پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد حسن
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید جناب اقای دکتر. با تشکر و سپاس از شما که به سوالات من جواب میدهید. همانطور که من قبلا با شما صحبت کردم. گرایش حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد را میخواهم انتخاب کنم. چون علاقه دارم. منابع مطالعاتی من عبارت اند از:حقوق بین الملل عمومی۱و۲از دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی. حقوق بین الملل خصوصی۱ از دکتر علی نصیری. حقوق بین الملل خصوصی۲از دکتر نجاد علی الماسی. سازمان های بین المللی از دکتر رضا موسی زاده.
    درس حقوق اساسی۱و۲ را اساتید بسیاری نوشته اند نمیدانم باید کتاب کدام استاد را انتخاب کنم.
    نکته دیگری که میخواهم بپرسم این است که من از متن کتاب تست طراحی کنم به نظر شما خوب است یا باید ازمونهای ازمایشی موسسات را ثبت نام کنم. به عبارت دیگر من برای این گرایش خودم در خانه کتابها را مطالعه کنم خوب است یا باید بروم موسسه های اموزشی ثبت نام کنم؟
    لطفا برای درس حقوق اساسی من را راهنمایی کنید کدام کتاب را بخوانم؟
    سایر منابع مطالعاتی را که خدمتتان عرض کردم به نظر شما خوب است یا نه؟
    با تشکر و سپاس از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهایی که معرفی کرده اید خوب هستند ولی همواره در هر درس حداقل دو کتاب مطالعه کنید. موسسات را من شخصا توصیه نمی کنم. اساسی هم دکتر قاضی و دکتر هاشمی هر دو خوب هستند

  2. بیکار
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده فوق لیسانس علوم سیاسی هستم وکارشناسیمو از،دانشگاه فردوسی گرفتم اکنون بیکارم وهیچ شغلی نیست آزمون سراسری ازابتداشرکت کردم برای انتخاب رشته حقوق دانشگاه پیام نور به شرکت درآزمون های وکالت وقضاوت به نظر شما آیا این تصمیم درستی است وبه امید دست یافتن به شغل به رشته حقوق میشه امیدواری داشت؟ممنون اگرراهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبولی برای وکالت یا قضاوت از قبولی در دانشگاه تهران کمتر نیست. یادت باشد. لیسانس می گیری و ممکن است به خیل بیکاران حقوقی که روز به روز طایفه اشان بزرگتر می شود بپیوندید

  3. راضیه
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی. من ترم اخر رشته حقوق هستم وقصد شرکت در ارشد۹۶را دارم.به نظر جنابعالی با وجود اشباع شدن رشته حقوق خصوصی پیشنهاد میکنید که گرایش جدیدی مثل حقوق تجارت بین الملل را آزمون دهم .یا اینکه هم منابع رشته حقوق خصوصی را بخونم وهم منابع حقوق تجارت بین الملل را وبعد از اعلام رتبه ها تصمیم بگیرم که کدام رشته را انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل خوب است.

  4. د
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    امیدوارم در کمال صحت و سلامت باشید
    کتاب درسی حقوق تطبیقی شما منبع درسی ما در دوره کارشناسی بود و اونجا از شما آموختیم.
    سوالاتی داشتم که خوشحال میشم نظرتونو بدونم. دختری هستم ۲۶ ساله و دانشجوی کارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی.
    چند ماه بعد از فارغ التحصیلی از دوره کارشناسی در یک آزمون استخدامی شرکت کردم والان در شهر کوچیک خودم کارشناس حقوق اداره ای (یکی از اون اداراتی که حتی مدیران هم فیش حقوقی پایینی دارند) هستم. مدت هاست به فکر استعفا هستم با خیلی ها مشورت کردم . وحتی مدیر اداره مو از تصمیم باخبر کردم که گفتند فعلا بیشتر فکر کن. مشکلاتی که در کارمندی وجود داره من رو بیشتر به استعفا راغب کرده مثل تبعیت اجباری از روسا، دفاع کردن از پرونده هایی که اعتقادی به اون ها نداری. عدم حاکمیت قانون،ساعات کاری زیاد، حقوق کم، عدم آموزش کارشناسان حقوقی، فقدان نظام شایسته سالاری،جواب دادن به بازرسی و… گاهی فکر میکنم سختی و خستگی این کار باعث میشه حالا که جوونم و فرصت ریسک ویشرفت دارم نای چندانی برای پیشرفت نداشته باشم. وبعد در دوره میانسالی خودمو سرزنش کنم. باور کنید این حدود یه سالی که سرکار بودم هیچ وقت با اشتیاق سرکار نرفتم.
    از طرفی برای پایان نامه موضوع سنگینی رو برداشتم که با وجود اتمام ترم ۴ هنوز پلنی ارائه ندادم. البته فعلا دارم مطالعه می کنم.
    این کار هم منو به حقوق و توانمندیهام امیدوار کرد هم انرژی منو در روزهای تحصیل گرفت. این رو هم بگم در ترم سوم چندماهی رو از اداره مرخصی بدون حقوق گرفتم وبا خیال راحت سرکلاس نشستم بچه های کلاس و استادا هم متوجه تغییر ، علاقه و پیگیری بیشتر من شدند.
    ضمن اینکه من ادم یه بعدی نبودم و هنر رو به طور جدی در تهران دنبال می کردم و پایان نامم هم در همین راستاست(ارتباط حقوق و هنر رو در یک بعد خاص بررسی خواهم کرد)
    حالا دوست دارم استعفا بدم ولی فقط این کارو بخاطر پولش دوس دارم وضع مالی پدرم هم متوسطه. الان تابخوام استعفا بدم حدود ۷ ملیون یا بیشتر پس انداز دارم برای روزهای بیکاریم در تهران
    (البته بهمون خوابگاه دولتی میدن ومن هم اهل کارم شده یه کار پاره وقت)
    راستش این فکرودارم که برم تهران و رو پایان نامم به طور دقیق متمرکز بشم وفعالیت های هنری مو جدی تر دنبال کنم راستش من تو تهران در زمینه های هنری خودم، مورد توجه اساتید بنام قرار گرفتم. وحتی در اون ها موفق تر از حقوق ظاهر شدم. خانواده با استعفای من موافقن. نظرتون چیه برم تهران همونجا آزمون وکالت بدم. و کار کنم.و دکتری بخونم. باور کنید تو شهر و استان ما فرصت پیشرفت کمه و حتی خواستگارامم بیشتر قشر کارمندن که حوصله ریسک و پیشرفت ندارند. با این که معیار ایمان و اخلاق برام در صدره ولی دوست ندارم با فردی که اهل درجا زدنه ازدواج کنم.حس می کنم تو اداره دارم فسیل میشم و توان این که همزمان هم سرکار باشم(کاری که دوسش ندارم) هم کار دیگه ای بگیرم یا مثلا اتفاقی بیوفته و بعد از این کار استعفا بدم ندارم.ضمن این که فکر می کنم برای این که دکتری بخونم باید به خودم مهلت بدم و با فکر باز آگاهانه و اطلاعات علمی وارد شم نه لزوما همین الان . میخواستم لطف کنید و نظراتتونو ارائه بدین.
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم وکالت امتحان بده اگر قبول شدی استعفا بدهید.

  5. بهناز
    پاسخ

    سلام استاد
    اگه برگردین عقب حقوق میخوندین یا پزشکی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر من به عقب برگردم باز حقوق را می خوانم زیرا از انتخاب حقوق پشیمان نیستم ولی پزشکی را تجربه نکرده و لذا شاید پشیمان می شدم شاید نه. البته تا حدی که دیده ام پزشکان خیلی زندگی خوشحالی ندارند. در هر حال به قول حافظ:
      سرای مدرسه و بحث علم و طاق و رواق *** چه سود چون دل دانا و چشم بینا نیست
      سرای قاضی یزد ارچه منبع فضل است **** خلاف نیست که علم نظر در آنجا نیست

  6. علی
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد بزرگوار و سپاسگذارم از وقتی که برای پاسخگویی میگذارید
    بنده دبیر آموزش و پرورش هستم و ارشد علوم و قرآن وحدیث از دانشگاه دولتی را دارم.علاقمندبه ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستم ولی مردد هستم چون که اداره به مدرک دکترای من ترتیب اثر نخواهد داد(قانون جدید)و جذب هیئت علمی دانشگاه شدن نیز سخت.(با توجه به اینه زمینه مالی برام مهمه) آیا وقت بزارم یا خیر؟سن من ۳۵ سال می باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دولتی روزانه قبول شدید خب بروید.

  7. ابولقاسم
    پاسخ

    باسلام من علاقه خیلی زیادی به رشته حقوق دارم الان دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک هستم ازتون سوالی داشتم که برای وکالت باید از اول دوباره لیسانس حقوق بگیرم یا اینکه ازمون دکترا بدم و بامدرک دکترای حقوق (که لیسانس و فوق لیسانسم غیر مرتبط با حقوق هست )میتونم ازمون وکالت بدم.آیاش رایط سنی ملاک هست?من ۳۱ ساله هستم.ممنون و متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول لیسانس

  8. امید
    پاسخ

    سلام جناب استاد برای یادگیری مواد قانونی فلش کارت های حقوقی موسسه جی۵ چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام راه خواندن حقوق کتابهای اصیل حقوقی است و من این نوع کارها را تأیید نمی کنم.

  9. مصطفی
    پاسخ

    با سلام من دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی هستم آیا می تونم در یکی از رشته های بهداشتی در مقطع دکتری امتحان بدم لطفا راهنمایی و منبع اعلام بفرمایید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دفترچه را نگاه کنید ولی فکر کنم نتوانید.

  10. حمید
    پاسخ

    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر شیروی اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد برق قدرت هستم و علاقه دارم در رشته مدیریت ادامه تحصیل بدهم سوالاتی از حضرت عالی دارم
    ۱- کدام رشته مدیریتی را انتخاب کنم؟
    ۲-از چه مقطعی شروع کنم؟ارشد یا مستقیم دکتری؟
    لطفا بنده را راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بازرگانی شاید بد نباشد. ۲- دکتری که بعید است بتوانید شرکت کنید.

  11. هدایت
    پاسخ

    سلام استاد شیروی
    ببخشید آیا کمیته انتظامی دانشگاه در زمانی که عضو هیئت علمی به دلیل عدم تمدید قرارداد پیمانی رابطه استخدامی با دانشگاه ندارد می تواند حکم برای او صادر کند و حکم را به او ابلاغ کند یعنی آیا این حکم وجاهت قانونی دارد؟ یکسال پیش کمیته جذب دانشگاه قراداد پیمانی من را تمدید نکرد و بنده افتادم دنبال پیگیری متاسفانه وقتی دیدند من خیلی پیگیری میکنم پرونده ای داخل کمیته انتظامی دانشگاه برای من تشکیل دادند و در حالیکه رابطه استخدامی با دانشگاه نداشتم حکم توبیخ کتبی و درج در پرونده برای من صادر کردند جالب این است که در حکم هم قید کرده اند نامبرده در زمان صدور حکم رابطه استخدامی با دانشگاه نداشته است خواستم ببینم آیا این کار از نظر قوانین اشکال دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دوره قرارداد اگر فرضا تخلفی صورت گرفته باشد بله ولی برای بعد از آن نه. ولی کلا این کارها خوب نیست که برای فرد پرونده سازی کنند.

  12. آتنا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    من در حال حاضر دانشجوی مهندسی برق کارشناسی پیوسته دانشگاه غیر انتفاعی تهران (آل طه) هستم برای ارشد هدفم mba شریف هست. میخوام بدونم آیا ما دانشگاه غیرانتفاعی ها هم میتونیم امید به قبولی در شریف داشته باشیم؟ و اینکه آیا معدل بالا آوردن در این دانشگاه ارزش داره؟ ازتون ممنونم آقای دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چرا نه؟

  13. ابتین
    پاسخ

    با سلام .بنده پارسال به علت این که دیر تغییر رشته دادم رشته فقه و حقوق شهرستان را قبول شدم و با استفاده از تسهیلات هیئت علمی به شهر خودم (قم )منتقل شدم حالا پشیمانم و می خوام بعد مدرک معادل دوبارا کنکور بدم و رشته حقوق و بدون تسهیلات قبول شم . چون نمی خوام بهم بگن سهمیه ای !!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خودت را با این فکرها اذیت نکن ولی اگر خواستی حقوق بخوانی آن امر دیگری است.

  14. ج
    پاسخ

    سلام دکتر
    من دکتری شبانه دانشگاه تهران پذیرفته شدم. به نظرتان من ثبت نام نکنم یا بشینم بخونم برای سال بعد شاید هم سال بعد قبول نشم.. اطرافیان میگند این همه هزینه کنی بعد بیکار بمونی اونوقت. خیلی می ترسم. خیلی ها میگند فلانی دکتری داره اونهم از دانشگاه های تهران ولی بیکاره. خواهشا کمکم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ثبت نام کنید.

  15. هستی
    پاسخ

    سلام استاد.خسته نباشید
    ۱.برای ادامه تحصیل در دکتری ح.خصوصی کدام بهتر است :پردیس دانشگاه شهید بهشتی یا پردیس البرز یا علم و فرهنگ یا مفید یا آزاد علوم تحقیقات؟به ترتیب اولویت لطفا بفرمایید.
    ۲.وآیا با این مدرک امکان جذب بعنوان هیات علمی هست؟
    ۳.جنابعالی آینده تحصیل در ح.عمومی روزانه را بهتر میدانید یا خصوصی، ولی پولی را؟(از جهت وکالت.تدریس)
    ممنون از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱-بنظرم به همین ترتیب که نوشته اید خوب است. ۲- امکانش به هر حال خیلی زیاد نیست و متوسط است. ۳- بنظرم عمومی که پول ندهید.

  16. ناشناس
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ترم اخر مهندسی مکانیک از دانشگاه ازاد هستم مقطع ارشد در همین رشته گرایش نسبتا خوبی در دانشگاه ازاد اراک قبول شدم به نظر شما ادامه دهم یا دفترچه خدمت پست کنم.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم دنبال خدمت و کار باشید شاید بهتر باشد. ولی همه دوست دارند خدمت را عقب بیندازند

  17. محمد
    پاسخ

    سلام دکتر
    من برای ارشد رشته مدیریت اجرایی شهید بهشتی دوره مجازی قبول میشم
    من موشن گرافیست هستم و کارایی تبلیغاتی می کنم برای شرکتا ۲۴ سالمه می خواستم این کار رو با دانشی که توی مدیریت اجرایی هست تلفیق کنم
    البته دانشگاهم برام مهمه زورمو زدم ولی با توجه به شرایطم بهتراز این نشد
    دکتر مدرگشبه نظرتون از نظر اعتبار چه شکلیه؟
    کمک کنید
    یه کم نگرانم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی مفید فایده نیست.

  18. مونا
    پاسخ

    با عرض سلام
    من ارشد امار هستم و میخوام دکتری سنجش اندازه گیری شرکت کنم.ایا امکان هیات علمی شدن وجود دارد اگر مدرک دکتری با ارشد تفاوت داشته باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است.

  19. محمد
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر، آیا اینکه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد فاقد امنیت شغلی بوده و حتی حق شکایت به دیوان عدالت اداری را هم ندارند؛ صحیح است.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دیوان عدالت اداری که حق رسیدگی ندارد ولی اینکه فاقد امنیت شغلی است را نمی توانم صددرصد تأیید کنم.

  20. خورشیدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید من لیسانس زمین شناسی دانشگاه پیام نو ر با معد ل ۱۶ و ارشد زیست دریا دانشگاه گیلان با معد ل ۱۸/۱۲ خواستم بدونم اگه دکترام زیست دریا دانشگاه گیلان بخونم شانسی برا هیات علمی شدن دارم چون لیسانسم رشته متفاوت بوده ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش خیلی زیاد نیست.

  21. پیمان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر بنده در یک دو راهی قرار گرفته ام.
    بنده برای دکتری مهندسی مکانیک از یک دانشگاه متوسط امریکا و یک دانشگاه ممتاز کانادا پذیرش فول فاند دریافت کرده ام. می خواستم بدانم به نظر شما تحصیل در کدامیک از کشورها برای هیئت علمی شدن در ایران بیشتر به بنده کمک خواهد کرد؟ امریکا یا کانادا؟
    پیشاپیش از پاسخگویی شما تشکر می کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام البته بستگی به دانشگاه دارد. بروید و رده دانشگاه را ببنید.

  22. فائقه
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم ضریب دانشگاه ازاد تهران پزشکی چنده و این که من معدل دو ترمم حدوداا ۱۶ شد ای خیلی تاثیز منفی داره تو ارشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم.

  23. شادی
    پاسخ

    سلام.من ۲۴ سالمه..لیسانسم با معدل ۱۶ از دانشگاه تهران شماله در رشته حقوق.الان هم دانشجوی ترم دو ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی ام.خواستم ببینم شرایط اپلای امریکا و کانادا چیه و اینکه میگن باید آزمون LSAT داد چی هست!اصلا شانسی هست که اکسپتم کنن با توجه به اینکه رشته حقوق تو تمریکا و کانادا شرایطش فرق داره!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید برای ارشد تقاضا بدهید و پول داشته باشید و زبان بلد باشید. وقتی این شرایط فراهم شد فکرش را بکن.

  24. a.h
    پاسخ

    باعرض سلام وادب خدمت استادارجمندجناب اقای دکترشیروی . استادبنده فارغ التحصیل دررشته حقوق تجارت بین الملل وعلاقمندبه فعالیت تحقیقاتی دراین زمینه هستم .
    آیاتمامی قوانین انسیترال دارای ترجمه فارسی هستند؟
    ویامواردی ازجمله ورشکستگی بانکها . قراردادهای تجاری بین المللی (تیپ) . تضمین معاملات بین الملی. حمل ونقل تجاری بین المللی و… ترجمه نشده اند که بتوان کارکرد؟
    اگرمواردترجمه نشده وجوددارد لطفا درخصوص لیست عناوین مساعدت فرمایید.
    باتشکرفراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- اکثرا نه . ۲- ترجمه خیلی فایده ندارد چون کسانی به اینها نیاز دارند که خودشان کم و بیش زبان انگلیسی بلد هستند.

  25. داودی فر
    پاسخ

    ببخشید آقای دکتر هیچ قانون حمایتی برای شکایت از اجحاف در حق اساتید زن وجود ندارد؟ من واقعا نمی دانم چطور می توانم کارهایم را پیگیری کنم؟ به عنوان مثال بنده مقالاتی را در یک مجله ی اسکاپوس که در لیست مجلات معتبر وزارت علوم است به انتشار رسانده ام الان که می خواهم برای ارتقا اقدام کنم آقایان دکتر در محل کار من که خودشان هنوز بورسیه هستند و نمی توانند برای ارتقا به دانشیاری اقدام کنند اینطور ادعا می کنند که این ها مقاله نیستند و امتیاز مقاله ی کنفرانسی را می گیرند در حالی که این ژورنال که مورد تایید وزارت علوم هم هست اصولا در هر شماره اش مقالات منتخب کنفرانس ها را پس از تصحیح و داوری به چاپ می رساند و جز این مقالات چیز دیگری چاپ نمی کند
    خیلی از کنفرانس های دیگر هم هستند که منتخب مقالاتشان در یک ژورنال آی اس آی یا یک ژورنال علمی پژوهشی دیگر چاپ می شود و جالب این است که این آقایان همکار که حتی حاضر نیستند ۴ امتیاز به یک مقاله ی چاپ شده ی من در این ژورنال بدهند برای خودشان کنفرانسی را برنامه ریزی کرده اند که منتخب مقالاتش در یک ژورنال آی اس آی چاپ شود و آنجا می خواهند به خودشان امتیاز کامل بدهند
    مورد دیگر این است که من در هیات تحریریه یک نشریه هستم که آی اس آی نیست ولی نشریه معتبری در کانادا است و در فهرست نشریات سیاه هم هیچگاه نیست این نشریه مثل خیلی نشریات دیگر اوپن اکسس است خیلی نشریات آی اس آی هم اوپن اکسس هستند
    برای عضویت در هیات تحریریه این نشریه هیچ امتیازی به من داده نمی شود و استدلالشان این است که نشریه پولی است!!! هرقدر توضیح می دهم که بسیاری از نشریات آی اس آی هم اوپن اکسس هستند و این نشریه هم مانند نشریات دیگر داوری دارد و مقالات را رد یا قبول می کند اما قانع نمی شوند
    جالب این است که در دانشگاه مرکز استان آقایی از یک گروه علمی دیگر در همین نشریه هیات تحریریه است و او برای عضویت در ارتقا امتیاز می گیرد
    موارد بسیار بسیار زیاد است
    مثلا من به هر دلیلی مورد علاقه دانشجویان هستم و دانشجوی تحصیلت تکمیلی زیاد دارم به بنده حق التدریس نصف همکاران مرد پرداخت می شود و به آن ها با اینه استدلال که نیاز مالی دارند گاهی حق التدریس در مقطع ارشد با ضریب ۲ پرداخت شده است!
    من چگونه و از طریق چه ارگانی می توانم این موارد را مطرح کنم چون اینها دیگر از اجرای قانون و تفسیرهای متفاوت قوانین گذشته و به تبعیض جنسیتی برای من تبدیل شده است
    چهار ماه از سال گذشته و قرارداد امسال من هنوز امضا نشده است تا نتوانم درخواست تبدیل وضعیت به رسمی بدهم
    واقعا خسته شده ام
    و این صرفا یک درد و دل است
    روزی بود که فکر می کردم هیچ وقت از ایران نمی روم ولی الان فکر می کنم نه من هم باید مثل خیلی دیگر از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف از ایران بروم چون زن بودنم هم مزید بر علت است و نمی توانم حقم را از این جماعت مردانه بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب از این کم لطفی ها به من هم کم و بیش شده است و حتما اگر خانم بودم همه اینها را به حساب خانم بودنم می گذاشتم.

  26. رضا
    پاسخ

    با سلام لطفا در مورد دکترای تجارت و سرمایه گذاری در پردیس فارابی وداینکه آیا احتمال تاسیسش هست توضیح دهی.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم که آیا پردیس و دانشگاه تهران موافقت می کنند یا نه ولی گروه دنبالش هست.

  27. رعنا مجرد
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید . من از دانشگاه امام صادق مقطع ارشد قبول شدم رشته مدیریت اموزشی . میخاستم بدونم دانشگاه امام صادق تعهد استخدامی داره بعد فارغ التحصیلی؟ خیلی از عموم نظرشون مساعده ولی من چیزی تو سایت ندیدم راجع به این موضوع . ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه.

  28. معین
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب حضور شما جناب دکتر
    بنده دوره کارشناسی ام را در دانشگاه صنعتی سجاد مشهد ( غیر انتفاعی است ) در رشته مهندسی برق قدرت در ۷ ترم با معدل ۱۷.۱۱ گذراندم و مقالاتی را در کنفرانس های معتبر داخلی مثل PSC در این مقطع ثبت کردم. بلافاصله مقطع ارشد را در همین دانشگاه شروع کردم و الان پایان نامه ام باقی مانده است. و معدل ارشدم در حدود ۱۸.۸۱ خواهد شد و در ضمن در حال ثبت مقالاتی در راستای تز ارشدم در کنفرانس های داخلی و خارجی هستم. سوالی از حضور شما داشتم به نظر شما شانسی برای قبولی دکتری دارم؟ اگر هست چقدر؟ برای قبول شدن چه پیشنهادی به بنده می دهید؟ از لحاظ علمی در سطح قابل قبولی هستم و در بسیاری از دانشگاه های مشهد در حال حاضر به عنوان استاد حق التدریس، در حال تدریس نیز هستم. متشکرم اگر وقت بگذارید و پاسخ بنده را بدهید. متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب در حد همین دانشگاه ها که تا حالا خوانده اید شانس خواهید داشت.

  29. علی
    پاسخ

    با سلام و احترام

    آقای دکتر : آیا در صورت هیات علمی شدن در یک دانشگاه وزارت علوم با مدرک ارشد سوابق پژوهشی در تخصیص پایه بالاتر تاثیری دارد؟ چون حدود ۹ سال سابقه کار پژوهشی دارم. حدود حقوق یک مربی چقدر است؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم، سوابق پژوهشی برای هر مرتبه است.

  30. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام
    با لیسانس مدیریت و فوق لیسانس حقوق می توان در آزمون سردفتری ازدواج شرکت نمود ؟ تا آنجا که من توجه کردم در شرایط آمده است لیسانس حقوق یا بالاتر
    لفظ( یا )آمده است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر

  31. عباس
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی از موسسه غیرانتفاعی معتبر هستمبامعدل ۱۵…برای ارشد تغییر رشته دادم به مدیریت دولتی و دانشگاه روزانه معتبری درتهران هستم..میخواستم بدونم برای دکتری شانس قبولی دارم با توجه به مدرک و دانشگاه کارشناسیم؟؟؟برای قبولی در دکتری باید درچه زمینه ای خودمو تقویت کنم؟؟
    خواهش میکنم جواب منو کامل توضیح دهید امیدمو از دست دادم
    باتشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شانس ات را با تغییر ارشد کم کرده اید.

  32. حسین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من ارشد روزانه علامه دارم با معدل ۱۶.۵۰/ دکتری ازاد قبول شدم تو تهران/ به نظرتون برم یا نه؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی آش دهان سوزی که نیست.

  33. حسن22
    پاسخ

    سلام خسته نباشیدمن فوق دیپلم عمران ازدانشگاه مهاجراصفهان ولیسانس غیرانتفاعی عمران عمران ازدانش پژوهان اصفهان وفوق لیسانس عمران سازه ازدانشگاه آزادنجف آبادمی باشم آیامیتوانم استاددانشگاه بشوم؟اگرمیتوانم استاددانشگاه باشم،توچه دانشگاه هایی میتوانم استادبشم دولتی یاآزادیاغیرانتفاعی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ارشد که بعید است با دکتری هم بنظرم شروع خوبی نداشته اید.

  34. دانشجوی پردیس
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    میخواستم بپرسم آیا برای دانشجویان ارشد که از طریق کنکور سراسری در پردیس های خودگردان دانشگاه های دولتی پذیرفته میشوند کلمه پردیس در مدرک درج میشه؟ از نظر اعتبار مدرک مشکلی پیش نمیاد؟ و اینکه برای شرکت در مصاحبه دکتری باعث کم شدن امتیاز میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا قید می شود.

  35. محمدحسن
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشیداقای دکتر. من برای انتخاب گرایش کارشناسی ارشد رشته حقوق دچار سردرگمی شدم. از یک جهت میخواهم گرایش حقوق جزاوجرمشناسی را انتخاب کنم ولی میدانم که امکان دارد در کنکور موفق نشوم. و از جهت دیگر علاقه فراوانی به گرایش حقوق بین الملل و گرایش حقوق عمومی دارم. و در کنارهمه این مشکلات بعضی دوستانم واشناهایم به من میگویند که حقوق جزا و جرمشناسی را انتخاب کن.بعضی ها میگویند که حقوق عمومی را انتخاب کن و حقوق بین الملل را انتخاب نکن. بعضی ها میگویند بازار کار هر کدام از این سه گرایش که بهتر است را انتخاب کن.با وجود این مشکلات من از شما تقاضا و خواهش میکنم که من را راهنمایی کنید. با تشکر و سپاس از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کدام که فکر می کنید در یک دانشگاه خوب قبول می شوید که حداقل یه چیزی یاد بگیرید.

  36. ابوالفضل
    پاسخ

    بادرود و نیک روز خدمت دکتر شیروی و سپاس از شما
    کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی هستم .با مدرک کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاههای تهران یا خود فردوسی مشهد امکان تدریس برای بنده در یک دانشگاه (دولتی.آزاد.غیرانتفاعی)برای بنده وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ارشد بعید است.

  37. محمدحسن
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید جناب اقای دکتر . به خاطر سوالات زیادی که پرسیدم معذرت خواهی میکنم.
    میخواستم بدونم که امکان دارد در چند سال اینده بعضی از گرایشهای کارشناسی ارشد رشته حقوق حذف بشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست مثلا ارشد ثبت در برخی دانشگاه ها حذف شد.

  38. مهسا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دارم و امسال دکترا قبول شده ام در رشته حقوق. خصوصی و علاقه زیادی به حقوق نفت و گاز دارم ولی به علت بعضی از شرایط به استرالیا. باید مهاجرت کنم به نظر شما من تجارت ببن الملل بخوانم یا حقوق نفت و گاز ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است. به تجارت بین الملل اولویت بدهید.

  39. Samin
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من دارای دیپلم تجربی بوده و به دلیل علاقه ی بسیاری ک به رشته ی حقوق داشتم تصمیم گرفتم به طور جدی ارشد رشته حقوق را در دانشگاه غیر دولتی دنبال کنم و الان برای سه سال آینده تصمیم دارم کارشناسی ارشد را در دانشگاه دولتی ادامه دهم ولی با توجه به تفاوت های بسیاری ک در نوع تدریس و سطح دانشجویان دانشگاه ما و یک دانشگاه دولتی وجود دارد این کار کمی برایم دشوار و لازمه ی راهنمایی های بسیار است لطفا من را راهنمایی کنید ک‌از چه کتاب ها و فیلم هایی استفاده کنم تا اطلاعات لازم را بدست آورم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یعنی لیسانس حقوق نیستی و فوق را می خواهی حقوق بخوانی؟ خب این فوق به چه دردی می خورد؟

  40. شهرام
    پاسخ

    سلام من رتبه ۷۷ کنکور ارشد شدم برای رشته سنجش از دور، توی انتخاب رشته کارشناسی ارشد شبانه شهید بهشتی رو به روزانه تبریز ترجیح دادم، و چون یک تیر اعزامم بود رفتم خدمت، الان که اومدم مرخصی رفتم تو سایت شهید بهشتی دیدم که گویا ۲ تیر هزینه هارو نوشته و نوشته هزینه شبانه ۶۰ درصد هزینه بین الملل ینی چیزی در حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون!!! ینی ۲ برابر هزینه شبانه دانشگاه تهران، مگه همیچین چیزی هم میشه دید!! آخه چرا باید اینطوری کنه، الان ۱۸ تیر هست من میتونم درخواست حذف این کد رشته رو از فرم انتخاب رشته ام بدم؟
    توروخدا بگید چیکار کنم، من اصلا حاضر نیستم وقتی روزانه قبولم پول بین الملل بدم 🙁

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به سازمان سنجش مراجعه کنید.

  41. علی
    پاسخ

    با سلام؛
    بنده کارشناسی روزانه ارشد را در غیرانتفاعی و دکتری آزاد واحد علوم تحقیقات گذرانده ام . آیا در دانشگاه دولتی با این شرایط برای هیات علمی شدن می شود اقدام کرد؟ یا چون آزاد خونده ام جذب نمی کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است بپذیرند.

  42. منصور
    پاسخ

    سلام..عید سعید فطر بر شما مبارک.
    امسال ارشد ادامه تحصل میدهم(دانشگاه تهران) اگه بنده ازمون قضاوت بدم، قبول هم شوم إن شاء الله بعد از دوسال (انگونه ک میگن دو سال پروسه رفتن ب دادگاه طول میکشه) ایا بعدش میتونم دکترا هم بخونم؟یعنی هم دکترا هم قضاوت رو همزمان ادامه بدم؟ ن اینکه بخام بعد از چن سال دکترا ادامه بدم.یا اینکه ن ممکنه نشه بخاطر وقت گیربودن قضاوت یا مسائل دیگه.ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله مشکل خاصی نیست.

  43. مازیار
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر بنده فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه پیام نور هستم و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارم اما سر انتخاب گرایش تو دوراهی گیر کردم که حقوق مالکیت بخونم یا خصوصی میشه در مورد اینده شعلی و بازار کار هرکدوم از رشته ها بالأخص مالکیت فکری توضیحی بدید.
    ضمنا در صورت انتخاب هر کدام از این رشته ها چه منابعی توصیه میشود؟
    و وضعیت دکترا در گرایش مالکیت فکری در ایران چطوره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خصوصی

  44. علی
    پاسخ

    باسلام،وخسته نباشید،سایتتون عالیه؛ایا خواندن رشته مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست در مقطع ارشد ،خوبه یابد،?بازار کارش چطوره?مرسی راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشاله به محیط زیست در آینده بیشتر توجه بشود بلکه کار هم برای این رشته ها ایجاد گردد.

  45. علي (كلاس دهم )انساني
    پاسخ

    با سلام .ببخشید اقای دکتر شیروی می خواستم بدونم درصورتی که وکیل یا سر دفتر بشم می توانم خود را عضو هیات علمی (دولتی،ازاد،غیر انتفاعی )به صورت تمام وقت یا باره وقت در بیاورم خیلی برام مهم که بدونم ،ممنون اقای دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر وکیل بشوید با استاد دانشگاه قابل جمع است ولی سردفتری نه. البته تدریس چند ساعتی مشکل ندارد.

  46. مهسان
    پاسخ

    با سلام
    آیا خانمی که در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه غیر انتفاعی استخدام پیمانی شده باشد در صورت ازدواج برایش امکان انتقال به شهر محل خدمت شوهرش وجود خواهد داشت؟ لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر مقصد نیاز داشته باشد می تواند برود استخدام شود. مگر دانشگاه غیر انتفاعی در محل شوهر هم شعبه دارد؟

      • مهسان
        پاسخ

        سلام ممنون از پاسخگوییتون.محل خدمت شوهر در یک استان دیگر هست و آن دانشگاه غیرانتفاعی در آنجا شعبه ندارد ولی دانشگاه های غیر انتفاعی دیگری در آن استانی که شوهر کار میکند هستند که همان رشته را دارند ، آیا در صورت توافق میتوان به آن استان منتقل شد؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام دانشگاه های غیر انتفاعی که هر کدام جدا هستند. انتقال معنا ندارد.

  47. سوگل
    پاسخ

    سلام،و عرض ادب.صبوری شما قابل تحسین و ستایشه. اقای دکتر ایا مربیان پیمانی میتوانند ملمور به تحصیل شوند ؟؟!! با توجه به ساعات زیاد موظفی و تحصیل در مقطع دکتری ایا راه قانونی برا ملمور شدن وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله بستگی به دانشگاه دارد. ولی بیشتر قبول نمی کنند.

  48. راضیه
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت جنابعالی.اینجانب ترم آخر رشته حقوق هستم و قصد شرکت در ارشد ۹۶را دارم.لذا چندین سوال از جنابعالی دارم.
    ۱_بنده قصد دارم در گرایش حقوق خصوصی شرکت کنم ولی به شدت تمایل دارم که در کنار این گرایش در یکی از گرایشات حقوق نفت ویا تجارت بین الملل شرکت کنم ولی به شدت مردد هستم که در کدام یک از این دو گرایش شرکت کنم.لذا از جنابعالی در خواست راهنمایی دارم.
    ۲_باتوجه به اینکه تجارت بین الملل نیاز به تسلط زبان خارجی دارد وبنده تسلط کافی را ندارم ولی تا زمان کنکور میتوانم خودم را آماده کنم.با این اوصاف ایا امکان قبولی اینجانب در تجارت بین الملل وجود دارد؟
    ۳_آیا پذیرش در رشته حقوق نفت برای خانم ها هم وجود دارد؟
    ۴_ودر آخر اینکه ایا شرکت در یکی از این دو گرایش در کنار حقوق خصوصی مشکلی ندارد یا اینکه جنابعالی پیشنهاد میدهید فقط رد یک گرایش شرکت کنم؟هر چند که بنده میتوانم با برنامه ریزی دقیق منابع هر دو گرایش را مطالعه کنم
    ۵_ودر آخر اینکه ایا رشته تجارت بین الملل در مقطع ارشد هم مثل دکترا دارای مصاحبه هست؟از اینکه سوالات بنده طولانی شد پوزش میطلبم .با توجه به اینکه تا چند روز اینده قصد شروع برای خواندن ارشد دارم به شدت محتاج ومشتاق راهنمایی جنابعالی هستم و فقط امید به راهنمایی شما دارم.در آخر از اینکه درخواست بنده را مطالعه کردید نهایت تشکر را میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- نفهمیدم بلاخره شما می خواهید چند تا گرایش را با هم شرکت کنید؟ ۲- متوسط است. ۳- بله ۴- دو گرایش یعنی چه. شما فقط می توانید یک گرایش شرکت کنید.

  49. رضا
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر برای ارتقا از استادیاری به دانشیاری مقالات بعد از گرفتن مدرک دکتری در نظر گرفته می شوند یا بعد از اینکه یک نفر با مدرک دکتری عضو هیت علمی شود؟
    من دانشجوی دکتری ترم آخر هستم می خواستم بدونم مقالاتم رو کی چاپ کنم که بتونم برای ارتقا ازشون استفاده کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در نظر گرفته می شود ولی به عنوان حداقلهای مورد نیاز لحاظ نمی شود. مثلا اگر در بندی شما باید ده امتیاز حداقل بگیرید نمی توانید قبل از استادیاری آن حداقل را تأمین کنید ولی در مجموع لحاظ می شود.

  50. علی علوی اصل
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من لیسانس حقوقم را همین خردادگرفتم از پیام نور یکی از شهرستانها.ارشدم شرکت کردم حقوق خصوصی هیج جا مجاز نشدم روزی ۵ساعت متوسطم درس خواندم.
    می خواستم باشما مشورت کنم:۱-یک بار دیگه ارشد دولتی شرکت کنم یا اگه ازادامسال قبول شدم قبول شدم برم؟
    ۲-یابرم سربازی بعد بیام ارشد بخوانم وهمزمان دنبال کار؟
    ۳-برم نظامی بشم وبی خیال وکالت وقضاوت وارشد؟
    لطفا شما مرا راهنمایی نمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مهم این است که بتوانید در امتحانات کانون یا قضاوت قبول شوید و الا ارشد که همه جا دنبال دانشجو می گردند که جیبش را خالی کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *