پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. رضا.م
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    بنده ۲۲ سال دارم.دیپلم تجربی بودم و چهار ترم رشته مترجمی زبان رو در دانشگاه مفید خوندم.به خاطر عدم علاقه به رشته و دانشگاه امسال یعنی کنکور سراسری ۹۵ انسانی شرکت کردم با توجه به تخمین رتبه حقوق شهرستان مثلا کرمانشاه قبول میشم ولی مدیریت و روانشناسی تهران و شهیدبهشتی هم میارم به نظرتون کدوم بهتره؟متاسفانه فقط برای اینکه رتبه ام در کنکور انسانی بهتر میشد انسانی شرکت کردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید حقوق

  2. مجید
    پاسخ

    با درود خدمت شما استاد گرامی
    من کارشناسی مدیریت خوندم وباید بگم علاقه ای به این رشته ندارم همیشه علاقه به تحصیل در رشته حقوق و یک دانشگاه خوب داشتم مدتیه به این فکر افتادم در کنکور شرکت کنم ولی من سنم بالاست ۳۵ سالمه و تا کنکور سال بعد ۳۶ ساله میشم اگه بتونم تو کنکور سال آینده رتبه خوبی بیارم ودر یکی از دانشگاه های خوب مثل تهران بهشتی یا علامه قبول بشم آیا با وجود سنم تحصیل در این سن از نظر شما چطوره آیا تحصیل برام دیر شده یا ادامه بدم متشکرم از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است سن شما خیلی زیاد نیست.

  3. آ.د
    پاسخ

    با سلام
    من کارمند تامین اجتماعی هستم.امسال کنکور تجربی شرکت کردم و به احتمال زیاد پزشکی قبول می شوم.ولی نمی خوام شغلم رو از دست بدهم.من چطور میتونم از قانون مامور به خدمت استفاده کنم؟منظورم اینه که حین تحصیل حقوقم رو دریافت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین چیزی ممکن نیست مگر به تخصص شما نیاز داشته باشند و شما را بورسیه کنند.

  4. سروش
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر فردی که سه مقطع کارشناسی و ارشد ودکتریش تاریخ باشه آیا میتونه در گروه علوم سیاسی استخدام بشه ؟ قانون در این مورد چی میگه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قانون می گوید اگر نیاز دارند خب استخدام می کنند.

  5. محمد لواسانی
    پاسخ

    با سلام
    آیا امکان اخذ دو مدرک کارشناسی ارشد یا دو مدرک دکتری از دانشگاه سراسری وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی ندارد مگر سربازی و تحصیل رایگان که اگر این دو حل شود شما می توانید تمام عمرتان را در راه تحصیل مدرک سپری کنید

  6. 120
    پاسخ

    سلام
    استاد اگر اساتید یک دانشگاهی بخواهند دانشجوی خودشان را برای هیات علمی بگیرند میتونند این کار را انجام بدند یا باید وزارت علوم تعیین کنه؟ به صورت فراخوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین چیزی نشنیده ام. اگر کسی بخواهد دانشجوی خودش را بیاورد یا باید از نفوذ معنوی یا غیر معنوی خود استفاده کنند و ده نفر را برای مصاحبه دعوت کنند و بعد همان فرد را بکشند بیرون. العیاذ بالله

  7. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید…
    استاد من کارشناسی ارشد برق دانشگاه ازاد در تهران با معدل ۱۷.۵ هستم…ایا میتونم در دانشگاه ازاد تدریس رو شروع کنم ؟ شانسی برای هیت علمی شدن دارم ؟ حیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نیاز داشته باشند که احتمالا ندارند می توانید تدریس کنید ولی هیات علمی احتمالش کم است.

  8. آرش
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    بنده امسال کنکور ریاضی دادم و خدارو شکر خوب شد.
    واقعا عاشق ریاضی هستم و تو کنکور تقریبا ۶۰ درصدی ریاضی و فیزیکمو زدم
    در حالی که عربیو هرچقدرم خوندم این یک ساله بازم بالای ۱۰ درصد نشد اصلا از عربی متنفرم
    خودم مهندسی عمرانو خیلی خیلی دوست دارم اما دانشگاه علوم قضاییم ثبت نام کردم
    به نظر شما با این اوصاف من در صورت قبولی دانشگاه علوم قضایی برم یا برم سمت چیزی که هم استعدادشو دارم هم علاقشو یعنی مهندسی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعد که قبول شدی سوال کن. ولی هر دو تاش خوب است.

  9. دانشجوی دکتری
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من ۵۳ ساله هستم، سالها سابقه تدریس در دانشگاه را دارم و درحال حاضر هم در یک دانشگاه معتبر درحال خواندن دکتری هستم. جانبازی هم دارم. منع قانونی ندارد که دانشگاه به عنوان هیئت علمی قبولم کند.( با احتساب جانبازی)؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم جای یک نفر را نگیرید بهتر است.

  10. Ali
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بنده معدل ۱۵.۵ کارشناسی عمران دانشگاه بوعلی همدان و معدل ۱۸ ارشد دانشگاه امیر کبیر هستم
    میخواستم ببینم شانس هیات علمی شدن را دارم؟
    بینهایت سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انشا الله بعد از اخذ دکتری

  11. امیرسعید
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی هستم. شخصا دنبال کار و درآمد هستم. آیا شما صلاح میدونید که phd در خارج بگیرم و بعد کار کنم یا مستقیما در خارج کار پیدا کنم و زودتر مشغول کار شوم؟ کدام آینده بهتری دارد؟ یا زیاد فرقی نمی کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است تا کدام راحتر قابل حصول باشد.

  12. مینا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم آخر ارشد مهندسی صنایع ام لیسانس واردشدن دولتی معتبر بودم ولی با معدل پایین . من خیلی استعدادوعلاقه ای به تدریس ندارم . میخواستم ببینم با این وجود دکتری بخونم؟ و این که خوندن دکتری برای کار خوبه ?استخدام در ادارات دولتی بهتره یا خصوصی?کار در تهران بهتره از نظر درآمد و مخارج یا شهرستان؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوندن دکتری برای چه هدفی است؟ اگر دنبال عنوان «دکتر» هستید که خوب است.

  13. samira
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار
    من حدودا ٢ سال پیش لیسانسم را در رشته حقوق از دانشگاه تهران گرفتم و بعد به دلیل ازدواج و ادمیشن گرفتن همسرم به سوئیس آمدم و چون میخواستم از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را بکنم، فورا مشغول یادگیری زبان آلمانی شدم و در حال حاضر یک ترم است که تحصیل خود را در رشته business law آغاز کردم. چون ما قصد برگشت به ایران را داریم به نظرم رسید که موضوع پایان نامه خود را به صورت تطبیقی و مقایسه ای بین قوانین تجاری دو کشور ایران و سوئیس (در یک موضوع خاص مثلا حقوق شرکت ها) انتخاب کنم. با توجه به این که بعد از بازگشت به ایران قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل را دارم، نظر و پیشنهاد حضرتعالی در این خصوص چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید مسئولیت مدیران در مقابل سهامداران در شرکتهای تجاری را به طور مقایسه ای و تطبیقی بین ایران و سوئیس کار کنید.

  14. سعید
    پاسخ

    بسمه تعالی

    باسلام و عرض ادب و احترام؛

    جناب دکتر چند روزی است که بنده با استرس و نگرانی زیادی در رابطه با آینده پیش روی خود مواجه شده ام.
    اینجانب در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۵ شرکت کرده و الحمدالله امروز مطلع گشتم که به توفیق الهی، بنده نیز به عنوان نفر اصلی، در مقطع دکتری بورس اعزام به خارج یکی از دانشگاه های دولتی شهرستان پذیرش مشروط شده ام.
    از سویی دیگر، بنده نیز در فراخوان جذب هیئت علمی شرکت نموده و به عنوان هیئت علمی (کارشناسی ارشد- طرح سربازی) در دانشگاه سبزوار برگزیده شده ام و پس از هماهنگی های صورت گرفته بین وزارت علوم و سپاه پاسداران، می بایست در تاریخ ۱۵ مرداد ماه سال جاری، دوره آموزشی سربازی خود را به مدت ۴۵ روز در کرج گذرانده و از اول مهر ۹۵ نیز در دانشگاه سبزوار به مدت ۴ سال به عنوان هیئت علمی طرح سربازی خدمت کنم. البته هنوز دانشگاه سبزوار تعهد نامه خدمت ۴ ساله را از بنده اخذ ننموده و احتمالاً بنده هنوز قادر خواهم بود تا از خدمت در دانشگاه سبزوار انصراف دهم.
    حال با توجه به اینکه دانشگاه سبزوار می تواند پس از مدت ۴ سال خدمت، عذر بنده را بخواهد و مرا بیکار نماید، احساس میکنم شاید انصراف از سبزوار و انتخاب دکتری بورس اعزام به خارج برای بنده گزینه بهتری باشد.
    اما دانشگاه بورس شده نیز به بنده اعلام کرده است که شما به صورت مشروط برای بورس اعزام به خارج پذیرش شده اید و این پذیرش قطعی نمی باشد. از طرفی با توجه به اینکه نحوه گزینش دانشجویان بورس اعزام به خارج امسال نیز نسبت به سال های گذشته دستخوش تغییراتی شده است، دانشگاه بورس دهنده به طور دقیق اطلاع ندارد که این پذرش مشروط، مشروط به چه عواملی است و تحت چه شرایطی امکان حذف بنده وجود دارد.
    حال با توجه به تجربه و آگاهی بالای شما، از جنابعالی استدعا دارم تا به صورت اجمالی و در حد وقت و حوصله تان بنده را از سایر مراحل پیش روی تا قطعی شدن پذیرش بورس خارج مطلع فرمایید تا بنده بتوانم با یک دید جامع تر به شرایط نگریسته و تمام ریسک های موجود در مراحل بعدی قطعی شدن بورس را بدانم و بتوانم احتمال ریزش و حذف خود در مراحل بعدی را تا حدودی برآورد نمایم.
    جناب دکتر حقیقتاً به راهنمایی حضرتعالی در این زمینه نیازمندم. لطفاً این لطف را از بنده دریغ نفرمایید.
    بنده نیز با توجه به سکونتم در شهر مشهد مقدس، قطعاً اگر قابل بدانید نایب الزیاره و دعای گوی شما و خانواده محترمتان در حرم امام مهربانی ها، علی ابن موسی الرضا (ع) خواهم بود.

    با آرزوی توفیق الهی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم سربازی را بروید. اکثر افراد که حتی قطعی هم قبول می شوند عملا نمی توانند بروند

  15. مریم
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر من در چند صفحه قبل سوالی پرسیده ود در رابطه با معدل که کارشناسی از دانشگاه قم با معدل ۱۳/۹۰ و ارشد دانشگاه الزهرا با معدل ۱۵/۵ آوردم
    و پرسیدم با توجه به پایین بودن معدلم عضو هئیت علمی می تونم بشم ؟؟ و برای چه دانشگاه هایی میتونم؟؟

    و پاسخ شما این بود که ممکن است حداقل را نداشته باشم

    و من متوجه نشدم یعنی به خاطر معدلم باید قید این شغلی که دوست دارم را بزنم یا میشه که مثلا اگر دکترا دانشگاه خوبی باشم و مقاله داشته باشم معدل من را در نظر نگیرند؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکثر دانشگاه ها حداقل ۱۴ را برای لیسانس نیاز دارند قبل از اینکه مدارک شما بررسی شود که شما بخواهید با مقاله آن را جبران کنید.

  16. بهناز
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی هستم و کارمند رسمی نفت
    میخواستم بدونم میتونم در آزمون دکتری رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه دولتی و آزاد شرکت کنم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرکت شما در دکتری مدیریت یعنی اینکه لیسانس و فوق لیسانس مدیریت هیچی نیست و شما راحت می توانید از آن بپرید و خودتان را دکتر مدیریت کنید.

  17. احمد ۹۵
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من برای مصاحبه دانشگاه شاهد با رتبه ۴۵۰ حقوق خصوصی دعوت شدم ویک پیام هم از دانشگاه شاهد برام آمده که اگه در مصاحبه شرکت نکنید به منزله انصراف خواهد بود ولی نمیدونم روزانه است یا شبانه به نظرتون کدومه چون روزانه و شبانه شاهد را در اولویت های مختلف زدم؟سوال دوم اینکه بعد از شبانه دانشگاه شاهد شبانه قم اصفهان و کاشان را طبق مشورت با شما زدم اگه مصاحبه دانشگاه شاهد را نرم شبانه قم و اصفهان را قبول میشم چون نمیخوام شبانه کاشان را برم و اخرین سوالم اینکه آقای دکتر اگه بخوام یک روزی عضو هیت علمی بشم مدرک دانشگاه شاهد معتبرتره یا دانشگاه قم یا اصفهان و مدرک کدوم دانشگاه بیشتر به دردم میخوره؟آقای دکتر ببخشید امکانش است انتخاب رشتم را براتون بفرستم که راهنماییم کنید.با تشکر و سپاس فروان آقای دکتر که وقت ارزشمندتون را در اختیار هم سال ماها قرار میدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فعلا مصاحبه شرکت کنید بعدا بر اساس رتبه و نمره مصاحبه مشخص خواهد شد.

  18. زهرا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر بنظر شما بین دانشگاه وین اتریش و لایدن هلند و البته یو سی ال لندن کدام برای تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل مناسبتر است؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم یو سی ال لندن اول به خاطر محیط زبان انگلیسی که شما شدیدا به اش نیاز دارید.

  19. نازنین
    پاسخ

    سلام خدمت اقای دکتر من در رشته شیمی مقطع دکتری سال ۹۵ در دو شهر قبول شده ام یکی دانشگاه پردیس گیلان و دیگری دانشگاه نوبت دوم کاشان محل سکونتم استان اردبیل میباشد میخواستم ببینم به نظر شما کدوم برم بهتره مدرک کدوم بهتره ممنون از راهنماییتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کاشان.

  20. آ.م
    پاسخ

    سلام
    آیا با دکترا شانس بیشتری در استخدام دولتی وجود دارد یا لیسانس ؟ درحالی که کارمندان دکترا حقوق بیشتری دریافت میکنند و امتیازات بیشتری دارند!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچکدام؟ دکتری که بنظرم خیلی فرصت نیست مگر هیات علمی.

  21. خمسه
    پاسخ

    سلام و تشکر فراوان از الطاف شما استاد محترم
    میخواستم خواهش کنم در دو راهی ای که گیر کردم بهم کمک کنید
    من همزمان برای عضویت در هیات علمی دو دانشگاه اقدام کردم
    یکی برای عضویت در هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه تهران که باید واحدهای معارف(اندیشه اسلامی ۱ و۲ و . . .) رو تو سطح تمام دانشکده ها ارائه بده و دیگری عضویت در هیات علمی گروه الهیات دانشگاه شاهد
    در هر دو جا هم به طور همزمان مورد پذیرش قرار گرفتم و البته کاره تهرانم زودتر انجام شده و حکم پیمانیمو زدن منتها شرایطی پیش اومده که میتونم برم شاهد
    میخواستم بدونم که اولویتو به دانشگاه بدم یا رشته؟
    البته دانشگاه تهرانم با ارتقا گروه معارف به دانشکده معارف چند سالیه که داره در مقطع ارشد و دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی دانشجو میگیره
    حالا با این شرایط و باتوجه به اینکه در دانشگاه شاهد عضو گروه تخصصی الهیات(قرآن و حدیث) و در دانشگاه تهران عضو گروه عمومی هستم به نظرتون چکار کنم؟
    ممنون میشم نظر کارشناسیتونو بگید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی فرق ندارد و همین تهران که هستی ادامه بدهید.

  22. شبنم
    پاسخ

    سلام
    ببخشیددکترمن براانتخاب رشته خیلی مشکل داشتم چون بارتبه ۴۶۲ارشدمهندسی شیمی قبول شدم وحتمارازی وصنعتی اصفهان رو میاوردم اما بهم گفته بودن که اساتیداصفهان خیلی سختگیرن ودرنتیجه معدل پایین میادبنابراین اول رازی رو زدم وبعدصنعتی اصفهان اماحالایجورایی پشیمونم که نکنه برادکتری نتونم دانشگاه بهتری قبول بشم نظرتون چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دیگر گذشته است. فکرش را نکن. وسواسی ها بعد از انجام کار مشورت می گیرند.

  23. ساناز
    پاسخ

    سلام،آقای دکتر من امسال کنکور دادم،می خواستم بدونم برای رشته MBA که کارشناسی نداره جهت عضویت در هییت علمی در آینده مدرک کارشناسی اش چه رشته ای باید باشد تا دچار مشکل نشه؟در ضمن بازار کار رشته روابط عمومی،علوم اجتماعی و مدیریت ارتباطات چگونه است؟ ممنون می شم راهنماییم کنید اگه در رابطه با رشته های جدیدم اطلاع دارین ممنون می شم راهنماییم کنین خیلی برای انتخاب رشته استرس دارم…ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام MBA یکسری رشته ترکیبی دارد که هیات علمی از رشته ها گرفته می شود مثل اقتصاد، مدیریت و امثال آن.

  24. محمد ابراهیم
    پاسخ

    باسلام و احترام
    بنده چند ماهی است به عنوان عضو هیات علمی پیمانی یکی از دانشگاه های دولتی استخدام شده ام، با توجه به اینکه از قبل با موسسه ای تحقیقاتی(موسسه غیردولتی وابسته به نهادهای عمومی کشور که بودجه از دولت نمیگیرد و منابع مالی اش کاملا مستقل از دولت است) نیز به طور قراردادی تمام وقت همکاری داشته ام فعلا اقدام به استعفا ننموده ام و این مساله تاکنون مشکلی به جهت پرداخت حقوق برای بنده ایجاد نکرده است و بنده به لحاظ زمانی نیز با همراهی مسئولان موسسه توانسته ام در هر دو جای حضور کامل داشته باشم، آیا این مساله می تواند مشکلی برای بنده در آینده ایجاد نماید؟
    اساساً این اقدام با توجه به اینکه اصل ۱۴۱ قانون اساسی اعضای هیات علمی را از مصادق دوشغله ها مستثنی نموده است غیرقانونی است؟
    تبعات احتمالی آن چه خواهد بود؟
    پیشنهاد کلی حضرتعالی در این رابطه چیست؟
    با سپاس فراوان از شما استاد بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم دو شغل تمام وقت جایز نیست باید یکدام نیمه وقت باشد.

  25. سعید
    پاسخ

    سلام
    من روزانه علوم سیاسی (دکتری) از علامه قبول شدم از طرفی هم نوبت دوم دانشگاه تهران هم پذیرفته شدم. سوالم اینه که توصیه شما ثبت نام تو کدومشون هستش؟ و آیا لفظ نوبت دوم تو دانش نامه و مدرک دانشگاه تهران قید میشه یا نه؟
    ممنون از توجهتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، روزانه را ثبت نام کنید.

  26. kamal
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم . برای انتخاب رشته حقوق در دانشگاه من الان تجربی بخونم بهتره یا انسانی؟کدوم بیشتر کمک میکنه با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تجربی بخوانید بهتر است ولی باید از عهده درسهای علوم انسانی برای کنکور برآیید.

  27. مهدی
    پاسخ

    با سلام وخدا قوت
    آقای دکتر ببخشید مجددا مزاحمتان میشم. ب تازگی پس از طی مراحل بسیاری جذب هیات علمی دانشگاه آزاد شدم، منتها دایما اخباری از این حیث که امنیت شغلی در دانشگاه ازاد اسلامی وجود ندارد، بسیار نگرانم کرده است. ب نظرتان آیا برای مشاغل دیگر تلاش کنم یا با خیال راحت با دانشگاه آزاد همکاری کنم؟ سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینقدر نگران آینده نباشید. این همه زحمت کشیدید تا به اینجا برسید حالا بجای احساس خوب مرتب خودتان را با این افکار اذیت می کنید.

  28. مهرناز
    پاسخ

    سلام وخسته نباشید سوال من از جناب دکتر اینه که اگه کسی مدرک تخصص در رشته پزشکی داشته باشه و همزمان فوق تخصص قبول بشه آیا میشه هیات علمی شد یا نه ممنون که پاسخ میدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی شدن یک فرآیند طولانی دارد و تا آن موقع تحصیل هم تمام می شود.

  29. ازیتا کارگر
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت شما
    سوالی داشتم از خدمتتون من در رشته اقتصاد امسال در مقطع دکتری به دلیل اینکه میخواستم حتما در تهران باشم در تهران پردیس البرز و دانشگاه غیر انتفاعی عدالت را قبول شدم و ازاد هم احتمالا علوم تحقیقات یا تهران مرکز قبول میشم بنظر شما الویت تو رشته من با کدوم دانشگاهه؟و برای اینده شغلیم کدوم مناسبتره؟من لیسانس علامه و فوق لیسانس دانشگاه علوم اقتصادی هستم و در حال حاضر استاد حق التدریس میباشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همین ترتیب که خودتان گفته اید خوب است.

  30. محمد حسن
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما.
    اقای دکتر وقتی دفترچه کنکور کارشناسی ارشد را میبینیم .منظور از دانشگاه های پردیس خود گردان چیست؟
    ممنون میشم درباره این دانشگاه برای من توضیح دهید.
    با سپاس و تشکر از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مراکزی هستند که وابسته به دانشگاه های دولتی هستند و از کمکهای دولت برای تحصیل استفاده نمی کنند بلکه هزینه تحصیل به عهده خود دانشجو است. معمولا هزینه آنها از دانشگاه آزاد بیشتر است و سخت گیری دانشگاه ها که در دوره های روزانه و شبانه است در این دوره ها کمتر است و افراد هم چون پول می دهند خیلی حال درس ندارند و سطح آنها قدری پایین تر است.

  31. یلدا
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر یه سوال داشتم اقای دکتر من دانشجو ارشد حسابداری دانشگاه ازاد هستم میخوام برای دکتری امتحان بدم (دانشگاه ملی) از هر کسی سوال میکنم ناامید میکنن میگن امکان قبولی نیست ایا من دانشجو ازاد هستم نمیتونم دانشگاه ملی قبول شم؟ اگر امکانش هست چه شرایطی رو باید طی کنم (باید چقدر تلاش کنم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین حرفی کلیت ندارد ولی بیشتر مواقع افراد ضعیف هستند ولی رد خود را به دانشگاه خود ربط می دهند که فارغ التحصیلان فلان دانشگاه را رد می کنند.

  32. مسعود
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    استاد عزیز ، شرایط فارغ التحصیلی و مدارک بنده به شرح زیر است:
    ۱- مدرک کارشناسی : فارغ التحصیل مهندسی فضای سبز(دانشکده کشاورزی) از دانشگاه دولتی شهرستان با معدل ۱۷/۶۷ (بعنوان نفر دوم ورودی و استعداد درخشان)
    ۲- مدرک کارشناسی ارشد : فارغ التحصیل شهرسازی-گرایش برنامه ریزی شهری(دانشکده هنر و معماری) از دانشگاه دولتی شهرستان – سطح دانشگاه ارشدم بالاتر از دانشگاه کارشناسی ام است- با معدل ۱۷/۸۳ (بعنوان نفر سوم ورودی و استعداد درخشان)
    لازم به ذکر است در دوره ای که بنده برای ارشد اقدام کردم آخرین مقطع رشته مهندسی فضای سبز در ایران کارشناسی بود ! به همین جهت به ناچار در رشته ی دیگری ادامه تحصیل دادم.
    ضمنا با این تحلیل رشته شهرسازی را انتخاب کردم که چون فضای سبز بخشی از شهر است میتوان بین این دو رشته ارتباط قائل شد و زیاد بی ارتباط نیست.
    حال سئوالم از حضور جنابعالی اینست، برای قرابت دو رشته چه معیارهایی در نظر گرفته میشود؟
    همچنین بنظر شما در صورت اخذ مدرک دکتری شهرسازی از دانشگاه دولتی، با توجه به یکی نبودن مدارک کارشناسی و ارشدم آیا برای هیئت علمی شدن مشکلی ایجاد میشود و باید هیئت علمی شدن را منتفی بدانم یا خیر؟
    در پایان از پاسخگویی دقبق و خستگی ناپذیر شما سپاسگزارم.
    خدا خیرتان دهد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون این رشته ها به هم نزدیک هستند ممکن است در صورت نیاز هیات علمی، ایجاد مشکل نکند.

  33. سارا
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر، هیئت علمی شدن در دانشگاه آزاد بهتر است یا در دانشگاه فنی و حرفه ای که دولتی و زیر نظر وزارت علوم است؟ از همه لحاظ…حقوق و مزایا و تسهیلات و امنیت شغلی و امکان انتقالی و….
    دانشگاه آزاد دانشجویان تا مقطع دکترا دارد اما دانشگاه فنی حرفه ای مربوط به دانشجویانی هست که قبلا هنرستان گذرانده اند نه دبیرستان و نهایتا تا مقطع کارشناسی دانشجو دارد.
    رشته اینجانب نیز از رشته های مهندسی است.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های فنی حرفه ای اگر کارمند دولتی می شوید خب بهتر است ولی اکثریت دانشگاه های فنی حرفه ای زیر نظر وزارت علوم است نه اینکه بخشی از وزارت علوم باشند و خصوصی اداره می شوند و رفتن به آنها در مرحله دوم نسبت به دانشگاه آزاد است.

  34. نیما
    پاسخ

    سلام و درود و خسته نباشی خدمت استاد بزرگوار…
    جناب دکتر من کارشناسیمو از دانشگاه پیام نور در رشته ی الهیات گرایش فلسفه ی اسلامی گرفتم.. کارشناسی ارشد هم در رشته ی فلسفه ی غرب در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین گرفتم…حدوده ۳۱ سالمه ..
    برای دکترا میخوام شرکت کنم و رشته ی ارشدم رو ادامه بدم ..
    چند تا سوال دارم خدمتون : با توجه به اینکه فلسفه ی اسلامی در کارشناسی و فلسفه ی غرب در ارشدم به هم ربط دارن ولی در دو رشته ی متفاوت هستن آیا بعد ها مشکلی چون نا همگونی رشته ی تحصیلی پیش نمیاد برام ؟
    و دوم اینکه آیا دانشگاه پیام نور مقطع کارشناسیم در سوابق تحصیلی برای پذیرش دکترا تاثیر منفی میگذاره؟
    سوم اینکه اگه دکترا همین دانشگاه بین المللی قبول بشم با توجه به اینکه همین دانشگاه ارشدم رو گرفتم برای مصاحبه به نظرتون شانس بیشتری دارم ؟
    و آخرین سوال اینکه با توجه به سنم امکان جذب هیت علمی شدن رو دارم ؟
    ممنون از بزرگی و راهنمایی و لطفی که میکنید و وقت میذارید ما رو راهنمایی میکنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بنظرم مشکل جدی نیست. ۲- بلاخره در مصاحبه اینکه کجا فارغ التحصیل شده اید لحاظ می شود. ۳- بله ۴- بنظرم این رشته ها خیلی نیاز به هیات علمی ندارند.

  35. مهرسا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    آیا در دوره کارشناسی ارشد روزانه میتوان انتقالی گرفت یا مهمان شد من ساکن قزوین هستم و در انتخابهایم زنجان را زده ام به امید انتقالی ولی شنیدم نمی شود درست است لطفا راهنمایی ام کنید ممنون.(کارمند دولتی هستم و متاهل)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام میهمان می توانید بشوید.

  36. رهگذر
    پاسخ

    اقای شیروی من تنها امیدم به شماست

    فقط نیاز دارم به کسی که یه کوچولو امید وارم کنه که بچسبم به درسم تا بهترین دانشگاه قبول بشم
    من رشتم ریاضیه توی ریاضی تنها رشته ای که به دلم نشست و بهش علاقه دارم مهندسی پزشکی هست
    اما امید که نباشه چجوری براش تلاش کنم؟؟؟
    اکثریت میگن هیییچ بازار کاری نداره مگر اینکه سرمایه داشته باشی

    تازگیا روزی هزار بار خودمو لعنت میکنم که رفتم ریاضی و الان هیچ امیدی به ایندم ندارم

    اخه به چی فکر کنم که ارومم کنه؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا وقت تحصیل است. شما خوب درس بخوانید کار پیداش می شود.

  37. علی
    پاسخ

    سلام دکتر جوابمو ندادین، بنده معلم هستم با لیسانس روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی برا ارشد اگه علوم سیاسی گرایش روابط بین الملل بخونم آیا آینده خوبی درانتظارمه،؟آیا میتونم برم وزارت کشور؟؟ یعنی کلا از آموزش وپرورش دربیام؟ نمیدونم چکار کتم لطفا کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این تغییر رشته کمکی به شما نمی کند و کاری در وزارت کشور برای خیل عظیم کسانی در علوم سیاسی لیسانس و فوق لیسانس گرفته اند نیست چه رسد به شما که نیم بند می خواهید علوم سیاسی بخوانید.

  38. آرزو
    پاسخ

    باسلام و احترام:
    یک سوال از شما داشتم آقای دکتر: بین دکتری دانشگاه علم و تحقیقات تهران و پردیس البرز دانشگاه تهران بهتر است در کدام دانشگاه مشغول به تحصیل شد؟ “رشته ی دکتری مهندسی مواد” لطف می کنید راهنمایی بفرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم پردیس البرز

  39. آتنا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر واقعا از اینکه پاسخ مارو میدید ازتون ممنونم تنها سایتی که واقعا درست پاسخگو هستن سایت شماست خواستم بابت اینکه به ما دانشجوها کمک میکنین ازتون تشکر کنم آقای دکتر من دانشجوی مهندسی برقم غیر انتفاعی تهران تا الان معدلم ۱۴/۷۲ هست و اصلا راضی نیستم خیلی درس خوندن رو دوست دارم خیلی فعالم بهترین جزوه هارو دانلود میکنم یا میخرم میرم بهترین فیلم های تدریس أساتید دانشگاه شریف رو دانلود میکنم تا ببینم ولی نمیدونم چرا به پای عمل میرسم انقدر سست میشم ازتون خواهشمندم شما یه نصیحتی بکنید تا من اراده ام یه تغییر أساسی بکنه حتی شده تحقیرم کنید دلم میخواد یه تغییر أساسی بکنم من بابت این اراده ی ضعیف خیلی ضربه ها خوردم . اگر کمکم کنید ممنونتون میشم امیدوارم خدا پشت و پناه شما باشه و ما هم یه روزی لقب دکتر داشته باشیم و مثل شما باعث افتخار باشیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به قول مجذوب تبریزی:
      یک شب آتش در نیستانی فتاد **** سوخت چون عشقی که بر جانی فتاد
      شعله تا سرگرم کار خویش شد**** هر نی‌ای شمع مزار خویش شد
      نی به آتش گفت: کاین آشوب چیست؟ ****مر تو را زین سوختن مطلوب چیست؟
      گفت آتش بی‌سبب نفروختم **** دعوی بی‌معنی‌ات را سوختم
      زانکه می‌گفتی نی ام با صد نمود ****همچنان در بند خود بودی که بود
      مرد را دردی اگر باشد خوش است **** درد بی‌دردی علاجش آتش است

  40. خورشیدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید من الان ۳۴ سالمه اگه تو ۳۵ سالگی تازه وارد مقطع دکتری بشم آیا شانسی برای هیات علمی شدن دارم یا نه چون شنیدم در زمان ورود به مقطع دکتری سن حداکثر باید ۳۰ باشه ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی ۴۵ سال حداکثر است ولی هر چه سن بیشتر می شود ممکن است دانشگاه ها علاقه کمتری برای جذب شما نشان دهند.

  41. مهلا
    پاسخ

    سلام ،من ترم ۶مکانیک بیوسیستم(ماشین های کشاورزی )هستم در دانشگاه دولتی
    میخواستم بپرسم میتونم در کنکور ارشد در مکانیک ساخت و تولید شرکت کنم؟در صورتی که این رشته جزو دروس شناور نباشه؟
    و اینکه دروس شناور کنکور ارشد۹۶ کی اعلام میکنن؟
    و کلن اگر کسی بخواد تغییر رشته بده برای ارشد چه جوری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد محدودیت رشته ندارد.

  42. سوزان
    پاسخ

    خیلی خوشحالم که شما رو پیدا کردم
    بلاخره یه با سواد پیدا شد که جواب سوالمو بده

    من دختریم که به هیچ عنوان دوست ندارم برم یه دانشگاه بی خود
    ساکن تهران هستم هر چقدر شده پشت کنکور میمونم تا دولتی تهران بیارم (رشتمم ریاضیه)
    اما هیچ کس محض رضای خدا نیست که کارمو تایید کنه
    همه میگن هیچ فرقی با آزاد نداره
    مهم اینه که خود طرف پیگیر و درسخون باشه
    توی استخدام اصلا به مدرک نگاه نمیکنن فقط میگن چی بلدی؟

    اما من نمیتونم باور کنم کسی که امیر کبیر درس میخونه با یه دانشگاه آزادی که متوسط هست برابری کنه؟؟؟
    نظر شما در این رابطه چیه؟؟؟؟
    چون اطلاعاتم خیلی کمه نمیتونم هیچ دفاعی در برابر حرفاشون از تصمیمم بکنم
    شما هم اینو تایید میکنید؟؟(لپ کلام اینکه میگن تو این وضع بد اقتصادی هیچ فرقی بین دانشگاه ها نیست و نباید الکی عمر رو پشت کنکور تلف کرد)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر این حرفها که می گویند درست بود هیچ کس سعی نمی کرد که در بهترین دانشگاه دنیا تحصیل کند. مسلما تفاوت دارد از جهت جو درسی، اساتید، دانشجویان و سطح فارغ التحصیلان. به این حرفهای الکی گوش ندهید. البته اگر کسی نتواند در دانشگاه خوب قبول شود، خب چاره ای نیست که در دانشگاه پایین تری تحصیل نماید. همه که نمی تواند در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کنید. به ترتیب اولویت از بهترین به پایین ترین اقدام کنید.

  43. سوزان
    پاسخ

    با سلام دختری هستم که برای سال سوم میخوام ۹۶ کنکور بدم
    فقط هم به امید مهندسی پزشکی امیرکبیر
    اما متاسفانه چیزهایی که میشنوم باعث میشه تمام انگیزمو و هدفمو از دست بدم
    میخوام بدونم اگه من امیرکبیر مهندسی پزشکی بخونم
    چند درصد احتمال داره بتونم عضو هیات علمی دانشگاه مثل تهران مرکز یا غیره بشم؟؟؟؟
    ینی منظورم این که اصلا امکانش هست؟؟ امید داشته باشم؟؟؟
    یا الکی فقط دارم عمرمو پشت کنکور حروم میکنم؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی حالا دارید دور دستها را می بنید. خوب است ولی خب رفتن به این دانشگاه ها هم این روزها هیات علمی را برای شما تضمین نمی کند.

  44. الف
    پاسخ

    سلام
    برخی می گویند شما خلف مرحوم کاتوزیان هستید، نظر خودتان چیست؟
    یکی از ویژگی های ان مرحوم اخلاق، تواضع و ادب وی بود. ایا شما این اوصاف را دارا هستید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال عجیی است آن هم از خودم!! به قول نظامی:
      هست خشنود هر کس از دل خویش **** نکند کس عمارت گل خویش
      هرکسی در بهانه تیز هش است **** کس نگوید که دوغ من ترش است

  45. یاسر
    پاسخ

    سلام ، من دانشجوی کارسناسی مهندسی کامپوتر هستم و تو سخت ترین انتخاب زندگیم گیر کردم
    اینکه ادامه تحصیل بدم تو مقطع ارشد
    و یا وارد بازار کار بشم
    اینم بگم که سربازی هم این وسط معادلات را به هم ریخته

    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بلافاصله در یک دانشگاه خوب قبول می شوید ادامه تحصیل بدهید والا بروید سربازی و کار که زندگیتان عقب نیفتد. کسب تجربه در این رشته ها بر درس خواندن در خیلی از دانشگاه ها افضل است.

  46. حمیدرضا
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید. ضمن تشکر از جنابعالی، بنده کارشناسی مدیریت دولتی دارم برای ارشد می تونم در رشته حقوق ادامه تحصیل بدم. اگر امکانش هست باتوجه به اینکه دروسی راجع به حقوق نخوانده ام به نظر شما صلاح هست یا نه. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب به صلاح که نیست ولی قانونا می توانید شرکت کنید.

  47. محسن
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    بنده لیسانس مدیریت بازرگانی از موسسه علم فرهنگ وارشد از علامه بامعدل۱۷
    ۱_شانس قبولی در دکتری روزانه دارم؟۲_ در صورت اوردن رتبه خوب در ازمون چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، شانس شما خوب است فقط باید خودت را به سطح بقیه برسانید که قبول شوید.

  48. حسین
    پاسخ

    با سلام وعرض ادب
    استاد ارجمند اینجانب دانشجوی سال سوم رشته حقوق خصوصی مقطع دکتری بوده و سابقا جهت قبول زحمت استاد راهنما در همین سایت مشورت داشته و اعلام نمودی داز طریق ایمیل ارتباط برقرار نمائید من ایمیل زدم ولی تاکنون پاسخی دریافت نداشته ام به همین خاطر مجددا مزاحم شما شدم.و تقاضا قبول زحمت راهنمایی رساله ام را.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حسین آقا، اگر من بنا باشد که بلافاصله «بله» را بگویم که دیگر هیچی!!!! اگر طالب باشد خودش صبر می کند اگر هم نه که «فبها المراد».

  49. دانشجو
    پاسخ

    سلام من قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد ودکتری دارم و رشته
    تغذیه وروانشناسی علا قمند هستم . بین این دو رشته کدام
    یک بهتر است و بازار کار خوبی دارد؟ لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغذیه احتمالا با بدن انسانها ارتباط دارد که همه فقدان آن را می فهمند ولی مرض روانی را که کسی متوجه نیست.

  50. ئاریو
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من قبلاً هم مزاحمتون شدم
    بنده ایثارگر هستم (فرزند شهید)، دارای مدارک کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور با معدل ۱۴. ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه ازاد با معدل ۱۶ و ارشد حقوق شرکتهای تجاری از دانشگاه دولتی شهرکرد با معدل ۱۹.۴۲ . بنده دوران کارشناسی چندان در پی تحقیق نبودم اما هرگز به تحصیل بی اعتنا نبودم لکن در تست زنی بسیار مشکل دارم، به هر حال در دوران ارشد دانشگاه ازاد نیز به خاطر مشغله ی شغلی و سرخوردگی از آنکه در دانشگاه ازاد درس میخوانم لذا بی ارزش است چندان به درس اهمیتی ندادم لکن بازهم در همان حد هم که بودم تلاشم را کردم خصوصا روی پایان نامه ام بسیار وقت گذاشتم. در دوران ارشد حقوق شرکتها بی نهایت به درس و تحصیل علاقه مند شدم و شب و روزم را پای تحقیق و مطالعه گذاشتم و از اداره هم ماموریت اموزشی گرفتم در همین مدت دو سال چهار مقاله ی همایشی که یکی از آنها در بین ۲۴۰۰ مقاله ی ارسالی جزو ۱۰ مقاله ی برتر در بین سی مقاله ی پذیرفته شده در آمد و یک مقاله ی علمی پژوهشی را به انجام رساندم. اما الان باز هم سرخورده و نامید شده ام: چون: ۱- زبان عمومیم بسیار ضعیف است ۲- نمیدانم چرا هرچقدر میخوانم در پاسخ به سوالات تستی دچار ابهام میشوم و انگار هیچ چیز یادم نمی آید ۳- در واحد علوم و تحقیقات دارم دکتری حقوق خصوثی میخونم که از شما چه پنهان قبولی در آن را نیز مدیون سهمیه ایثارگران هستم و حتی قبولی اول بنده علوم و تحقیقات نبود بلکه با سهمیه انتقالی گرفتم، یک ترم را گذرانده ام و همه ی استادان بنده در محقق بودن بنده متفق القولند و همواره را بنده را تحسین کرده اند اما بازهم سرخورده ام چون در دانشگاه دولتی نیستم و همین را هم با توسل به سهمیه به دست اورده ام. اما ایمان دارم که همه ی تلاشم را کرده تما همیشه بی فایده بوده است، از نظر تحلیلی همواره سعی کرده ام بهترین باشم اما در عمل انگار هیچی بلد نیستم و حتی امسال در ازمون دکتری ۹۵ مجاز هم نشدم !!!!. حال چه کنم؟ با توجه به اینکه کارمند اداره هستم و ممکن است دیگر بنده را همراهیی نکنند تا سال دیگر دولتی بخوانم و با توجه به مسائل بالا و با توجه به سنم (سی سال)به صلاح است که از دکتری علوم تحقیقات انصراف داده و برای سال اینده دولتی بخونم یا اینکه کلا از دکتری انصراف داده و تحصیل را کنار بگذارم؟ یا اینکه همین را ادامه دهم؟ و اگر جواب شما این است که ادامه دهم، نهایتا این تحصیل به چه فایده ای منجر می شود؟
    ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که دکتری را شروع کرده اید سعی کنید ان را خوب تمام کنید. یک رساله خوب می تواند به شما اعتماد به نفس بدهد و ضعفهای شما را تا حدودی پوشش دهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *