پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. سامان
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر من چند روز پیش سوالی از جنابعالی پرسیدم مبنی بر اینکه از دانشگاه به دیوان شکایت کرده ام و ۲۷ اسفند تاریخ ابلاغ من بر اساس درج در سامانه ثنا بوده و از شما پرسیدم که آیا ۲۰ روز بعد از ۲۷ اسفند اگر دانشگاه تجدیدنظر نداد می تونم رای قطعی بگیرم؟ که شما لطف کردید و جواب دادید که باید صبر کنم که اول به دانشگاه ابلاغ بشه و ۲۰ روز بعد از آن اگر دانشگاه جوابی نداد برم دیوان و رای قطعی بگیرم.
    سوال من اینکه معیار تاریخ ابلاغ به دانشگاه مگر همان تاریخ ۲۷ اسفند که به من ارسال شده نیست؟ یعنی معیار تاریخ ابلاغ برای دانشگاه درج در سامانه ثنا است یا رویت و وصول دانشگاه. یعنی رای باید به صورت پستی به دانشگاه ارسال میشه؟ من گیج شدم، از کجا بفهمم ابلاغیه به دست دانشگاه رسیده؟ مگر معیار ابلاعیه همان ۲۷ اسفند که به من ارسال شده نیست؟ یا اینکه ابلاغیه در دو تاریخ متفاوت رای به دو طرف شکایت ابلاغ میشه.ممنون میشم کمکم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ابلاغ در قانون مشخص شده است که ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی هر کدام آثار متفاوتی دارد.

  2. کریم
    پاسخ

    سلام خدمت شما اقای دکتر،بنده لیسانس حقوق دارم و بین رشته های حقوق خصوصی و تجارت بین الملل بسیار مردد هستم و نمی دانم کدامشان را انتخاب کنم.نظر جنابعالی را در مورد انتخاب بین این دو و موقعیت و آینده شغلی و درآمد خواستارم.با تشکر فراوان از شماجناب دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولویت را به تجارت بین الملل بدهید.

  3. سوزان
    پاسخ

    سلام خدمت شما.استادبه نظرشمااین روزها باوضعیت بداقتصادی چه رشته ای درامدخوبی برای خانم ها دارد.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته های دندان پزشکی و پزشکی بهتر از بقیه رشته ها یک درآمد نسبتا خوبی را تضمین می کند. بقیه رشته ها به توانایی شخصی شما و عوامل زیادی بستگی دارد. خیلی از رشته های مهندسی می تواند به درآمد قابل قبولی منجر شود.

  4. ندا مهرور
    پاسخ

    سلام جناب اقای دکتر وقتتون بخیر.
    من ارشد رواشناسی دارم و تمایل به تعییر رشته به باستان شناسی دارم . آیا میتوانم در مقطع ارشد با معادل سازی باستان شناسی بخونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا یک ارشد باستان شناسی بی ربط به لیسانس شما فایده ای ندارد. ثانیا درسهای ارشد معمولا تخصصی است و امکان معادل سازی ندارد. بلکه شما باید واحدهای زیادی را به عنوان پیش نیاز بگذارنید که هم وقت زیادتری باید صرف کنید و هم هزینه. خب بهتر است از لیسانس شروع کنید.

  5. parisa
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر

    بنده یکی دو روز قبل پیامی ارسال کردم که نمی دانم در سایت ثبت نشد یا فعلا فرصت پاسخگویی پیدا نکرده اید .

    سوال را کامل تر مطرح می کنم و بسیار بسیار سپارگزار خواهم بود اگر راهنمایی بفرمایید .

    بنده مدرک لیسانس حقوق و کارشناسی ارشد جزا دارم و در حال اتمام دوره کاراموزی وکالت می باشم .
    (نمره ایلتس شش و نیم دارم )

    قصد خواندن دوره ارشد در استرالیا را دارم (با هزینه خودم)و میخواهم بعد از اتمام تحصیل بتوانم در این کشور بمانم .

    حال بسیار مرددم میان اینکه چه رشته و چه دانشگاهی را انتخاب کنم که پس از اتمام تحصیل بتوانم در استرالیا مشغول به کار شوم.

    شما میان رشته های تجارت بین الملل، حقوق محیط زیست ، health law, جرم شناسی و… کدام را پیشنهاد می کنید ؟

    بی صبرانه منتظر راهنمایی شما هستم 🙏🏻

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم رشته های تجاری و اقتصادی حال تحت عنوان حقوق تجارت بین الملل، حقوق اقتصادی، حقوق مالی بهتر است.

  6. vahid
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر،
    به نظر جنابعالی آیا تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران ارزشمندتر است یا دانشگاه آزاد؟ فاکتور از هزینه و مسایل مالی، با تشکر و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این اوصاف، پردیس بهتر است.

  7. سارا
    پاسخ

    سلام.ببخشید من لیسانس گرفتم ومیخوام دوره نقشه کشی ساختمان بخوانم ونرم افزارهای معمارییادبگیرم البته مرتبط به لیسانسم نیست ایا بازارکار خوبی دارد .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مهندس نیستد، خب در حد یک کاردان فنی می توانید فعالیتهایی انجام دهید ولی باید حتما زیر نظر یک مهندس باشید.

  8. مسلم
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد اگر فردی از دانشگاه آزاد مرکز استان فارغ التحصیل شده باشه و ارشد و دکتری رو در دانشگاه دسته اول کشور تموم کنه شانسی برای هیات علمی شدن داره؟ یا باید دوباره لیسانس بگیره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال هیات علمی آن در دانشگاه های دولتی کمتر خواهد شد ولی در عین حال امکان جذب در دانشگاه ازاد، پیام نور یا غیر انتفاعی را دارد.

  9. داود
    پاسخ

    با سلام و عرض تبریک سال نو خدمت استاد گرامی
    اینجانب در فراخوان بهمن ۹۶ در فراخوان جذب شرکت کرده بودم و همزمان در آزمونهای استخدامی شرکت کردم و از مهر ۹۷ به استخدام دستگاه دولتی درآمدم و
    تعهد محضری از اینجانب اخذ گردید. پس از اعلان هیات مرکزی جذب و تایید اینجانب در اواخر بهمن ماه، در اوایل اسفند ۹۷ از دستگاه دولتی استعفا دادم ولی هنوز پروسه استعفا تکمیل نشده است. از طرفی دانشگاه دولتی هم حکم اینجانب را تنظیم کرده است و نسبت به اخذ ردیف استخدامی اقدام کرده است. پروسه اخذ کد استخدامی چقدر طول میکشد؟ آیا برای من مشکلی پیش خواهد آمد؟ ممنون از وقتی که میگذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم چقدر طول می کشد ولی باید قبلش استعفا دهید مگر اینکه هنوز شما به عنوان کارمند ثبت سیستم نشده باشید که قابل مشاهده باشد.

  10. سیاوش
    پاسخ

    سلام استاد، وقت بخیر
    من کارشناسی رو مدیریت صنعتی خوندم در دانشگاه پیام نور
    و الان ترم آخر ارشد رشته ی مدیریت بازرگانی هستم در دانشگاه آزاد
    آیا از نظر مشغول شدن برای کار شانسی هست؟
    یا بهتره که به فکر دکتری باشم؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری به نظر من کمکی به پیدا کردن شغل نمی کند.

  11. بهروز
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده دانشجو دکترا مکانیک دانشگاه امیر کبیر هستم
    کارشناسی ارشد خودم رو هم با معدل ۱۷.۴۰ از دانشگاه امیر کبیر اخذ کردم سه مقاله آی اس آی هم دارم
    لیسانس خودم رو از دانشگاه آزاد سمنان با معدل۱۵.۸۰ گرفتم با توجه به صحبت های شما به خاطر لیسانس دانشگاه آزاد شانسی برای جذب هیئت علمی دانشگاه های ملی ندارم .دو سوال داشتم اول اینکه آیا احتمال جذب برای هیئت علمی دانشگاه های آزاد هم منتفی است؟ اگر نیست سوال دیگری داشتم آونم اینکه زمان کارشناسی به دلیل بیماری یک ترم مهمان دانشگاه آزاد شهر خودمون که شهر کوچکی است شدم ولی مدرک من همان دانشگاه آزاد سمنان (مرکر استان) خورده است فقط جلو درس های پاس شده در زمان مهمانی نوشته شده مهمانی.آیا این مورد بعد ها می تواند مشکل ساز شود یعنی کمیته جذب دانشگاه آزاد بگوید بگویند این تعداد واحد را در دانشگاه آزاد کوچک تر ی به عنوان مهمان گذرانده ایی ؟ نمرات دروس مهمانی همه بالای ۱۶ است
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱-ممکن است اگر رزومه شما قوی باشد علاوه بر آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور، برخی از دانشگاه های دولتی شهرستان نیز شما را بپذیرند. ۲- آن مشکلی نیست.

  12. روزبه
    پاسخ

    سلام آقای شیروی
    استاد بنده ارشد و دکتری را از دانشگاه MIT گرفتم در رشته معماری ساستینبل (sustainable) و لیسانسم را دانشگاه آزاد هشتگرد خواندم اگر بخواهم عضو هیات علمی دانشگاه بشم به نظر شما امکان داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد.

  13. ویدا
    پاسخ

    سلام من کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق دارم
    طلبه پایه ۱۰ حوزه ام هستم
    قصد دارم دکتری همین رشته ارشد را شرکت کنم به نظر شما خوب هست یا نه؟ ولی آینده شغلی ام را نمی دونم چی است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوب است.

  14. باران
    پاسخ

    سلام دکتر من امسال در جذب اختصاصی قوه قضاییه میخواهم شرکت کنم. چون آزمون نمی دهم باید چه کتابهایی بخوانم؟ و خواهش میکنم کمکم کنید که سوالات آن در چه موضوعاتی است؟
    اگر پرونده ای به من بدهند باید چگونه به آنها جواب دهم که قبول شوم ؟ خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب خاصی را سراغ ندارم. شما باید بر مواد امتحانی مسلط باشید. برای پاسخ به بخش دوم سوال، به کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب مراجعه کنید به خصوص در بخش منطق حقوق.

  15. دریا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر کارشناسی فقه و مبانی حقوق پیام نور هستم و ارشد حقوق بین الملل دانشگاه مفید، من بچه کنکور نیستم ولی کارهای پژوهشی ۲۰ مقاله و یک کتاب غیر مرتبط دارم، لطفا دانشگاههای خارج از ایران که میشود دکتری حقوق خواند را به من معرفی میکنید ، مانند دانشگاههای روسیه کدامشان می توانم پذیرش شوم.؟ آیا معدل هم تاثیر گذار است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر دانشگاه ها دارای دکتری هستند و لیست دانشگاه های معتبر را می توانید از سایت وزارت علوم اخذ کنید.

  16. پویا
    پاسخ

    سلام
    قبلا در پاسخ به پرسشگری درباره ی کیفیت دانشگاه هایی که حقوق را ارائه می کنند فرمودید دانشگاه های تهران و شهید بهشتی خوب هستند و دانشگاه قم
    سایر دانشگاه ها را چون سابقه ی چندانی در آموزش حقوق ندارند مد نظر قرار ندهید
    مقصودتان از قم کدام دانشگاه بود؟
    پردیس فارابی
    دانشگاه قم
    مفید
    آزاد قم
    یا…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس فارابی جزء دانشگاه تهران است. دانشگاه مفید غیر انتفاعی است.

  17. سامان
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من در مورد یک پرونده دانشگاهی به دیوان شکایت کردم و رای مثبت گرفتم و ۲۷ اسفند تاریخ ابلاغیه ام در سامانه ثنا ثبت شده. طبق قانون تا ۱۸ فروردین دانشگاه باید تجدیدنظر کنه. اگر تا این تاریخ تجدیدنظر نداد،من چطور میتونم از دیوان بخوام که پرونده رو با توجه به اینکه در مهلت ۲۰ روزه اگر دانشگاه تجدید نظر نداد. مختومه کنه و رای بدوی، قطعی بشه؟ باید چیکار کنم؟ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما باید صبر کنید که اول به دانشگاه ابلاغ شود. بیست روز از آن زمان بگذرد و سپس شما با مراجعه به دیوان می توانید اگر اعتراض نشده باشد، حکم قطعی را جهت اجرا دریافت کنید.

  18. کمال
    پاسخ

    با سلام استاد ارشد جزا بخونم یا رشته حقوق مالی اقتصادی؟ نمیخوام دکترا بگیرم چون وکیلم خواستم بدونم کدوم بهتره برام. مرسی بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر تمایل به پرونده های کیفری دارید، خب جزا بخوانید ولی رشته های حقوق مالی و اقتصادی بیشتر برای کارهای مشاوره ای مناسب است.

  19. سعید
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب دکتر
    پیرو سوال قبلی بطور کلی بهترین دانشگاههای ایران در ارشد حقوق (بخصوص حقوق بین الملل …) کدامند؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علامه از جمله بهترین ها هستند.

  20. حیدری
    پاسخ

    باعرض سلام و ادب

    استاد, ادامه تحصیل در رشته مالکیت فکردی در مقطع دکتری یا ارشد در خارج از کشور در کشور المان امکان پذیر هست و ایا پذیرش دارد؟ اقدام برای کدام دانشگاهای المان بهتر است؟
    وایا تحصیل در مقطع ارشد بهتر است یا دکتری؟
    باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکان دارد. برای دیدن دانشگاه های معتبر در آلمان یا هر کشور دیگر به سایت وزارت علوم مراجعه کنید.

  21. کمال
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای دکتر شیروی

    بنده دانشجوی کارشناسی هستم و علاقه ی شدیدی به ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری حقوق تجارت بین الملل در انگلیس یا یک کشور انگلیسی زبان یا دارای دانشگاه با زبان انگلیسی دارم
    بنده سطح زبانم خیلی خوب نیست اما میتونم متون عمومی رو بخونم و درک کنم اما در مورد متون تخصصی حقوق کمی مشکل دارم

    آقای دکتر به نظر شما برای ادامه تحصیل در ایران بمانم یا به کشور خارجی نقل مکان کنم؟

    با تشکر فراوان از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانید زبان خود را در حد مورد نیاز تقویت کنید و پذیرش بگیرید بهتر است خارج بروید البته باید پول هم داشته باشید چون بورسیه بعید است. اما اگر اینها هر کدام فعلا دست پیدا کردنی نیست، خب داخل بخوانید.

      • کمال
        پاسخ

        بسیار ممنون دکتر شیروی عزیز با آرزوی موفقیت و سلامتی روز افزون برای شما🌹🌹🌹

  22. محمد حسین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    آقای دکتر بنده کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور معدل ۱۹، ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی معدل ۱۷.۵۰، دکتری حقوق بین الملل عمومی از دانشگاه شهید بهشتی با معدل ۱۸.۵۰ دارم و در حال حاضر دانشجوی ترم آخر دکتری حقوق عمومی در دانشگاه علامه هستم. مدرک زبان هم آیلتس ۷ دارم. به دلیل جهشی خواندن از همدوره ای ها جوان تر هستم و امسال ۲۸ ساله میشم. از اکتر ۲۰۱۹ فرصت کار در یک پروژه پژوهشی در کشور فنلاند به مدت ۲ سال برای بنده فراهم شده. به نظر شما آیا شانسی برای هیئت علمی شدن در ایران برای بنده هست یا برای شرکت در پروژه مذکور برنامه ریزی کنم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم با توجه به کارشناسی پیام نور بسیاری از دانشگاه ها شما را در مراحل اولیه بررسی، حذف خواهند کرد.

  23. وحید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر سال نو شما مبارک انشاالله
    سوالی که داشتم اینه که
    ۱ برای ورود به امور عملی تجارت بین المللی آیا رشته حقوق تجارت بین الملل مناسب ترین است یا رشته هایی مانند شاخه های مختلف مدیریت و اقتصاد و حسابداری ؟
    ۲ آیا در زمینه ورود به سیستم شرکت های بین المللی لیاقت علمی و عملی در نظر گرفته میشود یا صرفا مدرک گرایی حاکم است؟ چونکه قطعا یک فارق التحصیل دانشگاه تهران قطعا با یک فارق التحصیل همین رشته از واحد دور افتاده شهرستان برابر نیست!
    ۳ آیا با دارا بودن توانایی های مثل تسلط به زبان های خارجی و … در کنار این رشته میتوان در کشور های همسایه مشغول به تدریس یا کار شد ؟
    ۴ تفاوت حقوق تجاری اقتصادی بین المللی دانشگاه تهران پردیس مرکزی و تجارت بین الملل در چیست و آینده کدامیک مناسب تر به نظر جنابعالی میرسد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- منوظ به داشتن لیسانس حقوق، رشته حقوق تجارت بین الملل خوب است. ۲- هر دو احتمالا ۳- احتمال را زیادتر می کند ولی تضمینی نیست. ۴- نمی دانم.

  24. شهریار ایرانی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من ارشد حقوق بین الملل هستم و امسال میخواهم هم برای دکتری آن آماده شوم و هم برای مصاحبه قضاوت (چون ارشدم از دانشگاه الف است بدون آزمون شرکت میکنم)
    ۱- به نظر شما چکار کنم که به هر دو برسم. دکتری اسفندماه است و قضاوت آذر ماه .
    ۲- برای مصاحبه قضاوت بدون آزمون چه کتابها و منابعی باید بخوانم؟
    ۳- در کل برای قبولی در مصاحبه چه کارهایی باید انجام دهم؟ خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر تسلط داشته باشید هیچ مشکلی نیست. اما اینکه دقیفا بگویم که چه چیزی در مصاحبه می پرسند سوال سختی است.

  25. عباس جانان
    پاسخ

    با عرض سلام آقای دکتر
    بنده ارشد کارشناسی فقه و مبانی حقوق پیام نور هستم و ارشد حقوق بین الملل دانشگاه مفید. حالا برای دکتری مردد شده ام که آیا حقوق بین الملل را ادامه دهم یا فقه و مبانی را؟ علاقه ام به حقوق بین الملل به دلیل دانشگاههای خوب و تحلیل مسائل سیاست خارجه است و فقه و مبانی را به دلیل کم بودن منابع و آسان بودنش برای دکتری میخواهم ، لطفا راهنمایی ام کنید. و بفرمائید کدام یک می تواند با رشته روانشناسی مطابقت بیشتری داشته باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم دکتری خیلی مفید فایده نیست.

  26. هدیه
    پاسخ

    با سلام. من فارغ التحصیل ارشد روان شناسی هستم و رشته من در دبیرستان انسانی بود. جزو استعداد درخشان دانشگاه هستم. به طوری که بدون کنکور وارد ارشد شدم. الان خیلی دلم میخواد پزشکی هم بخونم. به نظرتون امکانش هست که من کنکور تجربی بدم برا پزشکی؟ یا حتما باید رشته دبیرستانم تجربی می بوده؟ ممنون میشم در کل راهتماییم کنید که چطور می تونم رشته پزشکی رو بخونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی باید ارشد را کنار بگذارید.

  27. الهام قوامیان
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید حدمت اقای دکتر شیروی گرامی سال نوتون مبارک
    من الهام قوامیان هستم دارنده مدرک کاردانی و کارشناسی اموزش زبان و دانشجوی ارشد آموزش زبان انگلیسی ولی قصد دارم بعد از تمام کردن درسم در مقطع ارشد و دکتری رشته مشاوره بخونم و در دانشگاه درس بدهم می خواستم بپرسم ایا جهت شرکت در فراخون هیت علمی مشکلی پیش نمی اید؟ با تشکر
    الهام قوامیان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حتما مشکل پیش می آید. اگر دنبال هیات علمی هستید حتما باید دانشگاه درجه یک و همه مقاطع یکسان.

  28. حسن
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر حقوق ماهیانه هیات علمی واحد تهران دانشگاه آزاد مرکز بیشتر هست یا حقوق هیات علمی دانشگاه دولتی زنجان. اگر یه کسی که تازه میخواد استخدام بشه و براش حقوق دریافتی ماهیانه مهمه.حقوق واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد بیشتره یا دولتی زنجان؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالا قدری زنجان بیشتر باشد ولی خیلی تفاوت زیادی نیست. اگر پول براتون مهم باشد هیات علمی نشوید.

  29. سیده حکیمه اکبری
    پاسخ

    باسلام اقای دکتر
    من دانشجوی ارشد روان شناسی آزادم تا یک ماه دیگه هم دفاع دارم سوالم اینه میتونم مدرک کارشناسی رو که بدو ثبت نام به دانشگاه دادم جهت ثبت نام در ارشد بگیرم . اصل مدرک کارشناسی رو منظورمه . البته فارغ التحصیل ارشد ازاد هم میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دولتی مجانی نباشید می توانید والا باید هزینه بدهید.

  30. عارفه
    پاسخ

    سلام استاد برای فعالیت در زمینه حقوق ورزشی چه گرایشی باید خواند؟

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حقوق خصوصی بیشتر ارتباط دارد هر چند که از زوایایی با حقوق عمومی هم مرتبط است.

  31. امید
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال نو خدمت استاد گرانقدر و تشکر از شما جناب دکتر برای مسلط شدن درمباحث حقوقی برای فارغ التحصیل رشته حقوق مخصوصا برای کسی که میخواهد پا در وادی وکالت یا قضاوت بگذارد چیست؟ منظور مطالعه بر روی چه مواردی و موضوعاتی میباشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق بسیار گسترده است ولی در کل یک مجموعه منسجم است که رفتار ما را کنترل می کند. مطالعه در هر بخش به درک بهتر از بخشهای دیگر منجر خواهد شد. گرایشها گول زننده و مانع از درک صحیح حقوق است.

  32. سعید
    پاسخ

    باسلام و تبریک سال نو
    بهترین دانشگاههای ایران برای ارشد حقوق تجارت بین الملل بترتیب کدامند؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های دولتی زیادی این رشته را ارائه نمی کنند که خیلی بین آنها حق انتخاب داشته باشید.

  33. صلاح الدین حسینی
    پاسخ

    سلام دکتر من کارشناسی حقوق دارم و دارم واسه ارشد میخونم اگر حقوق تجارت بین الملل بخوانم میتونم هم در امور حقوقی داخلی و هم در امور بین المللی وکالت کنم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکالت در هر کشور منوط به اخذ پروانه از آن کشور است و ربطی به گرایش شما ندارد.

  34. رسول صادق
    پاسخ

    سلام علیکم
    باعرض ادب واحترام وتبریک سال جدید محضر استاد محترم لطفا در صورت امکان در خصوص ابعاد حقوقی محل داوری راهنمایی لازم رامبذول فرمایید
    ارادتمند رسول صادق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید.

  35. دریا
    پاسخ

    با عرض سلام آقای دکتر بنده کارشناسی فقه و مبانی حقوق پیام نور هستم و معدل ۱۳ و ارشد را حقوق بین الملل دانشگاه مفید خواندم ، حالا برای دکتری مردد هستم که آیا حقوق بین الملل بخوانم که شانس قبولی کمتری دارم یا فقه و مبانی حقوق بخوانم که از آینده آن بی اطلاعم . البته تنها امیدم قبولی در دانشگاه امام صادق است .
    ۱- به نظر شما کدام رشته را ادامه بدهم ؟
    ۲- آیا خانم ها برای فقه و مبانی حقوق دانشگاه امام صادق می توانند قبول شوند و شرایط آن چیست؟
    ممنون از پاسح شما .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- به نظرم برای وکالت اقدام کنید و بعد اگر خواستید برای دکتری زیرا احتمال پذیرش شما به عنوان هیات علمی نیست.

  36. اصغر قاسمی
    پاسخ

    سلام ضمن تشکر از همت شما.آیا بعدلزآزمون جامع می توان انصراف داد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انصراف از دکتری که هر زمانی امکان پذیر است.

  37. مسلم
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد بنده کارشناسی حقوق دارم و برای مقطع ارشد و دکتری در گرایش تجارت بین الملل برای خارج از کشور میخام اقدام کنم نمره آیلتسم بالاست شما کدوم کشورا و کدوم دانشگاهها رو بهم پیشنهاد میکنین؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کشورهای انگلیسی زبان خوبند و بهتر است لیست دانشگاه های معتبر را از سایت وزارت علوم پیدا کنید.

  38. علوی
    پاسخ

    من لیسانس ریاضی شیراز و ارشد هواشناسی تهران شمال دارم. آیا می توانم دکترای حقوق شرکت کنم و چه منابعی را باید مطالعه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر نمی توانید.

  39. شهاب جمشیدی مقدم
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی

    آیا بی او تی در زمره گروه قراردادی است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال مبهم است. متوجه نمی شوم که منظور از گروه قراردادی چیست.

  40. سیاوش
    پاسخ

    سلام و درود جناب دکتر
    خواهشمندم این دو سوال را پاسخ فرمایید:
    ۱- آیا مراتب استادی (استادیار، دانشیار و استاد) که از سوی موسسه ایرانی (دانشگاه یا پزوهشگاه) به هیات علمی داده می شود صرفا در ایران کاربرد دارد و یا می تواند در رزومه یک شخص برای مقاصد علمی-پژوهشی در کشوری دیگر هم مورد بررسی قرار گیرد؟
    ۲- آیا همچین عناوینی همراه مدرک یا ابلغیه قابل ترجمه دارند؟ مثلا یک دانشیار یا استاد در ایران با کدام مدرک می تواند ثابت کند که دانشیار یا استاد است؟

    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- این مراتب در همه دنیا شناخته شده است و جزء رزومه فرد محسوب می شود. ۲- حکم کارگزینی.

  41. زهره
    پاسخ

    سلام، خدمت استاد گرامی؛
    بنده امسال در آزمون دکتری حقوق نفت و گاز، شرکت کردم؛ احتمال دعوت به مصاحبه هم برای خودم، پیش بینی میکنم اما نمیدونم برای زبان نفت و گاز، چه منابعی برای مطالعه در این وقت کم مناسبه و یا کلن، با چه کتابهایی خودم ر آماده مصاحبه کنم؛ خواهشمندم اگه کتابهایی ر در این زمینه مفید میدونین؛ معرفی بفرمایین.
    لطف بزرگی در حق این کوچکترین شاگردتون میکنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مصاحبه به مصاحبه کنندگان بستگی دارد و بنابراین نمی توان توصیه خاصی کرد. مهم تسلط شما بر دروس است.

  42. Omid
    پاسخ

    سلام
    ۳۲ سال دارم و فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه آزاد. شاغل در یکی از نهاد های حکومتی هستم.
    به رشته ی حقوق و وکالت بی نهایت علاقه دارم،فشار کاری زیادی ندارم و بعد از ظهر ها و شب ها تمام وقتم خالی هست.
    به نظرتون بخونم تا از طریق کنکور سراسری دانشگاه دولتی قبول بشم یا زمان رو هدر ندم و در سال جدید دانشگاه آزاد شهر خودم بدون کنکور حقوق بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دانشگاه دولتی بهتر است ولی باید تمام وقت بروید دانشگاه و بعید است استادان قبول کنند که شما از راه دور درس بخوانید.

  43. حسن
    پاسخ

    سلام
    با دارا بودن مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی و هم چنین ارشد در گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی می شود در آزمون وکالت هم شرکت کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. لیسانس حقوق یا فقه و مبانی لازم است.

  44. محمد احمدی راد
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند
    امسال کنکوری ، رشته ریاضی و دانش آموز ممتاز نیز هستم
    با توجه به بیکاری گسترده در رشته های مهندسی و نبود صنعت پویا در کشور، در تحصیل در رشته های مهندسی حتی در دانشگاه های ممتاز تهران نظیر شریف دچار تردید شده ام و خیلی از فارغ التحصیلان شریف استاد دانشگاه هستند با یک حقوق مختصر که ارزش این همه تلاش را ندارد اگر هم شغل استادی گیر بیاید و استخدام بانک ها و دیگر موسسات عمدتا رشته های علوم انسانی نظیر حقوق و مدیریت مالی و فایننس و غیره است و حتی در صورت تحصیل در رشته مهندسی این رشته ها از اهمیت چندانی در جامعه برخوردار نیستند و جزو رشته های رو بنایی هستند برخلاف علوم انسانی که جزو رشته های زیر بنایی اند و حتی از درآمد رشته پزشکی نیز برخوردار نیست .نظر خودم اینه که مهندسی صنایع شریف بزنم و در دوره فوق لیسانس در دانشکده مدیریت و اقصاد شریف اقتصاد انرزی و در دوره دکتری از یکی از دانشگاه های آمریکایی در فایننس آپلای کنم یا سال دیگه بمونم و تجربی آزمون بدم ، بنظر شما برای کسی که از استعداد تحصیلی بالایی برخوردار است کدآم رشته می تواند آینده درخشان تری داشته باشد ، لطفا نظرتان رو در باره زمینه شغلی اقصاد و فایننس در داخل و خارج بفرمایید .
    یا در یکی از رشته های دارای تعهد استخدام برم بی دردسر یک کسب و کاری هم در کنار داشته باشم .
    اگر لطف کنید کمی من رو راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیشرفت فنی در کشور مدیون رشته های مهندسی است و هنوز مهندسان نسبت به سایر رشته ها از وضعیت کاری مناسبی برخوردارند. فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی بیش از سایر رشته ها دچار بیکاری هستند. فعلا روی رشته لیسانس تمرکز کنید تا در آینده چه نظری داشته باشید.

  45. مسلم
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد بنده با معدل ۱۳ از دانشگاه پیام نور لیسانس گرفتم اگر مقطع ارشد و دکتری رو با معدل الف از دانشگاه دسته اول فارغ التحصیل بشم شانسم برای هییت علمی شدن چند درصد هست؟
    ۲-آیا راهی برای جبران معدل پایینم هست مثلا نوشتن مقالات زیاد و داشتن رزومه قوی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا شرط لازم را ندارید. برای جبران باید دوباره لیسانس بگیرید.

  46. محمد
    پاسخ

    سلام، وققتون بخیر، اگر مدرک کارشناسی را از موسسه غیر انتفاعی ولی مدارک ارشد و دکترا از دانشگاه دولتی باشد می توان عضو هیئت علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی کم می شود.

  47. جلال احمدی
    پاسخ

    سلام
    من امسال کنکوری هستم و تراز کانونم خیلی خوبه
    بین دانشگاه علوم قضایی و حقوق تهران و مدیریت مالی و حتی اقتصاد تهران خیلی مردد هستم که باید کدوم رو بزنم با توجه به اینکه مورد اول شغلش تضمین شده است
    می شه راهنماییم کنید .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچ رشته ای فعلا کار تضمینی ندارد ولی حقوق تهران بهتر است.

  48. محمد امین
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر عزیز
    بنده به تازگی در رشته اقتصاد فارغ التحصیل مقطع دکتری شدم. هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری خود را در دانشگاه های سراسری گذراندم. با توجه به اینکه بنده مقطع دکتری خود را در دانشگاه ن چندان معتبر گذراندم (البته سراسری) آیا امید به جذب هیات علمی دارم. در ضمن بنده تمام مقاطع را بدون وقفه گذراندم و طی این مدت بیش از صد مقاله معتبر به چاپ رساندم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره باید قبول کنید که این نوع رشته ها خیلی به هیات علمی شدن وابسته است و رقابت شدید است ولی در مجموع شما وضعیت بدی ندارید.

  49. محمدرضا هاشمی
    پاسخ

    سلام و درود بر شما چناب آقای دکتر شیروی،
    عرض ادب و ارادت خدمت گل شما،
    من محمدرضا هاشمی هستم دانشجوی دکترای مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز،
    در حال حاضر دارم روی مقاله ای کار میکنم که در مورد: شناسایی و رتبه بندی موانع و چالشهای قانونی و حقوقی پیش روی شرکت ملی نفت ایران در راستای بین المللی شدن، هستش.
    در این مقاله پژوهشی، کلیه قوانین حاکم بر شرکت ملی نفت ایران احضا شده و از نظر کلیات می خوام ببینم کدوم قوانین مانع هستند در راستای بین المللی شدن شرکت ملی نفت ایران، ممون میشم نظرتون رو بفرمایید،
    ۱- از نظر شما به طورکلی کدام قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت شرکت ملی نفت ایران به نوعی عامل بازدارنده هستش برای بین المللی شدن شرکت ملی نفت ایران؟
    ۲- سایر مسایل و چالش های قانونی و حقوقی در راستای بین المللی شدن شرکت ملی نفت ایران کدامند؟ مثلا: تعدد قوانین، تعارض قوانین و …،
    ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید.
    در صورتی که منبع خاصی در این زمینه پژوهشی می شناسید بهم معرفی کنید.
    سپاسگزارم
    ارادتمند شما
    محمدرضا هاشمی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به طور کلی اینکه شرکت توانایی ندارد که مثل یک شرکت تجاری در خصوص استخدام، اخراج، تصمیم گیری و … اقدام کند مهم ترین مانع این شرکت است. در واقع اسم شرکت است ولی محتوی یک سازمان دولتی است با کلی محدودیتهای قانونی. جواب به این سوالات نیاز به نوشتن مقالات متعدد دارد.

  50. کیان قهرمان
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    بنده دانشجوی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ترم سه روزانه دانشگاه گیلان با معدل ۱۸ و کارشناسی فقه و حقوق روزانه دانشگاه دولتی شهرستانی با معدل ۱۷ به بالا هستم آیا پایان نامه خوبی داشته باشم آیا میتونم به دکتری دانشگاه های دولتی درجه دو یا یک امیدی داشته باشم ؟
    سپاس فراوان از مطالبتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *