دانشگاه دولتی درجه ۲ و سال آخر ارشد سخت افزار)معماری کامپیوتر( هستم، میخواستم بدونم برای دکتری سخت افزارو ادامه بدم یا برق؟ دانشجوی شریفم، هدفم جذب هیئت علمی شدنه، لطفا بگید کدوم جذبش راحتتره! با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم برق مخابرات.

  22. زهرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر, بنده رشته مقطع کارشناسیم الهیات دانشگاه دولتی اصفهان بوده و امسال کنکور کارشناسی ارشد در رشته مشاوره داده ام و قصد دارم که تا مقطع دکتری این رشته را ادامه دهم آیا با وجود عدم ارتباط رشته کارشناسی با کارشناسی ارشد میتونم عضو هیئت علمی بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است. البته این رشته ها پر از فارغ التحصیل است که متقاضی هیات علمی هستند و جا برای یک دهم آنها هم نیست.

  23. حسینی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر آیا برای هیئت علمی شدن باید رشته کارشناسی با رشته کارشناسی ارشد و دکتری یکسان باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تفاوت در رشته و گرایش می تواند از عوامل حذف شما باشد. فرصتهای شغلی هیات علمی خیلی کم است و با اندک مشکل، فرد حذف می شود.

  24. زهرا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    من لیسانس و فوق لیسانس ادبیات خوندم شاعل رسمی هستم میخوام دکترا رشته مدیریت دولتی یا منابع انسانی امتحان بدم امکانش هست تغییر رشته بدهم ؟ ممنونم از راهنمایی تون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست اگر بتوانید قبول شوید. ولی این دکتری به چه دردی می خورد را نمی فهمم.

  25. زهرا اسفندیاری
    پاسخ

    سلام ایا قانونی وجود دارد که فارغ التحصیلان مقطع دکترای تخصصی وزارت علوم به عنوان خیات علمی نمی توانند مشغول به فعالیت شوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال مبهم است. هیچ قانونی وجود ندارد که کسی که دارای دکترا مورد تأیید وزات علوم دارد، نمی تواند هیات علمی شود. مهم این است که دانشگاه ها در انتخاب عضو هیات علمی باید فرد را از جهت علمی صالح تشخیص دهند، خب می توانند بگویند شما که از فلان دانشگاه فارغ التحصیل شده اید از جهت علمی نه بخاطر اینکه از فلان دانشگاه فارغ التحصیل شده اید، صلاحیت لازم را ندارید یا در اولویت قرار ندارید.

  26. رها
    پاسخ

    باسلام وصمن تشکر ازاستادگرامی .من هدفم مهاجرت وکار درسایرکشورهاست.بنظرتون واسه کارشناسی ارشدازرشته ی حقوق کدوم رشته رو بخونم که هدفم رو تسهیل کنه وبرام توسایرکشورها مثلا کشورهای عربی کارایی داشته باشد؟ بنده لیسانس حقوق دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر خواستید بروید خارج، پیدا کردن کار مرتبط در رشته های علوم انسانی در خارج خیلی سخت است و در این شرایط بهتر است مهندسی یا علوم بخوانید ولی از لیسانس.

  27. جمیل
    پاسخ

    سلام وقت بخیر، ایا فارغ التحصیلان دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات شانس هیت علمی شدن در دانشگاه های دولتی را دارند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به حجم زیاد فارغ التحصیلان دولتی، امکان پذیرش در دانشگاه های سطح یک و احتمالا سطح دو نباشید ولی سطح سه ممکن است.

  28. نیک پندار
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من کارشناسی لیسانس حقوق از پیام نور دارم و کارشناسی ارشد جزا و جرم شناسی شهید بهشتی میخواستم برای دکتری اقدام کنم ولی خیلیا میگن چون کارشناسی بنده پیام نور بوده در مصاحبه دکتری رد میکنن ایا همچین چیزی درسته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است در آزمون دکتری رد شوید ولی این پیام نور برای هیات علمی مانع جدی است.

  29. مسیح
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر شیروی
    وقت بخیر
    بنده لیسانس و فوق لیسانس در رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فارغ التحصیل شدم ، قصد تغییر رشته به حقوق نفت و گاز دارم ، میخواستم ببینم نظر شما در این مورد بدونم .

    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از لیسانس حقوق شروع کنید. از ارشد فایده ای ندارد.

  30. مهتی
    پاسخ

    با عرض سلام
    من کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه ازاد واحد تهران شمال هستم به نظر شما ارشد دانشگاه علوم تحقیقات برم بهتر است یا علم و فرهنگ؟(رتبم کنکورم به جفتش میخوره)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علم و فرهنگ برو که نخواهی همه مراحل تحصیل خودت را در یک دانشگاه باشید.

  31. علی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز ….ایا مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی یا مهندسی مالی دانشگاه فارابی تهران محل تحصیل در قم به اندازه دانشگاههای تهران مثل شهید بهشتی و علامه معتبر است یا نه.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس فارابی بخشی از دانشگاه تهران است و مدرک آن به اندازه مدرک دانشگاه تهران معتبر است.

  32. احسانی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز و گرانقدر بنده معدل بالا کارشناسی حقوق از دانشگاه دولتی هستم و قصد دارم برای ارشد یکی از دانشگاه های تهران را انتخاب کنم خواستم ببینم بیشتر ورودی ارشد دانشگاه های معتبر حقوق از طریق آزمون ارشد هست یا معدل استعداد های درخشان؟ چونکه وقتی شرایط استعداد های درخشان را نگاه کردم فکر نکنم واجد آن باشم اما از نظر علمی و تست زنی قوی هستم یعنی شانس افراد آزمونی مثل ما بیشتر است یا استعداد های درخشان؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استعداد درخشان محدودیت دارد و تنها می شود که یک نفر از ده نفر را پذیرفت و معمولا این شانس برای دانشجویان غیر از دانشجویان همان موسسه کم است.

  33. احسان
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر آقای دکتر شیروی
    بنده فارغ التحصیل مدیریت پروژه دانشگاه کالگری و شاغل در نفت هستم و پیش از آن نیز سالها در حوزه سرمایه گذاری بانکی در بررسی طرح های صنعتی سابقه فعالیت دارم. به رشته مدیریت قراردادهای نفت و گاز علاقمند شده ام و باید اعتراف کنم که یکی از دلایل اصلی آن کتاب بسیار خوب شما در خصوص حقوق نفت و گاز است. اما دانشگاه هایی که در داخل این دوره را برگزار می کنند، متاسفانه آموزش محور بدون توجه به مباحث عملی حوزه نفت و گاز است. در حالی که به نظر بنده، پایه این رشته را پژوهش عملی در حوزه مرتبط با نفت و گازدر قالب یک پروژه با حضور اساتید فعال و دانشمندی چون شما است که تجربه کار عملی در صنعت دارند. آیادانشگاه تهران در دوره دکترا در این رشته یا رشته مرتبط با قراردادهای نفت و گاز پذیرش ندارد؟ اگر خیر، آیا میتوان این موضوع را در خارج از کشور پیگیری کرد؟ توصیه جنابعالی چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر سال متفاوت است. برخی سالها پذیرش دارند و بعضی سالها نه. در هر حال من در این دوره تدریس نمی کنم و اشکالی که مطرح کردید درست است و بیشتر مباحث نظری و یا توسط استادانی تدریس می شود که در صنعت صاحب تجربه نیستند.

  34. محمد
    پاسخ

    باسلام و عرض تحیت
    اقای دکتر بنده فارغ التحصیل دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با معدل ١۶/٨٠ هستم و یه برهه ۴ ماهه هم دوره کاراموزی رو گذروندم اما بنا به دلایلی ادامه ندادم ، میخواستم منو راهنمایی کنید که برای ادامه تحصیل در رشته های حقوق تجارت بین الملل و یا مالکیت فکری باتوجه به شرایطم در کدام کشورها میتوانم به صورت اسکولارشیپ و یا لااقل فلوشیپ ادامه تحصیل بدهم ؟ و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی و یا کمک هزینه تحصیلی چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بسیاری از کشور ما و دیگر کشورها می خواهند که از بورسیه یا فاند و امثال آن بهره مند شوند که تقاضا زیاد و عرضه محدود است و شما باید ضمن ترجمه مدارک خود و نمره زبان بین المللی، دانشگاه های معتبر را از سایت وزارت علوم استخراج کنید و مکاتبه کنید ببینید که چنین امکاناتی دارند و آیا شامل شما می شود. البته خیلی به آن دل نبندید که امکان دریافت آن خیلی کم است.

  35. حسین
    پاسخ

    سلام وقت بخیر.به نظر شما مدیریت بازرگانی برای کارشناسی رشته خوبیه؟کلا وضعیت رشته مدیریت به نظر شما چطوره الان؟آینده ای داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من کمتر دیدم که کسی که مدیریت خوانده است مدیر جایی باشد. اما اینکه کارهای بازرگانی انجام دهید خوب است.

  36. حامد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بنده پوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری شهرستان رشته حقوق خصوصی با معدل ۱۹/۵ و از طریق استعداد درخشان مصاحبه دکترا قبول شدم و از مهرماه باید شروع کنم
    میخاستم بدونم واسه تدریس کی میتونم اقدام کنم البته یه شهر دیگه و اینکه چه کاری باید انجام دهم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از همین حالا مشروط به اینکه کسی به خدمات شما نیاز داشته باشد. باید مراجعه کنید ببنید کسی هست که به شما نیاز داشته باشد.

  37. مهرناز
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    ببخشید من یک سوال داشتم و اون اینه که آیا اینکه دانشگاه از بنده برای صدور حکم پیمانی بنده تقاضای تعهد به مدت پنج سال خدمت و چک به مبلع ۲۰۰ میلیون تومان دارد قانونی است؟ این در حالی است که بنده قبلا در بورس دانشگاه نبوده و حتی قراردادی هم با دانشگاه تاکنون نداشته ام.
    با تشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره این شرط را دارد نمی توان گفت که خلاف قانون است. شرط پذیرش آنها این است. شما یا قبول کنید یا رد.

  38. زهره بیگدلی
    پاسخ

    سلام وارادت خدمت جناب دکتر؛ خسته نباشید ….و شرمنده بابت گرفتن وقتتون
    ببخشین که در پیام قبلی اسم کتاب ر کوتاه عرض کردم؛ منظورم کتاب معروف
    case & material on oil & gas law
    نوشته ۴ نویسنده معروف بود که به کیس اند متریال جان اسلاو مشهوره.
    درواقع دنبال متن قابل کپی برداری در مترجم این کتاب هستم. ممنون میشم منو راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دردسترس ندارم.

  39. مه
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    بنده کارمند رسمی هستم با مدرک کارشناسی ارشد.دارای چهارده سال سابقه در یکی ار بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان.که البته در پست استخدامی خودم مشغول به خدمت نیستم.اکنون دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان به بنده نیاز داره. تا واحدهای کاروزری رو به من بسپرند. ولی میگن همون کارمندیت رو منتقل کن و فوقش بهت حق التدریس میدیم که اون واحدهای عملی را بدیم. خواستم بدونم راهی هستش که بنده هیئت علمی بشم و برم دانشکده ؟ چون واقعا مزایای بیمارستانم قطع میشه و اونجایی که اونا میخوان منو بفرستن ، گفتن که حقوقم کمتر میشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی خیلی سخت است به خصوص که شما مدرک ارشد دارید. به نظرم پیشنهاد آنها را بپذیر و بعد شاید فرجی حاصل شود. تبدیل وضعیت از کارمندی به هیات علمی به این سادگی نیست.

  40. مینا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر برای دوره های شبانه دانگاه تهران بهشتی و علامه در رشته تجارت بین الملل حداقل و حداکث چه رتبه ای در ارشد نیازه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم.

  41. محمود
    پاسخ

    سلام بر دکتر عزیز و سپاس از الطاف بی‌دریغتان به همه تحصیل‌کردگان دانشگاهی، بنده با لیسانس مهندسی از دانشگاه آزاد و سپس فوق لیسانس (رتبه ۱ فارغ التحصیلی) و دکترا از دانشگاه معتبر سراسری در حوزه هنر تقاضای جذب هیات علمی دادم و در تمامی مراحل دشوار مصاحبه‌های علمی و عقیدتی یک دانشگاه سراسری پذیرفته شدم (و دو ترم اخیر هم در آنجا تدریس کرده‌ام) و درخواست جذب بنده برای وزارت علوم ارسال شد که متاسفانه به دلیل رشته لیسانس نامرتبط و دانشگاه آزاد گفتند در اولویت قرار نمی‌گیری، تقاضای تجدیدنظر دادم و خیلی‌ها معتقدند ممکن است حل بشود، باور کنید ذهن من بسیار به هم ریخته و آشفته است چون در زمان آزمون ارشد در سال ۸۴ مرتب می گفتند مشکلی برای ادامه تحصیل و جذب در دانشگاه نخواهید داشت و اتفاقا چون گوی سبقت را از لیسانس‌های یک رشته دیگر ربوده‌اید پس حتما شایستگی بیشتری هم دارید، لازم به ذکر است که بنده دو کتاب پرفروش، ۳ مقاله علمی پژوهشی و تعداد زیادی مقاله علمی دارم، سوال من از حضرتعالی این است با اوصافی که عرض کردم نتیجه جلسه تجدیدنظر چه می‌تواند باشد و تا چه میزان به پشتوانه تایید و درخواست دانشگاه برای جذب بنده، امکان پیگیری برای تغییر رای هیات مرکزی جذب وزارت علوم (در صورتیکه خدای ناخواسته دوباره تقاضای دانشگاه را رد کردند) دارم، با سپاس فراوان و تقاضای پاسخ عاجل در صورت امکان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم که تجدید نظر فایده داشته باشد. البته من همیشه در این سایت صراحتا از این مسائل صحبت می کنم و می دانم برخی ناراحت می شوند ولی به جای آن گمراه نمی شوند. البته در بیشتر دانشگاه ها این حذف در همان مراحل اولیه اتقاق می افتد و نیاز به مراحل بالاتر نیست.

  42. مهدی رضائی
    پاسخ

    باعرض سلام و احترام….استاد گرامی میخواستم نظرتون رو در رابطه با پردیس دانشگاه تهران در کیش بدونم و اینکه آیا خواندن تجارت بین الملل در پردیس کیش را توصیه میفرمایید؟ و کلا از لحاظ اعتبار و بقبه ی موارد با دانشگاه تهران خیلی متفاوته یا نه؟ با توجه به اینکه هزینش خیلی زیاده میخواستم نظر شما رو بدونم که آیا توصیه میفرمایید یا خیر؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره آن هم واحدی از واحدهای دانشگاه تهران است. در ضمن تجارت بین الملل هم ندارد و رشته مشابهی آنجا هست به نام حقوق تجاری اقتصادی بین المللی.

  43. ماهور
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من یک سوال فوری داشتم. رشته من ادبیات فارسی هست. کارشناسی و ارشد رو دو در دانشگاه دولتی در تهران خوندم. رتبه ازمون دکتری ۱۹۲ شده. به دلیل یکی زودن اساتید با دوره روزانه، پردیس ها رو قبل از روزانه شهرستان زدم، یعنی اول روزانه و شبانه های تهران و بعد پردیس و بعد روزانه شهرستان. اون موقع از هر کی میپرسیدم میگفت فرق نداره، اما الان چند تا از اساتید دوره ارشدم میگن با پردیس نمیتونی هیئت علمی بشی.این درسته؟
    پیشنهاد شما چیه؟ پردیس و حذف کنم و برم شهرستان؟؟ با توجه به این که دیگه نمیتونم برای کنکور بخونم و مسخوام امسال حتما برم. ممنون میشم پاسخ بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی ندارد. نگران نباشید.

  44. جواد ن
    پاسخ

    سلام
    استاد به نظر شما اگر امکان قبولی حقوق خصوصی شهرستان روزانه همراه با امکان قبولی حقوق تجارت بین الملل و نیز قبولی حقوق تجاری اقتصادی بین الملل در روزانه تهران وجود داشته باشد به نظر شما کدامیک بهتر است برای فردی که هم به زبان انگلیسی مسلط است هم لیسانس حقوق هست؟
    بسیار خوشحال میشوم اگر پاسخ دهید . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب تهران.

  45. محیا
    پاسخ

    استاد بزرگوار خسته نباشید ….و شرمنده بابت گرفتن وقتتون
    استاد من سال آینده کنکور ارشد دارم …تردید دارم چه رشته ای بخونم …اگر رشته تجارت بین الملل بخونم و دکتری نفت و گاز آیا میتونم در دانشگاه تدریس کنم؟؟ کلا بازار کار این رشته رو میخواستم بدونم ..ممنون میشم اگر کمکم کنید …من یک عذرخواهی باید خدمتتون بکنم چون این سوال رو اشتباها اول در قسمت دیگری از سایتتون پرسیدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز در یک دسته امتحانی واحد قرار دارد و بنابراین ضرایب دروس امتحانی آن یکسان است. هیچ رشته ای نیست که هیات علمی شدن آن تضمینی باشد. همه چیز نسبی و مقایسه ای است. این دو رشته به نظرم از بقیه رشته های حقوق جذابیت بیشتری دارد و همین کافی است. بقیه را باید به خداوند توکل کرد.

  46. سعیده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ممنون میشم منو راهنمایی کنید.بنده رشته اقتصاد نظری دانشگاه تهران با معدل۱۴’۳۰شدم و ارشد اقتصاد اسلامی با معدل۱۶.۹۰هستم یه مقاله تو مجله جستارهای اقتصادی در حال چاپ دارم خیلی علاقه به تدریس تو دانشگاه دارم میشه راهنمایی کنید بنده رو و صد البته فکر ادامه تحصیل هستم و شدیدا علاقه به تدریس تو دانشگاه رو دارم امید داشته باشم?و شرایط تدریس چطوریه?شرایط جذب ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی وضعیت تحصیل قبلی شما برای هیات علمی مناسب نیست. معدل شما پایین است. با ارشد هم که احتمال دریافت پیشنهاد حق التدریس کم است. با دکترا هم به نظرم خیلی باید تلاش کنید که بتوانید جبران کنید.

  47. sara
    پاسخ

    سلام استاد گرامی وقتتون بخیر
    من دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان هستم . در دوره کارشناسی جزو استعداد درخشان بودم و بدون آزمون برای ارشد پذیرش شدم و در طول دوره کارشناسی ارشد نیز نفر اول بوده ام. فقط دارای ۲ مقاله هستم ولی شنیده ام با دو مقاله در مصاحبه دکتری پذیرش امکان ندارد حتی با وجود رتبه خوب درست هست این شایعه؟ لطفا راهنمایی کنید خیلی در این مورد نگران هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو مقاله عالی است. بیشتر افراد حتی یکی را هم ندارند. حتی شما می توانید با دو مقاله بدون آزمون تقاضای ورود به مقطع دکتری را تقاضا کنید.

  48. سیما
    پاسخ

    با سلام‌. اگر کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان‌اتگلیسی داشته باشیم، آیا میتوانینم برای دکترا تغییر رشته دهیم؟ اگر بله، چه رشته هایی مثلا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید و برای دیدن رشته های مجاز به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید.

  49. رضا
    پاسخ

    سلام وارادت خدمت جناب آقای دکتر شیروی

    جسارتا منظور از قید واژه اعمال ضریب تطبیق معدل در جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد چیست؟
    باتشکروامتنان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینکه شما از کجا مدرک گرفته اید در جدولی ضریب می خورد تا کسی که از دانشگاه مثلا شریف فارغ التحصیل می شود با معدل ۱۵ برابر نشود با کسی که در یک دانشگاه درجه پایین تر با همان معدل فارغ التحصیل می شود. ولی من لیست آن را ندارم.

  50. صابر
    پاسخ

    با سلام آیا دانشکده فنی فومن خودگردان است و اینکه از لحاظ بار علمی چطور است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *