سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. جواد
    پاسخ

    سلام استاد برای ازمون دکتری حقوق خصوصی چه منابعی باید مطالعه کنیم چی باید بخونیم اگه میشه راهنماییمون کنید که از سرگردونی در بیاییم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منابع خاصی معرفی نشده است ولی مواد امتحانی را حداقل از دو یا سه نویسنده مطالعه کنید.

  2. حمید
    پاسخ

    سلام و درود بر شما ایا قضات دادگستری میتونن عضو هیات علمی دانشگاه ها اعم از ازاد یا دولتی بشن چون یه کتاب دیدم از اقای دکتر …… که نوشته بود قاضی دیوان عالی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه ممنون از پاسخگویی شما سربلند و سلامت باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شغل قضاوت با هیئت علمی تمام وقت دولتی قابل جمع نیست در هیچ شرایطی نمی توان دو شغل تمام وقت را با هم جمع کرد. ممکن است نویسنده مزبور قبلا قاضی بوده یا تمام وقت دانشگاه نباشد.

  3. رادا
    پاسخ

    با عرض سلام و درود بر شما استاد گرامی،

    من امسال دکتری مدیریت دانشگاه تهران قبول شده ام، لیسانس(ورودی ۸۴) و فوق لیسانسم (ورودی ۸۸)نیز از دانشگاه تهران و در رشته مدیریت است. در فراخوان جذب هیئت علمی امسال شرکت کردم، آیا با توجه به اینکه ورودی جدیدی دکتری هستم، امسال شانس بورس شدن در دانشگاههایی مثل تربیت معلم آذربایجان را دارم؟
    اگر امسال نشد، در فراخوان هایی بعدی شرکت کنم یا برای جذب در دانشگاه آزاد اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم یک بار دیگر امتحان کن سپس برای دانشگاه آزاد اقدام کن. چون دانشگاه آزاد نیز طول می کشد، ممکنه تا سال دیگر جوابی دریافت نکنی که در این صورت همین امسال نیز می توانی اقدام کنی

  4. Hamed
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    ممنون میشوم اگر به این سوال پاسخ دهید .
    در ضمانت نامه های حسن انجام کار آیا در صورتی که توسط دستور دهنده خسارتی به ذینفع وارد شود ، ذینفع می تواند تمام وجه مندرج در ضمانت نامه را بگیرد ؟ یا فقط به اندازه ی خسارت وارده می تواند وجه خود را بگیرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ضمانت نامه بانکی حسن انجام کار قابل مطالبه کلا یا جزا توسط ذینفع است. اگر ذینفع مبلغ ضمانت نامه را کلا یا جزا من غیر حق دریافت کرده باشد، در این صورت متضرر می تواند علیه ذینفع اقامه دعوی کند.

  5. سعید حکمتی
    پاسخ

    ضمن تشکر از پاسخ حضرتعالی .ایا با توجه به شرایط ذکر شده امکان ادامه کاردر دانشگاههای غیردولتی وفعالیت حقوقی در شرکتهای تجاری ملی وبین المللی هم نیست ؟البته پس از اخذ مدرک ارشد یا دکتری حقوق تجارت بین الملل از یک دانشگاه کشور خارجی مورد تایید.مجددا یاداور میشوم بازنشسته .سن ۵۰ سال ودارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی وحقوقسپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بنظرم این ها دور و دیر بازده هستند. باید مراقب بود که بی گدار به آب نزد. زندگی خیلی طولانی نیست که مرتب آزمون و خطا کرد.

  6. مهسا
    پاسخ

    با سلام
    من میخواهم دکتری تجارت بین الملل در مالزی بخونم ولی نمیدونم چه فرقی بین گرایشهای مختلف این رشته وجود داره؟ با تشکر استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم منظورتان کدام گرایش ها است ولی به هر حال مالزی را توصیه نمی کنم.

  7. الف
    پاسخ

    درود خدمت استادعزیزم
    استاد یه سؤال از خدمتتان داشتم .طبق ماده ۵۱۲ ق.م در اجاره اشخاص کسی که اجاره می کند مستأجر نامیده می شود .حال چرا در ماده ۵۱۵ آن قانون؛ به واژه موجر اشاره شده است؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بکار رفتن موجر در ماده ۵۱۵ ظاهرا سهو قلم بوده و صحیح آن مستاجر است. این سهو قلم ممکن است از مشابهت ماده ۵۱۵ با ماده ۵۰۱ ناشی شده باشد.

  8. صمد
    پاسخ

    سلام.
    استاد گرامی برای دسترسی (اینترنتی)به پایان نامه های دانشگاه تهران ایا باید حتما دانشجو همان دانشگاه باشیم(دانشجو دانشگاه تهران)یا تمام دانشجویان میتوانند از آن استفاده کنند؟اگر بلی آیا نیاز به اقدام خاصی است.

    چرا در ایران پایان نامه ها برای بایگانی شدن نوشته میشوند نه برای استفاده کردن.
    من پایان نامه دانشگاهی کشورهای عربی رو در رابطه با موضوع خودم به راحتی دانلود نمودم و مطالعه اما در ایران متاسفانه فلسفه پایان نامه نویسی بایگانی نمودن آن است نه استفاده از آن مخصوصا برای ما شهرستان ها که گیر آوردن پایان نامه مرتبط با مقاله یا پایان نامه بسان تخم طلا می ماند.
    پیشاپیش مرسی از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع دقیقی ندارم ولی ممکن است نگرانی از سرقت ادبی یا عدم امکانات فنی دلیل عدم انتشار آنها باشد. به هر حال دانشگاه های معتبر دنیا اجازه نمی دهند بدون نظر نویسنده کار وی در دسترس عموم قرارگیرد.

  9. محمد
    پاسخ

    سلام استاد. به نظر شما با قبولی در دکتری دانشگاه آزاد شهرستان میشه بورس هیات علمی دانشگاه آزاد شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چرا نه، این امکان وجود دارد.

  10. ياسمين
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    آیا با مدرک کارشناسی ارشد فیزیک و چهارده سال سابقه آموزش در آموزش و پرورش امکان پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به عنوان هیئت علمی وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وابسته به سیاست آن دانشگاه دارد که آیا می تواند یا می خواهد مربی استخدام کند. ظاهرا این روزها کسی به استخدام مربی علاقه ای نشان نمی دهد و منع قانونی هم در اکثر رشته ها که فارغ التحصیل دکتری موجود است وجود دارد.

  11. علی
    پاسخ

    درود بر استاد مهربان
    در ابتدا از تواضع و فروتنی شما تشکر میکنم. استاد صادقانه عرض میکنم دانشجویان دانشگاه مفید شما رو قلبا دوست دارند،چون میدونن که شما هم دانشجویانو قلبا دوست دارید و این دوس داشتنتون واقعااز راهنماییها و وقت گذاشتنها و بخصوص از نگاهتون به دانشجویان هویدا است.استاد پایاننامه ارشد چقد ارزش وقت گذاشتن داره؟ بعضی ها میگن مهم پاس کردنه و نباید وقت زیادی روش گذاشت و موضوع عالی انتخاب کرد؛ مهم قبولی در آزمون دکتری است.
    بعضی هم برعکس ،میگن باید موضوع خوب انتخاب کرد و عالی هم کار کرد حتی اگه یه سال دیرتر دکتری قبول شد.من واقعا موندم که در این جامعه مدرک گرا چه باید کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، پایان نامه و رساله یک فعالیت پژوهشی مهمی در زندگی علمی یک دانشجو است. هیچ موقع نمی توانم توصیه کنم که این امر مهم را سمبل کرده و برای هدف مقصدی مثل قبولی در دکتری آن را فدا کنید. این میان برها است که ما را تهدید می کند. متاسفانه برخی نیز از این میان برها یک توفیقات ظاهری پیدا می کنند و این دیگران را تشویق می کند که همان اشتباه را مرتکب شوند. این نوع کارها فی ذاته نادرست است هرچند ظاهرا توجیهات موجهی داشته باشد. به قول حافظ:
      ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم —– جامه‌ی کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
      عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است —- کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
      رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم ——سِرّ حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم

  12. سعید حکمتی
    پاسخ

    باسلام حضور استاد ارجمند .مایل به شرکت در دوره ارشد حقوق بین الملل یا حقوق تجارت بین الملل در یکی از کشورهای خارجی میباشم دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه دولتی ومدرک کارشناسی حقوق از پیام نور میباشم و تجربه فعالیت در امور حقوقی را دارم. به نظر حضرتعالی با توجه به شرایط سنی (۵۰) سال : ۱-کدامیک از دانشگاههای خارجی پذیرش خواهند داد۰ ۲-ایا پس از اخذ مدرک امکان فعالیت درهییت علمی دانشگاهها وجود دارد. ۳-با توجه به سابقه تدریس زبان انگلیسی در مراکز اموزشی (بازنشسته فرهنگی هستم) امکان فعالیت کاری همزمان با تحصیل در خارج وجود دارد؟۴- گفته میشود دوره های ارشد دربعضی کشورها یکساله است ایا واقعیت دارد وایا امکان ادامه تحصیل بطور یکجا تا اخذ مدرک دکتری در زمان کوتاه وجود دارد؟ در کدام کشور؟۵- دانشگاههای ترکیه را از نظر اعتبار چگونه ارزیابی میفرمایید؟سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم برای شروع رشته جدید در خارج دیر است و امکان جذب شما در دانشگاه های دولتی هیئت علمی وجود ندارد چون یا بازنشته هستید که نمی شود مجددا شما را بکار گرفت و یا سنتان از حداکثر سن متقاضی هیئت علمی فراتر رفته است. امکان کار در خارج بعید است و دانشگاه های ترکیه در سطح دانشگاه های ایران است.

  13. mojtaba_r
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار.

    دانشجوی باستان شناسی هستم و علاقه زیادی به رشته حقوق دارم. با توجه به مشاوره هایی که با استادان دانشگاه شیراز در مورد رشته حقوق انجام دادم به این نتیجه رسیدم که گرایش تجارت بین الملل را انتخاب کنم. از شما استاد بزرگوار استدعا دارم در مورد این تصمیم، اینجانب را راهنمایی فرمایید.

    با احترام و تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم رشته خودتان را ادامه دهید. کارشناسی ارشد بدون کارشناسی بی مایه فطیره

  14. شراره
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من دانشجوی سال آخر کارشناسی حقوق هستم و علاقه مند به ادامه تحصیل در گرایش حقوق تجارت بین الملل، می خواستم من رو راهنمایی کنید که آیا ادامه در این رشته در
    ایران بهتر است یا در خارج؟

    و اگر در خارج شما چه کشوری رو توصیه می کنید؟ به علاوه با توجه به عناوین گوناگون موجود در خارج از قبیل international trade/commercial/business/economical law کدوم رو پیشنهاد می کنید؟
    و آیا در ماهیت این گرایش ها تفاوتی دارند یا تنها در عنوان متفاوتند؟
    و در آخر اینکه امکان پیدا کردن بورسیه در مقطع ارشد و یا دکترا وجود داره؟

    با سپاس فراوان از بذل توجه شما و وقت گذاری در پاسخ دهی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا یک دانشگاه در یک کشور صنعتی خیلی مناسب تر است ولی مشکلات و مسایل خودش را دارد.
      به هر حال خارج محل تولد این رشته است و بهتر است
      اینها زیاد با هم تفاوت ندارند.
      امکان بورسیه در رشته حقوق خیلی اندک است.

  15. امیری
    پاسخ

    درود بر استاد ارجمند
    – دانشجوی کارشناس ارشد حقوق عمومی هستم، می خواستم موضوع پایان نامم رو حول محور حقوق نفت بردارم. از نظر شما نقطه ی برخورد حقوق عمومی و نفت کجاست؟ و به نظرتون من بیشتر حول چه موضوعاتی می تونم کار کنم، مخصوصا اینکه مورد نیاز هم باشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بسیاری از مسایل حقوق انرژی و به خصوص نفت توسط دولت تنظیم می شود و به حقوق عمومی مرتبط است.

  16. الف
    پاسخ

    باسلام
    استاد هرقدر به آزمون وکالت نزدیک ترمی شویم توانم برای ادامه دادن ومطالعه کمتر میشه.پراز استرس هستم.باتوجه به اینکه شاغل هستم وحدوداً۹ ساعت ازروزم را مشغول کارهستم .احساس می کنم نمیرسم تمام قوانین راتمام کنم. لطفاًراهنماییم کنید که دراین مدت کم چگونه برنامه ریزی کنم؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک نفس عمیق بکش و خودت را از استرس دور کن که هیچ کمکی نمی کنه و فقط کارت را خراب می کنه اگر نمی توانی از استرس نجات پیدا کنی خودت را توی یک حوض آب سرد بینداز. در این مدت کم تمرکز روی قوانین بکن و سعی کن با دقت آنها را مطالعه کنی.

  17. الف
    پاسخ

    سلام براستادعزیزم
    استاددر دوران کارآموزی وکالت می توان به عنوان نیروی قراردادی دریکی از ادارات دولتی مشغول به کاربود؟درصورت منفی بودن پاسخ؛درصورت مشاهده تخلف دراین امر؛ چه اقدامی صورت می گیرد؟
    باتشکر بسیاراز لطف پدرانه ودلسوزانه شما استادمهربونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پاره وقت اشکالی ندارد. برخی ها متاسفانه موضوع را از کانون مخفی می کنند.

  18. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. از نظر قانونی برای افراد بورسیه یا هیات علمی، منعی وجود داره برای تحصیل همزمان در دو رشته؟

    من بورسیه دانشگاه آزاد در دکتری هستم و به شدت علاقه دارم یک رشته دیگه هم تحصیل کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو رشته تحصیل کنی که جه بشود. روی همان یک رشته تمرکز پیدا کن بلکه انشا الله در کارت موفق شوی و در تدریس مقبول افتی هزارتا مدرک هم جمع کنی افاقه نخواهد کرد.

  19. فاطمه میری
    پاسخ

    استاد بزرگوار. من رشته حقوق نخوانده ام ولی تمایل دارم در زمینه حقوق بین الملل، مطالعات جدی داشته باشم البته نه برای ادامه تحصیل و دریافت مدرک. خواهشمندم چند کتاب مرجع که برای تامین منظور بنده مفید باشد معرفی فرمایید. با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال مطالب حقوق بین الملل عمومی هستید می توانید به کتابهای حقوق بین الملل عمومی مراجعه کنید. اگر به مباحث حقوق تجارت بین الملل علاقه مند هستید به کتابها و مقالات اینجانب مراجعه کنید که در همین سایت آنها معرفی شده اند.

  20. S.M
    پاسخ

    سلام
    به نظر شما انتقال فناوری موضوع خوبی برای پایان نامست؟ در این زمینه به چه کتب و سایت هایی می تونم مراجعه کنم؟
    با تشکر از امکانی که برای پرسش و پاسخ فراهم کردید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی کلی است و عنوان یک درس است. این موضوع شامل لیسانس، فرانشیز، انتقال نرم افزار، قراردادهای انتقال دانش فنی، حق اختراع و امثال آن است.

  21. faz
    پاسخ

    سلام استاد
    من لیسانس الکترونیک و ارشد روانشناسی و دانشجوی دکتری روانشناسی هستم، همه رو هم سراسری خوندم.
    یه سوال دارم و خیلی هم استرس دارم راجع بهش.
    آیا من می تونم عضو هیئت علمی بشم؟لیسانسم غیر مرتبطه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است مشکل باشد ولی چرا استرس داشته باشی چنین انتخاب کرده ای. هیئت علمی نشد یه کار دیگه. آنقدر سخت نگیرید.

  22. صالحی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشی. اگر امکانش هست میخواستم نظرتان را در مورد تحصیل در رشته کارشناسی ارشد حقوق کار و روابط دانشگاه سیدنی و آینده شغلی این رشته جویا بشم .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بخشی از حقوق عمومی است و بدک نیست.

  23. حمید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی من یه تحقیق دارم برای درس حقوق تجارت کارشناسی ارشد با عنوان ماهیت توقف در ورشکستگی در حقوق ایران و امریکا.می خواستم چند تا منبع راجع به حقوق تجارت ورشکستگی امریکا ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو رساله دکتری در پردیس قم در سالهای اخیر دفاع شده است که منبع خوبی برای شما محسوب می شود.

  24. محمد علی کوثری
    پاسخ

    استاد عذرمیخام معادل انگلیسی “استاد دانشگاهی که مدرک فوق لیسانس هست ولی حق التدریس چند دانشگاست” چی میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از عنوان Lecturer یا Instructor استفاده می شود

  25. امين
    پاسخ

    استاد بازم سلام ممنون که راهنماییم کردید.
    به نظر شما قبولی تو کدوم رشته(جزا،بین الملل،نفت و گاز) سهل الوصول تره.
    با توجه به اینکه من هیچ دوست و اشنایی هم در مجموعه ادارات ندارم با مدرک بین الملل یا نفت و گاز و یا جزا زمینه فعالیتی دارم؟!این رو از این لحاظ میپرسم چون هنوز جایی ندیدیم که احتیاج به افراد با مدرک نفت و گاز یا بین الملل داشته باشه و بخاطرش آزمون استخدامی برگزار کنن.
    در مجموع با توجه به پیام قبلیم و شرایط من اگر شما خودتون جای من بودید کدوم رشته رو انتخاب میکردید!!؟
    بازم ممنون از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      مجددا سلام، بین الملل، جزا و سپس نفت و گاز. برو نفت و گاز بخوان بلکه تنت به نفتی ها بخورد و شما نیز بوی نفت بگیرید.

  26. نجمه
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر سوالی از محضر تون داشتم که مشابه انرا در پرسش و پاسخهای قبل دیدم ولی یک جواب قطعی میخوام خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید.رشته مدیریت اجرایی پیام نور ساوه قبول شدم به نظر شما از لحاظ مدرک و برای ادامه تحصیل مجازی مجتمع آموزش عالی قم(دانشگاه تهران) معتبرتر است یا همان پیام نور ساوه؟تا تکمیل ظرفیت زمان زیادی ندارم باور کنید از هرکس پرسیدم میگوید نمیدانم.با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مجتمع آموزش عالی قم یا همان پردیس قم اولویت دارد.

  27. مهدی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر.
    میخواستم بدونم اگه قرار بود شما بصورت حق التدریس فعالیت کنید کدوم یکی از دانشگاهها رو اولویت قرار میدادید؟ ۱- آزاد ۲-علمی کاربردی ۳-پیام نور
    البته در شرایط کاملا برابر از لحاظ رفت و آمد و حقوق
    لطفا کمک کنید. سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همین ترتیب را رعایت می کردم.

  28. امين
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز و پر حوصله
    بنده دانشجوی کارشناسی هستم و برای انتخاب رشته مرددم،البته برای رسیدن به جواب سوالاتم به افراد متعددی رجوع کردم ولی به جواب جامعی نرسیدم، امیدوارم شما کاملش کنید.
    می خوام بدونم از بین رشته های حقوق جزا و نفت و بین الملل برای کدام آینده(از لحاظ شغلی و تحصیلی) بهتری متصور است.
    البته علاقه من نسبت به این ۳ رشته یکسانه و فقط منتظر تلنگری برای انتخاب بهترین هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق جزا برای کار وکالت بیشتر مناسب است در حالی که حقوق نفت و گاز برای ارائه مشاوره به شرکتهای فعال در زمینه نفت و گاز اگر ار قبل مدرک این رشته جیزی دستگیرتان شود. حقوق بین الملل زمینه کاری خیلی محدودی دارد.

  29. حسام(دانشجوی حقوق نفت و گاز)
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    از اون جا که فرموده بودید بقیه هم می توانند در تکمیل مباحث شرکت کنند منابع حقوق نفت و گاز رو که از شما سوال می کنند در ادامه می آورم.با آرزوی دیدار مجدد شما
    فعلا دانشجویان این رشته در مقطع ارشد از بین داوطلبان رشته حقوق و با ضرایب گرایش حقوق عمومی پذیرش می شوند. ضرایب امتحانی حقوق عمومی به ترتیب زیر است:
    زبان انگلیسی ۱، متون فقه ۱، حقوق بین الملل عمومی ۱، حقوق اساسی ۲، حقوق اداری ۲.
    در مقطع دکتری فارغ التحصیلان رشته‌های حقوق (کلیه گرایشها)، مدیریت قراردادهای بین الملل نفت و گاز و اقتصاد نفت و گاز و با ضرایب زیر میتوانند در آزمون حقوق نفت و گاز شرکت کنند:
    زبان انگلیسی ۲، استعداد تحصیلی ۱، حقوق مدنی (در حد کارشناسی) ۴، حقوق قراردادهای نفت و گاز و حقوق تجارت بین‌الملل در سطح کارشناسی ارشدبا ضریب ۴.
    البته ممکن است مواد و ضرائب ورودی و نحوه پذیرش دانشجویان این رشته در سال‌های آینده متفاوت باشد. بنابر این لازم است داوطلبان گرامی مطالب دفترچه ‌راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها و دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی را با دقت مطالعه کنند. ولی در مقطع ارشد معمولا رسم بر این شده است که در هنگام انتخاب رشته یعنی حدودا خرداد ماه متوجه می شوید که چه گرایش هایی با ضرایب گرایش های اصلی دانشجو می پذیرند.گرچه بهتر است ضرایب این گرایش ها نیز در هنگام ثبت نام اعلام شود.

  30. محمد
    پاسخ

    تکمیل سوال:
    اگر بنده دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد باشم،
    از نظر شما شانسم برای بورس شدن توسط دانشگاه دولتی به صورتی که هزینه تحصیل رو خودم بدم بعد هیات علمی اون دانشگاه بشم، بیشتره (اصلا همچین شانسی هست؟!) یا شانسم برای دانشگاه دولتی ای که پیمانی کارشناسی ارشد میخواد.

    کدوم رو توصیه می کنید؟

    بسیار ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      اولی که شناس زیادی ندارد ولی دومی نیز با فوق لیسانس اصولا امکان استخدام در غیر از دانشگاه غیر انتفاعی، آزاد یا پیام نور نیز وجود ندارد.

  31. شاگرد
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیزم
    اگه امکان داره چند منبع در مورد صنایع بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت معرفی بفرمایید؟متشکرم

  32. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    من دانشجوی دکتری آزاد تهران هستم. از اونجا که دانشگاه های دولتی، دانشجویان دکتری آزاد رو به ندرت بورس میکنن، تو یه دوراهی موندم!

    از نظر شما شانسم برای بورس به عنوان دانشجوی دکتری (دانشگاه دولتی- ظرفیت: ۳ نفر) بیشتره -اگه هزینه تحصیلم رو خودم بدم- یا به عنوان پیمانی کارشناسی ارشد (یه دانشگاه دولتی دیگه ظرفیت: ۲ نفر)؟

    پیشاپیش خیلی خیلی ممونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سوال را متوجه نشدم.

  33. مینا
    پاسخ

    سلام
    ببخشید شاید سوالم به جا نباشه ولی تقاضای مساعدت دارم…
    من دانشجوی ترم ۵هستم
    اگه میشه منابع حقوق نفت و گاز رو بهم بگین ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال تکراری است مراجعه کنید.

  34. مسافری
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده در یکی از دستگاه های دولتی مشغول به کار از آنجایی که شغلم با علایق سازگاری کامل را ندارد بر آن شدم تا در فراخوان جذب هئیت علمی وزارت علوم شرکت کنم. البته با توجه به رشته و مقطح تحصیلی توانستم در موسسات آموزش عالی پیام شرکت کنم.سوالی که ذهن منو مشغول کرده اینه که تفاوت موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها در چیه؟ چون هر دوی اینها در فراخوان بودند. سوال دیگه این که با توجه به اشتغال من در دستگاه دولتی، حقوق و مزایای موسسات آموزش عالی چگونه تعیین می شود تا بتوانم انتخاب درستی داشته باشم؟
    بی صبرانه منتظر راهنمایی های ارزشمند شما هستم، پیشاپیش تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تفاوت موسسات آموزش عالی دولتی و دانشگاه های دولتی صرفا در تشکیلات آنها است و از حیث مزایا تفاوتی ندارند و همان حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه را دریافت می کنند. اگر موسسات اموزش عالی ظرفیت داشته باشند، معمولا بعدا به دانشگاه تبدیل می شوند.

  35. محمد
    پاسخ

    سلام
    استاد بنده فرزند شهید و شاغل دراه آهن هستم. الان هم دانشجوی کارشناسی ارشد مخابرات دانشگاه ازاد هستم. متاسفانه حقوق دریافتیم با پایه لیسانس از این ارگان بسیار ضعیف هست و می دانم حتی با فوق لیسانس هم حقوقم تفاوت ان چنانی نخواهد داشت. بسیار امیدوارم که ادامه تحصیل داده و در مقطع دکتری مخابرات هم قبول بشوم. ایا امیدی به انتقال بنده به ارگان و سازمانی دیگر با دریافت مدرک کارشناسی ارشد با توجه به اینکه استخدام کنونی بنده به صورت پیمانی هست، وجود دارد. خوشحال میشم مشاوره و نظرتون را بفرماییند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله باید مبدأ و مقصد موافقت کنند. بنابراین بهتر است تلاش کنید اول مقصد را پیدا کنید.

  36. همسايه
    پاسخ

    سلام
    دانشجوی ترم ۳ روزانه ایثارگر دانشگاه شیراز هستم. تمامی کارهای انصراف را انجام دادم ولی وقتی جهت گرفتن مدرک مراجعه کردم از من خواستند حدود ۲میلیون و ۴۰۰ بابت تحصیل رایگان باید به حساب وزارت علوم بپردازم درصورتی که دوستم انصراف داده از دانشگاه اهواز و پولی نپرداخته است.شما چه میفرمایید؟من باید چکار کنم؟قصد دارم دوباره کنکور بدم ولی پول برای انصراف ندارم.باتشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر انصراف بدهید و مجددا سرو کار به وزارت علوم داشته باشید مثل این که دوباره در کنکور شرکت کنی، طبیعتا از شما پول تقاضا خواهند کرد.

  37. حميد
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد محترم
    بنده دانشجوی ترم اول حقوق تجارت بین الملل هستم اگه میشه در مورد موضوعات تحقیقی در باره حقوق تجارت الکترونیک کتاب یا منبع خاصی هست راهنماییم کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در کتاب حقوق تجارت بین الملل یک فصل در مورد تجارت الکترونیکی است که از آن می توانید موضوعاتی جهت تحقیق پیدا کنید. در بین نوشته های فارسی پایان نامه ها منبع خوبی هستند.

  38. sh.s
    پاسخ

    سلام وعرض ادب دارم خدمت استادگرامی ،استاداگه میشه معنی انگلیسی دقیق (مسوولیت مدنی پیمانکارنسبت به زیاندیده) روبرای بنده بگین چون موضوع پایان نامه هست ومیخوام دقیق باشه واسه همین مزاح م حضرتعالی شدم،استادبه نظرشما میتونم برای این موضوع منابع پیداکنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عبارت مزبور را می شود به شرح زیر ترجمه کرد: The liability of Contractor for the person damaged
      کتابهای construction law منبع خوبی است.

  39. رويا
    پاسخ

    با سلام وعرض خسته نباشید، از زحمت های جنابعالی برای پاسخگویی به پرسش ها سپاسگذارم.استاد من چندسال پیش ارشد ادبیات روزانه قبول شدم ولی به دلایلی نتوانستم این دوره را به پایان برسانم وحالا می خواهم مدرکم را معادلسازی کنم وتحصیلات ارشدم را تکمیل کنم .پرسشم از شما این است که آیا برای ادامه دادن وگذراندن بقیه واحدها وپایان نامه از طریق طرح فراگیر به دانشگاه پیام نور بروم یا دوباره در آزمون وزارت علوم شرکت کنم و به دانشگاه دولتی در دوره شبانه بروم؟با توجه به شرایطی که دارم، ارزش مدرک دولتی برایم بیشتر است یا تفاوتی ندارد چون برایم تدریس در دانشگاه مهم است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم دوباره شرکت کنی بهتر است ولی به شرطی که واقعا بتوانی جای مناسبی قبول شوی.

    • رويا
      پاسخ

      خیلی ممنون از پاسختون استاد، توفیقتون مستدام

  40. ارجمند
    پاسخ

    با سلام حضور استاد گرانقدر آقای شیروی
    اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیک با معدل ۱۷.۶۹ از دانشگاه مازندران میباشم. ۳ سال پیش به پیشنهاد مسئول گروه علوم پایه دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی درخواست هیات علمی دادم. از مهر ۹۰ بنده به طور رسمی عضو هیات علمی این دانشگاه می باشم اما سوری. با وجود اینکه حکم کارگزینی به نام من صادر شده ولی اینجانب هرگز حقوقی دریافت نکرده ام و مانند اعضای حق التدریس با بتده رفتار میشود. از جنابعالی تقاضا دارم راهنمایی فرموده و راه چاره ای برای این مشکل به بنده ارائه نمایید.
    با کمال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی چه که صوری است. این برای آن موسسه مسئولیت آور است و می توانید از طریق وزارت کار پیگیری کنید ولی می تواند به روابط شما آسیب بزند.

  41. مریم
    پاسخ

    دکتر باز سلام عدر میخواهم من جای نا مناسب سوال کردم شما هم لطف فرموده جواب دادید متاسفانه من تازه الان دیدم اول یک تشکر صمیمانه از اینهمه محبت و اظهار لطف که با اینهمه مشغله باز دغدغه رسیدگی به مشکلات دیگران را دارید اما استاد عزیز سوال من این است ایا با ۳۴ سن به قول شما منفعت خواندن حقوق به هزینه ان می ارزد و ایا می توان موفق باشم یا دیر است بسیار ممنون می شوم پاسخ سریع بگیرم ثبت نام پیام نور اغاز شده است .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچ موقع دیر نیست ولی به هر حال باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید و واقعی تصمیم بگیرید و نه خیالی. اگر اهل همت هستید یا علی و الا دورش خط بکشید.

  42. سارا گودرزي
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من ترم ۳ کارشناسی روزانه و ایثارگر هستم.ایا برای انصراف باید وزارت علوم پول بپردازم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای انصراف پولی نمی گیرند ولی برای آزاد کردن مدرک جهت ترجمه و تحصیل در خارج تقاضای پول می شود

  43. مجتبي
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید:
    آقای دکتر بنده در ازمون سالجاری در مقطع دکتری رشته مدیریت دانشگاههای دولتی پذیرفته شده ام و در آینده قصد دارم عضو هئیت علمی شوم. اما بنده با رتبه خوب گرایشی را انتخاب کردم که پژوهش محور می باشد. آیا می توانم عضو هئیت علمی در دانشگاههای دولتی شوم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی ندارد.

  44. محمد
    پاسخ

    سلام استاد، جدیدالورودی حقوق تجارت بین الملل هستم
    میخواستم بدانم غیر از پردیس قم در کدام دانشگاه ها ی دیگر حقوق نفت و گاز دارید در صورت امکان بجای پردیس قم در انجا در کلاستان شرکت کنم از نظر برنامه کلاس ها در مشقت هستم و عنقریب است به عسر و حرج تبدیل شود لطفا مانند همیشه مارا مشمول لطفتان کنید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه در ترم جاری این درس را فقط در پردیس قم ارائه می کنم.

  45. حسام
    پاسخ

    سلام استاد.در حال نگارش کتابی هستم که مجموعه مباحث کتب را برای آمادگی در آزمون ارشد در آن گردآوری کرده ام.در املای صحیح و شیوه نگارش کلمات ذیل دچار مشکل شده ام.متاسفانه کتب منبع و نیز قوانین دارای تفاوت های فاحشی هستند.گاهی در صدر و ذیل یک قانون در روزنامه رسمی هم تفاوت دیده می شود.شیوه رسم الخط فرهنگستان هم دردی را دوا نکرد.البته کتاب حقوق تجارت بین الملل شمارا هم مطالعه کردم بلکه دقت نظر شما در نگارش و ویرایش سمت راهگشا باشد.در نهایت ممنون می شوم اگر لطف کنید و شیوه صحیح نگارش این کلمات را بفرمایید.
    آئین نامه(آیین نامه)
    اجرائی(اجرایی)
    ذی صلاح(ذیصلاح)
    هیئت(هیأت)
    جزئی(جزیی)
    وظائف(وظایف)
    قضائی(قضایی)
    قضائیه(قضاییه)
    استاندار(استان دار)
    بخشدار(بخش دار)
    فرماندار(فرمان دار)
    ماده ی ۱(ماده ۱)
    از لطف شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من این کلمات را به نحو زیر می نویسم: آیین نامه، اجرایی، هیئت؛ جزیی، وظایف، قضایی، قضاییه، استاندار، بخشدار، فرماندار، ماده ۱، نمی دانم چقدر این رسم الخط ها رایج هستند. نمی شود سایر رسم الخط ها را غلط دانست.

  46. احسان فرزانه دخت نمینی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    استاد من دانشجوی سال یک حقوق تجارت بین الملل هستم /میخواستم بدونم منابع مطالعاتی و کلاسهای خواصی برای یادگیری زبان پیشنهاد مئ کنید؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای متون حقوقی، به بخش درسها در این سایت مراجعه کنید. برای زبان عمومی، هر روز مطالعه کنید. کتابهای زیادی در بازار وجود دارد که می توانید هر کدام را که تمایل دارید انتخاب کنید، فقط باید هر روز مطالعه کرد.

  47. صدر
    پاسخ

    با سلام و احترام

    دانشجوی حقوق تجارت بین الملل هستم و باید این ترم موضوع پایان نامم رو تصویب کنم اما با وجود سه ماه تلاش نتونستم موضوع خوبی پیدا کنم . به حمل و نقل، بیمه، و مسائل کاربردی هم علاقه زیاد دارم . می خواستم اگر براتون مقدوره من رو راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیدا کردن موضوع پایان نامه یکی از چالش های جدی دانشجویان شده است. موضوعات تطبیقی می تواند راهگشا باشد. مطالعه کتب و مقالات می تواند به شما ایده بدهد. کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب حاوی مطالب زیادی است که می تواند موضوع پایان نامه قرار گیرد.

  48. مریم
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید
    من رشته الکترونیک سراسری سال۷۹ فارغ اتتحصیل شدم الان ۱۰ سال هست در اداره دولتی مشغول به کارم مخواستم راهنمایی کنید چطور برنامه ریزی کنم برای ارشد درس بخونم در نظر دارم بعد از ارشد برای دکتری از خارج بورس بگیرم و بروم به نظر شما این رویا هست یا واقعا می تونم به این آرزو برسم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برنامه ریزی کنید. حداقل ۵ ساعت در شبانه روز مطالعه کنید. با دانشجویانی که اخیرا قبول شده اند مشورت کنید. استدامت در مطالعه خیلی کمک خواهد کرد. اگر در کارتان راضی هستید به خود زحمت مدرک بالاتر را ندهید ممکنه نهایتا سودش از ضررش بیشتر نباشد.

  49. علی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز راجع به رابطه بین حقوق واقتصاد یه سوال دارم ایا بین شاخه های حقوق مشخصا ایین دادرسی مدنی و اقتصاد رابطه ای وجود داره؟ممکنه یه منبع برای مطالعه معرفی کنید ممنون میشم استاد دوستتون داریم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارتباط وجود دارد باید به کتابهای حقوق و اقتصاد (Law and Economic) مراجعه کنید.

  50. زاهد
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب حضور استاد عزیز
    من اولین بارم که سعادت دارم از سایت مفیدتون بازدید کنم و خدا رو شاکرم که شما رو سر راهم قرار داده که بتونم از مشاوره کرانقدرتان توفیقی باشه بهره مند شم
    در سال ۸۸ فارغ التحصیل شدم و به دلایلی زیادی با اینکه اشتیاق و شور خاصی برای شرکت در کنکور ارشد(گرایش حقوق بین الملل یا تجارت) داشتم ولی نشد که نشد!!!
    وقتتون رو زیاد نمی گیرم اگه امکانش باشه لطف بفرمایید منابع آزمون حقوق بین الملل (چند موردی رو از دوستان و اینترنت دارم ولی بیشتر سر در گم کننده بودند تا سازنده) را برام توضیح بدهید و چگونگی نحوه مطاله و زمانی که از الان می تونم بذارم تا بتونم رتبه خوبی بیارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای منابع پیشنهاد می کنم با دانشجویان قبولی در این رشته ها در دانشگاه های مادر مشورت کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *