پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. امیرحسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. به نظرتون اگه من کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی بگیرم، بعدش ارشد و دکترای حقوق عمومی بگیرم، امکان جذب به عنوان هییت علمی وجود داره؟ یعنی فقه و حقوق و حقوق عمومی مرتبط محسوب میشن؟؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی حقوق ممکن است با مشکل روبرو شوید ولی ممکن است جذب دانشگاه الهیات فقه و مبانی شوید.

  2. مریم حسنی
    پاسخ

    باسلام و احترام.
    آقای دکتر آیا این امکان است که کسی که دکتری پزوهشی دارد در دانشگاه به عنوان هیئت علمی آموزشی مشغول به گذراندن طرح هیئت علمی باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست اگر در فراخوان شرکت کنید.

  3. صادق قائم پناه
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    آقای دکتر ، سوال من در مورد مربیان مرکز آموزش بهورزی هست که در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل می دهند می باشد ، حرفهای در خصوص ارتقاء مربیان بهورزی بعنوان هیئت علمی وجود داره ، به نظر شما آیا این حرفها صحت دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده ام. به اضافه اینکه این همه هیات علمی می خواهند چکار کنند. هیات علمی فرآیند طولانی و سختی پیدا کرده است و هیچ کس اتوماتیک هیات علمی بشو نیست.

  4. احسان
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    بنده فارغ التحصیل دکترا عمران هستم .لیسانس خودمو از دانشگاه ازاد با معدل ۱۶.۱۵ گرفتم ارشد رو با معدل ۱۸.۳۰ از دانشگاه شریف (نفر اول)ودکترا هم از شریف با معدل ۱۹ فارغ التحصیل شدم سه مقاله آی اس آی و دو مقاله علمی پژوهشی وچتدین مقاله کنفرانسی داخل کشور هم دارم سه تا سوال داشتم اول اینکه آیا شانسی برای عضویت هیئت علمی دانشگاه ها ی دولتی مرکز استان یا شهرستان دارم؟
    دوم اینکه آیا معدل لیسانس من(به نظر شما این معدل کمه یا من با وسواس زیاد بهش فکر می کنم) واینکه از دانشگاه آزاد مدرک گرفتم باعث میشه من جذب دانشگاه دولتی نشم ؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بعید می دانم دانشگاه های دولتی نسبت به مدرک آزاد شما گذشت داشته باشند. ۲- تنها مدرک دانشگاه آزاد ممکن است مسئله ساز باشد و الا معدل خیلی بد نیست که مشکل ایجاد کند.

  5. مریم
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    از محضرتون چند تا سوال داشتم… بنده کارشناسی ارشد شیمی آلی از دانشگاه سراسری دارم… چون به رشته حقوق علاقه داشتم، مجددا در دانشگاه پیام نور کارشناسی حقوق تموم کردم. با توجه به اینکه اگر مدرک کارشناسی حقوق داشته باشیم، علیرغم نامتجانس بودن ارشد و دکتری میتونیم در دکتری حقوق دانشگاه سراسری شرکت کنم، به نظر شما امکان قبولی در مصاحبه هست و اینکه بهتره اول ارشد حقوق بگیرم و در دکتری شرکت کنم یا ضرورتی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم بتوانید شرکت کنید. بهتر است دفترچه آزمون دکتری را نگاه کنید.

  6. عظیمه
    پاسخ

    باسلام خسته نباشید
    عذر میخوام من کارمند دانشگاه علوم پزشکی و با مدرک ارشد هستم و رشته ام علوم تربیتی هست حال میخواستم برای دکترا رشته اموزش بهداشت ،« گروه علوم پزشکی» بخوانم تا هیت علمی دانشگاه شوم.بنظرشما باتوجه به اینکه رشته کارشناسی و ارشدم در گروه علوم انسانی هست و دکترا میخواهم گروه علوم پزشکی بدهم میتوانم هیت علمی شوم یا حداقل دو مقطع باید یکسان باشند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم هیات علمی شما را بپذیرند.

  7. پگاه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. خسته نباشید بخاطر پاسخگویی به سوالات و ممنون از زحمات شما. من نیاز به راهنمایی داشتم. یکسال و نیم هست که پروانه وکالت پایه یک را گرفته ام و در یک دفتر وکالت خارجی که در ایران نمایندگی دارد؛ مشغول به کار هستم. عموما پرونده ها بین المللی یا درباره اتباع ایرانی مقیم خارج است. البته با برگشت تحریم، مقداری اوضاع کساد شده. راستش من کارشناسی ارشدم مرتبط با حقوق یا جقوق تجارت بین الملل نیست. فارغ التحصیل کارشناسی حقوق دانشگاه تهران هستم. به نظر شما برای ارشد تجارت بین الملل اقدام کنم؟ زبانم هم مدرک آیلتس دارم. از طرفی خیلی هم تمایل دارم در خارج از ایران وکیل بشوم و یا حداقل پروانه وکالت کشور دیگه را داشته باشم اما گاهی فکر می کنم یک تخیلی بیش نیست. اطرافیانم منو فرد بااستعدادی میدونن اما خودم نمیدونم وقتم را برای چی بگذارم. سنم هم ۳۲ سال است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل بخوان و اگر امکان تحصیل در خارج را دارید بروید خارج تحصیلی کنید.

  8. دریا
    پاسخ

    سلام استاد بنده کارشناسی, ارشد حقوق جزا از دانشگاه پیام نور دارم و فرزند ایثارگر نیز هستم میخواستم بپرسم امکان تدریس در دانشگاه پیام نور برام وجود داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید مراجعه کنید. با این همه فارغ التحصیل خیلی فرصت وجود ندارد.

  9. علیرضا
    پاسخ

    سلام
    کنوانسیون بین المللی کالا فقط شامل قراردادهای بین دولتها میشود یا شامل قراردادهای اشخاص نیز میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در کنوانسیون بیع بین المللی کالا ۱۹۸۰ تفاوتی بین قراردادهای دولتی یا خصوصی نگذاشته و بنابراین به طور یکسان مشمول کنوانسیون هستند.

  10. عطا
    پاسخ

    خسته نباشین استاد عزیز
    جسارتا نظرتون در خصوص رشته ی حقوق تجارت الکترونیک می فرمایین؟
    با توجه به اینکه فقط در حال حاضر تو دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ هست، چه آینده ای رو میتونین براش متصور باشین؟
    می ارزد که برایش تلاش کرد
    متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته بدی نیست ولی من خصوصی با رشته های تجارت بین الملل را بیشتر توصیه می کنم.

  11. امیرزاده
    پاسخ

    سلام ، وقت بخیر . آقای دکتر همیشه جهت سوالات درسی مزاحم شدم اما اینبار بین دو راهی موندم و هر چقدر فکر میکنم به غیر از شما کسی نیست بهترین درک را نسبت به افکارم داشته باشد . بر اساس چرخ فلک پدر و مادرم فوت کردند و مجبور به ازدواج شدم و مادر دو دخترم و همسرم هیات علمی آزاد هست . زندگی متوسطی داریم . اما آقای دکتر نمیتونم از عشقم به علم دست بکشم.نمیتونم پژوهش رو بیخیال شوم . آقای دکتر با گریه اینها را مینویسم حسرت نوشتن و کار حقوقی کردن داره منو میکشه. ارشد خصوصی دارم دکترا رتبه ۱۵۰ آوردم انتخاب رشته نکردم . وکالت میدم ۷۰ نفر بعد آخرین نفر قبولی ، رتبه میارم . نمیدونم سعی ام رو بیشتر کنم یا بیخیال بشم و به حسرت داشتن پدر و مادر دکترا رو هم اضافه کنم. اطرافیانم همه میگن بشین خونه داری تو بکن اما اونا از دلم خبر ندارن آشوب… تازه گی فکری بسرم زده که موسسه پژوهشی بزنم و بر م تو دریای کتاب و خرخونییی و پژوهش و در عین حال کارم باشه . به هیچکس نگفتم اما چون حضرتعالی تو این وادی هستین مطمئنم پاسختان بهترین راه خواهد بود ، منتظر پاسختان هستم در عین حال که اسفند ماه ان شا… آزمون میدم. به قول بافقی مدتی هست که حیرانم و تدبیری نیست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، زدن موسسه پژوهشی هزینه می خواهد و درآمدی برای آن به راحتی متصور نیست. به نظرم قبول شدن در دکتری دولتی زمینه را برای پژوهش و ارتباط با دانشگاه فراهم می کند. بهتر است روی آن تمرکز کنید.

  12. عابد
    پاسخ

    سلام
    من ارشد حقوق جزا دارم و الان ١٠ سال هست که به وکالت مشغول هستم،قصد ادامه ی تحصیل در مقطع دکترا با گرایش حقوق تجارت بین الملل را دارم،آیا قبول شدن در دکترا با توجه به گرایش ارشد من امکان پذیر است؟
    ٢-به نظر شما من دکترای جزا شرکت کنم و یا اگر با این گرایش ارشد ،تجارت بین الملل نمی توانم قبول بشم،مجدداً ارشد تجارت بین الملل شرکت کنم و بعد دکترا؟ چون فکر می کنم اینده ی تجارت ببن الملل خیلی بهتر از حقوق جزا است،
    ٣-اگر به نظرتون گرایشی از حقوق وجود داره که اینده ی روشنی پیش رو داشته باشه ممنون میشم بهم معرفی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- چون این رشته فقط در دانشگاه های دولتی محدودی وجود دارد، خیلی بعید می دانم. ۲- ارشد تجارت بین الملل بنظرم بهتر است.

  13. نینا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بنده لیسانس شهرسازی دارم الان برای ادامه تحصیل به خارج از این بین دو رشته IT و برنامه ریزی شهری مردد موندم با توجه به بازار کار در آینده و ادامه تحصیل برای phd ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم برنامه ریزی شهری بیشتر به رشته لیسانس شما مربوط است.

  14. محمد مهدی
    پاسخ

    سلام از نظر شما موسسه عالی جهاد دانشگاهی خوزستان معتبر تر هست یا دانشگاه ازاد اهواز؟
    تشکر
    خداخیرتون بده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم خیلی با هم تفاوت قابل توجهی ندارند.

  15. امین
    پاسخ

    با عرض سلام و آرزوی سلامتی برای استاد عزیز
    استاد بنده سال ۹۶ از دانشگاه شهید بهشتی در رشته حقوق فارغ التحصیل شدم و آزمون وکالت هم دادم(هنوز نتایج اعلام نشده ) خیلی دوست دارم که برای تحصیل در گرایش حقوق خصوصی به فرانسه بروم آیا با توجه به تمام جوانب که واقف هستید (کدام مقطع راحت تر پذیرش خارج از کشور دارد و نوع بورس و مزایای بورس در هر مقطع و… ) بهتر است بنده به فکر قبولی در مقطع ارشد در ایران باشم و برای دکتری بروم یا ارشد شرکت نکنم و ۲ سال زبان را تقویت کنم و برای ارشد و دکتری به فرانسه بروم.ممنون از لطف حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرانسه که خوب است ولی چون خارج رفتن به عوامل متعددی بستگی دارد که خیلی از آنها از کنترل شما خارج است، بهتر است هم زمان هر دو را بخوانید تا بلکه کدام زودتر به نتیجه برسد. شاید تا بخواهید بروید به خارج، ارشد داخلی تمام شده باشد.

  16. بهمن
    پاسخ

    با سلام جناب آقای دکتر شیروی
    بنده با لیسانس زبان انگلیسی ۲۶ سال در موسسه حمل و نقل بین المللی کار کرده ام- اکنون برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد آموزش زبان و حقوق تجارت بین الملل کدام یک چشم انداز بهتری برای ادامه ی کار دارد.
    با تشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم تجارت بین الملل بخوانید که بیشتر با این حوزه اشنا شوید.

  17. ویدا
    پاسخ

    سلام استاد بنده مهندسی پزشکی را دوسال پیش تمام کردم واکنون قصد دارم ارشد شهرسازی بخوانم ایا میتوانم دراینده شغلی مرتبط با رشته شهرسازی بیابم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم.

  18. سینا
    پاسخ

    سلام بنده می خوام برا ارشد در دانشگاه رضوی مشهد امسال ثبث نام کنم هم ب گرایش جزا وهم خصوصی علاقه دارم اما اینها برام مهم نیس انچه مهمه یازار کارش هس سوالم این هس ک از بین جزا وخصوصی کدام بهتراست برا قضاوت و شغل های دیگه ی سوال دیگه کسی که ناشنوایی خفیف داره می تونه قاضی دادگاه بشه قبولش میزکنن برا قضاوت در دادگاه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم هیچکدام به طور قاطع نقشی در میزان درآمد شما ندارد. اگر دوست دارید که کارهای کیفری انجام دهید مثل وکالت پرونده های کیفری خب بروید جزا و اگر بیشتر به کارهای خصوصی مثل قراردادها، حقوق خانواده، اموال و شرکتها، خب بروید خصوصی.

  19. مریم
    پاسخ

    سلام.
    آیا معدل دیپلم هم در جذب هیئت علمی تاثیرگذار است؟؟

    تغییر رشته از کارشناسی به بعد، در جذب هیت علمی مشکل ایجاد می‌کند یا ارشد و دکتری از یک رشته کافیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل دیپلم تأثیر زیادی ندارد که باعث ناراحتی و نگرانی شود. اما تغییر رشته کاملا شما را از هیات علمی باز می دارد.

  20. احمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر میخواستم باهاتون در مورد اینکه دکتری بخونم یا نه مشورت کنم بنده کارشناسی را با معدل۱۴.۲۰از دانشگاه آزاد تبریز رشته مکانیک و ارشدم با معدل ۱۴.۵از دانشگاه دولتی شهید مدنی تبریز با دوترم مشروطی و یک مقاله isi دریافت کرده ام و دارای مدرک زبان تافل میباشم که در دوره ارشد به دلیل بیماری آنچنان که باید و شاید نتوانسته ام معدل بالایی کسب کنم با این اوضاع آیا به نظر حضرتعالی پس از دکتری با کسب معدل بالا دکتری و سوابق پژوهشی لازمه امیدی برای هیئت علمی شدن بنده در دانشگاه دولتی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم شانس زیادی برای هیات علمی دولتی داشته باشید.

  21. محمد
    پاسخ

    باسلام پسرم بارتبه ۵۲کنکورانسانی دررشته کارشناسی ارشد علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی بورسیه وپذیرفته شده ولی پدرش اصرار بر تغییر رشته ودانشگاه حقوق شهید بهشتی رادارد به نظر شما اینکار صحیح است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تغییر رشته در ارشد وجود ندارد. بعید می دانم با این رتبه می توانستند شهید بهشتی قبول شوند.

  22. pedram
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر تشکر از وقتی که می گذارید ..دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تهران پردیس البرز هستم میخواهم در رشته حقوق انرژی نظر شما را بدونم آیا وقت گذاشتن برای خواندن این رشته با توجه به کمبود متخصص به صرفه است ..واینکه کدام دانشگاه خارجی را برای این رشته توصیه میکنید…سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته خوبی است و دانشگاه های متعددی دارند که از جمله دانشگاه داندی در اسکاتلند است.

  23. کمال
    پاسخ

    با سلام حقوق املاک و اراضی زیر مجموعه کدوم شاخه حقوقه؟ اقتصادی یا خصوصی یا عمومی؟ مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق املاک بخشی از حقوق اموال و زیرمجموعه حقوق خصوصی است. ولی در بسیاری از کشورها از جمله ایران املاک و اراضی توسط دولت تحت مقررات خاصی درآمده است که تا حدودی طعم حقوق عمومی گرفته است.

  24. محمد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    لطفا نظرتان رو نسبت به رشته علوم قضایی و شغل قضاوت نسبت به رشته حقوق بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اطلاع از شغلها و حرفه های حقوقی و همچنین گرایشهای گوناگون حقوق به کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب مراجعه کنید.

  25. مجتبی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بنده ۳۳ ساله هستم و دارای لیسانس و فوق لیسانس مهندسی نفت هستم و اکنون ۷ سال است که بعنوان کارمند رسمی در بخش عملیات شرکت نفت شاغل هستم.
    امسال لیسانس حقوق در دانشگاه پیام نور ثبتنام کردم و هم اکنون در حال تحصیل هستم.
    با توجه به مشغله کاری و نوعه دانشگاه پیامنور، اصلا کلاسها رو شرکت نکردم و ارنباطی با اساتید مربوطه نداشتم.
    برای همین از شما استاد گرامی سوالی داشتم.
    بنده میخام لیسانس حقوق بکیرم و سپس پروانه وکالت.
    بنظر شما تمرکزم رو روی کدوم گرایش از حقوق بگذارم تا بعدها در شرکت نفت بدردمم بخوره.
    مثلا میدونم اگه دنبال جزا برم، قطعا بدردم نمیخوره.
    فکر کنم تجارت بین الملل خوب باشه.
    از طرفی یا توجه به چیزهایی که دیدم توی شرکت نفت، حقوق خصوصی هم کاربردی دیدم. دیدم که بخش حقوقی شرکت با افراد بر سر قراردادها مناقشه دارند. مثلا دعوای حقوقی روی زمینی که تاسیسات شرکت نفت توشه، با کسانی که ادعا روی زمین دارن….
    در مجموع
    با توجه به اینکه من خودم استخدام رسمی شرکت هستم. پیشنهادتون کدوم گرایش هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم شما باید فعلا لیسانس بگیرید. برای اطلاع از شاخه های حقوق و فرصتهای شغلی، کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب را مطالعه کنید.

  26. pedram
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی لطفا ترجمه انگلیسی کلمات (وحدت رویه قضایی )و(رای وحدت رویه قضایی ) را بفرمایید..تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام unified judicial practice
      The judgment unifying judicial practice

  27. معین
    پاسخ

    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر
    اینجانب متقاضی جذب هیات علمی در دانشگاه دولتی بودم. مراحل جذب را طی نمودم. کار گروه علمی. عمومی. هیات اجرایی جذب و هیات مرکزی جذب را طی نمودم.
    هنگامی که مراحل جذب را طی می کردیم. یک نفر از دانشگاه دیگر انتقالی گرفته و به آن گروه اضافه شده است.

    حالا که مجوز جذب ما از طرف هیات مرکزی جذب وزارت علوم صادر شده است. گروه مربوط صورت جلسه کرده اند که به ایشان نیاز نداریم.

    آیا به لحاظ قانونی و حقوقی می توانم کارم را پیگیری کنم

    یا تشکر از لطفت حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره تا زمانی که حکم برای شما نزده اند شما حقی ندارد که بخواهید اعتراض کنید و موسسه می تواند حکم نزند.

  28. هیلا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من ترم ۳ دانشگاه پیام نور رشته حقوق هستم.میخواستم برم آزاد ادامه بدم.
    سوالم اینه که بعد فارغ التحصیلی مدرک آزادو میگیرم یا پیام نور؟؟ اگه آزاد ، چیزی مبنی بر این که من ۳ ترم پیام نور بودم میدن دستم؟
    و اینکه من بدون کنکور میرم آزاد بعدا مشکلی برام ایجاد نمیکنه (از نظر هیئت علمی . قضاوت و..) ؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خب آزاد چون آنجا فارغ التحصیل می شوی. ۲- مشکلی ندارد.

  29. بهرام
    پاسخ

    با سلام و ارادت خدمت استاد گرانقدر
    سوالی از محضرتان داشتم در خصوص طرحی به نام طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت که توسط یک عده ای که سواد کافی را در رشته حقوق ندارن و نمیتونند در ازمون وکالت فعلی قبول شوند در کمیسیون قضایی مجلس اعلام وصول شده است. در این طرح که فعلا در کمیسیون قضایی مجلس هست ظرفیت در آزمون وکالت حذف شده و با صوری سازی آزمون قصد دارند هر فارغ التحصیل حقوق رو که حتی دارای میانگین ۴ در آزمون وکالت بیاره رو وکیل کنند و حتی تعدادی از نمایندگان در کمیسیون قضایی مجلس هم به این طرح پر از ایراد روی خوش نشان داده اند و اگر این طرح تصویب شود که ظرفیت مورد نیاز را که در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶ پیش بینی شده را حذف میکندو الانشم بازار وکالت اشباع است چه برسد به اینکه این طرح اینچنینی در مجلیس تصویب شود. من خودم کاراموز وکالتم و دروان کاراموزی اینجانب به اتمام رسیده است. به نظر شما آیا این طرح (غیر )جامع پذیرش واموزش وکالت تصویب می شود؟؟؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با تصویب این لایحه دنیا به اخر نمی رسد.

  30. آزاده
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر. دو تا سوال داشتم ممنون میشم نظر شما را بدانم. برای عضویت هیئت علمی این ترتیب از نظر ارزش اجتماعی و آکادمیک ترتیب درستیه؟ چون میدونم از نظر حقوق و مزایا خیلی فرقی ندارن
    ۱-دانشگاه های دولتی مراکز استان،
    ۲-دانشگاههای دولتی درجه ۲ مراکز استان مثل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
    ۳- دانشگاه های آزاد مراکز استان
    ۴- دانشگاه های پیام نور مراکز استان
    ۵- دانشگاه آزاد شهرستان های غیر از مراکز استان
    ۶- دانشگاه غیرانتفاعی
    آقای دکتر فرصت هر کدوم از اینا پیش اومد باید برای عضویت اقدام کرد؟ مثلا ارزش داره کسی که هر سه مقطع تحصیلی رو با معدل خوب از دانشگاه های خوب فارغ التحصیل شده به خاطر نگرانی از اینکه همین فرصت رو هم از دست بده عضو هیئت علمی دانشگاه غیرانتفاعی بشه؟
    ۲) همزمان با اینکه فرد عضو هیئت علمی مثلا دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی هست میتونه در فراخوان های سایر دانشگاه های دولتی شرکت کنه؟و آیا شانسش نسبت به سایر افراد شرکت کننده کمتر نمیشه در این حالت که عضو هیئت علمی یه جای دیگه هست؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر وقت فرصتهای زیادی بروز کرد آن وقت باید تصمیم گرفت. از قبل خیلی اطلاعات را داشته باشید گیج کننده می شود.

  31. Mitra
    پاسخ

    سلام استادگرامی
    من کارشناسی حقوق ازدانشگاه پردیس قم دارم.ارشدم روهم ازدانشگاه غیرانتفاعی گرفتم دررشته ی حقوق خصوصی.الان میتونم برای حق التدریس دانشگاه های غیردولتی مثل پیام نوروآزاددرخواست بدم؟اینکه مددک ارشدم دولتی نیست میتونه تاثیرگذارباشه درعدم قبول درخواستم؟البته من ازهرکسی پرسیدم که شرایط حق التدریس چیه همه بالاتفاق گفتن آشنامیخواد.ولی میخوام تلاشموبکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله اگر کسی به خدمات شما نیاز داشته باشد. حالا اینکه شما بلاخره باید با کسی تماس بگیرید که شما را پذیرش کند. برای شما درس بگذارد چون حق التدریس آگهی عمومی نمی شود. البته این را هم بگویم که تعداد دارندگان ارشد فوق العاده زیاد شده و بنابراین امکان تدریس برای اندکی خواهد بود.

  32. حمید
    پاسخ

    سلام
    می خواستم بدونم کسی که ارشد در دانشگاه غیر انتفاعی تحصیل کرده و اموزشی بوده یعنی پایان نامه نداشته ایا امکان قبولی در مقطع دکتری و دانشگاه دولتی دارد اگر دارد چگونه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم است به خصوص اگر مقاله هم نداشته باشد.

  33. سولماز
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من مدرک کارشناسی ارشد مترجمی عربی و ادبیات فارسی از دانسگاههای علامه و الزهرا دارم،آیا میتونم در دانشگاههای ترکیه ادبیات فارسی تدریس کنم؟میشه راهنمایی کنید که چطور میشه جذب این دانشگاهها شد چون من واقعا نتونستم اطلاعاتی دربارشون پیداکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید با دانشگاه هایی که تدریس زبان فارسی دارند مکاتبه کنید که ببنید که نیاز دارند یا نه.

  34. مجید محجوبی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی

    با سلام

    احتراما بدینوسیله از حضرتعالی به جهت راهنمایی ارزشمندتان در خصوص انتخاب موضوع پایان نامه ارشد اینجانب (ارزیابی عوامل موثر بر قرارداد بی او او . . . .) که منتج به ارائه آن شد تقدیر و تشکر عرض می نمایم.
    لازم بذکر است شروع این مسیر ابتدا توسط آقای دکتر کاربخش استاد راهنما با معرفی کتاب جنابعالی پس از رؤیت و مطالعه آن و همچنین پرسش و پاسخ از آذر ماه ۱۳۹۵ در این سایت بوده ، گرچه کم ولی مفید .

  35. موسوی
    پاسخ

    با سلام
    اگر کسی هیات علمی پژوهشگاه غیر انتفاعی شود‌ و بعد بخواهد به دانشگاه دولتی برود، آیا
    ۱. تمام پایه ها و مرتبه علمی وی از بین می رود؟
    ۲. آیا روند جذب وی در دانشگاه دولتی به این ترتیب است که در سایت جذب ثبت نام کند و بعد از مصاحبه در دانشگاه دولتی، در آخرین مراحل از پژوهشگاه غیرانتفاعی استعفا دهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله. فعلا اینطور است ولی سابقه بیمه شما محفوظ است. ۲- بله

  36. سنا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خذمت شما
    برای شروع مطالعه تخصصی و حرفه ای بر روی موضوع قراردادها و ورود به این حوزه به عنوان وکیل از کجا شروع کنیم ؟ ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از خواندن قراردادها، تمرکز بیشتر روی حقوق قراردادها و نهایتا شاگردی نزد استادی که این را بلد است.

  37. اقبال
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجو ارشد حقوق بین الملل دانشگاه ازاد هستم ولی میخوام ادامه بدم که بتونم تَو دانشگاه هیات علمی بشم خواهشا راهنمایی کنید که چکار باید انجام بدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کاری لازم نیست انجام دهید. شما باید دکتری بگیرید و مثل خیلی از افراد که دکتری گرفته و منتظر فراخوان هیات علمی هستند و بعد از چند ماه بدون دعوت به مصاحبه به اطلاع آنها می رسانند که در اولویت قرار نگرفته اند، در انتظار به سر ببرید.

  38. عشق حقوق
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.
    من دانش اموز پایه یازدهم رشته تجربی هستم و به دلیل داشتن علاقه به رشته ی انسانی میخواهم که تغیبررشته بدم به این رشته و میخواهم حقوق بخوانم.
    ولی با مخالفت شدید پدر و مادرم روبرو هستم زیرا میگویند پزشکی در هر صورت درامدش بیشتر از حقوق است.
    ایا من میتوانم با اخذ مدرک IELTS(که تا چند ماه دیگر ازمونش را خواهم داد)با نمره بالا و با قبول شدن در رشته حقوق دانشگاه های دولتی تهران به درامد بالا و شغل مناسب فکر کنم در صورتی که سنم زیر سی سال باشد و به درامد بالا برسم یا قیدش را بزنم همان تجربی را ادامه دهم؟!
    راستش خیلی سر در گمم و نیاز به راهنمایی جدی دارم.لطفا راه موفقیت در این رشته را برایم کامل توضیح دهید.کجا بخوانم؟چه گرایشی بخوانم؟کسب درامد بالا در این رشته بستگی به چه دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما با اخذ مدرک لیسانس حقوق به خیل کسانی می پیوندید که عشق حقوق داشته اند و حالا پشت آزمونهای وکالت، قضاوت و غیره گیر کرده اند. تا شما کدام دسته باشید. حتی اگر وکیل هم بشوید، این طور نیست که بلافاصله از زمین و آسمان پول بر شما ببارد.

  39. sgh
    پاسخ

    با سلام
    استاد آیا مصوبه شورای عالی فرهنگی مبنی بر تمدید قرارداد هیئت علمی پیمانی که برعهده رئیس موسسه بوده است و پس از اعتراضاتی به هیات اجرایی دانشگاه محول شده، اجرا می شود؟!
    قبل از اصلاح
    «تصمیم‌گیری در خصوص نحوه و چگونگی استخدام اعضای هیأت علمی اعم از قراردادی، پیمانی، رسمی آزمایشی، رسمی قطعی، هیأت علمی طرح سربازی، مأموریت و انتقال اعضای هیأت علمی در چارچوب آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه
    بعد از اصلاح در جلسه ۱۶۴
    «تصمیم‌گیری در خصوص نحوه و چگونگی استخدام و لغو یا عدم تمدید پس از خاتمه قرارداد اعضای هیأت علمی اعم از قراردادی و پیمانی، و همچنین تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی آزمایشی و رسمی-آزمایشی به رسمی-قطعی و نیز جذب هیأت علمی طرح سربازی در چارچوب آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه».

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم مشکل چی است. به هر حال اگر دانشگاه عمل نکرد، و حقی از شما ضایع شده باشد شما می توانید به بخش اعتراضات هیات علمی وزارت علوم و یا احتمالا دیوان عدالت شکایت کنید.

  40. فهیمه
    پاسخ

    سلام .من لیسانس آی تی دارم و شاغل در دبستان غیر دولتی ام .به خاطر کارم میخوام رشتمو مرتبط کنم .به نظرتون دوباره لیسانس علوم تربیتی رو بخونم یا ارشد علوم تربیتی رو بگیرم ؟خیلی دو دلم نمیدونم کدوم مقطعو شرکت کنم .میترسم اگه ارشد بخونم واسه استخدامم مشکل مشکل پیش بیاد .خواهشا کمکم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همون کارشناسی بهتر است هر چند که کلا تغییر رشته را مفید نمی دانم و جمع کردن مدارک را هم توصیه نمی کنم.

  41. فایزه
    پاسخ

    با سلام من لیسانس عمران از دانشگاه دولتی بیرجند با معدل ۱۶.۲۷ دارم و ارشد دانشگاه فردوسی قبول شدم اما متاسفانه خیلی ترم اول افت داشتم و احتمال مشروطیم هست و انگیزه ای که برای ادامه تحصیل داشتم رو از دست دادم لطفا راهنماییم کنید که سابقه مشروطی در هیئت علمی شدن تاثیر دارد یا خیر و سوال دوم اینکه اگر دکتری هم فردوسی بخونم احتمال استاد دانشگاه شدن در سطح دانشگاه دولتی وجود دارد یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که انگیزه درس نداری، پس ارزوی هیات علمی را که اینهمه براش سر و کله می شکنند هم نداشته باشید و از زندگی خود لذت ببرید.

  42. سلما
    پاسخ

    سلام .استادگرامی بنده عرضی دارم من لیسانس مهندسی پزشکی بیوالکتریک را گرفتم امسال میخوام در ارشد روانشناسی بالینی شرکت کنم
    ایا بازارکارروانشناسی بالینی مطلوب است سپاس از راهنماییتان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه منتظر هستند که شما یک ارشد غیر مرتبط بگیرید و کارها را به سمت شما گسیل کنند. اصلا فکر کنید چند هزار نفر با لیسانس و فوق لیسانس روانشناسی بیکارند. بهتر است همون مهندسی را دنبال کنید آن هم نه در دانشگاه بلکه در کار.

  43. کوهیار
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    بنظر شما برای موضوع پایان نامه میتونم روی claim of mangment کار کنم؟ در واقع میخوام بدونم روی این موضوع چقد کار شده و در صورت امکان راهنمایی بفرمایید که از چه منابعی میتونم استفاده کنم.
    سپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوع خیلی کلی است و بیشتر جنبه فنی و تخصصی دارد. اینکه چه مسأله ای را می خواهید حل کنید نمی دانم.

  44. مهدی ز
    پاسخ

    باسلام.۲۶ساله هستم لیسانس الهیات دارم میخام کنکور شرکت کنم و یه رشته دیگه بخونم.
    بین روانشناسی و حقوق موندم کدومو انتخاب کنم‌.به نظر شما کدومشون بازار کار بهتری دارن؟
    تاسطح ارشد هم میخام ادامه بدم با توکل بر خدا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم هیچ فرقی ندارد چون با ارشد نامرتبط کاری نمی توانید دست و پا کنید. آنها که همه مقاطع را در یک رشته خوانده اند کار نمی توانند پیدا کنند شما که طبیعی است که بالفور از هر فرصت شغلی حذف شوید.

  45. ناشناس
    پاسخ

    با سلام حضور استاد بزرگوار
    در چه صورتی می توان حداقل زمان رفتن از مرتبه استادیاری به دانشیاری را به سه سال کاهش داد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کجا چنین شتابان!!!

  46. رها
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، من ۲۴سالمه و لیسانسم دانشگاه فرهنگیان رشته آموزش و پرورش دبستان و پیش دبستان خوندم و الان معلم مقطع دبستان هستم و امسال دارم برای کنکور ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی میخونم و سوالم اینه که اگر ارشد دانشگاه دولتی شیراز قبول بشم و دکترا هم در این دانشگاه ادامه یدم چه آینده ای پیش روی من خواهد بود؟ از طرفی در حال حاضر ۱۴ مقاله علمی پژوهشی دارم که در همایش های مختلف ملی و بین المللی پذیرش شده و در مجموعه مقالات همان همایش به چاپ رسیده و دوکتاب تالیف کردم در زمینه خلاقیت، روحیه تحقیق و پژوهشی زیادی دارم اما هیچ پارتی ندارم، به نظرتون میتونم در آینده به عنوان استاد دانشگاه یا هیئت علمی استخدام وزارت علوم بشم؟ به نظرتون ادامه تحصیل دادن راه خوبی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینده شما مسلما این است که دارای درجه دکتری می شوید و دیگران به شما «دکتر» خطاب خواهند کرد. همه می خواهند که هیات علمی شوند. خب پس باید برای سمتهای محدود هیات علمی با هم رقابت کنند.

  47. سمیرا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ۱) بازار کار کدوم از این دو رشته بهتر تجارت بین الملل یا جزا و جرمشناسی ؟
    ۲) با توجه ب اینکه ارشد تجارت بین الملل دانشگاه تهران نداره کدوم از این دانشگاه ها بهتر شهید بهشتی یا علامه ؟
    ۳) با ارشد تجارت بین الملل چه رشته ای رو میشه تو مقطع کتری ادامه داد ؟ّ
    سپاس استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- هیچکدام. ۲- شهید بهشتی. البته پردیس فارابی هم این رشته را دارد و از شهید بهشتی کمتر که نیست. ۲- هر رشته حقوق را .

  48. علی احمدی
    پاسخ

    اگه دانشجوی دکتری بعد از دفاع از پایان نامه مقاله اش اکسبت نشود در نهایت دانشگاه چه مدرکی براش صادر می کند؟ ( دانشگاه علوم و تحقیقات)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دفاع شده باشد، خب مسئله تمام است و مدرک دکتری می گیرید.

  49. محمدجواد عسگری
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر بنده سال ۹۱ از دانشگاه پیام نور کاشناسی حقوق گرفتم و الان قصد دارم در آزمون کارشناسی ارشد برای رشته تجارت بین الملل شرکت کنم . سوال بنده اینه که ایا با تحصیل در دانشگاه آزاد شانس اخذ بورس دکتری رو دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورس از کی؟ اگر منظورتان داخل است که بورس نیست و اگر منظورتان خارج است که باید تلاش کنید. بورسیه خیلی کم است.

  50. علی
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید
    من دانشجوی سال اخر دکتری دانشگاه آزاد رشته معماری هستم، فکر میکنید ایا ارزش داره چندین سال منتظر هییت علمی شدن در دانشگاه ازاد موند؟ (باتوجه به اینکه پذیرش خیلی خیلی کم شده)؟ اگه موقعیت هییت علمی دانشگاه غیر انتفایی بود، اقدام کنم یا منتظر بمونم برای ازاد؟ باتوجه به اینکه نفر اول هستم و کارهای پژوهشی کمی هم ندارم (بیشتر مسیله پولی که میگیرم برام مهمه. الان غیرانتفایی میگه ۱.۵ میلیون میده)
    ممنون اگه راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هرجا فرصتش فراهم شد اقدام کنید. منتظر چیزی نمونید. پول هیات علمی خیلی با هم تفاوت ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *