سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. وظیفه
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم، خسته نباشید
    ممنون از اینکه با حوصله جواب میدین؟
    شخصی چک بلامحل صادر کرده و محکوم به پرداخت وجه آن شده است. ولی قادر به پرداخت ان نیست. و مالی هم ندارد. باتوجه به تغییرات ماده ۲ ، ایا هنوز هم حکم جلب صادر میشود و تا شخص پرداخت نکند باید حبس باشد؟
    برای جلوگیری از حبس ایشان چه راهی وجود دارد؟
    ممنون میشم اگه مثل قبل جواب دهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چک بلا محل اگر مدت دار نباشد، خود عمل دارای عنوان مجرمانه بوده و فرد تحت تعقیب قرار می گیرد. اما فارغ از صرف صدور چک بلا محل، اگر صادر کننده مالی نداشته باشد که بدهد، حکم اعسار وی صادر و یا تقسط می شود بر اساس قانون اجرای محکومیتهای مالی.

  2. فریده
    پاسخ

    با سلام
    اینجانب بورس سال آخر دکتری از طرف وزارت علوم بودم و پس از اتمام تحصیل به مدت دو سال به صورت تعهدی از طرف وزارت علوم به دانشگاه سیستان فرستاده شدم و پایان سال تحصیلی زمان تعهد اینجانب هم تمام می شود و عضو هیات علمی دانشگاه می شوم ولی نمی دانم که قرارداد من به صورت پیمانی است یا رسمی _ آزمایشی؟
    خواهشمندم راهنمای بفرمایید
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دو سال گذشته باید شما به صورت پیمانی استخدام شده باشید. اگر دو سال گذشته پیمانی بوده اید، و حداقل امتیازات پژوهشی و آموزشی را کسب کرده باشید، می توانید تقاضای تبدیل وضعیت به رسمی- آزمایشی را مطرح کنید. این که به طور خودکار حکم شما رسمی آزمایشی شود، امکان ندارد.

  3. رضایی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد محترم
    سوال من این است که در صورتی که فردی در مقطع ارشد، به دلیل مشروطی از دانشگاه اخراج شود، آیا میتواند در کنکور سال بعد آزمون ارشد شرکت کند یا ۲ سال محروم است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مشکل سربازی نباشد، می توانید مجددا شرکت کنید ولی به هر حال باید دفترچه هر سال را مطالعه کنید.

  4. سروش
    پاسخ

    با سلام من دانشجوی کارشناسی ارشد ح.تجارت.ب.م

    هستم لطفا راهنمایی فرمایید جهت انتخاب عنوان پایان نامه . در چه موضوعی کمبود هست ؟ منتظر جواب شما هستم. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فهم این که کجا کمبود است بخشی از کار دانشجو است. در ضمن صرف کمبود کفایت نمی کند این که بشود در مورد آن موضوع به منابع دسترسی داشت و پایان ناهه خوبی نوشت اهمیت دارد.

  5. مهرزاد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    می خواستم بپرسم ایا محاکم می توانند با وجود ماده ۲۶۹ قانون تجارت دین ناشی از برات را به عنوان یک سند تجاری تقسیط نمایند و بر خلاف رضایت دارنده حکم به تقسیط صادر کنند در صورت مثبت بودن پاسخ تکلیف حکم ماده مذکور چه می شود و در این صورت این حکم شامل بقیه اسناد تجاری نیز می شود یا خیر چون در عمل محاکم در بقیه اسناد تجاری به جز برات این کار می کنند ممنون از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا برات در عمل مورد استفاده قرار نمی گیرد که محاکم رویه ای در این خصوص داشته باشند. ثانیا، ماده ۲۶۹ قانون تجارت می گوید که «محاکم نمی تواندبدون رضایت صاحب برات برای تادیه وجه برات مهلتی بدهند.» ولی کسی که ندارد چه باید کرد یا باید تقسیط کرد و یا فرد داین کلا از آن محروم شود. به موجب ماده ۳ قانون اجرای محکومیتهای مالی، «هرگاه محکوم ‌علیه مدعی اعسار شود … و در صورت اثبات اعسار از حبس آزاد خواهد شد و چنانچه متمکن از پرداخت به نحو اقساط شناخته شود دادگاه متناسب با وضعیت مالی وی حکم بر تقسیط محکوم به را صادر خواهدکرد.” این حکم عام است. مگر مدیون تاجر باشد که در این صورت احکام ورشکستگی جاری خواهد شد.

  6. maria
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    آقای دکتر آیا با مدرک کارشناسی مهندسی نساجی از دانشگاه سراسری و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه آزاد، می توان به عنوان مربی جذب دانشگاه شد؟ اگر بله، لطفا راهنمایی بفرمایید با کدام دانشگاه ها می توان آغاز کرد؟آزاد، پیام نوز یا غیر انتفایی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه دولتی که مربی استخدام نمی کند و سایر دانشگاه ها ممکنه. باید بروید و سراغ بگیرد.

  7. خان محمدی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم
    ببخشید، نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه صوری در مشاور املاک دارای عنوان مجرمانه خاصی میباشد؟ ازجمله جعل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عنوان مجرمانه خاصی بنظرم نمی رسد.

  8. عرشیا جبرییلی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد جلیل القدر جناب آقای دکتر شیروی.بنده در حال تحصیل رشته حقوق مالکیت فکری در دانشگاه قم هستم.با توجه به اینکه برای این گرایش در کشور امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری وجود ندارد و علاقه بسیاری از فارغ التحصیلان این گرایش برای ادامه تحصیل لطفا بفرمایید آیا امکان fund در دانشگاهای خارج از کشور برای این گرایش وجود دارد؟و دانشگاه های معتبر در این زمینه کدام ها هستند.البته به فرض اینکه شخص درخواست کننده دارای مدرک بین المللی زبان انگلیسی نیز باشد.با تشکر و آرزوی طول عمر برای حضرت عالی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اخذ بورسیه یا کمک تحصیلی fund در رشته های علوم انسانی خیلی نادر است باید با اساتید مربوط تماس بگیرد. این نوع رشته ها در کشورهای اروپایی قوی است.

  9. محمد جواد
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید به استاد بزرگ ومحترم.من یک سوال داشتم.شخصی که وضع مالی خوبی ندارد از چه طریقی های می تواند به کشور های خارجی سفر کند. ودر ضمن می خواستم بدانم برای رفتن به خارج چه مدارکی لازم است وچگونه از کشور های خارجی برای تحصیل دردانشگاه اخذ تحصیلی گرفت؟ ممنون می شم که من را راهنمایی کنید مرسی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کسی وضع مالی خوبی نداشته باشد، باید به دنبال بورس یا fund باشد. این معمولا برای دورهای تحصیلات تکمیلی در رشته های تجربی و مهندسی وجود دارد و به ندرت در رشته های علوم انسانی در دسترس است. برای اخذ پذیرش باید مدرک بین المللی زبان به همراه ریز نمرات و گواهینمامه فارغ التحصیلی باید ترجمه شود و به دانشگاه مورد نظر ارائه گردد.

  10. علیخانی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    استاد، تواضع و فروتنی و در اختیار قراردادن اطلاعاتتون و مشورتهای شما به دانشجویان، قابل تحسین و جای تبریک داره، قطعا شما انسان بزرگی هستید، آرزوی توفیق روزافزون و جاری شدن برکات بیشتر در زندگیتون را دارم.امیدوارم ذره ای از منش شما را یاد بگیریم و در زندگیمون به کار ببریم.
    دوستت دارم استاد

  11. کیوان مقدم
    پاسخ

    آقای دکتر سلام.لطف کنید کدام رشته ارشد حقوق پذیرش بیشتر ودارای منابع کمتری جهت مطالعه میباشد.چون اینجانب صرفا قصد ادامه تحصیل را دارم.بنده در سال ۷۷فارغ تحصیل حقوق شدم وبخاطر همین از منابع دور هستم ممنون از شما استاد ارجمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جواب سوال شما را بلد نیستم ولی اخذ مدرک ارشد به تنهایی کفایت نمی کند.

  12. محمد
    پاسخ

    باسلام و عرض خسته نباشید اقای دکتر ایا با نسخ قانون افلاس و جایگزینی قانون اعصار ماده ۳۸۰ قانون مدنی نسخ ضمنی شده یا به قوت خودش باقی است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این ماده ارزش عملی خود را از دست داده است ولی از جهت نظری هنوز از اهمیت برخوردار است.

  13. علی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر
    به نظر حضرت عالی برای انتخاب رشته فوق لیسانس ، انتخاب حقوق بین الملل ترجیح دارد یا رشته جدید حقوق نفت و گاز ؟ و چنانچه دانشجویی موفق به اخذ کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز شود ایا میتواند امید به کار مناسبی داشته باشد ؟ یا اینکه فوف لیسانس حقوق نفت و گاز هم مانند دیگر رشت های کارشناسی ارشد حقوق صرفا کسب مدرک است و اهمیتی ندارد. موفق باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم حقوق نفت و گاز مقدم است. صرف مدرک کفایت نمی کند ولی امکان این که بتوان از دانش کسب شده در عمل استفاده کرد زیادتر است.

  14. محمد جواد
    پاسخ

    باعرض سلام به استاد گرامی.من دیپلم ریاضی دارم وبرای ادامه تحصیل می خواستم به خارج بروم ونمی دانم برای رفتن به خارج بایددیپلم داشته باشیم یالینسانس وچیز های درمورد … شنیده ام ونمی دانم چه شرایت دارد دیپلم یا لینسانس از شما استاد بزرگوار خواهشمندم که درمورد هرکدام توضیح کامل بدهید. ودرمورد مهندسی نفت توضیحی بدهید که درامددارد یا نه؟ .با تشکر محمدجواد شیرخانی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای تحصیل در خارج هم می شود از بعد از دیپلم رفت و هم بعد از اخذ لیسانس و هم پس از اخذ فوق لیسانس. بهتر است فرد پس از اخذ لیسانس برای خارج اقدام کند زیرا هم هزینه ها بالا است و هم در آن سن دور شدن از خانواده و ورود به یک فرهنگ دیگر می تواند مشکلات جدی به وجود آورد. مهندسی نفت یکی از رشته های خوب و با درآمد مناسبی است.

  15. سید علی آقامیری
    پاسخ

    سلام
    کسی که فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه علامه طباطبائی است اگر ارشد و دکترای خود را در رشته تاریخ ادامه بده میتونه عضو هیئت علمی بشه با دکترای تاریخ ؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیئت علمی چه رشته ای؟ اگر منظورتان رشته حقوق است که شما فقط لیسانس دارید، و اگر رشته تاریخ، شما در آن رشته به دلیل عدم اخذ لیسانس ضعیف هستید. بهتر است از تغییر رشته اجتناب کنید.

  16. سایه
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اقای دکتر من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علوم تحقیقات تهران هستم وفارغ التحصیل دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی میخواستم بدونم این امکان وجوددارد که بتونم تو مقطع دکتری در دانشگاه دولتی پذیرفته بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این امکان وجود دارد ولی باید بتوانی با سایر دانشجویان متقاضی که ممکن است از شما پایه درسی قوی تری داشته باشند، رقابت کنی. ممکن است سطح علمی شما در دانشگاه های آزاد و پیام نور به سطح دانشگاه های دولتی نباشد. این که شما ممکن است از گردونه رقابت حذف شوید نه الزاما بدین جهت است که شما فارغ التحصیل آزاد یا پیام نور هستید، بدین جهت است که معلومات و دانش شما در آن رشته از کسانی که در دانشگاه های معتبر و سابقه دار تحصیل کرده اند پایین تر باشد. این دو را خلط نکنید.

  17. محسن محمدخانی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم
    قبل از هرچیز از این همه صبر و حوصله جنابعالی تشکر میکنم.
    انشالا که موفق باشید
    چکی نزد شخص الف امانت بوده ولی ایشان خیانت در امانت کرده و ان را تحویل شخص ب داده.و رای خیانت در امانت ان صادر و قطعی شده.و شخص ب انرا به شخص ج داده و برای اثبات حسن نیت شخص ج اقدام به نوشتن مبایعه نامه صوری در یک بنگاه کرده اند.و از این مبایعه نامه در دادگاه استفاده کرده اند و دادگاه را فریب داده اند.
    البته بنده در مورد صوری بودن ان ۳نفر شاهد و چندین تناقض در اضارات انها دارم.
    سوال: تحت چه عناوین کیفری میتوان شکایت ایشان را کرد؟
    ایا میتوان تحت عنوان جعل و استفاده از سند مجعول شکایت کرد؟
    ایا فریب دادن دادگاه هم عنوان مجرمانه دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تنها عنوان کیفری خیانت در امانت است و سایر موارد یا تطبیق نمی کند و یا فاقد عنوان مجرمانه است مثل فریب دادگاه. البته شهادت به دروغ قابل تعقیب کیفری است.

  18. جواد
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید به استاد بزرگوارم من تازه با سایتتون اشنا شدم واز این موضوع خوشحالم من می خواستم از رشته مهندسی نفت وزیر شاخه هاش سوال کنم می خواستم بدونم کدام زیر شاخه درامد بیشتری نسبت به دیگر زیر شاخه ها درخارج را دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نفت و رشته های مرتبط با آن همگی از رشته های مورد نیاز کشور و دارای درآمد مناسبی است. برای اطلاع بیشتر با مهندسان مشغول در نفت چه در بخش دولتی مثل شرکت ملی نفت ایران و یا شرکتهای تابعه و چه در بخش خصوصی گفتگو کنید.

  19. مرادی
    پاسخ

    استاد لطفاً آدرس ایمیلتون رو در سایت بگذارید !!!شدیداً احتیاج دارم !!خیلی از لطف شما سپاس گذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در سمت چپ سایت «تماس» وجود دارد که آدرس دو ایمیل برای مکاتبه با اینجانب در آن قید شده است. «تماس»

  20. Ghassempour
    پاسخ

    استاد محترم، با سلام و احترام
    لطفا تفاوت “Damage” با “Loss” را توضیح دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این دو معانی نزدیک به همی دارند و وقتی به هم دیگر عطف می شوند یعنی هر ضرر و زیان را شامل می شود. ولی damages با s به معنای غرامت (مبالغی) نیز بکار می رود که در صورت ورود ضرر و زیان به فرد زیاندیده پرداخت می شود.

  21. سعید
    پاسخ

    باسمه تعالی-با عرض سلام خسته نباشید به محضر استاد گرامی
    بنده به صورت حق التدریسی به مدت ۲ سال است در دانشگاه دولتی شهرستان مشغول تدریس درس آزمایشگاه می باشم با توجه به عدم کفاف پول حق التدریسی آیا امکان تبدیل وضعیت به قراردای توسط دانشگاهی که در ان تدریس میکنم وجود دارد یا بایستی مجوز از تهران داشته باشند.
    با کمال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا در دانشگاه ها هیات علمی قراردادی وجود ندارد ولی استخدام پیمانی منوط به طی مراحل استخدامی است که هر دانشگاه اعلام می کند و برای ارشد محدودیت دارد.

  22. مهدی .....
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب،
    استادمیخواستم ازجنابعالی بپرسم اگربنده بتوانم درازمون قضاوت پذیرفته شوم آیاباداشتن رتبه خوب میتوانم صرفأدرتهران مشغول به کارشوم یارتبه تاثیری درانتخاب شهرموردعلاقه ندارد؟به عبارت دیگراگربنده بخواهم درتهران مشغول به کارشوم چه کارهایی بایدبکنم؟آیاانتخاب شهرباخودمان هست یاخیر؟خواهشمندم مثل همیشه بابزرگوارییتان بنده روراهنمایی کنین.
    سرفرازباشین استادمهربان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعات زیادی در مورد نحوه جذب قضات ندارم.

  23. الهام
    پاسخ

    سلام استاد عزیزم.از این که با سایتتون آشنا شدم و از این طریق می تونم باتون صحبت کنم خیلی خوشحالم.استاد من می خوام تو زمینه قراردادها کار کنم.در یک دوره کلاس آموزشی که وزارت بازرگانی برگزار کرده بود شرکت کردم .به نظر شما از چه طریقی می تونم به طور عملی در جریان تنظیم قراردادها قرار بگیرم و به عبارت دیگر در این زمینه کارآموزی کنم؟ لطفاً چند تا کتاب برای تنظیم قراردادی داخلی و بین المللی معرفی کنین.ممنون از این لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهترین روش قرارگرفتن در یک شرکت یا موسسه (به خصوص دولتی یا عمومی) است که شما بتوانید در عمل کار یاد بگیرید. خواندن نمونه قراردادها خیلی می تواند کمک کند. بخشی از کتاب حقوق تجارت بین الملل نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است که می توانید مراجعه کنید.

  24. law student
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد عزیز
    رتبه مورد نیاز برای قبولی حقوق خصوصی در دانشگاه پردیس ویا دانشگاه فردوسی تقریبا چنده؟شبانه چطور؟
    من خیلی دنبال این سوال گشتم ولی جوابی پیدا نکردم.
    دعاگوی شما در مشهد خواهم بو استاد!!
    ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به آمار منشتر شده سازمان سنجش مراجعه کنید.

  25. باران
    پاسخ

    سلام استاد. وقتتون بخیر. واقعا از سعه صدر شما در پاسخگویی به سوالات ممنونم.
    لطفا من رو هم راهنمایی کنید.دانشجوی ارشد حقوق بین الملل هستم و البته کارشناسی زبان انگلیسی دارم. به نظر شما اعتبار مدرک پیام نور چه برای دکتری و چه برای پذیرش هیئت علمی تا چه حده؟ از این جهت می پرسم که میخوام کارشناسی حقوق هم بخونم.استاد شدید سردرگمم.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از حیث شرکت در آزمون دکتری از حیث مقررات فرقی بین مدارک وجود ندارد. ولی به هر حال کسی که از یک دانشگاه پیام نور در یک شهرستان فارغ التحصیل می شود نباید انتظار داشته باشد که به عنوان هیئت علمی دانشگاه تهران جذب شود.

  26. سجاد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر بنده فارغ التحصیل کارشناسی رشته حقوق میباشم و در ازمون کارشناسی ارشد ۹۲شرکت کرده ام و علاقمند به ادامه تحصیل در حقوق بین الملل هستم گفته شده که منابع این رشته دروس : متون حقوقی/بین الملل عمومی/حقوق اساسی/حقوق مدنی(تعهدات) و بین الملل خصوصی است در صورت تایید لطفا برای هر کدام از این دروس بهترین منابع و انتشارات را برای خواندن در جهت شرکت در این ازمون معرفی نمایید
    با کمال تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دروس همین است. تا کنون سازمان سنجش منابع رسمی برای این دروس معرفی نکرده است ولی انتشاراتی ها تلاش می کنند که لیستی از کتابهای منتشره خود را به عنوان منابع آزمون ارشد معرفی کنند و بعضا این لیست را به صورت گسترده در دسترس دانشجویان قرار می دهند. دانشجویان باید تلاش کنند حداقل دو اثر تأثیر گذار در هر حوزه درسی را مطالعه کنند و خیلی به این لیستها اعتماد نکنند.

  27. حمید محسنی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر شیروی، نظرتون در خصوص گرایش مالکیت فکری در ایران و بازار کار و آینده این گرایش در ایران چیست؟
    لطفا کلی پاسخ ندید، ممنون میشم ازتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظور شما این است که تمرکز روی مالکیت فکری پیدا کنید، این رشته بازار کار تضمینی و گسترده ندارد ولی شما اگر لیسانس حقوق داشته باشید، می توانید با آن لیسانس کارهای حقوقی انجام دهید و اگر پرونده ای در زمینه مالکیت فکری پیدا کردید، بهتر از آن دفاع خواهید کرد. امروز بیشتر گرایش های حقوق در مقطع ارشد فاقد بازار تخصصی است و تنها فرد دارای مدرک فوق لیسانس است و لابد کارش از کیفیت بهتری برخوردار خواهد شد.

  28. حميدرضا جواهري
    پاسخ

    آقای دکتر عزیز با سلام وادب

    با توجه به فارغ التحصیل شدن هزاران نفر در مقاطع فوق لیسانس و دکتری حقوق تجارت بین الملل آیا با توجه به ارتباطات فعلی ما با جامعه جهانی و نبود بخش خصوصی قدرتمند و شرکتهای چند ملیتی توان جذب فارغ التحصیلان این گرایش حقوقی را چگونه ارزیابی می فرمایید. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، البته تعداد فارغ التحصیلان تجارت بین الملل هنوز به هزار نرسیده است. ظرفیت کشور هنوز خوب است اما روز به روز رقابتها تنگ تر می شود. با بهبود روابط نیاز به این نوع فارغ التحصیلان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

  29. مصطفی
    پاسخ

    آقای دکتر شیروی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    اینجانب بورس دکتری داخل وزارت علوم می باشم.
    در صورتی که ما از یک موسسه آموزش عالی نامه اعلام نیاز بگیریم وزارت علوم طبق آیین نامه هایش به بنده تا پایان تحصیلاتم حقوق پرداخت می نماید. حالا سوالم این است که اولا آیا موسسه می تواند بعد از اتمام تحصیلات بنده نامه عدم نیاز صادر نماید. و ثانیا اینکه این نامه به چه معناست؟ ثالثا اصولا نامه اعلام نیاز چه تعدی برای موسسه نسبت به وزارت علوم ایجاد می نماید. در واقع آیا موسسه مجبور است بعد از اتمام تحصیلاتم بنده را استخدام کند یا می تواند چنین نکند و اگر مجبور به استخدام است این استخدام به چه نحوی است ؟ رسمی ، پیمانی یا قراردادی؟
    خامسا اینکه ممکنه در مورد نامه عدم نیاز توضیح دهید؟
    با تشکر از لطف شما استاد محترم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا آن موسسه می تواند به شما عدم نیاز بدهد. ثانیا، عدم نیاز به این معنا است که آن موسسه به خدمات شما نیاز ندارد و شما می توانید جایی دیگر جایابی شوید. ثالثا آن موسسه مجبور نیست که شما را پس از فارغ التحصیلی بپذیرد و اعطای بورس حتی از طرف یک موسسه یه معنای الزام آن موسسه جهت بکارگیری بورسیه نیست ولی در صورت نیاز شما باید آنجا مشغول شوید. رابعا استخدام پیمانی خواهد بود. خامسا، نامه عدم نیاز یعنی آن موسسه به خدمات شما نیاز ندارد. اعطای بورس به شما الزاما به معنای بکارگیری شما نخواهد بود.

  30. محمد
    پاسخ

    سلام بنظرشما بهترین گرایش ارشدرسته مدیریت کدوما هستن اگه میشه بترتیب نام ببرید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اساتید رشته مدیریت مشورت کنید ولی بنظرم بازرگانی خوب باشد.

  31. sara
    پاسخ

    با سلام برای ارشد حقوق عمومی بهتر است یا حقوق جزا چه از نظر بازار کار وهمچنین حجم مطالب قابلیت فهم ودرک مطالب و درصد قبولی در دانشگاه کدام بهتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی سوال است. حقوق جزا برای وکالت دعاوی کیفری خوب است و بازار وکالتش بیش از حقوق عمومی است.

  32. پیمان
    پاسخ

    سلام استاد.۱سوال داشتم من دانشجویی زبان عربی دانشگاه دولتی هستم اما میخوام ارشد رشته فقه وحقوق اسلامی و بدم امکان قبول شدنم بالاست چون منابعش رو میخونم میخواستم بدونم که آیا با مدرک ارشد این رشته میشه تو آزمون وکالت و دفتر اسناد شرکت کرد؟ممنون از راهنمایییون .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا به مدرک کارشناسی در رشته حقوق یا فقه و مبانی نیاز است.

    • پیمان
      پاسخ

      حالا به نظر شما زبان عربی بهتره تو ارشد بخونم یا فقه و حقوق؟ من کارشناسی زبان عربی هستم

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سوال مشکلی است ولی ممکنه فقه و حقوق باعث شود که زمینه کاری بهتری داشته باشید.

  33. اسماعیل اکبری
    پاسخ

    با سلام واحترام

    جناب آقای دکتر مشکلی دارم که خواستم از جنابعالی راهنمایی بخواهم.
    بنده فوق دیبلم حسابداری دارم وخیلی علاقه به ادامه تحصیل دارم ولی نمی دانم چرا همیشه کارهای اولیه را با علاقه انجام می دهم ولی همیشه بی حوصله می شوم وزود خسته می شوم.خواهش می کنم جواب بدهید و راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      این هم یک قطعه از سعدی علیه الرحمه در جواب شما:
      هر که بینی مراد و راحت خویش **** از همه خلق بیشتر خواهد
      و آن میسر شود به کوشش و رنج **** که قضا بخشد و قدر خواهد
      ای که می‌خواهی از نگارین کام **** با نگارش بگوی اگر خواهد
      دختر اندر شکم پسر نشود **** گرچه بابا همی پسر خواهد
      تیز در ریش کاروانسالار **** گر بدان ده رود که خر خواهد

  34. راضیه
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    می خواستم بدانم کدام دانشگاهها ی آزاد اسلامی در سطح کشور رشته ی ارشد حقوق تجارت بین الملل را دارند؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      شنیده ها حاکی از آن است که در دانشگاه سمنان و دامغان برقرار است.

  35. Ghassempour
    پاسخ

    استاد محترم
    با سلام و احترام

    لطفاً تفاوت ضمانت انجام کار با ضمانت حسن انجام کار را توضیح دهید(در کتابتان این دو ضمانت نامه را توضیح داده اید ولی دقیقاً متوجه تفاوت آن ها نشدم).

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ضمانت انجام کار یا ضمانتنامه انجام تعهد برای این است که اطمینان حاصل شود که پیمانکار کارش را به اتمام خواهد رسانید و پس از تحویل موقت کار آزاد می شود. ضمانتنامه حسن انجام کار برای این است که کار خوب انجام شده است و بنابراین پس از تحویل قطعی کار و انقضای تضمین کار آزاد خواهد شد. به «آیین نامه تضمین معاملات دولتی» مراجعه کنید.

  36. دانشجو
    پاسخ

    سلام
    بنده در سال قبل افتخار شاگردی استاد را در دانشگاه تهران در رشته حقوق نفت و گاز داشتم. نمی خواهم بگویم که از شیوه اداره کلاس حضرت استاد به طور کامل رضایت داشتم اما جهت اطلاع دوستی که کامنت گذاشته بود جناب آقای دکتر شیروی سال هاست که در زمینه مذاکره و انعقاد قراردادهای نفت فعالیت دارند. مقالاتی را هم نگاشته اند که میتوانید از همین سایت بیابید.نمی دانم دوست عزیز چه مقدار با صنعت نفت آشنا هستند که این چنین حکم کرده اند اما اکنون اکثر فعالان در این زمینه یعنی عقد قراردادها مهندسین هستند و حقوق خوانده هایی هم که در این زمینه هستند هیچگاه دیدگاه و نگرش حقوقی استاد تمام حقوق تجارت بین المللی چون دکتر شیروی را ندارند. گر چه شاید به دلیل دید مدیران حاکم بر امور این قراردادها دست امثال دکتر شیروی تا حدودی بسته باشد.البته رشته حقوق نفت و گاز دارای زمینه های کاری بسیار متنوعی است که خود استاد هم بعید است در این زمینه اظهار تسلط بر کلیه دروس و گرایشهای این رشته را مطرح کرده باشند.کمی نیاز به زمان است تا رشته های جدید پا بگیرند. به هر روی با یک بار حضور در کلاس های استاد و مشاهده اسلاید های از پیش آماده شده درسی استاد که بر طبق پلان کلی و ترسیم شده برای کل ترم طراحی شده اند دانشجو تفاوت کلاس ها را متوجه خواهند شد. غلظت و تعدد تعریف از استاد هم به دلیل اینه که استاد سوالات رشته های پرستاری رو هم پاسخ میدن! جواب تبریکات اعیاد رو میدن و تا ساعت ها بعد کلاس برای دانشجوها وقت میذارن.این برای دانشجوهایی که دنبال استادها میدون و ایمیل و …میدن ولی جواب نمی گیرن واقعا ارزشمنده.این هارو نوشتم تا از استاد تشکری کرده باشم و امیدوارم در ادامه این مسیر از دشواری ها و ناملایمات خسته نشوند.

  37. samyar
    پاسخ

    با سلام استاد آیا امکان پذیرش کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گرایش دکتری نفت و گاز وجود داره ؟البته ظاهراً عده ی زیادی این سوال رو پرسیدیند ولی اگر امکانش هست لطفاً پاسخ دقیق تری رو بفرمائید !!با تشکر از لطف بی نهایت شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکان آن است ولی رقابت را همیشه مد نظر داشته باشد چه در امتحان کتبی و چه در مصاحبه شفاهی.

  38. شایان
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب استاد
    اگر خیلی تعریف از شما زیاد است که من هم بعنوان دانشجوی شما آن را تایید میکنم بعنوان یک انتقاد، فکر میکنم هیچ کس از اساتید جایگاه خود را در حدود تخصص خود نمیشناسند و حضرتعالی هم با وجود اینکه تحصیلی در ارتباط با حقوق نفت نداشته اید ولی سعی دارید خود را صاحبنظر در این تخصص معرفی کنید.
    من حق را به شما میدهم چون در این مملکت آیا کسی سر جای خود هست؟
    امیدورم دیدگاه مرا و پاسخ خود را هم در سایت بگذارید
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شایان عزیز اگر تخصص اینجانب در حقوق نفت برای شما معلوم نبود، می توانستی سوال کنی که سوابق اینجانب در مسایل حقوق نفتی چیست یا خودت رأسا تحقیق می کردی. این که عدم تخصص اینجانب در حقوق نفت را مسلم دانسته و قضاوت خود را بر آن استوار کرده ای و بعد آن را به کل مملکت تسری داده ای، تعجب آمیز است. حتی اگر این عیب وجود داشته باشد، به قول سعدی علیه رحمه:
      چوانی هنرمند فرزانه بود **** که در وعظ چالاک و مردانه بود
      نکونام و صاحبدل و حق پرست **** خط عارضش خوشتر از خط دست
      قوی در بلاغات و در نحو چست **** ولی حرف ابجد نگفتی درست
      یکی را بگفتم ز صاحبدلان **** که دندان پیشین ندارد فلان
      برآمد ز سودای من سرخ روی **** کز این جنس بیهوده دیگر مگوی
      تو در وی همان عیب دیدی که هست **** ز چندان هنر چشم عقلت ببست
      یقین بشنو از من که روز یقین **** نبینند بد، مردم نیک بین
      یکی را که عقل است و فرهنگ و رای **** گرش پای عصمت بخیزد ز جای
      به یک خرده مپسند بر وی جفا **** بزرگان چه گفتند؟ خذما صفا
      بود خار و گل با هم ای هوشمند **** چه در بند خاری تو؟ گل دسته بند
      کرا زشت خویی بود در سرشت **** نبیند ز طاووس جز پای زشت
      صفائی بدست آور ای خیره روی **** که ننماید آیینهٔ تیره، روی
      طریقی طلب کز عقوبت رهی **** نه حرفی که انگشت بر وی نهی
      منه عیب خلق ای خردمند پیش **** که چشمت فرو دوزد از عیب خویش
      من ار حق شناسم وگر خود نمای **** برون با تو دارم، درون با خدای
      چو ظاهر به عفت بیاراستم **** تصرف مکن در کژو راستم
      اگر سیرتم خوب و گر منکرست **** خدایم به سر از تو داناترست
      تو خاموش اگر من بهم یا بدم **** که حمال سود و زیان خودم
      کسی را به کردار بد کن عذاب **** که چشم از تو دارد به نیکی ثواب
      نکو کاری از مردم نیک رای **** یکی را به ده می‌نویسد خدای
      تو نیز ای عجب هر که را یک هنر **** ببینی، ز ده عیبش اندر گذر
      نه یک عیب او را بر انگشت پیچ **** جهانی فضیلت برآور به هیچ
      چو دشمن که در شعر سعدی، نگاه **** به نفرت کند و اندرون تباه
      ندارد به صد نکتهٔ نغز گوش **** چو زحفی ببیند برآرد خروش

      • دانشجوی استاد شیروی در رشته حقوق نفت
        پاسخ

        سلام

        بله آقای شایان، استاد شیروی یکی از کسانی است که حقیر به عینه، سواد و تیزبینی وی را در کلاس حقوق نفت و گاز دیدم و ستودم.ولی حیف که آرزوی حقیر در گرفتن پایان نامه با ایشان، به فنا رفت. حیف. حیف . حیف. …

  39. محمد حسین
    پاسخ

    شیروی ای یاور نسل جوان
    راهنمایی تو برای همگان

    کاش میشد در رکابت پای زد
    اندکی فارغ شد از جور زمان

    من جوابم یافتم اندر جواب
    دست تو می بوسم ای آرام جان

    خواستم شکر تو فرزانه کنم
    تا که بهتر برکشی بار گران

  40. مینا
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر
    شما برای ادامه تحصیل در گرایش حقوق تجارت بین الملل در خارج از کشور، کدام کشور یا کشورها را توصیه می فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینجانب کشورهای توسعه یافته (صنعتی) را توصیه می کنم. همچنین انگلیسی زبان بر غیر انگلیسی زبان برای تجارت بین الملل به خصوص اگر بنا باشد که در آینده در ایران کار کنید، توصیه می شود.

  41. sheida
    پاسخ

    با سلام من در کنکور ارشد ۹۱ مجازی پیام نور قبول شده ام و ثبت نام و انتخاب واحد کرده ام آیا میتوانم در کنکور ۹۲ شرکت نمایم و در صورت قبولی از رشته قبولی در کنکور ۹۱ انصراف داده و در رشته ی قبولی در کنکور ۹۲ ثبت نام نمایم ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مشکل سربازی نداشته باشید منعی ندارد و اگر مشکل سربازی دارید، تسهیلاتی برای تغییر رشته و شرکت مجدد در کنکور پیش بینی شده است که بهتر از نظام وظیفه سوال کنید یا در دفتر چه مطالعه کنید.

  42. مهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده دانشجوی سال اول حقوق خصوصی هستم در دانشگاه علوم تحقیقات..
    سوالی داشتم… آیا میشه من با اتمام دوره ی ارشد و قبولی دکتری دوران سربازی را در دانشگاه بصورت هیات علمی بگذرانم ؟؟ احتمالش چقدر هست به نظر شما ؟؟ برای اینکه بتونم این راه را پیش بگیرم به نظر شما چه کار کنم ؟ کمی این مطلب برایم گنگ است چون کسی پاسخ روشنی نمیدهد. همه امیدم شمایید استاد .. اگر میشه راهنمایی ام کنید .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان آن فعلا وجود دارد ولی به هر حال برای هیات علمی حتی سرباز هیات علمی، به اعلام نیاز یک موسسه آموزش عالی نیاز دارید. اگر این نیاز نباشد، امکان آن طبیعتا وجود نخواهد داشت.

  43. farnaz
    پاسخ

    با سلام
    استاد بنده کارشناس ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه تهران هستم برای دکتری قصد شرکت در گرایش نفت و گاز رو دارم اما شنیدم که “در مصاحبه گروه خصوصی و تجارت بین الملل نمره میارن و امکان قبولی برای حقوق بین الملل وجود نداره ” این مساله واقعاً بنده رو سر در گم کرده ،استاد آیا این مساله صحت داره یا شایعه هست ؟خواهش می کنم این ابهام رو برام روشن کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی شود گفت که امکانش وجود ندارد ولی به هر حال باید شما بتوانید با سایر داوطبان رقابت کنید.

  44. fa
    پاسخ

    با عرض سلام ، من دارای مدرک لبسانس کشاورزی دوره شبانه و کارشناسی ارشد کشاورزی دوره روزانه می باشم ، حال خواهان شرکت در ازمون سراسری و تحصیل در رشته داروسازی هستم ابا می توان برای کنکور سراسزی سال۹۲ اقدام نمایم با توجه به اینکه تعهد خدمت دوره ارشد من تابستان ۹۳ به اتمام می رسد کنکور ۹۲ می توانم شرکت نمایم یا ۹۳؟ و ابا امکان تحصیل در دوره روزانه در رشته داروسازی یا پزشکی عمومی را دارم؟ و با توجه به اینکه من سال ۸۱ پیش دانشگاهی خود را به اتمام رساندم تاثیر شرط معدل برای من لحاظ می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی پیچیده شد با سازمان سنجش مکاتبه یا تماس بگیرید.

  45. درخشان هدایتی فرد
    پاسخ

    سلام
    دکتر عزیز شیروی اگر برای شما امکان دارد چند منبع فارسی و چند منبع انگلیسی همچنین اگه سایتی در مورد کار تحقیقاتی من “قرارداد های اختیار معامله” وجود داره را به اینجانب معرفی فرمایید.

    با سپاس فراوان
    هدایتی فرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک رساله دکتری با اینجانب در دانشگاه تربیت مدرس در این موضوع دفاع شده که منبع بسیار خوبی است. یک مقاله نیز در بخش مقالات این سایت وجود دارد که می توانید مراجعه کنید.

  46. مهدی
    پاسخ

    با سلام. جناب دکتر شیروی، اینجانب دانشجویی ارشد حقوق خصوصی هستم. برای موضوع پایان نامه به مشکل برخورده ام. اگر ممکن است خواهشمند است یک موضوع کاربردی در زمینه حقوق خصوصی به من معرفی کنید. از لطف شما متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوالات خیلی سخت را نمی شود به سادگی جواب داد. سعی کنید با مشورت با اساتید خود موضوع مورد علاقه اتان را انتخاب کنید. حتی اگر من موضوعی را معرفی کنم معلوم نیست که شما یا استاد راهنمای شما بتوانند آن را تحقیق کنند.

  47. سلیمان
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز

    ایا در فقه اسلامی اصطلاحات تجاری معادل اصطلاحات تجاری بین المللی وجود دارد یا خیر؟ لطفا در زمینه کدام مقاله یا کتابی اگر وجود داشته باشد بنده را راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال مبهم است. اصطلاحات فقهی داریم ولی اصطلاحات تجاری بین المللی فقهی نداریم. مثلا فوب یا … در فقه سابقه نداشته است.

  48. سلیمان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب دارم خدمت شما استاد عزیز
    از جنابعالی خواهشمند است کتاب و یا مقاله ای در زمینه مقایسه اصطلاحات تجاری بین المللی و امثال ان در فقه اسلامی که هم جنبه های بازرگانی و فنی و هم جنبه حقوقی آ ن ها را پوشش داده باشد معرفی نمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصطلاحات تجاری بین المللی مدرن سابقه در فقه ندارد و در فقه باب متاجر وجود دارد که بیشتر اصطلاحات بیع، اجاره، صلح، … و امثال آن است.

  49. محمدامین
    پاسخ

    با سلام.سرفصل دروس ارشد تجارت بین الملل را می خواستم بدونم.اگه امکان داشته باشد آن دروس را نام ببرید یا سایتی در این زمینه معرفی کنید.با تشکر از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سر فصلهای این درس در کلیه دانشگاه های یکسان نیست و می توانید یک نسخه از آن را از دانشگاه و گروه مربوط دریافت کنید.

  50. Ghassempour
    پاسخ

    استاد محترم
    با سلام و احترام

    از جنابعالی خواهشمند است کتاب و یا مقاله ای در زمینه قراردادهای EPC,BOT و BOO که هم جنبه های بازرگانی و فنی این قراردادها و هم جنبه حقوقی آ ن ها را پوشش داده باشد معرفی نمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای بی.او.تی و بی.او.او می توانید به مقالات و کتاب اینجانب مراجعه کنید. برای ای پی سی نیز می توانید به پاسخ دیگری در همین سایت در این زمینه مراجعه کنید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *