پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. زهره بیگدلی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد عزیزم و تشکر بابت شکیبایی و صبوریتون؛
    درسته که دانشگاه شهیدبهشتی و پردیس مرکزی تهران، آرزوی دانشجوهاست؛ ولی تااونجاکه از قبول شده های نفت فارابی که با رتبه های حتی ۲و ۳ حقوق نفت و با رزومه های پربار بودن؛ پرس و جو کردم، این دو دانشگاه، اونا ر فقط به خاطر اینکه از دانشجوهای خودشون نبودن، رد کردن! با توجه به اینکه امسال فارابی حذف شده، درواقع میشه گفت تلاش فارق التحصیلان نفت فارابی بیهوده و بی ثمر بوده!!! مگه نه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امیداورم اینطور نباشد. ولی متأسفانه تاکنون برای سال آینده دانشجو گرفته نشده ولی امید است که اصلاحی بخورد.

  2. مصطفی غیاثیان
    پاسخ

    سلام. اقای دکتر امسال کد رشته ای معرفی شده تحت این عنوان(۲۰۷۲ روزانه دانشگاه تهران محل تحصیل پردیس فارابی قم) خواستم بدونم در نهایت مدرک صرفا با عنوان دانشگاه تهران صادر میشه یا اینکه عبارت پردیس هم قید میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره محل دانشکده هم ذکر می شود.

  3. sara
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    من دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا تهران رشته مدیریت بازرگانی با معدل هفده و بیست و پنج بودم و الان دانشجوی ارشد واحد علوم تحقیقات تهران رشته مدیریت بازرگانی هستم. می خواستم بدونم برای مقطع دکتری (دانشگاه دولتی مثل الزهرا)در زمان مصاحبه امکان قبولی هست یا نه با توجه به این که ارشد دانشگاه آزاد می خونم؟
    اگر شانس قبولی نداشته باشم ارشد دانشگاه دولتی دوباره بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست ولی باید از جهت سواد و رزومه باید با دیگر داوطلبان رقابت کنید.

  4. رامین
    پاسخ

    سلام، خسته نباشید اگر در دانشگاه محل قبول شوم و در مصاحبه شرکت نکنم از کنکور دکتری سال بعد محروم می شوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بدون مصاحبه که شما قبول نمی شوید.

  5. صادقی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    سلام و عرض ادب
    کسی که در مقطع کارشناسی فقه و حقوق خوانده اگر بخواهد در تحصیلات تکمیلی در رشته حقوق ادامه تحصیل بدهد بهتر است کارشناسی حقوق بگیرد یا اینکه همان ارشد حقوق را بخواند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی دارد که هدف از این کار چه باشد. اگر هیات علمی در رشته حقوق است بهتر است لیسانس حقوق داشته باشید. سایر مقاصد، نیازی به آن نیست.

  6. میثاق
    پاسخ

    با سلام جناب استاد که با صبوری به سوالات پاسخ می دهند
    لطفا راهنمایی بفرمایید که چرا رشته مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز در سال ۹۸ فقط در دانشگاه امام صادق ارائه میشود و دانشگاه علامه بدون اعلام قبلی از پذیرفتن دانشجو در این رشته خوداری کرده است ؟ ایا بازار کار این رشته دلیل بر بی میلی دانشگاهها از ورود به این رشته شده است؟یا دلیل چیز دیگریست؟لطفا راهنمایی بفرمایید ایا امیدی به این رشته در دانشگاه های دیگر بجز امام صادق در سال بعدهست یا نه ؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب نبود استاد و مشکلات دانشکده در ارائه دروس و تصویب پایان نامه اولین و مهمترین مشکل است هر چند که برای این رشته ها کار مشخصی هم تعریف نشده است.

  7. جلال
    پاسخ

    با سلام استاد نازنین
    بنده ترم اخر ارشد علوم سیاسی روزانه هستم وکارشناسی هم پیام نور بودم ….الان بین دوراهی عجیبی قرار گرفته ام ..خودم برنانمم اینه بعد از ارشد فول تایم زبان فرانسه یخونم ومترجم علوم سیاسی از فرانسه بشوم تقریبا سه یا چهارسالی برای تسلط براین زبان وخصوصا زبان تخصصی لازم هست ..ولی عده ای می گویند دکتری علوم سیاسی بخون …بنظرم ارشد بامهارت ومسلط به زبان کار بیشتری دارد تا دکتری بدون تسلط به زبان …نمی توان هر دوتا را جلوبرد …بنظر شما کدامش بهتر است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مترجم شدن را بازارش را نمی دانم و سختی اش هم کم نیست ولی دکتری به نظرم خیلی کمکی به پیدا کردن شغل ندارد و بعید است مفید فایده از جهت شغلی و حرفه ای قرار گیرد. بیشتر دکترا برای کسانی خوب است که دارای یک شغل و حرفه هستند و حالا برای اینکه در زمره «دکتران» قرار گیرند رنج اخذ دکترا – اگر آنها اساسا رنجی برای آن بکشند- را به خود هموار می کنند. البته تعداد کمی هم جذب هیأت علمی می شوند که با توجه به اینکه شما پیام نور خوانده اید احتمال جذب شما تقریبا نیست.

  8. azad
    پاسخ

    عرض ادب و احترام،

    ادامه تحصیل عضو هیئت علمی در دکتری تخصی غیر رشته خود، آیا امکان دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله در برخی از رشته ها امکان دارد که می توانید به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید.

  9. امین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر سوالی از حضورتون داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید من فارغ التحصیل دوره ی کارشناسی اموزش زبان هستم از یک دانشگاه ممتاز در انگلیس بعد از مراجعت به ایران در کنکور ارشد در دانشگاه بوعلی همدان پذیرفته شدم ولی به علت سختگیری وحشتناک این دانشگاه معدل ۱۵ رو کسب کردم به نظرتون در صورت ارتقا معدل در دکتری شانس هیات علمی شدن رو دارم؟ فعلا دو مقاله ی کنفرانسی معتبر دارم بسیار ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست. البته برخی از دانشگاه های معدل بالاتری را می خواهند که طبیعتا از آن محروم می شوید.

  10. رحیمیان
    پاسخ

    من مدرک کارشناسی ارشد مهندسی آب دارم و می خواهم در آزمون دکتری دولتی با مدرک آزاد شرکت کنم و اگر قبول شوم دکتری در همین رشته خودم دولتی بخوانم . آیا امکانش هست که من کارشناسی ارشد آزاد در کنکور دولتی دکتری شرکت کنم و قبول شوم ؟ ممنون ۰
    ۰

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست به شرط اینکه بتوانید از بقیه داوطلبان متقاضی آن رشته، جلو بزنید.

  11. صادق ممبینی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. وقت عالی بخیر. با توجه به جایگاه علمی شما در رشته حقوق نفت، ممکن هست منت بزارید و یک پیگیری برای جوانان بکنین جهت جذب دانشجوی حقوق نفت برای دکتری امسال؟ طومار هم حاضریم جمع کنیم اگر موثر می دانید؟ بخدا ظلمه. توو این گرونی و بدبختی، یکسال خووندیم سر اینکه فقط ۱۳ نفر روزانه جذب میشن قبول نشیم. بابا رشته جزا و خصوصی و عمومی و … بیداد می کنه! چقدر ما حقوقدانه عمومی و خصوصی و جزا میخوایم. تو روخدا کمک کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من تلاش ام را کرده ام که این رشته امسال نیز در پردیس فارابی دایر باشد. بقیه به عهده خودتان است که با مسئولان پردیس و دانشگاه مطرح کنید.

  12. ژیلا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم من لیسانس مدیریت بازرگانی با معدل ۱۳.۷۲ و با سن ۳۲ اگه من ادامه تحصیل بدم و ارشد و دکتری رو با درصد خوب و معدل بالا قبول شوم امیدی برای جذب شدن به هیئت علمی وجود داره والا مجبورم برم دوباره کنکور بدم برم سراغ دندان پزشکی، به نظر شما کدوم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر به نظرم درس خوان که نیستید. اینکه دندان پزشکی هم قبول شوید، فکر نکنم.

  13. پدرام
    پاسخ

    سلام اقای دکتر لطفا در خصوص حقوق گمرکی ، اهمیت آن و منابع مطالعاتی ارشاد فرمایید تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق گمرکی عمدتا حول و حوش قانون امور گمرکی است و تسلط بر آن مستلزم آشنایی بر آن قانون و رویه های حاکم در گمرک است. البته مسأله را هم می شود از جهت بین المللی و تطبیقی نیز مطالعه کرد.

  14. مهدی
    پاسخ

    با سلام من کنکور امسال ۹۸ هستم و خیلی هم به رشته مدیریت بازرگانی هم علاقه دارم . میخواستم بدونم اگر من دولتی قبول نشدم و آزاد تهران رو بردارم ( آنقدر علاقه که تا راحت تا دکترا میخوانم ) مشکلی در اعتبار مدرک در بازار کار نباشد ؟ خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال هیات علمی واستادی دانشگاه هستید از اول بهترین دانشگاه بروید. از جهت کار ممکن است خیلی فرق نکند چون معمولا این رشته ها خیلی کار ندارد که نگران باشید.

  15. وحید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر سوال بنده بسیار ممکن است در زندگی ام تاثیر داشته باشد. بنده بسیار علاقه مند به امور تجارت و حمل و نقل و شرکت های بین المللی دارم به حدی که حاضرم بدون مزد هم در چنین مجموعه هایی کار کنم. در حال حاضر اواخر دوره لیسانس حقوق را با معدل نزدیک ۱۸ در دانشگاه دولتی می‌گذرانم. مهارت های جانبی مانند تسلط کامل بر انگلیسی و عربی هم دارم. سوالم اینست که بهترین گرایشی که در ارشد میتوانم انتخاب کنم چیست؟ آیا بهتر نیست انصراف بدم و رشته مدیریت بازرگانی خارجی یا مدیریت حمل و نقل را بخوانم یا با رشته حقوق تجارت بین الملل میشود به امور تجاری خارجی وارد شد؟ با تشکر از تفصیل و شکیبایی شما در پاسخ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز مناسب است.

  16. مجید
    پاسخ

    با سلام. اقای دکتر. ۱-دکتری رشته حقوق نفت رو در انتخاب رشته دکتری اولویت بدیم یا حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی؟ ارشدمون نفت بوده. ۲- پردیس فارابی رشته نفت و تجارتش چرا از دفترچه دکتری حذف شده کلا؟! ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین المل را ترجیح بدهید و متآسفانه تاکنون پردیس برای امسال اعلام پذیرش نکرده است و تلاشهای اینجانب نیز مثمر ثمر واقع نشده است.

  17. مجید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. ۱-دفترچه دکتری ۹۸ آمد، امسال پردیس فارابی کلا در دو رشته حقوق نفت و حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی دانشجو نمی گیرد ! ممکن است کلا و برای سالهای بعدم نگیرد؟ چون ظرفیتها داره کم میشه ! نمیشه شما یه صحبتی کنید که لااقل ۲ ۳ نفر ظرفیتها بالا بره؟ همون دانشگاه پردیس هم بگیره باز ۲ ۳ نفر میره بالاتر ؟ ۲- به نظر شما دکتری حقوق نفت رو در انتخاب رشته اولویت بدیم یا حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی؟ ارشدمون نفت بود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متاسفانه امسانل پردیس اعلام پذیرش نکرده است که باعث اجحاف به داوطلبان شده است و من از این جهت خیلی متأسفام ولی در این تصمیم نقشی نداشته ام و تلاش من برای تغییر آن تاکنون به جایی نرسیده است.

  18. شیدا
    پاسخ

    سلان وقت بخیر اقای دکتر. برای تحصیل در مقطع دکترا در خارج از کشور چه نوضوعاتی رو برای پروپوزال پیشنهاد میدهید؟ با توجه به ایتکه در مقطع ارشد تجاری اقتصادی بین المللی خوانده ام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من لیستی از موضوعات را ندارم. باید با مطالعه و گفتگو با اساتید خودتان به یک جمع بندی برسید.

  19. زهرا
    پاسخ

    سلام
    آیا برای استفاده از سهمیه مربیان
    حتما باید موقع مصاحبه حکم رسمی همراه داشته باشیم؟
    اگر در هنوز حکم صادر نشده باشد آیا زمان داده می شود یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم در مصاحبه به این مسائل توجه شود. این موضوع یک مسئله اداری است که باید خودتان حلش کنید

  20. زهره بیگدلی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز؛ بنده امسال دکنری نفت و گاز شرکت کردم؛ تونستم رتبه ۷ کنکور ر بیارم؛
    …همیشه عاشق دانشگاه شهید بهشتی بودم اما متأسفانه، وضعیت زبانم، خیلی ضعیفه و بخاطر نداشتن امکانات و مشکلات متعدد که خارج از حوصله شماست؛ هیچ وقت نتونستم زبان انگلسی ر تقویت کنم؛ متأسفانه رزومه هم ندارم؛ باتوجه به اینکه دانشگاه شهید بهشتی؛ روی زبان قوی تأکید داره و معمولا دانشجویان خودش ر پذیرش میکنه؛ امکان پذیرش توی مصاحبه این دانشگاه وجود داره یا اینکه بهتره، صرفنظر کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم زبان خیلی نقش کلیدی و حذفی داشته باشد و بهتر است نگرانی نداشته باشید.

  21. الياس
    پاسخ

    سلام و عرض ادب؛
    استاد بزرگوار به نظر شما برای دکتری حقوق خصوصی کدام دانشگاه در اولویت هست؟
    تهران، علامه، بهشتی، علوم قضایی، تربیت مدرس
    تهران اعتبار بین الممللی بیشتری داره ولی گویا بهشتی و علوم قضایی یا علامه در حقوق خصوصی تراز بالاتری دارن.
    شخصا به تهران و علامه علاقه بیشتری دارم، اما این علاقه هیچ مبنایی نداره!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تهران، بهشتی، تربیت مدرس، علامه و علوم قضایی

  22. حامد
    پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید، من کارشناسی دبیری عربی دارم و مشغول هستم، میخاستم ببینم مدیریت آموزشی برای ارشد چگونه است؟ آیا بازار کار دارد؟ با توجه با اینکه مشغول در آموزش پرورش هستم آیا مدیرطت آموزشی برای پیشرفت خوب است؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما که کار دارید. با ارشد غیر مرتبط که کار پیدا نمی شود. با مرتبط آن هم کار نیست.

  23. الف
    پاسخ

    با سلام
    بنده سی ویک ساله و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی هستم ؛ قصد دارم در یکی از کشورهای اروپایی یا کانادا در مقطع کارشناسی حقوق ادامه تحصیل دهم .با توجه به شرایط سنی بنده امکان تحصیل در مقطع کارشناسی وجود دارد ؟ ممنون می شوم بنده را راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پول باید داشته باشی آن هم خیلی. به اضافه زبان قوی که حقوق را بفهمید.

  24. فاطمه
    پاسخ

    سلام بنده لیسانس رشته بهداشت محیط خوندم الان میتونم برا رشته شیعه شناسی ارشد شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکان شرکت در ازمون ورودی ارشد آن رشته هست.

  25. حسام
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر طبق قانون اگر فردی که بورسیه است برای یک دانشگاهی جایابی شود اما بعد از گذراندن موفقیت آمیز صلاحیت علمی و استعلامها در مرحله مصاحبه کارگروه صلاحیت عمومی، مردود شود آیا طبق قانون می تواند در یک دانشگاه دیگر درخواست جایابی و جذب بکند و اگر می تواند در فرایند مجدد جذب که دربرگیرنده صلاحیتهای علمی و عمومی است.آیا رد شدن در مصاحبه کارگروه صلاحیتهای عمومی دانشکاه قبل، معیار تصمیم گیری دانشگاه جدید و فعلی است یا اینکه میزان، وضع کنونی فرد است و رد صلاحیت قبلی معیار تصمیم گیری فعلی نیست. ممنون میشم جواب بدید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکان دارد. اگر منظورت اتان این است که در گزینش رد شده اید این می تواند برای سایر دانشگاه ها هم ایجاد مشکل کند که می توانید به آن اعتراض کنید. اگر از جهت تخصصی شما را نپذیرفته اند، خب این نظر آن گروه است و معمولا ملاک عمل سایر دانشگاه ها نیست.

  26. سارا علامی
    پاسخ

    سلام،درکل اعتبارمدرک دانشگاه ازاد بهتراستدیاپردیس های خودگردان برای مقطع دکترا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم پردیس ها ترجیح دارد.

  27. امین
    پاسخ

    سلام و درود خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    من دانشجویی انصرافی کارشناسی ارشد رشته فیزیک دانشگاه دولتی یزد هستم ،به دلیل سختی بسیار زیاد و انگیزه کم انصراف دادم،علاقه خیلی زیادی به ادامه تحصیل در رشته ارشد مدیریت مالی یا مدیریت بازرگانی دارم در صورت گرفتن دکترا ایا امکان تدریس در دانشگاه یا پیدا کردن شغل دولتی مرتبط وجود دارد؟؟با توجه به لیسانس غیر مرتبط؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم. فعلا بیشتر مهندسان برای ارشد و دکتری وارد این رشته ها می شود و بازار واقعا اشباع است. این مدارک فقط برای کسی خوب است که شغل و کار خودش را دارد و دنبال عنوان و تیتر «دکتر» است که این روزها در هر جلسه ای بگویید «دکتر» تقریبا همه صورت اشان را بر می گرداند ولی خب هنوز خیلی ها هستند که دوست دارند وقتی در جلسه ای کسی گفت «دکتر»، آنها هم جزء کسانی باشند که روشان را برگردانند.

  28. محسن
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی خسته نباشید..ببخشید من دانشجوی رشته ی زیست شناسی هستم ترم دومم ولی تو پیام نور درس میخونم.خودم به رشته ی ژنتیک خیلی علاقه دارم ولی فعلا در شاخه گیاهی درس میخونم چون دانشگاه شهرمون این شاخه رو نداره ولی دوس دارم تو ارشد ودکتری شاخه ژنتیک بخونم راستش چون بازار کار رشته ی زیست شناسی تو ایران زیاد خوب نیست میخوام راهنماییم کنید که چیکار کنم؟؟درضمن از الان سخت زبان تخصصی زیست رو کار میکنم که تا کارشناسیم تموم بشه میخوام خیلی قوی بشم..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بازار کار رشته زیست شناسی زیاد خوب نیست چرا خودتان را اسیر آن کرده اید. رشته اتان را عوض کنید.

  29. الهه
    پاسخ

    سلام استاد.من یک سال بعد از دانشگاه فرهنگیان وارد مدرسه میشم ولی رشته پزشکی رو خیلی دوست دارم به نظرتون برم‌پزشکی کنکور بدم یا ارشد برم زیست شناسی یا شیمی بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برو پزشکی بخوان اگر واقعا می توانید قبول شوید والا الکی خودتان را اسیرش نکنید.

  30. زهره بیگدلی
    پاسخ

    سلام خدمت جناب استاد؛ بنده چند ماه پیش از جناب عالی، سوالی پرسیدم مبنی بر معرفی چند متن زبان برای مطالعه آزاد؛ که گویا شما به این درخواست من، نگاه هم نکردین!

    از شما بزرگوار، خواهشمندم که بنده رو راهنمایی فرمایین و لطف کنین چند متن انگلیسی خوب تو این وقت کم برای آمادگی مصاحبه دکتری حقوق نفت و گاز بهم معرفی کنین؛

    اجرتون با سیدالشهدا.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متنی که احتمالش بیاید که در مصاحبه مورد سوال قرار گیرد را اطلاع ندارم ولی می توانید کتاب زیر را حداقل برای مطالعه داشته باشید:
      Oil Contracts: how to Read and Understand a Petroleum Contracts

  31. رضا هاشمی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی عزیز.
    من ۲ سوال داشتم
    ۱-اگر گرایش کارشناسی ارشد در رشته برق با گرایش کارشناسی متفاوت باشد آیا در گرفتن پذیرش از دانشگاههای خارج کشور تاثیر می می گذارد؟
    ۲-گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته برق از دانشگاه آزاد یا دولتی برای گرفتن پذیرش چقدر اهمیت دارد؟
    ممنونم از وقتی که می گذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال کل سابقه تحصیلی شما، نمرات شما، گرایشهای شما، نمره زبان و رشته ای که می خواهید پذیرش بگیرید مد نظر قرار می گیرد. اینکه بگویم چه عاملی باعث پذیرش یا حذف شما خواهد شد سوال سختی است.

  32. صادق
    پاسخ

    سلام استاد
    استاد،ارشد حقوق بین الملل هستم و قصد دارم برای دکترا خارج برم.
    به نظر شما ترجمه کتاب تاثیری در شانس پذیرش داره؟
    به نظر شما در دکترا در چه گرایشی ادامه بدم؟
    شما بین آلمان،فرانسه و کانادا کدام کشور رو انتخاب میکنین؟با در نظر گرفتن اینکه با زبان هر سه کشور مشکلی ندارم.
    بی نهایت ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشترین تأثیر مربوط به چاپ مقاله در مجلات معتبر و دانشگاهی خارجی است که کار ساده ای نیست. بقیه مثل مقالات خارجی، کتاب و ترجمه نیز قدری تأثیر دارد ولی خیلی نمی تواند پذیرش شما را تضمین کند.

  33. حسام
    پاسخ

    سلام.
    ارشد زبان انگلیسی گرایش دبیری دارم.
    به استخدام نظام در اومدم. رشته ام مرتبط با کارم نیست آیا میتونم دکتری علوم سیاسی بگیرم.ممنون از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه ازمون دکتری مراجعه کنید و شرایط را ببینید.

  34. هدی ورعی
    پاسخ

    سلام روز بخیر ضمن تشکر از راهنمایی شما،من کارشناس مدیریت گردشگری از دانشگاه دولتی یزد و کارشناس ارشد میدیریت بازرگانی از پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان هستم.مدتی به دلایل خانوادگی از ادامه تحصیل بازماندم اما امسال قصد و شرایط برگشت به تحصیل را پیدا کرده ام.آیا به نظر شما بهتر است برگردم و کارشناسی ارشد گردشگری بگیرم و بعد بروم دکتری یا الان مستقیما بخوانم برای دکتری گردشگری؟با توجه به اینکه تعداد فارغ التحصیلان گردشگری کم هستند اگر خدا بخواهد بعدا بتوانم هیات علمی دانشگاه جذب شوم..ممنون و سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون دکتری گردشگری خوب است.

  35. صادق
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر شیروی آیا در دانشگاه تهران پردیس فارابی کارشناسی ارشد گرایش حقوق اقتصادی راه اندازی می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق اقتصادی با پسوند فقهی دارد. بعید است که بخواهد بدون پسوند دانشجو بگیرید.

  36. رضا هاشمی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی عزیز.من کارشناسی برق ازدانشگاه دولتی دارم.اما می خواهم برای ارشد یکی از رشته های مالی را انتخاب کنم.من دروس پایه حسابداری را در آموزشگاههای آزاد گذراندم و با یکی دو نرم افزار آن نیز آشنا هستم.با توجه به اینه از اقوام ما در کبک زندگی می کنند خواستم بدانم چه رشته مالی برای کارشناسی ارشد را برای گرفتن پذیرش از دانشگاههای کبک برای دوره دکتری بخوانم.مدیریت مالی یا حسابداری یا MBA?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته خودت را یا از اول رشته ای را شروع کن.

  37. زهرا
    پاسخ

    عرض سلام و احترام خدمت استاد گرامی
    ضمن تشکر بنده فارغ التحصیل سال ۹۲ در کارشناسی ارشد گرایش حقوق جزا و جرم شناسی با معدل ۱۷.۹۲ در یکی از دانشگاه های دولتی هستم،کارشناسی حقوق هم در همان دانشگاه با معدل ۱۷.۹۷ هستم و همیشه هم دوره کارشناسی و هم ارشد از دانشجویان شاگرد اول و استعدادهای درخشان بودم و ارشد هم پذیرش مستقیم شدم، علاقه زیادی به رشته حقوق و کارهای پژوهشی دارم و یک مقاله علم پژوهشی و دو مقاله همایشی با همکاری اساتید بزرگوارم، و یک کتاب ترجمه شده حقوقی با همکاری دوستان و اساتید حقوقی دارم، از سال ۹۲ به بعد به دلیل بچه دار شدن از درس خواندن فاصله گرفتم و تنها کاری که کردم تدریس به مدت یکسال و نیم در دانشگاه پیام نور بود. در سال ۹۶ وکالت قبول شدم. بسیار علاقه به ادامه تحصیل دارم و از طرفی هم میخواهم درآمد کسب کنم وکیل خوب و شناخته شده ای شوم ولی چون متاهلم و بچه کوچک دارم و دانشگاهها دولتی هم که دکترای حقوق دارند از شهر ما خیلی دور است باعث میشود از مطالعه برای دکترا نا امید شوم، ولی فکر اینکه دکترا نخواندم بسیار ناراحتم میکند، با اینکه همیشه با شرایط سختی درس خواندم ولی باز این سختی را دوست دارم ،میترسم اگر رهایش کنم بعدها نتوانم بخوانم،ممنون میشوم راهنمایی ام کنید که با این شرایطم چکار کنم؟ و اینکه دوره دکترا بخش تئوری که باید کلاس شرکت کرد، در دانشگاه های دولتی چندروز در هفته است؟
    باتشکر و احترام
    التماس دعا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا دو روز است که خیلی سخت نیست.

      • زهرا
        پاسخ

        با تشکر از پاسخگویی شما.
        سوال دیگری داشتم که برای آزمون دکترا برای درس زبان چگونه مطالعه کنیم کتاب خاصی معرفی مینمایید یا کلاس های موسسات زبان چه دوره ای را شرکت کنیم که هم در آزمون کتبی هم و هم در مصاحبه موفق شویم؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام موسسات زبان اگر باعث شود که شما مرتب زبان بخوانید خب بد نیست ولی شرط ضروری برای یادگیری زبان نیست. البته در مصاحبه بیشتر زبان تخصصی سوال می شود برعکس آزمون کتبی که عمومی است.

  38. ضحی
    پاسخ

    با سلام
    دانشجوی روزانه ارشد حقوق هستم و قصد دارم سال آینده کنکور سراسری شرکت کنم. آیا باید از مقطع ارشد انصراف بدهم تا حق شرکت در آزمون سراسری را داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا دانشجوی دولتی اگر باشید مشکل ایجاد می شود ولی به هر حال دفترچه را با دقت بخوانید.

  39. عباس
    پاسخ

    سلام. وقت شما بخیر.
    با سپاس از زحمات حضرتعالی.
    برای کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز ، دانشگاه علامه اولویت دارد یا دانشکده نفت تهران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشکده نفت تهران بعید است دیگر دانشجو بگیرد. سال قبل هم نگرفت.

  40. وحید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، وقتتون بخیر
    من کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دارم؛ برای مقطع دکتری؛ رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد بهتر است یا پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که در کل اعتبار مدرک کدام دانشگاه بیشتر است؟چون اخیرا شنیده ام مدرک دانشگاه آزاد بهتر از پردیس کیش است؟ برای استخدام دولتی هم ممنون میشم بفرمایید آیا مدرک پردیس اعتبار دارد یا نه؟ با تشکر و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پردیس بهتر است هر چند که اخذ این دکترا خیلی فایده شغلی ندارد.

  41. مهدی نظری
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. خدا قوت. از چه طریق میتوان یک دوره مطالعاتی همچون فرصت مطالعاتی یا دوره پست دکتری در یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه علم حقوق بدست آورد. پیشنهاد شما کدام موسسه یا دانشگاه خارجی است؟ سپاس از پاسخگویی شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی چنین امکاناتی را دارند و حتی برای آن fellowship هم می دهند مثل موسسه ماکس پلان در آلمان.

  42. ساحل
    پاسخ

    سلام آقای دکتر میشه بفرمائید حقوق دادیار خانم چند تومان است ،با پایه قضایی ۵ یا ۶؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال ۴ و ۵ میلیون تومان

  43. فائزه
    پاسخ

    با سلام
    منظور از حضور تمام وقت دانشجوی دکتری چیست؟
    چند ساعت در روز و چند بار در هفته؟
    و آیا این حضور حتما باید در محل دانشگاه تحصیل باشد؟ به عبارت دیگر می توان بخشی از حضور رو در دانشگاه دیگر هم گذروند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تمام وقت یک برچسب است والا در عمل، کمتر دانشجویی هست که تمام وقت باشد و بیشتر دانشجویان دکتری علاوه بر داشتن شغل، خواندن درس اصلا برای آنها اولویت نیست. همینکه درسها را شرکت کنید آن هم سه جلسه مجاز برای غیبت و چند جلسه هم از باب «ننه من غریبا» تکلیف دیگری نیست. البته برخی از اساتید در رشته های فنی و تجربی از دانشجویان می خواهند که در آزمایشگاه حضور داشته باشند ولی در رشته های غلوم انسانی، ازادی کامل برقرار است و به این جهت فارغ التحصیلان دکترا روز به روز بی سواد تر می شوند.

  44. نیما
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند
    ضمن تبریک سال چدید به شما

    ۱- در حقوق تجارت بین الملل بین دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی کدام یک اعتبار بالاتری دارند ؟ ( با اختلاف اندک یا زیاد ؟ )

    ۲- ایا برای ادامه تحصیل در اتریش نیز اعتبار مدرک شهید بهشتی بالاتر است یا علامه ؟

    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- شهید بهشتی را اول بزنید. ۲- خیلی به نظرم تفاوت ندارد.

  45. محدثه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من کارشناسی زمین شناسی خوندم وارشد گرایش آبشناسی از دانشگاه دولتی خوندم امکانش هست در آزمون دکترای رشته روانشاسی مرحله مصاحبه قبول بشم ؟ من بخش خصوصی بهزیستی فعالیت می کنم و این رشته برام کاربردی هست که بتونم بعضی مجوزهارو بگیرم. البته تو رشته خودم به دلیل نداشتن بند پ متاسفانه نتونستم مشغول بشم . یا اینکه رشته عمران گرایش منابع آب ادامه بدهم؟ که برای کارم بازم غیر مرتبط هست . من دوست دارم تحصیلم رو ادامه بدهم و از رشته و مدرکم استفاده کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است دانشگاه های معتبر شما را قبول کنند. اما اینکه مجاز به شرکت در آزمون هستید یا نه به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید. با همه این اوصاف، اخذ چنین دکترایی نمی تواند از جهت شغلی به شما کمک کند. البته دیگران شما را دکتر صدا می کنند ولی این روزها اینقدر دکتر اضافه شده است که اگر در جلسه ای بگویید «دکتر» همه یک پارچه سرشان را برمی گردانند.

  46. امید
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    بنده سال آخر کارشناسی فقه و حقوق هستم، آیا برای ادامه تحصیل در کشور های انگلیسی زبان امکان دریافت بورسیه هست؟
    اگر بخواهم دوباره در مقطع کارشناسی و در رشته روانشناسی تحصیل کنم چطور آیا بورسیه امکان پذیر هست؟
    شنیده ام به رتبه های برتر کنکور ارشد از دانشگاه های خارج بعضا پیشنهاد بورسیه میشود، آیا چنین چیزی حقیقت دارد و با این وصف سرمایه گذاری روی کنکور ارشد با هدف کسب رتبه برتر و دریافت بورسیه از خارج خوب است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان خیلی ضعیفی وجود دارد. بعید می دانم در رشته های علوم انسانی امکان اخذ بورسیه آن هم در مقطع ارشد وجود داشته باشد. احتمال بورسیه در دکتری است آن با رزومه قوی.
      بله ولی بیشتر در رشته های مهندسی هستند.

  47. هادی
    پاسخ

    باعرض سلام وتحیات وافره وتبریک سال جدیدمحضر استاد معظم
    اگرمباحث تجارت بین الملل رابه زنجیر تشبیه نماییم مبحث حقوق مشارکتهای تجاری بین المللی درکدام قسمت این زنجیره قرارمیگیرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق مشارکتهای تجاری بخشی از حقوق قراردادهای تجاری بین المللی و همچنین ذیل مباحث «همکاریهای اقتصادی و تجاری و صنعتی» قابل دسته بندی است ولی هادی جان همه حلقه های زنجیر یکسان است فقط اولین حلقه و اخرین حلقه متفاوت اند بقیه بلاخره در وسط اند.

  48. Mohammed
    پاسخ

    سلام
    فارغ التحصیل ح.بشر هستم به نظر شما کدام دانشگاه و کشور برای ادامه تحصیل بهتر است؟
    هرگز هاروارد را دوست نداشتم اما به ییل و آکسفورد علاقه دارم. اما دوست ندارم نام دانشگاه باعث اشتباه بزرگی در انتخابم بشه و اغلب دوستانم یا موسسات خارج از کشور رفتن یا بچه های بین الملل هستند و سوئیس و هلند و فرانسه را انتخاب کردند…

    پیشاپیش از پاسختان ممنونم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما که ماشاالله بالاترین دانشگاه های دنیا را لیست کرده اید. هر کدام که بتوانید پذیرش بگیرید، عالی است. اگر بیش از یک دانشگاه پذیرش گرفتید آن موقع در مورد انتخاب آن، دوباره مشورت کنید.

  49. عباس
    پاسخ

    با سلام استاد کارشناسی و ارشدم هردو از فراگیر پیام نور و با معدل بالاست ارشدم جزا. من قصدم وکیل جزایی شدنه. ایا دکترا بهتر میکنه وضع وکیل جزایی رو؟ بعدشم یه دکترا میخوام بگیرم پیام نور در جزا نداره بنظرتون دکترا کدوم دانشگاه بتونم با شرایط من پذیرش بگیرم؟ مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکترا خیلی روی وکالت تأثیر ندارد. مگر اینکه بخواهید با عنوان «دکتر» خودتان را بهتر ارائه کنید. دکتری برای کارهای پژوهشی و علمی بیشتر مناسب است مگر دنبال عنوان باشید.

  50. بندرعباس
    پاسخ

    با سلام
    من داشتم در مورد روش مشغول شدن به عنوان مدرس حق التدریس دانشگاه سرچ میکردم . پیج شما رو دیدم که با حوصله به سوالات مخاطبینتون پاسخ دادن بودید. ضمن تشکر از قبول زحمتی که می فرمایید
    من مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دارم. کارشناسی ارشد رو در رشته مدیریت اجرایی گرفتم. پذیرفته شده دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی هم هستم ولیکن هنوز ثبت نام نکرده ام چون بین الملل بود و هزینه اش ۱۵۰ تومنی میشد.
    یک مورد رو میخواستم از حضورتون بپرسم. با این شرایطی که توضیح داده شد. از کجا باید اقدام کنم که بتونم به عنوان مدرس حق التدریس دانشگاه مشغول بشم؟ نوع دانشگاه و درآمدش فرقی نداره. چون بنده شاغل هستم.
    سپاس از وقتی که می گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا حق التدریس بستگی به نیاز دانشگاه و گروه مربوط دارد. بنابراین باید به گروه مورد نظر در دانشگاه ها مراجعه کنید و ببنید آیا نیاز دارند. با توجه به اینکه مدرک شما ارشد و غیر مرتبط است، احتمال اعطای فرصت تدریس به شما کم است. در مورد علمی و کاربردی هم باید به سایت آنها بروید و ثبت نام کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *