سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. الف
    پاسخ

    باسلام خدمت استادعزیزم ومهربانم
    استاد درمورد مرخصی استحقاقی کارمندان سؤال داشتم. طبق قانون استخدامی ؛ کارمندان می توانند به مدت۳۰ روز درسال از این مرخصی استفاده کنند( یعنی ۲/۵ روز در ماه) حال سؤال اینجاست شخص موظف است فقط ۲/۵ روز درماه را استفاده کند یا می تواند از مدت مرخصی های ماههای بعد نیز استفاده کند؟ مثلا درماه فروردین ۱۰ روز از۳۰ روز مرخصی سالانه خودرا استفاده کند؟ دراداره ما این موضوع سلیقه ای است و با هرکس یک طور برخورد می کنند !!!
    ممنون از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به قانون خدمات مدیریت کشوری مراجعه شود. به موجب ماده ۸۴ این قانون «ﮐﺎرﻣﻨﺪان دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎی اﺟﺮاﯾﯽ ﺳﺎﻟﯽ ﺳﯽ روز ﺣﻖ ﻣﺮﺧﺼﯽ ﮐﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎی ﻣﺮﺑﻮط رادارﻧﺪ. ﺣﺪاﮐﺜﺮﻧﯿﻤﯽ
      از ﻣﺮﺧﺼﯽ ﮐﺎرﻣﻨﺪان در ﻫﺮ ﺳﺎل ﻗﺎﺑﻞ ذﺧﯿﺮه ﺷﺪن اﺳﺖ.» زمان استفاده از این مرخصی به نظر دستگاه مربوط می باشد.

  2. مهسا
    پاسخ

    با سلام استاد بنده کتابی رو ترجمه کرده ام لطفاً برای چاپ آن راهنمائی های مورد نظر تون را بفرمائید!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید تلاش کنید که ناشری پیدا کرده و کتاب را به زیور چاپ برسانید. این قسمت کار معمولا از قسمتهای دیگر کار سختر است. اگر کتاب خیلی تخصصی باشد امکان جاپ آن کمتر می شود زیرا برای ناشر ممکنه صرف نکند.

  3. خسروی
    پاسخ

    میزان تأمل و حوصله در پاسخهای ارائه شده، بسته بسیار جذاب و مفیدی را فراهم کرده است. اینجانب به شخصه به دنبال مطلب خاصی بودم و جواب خود را نیز تا حدود زیادی دریافت کردم اما بدلیل جذابیت، راستی و خلوص، نتوانستم از خواندن سایر پاسخها بگذرم. این مجموعه با نتیجه ساعتها کوشش و مصاحبه برای بدست آوردن نظرات مشورتی افراد صاحبنظر قابل مقایسه است. ضمن عرض تبریک برای داشتن چنین روحیه کم نظیری، سلامت و توفیقتان را از خداوند منان خواستارم.

  4. ابوالفضل
    پاسخ

    درود بر استاد
    اگه امکان داره در مورد ماهیت قرارداد های واگذاری سهام ،منبعی رو معرفی بفرمایید. متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ماهیت قراردادهای واگذاری به ماهیت خود سهام بر می گردد. اگر سهام عین باشد، قراردادهای انتقال سهام می تواند بیع تلقی شود و الا باید آن در چارچوب ماده ۱۰ تحلیل کرد. مقاله مستقلی سراغ ندارم ولی می توانید در مورد انتقال سهام به مقاله «ثار مالیات بر نقل و انتقال سهام در بازار اوراق بهادار تهران» ضیایی بیگدلی،محمد تقی در نشریه: اقتصاد » پژوهشنامه اقتصادی » تابستان ۱۳۸۳ – شماره ۱۳ (۴۸ صفحه – از ۱۲۷ تا ۱۷۴) مراجعه کنید.

  5. سارا
    پاسخ

    با سلام

    اگر ممکن است مرا در منابع کامل و جامع برای دکتری حقوق نفت و گاز یاری فرمایید

    در ضمن من کارشناسی ارشدم را آموزش محور خواندم می خواستم بدانم این در پذیرش دکتری من تاثیر دارد یا نه ؟

    پیشاپیش از کمک شما استاد گرامی کمال سپاس را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تأثیر دارد و وضعیت شما را در مقایسه با کسانی که پایان نامه گذارنده اند در حالت پایین تری قرار خواهد داد. در مورد منابع قبلا به این سوال در این سایت جواب داده شده مراجعه کنید.

  6. احمد موسوی
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت استادمحترم
    دانشجوی رشته حقوق هستم الان ترم۵هستم به رشته حقوق بین الملل عمومی علاقه دارم
    خواهشادرمورد این رشته توضیح دهیدومراراهنمایی کنید
    ضمنابفرماییدکدام دانشگاههادارای این رشته هستند؟
    ۲تاازمنابع ازمون ارشدازتالیفات شماهستند دراین موردهم راهنمایی بفرمایید
    ببخشید زیادشد
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در اکثر دانشگاه ها رشته حقوق بین الملل عمومی دایر است و طبیعتا تعداد فارغ التحصیلان این رشته خیلی خیلی بیش از فرصتهای شغلی این رشته است.

      • احمد موسوی
        پاسخ

        باسلام مجدد خدمت استادمحترم
        فرصت شغلی رشته حقوق بین الملل عمومی برای امثال من که درس خوان هستند هم وجود ندارد
        درسایتی معتبر نوشته بودفقط دردانشگاهای شیرازوتهران این رشته دایراست ایاصحت دارد؟
        درکل نظرشمانسبت به این رشته چیست؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، اولا زیاد به این سایتهای معتبر اعتماد نکنید. طبق دفترچه آزمون ۱۳۹۱ تعداد مراکزی که رشته حقوق بین المللی عمومی را دایر کرده اند از ده مرکز بیشتر است و خیلی از آنها با سابقه هستند. ثانیا، بسیاری از گرایش های ارشد حقوق از جهت رشته تخصصی ممکنه کاری برایشان خیلی نباشد. این رشته نیز جزء همین گرایشها است. البته لیسانسیه حقوق می تواند شغلهای خوبی داشته باشد و تخصص در ارشد نیز یک مزیت برای وی است ولی نه این که الزاما در کارهای مربوط به رشته ارشد خود مشغول به کار شود.

  7. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید .در صورتی که مشتری جنسی را خریداری نماید و بایع برای خود حق فسخی در زمان معینی قرار دهد به طور مثال شرط شود که بایع تا یک ماه حق دلرد معامله را برهم زند اگر مشتری در مدت مزبور این مبیع را به دیگری بفروشد ایا چنین حقی برای مشتری بوده است ودر هر صورت بیع او چه حکمی بر ان مترتب است؟وهمین مورد را در رابطه با بیع شرط . منتظر نظر جناب عالی هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنا ندارم سوالات فرضی را جواب دهم ولی به هر حال این را هم جواب می دهم. در بیع شرط مسلما چون قصد برگشت عین مبیع است، فروش آن غیر نافذ خواهد شد ولی در مورد صرف گنجاندن شرط این امکان وجود دارد که مبیع فروخته شود که در این صورت مثل تلف مبیع است که مثل و قیمت جای آن می گیرد. البته اگر از قصد طرفین فهمیده شود که بنا بوده که عین خودش برگردد اینجا مثل بیع شرط خواهد بود.

  8. افضلی
    پاسخ

    سلام میخواستم ازتون سوالی کنم واقعیت خیلی تردید دارم من رشته فیزیک جامدات قبدل شدم شهرستان دانشگاه دولتی و رشته it و متالوژی و کامپیوتر هم دانشگاه غیر انتفاعی مشهد قبول شدم.من از نظر بازار کار تردید دارم کدوم رو انتخاب کنم.امیدوارم بتونید راهنماییم کنید.
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم کامپیوتر، آی تی، متالوژی و فیزیک جامدات به ترتیب از فرصت شغلی بهتری برخوردار است ولی به اعتبار دانشگاه نیز توجه کن.

  9. محمد جواد
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشیدبه استاد گرامی . برای کسانی که رشته ی مهندسی نفت هستند در امریکا یا کانادا کار هست؟ وحقوق تجارت بین الملل چه رشته ای است ایا در خارج برای این رشته کاراست ومن که رشته ی دبیرستانم ریاضی است می توانم در دوری دانشگاه این رشته راانتخاب کنم؟ وکدام از این دورشته بهتر وپردرامدتر است . خیلی خیلی از شما متشکر می شم که جواب من را بدهید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته های فنی فرصت بهتری برای کار در خارج دارند ولی رشته های انسانی مثل حقوق تجارت بین الملل فرصتهای کمتری دارد. حقوق تجارت بین الملل در مقطع ارشد است در حالی که مهندسی نفت در مقطع کارشناسی است.

  10. مهسا
    پاسخ

    با سلام
    استاد با توجه به جدیدالتاسیس بودن رشته دکتری نفت و گاز برای آمادگی در مصاحبه این آزمون باید چه کرد چه منابعی مطالعه کنیم و آیا امکانش وجود دارد که ایمیل های ارسالی را لطف بفرمائید پاسخ دهید شدیداً به راهنمائی شما نیاز دارم با تشکر .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجربه سال قبل نشان داد که بیشتر سوالات در مصاحبه به همان مباحث کلی حقوق برمی گردد و کمتر از حقوق نفت و گاز سوال می شود. بیشتر سعی می شود که توانایی فرد در درک مسایل متنوع حقوقی مورد ارزیابی قرار گیرد.

  11. فرزاد
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    آیا کسی می تواند به طور همزمان در یه دانشگاه در دو رشته تحصیلی ادامه تحصیل بدهد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در صورتی که شما شرایط دانشجوی ممتاز را داشته باشید، با تأیید استاد راهنمای دانشجویان ممتاز امکان تحصیل هم زمان در یک دانشگاه یا دو دانشگاه پیش بینی شده است. برای اطلاع از آیین نامه امتیازات دانشجویان ممتاز به این لینک سر بزنید.

  12. meysam
    پاسخ

    سلام.
    برای ازمون وکالت برای کسی که ۲ سال سربازی رفته و برگشته و به اصطلاح از میادین درسی و رقابت دور بوده برای قبولی در ازمون مرکز چه برنامه ای پیشنهاد می کنید؟ روزی چند ساعت درس خواندن ملاک است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من همیشه کمتر از ۱۰ ساعت مطالعه را جدی تلقی نمی کنم و بیشتر آن را تفننی می دانم که ممکنه جواب بده یا نده ولی برای یک فرد با استعداد متوسط ۸ تا ۱۰ ساعت هفت روز هفته لازم است.

  13. موسوی
    پاسخ

    سلام من دارای مدرک ارشد مدیریت پیام نور آموزش محور غیر مجازی هستم دو مقاله ای اس ای دارم ایا برای قبولی در دکتری امیدی است ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر این مقالات آی اس آی از نوع پولی نیستند و در مجلات معتبر چاپ شده باشند، امید به پذیرش شما زیادتر خواهد بود.

  14. ابوالفضل
    پاسخ

    درود بر جناب دکتر
    ۱-اگه امکان داره کتاب یا مقاله (انگلیسی یا فارسی)در مورد قرراردادهای آتی معرفی بفرمایید.
    ۲-مطالعه تطبیقی موضوع فوق الذکر جهت پایان نامه ارشد خصوصی مناسب است؟همیشه شاد و آرام باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در خصوص قراردادهای آتی چند پایان نامه دفاع شده است که می توانید مراجعه کنید. کتابی را بانک صنعت و معدن ترجمه کرده در خصوص معاملات و قراردادهای آتی که می توانید مراجعه کنید. مقالاتی هم وجود دارند که می توانید به پایگاه مجلات تخصصی نور و یا مگ ایران مراجعه کنید.

  15. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    با سلام اگر بخواهیم استاد دانشگاه بشویم
    ۱-تا چند سالگی می پذیرند
    ۲-چه شرایط خاصی باید وجود داشته باشد
    ۳- دانشگاه های برجسته کشور مثل دانشگاه تهران برای جذب استاد چه معیارهایی دارند
    ۴-به طور کلی نصیحت جنابتان برای اینجانب در این خصوص چیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- تا ۴۵ سالگی و هر چه سن شما بیشتر شود، امکان جذب شما کاهش می یابد. ۲- شرایط خاصی ندارد امروزه دکتری در اکثر دانشگاه ها شرط است و شرایط عمومی که از کانال گزینش بتوانید گذر کنید. ۳- معیار خاصی جدای از دیگران ندارند ولی معمولا در دانشگاه های اصلی نیاز به هیات علمی آنچنان نیست. ۴- فارغ التحصیل از دانشگاه های معتبر، رزومه قوی می تواند کمک کند.

  16. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    باسلام
    قصددارم زبان فرانسه بخوانم به نظر حضرتعالی تا چه اندازه برای رشته حقوق مفید است
    فارغ از ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی امروزه ازبین زبان فرانسه و زبان انگلیسی کارایی کدام در حقوق ما بیشتر است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم یک زبان کامل از دو زبان ناقص بهتر است. زبان مورد استفاده در ایران فعلا زبان انگلیسی است و بیشتر از زبان فرانسه کاربرد دارد. اگر کسی بخواهد در زمینه حقوق فرانسه و تأثیری که آن بر حقوق ایران داشته یا دارد تحقیقات انجام دهد، زبان فرانسه مورد نیاز است.

  17. حردانی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی ایام سوگواری سالار شهیدان را به شما تسلیت عرض میکنم استاد ببخشید من دانشجوی دانشگاه پیام نور هستم خواستم رشتمو عوض کنم خواستم بفهمم ارزش داره که از رشته تاریخ برم رشته الهیات گرایش فقه و حقوق؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکنه شرایط کاری بهتری در فقه و حقوق داشته باشید.

  18. محمدحسین
    پاسخ

    روزبخیر خدمت جناب دکتر شیروی

    با توجه به اینکه شما فارغ التحصیل از دانشگاه آدلاید در مقطع دکتری هستید می خواستم بپرسم چرا آنجا را برای ادامه ی زندگی و کسب وکار خود و فرزندان محترمتان انتخاب نکردید .آیا شرایط وکالت و تدریس در دانشگاه آنجا دشوار بوده و یا هزینه ها ؟ و شاید مسایل دیگر…(یک وکیل خارجی در یک کشور آیا اصلا می تواند در امور شهروندان اصلی آن کشور موفق باشد؟ یا مثل وکلای ایرانی در آمریکا اکثرا باید مشغول به کارهای مهاجرتی ایرانیان باشند و خود آمریکایی الاصل ها خیلی تحویلشان نمی گیرند با توجه به مبحث invisible racism ؟)

    با سپاس از پاسخ شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      از آنجا که اینجانب بورسیه دولت ایران بودم متعهد بودم که به ایران برگردم و دو برابر طول دوره دکتری تدریس کنم. بدین جهت حقیقتا توی فکر نقض تعهد و ماندن در آنجا نبودم که این ها که شما می گویید را به طور جدی بررسی کنم. به هر حال پیدا کردن کار مناسب به خصوص برای مهاجرین که زبان مادری آنها انگلیسی نیست از جمله مشکلات است. بالاخره هیچ جا کشور خود فرد نیست. در هر جای دیگر دنیا شما خارجی هستید.

  19. احسان
    پاسخ

    با سلام
    استاد لطفاً در مورد اهمیت ترجمه و کار تالیفی هر کدام جداگانه و اهمیتی که برای پذیرش در مصاحبه دکتری دراند توضیح بفرمائید آیا ارزش دارد که بابت ترجمه کتابی که نمونه فارسی ندارد زمان صرف کنیم ؟؟؟ با تشکر !!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو ارزشمند است ولی ترجمه مقاله ارزش ناچیزی دارد. سعی کنید روی تألیف سرمایه گذاری کنید که مرتبط با رشته مورد نظر در دکتری شما باشد.

  20. قلی
    پاسخ

    با سلام
    استاد یک راهنمائی از محضرتان می خواستم
    استاد از نظر شما آیا برای یک فارغ التحصیل ارشد حقوق ادامه تحصیل در مقطع دکتری ارجحیت داره یا اینکه آزمون وکالت و وارد بازار کاری شدن و بعدها دکتری؟؟؟؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول این که کجا ممکنه قبول بشود و ثانیا این دور در تضاد نیست. شما می توانید این دو را همزمان انجام دهید و معمولا آمادگی برای آزمون یکی به دیگری نیز کمک می کند. به هر حال این روزها درآمد و کسب و کار از اخذ مدرک اهمیتش بیشتر است.

  21. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    ایام سوگواری سالار شهیدان رو خدمتتون تسلیت عرض میکنم.با توجه یه شروع ثبت نام آزمون دکتری، آخرین نظرتون در مورد گرایش حقوق نفت وگاز چیست؟من و دوستانم ارشد خصوصی هستیم و بین این گرایش و حقوق خصوصی مردد هستیم،از طرفی خصوصی جامع و جذابه ولی فارغ التحصیل زیاد داره و از طرفی نفت و گاز رشته جدیدیه و آیندش مبهمه،اگه امکان داره مفصلا توضیح بفرمایید. سلامتی و آرامش شما آرزوی قلبی ماست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینجانب نیز ایام سوگواری ابا عبداله الحسین را تسلیت عرض می کنم. دکتری حقوق خصوصی یک رشته نسبتا جا افتاده ای است که کتابها و تحقیقات زیادی در آن شده است و اساتید شناخته شده ای دارد. همانظور که فرمودید این رشته عام است و می تواند با فعالیتهای گوناگون حقوقی به خصوص در بخش تجارت و کسب و کار و وکالت خوب مرتبط باشد. رشته دکتری حقوق نفت و گاز یک رشته جدید التاسیس است که هنوز زیرساختهای لازم را (مثل منابع و تحقیقات و استاد و کتاب و مقاله) پیدا نکرده است و طبیتعا فعلا نمی تواند انتظارات دانشجویان را آن طور که باید و شاید برآورده کند. به اضافه این که این رشته یک رشته کاربردی است و بیشتر در رابطه با صنعت کاربرد دارد و بدون درگیر شدن با کارهای عملی منفعت کمی نصیب دانشجو خواهد شد. با توجه به این که سه دانشگاه دکتری نفت و گاز را راه اندازی کرده اند و این رشته تخصصی است، تعداد فارغ التحصیلان آن ممکنه بزودی از جهت پیدا کردن شغل به سطح حقوق خصوصی برسند.

  22. یک دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد، ببخشید یک سوال داشتم
    در سال ۱۳۸۹ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۴ ـ ۱۳۹۰) تصویب شد.آیا با اجرای این قانون قوانین قبلی توسعه کشور مثل قانون برنامه چهارم توسعه نسخ می شوند یا صرفا موارد متعارض قابلیت اجرایی ندارند؟ با تشکر از حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قانون برنامه برای یک دوره معین معتبر است و بعد از آن فاقد اعتبار است مگر در برنامه بعدی تنفیذ شود، چنانچه برخی از مقررات برنامه چهارم در قانون برنامه پنچم تنفیذ شده است.

  23. امیر
    پاسخ

    با سلام
    اگه ممکنه به سوال من جواب بدین…مرسی
    تسلط به زبان انگلیسی چقدر برای دانشجوی تجارت بین الملل ضروریه؟ و اینکه اگر کسی ضعیف باشه در این درس در فرض قبولی در دوران تحصیل به مشکل برمی خوره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال فارغ التحصیل خواهید شد ولی بدون زبان یک رشته کارآمدی برای شما نخواهد بود که بتوانید عملا از آن استفاده کنید.

  24. نیما
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید

    من تازه کنکور دادم و برای انتخاب دانشگاه رشته طراحی صنعتی مرددم
    بین دانشگاه تهران و هنر تهران
    جدا از سطح علمی و برتر بودن هر دانشگاه , برای ادامه تحصیل در خارج کشور برای کارشناسی ارشد اسم و رسم دانشگاه مهمتر است یا سطح کارها و بازده دانشگاه؟

    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال دانشگاه تهران از اعتبار بیشتری برخوردار است و بیشتر در مجامع خارج از کشور معروفیت دارد. اما به هر حال رزومه خوب کمک زیادی می تواند بکند و ضعف دانشگاه را بپوشاند.

  25. سلیمان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد عزیز.
    بنده دارای مدرک لیسانس در فقه و قانون دارم میخوام رساله تحت عنوان مقارنه و یا مقایسه انکوترمز و اصطلاحات فقهی بنویسم، خواهشمندم در زمینه بنده را همکاری نموده مراجع که میتوانم از ان استفاده نمایم رهنمایی ام کنید.

    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصلا از این موضوع سر در نمی آورم که این دو چه ارتباطی دارند.

  26. دانشجو
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز ببخشید یه سوال دارم که البته شاید مطرح کردنش در اینجا زیاد وجهی نداشته باشه ولی اگه لطف کنید و جواب بدید ممنون میشم : یه خانمی که شوهرش فوت کرده مهریه خودش رو از طریق اجرای ثبت به اجرا گذاشته(بعد فوت شوهر). تو متن سند اومده :۶۰۰ عدد سکه پهلوی به نرخ روز . ماتو پرونده اصرار داریم که باید قیمت روز سکه ها محاسبه بشه ولی رییس دایره اجرا میگه قیمت زمان فوت رو محاسبه میکنیم (با وحدت ملاک از وجه رایج) حالا ما می خوایم به هیأت نظارت شکایت کنیم از این تصمیم رییس اجرا. به نظرتون حق با ماست؟ تو لایحه به چی استناد کنیم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم ملاک زمان فوت است زیرا نگفته که سکه بلکه گفته سکه به نرخ روز و در روز مرگ این دین به اموال تعلق گرفته است که به قیمت روز است.

  27. فریدون
    پاسخ

    ضمن عرض سلام

    استاد در گرایش ارشد تجارت بین الملل یا تجاری اقتصادی دروس ترمیک به زبان انگلیسی تدریس میشود!؟ و یا منابع درسی بدین زبان است!

    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کلیه دروس به زبان فارسی است.

  28. محمد شاعری
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام
    من فارغ التحصیل رشته مهندسی هستم . برای ادامه تحصیل علاقه مند به رشته حقوق هستم . در گرایش های رشته حقوق دو رشته حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین الملل هستند که نمی دانم چه فرقی با هم دارند. و چون ضرایب دروس در آنها تفاوت زیاد دارند خواهشمندم مرا راهنمایی کنید تا در فرصت کوتاه باقیمانده جهت گیری درست برای مطالعه منابع را داشته باشم. در ضمن در صورت امکان برای یافتن منابع اصلی این رشته نیز راهنمایی کنید .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیشنهاد میکنم همان مهندسی خودتان را پیگری کنید ولی اگر خواستید حقوق بخوانید بین دروس این دو تفاوت معنا داری وجود ندارد ولو این که ضرایب قبولی آنها با هم فرق کند.

  29. ثنا
    پاسخ

    سلام
    من دکترای حقوق بین الملل پیام نورم لیسانس وفوق لیسانسم را دانشگاه تهران بودم تو مرحله امتحان جامع هستم پروانه وکالتم دارم اما تجربه عملیم زیاد نیست در زمینه تجربه کاری چه پیشنهادی دارین منظورم اینه که برا کار عمل وکالت از کجاشروع کنم؟
    ضمنا من فوق لیسانس جزا دارم به نظرتون موضوع اه موضوع پایان نامه را حقوق بین املل کیفر بردارم عدم تطابق گرایش ارشد و دکتریم برطر میشه؟منظورم برا عضویت در هیات علمی دانشگاه است؟
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با یکی دو تا از دوستانتان که دارای سابقه کاری بیشتر هستند، همکاری کنید یا نزد یک وکیل با سابقه تر کار کنید. بهتر است کار را شروع کنید. وکالت در پرونده های کیفری سخت ولی درآمد زا است و کسانی که در این راه ممحض شود، از جهت درآمدی وضعیت خوبی پیدا خواهند کرد. حقوق کیفری بین المللی گزینه خوبی است.

  30. محمد
    پاسخ

    سلام علیکم

    محمد هستم ، ۲۷ آبان ماه در پاسخ سئوال بنده مرقوم فرمودید ” ادامه تحصیل بدهید ”

    سئوال مجدد با توجه به اطلاعات زیر :

    ارشد مدیریت نراق – ۱۲ سال سابقه اداری – علاقه مند به مدیریت بازاریابی – زبان انگلیسی سطح متوسطه( ادامه دارد ) – پارسال در ازمون دکتری مدیریت آزاد شرکت کردم قبول نشدم ( تهران شمال)
    لطفاً راهنمایی فرمایید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان مدیریت بازاریابی را پیگیری کنید و با جدیت به پیش بروید. سعی کنید دانشگاه خوبی قبول شوید.

  31. مریم گلشنی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد محترم. سوالی داشتم در رابطه با ادامه تحصیل در مقطع دکترا . در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی خوانده ام از دانشگاه آزادو در مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی در دانشگاه ازاد خواندم برای ادامه تحصیل در دکترای رشته علوم تربیتی در دانشگاه سراسری امکان قبولی من در مصاحبه وجود دارد؟ غیر مرتبط بودن رشته هایی که خوانده ام و هم چنین فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ازاد تاثیری در مصاحبه دکترا می گذارد و ایا امکان قبولی وجود دارد .با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال در دانشگاه های اصلی این احتمالا یک نکته منفی خواهد بود ولی اگر در شهرستانها پذیرش وجود داشته باشد، احتمالا وضعیت بهتر باشد.

  32. kiumars
    پاسخ

    باسلام
    استاد. می خواستم بدونم برای گرفتن بورسیه از دانشگاه آمریکا و انگلیس برای کارشناسی ارشد نگارشه مقاله تاثیری داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال رزومه بهتر شانس بیشتری را بوجود می آورد ولی تضمینی نیست به خصوص اگر مقاله به فارسی باشد که خیلی اهمیت نمی تواند داشته باشد.

  33. شیما
    پاسخ

    سلام من توو کنکور ارشد مجازی پیام نور قبول شدم و حالا در تکمیل ظرفیت مجازی دانشگاه تهران ! یعنی دیگه نمیتونم درس های ترم ۱ پیام نور رو پاس کنم و با مجازی دانشگاه تهران معادل سازی کنم ؟ شهریه پیام نورم رو بهم پس میدن یا نه ؟ شهریه مجازی دانشگاه تهران رو قسط بندی میکنن ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مجازی دانشگاه تهران بهتره ولی اگر امتحان ترم اول را بدهی ممکنه که برخی از درسهاتان را به تشخیص گروه قبول کنند. اما پس گرفتن پول امکان ندارد.

  34. maryam ghasemi
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    با توجه به اینکه من دانشجوی ترم دوم ارشد حقوق خصوصی هستم و ترم اینده واحد پایان نامه را دارم از استاد محترم درخواست دارم در خصوص موضوع داوری در ارتباط با داوری بنده را راهنمائی بفرمائید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم اگر منظورتان این است که موضوع پایان نامه شما در مورد داوری خواهد بود، باید خدمتتان عرض کنم که اکثر مطالب مربوط به داوری تکراری است. امیداورم به زودی کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب از چاپ خارج شود که بتوانید از آن موضوعاتی راانتخاب کنید.

  35. اشکان
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی ارشد خصوصی دانشگاه ازاد و حقوق شرکتهای تجاری شبانه شهرکرد(تکمیل ظرفیت) قبول شدم به نظر شما ارجح برای ادامه تحصیل کدومه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظم دانشگاه دولتی شهرکرد ترجیج دارد.

  36. ngh
    پاسخ

    با سلام:
    استاد گرامی،قبلا درمورد مهرالبرز-مدیریت فناوری اطلاعات- و آزاد مشهد-مدیریت دولتی – از شما سوال کردم و شما با توجه به شهر محل زندگی -خودم مشهد هستم و کارمند و پدر و مادرم تهران- آزاد مشهد را پیشنهاد دادید. متاسفانه یا خوشبختانه تکمیل ظرفیت سراسری را زدم و الان مجازی دانشگاه تهران -مدیریت بازرگانی- قبول شدم. اینکه دانشگاه تهرانه، خیلی وسوسه انگیزه الان مشغول تحصیل در دانشگاه آزاد هستم ولی باز هم به راهنمایی شما نیاز دارم. اعتبار مدرک مجازی دانشگاه تهران بهتره یا آزاد مشهد؟ برای دکتری چی؟ کلا کدوم بهتره انتخاب کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم هم دانشگاه محل زندگی شما از مجازی بهتره حداقل یه کلاسی می روی و چیزی یاد می گیری.

  37. فاضلي
    پاسخ

    سلام. لطف کنین اگر اطلاعاتی در مورد شرایطی که باید برایه ورود به شغله دادیاری داشته باشیم دارین بهم بدین و آزمونه قضاوته فکر کنم باید واسه شغله دادیاری بدیم هر ساله برگزار میشه یا نه ویه سوال دیگه امکان جذب شغله دادیاری زیاده یا کم یعنی احتمال داره بعد از کسب شرایطش و قبولی تو ازمون وگذروندن کارآموزی جذب نشم . با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شغل دادیاری از طریق آزمون قضاوت است و فرد معمولا ابتدا دادیار می شود. می توانید به آگهی های آزمون قضاوت مراجعه کنید.

  38. پیمان احمدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر لطفا اگه ممکنه سوالم رو حذف نکنید برای من خیلی مهمه.با داشتن مدرک کارشناسی ناپیوسته معماری و ارشد مهندسی معماری امکانش هست دوباره در مهندسی معماری مقطع کارشناسی شرکت کرد یا حالت برگشت به عقب داره و امکانش نیست ممنون می شم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی ندارد ولی باید دید که چه کمکی به شما میکند و آیا مشکل شما را حل خواهد کرد.

  39. ناصر
    پاسخ

    سلام اقای دکتر . ببخشید .
    من دانشجوی ترم اول ازاد تبریز در ارشد فیزیک اتمی هستم
    حال در پیام نور میاندواب قبول شدم .
    میخواستم اطلاعاتی را درباره شهریه و شرایط پیام نور بدانم .
    در ضمن نام دانشگاه ازاد مرا ذیت می کند حال چکار کنم .ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شهریه پیام نور کمی از دانشگاه آزاد کمتر است ولی بنظرم دانشگاه آزاد مقدم بر پیام نور است.

  40. فرزاد
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    کسی که لیسانس حسابداری دارد و ارشد و دکتراش را در مدیریت بازرگانی گرفته می تواند عضو هیات علمی در رشته بازرگانی بشه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این رشته ها خیلی به هم نزدیک است و بسیاری از درسهای مدیریت بازرگانی مربوط به حسابداری است و امکانش هست که بتوانید جایی استخدام شوید.

  41. رسولي
    پاسخ

    با عرض سلام

    من در رشته مهندسی در دانشگاه لرستان قبول شدم وبعدا تکمیل ظرفیت زدم و در دانشگاه دامغان قبول شدم و حالا در دانشگاه دامغان ادامه تحصیل می دهم آیا می توانم انتقالی بگیرم وبه دانشگاه شهر خودم برگردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینقدر جابجا نشوید آسمان همه دنیا یه جوره است. البته گاهی جاها آبی تر از بقیه.

  42. hassan
    پاسخ

    باسلام من چند مرتبه است که این سوالم را تکرار کرده ام (یک دانشجو بارتبه شش هزار وهفتصد منطقه سه در رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر دامغان قبول خواهد شد یا نه) خواهش می کنم جواب بدید و سوالم رو حذف نکنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در سالهای اخیر سازمان سنجش سی دی هایی را منشتر می کند که در آنها رتبه های سال قبل مطرح شده است که می توانید به آنها مراجعه کنید. جواب قطعی برای سوال شما نیست ولی با مراجعه به آمار سال قبل می توانید یه ایده ای داشته باشد. اگر با دانشگاه دامغان نیز تماس بگیرید ممکنه آنها به شما اطلاع دهند که آخرین پذیرفته شده در آن رشته چند بوده است.

  43. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. خسته نباشید.

    یه سوال داشتم. حداقل حقوقی کسی که در دانشگاه سراسری (دولتی) با مدرک کارشناسی ارشد به عنوان مربی هیات علمی میشه چقدره. (در صورت وجود چنین ظرفیتی)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک تا یک و نیم میلون تومان در ماه

  44. محمد
    پاسخ

    سلام علیکم

    استاد محترم ، اینجانب کارشناسی ارشد مدیریت دارم ، کارمند یکی از سازمانها در قم هستم . واز نظر حقوق ومزایا هم مشکلی ندارم . اما برای ارتقای خود علاقه مندم با دانشگاه ودانشگاهیان ارتباط داشته باشم ، به تدریس وتحقیق هم علاقه مندم ، همچنین از نظر خود وسایر دوستانم توانایی تدریس دروس مختلف را دارم . لطفاً راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ادامه تحصیل بدهید.

  45. کیوان مقدم
    پاسخ

    آقای دکتر سلام.لطفا منابع کامل ارشد حقوق جزا رو برای قبولی در آزمون ورودی ارشد چه دولتی چه آزاد اعلام کنید چند بار درخواست کردم جواب ندادین.با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همانظور که قبلا هم گفته ام منابع مشخصی برای ارشد حقوق رسما معرفی نشده است و بنابراین باید کتابهای مطرح در این رشته را مطالعه کنید. برای پیدا کردن کتابهای مطرح در هر درس باید با اساتید حقوق جزا و یا دانشجویان دکتری یا فوق مشورت کنید.

  46. معصومه
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت اقای دکتر میخواستم تحقیقی در مور د اینکه یک نفر به عنوان استاد در کلاسهای تدریسش در مقطع ارشد ایا باید در برخورد با دانشجویانش طبق قانون عمل کنه یا رابطه ای باشد بنده رو راهنمایی کنیید با سپاس از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم این چه نوع تحقیقی است؟ به هر حال رعایت مقررات نباید نادیده گرفته شود و از طرف دیگر استاد نیز نباید رابطه مناسبی با دانشجویانش نداشته باشد و این روابط باید خوب باشد. به هر حال موضوع خوبی است.

  47. فاضلي
    پاسخ

    سلام،من دانشجو ترم ۵ حقوقم میخوام راهنماییم کنین میخوام هدفمو تعیین کنم از وکالت بدم نمیاد میدونم که ارادشو دارم که آزمونشو قبول شم اما فن بیان عالی ندارم نمیدونم چه شغله دیگه ای متناسب با رشتم انتخاب کنم آخه اطلاعات زیادی نسبتشون ندارم بین کمک قاضی .دادیار.مشاوره حقوقی.اگه شغله بهتری در نظر دارین لطف کنین بهم پیشنهاد بدین خواهشا یه ذره در مورد این شغلا توضیح بدین ببینم کدومش مناسبه منه تا هدفم قرارش بدم ممنون از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا وکالت توی رشته های حقوقی درآمدش بهتر است. مشاور حقوقی سازمانها و شرکتها نیز خوب است یه آب باریکه است که می توانید یه زندگی بی دردسر ولی قدری با قناعت داشته باشید. سردفتری هم بد نیست. قضاوت کار سختی است که خطرات زیادی را ز جهت اخلاقی برای فرد دارد و فرد باید بتواند در مقابل تکبر، استبداد و مال مردم خوری و حق و ناحق کردن بایستد که همه در این امور پیروز نمی شوند.

  48. محمدعلی
    پاسخ

    با سلام بر شما استاد بزرگوار
    از این که با حوصله به سوالات پاسخ می دهید بسیار متشکرم.
    لطفا در صورت امکان در خصوص اصطلاحاتisc، SCI، توضیح دهید هم چنین آیا امکان دارد یک مقاله را در دو مجله علمی پژوهشی فارسی و ISI خارجی چاپ کرد؟ در آینده از لحاظ محاسبه امتیازات در دکترا و بالاتر مسئله ای ایجاد نمی شود؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مجلات معتبر علمی در نمایه (index) لیست می شوند و اعتبار مجلات به اعتبار نمایه هایی است که آنها را نمایه می کنند. نمایه ISC در سالهای اخیر راه اندازی شده است که می توانید به سایت آن مراجعه کنید. ISI نیز یک نمایه معتبر بین المللی است که می توانید مجلات نمایه شده در آن را در سایت آن جستجو کنید. چاپ یک مقاله در دو جا کار غلط و مشکل زایی است و باید از ان اجتناب کرد.

  49. پیمان احمدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر از حضورتون سوالی داشتم که خیلی ذهن منو مشغول کرده من کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معماری از دانشگاه آزاد دارم در حال حاضر دانشجوی ارشد معماری هستم میخواستم ببینم با توجه به مشکلی که نظام مهندسی با کارشناسی ناپیوسته معماری برای مهر طراحی داره میتونم بعد از دفاع ارشد مجددا برای مهندسی معماری (منظورم از دیپلم به کارشناسیه)دانشگاه آزاد اقدام کنم یا اینکه مدرک کارشناسی ناپیوسته و ارشد معماری من مانع میشه مرسی از لطف و توجهتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدرک کارشناسی ناپیوسته مانع نخواهد بود ولی آیا این امر ضروری است اول با نظام مهندسی کنترل کنید و مطمئن شوید.

  50. سارا محسنی
    پاسخ

    سوال:اگر در قراداد مفاد آن انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟در صورت تخلف از عقد می توان عقد را فسخ کرد یا نه؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *