پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مسعود
    پاسخ

    سلام استاد
    می خواستم از شما بخوام کتاب یا منبعی برای نحوه نوشتن مقاله علمی پژوهشی یا آی اس آی برای فردی که مبتدی هست معرفی بفرمایید .یا اگر خودتون راهکاری دارید ممنون میشم مارو راهنمایی کنید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهترین روش برای نوشتن مقاله، خواندن مقالات خوب و دقت در مفاد و ساختار و نحوه تنظیم آن است. شما باید سعی کنید بنویسید تا به ضعفهای خود پی ببرید. غیر از مسئله نگارش و تدوین، پیدا کردن یک موضوع بکر اهمیت زیادی دارد.

  2. ایمان
    پاسخ

    سلام، بنده فارغ التحصیل کارشناس ارشد دانشگاه علم و صنعت تهران در رشته عمران هستم. در فراخوان جذب بهمن ۹۷ برای پیمانی ارشد درخواست جذب داده ام .ایا هیات علمی دانشگاه غیرانتفاعی مزایای خوبی دارد؟حقوق اولیه در چه حد هست؟ هیچ اطلاعی از حقوق و مزایای آن ندارم. لطفا راهنمایی کنید. ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر قبول شدید بروید خوب است ولی حتما از شما تعهد می گیرند که ادامه تحصیل ندهید.

  3. پویا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    استاد شیروی لطفا به هر۳پرسش پاسخ بدید
    ۱.من دانشجوی ترم دوم کارشناسی حقوق هستم و رشته ی مورد علاقه م فلسفه ی حقوقِ اما چون این رشته در ایران ارائه نمیشه تصمیم گرفتم حقوق عمومی بخونم چون قرابت بیشتری به فلسفه ی حقوق داره،تصمیم درستی گرفتم؟
    ۲.اگر بخوام در رشته ی حقوق عمومی ادامه تحصیل بدم
    با توجه به اینکه زبان انگلیسی م خوبه(ایلتس۷.۵دارم) به نظرتون تا پایان کارشناسی روی زبان فرانسه کار کنم در میان مدت و بلند مدت تاثیر بیشتری بر موفقیتم خواهد داشت یا کار پژوهشی انجام بدم؟
    ۳. من عاشق فلسفه ی حقوق هستم و فقط فرط علاقه به این رشته بود که من رو وارد وادی حقوق کرد و هیچ علاقه ای هم به وکالت و قضاوت در ایران ندارم(ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم)اگر توصیه ی خاصی برای کسب توفیقات بیشتر دارید ممنون میشم بفرمائید.
    پیشاپیش جهد پر شهد و خطاب بی عتاب تان را می ستایم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- قدری صبر کن تا ترم چهارم تمام شد، گرایش خودت را انتخاب کن. ۲- بجای زبان فرانسه توصیه می کنم که بیشتر حقوق کار کنی و زبان انگلیسی که کاملا مسلط شوید. ۳- مگر چقدر از فلسفه حقوق می دانید که اینقدر شیفته شده اید. تلاش کنید بیشتر حقوق را مسلط شوید و شاخه های گوناگون آن را. در ضمن کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب را به دقت مطالعه کنید که یک فصل هم در مورد فلسفه حقوق است.

  4. مسعود سجادی
    پاسخ

    سلام بنده الان دانشجوی دکتری ریاضی دانشگاه ازاد هستم و چند روز پیش دفاع کردم و تمامی مقاطع رو تو دانشگاه ازاد خوندم . ایا میتونم برا جذب هیت علمی وزارت علوم شرکت کنم و مدارک بفرستم یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید ولی احتمال پذیرش شما در دانشگاه های دولتی خیلی کم است.

  5. موسوی
    پاسخ

    با سلام
    ۱. آیا انتقال هیات علمی از پژوهشی به آموزشی با حفظ سوابق ممکن است؟
    ۲. آیا انتقال هیات علمی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر با حفظ سوابق، منوط به شرایط خاصی (مثل دانشیار بودن یا رسمی قطعی بودن) است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله امکان دارد. ۲- پیمانی معمولا منتقل نمی شود و بحث انتقال از رسمی آزمایشی به بعد شروع می شود ولی لازم نیست که دانشیار باشید.

  6. حسین
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من چند سال پیش در یک فراخوان در یک دانشگاه دولتی حایز رتبه اول علمی شدم (رزومه: حدود ۱۱ مقاله تخصصی ISI و ۴ کتاب تخصصی+بیش از ۶ سال تدریس در دانشگاه و برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی+مشاوره ۳ دانشجوی ارشد و دکتری). از طرف دانشگاه مساله را به من تلفنی اطلاع دادند و به همین دلیل من از سایر گزینه های خودم از جمله دانشگاه نیروی انتظامی انصراف دادم. بعد از یک ماه مجددا بطور تلفنی به من اطلاع دادند که نفر دیگری که بعدا معلوم شد رتبه دوم بوده پذیرفته شده. با توجه به اینکه بسیاری از دانشگاهها در این خصوص به افراد مدرک کتبی ارایه نمیدهند و تلفنی خبر میدهند، چنین مواردی را چگونه میتوان پیگیری نمود؟ من با همه مراجع قانونی (وزارت علوم، شورای عالی جذب، خود معاونت آموزشی دانشگاه مورد نظر) مکاتبه نموده و مساله را پیگیری کردم و در نهایت گفتند که بروید در همان دانشگاه مساله را رفع و رجوع کنید (!). البته ذات مساله دیگر برای من پشیزی ارزش ندارد چون از تدریس خصوصی درامد و وجهه بهتری پیدا کرده ام. ولی ورود افراد بی لیاقت به سیستم هیات علمی و هدر دادن وقت عده ای دیگر در مواردی در نظیر مورد بنده آیا ارزش پیگیری از طریق دیوان عدالت اداری را دارد؟ در جایی به من گفته شد که دانشگاهها جزیره های خود مختار هستند و مثلا اگر فارغ التحصیل مهندسی مکانیک را برای تدریس ادبیات استخدام کنند کسی نمی تواند اعتراض کند. آیا این حقیقت دارد؟

    با سپاس و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دیوان عدالت اداری ورود پیدا نمی کند و شما هم نمی توانید نقض قوانین و یا مقررات یا اتخاذ تصمیمی را مغایر با قوانین ثابت کنید.

  7. مهسا
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی علوم اجتماعی دارم و ارشد آموزش,بهداشت(بهداشت عمومی) برا استخدام با رشته بهداشت با مشکل بر نمی خورم?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به این دارد که در آگهی فراخوان، چی می خواهند. معمولا ارشد خالی ملاک نیست.

  8. محسن
    پاسخ

    باعرض سلام.سوالی که داشتم اینکه آیا در مصاحبه دکتری اینکه ارشد را ۴ترم یا۵ترم تموم کرده باشیم موثر است.منظور اینکه مدت زمان کارشناسی ارشد موثر در پذیرش دکتری است. مثلا یک نفر ۴ترمه تمام کند اولویت دارد نسبت ب کسی که مثلا ۵ترمه تمام کرده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  9. محمد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب. آقای دکتر من دکتری حقوق عمومی در دانشگاه استانبول ترکیه پذیرش شده ام. ارشد حقوق نفت و گاز از پردیس فارابی دارم. دو مطلب اینکه یکی رنک و رتبه این دانشگاه در رتبه بندی qs رتبه ۸۰۰ می باشد (دانشگاه تهران در این رتبه بندی ۷۵۰ می باشد) اما مورد تایید وزارت علوم ایران است و‌ مسئله دیگر تغییر گرایش تز نفت و گاز به عمومی است، حال با وجود این دو مساله به نظر شما ایا حضور در ترکیه و ادامه تحصیل ارزش دارد؟ ممکن است با مدرک آن بتوان هیات علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بخواهید برگردید خب مهم است که وزارت علوم مدرک شما را صحه بگذارد. اما تغییر رشته اشکالی ندارد.

  10. مریم
    پاسخ

    اینجانب با معدل کارشناسی در رشته مهندسی معدل مقداری کمتر از ۱۴ ولی کارشناسی ارشد ۱۷ و دکترا بیش تر از ۱۸ و دارای ۱۷ مقاله علمی پژوهشی، ۱ isi و ۲۵ مورد مقاله همایشی و سابقه تدریس۲ ترم در دانشگاههای ازادو دانشجوی رتبه اول دوره دکترا نیز بوده ام به خاطر شرط معدل بیشتر از ۱۴ کارشناسی فاقد شرایط شرکت در فراخوان بودم و نتوانستم به عنوان هیئت علمی جذب بشوم. لطفا مرا راهنمایی کنید چگونه این موضوع را پیگیری کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بهتر است هیات علمی را بی خیال شوید و دنبال شغل و کاری باشید. همه که نمی شود هیات علمی شوند.

  11. عظیمی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی..من لیسانس زبان و ادبیات فارسی دارم والان برای کارشناسی ارشد میخوام علوم تربیتی بخونم اما نمیدونم چه گرایشی انتخاب کنم البته به آموزش ابتدایی علاقه دارم اما چون دانشگاه های نزدیک این رشته رو ندارن و امکان انتخاب دانشگاه راه دور ندارم منصرف شدم ..و من میخوام گرایشی باشه که در نهایت به هدفم که معلمی هست برسم..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما همان لیسانس خود را دنبال کنید یا برگردید و از اول لیسانس مورد علاقه اتان را شروع کنید.

  12. باران
    پاسخ

    با سلام استاد عزیز
    من لیسانس حقوق از دانشگاه ازاد دماوند با معدل ۱۵/۸۰ و فوق لیسانس حقوق بین الملل از دانشگاه ازاد تهران شمال ومعدل ۱۶/۰۸ دارم ، خواستم بدونم امیدی هست دولتی دکتری بین الملل قبول بشم؟ چون به مباحث حقوق بین الملل خیلی علاقه مندم ، از طرفی هزینه دکتری ازاد خیلی سنگینه و من ندارم این مبلغ رو ولی فکر اینکه نمیتوم ادامه تحصیل بدم نا امیدم میکنه، چون دولتی از دانشگاه ازاد قبول نمیکنن و دکتری ازاد هم همونطور که عرض کردم هزینه ش سنگینه. و با عرض معذرت سوال اخرم اینکه اگر دوراه قبل نشد دکتری پیام نور شرکت کنم؟ ایا اعتبار و ارزش داره؟ خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی معدل ات نشان می دهد که خیلی هم اهل درس نیستی. به نظرم به جای اخذ دکترا دنبال وکالت و یا شغل دیگری باشید.

  13. علی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید بنده دانشجوی دکتری در دانشگاه علوم تجقیقات هستم و ترم پیش آزمون جامع دادم و قبول شدم میخواستم بپرسم در این مرحله انصراف دادن و گرفتن تاییدیه دوره آمورشی دکتری تا چه حد اعتبار داره؟ و کجاها بدرد میخوره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اعتباری ندارد. البته در قدیم کسانی که نمی توانستند در امتحان نهایی سال دوازه شرکت کنند و رد می شدند، «دیپلم ردی» لقب می گرفتند و می توانستند شغل هایی را داشته باشند ولی «دکترا ردی» نشنیده ام.

  14. مینا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر، ضمن خسته نباشید، میخواستم بپرسم، من سال ۸۸ در رشته کتابداری روزانه دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شدم، ولی میخوام این مدرک کارشناسیمو ازاد کنم چون میخوام دوباره کنکور بدم و روزانه بخونم. باید شهریه مطابق اون سال بپردازم یا شهریه مطابق سالهای جدید؟؟در واقع میخوام هزینه ازادسازی رو بدونم… ممنون میشم از پاسخگوییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دانشگاه مراجعه کنید. هر سال که دیر اقدام کنید، طبق جدولی اقدام می کنند که نه قیمت قدیم است و نه قیمت جدید.

  15. h.k
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید. بنده دانشجوی ترم ۲ دکتری مخابرات دانشگاه اصفهان هستم ارشد و کارشناسی را هم در همین دانشگاه تحصیل کردم . یک مقاله علمی پژوهشی داخلی دارم و ارشد و دکتری را بدون کنکور و با استعداد درخشان قبول شدم.۱- به نظرتون آیا شانسی برای جذب به عنوان هیات علمی دارم یا خیر؟۲- برای رسیدن به این هدف بیشتر تمرکرم را روی چه جیزی قرار دهم تا بتوانم تا فارغ التحصیلی جذب شوم؟ ۳-آیا بین هیات علمی آزاد و دولتی تفاوتی وجود دارد؟ شما کدام را پیشنهاد می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- امکانش هست. ۲- بعد از فارغ التحصیلی باید اقدام کنید و مقاله خیلی کم دارید. ۳- خب معلوم است که دولتی ولی حقوق و مزایای آن خیلی با هم تفاوت ندارد. هر دو بخور و نمیر است.

  16. حسنی زاده
    پاسخ

    با سلام
    احتراما بنده معلم استخدام پیمانی اموزش و پرورش هستم ، ایا میتونم در ازمون وکالت شرکت کنم و وکیل بشوم؟ متشکرم از محبت شما در راهنمایی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با داشتن لیسانس رشته حقوق یا فقه و مبانی می توانید در آزمون وکالت شرکت کنید و در صورت قبولی باید استعفا بدهید. هم زمان خیر.

  17. علي
    پاسخ

    سلام استاد من که کارشناسی علوم تربیتی دارم از دانشگاه فرهنگیان ،و شما میگینتوصیه نمیکنم ارشد مشاوره خانواده تو پیام نور بخونم ، خب یه راه و یه رشته تو سر راه من بزارین من اونو بخونم موفق بشم جون خیلی دوست دارم از اموزش عالی خارج بشم بنظرتون جی بخونم اخه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال این هستید که احتمال کار در بیرون را پیدا کنید یا بگردید از اول لیسانس یه رشته دیگر را بخوانید یا همین علوم تربینی را دنبال کنید.

  18. جویای حقیقت
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    اگر کسی ارشد و دکتری را در دو دانشگاه تهران یا شیراز بگذراند و بعد از ان شروع به حق تدریس در دانشگاه دولتی انجام دهد، این امکان وجود دارد که بعد از ۵ الی ۴ سال تدریس در مراکز اموزشی، شانسی بهتر و بالا تر از کسانی داشته باشد که بعد از اخذ مدارک دکتری به دنبال عضو هیت علمی اموزشی هستند؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی شود گفت. شاید و شاید هم نه.

  19. گندم
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    جناب شیروى بنده وکیل پایه یک هستم و تازگى فارغ التحصیل حقوق اقتصادى از پردیس فارابى هستم و دانشجوى شما بودم.
    قصد ادامه تحصیل در آزمون دکترى را دارم ولیکن علاقه بنده جنبه اقتصادى رشته ام هست، به نظر شما شرکت در آزمون حقوق عمومى و ادامه مسیر و پژوهش در حوزه عمومى اقتصادى، انتخاب صحیحى است؟(با توجه به اینکه هیات علمى در این حوزه طبق فرموده یکى از اساتید برجسته این رشته بسیار محدود است)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر بدی نیست ولی اگر هم برای تجارت بین الملل و نفت و گاز تلاش کنید بهتر ولی سخت تر است

  20. مهدي
    پاسخ

    سلام ببخشید استاد من کارشناسی علوم تربیتی هستم میخوام ارشد و دکترا مشاوره خانواده بخونم در دانشگاه پیام نور بنظرتون خوبه؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، توصیه نمی کنم.

  21. صابر
    پاسخ

    با سلام بنده مدرک کارشناسی رو از دانشگاه آزاد و کارشناسی ارشد رو از دانشگاه دولتی اخذ نموده ام(در رشته کشاورزی) اگر در کنکور سراسری شرکت کنم و دکتری حرفه ای دامپزشکی قبول شوم باید شهریه پرداخت نماییم؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا بله.

  22. علي
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر استاد من. لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان دارم و ارشد رو تو پیام نور مشاور خانواده میخونم بنظرتون دکترا رو تو روزانه بخونم میتونم هیت علمی پیام نور یا دانشگاه دولتی بشم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است.

  23. نعمت
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب
    بنده کارشناسی خودم رو دررشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه کردستان با معدل ۱۶.۷۰ ارشد رو دررشته بازرگانی گرایش مالی با معدل ۱۶.۲۷ازدانشگاه آزاد در یافت نموده‌ام. وهم اکنون نیز دانشجو ی مقطع دکتری در رشته مهندسی مالی از دانشگاه آزاد می باشم.
    س:آیا می توان در فراخوان جذب وزارت علوم برای دانشگاههای دولتی شرکت کرد با وجود اینکه بنده دو مقطع آخر تحصیلیم دانشگاه آزاد بوده؟
    یا باید فقط منتظر فراخوان دانشگاه آزاد باشم برای جذب؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست ولی احتمال پذیرش شما زیاد نیست.

  24. .sardar
    پاسخ

    درود، به نظرتان بهتر نیست مثل دبستان، به جای نمره دادن از ۱ تا ۲۰ملاک خیلی خوب ، خوب، قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر در دانشگاه هم پیاده شود.
    یا مثلا A1 A2 B1 B2 C1 C2
    فکر می کنم کلیت دانش را داشته باشی و و معیارش را بگیری بهتر باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این موضوع چندین بار در ایران مطرح شده است و فعلا برخی از دانشگاه ها برای نمره پایان نامه بجای نمره از این روش استفاده می کنند.

  25. صارم
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من در خصوص یک موضوع مربوط به استخدام در دانشگاه به دیوان عدالت شکایت کردم و هنوز رای صادر نشده. الان یک موضوع دیگه ای پیش اومده که میخوام درخواست دستور موقت بکنم. آیا این درخواست را میتونم در یک کاغذ معمولی بنویسم و به شعبه مربوطم ارسال کنم یا اینکه باید مجددا برگه دادخواست دیوان رو پر کنم؟ بعدشم درخواست دستور موقت رو به اون شعبه ای که اصل شکایتم رو بررسی میکنه بفرستم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برگه دادخواست بدهید.

  26. شبنم
    پاسخ

    سلام من مهندسی پزشکی میخوانم ترم بعد تمام میشم ولی علاقه ای به کار در این رشته ندارم به نظر شما چه کارکنم از وقتی رفتم همش استرس دارم بین دو راهی مانده ام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تردید کمکی نمی کند. سعی نکنید با ارشد بخواهید چیزی را جبران کنید. همین رشته خوبی است. دنبالش کنید منظور پیدا کردن کار است.

  27. Sardar.
    پاسخ

    سلام،
    اینکه می گویند هر گرایشی در هر دانشگاهی فرق می کند درست است؟
    مثلا حقوق جزا و حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی
    حقوق خصوصی دانشگاه تهران
    حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی.
    یا همان نام دانشگاه مهم تر است نسبت به گرایش خاص دانشگاه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای لیسانس رشته خیلی مهم است ولی برای گرایش ممکن است دانشگاه مهم تر باشد، چون گرایش معمولا چیز زیادی جدا از سایر گرایشها به شما اضافه نمی کند.

  28. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    جناب آقای دکتر من مهندس عمران هستم و به دلیل علاقه شدید به مباحث حقوقی در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم میخواستم از محضرتون استدعا کنم موضوعی رو برای پایان نامه من معرفی نمائید اگر در حوزه قرار دادهای عمرانی و یا شرایط عمومی پیمان باشد بتر خواهد بود
    ضمنا حدود ۱۵ سال شرکت ساختمانی داشته ام ودر حال حاضر بعنوان مدیر قرار داد یکی از پروژه های بزرگ کشور فعالیت میکنم و احساس میکنم در حوزه قرار دادهای عمرانی امکان فعالیت حقوقی خوب وجود دارد
    باز هم از سایت بسیار خوبتون و سعه صدر حضرتعالی تشکر میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با نظر استاد راهنما خودتان موضوعی را انتخاب کنید. شاید مقایسه شرایط عمومی پیمان با مشابه آن در بانک جهانی یا فیدیک خوب باشد.

  29. محمد
    پاسخ

    سلام آقا دکتر وقت بخیر
    دکتر من شغلم معلمی می باشد. با توجه به اینکه استخدام آموزش و پرورش هستم، می توانم در کنار شغل معلمی دفتر اسناد رسمی بزنم؟؟؟ و اگر اینکه جواب شما مثبت هست من بعنوان سردفتر باید تمام وقت در دفترم حضور داشته باشم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  30. احسان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.
    من لیسانسم دانشگاه ازاد بوده.ارشدم روزانه دانشگاه خواجه نصیر تهدان.دکتری هم روزانه علم و صنعت تهران دارم میخونم.هر سه مقطع مهندسی صنایع.
    فعلا۴مقاله ای اس ای. ۸مقاله کنفرانس بین المللی و ۴ مقاله علمی پژوهشی دارم.
    سابقه تدریس دانشگاه ازاد ۶ ترم.سابقه حل تمرین در دانشگاه خواجه نصیر ۲ ترم.مدرک زبان.ترجمه ۱ کتاب مرتبط با رشته.توصیه نامه ۲ استاد تمام دانشگاه خواجه نصیر.
    ایا بعد از فارغ التحصیل شدن از مقطه دکتری شانسی برای جذب هیات علنی دانشگاه های دولتی استان های غربی کشور دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است با مشکل روبرو شوید ولی امکان هیات علمی شدن در دانشگاه ازاد وجود دارد.

  31. امیر
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما
    دکتر شیروی سطح و اعتبار دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته حقوق به چه شکل است ؟
    آیا تحصیل در رشته حقوق در این دانشگاه ارزش دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارزش که دارد.

  32. مهدی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر،با کارشناسی حقوق از پیام نور و ارشد و دکتری از دولتی معتبر میشه به هئیت علمی شدن،فکر کرد،منظورم اینکه پیام نور بودن لیسانس،مانع میشه یا نه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم خیلی شانس هیات علمی را داشته باشید.

  33. رضوانی
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر
    فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته برق و الکترونیک هستم به علت عدم علاقه به رشته ام میخواهم در مقاطع بالا تر وارد گرایش هوش مصنوعی رشته کامپیوتر شوم . این تغییر رشته در اینده برای استخدام هیات علمی برایم ایجاد مشکل نمیکند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی ممکن است مشکل ایجاد کند ولی شما به دنبال کار باشید. همه که نمی توانند هیات علمی شوند. هیات علمی برای آموزش است که آنها که اموزش می بینند فعالیت اقتصادی انجام دهند و مشکلی را از کشور رفع کنند

  34. صادق
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر شیروی
    برای مقطع دکتری حقوق دانشگاه های کدام کشورها یا به طور خاص کدام کشور ها بورسیه ایی ارائه می دهند که جامع هزینه های تحصیل و زندگی باشد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید سری بزنید به سایت دانشگاه های ببنید کی بورسیه دارد. البته برخی سایتها هست که تمام دانشگاه هایی را که بورسیه دارند، لیست می کند.

  35. عرفان حیدری
    پاسخ

    سلام استاد من کارشناسی و کارشناسی ارشدم رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی هست اگر دکتری را رشته حقوق خصوصی یا حقوق جزا بخوانم برای هیئت علمی شدن شرایط لازم رادارم ؟به نظر شما حقوق جزا و یا خصوصی کدام یک برای بنده سهل الوصول تر خواهد بود از نظر هئیت علمی شدن ؟سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب ممکن است در دانشگاه های الهیات برای رشته فقه و مبانی فرصت داشته باشید ولی برای دانشگاه های حقوق بعید است شما را بپذیرند. البته احتمال کمی دارد که برای تدریس دروس فقه و اصول در دانشکده های حقوق شانس کمی داشته باشید.

  36. ali
    پاسخ

    سلام استاد . من در حال تحصیل در کارشناسی علوم سیاسی هستم ولی علاقه به حقوق تجارت بین الملل دارم . اگر برای فوق لیسانس حقوق تجارت بین الملل بخوانم آن موقع امکان پیدا کردن کار مرتبط با جقوق تجارت بین الملل برایم وجود دارد ؟؟ یا اینکه مشکل ساز خواهد شد ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم است. بهتر است به جای ارشد، لیسانس حقوق بخوانید. خیلی هم به قضاوت دیگران توجه نکنید. راه درست را بروید.

  37. عباس
    پاسخ

    سلام استاد حقابه در حقوق ایران آیا مالکیت است یا حق است یا اختصاص .؟ کدامش است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جنس حق است.

  38. ش دادفر
    پاسخ

    با سلام و درود

    بنده کارشناسى حقوق دارم با قصد شرکت در ازمون ارشد

    از حقوق خصوصى و مباحث آن بیزارم و آشنا به انگلیسى و فرانسوى و آلمانى. و علاقه وافر به علوم سیاسى داشته و مقاله مینویسم و قصد مهاجرت دارم.

    حال بااین اوصاف به نظر جنابعالى رشته حقوق بین الملل برایم مناسب تر است یا تجارت بین الملل.
    چرا که علاقه ام به مباحث روابط بین الملل و ظرفیت بالاى رشته براى بین الملل
    و از طرفى جدید و خاص بودن تجارت بین الملل موجب تشکیک شده است.

    پیشاپیش از پاسخگویى شما کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نزدیک ترین گرایش حقوق به رشته به علوم سیاسی، حقوق عمومی است. اما اگر بخواهید زمینه برای ارائه مشاوره در زمینه های تجاری و نفت و گاز داشته باشید، خب تجارت بین الملل و نفت و گاز بهتر است.

  39. ستاره
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و تشکر از سایت خوب و مطالب مفیدتان
    استاد گرامی یک راهنمایی می خواستم.پسر من تا کلاس یازدهم رشته ریاضی فیزیک خوند ولی علاقه اصلیش رشته های انسانی بود و جبرا بخاطر اینکه مدرسه سمپاد درس می خوند و اونجا در شهری که بودیم رشته انساتی نداشتن تا یازدهم ریاضی خوند و با رفتن به شهری دیگر موفق شد تغییر رشته بده و امسال که پایه دوازدهم هست رشته انسانی در مدرسه سمپاد می خونه.سال ۹۸ باید کنکور بده و مایله حقوق بخونه.خیلی اصرار داره به اینکه حتما تهران بخونه و این مسئله براش استرس ایجاد کرده.
    سوالم اینه که اگرچه که دانشگاه تهران شهید بهشتی و علامه برترین دانشگاهها برای تحصیل حقوق هستن ولی میشه لطف کنید بفرمایید سایر دانشگاههای معتبر ایران که سطح علمی بالا برای رشته حقوق دارند بترتیب کدامند؟و چون ما ساکن شمال هستیم بطور خاص در خصوص دانشگاه مازندران بابلسر و دانشگاه گیلان بفرمایید آیا از سطح علمی خوب برخوردارند یا خیر.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دانشگاه های تهران و قم خوب اند. حقوق در بسیاری از دانشگاه های شهرستانها خیلی سابقه ندارند به هر حال کمک اشان کنید که همان تهران قبول شوند.

  40. ن.ف
    پاسخ

    با سلام . استاد بزرگ جناب دکتر شیروی
    اینجانب فارغ التحصیل ارشد تجارت بین الملل علامه هستم بدلیل اینکه اموزش محور خوندم و پایان نامه نداشتم و مطمعنا نقص بزرگیست و ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر برایم بسیار مهم هست.
    و همچنین توصیه جنابعالی استاد ارجمندم نیز همین بود که مجدد ارشد بخوانم ولی به حقوق خصوصی و گرایش های دیگر علاقه ای نداشته و هدف و آرزوی من تجارت بین الملل و نفت و گاز هست و شما استاد عزیز الگوی من هستین. .ایا از نظر مقررات اموزشی میتوانم مجددا در ازمون ارشد شرکت کنم برای حقوق نفت و گاز؟ با توجه به اینکه با تجارت بین الملل که خوانده ام در یک زیر گروه هستند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا مشکلی ندارد.

  41. امیرحسین
    پاسخ

    سلام دکتر. به نظرتون حقوق دانشگاه امام صادق بهتره یا فقه و حقوق دانشگاه تهران یا حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدان؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق به نظرم بهتر است. سوالات نباید چند مجهولی باشد که نشود پاسخ داد.

  42. مارال رحیمی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    جناب دکتر بنده کارشناسی خود را در رشته ی مهندسی مواد در دانشگاه معتبر دولتی با معدل ۱۶گذرانده ام و ارشد مدیریت بازرگانی شرکت کرده ام آیا اگر ارشد و دکترا را در رشته ی مدیریت بگیرم شانس هیئت علمی شدن وجوددارد یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم. آنقدر کسانی هستند که لیسانس، ارشد و دکتری خود را در رشته مدیریت گرفته اند و متقاضی هیات علمی که فرصت به کسانی نمی رسد که از سایر رشته ها امده اند.

  43. کمانگیر
    پاسخ

    سلام استاد.خسته نباشید.بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته حقوق تجارت بین الملل هستم.دو سؤال محضرتان داشتم.۱-در چه گرایش یا رشته ای در مقطع دکتری میتونم ادامه تحصیل بدم؟
    ۲-ترجیحا منابع مطالعاتی اون گرایش یا رشته رو هم معرفی بفرمایید.
    ممنون از راهنمایی جنابعالی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کلیه رشته های حقوقی که دکتری دارند از قبیل حقوق خصوصی، حقوق نفت و گاز و حقوق سرمایه گذاری و تجاری بین المللی.

  44. حمیدرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر شیروی وقتتون بخیر
    بین یکی از دو مدرک MSRT و تولیمو کدام را انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است.

  45. عبدی
    پاسخ

    با سلام
    هیات علمی دانشکاه و دانشجوی دکتری با سهمیه مربیان هستم. طبق اعلام وزارت علوم پرداخت شهریه سهمیه مربیان بر عهده دانشگاه محل خدمت است. اما با گذشت دو سال از مامور به تحصیلی و مواافقت دانشگاه با ادامه تحصیل الان هزینه را نداده و می گویند بر عهده ما نیست. چه باید کرد؟ تمامی مستندات و نامه وزارت و سازمان سنجش مبنی بر اینکه دانشگاه مبدا باید تقبل هزینه نماید ارایه شده است. اما زیر بار نرفته و نمیپذیرند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دانشگاه غیر انتفاعی باشد، خب پول ندارند که بدهند. فکر نکنم بشود آنها را مجبور کرد. اگر اصرار کنید تنها می توانید مبالغ گذشته را مطالبه کنید ولی آنها را نمی توانید در مورد اینده مجبور کنید مگر به شما متعهد شده اند که شما را بورسیه کنند.

  46. رها
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی، وقت بخیر.
    کارشناس ارشد ریاضی کاربردی دارم. الان یک ترم بصورت حق التدریس دانشکده تدریس میکنم که به بهونه های واهی منو رد کردن و واحدام رو کنسل کردن. مجردم و سی سالمه. با توجه به شرایط کنونی امکان داشتن شغل خوب یه چیز محال شده.
    میخواستم سوال کنم به نظرتون تغییر رشته و شرکت در کنکور تجربی به قصد رشته دندانپزشکی و….رو گزینه مناسبی برای من پیشنهاد میکنید یا خیر؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب آن هم طولانی مدت باید درس بخوانید تا به نتیجه برسد.

  47. مهدی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.وقتتون بخیر.جناب دکتر بنده دانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی ترم دوم هستم و الان جذب هیات علمی سرباز اومده.من سرباز ی نرفتم میخواستم بدونم من الان ک ترم دوم هستم میتونم شرکت کنم؟هم رشته و هم استان بنده اغپعلام نیاز کرده.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشجو که نمی تواند هم زمان هم دانشجو باشد هم سرباز و هم هیات علمی.

  48. امیری
    پاسخ

    سلام علیکم خدمت شما استاد بزرگوار
    پیشتر در همین سایت فرموده بودید با داشتن ارشد حقوق تجارت بین الملل دوسال سر کار میروی
    منظورتان کجا و چه نوع کاری بوده ؟
    دوم اینکه بنده با کارشناسی معدل بالا از دانشگاه معتبر دولتی و همچنین مدرک زبان معتبر با معدل خوب و همچنین کارت پایان خدمت.
    آیا صلاح میدانید برای آینده ی شغلی وارد این رشته بشوم یا نظر به افزایش جذب قضات در یکی دوسال پیشرو دنبال آزمون قضاوت یا تحصیل در ارشد با مدرکی متناسب آن آزمون مثل خصوصی و جزا اقدام
    کنم. شخصا اگر هردو فرصت شغلی یکسان داشته باشم شرایط کاری تجارت بین الملل را ترجیح میدهم.
    ارادتمند شما.

    با تشکر از وقتی که قرار میدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دو سال سرکار را شاید به شوخی و مزاح گفته باشم. اما اینکه قضاوت بروید یا ارشد بخوانید، خب قضاوت باعث شغل و درآمد می شود و به ارشدی که معلوم نیست حالا چه کاری برایش پیدا شود ارجحیت دارد البته مشروط به اینکه به قضاوت علاقمند باشید.

  49. ثنا
    پاسخ

    سلام
    من فوق لیسانس شیمی معدنی دارم.الان قصد دارم رشته حقوق بخوانم میخواستم ببینم موسسه مجازی نورطوبی معتبر هست یا نه؟ و کانون وکلا مدرک این دانشگاه را تایید میکند؟ در ضمن اگر من تا دکترا ادامه دهم میتوانم در دانشگاه تدریس کنم؟
    ممنون و سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کانون وکلا مدرک هر موسسه ای که مورد تأیید وزارت علوم باشد را قبول می کند. تا بروید دکتری بگیرید سن شما ثنا خانم از ۴۰ سال می زند بالا و دیگر شانس هیات علمی ندارید.

  50. مریم
    پاسخ

    سلام و عرض ادب

    من ارشد فلسفه غرب از دانشگاه تهران دارم و قصد دارم برای دکتری یکی از رشته های مطالعات زنان، مشاوره خانواده یا مرتبط با مبحث خانواده را بخوانم؟ آیا چنین چیزی برای دکتری امکان پذیر هست؟ ولو دانشگاه آزاد یا پیام نور باشد فرقی نمی‌کند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به دفترچه ازمون دکتری مراجعه کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *