سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. رضا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.
    ۱.به نظر شما از کار وکالت میشه کسب درامد بیشتری کرد یا داشتن دکترا؟ در ایران اهمیتی به رشته حقوق بین الملل داده نمی شود به نظر شما راه عقلایی چیست؟ وقت صرف خواندن وکالتی اشباه شده کرد یا دکترایی که حق التدریس ان ساعتی ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از وکالت می شود درآمدی بیشتری از دکتری پیدا کنید. اکثر وکلای پول ساز در ایران تنها لیسانس دارند. هزاران سال است بشر در این مانده که علم بهتر است یا ثروت؟!! و شما از من می خواهید که فورا این مسأله را برای شما حل کنم!

  2. محمد
    پاسخ

    یا سلام و احترام، آقای دکتر
    نمی دانم چه مقدار با این فرضیه موافق هستید که روش تحقیق در علوم انسانی خصوصا در علم حقوق از تشتت و پراکندگی برخوردار است . به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی سعی زیادی می کنم در این خصوص اطلاعات جامعی به دست بیاورم . اما متاسفانه این تلاش ها بعضا به نتیجه ی مثبتی نمی انجامد و گاها به سوالات قبلی اضافه می شود . با این شرح در خواستم از شما این است در خصوص نوشتن و ترسیم پلان تحقیق توضیح بفرمایید و اگر احیانا از کتاب و مقاله ای در این خصوص اطلاع دارید بنده راهنمایی فرمایید . از تصدیع وقت عرض اعتذار می شود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابهای و مقالات زیادی در زمینه روش تحقیق در علوم انسانی به فارسی یا انگلیسی نوشته شده است که می توانید مراجعه کنید. سعی کنید روش تحقیق در موضوعات خاصی از حقوق را مد نظر قرار دهید که از پراکنده کاری پرهیز کنید.

  3. محمد 6131
    پاسخ

    استاد عزیز باسلام و احترام.استاد من دانشجوی فوق لیسانس شهرسازی روزانه دانشگاه دولتی هستم.اما باتوجه به آینده مبهم شرایط کاری و جذب هیئت علمی واقعا شک دارم که آیا راه درستی رفته ام یا نه و اگر خوشبینانه در دانشگاهی جذب شوم با توجه به شرایط اقتصادی و به نسبت تلاشی که که یک فرد برای عبوراز فیلتر کنکورهای مختلف تئوری و عملی میکند حقوقی که به یک عضو هیئت علمی میدهند واقعا ناچیز است.بنابراین تصمیم دارم انصراف بدم و از صفر شروع کنم و یکی از رشته های پزشکی ، دندانپزشکی یا داروسازی بخونم چون بنظرم هم از نظر درآمد و هم از نظر آینده ضمانت بیشتری دارند.ضمنا من ۲۶ سال دارم و دیپلم تجربی با معدل ۱۷.۵ دارم…ممنون میشم اگه بنده حقیر را راهنمایی بفرمائید…بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم برای چنین تصمیمی دیر است. به اضافه این که در دکتری عمومی نیز درآمد مناسب سخت است. بهتر است روی رشته خود تمرکز کنید همین رشته نیز می تواند برای شما پول ساز باشد.

  4. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    درخصوص شیوه مناسب قراردادی مشارکت عمومی خصوصی(ppp) می توان به دنبال چه قراردادهای رفت؟ و آیا اصولا این کار درست است یا بیشتر مفاد قرارداد مهم است تا نوع قرارداد؟

    باتشکر و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قراردادهای بی.او.تی، قراردادهای مشارکت در بخش راه، توریسم، راه اندازی مراکز تحقیقاتی و بهداشتی – بیمارستانی از جمله قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی PPP است. برای اطلاع بیشتر به کتاب قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (بی.او.تی) اینجانب مراجعه شود

  5. فریبا
    پاسخ

    سلام.من حدود یک سال هست که فارغ التحصیل رشته ی اقتصاد از دانشگاه دولتی در نوبت روزانه هستم.حا خواستار شرکت دوباره در کنکور سراسری و ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هستم.از آنجایی که عده ای میگویند امکان تحصیل به صورت مجدد در دانشگاه دولتی وجود ندارد من دچا مشکل شده ام .لطفا مرا در این باره راهمایی کنید.با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وجهی برای شرکت مجدد نمی بینم. رشته خود را ادامه بدهید. دانشگاه فرهنگیان امتیاز خاصی ندارد.

  6. شهلا
    پاسخ

    باسلام
    من دانشجوی ترم۳شیلات هستم میخواستم بدونم میتونم برای ارشد روانشناسی بالینی کنکور بدم
    چون هیچ علاقه ای به این رشته ندارم
    اگر کمکم کنید ممنون میشم چون تمام ذهنم درگیر همین مطلب متاسفانه من ایمیل ندارم
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم این تغییر رشته ها به شما کمک زیادی نمی کند.

  7. نجمه
    پاسخ

    باسلام میخواستم درمورد موضوع داوری درقرارداداهای پیمانکاری بهم چندتا منبع معرفی کنید وهمچنین درمورد موضوع مفهوم نظم عمومی در حقوق عمومی خیلی ممنونم دکتر شیروی

  8. محمد
    پاسخ

    سلام
    استاد به نظر شما با توجه به باز کردن دریچه دکتری علاوه بر دولتی برای دانشگاههایی مانند پیام نور، آزاد و در اینده نزدیک طیف دیگر دانشگاهها مانند غیر انتفاعی علمی کاربردی و….
    تعداد افراد تحصیل کرده با مدارک متفاوت دکتری از دانشگاههای مختلف در سالهای آینده نزدیک بسیار زیاد خواهد شد و این باعث تنگ شدن عرضه رقابت بعنوان نمونه در بازار و یا لوث شدن ارزش مدرک در ایران نخواهد شد
    ممنون میشم اظهار نظر بفرماییند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تعداد فارغ التحصیلان به خصوص در مقاطع ارشد و دکتری خیلی از نیاز بازار زیادتر است و این دو نگرانی را بوجود خواهد آورد. یکی این که بیکاری را به سطح کارشناسان ارشد و دکتری منتقل می کند و دیگر این که برخی فرصتهای شغلی به خصوص در بخشهای هیات علمی و سازمان ها و ادارات دولتی توسط افراد با نفوذ اشغال شده و عموم از همان فرصتهای شغلی محدود نیز محروم گردند.

  9. محمد محمدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید , و تشکر از وب سایت مفیدتون , اینجانب دانشجو کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم و در درس داوری یک سوال داشتم:
    تفاوت بین داوری بین المللی و سارش و میانجی گری در چیست؟
    ضنم پاسچ اکر مقاله ای در این مورد هست ممنون میشم راهنمایی کنین
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در داوری داور همانند قاضی رأی صادر می کند و فصل خصومت می نماید در حالی که میانجی تنها کمک می کند که طرفین به توافق دست پیدا کنند و در صورتی که وی نتواند طرفین را به مصالحه ترغیب کند، میانجیگری یا سازش بدون نتیجه پایان می پذیرید. برای اطلاع بیشتر به مقاله اینجانب تحت عنوان بررسی قانون نمونه آنسیترال در خصوص سازش تجاری بین‌الملی، مجله اندیشه های حقوقی، بهار و تابستان ۱۳۸۵، شماره ۱۰، ۴۷-۷۶. و همچنین به بخش آخر کتاب حقوق تجارت بین الملل مراجعه کنید.

  10. فرحناز
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    من علاقه بسیار زیادی به حقوق تجارت بین الملل دارم…به نظر جنابعالی رشته تجارت بین الملل در ایران در چه سطحی است؟یعنی در صورت ادامه تحصیل در این رشته آینده آن را چگونه ارزیابی می کنید.

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق تجارت بین الملل یک رشته بیشتر عملی است تا نظری و بنابراین به اساتیدی نیاز دارد که در این زمینه کار عملی انجام داده باشند. از آنجا که این رشته در خیلی از دانشگاه ها جدیدا راه اندازی شده است، ممکن است توقعات کاری خیلی محقق نشود.

  11. نرگس والي پور
    پاسخ

    من ترم ۵اقتصاد نظریم.چطور میتونم با مقاله نویسی آشنا بشم؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      انجام تحقیق برای دروستان بهترین شروع است. انتخاب یک موضوع خوب و سپس پیرامون آن مطالب جمع کردن و در نهایت تجزیه و تحلیل آن در یک مقاله خوب مورد نیاز است. چاپ مقاله در مجلات دانشجویی یا نشریات عمومی مثل روزنامه ها یا هفته نامه ها می تواند شروع خوبی باشد.

  12. كامران
    پاسخ

    با سلام و ارادت خدمت استاد ارجمند
    اینجانب سی و هشت سال سن دارم دارای مدرک دیپلم علوم انسانی می باشم . در حال حاضر در شهرداری تهران اشتغال دارم و با توجه به علاقه ام در دو رشته مهندسی شهر سازی و حقوق به نظر جنابعالی درکدام رشته بهتر است ادامه تحصیل نمایم وآیا دکترای حقوق گرایش حقوق عمومی یا گرایش تجارت بین الملل از لحاظ درآمدو موقعیت شغلی و اجتماعی بهتر است یا دکترای شهر سازی لطفا راهنمایی فرمایید با سپاس بیکران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو رشته خوب است ولی بنظرم خیلی زود است که برای درآمد زایی دکتری فکر کنید. فعلا تا آنجا خیلی فاصله است.

  13. مریم
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی.استاد من لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور را دارم.میخواستم برای ادامه تحصیل به استرالیا بروم.به نظر شما چه شاخه ای از حقوق را برای تحصیلات تکمیلی انتخاب کنم ؟زبان انگلیسی بنده در حد عالی است. البته خودم به شاخه بین الملل علاقمندم.میخواستم بدونم کدام گرایش بازار کار بهتری در استرالیا دارد.ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در استرالیا باید بتوانید وکیل شوید که خود مستلزم گذراندن دوره های خاص و قبولی در آزمون وکالت است. اگر قصد برگشت به ایران دارید، ادامه تحصیل در رشته های حقوق بازرگانی مثل حقوق بیمه، حقوق بانکداری، حقوق تجارت بین الملل می تواند آینده خوبی برای شما از حیث درآمد داشته باشد.

  14. رادا
    پاسخ

    با عرض ادب خدمت استاد بزرگوار
    لطف می کنید مرا در زمینه نرخ حق التدریس دانشگاههای دولتی و آزاد برای مدرسینی که دانشجوی دکتری هستند، راهنمایی بفرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قبلا هم گفته ام حدود ۷ تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر ساعت تدریس.

  15. مریم
    پاسخ

    سلام.میتونم از شما بپرسم واقعا رشته ادیان و عرفان چه آینده ای داره؟ایا واقعا دکتری گرفتن توی این رشته سودی داره.من دانشجوی ترم۲ادیان هستم.نمیخوام امیدوارم کنید خواهش میکنم واقعیت رو به من بگید تا اگر دیدم به این رشته علاقه ندارم یا بهتر بگم این رشته برام سودی نداره همین حالا که شرایطش رو دارم تغییرش بدم.الان به درسام علاقه مند شدم اما حرف مردم تو این دوره و زمونه………….؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر کسی می تواند آینده شغلی رشته خود را به سادگی درک کند و تحقیق کند که فارغ التحصیلان آن رشته در کجاها می توانند مشغول بکار شوند. نباید از همه رشته ها توقع داشت که به طور یکسان فرصت شغلی ایجاد کند. تحقیق و تدریس از جمله کارهایی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند به آن دست پیدا کنند. حال اگر میزان تقاضای بازار از عرضه فارغ التحصیلان بیشتر شود، طبیعتا فارغ التحصیلان بی کار خواهند ماند. این به رشته خاصی محدود نمی شود فقط رشته هایی که فرصت شغلی کمتری دارند، این امر در آنها بیشتر محسوس خواهد بود. اگر راه اندازی رشته های از این دست کم هزینه است و هر کسی می تواند هر گوشه ای چند نفر را به صورت حق التدریس بکار گرفته و سالی کلی فارغ التحصیل تحویل جامعه بدهد، این ها دلیل نمی شود که جامعه فردا بتواند به همه این فارغ التحصیلها کار مناسبی ارائه کند.

  16. دانشجوی دانش جو
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار و ممنون از سعه صدرتان.
    منابعی رو در جهت مطالعه تکمیلی و تفصیلی b.o.t -e.p.cمیخواستم معرفی بفرمایید.بسیار ممنون

  17. law student
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید خدمت استاد محترم
    چند وقت پیش مزاحم شدم.
    من ترم۷هستم ویک ترم دیگه هنوز دارم.معدلم تاترم ۶شده۱۶/۶۱ودروس حقوق خصوصی بنده میانگین نمرهام ۱۷هست خواستم بدونم به نظر شما میشه در دانشگاههای خوب روزانه قبول شد؟
    زمان من تا کنکور ارشد یکسال هست آیا این مدت برای قبولی با رتبه ممتاز به نظر حضرت عالی مناسب است؟
    انشاالله راهنمایی شما راهگشا خواهد بود.
    اجرکم عندالله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکسال کافی است به شرط این که در درس خواندن مداومت داشته باشید. همیشه به خودتان بگویید که دیگران که قبلا قبول شده اند یا بنا است که قبول شوند، از شما هیچ برتری ندارند استعدادهای شما ها خیلی به هم نزدیک است و عامل تعیین کننده، سوابق تحصیلی شما، میزان کار فعلی شما و نحوه درس خواندن است.

  18. عالیه
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ترم ۴ کارشناسی فقه ومبانی حقوق دانشگاه سیستان یلوچستان زاهدان هستم
    و علاقه ی زیادی به رشته ی حقوق دارم.
    وتصمیمم برای ادامه تحصیل درمقطع ارشد و دکترا حقوق جزا وجرم شناسی است
    اطلاعاتم دراین مورد خیلی کم است.وهیچ برنامه و منیعی نگرفتم
    البته بعضی منابع را تهیه کردم ومشکلی در تهیه منابع ندارم
    ولی کلا برا قبولیم ناامیدم
    اگه میشه منو راهنماییم کنید ک چه منابعی باید تهیه کنم و چه برنامه ای ننظیم کنم
    من اهل چابهارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هنوز شروع نکرده ناامید هستی، پس امید موفقیت نداشته باش. اگر خواستی موفق شوی باید اطلاعات خودت را به پایه دانشجویان حقوق برسانید. سعی کنید یک دانشجوی زرنگ حقوق پیدا کنید که یا می خواهد در ارشد جزا و جرم شناسی شرکت کند و یا شرکت کرده و قبول شده است، از طریق وی اطلاعات در مورد منابع را کسب کنید.

  19. بهرام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من عضو هیات علمی پیمانی موسسه غیر انتفاعی می باشم و سابقه چهار سال فعالیت با موسسه مذکور را دارم.
    امسال بر اساس آئین نامه ادامه تحصیل مربیان دانشگاهها در وقطع دکتری توانستم پذیرش بگیرم.
    آیا به نظرتان موسسه باید برای من حکم مامور به تحصیل باید بزند یا نه؟
    حقوق و مزایای مربی مامور به تحصیل به چه صورت خواهد شد؟
    قبلاً از راهنمایی های شما قدردانی می نمایم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم باید شما مأمور به تحصیل شوید که در این صورت همان حقوق قبلی (حقوق مربی) را دریافت خواهید کرد.

  20. دوستدار شما
    پاسخ

    با سلام به استاد کرامی
    من دانشجوی ترم اول رشته ی حقوق هستم میخواستم بدونم که ایا برای فوق لیسانس امکانش هست که روانشناسی بالینی بخوانم و بعد مرکز مشاوره ای به راه بیاندازم.؟؟؟؟یا در مؤسسه ای مشغول به کار شوم؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است رشته حقوق را رها کرده و به رشته روانشناسی بروید. خودتان را سرگردان رشته های متعدد قرار ندهید.

  21. مینا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    شرایط سنی بورسیه و هیات علمی شدن در دانشگاه ازاد و سراسری رو میشه بفرمایید؟
    متشکر و ممنون از کمک شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرایط بورسیه در آگهی مربوط خواهد آمد ولی در مورد هیات علمی ۴۵ سال حداکثر سن است.

  22. فهیمه
    پاسخ

    سلام و عرض احترام خدمت استاد بزرگوار
    جناب آقای دکتر شیروی
    من دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل هستم
    سئوالی از حضورتان داشتم
    تفاوت اصیل ،حق العمل کار و دلال چیست؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصیل خریدار یا فروشنده واقعی است در صورتی که دلال تسهیل کننده معامله بین دو اصیل است. حق العمل کار نیز به نام خود ولی در واقع برای اصیل معامله انجام می دهد. به قانون تجارت مراجعه کنید:
      ماده ۳۳۵ : دلال کسی است که درمقابل اجرت واسطه انجام معاملاتی شده یا برای کسی که میخواهد معاملاتی نماید طرف معامله پیدا می کند.
      ماده ۳۳۶ : دلال می توانددررشته های مختلف دلالی نموده و شخصا نیز تجارت کند.
      ماده ۳۵۷ : حق العمل کار کسی است که به اسم خود ولی به حساب دیگری (آمر) معاملاتی کرده و در مقابل حق العملی دریافت می دارد.

  23. جعفر علیخانی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی
    به نظر شما حقوق خصوصی دانشگاه دولتی استان قم برای ادامه تحصیل مناسب است یا مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس تهران ، با فرض اینکه به هر دو علاقمند باشیم، بیشتر از جهت آینده کاری، در ضمن آیا مالکیت فکری امکان ادامه تحصیل در دکتری در اینده را دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال تهران یک امتیازاتی نسبت به شهرستان دارد. ولی رشته حقوق خصوصی بیشتر مورد نیاز است و بکار می رود تا مالکیت فکری و ادامه تحصیل نیز در رشته حقوق خصوصی وجود دارد.

  24. محمد جودت
    پاسخ

    محضر استاد عالم و عامل سلام و عرض ارادت
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تبریزم و علاقه زیادی هم به رشته خودم و دکتری حقوق خصوصی دارم به نظر تان کدامیک را ادامه بدم بهتر است البته بیشتر دغدغه ام در رابطه با آینده کاری و هیئت علمی است. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانید در رشته حقوق قبول شوید، ارشد حقوق خصوصی توصیه می شود.

  25. محد صادق تنهايي
    پاسخ

    باسلام وعرض ارادت استاد عزیر بنده مهندس کشاورزی ومعاون مدیریت جهاد کشاورزی یه شهرستان وهمچنین کارشناس رسمی دادگستری هستم خواستم نظر شما رو درموردادامه تحصیل خودم دررشته کارشناسی معادل ارشد رشته حقوق تجارت وبین الملل دانشگاه تهران بپرسم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متوجه نشدم که منظور از معادل ارشد چیست. این مدرک ممکن است برای ارتقاء داخل سازمانی شما بدرد بخورد.

  26. شاگردشما
    پاسخ

    سلام براستادعزیز وگرامی
    استاداگر شما درجایی کارکنید که از لحاظ روحی اذیت بشین -درجمع آدم هایی که هر روز نه تنها قدردان نباشن بلکه به هرنحوی آزارت دهند آیا دوباره به کارکردن درآن محیط ادامه میدهید؟گاهی به این فکر می کنم که کلا بزارمش کنار و برای وکالت بخونم بعدمی ترسم که اگر وکالت هم قبول نشم هردوتا را از دست میدهم. باتشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همیشه آدم هایی که مثل مگس دور سر آدم وزوز کنند وجود دارند، خیلی نباید درگیر این مسایل شد. تصمیم شما باید بر اساس منطق و عقلانیت باشد نه برای اجتناب از وزوزهایی که زندگی از آنها خالی نیست.

  27. علی
    پاسخ

    با سلام خدمت استادم .استاد میخواستم بدونم ایا رشته خقوق در اینده.درامد.شغل.بازار کار دارد.کدام رشته حقوق بیشتر طرفداردارد.ایا مدرک دانشکاه ازاد با دیکر دانشکاها فرق دارد.راسته باید در حقوق فوق لیسانس باشی تا در جای استخدام شی.ممنونم خواهشن رهنمای کنید.با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق یکی از رشته هایی پر طرفدار است که نسبت به سایر رشته های علوم انسانی از فرصت شغلی بهتری برخوردار است. البته نمی توان تضمین کرد که همه بتوانند شغل مناسب را پیدا کنند. متاسفانه میزان پذیرش در این رشته با ایجاد فرصتهای شغلی تناسب ندارد و پیش بینی می شود که تعداد زیادتری از فارغ التحصیلان حقوق هم در آینده نتوانند شغل مناسب را پیدا کنند و آنها باید برای بدست آوردن شغل با هم رقابت کنند.

  28. law student
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد.چند سوال داشتم از محضرتون:
    ۱-به نظر شما در مدت ۷ماه میشه برای کنکور ارشد گرایش خصوصی آماده شد؟
    ۲-من هدفم کار کردن در زمینه تجارت به خصوص در مورد شرکت ها هست.به نظر شما بازار کار خوبی خواهد داشت؟
    ۳-راهکار پیشنهادی شما برای تقویت زبان تخصصی؟
    باتشکر از حوصله شما!
    Best wishes

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- قبولی شما در این مدت ۷ ماه وابسته به عوامل گوناگونی است: از جمله سابقه تحصیلی شما و این که چقدر خوب درس خوانده ای، میزان ساعاتی که شما در این هفت ماه صرف خواهید کرد.
      ۲- کار در شرکتها مستلزم آگاهی از کلیه مسایلی است که یک شرکت به آن نیاز دارد. صرف اطلاع از نحوه تشکیل شرکتها و یا مسایل شرکتها ممکنه خیلی مورد نیاز یک شرکت نباشد. ۳- خواندن و وقت صرف کردن و انتخاب یک کتاب مناسب که کتابهای متون حقوقی خودم را برای مرحله اول توصیه می کنم.

  29. sm
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد محترم
    فارغ التحصیل رشته حقوق جزا و جرم شناسی هستم، علاقه مند به تدریس چطور و از کجا باید شروع کنم؟
    آیا باید شخصا به دانشگاه ها مراجعه کنم یا راه دیگه ای وجود داره؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید از طریق سایت دانشگاه علمی کاربردی شروع کنید و یا با مراکز پیام نور تماس بگیرید. تماس با رئیس گروه مربوط خیلی می تواند کمک کند.

  30. كشيتي
    پاسخ

    سلام استاد ببخشید سوالی دیگر دارم .می خواهم درآزمون دکترای زراعت دانشگاه ازاد اهواز شرکت کنم کدام یک از کتابها را بخوانم تا موفق شوم مثلا کتاب زراعت دکتر …………..باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اساتید خیلی خوبی در زمینه کشاورزی در دانشگاه اهواز وجود دارند که برخی از آنها هم دانشگاهی اینجانب در آدلاید استرالیا بودند که می توانید با آنها مشورت کنید.

  31. م.ش
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب و احترام خدمت استاد بزرگوار

    بنده دانشجوی ترم آخر حقوق در دانشگاه تبریز هستم.و چون از۱۰ درصد دانشجویان ممتازم بدون کنکور به ارشد میرم.استاد،به نظر شما ادامه تحصیل در رشته حقوق نفت و گاز در کنار وکالت یا قضاوت چطور هست؟با اخذ دکتری در این رشته امکان هیات علمی شدن چقدر هست؟امیدی به استخدام در وزارت نفت هست؟امکان بورسیه بیشتر در کدام کشور هاست؟↳‏
    برای بانوان آینده شغلی خوبی دارد؟ 
استاد گرامی برای آشنایی کافی با این رشته قبل ارشد چه منابعی رو پیشنهاد میدید؟زبان انگلیسی مهمتره یا زبان دیگری؟ از لطف بی نهایتتان ممنونم. 

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا از همان ۱۰ درصد استفاده کن و مشغول تحصیل بشو. حقوق نفت و گاز برای خانم خیلی مناسب است ولی باید کار بلد باشید.

  32. كشيتي
    پاسخ

    سلام تشکر می کنم از جواب دادن شما .دو سوال دارم ۱-یازده سال است که در یک نهاد دولتی کارمند رسمی هستم .مدرک فوق لیسانس دارم می خواهم در ازمون دکتری شرکت کنم اگر قبول شوم ودرازمون هیئت علمی هم شرکت کنم ایا شرایط سنی در جذب هیئت علمی هست الان سنم ۴۰سال است ۲-آیا معدل مدارک تحصیلی در ازمون هیئت علمی شرط هست اگر هست چند باشد؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی دانشگاه آزاد امکانش وجود دارد ولی دانشگاه های دولتی با توجه به شرایط سنی عملا ممکن نخواهد بود.

  33. شیما سعیدآبادی
    پاسخ

    با سلام واحترام جناب آقای دکتر شیروی
    متاسفانه بنده از دانشجویان شما نبوده و سعادت حضور در کلاسهایتان را نداشته ام ،میخواستم اگر امکان دارد در مورد مساله ای که در زیر به آن میپردازم مرا راهنمایی کنید :
    بنده امسال در آزمون کانون وکلا ی تهران قبول شده ام و همچنین در در ارشد رشته حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد واحد دامغان نیز پذیرفته شده ام ولی در مورد رفتن به دانشگاه دامغان بسیار مردد هستم ،از این جهت که به درستی نمیدانم این دانشگاه از نظر قوای علمی و اساتید در چه سطحی می باشد ؟ و آیا بعد از فارغ التحصیلی از این اقدام خویش راضی خواهم بود یا سرخورده می شوم ؟؟
    تنها دلیلی که مشوقم هست رشته ایست که در آن قبول شده ام چراکه اگر مستحضر باشید اینرشته دربین واحدهای دانشگاه آزاد فقط در واحد دانشگاه آزاد دامغان وجود دارد .
    اگر شما لطف کنید و مرا در این زمینه راهنمایی کنید نهایت تشکر را از شما دارم
    و در آخر نظر جنابعالی را در مورد تحصیل در رشته حقوق خصوصی دانشگاه علوم وتحقیقات تهران در مقایسه با رشته تجارت بین الملل دانشگاه دامغان خواستارم ،چرا که من به راحتی سال آینده در این گرایش و این دانشگاه قبول خواهم شد آیا صبر کنم و یا همین فرصت را مغتنم بشمرم؟
    از اینکه وقت با ارزش خود را جهت راهنمایی من در اختیارم می گذارید بسیار ممنونم وپیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم.
    ارادتمندشما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعات زیادی از دانشگاه دامغان ندارم ولی به هر حال مراکز اصلی دانشگاهی نیز در راه اندازی این رشته ها دچار مشکل هستند تا چه رسد به شهرستانها. به هر حال، علوم تحقیقات تهران از اساتید شناخته شده تری برخوردار است.

  34. بهزاد20ساله ازبکتاش
    پاسخ

    با سلام خدمت استادم . کدام رشته خوب است حقوق یا پرستاری.کدام اینده بهتری دارنند.البته من علاقه دارم حقوق بخونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لابد انتظار داری از یک استاد حقوق بگوید پرستاری! البته من می گویم حقوق. ولی این دو رشته هیچ وجه شبهاتی ندارند.

  35. الهام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    باعرض خسته نباشید . من کارمند تویه شرکت هستم الان دانشگاه علمی کاربردی وابسته به شهرداری قبول شدم میخواستم ببینم مدرکش خوبه . بدرد میخوره که این همه ام بخونم آخرش هیچی . مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانی با این مدرک در شهرداری ارتقا پیدا کنی خوبه والا خیلی نمی تواند مفید باشد.

  36. حامد
    پاسخ

    عرض ادب و احترام محضر جناب دکتر شیروی
    اینجانب حامد محمودی،کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی و همچنین مسلط به زبان فرانسه، چندی است به صورت حرفه ای در زمینه ی ترجمه فعالیت دارم. از جمله ترجمه ی چند مقاله ی فارسی در رشته های روابط بین الملل و حقوق ارتباطات به زبان انگلیسی و چاپ آنها در مجلات معتبر دانشگاه های آمریکا.
    با توجه به اینکه بنده قصد ادامه ی تحصیل و تغییر رشته به حقوق تجارت را در دانشگاه های خارجی دارم، از شما بزرگوار تقاضا دارم که چراغ راه من باشید.
    بسیار مشتاقم در ترجمه ی کتاب ها و مقالات و منابع حقوق تجارت از فارسی به انگلیسی و از انگلیسی به فارسی و از فرانسوی به فارسی بکوشم تا هم سابقه ی تحصیلی مفید و موثری برای خودم باشد و همچنین بتوانم در هموار کردن مسیر علمی برای دانشجویان و پا دادن به این رشته ی نوپا سهمی داشته باشم.
    از تمامی توصیه ها، پیشنهادات و مساعدت های شما به شدت استقبال کرده و کمال بهره را خواهم برد.
    با تشکر و قدردانی از توجه و الطاف شما
    حامد محمودی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خیلی خوب است ولی خودتان را به ترجمه خلاصه نکنید. این برای شروع خوبه ولی باید به دنبال تحقیق و پژوهش و خلق آثار ارزشمند باشید.

  37. کامیار
    پاسخ

    سلام آقای شیروی
    من از مطالب سایت شما استفاده می کنم و خیلی اطلاعات از آن گرفتم…می خواستم یه مشورت بگیرم.من کارشناسی رشته ی مهندسی برق دانشگاه آزاد قائم شهر هستم و از آن جا که به رشته ی حقوق علاقه دارم می خواستم برای ارشد امسال حقوق شرکت کنم..ولی نمی دانم که کدوم بهتر است حقوق خصوصی با حقوق جزا چه فرقی می کند؟و کسی که دادستان یا قاضی کیفری هست آیا رشته اش حقوق جزا هست یا حقوق خصوصی؟…در ضمن در ازمون قضات امسال کسانی که کارشناسی غیر مرتبط دارند حتی اگر کارشناسی ارشد حقوق هم باشند نمی توانند قاضی یا وکیل باشند….یعنی من اگر کارشناسی ارشد حقوق هم بگیرم باید دوباره بروم ۴ سال دیگر حقوق بخونم؟
    ممنون میشم که منو راهنمایی کنی؟

    کامیار احمدی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم رشته خودت را ادامه بده با کارشناسی ارشد نه می توانی یک وکیل و نه قاضی بشوی.

  38. ابوالفضل
    پاسخ

    درود بر استاد
    بنده در حال انتخاب موضوعی در مورد قراردادهای نفتی برای پایانامه ارشد هستم که مستلزم دسترسی به مفاد قراردادهای نفتی میباشد،سوالم اینه که در حال حاضر، کشور ایران ،بیشتر کدام نوع قراردادها رو منعقد میکنه؟
    به عبارت دیگه قرار مبتلا به ،کدام است؟و آیا مفاد این قراردادها قابل دسترسی هست؟متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران در فعالیتهای بالادستی بیع متقابل مورد استفاده قرار می گیرد. مفاد این قراردادها نیز در دسترس عموم نیست.

  39. شهرزاد
    پاسخ

    سلام و درود بر استاد ارجمند
    بنده دانشجوی سال۳ حقوق دانشگاه گیلان هستم و درمورد انتخاب گرایش ارشد شدیدا سردرگم هستم.علاقه اصلی من به حقوق بین الملل و یا عمومی است لیکن گویا آینده ی شغلی-مالی مساعدی ندارد.
    البته استعدادم در جزاوجرمشناسی هم خوب است.
    میخواهم بدانم برای کار و ادامه تحصیل در ایران یا آمریکاکدام گرایش عاقلانه تراست؟ضمنا زبان انگلیسی من خیلی خوب است.با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مسایل بازرگانی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری بیشتر بازار کار دارد.

  40. دانشجوی دانش جو
    پاسخ

    با سلام و خدا قوت به استاد گرانقدر که اینقدر با سعه صدر و با حوصله هیچ کس را بی پاسخ نمیگذارند
    میشه به طور مختصر بفرمایید فرق قراردادهایb.o.t با e.p.c چی هست.در صورت امکان مقالات فارسی و انگیلیسی جهت مطالعه تفصیلی تر معرفی بفرمایید
    یک دنیا ممنون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قراردادهای بی او تی یک نوع سرمایه گذاری است که فرد نسبت به اجرای یک پروژه اقتصادی مثل بزرگراه اقدام می کند و از طریق درآمد پروژه (مثل عوارض) سرمایه گذاری خود را مستهلک می کند و به سود می رسد. قراردادهای بی او تی ممکن است حاوی چندین قرارداد ای پی سی باشد. قراردادهای ای پی سی قراردادهای پیمانکاری است که پیمانکار در قبال دریافت پول کار مهندسی، تأمین تجهیزات و کالا و ساخت یک پروژه را متقبل می شود. مثلا می توان بخشی از کارهای یک اتوبان را به صورت ای پی سی به یک پیمانکار واگذار کرد.

  41. نازنین
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر .من دانشجوی ارشد تجارت بین الملل هستم .با توجه به این که توی ایران این رشته دکتری نداره برای دکتری نمیدونم چه رشته ای انتخاب کنم اگه ممکنه راهنماییم کنید بین دکتری خصوصی و نفت و گاز مردد هستم . ایا در اینده امکان هیئت علمی شدن وجود داره؟یا اینکه برای هیئت علمی حتما باید گرایش ارشد و دکتری یکی باشه؟سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است. به علاقه ات نگاه کن. به هر حال حقوق خصوصی عام است و امکان بکارگیری شما در دانشگاه های متفاوت بیشتر است.

  42. سعید
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر کدام ماده قانون مدنی است که مهر را با امضاء برابر میداند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      به بند ۲ ماده ۱۲۱۹ و ماده ۱۲۲۱ قانون مدنی مراجعه کنید.

  43. فریدون
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب بی پایان محضر استاد عزیز

    استاد برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد گرایش حقوق نفت و گاز چه منابعی مورد سوال قرار میگیرند به فرض مثال حقوق مدنی تجارت و یا دیگر منابع و ضمنا یک ابهامی در ذهن بنده راجع به گرایش ارشد مدیریت قضایی که در برخی دانشکده های حقوق ارائه میشود به وجود آمده که دارای چه ماهیتی هست و در چه زمینه ای تخصص به بار می آورد !

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منابع کارشناسی ارشد گرایش حقوق و نفت و گاز با سایر گرایشهای حقوق تفاوتی ندارد فقط مواد امتحانی است که باید از طریق دفترچه کنترل کنید. در مورد رشته مدیریت قضایی هم اطلاعی ندارم. شاید ترکیب مدیریت و حقوق باشد.

  44. حسن
    پاسخ

    سلام بر استاد فرهیخته
    بسیار مایلم پایانامه ارشد رو در زمینه حقوق نفت و گاز کار کنم ولی موضوعاتی که پیدا میکنم یا کار شدن و یا منابع ندارن!!اگه ممکنه بفرمایید موضوع مناسب رو خصوصا در این گرایش چگونه پیدا کنیم؟ موضوع مناسب چه ویژیگی داره؟چه منابعی رو مطالعه کنیم؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مشکلی است که دانشجویان مثل شما با آن مواجه هستند با مطالعه بیشر و مشورت با اساتید خود می توانید موضوع مناسبی را انتخاب کنید.

  45. نسیم
    پاسخ

    سلام استد عزیز کنکور تجارت بین الملل زبان چند بزنم قبول میشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون دانشجویان حقوق در زبان ضعیف هستند، کسی که نمره زبان بهتری دارد معمولا شانس بیشتری در قبولی ازمون دارد ولی به هر حال زبان به تنهایی کفایت نمی کند.

  46. مهدی.م
    پاسخ

    سلام بر استادعزیز
    استادآیادرمصاحبه دکترا (حقوق)سابقه کاروتدریس هم میخواهند؟اگه میشه بفرمایین صرفنظرازاطلاعات علمی دررشته قبولی چه چیزها وچه فعالیتهایی برای قبولی درمصاحبه موثراست؟ممنون میشم اگه مثل همیشه راهنمایی کنین.
    پیشاپیش ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا این تأثیر زیادی ندارد ولی مقالات و کتب خیلی موثر است. البته منش و اخلاق شما در جلسه و اجتناب از جدل کردن با اساتید نیز می تواند خیلی موثر باشد. ظاهری پاکیزه و لباسی مرتب نیز می تواند چشمها را به طرف یک فرد گردش دهد.

  47. حميدرضا جواهري
    پاسخ

    ضمن تشکر از شما استاد عزیز که برای دانشجویان وقت می گذارید خوشبختانه می بینم شما هم با این تب دکتر شدن و بعد عضو هیات علمی شدن به هر قیمتی مخالف هستید و خوانندگان سایت را نصیحت می فرمایید . متاسفانه مشکل اشتغال در جامعه و نبود هدف همه را به طور غیر اصولی به تب دکتر شدن و استادیار و دانشیار شدن هدایت کرده و آنچه که مهم نیست سواد است بد نیست یادی از دکتر ….استاد علوم سیاسی داشته باشم که به ما در دوره فوق لیسانس می گفت شما سعی کنید فوق لیسانس بشوید نه فوق لیسانس بگیرید. خود من بیشتر علاقه دارم کتب و مقالات رشته خودم را بخوانم و علیرغم مشغله اجرایی اگر شد به اتفاق مقاله ای نیز در نشریات یا همایشها ارائه کنم نه این که برای دکتر شدن آنهم به هر قیمتی دست بزنم دوست دارم نقطه نظر شما را در این زمینه و این تب دکتر شدن بدانم . با تشکر

  48. سعید
    پاسخ

    با سلام
    در اسناد تجار مهر میتواند جایگزین امضاء دستی شود و اعتبار امضاء دستی را به مهر دهیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبق قانون مدنی، مهر با امضاء اعتبار برابری دارد. اما در مهر امکان انکار وجود دارد ولی ثابت کردن این که فرد خودش مهر را زده و جعل نکرده خیلی سخت است در صورتی که در انکار امضاء این امکان وجود دارد که موضوع به کارشناس خط ارجاع و کارشناس اصالت امضاء را تأیید یا رد نماید.

  49. محمد
    پاسخ

    سلام
    استاد اگر براتون زحمتی نیست در مورد بورسیه شدن هیات علمی برای دانشگاه آزاد توضیح بفرماییند بعنوان مثال اگر شخصی در دانشگاه آزاد برای مقطع دکتری به صورت دانشجوپذیرفته شود شرایط بورسیه شدن برای هیات علمی برای این فرد به چه نحوی خواهد بود.
    با کمال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورس شدن منوظ به درخواست یک واحد و موافقت دانشگاه می باشد.

  50. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد فرهیخته جناب اقای شیروی اینده گرایش جدید التاسیس حقوق نفت و گاز را چه طور میدانید و به نظر شما از دو گرایش حقوق خصوصی و حقوق عمومی شاخه حقوق نفت و گاز برای کارشناسی ارشد کدام برای ادامه تحصیل بهتر میباشد . خواستار نظر گرانقدر جناب عالی هستم .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته های جدید مشکلات خودشان را دارند ولی به هر حال تخصص در نفت و گاز خوب است اگر شما از طریق گذراندن این دوره ها واقعا بتوانید متخصص شوید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *