پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. حامد
    پاسخ

    سلام استاد
    طاعات و عباداتان قبول حق.
    من داوطلب ارشد حقوق خصوصی هستم بین دانشگاه شاهد تهران ودانشگاههای شهرستانها (مثل امام خمینی (ره) قزوین و رشت و همدان )کدام را ترجیح بدم؟
    ضمنا سطح دانشگاه شاهد چه جوریه دانشگاه معتبریه یا نه؟ ارزش مدرکش چه جوریه؟برای مصاحبه دانشگاه شاهد دعوت شده ام برم یا نه؟
    با نشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تهران ساکن هستید خب شاهد از آنها بهتر است.

  2. مهدی
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر ،با توجه ب کاهش دانشجو و زیان ده بودن واحدها، سایر عوامل، از لحاظ امنیت شغلی آیا استخدام هیات علمی پیمانی در دانشگاه آزاد و پیمانی شدن در وزارتخانه ها تفاوتی هست؟ سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی خوب شأنش بالاتر است.

  3. عسل
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،ببخشید،آیا با ارشد شیمی دارویی دولتی فردوسی با سن بیست وپنج سال میتوان عضو هییت علمی شد.معدل دوره لیسانس ۱۸فارغ التحصیل دانشگاه دولتی.آیا با مدرک ارشد شیمی دارویی می توانم شرکت دارو پخش بزنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کی به اشد نیاز دارد؟ اگر نیار دارند خب می شود.

  4. سجاد
    پاسخ

    باعرض سلام وادب
    خواهشمندانه تقاضای راهنمایی دارم.من الان سربازمعلم که درتاریخ/۹۶/۰۳/۳۰تمام میشم.لیسانس فزیک دارم.نمیدونم این یک سال سربازی که وقت لازم دارم چکارکنم.ارشدنمیدونم چی بخونم اخه باهراستادهای رشته خودم صحبت کردم میگفتندمهندس هسته ای اینده اش مشخص نیست .نمیدونم کارشناسی دوباره بخونم مثل حسابداری یا پرستاری. ………..یا ارشد رشته ای بخونم که بازارکارش خوب باشد.نمیخواهم اشتباهی که برای کارشناسی کردم دوباره انجام بدم.که الان بازارکارش درحدصفر.راهنمایی ام کنید.تا قدمی باچشم باز بردارم که هرتلاش لازم باشدانجام بدهم.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد غیر مرتبط فایده ای ندارد.

  5. سمیرا
    پاسخ

    با عرض سلام من لیسانس فقه و.حقوق اسلامی هستم .ایا میتوانم در ازمون وکالت شرکت کنم.با توجه به این مطلب که فقه حقوق و فقه و مبانی حقوق دو عنوان مجزا هستند؟؟!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مشکلی ندارد.

  6. محمد
    پاسخ

    با سلام
    سوالی داشتم از خدمت جنابعالی و آن هم اینکه، بنده در فراخوان جذب هیات علمی بورسیه دانشگاه آزاد شرکت کرده و دعوت به مصاحبه شده ام، به نظر جنابعالی با توجه به اینکه بنده چهار سال سابقه استخدام پیمانی در استانداری دارم؛ آیا شرکت در مصاحبه و احیانا قبولی در آن و در نهایت انصراف از شغل فعلی عقلایی و صحیح می باشد؛ و اینکه آیا بورسیه هیات علمی دانشگاه آزاد امنیت شغلی دارد و با بورسیه هیات علمی دانشگاه دولتی به لحاظ حقوقی و امنیت شغلی تفاوت دارد؟ با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توکل به خدا بروید هیات علمی شوید.

  7. رضا
    پاسخ

    با سلام
    ببخشید استاد،امکانش هست پردیس فارابی دکترای تجارت و سرمایه گذاری بین الملل بیاره؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله

  8. س
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرانقدر
    آیا امکان ادامه تحصیل همزمان در دو گرایش از یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟ امکان ادامه تحصیل همزمان در دو رشته مجزا چطور؟ منع
    قانونی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی دارد ولی خب خیلی از دانشگاه ها با مشکلات مالی و کمبود دانشجو روبرو هستند و آنها فقط دنبال پول شما هستند اگر هزار تا رشته را هم بخواهید هم زمان بخوانید آنها استقبال می کنند.

  9. مرتضی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب .
    ۱.بنده در گرایش حقوق عمومی امتحان ارشد دادم.
    ۲.رشته «حقوق دادرسی اداری» در «دانشگاه علوم قضایی» (روزانه ولی غیر بورسیه) پذیرفته شده ام.
    ۳.هدفم ادامه تحصیل در مقطع دکتری است.
    به نظر جنابعالی :
    ۱)با توجه به هدفم و اینکه نام این رشته گرایش هنوز جا نیفتاده، در این رشته ثبت نام کنم یا بمانم مجدد سال دیگر امتحان بدهم ؟
    ۲)آیا مدرک علوم قضایی اعتبار و ارزش علمی در زمان مصاحبه دکتری دارد ؟
    ۳)ممکن است بفرمایید به نظر شما بین علوم قضایی / پردیس فارابی / علامه طباطبایی به ترتیب کدامیک ارجحیت دارد؟
    اگر پاسخ بدهید منت گذاشته اید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر چند رشته ای نیست که چنگی به دل بزند ولی بنظرم ادامه بدهید. ۲- خوب است. ۳- خب از لحاظ علمی بنظرم فارابی، بعد این دو در ردیف واحد هستند.

  10. محمد حسن
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید. من سوالاتی دررابطه با مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق داشتم.
    بازار کار واینده شغلی گرایش حقوق عمومی چگونه است؟
    بازار کار و اینده شغلی گرایش حقوق بین الملل چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با این دو رشته شما کار مرتبطی نمی توانید پیدا کنید البته ارشد به شما کمک خواهد کرد که در کار وکالت و قضاوت و کارهای حقوقی خب با کیفیت بهتری حضور داشته باشید ولی اگر دنبال تخصص و کار مرتبط هستید خب کار مرتبط با این دو رشته خیلی زیاد نیست.

  11. طایفه نسکینی
    پاسخ

    با سلام وعرض خسته نباشید خدمت استاد محترم
    ضمن ارزوی قبولی طاعات وعباداتتون،استاد سوالی که از محضرتون داشتم اینه که متاسفانه از دانشگاهی دارم فارغ التحصیل میشم که طول۴سال دروه کارشناسی واحد مهمی مثل زبان تخصصی برای رشته ای چون راهنمایی ومشاوره ندادن الان که میخان برای ارشد اماده شم طبق پیشنهاد اکثریت تصمیم دارم ۵۰۴واژه را بخونم با چن تا کتاب زبان رشته خودم که توکاربردی بودنشون شک دارم وبه همین دلیل تصمیم دارم کنکور ارشد ۹۷یعنی یک سال دیرتر شرکت کنم.چون استاد پایه زبان اصلا خوب نیست از طرفی اطرافیان میگن ۵۰۴وازه کفاف میده اما من فکر بعدشم فردا که وارد دانشگاه شدم دیگه مقطع ارشد دوره کارشناسی نیست ،این زبان بلد نبودن کار دستم خواهد داد نه؟؟؟باسپاس فراوان از محضر شما استاد ارجمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا باید روی قبولی ارشد تمرکز کنید و زبان یک درس است و ممکن است خیلی تقش تعیین کننده نداشته باشد.

  12. شیما
    پاسخ

    عذر می خوام استاد اصلا چیزی به اسم بورسیه شدن ان هم در مقطع دکتری دانشگاههای دولتی تهران وجود دارد یا خیر.واگر وجود دارد شرایطش به چه ترتیبی است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعضا وجود دارد و اعلان عمومی می شود.

  13. شیما
    پاسخ

    با سلام خدمت جنابعالی و خداقوت بنده دارای مدرک کارشناسی فلسفه از دانشگاه الزهرا و ارشد روانشناسی ازاد هستم.سوال بنده این است که ایا دانشگاههای دولتی در تهران در مقطع دکتری اگر در مقطع ارشد رزومه ی قوی ای داشته باشم بنده را جذب می کنند یا خیر.وبرای داشتن یک رزومه خوب و عالی لطفا راهنمایی بفرمایید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  14. بهنام
    پاسخ

    باسلام واحترام
    نمازوروزتون قبول
    من مدرک دیپلمم ریاضی هست والان درکاردانی رشته حسابداری میخونم میتونم بعد تموم شدن در رشته کارشناسی حقوق بخونم واگه محیا هست کدام رشته شاخه وکالت هست
    ودرآینده بازار خوبی داره!؟
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با یک کارشناسی نیم بند حقوقی به جایی نمی رسید.

  15. خلیلی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات؛

    ۱- جناب دکتر اگه برای دکتری بورس اعزام به خارج قبول شویم و مدرک زبان داخلی msrt هم داشته باشیم، آیا برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور حتماً لازم است مدارک زبان بین المللی هم بگیریم ؟
    ۲- یعنی هیچ کشوری مدرک msrt را قبول ندارد یا اینکه میشود دانشگاه های خارجی را هم پیدا کرد که همین مدرک msrt کفایت کنه؟
    آخه داخل دفترچه سازمان سنجش برای متقاضیان بورس خارج از کشور نمره msrt را هم مورد پذیرش قرار داده ولی مدرس یکی از آموزشگاه های زبان انگلیسی به من گفت msrt را هیچ کشوری قبول ندارد!!؟؟

    با سپاس؛ ارادتمند: خلیلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تافل یا ایلیتس باید داشته باشید.

  16. اکرم
    پاسخ

    سلام من لیسانس مهندسی صنایع از دانشگا پیام نوربجنورد با معدل ۱۳ هستم میخوام ارشد رشته فیزیک گرایش کیهان شناسی برم و تصمیم دارم اگه بشه دکترا رو بورسیه بگیرم .میخواستم ببینم اینکه رشته کارشناسی ام مرتبط نیست برای بورسیه مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم قدری دارید خوش بینانه و غیر واقعی به آینده نگاه می کنید.

  17. ایمان
    پاسخ

    سلام علیکم
    استاد شیروی،بنظر شما برای گرایش حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بهتر است یا دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است.

  18. غزاله
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    آقای دکتر می خواستم بپرسم که شرایط پذیرش بدون آزمون برای مقطع دکترا شامل حال بنده می شود؟ معدل کارشناسی ارشدم ۱۹ و رشته روان شناسی عمومی دانشگاه غیرانتفاعی خاتم تهران هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله اگر دو مقاله پژوهشی حداقل داشته باشی

  19. پریسا 71
    پاسخ

    با سلام ،درود و خداقوت بابت اینکه به تک تک سوالات پاسخگو هستید
    بنده ۲۳ساله و کارشناسی علوم کشاورزی از دانشگاه پیام نور میباشم ، بخاطر خیلی مسایل از اهداف و درس اونجوری که واقعا توانایی داشتم دور موندم . جناب دکتر ایا بنده واسه ارشد رشته باغبانی و بعددکترا….وقتمو صرف کنم یا کنکور تجربی و قبولی تو رشته های دکتری تلاشمو وقتمو بزارم؟ عاشق پیشرفت و خدمت به جامعه ام هستم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر عاشق هستید باید قدری به عقب برگردید.

  20. zbaba
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشد
    من لیسانس حسابداری دارم و با توجه به علاقه بسیارم در دروس حقوقی و مالی رشته حقوق مالی – اقتصادی را در مقطع ارشد انتخاب کردم. البته من فکر می کردم در این رشته دروس مالی به نسبت مساوی با دروس حقوقی تدریس می شود که اینطور نبود. برای دکترا می خواهم رشته حقوق مالی را ادامه بدهم ولی از طریق رشته مدیریت مالی. آیا این مورد کار من را برای آزمون دکترا سخت نمی کند؟ و آیا دلیل این نمی شود که در مصاحبه امتیاز لازم را بدست نیاورم. البته پایان نامه دوران کارشناسی ارشدم به مسائل مالی بیشتر پرداخته ام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خب کمی مشکل می کند ولی غیر ممکن نمی کند.

  21. محمد حسن
    پاسخ

    با سلام خدمت شما و خسته نباشید. میخواستم بدونم بازار کار گرایش حقوق عمومی چگونه است؟
    چون من بین گرایش حقوق عمومی و گرایش حقوق جزاوجرم شناسی نمیدانم کدام را باید انتخاب کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان این است که با ارشد حقوق عمومی شغل خاصی پیدا خواهید کرد من چنین کاری را سراغ ندارم ولی اگر جزا و جرمشناسی بخوانید حداقل در وکالت یا قضاوت در پرونده های کیفری می تواند به کار شما بیاید.

  22. مریم
    پاسخ

    سلام..خسته نباشید..من لیسانس ریاضی دارم از دانشگاه رازی کرمانشاه..میخواستم بدونم از لحاظ کاری پیشنهاد میکنید ارشد اقتصاد بخونم یا مدیریت یا حسابداری؟ و اینکه نظرتون راجب اینکه همزمان با ارشد همون رشته رو تو پیام نور لیسانسشو بگیرم چیه؟ اخه ریاضی واقعا خستم کرده و دوس ندارم ادامه بدم چون بازارش کلا صفره…و اینکه اگه بعدها بخوام واسه دکتری خارج برم کدوم ازین سه تا رشته که گفتم بهتره کلا… ممنون از پاسخگویی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم از ابتدا لیسانس رشته ای را که علاقه دارید شروع کنید. حسابداری عملی تر از آن دو است.

  23. معصومه دوری اشکذری
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر و تشکر برای راهنماییهاتون
    من لیسانس حقوق از پیام نور و لیسانس روابط بین الملل از آزاد دارم ،در کنکور ارشد امسال شرکت نکردم ولی برای رشته حقوق اقتصادی و تجاری بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد متقاضی ثبت نام دردانشگاه پردیس کیش هستم،و متوجه شدم که پذیرششون با انجام مصاحبه و در صورت لزوم آزمون اختصاصی هست،با توجه به اینکه در پیام نور متاسفانه بیشتر آزمونها بصورت تستی هست و من از لیسانس روابط بین المللم۱۳ سال گذشته ،برای آمادگی در مصاحبه به غیر از دروس تجارت و بین الملل و متون حقوقی ،شما چه منبعی رو معرفی میکنید و آیا به نظرتون من میتونم در این رشته موفق باشم ؟و سوال دیگه اینکه پردیس کیش به نظرتون معتبر هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اگر قدری درسهای لیسانس را مرور کنید مشکلی نباشد. حقوق قراردادها

  24. امیر
    پاسخ

    با عرض سلام
    من کارشناسی ارشد مکانیک میخونم..ولیسانس مکانیک دارم.میشه در کنار خوندن کارشناسی ارشد مکانیک در یک دانشگاه دولتی کارشناسی ارشد مدیریت هم بخونم؟؟!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل هم زمان منع دارد و فایده هم ندارد. یک ده آباد بهتر از هزار شهر خراب.

  25. پورمحمدی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز
    می خواستم نظر استاد را در رابطه با رشته فقه و حقوق اقتصاد بدانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته ای است که در پردیس فارابی فقط راه اندازی شده است.

  26. پریسا .. نشسته در غبار !
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی عزیز
    در مورد انتخاب بهتر در مورد آینده می خواستم باهاتون مشورت کنم ..
    لیسانسم رو مدیریت بیمه ی اکو خوندم دانشگاه علامه طباطبایی
    هم می تونم
    ۱: زبان انگلیسیم رو قوی کنم و در یکی از رشته های بیمه ،مثل اتکایی متمرکز شم و مدرک چارتر رو بگیرم
    ۲ : ارشد حقوق تجارت بین الملل و همزمان با آن پیام نور لیسانس حقوق بگیرم
    ۳ : ارشد و دکتری روانشناسی بالینی !

    چیزی که از همه جالبتره دوست دارم فیلم نامه نویسی رو جدی داشته باشمش ..
    یعنی دارم دوره هاهش رو می گذرونم ..
    و چیز دیگه اینکه بخاطر اینکه اعضای خانواده م تحصیلات بالایی دارن – پزشکی و مهندسی برق و .. – پرستیژ کاری برام مهمه ..

    خیلی فضا غبارآلود شده .. و نمی خوام در غبار نشسته باشم
    عقل مندانه ترین راه کدام است ؟
    خودم گیج گیجم .. نمی تونم تصمیم بگیرم ..
    ازم نخواین که تکلیفم رو با خودم روشن کنم چی می خوام ! شما بگین چی خوبه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولویت با همان ۱ هست ولی اگر خواستی حقوق بخوانی اول برو کارشناسی بخوان و بعد ارشد هم زمان درست نیست.

  27. وحید
    پاسخ

    سلام علیکم با سپاس از آقای دکتر عزیز من دادیار هستم. به نظر شما برای ارشد حقوق خانواده به کارم می آید یا اسناد و قراردادهای تجاری.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید دومی بهتر باشد.

  28. بهمن
    پاسخ

    باعرض سلام وادب
    ببخشید استاد دانشجوی ارشد خصوصی دانشگاه فردوسی هستم موضوع پایان نامه بنده بازاریابی شبکه ای سالم هست درخواست راهنمایی و معرفی چند منبع رو داشتم ودر ضمن میخواستم بدونم پایان نامه تجارت شبکه ای که با راهنمایی شما دفاع شده را چطور میتونم . تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کتابخانه دانشگاه تهران وجود دارد که می توانید مراجعه کنید.

  29. میثم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی
    ببخشید می خواستم بدونم
    ۱_بین شبانه دانشگاه تهران و روزانه دانشگاه مازندران در رشته فقه و حقوق در مقطع دکترا کدوم ترجیح داره
    ۲_ایا شبانه دکتری در مدرک ذکر می شه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱-دانشگاه تهران ۲- خیر

  30. مرتضی
    پاسخ

    درود بر شما،بنده ارشد عمران گرایش سازه دارم آیا میتونم در مقطع دکتری مدیریت پروژه بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر آزاد باشد شاید بتوانید

  31. عاطفه
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید…
    من کارشناسی آمار با کهاد علوم کامپیوتر از دانشگاه دامغان اخذ کرده ام یعنی با رشته ریاضی و علوم کامپیوتر در یک دانشکده به نام دانشکده علوم ریاضی بوده ایم و بنده تمام دروس اختیاری ام را شامل ۳۰ واحد می شود را از گروه علوم کامپیوتر اخذ کرده ام و در نهایت با کهاد این رشته فارغ التحصیل شده ام و هم اکنون ارشد علوم کامپیوتر را در دانشگاه تهران می خوانم … اگر دکتری این رشته را نیز بخوانم با توجه به اینکه کارشناسی بنده متفاوت اما تا حدودی مرتبط بوده است ایا شانسی برای هیات علمی شدن دارم یا خیر؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب ملاک مدرک است. می تواند در شرایط مساوی با رقبای شما، باعث حذف شما بشود.

  32. mahdi
    پاسخ

    سلام، وقت بخیر
    از لحاظ برتری بین دانشگاه ها ( بهشتی، تهران، علامه) در تجارت بین الملل هر کدام از این سه مورد در چه مرتبه ای قرار دارند؟ با لحاظ اینکه محل تحصیل این رشته در دانشگاه تهران در پردیس فارابی قرار دارد آیا این موضوع در کیفیت اساتید موثر است یا فرقی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مشکل رفت و آمد به قم را نداشته باشید، پردیس فارابی بهتر است.

  33. یاسین
    پاسخ

    با سلام،
    من رتبه ام در اشد یه جوری هست که ،با چن نفر ،روزانه دانشگاه تهران نمیارم ولی رتبه ام به نوبت دوم میرسه،در رشته مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست،چون بازار کار این رشته در ایران خوب نیست،به نظر شما خواندن این رشته ،در نوبت دوم ارزش دارد،چون نام دانشگاه تهران روشه،اگه بخوانم بهتره ،تا دکتری در خارج از کشور ادامه بدم ،

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر با لیسانس کار مناسبی پیدا می کنید بهتر است بروید دنبال کار. اگر نه خب چاره ای جز بیکاری یا رفتن به مدارک بالاتر نیست بلکه شغلی پیدا شود در آینده

  34. مهران
    پاسخ

    عذر میخوام آقای دکتر یک دانشجوی دکترا یا یک دکتر در حال حاضر غیر از هیئت علمی دانشگاه، چه شغلی میتونه داشته باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خب دکتر می شود خودش یک کار است این روزها

  35. مهران
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر. آقای دکتر بنده دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی هستم و لیسانس اقتصاد دارم. بین یک دو راهی خیلی بد گیر کردم. به نظرتون با توجه به این که جزو استعداد درخشان دانشگاه هستم بلافاصله وارد دکترا بشم یا برم دنبال سربازی و کار؟ اگر وارد دکترا بشم با این حجم زیاد متقاضیان هیئت علمی میتونم امیدی داشته باشم؟ میترسم اخرش بشم یک دکتر بیکار!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانید مستقیما وارد دانشگاه شوید خوب بروید دکتری را بخوانید.

  36. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر/سوالی داشتم/به طور مثال در مدنی، کتابهای متعددی برای ازمون وکالت پیشنهاد می شود؛ در برخی مسائل دیدگاه های مولفان با یکدیگر تفاوت دارد. در آزمون هم نمی گویند فلان سوال را با توجه به نظر استاد… پاسخ دهید.چگونه باید این دروس را بخوانیم که در آزمون سردرگم نشویم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی به مباحث تسلط پیدا کنید خودتان راحت می توانید جواب بدهید.

  37. کیانا
    پاسخ

    سلام استاد.خسته نباشی
    یه سوال داشتم خدمتتون
    من وکیلم میخواستم بدونم تجارت بین الملل در وکالت و کارم کاربرد داره یا برم خصوصی یخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است تا کجا قبول شوید.

  38. حسینی
    پاسخ

    سلام
    دانشجوی ارشد it دانشگاه مالک اشتر، امکان پذیرفته شدن در مصاحبه دانشگاه های سطح اول مثل تهران و امیرکبیر رو داره؟ من در حال مطالعه برای کنکور دکتری سال دیگه هستم. به نظرتون اگر رتبه خوبی بیارم دانشگاهم در نتیجه مصاحبه دکتری تاثیر نداره؟ هدف من عضو هیئت علمی شدن هست و به همین دلیل قصد تحصیل در دانشگاه های تراز اول تهران را دارم.
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله احتمالش هست.

  39. salman
    پاسخ

    سلام
    اوقاتتون بخیر
    بعد از زبان انگلیسی کدام زبان برای یادگیری خوبه ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا بهتر است یک زبان را تسلط کامل داشته باشید تا دو زبان نیمه کاره. زبان دوم را باید بر اساس نیازتان انتخاب کنید مثل فرانسه یا آلمانی.

  40. ندافی
    پاسخ

    باسلام و وقت بخیر؛ بنده عضو مربی مرکز پژوهشی هستم .سال ۹۳ پردیس دکتری قبول شدم اما به دلیل دیدگاه منفی رؤسای سازمان در مورد پردیس، دی ماه ۹۴ با وجود قبولی در امتحان جامع انصراف دادم و در کنکور اسفند ۹۴ شرکت کردم و در مصاحبه همان دانشگاه در مقطع روزانه دعوت شدم و به احتمال زیاد در پذیرش نهایی، پذیرفته خواهم شد، سوالی که از حضورتان دارم این است که آیا ملاک یک سال محرومیت از کنکور دکتری شخص انصراف دهنده، سال قبولی در آزمون یعنی (سال ۱۳۹۳) است یا سال انصراف(۱۳۹۴) . چون بنابه آنجه که در دفترچه آزمون دکتری نوشته شده است فردی که در آزمون دکتری در هر مقطعی (روزانه،شبانه و پردیس) پذیرش نهایی می شود از کنکور سال آینده محروم خواهد شد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم مشکلی ایجاد شود.

  41. احمدرضا
    پاسخ

    استاد عزیز
    با عرض سلام و قبولی طاعات وعبادات
    اگر فردی جرم دیگری مثلا درباره قتل شبه عمد درتصادف بعهده بگیرد و طول حبس بکشد بعدا اثبات شود که فرد بزهکار دیگری بوده مانند برادر فرد غیربزهکار و اولیای دم از بزهکارواقعی دوباره شکایت کنند آیا دوباره موضوع رسیدگی و مجازات میشود؟آیا فرد غیربزهکار می تواند طرح دعوی ضرروزیان مادی ومعنوی بابت حبس ومجازات نماید؟ محبت کنید و طبق قانون جدید مجازات وایین دادرسی کیفری۱۳۹۲ بیان فرمایید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تصادف معمولا منجر به دیه می شود و یک مجازات نقدی اگر مقصر باشد. بنابراین اگر دیه را نگرفته باشند می توانند علیه مجرم واقعی طرح دعوی کند.

  42. مهسا
    پاسخ

    سلام دکتر..ببخشیدمن مجددا مزاحمتون میشم من مهندسی پزشکی رودوس دارم بدون تحقیق این رشته رو انتخاب کردم ولی وقتی واردش شدم بهش علاقه پیداکردم مخصوصا دروس تخصصی ولی فقط علاقه شرط نیس من توی شهرستان کوچیک زندگی میکنم ک اصلا کاری واسه این رشته وجودنداره امسال ارشد دادم ولی چون ن خونده بودم گذاشتم واسه سال بعدالان نتایج اومد رتبم۳۲ شده ولی نمیدونم باید چیکارکنم خیلی سرگردونم ببخشید خیلی وقتتونو گرفتم اگه وقت کردیدمجددانظرتونوبگین تشکرازلطفتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تغییر رشته باعث ایجاد شغل در این اوضاع بیکاری نخواهد بود.

  43. نادر
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام
    با تشکر از لطف جنابعالی ، استاد محترم ، فردی علیه من در یک دادگاه حقوقی اقامه دعوا ( دعوای مطالبه مابقی ثمن و پرداخت خسارت ) کرد که در حوزه قضایی محل اقامت من نبود ، همانگونه که استحضار دارید برابر نص صریح قانون آیین دادرسی مدنی ماده ۱۱ دعوا باید در دادگاهی اقامه شود که خوانده در حوزه قضایی آن اقامتگاه دارد ، بنابر این من طی لایعه ای ضمن ایراد از عدم صلاحیت دادگاه ، نسبت به موارد اعلامی از خود نیز دفاع کردم و با توجه به مشکلی که داشتم ( فرصت شرح آن نیست ) در جلسه دادگاه شرکت نکردم و فقط لایحه دادم ، به امید اینکه دادگاه با توجه به عدم صلاحیت ، و صراحت قانون ، رسیدگی را به دادگاه صالح ارجاع می دهد اما اینطور نشد و بدون توجه به آن و لایحه تقدیمی ضمن محکومیت من به وارد بودن تمام خواسته های طرف مقابل رای داد و من مجبور به تجدیدنظر خواهی شدم ودر لایحه دفایی مجدداً
    عنوان نمودم که دادگاه رسیدگی کننده فاقد صلاحیت بوده و …… خلاصه اینکه متاسفانه در آنجا نیز موضوع نادیده گرفته شد و با توجه به لایحه و مستندات ، برخی از موارد در رای اصلاح و رای صادره از دادگاه بدوی تاٌیید و پرونده عودت گردید . حال سوال من از محضر حضرتعالی این است که آیا می توانم با توجه به ماده ۳۷۱ آیین دادرس مدنی در خواست فرجام خواهی کنم . با تشکر از وقتی که گذاشته وبه هموطنانتان کمک می کنید ( بدون چشم داشت ) . بسیار سپاس گذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیهوده است ولی اگر خواستید اقدام کنید.

  44. فارغ التحصیل دانشگاه آزاد
    پاسخ

    سلام ببخشید استاد من یک سوال از خدمت شما داشتم میخواستم نظر شما رو بدونم راستش استاد من واسه مصاحبه دکتری با آزمون دانشگاه آزاد دعوت شدم و از طرفی من یه دونه مقاله ژورنال دارم که اسم من در مقاله خودم به عنوان نویسنده دوم هستش و اسم استاد راهنمام به عنوان نویسنده سوم هستش منتها اسم یک نفر دیگه رو توی مقاله ام به عنوان نویسنده اول آوردم که اون نفر اول در عوض اینکار کل هزینه چاپ مقاله ژورنال من رو پرداخت کرده البته این کاربعد از پیشنهاد خودم به دلایل وضعیت نامناسب مالی در اون زمان و با تایید و توسط خوده استاد راهنمام انجام شده و اون نویسنده اول رو هم خوده استاد راهنمام برام پیدا کرده و به من معرفی کرده و من هم قبول کردم که استاد راهنمام اسم اون فرد رو به عنوان نفر اول در مقاله ام ذکر کنه از طرفی این مقاله ژورنال که استخراج شده از پایان نامه ارشدم هستش و من خودم نیز فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستم ولی من مقاله ام رو به اسم یک دانشگاه سراسری ثبت و چاپ کردم چون استاد راهنمای من در حقیقت هیئت علمی اون دانشگاه سراسری هستش و از طرفی اون نویسنده اول که هزینه چاپ مقاله رو پرداخت کرده هم اون فرد و هم استاد راهنمام از من خواستند که مقاله رو بایستی به اسم اون دانشگاه سراسری چاپ کنیم و به نوعی من توی این مقاله ژورنال ام هیچ اسمی از دانشگاه آزادی که ازش فارغ التحصیل شدم نبردم حالا به نظرتون من به این مقاله ژورنال توی جلسه مصاحبه دانشگاه آزاد اشاره کنم یا اینکه اشاره نکنم چون به نظرم اگه به مقاله ژورنالم اشاره کنم و پرینت مقاله چاپ شده ژورنال رو اگه اساتید دانشگاه آزاد ببینند می ترسم برام بد بشه و کلا من رو به خاطر اینکه مقاله ام رو به اسم دانشگاه سراسری چاپ کرده ام و مقاله رو به اسم دانشگاه آزاد چاپ نکرده ام توی مصاحبه ردم کنند و از طرفی به خاطر آوردن اسم یک نفر دیکه به عنوان نویسنده اول در مقاله ام به خاطر پرداخت هزینه چاپ مقاله این ذهنیت رو در اساتید به وجود بیاره که که وقتی من نتونستم هزینه چاپ مقاله خودم رو پرداخت کنم چه جوری میخوام این همه شهریه دانشگاه آزاد رو پرداخت کنم حالا با این توصیفات به نظر شما من به این مقاله ژورنال توی جلسه مصاحبه اشاره کنم یا اینکه اشاره نکنم؟
    البته من در انتها این روهم بگم که من بعد دوسال از این ماجرا من دوتا مقاله از همین مقاله ژورنالم درست کردم و در یک کنفرانس بین المللی داخل کشور به چاپ رسوندم و اسم دانشگاه آزادی که ازش فارغ التحصیل شدم رو به عنوان دانشگاه خودم توش بیان کردم و هم اینکه اسم خودم هم در این مقالات کنفرانسی به عنوان نویسنده اول هستش و اسم استاد راهنمام به عنوان نویسنده دوم هستش و اسم هیچ فرد دیگه ای در این مقالات کنفرانسی ذکر نشده و محتوای این مقالات کنفرانسی من بالای ۹۵ درصد با محتوای مقاله ژورنالم کاملا شباهت داره برای همین موندم فقط همین مقالات کنفرانس بین المللی داخل کشور رو توی جلسه مصاحبه همراه خودم ببرم یا اینکه اون مقاله ژورنال رو هم به همراه این مقالات کنفرانس بین المللی با خودم ببرم؟
    برای همین نمیدونم اگه ببرم واسم بد میشه یا اینکه فرقی واسم نداره؟
    استاد نظر شما چی هستش؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم طرح این مسایل در جلسه مصاحبه می تواند تأثیر منفی داشته باشد.

  45. دینا
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید اقای دکتر.من دانشجوی ارشد دانشگاه غیرانتفاعی پرندک رشته حسابداری هستم.معدل لیسانسم هجده پیام نور تهران و معدل ارشدم شانزده .به نظرتون با فرض اینکه من با رتبه بالا ازمون دکترا رو قبول بشم ،احتمال اینکه تو مصاحبه دکترا قبول بشم چقدره؟!!!اخه شنیدم که اصلا دانشجوهایی بااین سوابق تحصیلی رو قبول نمیکنن! میخاستم بدونم که اگه قبول نمیکنن درگیر کارهای پژوهشی و ترجمه و تالیف کتاب نشم و وقت خودمو تلف نکنم !!!
    و اینکه ایا من بعد گرفتن مدرک ارشدم شانس تدریس در دانشگاه ،حق التدریسی رو دارم یا خیر!
    ممنون میشم جواب بدید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب معمولا مصاحبه مستقل از نمره کتبی شما برگزار می شود ولی خب بی تأثیر هم نیست اگر رتبه های بالا داشته باشید.

  46. مریم
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی از دانشگاه قم با معدل ۱۳/۹۰ و ارشد دانشگاه الزهرا با معدل ۱۵/۵ آوردم
    حالا میخوام دکترا شرکت کنم
    به نظرتون بعد از دوره دکترا من میتونم با توجه به پایین بودن معدلم عضو هئیت علمی بشم ؟؟ و برای چه دانشگاه هایی میتونم؟؟
    برای عضو هیئت علمی شدن باید چکار کرد؟؟
    و آیا دانشگاه ها بعد از اسل ها تدریس استادشون را هئیت علمی میکنند یا نه؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است حداقل را نداشته باشید.

  47. ایمان
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ، من دانشجوی کارشناس ارشد علوم سیاسی هستم می توانم برای دکترا رشته روابط بین الملل بخونم …؟ یا حتما باید هم رشته خودمو بخونم تو دکتری ؟؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر آزاد باشد شاید اشکالی پیدا نشود ولی دولتی بعید میدانم قبول شوید.

  48. فهیمه
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر
    بنده ۲۹ سالمه . لیسانس حقوق از شهید بهشتی گرفتم. ارشدم رو تجاری اقتصادی دانشگاه تهران. وکیل هم هستم. علاقه مندم برای عضویت هیئت علمی در دانشگاه های تهران تلاش کنم. به نظر شما این مهم با اخذ دکتری حقوق بانکی یا حقوق تجارت بین الملل یا حقوق شرکت ها از دانشگاه های اروپا میسر میشه؟ به نظر شما ارزش داره ۴ سال زمان و هزینه براش مصروف بشه؟ یا کلا فراموش کنم و بچسبم به وکالت ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در تهران پذیرش هیات علمی خیلی به سختی انجام می شود و نمی توان مطمئنا از آن صحبت کرد.

  49. سینا
    پاسخ

    با سلام
    بنده دانشجوی رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی در بهترین دانشگاه ایتالیا ( از نظر وزارت علوم ) هستم و قصد دارم برای انتقال به دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی اقدام کنم ( بنده شرایط موجود انتقال را دارا میباشم شرایطی که در سایت ذکر شده ) اما دو سئوال هنوز برای من بی جواب مانده سئوال اول مربوط میشود به مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی بنده که در رشته ریاضی فیزیک بوده و از نظر معدل در سطح پایینی قرار دارد .سئوال من از جنابعالی در مورد درصد اجتمال پذیرش بنده در دانشگاه تهران میباشد ؟ اما نکته دوم یا سئوال دوم در مورد میزان شهریه ی احتمالی بنده در صورت پذیرش میباشد به این دلیل این سئوال را پرسیدم که در سایت ذکر شد میزان احتمالی شهریه بستگی به نظر هیت امنا دانشگاه دارد .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شهریه شما در حد شهریه شبانه محاسبه می شود ولی اخذ شما به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران قدری غیر محتمل است.

  50. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام
    پیش نیاز های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران پردیس فارابی
    معمولا در چه روزها یی تشکیل میشود ؟ با توجه به شرایط کاریم می خواستم بدونم چه روزها قطعا خالی است؟(رشته الهیات )
    با تشکر فراوان از استاد عزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی از این جزئیات ندارم. بستگی دارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *