پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مسلم
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد من قصد دارم در گرایشی از حقوق تحصیل کنم که پویا باشه و همچنین به روز هم باشه و برای این منظور گرایش تجارت بین الملل رو انتخاب کردم به نظرتون انتخابم درسته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اره خوبه. چون گروه تجارت بین الملل و نفت و گاز یکی است، اگر اولی قبول نشدی، دومی را برو.

  2. سما
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام. برخی از دانشگاه های دولتی جهت جذب هیات علمی، رشته های مورد نیاز خود را چند هفته قبل از شروع فراخوان ها در سایت های خود منتشر کرده و دعوت به همکاری تمام وقت، پاره وقت، طرح سربازی و حق التدریس نموده و متقاضیان را برای ثبت نام در فراخوان راهنمایی می کنند.
    http://tabriziau.ac.ir/Uploads/User/389/image/12120.jpg
    قوانین مربوط به هیات علمی تمام وقت و نیمه حضوری موجود و قابل دانلود و مطالعه است و همچنین شرایط تدریس به صورت حق التدریس یا طرح سربازی. اما در مورد هیات علمی پاره وقت منابع منتشر شدۀ شفافی وجود ندارد. لطفاً بفرمایید دانشگاه ها چرا و در چه شرایطی هیات علمی پاره وقت جذب می کنند و خدمت در این حالت چه مزایایی برای مدرس دارد؟ هیات علمی پاره وقت چه تفاوتی با نیمه حضوری و حق التدریسی دارد و آیا برخلاف تدریس به صورت حق التدریسی به عنوان سوابق برای ارتقا محسوب می شود؟ چیزی شبیه خدمت به صورت نیمه حضوری که مخصوص اعضای هیات علمی رسمی است که به دلایل در دست داشتن پروژه های پژوهشی یا موارد دیگر قادر به حضور تمام وقت نیستند و فقط هفته ای ۲۰ ساعت تدریس می کنند و هر دو سال آنها ۱ پایه محسوب می شود. ممنون از جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه ها می توانند به جای هیات علمی تمام وقت نسبت به استخدام اعضای هیات علمی نیمه وقت اقدام کنند که در این صورت تعهدات آنها نصف تمام وقت است حقوق آنها نیز نصف می شود. اینکه آیا چه دانشگاهی نیمه وقت می گیرد و چه دانشگاهی نمی گیرد به آن دانشگاه بستگی دارد ولی کلا مقررات آن برای کلیه دانشگاه ها یکسان است.

  3. الیاس
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع خوانده ام. اما پس از آن تصمیم گرفتم به مهندسی کامپیوتر تغییر رشته داده و هیات علمی کامپیوتر شوم. برای این کار رشته کامپیوتر را از ابتدا شروع کردم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی کامپیوتر هستم.
    خواستم بدانم در صورتی که کارشناسی ارشد کامپیوتر نخوانم و با استفاده از مدرک ارشد صنایع که قبلا گرفته ام کنکور دکتری کامپیوتر بدهم، پس از پایان دکتری می توانم هیات علمی کامپیوتر شوم؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی دارد که دانشگاه مورد تقاضا، شما را قبول کند یا نه. در شرایط عادی بعید است شما را قبول کنند.

  4. نوید
    پاسخ

    سلام جناب اقای دکتر

    من ارشد در دانشگاه صنعتی اصفهان خوندم و به دلیل رزومه پایین برای ارشد مجدد اقدام کردم در اروپا . پذیرش یکی از دانشگاه ها اومد ولی به دلیل این که یک بار ارشد خوندم مدارکمو بهم نمیدن… راهی هست؟ جایی نیست تو ایران من بتونم دکتری ثبت نام کنم الان و مدارکمو بتونم ازاد کنم؟
    ممنون از کمکتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آزاد کردن مدرک منوط به پرداخت هزینه است. قبول شدن دکتری که باعث آزاد شدن مدارک شما نمی شود. نهایتا مدارک به دانشگاه محل تحصیل دکتری می رود و آنجا زندان می شود.

  5. همایون
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.
    احتراما،بنده فارغ التحصیل دانشگاه آزاد واحد تهران شمال گرایش حقوق تجارت بین الملل هستم، آیا امیدی را برای قبولی در مقطع دکتری حقوق نفت و گاز یا تجارت بین الملل دانشگاه دولتی دارم؟ دقیقا منظورم اینه که آیا صرف تحصیل در دانشگاه آزاد شانس قبولی برای دانشگاه دولتی را از بین می برد؟ یا اینکه میشه با تقویت موارد و جزئیات دیگر موضوع گفته شده رو پوشش داد؟
    پیشاپیش بابت پاسخگویی، از شما کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. صرف دانشگاه آزاد باعث حذف شما نمی شود ولی اگر کسی از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شده باشد، خب امتیاز بیشتری برایش در نظر گرفته می شود که شما باید با نمره بهتر یا مقاله آن را جبران کنید.

  6. م
    پاسخ

    سلام دکتر وقت بخیر
    من به سوالی از شما دارم
    من در حال حاصر دانشجو دکتری شبانه دانشگاه تهران هستم و در حال گذراندن امتحان جامع هستم
    از طرفی علاقه زیادی به رشته حقوق دارم و خیلی دوست دارم کارشناسی حقوق داشته باشم میخوام امسال کنکور سراسری امتحان بدم
    به نظر شما من همزمان میتونم ادامه تحصیل بدم هم دکتری وهم کارشناسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظورتان این است که شبها می روید کلاس؟ یا منظور همان نوبت دوم است؟ تحصیل هم زمان ظاهرا ممنوع است. تا کی بفهمد و کی شما را منع کند.

  7. فردین
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر
    ببخشید استاد، یک سؤال از خدمت با سعادت شما داشتم:
    از شرایط فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد، نوشته شده، باید رشته تحصیلی متقاضی در دو مقطع آخر تحصیل همخوانی داشته باشد، منظور چیست؟
    یعنی اگر کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در یک رشته و گرایش باشد میتوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد شد؟
    چون در شرایط فراخوان جذب هیات علمی کارشناسی مد نظر نیست و فقط دو مقطع آخر تحصیل باید همخوانی داشته باشد.
    البته از دفتر جذب هیات علمی دانشگاه هم جویا شدم و فرمودند اگر رشته تحصیلی در دو مقطع آخر تحصیل یکسان باشد، هیچ مشکلی برای جذب نخواهید داشت.
    پیشاپیش از مساعدت جنابعالی کمال تشکر را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا در فراخوان شرکت کنید ببینید نتیجه چی می شود. اما اگر می خواهید با این اوصاف برای ادامه تحصیل تصمیم بگیرید، اگر حتی یک گرایش شما متفاوت باشد، می تواند در همان مراحل اولیه جذب هیات علمی، حذف شوید.

  8. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر دانشجوی ترم اخر حقوق پیام نور تبریز هستم تا حالا برای ارشد مطالعه داشتم با توجه به اینکه کارشناسی ام از پیام نور هست دوست دارم ارشد رو در یک دانشگاه معتبر ادامه بدم ولی چند روز هستش که مردد شدم برای ادامه تحصیل یا سربازی لطفا راهنمایی ام کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر سال اول در یک دانشگاه طراز اول قبول شدید، بروید و الا معطل نکنید و بروید سربازی.

  9. واشقانی فراهانی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب آقای دکتر، باتشکر از پاسخگوییتون به سوالات
    آقای دکتر بنده دانشجوی ارشد مجازی دانشگاه خواجه نصیر هستم در رشته مهندسی کامپیوتر، میخوام بدونم اگه انصراف بدم و مجددا کنکور ارشد بدم و شبانه قبول شم، آیا واحدهایی که در مجازی گذروندم تطبیق داده می شه؟ قانون ۳ تا شرط گذاشته ولی میخواستم بدونم شما نمونه عینی ای دیدی که وضعیتش مشابه من باشه؟ سرنوشتش نهایتا چی شده؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است قبول کنند چون روزانه و نوبت دوم (یا به قول شما شبانه) یکسان است.

  10. فاطمه
    پاسخ

    سلام من سال سوم تحصیل رشته جامعه شناسی در دانشگاه فرهنگیان اصفهان هستم و علاقه بسیاری به حقوق دارم و از الان که میخوام برای ارشد بخونم بین دوراهی حقوق و گرایش های ارشد جامعه شناسی هستم و از طرفی حقوق باید دوباره اقدام به لیسانس مجدد کنم و چهار سال عقب می مانم یا سه سال و الان نمیدونم اقدام به تحصیل در رشته لیسانس حقوق کنم یا رشته تحصیلی خودم رو ادامه بدم و اصلا اگه جامعه شناسی ادامه بدم به نفع من هست یا دنبال علاقه ام باشم باز بیشتر به نفعمه اگه امکانش هست راهنمایی کنید رتبه لیسانس من سیصد بوده و میتونستم حقوق بخونم اما تصمیم اشتباه گرفتم و حالا نمیخوام دوباره اشتباه کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینقدر نگران عقب افتادن نباشید. وقتی لیسانس حقوق ندارید، خود را در جرگه حقوقدانان و حقوق خوانها قرار ندهید.

  11. محسن
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    میخواستم از مقطع ارشد روزانه ترم سوم انصراف بدم قصد ادامه تحصیل هم ندارم . آیا باید خسارت بدم ؟؟ راهی هست که خسارت ندم؟؟؟ اگه خسارت ندم برای خروج از کشور مشکل خواهم داشت ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این اوصاف لازم نیست خسارتی پرداخت کنید.

  12. علی
    پاسخ

    سلام
    ممنون از شما استاد بزرگوار.
    من ارشد فراگیر پیام نور تهران قبول شده ام و اگر در این دانشگاه فارغ التحصیل بشوم برای ادامه تحصیل دکترا در خارج از کشور به چه رزومه های قوی لازم است که مورد پذیرش دانشگاه های خوب خارج از کشور بشوم.
    چون دانشگاه پیام نور آن چنان اعتباری برای دانشگاه های خارج ندارد متاسفانه.
    لطفا راهنمایی ام کنید با سپاس فراواااااان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است از همین حالا برای خارج اقدام کنید یا از فراگیر و دانشگاه پیام نور صرف نظر کنید و بچسبید به درس که دانشگاه طراز اولی قبول شوید.

  13. حبیب
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استادگرامی.میخواستم بدونم منظور از اینکه میگن در فرآیند جذب هیات علمی باید دو مقطغ آخر هم خوانی داشته باشد چیست؟؟یعنی دقیقا باید یک رشته باشند ؟؟مثلا من دانشجوی ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی(وزارت بهداشت) هستم و اگر دکترا ژنتیک مولکولی دانشگاه وزارت علوم بخونم در فرآیند جذب به مشکل بر میخورم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از اساتید خودتان سوال کنید.

  14. الهه
    پاسخ

    سلام
    خواستم بپرسم آیا برای کسی که بدون کنکور وارد دانشگاه ازاد شده و کارشناسی گرفته اما ارشد و دکتریش رو از دانشگاه های معتبر دولتی اخذ کرده شانس به عضویت دراومدن هیات علمی در دانشگاه های دولتی رو داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر دانشگاه های دولتی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد را به عنوان هیات علمی نمی پذیرند.

  15. شهاب
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار
    فردی که دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه ازاد اسلامی واحد قم با معدل ۱۸/۸۵و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از پردیس فارابی دانشگاه تهران (روزانه)با معدل ۱۷ و دکتری حقوق خصوصی روزانه از پردیس فارابی دانشگاه تهران با معدل ۱۷ باشد و همچنین دارای ۳ مقاله علمی پژوهشی ایا شانسی برای هیئت علمی شدن دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. البته برخی از دانشگاه های دولتی کلا کسی که در هر مقطع از غیر از دانشگاه های دولتی مدرک اخذ کرده باشند، را نمی پذیرند.

  16. کامران
    پاسخ

    سلام. اینجانب با رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه دولتی در مقطع ارشدفارغ التحصیل و استخدام علمی شدم. بعدها در مقطع ارشد فلسفه و دکترای فلسفه ادامه تحصیل دادم. اینکه باید لیسانسم نیز فلسفه باشد برای تغییر گروه اموزشی از ادبیات به فلسفه صحت دارد؟ متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به گروه دارد که شما را بپذیرند یا نه ولی شرط قانونی نیست.

  17. نجماسادات
    پاسخ

    سلام،من کارشناسی فقه و حقوق دارم با معدل بالای ۱۷از دانشگاه پیام نور.چه رشته‌ای رو واسه ارشد بخونم و بعد دکترا ک بازار کار خوبی داشته باشه چه تو سازمان های دولتی چه بعنوان هیئت علمی؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سعی کنید در آزمون وکالت شرکت کنید تا پروانه بگیرید. رشته ارشد خیلی در شغل و کار تأثیر ندارد.

  18. مهدی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و احترام
    دکتر با معدل ۱۶ در مقطع ارشد فارغ التحصیل بشی چطور معدلی هست برا کار ایا این معدل متوسط حساب میاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله متوسط است البته به دانشگاه و رشته هم بستگی دارد.

  19. امیرحسین
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر تو این ٱشفته بازار رشته های مختلف، به نظر شما به غیر از رشته های بهداشت و درمان، چه رشته ای تو مباحث فنی مهندسی و علوم انسانی آینده ی مناسبی داره؟ گیج شدیم به خدا. همه رشته ها اشباع شدن به لطف دانشگاه آزاد و پیام نور…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اقتصاد ایران به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش این حجم از فارغ التحصیل دانشگاهی را ندارد ولی بیشتر رشته هایی که زمینه کار دارند، رشته های مهندسی و در علوم انسانی رشته های حقوق و حسابداری است.

  20. زهرااحمدی
    پاسخ

    باسلام
    بنده دارای کارشناسی کامپیوتر وکارمند دادگستری هستم.به نظرشما برای ارتقا شغلی در دادگستری،ارشدچه رشته ای رابگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدیریت بخوان که هم راحت است و هم از مزایای مدرک ارشد برخوردار می شوید.

  21. عباس
    پاسخ

    سلام استاد امیدوارم حالتون احسن الحال باشه. استاد فرق رشته حقوق مالی اقتصادی با حقوق تجارت بین الملل چیه؟ کدوم بیشتر کاربرد داره مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل در مورد کسب و کار و تجارت بین المللی است در حالی که حقوق مالی اقتصادی بیشتر در مورد تنظیم گری دولتی در حوزه مالی و اقتصادی است. مثل مقررات بورس و امثال آن.

  22. sayeh
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد عزیز
    شرمنده مزاحمتون میشم
    میخواستم مشورتی با شما بکنم
    بنده فرآیند جذبم کامل شد و حتی ردیف استخدامی و کد مستخدمی بنده نیز دریافت شد. کارگزینی حکم بنده را به رئیس دانشگاه جهت تایید ارجاع دادن که متاسفانه توسط ایشان امضا نشد. توجیه ایشان به دلیل نبود رشته بنده در دانشگاه و موکول کردن امضای حکم بنده به بعد از اخذ مجوز رشته هست. اگر ایشان بهمن ماه حکم بنده رو صادر نکنن باید تا شهریور سال دیگر صبر کنم! آیا ایشان چنین مجوز و اجازه ای دارند که حدود ۸ ماه بنده رو بلاتکلیف بگذارند و راهکار آن چیست؟ ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره رشته را ندارند و این حق برای رئیس دانشگاه هست.

  23. مریم
    پاسخ

    با سلام و احترام
    در راستای سوال قبلی که فرمودین فکر میکنین امکان ثبت نام نیست، بنده دوباره دفترچه رو مطالعه کردم. پارسال به عنوان اصلاحیه اضافه کردن که کسانی که مدرک کارشناسی حقوق داشته باشن، علی رغم نامتجانس بودن ارشد و دکتری میتونن دکتری سراسری حقوق شرکت کنند. حال به نظر شما امکان قبولی در مصاحبه هست یا بهتره اول ارشد حقوق بخونم و بعد دکتری شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال دانشگاه خوب هستید، ارشد حقوق باید داشته باشید. بقیه را هم که توصیه نمی کنم.

  24. سعید
    پاسخ

    سلام دکتر وقت بخیر
    من کارشناسی رشته مدیریت صنعتی خوندم و ارشد هم مدیریت بازرگانی،هر دو مقطع رو در دانشگاه آزاد خوندم.
    معدل کارشناسیم ۱۳/۷۹ هستش ولی ارشدم ۱۷/۴۵ می باشد.
    میخواستم بدونم اگه دکترا رو ادامه بدم واسه هیئت علمی میتونم پذیرش بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم.

  25. مسلم
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد چرا دانشکده حقوق دانشگاه تهران داخل پردیس مرکزی گرایش تجارت بین الملل رو دایر نمیکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لابد چون رشته حقوق اقتصادی تجاری بین المللی دارند دیگر به این رشته نیاز ندارند.

  26. حمید
    پاسخ

    سلام به نظر حضرتعالی ارشد حقوق جزای دانشگاه تهران اولویت دارد یا خصوصی بین المللی امام خمینی ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم تهران را بخوانید.

  27. مهدی
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشد
    خواستم بدونم منابعی که برای درس حقوق نفت و گاز معرفی کردین من مقاله ای راجع به BOT نمی بینم آیا کتاب و یا مقالاتی که در این زمینه کار کردید میتونه مهم باشه که اونها رو هم بخونیم…ممنون از لطف و عنایت شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه چیز احتمالش هست به اضافه اینکه کتاب قراردادهای بی او تی اینجانب که توسط انتشارات میزان منتشر شده است، را نیز مطالعه کنید

  28. ali
    پاسخ

    سلام دکتر
    چند روز قبل خدمتتون عرض کردم که نفر اول MBA امیرکبیر و شدم و دانشگاه فرصتی برای مستقیم رفتن به دکتری رو برام فراهم کرده و چون دکتری مدیریت نداره رشته صنایع یا هر رشته انتخابی دیگه رو بهم پیشنهاد کردن … شما فرمودین شانس دکتری صنایع و از دست ندم و برم … ولی راستش چون لیسانسم معماری بوده ، گرایش خودم ییشتر به عمران مدیریت ساخت هست ؛ جسارتا خواستم دوباره با تاکید بیشتر برا اطمینان خودم بپرسم ، که شانس هیئت علمی شدن با انتخاب مهندسی صنایع بیشتره یا عمران مدیریت ساخت که به مدیریت پروژه معماری نزدیکتره ؟
    لیسانس معماری دانشگاه تهران – فوق لیسانس MBA امیرکبیر … دکتری صنایع ؟ یا عمران مدیریت ساخت ؟ با رفتن به صنایع مدرک معماریم یه جورایی بی مصرف نمیشه ؟ ارتباطم کامل به معماری قطع نمیشه ؟ ولی هیئت علمی برام اولویت داره … چقدر صنایع و به عمران مدیریت ساخت ارجح میدونید و کدومش شانس هیئت علمیش بیشتره…
    عذر میخوام باز بابت این حساسیت چون فقط این هفته وقت دارم ✋

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی را خیلی نمی توانید روش فکر کنید.

  29. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد. وقت بخیر . من کارشناس هوشبری هستم. با مدرک ارشد مراقبت های ویژه میتونم جذب هیئت علمی بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است با مدرک ارشد کسی را این روزها هیات علمی کنند. به خصوص وقتی گرایشها و رشته ها متفاوت می شود که احتمال آن حتی با اخذ دکتری هم به شدت کاهش پیدا می کند.

  30. علی
    پاسخ

    سلام ببخشید من کارشناسی دانشگاه آزاد گرفتم کارشناسی ارشدم غیر انتفاعی اگر رتبه خوب بیارم قبول میشم دکتری دولتی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست ولی سعی کنید در ازمون کتبی نمره خوبی بیاورید.

  31. مکسبی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من کارشناسی علوم سیاسی دارم و ارشدم را در رشته ی حقوق بین الملل ادامه دادم و همزمان کارشناسی حقوق را هم خوانده ام ولی کارشناسی حقوق را یک ترم بعد از ارشد فارغ التحصیل شدم.به علت اینکه در کارشناسی حقوق معدلم الف هست و همینطور در ارشد برای پذیرش دکتری مایلم مدرک کارشناسی حقوقم را ارائه دهم .سوالم این است که آیا این تقدم تاریخ ارشد از کارشناسی مشکلی ایجاد میکند یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای قبولی در دکتری مشکل جدی ندارید ولی برای هیات علمی شدن فکر نکنم خیلی شانس داشته باشید.

  32. امیر حسین.ن
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    جناب آقای دکتر عزیز برای هیات علمی شدن در دانشگاه آزاد یا پیام نور،اگر مدرک دکترای حقوق تا چهل و دو سالگی طول بکشه و بعد از اخذ آن در چهل و دو سالگی اقدام به هیات علمی شدن بشه،آیا میشه پذیرش شد یا بعد از چهل سالگی امکان نداره؟
    اگه بعد از چهل سالگی امکانش باشه ممنون میشم بفرمایید چه راههایی براش وجود داره.سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا که هیات علمی حاضر آمده که نیست. چند سال هم طول می کشد که بتوانید در فراخوان شرکت کنید و قبول شوید که سن شما از سن قانونی گذشته است.

  33. حمید
    پاسخ

    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر شیروی وقت بخیر
    بنده دارای کارشناسی ارشد یک رشته در دوره روزانه هستم اگر جسارت نباشه فکر کنم دیگر حق استفاده از دوره روزانه در این مقطع در رشته دیگری را ندارم .
    به هر حال می خواهم ارشد علوم سیاسی بخوانم اگر در دوره پیام نور مدرک بگیرم برای مقطع دکتری در بحث پذیرفته شدن دچار مشکلی می شوم؟ یا در دانشگاه آزاد بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم اگر هر رشته ای را می خواهید بخوانید از اول آن را بخوانید. از وسط راه به شما کمکی نمی کند. بنابراین ارشد چه ازاد و چه پیام نور شما را متوقف خواهد کرد.

  34. نیما باقر
    پاسخ

    سلام.من کارشناسی حقوق از پیام نور،کارشناسی ارشد از دانشگاه سراسری و دکتری از آزاد دارم.دو تا مقاله علمی پژوهشی و دو مقاله علمی ترویجی هم دارم.نمرات و معدل همه مقاطعم بالاست به غیر کارشناسی که شانزده هست.مدرک معتبر زبان هم دارم.دو سال سابقه حق التدریسی تو دانشگاه پیام نور هم دارم.با این شرایط که عرض کردم آیا میتونم جذب هیأت علمی از دانشگاههای آزاد یا پیام نور بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم. به هر حال اقدام کنید ولی خیلی دل نبندید و تلاش کنید که کاری غیر از هیات علمی نیز دست و پا کنید.

  35. احسان
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید چند روز پیش سوالی پرسیده بودم درمورد شانس هیئت علمی شدن که گفته بودم دکترا عمران دارم که لیسانس خودم رو از دانشگاه ازاد وارشد و دکترا رو از دانشگاه شریف گرفته ام که شما پاسخ دادید به دلیل اینکه دانشگاه ازاد درس خوندید شانستون برای دانشگاه های ملی کمه .در استان ما (کرمانشاه) دربسیاری از موارد افرادی که لیسانس فوق لیسانس ودکترا خود را از ملی کرمانشاه دریافت کرده اند ومقاله انچنانی هم ندارنو عضو هیئت علمی دانشگاه های دولتی شهرستان های کرمانشاه شده ان اونوقت اونجا چه متر ومعیاری دارن که کسی که دانشگاه ازاد درس خوانده در مقطع لیسانس وارشد ودکترا خود را شریف خوانده نسبت به کسی که دانشگاه کرمانشاه درس خوانده که سطح بسیار پایین تری دارد دراولویت قرار ندارد ؟؟در صورتی که من در دانشگاه ازاد مرکز استان درس خوانده ام که خیلی اساتید به نامی داشته ان وحتی دانشگاه ملی مرکز استان سطح علمی ان را قبول دارد وخیلی از اساتید آن انجا تدریس میکنن
    سوال بعدی که خدمت شما داشته ام به نظر من چه مسیری رو درپیش بگیرم که لیسانس دانشگاه ازاد کمرنگ تر شود خواندن دکترا مجدد در یک دانشگاه برتر خارج از کشور آیا می تواند شانس اینجانب را برای هیئت علمی دولتی ایران یا خارج از کشور را افزایش دهد؟یا برای دوره پست دکترا در خارج از کشور اقدام کنم ؟ به طور کلی پیشنهاد شما به اینجانب چی است چون من هدفم هیئت علمی شدنه یا در دانشگاه های ایران یا خارج از ایران ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احسان جان من اگر چیزی را اینجا عنوان می کنم به خاطر تجربه خودم است و در مورد عادلانه بودن یا نبودن آن اظهار نظر نمی کنم. من فقط گفتم که احتمالش کم است نگفتم احتمالش نیست. بنابراین شما اقدام کنید شاید با دیدن روزمه شما سخت گیری کمتری کنند.

  36. امیرحسین
    پاسخ

    سلام. ببخشید تو مدرک تحصیلی اونایی که از پردیس فارابی دانشگاه تهران فارغ التحصیل میشن، نوشته دانشگاه تهران یا پردیس فارابی دانشگاه تهران؟ آخه خودتوتم میدونید اینجا دنبال بهانه میگردن که سنگ بندازن جلو پای آدم. ممکنه واسه استخدام بگن مدرکتون از پردیس گرفته شده و معتبر نیست!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره اینکه کدام دانشکده یا پردیس درس خوانده اید در مدرک ذکر می شود.

  37. شیده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .
    من دانشجوی حقوق ترم۴ پیام نور هستم. میخوام انصراف بدم برم دانشگاه آزاد؛ پیام نور خودخوانه و ارزش مدرکش نسبت به آزاد پایینه. اما میگن برای دانشجوها ی حقوق پیام نور بهتره مجبور میکنه دانشجو درس بخونه. آزاد تنبل بار میاره ! ولی من میگم به خود دانشجو ارتباط داره که چقد سرسخت باش در کنار جزوه کتاب خوب هم بخونه .
    بنظرتون تصمیم درستی گرفتم که برم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می خواهی انصراف بدهید بروید دولتی بخوانید.

  38. Ali
    پاسخ

    سلام دکتر
    بنده رتبه ۱ کارشناسی ارشد رشته MBA دانشگاه امیرکبیر هستم و از بخش استعدادهای درخشان دانشگاه باهام تماس گرفتن که میتونی دکتری رو بدون کنکور تو دانشگاه خودمون بخونی … ولی نکتش اینه که دانشگاه امیرکبیر دوره های دکترای مدیریت فناوری و مالی و … و DBA اش هنوز شکل نگرفته 😀 و در جریان شکل گیریه … الان فقط برا رشته من این مشکل هست و برا دانشکده های دیگه چنین مشکلی مطرح نیست … دانشگاه برا همین گفت که کلا این امتیاز اینجوریه که تو میتونی هر رشته ای که بخوای و تو دانشگاه خودمون دکتراشو بخونی … مثلا خودشون دکتری مهندسی صنایع و پیشنهاد کردن … با توجه به اینکه رشته لیسانسم “مهندسی معماری” از دانشگاه تهرانه واقعا حس میکنم رفتن به دکتری صنایع برام مشکل ساز خواهد شد ضمن اینکه با توجه به نداشتن بیس لیسانس و ارشد این رشته کارم خیلی سخت میشه برا آپدیت خودم … به شاخه عمران دانشگاه هم نگاه کردم گرایش مدیریت ساخت تو حوزه عمران هم نظرم و جلب کرد …کلا تا هفته آینده فرصت دارم برگه رو پر کنم … از طرفی هم نگاهی به هیئت علمی شدن دارم و الان گیجم چی کار کنم ؟ آیا قید ورود بدون کنکور دکتری به دانشگاه امیرکبیر و بزنم و برم سراغ رشته های مدیریتی دانشگاه های دیگه ؟ یا بین صنایع و عمران مدیریت ساخت یا هر رشته دیگه ای که به نظرتون میخوره به رشته لیسانس و فوق لیسانسم ، یکی و انتخاب کنم ؟ عذر میخوام طولانی شد ✋

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قدری پیشنهاد عجیبی است چون پذیرش دکتری در یک فضای رقابتی و با داشتن دو مقاله و مصاحبه امکانپذیر است. به هر حال این فرصت را از دست ندهید و دکتری صنایع بخوانید.

  39. محمد رصا قاسمی
    پاسخ

    عرض ادب.استاد من ارشد جزا جرم شناسی دارم از دانشگاه آزاد.به علت افت تحصیلی نمراتم ضعیف شد تو این مقطع.به طوری که نمره پایان نامه ام شد پانزده و نیم!از دو سال پیش شدیداً شروع کردم به خوندن و وکالتم قبول شدم و کاملا آماده ادامه تحصیل هستم.تا سوال دارم ممنون میشم راهنمایی کنید و جواب هر کدام را جداگانه مرقوم فرمایید.برام مهم هستن.
    سوال اول:به فرض اینکه من در آزمون کتبی دکتری(گرایش خصوصی) نمره بالا بیارم،نمره شش و نیم آیلتس و چند مقاله معتبر هم داشته باشم،مصاحبه موفقیت آمیز هم پشت سر بذارم،آیا میتونم دانشگاه سراسری روزانه تهران یا یه استان دیگه از سراسری روزانه،قبول بشم؟میترسم به خاطر وضعیت بد نمرات و آزاد خوندن مقطع ارشدم رد کنن منو.
    سوال دوم:آیا میتونم (همزمان)ارشدِ خصوصی از دانشگاه سراسری روزانه تبریز،و دکتری خصوصی از دانشگاه سراسری روزانه تهران یا یه دانشگاه سراسری روزانه دیگه بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اولا خیلی بعید است که در دانشگاه های درجه یک شما در گرایش خصوصی دکتری پذیرش شوید. دلیل عمده آن گرایش ارشد شما در جزا و جرمشناسی است. ۲- چند جا می خواهید تحصیل کنید. اگر دانشگاه های پولی باشند آنها فکر نکنم از پول شما بگذرند اما اینکه اینها در نهایت به چه درد شما خواهد خورد، را واقعا نمی دانم.

  40. امیررضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. خسته نباشید. به نظرتون اگه یه نفر ارشد پیوسته حقوق از دانشگاه امام صادق داشته و دکترای حقوق از دانشگاه تربیت مدرس بگیره، شانس این رو داره که به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه های دولتی مرکز استان بشه؟؟ ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست.

  41. محمد امین
    پاسخ

    محمد امین هستم
    باتشکر از پاسخگویی شما بزرگوار…

  42. سمیه
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی

    با سلام و احترام

    ضمن قدردانی از توجه و راهنمایی جنابعالی
    سوالی در مورد برات داشتم که علی رغم پرس و جوهای متعدد جواب روشنی نیافتم.

    اخیرا در مباحت واردات، موضوعی هست به نام برات بدون تعهد. بانکها برای اشخاصی که اقدام به واردات کرده اند و پرداخت ارز آنها به فروشنده خارج از سیستم بانکی صورت گرفته، برات بدون تعهد پرداخت جهت ارائه به گمرک صادر می کنند.

    تفاوت این برات، با برات موضوع قانون تجارت و نیز براتی که در تجارت بین الملل(clean collection) وجود داردچیست؟ آیا ماهیت هر سه آنها با هم متفاوت است و صرفا به لحاظ اسمی متشابه هستند. یا موضوع هر سه آنها یکی است.

    در بحث واردات، عملا تاجر،بدهی خود را به فروشنده پرداخت کرده، پس صدور برات بدون تعهد پرداخت بانک به گمرک به مفهوم ارائه گواهی است که تاجر پرداخت خود را خارج از سیستم بانکی انجام داده پس عملا مفهوم براتی را که در قانون تجارت یا تجارت بین الملل دارد را ندارد، آیا برداشت بنده صحیح است ؟ یا برداشت بنده از مفهوم برات اشتباه است؟

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دقیقا در کم و کیف این براتها نیستم.

  43. مختاری
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    با تشکر از وب سایت خیلی مفید و علمیتون.
    معادل لاتین. سود دوران مشارکت در خرید مسکن چی میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این کلمات را من درآوردی را که خارجی ها ندارند باید ترجمه به مفهوم کنید. اولا آنها سود نمی گویند و بهره می گویند ما برای مشروع کردن آن به مشارکت و سود پناه می بریم. شما می توانید از کلمات زیر استفاده کنید:
      interest
      profit of partnership

  44. صادقی
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی کارشناسی اموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان هستم.رشته تحصیلی ام اصلا مورد علاقه نیست و فقط به جهت استخدام این رشته را انتخاب کردم. برای ارشد میخواهم کنکور علوم سیاسی شرکت کنم و با علاقه ،منابع را از هم اکنون که یک سال مانده مطالعه کرده ام، کاملا مسلطم.و میخواهم دکتری را هم از همین رشته بخوانم.
    این غیر مرتبط بودن کارشناسی،چقدر مانع ارتقای شغلی من در آینده خواهد شد؟
    برای جذب هیت علمی مثلا؟
    در صورت ایجاد مشکل؛امکان دارد زمان تحصیل دکترا ،در یک دانشگاه ازاد کارشناسی علوم سیاسی را هم زمان اخذ کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آنقدر فارغ التحصیل دکتری علوم سیاسی که همه مقاطع را علوم سیاسی خوانده است که منتظر ورود به دانشگاه هستند که بعید است برای شما جایی باز باشد و کسی به شما خوش آمدی بگوید.

  45. محمد امین
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر شیروی
    درود بر این همه صبر و حوصله و اطلاعات جامع شما در پاسخگویی.
    بنده دکتری تمام رشته مهندسی عمران و ساکن شهرستان رشت هستم.
    به نظر شما بین هیات علمی شدن در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای مادر یا اطراف شهرستان های متفرقه (به عنوان مثال استان قم یا اطراف آن – به غیر از تهران) نسبت به هیات علمی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی شهرستان تالش یا آستارا (تا مقطع ارشد دانشجو می پذیرند و هیچگونه هیات علمی ندارن)، انشالله فرض بر قبول شدن در فراخوان جذب هردو دانشگاه، کدام یک رو انتخاب کنم بهتر است؟ (البته با این تصور که بعد مسافت و سختی زندگی باتوجه به متاهل بودنم مطرح نیست و فقط نگرانی من پابرجایی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و میزان حقوق و مزایا و ادامه راتبه از استادیاری به دانشیاری و درکل آینده نگری در انتخاب این دو مورد است) بنده رو راهنمایی بفرمایید. پاسخ و راهنمایی شما برایم خیلی مهم است، باتشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه آزاد بهتر است موسسات غیر انتفاعی غیر معروف است.

  46. مهدی
    پاسخ

    با عرض سلام و ارادت خدمت شما،اقای دکتر یک سوال داشتم از خدمتون ممنون میشم از پاسخ و راهنمایی شما
    من دبیرستان تجربی خوندم و با معدل ۱۸دیپلم و پیش تجربی گرفتم و بعد به رشته مهندسی پزشکی رفتم ولی وسط راه تغیر رشته دادم به حقوق الان دانشجوی ترم۴حقوق هستم و ۲ترم دیگع هم تمام میشود .در حقوق بسیار فعال هستم و در ترم ۳تمام کتاب های دانشگاهی مدنی ۱تا۸ و ادم را پیش پیش تمام کردم و به تسلط خوبی رسیدم،ولی جدیدا دوباره شوق پ
    زشکی منو گرفته ،البته من به حقوق هم علاقه زیادی دارم ،به شما لیسانس بگیرم برم سربازی و بعد پزشکی بخونم یا تلاش ام را در حقوق چند برابر کنم تا به موفقیت برسم؟
    اصلا یه حقوقی میتونه به موفقیت های مالی،اجتماعی،… یک پزشک برسه ؟اچطور؟از پاسخ های حضرت عالی سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آنقدر از این رشته به آن رشته بپرید که این چند روزه جوانی ضایع و تباه شود.

  47. حکیمه
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    لطفا در مورد تفاوت هیات علمی آموزشی و پژوهشی راهنمایی بفرمایید. تفاوت حق الزحمه هیات علمی آموزشی و پژوهشی چقدر است؟ شما هیات علمی پژوهشی را صلاح می‌دانید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق الزحمه فرقی ندارد ولی یکی کار پژوهشی می کند و یکی بیشتر تدریس می کند. عمده اساتید دانشگاه آموزشی هستند. بیشتر اعضای هیات علمی مراکز پژوهشی، پژوهشی هستند.

  48. عطیه
    پاسخ

    سلام افای دکتر. من دانشجوی دانشگاه پیام نورم ترم یک تاریخ تمدن اسلامی قبول شدم میخواستم تغیر رشته بدم به حقوق معدلم ۱۳/۸۰ شد و ۱۲واحد پاس کردم. میتونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم از دانشگاه سوال کنید.

  49. اسماعیل
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    بنده مدرک کارشناسی حقوق رو از دانشگاه آزاد شهر قدس گرفتم
    و الان دانشجوی ارشد حقوق ثبت اسناد و املاک پردیس فارابی دانشگاه تهران هستم
    سوال اول اینکه آیا شانسی برای پذیرش در مقطع دکتری پردیس فارابی دارم یا خیر
    سوال دوم اینکه در صورت اخذ مدرک دکتری از پردیس فارابی آیا شانس عضو هیت علمی شدن را دارم یا خیر
    سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در چه گرایشی؟ در حقوق خصوصی به نظرم شانس دارید. ۲- با توجه به کارشناسی حقوق ممکن است هیات علمی در دولتی مشکل باشد ولی در سایر دانشگاه ها احتمال دارد.

  50. مهدی صادقی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت دکتر شیروی همیشه امیدوار و امید دهنده ؛
    سوالی داشتم و آن اینکه راجع درس حقوق مدنی ( تعهدات ) از مواد آزمون دکتری حقوق نفت و گاز در دکتری سال ۹۸ چه منبع مطالعاتی و یا کتابی را مناسب میدانید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عجالتا کتابهای دکتر کاتوزیان و دکتر شهید و قانون مدنی و کتاب حقوق قراردادهای اینجانب را مطالعه کنید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *