پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. امیرحسین
    پاسخ

    سلام علیکم خدمت استاد عزبز و گرانقدر
    استاد یک راهنمایی و مشاوره ی مهم و حیاتی از حضورتون داشتم، بنده کارشناسی حقوق می خوانم و در حال اتمام هستم ، دوست دارم در مقطع ارشد ادامه تحصیل بدم و دوست دارم رشته ای که می خونم کاربردی باشه و بتونم شغل خوبی نیز در کنارش داشته باشم ، به کار وکالت و قضاوت و غیره علاقه ای ندارم، به نظر شما از بین گرایش های بسیار زیاد حقوق در مقطع ارشد کدوم یک رو انتخاب کنم که زندگیم رو تغییر بده و نگرش من رو نسبت به زندگی عوض کنه؟
    انشا.. همواره در پناه حق سالم و سلامت باشید استاد عزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا با ارشد زندگی شما تغییر نمی کند و بهتر است سراغ وکالت یا قضاوت یا سردفتری یا سایر شغلهای حقوقی باشید. گرایش ارشد جنبه تکمیلی دارد و جنبه حیاتی ندارد که اگر اشتباه انتخاب کنید زندگی شما کلا تغییر پیدا کند. حقوق با لیسانس کار پیدا می کند مگر در مورد کارهای تخصصی مثل حوزه نفت و گاز یا تجارت بین الملل.

  2. احمد
    پاسخ

    باسلام
    دکتر برا جذب هیات علمی دانشگاه ازاد یه بخشنامه که خوندم برا رشته های مهندسی مقطع کارشناسی معدل ۱۴و مقطع ارشد در واحدهای بسیار بزرگ معدل ۱۵.۵ میخواست و دکترا هم ۱۷ ایا درست است این شروط معدل
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل ارشد را مطمئن نیستم ولی دو مقطع دیگر همین است.

  3. مهدی
    پاسخ

    سلام دکتر
    معدل ۱۶ در مقطع ارشد معدل متوسط حساب میشه دکتر درست هست؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم آمار ندارم.

  4. مسعود
    پاسخ

    سلام استاد
    به نظر شما گذاراندن دوره پست داک (فوق دکترا) در یک دانشگاه مطرح خارج از کشور منفعتی دارد؟و شما پیشنهاد می کنید درصورت وجود وقت کافی این دوره گذرانده شود یا خیر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، درجه ای نیست که دارای مزایای تعریف شده ای باشد ولی خب آشنایی با نحوه کار دانشگاه های خارجی، تقویت زبان و ایجاد زمینه برای پژوهش های بهتر از مزایای آن است.

  5. مهتاب
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ارشد رشته مدیریت هستم در ددانشگاه سراسری
    آیا میتونم همزمان در رشته دیگری درپیام نور ادامه تحصیل دهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب چه فایده.

  6. حامد
    پاسخ

    سلام استاد بنده مدرک کارشناسی ام را دانشگاه پیام نور گرفتم وکارشناسی ارشد ودکترام را از دانشگاه تهران با رتبه ۱گرفتم ایا می توانم عضو هیت علمی دانشگاه سراسری باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم.

  7. سپهری
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر. آیا ممانعت از تحصیل در رشته ی پزشکی(دوره ی ۸ ساله) با وجود تعهد خدمت به آموزش و پرورش قانونی است؟؟ اگر قانونی است چرا برای تحصیل در رشته های غیر پزشکی در مقطع دکتری چنین منعی وجود ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم از چه منعی صحبت می کنید.

  8. لیلالیلاحیدری
    پاسخ

    با سلام و احترام
    شرط سنی برای استاد شدن چیست؟
    و اگر کسی از پیام نور فارغ‌التحصیل بشه آیا شانس استاد دانشگاه شدن داره؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکثر دانشگاه ها بدون بررسی مدارک و صرفا به دلیل اینکه از پیام نور است شما را از جرگه متقاضیان هیات علمی حذف می کنند.

  9. لیلا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    استاد محترم من امسال کارشناسی روانشناسی پیام نور فارغ‌التحصیل شدن و الان دانشجوی ترم یک روانشناسی پیام نور هستم ، و ۳۷ سالمه ،، آیا امکان داره در دانشگاهی ، که فرق نمیکنه چه دانشگاهی باشه ، به عنوان استاد عضو هیات علمیه باشم ، ممنون میشم پاسخ بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم چنین فرصتی داشته باشید.

  10. آبیاری
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده دانشجوی سال سوم دکتری رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران با رتبه یک هستم و لیسانس و ارشد من هم در این رشته و در دانشگاه تهران بود می خواستم روند جذب هیات علمی در دانشگاه را بدونم که از کجا شروع کنیم ؟اصلا چطور جذب هیات علمی دانشگاه بشویم و کجای دانشگاه درخواست را مطرح کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید صبر کنید که دکتری خود را اخذ کنید و بعد در فراخوان شرکت کنید. البته در عین حال می توانید فعلا اگر توانستید چند واحدی درس بدهید که روزمه شما بشود.

  11. سعیده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیرودی وقتتون بخیر
    بنده دوره کارشناسی ام در رشته فیزیک یک دانشگاه دولتی در یکی از شهرستان های استان فارس بوده که به دلیل مشکلاتی که داشتم زیاد موفق به کسب معدل بالا نبودم و معدلم خیلی پایین هست اما کارشناسی ارشد در همین رشته گرایش هسته ای درس میخونم که معدلم ۱۶ شده آیا اگر چندین مقاله علمی پژوهشی مربوط به پایان نامه ام بنویسم تلاش کنم واسه کنکور دکترا و دانشگاه درجه یک قبول بشم آیا برای هیئت علمی شدن باز هم معدل دوره کارشناسی ام خیلی موثر است؟ و آیا ممکن است به دلیل معدل کارشناسی ام کلا شانس هیئتی علمی شدن رو از دست داده باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر هیات علمی نکنید. با معدل کمتر از ۱۴ معمولا نمی توانید ثبت نام کنید.

  12. مهتاب
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    یک سوال و مشاوره خواستم در مورد انتخاب گرایش دکتری حقوق خصوصی با نفت و گاز (گرایش تجارت سرمایه گذاری هم جزو نفت وگاز هست) دانشجوی ارشد تجارت بین الملل هستم
    سپاس از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری نفت و گاز و تجارت سرمایه گذاری خب بیشتر با ارشد شما مربوط است ولی تعداد پذیرش محدود است.

  13. محمد مصلی نژاد
    پاسخ

    سلام پرفسور شیروی شخصی مدرک لیسانس حقوق از پیام نور،،،،ارشد و دکتری حقوق از دانشگاه تهران دارد اگر دوباره کنکور دهد و لیسانس از دانشگاه تهران اخذ کند ایا شانسی جهت هییت علمی دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم نمی شود کاریش کرد.

      • محمد مصلی نژاد
        پاسخ

        سلام خدمت استاد بزرگوارم ، پس چگونه میتوانم رزومه خود را جبران کنم تا شانس هیبت علمی داشته باشم

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام راه جبرانی برای هیات علمی شدن شما سراغ ندارم.

  14. Rtb
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    جناب دکتر به تازه گی ابلاغ و تاییده بنده از مرکز جذب به دانشگاه مربوطه ارسال شده است و طبق شنیده ها قرار است برج ۱۱ حکم اینجانب زده شود! اما هنوز رشته بنده راه اندازی نشده است و می گویند طبق آیین نامه جدیدی که آمده است دانشگاه نمی تواند ان را راه اندازی نماید! حال تکلیف بنده چه می شود و اصولا نباید قبل از جذب هیئت علمی ابتدا مجوز رشته اخذ شده و با تایید و هماهنگی وزارت علوم اقدام به جذب استاد شود؟ !!لازم به ذکر است غیر از بنده ۳ هییت علمی دیگر نیز برای رشته بنده انتقالی گرفتند و مشغول هستند!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از این نوع ناهماهنگی ها در دانشگاه ها عادی است.

  15. زهرا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامى
    بنده ارشد حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه ازاد دارم و معدل بالا و علاقه فراوانى به رشته حقوق تجارت بین الملل دارم اما رزومه خوبی ندارم بنظر شما من اگر در ازمون دکترى حقوق تجارت بین الملل رتبه خوبی کسب کنم در مصاحبه قبولم میکنند چون شنیدم رتبه تک رقمى هم داشته باشی رزومه ات خوب نباشه مصاحبه قبولت نمیکنن یا براى دکترى رشته حقوق خصوصى که دانشگاه هاى بیشترى پذیرش دارن اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقاله باید داشته باشید و بتوانید با سایر دانشجویان رقابت کنید.

  16. حسین رضایی
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی
    آیا برابر مقررات و اصول حقوقی آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی عطف بما سبق می شود . با عرض تشکر و سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظور از عطف به ماسبق این است که کسانی که قبلا به پرونده های آن رسیدگی و معافیت پزشکی صادر شده است دوباره طبق این مقررات بازنگری نشود، بله عطف به ماسبق نمی شود ولی اگر هنوز به صدور معافیت منجر نشده است مطابق مقررات جدید رسیدگی و معافیت باید صادر شود.

  17. مهدی صادقی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد فاضل و دانشور جناب آقای دکتر شیروی
    بر خود لازم میدانم از مداومت و حسن نظر جنابعالی نسبت به جامعه دانشگاهی که مصداق کامل حدیث (( زکات علم نشره )) می باشید به سهم خودم تشکر کنم .کاش این اخلاق حسنه بین تمام مسولین این نظام و جامعه اساتید رواج می یافت ،چه بسا بهبود اوضاع کنونی محتمل الوقوع بود…

    اینجانب دانشجوی ترم آخر مقطع ارشد حقوق تجارت بین الملل می باشم و باتوجه به اینکه تا شهریور دفاع خواهم کرد تصمیم دارم در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهم حال سوالی داشتم راجع فیلدهای آزمون دکتری و منابع امتحانی :
    A – از بین دو رشته ۱- حقوق نفت و گاز ( با گرایشهای الف – حقوق نفت و گاز و ب _ حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی ) و ۲- رشته مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز
    کدامیک برای ادامه تحصیل مناسب تر و آینده شغلی بهتری دارد ؟
    B – اصلا ادامه تحصیل در مقطع دکتری این رشته را مناسب و لازم می دانید ؟
    C – با توجه به اینکه کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل مدرک گرفته و خواهم گرفت آیا رشته مناسب تری برای ادامه تحصیل دکتری پیشنهاد می کنید ؟
    D – آیا برای قبولی در آزمون دکتری با توجه به تجارب حضرتعالی در رشته های مرتبط با حقوق تجارت بین الملل منابع معتبر و اعلامی وجود دارد ؟
    شرمنده از اطاله کلام . مستدام باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اولی ۲- خوب است ۳- خیر. ۴- برخی از منابع ذیل دروس حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز معرفی شده است.

  18. داریوش
    پاسخ

    سلام
    رشته کارشناسی‌ارشد من علوم سیاسی بوده است. به نظر شما ایا شرکت در کنکور دکتری حقوق بین‌الملل به جای علوم سیاسی با در نظر گرفتن مولفه‌ی شانس قبولی، منطقی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مگر شما می توانید در آزمون آن شرکت کنید؟

  19. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    برای آزمون دکترای حقوق نفت و گاز بهترین منبع برای درس حقوق مدنی (تعهدات) چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهترین منبع، منابع حقوق مدنی است ولی کتاب حقوق قراردادهای اینجانب را نیز مطالعه کنید شاید سوالاتی از آن هم باشد.

  20. چواد صفا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. می تونید بفرمایید ۱- تحصیل در دوره دکترا روزانه هزینه شهریه داره یا خیر؟ ۲- هزینه تحصیل در دکترا چقدره ؟ ۳- می صرفه که دکترا شرکت کنیم؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیر ندارد. ۲- در دوره شبانه و پردیس های خودگران باید شهریه بدهید ولی دقیقا میزان آن را نمی دانم و ترمی حدود هفت و هشت میلیون شاید بشود.

  21. ملک زاده
    پاسخ

    باسلام و احترام خدمت استاد گرانقدر.
    بنده دانشجوی سال آخر حقوق شهید بهشتی هستم. و فعلا قصد تحصیلات تکمیلی ندارم و میخواهم برای آزمون وکالت آماده شوم.
    برای انجام کار وکالت شما تقویت کدام زبان (انگلیسی و فرانسوی) را پیشنهاد میکنید؟ هر دو در سطح ضعیف هستم.
    کدام یک برای مهاجرت امتیاز بهتری محسوب میشود؟
    باتشکر فراوان از زحماتتان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچکدام در وکالت ضروری نیست و وکالت در خارج هم که به این سادگی نیست و باید انجا در امتحانات مربوط شرکت کنید که بسیاری از کشورها مدرک ایران را قبول نمی کنند و اگر هم قبول کنند از پس امتحاناتش برآمدن کار ساده ای نیست.

  22. سعید
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد بزرگوار
    لطفا منبع یا کتابی جامع و کامل از زبان انگلیسی برای آزمون ارشد زبان حقوق بین الملل و حقوق تجارت بین الملل رو معرفی بفرمایید.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزمون زبان در کنکور ارشد حقوق برای کلیه گرایشها واحد است و شما باید با تمام زمینه های حقوق اشنا باشید که بتوانید به سوالات جواب دهید. برای این امر توصیه می کنم دو جلد کتاب متون حقوقی اینجانب را دقیقا مطالعه کنید.

  23. علی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشی
    آیا تحصیل در دانشگاه صنعتی مالک اشتر ربطی به استخدام در نیروهای مسلح دارد یا نه و چقدر این احتمال وجود دارد با فارغ تحصیلی در مقطع ارشد مشغول به کار شوید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم.

  24. زینب
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرانقدر
    میخواستم بپرسم به نظر شما برای ارشد حقوق اسناد و قراردادهای تجاری بهتر یا حقوق نفت و گاز ؟من خودم تصمیم داشتم حقوق اسنادو قراردادهای تجاری بخونم و اگه موفق بودم برای دکترا حقوق نفت و گاز بخونم میشه لطفا راهنماییم کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم مجموعه تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز بهتر است.

  25. رضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من دانشجوی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه قم روزانه هستم و الان که قبول شدم میبینم هیچ علاقه ای به این رشته ندارم از طرفی همه ی اطرافیان اصرار دارن که ادامه بده ممکنه بتونی دکتری بری خارج یا اینکه ارشد داشته باشی بهتره تا وکالت شرکت کنی در صورتی که من خودم علاقه دارم که آزمون وکالت امتحان بدم و ارشد هم حقوق بشر یا حقوق عمومی بخونم
    پیشنهاد شما چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب ارشد را ادامه بده و برای وکالت هم آماده شو که بعدا پشیمان نشوی.

  26. علی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    وقت بخیر
    من واسه موضوع پایانامه موضوع بیمه‌ دریایی در نظام حقوقی ایران و انطباق آن با بیمه لویدز لندن را انتخاب کردم.
    در مورد منابع تقاضای راهنمایی ازتون دارم. هم منابع داخلی و خارجی
    سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما احتمالا بیمه حمل کالا را می خواهید کار کنید که مقالات و کتابهای زیادی در فارسی و انگلیسی در این مورد است و خلاصه مباحث بیمه هم در کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب مطرح شده است.

  27. نیلوفر
    پاسخ

    محضر استاد گرانقدر جناب آقای دکتر شیروی
    عرض سلام و احترام
    بنده دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد هستم و قصد دارم برای دکتری اقدام کنم.
    با توجه به اینکه صرفا جذب دانشجوی دکتری تجارت بین الملل در دانشگاه شهید بهشتی و تهران صورت میگیره به نظر شما در صورت قبولی در آزمون کتبی در مصاحبه شانسی برای دانشجویان دانشگاه آزاد وجود خواهد داشت؟
    بنده دارای دو مقاله حقوق تجارت بین الملل و نفت و گاز در دو مجله معتبر دانشگاهی بوده و پایان نامه را نیز از اولویت های پژوهشی یک ارگان دولتی کار میکنم. آیا رزومه تاثیری در این خصوص خواهد داشت؟
    ضمنا بنده متولد ۷۳ هستم و اگر خدا بخواد سعی میکنم رزومه قوی تری برای آزمون سالهای آینده تهیه کنم اما نگرانی مدرک دانشگاه آزاد همچنان همراه من هست خیلی ممنون میشم اگر بنده را راهنمایی بفرمایید و اگر مورد مشابهی سابقه قبولی داشته به بنده این نوید را بدهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی احتمالش حقیقتا ضعیف است. به نظرم به دلیل رقابت زیاد، شانس زیادی ندارید.

  28. گیتی
    پاسخ

    سلام. به نظر شما بازار کار کدام ازاین مهندسی هابرای خانمها بازار کار بهتری دارد مهندسی شهرسازی ،مهندسی پزشکی،مهندسی صنایع باتشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم فرق زیادی ندارد.

  29. شاگرد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد دلسوز و زحمتکش
    کدام یک از موارد ذیل در مصاحبه دکتری حقوق خصوصی امتیاز بیشتری دارد ؟ یا اینکه علی السویه است ؟
    مقاله علمی پژوهشی استخراج شده از پایان نامه
    مقاله علمی پژوهشی غیر مرتبط با پایان نامه
    تشکر از جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبق مقررات مقاله باید مستخرج از پایان نامه باشد ولی ما معمولا به همه امتیاز می دهیم.

  30. علیرضا
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر.
    سوال بنده از حضرتعالی این است در صورتی که بنده دانشجوی دکتری سازه هستم و جذب هیات علمی گردم اما در ارگانی کارمند رسمی باشم. برای انتقال به دانشگاه چه راهی وجود دارد؟ در صورتی که مدیر دستگاه موافقت با انتقال نکند. میبایست استعفا نمود؟ لطفا کمی در این رابطه ارائه طریق فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انتقال وجود ندارد شما باید از کارمندی استعفا داده و جذب هیات علمی شوید.

  31. حدیث
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    من قبلا هم با سوال هایم مزاحم شما شده ام و ممنونم از شما،
    بنده کارشناسی صنایع داشتم و چون از آن بیزار بودم ارشد مشاوره خواندم و اکنون در حال تلاش برای اخذ دکترای مشاوره از دانشگاه دولتی هستم،
    باتوجه به اینکه تحصیل هم زمان در دو مقطع، منع قانونی ندارد
    تصمیم دارم هم زمان با دکترا، یک لیسانس مشاوره هم از پیام نور اخذ کنم تا کمبود اطلاعاتم جبران شود
    آیا این کار در آینده ی شغلی ام مفید است و میتواند ضعف تغییر رشته ام را جبران کند؟ یا بیهوده به خود زحمت میدهم!
    سپاس از پاسخ تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هدف از این دکتری چیست؟ اگر هیات علمی شدن هست به نظرم شانس زیادی ندارید.

  32. تنها
    پاسخ

    جذب هیات علمی در دانشگاهی دولتی در ابتدای کار به صورت حکم مشروط شش ماهه است تا روند صلاحیت های عمومی تکمیل شود .

    سوال بنده این است آیا پس از این دوره شش ماهه دانشگاه میتواند روند استخدام را متوقف کند (بدون دلیل) ؟
    اگر چنین برخوردی کرد چکار میشود کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      اگر اینطور باشد خب می تواند بدون دلیل تمدید نکند.

  33. احسان
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی
    استاد برای دروس حقوق قراردادهای نفت و گاز و حقوق تجارت بین الملل مقطع دکتری رشته حقوق نفت و گاز، چه منابعی رو پیشنهاد میفرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به بخش «حقوق نفت و گاز» این سایت مراجعه کنید برخی از منابع آنجا معرفی شده است.

  34. عرفان
    پاسخ

    جناب استاد عرض سلام و ادب دارم خدمتتان،امیدوارم که خوب و سلامت باشید
    سوالاتی داشتم از خدمتتون اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید.
    من و خانمم ارشد خصوصی از دانشگاه مفید داریم و کاراموز وکالت مرکز مشاوران هستیم.۳۲ و ۲۶ ساله
    من گواهینامه خلبانی دارم و به اون علاقمندم و مایل هستیم در زمینه حقوقی اون بطور تخصصی فعالیت کنیم،مثلا حقوق هوانوردی
    سال گذشته متاسفانه به دلایلی فرصت نشد تا برای گرفتن بورسیه از خارج از کشور اقدام کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم آزمون دکتری شرکت کنیم و اگر عمری بود و خدا خداست برایpost phd برای خارج اقدام کنیم.
    ۱.اول نظرتون رو میخام درباره مسیری که انتخاب کردیم بدونم و اینکه خوب هست یا اینکه با یکسال تاخیر برای دکترا در خارج اقدام کنیم
    ۲.چنانچه نظرتون مثبت هست کدوم گرایش خصوصی یا بین الملل عمومی رو توصیه میکنید؟و از نظر حضرتعالی در شرایطی که داریم آیا گرفتن دکترای خصوصی نوعی درجا زدن نیست؟
    پاسخ حتی الامکان مبسوط تان موجب مزید امتنان خواهد بود.
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بهتر است برای ارشد خارج اقدام کنید اگر شد. ۲- در همون رشته ای که دوست دارید ولی در ایران بهتر است رشته های تجاری بخوانید.

  35. افشین
    پاسخ

    سلام اقای شیروی
    استاد یار دانشگاه چطوری و چند امتیاز علمی باید کسب بکنند تا دانشیار بشوند و همچنین دانشیار ها برای این که استاد تمام بشوند?

  36. شهاب
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    لطفا بفرمایید با توجه به تجربه حضرتعالی در خصوص قبول شدگان ازمون کتبی دکتری حقوق خصوصی که جهت مصاحبه دعوت میشوند داشتن دو مقاله در مجلات علمی پژوهشی رزومه مناسبی محسوب میشود ؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله عالی است.

  37. Rtb
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    میخواستم بدانم حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی از محل خزانه دولت واریز می شود یا درآمد دانشگاه؟ چون روند استخدلم برخی چنان طول می کشد ، برخی می گویند چون دانشگاه میخواهد از نظر مالی سود کند و دیرتر حقوق افراد تازه کاررا بدهد زمان جذب را طولانی تر می کند!
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا از خزانه دولت چون درآمد دانشگاه کفاف نمی دهد. البته از برنامه چهارم توسعه، پولی که دولت به دانشگاه می دهد جنبه هدیه دارد و بنابراین بر اساس اصول هیات امنایی اداره می شود. به هر حال هر موسسه ای بودجه ای دارد. بودجه دانشگاه که نامحدود نیست.

  38. صبا
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    بنده دانشجوی دکتری در دوره روزانه هستم. پس از شروع به تحصیلم در دانشگاه، در آزمون استخدامی‌ای که قبل از شروع به تحصیلم شرکت کرده بودم قبول شدم و در حال حاضر هم کارمند دولت هستم و هم دانشجوی دکتری روزانه.
    آیا تحصیل در دوره روزانه برای کارمندان دولت تخلف محصوب میشود؟ البته بنده در فرم گزینش خود در بدو استخدام صریحا به دانشجو بودن خود اشاره کرده بودم و رئیس بنده از این موضوع اگاه است. دانشگاه و استاد راهنمایم نیز از کارمند بودن بنده مطلع هستند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون اجازه نباید باشد ولی خب خیلی ها این کار را می کنند. ولی بعدا نمی تواند به استناد آن مدرک تقاضا ارتقا کند.

  39. علیرضا سرلک
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    من لیسانسم رو در دانشگاه پیام نور با معدل ۱۸/۸ در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفتم و هم اکنون دانشجوی ارشد مترجمی در دانشگاه پیام نور هستنم .
    استاد عزیز
    چند سوال برای من پیش میاد که چرا شما هم مثل دیگران به تبعیض در مدارک دانشگاهی دست میزند حال ان که بار علمی مد نظر است ؟
    اگر شرط عالم بودن مدرک دانشگاهی دولتی است که همه ی دانش امختگان دانشگاه تهران دانشمند و پروفسور هستند

    چرا شما انسان فرهیخته بار علمی رو مد نظر نمیگیرید و صرفا مدرک دانشگاهی دولتی رو دال بر عالم بودن میدونید ؟

    چرا دانشگاه پیام نور منحل نمیشه اگر مدرکش بدرد نمیخوره ؟

    ممنونم استاد عزیز و بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در همه دنیا محل تحصیل اهمیت زیادی دارد. وقتی شما مدرک می گیرید اول معدل شما و بعد محل تحصیل شما ملاک ارزیابی قرار می گیرد. شما می گویید که بار علمی باید در نظر گرفته شود، چطور؟ دوباره باید از شما و بقیه امتحان گرفته شود؟ این غیر ممکن است. به همین خاطر بسیاری از موسسات و نهادها و شرکتها به محل تحصیل اهمیت می دهند و البته این امر درست است. حالا می فرمایید که چون دانشگاه پیام نور با دانشگاه تهران یکسان نیست پس باید دانشگاه پیام نور منحل شود. این هم اشتباه است. وقتی شما دانشگاه پیام نور می روید در حد همان دانشگاه انتظار داشته باشید نه بیشتر. مثلا در رشته حقوق، برای شرکت در آزمون وکالت بین پیام نور و غیرآن تفاوتی نیست ولی برای فضاوت یا مشاوره در دستگاه های دولتی یا شرکتها مسئله فرق دارد.

  40. درسا
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید .بنده کارشناسی مهندسی پزشکی خوانده ام وزیاد علاقه ای به کار در بیمارستان ندارم به نظرشما در چه زمینه مرتبط یا غیر مرتبط با رشته ام مشغول به کار شوم که درامد خوب و کار مناسبی باشد.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مهندسی پزشکی که الزاما نیاز به حضور در بیمارستان ندارد. شما باید وسایل پزشکی طراحی و تولید کنید. مهندس هستید ها نه تکنسین.

  41. محمد
    پاسخ

    سلام آقا دکتر
    من دانشجو دکتری شبانه دانشگاه تهران هستم و در حال گذراندن امتحان جامع
    من میتوانم همزمان دکتری دو رشته بخونم با توجه به اینکه الان شبانه میخونن و روزانه نیستم چون علاقه شدیدی به رشته روان شناسی دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. برای چه مقصودی؟ تلاش کنید زودتر فارغ التحصیل شوید.

  42. احــسان
    پاسخ

    سلام علیکم .
    وقت شما بخیر باشد انشا الله
    حضرت استاد گرامی بنده در یک دو راهی قرار گرفته ام که کم کم دارم احساس به غل و زنجیر بودم بهم دست میده.
    بنده دانشجوی ارشد آی تی هستم در دانشگاه فردوسی …. و از سمت دیگر هم کارمند نیز می باشم…. مشکلی که پیش اومده اینه که نمیتونم واقعا این دو رو تقریبا با هم جلو ببرم چون هم کلاسهای بنده صبح هست و هم کار بنده تمام وقت …. خب یک عده میگن این رشته رشته خوبی بتونی تموم کنی آیندهخ خوبی داره و حیف هست و یک عده هم میگن کارت حیف توی این اوضاع که کسی کار نداره … واقعا نمیتونم با هم کار کنم و درس بخونم تازه اونم در رشته که آنچنان علاقه ندارم و بیشتر مدیریت و حقوق دوست داشتم لطف بفرمایید راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کار مهم تر است.

  43. محمد خسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر کارمند رسمی ۱۲ ساله وزارت بهداشت در یک شبکه بهداشت هستم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکترای phd را در رشته های بهداشتی در حین کار اخذ کردم . آیا برای اینکه در دانشگاه دیگری مثل اطراف مشهد شروع کنم تعهدات خدمتم را می توان مرخصی بدون حقوق گرفت و مشغول شد . تا در حین گذراندن تعهد خدمت از مرخصی بدون حقوق ۳ ساله استفاده کرد و دراین ۳ سال اگر فراخوان جذب اومد بعد قبول شدم از کارمندی شهید بهشتی استعفا بدم یا اینکه باید فکر انتقالی به شهرستان را داشته باشم چون نمی خواهم کارمندی رسمی رو از دست بدم چون در حین تعهد خدمت هیات علمی احتمال تمدید کمتر هست معمولا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره کسی که مرخصی می گیرد باز کارمند رسمی دولت است و اگر سیستم نشان ندهد و کسی هم نفهمد شاید راه حلی باشد ولی بعید است که متوجه نشوند.

  44. سرباز وطن
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.پرسیده بودم ارشدم پایان نامه مونده اگه انصراف بدم دانشگاه پول میگیره فرمودید خیر.ی سوال دارم اگه انصراف بدم و بعد برا تحصیل در خارج از کشور بخوام مدرکمو آزاد کنم چی؟؟فقط لیسانس میگیرن یا این چند ترم ارشد هم میگیرن؟؟اخه کارشناسیم هم از دانشگاه تهرانه با همون شاید بتونم اپلای کنم ب امید خدا.ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم دقیقا. به هر حال اگر به آنها نیاز داشته باشید حتما از پول نمی گذرند.

  45. محمد
    پاسخ

    آقای دکتر پیرو سوال قبلی کارآموز وکالتم دنبال ی آینده عالی ام که همراه پول وموفقیت باشه پس سراغ چه شاخه ای واسه ارشد برم؟برادرم خارج از کشور میتونم برای مهاجرت به اونجا ی کارای انجام بدم؟اقای دکتر حاضرم بخاطر ی آینده عالی روزی ۱۵ ساعتم بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکالت با لیسانس حقوق است. ارشد جنبه تکمیلی دارد. حتی شما با یک ارشد عمومی ممکن است در زمینه جزا یا خصوصی وکالت کنید. اگر بخواهید از ارشد خود به طور مستقیم در وکالت بهره مند شوید، خب بهتر است خصوصی، تجارت بین الملل، یا جزا بخوانید.

  46. ALIREZA
    پاسخ

    آقای دکتر عرض سلام و وقت به خیر
    بنده امسال (سال ۹۸ ) قصد شرکت در آزمون ارشد جزا و همچنین آزمون وکالت را دارم و نحوه مطالعه بنده به این شکل هست که تا زمان ارشد دروس جزایی به همراه متون فقه و متون حقوقی را خوانده و پس از شرکت در آزمون ارشد ( ۶ اردیبهشت ۹۸ ) سایر دروس آزمون وکالت ( که شامل مدنی ، تجارت ، دادرسی مدنی و اصول فقه هست ) را پس از آزمون ارشد در ۶ ماه فرصت باقی مانده تا آزمون وکالت مطالعه کنم ، به نظر شما این روش درست و قابل اجرا هست یا اینکه ابتدا به طور کامل وقت و تمرکزم را برای آزمون وکالت بگذارم و سپس بعد از شرکت در آزمون وکالت برای ارشدسال ۹۹ مطالعه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر خوبی است.

  47. sgh
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار
    پیرو سئوالات قبلی در مورد مربیان پیمانی می خواستم بدانم آیا مربیان پیمانی دانشگاه دولتی می توانند ادامه تحصیل بدهند یا اینکه باید منتظر باشند حداقل رسمی آزمایشی شوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مربیان با نظر دانشگاه می توانند و اگر بدون نظر دانشگاه تحصیل کنند، محل کار آنها ممکن است آنها را تبدیل وضعیت نکند.

  48. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر..
    برای ارشد چه شاخه ای انتخاب کنم که بیشتر بدرد بخوره درحال حاضر کارآموز وکالتم ؟دوم تو ۴ ماه زبان بخونم هرروز میتونم متون حقوقی بالا بزنم؟اقای دکتر برای فعالیت تو موضوع مهاجرت باید از کجا شروع کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا دنبال چه کاری باشید. اینطوری سوال شما خیلی مبهم است.

  49. آناهیتا
    پاسخ

    سلام
    جناب دکتر لطفا تفاوت بین رشته های حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین المللی را بفرمایید.
    خیلی پرس و جو کردم ولی کسی درست و قانع کننده جواب نداد.
    خیلی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موارد درسی این دو با هم فرق دارد. در حالی که حقوق تجارت بین الملل یک رشته شناخته شده است، رشته دیگر ترکیبی از حقوق اقتصادی و حقوق تجارت بین الملل است.

  50. محمد موجی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    دانشگاه تهران که ارشد تجارت بین الملل ندارد و پردیس خودگردان این دانشگاه در قم و کیش در سالهای اخیر پذیرش داشجو در مقطع ارشد دارند.
    سوال اول اینکه:بین دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی کدامیک وجهه بین المللی مدرک معتبرتری دارند؟؟
    سوال دوم:مدرک صادره از پردیس های خود گردان دانشگاه تهران در این رشته از دانشگاه تهران صادر میشوند؟؟
    سوم:اگر جواب منفیست آیا اعتبار مدرک دانشگاه تهران را دارند؟؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا پردیس قم خودگردان نیست و مثل سایر دانشگاه های دولتی است. ثانیا باید اول قبول شوید بعد که رتبه لازم را آوردید این سوالات را مطرح کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *