پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مجتبی
    پاسخ

    با سلام آقای شیروی
    بنده در رشته مهندسی نرم افزار در مقطع کارشناسی یا معدل ۱۸/۱۵ از دانشگاه غیر انتفاعی ایوانکی فارغ التحصیل شدم در مدرک اصلی کارشناسی من معدل را درج نکرده اند آیا این مدرک معتبر است ؟ پس فرق دانشجوی درس خوان و درس نخوان چه می شود آیا می شود در مدرک اصلی معدل را درج نکرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله معتبر است نهایتا باید معدل را هم در مدرک دیگری از آنها گواهی بگیرید.

  2. Mohammad
    پاسخ

    سلام.استاد
    امکانش هست موضوعی درباره وضعیت افراد بی تابعیت . دو تابعیت و بیگانگان غیر قانونی در قانون مدنی بدهید ؟ می خواستم مقاله بنویسم …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با مطالعه موضوع مقاله باید استخراج شود. چون بدون مطالعه یعنی شما آگاهی ندارید کجا هستید ولی کسی نشانی جایی را بدهد که شما آن منطقه را نمی شناسید. با مطالعه است که شما می فهمید که جایی برای کار کردن بیشتر و انجام پژوهش وجود دارد.

  3. Mohammad
    پاسخ

    سلام آقای شیروی
    من می خواستم یک.مقاله بنویسم و سوال بنده این است که آیا نهاد های و مفاهیم متروک و مبهم در قانون مدنی وجود دارد? یا درباره مبنا شناسی مسئولیت مدنی امکانش هست یک موضوع برای مقاله بدهید? مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال خیلی کلی است. شما باید با مطالعه این امور را استخراج کنید.

  4. حسام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    خیلی متشکرم از حوصله شما برای پاسخگویی.
    بنده متقاصی هیات علمی هستم‌. چند سوال داشتم از خدممتون،
    ۱- همسر بنده دارای مدرک دیپلم. ولی به اصرار ایشون من همه‌جا فوق دیپلم وارد کردم‌. الان برای جذب آیا مدرک ایشون مهم است؟ مدرک خاصی میخوان؟ و یا استعلام میکنن؟
    ۲- بنده لیسانس پیام نور و با معدل ۱۵.۵ و ارشد هم با دو سال تاخیر شرکت کردم. ولی معدل ارشد و دکتری هم بالای ۱۹. آیا این مشکل ساز است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اهمیت ندارد. ۲- احتمالا بسیاری از دانشگاه ها شما را به خاطر داشتن مدرک پیام نور نمی پذیرند.

  5. یک دهه شصتی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    من یک فرد سی ساله و مجرد هستم که بشدت نیازمند راهنمایی جنابعالی هستم. بنده فارغ التحصیل رشته ارتباطات هستم مقطع لیسانس را در دانشگاه علامه شبانه خواندم. و بعد ارشد را در همان دانشگاه البته نیمه حضوری خواندم سال ۹۲ درسم تمام شد. نیمه حضوری سابق همین پردیس های فعلی است. سال بعدش وارد بازار کار شدم ولی سال ۹۴ از کار بیرون آمدم تصمیم داشتم که از اول برای پزشکی بخوانم ولی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دیدم که نوشته بود کسانی که مدرک ارشد دارند نمیتونن پزشکی بخوانند مگر در پردیس ها با پرداخت هزینه های گزاف. میخواستم بپرسم با اینکه هم لیسانس و هم فوقم رو با پرداخت شهریه گذراندم باز هم نمیتونم در صورت قبولی در دانشگاه دولتی پزشکی بخوانم؟ انگیزه ام از پزشکی خواندن، کسب درآمد نیست علاقه و کمک به رفع محرومیت‌های مردم مناطق محروم کشور است. در ضمن مصوبه مربوط به سال۹۱ است. من ورودی ۸۹ ارشد بوده ام آیا این مصوبه بر طبق اینکه قانون عطف بماسبق نمیشود شامل حال بنده هم میشه یا خیر؟ اگر نتوانم پزشکی بخوانم پیشنهاد میکنید که برای دکترای ارتباطات اقدام کنم یا خیر؟ ممنون از توجهتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید بخوانید. ولی آیا واقعا در آزمون پزشکی قبول می شوید؟ یا الکی دل اتان را خوش کرده اید.

  6. مجتبی
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب دکتر شیرودی
    بنده کارشناسی مدیریت و ارشد روان شناسی تربیتی دارم
    و برای شرکت در دکترای روان شناسی تربیتی سراسری اقدام کردم.
    اخیرا از برخی دوستان شنیدم که بعلت اینکه مدرک کارشناسی بنده نامتجانس بوده حتی با داشتن رزومه خکب و رتبه ی خوب در مصاحبه ی دکترا رد میشم.
    آیا این مطلب صحت داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مصاحبه امکان قبولی هست ولی برای هیات علمی نمی توانید روش سرمایه گذاری کنید.

  7. حیدر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    دکتر سوالی که دارم اینه:
    بنده کارشناسی تا دکترا، که الان ترم سوم دکترای بنده هست، محل تحصیلم دانشگاه صنعتی امیرکبیر هست،( البته رشتم مهندسی پلیمر) و چون معدل کارشناسیم ۱۳.۴۲ یعنی زیر ۱۴ هست، و کارشناسی ارشدم بالای ۱۷ و دکترا هم به احتمال قوی بالای ۱۸ هست، امیدی به هیئت علمی شدن هست یا نه؟ البته قابل ذکر هست که مقالات و کارهای پژوهشی زیاد دارم
    سوال دوم اینه که: آیا مقاالات معتبر و ثبت اختراع می تونه کسری معدل کارشناسی رو پوشش بده؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر کنم شرط وتویی مربوط به معدل کارشناسی را ندارید. ۲- این شرط معمولا قبل از رسیدگی به سایر مدارک بررسی و فرد حذف می شود نه در انتها که با امتیازات دیگر جبران و کم و کسر شود.

  8. درسا
    پاسخ

    با سلام تشکر.. من در رشته گرافیک تصویرسازی در دانشگاه علمی کاربردی با شرط معدل قبول شدم و مدرک کاردانی و کارشناسی گرفتم. الان به شغل استادی علاقه مند شدم که لازمه اش گرفتن مدرک کارشناسی ارشد هست و امتحان استادی.. میخواستم بدونم اگر کارشناسی ارشد رو از دانشگاه پیام نور بگیرم بهم اجازه استاد شدن رو میدن؟ اگر استادی در سطح تدریس کاردانی هم باشه من علاقه مندم و حتی حاظرم رایگان تدرس کنم و استاد بودن برام مهمه و به هیئت علمی علاقه ندارم.. میشه لطفا بگید که ایا با مدرک کارشناسی ارشد پیام نور میشود استاد شد یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این نحوه درس خواندن امیدی به استادی نیست. معلمی شاید امکانش باشد ولی هیات علمی باید از اول در یک دانشگاه درجه یک یک رشته خوب تحصیل کنید.

  9. عصمت خلیلی عدلی
    پاسخ

    ,سلام استاد،من ۵۸ساله هستم کارشناسی حقوق دارم ،آیا من واجد شرایط در موت کورت عستم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اعضای مورت کورت معمولا از دانشجویان انتخاب می شود. شما اگر دانشجو نیستید چطور در آن گروه ها قرار می گیرید.

  10. میثم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده دانشجوی ترم آخر دکتری با معدل ۱۸.۵ در دانشگاه دولتی هستم و دارای چندین مقاله پژوهشی نیز میباشم و معدل کارشناسیم هم ۱۴.۵ از دانشگاه آزاد تبریز و معدل ارشدم۱۴.۲ از دانشگاه دولتی هست و دارای سابقه تدریس در دانشگاه های آزاد و …میباشم آیا امکانش هست که بتونم در یکی از دانشگاه های دولتی به صورت هیات علمی جذب شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم معدل ارشد شما مشکل زا هست. غیر از این هم چون دو مقطع در دانشگاه آزاد بوده اید احتمال جذب در دولتی خیلی محتمل نیست.

  11. مریم
    پاسخ

    سلام
    ارشد اقلیم شناسی دانشگاه آزاد هستم.
    دکتری برنامه ریزی شهری دولتی بخونم یا لیسانس حقوق دانشگاه دولتی برای وکالت؟
    شغل ثابتی ندارم
    ۳۲ سالمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق اگر اهل درس و رقابت هستی. و الا بی خیالش شو.

  12. کوثر
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    من فوق لیسانس حقوق بین الملل از دانشگاه ازاد دارم ، جنابعالی برای کار چه توصیه ای به بنده دارید ، وکالت ، استخدام قوه قضائیه یا …. که با درس خوندن خوب ، نتیجه خوبی بگیرم و مرتبا پشت ازمون های استخدامی نمونم ، ضمن اینکه به درامد مناسب هم احتیاج دارم (با توجه به اینکه شخصیت جسوری متاسفانه ندارم ) متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای اطلاع از حرفه های حقوقی به کتاب «مقدمه علم حقوق» اینجانب مراجعه کنید. به نظرم پروانه وکالت را بگیرید خوب است.

  13. ارشد
    پاسخ

    سلام استاد،من کارشناسی پرستاری دارم و برای ارشد میخواستم روانشناسی یا مشاوره شرکت کنم فقط میخواستم بدونم بعدا بخاطر غیرمرتبط بودن لیسانس و ارشدم برای گرفتن دکتری و یا مشغول بکار شدن به مشکل برمیخورم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کار با لیسانس. هر رشته ای داری همان. اما اینکه دوست داری یک ارشد در زمینه مشاوره یا ادبیات یا غیره بگیرید خب بد نیست ولی برای کار روش حساب نکنید.

  14. زهرا
    پاسخ

    سلام.استاد میشه همزمان در دو رشته کارشناسی گرفت؟
    مثلا روانشناسی در پیام نور و حقوق در دانشگاه آزاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا یکی را بخوان. اخه دو تا مدرک به چه دردی می خورد.

  15. مهدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    من کاردانیم الهیات هس و میخام در کاردانی به کارشناسی حقوق بخونم.چند ترم طول میکشه؟
    و اینکه چه تفاوتی بین اونی که ۴سالحقوق خونده با من میکنه؟در استخدام فرق هس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کاردانی به کارشناسی معمولا دو سال است. شما از هیچکدام از مزایای لیسانس حقوق برخوردار نخواهید شد. بهتر است از اول کارشناسی پیوسته حقوق بخوانید و عمر خودتان را برای اخذ کارشناسی ناپیوسته بی ارتباط با مدرک کاردانی هدر ندهید.

  16. مائده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من در حال حاضر دانشجوی ترم اول دکتری دانشگاه ازاد- بین الملل هستم. میتونم امسال مجدد ثبت نام کنم و در صورت قبولی در دانشگاه دیگه ای ادامه تحصیل بدم؟ لطفا بیشتر توضیح بدید .
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون انصراف شرط لازم برای ثبت نام را ندارید چون دانشجو هستید. به هر حال دفترچه آزمون دکتری را نگاه کنید.

  17. کوثر
    پاسخ

    سلام.کسانی که۹ ترمه شدند میشه پروژه شون رو توی ترم ۸ بردارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم.

  18. احسان
    پاسخ

    سلام
    من اول مهر تو دانشگاه آزاد ثبت نام کردم چون میخواستم کنکور بدم ، اول تو رشته کارشناسی ثبت نام کردم و یک ترم مرخصی گرفتم بعدش فهمیدم که اگه تو کنکور قبول بشم هزینه انصرافش خیلی بالاست بخاطر همون اول از کارشناسی به کاردانی انتقال دادم (تا هزینه انصرافش کمتر بشه) بعدم کلا انصراف دادم و دانشگاه پیام نور ثبت نام کردم الانم از پیام نور مرخصی گرفتم و دارم درسای کنکورمو میخونم . سوال من اینه که آیا من میتونم کنکور بدم یا نه ؟ چون گفتن که تو دوران تحصیل فقط یه بار میتونم انصراف بدم. (از دانشگاه آزاد تو برج ۸ انصراف دادم )
    همه ی مدارکمم از آزاد گرفتم. الان معافیت تحصیل از پیام نور دارم ، از دانشگاه آزاد نامه معافیت تحصیل نگرفته بودم. یعنی یجورایی مدارکمو دادم و بعد چند هفته پس گرفتم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به دفترچه مراجعه کنید. مشکل ممکن است این باشد که دانشجو نمی تواند در کنکور شرکت کند مگر اینکه اول انصراف بدهد. هر کس می تواند هر تعداد نوبت خواست انصراف بدهد.

  19. قادری
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من ترم ۷ رشته کامپیوترم و ترم بعد اگه مصاحبه حضوری انگلیسی دانشگاه قبول شم خدا بخواد از طرف دانشگاه بورس میشم واسه ی دانشگاه خارجی که البته رزومه و مدارکم تایید شده فعلا. ولی خیلی از مصاحبه میترسم میشه اگه اطلاعاتی در مورد مصاحبه و سوالاتش دارین بفرمایین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعاتی ندارم ولی نمی دانم که چه کسی شما را بورس می کند؟ بورسیه باید از طریق فراخوان و امتحان سراسری و سنجش باشد.

  20. آرمان
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی دانشگاه پیام نور بودم و از رشته م انصراف دادم که به خدمت برم ولی پشیمون شدم و میخوام مجددا برای کنکور بخونم و قصد دارم در نیمسال دوم دانشگاه ازاد بدون کنکور ثبت نام کنم تا برای کنکور سال اینده وقت بخرم سوال من این هستش که منی که یک بار انصراف دادم اگر وارد دانشگاه ازد شوم ایا بعداز کنکورم برای بار دوم میتونم انصراف بدم و در رشته ی که از کنکور قبول شدم مجددا ثبت نام کنم دراصل سوال من در باره ی حداکثر تعداد انصراف هستش خواهش میکنم جوابم رو بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وقتی دانشجو شوید، دیگر نمی توانید در کنکور شرکت کنید. پس بهتر است سربازی را عقب بیندازید تا در کنکور شرکت کنید.

  21. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    من در سال ۱۳۹۰ در کارشناسی زبان و ادبیات عرب دانشگاه قم پذیرفته شده ام. و با معدل ۱۵ فارغ التحصیل شدم. و بعد از کارشناسی تغییر رشته دادم و در رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه بین المللی امام خمینی قبول شدم و با معدل ۱۷ فارغ التحصیل شدم و در حال حاضر دانشجوی سال دوم دکتری دانشگاه تهران در رشته فقه و مبانی حقوق هستم.
    حال سوال بنده این است که می توانم در دانشگاه های مانند دانشگاه بین المللی قزوین یا دانشگاه های در این سطح به عنوان هیات علمی استخدام بشم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است. چون لیسانس شما مرتبط نیست.

  22. محمد
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی

    برای ارشد حقوق تجارت بین الملل طبق تحقیقی که انجام داده ام در خصوص دانشگاه های آلمان گفته شده که برای آن باید در ایران ارشد قبول شویم و چند واحد را پاس کنیم تا بتوانیم پذیرش بگیریم آیا این موضوع صحت دارد ؟

    برای اینکه با لیسانس حقوق ایران بتوانم پذیرش ارشد از آلمان بگیرم چکار باید کرد ؟

    ممنون از شما استاد محترم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. ولی اگر بدانند که شما ارشد را تمام کرده اید ممکن است راحتر پذیرش بدهند.

  23. آرمان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    اینجانب کارشناسی حقوق از پیام نور (معدل ۱۴)، ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی(معدل ۱۷) دارم. آیلتس ۷، یک مقاله کنفرانسی و یک مقاله علمی ترویجی دارم و یک کتاب ترجمه کردم که تا آخر سال چاپ می‌شود. در آزمون های آزمایشی دکتری حقوق بین الملل شرکت میکنم و درصدهای خوبی (دروس تخصصی بین ۶۰ تا ۷۰%) دارم. در صورتی که رتبه آزمون تستی ام بین یک تا پنج باشه احتمال قبول شدن در دوره دکتری روزانه حقوق بین الملل دانشگاه های شهید بهشتی، تهران یا علامه چقدره؟
    (با توجه به اینکه رزومه سبکه و رقابت بسیار شدیده)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم شانس قبولی دارید.

  24. دریا بارانی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    بنده کارشناسی فقه و مبانی حقوق از دانشگاه پیام نور کرج دارم و معدلم در این مقطع ۱۳/۸۸ و بعد از ۴ سال کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه مفید با معدل ۱۶فارغ التحصیل شده ام و دارای مقالات متعدد پژوهشی(۲۰ مورد) و الان دانشجوی دکتری سال اول دانشگاه تهران هستم .
    سوال بنده این است که آیا راهکاری برای جذب هیات علمی شدن با این رزومه من در دانشگاه تهران یا دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا این دانشگاه ها به ندرت کسی را به عنوان هیات علمی جذب می کنند. ثانیا با این سابقه امکان ندارد. حتی در دانشگاه های دیگر هم. بهتر است دنبال شغل و حرفه و کار باشید که الکی منتظر هیات علمی نمانید.

    • دریا بارانی
      پاسخ

      با عرض سلام ،ممنون از پاسخ شما.
      آقای دکتر با شرایطی که گفتم( معدلی کارشناسی پیام نور ۱۳/۸۸ و ارشد مفید با معدل ۱۶) می شود یک لیسانس دیگر از دانشگاه دولتی بگیرم و بعد با معدل بالا فارغ التحصیل شوم؟تا استاد دانشگاه تهران یا علامه شوم؟
      ۲- یا حتی با این شراایط می شود در پژوهشگاههای علمی معتبر نیز استاد شد ؟
      ۳- شرایط هیئت علمی شدن در پژوهشگاههای حقوقی بسیار معتبر و بین المللی چیست ؟
      ۴- آیا داشتن ۲۰مقاله پژوهشی به جای معدل بالا کارآمد نخواهد بود؟
      ۵- چطور می شود با پژوهشگاهها و موسسات علمی تحقیقاتی وارد کار شد ؟ مانند پژوهشگاه حقوق عمومی و پژوهشگاه مطالعات اسلامی ؟
      ۶- برای پژوهشگاههای بین المللی معتبر باید چه کار کنم و کجا جستجو کنم و چه مدارکی به دست آورم ؟

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام واقعیت این است که از جهت هیات علمی پژوهشگاه ها هم شرایط مشابهی با دانشگاه ها دارند. البته به دلیل مرد سالاری در جامعه تازه شانس یک خانم نیز از یک اقا به مراتب کمتر است.

  25. رضا
    پاسخ

    با سلام، من لیسانس مهندسی برق دارم و کارشناسی ارشد و دکتری به امید خدا میخواهم مدیریت بخوانم آیا پس از آن شرایط جذب هییت علمی را دارم یا حتما باید رشته لیسانس هم مدیریت می خواندم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آنقدر فارغ التحصیل مدیریت که سه مقطع خودشان را در بهترین دانشگاه ها در مدیریت درس خوانده اند نتوانسته اند جذب هیات علمی شوند که بعید است برای کسانی که سه مقطع آنها مدیریت نیست جای زیادی باشد.

  26. رضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من لیسانس مدیریت دارم و ارشد میخوام تغییر رشته بدم به نظرتون کدوم رشته به مدیریت نزدیک تر هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خود مدیریت. شاید ادبیات بد نباشد که از خواندن شعر لذت بیشتری ببرید.

  27. نادر
    پاسخ

    با درود خدمت شما ، من دانشجوی سال آخر کارشناسی حقوق بهشتی هستم و قصد دارم ارشد تجارت بین الملل نیز در یکی از دانشگاه های سطح اول کشور بخونم و دکتری این رشته در یکی از دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان مثل بریتانیا و یا آمریکا میخوام بخونم به نظر شما شانسی برای پذیرش دکتری دارم و آیا کسی که فقط دکتری در کشوری خونده باشه میتونه در زمینه حقوق تو اون کشور کار کنه؟ البته بگم من تو سن بالا به دانشگاه رفتم آیا شخصی که ۴۳ یا ۴۴ سالش باشه میتونه پذیرش بگیره یا شرط سنی داره؟ با سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی فعلا در مورد آینده فکر می کنید. فعلا متمرکز شوید که در ارشد قبول شوید.

  28. سعید
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی
    ۱.میتوان با لیسانس غیرمرتبط ابتدا ارشد حقوق(بخاطر ارتقای رتبه شغلی و سن بالا) و سپس لیسانس حقوق گرفت؟
    ۲. میتوان همزمان هم ارشد و هم کارشناسی حقوق گرفت؟
    ۳. با لیسانس غیرمرتبط پس از اخذ ارشد میتوان در دکترا شرکت نمود، یعنی لازمه ازمون دکترا هم لیسانس حقوق است یا ارشد حقوق؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله خیلی ها از این کارهای عجیب و غریب می کنند که فقط ما ایرانی ها آن را درک می کنیم و بقیه ملل جهان از درک آن عاجزند. ۲- همه کاری می شود کرد ولی ظاهرا قانونی نیست. ۳- بله امکانش هست.

  29. محمد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی

    چند سوال از محضر شما دارم که ممنون می شوم پاسخ بفرمایید :

    ۱- بین کشور های آلمان یا اتریش و کانادا کدام یک را برای تحصیل رشته حقوق تجارت بین الملل مناسب تر می دانید ؟ آیا کشور مناسب تری را معرفی می کنید ؟

    ۲- در کدام یک احتمال جذب در بازار کار بیشتر است ؟

    ۳- آیا با رشته تجارت بین الملل که در ایران در دانشگاه خوب ( مانند شهید بهشتی یا علامه ) می توان جذب شرکت ها در کشور های اروپایی شد ؟ اگر خیر پیشنهاد شما چیست ؟

    ۴- آیا برای تحصیل در مقطع دکتری این رشته در خارج از کشور با ارشد ایران شانسی وجود دارد ؟

    ۵- آیا با توجه به سن بنده ۳۷ سال برای خواندن ارشد این رشته که احتمالا ۲ سال هم طول بکشد می شود ۳۹ کار درستی است ؟
    و آیا سن برای دریافت پیشنهاد کار از کشور های اروپایی چه میزان تاثیر دارد ؟

    ممنون می شوم یک پیشنهاد ناب نیز به بنده بفرمایید

    ممنون از محبت شما استاد عزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- همه خوبند. ۲- کانادا و آلمان. ۳- خیلی بعید است چون در سطح آنها نیست. ۴- باید ارشد دیگری را بخوانید. ۵- بلاخره از نخواندن بهتر است ولی اینکه بتوانید با این مدرک در خارج کار مرتبط پیدا کنید خیلی نمی توانید روش حساب کنید.

  30. علیرضا
    پاسخ

    سلام دکتر بنده فوق لیسانس دانشگاه علامه در رشته حقوق عمومی دارم و دانشجوی دکترای دانشگاه ازاد تهران جنوب هستم آیا پس از پایان تحصیل شانس هیات علمی دانشگاه آزاد یا هیات علمی پژوهشی و یا دانشگاهی مثل علم و فرهنگ رو به شکل واقع بینانه ونه صرفا قانونی بلکه در عمل دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیسانس را می گفتید شاید می توانستم حدس بهتری بزنم.

  31. sgh
    پاسخ

    سلام
    استاد می توان در دوره بیمانی از امتیاز مربی در آزمون دکتری استفاده نمود؟ دوستی به نام عبدالرزاق فرموده بودن هیئت علمی غیرانتفاعی بودن و توانسته بودن از امتیاز مربی استفاده کنن! یادم هست جایی خوانده بودم فقط مربی های رسمی آزمایشی و قطعی دانشگاه های دولتی می توانند از امتیاز مربی استفاده نمایند!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ دارم کسانی را که پیمانی بوده اند ولی نمی دانم چطور چون در آگهی ها معمولا قید می شود که مربیان باید رسمی باشند. به هر حال به آخرین آگهی سازمان سنجش مراجعه کنید.

  32. میثم شریفی
    پاسخ

    با سلام و ارادت. من مهندس مکانیک هستم از دانشگاه شهید رجایی تهران.همچنین لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد هستم و در حال حاضر در حال گذران ارشد خصوصی هستم. دنبال این هستم که خارج از ایران حقوق نفت و گاز و یا تجارت بین الملل بخونم.آیا با توجه به اینکه این گرایشها یجورایی بین المللی هست، و بر اساس قانون یک کشور نوشته نشده نیاز به پیش مطالعه برخی منابع وجود داره؟ یعنی آنچه که ما در ایران خوانده ایم به درد ایران میخوره و آنچه که میخواهیم بخوانیم یک گرایش بین المللی است نگرانم که اگر پذیرش بتونم بگیرم وارد یک مباحثی بشم که کلا چیزی ازشون در هیچ مقطع نخونده ام.جناب دکتر چه توصیه ای میفرمایید
    با احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب مسلما دارد. بهتر است زبان خودتان را تقویت کنید و کتابهای حقوق نفت و گاز و حقوق تجارت بین الملل و داوری تجاری بین المللی و کتاب قراردادهای بی او تی اینجانب همه را مطالعه کنید.

  33. عباس
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من دانشجوی ترم اول دکتری عمران دانشگاه آزاد اراکم. لیسانس و فوقم رو از دانشگاه دولتی درجه ۳ در همین رشته گرفتم. ۲ سال است استخدام اموزش و پرورش شده ام. مقاله هم ۱ پژوهشی و ۲ تا کنفرانس داخلی دارم. میخواستم بدونم با این شرایط آیا میتونم هیئت علمی پاره وقت دانشگاه آزاد بشم. اگر میشه، چه موقع و از کجا شروع کنم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کی شما را نیاز دارد؟ اگر نیاز داشته باشند خب می توانند جذب کنند ولی بنظرم نیاز ندارند.

  34. زهره
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب ؛ حدود بیست سال پیش شهرداری زمینی معوضی بابت تخریب منزل مسکونی به بنده داده چون زمین اراضی کشاورزی بود و خیابان کشی انجام شده. شخصی ادعاکرده که سند زمین را دارم. بعد از بیست سال سردرگمی و بی خانمی شهرداری میگوید زمینی دیگر به شما میدهم. شهرداری خسارت بیست سال سردر گمی و بلا تکلیفی را چگونه باید بپردازد.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب تعیین چنین خساراتی برای دادگاه هم غیر ممکن است و معمولا خسارتی داده نمی شود. همون ملکی که جای آن می گیرید ممکن است از نظر دادگاه کافی باشد.

  35. نرگس علی پناهیان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    وقت بخیر
    دکتر من بخشنامه شماره ۳۰/۳۷۰۳۰۹ به مورخ ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ را برای ارتقاء پایه میخوام اما متاسفانه نتونستم پیداش کنم لطفا این بخشنامه را به ایمیل بنده ارسال بفرمایید
    پی نوشت:بخشنامه ۳۰/۶۴۵۰۹ به مورخ ۹۳/۷/۳ را دارم.

    بسیار سپاس گذارم

  36. رعنا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من لیسانس مدیریت بازرگانی دارم امکانش هس برافوق لیسانس مهندسی پزشکی بخونم .؟غیر مرتبط میشه ادامه داد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون لیسانس مهندسی شما چطور می خواهید ارشد مهندسی بخوانید؟

  37. رضا
    پاسخ

    با سلام جناب آقای دکتر شیروی

    جسارتا جهت تصمیم گیری بهتر و برنامه ریزی آتی مایلم نظر حضرتعالی را در خصوص موارد زیر جویا شوم قبلا از وقتی که برای پاسخ این یاداشت می گذارید سپاسگزارم :

    ۱- بنده کارشناسی حقوق خوانده ام ودر حال حاضر کارآموز وکالت می باشم در خصوص رشته حقوق تجارت بین الملل در صورتی که قصد داشته باشم در کشور های عربی مانند قطر یا امارات متحده عربی کار کنم آیا ارشد این رشته از دانشگاههای ایران راهگشا خواهد بود یا خیر ؟

    ۲- در خصوص کار با رشته تجارت بین الملل که ارشد را از دانشگاههای ایران گرفته باشم در کشور های اروپایی ( مانند آلمان ) چطور ؟

    ۳- برای حقوق تجارت بین الملل در مقطع ارشد کدام کشور و کدام دانشگاه را پیشنهاد می فرمایید تا جهت سوالات مذکور در بند ۱ و ۲ مشکل کمتری داشته باشم ؟

    ممنون از محبت حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بلاخره از هیچی بهتر است. ۲- خب باید یه ارشد هم انجا بگیرید. ۳- هر جا که بتوانید فاند یا بورسیه بگیرید و اگر پول دارید هر جا که پذیرش بگیرید ولی کشورهای صنعتی و پیشرفته خب بهتر است.

  38. Nazi
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.من دوره کارشناسی رو توی دانشگاه غیر انتفاعی با معدل۱۶.۵و مدرک دوره کارشناسی ارشد رو با معدل ۱۹.۵ از دانشگاه ازاد نجف اباد گرفتم…امکان تدریس به عنوان هییت علمی توی دانشگاه های ازاد رو دارم و اگر نیاز به دکترا باشه با دکترای دانشگاه ازاد میتونی عضو هیئت علمی باشم یا باید حتما دکترا رو در دانشگاه روزانه بگذرونم؟ممنون میشم جوابم رو کامل بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که احتمال هیات علمی کم است. با دکتری هم خیلی زیاد نیست.

  39. مرتضی
    پاسخ

    سلام خسته نباشین
    اگر ارشد از دانشگاهی قبول شده باشم و از کارشناسی چند واحد (۲ الی۶ واحد)باقیمانده مونده باشه راهکاری هس که از تحصیل در مقطع ارشد جانمونم ؟یا باید منتظر ارشد ساله بعد باشم
    خیلی براهم مهمه منتظر جوابتون هستم پیشاپیش ممنونم ازتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شاید دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی مشکل نگیرند که با یک ترم تأخیر ثبت نام کنید.

  40. حسین
    پاسخ

    سلام. استاد فرزانه، من حکم بورس دانشگاه شیراز رو داشتم ولی بعد از اینکه درسم تمام شد، دانشگاه بهم اعلام عدم نیاز داد و در اولویت جذب قرار نگرفتم. ولی دانشگاه در همان رشته من فردی رو که بورسیه نبود به جای من استخدام کرد، الان هیات عالی جذب بر اساس مصوبه ۲۰۰ و مصاحبه ای که رئیس این هیات به شرح زیر ترتیب داده اعلام کرده که دانشگاه ها حق ندارند وقتی بورسیشون رو استخدام نکردند فرد دیگری رو در همان رشته استخدام کنند، حال، پرسش من اینکه میتونم طبق مصوبه هیات عالی جذب از دیوان عدالت اداری در خواست صدور دستور موقت مبنی بر تعلیق استخدام اون فردی رو که به جای من استخدام شده رو بدم؟ممنون میشم از جوابتون.
    مصاحبه و دستور العمل هیات عالی جذب به شرح زیر است:
    ” براساس حکم هیات عالی جذب دانشگاه هایی که بورسیه داشته و برای آن بورسیه عدم نیاز اعلام کرده باشند، نمی توانند دیگر در آن رشته نیرو پذیرش کنند و ملزم هستند همان بورسیه را پذیرش کنند.
    رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مگر اینکه دانشگاه ها دلایل دیگری داشته باشند که این دلایل در هیات عالی جذب، هیات اجرایی جذب و هیات مرکزی جذب قابل رسیدگی است.”

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید ولی اینکه جواب بگیرید خیلی بعید است. به خصوص که دیوان عدالت اداری به موجب مصوبه ای که شورای انقلاب فرهنگی گذرانده است در اموری که در صلاحیت هیات های دانشگاهی است ورود پیدا نمی کند و بعد از چند ماه شما را به شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم ارجاع می دهد. بنابراین بهتر است از خود وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی شروع کنید.

  41. عارف عظیمی
    پاسخ

    عرض سلام خدمت استاد ارجمند
    من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم . در مورد موضوع پایان نامه مرتبط با حقوق تجارت بین الملل راهنمایی میخواستم. ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب باید با مطالعه کتب و مقالات مربوط و مشورت با اساتید خود موضوع مناسبی که هم بتوانید کار بکنید و هم علاقه داشته باشید و هم استاد، را انتخاب کنید.

  42. پرستار
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    من لیسانس پرستاری دارم و استخدام رسمی وزارت بهداشت هستم.میخام ارشد غیر مرتبط بخونم چون از نظر پزشکی از کار بالینی معاف هستم. موندم چه رشته ای بخونم که بعدا بتونم هیئت علمی بشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با هیچ رشته غیر مرتبطی شانس هیات علمی ندارید.

  43. حسام
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید،من حقوق دانشگاه سراسری قزوین قبول شدم ولی میگن حقوق تهران مرکز خیلی قویتره
    میشه راهنماییم کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شک و تردید فقط باعث عقب افتادن شما می شود. بهتر است به جای این شک و تردیدها روی درس و مطالعه خودتان تمرکز کنید و درس بخوانید. در ضمن کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب را مطالعه کنید که از ابتدا درک درستی از مسائل حقوقی داشته باشید.

  44. الیار
    پاسخ

    سلام استاد عزیز به عرض میرسانم اینجانب دارم درحال حاضر در دو رشته ارشد همزمان ادامه تحصیل میدم یکی ارشد مجازی دانشگاه ازاد در رشته حقوق مالی اقتصادی دیگری ارشد حقوق دادرسی اداری در فراگیر پیام نور بنظرتون بفهمند از هر دو اخراج میشم؟یا یکیشو حذف میکنند؟ اگه یکیشو مرخصی بگیرم حله؟ هر دو در مرحله پایان نامه هستم. بعد اینکه دکتری در کدوم گرایش ادامه بدم بنظرتون؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم به جای اینها بروید در دانشگاه دولتی یا حداقل دانشگاهی که حالت مجازی یا پیام نور نداشته باشد ادامه تحصیل بدهید.

  45. محسن
    پاسخ

    سلام استاد سوالی داشتم خدمتتون از بین گرایش های خصوصی تجارت بین الملل و حقوق بین الملل کدام گرایش را برتر می دانید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته ای که کار داشته باشد خب بهتر است و حقوق خصوصی بیش از حقوق بین الملل احتمال پیدا کردن کار مرتبط وجود دارد.

  46. مهسا...
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    ببخشید یه سوال داشتم من ترم ۱ رشته علوم کامپیوترم میخوام ترم بعد تغیییر رشته بدم یا برم مهندسی کامپیوتر یا مهندسی صنایع نمیدونم بازار کار کدوم بهتر بیشتریا میگن مهندسی کامپیوتر نظر شما چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برو مهندسی نرم افزار یا سخت افزار از مقطع لیسانس.

  47. نیلوفر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه غیر انتفاعی تبریز با معدل ۱۸/۸۷ هستم چقدر شانس پذیرش در دانشگاه های خارجی برای فاند در مقطع دکتری دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی کم.

  48. سحر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل هستم
    علاقه مندم که در حوزه حمایت از معلولان مقاله ای بنویسم.ممنون میشم اگر موضوع و همینطور منابع مناسب در این خصوص به من معرفی کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای مقاله در این حوزه باید مقالات و کتب مرتبط را مطالعه کنید و ببینید که چی نیاز به کار بیشتر دارد و برای نوشتن مقاله مناسب است.

  49. هلیا محمودی
    پاسخ

    با عرض سلام، جناب دکتر بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم و قصد اخذ پذیرش برای مقطع دکترا به خارج از کشور را دارم، ترجیحا به دنبال دانشگاهی هستم که تحسیل در آن رایگان و به دانشجوی دکترا فاند تحصیلی بدهد، لطفا بفرمایید در چه دانشگاهی میتونم اقدام‌ کنم و در چه رشته ای با توجه به نوع مدرکم می توانم ادامه تحصیل بدم؟ آیا هلند را توصیه می کنین؟ آیا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترای حقوق مهاجرت برای من وجود داره؟ در غیر اینصورت چه رشته ای رو پیشنهاد میدید؟ سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید سایت های دانشگاه ها را مرتب چک کنید. لیست دانشگاه های معتبر هم در سایت وزارت علوم است.

  50. آرش
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    قصد نوشتن مقاله با موضوع بررسی ابعاد اقتصادی و حقوقی قراردادهای فروش نفت خام را دارم . لطفا در زمینه منابع و ابعاد اقتصادی و حقوقی این قراردادها مقداری راهنمایی نمایید.
    البته کتاب حقوق نفت و گاز شما در صفحات ۴۰۸ تا ۴۱۳ توضیحاتی درباره تجارت و فروش نفت داده اید که آن را خوانده ام .
    درواقع سوال بنده این است که از چه مسائلی را در بررسی این قراردادها مد نظر قرار بدهم بهتر است؟ و بیشتر کدام قراردادها را بررسی کنم بهتر است؟ آیا مثلا بیع متقابل مناسب است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رساله دکتری تحت نظر اینجانب در این خصوص دفاع شده است که می توانید مراجعه کنید. عنوان رساله دکتری در بخش پایان نامه های این سایت وجود دارد. یک مقاله هم در این زمینه منتشر شده است که می توانید در بخش مقالات این سایت به آن دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *