سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. علی نگهداری
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامقدر
    نام دوره های phd تجارت بین الملل در کشور های انگلیسی چی میشه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نام های گوناگونی هست مثل International trade، international business، international marketing

  2. علی نگهداری
    پاسخ

    سلام استاد عالی قدر
    بنده کارشناسی حقوق رو سال ۹۸ از دانشگاه آزاد شهرستان با معدل ۱۸.۵ اخذ کردم مدتی به دلیل مسائل مالی مشغول کار آزاد شدم در حال حاضر در حال آمادگی برای آزمون وکالت و همچنین ارشد ۱۴۰۳ هستم .
    علاقه زیادی به تحصیل در رشته تجارت بین الملل یا نفت و گاز در دانشگاه دولتی دارم و هدف اصلیم اخذ بورس دکتری خارج از کشور هست . با این اوضاف به عقیده شما نفت و گاز بهتر هست یا تجارت بین الملل و اینکه آیا این امر شدنی هست و مستلزم چه مسائلی هست که از الان براشون برنامه ریزی کنم
    از طولانی شدن سوال عذر میخواهم و پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگزارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است و زیر مجموعه یک رشته هستند و در انتخاب رشته می توانید تجارت را اول و نقت و گاز را دوم بزنید. البته باز بستگی به دانشگاه هم دارد.

  3. محمدجواد
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد گرامی
    بنده از طریق فراخوان استعداد درخشان دانشگاه تهران اقدام به ثبت نام کردم. ارشد حقوق بین الملل بودم، به نظر شما با توجه به بازار جذب هییت علمی و کار کدام رشته دکتری دارای اولیت است؟
    سوال دیگر اینکه بنده قصد داشتم در حقوق سرمایه گذاری بین المللی پردیس فارابی ثبت نام کنم برای فراخوان متاسفانه فقط این رشته تعریف نشده بود ضمن اینکه ذیل دانشکده حقوق و علوم سیاسی هم وجود نداشت. آیا علت خاصی پشت این کار نهفته است باتوجه به اینکه شما سردمدار این رشته هستید؟ آیا انکانش نیست اضافه شود؟ بنده ناگزیر بین الملل عمومی و نفت گاز را انتخاب کردم ولی خب یک اولویت دعوت به مصاحبه خواهیم شد. ممنونم اگر راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه رشته ها از جهت هیئت علمی خیلی فرق ندارند ولی رشته هایی مثل حقوق تجارت و سرمایه گذاری خارجی و نفت و گاز خوبند. دانشکدگان فارابی رشته حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی را ندارد.

  4. معصومه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین
    من فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه دولتی هستم
    الان بین وکالت و جذب اختصاصی قضاوت مرددم به نظرتون کدوم بهتره ؟
    قضاوت درآمد کمی داره آما تضمین شده است اما علاقه اصلی من به سمت وکالته ولی طرح تسهیل خیلی من رو می ترسونه که بیکار بمونم چون درآمد برام مهمه
    طرح تسهیل چقدر توی وکالت تاثیر داره و با وجود این طرح میشه موفق شد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به روحیه شما دارد. در مورد مشاغل حقوقی و نقاط قوت و ضعف هرکدام به کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب مراجعه کنید.

  5. نادر عیاسی
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید. اصولاً وکالت در پرونده های کیفری درآمدش بیشتره یا تجارت بین الملل در حال حاضر؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به موردش دارد.

  6. محمدرصا
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر من لیسانس حقوق دارم قصد دارم ارشد حقوق تجارت بین الملل بخونم بهترین دانشگاه داخل کشور
    و بهترین کشور برای حقوق تجارت بین الملل کجاست
    علاقه به فعالیت توی سطح بین الملل دارم و دوست دارم به عنوان وکیل بین المللی فعالیت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای صنعتی و انگلیسی زبان خوبند.

  7. چکاوک جعفری
    پاسخ

    من کارشناسی ناپیوسته حقوق ثبت گرفتم با کاردانی غیرمرتبط
    ولی بعد کارشناسی ثبت ، یک مدرک کاردانی ثبت هم گرفتم.
    آیا میتونم آزمون وکالت شرکت کنم؟
    با این توضیح که کاردانی مرتبط رو بعد کارشناسی گرفتم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کاردانی و کارشناسی ناپیوسته هر دو حقوق باشد، می توانید

  8. محمد
    پاسخ

    سلام علیکم آقای دکتر
    وقت شما بخیر
    بنده سطح ۲ حوزه دارم. در ازمون ارشد شرکت کردم و در رشته حقوق ثبت اسناد و املاک دانشگاه علوم قضایی پذیرفته شدم و انتهای ایام تحصیلم است و هم چنین همزمان کارآموز قضایی میباشم.
    میخواستم بدونم برای بنده امکانش هست که در مقطع دکتری در رشته حقوق نفت و گاز شرکت کنم ؟
    آیا نداشتن کارشناسی حقوق ، برای مصاحبه مشکل ساز هست ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکان شرکت در آزمون هست ولی قبول شدن شما در این رشته پرطرفدار قدری سخت است. شما هم کمتر زمینه این مباحث را دارید که امادگی برای شما وقت گیر است

  9. نادر عیاسی
    پاسخ

    سلام استاد کارآموز مرکز وکلا هستم و لیسانس میخواستم عرض کنم بنظرتون ارشد بخونم یا دوره تخصصی در مرکز وکلا ؟ کدوم گرایش تخصص بهتره در حقوق؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد بخوان

  10. سیما عجمی زاده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کارشناسی مدیریت صنعتی خوندم و الانم کارشناسی ارشد حقوق دادرسی اداری ترم آخر هستم اگه دکتری هم حقوق بخونم می تونم توی آزمون وکالت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید کارشناسی حقوق داشته باشید که بتوانید در آزمون وکالت شرکت کنید

  11. حامد یوسفی
    پاسخ

    با سلام
    عضو پیمانی یک دانشگاه دولتی هستم. با ۱۲ سال سابقه. به دلایلی میخواهم استعفا بدهم. به من گفتند که سنوات بهت تعلق نمیگیره! آیا این موضوع درسته؟ ممنون از پاسخگویی!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بیمه شما دارید که برای شما محفوظ است و باید قاعدتا سالی یک ماه به شما سنوات بدهند.

  12. علی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    استاد گرامی موضوعی تقریبا چند ماه و سالی است که من رو دچار بحران کرده و قدرت تصمیم گیری رو از من سلب کرده به نحوی که دچار وسواس و نشخوار فکری شدم.من لیسانس حقوق از بهشتی و ارشد ح عمومی از آزاد تهران مرکزی دارم.۳۶ ساله هستم و کارمند حقوقی و ده سال سابقه دارم.علاقه ای به مشاغل حقوقی من جمله وکالت و قضاوت …. و دروس اصلی حقوقی یعنی مباحث مدنی و کیفری و تجاری ندارم و به همین دلیل هم ارشد رو با فاصله از لیسانس ح عمومی آزاد خوندم و واقعا از گذشته و مسیری که اومدم پشیمانم و ی حس ارضا نشده ای در درونم وجود داره.برای دکتری سراسری امکان قبولیم اندک است و آزاد هم شهریه سنگینی داره.به همین دلیل و اینکه به دنبال هیات علمی شدن هم نیستم درباره دکتری هم مردد هستم.از باب علاقه به ح بین الملل و اینکه روی مدرک بهشتیم مدرک علوم تحقیقات قرار بگیره که معتبرتر از تهران مرکز هست گاهی به سرم می زنه ی ارشد دیگه بین الملل از علوم تحقیقات بگیرم.واقعا قدرت تصمیم گیری تو این سن ندارم و این تردیدها من رو به بی عملی و هیچ کاری نکردن سوق داده و غیر از کارمندی شبانه روزی هیچ کار دیگه ای نمی کنم.ممنونم اگر بنده رو از این برزخ و بلاتکلیفی خارج کنید.یک دنیا ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای ارشد تجارت بین الملل یا نفت و گاز در دانشگاه دولتی برنامه ریزی کن

  13. امیر همتی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب جناب دکتر شیروی
    بنده فارغ التحصیل لیسانس شیمی دانشگاه صنعتی شریف و فوق مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف هستم. به دلیل علاقه به رشته حقوق و جهت امکان شرکت در آزمون وکالت ، لیسانس حقوق پیام نور دریافت کرده و در آزمون وکالت کانون امسال رتبه ۸۷ شدم . الان قصد شرکت در آزمون فوق لیسانس زیر گروه ۸ را دارم . به نظر حضرتعالی کدام گرایش برای بنده بهتر است ؟ تجارت بین الملل یا نفت و گاز یا انرژی ؟
    با تشکر و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق نفت و گاز بیشتر به رشته قبلی شما مرتبط است

  14. Salehi
    پاسخ

    سلام استاد شیروی عزیز، وقتتان بخیر
    بنده ۲۳ سال دارم و دارای مدارج علمی حوزوی(سطح۲،رسائل ومکاسب که معادل کارشناسی فقه وحقوق است با معدل ۱۶.۵٠)
    بنظر جنابعالی اگر بخواهم برای آینده در آزمون هیات علمی رشته های حقوق (در دانشگاه های قم یا تهران) ونیز وکالت شرکت نمایم برای ادامه تحصیلم، ارشد ودکتری فقه ومبانی از دانشگاه اخذ کنم یا اینکه از کارشناسی حقوق شروع نمایم و ارشدودکتری حقوق خصوصی بگیرم؟
    ونیز اگر کارشناسی را از دانشگاه غیرانتفاعی مفیدقم بگیرم ولی ارشد ودکتری را در دانشگاه ملی باشم آیا مدرک کارشناسی این دانشگاه غیرانتفاعی خیلی مشکل ایجاد می کند؟

    ودر آخر بین فقه ومبانی دانشکدگان فاربی و حقوق دانشگاه مفید و نیز حقوق دانشگاه حکیم سبزواری به ترتیب کدام بهتر است؟

    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می خواهید حقوقدان شوید، لیسانس حقوق داشته باشید. فقه و مبانی دانشکدگان فارابی مقدم است.

  15. علی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.من جوانی دانشجو هستم خیلی علاقه دارم به افکار دکتر شریعتی البته هرکس اشتباهاتی هم داشته ولی در کل بهم آرامش و جهان بینی خاصی میده.به نظر شما ادامه بدم مطالعه آثار دکتر شریعتی رو ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متنوع مطالعه کنید از تاریخ، ادبیات و غیره. در حوزه مذهبی هم نویسندگان گوناگون به شما دید بیشتری می دهد

  16. حسین سیف
    پاسخ

    جناب آقای دکتر سلام.
    بنده و یکی از دانشجو های دکتری حقوق بین الملل در حال ترجمه یک کتاب تخصصی در حوزه حقوق تجارت هستیم و بسیار مشتاقم که نظر و دیدگاه شما رو در رابطه با این کتاب بدونم و آیا اینکه ترجمه این کتاب در آینده میتونه به عنوان یک رزومه برای ورود به مقطع دکتری در رشته تجارت بین الملل باشد یا خیر.
    لطفا اگر برای شما مقدور هست یک راه ارتباطی بفرمایید تا بنده فایل پی دی اف کتاب رو برای شما ارسال کنم و شما نظرتون رو بفرمایید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید به تلگرام ارسال کنید.

  17. Nima
    پاسخ

    جناب دکتر عرض سلام و تقدیم احترام.
    بنده دارای لیسانس حقوق و کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی هستم که در نظر دارم در کنکور مقطع دکتری – رشته حقوق نفت و گاز برای امسال شرکت داشته باشم.
    باتوجه به عدم وجود پیش درآمد و شناخت کافی علمی در رشته حقوق نفت و گاز و به منظور آمادگی جهت شرکت در کنکور دکتری ، اقدام به تهیه کتاب‌های حقوق نفت و گاز و حقوق تجارت بین الملل جنابتان نمودم.
    ولیکن می خواستم محبت بفرمایید در خصوص مباحث حقوق قراردادها و آیین نامه های دولتی و نیز بحث تعهدات کتاب متعلق به خودتان و یا مورد تایید جنابعالی را معرفی داشته باشید.
    همچنین سایر منابع مورد نیاز برای کسی که ارشدش نفت و گاز نبوده را برای آمادگی کنکور معرفی کنید تا بتواند همطراز و یا نزدیک به آن و با دانشجویان فارغ التحصیل این رشته قرار گیرد.

  18. معصومه
    پاسخ

    سلام من لیسانس و فوق لیسانس اقتصاد دارم درحال حاضرم دانشجو لیسانس حقوق میتونم آزمون دکترا حقوق شرکت کنم حقوق بین الملل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعد از اخذ لیسانس حقوق می توانید ولی بعید است در دانشگاه خوب قبول شوید.

  19. حمید
    پاسخ

    سلام استاد
    بین دانشگاه ها زیر برا خواندن کارشناسی حقوق،کدام یک بهتر است و توصیه می کنید؟اگر هیچ کدام،نظرتان کدام است؟
    ا)دانشگاه مفید قم
    ۲)دانشگاه پیام نور
    ۳)دانشگاه آزاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱ و ۳ و ۲ به ترتیب

  20. عباس
    پاسخ

    سلام استاد وکیل دادگستری مجاز هست در آزمون کارگزاری گمرک شرکت کنه و پروانه می‌تونه اخذ کنه؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دو شغل امکان ندارد مگه کارگزاری گمرک فقط یک مجوز باشد مثل کارشناس رسمی بودن

  21. Ali
    پاسخ

    سلام وقت بخیر خدمت استاد ارجمند
    استاد بنده امسال دیپلم رشته کاردانی گرفتم و علاقه خاصی به رشته خودم ندارم برای همین مزاحم شما شدم از شما مشاوره بگیرم .استاد برای ادامه تحصیل در رشته علوم تربیتی بهتر است یا رشته حقوق هر دو این رشته علاقه دارم یکی میگه علوم تربیتی بهتره و بعضیا میگن حقوق ،. حرفایی در مورد این دو رشته میگن که علوم تربیتی تا زمان ۴ سال آینده تکلیف مشخصی ندارد احتمال لغو آزمون استخدامی داشته باشدو اولویت استخدام برای کسانی که از فرهنگیان قبول شدن بیشتره ، و اینطرف هم میگن رشته حقوق رشته بهتری است ولی الان اکثرا دانشجو ها رشته حقوق انتخاب کردن و احتمال خیلی کم، کار در این رشته وجود دارد و رقابت در آن خیلی سخت است الان اکثر زیادی فارغ‌التحصیل شدند ولی بی کارن ، استاد اکه امکانش هست راهنمایی کنید کدام رشته آینده بهتری دارد و می‌توان در آن موفق شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مقایسه حقوق بهتر است

  22. زهرا عبداله زاده
    پاسخ

    درود و خدا قوت آقای دکتر
    سوالی از جنابعالی داشتم اگر در حرفه سردفتری مشغول به فعالیت باشیم یعنی به عنوان سر دفتر؛ امکانش هست همزمان به عنوان یک متخصص قرارداد فعالیت کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقت ندارید. خود سردفتر بودن یک شغل تمام وقت است. چطور می خواهید در بخشهای دیگر فعالیت کنید؟

  23. مهدی انجامی
    پاسخ

    سلام و عرض ارادت
    آیا با مدرک سطح دو (فقه و اصول) و سطح سه (فقه و حقوق خصوصی) حوزه علمیه می توان در آزمون دکتری رشته حقوق خصوصی شرکت کرد ؟ مدرک سطح سه ( فقه و حقوق خصوصی) حوزه علمیه مرتبط حساب می شود برای آزمون دکتری حقوق خصوصی دانشگاه ها؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر کنم بشود.

  24. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی
    محضرتون سوالی داشتم ، شخصی ملک خود را به شرکتی می فروشد‌ در ازای بخشی از ثمن شرکت متعهد می گرددچند ملک به فروشنده واگذار نماید و‌در واقع ثمن تهاتر شود . شرکت به تعهد خود عمل نمی کند و املاک واگذار نمی کند . مساله این است در مبایعه نامه اصلی یک داور مقید وجود داشته که فوت می کند . اما در قرارداد هایی که شرکت برای تهاتر ثمن منعقد می کند ودر ضمن مبایعه نامه اصلی آورده شده است شرط داوری مجزایی برای هر کدام از املاک است ،سوال آیا این شرط داوری به قرارداد اصلی هم سرایت می کند و فروشنده امکان رجوع مستقیم برای الزام شرکت به تعهد قراردادی پیدا نمی نماید؟ یعنی باید برای تک تک قرارداد ها به داوری مراجعه شود و یا چون این قرارداد ها در ضمن قرارداد اصلی بوده و در آن داور مقید بوده و‌فوت شده است شرط داوری منتفی است و امکان مراجعه مستقیم به دادگاه است. سوال بعد فروشنده قرارداد های مربوط به ثمن را به نام فرزندان منعقد کرده آیا می تواند با ظهر نویسی دوباره به نام خودش برگرداند تا تحت یک دعوا واقع شود اگر امکان دارد با چه عقد صلح بیع هبه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر داوری فقط مخصوص قراردادی است که در آن قید داوری ذکر شده است. البته داور ممکن است برای رأی خود نیاز داشته باشد که قرارداد اصلی را هم بررسی کند. ظهر نویسی نیست بلکه باید منتقل کند که امکانش هست ولی در دعوی باید علیه فرزندان خودش هم طرح دعوی کند.

  25. افرا
    پاسخ

    سلام
    وقتتون بخیر
    من دکترا دارم ولی بیکارم میخوام ادامه تحصیل بدم نمیدونم حقوق بمونم یا پزشکی؟ لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پزشکی خب شغل مطمئن تری است تا حقوق که اخذ مدرک در آن ساده و موفقیت در کار و شغل آن سخت است

  26. حسیتی
    پاسخ

    تقاضای راهنمایی درباره موضوع پایان نامه ارشد
    با سلام و عرض ادب و احترام محضر استاد فرزانه
    سپاسگزار خواهم بود راهنمایی بفرمایید:
    در جستجوی موضوعی هستم که در حوزه حقوق قراردادها بتوان در دو حوزه حقوق مدنی و حقوق تجارت تطبیقی و مقایسه ای کار کرد. البته موضوعی که مسئله باشد و واجد نوآوری باشد. پیشاپیش حسن راهنمایی حضرتعالی را سپاس می گویم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متاسفانه موضوع مقاله و پایان نامه و رساله را باید با مطالعه و گفتگو با استادان خودتان انتخاب کنید. این طور نیست که من لیستی از موضوعات را در دست دارم. شما باید با خواندن کتاب و مقاله داخلی و خارجی موضوعاتی را که نیاز به کار دارند کشف کنید که خود بخشی از فعالیت پژوهشی شما خواهد بود.

  27. Minam
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ؛ وقتِ عالی بخیر ..
    یه سوال داشتم اینکه اگر رشته مدیریت بازرگانی رو توی دانشگاه آزاد بخونم میتونه بعد از ۴ سال برام مفید واقع بشه ؟ و اینکه باز کار خوبی داره یا نه! ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی بازار مشخصی ندارد. باید خودتان بتوانید تجربه کاری پیدا کنید که در این رشته رشد کنید.

  28. مهدی اکمالی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر عزیز
    من سطح دو حوزه علمیه دارم و ارشد حقوق خصوصی و همچنین قبولی تازه امسال وکالت هم شدم، قصد دارم دکتری هم حقوق خصوصی بخوانم بنظر شما برای هیئت علمی شدن مشکلی پیش نمی‌آید چرا که من کارشناسی حقوق ندارم اما خب ارشد و دکتری حقوق خصوصی باشد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تمایل دارید هیئت علمی رشته حقوق بشوید بهتره لیسانس حقوق داشته باشید

  29. علی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی
    بنده کارشناسی رو تموم کردم به نظرتون برای ارشد حقوق عمومی بخونم یا حقوق خصوصی
    خودم به حقوق عمومی علاقه دارم ولی آینده ای که داره برام خیلی مبهمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دنبال کار وکالت یا قضاوت هستید خب خصوصی بیشتر به کارتان می آید.

  30. هاشم زاده
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    بنده با مدرک حوزوی به دانشگاه حقوق مفید قم مقطع کارشناسی ارشد و رشته حقوق عمومی وارد شدم.
    یه سوال داشتم در مورد هیئت علمی شدن. اگر بنده مدرک دکتری بگیرم آیا نداشتن کارشناسی دانشگاهی برای هیئت علمی شدن مشکلی به وجود میاره؟
    سوال دیگه اینکه برای تدریس و هیئت علمی شدن به نظرتون مدرک فقه و مبانی حقوق با مدرک حقوق عمومی یا خصوصی از لحاظ ارزش و نگاه دانشگاه ها به مدرک چه مقدار تفاوت داره؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عمده درسهایی که شما در آینده ممکن است به عنوان هیئت علمی تدریس کنید دروس کارشناسی است. وقتی خوتان کارشناسی حقوق ندارید به نظرتان فرد موفقی خواهید بود و دانشجویان شما را می پذیرند.

  31. علی
    پاسخ

    باسلام
    میخواستم بدونم در رشته فنی و مهندسی بین دانشگاه شاهد تهران روزانه و دانشگاه شبانه شهیدبهشتی کدوم دانشگاه را انتخاب کنم؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نوبت دوم بهشتی شاید بهتر باشد

  32. S.ALI
    پاسخ

    سلام و احترام خدمت شما استاد بزرگوار
    بنده در انتخاب گرایش برای آزمون ارشد بین دو رشته حقوق اقتصادی و حقوق تجارت بین الملل مردد هستم
    از یک سو جنبه کار نظری در رشته مربوطه برایم مهم است که ظاهرا حقوق اقتصادی جای کار بیشتری دارد و از سوی دیگر بحث شغلی که تجارت بین الملل ظاهرا بهتر است
    لطفا راهنمایی بفرمایید که:
    ۱. زمینه شغلی در رشته حقوق اقتصادی (در مقایسه با تحارت بین الملل) مطلوب است و می توان شغل مرتبط با این رشته یافت؟
    ۲. کدام یک از این رشته ها در آینده احتمال بیشتری برای جذب به عنوان هیئت علمی را دارند؟
    با تشکر از حسن توجه حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل و اگر نشد حقوق اقتصادی به ترتیب

  33. عباس
    پاسخ

    سلام استاد کدوم قسمت حقوق پتانسیل اینو داره درآمد ماهیانه حداقل چند میلیاردی ایجاد کنه؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من که سراغ ندارم اگر سراغ داشتم نمی نشستم به سوالات شما پاسخ بدهم؛ می رفتم که هرماه چند میلیارد جمع کنم.

  34. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    من دانشجوی دکتری نفت و گاز هستم و در انتخاب موضوع رساله با توجه به وسواس مفید بودن موضوع و غیره دچار استیصال شدم. علی رغم اطلاع از اینکه اساتید موضوعی پیشنهاد نمیدن ممنون میشم اگر امکان داشته باشه چند مبحث و مسیر که بتونه کمکم کنه در انتخاب موضوع به روز ( ترجیحا در داوری و سرمایه گذاری) معرفی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق مطالعه و گفتگو با استادان خودتان موضوعی را انتخاب کنید و من لیستی از موضوعات رو زمین مانده ندارم.

  35. امین
    پاسخ

    سلام دکتر ، من از این لحاظ مردد هستم بین رشته حقوق و فرهنگیان بخاطر اینکه موندم در طی تحصیل چگونه از همین رشته درآمد کسب کنم ، اگه در رشته حقوق قبل از گرفتن مدرک وکالت بشه کاری کرد در این رشته من این رشته رو انتخاب میکنم چون موندم در بین این چهار سال تا کارشناسی حقوق بگیرم چه کاری در کنار تحصیل تو همین زمینه انجام بدم تا خرج خودم رو در بیارم
    استاد لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق رشته ای است که شما اگر بخواهید وکالت کنید باید توانایی جذب کار از موکلین را داشته باشید و ممکنه درآمد هنگفتی نصیب شما بشد. اما دانشگاه فرهنگیان یک درآمد بخور و نمیری دارید و پیشرفت مالی خاصی در آن متصور نیست. حال تصمیم با شما است. که راه ساده تر ولی مطمئن معلمی را دنبال کنید یا خودتان را بزنید به آب و اتش بلکه سیلی بر شما نازل شود.

  36. نادر پوری
    پاسخ

    سلام استاد ترجمه حقوق کیفری اختصاصی چی میشه به انگلیسی؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تقسیم حقوق کیفری به عمومی و اختصاصی در نظام کامن لا سابقه ای ندارد و بنابراین نام جا افتاده ای ندارد ولی می توانید از general criminal law و spcial criminal law استفاده کنید. گاهی هم گفته می شود criminal law spcial part

  37. S
    پاسخ

    سلام
    من برای دکتری رشته تجارت بین الملل قصد اپلای دارم رفرنس های خارجی مهم رو امکانش هست معرفی کنید . یا کتابی که لغات و اصطلاحات خارجی ااین رشته رو داشته باشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متوجه سوال نشدم ولی برای ترجمه برخی از لغات می توانید به فرهنگ لغات تخصصی در این سایت مراجعه کنید و لذت ببرید. این هم نشانی برای راحتی شما

  38. نادر پوری
    پاسخ

    سلام آقای دکتر املای هیات مدیره شرکت صحیح است یا هیئت مدیره شرکت؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو

  39. جعفر
    پاسخ

    سلام دکتر رای قطعی هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه ازمون شهرداریها را غیر قانونی و‌ملغی اعلام کرد قضیه پریرفته شدگان ازمون نیز تمام شد ولی یکی دو شهرداری به استناد دستور استانداری خوزستان که نامه اش موجود افراد استخدام رسمی نمودند شهرداری میفرماید جلسه شورای تامین خوزستان مصوب کرده که دو شهر ادامه روند استخدام فقط در دو شهرداری ادامه پیدا کند و به رای دیوان عدالت تمکین نشود و همین طور شد شهرداری به استناد نامه استانداری استخدام نمود و سمت حاکمیتی داد
    سوال اینجاست
    ایا چنین مصوبه شورای تامین بالاتر از رای هیات عمومی دیوان است و قانونی است نبوده میبایست چکار کرد؟ اگر به دادستان شهر گزارش داد دادستان مدعی العموم چه کار قانونی میبایست انجام داد؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید مجددا به دیوان عدالت اداری بخش اجرا مراجعه کنید و بیان کنید که شهرداری از اجرای رأی امتناع کرده است که مجازات قانونی دارد.

  40. محمد
    پاسخ

    سلام دکتر، من به رشته فقه و حقوق اسلامی و حقوق علاقه دارم و اینکه نمیتونم زیر رتبه هزار در کنکور بشم برای همین میخوام فقه و حقوق دانشگاه شهید مطهری تهران بخونم، و به درس عربی هم علاقه دارم و میگن فقه و حقوق عربی بیشتر از حقوق میخونن، شما پیشنهاد میکنید بعد اعلام نتایج در همین چند روز اگه زیر هزار رتبم نبود برای دانشگاه های دولتی درجه یک در تهران ، رشته فقه و حقوق دانشگاه شهید مطهری درس بخونم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیشنهاد من حقوق در دانشگاه دولتی است اگر نشد می توانید فقه و حقوق بروید.

  41. نادر پوری
    پاسخ

    سلام استاد محترم
    ترجمه پژوهشگر کدوم کلمه میباشدresearchist or researcher
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، researcher؛ research person

  42. زری
    پاسخ

    میفرماید مفید بودنش از چه بابی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خب حقوق تجارت بین الملل چارچوب قانونی و مقرراتی انجام کسب و کار بین المللی را به شما نشان می دهد. البته می توانید از فارغ التحصیلان این رشته هم استفاده کنید ولی اگر خودتان بخواهید کسب و کار کنید خواندن این رشته دید شما را به قراردادها و محیط حقوقی کسب و کار بین المللی آشنا می کند.

  43. داود صفا
    پاسخ

    درود برشما استاد
    بنده یک بازنشسته هستم و درگیر یک پرونده حقوقی، میخواستم بدونم برای پیگیری و تحقیق در خصوص ضوابط و قوانین جاری در امر نمایندگان انحصاری ، محصولات تجاری ( کمپانی های خارجی) باید قوانین تجارت بین الملل رو مطالعه کنم یا در دیگر قوانین جستجو کنم تا اطلاعات تکمیل تری داشته باشم
    سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هم قوانین صنفی و وزارت صمت (بازرگانی) و هم قرارداد نمایندگی که بخشی از حقوق تجارت بین الملل است.

  44. امیر محمد
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر خدمت استاد ارجمند
    بنده کارشناسی علوم سیاسی خوندم ولی متاسفانه بازار کاری برای این رشته وجود ندارد. تصمیم دارم از مهر ماه برای دوره بدون آزمون کارشناسی دانشگاه آزاد برای رشته فقه و حقوق اقدام کنم و مسیرم را عوض کنم. خدا شکر وضعیت مالی خوبی دارم و میتونم بدون دغدغه وقت برای یادگیری این رشته بگذارم. ساکن تهران هستم.حوزه علاقم هم با مطالعه ای که کردم حقوق خصوصی است. البته میدونم کارشناسی گرایش ندارد.
    دو سوال داشتم از خدمت شما.
    ۱- شروع این مسیر از ۳۴ سالگی امکان پذیره؟ دیر نیست برای وکیل شدن؟
    ۲- کدوم واحد دانشگاه آزاد برای کارشناسی بهتره به نظر شما؟ اصلا فرقی داره؟ تهران مرکز ، شرق ، غرب ، جنوب؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- امکان دارد ولی اگر می خواهید بعدا برای وکالت اقدام کنید حقوق بخوانید و سعی کنید در یک دانشگاه خوب تحصیل کنید. ۲- فرقی ندارد.

  45. محمد
    پاسخ

    سلام استاد من سال دیگه کنکور دارم، رشته حقوق دوست دارم بخونم، باید همه قوانین رو حفظ کنم در طی تحصیل و اینکه دانشگاه دولتی اگه درس بخونم بعد از چه مقطعی میتونم وکیل و یا قاضی بشم، و میتونم درآمد داشته باشم،
    استاد کدوم شغل حقوقی بهتره از لحاظ درآمد ( قاضی، وکیل، مشاور حقوقی، سردفتر یا…)

    استاد از سختی ها و خوبی های رشته حقوق هم بگید
    و اگه میشه چند دانشگاه خوب دولتی در کنار دانشگاه تهران بگید تا روی اون ها فکر کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته حقوق حفظی نیست. روی میز هر قاضی یا اتاق هر وکیل پر از کتاب قانون. مهم درک و فهم منطقی از حقوق است که همه ندارند. در هر حال گرفتن لیسانس حقوق این روزها در کشور ما مثل آب خوردن است ولی پیدا کردن شغل مناسب یا قبول شدن در وکالت یا قضاوت سخت است. تازه وکیل هم بشوی پیدا کردن موکل و کار سخت است.

  46. حامد
    پاسخ

    ۱-سلام استاد من پسر ۱۷ ساله هستم و سال دیگه کنکور انسانی دارم، زیاد علاقه ای به رشته خاصی ندارم ولی بین رشته های پر درآمد بین حقوق و روانشناسی احساس میکنم حقوق رو دوست دارم ولی میترسم در فن بیان کمی ضعف داشته باشم و حافظه من نتونه تمام ماده های قانونی و قوانین رو حفظ کنه، من برام مهمه که بعد کنکور یه رشته خوب برم که مثل کسانی که الان فوق لیسانس دارند ولی بیکارند نباشم، میترسم برم وکیل بشم ولی کسی من رو به عنوان وکیل انتخاب نکنه چون میگن وکیل ها اشباع شدن؟ ،
    ۲- استاد من دوست دارم دانشگاه دولتی برم در تهران که در طی تحصیل درآمد هم به دانشجویان بده، من شنیدم که در دانشگاه شهید مطهری رشته فقه و حقوق اسلامی دانشگاه درآمد میده به دانشجوها ولی دنبال اینم دانشگاهی پیدا کنم که رشته حقوق داشته باشه که درآمد هم به دانشجو ها بده
    ۳- بین دانشگاه شهید مطهری رشته فقه و حقوق اسلامی که درآمد میده و رشته حقوق موندم نمیدونم کدوم بهتره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- اینکه یه لیسانس بگیرید چه حقوق یا روانشناسی و درآمد هنگفتی به شما برسد خیال باطل است. تعداد کثیری هر سال فارغ التحصیل می شوند و کثیری از آنها پروانه وکالت می گیرند ولی درآمد کافی به عوامل زیادی بستگی دارد. باید زحمت زیاد کشید تا بتوانید شغل محترمی داشته باشید. ۲- به ندرت دانشگاهی از ابتدا به دانشجو حقوق می دهد و من ضوابط دانشگاه شهید مطهری را اطلاع ندارم. ۳- رشته حقوق بروید در دانشگاه دولتی درجه اول این مرحله اول است.

  47. مهدی
    پاسخ

    با سلام ، پدر بنده در سال ۸۶ قطعه زمینی را براساس تقسیم نامه سال ۱۳۵۱ به شخصی فروخته است، این قولنامه به تایید شورای روستا قرار گرفته، متاسفانه در مدت ۱۷ سال گذشته خریدار نسبت به تصرف زمین هیچگونه اقدامی نکرده اند لذا براساس برگه تشخیص منابع طبیعی آن محل بعنوان اراضی ملی معرفی شده است که در سال ۸۷ این موضوع در محل روستا آگهی شده و تا سال ۹۰ هیچگونه اعتراضی از طرف خریدار نسبت به آن به کمیسیون ماده واحده ارسال نگردیده است لذا در سال ۹۰ سازمان منابع طبیعی نسبت به اخذ سند مالکیت بدلیل عدم وصول اعتراض اقدام نموده است. حال خریدار بعد از گذشت ۱۷ سال نسبت به مستحق الغیر بودن زمین و فسخ معامله شکایت نموده اند. سوال اینجاست با توجه به اینکه زمین در زمان تصرف خریدار جز اراضی ملی قرار گرفته است و خریدار هم هیچ اعتراضی در آن زمان نسبت به تشخیص منابع نداشته است ایا معامله مستحق الغیر شناخته می شود و باید خسارت و قیمت روز معامله پرداخت شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این اوصاف خریدار خودش مقصر بوده است مگر اینکه در قولنامه به نحو دیگری قید شده باشد.

  48. زری
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی عزیز وقت بخیر
    به نظر شما کسی که بخواهد درحوزه بازرگانی و تجارت فعالیت کند آیا خواندن رشته حقوق تجارت بین الملل برایش مفید است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال مفید است.

  49. مروارید حافظی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی بنده کاردانی خقدق خدمات قضایی و کارشناسی حقوق ازاد و برای ارشد ازاد جزا قبول شدم سوالم اینه سردفتری یا وکالت شرکت کنم خودم بیشتر ب سر دفتری علاقمندم ولی موقعیت شغلیم برام مهمه دومین سوالم برای هیت علمی شدن ارشد کافیه و اگر خدا بخواد اگرشر دفتر بشم میتونم هیت علمی بشم یا خیر و سومین سوال کارمند دادگستری میتونه همزمان هیت علمیی یا دفتر اسناد هم باش ببخشید سوالام زیاد شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیئت علمی یک کار تمام وقت است و شما نمی توانید کنارش یک کار تمام وقت دیگر مثل سردفتری یا کارمندی داشته باشید. البته می توانید در کنار هیئت علمی وکیل هم باشید ولی اگر کار تمام وقت دیگری داشته باشید به عنوان حق التدریس می توانید در دانشگاه تدریس کنید. سردفتری یا وکالت به علاقه شما بستگی دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *