پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. وحید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید طاعات و عبادات شما قبول
    من دانشجوی ترم چهار کارشناسی دولتی حقوق معدلم تا ترم سه حدود ۱۷/۵۰ هست هر کاری هم میکنم نمیتونم بالاتر ببرم چون اساتید به شدت سختگیر هستند خواستم ببینم اگر بتوانم با همین معدل یا لااقل کمی بهتر فارق التحصیل شوم آیا معدل پایین محسوب میشوم و در مصاحبه های مختلف برای بنده مشکل ساز خواهد شد ؟
    اصلا در مصاحبه های مختلف شغلی و تحصیلی حقوقی معدل چقدر تاثیر گذار است؟
    با تشکر بسیار از صبوری و پاسخگویی شما
    در ضمن خواستم بگم که خیلی ناعادلانه هست که ما دانشجو های دولتی باید واسه هر صدم نمره کلی مقاله و کنفرانس و کتب قطور و جزوه مطالعه کنیم اونوقت دانشگاه های دیگه… اینقدر ساده نمره میگیرند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل تا ۱۷ خوب است. در ضمن معدل در همه دانشگاه ها یکسان نیست و ضریب تعدیل دارد.

  2. محمد
    پاسخ

    سلام آقا دکتر وقت بخیر
    من شاغل رسمی هستم و علاقه زیادی به رشته حقوق دارم آیا به نظر شما با توجه به شغلم و عدم حضور در کلاسها دانشگاه پیام نور درس بخونم ایرادی دارد یا اینکه دانشگاه دولتی درس بخونم.
    سوال دومم اینه آزمون سردفتری اسناد هر چند سال برگزار میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر بخواهید کلاس بروید و طعم استاد بچشید که خیلی برای فهم حقوق اهمیت دارد، باید جایی بروید که کلاس باشد. اما اگر دنبال اخذ مدرک هستید یا شرایط شما فقط پیام نور را اجازه می دهد، خب چاره ای نیست. سعی کنید خوب درس بخوانید که شما هم در جرگه صد ها هزار فارغ التحصیل بیکار نشوید.

  3. ايمان
    پاسخ

    سلام و سپاس مجدد جناب دکتر .
    آیا مدرک فوق لیسانس حقوق خصوصی از دانشگاه فردوسی مشهد، مدرکی از یک دانشگاه خوب و طراز اول در کشور به حساب میاد یا خیر؟

    سپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه فردوسی جزء دانشگاه های خوب است.

  4. الهام
    پاسخ

    با سلام و آرزوی قبولی طاعات.
    آقای دکتر من دارم کارشناسی حقوق ام رو از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان می گیرم و انتظارم از رشته ای که تحصیلاتم رو توش ادامه میدم اینه که هم بتونم تو حوزه مشاوره حقوقی فعالیت کنم هم هیئت علمی بشم؛ به نظر شما ارشد حقوق تجارت بین الملل این خواسته رو تامین می کنه؟ و برای ارشد حقوق دانشگاه علامه بهتره یا شهید بهشتی؟
    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله گرایش خوبی است و بهشتی در اولویت باشد

  5. سارا
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید. ببخشید من امسال کنکور دارم و رشتم انسانیه و با توجه به اینکه خیلی درس نخوندم و از فروردین شروع کردم به بکوب درس خوندن و هدفم اینه که وکالت بخونم یا دفتر اسناد بزنم ولی بیشتر قصدم وکالت هستش، به نظرتون رشته ی حقوق رو در هر شهری که آوردم برم یا فقه و حقوق توی دانشگاه های خوب توی شهر های بالاتر ؟
    و اینکه میشه بفرمایید تفاوت حقوق با فقه و حقوق توی چیه ؟ از طریق هر دو میشه وکالت خوند ؟ بازار کارشون با هم دیگه فرق میکنه ؟ اگه جواب سوالام رو بدین یه دنیا ممنونتون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر از اول درس خوان نباشید، بعدا هم در آزمونهای بعدی قبول نمی شوید. بروید حقوق در دانشگاه خوب تحصیل کنید.

  6. زهرا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    سوالی راجب پذیرش در دانشگاه تهران داشتم ایا دانشگاه تهران اگر مقاله خوب و جدید باشه در مقطع ارشد پذیرش انجام میده؟ و اگر انجام میده مقاله باید چه ویژگی هایی داشته باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقاله باید با استاد مشترکا به مجلات معتبر ارائه شود. ویژگی مقاله پژوهشی یعنی حداقل کاری باشد که قبلا انجام نشده باشد و نتیجه پژوهش و تحقیق باشد.

  7. امیرحسین
    پاسخ

    سلام دکتر . وقت بخیر . دانشگاه تهران یه قانون داره که اگر ۲ ترم معدل بالا ۱۸ بیاری ، میتونی درخواست تغییر رشته به هر رشته ای تو همون گروه آزمایشی بدی . ( باید درخواستت بررسی بشه بعد تصمیم گیری کنن . ) به نظرتون اگه رتبه ام در حد حقوق تهران نیومد ،این ریسک رو انجام بدم که برم ۲ ترم علوم سیاسی بخونم واسه معدل بالا ۱۸ و بعد درخواست تغییر رشته بدم ؟ خطرناک نیست ؟ بچه ی درسخونی هستم و معدل دیپلمم ۱۹.۵ بوده.اما در حد حقوق تهران نمیتونم رتبه بیارم . درسای مدیریت دولتی آسون تره یا علوم سیاسی ؟ سپاس فراوان از همراهی شما .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من چنین چیزی را خبر ندارم. اول صحت خبر را احراز کنید بعد تصمیم.

  8. امیر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .بارها از شما درمورد هیئت علمی شدن با مدرک کارشناسی از دانشگاه های آزاد و پیام نور و … پرسیده اند و شما هم به درستی فرموده اید که این امکان وجود ندارد . اما برایم جای سوال است که چگونه فردی با مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد یکی از شهرستان های اصفهان و ارشد از یکی از دانشگاه های غیرانتفاعی ، عضو هیئت علمی یک دانشگاه دولتی معتبر در تهران است ؟آیا ممکن است تخصص ایشان خیلی بالا بوده باشد ؟ یا مسائل دیگر در میان است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال خیلی کم این است که خیلی سالهای قبل این فرد استخدام شده و هنوز ارتقا پیدا نکرده است. به نظرم این حرف صحیح نیست چون حتی اگر چنین کسی باشد تا حالا بازنشسته شده است.

  9. نیما
    پاسخ

    سلام در چاپ دوم مفدمه ی علم حقوق تون قصد اعمال تغییرات دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قصد خاصی ندارم ولی اگر موضوعی است که این امر را اقتضا می کند بفرمایید استفاده کنم.

  10. رضا
    پاسخ

    سلام
    لطفا به هر دو سوال پاسخ بدید
    ۱.اعتبار عمومی پردیس فارابی دقیقا اندازه ی پردیس مرکزی دانشگاه تهرانِ یا به خاطر لفظ پردیس فارابی که در مدرک قید می شه مقداری پایین تر هست؟
    ۲. به شخصی که ساکن تهران و قم نیست توصیه می کنید برای کارشناسی حقوق بعد از پردیس مرکزی دانشگاه تهران اولویت دوم تا چهارمش رو از بین دانشگاه های شهید بهشتی(پردیس اصلی) علامه طباطبایی و پردیس فارابی به چه ترتیبی اعمال کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- فرقی ندارند. ۲- همه خوب هستند. تهران، شهید بهشتی و پردیس فارابی.

  11. منوچهرh
    پاسخ

    ضمن عرض سلام وادب و احترام ، آقای دکتر بنده فارغ التحصیل رشته ارشد حقوق تجارت بین الملل ، وبه جهت عدم امکان ادامه تحصیل دررشته مذکور بناچار درحال حاضر دانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی هستم لیکن ، جهت رساله دکتری تمایل به انتخاب موضوعی ارزشمند دررشته حقوق تجارت بین الملل دارم اما متاسفانه موفقیتی نداشتم ،لذااستدعا دارم در صورت امکان موضوعاتی مقبول حضرتعالی راهنمایی وعنایت فرمایید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منوچهر من لیستی از موضوعات در اختیار ندارم. باید ابتدا استاد راهنمای خود را انتخاب کنی و با کمک ایشان یک موضوعی که بین المللی بوده و جنبه اقتصادی و تجاری دارد انتخاب کنید. کار سختی نیست ولی خب مطالعه می خواهد و راهنمایی.

  12. سعید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.در خصوص هیات علمی شدن خواستم بدونم داشتن دو دکتری از دانشگاه دولتی مثل دکتری حقوق خصوصی و دکتری معارف اسلامی امتیاز ویژه محسوب میشود. منظورم اینه که تو اولویت میشه قرار گرفت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می تواند در جذب شما تأثیر مثبت داشته باشد.

  13. امید
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر جناب دکتر شیروی تحصیل در مقطع ارشد حقوق خصوصی یا حقوق نفت و گاز کدام را توصیه میفرمایید؟ سوال دوم اینکه معمولا کلاس های مقطع ارشد در دانشگاه تهران و یا شهید بهشتی روزهای آخر هفته میباشد یا در طول هفته برنامه ریزی شده است؟ ممنون از راهنمایی های شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم نفت و گاز را در اولویت قرار دهید. و برنامه هر دانشکده ای فرق دارد ولی در پردیس فارابی معمولا آخر هفته ها است.

  14. امیر علی
    پاسخ

    باعرض سلام و ادب محضر آقای دکتر.طبق آخرین مصوبه برای جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد یکی از بند های مقرره مذکور بیان داشته دومقطع آخر متقاضی باید یکی باشد حال سوالی که داشتم این است که بنده ارشد حقوق ثبت دارم و دکتری حقوق خصوصی با توجه به اینکه حقوق ثبت شاخه ای از حقوق خصوصی میباشد و در دفترچه کارشناسی ارشد هم زیر مجموعه حقوق خصوصی قرار داده شده این امکان هست که ایراد بگیرند که ارشد هم باید حقوق خصوصی می بوده باشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از این جهت ناراحتی ندارد چون ثبت هم جزء حقوق خصوصی است.

  15. محسن
    پاسخ

    باسلام.بنده کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد با معدل ۱۶.۲ دارم و الان ارشد حقوق ثبت دانشگاه علوم قضایی هستم و معدلم ۱۸.۶۰ میباشد اگر در آزمون دکتری خصوصی رتبه زیر ۱۰۰ یا ۵۰ داشته باشم آیا امکان پذیرش در دانشگاه دولتی مثل دانشگاه اصفهان را دارم. و اینکه اگر دانشگاه دولتی دکتری قبول بشوم امکان هیئت علمی شدن را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال قبولی در دکتری است ولی هیات علمی خب ممکنه با این حجم از فارغ التحصیلان و رقابت شانس زیادی نباشد.

  16. دانشجو
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    ممنون میشم در مورد واژه Generally Applicable Law راهنمایی بفرمائید.. سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، applicable law یعنی قانون قابل اعمال و قید Generally یعنی قانونی که اصولا یا عموما قابل اعمال بر یک قرارداد است ولی ممکن است حالا به دلایلی به یک مورد خاص اعمال نشود.

  17. رضا
    پاسخ

    سلام دانشجوی کارشناسی می تواند تدریس کند؟
    دانشجوی ارشد چطور؟
    منظورم حقی التدریسی ولی میدونم استخدام نمی شه شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله در دبیرستان. ۲- ارشد ممکن است در صورت نیاز در دانشگاه تدریس کند.

  18. احمدرضا
    پاسخ

    استاد بزرگوار سلام
    ممنون می شوم به سوالات ذیل اینجانب پاسخ بفرمایید :
    -آیا برای موفقیت در رشته حقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز داشتن دانش ریاضی در حد دیپلم نیاز می باشد ؟ بنده دیپلمم علوم انسانی است و وضعیت خوبی در ریاضی ندارم .
    -بنده سی ساله هستم و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری حقوق تجارت بین الملل را دارم ولی کارشناسی ارشد را در رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه آزاد و لیسانس را از پیام نور با معدل های ۱۹ و ۱۶.۶۹ گرفته ام و رتبه دکتری ام در جزا با وجود آنکه وقت مطالعه به دلیل انجام کار پایان نامه ارشد را نداشتم ۱۵۳ در سهمیه آزاد و رتبه ۵ در سهمیه ایثارگران بود . جناب آقای دکتر اگر با فرض اینکه در سال آینده در رشته حقوق تجارت بین الملل در سهمیه آزاد بتوانم رتبه یک را بیاورم و مدرک زبان MSRT نیز ارایه نمایم و یک مقاله علمی پژوهشی که البته در گرایش جزا دارم به نظر حضرتعالی در مصاحبه به خاطر رشته ارشدم و یا تحصیل در پیام نور در کارشناسی شانس موفقیت دارم ؟ . استاد عزیز زبان اینجانب نیز در حد قابل قبولی است و می توانم در آزمون دکتری به لطف خدا بالای شصت بزنم .
    پیشاپیش از بزرگواری همیشگی شما بابت پاسخگویی به سوالات تشکر می کنم ان شاءلله همیشه سرافراز باشید .
    ارادتمند
    احمدرضا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- الزام آور نیست ولی دانش ریاضی به فهم بهتر حقوق کمک می کند. ۲- با توجه به محدودیت شدید در پذیرش دانشجو در این گرایش و رقابت شدید، حتی با فرض اینکه شما یک شوید که خیلی بعید است، قبول نمی شوید. بهتر است یک ارشد دیگر در رشته تجارت بین الملل یا نفت و گاز بگیرید و بعد برای دکتری اقدام کنید.

  19. یاسمن
    پاسخ

    سلام .لطفا من را راهنمایی کنید بین رشته های مهندسی پزشکی و مهندسی معماری و مهندسی شهرسازی و مهندسی صنایع کدام آینده کاری بهتر و تضمینی با تشکر از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تضمین که با مدرک نمی شود چون گرفتن مدرک مثل اب خوردن است اولا و ثانیا، میزان عرضه کار در بازار از میزان ورود فارغ التحصیل به بازار خیلی کمتر است و در نتیجه همه دچار بیکاری هستند. همه این رشته ها هم به نظرم در یک سطح است.

  20. نسل سوخته
    پاسخ

    درود بر شما دکتر شیروی گرامی، من بی نهایت به وکالت و تحصیل در رشته حقوق علاقه دارم اما به دلایلی موفق به این کار نشدم وبه گرفتن مدرک لیسانس از دانشگاه آزاد و در نهایت داشتن شغلی با درآمد بخور نمیر راضی شدم هر چند مدرک را گرفتم اما از دومی چیزی نصیبم نشد اکنون وارد ۳۷ سالگی شدم و با رانندگی اموراتم را می‌گذرانم هرچند از استعداد بی بهره نیستم توانایی قبول شدن در ارشد و دکترا رشته خودم (مدیریت) در دانشگاه سطح اول کشور را دارم ولی چیزی که به کار جامعه نمی آید مدیریت و علم آن است شاید مسافران بگویند آقای دکتر کرایه چقدر شد و… مدتهاست با خودم کلنجار میرم سال گذشته کنکور سراسری ثبت نام کردم و کتاب ها را تهیه کردم تا در کنکور شرکت کنم و لیسانس حقوق در یکی از دانشگاه های خوب دولتی بخوانم ولی به خاطر سنم مردد شدم چطور میشه تو کلاس با دانشجویانی که ۱۸ تا ۲۰ سال هستن میشه کنار اومد شاید کمی خجالت میکشم بخوام تو این سن دوباره درس بخونم ولی از فکرم بیرون نمیاد، به نظرتون چطور با ۳۷ سال سن خودم رو قانع کنم که از صفر شروع کنم تا به آرزوم برسم آیا شما دانشجو لیسانس سن بالا داشتین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من دانشجویانی داشته ام که شصت را راحت رد کرده بودند و با عشق و علاقه درس می خوانند و احساس جوانی می کردند که با جوانان هم پیاله شده اند. شما هم احساس ناراحتی نکنید. نهایتا به شما می گویند «پدر» یا «عمو» ولی به قول حافظ این همه حرفها، «این همه نیست». هنوز که به شما لقب «پدر بزرگ» اطلاق نشده است. پس خوش باشید و از چیزی که دوست دارید لذت ببرید.

  21. صادقیان
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    ضمن تبریک روز معلم و آرزوی توفیق و سلامتی
    اینجانب در مقطع کارشناسی فقه و حقوق اسلامی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران خوانده ام، اکنون خود را برای کنکور سراسری آماده می کنم تا مجددا لیسانس حقوق بگیرم، در دروس تخصصی و عمونمی فقه با حقوق در تعدادی واحد اشتراک دارند چنانچه یکی از دانشگاه های تهران یا ثم قبول شوم آیا واحدهای مشترک و گذرانده شده تطبیق داده می شود؟
    با تشکر و تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا این کار را انجام می دهند.

  22. آسمان بارانی
    پاسخ

    سلام استاد شرایط جذب هیات علمی دانشگاه ها چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرایط جذب هیأت علمی در فراخوان هیات علمی بیان می شود. برای این امر به سایت زیر مراجعه کنید که هم فراخوانها را بیان می کند و هم شرایط را:
      http://mjazb.ir

  23. محسن بیگی فضلی
    پاسخ

    با سلام بنده کارمند رسمی سازمان مالیاتی کشور با ۲۷ سال سابقه هستم اینک فوق لیسانس الهیات – فقه و مبانی حقوق اسلامی گرفته ام علیرغم اینکه سازمان متبوع رشته حقوق را قبول مینماید ولیکن متاسفانه رشته و مدرک بنده را قبول نمینماید و معتقد است رشته الهیات است در حالیکه برای قضاوت و وکالت و سردفتری و …. این رشته را همانند حقوق میپذیرند لطفا راهنمایی بفرمایید قانون یا آئین نامه و …. هست که فقه و حقوق همانند حقوق لحاظ گردد ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همچین قانونی وجود ندارد.

  24. علی
    پاسخ

    درود جناب دکتر
    بنده ۸ سال هست که وکالت میکنم..بسیار علاقه مندم که وکالت را در یک رشته تخصصی ادامه بدم..نظر شما چه رشته تخصصی است که در شرایط کنونی پول ساز باشه و مبتلا به زیاد داشته باشه..سپاسدلرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پول بیشتر تو زمین و جرایم مالی است. بقیه هم یک اشان گرو دو اشان است.

  25. حامد
    پاسخ

    سلام دکتر
    بنده دارای کارشناسی مدیریت گردشگری از دانشگاه غیر انتفاعی و ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه آزاد و هم اکنون در حال تحصیل دوباره در مقطع ارشد مدیریت دولتی در یه دانشگاه دولتی هستم. آیا در مصاحبه دکترا واسه دانشگاه دولتی چقد شانس دارم؟ با توجه ب مدارک تحصیلیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس دارید. مشکل خاصی وجود ندارد.

  26. ایمان فروغی
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت استاد ارجمند دکتر شیروی آقای دکتر من در آزمون دکتری حقوق خصوصی رتبه ۴۰۵ را آوردم با تراز ۳۵۳۹ امکان دعوت شدن به مصاحبه دانشگاه دولتی نوبت روزانه را دارم اگه امکانش است بزرگواری می فرمایید بگید کدوم دانشگاهها ؟آقای دکتر شیروی من زبانم را منفی دو زدم آیا در دعوت به مصاحبه برام تاثیر داره چون خونمون در روستا است امکان رفتن به کلاس زبان را نداشتم ولی شب و روز برای درس های تخصصی ام تلاش کردام و پایان نامه بررسی معاملات ممکن و محتمل الحصول در حقوق ایران را نوشتم به صورت تحلیلی اگه امکانش است راهنمایی کنید من برای کارشناسی ارشد هم از خودتون مشورت گرفتم و دقیقا حرف شما در انتخاب رشته ام درست بود .تشکر ایمان فروغی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم حتی برای نوبت دوم هم شانسی داشته باشید.

  27. ابراهیم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر..در این دوران چه رشته های حقوقی تخصصی را برای مطالعه واینده کاری پیشنهاد میدهید مثل ( حقوق دریایی..حقوق ارتباطات ..حقوق فضا ..حقوق تجارت الکترونیک..حقوق پزشکی..و.. )تشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر برای ارشد می فرمایید، حقوق تجارت بین الملل، حقوق انرژی، حقوق نفت و گاز خوب است و اگر برای دکتری می فرمایید جنبه های مالی و اقتصادی و کسب و کار خوب است.

  28. فرشاد.ص
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.ضمن سپاسگذاری از زحمات و وقت ارزشمندی که برامون میذارید،لطفا اگه امکانش مقدور هست راهنمایی بفرمایید.قصد ارائه مقاله علمی پژوهشی دارم در حوزه حقوق خصوصی.ممنون میشم اگر موضوعی در این رابطه در ذهن دارید با بنده به اشتراک بگذارید.اگر امکانش مقدور هست و مصلحت دانستید مِنتی بر من بذارید و در ایمیل بفرستید.جسارتم رو به بزرگواری خودتون ببخشید و احترام صمیمانمو بپذیرید.سپاس🌹🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متاسفانه لیستی از موضوعات ندارم و موضوع مقاله باید یا مستخرج از پایان نامه یا رساله شما باشد یا یه کار تحقیقی جداگانه ای که لازم است با یک استاد این کار را انجام دهید.

  29. حسین
    پاسخ

    سلام وقت بخیر بنده برج ۲ سال ۹۷ آپارتمانی نوساز ۱۸ واحدی در ۶ طبقه خریداری کردم که مقرر شد سال بعد سندتنظیم بشه و الان مالک باوجود اینکه در مبایعنامه قید شده (کد رهگیری)فاضلاب اشتراکی طلب پول ۳ میلیونی برای انشعاب فاضلاب هر واحد میکنه و در ضمن گویا برای پایان کار برای ساختمان های بالای ۵ طبقه برق اضطراری ضروریه و برای اونم طلب ۵ میلیون کرده برای هر واحد آیا مگر قید فاضلاب اشتراکی در کد رهگیری فروشنده ملزم به انجام آن نیست و یا مگر مستحدثات و امکانات ساختمان برای سند مگر به عهده فروشنده نمی باشد لطفا راهنمایی بفرمایین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مسائل جزئی را با گذشت و مصالحه و گفتگو حل و فصل کنید.

  30. نیما
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.استاد عزیز کسی که میخاد استاد دانشگاه در دانشگاه دولتی یا آزاد بشه،با ارائه مدرک دکترای سراسری دانشگاه تهران با معدل بالا،اما کارشناسی و ارشد از دانشگاه ازاد آنهم با معدل پایین چهارده آیا میتونه برای تدریس استخدام بشه؟ضمن اینکه برای تدریس در دانشگاه باید آخرین مدرک تحصیلی رو ارائه بدیم یا کارنامه همه مقاطع تحصیلی(کارشناسی،ارشد،دکتری) لازم است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه مدارک را باید شما تحویل دهید و با توجه به این که دو مقطع را ازاد خوانده اید و معدل اتان هم تعریفی ندارد، شانس شما برای دانشگاه دولتی خیلی کم است. البته اگر ارشد هم حدود ۱۴ باشد، فکر نکنم بتوانید خیلی روی هیأت علمی حساب کنید.

  31. مونا
    پاسخ

    سلام
    معدل کارشناسی اینجانب ۱۷ می باشد ولی به دلیل یکسری مسائل چند ترم اول تعداد درس افتاده نسبتا زیادی دارم که بعدا با نمرات عالی جبرانشون کردم عدم تاثیر این دروس افتاده درمعدلم با توجه به قانون ۹۱ به بعد می باشد .بعد ها که ارشد ودکترا خودم رو بگیرم این دروس افتاده برای هیئت علمی شدن مشکل ساز می شوند؟یا اونجا فقط به معدل توجه می کنن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم تأثیر داشته باشند. معمولا معدل کل در نظر گرفته می شود.

  32. رضا
    پاسخ

    سلام
    به نظرتون شخص ذکوری که ساکن خرم آباد است برای مقطع کارشناسی حقوق(دوره روزانه) دانشگاه لرستان را برگزیند یا دانشگاه بوعلی سینای همدان را؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب لرستان به شما نزدیک تر است ولی سابقه حقوق بوعلی سینا بیشتر از لرستان است.

  33. مریم سادات
    پاسخ

    سلام آقای دکتر گرامی. بنده وکیل پایه یک هستم. کارشناسی و کارشناسی ارشدم را فقه و مبانی حقوق خوندم در دانشکده الهیات دانشگاه تهران. اما از سال ۹۲ از این رشته فاصله گرفته و وارد وکالت شدم. و دروس حقوقی را خواندم. در زمینه حقوق، فقط به حقوق شرکتهای تجاری علاقه مندم. برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به نظر شما امکان قبولی در رشته حقوق خصوصی وجود دارد؟ هدفم هم هیات علمی برای دانشکده الهیات است نه لزوما دانشگاه های حقوق. ضمنا زبان عربی، انگلیسی می فهمم در حد حقوقی و فراننسه مقدماتی می فهمم. مقاله هم دو ترجمه دارم. متشکر میشوم اگر راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم است که در دانشگاه های طراز اول شما را قبول کنند ولی احتمالش صفر هم نیست. باید زبان و مقاله هم داشته باشید شاید جبران کند ولی قبولی در دانشگاه های سطح دوم احتمالش بیشتر است.

  34. فرشاد
    پاسخ

    سلام.لطفا راهنمایی بفرمایید.من دوران کارشناسی معدلم سیزده و ارشد چهارده و نیم و نمره پایان نامه پانزده و مدرک زبان هم ندارم.بعد از سه سال فاصله مرتب خوندم و امسال وکالت قبول شدم.و به شدت میخونم برای رتبه شدن در دکترای نود و هشت.دو مقاله علمی ترویجی و یک مقاله علمی پژوهشی هم اخیرا تونستم ارائه بدم.سوالم اینه اگر رتبه زیر بیست باشم در حقوق خصوصی،و با فرض اینکه مصاحبه هم به سوالات جواب بدم،آیا با این رزومه(معدل کارشناسی و ارشد و عدم مدرک زبان) امیدی هست که از،دانشگاه سراسری پذیرش بگیرم؟خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید.هدفم فقط،سراسری روزانست.دوران کارشناسی و ارشد به شدت افت تحصیلی داشتم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. البته با این مدرک دکتری، نمی توانید هیات علمی شوید چون شرط معدل لیسانس و فوق را ندارید.

  35. مریم معلمی
    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما استاد گرامی
    میخواستم سوال کنم در مصاحبه علمی دانشگاه آزاد برای مدرس حق التدریس چه سوالاتی ممکن است مطرح شود؟
    آیا منظور از مصاحبه علمی، طرح سوالات تخصصی از رشته است و اگر اینطور است از چه مقطعی آیا مقطع ارشد یا کارشناسی؟
    قبلا از زحمات بی دریغ شما سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جلسه مصاحبه معمولا برای حق التدریس نیست. ولی کلا دو نوع مصاحبه است. یکی اخلاقی و گزینشی که بیشتر شما را از جهت اعتقادات و اخلاقیات و رفتارها گزینش می کنند و دیگری علمی که بیشتر به توانایی علمی و درسی که می خواهید بدهید تمرکز می شود. گاهی هم هیچکدام و می خواهند با شما آشنا شوند که مناسب تدریس هستید یا نه.

  36. حسام
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر، آیا کسی با رزومه قوی، مدرک فوق و دکتری روزانه با معدل ۱۹ ولی مدرک کارشناسی پیام نور هیچ شانسی برای هیئت علمی نداره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بارها این مسئله را گفته ام که بسیاری از دانشگاه ها در رویه خود و نه به موجب قوانین و مقررات که بتوان آن را از طریق دیوان عدالت باطل کرد، فارغ التحصیلان پیام نور را برای هیات علمی جذب نمی کنند. فارغ از اینکه بعدا کجا درس خوانده اند یا معدل آنها چقدر بوده است. ممکن است برخی از دانشگاه های غیر انتفاعی یا علمی کاربردی این سخت گیری را نداشته باشند.

  37. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    آیا وقفه های زمانی بین مقاطع تحصیلی مختلف ممکن است موقع جذب هیئت علمی مشکل ساز شود ؟مثلا کسی که بعد از کارشناسی بلافاصله وارد مقطع ارشد نشده .یک سال برای مقطع ارشد مطالعه کرده و وقبول شده یا همین مورد برای مقطع دکترا
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکی دو سال نه ولی اگر بیشتر باشد خب در مصاحبه می پرسند که دلیل آن چیست و شما کجا مشغول بوده اید.

  38. احمد
    پاسخ

    باسلام خدمت دکتر محترم . اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن وحدیث هستم وامسال در کنکور دکتری مجاز به انتخاب رشته شدم ورشته های دکتری دولتی را انتخاب کردم اما برای انتخاب رشته دکتری آزاد با توجه به عدم وجود رشته علوم قران وحدیث در دانشگاه آزاد اهواز ، آیا به دلیل دیگر گرایشهای رشتهای الهیات و با توجه به نزدیکی مکان به محل زندگی می توانم رشته الهیات به غیراز رشته علوم قرآن وحدیث انتخاب کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای اینکه مطمئن شوید که کدام رشته و گرایش را می توانید امتحان کنید، دفترچه را به دقت مطالعه کنید ولی تا حدی که می دانم این مورد شما اشکالی ندارد.

  39. فهیمه
    پاسخ

    عرض سلام و احترام خدمت استاد گرامی
    ضمن تشکر از پاسخگویی و وقتی که میگذارید،مستحضرید که دانشگاه علوم رضوی برای مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا در تیرماه آزمون برگزار میکند، بنده کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه دولتی دارم، میخواستم بدانم شرکت در این آزمون و حال اگر قبول شوم خواندن دکترا در این دانشگاه معتبر است ( برای هیئت علمی شدن)؟ البته با توجه به توضیحاتی که ددر دفترچه موجود است سختگیریهای خاص خود را دارند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اعتبار که دارد ولی برای هیات علمی بستگی دارد که کجا شما تقاضا بدهید و آنها با سایر رقبا شما را حذف نکنند.

  40. رضا
    پاسخ

    با سلام احترام
    لطفا به سوالات ذیل پاسخ دهید
    ا حداکثر سن عضویت در هیات علمی دانشگاه دولتی و دانشگاه ازاد بیان کنید
    ایا همزمان میتوان قاضی دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه دولتی یا پیام نور یا ازاد بود

    در حال حاضر میزان دریافتی استاد یار چه میزان است
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر نمی توانید هم قاضی دادگستری باشید و هم هیات علمی تمام وقت. دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی یا علمی کاربردی ممکن است شما را به عنوان نیمه وقت بپذیرند.

  41. محمدی
    پاسخ

    سلام.‌بنده کارشناسی مهندسی عم ان و ارشد عمران سلزه دارم. اگر بخواهم دکتری را در گرایش راه بخوانم برایم مشکل ساز خواهد بود یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم.

  42. paris
    پاسخ

    با سلام. آیا داشتن مدرک دکتری خارج و یا داخل میتونه در فرآیند جذب تاثیری داشته باشه؟ من هر دو گزینه رو دارم و باید تصمیم بگیرم. با توجه به اینکه قصدم این هست که حتما در آینده در ایران زندگی و کار کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مقررات هیچ امتیازی برای مدرک خارج یا داخل در نظر گرفته نشده است ولی گروه های آموزشی ممکن است در زمان بررسی صلاحیت شما به تحصیل کرده خارج نظر مثبت تری ارائه کنند.

  43. ازاده
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    وقتتون بخیر و شادی
    حداقل افزایش حقوق در ارتقا به دانشیاری چقدر هستش؟
    از مطالب ارزشمندتان سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شاید حدود پانصد هزار تومان.

  44. سارا
    پاسخ

    سلام روز بخیر
    فردی که کارشناس مدیریت گردشگری دانشگاه دولتی و کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی پردیس بین الملل دانشگاه دولتی خوانده و قصد ادانه تحصیل دارد و باتوجه به اینکه شنیدم برای جذب هیات علمی باید دومقطع پیوسته هم رشته باشد،آیا بهتر است برای کنکور دکتری گردشگری بخواند یا برگردد و ارشد مدیریت گردشگری بگیرد بعد برود سراغ دکتری گردشگری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم همه مدیریت است و نباید خیلی تفاوت داشته باشد. با استادان خودتان مشورت کنید که آیا تفاوتی دارد.

  45. ايمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر .
    من کارمند قراردادی ۳۹ ساله امور اداری یک اداره دولتی هستم. چون محل کارم به شدت به نیروی کارشناس حقوقی نیاز داشت من با اینکه لیسانس رشته دیگه ای داشتم دوباره با کنکور دوباره کارشناسی حقوق میخونم و با معدل حدود ۱۸ترم آخر هستم. با همه مشکلات زندگی و…. خیلی میخونم. به حقوق خیلی علاقه دارم. وقتی که حقوق میخونم خصوصا عمومی یا اساسی میخونم از لذت انگار رمان میخونم و بدون سختی اونارو میفهمم. همش میگم ایکاش زودتر با این رشته آشنا میشدم. از نظر شما با توجه به سنم و اینکه قراردادی ام آزمون وکالت شرکت کنم ؟ اگه قبول شدم برای ورود به دنیای وکالت برای من دیر نیست ؟
    با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه دیر نیست و وکالت شرکت کنید. ولی یادتان باشد که وکالت حرفه ای است که شما باید از طریق جذب مشتری درآمد پیدا کنید در حالی که در اداره دولتی مزد ولو اندک مرتب می آید چه شما کار بکنید و چه نکنید چه مشتری بیاید یا نیاید. و بین این دو جانم تفاوت بسیار است. یکی آب باریکه دائمی و دیگری ممکن است ترسالی یا خشکسالی باشد.

  46. حسام ۲
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    از پاسخگویی شما و وقت گذاشتن برای ما بسیار ممنونم.
    بنده مدرک کارشناسی را در دانشگاه پیام نور گرفته ام. اما مدرک فوق و دکترایم را در دانشگاه دولتی تراز خوب و با معدل خوب گذراندم. از نظر کار پژوهشی دارای مقالات علمی_پژوهشی، همایشی داخلی و خارجی، طرح ملی، isiو۲ پروژه بین‌المللی هستم. در پایان نامه دکتری هم همکاری با یک دانشگاه اروپایی داشته‌ام.
    با این شرایط و داشتن لیسانس پیام نور، برای جذب قبولم می‌کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بسیاری از دانشگاه ها شما را در مراحل اولیه حذف می کنند.

  47. عزت
    پاسخ

    جناب دکتر، اگر بخواهید بین رشته های فنی مهندسی و علوم انسانی، ۳ رشته ی کاربردی پیشنهاد دهید که ارزش درس خواندن داشته باشد، چه ر‌شته هایی رو پیشنهاد می‌دهید؟ ممنون از لطف شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مهندسی رشته های عمران، مکانیک، نرم افزار، نفت، مخابرات خوب است در علوم انسانی هم حقوق و حسابداری.

  48. امیررضا
    پاسخ

    سلام بر شما. استاد آیا رشته ی حقوق رشته ی آینده داری هست یا نه؟ آخه بعضی رشته ها با پیشرفت تکنولوژی و یا تغییر فرهنگ و سبک زندگی، از رونق میفتن. میخواستم بدونم آیا حقوق میتونه برای سال های آینده رو بورس باشه؟ سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم رشته حقوق از جمله رشته هایی باشد که با پیشرفت تکنولوژی غایب شود. بلکه مشکلات حقوقی بیشتر و به حقوقدان متخصص در این زمینه ها هم نیاز پیدا می شود.

  49. امیرحسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. به نظر شما بازار کار رشته ای مثل مهندسی صنایع بهتره یا علوم انسانی مثل حقوق و اقتصاد و مدیریت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه رشته ها با بیکاری روبرو هستند. به نظرم مهندسی و حقوق هر دو زمینه کار بسیار دارند ولی بیکاری هم در این رشته ها بیداد می کند.

  50. امین
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی ارشد روزانه در دانشگاه سراسری هستم و امسال به کنکور ۹۸ شرکت کردم و میخام یک رشته دیگر را تو پیام نور در مقطع کارشناسی هم زمان با ارشد بخونم و کارت پایان خدمت هم دارم میخواستم بدونم مشکلی پیش نمیاد؟
    در آینده واسه استخدامی چی ؟ مشکلی نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می گویند که طبق مقررات تحصیل هم زمان اشکال دارد ولی آنقدر این قاعده نادیده گرفته شده است که بعید می دانم کسی پول را رها کند و قاعده را پاسداری کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *