پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. سازمان سنجش
    پاسخ

    سلام استاد ، خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی علوم اقتصاد نظری پیام نور هستم و میخوام سال آینده ارشد شرکت کنم اما بین دو رشته اقتصاد و mba موندم و در ضمن میخوام بعد ارشد دکتری شرکت کنم با چه شرایطی میتونم هیئت علمی عضو شوم و به عنوان استاد باشم
    با کدام رشته شانس بیشتری دارم
    و کدام رشته ارزش بیشتری داره
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با اقتصاد

  2. حقوق خصوصی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر – من می خواستم دکترای حقوق خصوصی دانشکاه مفید قم انتخاب کنم . اکه میشه در مورد این دانشگاه در مقطع دکترا توضیح دهید ظاهرا حضرتعالی در مفید تدریس می کنید .آیا مفید قم بهتره یا پیام نور یا آزاد تهران در مقطع دکترا؟ اعتبار مدرک خیلی برام مهمه . ممنون از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من جایی غیر از پردیس فارابی تدریس نمی کنم ولی دانشگاه خوبی است. از من هم دعوت کرده اند ولی نمی توانم بروم.

  3. محمد
    پاسخ

    با سلام و تشکر از لطف شما
    من در مقطع دکتری در یکی از رشته های زیر شاخه کشاورزی در یکی از دانشگاه سراسری به صورت روزانه (به صورت پژوهش محور)پذیرفته شدم ولی پس از گذراندن واحدهای تئوری، بنا به دلایلی نتوانستم در دانشگاه حضور داشته باشم تا پروژه عملی خود را انجام دهم، لذا آن واحد دانشگاهی طی نامه ای به من اعلام کرد که اخراج شده ام، حال قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکتری یکی از رشته های گروه انسانی را در دانشگاه سراسری دارم . لذا خواهشمند است در صورت امکان به این دو سوال پاسخ دهید:

    ۱- آیا برای تحصیل مجدد در دانشگاه سراسری و در مقطع کارشناسی ارشد، تا دو سال محرومیت از تحصیل دارم، و اگر این طور است، شروع این محرومیت از چه زمانی محاصبه میشود؟
    ۲- آیا حق استفاده از یکبار تحصیل رایگان من در مقطع دکتری از بین رفته است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا این تغییر رشته به شما کمکی در پیدا کردن شغل نمی کند ولی شما را مشغول نگه می دارد که به نوبه خود بد هم نیست. اما باید تسویه کنید.

  4. حسابی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من دانشجوی مقطع کارشناسی حسابداری یک دانشگاه دولتی خیلی خوب هستم و به احتمال زیاد مقطع ارشد رو بدون آزمون در همین دانشگاه پذیرفته میشم، سؤالی که از شما دارم این هست که آیا میتونم برای مقطع ارشد بدون آزمون وارد رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید بشم و با ادامه این رشته در مقطع دکتری عضو هیئت علمی بشم یا اینکه رشته حسابداری مدیریت رو برای ارشد انتخاب کنم و ادامه بدم و میخواستم بدونم برای اینکه در مقطع کارشناسی مقاله بنویسم باید چکار کنم و این تأثیری در روند پذیرشم داره یا نه و کلا برای عضو هیئت علمی شدن باید چکار کرد؟ ممنونم از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همون رشته خودت را بخوان نمی خواهد که عوضش کنی.

  5. نیما
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی.
    بنده ترم ۷ مدیریت بازرگانی هستم میخواستم بدونم اگه برای ارشد رشته ام بی ای بخونم با معدل خوب و از دانشگاه خوب آیا بازاره کاره خوبی دارد؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشااله. اخه می گویند ظرفیت بازار کار در ایران ۲۰ درصد فارغ التحصیلان است. هشتاد درصد بیکار خواهند بود.

  6. محمد حسن
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر.
    من سوالاتی را از شما میخواهم بپرسم:
    ۱)گرایش حقوق تجارت بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق در چه سالی تاسیس شد و اینده شغلی این گرایش در چند سال اینده چگونه است؟
    ۲)اگر شما کتابهایی را در درس حقوق مدنی و حقوق تجارت نوشته اید میتوانید معرفی بکنید؟
    با تشکر و سپاس از شما استاد گرانقدر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- نمی دونم چند سالی است. ۲- حقوق خانواده را اخیرا سازمان سمت منتشر کرده است که به عنوان مدنی ۵ است.

  7. محمدرضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار
    به نظرتان حقوق دانشگاه گیلان بهتر است یا حقوق دانشگاه قم ( مقطع کارشناسی ) ??

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نزدیک قم هستید قم و اگر نزدیک گیلان هستید گیلان ولی اگر مسافت قرق نمی کند باز قم.

  8. شبنم
    پاسخ

    سلام استاد من میخوام بعدازارشدمهندسی شیمی اگرکارپیدانکردم ازاول کنکورتجربی بدم نظرتون چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب حالا یه چند سالی هم دوباره سرگرم می شوید تا ببنید چی می شود.

  9. فاطمه مرادیان
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    بنده از دانشجویان ارشد تجارت بین الملل میباشم.
    در حال حاضر در حال انتخاب موضوع پایان نامه میباشم و از شما تقاضا دارم بنده را راهنمایی کنید با توجه به اهدافم و شرایط کدام موضوع را انتخاب نمایم.
    ۳ موضوع در نظر دارم :
    ۱.قرارداد های بین المللی تجاری
    ۲.قرار دادهای نفتی
    ۳.قراردادهای حمل و نقل
    موضوع قرار دادهای نفتی از این جهت برایم بهتر میباشد که گرایش دکتری در این زمینه وجود دارد . از شما تقاضا دارم با توجه به آینده تحصیلی و همچنین شغلی بنده را راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوعات کلی است ولی گرفتن پایان نامه در آن زمینه ها خوب است.

  10. علی
    پاسخ

    با سلام
    بنده با معدل ۱۵.۵ کارشناسی ، ۱۸ ارشد و ۱۸ دکتری میخواهم برای هیات علمی اقدام کنم.
    آیا معدل کارشناسی ام برای این کار پایین است ؟
    و آیا تاثیر منفی دارد؟ خیلی فکرمو مشغول کرده.
    در ضمن بنده هر سه مدرک را از دانشگاه دولتی اخذ کردم (ارشد و دکتری از امیرکبیر) و رشته مهندسی میباشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  11. محمد جان پرور
    پاسخ

    استاد گرامی سلام
    بنده درمقطع کارشناسی حقوق ثبتی از دانشگاه علمی وکاربردی پفارغ التحصیل ومدرک نیز اخذ نموده ام حال بنابردلایلی در همان رشته یعنی حقوق ثبتی در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل میباشم .دانشگاه متبوع دروسی راکه در مقطع کارشناسی نا پیوسته تحت عنوان جبرانی گذرانده ام وبانمره ۱۸پاس کرده ام رامجددا در دوره کاردانی نیز جزو دروس اصلی وتخصصی معرفی ومارامکلف به گذراندن ان مینماید .
    سوال ایا جای اعتراض برای ماوجود دارد ویا خیر ؟؟
    سوال کلی :ایا دروسی که تحت یک عنوان وبا و واحد یکسان بگذرانین ایا گذراندن مجدد آن در مقطع دیگر ویا دانشگاه دیگر(مثلا دانشگاه ازاد) لازم است یا صرفا جهت اخذ شهریه ،منفعت طلبی دانشگه مار الذکر ،می باشد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این نحوه درس خواندن را تأیید نمی کنم. و حالا اعتراض هم بکنی نهایتا چی به دست می آوری. آخه تا حالا تو دنیا دیده ای که کسی اول لیسانس یک رشته بخواند و بعد فوق دیپلم آن را!!!

  12. مهدیه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید.
    من یک سوالی از خدمتون داشتم و امیدوارم که جوابم رو بدید.
    من ۱۶ سالمه و تو رشته ی تجربی درحال تحصیلم و علاقه خیلی شدیدی به تحصیل در خارج دارم (بورسیه).من زبان انگلیسیم درحد عالیه و میخواستم واسه کمکور زبان بورسیه بگیرم سوالم اینکه ایا امکانش هست که بتونم زودتر از ۱۸ سالگی بورسیه زبان بگیرم ؟و یا اینکه قید زبان رو بزنم و خودم رو برای کمکور تجربی اماده کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید واقعا چند وقتیه گیج شدم و هیچ هدف مشخصی ندارم و نمیدونم کدوم رو باید انتخاب کنم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مهدیه جان فکر کن که چرا باید به شما بورسیه بدهند؟ مگر پول الکی است که خرج کسی کنند؟ بورسیه اگر هم باشد که خیلی کم است تقاضا برای آن انقدر زیاد است که نمی توان به آن امید بست. بهتر است برای یک رشته خوب در ایران تلاش کنید بلکه در آینده بتوانید برای تحصیلات تکمیلی بورسیه بگیرید که آن هم سخت است.

  13. آی پارا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز ضمن تشکر از پاسخگویی جنابعالی که اینهمه وقت گذاشتید و جواب دوستان را دادید، سوال من اینه آیا با وجود مغایرت رشته تحصیلی کارشناسیم (مترجمی زبان انگلیسی پیام نور) با کارشناسی ارشد (مدیریت اجرایی مجازی پردیس فارابی) آیا عاقلانست برای دکترا مدیریت مرتبط با ارشدم آزمون بدم؟ و میتونم به هییت علمی شدن فکر کنم؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هیات علمی با توجه به پیام نور و مجازی محتمل نیست.

  14. شقایق
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید خدمت شما وتشکرازسایت خوبتون
    من کاردانی فناوری اطلاعات وارتباطات Ict خوندم ازنظربارعلمی صفر هستم چون دردانشگاه به دلیل نبودامکانات این رشته به صورت تئوری کارشده.تصمیم به تغییررشته گرفتم درخصوص رشته ای که بازارکاربیشتری داره لطفاراهنماییم کنید ونظرتون رو راجب به حقوق بفرمایید. لازم به ذکر بگم همیشه ارزو داشتم کارمندبانک بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از لیسانس حقوق بخوانید شاید بتوانید بعدا در آزمونهای وکالت یا قضاوت قبول شوید.

  15. شمیم
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.
    من دانشجو ترم ۳حسابداریم با معدل بالا.میخاستم بدونم آیا با معدل بالا از دانشگاه غیرانتفاعی میتونم با شرط معدل در دانشگاه دولتی پذیرش بشم؟
    و اینکه من خیلی رو تحصیلم حساب کردم من میخام هم تو کارشناسی هم تو ارشد تمام تلاشم رو بکنم بهترین مقاله ها رو ارایه بدمو مدرک ایلتس هم بگیرم شاید حتی GREهم اقدام کنم .میخام بدونم اگ تلاش کنم ایا میتونم با ارایه این مدارک درخاست بورس از کشور خارجی بکنم؟ایا غیر انتفاعی بودن دانشگام مهمه؟یا معدلمو مدارک ایلتسو مقاله؟من خیلی پرتلاشم ولی اگ ناامید بشم چی؟نظرات دوستایه دیگرو حوندم ناامید شدم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قانونا امکانش هست ولی عملا فکر کنم نشود. بهتر است برای ارشد دولتی تلاش کنید. بورس به رشته های حسابداری بعید است تعلق بگیرد.

  16. سید شمس الدین قائم مقامي
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر جنابآقای دکتر شیروی
    همه کتابهای شما در زمینه حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز را هفته گذشته خریدم به مناسبت علاقه ام و ارائه کلاسی که می بایست درباره مشارکت انتفاعی به انجام می رساندم، بخشهای مربوط به موضوع مورد نظرم را در همه آثارحضرتعالی خواندم، با توجه به نیاز به شناخت حقوق تجارت بین الملل و سیاستگذاری درست در زمینه حقوق تجارت بین الملل دانش و تجربه جنابعالی شایسته بهره برداری و تقدیر بسیار است.

  17. مینا
    پاسخ

    با سلام بنده مدرک لیسانس ام (حقوق)را از پیام نور خوراسگان و ارشد(ح جزا و جرم شناسی) غیر انتفاعی اصفهان گرفته ام . ۱برای دکتری قبولی در دانشگاه ازاد چقدر است ؟ ۲ برای عضویت هیت علمی یا حق التدریس چهطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال قبولی در دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی هست ولی هیات علمی شدن در هر حال خیلی نمی توانید روش حساب کنید.

  18. سیپان
    پاسخ

    سلام استاد شیروی
    ببخشید استاد من عضو هیئت علمی پیمانی پایه ۳ یک دانشگاه دولتی هستم که متاسفانه از یک سال پیش حقوق و بیمه من قطع شده است الان دانشگاه گفته است شاید قرداد من را تمدید کند ولی حقوق و حق بیمه یکسال گذشته را نخواهد پرداخت لطفا راهنمایی کنید تا در صورت این تصمیم کمترین تبعات را در سوابق استخدامی من داشته باشد.
    سوال بعدی اینکه من شنیده ام شخصی که سه بار قرداد پیمانی آن تمدید شده است دانشگاه به این راحتی نمی تواند قرداد آن را تمدید کند آیا این مطلب صحت دارد؟
    ممنون از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خودتان آن یک سال بیمه را پرداخت کنید.
      خیر پیمانی را می توانند قراردادش را تمدید نکنند که باید به ازای هر سال یک ماه حقوق به وی پرداخت کنند.

  19. بابک نوری
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر. میخواستم بدونم دانشگاه های دولتی از لحاظ درجه به چند دسته تقسیم میشن ؟و آیا دانشگاه دولتی درجه ۳ هم داریم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از چنین رده بندی رسمی اطلاعی ندارم.

  20. مینا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.دانشجوی ترم ۷ کارشناسی اتاق عمل هستم. و ۲ سال طرح دارم ک باید بعد لیسانس بگذرونم.میخاستم برای ارشد آناتومی بخونم.ولی شنیدم که اگر مدرک ارشد آناتومی بگیرم، دیگه نمیتونم توی بیمارستان دولتی با ازمون استخدام بشم.چون آخرین مدرک من آناتومی حساب میشه،نه اتاق عمل میخاستم ببینم این صحت داره؟.(با توجه ب اینکه توی آزمون استخدامی باید گواهی پایان طرح داشته باشیم.)اگه بخام ارشد بخونم و شانس استخدام دولتی داشته باشم چه کار کنم بهتره؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید. مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم ولی شما همواره می توانید با ارائه مدرک لیسانس خود استخدام شوید. طبیعی است که اگر اتاق عمل مورد نیاز باشد رشته حسابداری را قبول نمی کنند چه لیسانس باشد چه دکتری.

  21. بی نام
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام و تشکر بابت پاسخگویی شما. بنده وکیل دادگستری هستم و علاقه مند به ادامه تحصیل. کارشناسی و ارشدم را در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه بهشتی حدود ۶سال پیش فارغ التحصیل شدم. اکنون برای دکتری واقعا نمیتونم اینهمه وقت برای سراسری بگذارم از طرفی از بس شما می فرمایید دانشگاه آزاد سطحش و مدرکش پایینه بنده ناامیدم. هرچند دوستان می گویندکه سطح علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بالاست. با این حساب اگر بنده دانشگاه آزاد مدرک دکتری حقوق خصوصی اخذ بنمایم آیا امکان هیئت علمی شدن فراهم است در دانشگاه دولتی و ازاد یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من کی چنین حرفهایی زدم. اگر فکر می کنید به دردتان می خورد خب در رفتن تردید نکنید.

  22. کنکور
    پاسخ

    من تازه کنکور سراسری ۹۵ دادم چهچوری رشته مورد علاقه ی خودم رو پیدا کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مشورت کنید.

  23. دانشچو
    پاسخ

    سلام
    ۱دانشگاه بیم المللی قزوین بهتره یا پردیس فارابی تهران در قم برای صنایع|؟
    ۲دانشگاه پردیس فارابی شهریه دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- دانشگاه تهران پردیس فارابی. ۲- روزانه خیر ولی شبانه بله.

  24. حسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،
    من یک دانش آموز با نمرات بسیار معمولی در رشته ریاضی هستم.
    می خواهم بدانم اگر شما جای من بودید رشته های مهندسی را انتخاب می کردید یا حقوق را؟ (زبانم فوق العاده عالی است و از بحث و به چالش کشیدن افراد لذت می برم و توانایی استدلال خوبی دارم مدتی هم به مطالعه فلسفه مشغول بودم. آیا این ها برای وکیل شدن کافی هستند؟)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق بخوانید.

  25. مسعود ص
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما
    جناب اقای دکتر بنده ۲۴سال سن و لیسانس الکترونیک از دانشگاه ازاد دارم در وضعیت نامناسب مالی بدلیل بیکاری قرار دارم و هیچ پشتوانه ضابطه ای و مالی ندارم و از طرفی خدمت سربازی هم هنوز نرفتم ولی پایه بسیار قوی دارم و اطمینان دارم میتونم ارشد در دانشگاه های تهران روزانه قبول شوم ب نظر شما راه عاقلانه چیست ادامه تحصیل? یا خدمت سربازی و…؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر متصل دانشگاه خوب قبول می شوید بروید ادامه تحصیل بدهید والا بروید سربازی.

  26. gandom
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من لیسانس آمار از دانشگاه علامه طباطبایی دارم و یک سال و نیم سابقه کار حسابداری در یک شرکت نیمه دولتی ر انیز دارم اکنون قصد ادمه تحصیل دارم. بانوجه به اینکه قبل از شروع به کارم کنکور ارشد مهندسی صنایع شرکت کرده بودم و دانشگاه غیرانتفاعی نیز قبول شدم اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستم ادامه بدهم.
    به نظر شما با توجه یه سابقه کارم در حسابداری و سابقه تحصیلی در مهندسی صنایع و آمار کدام رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان حسابداری را بروید.

  27. محمد حسن
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر.
    شما میتوانید کتب و مقالات معتبر در زمینه قانون کار و قانون بیمه تامین اجتماعی را که مواد قانونی راتحلیل کند به من معرفی کنید.
    با تشکر و سپاس از شما استاد گرانقدر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در زمینه حقوق کار می توانید به کتاب دکتر عراقی مراجعه کنید ولی در مورد تأمین اجتماعی پایان نامه هایی هست ولی کتب معتبری را سراغ ندارم. بیشتر مسائل آن را کارشناس سازمان بلد هستند.

  28. نگار اصفهان
    پاسخ

    سلام
    وقتتون بخیر استاد عزیز
    آقای دکتر میخاستم ببینم برای مقطع کارشناسی ارشدرشته ی مکانیک گرایش تبدیل انرژی پردیس خودگردان دانشگاه صنعتی اصفهان بهتره یا غیر انتفاعی جامی اصفهان یا ازاد نجف اباد؟؟

    وسوال دیگه اینکه پردیس خودگردان این دانشگاه در چه سطحی هست؟؟؟خارج از کشور این مدرکو قبول دارند؟؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس صنعتی اصفهان

  29. هادی
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    آیا امکان دارد با کارشناسی مهندسی شیمی، ارشد را در IT ادامه داد؟
    و با توجه به عدم علاقه به رشته، توصیه می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله ولی توصیه نمی کنم.

  30. بهناز
    پاسخ

    سلام استاد،از بین گرایش های حقوق شما کدوم رو پیشنهاد میکنید؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته های خصوصی، نفت و گاز و تجارت بین الملل به ترتیب از آخر خوب است.

  31. نجار
    پاسخ

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر، من لیسانس شیلات دارم و چون تو زمینه نقاشی علاقه و فعالیت دارم ، میخواستم بدونم ایا میشه برای ارشد رشته طراحی داخلی یا طراحی لباس بخونم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله. اینقدر دانشگاه هست که ظرفیت خالی دارند که اگر می توانستند با مدرک ابتدایی هم آنها را در ارشد می پذیرفتند چون دانشجو برای آنها مطلوبیت ذاتی دارد

  32. Mina
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ارشد شیمی معدنی هستم می خواهم ارشد به دکتری در رشته داروسازی ادامه تحصیل بدم می خواهم نظر شما را در این باره جویا شوم آیا برای آینده می تواند مفید واقع شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مگر چنین چیزی امکان دارد؟

  33. حبیب تارمحمدی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید جناب دکتر شیروی
    اینجانب مدارک تحصیلی دیپلم و کارشناسی در رشته مهندسی عمران -نقشه برداری را به دانشگاه فنی وین ارائه دادم بعد ازطی مراحلی مدارک اینجانب مورد تایید دانشگاه گردیده است.
    اما بدلیل عدم تکمیل ظرفیت در مورد رشته مذکور دانشگاه فنی وین طی نامه ای از من خواسته که یک گواهی صلاحیت عمومی در مورد رشته عمران -ساختمان از مراجع ذیربط ارائه بدم
    در اینجا سوالاتی از جنابعالی دارم
    ۱-آیا همچین نامه ای میتوان تهبه نمود؟
    ۲-اگر امکان تهیه نامه وجود دارد به کدام سازمان بایستی رجوع کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین مرجعی را نمی شناسم.

  34. مدیا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    دکترای جزای پردیس کیش بهتر است یا حقوق خصوصی دانشگاه ازاد علوم تحقیقات

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به ارشد شما بستگی دارد که حقوق خصوصی یا جزا بوده است. سعی کنید گرایش خود را تغییر ندهید.

  35. ارسلان
    پاسخ

    سلام
    وقتتون بخیر

    جناب دکتر جسارتا یکی از دوستان بنده لیسانس مکانیک دارن و برای ارشد قصدشون این هست که روانشناسی بخوانند..
    میخواستم از شما سوال کنم که آیا امکان چنین کاری هست و اینکه مثمرثمر هست برای ایشون که چنین کاری رو انجام بدهد؟

    ارادتمند
    برکت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به ایشون بفرمایید که امکان دارد ولی ثمری آنچنانی ندارد

  36. ماما
    پاسخ

    سلام دکتر، ایا برای من که ارشد مامایی و استخدام بیمارستان دولتی هستم ،بعد از دکتری میتوان در دانشگاه هیعت علمی شد ؟ همزمان میتوانم در بیمارستان و دانشگاه کار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دو کار که خیر ولی هیات علمی شدن پروسه سخت خودش را دارد

  37. رها
    پاسخ

    باسلام
    من کارشناسی برق رو تو دانشگاه سراسری تموم کردم و ارشد رو غیرانتفاعی می خونم اما اصلا مفید نیس و به درد دانشجو که پی درس هس بدرد نمی خوره و فقط جای مردک گرفتنه ..بنظرتون من دوباره ارشد بدم با وجود این که نصف هزینه کردم یا روی مقاله و کنفرانس کار کنم؟اگه قصد تحصیل دکترا در خارج از کشور داشته باشم در آینده، این ۲ سال چه هدفی رو پیش بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید ارشد را تمام کنید و برای دکتری دانشگاه بهتری اقدام کنید.

  38. پدرام اخلاقی
    پاسخ

    ایا عضو هیت علمی دانشگاه کارمند دولت محسوب میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی دانشگاه های دولتی کارمند دولت محسوب می شوند که از جهت استخدامی تابع مقررات خاص هستند.

  39. پدرام اخلاقی
    پاسخ

    سلام
    سوال من اینه که ایا عضو هیت علمی دانشگاه کارمند دولت محسوب میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی دانشگاه دولتی بله

  40. محمد حسن
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید خدمت شما . من از شما استاد گرانقدر بابت این که سوالات زیادی میپرسم عذرخواهی میکنم.
    ۱-در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق باید چند مقاله بنویسیم؟
    ۲-درسایت وقتی که پرسش ها را مطالعه میکردم منظورتان از چاپ مقاله در مجلات معتبر چیست و چه میزان هزینه ای را برای این کار متحمل میشویم؟
    ۳-ایا درمقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق اگر یک دانشگاه معتبر قبول بشویم برای مثال: دانشگاه شهید بهشتی. بورسیه میشویم؟ اگر میشود چه شرایطی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- چاپ مقاله در ارشد الزامی نیست. ۲- علمی پژوهشی مطابق لیست وزارت علوم. ۳- بورسیه کجا بود با این همه فارغ التحصیل

  41. دکتر م
    پاسخ

    با عرض سلام
    آقای دکتر از بنده به منظور جدب در هیات علمی در یکی از موسسات غیر انتفاعی دعوت به مصاحبه شد و گفته شد که روند جذب به این صورت است که ترم اول به شکل حق التدریس باید مشغول به تدریس شوم و ترم دوم به شکل پیمانی و پس از آن به صورت استخدام رسمی و اضافه کردند که دوره پیمانی ممکن است ۲-۳ سال طول بکشد !
    سوال بنده اینست که آیا روند جذب به همین شکل (تا این حد طولانی ) است و در همه ی دانشگاها یکسان است یا خیر؟ و اگر غیر از اینست آیا اعتراض وارد است؟
    با تشکر از اینکه برای پاسخ به سوالات وقت میگذارید, این کار شایسته شما واقعا درس خوبی برای ابنجانب بود.
    پ.ن . ببخشید اگر سوالم ساده بود من چون در ایران تحصیل نکردم از این قوانین بی خبرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله دوره پیمانی هیات علمی گاهی سالها طول می کشد ولی حق التدریسی ممکن است باشد یا نباشد.

  42. مهدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر.این دانشجوی روزانه ترم ۲ کارشناسی مهندسی معدن باهنر کرمان میباشم بنده فرزند جانباز و ازاده ۵۰درصد میباشم بنده دوست دارم در یک اداره استخدام بشوم و از معدن خوشم نمیاید ایا میتوانم این کارشناسی معدن را بگیرم و برای ارشد مثلا مدیریت کنکور بدهم پیش نیاز نمیخواهد و اگه امکان دارد چند سال عقب میافتم و ایا در دستگاه هاس استخدامی دچار مشکل نمیشوم
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اشکالی ندارد می توانید شرکت کنید. انشاالله کار مناسبی پیدا کنید

  43. محمد حسن
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید خدمت شما.اقای دکتر مشکل من در نحوه مطالعه کردن مواد قانونی است. هنگامی که مواد قانون مدنی را مطالعه میکنم در استنباط و تحلیل بعضی مواد دچار مشکل میشوم و مواد قانونی در حافظه ام تثبیت نمیشود. این مشکل در قوانین دیگر برای مثال:قانون تجارت – قانون کار- قانون مجازات اسلامی- برای من به وجود می اید.
    اگرهم بخواهم برای هرکدام از قوانین تفسیر کامل ان قانون را تهیه کنم هزینه ی بسیار بالایی را متحمل میشوم. لطفا من را راهنمایی کنید.
    با تشکر و سپاس از شما استاد گرانقدر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید هزینه کنید. خودتان که نمی توانید مواد قانونی را به طور کامل درک کنید مگر ابتدا کتب و مقالات خوب در آن زمینه را مطالعه کنید.

  44. دانشجو
    پاسخ

    با سلام خواستم بدونم کسی که دکترای وزارت علوم داره امکان شرکت وپذریش در آزمون دکترای وزارت بهداشت رو داره یاخیر؟ یعنی میشه دوتا دکترا داشت؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست.

  45. نازنین
    پاسخ

    سلام استاد خسته باشید
    ببخشید من یک سوال داشتم خدمتتون
    من در کنکور ارشد امسال مجاز به انتخاب ارشده شدم و کل دانشگاه هایی که در رشته ی من دانشجو می گرفتن رو انتخاب کردم و ایشالا حتما قبول میشم البته فقط دوره ی روزانه
    حال سوال من اینه که بعد از اومدن جوابها و قبولی میشه اولویت دانشگاه ها رو در انتخاب رشته نادیده گرفت ؟
    مثلا فرض بفرمایید من اولویتم اولم رو دانشگاه قم زدم و اولویتم دومم رو دانشگاه تهران
    و وقتی جواب ها بیاد اعلام میشه من در هر دو دانشگاه رتبه ی قبولی رو دارم
    حالا میشه اولویت اولم رو مثلا دانشگاه قم رو نادیده بگیرم و برم در اولویت دومم یعنی دانشگاه تهران ثبت نام کنم ؟ یا بر اساس همون اولویت هست و دیگه نمیشه کاریش کرد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  46. ناشناس
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید
    بنده کارمند دولت و ۱۹سال سابقه شغلی دارم با ۴۰سال سن ،معدل مدرک کارشناسی ارشدم۱۸.۴۸ میباشد آیا من میتونم برای هیئت علمی دانشگاه فکرکنم ؟یابا این سن وسال امکان پذیر نیست!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم قدری بعید است.

  47. MOSTAFA
    پاسخ

    سلام استاد خداقوت
    به نظر شما کسی که کارشناسیشو توی یک دانشگاه درجه ۳ دولتی درحال گذراندنه
    میتونه امید به هییت علمی شدن در یک دانشگاهی مانند چمران اهواز را داشته باشه؟
    اگر میشه چگونه باید این نقصشو جبران کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب احتمالش هست. با قبول شدن در یک دانشگاه برتر و مقالات جبران می شود.

  48. سوران
    پاسخ

    سلام.آیا پایان خدمت درپذیرش دانشگاه ها تاثیردارد؟یعنی منی که سربازی رفته ام باکسی کسی که سربازی نرفته است فرقی دارد درپذیرش دانشگاه ها؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تأثیری ندارد.

  49. آتین
    پاسخ

    سلام استاد عزیز من کارشناسی و ارشد رو زبان و ادبیات فارسی خوندم ولی الان هیچ علاقه ای به ادامه این رشته برای دکترا ندارم.میتونم رشته دیگری رو بخونم؟بعدا برای استخدام و تدریس با مشکل مواجه نمیشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییر رشته آن هم در مقطع دکتری هیچ فایده ای ندارد.

  50. محمد حسن
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر.من میخواستم بدونم برای مثال اگر کسی مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دارد.در مقطع دکتری چه گرایشهایی را میتواند مطالعه کند؟
    یا اگر شخصی مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی را دارد.در مقطع دکتری چه گرایشی را میتواند مطالعه کند؟
    در نتیجه میخواهم بدانم که شخصی که در مقطع دکتری در رشته حقوق تحصیل میکندالزاما باید با گرایش کارشناسی ارشد که قبلا تحصیل کرده است همخوانی داشته باشد یا خیر؟
    این ابهام با خواندن بعضی پرسشها در سایت در ذهن من ایجاد شد؟
    لطفا من را راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر و سپاس از شما استاد گرانقدر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است همخوانی داشته باشد. ولی برخی از رشته های جدید مثل حقوق نفت و گاز از همه رشته ها دانشجو می گیرند و مشکلی هم ایجاد نمی شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *