پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. کوهیار
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    من ارشد خصوصی تهران میخونم قصد دارم پایانامه رو در حوزه تجارت بین الملل کار کنم اما بدلیل عدم اطلاع کافی، در این مورد نمیتونم موضوع خوب و کاربردی رو پیدا کنم. خواهشمندم حتی الامکان راهنمایی بفرمایید(بنده وکیل هم هستم و دوستدارم موضوعی که انتخاب میکنم برای آینده شغلی هم کاربرد داشته باشه) باتشکر از تمام زحمات و توضیحات شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید کتاب بخوانید. کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب را تهیه و مطالعه فرمایید شاید موضوعی شما را جذب کرد. به اضافه اینکه بدون مطالعه که نمی شود در حیطه ای تحقیق انجام داد.

  2. نیلوفر
    پاسخ

    سلام و عرض ادب. من دانشجوی مهندسی مکانیک هستم، یک سال از درسم باقی مونده، هیچ علاقه ای به این رشته ندارم. به رشته های روانشناسی و داروسازی علاقه خیلی زیادی دارم. به نظر شما برای ارشد و دکتری روانشناسی رو ادامه بدم ایرادی داره؟ برای رشته داروسازی هم که نمیشه از ارشد کاری کرد متاسفانه. در ضمن علاقه ای هم به تدریس ندارم که عدم تطابق لیسانس و ارشد و دکتری برام مشکلی ایجاد کنه. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ایرادی که نداره ولی با ارشد و دکتری یه رشته و بدون داشتن لیساسن آن رشته معمولا کسی شما را صاحب نظر در آن رشته نمی داند.

  3. یاسر حاتملو
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناسی مهندسی منابع طبیعی هستم میخواستم بدونم میتونم ارشد حقوق کنکور بدم !؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  4. فاطمه ظهرابی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر میخواستم بدونم من لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور دارم و اگر ارشد و دکتری در دانشگاه روزانه بخونم و به زبان انگلیسی هم تسلط داشته باشم امکانش هست عضو هییت علمی دانشگاه بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است.

  5. مهسا
    پاسخ

    سلام استاد ، من لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد و ارشد حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه آزاد خوندم ، الان دانشجوی سال اول دکتری حقوق بین الملل پردیس دانشگاه تهران میخونم و ۲۹ سالمه میخواستم بدونم چون لیسانس و ارشدم آزاد هست آیا در آینده میتوانم جذب هیات علمی بشوم ؟ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است جذب هیات علمی دانشگاه آزاد شوید. بعید است دانشگاه های دولتی شما را پذیرش کنند.

  6. سید محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد
    استاد ببخشین در این زمان فعلی آیا فرصت شغلی برای استاد دانشگاه در رشته حقوق و عضو هیئت علمی بودن در رده های بالا هست ؟
    آیا در این شغل تسلط به زبان و اخذ مدرک از دانشگاهای برتر ایران ملاک هست ؟ یا فرقی نمیکنه و طبق آزمون هست؟
    استاد در کل کسی میخواد جزو بهترین حقوقدانها و هیئت علمی ها بشه آیا شدنی ؟ شرایطش به طور کلی چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب همه در حال تلاش برای بهترین شدن هست. همینکه عده ای بهترین می شوند نشان می دهد که امکانش هست. چطوری؟ از ابتدا باید دانشگاه خوبی قبول شوید. هیچ موقع در این فکر نباشید که بعدا چیزی را جبران کنید که معمولا یا اساسا امکان جبران نیست یا جبران انقدر سخت است که عملا ممکن نیست.

  7. عاشق
    پاسخ

    سلام آقای دکتر می خواستم ببینم واقعا این حرف درست است که می گویند شرط معدل دانشگاه فرهنگیان از کنکور۹۸حذف شده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم. هر چه هست در فراخوانهای سازمان سنجش یا سایت خود دانشگاه. بقیه حرفها را اهمیت ندهید.

  8. عماد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب میخواستم بدونم با لیسانس شیمی امکان تحصیل فلسفه در ارشد را دارم؟(با توجه به غیر مرتبط بودن آن)و اینکه میتوان پس از دکترا بعنوان هییت علمی استخدام شد با توجه به مدرک لیسانس؟
    ممنون از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل امکانش هست ولی خیلی بعید است که شما را به عنوان هیات علمی بپذیرند. آنها که هر سه مقطع فلسفه می خوانند نمی توانند جذب شوند چه بشود به شما.

  9. مریم مرادی
    پاسخ

    سلام استاد
    کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستم و ۱۰ سال سابقه وکالت
    در مقطع دکتری حقوق نفت و گاز شرکت کردم آیا کتابهای شما کفایت میکنه یا باید جزوات شما رو تهیه کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابهای اینجانب کفایت نمی کند. ولی لازم است. برای دیدن منابع به همین سایت در «درس حقوق نفت و گاز» و «درس حقوق تجارت بین الملل» مراجعه کنید.

  10. علی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار
    یکی از دوستان در فراخوان جذب دانشگاهی شرکت کرده اند و پذیرفته شده اند. دو سال هست که مشغول تدریس در دانشگاه هستند. اما بنا به دلایلی منجمله آشنایی با ریاست دانشکده قصد شرکت در فراخوان دیگری دارند. آیا قانون به این افراد اجازه میدهد برای بار دوم در فراخوان دیگر شرکت کرده و فرصت افراد دیگر برای جذب هیئت علمی را از بین ببرند.
    روش جلوگیری از جذب این افراد در دانشگاه جدید چیست؟

    ممنون از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانند در فراخوان دانشگاه دیگری شرکت کنند. البته در زمان استخدام در محل جدید، باید از آنجا که هستند استعفا بدهند.

  11. سعید
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی
    آیا با لیسانس حقوق دانشگاه مجازی یاعلمی کاربردی یا … می شود در آزمون وکالت یا قضاوت شرکت کرد؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست. باید لیسانس حقوق داشته باشید نه فقط از کاردانی به کارشناسی

  12. محمد
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    پسر من امسال با رتبه ۵۲ در کنکور انسانی قبول ورشته علوم قضایی را انتخاب کرده .من با این انتخاب موافق نبوده و می خواستم ایشان رشته حقوق برود به نظر شما سعی نمایم تا تغییر رشته بدهد؟
    ممنون وسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته علوم قضایی یا دانشگاه علوم قضایی؟ خب اگر رشته علوم قضایی است بهتر است حقوق بخوانند. اما اگر دانشگاه علوم قضایی است خب انجا حقوق هست.

  13. قاضی مستعفی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز من دارنده مدرک کارشناسی موقت علوم قضایی هستم که به دلیل مشکلاتی که سر تسویه دیر هنگام با قوه برخورد کردم هیچ گاه دستم به مدرک علوم قضایی ام بعد از استعفا نرسید و به دلیل این که میخواستم بتوانم در ازمون های حقوقی شرکت کنم ۲.۵ ساله از پیام نور مدرک کارشناسی گرفتم البته ارشد حقوق خصوصی هم از دانشگاه ازاد دارم اما دیگر امیدم را با این مدرک ارشد ازاد برای پذیرش در دکتری از دست داده ام البته دوبار رتبه زیر ۲۰ دکتری گرایش خصوصی اوردم و یکبار زیر۴۰ و فقط یک مقاله علمی پژوهشی دارم و در سالهایی که دکتری امتحان دادم یکبار علوم تحقیقات قبول شدم و یکبار شبانه تربیت مدرس اما هزینه ان را بدلیل این که تازه استعفاداده بودم نداشتم و نرفتم اکنون میخواهم یک ارشد دولتی بگیرم شاید بتوان لکه دانشگاه ازاد را برای مصاحبه دکتری پاک کرد به نظرتان با توجه به این که رشته نفت و گاز تجارت بین الملل قبولی ان سخت است و احتمال قبولیم کم است چه رشته ای را پیشنهاد می کنید از بین سایر رشته ها محیط زیست باتوجه به این که در مدرک ان در دانشگاه بهشتی جدیدا قید میشود حقوق انرژی و محیط زیست و مالکیت فکری و حقوق اقتصادی نیم نگاهی دارم و به رشته های جزا چندان علاقه ندارم شما از بین گرایش های حقوق بعد از تجارت بین الملل و نفت گاز چه گرایشی را پیشنهاد میکنید که بخوانم و برای ازمونش اماده شوم
    و یک سوال دیگرم این است من امسال در همه ازمون های حقوقی شرکت کردم و در سردفتری مرحله اول پذیرفته شدم و دو استخدامی هم در وزارت نیرو و وزارت اقتصاد به عنوان نفر اول کتبی به مصاحبه راه یافتم اما علاقه ای به کارمنذی ندارم و کلا هدف اولم بعد از استعفا از قضاوت وکالت بود و ازمون وکالت را نیز دادم که احتمالا اگر خدا بخواهد ان را هم با رتبه نسبتا خوب قبول خواهم شد خانواده ام اصرار بر کارمندی دارند و خودم از وکالت و مشاوره حقوقی لذت میبرم اما از سویی نگران اوضاع کمپین ها و ضدیت با وکالت هستم که عاقبت اینده شغلیش چه میشود برای همین گاهی برخلاف علاقه ام به سردفتری فکر میکنم به نظر شما چه کنم و کدامیک از این سه را انتخاب کنم واقعا برایم تصمیم گیری سخت است با تشکر فراوان معذرت که طولانی شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همون حقوق خصوصی بهترین است در شرایط شما.

  14. نادیا
    پاسخ

    باسلام واحترام خدمت استادعزیزوا
    رجمندآقای دکترمن چندسالیه ازدرس فاصله گرفتم دوره لیسانس همیشه ازحقوق مدنی میترسیدم پایه خوبیم ندارم بفکرادامه تحصیل افتادم ولی همه جاکتاب کاتوزیان بعنوان بهترین منبع معرفی شده باتوجه به وضعیت من منبع دیگری دردرس مدنی وجودداره که هم ساده ترنوشته شده باشه هم قابل درک بیشتروهم کامل باشه که بتونم هم درازمون وکالت قبول شم هم ارشدحقوق خصوصی ممنون ازشما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچ کتابی به عنوان منبع امتحان رسما وجود ندارد. کتابهای اینجانب را مثل حقوق قراردادها، مقدمه علم حقوق و حقوق خانواده را نیز مطالعه کنید.

  15. ابرام
    پاسخ

    سلام من لیسانس باستان شناسی دارم برای ارشد میخوام علوم تربیتی بخونم سوالم اینه که آموزش و پرورش فوق لیسانس غیر مرتبت میگیره یا نه یعنی میتونم معلم بشم ؟بنده از منطقه محروم سیستان و بلوچستان هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است

  16. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد
    برای انتخاب رشته برای کارشناسی ارشد به نظر شما میان تجارت بین الملل وحقوق بین الملل کدوم بهتره اگه لطف کنید دلیل راهم ذکر کنید ممنون میشم
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل در رابطه با خرید و فروش و تجارت و سرمایه گذاری افراد و شرکتها در سطح بین المللی است و بنابراین شما بیشتر می توانید کار پیدا کنید ولی حقوق بین الملل در روابط بین کشورها است که کشورها هم به اندازه کافی تو دستگاه هاشان فرد با مدرک دارند و نیازی به فارغ التحصیل این رشته ها را ندارند.

  17. محمد امین
    پاسخ

    عرض ادب.استاد عزیز من کارشناسی و ارشدم هر دو از دانشگاه آزاد هست.ارشد جزا جرم شناسی دارم.امسال هم برای دکتری خصوصی هم ارشد خصوصی ثبت نام کردم.قصدم این هست همزمان ارشد خصوصی از،دانشگاه سراسری و دکتری خصوصی از،دانشگاه ازاد رو همزمان بخونم.تقریبا مطمنم از،هر دو هم قبول میشم.لطفا راهنمایی بفرمایید آیا امکانپذیر است هر دو را همزمان بخونم؟منع قانونی وجود نداره؟مجددا عرض میکنم ارشدجزا دارم از دانشگاه آزاد و قصد تحصیل هزمان ارشد خصوصی در دانشگاه سراسری و دکتری خصوصی در دانشگاه ازاد را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل رایگان منع دارد. به نظرم این کارها خیلی به سود شما نیست.

  18. سارا
    پاسخ

    بادرود واحترام جناب دکتر ایا هیات علمی دانشگاه غیرانتفاعی(به جز اختلاف در نوع پرداخت حقوق) میتونه از وام مسکن ، استادسرا و مزایای دیگر (مثل هیات علمی دولتی) بهره مندبشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مزایای این دو خیلی تفاوت ندارد و نگران این بخش کار نباشید.

  19. سارا
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت اقای دکتر
    من پشت کنکور ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری هستم
    وعلاقه زیادی به معلم شدن دارم
    به نظر شما برای تدریس به مدارس غیر انتفاعی بروم یا اینکه اول کنکور ارشدم را بخوانم و بعد از تمام شدن درسم برای تدریس به این مدارس بروم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اخذ ارشد که شما فرصت شغلی بهتری پیدا نمی کنید.

  20. فاطمه
    پاسخ

    سلام من در حال گرفتن کارشناسی جامعه شناسی هستم و به دلیل علاقه زیاد برای ارشد قصد دارم در آزمون ارشد حقوق بین الملل شرکت کنم بدون اینکه کارشناسی حقوق بگیرم به نظر شما این کار فایده دارد یا خیر و آینده شغلی در صورت ادامه در دکتری دارد یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب خواندن حقوق جالب است ولی نه اینکه با ارشد بی لیسانس به شما کار حقوقی ارجاع کنند.

  21. مجتبی
    پاسخ

    باسلام.آقای دکنر اینجانب به موضوعات اقتصادی علاقه فراوان دارم از بین رشته تجارت بین الملل و رشته تجاری اقتصادی بین المللی کدامیک را توصیه می فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل. هر چند که نباید بین این دو رشته تفاوت زیادی باشد، ولی در عمل دروس رشته دوم کمتر از انسجام برخوردار است.

  22. احسان
    پاسخ

    سلام و درود
    استاد گرامی با توجه به سوال قبلی و دارا بودن مدرک سطح ۱ حوزه و لیسانس حقوق از پیام نور و ارشد و دکتری از دانشگاهی معتبر؛آیا شانسی برای هیئت علمی شدن متصور هستید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیام نور ممکن است مانع جدی برای جذب شما به عنوان هیات علمی باشد.

  23. نوید
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.بنده لیسانس فلسفه هستم وداتشجوی ارشد حقوق بین الملل.قصدم بر این بوده به کمک خدا تا مقطع دکترا در رشته حقوق تحصیل کنم.وعلاقمند به کار تدریس هستم.به نظر شما موفق خواهم بود در رشته حقوق؟با توجه به لیسانس غیر مرتبط؟از جهتی فرصت برای شرکت تمام وقت برای لیسانس حقوق ندارم.لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون لیسانس؟ خیر.

  24. سحر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. وقتتون بخیر و تشکر از شما برای راهنمایی هایتان.
    آقای دکتر من دانشجوی دکتری یکی از دانشگاه های دولتی هستم. من متاسفانه استاد راهنمایی به غایت بی مسئولیت و بی تجربه دارم که هیچ و تاکید می کنم هیچ کمکی در راه انتخاب موضوع و هدایت در مسیر درست نمی کنند. طوری که حتی وقت درست و حسابی به من برای دیدنشان نمی دهند. خودم با بررسی پایگاه های علمی و …به یه موضوع نیم بندی رسیده ام و از استاد مشاورم هم در این حوزه راهنمایی خواسته ام ولی چون استاد مشاور هم در این حوزه خیلی کار نکرده اند و معلومه علاقه زیادی هم به این حوزه ندارند نتوانسته اند راهنمایی چندانی بکنند.
    آقای دکتر با این تفاسیر که استاد راهنما واقعا هیچ کمکی نمی کند ( من خیلی پرتوقع نیستم و می دانم که استاد راهنما قرار نیست برای دانشجو موضوع تعیین کند و همین که در مسیر درست راهنمایی اش کند کافی است ولی ایشان این کار را هم نمی کنند). با این تفاسیر ۲ تا سوال داشتم:
    ۱)آقای دکتر اگر من موضوعی پیدا کنم بعدا استاد راهنما می تواند درخواست را داشته باشد که نام او در مقالات مستخرج از پایان نامه به عنوان نویسنده اول درج شود؟
    ۲) استاد من اطلاع زیاد از کم و کیف گرنت پژوهشی اساتید ندارم ولی شنیدهام به ازای هر دانشجوی دکتری گرنتی به استاد راهنما تعلق می گیرد، می توانم از استاد راهنما بخواهم از این مبلغ برای خرید ابزار انجام پایان نامه ام مصرف کنند و از این طریق حداقل کمکی برسانند یا نه و اگر جوابتان بله است آیا این مسالهحقی برای استاد راهنما ایجاد می کند که در مقالات نام خود را نویسنده اول ذکر کند؟
    قبلا سپاسگزارم از راهنمایی تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- به جای این افکار تلاش کنید مقاله ای تهیه کنید که واقعا ارزش چاپ داشته باشد حالا با اسم ایشان یا بدون اسم ایشان. ۲- خیلی رفته اید در کوک استادتان. بهتر است بیشتر روی کار خودتان تمرکز کنید.

  25. آتنا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    من کارشناس ارشد سلولی مولکولی هستم میخواستم از خدمتتون بپرسم چطوری میتوانم رسته تخصصی تکنولوژی را از کوتاهترین راه بخوانم
    و پژوهشگر هستم حدود ۷ مقاله IsI هم دارم ۲۷ ساله
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم.

  26. مریم
    پاسخ

    سلام و عرض ادب،میخواستم ببینم کسی که در دانشگاه ازاد رشته مهندسی منابع طبیعی مطالعه کرده و اخذ لیسانس داشته،والان مقطع کارشناسی یک رشته از دانشگاه روزانه قبول شده،برای دریافت مدارک اصلی دیپلم و پیش دانشگاهی از دانشگاه قبلی اش چه باید کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم.

  27. درنا
    پاسخ

    سلام.استادمن لیسانس مهندسی پزشکی خوانده ام میخواهم امسال در کنکور ارشدمهندسی صنایع شرکت به نظراتان کاردرستی است شماچه پیشنهادی داریدسپاسگزارم.

  28. محمد
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    اقای دکتر
    بنده لیسانس دبیری جغرافیا دارم به دلیل محدودیت های شغلی و دبیر بودنم و نبود گرایش های رشته مرتبط در استان های نزدیک محل سکونت تصمیم گرفتم ارشد علوم سیاسی بخونم به حسب علاقه ای که به این علم هم دارم نظر جنابعالی در این زمینه چیست ایا ادامه دادن در این رشته تا دکتری با اینکه با رشته لیسانس مرتبط نیست نتیجه مطلوبی دارد مثلا استادی یا در اینده در صورت فراهم بودن شرایط خروج از دبیر بودن و عضو ارگانی دیگر شدن با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم خیلی مفید فایده نیست.

  29. ریحانه
    پاسخ

    سلام دکتر.وقت بخیر.یه سوال داشتم
    تحصیل در کدام یک از رشته ها بهتر است؟از نظر درآمد و بازار کار
    به هرسه علاقه دارم
    حقوق دانشگاه شهید بهشتی
    مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
    دبیری دانشگاه فرهنگیان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون اولی البته اگر قبول شوید.

  30. A
    پاسخ

    با سلام، آیا هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران بهتر است یا دانشگاه دولتی شاهد؟ برای رشته های بالینی پزشکی؟ دلایل مختلف بهتر بودن هر کدام را ذکر کنید و اگر امکان دارد شماره تلفن همراه خود را ارسال کنید تا تلفنی صحبت کنیم. متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم شاهد.

  31. محمدیان
    پاسخ

    سلام ، باز تغییر قانون نزدیک امتحان … آواره شدم ، از قانون جدید چک مصوب ۹۷ سوال در دکتری مطرح میشه ؟ به هر جا سر میزنم کسی نمیدونه ؛ به انضمام اینکه .. عدم انتقال چک صادره جهت تضمین که به تازگی تصویب شد ، مد نظر طراحان قرار میگیره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره این را هم بخوانید.

  32. محمد
    پاسخ

    سلام
    لیسانس زمینشناسی و۳۵ساله هستم .علاقه به کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی ونانودارم :اگر ازطریق یکی از رشته های شناورارشددام پزشکی بدم و دکتری تخصصی بگیرم بهتره؟یا دوباره کنکورتجربی بدم؟یا تحصیلات تکمیلی ر شته خودم راادامه بدم؟ بازارکارکدام خوب هست. لطفا راهنمایی کنید. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم رشته خودت باز بهتر به نظرم می رسد. راه های دیگر یا سخت الوصول است یا نمی شود خیلی روش فکر کرد که برای شما فایده داشته باشد.

  33. علی
    پاسخ

    جناب استاد عرض سلام ادب و احترام دارم خدمتتان
    سوالی داشتم اگر محبت بفرمایید و راهنمایی کنید سپاسگذار خواهم بود.
    کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دارم و برای آزمون دکتری که حدود ۲ ماه دیگه برگزار میشه به دنبال منبع مناسب زبان برای اخذ نمره خوب از زبان هستم،سطح زبانیم در حد آیلتس ۶.۵ هست وبه نظرم کتاب ۱۱۰۰ پوشش کافی سوالات رو نداره و البته خیلی هم سخته!
    شما این کتاب رو برای دکتری تایید می فرمایید،یا اینکه کتاب لغات تافل یا کتاب دیگری رو پیشنهاد میدید؟
    پیشاپبش قدردانی میکنم و دعاگویتان هستم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، زبان عمومی است و بنابراین شما هم خیلی ضعیف نیست و بهتر است روی درسهای دیگر تمرکز کنید.

  34. حامد
    پاسخ

    با سلام
    اخیراً اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی نامه برای این موسسات ارسال کرده و در آن نامه موظفی هیات علمی مربی را ۲۰ واحد، استادیار ۱۸ واحد و به همین ترتیب تعیین نموده است. آیا این اقدام موسسین دانشگاههای غیرانتفاعی که قطعا به منظور منافع شخصی بیشتر است، قانونی است؟؟
    در این خصوص از چه مرجعی می توان پیگیری حقوقی نمود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وقتی دانشگاه غیر دولتی داریم باید مقررات وجود داشته باشد که در این موسسات در چارچوب آن مقررات فعالیت کنند. اطلاع ندارم که آیا در مورد ساعت موظف اعضای هیات علمی دانشگاه های غیر دولتی مقرراتی وجود داشته باشد. اگر مقرراتی وجود نداشته باشد، خب آنها آزاد هستند.

  35. محمد مصلی نژاد
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار جهت چاپ کتب حقوقی در انتشارات مشهور همچون میزان جنگل سمت و… ایا حتما باید عضو هییت علمی دانشگاه بود اگه پاسخ منفی هست ایا با مدرک پیام نور و داشتن پروانه وکالت میتوان کتابی را در انتشاراتی های مذکور به چاپ رساند یا بر اساس رزومه بسیار قوی اجازه چاپ میدهند یا اینکه باید از اساتید به نام حقوق توصیه نامه و تقریظ داشته باشم اصلا روالش چطونه است ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سمت سخت گیری می کند ولی بقیه خیلی مشکل نیست.

  36. لیلا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. ممنونم از کمک ها و راهنمایی های بی دریغتان.
    من دانشجوی دکتری در یکی از دانشگاه های دولتی تهران هستم. اقای دکتر من استاد راهنمایی بی تجربه و به غایت بی مسئولیت و با عرض معذرت بی سواد دارم که هیچ راهنمایی ای در انتخاب موضوع رساله نمی کنند. طوری که باید خودم موضوع انتخاب کننم در رشته ی ما هم واقعا پیدا کردن موضوعی که نواورانه باشه خیلی سخته. چون سراغ هر حیطه ای که می روم در کشورهایی که مهد رشته ی ما هستند روی آن کار شده. من با استاد مشاورم هم صحبت می کنم میبینم ایشان هم خیلی در این حیطه کار نکرده اند و راهنمایی چندانی ارائه نمی دهند. می دانم که در دوره ی دکتری کار اصلی رو خود دانشجوباید انجام دهد و استاد راهنما وظیفه ی هدایت دانشجو در مسیر درست رو داره و از این بابت انتظار این رو ندارم که راحت و آماده لقمه رو دهان دانشجو بذاره ولی باید حداقل بگه این چیزی که دارم روش سرچ می کنم ارزش دارد یا نه، یا چه حوزه هایی الان بیشتر ارزش کار دارد. ایشان حتی وقت درست و حسابی را به من برای دیدنشان نمی دهند.
    من یه موضوع نصفه و نیمه ای پیدا کردم و میخوام همون رو گسترشش بدم. ولی به شدت نگرانم آفای دکتر از این که موضوع چندان خوبی نباشه و بعد نمره رساله ام کم شود چند تا سوال داشتم از حضورتون:
    ۱) وقتی استاد راهنما هییییچ کمکی و واقعا هیچ کمکی نمیکنه، دانشجو این حق رو داره که در مقالات مستخرج از پایان نامه، اسم خودش رو نویسنده ی اول ذکر کنه؟
    ۲) استاد گرنت پژوهشی که من شنیدم به ازای هر دانشجوی دکتری به اساتید میدن دقیقا چیه؟ من میتونم برای هزینه های انجام رساله مانند خرید ابزار و وسایل لازم از استاد راهنمایم بخواهم هزینه ی آن را از گرنت پژوهشی شان بدهند؟و حداقل از این نظر منفعتی به کار من برسانند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- نویسنده اول یا دوم به اختیار دانشجو است. ۲- آن چیزی نیست که بخواهی از ایشان دریغ دارید. خیلی خودت را درگیر ذهنی با استادت نکن و تمرکز کن روی کارت و با اساتید دیگر در این حوزه مشورت کن. من اطمینان دارم که استادانی هستند که حاضرند بدون اینکه سمتی در رساله شما داشته باشند به شما کمک کنند.

  37. ایمان محمدزاده
    پاسخ

    با سلام.بنده شاغلدر ا.پ میباشم.کارشناسی من دبیری فیزیک هست اما قصد بر منفک شدن از ا.پ دارم.تعهد خدمتی بنده هشت ساله هست.ایاراهی برای استخدام دروزارت علوم یا بهداشت وجود دارد از طریق ادامه تحصیل؟بنده رشته فیزیک پزشکی را در وزارت بهداشت برای ارشد انتخاب کرده ام.ممنون میشم اگر همچین مواردی داشتید راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که باید مدرک ارشد یا دکتری بگیرید. با این همه فارغ ا لتحصیل خب همه که شانس ندارند.

  38. Maryam
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    اگر امکانش هست منابع دکترای نفت و گاز رو لطفا معرفی کنید.
    من کتاب حقوق نفت و گاز ، تجارت بین الملل و داوری تجاری بین المللی و کتاب حقوق قراردادهای شمارو مطالعه کردم. میخواستم بدونم اضافه بر ایم مطالب مطلب دیگه ای هم باید خونده بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع مورد نظر در صفحات مربوط به درس حقوق تجارت بین الملل و درس حقوق نفت و گاز ذکر شده است.

  39. Ehsan
    پاسخ

    سلام استاد.
    بنده سطح یک حوزه دارم و از طرفی لیسانس حقوق را در پیام‌نور گرفتم. ارشد و دکتری را از دانشگاه معتبر اخذ کردم.چنانچه مدرک حوزه را ارائه دهم و اسمی از پیام‌نور نیاورم،باز هم هیئت علمی شدن را منتفی می‌دانید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم هر دو را ارائه کنید شای مشکلی ایجاد نکند. چون اگر فقط حوزه را ارائه کنید ممکن است به دلیل نداشتن لیسانس شما حذف شوید.

  40. نسیم
    پاسخ

    سلام در رابطه با گرایشات نوپای حقوق خصوصی چه گرایشی را پیشنهاد میدهید؟البته با لحاظ کردن اینده ی شغلی خوب؟مثلا حقوق شرکتها فقط دانشگاه شهر کرد داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خصوصی از همه بهتر است.

  41. بابک
    پاسخ

    سلام به شما
    آیا مدرس پیمانی دانشگاه پیام نور که دارای مدرک دکتراست می تواند در مقطع کارشناسی رشته ای از رشته های دانشگاه پیام نور تحصیل کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس ممکن است ولی در مورد هیات علمی شدن دقیقا نمی دانم. ولی دانشگاه های دیگر قبول نمی کنند.

  42. مريم
    پاسخ

    سلام وقت بخیر بنده دانشجویی ترم اخر رشته حقوق هستم
    برای ارشد شما تجارت بین الملل ر اپیشنهاد می کنید یا نفت و گاز
    و معدل کل بنده ١٨ از دانشگاه تهران می باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو در یک زیر گروه واحد است و متناسب با رتبه اتان اول تجارت بین الملل و بعد نفت و گاز را بزنید.

  43. رسول حقانی
    پاسخ

    سلام.من لیسانس مهندسی متالوژی هستم ولی دبیر شیمی رسمی آموزش و پرورشم.آیا اگر فوق لیسانس شیمی بگیرم مدرک فوق لیسانس من تبدیل میشود.؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم از آموزش و پرورش بپرسید.

  44. عباس
    پاسخ

    استاد سلام من کاملا ناامید هستم چون مدرک کارشناسی پیام نور رشته ی حقوق از یکی از شهرستان های دور افتاده استان تهران دارم و مدرکش هم نا معتبر از تمامی جوانب به قول شما باید از پیام نور در حد خودش انتظار داشت، با این شرایط قبولی در رشته ای همانند تجارت بین الملل در یک دانشگاه خوب در صورتیکه وقت بزارم می تونه رزومه من رو قوی کنه و کور سوی امیدی ایجاد کنه … ملتمسانه خواهشمندم این جانب رو راهنمایی فرمایید و یک نقشه راهی به این جانب عنایت فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدرک پیام نور نیز مثل سایر مدارک معتبر است و شما می توانید در آزمون وکالت شرکت کنید. البته اینکه در سایر ازمونها شما در مقایسه با دیگران نتوانید رقابت کنید، یک مسئله دیگری است. باید تلاش کنید خیلی ها هم تلاش کرده اند و موفق شده اند.

  45. امیر
    پاسخ

    استاد سلام، آیا صرف داشتن مدرک ارشد یا دکتری حقوق تجارت بین الملل می توان وکیل تجاری شد(شخص وکیل تجاری حساب می شود)؟ یا حتما باید شخص پروانه وکالت داشته باشد بعد به این کار مشغول شود؟
    سیستم و رویه ی این کار چگونه می باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکالت برای حضور در دادگاه هست ولی هر کار دیگر حقوقی باشد شما می توانید بدون داشتن پروانه وکالت انجام دهید. مهم این است که کسی به شما اعتماد کند و کار به شما ارجاع دهد.

  46. حافظ
    پاسخ

    سلام خوبین ایادانشگاه ازاددزفول بدون کنکور براترم بهمن رشته شیمی دارویی دانشجومیپذیرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعی ندارم.

  47. فرزانه
    پاسخ

    سلام خدمت استادعزیز
    عذرمیخوام استاد .راجع به درس حقوق ببن الملل خصوصی سوالی داشتم .
    برای این عنوان درسی برای ازمون کارشناسی ارشدهم کتاب دکترالماسی وهم کتاب دکترنصیری معرفی شدن.میخواستم بدونم هردوکتاببایدکامل مطالعه شوند.
    (دربکی ازسایتاجزمنابع گفته بودندکه کتاب بین الملل خصوصی دکترنصیری فقط یک مطالعه شود)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچ کتابی رسما توسط سازمان سنجش اعلام نشده است ولی این کتابها هم خوب هستند.

  48. سارا
    پاسخ

    سلام دکتر
    وقت بخیر.من فوق لیسانس فناوری اطلاعات دارم.برای دکترا روانشناسی رو علاقه داشتم که امتحان بدم.
    آیا برای عضوهیات علمی شدن دومدرک آخر تحصیلی باید تطابق داشته باشد یا مانعی ندارد؟
    آیا برای تدریس در دانشگاهها اگر من دانشجوی دکترا با رشته روانشناسی باشم امکان تدریس کردن دارم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه مدارک باید مرتبط باشند. بعید می دانم که شما بدون لیسانس و ارشد مرتبط، تحصیل شما در دکتری روانشناسی فایده ای داشته باشد حتی اگر شما را بپذیرند.

  49. شهیره
    پاسخ

    سلام و عرض ادب . من یه سوال دارم از خدمتتون . واقعا جوابش رو پیدا نمیکنم . آیا یک پزشک متخصص میتواند استاد راهنمای یک دانشجوی مهندسی پزشکی شود ؟ خواهش میکنم جواب بدین بهم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بر اساس مقررات دانشگاه باید اقدام کنید.

  50. مژگان
    پاسخ

    سلام من فارق التحصیل کارشناسی ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد تهران مرکز هستم، اما ارشد آموزش زبان انگلیسی مجازی دانشگاه علم و صنعت قبول شدم میخواستم ببینم برای دکتری و یا استاد دانشگاه شدن به مشکل میخورم؟ ۱. چون رشتمو تغییر دادم و دکتری میخوام ادبیات انگلیسی بخونم و دوم چون مجازی هستم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل پیدا می کنید به خاطر مجازی. بهتر است یا دور درس نگردی یا اگر دنبال هیات علمی هستی جدی در درس باشید و یه دانشگاه خوب طراز اول تحصیل کنید نه مجازی و نه غیر حضوری و نه نیمه حضوری.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *