پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. علی اکبر
    پاسخ

    سلام و عرض ادب. بنده قبلا در نوبت دوم در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کردم ولی متاسفانه به دلیل مشکلاتی دو ترم مشروط و از دانشگاه اخراج شدم . من دوباره کنکور ارشد دادم و رتبم هم خوبه و از دانشگاه قبول میشم و به امید خدا از مهرماه باید برم سر کلاس ولی تاریخ ترخیص کامل از خدمتم یکم آبان ماهه وتا خدمتم تموم نشه نمیتونم ادامه تحصیل بدم. میخواستم بدونم من اجازه ثبت نام در دانشگاه رو دارم؟ مشکلی از این بابت برام پیش میاد؟ خواهش میکنم راهنمایم کنید خیلی استرس دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره ثبت نام شما منوط به ترخیص است.

  2. Ml
    پاسخ

    با سلام
    آیا سابقه تدریس یک درس پایه در رشته کامپیوتر در یک دانشگاه بسیار بسیار سطح پایین نکته مثبتی در رزومه برای اپلای محسوب می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی تأثیر ندارد.

  3. حمید
    پاسخ

    با سلام و احترام
    جناب دکتر سوالی کرده بودم جواب نگرفتم؛با معدل ۱۶ حقوق دانشگاه مازندران(دولتی) می توان امیدی به گرفتن بورس داشت از کشور های انگلیسی زبان (آمریکا بیشتر) یا حتی اروپایی ؟مولفه های مثل مقاله یا نمره زبان بالاتر میتوانند تاثیر گذار باشند و جبران کننده ؟ و اینکه بعد از پایان تحصیلات امید به کار و اقامت در اروپا بیشتر است یا امریکا؟
    با تشکر از شما که وقت می گذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه خیلی محدود داده می شود و رقابت برای کسب آن در سطح جهانی است. ولی طبیعتا نمره بالای زبان و داشتن مقاله در مجلات معتبر (نه مجلات پولی که این روزها یک عده متقلب دنبالش هستند) می تواند خیلی کمک کند. ولی در هر حال خیلی به بورسیه نمی توان امید بست.

  4. مجتبی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    بنده ترم ۷رشته ی مهندسی نفت-حفاری و استخراج هستم
    و می خوام ارشد شیمی پلیمر بخوانم
    نظر شما در این رابطه چیست

    ایا در حال حاضر شیمی بازار کار بهتری دارد
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم.

  5. محسن
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    با تشکر از شما بابت وقتی که برای دانشجویان می گذارید..قبلا هم از وجود نازنین شما استفاده کردیم
    آقای دکتر دارم برای دکتری مدیریت تلاش میکنم..چندتا سوال داشتم ممنون میشم جواب منو بدید..
    ۱.من زبان انگلیسیم خوبه آیا دانستن زبان دوم برای مصاحبه تاثیره داره برم سراغش؟
    ۲.چون میخام روزانه قبولشم باید روزمه مو تقویت کنم یا تلاشمو بیشتر در رتبه اوردن در ازمون سنجش بذارم؟
    ۳.سوالات دوستان رو خوندم بیشتر درمقطع دکتری دنبال هیت علمی شدن هستن ایا بازار کار محدود میشه که باید دنبال هیت علمی باشیم فقط؟؟؟
    سپساگزارم از شما جناب دکتر
    درپناه حق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تأثیر آنچنانی ندارد و بهتر است خودتان را برای درسها آماده کنید. ۲- هر دو ۳- خب دکتری بیشتر برای تحقیقات و کارهای دانشگاهی است.

  6. ماما
    پاسخ

    سپاس از پاسخگوییتون،اقای دکتر استخدام بودن در بیمارستان دولتی مانع هیعت علمی شدن در دانشگاه نمیشود ؟ در هر دوجای دولتی (هم بیمارستان هم هیعت علمی دانشگاه)میتوان همزمان مشغول بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو شغله؟ نمی توان دو کار تمام وقت با هم داشت. می توانید یکی تمام وقت و دیگری نیمه وقت باشید.

  7. افسانه
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی خودم رو در رشته مهندسی برق مخابرات از دانشگاه سراسری تبریز با معدل بالای ۱۷ گرفتم و در ادامه کارشناسی ارشد خودم رو در رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه سراسری تبریز و باز با معدل بالای ۱۷ اخذ کرده و اکنون هم دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی در همین دانشگاه هستم. میخواستم بدانم صرف اینکه رشته من در مقطع کارشناسی متفاوت بود به چه میزان در شانس جذب هیات علمی شدن من تاثیرگذار خواهد بود؟؟؟؟
    در ضمن بنده سهمیه شاهد هم دارم. این مورد چقدر تاثیر مثبت می تواند در جذب هیات علمی داشته باشد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم نداشتن لیسانس مشکل جدی شما خواهد بود.

  8. عامری
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد,بنده ۳۳ سال سن دارم و مدرک سطح یک حوزه دارم و در حال ادامه تحصیل در سطح دو حوزه می باشم اما چون به درس حوزه بیشتر از این علاقه ندارم با همان مدرک سطح یک حوزه که معادل فوق دیپلم دانشگاه می باشد می خواهم حوزه را رها کرده و با گرفتن مدرک کارشناسی ناپیوسته برای ارشد در رشته فلسفه وکلام اسلامی ادامه تحصیل بدهم اگرخوش بینانه نگاه کنیم و با فرض اینکه بتوانم در بهترین دانشگاه دکتری بگریم ایا با توجه به سنی که در زمان دکتری دارم می توانم عضو هیئت علمی بشوم یا بهتر است به فکر ادامه تحصیل در رشته ای باشم که عضو هیئت علمی شدن موضوعیت نداشته باشد .خدا شما را خیر بدهد که ما را راهنمای می کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا از لیسانس شروع کن و ثانیا خیلی راه طولانی در پیش دارید.

  9. س
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد,بنده در سن ۴۰ سالگی موفق به گرفتن دکتری می شوم ایا با این سن امکان عضو هیئت علمی شدن وجود دارد.تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست ولی کم است.

  10. مهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز جناب اقای دکتر شیروی
    و ضمن تشکر فراوان از کتب و اندیشه های علمی شما که بنده کاملا از ان بهره برده و می برم

    جناب دکتر بنده دانشجوی سال دوم کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم با توجه به این که امسال دکتری رشته حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین الملل در دانشگاه شهید بهشتی دایر گردیده به نظر شما برای قبولی باید دقیقا چه منابع و درس هایی را مطالعه کنم چرا که این رشته در دکتری اولین سال و منابع ان هم مشخص نیست

    در اخر هم اگر راهنمایی کنید که دکتری تجارت بین الملل بهتر است یا دکتری حقوق نفت و گاز چه از لحاظ اینده شغلی و جایگاه علمی و اموزشی در سال های اینده؟

    باتشکر از شما استاد عزیز و بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو رشته خوب هستند ولی پذیرش تجارت بین الملل خیلی محدود است و فعلا یک دانشگاه دارد در حالی که نفت و گاز سه دانشگاه هست. منابع را باید از درسهای آزمون بخوانید. کتابها و مقالات اینجانب بیشتر این مباحث را پوشش داده است.

  11. نیلوفر
    پاسخ

    سلام استاد عزیز،من کارشناسی و ارشدم رو زبان و ادبیات فارسی خوندم.دکتری زبانشناسی قبول شدم.آیا بعدا برای استخدام این مغایرت مدرک برام مشکل ساز نیست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی ندارد.

  12. تام
    پاسخ

    سلام وعرض ادب خدمت شما. استاد یک زحمت برای شما دارم خواهشمندم بفرمایید چه موادی از قانون حمایت خانواده مصوب۱۳۵۳ نسخ ضمنی شده اند؟ این یک معضل است که ارگانهای رسمی متاسفانه در مورد آن اظهارنظر دقیقی ندارند. باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتاب حقوق خانواده اینجانب مراجعه کنید که توسط سمت در حال انتشار است. در این کتاب کلیه قوانین و مقررات معتبر بررسی شده است.

  13. زهرا
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر من فارغ تحصیل کارشناسی صنایع از موسسه غیر انتفایی و فارغ تحصیل ارشد از دانشگاه فردوسی با معدل ۱۷ هستم همچنین چندین مقاله و پژوهشش و سمیناز انجام دادم میخواستم ببینم امکان جذب هیئت علمی در دانشگاه فردوسی را دارم ؟
    یا کارشناسیم مشکل ایجاد میکند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا باید دکتری بگیرید ولی شنیده ام که دانشگاه فردوسی سخت گیری می کند.

  14. رکسانا
    پاسخ

    سلام. وقتتون یه خیر.
    من دارای مدرک کارشناسی و ارشد در رشته ی زبان فرانسه هستم. مدت ده سال هم در کشور فرانسه بوده ام، اما موفق به اخذ مدرک دکتری نشدم. آیا شانسی برای تدریس در دانشگاه های دولتی تهران دارم؟ در صورت مثبت بودن جواب، به چه نحوی باید اقدام کنم؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است به صورت حق التدریس شما را بخواهند ولی سود مادی ندارد.

  15. م
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد,کسی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه علمی کاربردی گرفته ولی ارشد یا دکترا را از دانشگاه دولتی ایا برای عضو هیئت علمی شدن بخاطر کارشناسی که از علمی کاربردی گرفته است دچار مشکل نمی شود.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است تأثیر منفی داشته باشد.

  16. مسلم
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد,به نظر شما با فوق لیسانس فلسفه وکلام از دانشگاه تربیت مدرس تهران امید به اینکه جای بشه عضو هیئت علمی شد وجود داره.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشااله شیطان بدور بعد از دکتری

  17. بهزاد
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    من دانشجوی دکتری مهندسی عمران هستم و برای حق التدریس در یکی از دانشگاه های دولتی پذیرفته شدم.
    سوالی که داشتم این هست که الان مرتبه علمی دانشگاهی من چی هست؟ مربی؟ دانشجوی دکتری؟ یا …
    مرسی از مطالب بسیار مفیدتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچی!. شما دانشجوی دکتری هستید.

  18. حسین
    پاسخ

    اقای دکتر سلام. سوالی داشتم ممنون می شم پاسخ بفرمایید. بنده لیسانس حقوق خصوصی دانشگاه ازادتهران جنوب با معدل ۱۷.۱۰/ ارشد روزانه حقوق خصوصی علامه طباطبایی با معدل ۱۶.۶۰/ امسال دکتری شرکت کردم ولی ازاد و احتمال زیاد تو علوم تحقیقات یا تهران مرکز قبول می شم . یه عده می گن برو ویه عده ام می گن نرو. سنم ۲۸ هست. تاتموم کنم می شم ۳۱ ساله به نظرتون برای سراسری تلاش کنم یا برم ازاد؟ می خوام هیات علمی شم. با تشکر از راهنمایی شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکسال دیگر تلاش کنید اگر نشد خب «الضرورات تبیح المحظورات».

  19. آتنا
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر ممنون بابت شعر بسیار زیبایی که بابت تقویت اراده فرمودین خدا همیشه پشت و پناهتون باشه مرسی که پاسخ مارو میدید آقای دکتر میخواستم بپرسم من با مدرک مهندسی برق از دانشگاه غیرانتفاعی تهران میتونم تو جاهای دولتی استخدام بشم؟ یا اینکه فقط دانشگاه سراسری ها میتونن؟ اگر منم میتونم شرایطش چیه؟ خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی ندارد. شرایط خاصی ندارد یا پارتی یا صبر بلکه فراخوانی داده شود.

  20. رضا
    پاسخ

    با سلام. استاد دانشجوی دکتری مدیریت مالی هستم. با توجه به اینکه ارشد مدیریت مالی دولتی بودم ولی لیسانس مهندسی مکانیزاسیون دولتی، آیا رشته لیسانسم تاثیر منفی زیادی برای جذب شدن در هیئت علمی میذاره ؟ (در ضمن رزمه ام بد نیست ۳ مقاله و چند تا سمینار )
    زمینه کار آزاد هم دارم ولی خوب جایگاه هیئت علمی کجا و … .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تأثیر که دارد.

  21. امین بزرگی
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرانقدر،من ارشد خصوصی هستم،باموضوع پایان نامه قراردهای نفت و گاز،کتابهای شما بهترین راهنما هستش،مرسی بابت تلاش و زحمت بی دریغ جنابعالی.

  22. محراب
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    محراب قنبری هستم از رامسر
    به نظر شما برای مقطع ارشد عمران گرایش سازه دانشگاه قم بهتره یا ارومیه؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم باز قم به مرکز نزدیک تر است.

  23. ماما
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، بنده ۲۷ ساله کارشناسی ارشد مامایی هستم و در بیمارستان دولتی استخدام میباشم،در حال حاضر برای ازمون دکتری در حال اماده شدن هستم،سابقه تدریس در دانشگاه و واحدهای کارورزی مامایی در بیمارستان هم دارم،ایا در صورت قبولی در دکتری تخصصی مامایی امکان هیعت علمی شدن (پاره وقت یا تمام وقت) برای من وجود دارد؟ استخدام بودنم مشکلی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعد از دکتری امکانش هست.

  24. ندافی
    پاسخ

    عرض سلام و تشکر ؛ جناب استاد، اینجانب مربی پژوهشی با سابقه ۵ سال خدمت می باشم، در کنکور دکتری امسال پذیرفته شدم ، اما به دلیل تغییر ریاست سازمان خود، رئیس جدید در جلسه ای که با معاونین سازمان داشته اند با درخواست بنده با ادامه تحصیل مخالفت نموده و مسئله عدم نیاز رشته را مطرح نموده اند، گرچه به این قضیه آگاه هستم که ادامه تحصیل مربی بنابه آیین نامه ارتقا منوط به موافقت رئیس سازمان می باشد اما در آخرین جلسه ای که با ریاست وقت سازمان خود داشتم ایشان ارائه راهکاری به منظور توجیه ادامه تحصیل در رشته تخصصی ام را پیشنهاد نموده تا در هیأت رئیسه مطرح گردد. سوالی که از حضورتان داشتم آیا جنابعالی بنابه تجریه کاری و تخصصتان با چنین موردی مواجه نبودید تا بنده نیز همانند سابر همکاران مربی به تحصیل، ادامه داده و متضرر زیانهای مادی و معنوی نگردم. سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید سازمان را راضی کنید. بهترین راه گفتگو است.

  25. علیرضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر . پایدار باشید همواره.
    اقای دکتر بنده دانش اموخته کارشناسی ارشد خصوصی دولتی می باشم ازمون دکترا واسه شبانه و… مجاز شدم و نرفتم و الان می خوام اماده بشم برای روزانه ولی زبان خوبی ندارم و در حالی که متون تخصصی را در حد قبول شدن احاطه دارم ولی از اینکه زبان کاملا مسلط نیستم حتی نسبتا بلد نیستم نمیتونم خودمو راضی کنم که فقط با خوندن دروس تخصصی خصوصی برم دکتری بنظر شما استاد عزیز چکار بکنم ؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب قدری وقت بگذارید روی زبان. روزی یک ساعت هم بدون استثنا بخوانید بعد از یک سال نتیجه آن را می بینید. حالا اگر دو ساعت باشد که چه بهتر.

  26. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر من یک سوالی داشتم راستش من قبلا در آزمون دکتری جامع پردیس های دانشگاه ها قبول شده بودم منتها واسه ثبت نام نرفتم و از سازمان سنجش واسه قبولیم گواهی قبولی در کنکور گرفتم تا بعدا در رزومه ام ازش استفاده کنم برای همین میخواستم بپرسم این گواهی قبولی در کنکور دکتری پردیس دانشگاه های داخل کشور میتونه تاثیر مثبتی در گرفتن بورسیه از دانشگاه های خارج از کشور داشته باشه؟ چون اون جور که من شنیدم برای پذیرش بورسیه دکترا از کشورهایی مثل آلمان این گواهی قبولی در کنکور ایران تاثیر مثبت داره برای همین استاد میخواستم نظر شما رو هم بدونم که این گواهی قبولی در کنکور دکتری داخل کشور تا چه اندازه در پذیرش بورسیه در خارج از کشور تاثیر داره؟ و اینکه واسه پذیرش بورسیه دکتری از خارج از کشور این گواهی قبولی در کنکور در بعضی از کشورها تاثیر مثبت در پذیرش داره یا اینکه در همه کشورها تاثیر مثیت در پذیرش داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی تأثیر ندارد ولی حالا که این گواهی را دارید و شما نیز آن را ترجمه کنید و ارائه کنید شاید تأثیر کند.

  27. hadi
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر

    درحال حاظر دانشجوی دکتری دانشگاه شهید مطهری هستم و در حال انتخاب موضوع مناسب برای رساله ام

    موضوعات بسیاری وجود دارد

    اما من چون رشته ام حقوق خصوصی است و دوست دارم بر روی موضوعی کاربردی تحقیق کنم

    بسیار به مشکل برخورده ام

    تا کنون تمامی موضوعات مربوط به حقوق در ایران دا ک را دیده ام

    همچینین رساله ی های دکتری از دانشگاه های مختلف

    اما هنوز موفق به انتخاب موضوع رساله نشده ام ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید با توجه به تجربیات فراوان شما مطمئنم راهنماییهایتان راه گشا خواهد بود ان شاء الله

    موفق و پیروز باشید
    h.rostami123@yahoo.com

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع رساله را باید از مطالعه کتاب و مقاله پیدا کرد. یکی از این راه ها مطالعه آخرین مقالات مجلات معتبر دنیا است که می تواند به شما ایده دهد که چه موضوعی را انتخاب کنید. البته یه راه دیگر هم انتخاب استاد است که شما را راهنمایی کند.

  28. علیرضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.
    من ارشد مهندسی شیمی دارم و جانباز ۳۰درصد هستم رتبه کنکور دکتری در سهمیه ۲۸ شدم و ۵شهر دعوت به مصاحبه شدم که فقط دانشگاه شیراز سهمیه ایثارگیری رو.اعمال کرد بقیه دانشگاه های اصفهان کاشان بابل سهمیه ازاد….اکنون نتایج منتشر شده هیچجا پذیرفته نشدم سوالم اینه آیا راهی هست که پیگر اعمال نشدن سهمیه م باشم و اینکه با توجه به تجربه شما، امکان قبول شدنم در تکمیل ضرفیت هست یا کلا امسال تکمیل ظرفیتی در کار هست؟؟
    پیشاپیش تشکر میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سهمیه باید حداقل را بیاورید که نیاورده اید.

  29. محمد صادق خزائی
    پاسخ

    با سلام بنده کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دارم و به این رشته علاقمند اما درآمد محدود این رشته گاه باعث نفرت نیز در من می شود ، تصمیم گرفتم اگر بشود در ادامه یعنی کارشناسی ارشد دندان پزشکی شرکت کنم و دندان پزشک شوم و از درآمد وافر این کار ، به زندگی آینده برسم و مشکل مادی نداشته باشم و به عشقم یعنی ادبیات برسم ؟ می خواستم ببینم شرکت در آزمون کارشناسی ارشد دندان پزشکی برای من که کارشناسی غیر مرتبط داشتم امکان دارد ؟ و اگر این امکان هست ، مدرک کارشناسی ارشد دندان پزشکی از دانشگاه آزاد برای شخص امکان مطب زدن دارد یا فقط بایستی دانشگاه دولتی باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی یه دفعه بشوید دندان پزشک. اگر اینطوری بود که اینقدر دندان پزشکها پول جارو نمی کردند. باید از ابتدا در کنکور شرکت کنید.

  30. شیما
    پاسخ

    با سام دکتر من کارشناسی فیزیک روزانه دارم ارشد فیزیک روزانه هم دارم حالا اگه ارشد یه رشته دیگه برم می تونم روزانه بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا نه.

  31. مهدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا در مدرک دکتری نوبت دوم یا همان شبانه درج می گردد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبلا قید می شد ولی حالا دیگر ذکر نمی شود.

  32. پرسش
    پاسخ

    با سلام
    فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه تهران هستم. بعد از فارغ التحصیلی از طریق فراخوان وارد یک دانشگاه دولتی شدم. و پس از طی مراحلی اکنون تأییدیه صلاحیت عمومی پیمانی را از وزارت علوم اخذ نمودم. اما دانشگاه به دلیل مشکلاتی مالی فعلا حکم را نمیزند. چگونه میتوانم پیگیری نمایم برای گرفتن زودتر حکم؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم نمی شود پیگری کرد. تنها از طریق خود دانشگاه.

  33. ندافی
    پاسخ

    باسلام و وقت بخیر، بنده مربی مرکز پژوهشی هستم با ۶ سال سابقه خدمت، پرونده من در ظی این چندماه اخیر به منظور تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی در جریان است و تقریبا تا سه ماهی دیگر شاید حکم رسمی آزمایش بنده را بزنند، سوالی که از حضورتان داشتم این است که امسال در کنکور دکتری با سهمیه مربیان، روزانه دانشگاه تهران پذیرفته شدم، آیا در روند گزینش نهایی من برای بورس تحصیلی با توجه به اینکه هنوز حکم قطعی رسمی آزمایش نخورده است و برای استفاده از سهمیه مربیان باید مربی، رسمی آزمایشی با رسمی قطعی باشد مشکلی پیش نمی آید. ممنون از راهنمایی ارزنده تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می تواند این دو هم زمان انجام شود.

  34. رسول
    پاسخ

    با سلام …

    نظرتان در مورد تحصیل در دانشگاه سماشکو مسکو (Moscow Medical Stomatology Institute N.A Semashko) در رشته ی دندان پزشکی چیست ؟! با توجه به صرف چندسال هزینه و سختی دوری مدرک این دانشگاه برای دندان پزشکی در ایران اعتبار دارد و می توان در ایران مشغول شد ؟ شما تحصیل در ایران را توصیه میکنید یا تحصیل در دانشگاه نامبرده را ؟؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم.

  35. reza
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام.
    رشته کارشناسی من فیزیک بوده. ولی با توجه به نداشتن بازار کار مناسب، قصد ادامه تحصیل در mba دارم. با توجه به رقابت بالا برای این رشته ، آیا کار درستی انجام میدم؟ آیا این رشته اشباع شده؟
    خیلی متشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است.

  36. نیما
    پاسخ

    سلام و درود خدمت جناب استاد بزرگوار دکتر شیروی..
    استاد خیلی ممنونم که جواب سوالاتم رو دادید..لطف کردید…
    دکتر بنده یه سوال دیگه داشتم لطفا جواب بدید ..
    در جواب یکی از سوالاتم فرموده بودید که رشته هایی چون فلسفه زیادی هیت های علمی نیازی بهشون ندارن …
    اصولا چرا فلسفه در جامعه ی ما طرد شده به نظرتون ؟
    و آیا با توجه به اینکه شما یک تحصیل کرده ی خارج از ایران هستید و محیط های آموزشی بیرون از ایران رو تجربه کردید.. اونا هم همین نگاه رو به فلسفه دارن ؟
    در کل خیلی دوست دارم به عنوان یک استاد دانشگاه و حقوق دان نظرتون رو راجب به فلسفه بدونم …
    اگه واقعا فکر میکنید فلسفه خوندن رشته ای هست که دورانش به سر آمده با تخصصی شدن علوم پس چرا یه سری مثل ما اصلا بخونن وقتی فایده ای نداره ؟
    استاد واقعا ممنون اگه جواب بدید بی صبرانه منتظر جوابتون هستم ..تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته هایی مثل فلسفه از رشته های بنیادی هستند و جزء رشته های کاربردی منظور نمی شوند و بنابراین آن چنان بازار کار مشخصی برای آنها نیست. مسلما فلسفه مانند سایر علوم پایه در شکل گیری اندیشه درست در هر رشته ای نقش دارد ولی به عنوان یک رشته که هر سال هزاران فارغ التحصیل وارد بازار کند، بنظرم صحیح نیست.

  37. روح الله
    پاسخ

    باسلام خدمت حضرتعالی
    اینجانب کاردانی مدیریت وکارشناسی مهندسی صنایع با گرایش لجستیک وزنجیره تامین دانشگاه علمی کاربردی را دارم ومدت ۱۵ سال سابقه کارمدیریت انبارها رادارم با توجه به شرایط کار به نظر شما درچه رشته ای ادامه تحصیل بدهم ودرچه دانشگاهی.
    ممنون از صبر وتحمل شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم MBA برای شما بیشتر مناسب است.

  38. مجتبی
    پاسخ

    سلام اقای دکت
    بنده ترم ۷ مهندسی نفت حفاری و استخراج هستم
    و می خواهم ارشد شیمی پلیمر بخوانم
    نظر شما چیست
    ایا این رشته بازار کار دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان رشته خودت مگر چه عیبی دارد.

  39. حمید
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    اقای دکتر میخواستم از شما راهنمایی بگیرم من۲۶سال سن دارم و در حال حاضر دانشجوی ترم۱دکتری معماری یکی از واحد های دانشگاه ازاد میباشم ایا من میتوانم برای جذب هیت علمی از طرح امریه سربازی استفاده کنم چون هنوز خدمت سربازی نرفتم در ضمن معدل کارشنایی من۱۴/۸۲ معدل ارشد ۱۶/۴۴که ان ها را هم در دانشگاه ازاد فارغ التحصیل شدم و اگر بتوانم ایا من بعد از امتحان جامع باید تعهد ۴ سال خدمتم را شروع کنم یا بعد از اتمام تحصیل دکتری؟و بعد ان امیدی است که در دانشگاه باقی بمانم؟
    ۲موضوعی دیگری که چند وقته ذهنم را خیلی درگیر کرده این است که با خودم میگویم به جای این همه هزینه و زمان که ایا اخرش بعد از اتمام دکتری جذب دانشگاه خواهم شد یا نه و از طرفی زیاد شدن فارغ التحصیلان دانشگاهی و عدم شرایط کاری مرتبط با رشته تحصیلی خودم، این است که انصراف بدهم و خدمت سربازی را بروم ولی سخت تلاش کنم که بعد ان کنکور تجربی شرکت کنم و رشته پزشکی قبول بشوم و حالا که ۲۶سال سن دارم تا سن۳۵سالگی پزشکی بگیرم ،اراده کنم حتما به دست خواهم اورد ولی ایا تا ان موقع برای سن من زیاد نیست .در کل اقای دکتر به نظر شما کدام راه برای من مناسب میباشد رشته اصلی خودم یا گزینه۲؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- شما باید دانشجویی را تمام کنید که آن منوط به اخذ دکتری است. ۲- نمی گویم دیر است ولی این تصمیم ها بیشتر احساسی است.

  40. یلدا
    پاسخ

    سلام. آیا امکان دارد کسی همزمان در دانشگاهی معمولی از دانشگاه های وزارت علوم (مثل علمی کاربردی یا فنی حرفه ای یا غیر انتفاعی) و دانشگاه آزاد هیئت علمی شود؟ یعنی همزمان استخدام دانشگاه مثلا علمی کاربردی و دانشگاه آزاد شود. و اگر متوجه شوند چه جریمه و تبعاتی دارد؟ آیا زندان و اخراج دارد؟ چون دانشگاه آزاد خصوصی محسوب میشود و بعضا هیئت علمی قراردادی ممکن است جذب کند و شاید از لحاظ امنیت شغلی نگران کننده باشد پس قاعدتا نباید هیئت علمی همزمان بودن در دانشگاه آزاد و دانشگاهی معمولی از دانشگاه های وزارت علوم مشکلی ایجاد کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو تمام وقت که خیر ولی یکی تمام وقت و یکی نیمه ققت امکان دارد ولی معمولا دانشگاه ها مخالفت می کنند.

  41. شروین
    پاسخ

    سلام استاد گرامی،آقای دکتر شیروی. بنده موضوع پایان نامه ارشدم مربوط به تبعات نقض استانداردهای بین المللی در قراردادهای نفت و گاز هست. منابعی که برای انجام تحقیقم استفاده کردم، متن برخی قراردادها، قوانین نفتی ایران و سایر کشورها، کتب، مقالات و … بوده. نگارش پایان نامه ام تقریبا تمام شده. در متن ابتدا کلیات را آوردم که شامل بیان مسئله، سؤالات تحقیق و … هست که ۱۰صفحه شده. بعد ۳ فصل: فصل اول-مؤسسات و سازمان های تدوین کننده استانداردهای نفت و گاز مثل ای پی آی که ۱۲صفحه هست فصل دوم-طبقه بندی استانداردهای نفت و گاز از نظر نحوه پیش بینی در قراردادها و از لحاظ موضوعی که ۵۰ صفحه هست فصل سوم-آثار حقوقی درج استانداردها در قراردادهای نفت و گاز و تبعات نقض که ۵۰صفحه هست. به دو دلیل فصل های اول و دوم را نگارش کردم:یکی اینکه قبل از بیان تبعات نقض استانداردها، لازم دیدم که خواننده مختصرا با انواع استانداردها و نحوه درج آنها در قراردادها آشنا شود و دیگر اینکه برای تبعات نقض مطلب بیش از ۵۰ یا ۶۰ صفحه نمی توانستم نگارش کنم. ضمنا بیشتر جاهایی که به بندهای قراردادی یا مواد قوانین نفتی دیگر کشورها استناد کردم، متن انگلیسی این بندها و مواد را در پاورقی هم عینا آورده ام. فقط نگارش فصل آخر نتیجه گیری مانده. خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید که تا چه حد کارم را درست انجام دادم و اگر نکاتی اصلاحی یا تکمیلی لازم می دانید بفرمایید. البته از مشاوره های استاد محترم راهنما هم استفاده می کنم ولی متاسفانه موضوعم کاملا با تخصص ایشان مرتبط نیست. خواهش می کنم با توجه به تجربه و تخصصتان در حقوق نفت و گاز راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است فصل اول را در فصل دوم ادغام کنید. بقیه بنظر می رسد که خوب است.

  42. حنا
    پاسخ

    با سلام. مدتیه که افسردگی گرفتم و هیچ تصویر روشنی از ایندم ندارم و همش پیش خودم میگم که قراره تو اینده چی بشم و کجای زندکی قرار بگیرم . چون همیشه جوری باهام برخورد شده که همه چیزو تو درس میبینم و واقعا هم خودم به این نتیجه رسیدم که تو جامعه ما همه چیز تو درسه… کارشناسیم مهندسی منابع طبیعی ولی برا ارشد خواستم تغییر رشته بدم به یکی از رشته های بهداشت که نسبت به رشته کارشناسیم خیلی عالیه ولی توان شکست تو ارشد بهداشت ندارم. چون یهبار امتحان کردم وشکست خوردم میگم. با اینکه می دونم ارشد رشته بهداشت بهتره ولی دیگه بعد اون شکست هیچ توانی در ادامه دادنش ندارم و میگم رشته خودم ادامه بدم زودتر میتونم به دکترا برسم و اون خلا روحیم که همه چیزو تو درس میدونه زود تر بر طرف میشه….حال روحیم خیلی بده شما چه پیشنهادی میکنین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله جو مدرک زدگی خیلی در ایران شدید است ولی همه چیز در درس نیست. به اضافه اینکه یک ارشد نامرتبط تا چه حدودی شما را به اهداف اتان می رساند. همان رشته خود را ادامه بدهید و در ضمن تلاش کنید که کار پیدا کنید.

  43. هدیه
    پاسخ

    باسلام
    لیسانس علوم دامی دارم بنظر شما آیا در رشته ارشد تغذیه انسانی ادامه تحصیل دهم یا لیسانس پرستاری آزاد؟؟؟
    ممنون…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد تغذیه بهتر است.

  44. جواد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من کارشناسی زبان و ادبیات فارسی خوندم و الان هیچ علاقه ای به ادامش در مقطع ارشد و دکتری ندارم. تصمیم گرفتم ارشد علوم سیاسی یا علوم اجتماعی بخونم به نظر شما
    ۱- آیا کار درستیه؟
    ۲- در اینده برا تدریس مشکل پیش میاد؟
    ۳- بین این دو رشته برا ارشد و دکتری کدوم بهتره؟
    ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خب اگر دنبال کار هستید خود فارغ التحصیلان این رشته ها بازاری ندارند ۲- بله ۳- no difference

  45. محمود
    پاسخ

    با سلام
    بنده هر دو مقطع کارشناسی و ارشد را در دانشگاه دولتی و جزو سه نفر اول ورودی فارغ التحصیل شدم، اما متاسفانه مدرک کارشناسی با ارشدم یکسان نیست و دو مهندسی در دو دانشکده متفاوت هست.
    ازآنجا که امیدی به دکتری و هیئت علمی شدن ندارم.(با توجه به غیرمرتبط بودن دو رشته کارشناسی و ارشدم) تصمیم گرفتم در کنکور شرکت کنم و همه ی تلاشم را برای قبولی در رشته کارشناسی حقوق آنهم در دانشگاهی تراز اول متمرکز کنم. چون هم به این رشته علاقمندم و هم یک مسیر را از ابتدا درست طی میکنم و تا عالی ترین مقطع برای ادامه اش انگیزه دارم. حداقل مزیتش اینست که هویت مشخصی میگیرم نه مثله الان که مشخص نیست در کدام رشته متخصصم و همه ی تلاشم بی فایده بوده!
    از حسن توجه شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اوکی

  46. sajad
    پاسخ

    سلام
    ممنون وسپاس فراوان بابت راهنمایی شما.به نظرشما بالیسانس فزیک میتوانم درارشد رشته بهداشت حرفه ای موفق باشم.وحتی دانشگاه خوب کشوردرکنکوربیاورم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم این مدارک اینطوری به دردی بخورد.

  47. رهگذر
    پاسخ

    خیلی خیلی ممنون از پاسخ گویی شما

    اقای شیروی
    میخوام انتخاب رشته کنم دو گزینه روبه روم هست
    اول اینکه یه رشته مثل عمران یا معماری رو برم و با پارتی که دارم کارم تضمین شده است
    دوم اینکه قید کار. بزنم برم مهندسی پزشکی که دوسش دارم و واسه همون تمام تلاشمو بکنم

    دل و عقل خودم میگه دومی رو انتخاب کن دختر هم هستم اگر کار هم پیدا نشد حداقل به علاقم رسیدم
    اما از یه طرف هم میگم احتمال اینکه برم توی این رشته ها و بهش علاقه مند بشم هست رشته ای رو برم که کارش برام تضمین شده باشه
    نظر شما چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    از گرایش های مهندسی پزشکی من به ترتیب بیو الکتریک، بیو متریال،بیو مکانیک دوست دارم به نظر شما کدوم گرایش بهتر و آینده دار تره؟؟؟؟؟؟؟

    خدا خیرتون بده که دغدغه های فکری جوونارو بر طرف میکنین
    ایشالا خدا گره از مشکلات زندگیتون باز کنه و زندگی سرشار از شادی داشته باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مگر چی در مهندسی پزشکی دیدید که در عمران و معماری ندیدید! بنظرم کار مهم تر است. اما پارتی بازی را نه.

  48. محسن
    پاسخ

    درود
    من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در دانشگاه دولتی هستم.بسیار علاقه مند به بازار کار آزاد و خصوصی دارم تا کار در کارخانه ها و مراکز دولتی.برای همین نظرم روی خوندن دکتری مدیریت بازرگانی هستش.حالا به نظر شما تمرکزم رو بزارم روی دکتری مکانیک یا مدیریت
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر دنبال کارهای علمی هستید رشته خودتان را بخوانید ولی اگر دنبال کار مدیریتی در رشته خودتان هستید، مدیریت بخوانید.

  49. سعید
    پاسخ

    سلام استاد ایا تحصیل در رشته فقه ومبانی حقوق بهتره یا رشته حقوق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق

  50. قاسمپور
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    بنده در حال حاضر دانشجوی دوره دکتری مدیریت هستم. به دلیل تصمیم برای رفتن از ایران نمیخواهم در ایران مشغول به کار گردم. در دانشگاهی به صورت حق التدریس تدریس کرده ام دانشگاه از من خواست تا به اداره بیمه تامین اجتماعی رفته و شماره بیمه بگیرم. آیا ثبت تدریس بنده و پرداخت بیمه از طریق دانشگاه به معنای اشتغال در ایران می باشد و من نخواهم توانست مدرک را به شرط عدم دستیابی به کار و از طریق کاریابی آزاد نمایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا برای مهاجرت داشتن کار که مضر نیست مگر بخواهید پناهندگی بگیرید که خب حالا آنها از کجا متوجه شوند که شما کار می کرده اید. بلاخره در حدی که کار می کنید، که نمی شود پنهان کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *