پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. بهنام حسنی
    پاسخ

    جالب بود.ممنونم به خاطر، راهنمایی ما دانشجویان کوچک شما

  2. شریف
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب، استاد محترم و عزیز
    طبق فراخوان وزارت علوم بعضی از مرا کز علمی ودانشگاهی اقدام به جذب هیئت علمی با مدرک فوق لیسانس کردند. در این بین افرادی که دانشجوی دکتری نیز بودند برا مصاحبه دعوت شدند ، سئوال اینجانب اینست که جذب دانشجوی دکتری به عنوان پیمانی قانونی است یا باید فقط از طریق بورس اقدام کنند متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل در دوره دکتری و در عین حال عضو هیات علمی تمام وقت شدن قابل جمع نیست، مگر این که دانشگاه محل کار از تحصیل در دوره دکتری مطلع نباشد. بدین جهت دانشجویان دکتری ممکن است به صورت مربی استخدام شده و بلافاصله مامور به تحصیل شوند و یا ابتدا دانشگاه مزبور به عضو هیات علمی بورس داده و پس از فارغ التحصیلی دکتری مراحل جذب وی را انجام دهد.

  3. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام، تعداد اعضای هیأت علمی یک گروه به عوامل متعددی بستگی دارد. سابقه دانشگاه، دانشکده و گروه، ساختار اداری و پست های خالی. تا حدی که اطلاع دارم برخی از گروه ها سمت خالی برای عضو هیات علمی جدید ندارد و باید ابتدا ساختار دانشکده یا دانشگاه خود را تغییر داده و پست بیشتری تقاضا کنند و سپس نسبت به استخدام عضو هیات علمی اقدام نمایند. البته برخی از گروه ها نیز تنگ نظر کرده و از پست های خالی خود استفاده نکرده و به سختی به کسی اجازه می دهند که به گروه آنها اضافه شوند.

  4. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام، مسلما معیارهای دیگر هم مد نظر است.

  5. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام، نه تنها عضویت هیأت علمی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد در دانشگاه های دولتی منع قانونی ندارد، تا حدی که مطلعم تعداد قابل توجهی از آنها هم اکنون در دانشگاه های دولتی و از جمله در دانشگاه تهران مشغول به کار هستند.
    عضویت در هیأت علمی فعلا منوط به آگهی استخدام و به صورت متمرکز انجام می شود.

  6. رفیع
    پاسخ

    با سلام.خواستم بدانم حداکثر حقوق یک دانشیار دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل دانشگاه شر یف است چقدر است ؟ایا تسهیلات دیگری نیز برای استادان در نظر گرفته می شود؟تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دقیقا لیست حقوقها را ندارم که بتوانم بر اساس پایه ها عنوان کنم. ولی در مورد میزان حقوق اساتید دانشگاه چند نکته را متذکر می شوم. ۱- فرقی بین فارغ التحصیل خارج و داخل و همچنین فرقی بین فارغ التحصیل داخل که آیا از شریف یا هر دانشگاه دیگری فارغ التحصیل شده وجود ندارد. ۲- بین حقوق اساتید مشغول در یک شهر مثل تهران فرقی بین دانشگاه ها وجود ندارد. شهرستانها حقوقشان بیشتر از تهران است زیرا حق دوری از مرکز دریافت می کنند که این رقم ممکن است در برخی از نقاط محروم حتی تا دو برابر حقوق یک استاد در تهران باشد. ۳- اعضای هیات علمی فقط حقوق دارند و از هیچ امتیاز یا تسهیلات دیگری برخوردار نیستند. ۴- از حقوق هر هیات علمی ۱۰ درصد بابت مالیات و بیش از ۱۰ درصد دیگر نیز بابت بازنشستگی، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه عمر و بیمه تکمیلی از آنها کسر می شود. یعنی کسی که حقوقش دو میلیون تومان است عملا کمتر از یک میلون و ششصد می گیرد. ۵- هر چه پایه کسانی که دارای رتبه دانشگاهی واحدی هستند (مثل دانشیار) زیادتر باشد، حقوقشان بیشتر است.

  7. مهرزاد
    پاسخ

    سلام استاد بنده از این همه تواضع شما لذت می برم و همیشه خودم را مدیون شما می دانم

  8. علیرضا محمودی
    پاسخ

    دکتر شیروی گرامی
    با سلام
    خواهشمندم در موضوع “منابع تعهدات” کتب و مقالاتی که بتوان از آنها استفاده کرد معرفی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم که منظور شما از منابع تعهدات دقیقا چیست و منظورتان در چه نظامی است. به هر حال برای درک مناسب از حقوق قراردادها در اروپا توصیه می شود که اصول قراردادهای تجاری بین المللی که توسط موسسه حقوق روم تهیه شده است را با توضیحات آن به دقت مطالعه کنید. متن بسیار ارزشمندی است که می توانید مجانا از روی اینترنت دانلود کنید.

  9. مهدي سعيدي
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق هستم می خواستم اطلاعاتی راجع به اصل آزادی قراردادها یا همان ماده قانون مدنی داشته باشم و یا کتاب های مفیدی که بتواند به بنده کمک کند.
    باتشکر از مطالب ارزنده شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصل آزادی قراردادی تقریبا در حقوقهای غربی جزء مسلمات حقوقی آنها است که در این خصوص می توانید به کتابهای contract law مراجعه کنید. بحث اصلی در مورد استثناهای آن است که در این زمینه می توانید به کتاب زیر مراجعه کنید:
      Michael J. Trebilcock, The Limits of Freedom of Contract, Cambridge,. Massachusetts: Harvard University. Press,
      در مورد این اصل در حقوق اسلامی مراجعه شود به مکاسب شیخ انصاری و حاشیه های آن به خصوص ذیل آیه شریفه اوفوا بالعقود مراجعه شود.

  10. محسن جعفرپور
    پاسخ

    سلام دکتر، اطلاعاتی که دادید عالی بود، ممنون. برای ارتقا از درجه استادیاری به داتشیاری و از دانشیاری به استاد تمامی چند امتیاز باید کسب کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای ارتقا از مرتبه استادیاری به دانشیاری یا از دانشیاری به استادی یک سری امتیازات وتویی لازم است که باید کسب شود. جزئیات این امتیازات در آیین نامه ارتقاء آمده است ولی در مجموع برای ارتقاء به دانشیاری حداقل ۱۱۰ امتیاز و برای ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی ۱۲۰ ضروری است که معمولا هیاتهای ممیزه در صورتی به یک پرونده رأی می دهند که بیشتر از این حداقلها امتیاز کسب کرده باشند.

  11. رضا موحدی
    پاسخ

    با سلام
    درجه “مربی آموزشیار” شامل چه کسانی میشود؟
    با تشکر از توضیحاتتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مربی آموزشیار شامل دارندگان مدارک کارشناسی یا کارشناسی ارشد می شود که عضو هیات علمی شده اند.

  12. لیلا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید. آقای دکتری سئوالی داشتم. بنده عضو هیات علمی و مربی پایه ۱ هستم و جهت ترفیع سالانه در ترم اول ۱۱ و ترم دوم ۱۴ واحد درس داشته ام امتیاز پژوهشی ذخیره شده ۵.۵ نیز را دارا می باشم.اما دانشگاه ایراد گرفته است که به دلیل آنکه در یک نیمسال واحد موظفی شما تکمیل نشده است پایه به شما تعلق نمی گیرد لطفا با دلیل محکمه پسند بنده را راهنمایی کنید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به صرف این که واحد موظفی یک عضو هیات علمی در یک ترم کمتر از حد موظف است باعث نمی شود که فرد نتواند پایه ترفیع سالیانه را اخذ نکند. مهم این است که مجموع امتیارات آموزشی، پژوهشی و اجرایی به حداقل لازم برای ترفیع رسیده باشد.

  13. شهاب
    پاسخ

    سپاس . خیلی وقت بود که مسئله درجه دانشگاهی اساتید برام سوال شده بود . تا اینکه از یکی از کارمندهای دانشگاه پرسیدم و متاسفانه گفته های ایشون با شما زمین تا آسمون فرق داره .معلوم شده که بنده خدا چیزی بلد نبوده ؟
    ممنونم .

  14. سعید
    پاسخ

    سلام ، تشکر فراوان از توضیحات کامل تان.

  15. مصطفی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر دکتر شیروی
    در مورد استاد راهنمای تز مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد آیا می توان از استاد با مرتبه علمی مربی استفاده کرد؟منبع یا سایتی که بتوان این نوع اطلاعات را از آن استخراج کرد وجود دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا مربیانی که ده سال سابقه تدریس داشته باشند، می توانند به عنوان استاد راهنما کارشناسی ارشد انتخاب شوند.

  16. سعید
    پاسخ

    باسلام وعرض خسته نباشید خدمت استاد ارجمند دکتر عبدالحسین شیروی.
    لطفا درباره ی پروژه های علمی واین که به چه کسانی تعلق میگیرد وباید به کجا برای دریافت پروژه مراجعه می کنند واین که بابت پروژه ای که انجام میدهند مبلغی دریافت میکنن و … توضیح بفرمایید
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پروژه های علمی عمدتا در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجام می گیرد ولی بسیاری از دستگاه های اجرایی اولویت های تحقیقاتی خود را اعلام می کنند و پژوهشگران پیشنهادات خود را ارائه و با دستگاه مزبور قرارداد می بندند. در مورد طرحهای تحقیقاتی دانشگاهی باید با یک عضو هیات علمی انجام شود.

  17. سعید
    پاسخ

    باسلام بسیار استفاده کردم وعالی بود
    ولی به نظر شما آیا حقوق یک هیئت علمی دانشگاه کم نیست بعد از این همه تلاش ودرس خواندن و سختی !!؟؟

  18. همدم
    پاسخ

    ممنون از توضیحات شفافتان
    اگر بصورت مبسوط تر در باره درامد اساتید دانشگاه بخصوص سطوح ابتدایی ان (برای کسانی که می خواهند تازه وارد این صحنه بشوند )توضیح بفرمایید ممنون می شوم

  19. رامین هاشمی
    پاسخ

    سلام و تشکر

  20. محسن خدایی
    پاسخ

    با سلام
    استاد ارزشمند آقای دکتر شیروی : لطفا تفاوت بین دکترای تخصصی و دکترای حرفه ای را بیان کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری حرفه ای مثل پزشکان عمومی است که افراد برای انجام فعالیتهای حرفه ای آماده می شوند. در ایران مدرک آنها در حد کارشناسی ارشد ارزیابی می شود. دکتری تخصصی یا PhD متکی به پژوهش است و در حد دکتری ارزیابی می شود.

  21. فرشید فرحان
    پاسخ

    لطف نموده رتبه های علمی دانشگاه را نام ببرید؟
    مثلا در افغانستان میگویند: پوهیالی، پوهنیار، پوهنمل، پوهندوی، پوهنوال و پوهاند که در زبان انگلیسی برای هریک از آنها پروفیسور میگویند آیا در زبان فارسی چه میگویند. وسلام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این عناوین ظاهرا پشتو می باشد که برای رتبه های گوناگون علمی در افغانستان بکار می رود. در فارسی اصطلاحات «مربی»، «استادیار»، «دانشیار» و «استاد» عمدتا در نوشته های رسمی بکار می رود که رتبه دانشگاهی فرد را نشان می دهد و در محاورات به کل آن افراد استاد اطلاق می شود.

  22. مرتضی
    پاسخ

    سلام
    واقعا خیلی خیلی متشکر هستم
    من خیلی وقت بود ؛ در جستجوی این مراتب بودم ، ولی به نتیجه ای نرسیده بودم
    ممنون

  23. امیر
    پاسخ

    با سلام
    استاد ارزنده آقای دکتر شیروی ایا ریاست دانشگاه حتما باید دارای مدرک استاد تمام باش د(دانشگاه هایی که بهصورت یک واحد زیر مجموعه می باشد مورد نظر است؟)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای ریاست دانشگاه لازم نیست که فرد استاد تمام باشد، بلکه دانشیار یا استادیار نیز کفایت می کند. داشتن مرتبه علمی حداقل دانشیاری برای روسای موسسات بزرگ (رده یک) الزامی است و در شرایط استثنایی انتخاب رئیس موسسات بزرگ از میان اعضای هیات علمی با مرتبه استادیاری با حداقل ۵ سال سابقه خدمت و کسب حداقل دوسوم آرای موافق شورای عالی انقلاب فرهنگی مجاز می‌باشد. برای اطلاع بیشتر مراجعه شود به مصوبه « آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری».

  24. مینا
    پاسخ

    با سلام و تشکر
    در صورت امکان راجع به کارشناسان آموزشی(با مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد) که اغلب در آزمایشگاهها و گاهی دروس تئوری تدریس میکنند توضیح فرمایید. آیا منبعی جهت اطلاع از شرح وظایف آنها وجود دارد. آیا امکان ارتقا از کارشناس آموزشی به مربی وجود دارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو دسته اعضای هیات علمی زیر مرتبه استادیاری در مقررات پیش بینی شده اند که یکی در مرحله کارشناسی و دیگری در مرحله کارشناسی ارشد است. در مرحله کارشناسی اینها ممکن است به صورت «مربی آموزشیار» یا «مربی پژوهشیار» استخدام شوند. «برای تدریس در دوره های کاردانی و نیز کمک به تدریس دروس کارگاهی و آزمایشگاهی می توان از دارندگان درجه لیسانس (کارشناسی) که در تدریس دروس علمی مربوط تبحر کافی دارند استفاده نمود. این گونه اعضای هیئت علمی عنوان مربی آموزشیار خواهند داشت و کلیه مربیان آموزشیار فقط به صورت رسمی استخدام و یا تغییر وضعیت می یابند. » کسانی که کارشناسی ارشد دارند ممکن است به صورت مربی آموزشیار یا مربی پژوهشیار استخدام شوند و ممکن است به صورت مربی که در این صورت مربی آموزشیار و مربی پژوهشیار یک درجه از مربی پایین تر هستند. برای اطلاع بیشتر به آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و سایت دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی مراجعه شود.

  25. مهرزاد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد شیروی مطالب بسیار سودمندی فرمودید و مورد استفاده ما قرار گرفت خواهشمند است بفرمایید ایا یک مربی با تالیف چند کتاب بدون داشتن مدرک دکتری میتواند به استادیاری ترقی پیدا کند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکان دارد ولی باید امتیاز لازم را از مقالات و کتب اخذ کند. البته برخی از دانشگاه ها مثل دانشگاه تهران، مربی را ملزم می کنند که تحت راهنمایی یک استاد، رساله بگذراند و سپس به مرتبه استادیاری ارتقا پیدا کند. شایان ذکر است که این امر به اخذ درجه دکتری منجر نمی شود ولی در مرتبه استادیاری قرار می گیرند.

  26. مجيد
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر مطالبتان بسیار روشنگر و مفید بود حال یک سؤال داشتم چگونه فرد با مدرک دیپلم برای امر پژوهش و اثبات نظریه اش قبل از ثبت اختراعش میتواند از یک کار گروه و یا امکانات یک دانشگاه استفاده کند با توجه به سواد فرد از همان درب دانشگاه بدون هیچ توضیحی برگشت میخورد واینطور در محافل علمی ما جا افتاده که حتما” مخترعین و محققین باید مدرک دانشگاهی داشته باشند ما که به هزار دلیل نتونستیم ادامه تحصیل بدیم اگر ایده و نظریه ای داشته باشیم چگونه بدون کمک علمی و امکانات پژوهشی دانشگاهها میتوانیم در کار خود موفق باشیم لطفا” مرا راهنمایی کنید با تشکر از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در زمینه ای که تخصص دارید با یک استاد دانشگاه که در همین زمینه کار می کند تماس بگیرید و سعی کنید از طریق وی از امکانات دانشگاه استفاده کنید یا به طور مشترک طرحی را اجرا کنید. دانشجویان دکتری نیز می توانند کمک کنند. البته موسسات مربوط به نجبگان نیز حتما کمک خواهند کرد.

  27. حسین
    پاسخ

    با عرض سلام استاد گرانقدر من یک سؤال داشتم مرتبه استادیاری از چه پایه ای شروع می شود؟
    عضو هیئت علمی در ایران شدن فایده ای دارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در صورت داشتن مدرک دکتری (PhD) و استخدام به عنوان عضو هیات علمی، فرد با پایه یک استخدام می شود و بعدا در صورتی دریافت حکم رسمی آزمایشی یک پایه نیز برای خدمت سربازی دریافت می کند. ترفیعات بعدی منوط به اخذ حداقل امتیازات آموزشی و پژوهشی خواهد بود.
      در مورد سوال دوم به بیت زیر از لسان الغیب اکتفا می کنم:
      قدر مجموع گل مرغ سحر داند و بس ********** که نه هر کاورقی خواند معانی دانست
      ای که از دفتر عقل آیت عشق آموزی ********* ترسم این نکته به تحقیق ندانی دانست

  28. علی
    پاسخ

    با سلام
    با تشکر از ارائه مطالب ارزنده خواهشمند است در مورد آئین نامه های ارتقائ اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر راهنمایی فرمائید مخصوصاٌ در مورد تاثیر طرحهای پژوهشی مصوب دانشگاه بر ارتقائ پایه علمی
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طرحهای تحقیقاتی اگر داخلی یا درون سازمانی باشد، آنچنان امتیازی ندارد ولی اگر بیرون سازمانی باشد و توانسته باشد منابع مالی را به سمت دانشگاه جذب کرده باشد، در این صورت امتیاز آن زیادتر است. برای دسترسی به متن آیین نامه ارتقای اعضای هیات عملی و شیوه نامه اجرایی آن به سایت وزارت علوم مراجعه نمایید.

  29. سعدابادي
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر از استاد محترم
    واقعا مطالب خوبی ارائه شده است. من هم یک سوال دارم. تعداد پایه های هر یک از مراتب دانشگاهی چند تا هست؟ مثلا مرتبه استادیاری از پایه چند تا چند هست؟
    با تشکر از استاد محترم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبق مقررات موجود پایه های هر مرتبه محدودیتی ندارد و کسی که مثلا استادیار پایه ۱۵ است در صورت ارتقاء به مرتبه دانشیاری، به دانشیار پایه ۱۵ ارتقاء پیدا می کند.

  30. محسن خدایی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد ارجمند
    لطف کنید در مورد مدرک فوق دکتری هم توضیح دهید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      پسا دکتری یا فوق دکتری (post-doctoral) یا به طور خلاصه پستداک (postdoc) انجام یا مشارکت در انجام یک طرح پژوهشی بعد از اخذ مدرک دکتری است. دانشجویان دکتری پس از فارغ التحصیلی معمولا مدتی طول می کشد که بتوانند وارد بازار کار شوند. در اکثر دانشگاه های پیشرفته جهان به این فارغ التحصیلان دکتری امکان می دهند که در یک پروژه تحقیقاتی مشارکت کنند و مبلغی دریافت نمایند. این دوره ها به آنها کمک می کنند که با مسایل عملی و بازار کار آشنا شوند و در عین حال دانش خود را در اختیار پروژه های دانشگاهی قرار دهند. معمولا دوره پسا دکتری در پنج سال بعد از فارغ التحصیلی اتفاق می افتد. در برخی از کشورها پسا دکتری یک درجه مثل کارشناسی ارشد یا دکتری تلقی می شود و مدرک رسمی صادر می شود در حالی که در کشورهای دیگر درجه تلقی نمی شود. در ایران نیز پسا دکتری درجه تلقی نمی شود و اثری روی حقوق افراد ندارد. به هر حال راه اندازی پسا دکتری در دانشگاه های ایران باعث افزایش توان پژوهشی خواهد شد ولی اگر به شناسایی درجه منتهی شود، تأثیر تحقیقاتی و پژوهشی آن کاهش پیدا خواهد کرد و دوباره افراد دنبال اخذ این مدرک خواهند رفت.

  31. علی
    پاسخ

    سلام
    می خواستم ببینم که الان هیچ کدوم از دانشگاه ها مربی استخدام نمی کنند یا دانشگاه های معتبر این گونه اند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      تا حدی که اطلاع دارم دانشگاه ها در استخدام مربی با محدودیت جدی روبرو هستند. به خصوص تبدیل وضعیت آنها به رسمی با مشکل روبرو می شود. البته تسهیلاتی پیش بینی شده است که کسانی که با رتبه مربی برای رشته های مورد نیاز جذب دانشگاه ها شده اند بتوانند ادامه تحصیل بدهند. البته شنیده ام که در دانشگاه پیام نور تعدادی از مربی ها استخدام شده اند.

  32. رضا رجبعلیان
    پاسخ

    سلام استاد
    آیا در مقررات فعلی وزارت علوم برای اساتید هیات علمی اعم از آموزشی و پژوهشی الزامی وجود دارد که تحقیق یا پژوهش ارائه کنند؟ مثلا ملزم باشند هر سال تعداد خاصی مقاله یا کتاب ارائه کنند؟
    سالم و با عزت تر از گذشته باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر استادی برای اخذ ترفیع سالیانه باید حداقل امتیاز پژوهشی لازم را اخذ کند که عمدتا حالا ۴ امتیاز است. برخی از دانشگاه ها سرپرستی پایان نامه یا رساله را کافی می دانند، ولی در دانشگاه تهران و برخی از دانشگاه های دیگر مقرر کرده اند که این حداقل امتیاز باید از مقاله یا کتاب اخذ شود. بنابراین عملا هر استادی موظف است در سال کتاب یا مقاله علمی پژوهشی چاپ کند. عدم توفیق در ترفیع به مدت سه سال باعث رکود علمی خواهد شد و فرد را در معرض اخراج یا بازنشستگی قرا می دهد.

  33. رضا رجبعلیان
    پاسخ

    سلام استاد
    جایی خوانده ام که دولت مصوبه ای دارد که کسانی که یک دوره وزارت یا معاونت رییس جمهوری داشته باشند می توانند بدون آزمون وارد مقطع دکتری شوند. شما در این مورد نفیا یا اثباتا اطلاعی دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از این مصوبه اطلاعی ندارم.

  34. علی طغانی
    پاسخ

    اطلاعات مفیدی بود.
    ممنون.

  35. سید حامد امیری
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد عالی قدر
    نظر شما در مورد واحدهایی از دانشگاه های غیر دولتی که تعدادی مربی را به عنوان عضو هیئت علمی خود معرفی می کنند چیست و آیا به نظر شما این عمل خدشه ای به اعتبار آموزشی و پژوهشی آن واحد وارد میکند یا نه؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ترکیب اعضای هیأت علمی یک مرکز آموزش عالی بایدمتناسب باشد. این ضغف یک مرکز دانشگاهی است که اکثر اعضای هیات علمی آن مربی باشد. از آنجا که تقاضا برای آموزش عالی در کشور به شدت رو به رشد بوده است، مراکز آموزش عالی زیادی بدون ترکیب مناسبی تشکیل شده است.

  36. محمد
    پاسخ

    ممنون استاد
    لطفا درباره درآمد و حقوق اساتید دانشگاه هم کمى توضیح بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      حقوق اساتید بر اساس رتبه دانشگاهی و پایه آنها تعیین می شود. هر چه رتبه یک استاد بالاتر باشد، حقوق او بیشتر می شود. بدین جهت باید اطلاعات دقیق تری نسبت به حقوق اساتید در رتبه و پایه های متفاوت پیدا کنم و به اطلاع شما برسانم. ترفیع هر پایه منجر به افزایش حقوق حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان ماهیانه خواهد شد. عجالتا، بدانید که حق التدریس یک عضو هیات علمی از جمع دو ردیف اول حقوق فرد تقسیم بر ۵۰ به دست می آید. مثلا حق التدریس یک استاد پایه ۲۰ حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان به ازای هر ساعت تدریس خواهد بود. این نشان می دهد که ردیف اول و دوم حقوق یک استاد حدود هشتصد هزار تا یک میلیون تومان است. البته تحت عناوین دیگر نیز مبالغی به حقوق اعضای هیات علمی اضافه می شود.

  37. صادق عبدی
    پاسخ

    سلام استاد

    مطلب ارائه شده هم جامع و هم مانع بود.

    ممنون استاد

  38. مصطفی
    پاسخ

    مفید بود ، ممنون.

  39. مهرداد
    پاسخ

    با عرض سلام و درود بی پایان بر شما و همچنین عرض تشکر بابت مطالب ارزنده ای که ارائه دادید.

  40. حسن نظری
    پاسخ

    خیلی ممنون استاد واقعا آموزنده بود

  41. TAQI
    پاسخ

    سلام
    باتشکر فراوان
    استاد اگر مطالب باقید منبع علمی یا رسمی می بود بهتر نبود؟!
    البته از شما یاد گرفتیم
    موفق باشید

  42. سعید
    پاسخ

    بالاترین مرتبه شد استادی، خوب حالا بالاترین استاد چطور مشخص میشه؟ یعنی کسی استاد شد چطور پیشرفت بیشتری می کنه؟ آخرین پایه ای که یک استاد میتونه بگیره چه چایه ای هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قبلا یک استاد می توانست تا حداکثر پایه ۳۰ ترفیع پیدا کند ولی حالا این محدودیت کنار گذاشته شده است. چند سال است که در دانشگاه تهران آیین نامه ای تنظیم شده که استاد تمام می تواند استاد ممتاز بشد که حداقل باید ده سال در مرتبه استادی توقف داشته باشد و امتیازات زیاد پژوهشی کسب کند. اگر کسی بتواند استاد ممتاز شود، امتیاز آن این است که هر سال آن استاد می تواند به یک نفر دانشجوی دکتری به انتخاب خود و بدون نیاز به شرکت در آزمون انتخاب نماید.

  43. خیبر باردل
    پاسخ

    با تشکر خیلی آموزنده میباشد.

  44. سعدون
    پاسخ

    خیلی ممنون
    واقعا سودمند بود

  45. سروش نیا
    پاسخ

    از مطالب ارزنده شما سباسگزارم. بسیار مفید بود. با آرزوی توفیقات روز افزون

  46. epsell
    پاسخ

    سلام
    خیلی ممنون از مطلب شما
    موفق باشید

  47. گمنام
    پاسخ

    افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

  48. ستاره مهرآسا
    پاسخ

    واقعا مفید بود. تشکر.

  49. مسعود دورقی
    پاسخ

    استاد بی نهایت متشکرم
    مفید بود

  50. اباصلت فیضی
    پاسخ

    از نوشته ای که در خصوص مراتب علمی دانشگاهها داشتید سپاسگذارم
    خیلی مفید بود
    موفق باشید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *