پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. آرمین
    پاسخ

    درود بر استاد عزیز.از اینکه پاسخ یک دانشجو را می دهید ممنونم.خدا شما را حفظ کنه استاد.اینکه استاد تمام دانشگاه این طور وقت میزاره برای دانشجو و سوال کننده والله شایسته تقدیر.سلامت باشید و پایدار.کتاب حقوق تطبیقی هم خریدم.درود بر شما

  2. حسین
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر حقوق هیات علمی دانشگاه آزاد در بدو استخدام چقدر کمتر از حقوق هیات علمی دولتی در بدو استخدام است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی تفاوت ندارد.

  3. ن.ف
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوارم
    ۱. دلیل اینکه همه دانشجوهای حقوق را تشویق به انتخاب گرایش تجارت بین الملل میفرمایید چیست؟
    ۲. به نظر شما اینکه این رشته در اکثر دانشگاه های ازاد بی کیفیت تدریس میشود کار درستی هست؟
    ۳. چطور میتوانم در این رشته کاراموزی و سپس وارد بازار کار شوم. ؟

    بنده وکیل پایه یک دادگستری و فارغ التحصیل ارشد این رشته از دانشگاه روزانه تهران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- جواب این سوال را به کرات داده ام که می توانید مراجعه کنید. ۲- بسیاری از دانشکده ها اعم از دولتی و غیر آن بیشتر دنبال راه اندازی رشته های لوکس هستند فارغ از اینکه توانایی اداره آن رشته را دارند یا نه. ۳- باید جایی که فعالیتهای تجاری بین المللی می کنند اعم از بخش دولتی یا خصوصی کارآموزی و مشغول به کار شوید.

  4. آیدا1397
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    تشکر فراوان جهت پاسخگویی به سوالات یک سوال داشتم
    عضو هیئت علمی پیمانی هستم پس از سه سال خدمت در دانشگاه و پایه ۳ بودم که برای مدت۱۰ ماه دانشگاه قرارداد من را تمدید نکرد ولی بدون داشتن قرارداد در دانشگاه به صورت تمتم وقت مشغول فعالیت آموزشی و پژوهشی بودم و در جلسات گروه، دفاع پایان نامه و… از طریق اتوماسیون دعوت می شدم و شرکت می کردم!!!
    به دیوان شکایت کردم دیوان از دانشگاه پاسخ خواست دانشگاه به من گفت شکایت را مسترد کنم و متنی را آماده کردند که در ان قید شده بود حقوق این مدت را مطالبه نکنم و حکم پایه ۱ برای من زده شود.

    اولا : آیا با این توضیحات بعدا می توان حقوق از دست رفته و پایه ها را مطالبه کنم مثلا بعد از رسمی شدن

    دوما: ایا با توجه به حضور تمام وقت در دانشگاه و نامه هایی که در مدت نداشتن قرارداد پیمانی به برای حضور در جلسات و… به من ارجاع داده شده می توانم علیه دانشگاه دادخواست بدهم که بیمه من را در این مدت پرداخت کند چون در سامانه کارگزینی ۱۰ را وقفه خدمتی لحاظ کرده اند.
    ممنون میشم پاسخ بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بعید می دانم. ۲- خیر.

  5. سحر
    پاسخ

    سلام استاد ببخشید میخواستم در مورد شرط تعدیل در قراردادهای بین الملل کار پژوهشی انجام بدم امکان داره راهنماییم کنید
    ۱- در مورد کتب و مقالات و سایت هایی که مربوط هستند اگر معرفی بفرمایید ممنون میشم, کتاب تجارت بین الملل و حقوق نفت وگاز حضرتعالی رو دارم ولی در قسمت شرط تعدیل قیمت فقط به کتاب قرمز فیدیک ارجاع داده اید و خوب میخواستم با تفصیل بیشتری مطالعه کنم
    ۲-آیا در قراردادهای تجاری داخلی شرط تعدیل کاربرد دارد؟
    ۳-به نظر شما آیا کار پژوهشی خوبی میتواند باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع خیلی نو نیست ولی جالب است.

  6. الهه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی مواد امیرکبیر با معدلی کمی بیش از ۱۴/۱ (پس از حذف دروس افتاده از معدل
    )هستم آیا با توجه به معدل کارشناسیم منوط اینکه ارشد و دکترا با رزومه ی قوی و معدل بالا فارغ شوم شانسی برای جذب هیئت علمی میتوانم داشته باشم ؟ یا کلا باتوجه به عملکرد کارشناسی بعید بنظر میرسد و بیخیال آن شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم خیلی بعید است که شما در ارشد و دکتری یه دفعه متحول شوید و نمرات شما خیلی مشعشع شود.

  7. علی
    پاسخ

    سلام. من کارشناسی اقتصاد دارم از دانشگاه بوعلی با معدل ۱۸
    ولی علاقه ای به رشتم ندارم و قصد دارم ارشد جامعه شناسی بخونم. با این حال اگر دکتری هم جامعه شناسی بخونم آیا مشکلی برای هیات علمی شدن برام ایجاد نمیشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فارغ التحصیلان جامعه شناسی که هر سه مقطع را از دانشگاه های عالی گرفته اند بیکارند چطور به شما که لیسانس غیر مرتبط هستید کار بدهند.

  8. سینا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، خیلی ممنونم از پاسختان برای سوالم در خصوص تاثیر فعالیت های پسادکتری در ارتقا. فرمودید”کلیه فعالیتها باید در دوره استادیاری باشد…” . بنابراین فعالیت پسادکتری به شرط تامین حداقل ها لحاظ خواهد شد؟ چون استنباط از فرمایشتان نه تنها پسادکتری بلکه از بدو فارغ التحصیلی فعالیت ها لحاظ می شوند.
    واقعا خسته نباشید عرض می کنم هم از پاسختان و هم از حوصله ای که برای اینهمه مخاطب در نظر گرفته اید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقالات مستخرج از رساله لحاظ می شود حداکثر در سقف ۵ نمره. اما سایر فعالیتها اگر بعد از اخذ دکترا و قبل از هیات علمی باشد، با لحاظ تأمین حداقل ها از فعالیتهای دوره استادیاری، لحاظ می شود.

  9. امیرحسین
    پاسخ

    سلامی دوباره. آقای دکتر من به حقوق علاقه دارم و امسال قراره کنکور بدم. به نظرتون فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران بیشتر ارزش داره یا حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدان؟ برای قضاوت.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا نمی خواد هنوز شروع نکرده بخواهید قاضی شوید. حقوق اولویت دارد.

  10. عزت
    پاسخ

    آقای شیروی بین قاضی بودن تو مرکز استان و عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی مرکز استان، کدام یک بهتره؟؟ از نظر مزایا و…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مزایای چی؟ معلمی که مزایای مادی ندارد.

  11. امیررضا
    پاسخ

    سلام بر شما. شما بین رشته های حقوق، اقتصاد و مدیریت، بازار کار کدام یک رو بهتر میدونید؟ با کدام یک از رشته های بالا میتوان وارد دنیای سیاست و پست و مقام شد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق.

  12. امیرحسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. به نظر شما عاقلانه است که یه نفر علاقه ای به پزشکی نداشته باشه، ولی به خاطر مسائل مالی و شان اجتماعی بره پزشکی بخونه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علاقه چیز ثابتی نیست. بعد از شروع ممکن است علاقه پیدا کنید.

  13. نیما داننده
    پاسخ

    عرض ادب.جناب آقای دکتر ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.بنده ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه سراسری تهران دارم.مقطع دکتری هم سراسری میخونم و در مراحل پایانی رساله هستم.دو مقاله isi یک مقاله علمی پژوهشی و چند مقاله علمی ترویجی هم دارم.معدل ارشد و دکترا هم اکثرا بالاست.مدرک زبان آیلتس با نمره شش و نیم هم دارم.به شدت به هیات علمی امیدوار هستم.اما یه مشکلی دارم.کارشناسی را از پیام نور دریافت کردم.با معدل پانزده.لطفا بغرمایید امیدی هست برای هبات علمی!؟در جواب بعضی دوستان فرمودین به جای پیام نور در یک دانشگاه طراز اول بخوانید.آخه چرا پیام نور رو حساب نمیکنن؟به خدا ما از دانشگاه آزادیا سطح علمیمون بسیار بالاست.اونا نهایت چند صفحه جزوه پاس کردن ما نشستیم و تمام کتاب رو خوندیم.این درست نیست که به خاطر مدرک پبام نورمون ما نتونیم با بقیه رقابت کنیم.اگر اینطور هست اصلا چرا این دانشگاه رو از ریشه باطل نمیکنن!؟الان من چیکار کنم وافعا!اینهمه زحمت کشیدم این درست نیست که به خاطر پیام نور بقیه زحماتمونو نادیده بگیرند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جوابها در این سایت بر اساس اطلاعات و تجربیات است و کمتر در مورد صحت و سقم آن قضاوت می شود. البته در همه دنیا اینکه شما از کدام دانشگاه فارغ التحصیل می شوید در شغل و حرفه بعدی شما تأثیر دارد و به این جهت همه سعی می کنند در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کنند.

  14. علی
    پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد ارجمند بنده کارشناسی از دانشگاه قوی روزانه شهرستان با معدل ۱۷.۸۰ هستم و امسال قصد دارم ارشد شرکت کنم و همچنین آزمون های شغلی مانند قضاوت و وکالت را هم در برنامه های بعدی دارم
    ۱.از نظر شما کدام گرایش آینده اقتصادی بهتری خواهد داشت با توجه به اینکه بنده آیلتس دارم و توانایی در زبان عربی به حد قابل قبول
    ۲.آیا حقوق تجاری اقتصادی بین المللی دانشگاه تهران کمترین تفاوتی با حقوق تجارت بین الملل سایر دانشگاه های دولتی دارد؟ اگر بله تفاوت در چیست؟
    ۲.نظر به اینکه امروزه دانشکاه آزاد نیز خیل عظیمی دانشجو در زمینه تجارت بین الملل تربیت میکند آیا کماکان فارق التحصیلان دانشگاه های طراز اول تهران برای اشتغال و فعالیت در اولویت کارفرمایان هستند یا تفاوتی وجود ندارد؟
    ۳.با توجه به وضعیت با سابقه تحصیل در دانشگاه دولتی ولی شهرستان و همچنین معدلم شانس هیات علمی شدن بنده را در چه حد میدانید ؟ یعنی تحصیلات بعدی در دانشگاه های برتر و امتیاز ایثارگری و پژوهشی میتوند این نقایص را جبران کند؟

    با تشکر فراوان از شکیبایی حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- ۲- حقوق تجارت بین الملل بخوانید و بعد نفت و گاز. ۳- متوسط با این همه فارغ التحصیل حقوق.

  15. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام دکتر ببخشید مزاحکتون شدم. کارشناسی سخت افزار دارم . سربازی هم رفتم ارشد و دکتری بخونم خوبه یا برم دنبال مهارت. رشته کارشناسیم سخت افزار بود. البته وضع مالیمون بده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهارت که بهتره ولی اگر در عین حال دانشگاه درجه اولی قبول شدید، خب آن را هم بروید.

  16. سمانه.ر
    پاسخ

    سلام.جناب آقای دکتر عزیز سوالی داشتم.چطور میشه وکیل بین الملل شد؟!چند تا از،سایتها اطلاعاتی فقط،در این حد گذاشتن که به صورت مجازی و به زبان انگلیسی باید در طی هفت سال حداقل پنج دوره از ده دوره رو پاس کنه تا توسط کانون بین المللی وکلا IBA بتونه دیپلم فعالیت حقوقی کسب کنه.اابته تاریخ این اطلاعیه مال چندین سال پیشه و الان نمیدونم چنین امری صحت داره یا نه.این وکیل بین الملل شدن یعنی در همه کشورها میشه وکالت کرد؟!یعنی دفتر کاری ایران باشه ولی در همه کشورها میشه فعالیت کرد یا نه معنی دیگه ای داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکیل بین الملل یعنی چه؟ اگر منظور این است که بتواند در کشورهای گوناگون وکالت کند که چنین کسی را نداریم و برای وکالت در هر کشور باید مجوز وکالت از آن کشور اخذ شود. برای طرح دعاوی بین المللی در مجامع بین المللی و داوری نیازی به پروانه وکالت نیست. عضو یک انجمن بودن به معنای وکیل بودن نیست.

  17. حديث
    پاسخ

    سلام حقوق اساتید حق تدریسی چقدره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به مدرک تحصیلی، رتبه دانشگاهی و حکم اعضای هیات علمی دارد.

  18. افتخار نیازی
    پاسخ

    عرض ادب.استاد عزیز یک سوال دارم از محضرتون.من کارشناشی حقوق دارم از،دانشگاه آزاد.متاسفانه افت تحصیلی داشتم و معدلم سیزده و نیم شد.به شدت دارم میخونم و هدفم تمام کردن ارشد و دکتری در دانشگاه سراسری هست برای هیات علمی شدن.فقط یک مشکلی دارم.تو بخشنامه جذب هیات علمی شرط معدل گذاشتن.متاسفانه من حتی اگر در مقطع ارشد و دکتری سراسری معدل الف هم باشم،به خاطر معدل پایین کارشناسی جذب هیات علمی مقدور نخواهد بود.برای همین تصمیم گرفتم مدارک کارشناسی رو ببرم و در یک دانشگاه پیام نور معادل سازی بکنم و چند واحدی پاس کنم که هم معدلم بالا بره هم مدرک کارشناسی دانشگاه پیام نور بگیرم.چاره دیگه ای به ذهنم نمیرسه.سوالم این بود آیا منی که یک مدرک کارشناسی حقوق از دانشکاه آزاد دارم میتونم برای یک مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور اقدام کنم؟!البته شروع از صفر منظورم نیست.من فقط،میخام نمرات و واحدهایی را که در دانشگاه آزاد خوندم معادلسازی کنم و در دانشگاه پیام نور فقط چندین واحد بخونم برای بالا بردن معدلم.طبیعتاً یک مدرک کارشناسی حقوق هم از پیام نور اخذ خواهم کرد.آیا این کار امکانپذیر هست!ببخشید که طولانی شد سوالم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست که در پیام نور کارشناسی بخوانید ولی این امر به شما کمک نخواهد کرد و بهتر است یا بیخال هیات علمی شوید که با نحوه درس خواندن شما سازگاری ندارد و یا برگردید یک دانشگاه طراز اول و لیسانس حقوق را شروع کنید.

  19. سجاد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    آیا از دانشگاه آزاد به سرارسری میتوان انتقالی گرفت؟
    رشتم کارشناسی مهندسی کامپیوتر هست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  20. آرمین
    پاسخ

    سلام استاد.چرا با اینکه می گویند در نظام کامن لا سابقه قضایی حرف اول را می زند این همه قانون مصوب داریم؟من همیشه فکر می کردم انگلیس به عنوان سیستم کامن لا اصلا قانون مصوب ندارد ولی الان دیدم مثلا دکتر میر محمد صادقی در کتاب جزای اختصاصی از دهها قانون مصوب در انگلیس به عنوان نماد کامن لا صحبت کرده! استاد ببخشید طولانی شد فقط می خوام بدونم راسته که میگن کامن لا در حال احتضار هست؟! و داره به نظام رومی-ژرمنی نزدیک میشه؟ ممنونم استاد عزیز.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در انگلستان نیز قوانین زیادی تصویب شده است که قوانین موضوعه آن کشور را تشکیل می دهد که با الحاق آن کشور به اتحادیه اروپا این روند حتی تشدید گردید. برای اطلاع بیشتر به کتاب حقوق تطبیقی اینجانب مراجعه کنید.

  21. سینا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آیا فعالیت های علمی انجام شده در دوره پسا دکتری، پس از جذب هیات علمی در ارتقا محاسبه می شود؟

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کلیه فعالیتها باید در دوره استادیاری باشد. البته اگر حداقل امتیازات لازم را داشته باشید، امتیازات بعد از اخذ دکتری می تواند جنبه تکمیلی داشته باشد ولی نمی تواند حداقلها را تأمین نماید.

  22. مجید
    پاسخ

    سلام دکتر
    پردیس دکتری مدیریت بازرگانی بهتره یا دانشگاه ازاد؟
    از لحاظ اعتبار و مدرک و ..
    من لیسانسم دانشگاه دولتی شبانه
    ارشدم ازاد
    دکتری کدوم باشه بهتره چون من کارمند بانک دولتیم و هیات علمی نمیتونم بشم و واسم اعتبار و مدرک و وجهش مهمتره.
    شما کدوم رو ترجیح میدی جدای از مسایل مالی !؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پردیس دانشگاه های شناخته شده بهتر است.

  23. علی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر،۲۶سالم هست و بنا به دلایلی نتونستم ادامه تحصیل بدم،دیپلم ریاضی دارم،شغل آزاد دارم،به نظر شما مدیریت رشته خوبیه برای من؟چون سال ها از ریاضیات دور بودم مطمئن نیستم بتونم مهندسی بخونم،رشته فقه و حقوق هم میتونم بخونم ولی حقوق نمیتونم .ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فقه و حقوق بخوانید.

  24. حمیدرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر بمده کارشناسی ارشد برق دارم و کارمند دولت هستم . میخواستم یکی از این دو رشته را انتخاب کنم (به دلایل مختلف) ۱-ارشد علوم سیاسی
    ۲-ارشد مدیریت
    لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر از وقتی که برای خوندن این درخواستم گذاشتید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر چند که بی فایده است ولی ارشد مدیریت بخوانید بهتر است.

  25. حسین
    پاسخ

    سلام
    من معلم و فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان با معدل ۱۸.۶ و ارشد دانشگاه علامه طبابایی با معدل ۱۹.۲ هستم. در حال حاضر هم دانشجوی دکترا دانشگاه علامه هستم، آیا بعدا شانسی دارم برای هیئت علمی شدن؟ و دوم اینکه من کارمند دولت هستم به چه نحوی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کارمند باید استعفا بدهد که بتواند هیات علمی شود. در صورت پذیرفته شدن در هیات علمی، سابقه بیمه شما حفظ می شود ولی پایه های هیات علمی از ابتدا شروع می شود.

  26. محسن
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر،میخواستم بدونم با توجه به اینکه شما تجربه در زمینه مصاحبه دکتری دارید بیشتر تمرکز اساتید مصاحبه کننده بر چه ملاک هایی استوار هست آیا داشتن چند مقاله کنفرانسی که اغلب ضابطه ی علمی نداره بهتره یا اینکه مثلا دانشجو یک مقاله علمی پژوهشی داشته باشه
    همچنین بنده ارشد حقوق ثبت دانشگاه علوم قضایی هستم حال ک باید باید دکتری خصوصی شرکت کنم تا چ حد از بچه های حقوق خصوصی که در دانشگاه های شهرستان ها غیر تهران درس خوانده اند از اولویت کمتری برخوردارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۵۰ نمره از صد برای آزمون کتبی است. ۲۰ نمره مربوط به روزمه شما شامل معدل دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و نمره زبان و مقالات و کتب است. ۳۰ نمره نیز مربوط به مصاحبه که کلیه جوانب از نحوه حرف زدن شما تا پوشش شما، همراه داشتن مدارک لازم، نحوه جوابگویی به پاسخها و سطح دانش و تفکر شما همه تأثیر خواهد داشت. همیشه در جلسه مصاحبه مودب باشید و بنا نیست که در آنجا حتما ثابت کنید که خیلی از استادان مصاحبه کننده بشتر دانش دارید. اگر سوالی را بلد نیستید سعی در پیچاندن اساتید نکنید چون این امر روی آنها اثر منفی از شخصیت شما می گذارد.

  27. صائب محمدی
    پاسخ

    سلام استاد محترم بنده معلم با مدرک کارشناسی ارشد فلسفه و کلام هستم معدل کارشناسی ۱۷ و ارشد ۱۵.۶۳ است و قصد دارم دکتری بگیرم و هیئت علمی شوم آیا با معدل ارشد زیر ۱۶ امکان هیئت علمی شدن هست?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به دانشگاه دارد که شما می خواهید تقاضا بدهید و سابقه تحصیلی و رزومه شما.

  28. پیمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    قبلا از اینهمه حوصله شما سپاسگزارم
    آیا امکان انتقال هیات علمی پژوهشگاه هایی که تحت وزارت علوم نیستند مثل پژوهشگاه انرژی یا فضایی و غیره به دانشگاهها وجود دارد؟ همچنین حالت برعکسش رو هم بفرمایید.
    بسیار بسیار سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی مورد تأیید وزارت علوم باشد امکانش هست.

  29. H
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    استاد بزرگوار بنده بین دو انتخاب مردد هستم ، ارشد تجاری اقتصادی دانشگاه تهران و ارشد تجارت بین الملل دانشگاه بهشتی. امکانش هست راهنمایی بفرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل شناخته شده است ولی ارشد تجاری اقتصادی تجاری بین المللی خیلی تعریف شده نیست هر چند که خیلی از درسها مشترک است.

  30. عامری
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    من لیسانس فیزیک هستم به صورت تصادفی علاقمند به امر تدریس شدم و توانستم در معلمی پیشرفت کنم الان رشته مدیریت آموزشی در مقطع ارشد را انتخاب کرده ام آیا این تغییر رشته موفقیت آمیز خواهد بود.؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره یک ارشد است ولی اینکه برای شما معجزه ای کند، خیر.

  31. حسینی
    پاسخ

    با عرض سلام.
    من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست دانشگاه پیام نور هستم. با توجه به اینکه این رشته در ایران جایگاه مناسبی ندارد، تصمیم دارم در رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهم، بین دو رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت فناوری اطلاعات کدام رشته را انتخاب کنم که بعد از فارغ التحصیلی بتوانم به عنوان استاد دانشگاه تدریس کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچکدام به شما امکان هیات علمی شدن و یا تدریس در دانشگاه را نمی دهد.

  32. رسول
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر چند وقت پیش چند سوال از شما پرسیدم و هرچه منتظر ماندم پاسخی نیامد.
    بنده ۳۴ ساله هستم و دارای مدرک فوق لیسانس دیپلماسی و سازمان های بین المللی با معدل الف، در حال حاضر مشغول به تحصیل در رشته حقوق در مقطع لیسانس دانشگاه پیام نور هستم.
    سوالم این هست که با توجه به بالا بودن سن من آیا من امیدی داشته باشم که در رشته حقوق ادامه تحصیل دهم؟ برا گرفتن هیئت علمی و یا استخدام در دستگاه های دولتی؟
    سوال دومم این هست که ادامه تحصیل در گرایش حقوق تجارت بین المللی یا حقوق نفت و گاز آینده ای دارد؟ از این نظر که فرصت های شغلی این دو گرایش در کجا قرار دارن و با توجه به سنم امکان استخدام در آینده هست؟
    البته لیسانس را می توانم دو ساله یا دو سال و نیم تمام کنم چون ۳۲ واحد حذف شد.
    سوال سومم این هست که به فکر وکالت باشم یا ادامه در مقطع فوق لیسانس حقوق تجارت بین المللی یا حقوق نفت و گاز؟
    آقای دکتر سپاسگزارم از این که مارا راهنمایی می کنید.
    در این کشور هستند جوانانی مثل ما دهه شصتی ها که از همه چیز زندگی عقب مانده اند و با وجود تحصیلات عالیه هنوز نتوانسته اند شغل مناسبی پیدا کنند و حتی تشکیل خانواده دهند. انگار ادامه تحصیل دادن بدون شغل یا امید به اشتغال در اینده مرهمی هست بر تمام دغدغه هاشان و کمبود هاشان.
    سپاس بیشمار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با پیام نور و سن بالا روی هیات علمی خیلی فکر نکنید. اینکه دو ساله حقوق را بخوانید، خیلی امر مطلوبی نیست که با عجله دوره را تمام کنید. فعلا تمرکز کنید که خوب درس بخوانید. بعد در مورد گرایش ارشد تمرکز کنید.

  33. پوریا
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ترم ۶ کارشناسی حقوق هستم و برای ارشد نمی تونم از بین گرایش های عمومی، بین الملل و تجارت بین الملل یکی رو انتخاب کنم و زود زود نظرم عوض میشه! لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون حقوق تجارت بین الملل را بخوانید و اینقدر دو دل نباشید.

  34. کسری
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، وقت بخیر
    دانشجوی ترم ۴ کارشناسی حقوق هستم. با توجه به روند تحصیلی‌ام، در شش ترم کارشناسی را به احتمال زیاد با معدل بالای ۱۷ به پایان رسانده و برای شرکت در آزمون وکالت ۹۹ مجاز میشوم.
    بطور جدّ بدنبال تقویت خود برای آزمون وکالت می‌باشم.
    لیکن منابعی که پیشنهاد میشود بسیار رنگارنگ هستند. تا به اینجا، منابعی رو انتخاب کردم و جویای نظر و توصیه‌ی شما می‌باشم.
    مدنی(کاتوزیان-شهیدی) آ.د.م (شمس) آ.د.ک (خالقی) فقه (ابوالحسن محمدی-محقق داماد) تجارت (اسکینی-فرحناکیان) جزا (اردبیلی)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این منابع خوب هستند ولی یادتان باشد که نمی توان تضمین کرد که کلیه سوالات از این کتابها باشد. بیشتر از اینکه دنبال این باشید که با خواندن کتاب خاصی قبولی خودتان را تضمین کنید، سعی کنید با یادگیری موثر مطالب، قبولی خودتان را تضمین کنید. پیشنهاد می دهم کتابهای حقوق قراردادها و حقوق خانواده اینجانب را نیز برای یادگیری موثر مطالعه کنید.

  35. ایمان
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ارشد ماده چگال دانشگاه جندی شاپور دزفول هستم ایا شانسی برای تدریس در دانشگاه بصورت امریه دارم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امریه که نه ولی می توانید سربازی را به صورت هیات علمی بگذارنید اگر دانشگاهی اعلام نیاز کند و شما در رقابت موفق شوید.

  36. فریدعلینژاد
    پاسخ

    باسلام آقای دکتر بنده یک قراردادی بافردی داشتم ک ایشون طبق اون قرارداد ساختمانی رو ب ما رهن داده بود حالا یک سال قبل اون رو دوباره بدون اطلاع بنده به کس دیگیری واگذار کردن .آیا بنده میتونم شکایت کیفری کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شکایت حقوقی است.

  37. فاطمه جواهری
    پاسخ

    سلام
    بنده مقطع کارشناسی را در رشته حقوق در دانشگاه آزاد قزوین و ارشد را در گرایش حقوق خصوصی در دانشگاه تهران مرکز گذرانده ام.آیا امکان قبولی در مقطع دکتری در دانشگاه های دولتی تهران را دارم؟ و همچنین امکان جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد چطور؟ ۲۵ ساله هستم.در صورتی که ممکن است لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید که چه مراحلی را باید طی کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان قبولی دارید ولی باید با سایر شرکت کنندگان رقابت کنید. سعی کنید نمره زبان و مقاله داشته باشید والا بعید است قبول شوید. نه بخاطر اینکه از دانشگاه آزاد هستید بلکه به خاطر عدم داشتن روزمه قوی.

  38. مسلم
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد نیاز جامعه ی جهانی در امروز و آینده به کدام یک از گرایشهای حقوق بیشتر هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم. جامعه جهانی خیلی بزرگ است. من چنین اطلاعات گسترده ای ندارم.

  39. مسلم
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد میخاستم بپرسم اساتید حقوق بین الملل دانشگاه تهران قوی ترن یا شهید بهشتی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم هر دو در یک حدی هستند.

  40. محسن
    پاسخ

    سلام و عرض ادب.اگر کسی بخواهد ارشد مجدد بخواند آیا برای ارشد مجدد او معافیت تحصیلی صادر می شود یا خواندن ارشد مجدد مشمول سنوات معافیت تحصیلی نمیشود؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم.

  41. میلاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. وقت شما بخیر.
    دبیری در آموزش و پرورش جزء مشاغل حاکمیتی هست یا مشاغل تصدی گری؟ (منظورم برای تبدیل پیمانی به رسمی).
    ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبیعی است که معلمی جزء فعالیتهای حاکمیتی نیست.

  42. شهرام
    پاسخ

    با سلام خواهش می کنم بنده را راهنمایی کنید بنده کارشناسی تاریخ با معدل خوب و بدون مشروطی هستم ولی بشدت به باستان شناسی علاقه دارم آیا با کارشناسی تاریخ اگر تحصیلات تکمیلی را تا مقطع دکتری در رشته باستان شناسی ادامه دهم می توانم شانسی برای هیئت علمی داشته باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  43. Ay
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیرآقای دکترمن لیسانس دبیری شیمی دارم ازدانشگاه فرهنگیان مشهدسال گذشته بارتبه ی۶۸۰ارشدشبانه ی فردوسی گرایش آلی قبول شدم امابابرنامه ی کارم جورنشدکه برم بخونم امسال دوباره دارم میخونم به نظرشماآیاراهی وجودداره برای انتقالی به مشهدمحلی که خدمت میکنم۲۰۰کیلومترمشهدفاصله داره سه سال خدمت کردم
    سوال دیگه اینکه باارشدآلی میتونم دکتری شیمی دارویی شرکت کنم چقدراحتمال موفقیت دارم نسبت به دکتری شیمی آلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اطلاع ندارم. ۲- باید از اساتید خودتان سوال کنید که چقدر این رشته ها به یکدیگر نزدیک هستند.

  44. المیرا
    پاسخ

    سلام دکتر خیلی ممنون بابت پاسخگویی شما، دکتر لطفا به این سوال هم جواب دهید: با کارشناسی مهندسی برق سیستان و بلوچستان ۱۵.۵۷ و ارشد یزد۱۶.۸۰ و دکتری دانشگاه صنعتی شیراز با مقاله isi , طرح های صنعتی ایا امیدی به هیئت علمی هست؟ اگر نیست پس انصراف از دکتری بهتر نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش خیلی زیاد نیست ولی به حدی هم کم نیست که توصیه کنم که تحصیل را رها کنید.

  45. فرشته
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من ۳۳ سالم هست مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدم غیر مرتبط هست ارسدم روانشناسی بالینی هست به نظرتون برای گرفتن پروانه مشاوره و صرفه جویی در وفت برم کارشناسی روانشناسی یا مشاوره بخونم یا که رو به جلو حرکت کنم و دکترا بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری که به نظرم خیلی مفید فایده نیست. برگشت به لیسانس هم که نمی دانم.

  46. m003
    پاسخ

    با سلام
    در رشته ی فقه و مبانی حقوق اسلامی در یکی از دانشگاه های دولتی و با نمرات نسبتا خوب در حال تحصیلم.
    تصمیم بنده اینه که ان شاء الله در آینده در رشته ی حقوق جزا به تحصیل بپردازم یا آزمون قضاوت بدم. همونطور که مستحضرید لازم هست که دروس حقوقی رو هم مطالعه کنم. با توجه به اینکه فهمیدن دروس بدون استاد کار سختی هست میشه چند منبع مناسب معرفی بفرمایید؟ (خصوصا حقوق جزای عمومی و اختصاصی)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منبع خاصی سراغ ندارم. کتب اساتید به نام این رشته را مطالعه کنید ولی حداقل دو استاد.

  47. المیرا
    پاسخ

    سلام دکتر وقتتون بخیر، راستش مدتی هست که خیلی مردد هستم و الان داشتم وب سایت شما را مطالعه می کردم تصمیم گرفتم از شما مشورت بگیرم.

    دکتر من دانشجوی ترم ۲ دکتری برق در دانشگاه دولتی هستم. تمام مقاطع تحصیلی را در دانشگاه سطح ۲ دولتی با معدل متوسط گذرانده ام مقالهISI و ثبت اختراع هم دارم سابقه تدریس هم ندارم. مدتی هست که اگهی جذب هیئت علمی را چک می کنم. متاسفانه در رشته و گرایش من پذیرش بسیار محدود است. با توجه به اینکه معدل کارشناسی۱۵.۵۰ و ارشد ۱۷.۸۰ است و در کارشناسی با اینکه جز استعداد درخشان بودم دو درس خود را افتاده و سپس پاس کرده ام، خودم امیدی به هیئت علمی ندارم و سایر استخدامی ها را هم بسیار چک کرده ام اما یا در رشته من اعلام نیاز نشده یا مرد پذیرش می شود و اینکه مدتی هم برای استخدام در یکی از ارگان های وزارت دفاع اقدام کردم ولی با اینکه مصاحبه خیلی خوبی داشتم به دلیل خانم بودن من را استخدام نکردند. در حال حاضر به این موضوع فکر می کنم که از دکتری انصراف بدهم و مجددا کنکور تجربی شرکت کنم و پزشکی یا یکی از رشته های پیراپزشکی مثل بینایی سنجی یا فیزیوتراپی بخوانم و به جای اتلاف ۴ سال دیگر از وقتم در دوره دکتری برق، مسیر دیگری را انتخاب کنم که امنیت شغلی بیشتری داشته باشد. یا مثلا دکتری را رها کرده و به دنبال پیدا کردن کار باشم.

    از ابتدای ترم یک دکتری به این موضوع فکر می کنم من بسیار مردد هستم و نمیدانم ایا واقعا اگر در رشته خودم ادامه تحصیل دهم امیدی به هیئت علمی شدن هست؟ تصمیم برای کنکور مجدد مسیر بهتری برای اینده من است؟ در ضمن من ۲۹ ساله هستم. لطفا من را راهنمایی کنید؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم اگر یک دکتری برق نتواند یک شغل مناسب پیدا کند، هیچ رشته ای نمی تواند. سعی کنید به جای اینکه دوباره سالها خودتان را مشغول تحصیل کنید، دنبال شغل و کار باشید که موفق می شوید.

  48. مسلم
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد میخواستم بپرسم با خوندن گرایش تجارت بین الملل میشه توی دادگاه لاهه قاضی شد یا با ید حتما حقوق بین الملل خوند؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کار دادگاه لاهه بیشتر با حقوق بین الملل مرتبط است. بخشی از حقوق تجارت بین الملل با حقوق بین الملل تماس مستقیم دارد.

  49. زهرا
    پاسخ

    سلام , دانشجوی رشته فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق ع میتونه مثل یک دانشجوی حقوقی سایر دانشگاه ها مشمول مزایای رشته حقوق بشه , مثل آزمون وکالت یا قضاوت ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله

  50. یونس
    پاسخ

    درود استاد. شما در نوشتن مقاله یا کتاب به روش سنتی فیش برداری میکنید؟ برای افزایش مهارت در فیش برداری و عنوان بندی و موضوع بندی محتوا چکار باید کرد؟ شاید کار نیکو کردن از پر کردن است. ولی اگر کتابی را در این زمینه مفید میدانید لطفا معرفی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر ولی اگر بخواهید فیش برداری کنید از کامپیوتر استفاده کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *