سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. shabnam
    پاسخ

    با سلام. من امسال کارشناسی مهندسی بزشکی دانشگاه سهند تبریز قبول شدم که به صورت مجازیه. آیا مدارک این دانشگاه بین الملله؟ اصلا اعتبار داره یا نه؟؟؟ برای ارشد میشه اگه قبول شد دانشگاه دولتی خوند؟
    اعتبارش نسبت به آزاد چه طوره؟
    به نظر شما بخونم یا یه بار دیگه کنکور بدم؟
    البته ترم بهمنو گرفتم.ولی اگه اعتبار نداره دیگه واسه سال دیگه میخونم.
    ممنون از راهنمایی دلسوزانتون
    واقعا به راهنمایی شما نیاز دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم منظور از بین المللی چیست. اگر منظور این است که در سایر کشورها قبول شود این را باید از دانشگاه مورد نظر بپرسید ولی اصولا اشکالی نمی گیرند. به هر حال آزاد بنظرم از مجازی بهتره چون حداقل یک کلاسی می روید.

  2. دانشجو
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    بنده دانشجوی رشته گیاه پزشکی هستم ولی در دانشگاه به شدت دانشجوی فعالی از نظر سیاسی و اجتماعی هستم و البته موسس یکی از نشریات دانشگاهمان با توجه به این فعالیت ها هم شخصا و هم از جانب دیگران این تلنگر به من وارد شده که من استعداد در علوم سیاسی و حقوقی دارم و خودم هم در زمان دانشگاه متوجه این استعداد شدم و فهمیدم که باید از قبل وارد رشته حقوق میشدم ولی هیچ رغبتی به دوباره لیسانس گرفتن ندارم با توجه به پاسخ هایی که به دیگران دوستان دادید کمی ناامید شده ام که وارد رشته حقوق شوم قصد من این بود که به یاری خدا همزمان با ارشد حقوق بین الملل لیسانس فراگیر حقوق را هم بخوانم به شدت نیاز به مشاوره شما دارم لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این فعالیتها ارتباطی به علاقه مندی به یک رشته نیست. فوق تنها هم کمکی نخواهد کرد. همان رشته خودتان را دنبال کنید.

  3. زهرا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد
    سوالی داشتم ممنون میشوم راهنمایی کنید.
    من کارشناسی ارشدم را تمام کردم و فعلا بیکار هستم می خواستم ببینم می تونم در مراکز علمی کاربردی و پیام نور ثبت نام کنم برای تدریس از چه طریقی باید این کار رو انجام بدم ممنون میشم که جواب بدید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با مراکز مورد نظر خودتان تماس بگیرید. مدیر گروه مربوط یا اساتیدی که آنجا تدریس می کنند خیلی می توانند کمک کنند.

  4. زهرا
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید
    مطالب جالب بود خوب و به موقع پاسخ داده شده بود

  5. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من کارشناسی و ارشد رو در دانشگاه دولتی خوندم. امسال علی رغم قبول شدن در دانشگاه دولتی برای دکترا به خاطر بی قانونی … نتونستم وارد دانشگاه دولتی بشم و دانشگاه آزاد تهران-علوم و تحقیقات قبول شدم. میخواستم از خدمتتون بپرسم آیا میتونم بورسیه (دانشجوی دکتری) دانشگاه های سراسری بشم و تو فراخوان شهریور ۹۱ شرکت کنم؟ (و اگر هزینه تحصیل با خودم باشه چطور؟)

    در مجموع برای کسی مثل بنده منعی وجود داره برای هیات علمی شدن در دانشگاه های دولتی (دکتری خوندن در آزاد)؟

    با سپاس فراوان از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر اعلان عمومی بکنند، برای دکتری به هزینه شخصی منعی وجود ندارد ولی بورسیه کردن یک دانشجوی دانشگاه آزاد توسط یک دانشگاه دولتی خیلی بعید است. به هر حال در شرایط مساوی در رقابت ممکن است فارغ التحصیل دانشگاه آزاد نتواند با فارغ التحصیل دانشگاه های دولتی رقابت کند و از گردونه حذف گردد.

  6. مرجانه
    پاسخ

    جناب اقای دکتر شیروی سلام و خسته نباشید
    بنده کارشناس ارشد حقوق بین الملل هستم.ایا در سایت شما فضایی برای قراردادن متن پایان نامه ها اختصاص داده شده که بتونم پایان نامه خود را جهت استفاده دانشجویان قرار دهم؟ عنوان پایان نامه
    بررسی قراردادهای بین المللی در پروژه های بالادستی نفت و گاز با تاکید بر ماذه ۱۴…..
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ایده خوبی است و در مورد آن بررسی می کنم به اطلاع می رسانم.

  7. هوشنگ حمیدی
    پاسخ

    جناب استاد
    با عرض تشکر از راهنمائیهای ذیقیمت حضرتعالی، بنده در یکی از دانشگاههای دولتی ۱۹ سال سابقه خدمت قراردادی تمام وقت (بیمه تامین اجتماعی) دارم و اکنون سال آخر قراردادم که تعهد خدمت ضریب K می باشد را بعنوان هیات علمی مرتبه استادیار می گذرانم. با توجه به اینکه تعهد ضریب کای بنده امسال تمام می شود، قرارداد حاضرمن از سال آینده قابل تمدید نیست. سن بنده ۵۸ سال می باشد که شرط سنی استخدام پیمانی را ندارم. با توجه به اینکه هنوز دو سال به بازنشستگی بنده باقی می باشد، آیا راهی هست که بنده به صورت هیات علمی قراردادی ادامه خدمت دهم تا به سن بازنشستگی برسم؟ نظر به اینکه قانون کارهیات علمی دانشگاه ها را شامل نمی شود، سنوات خدمت و بازنشستگی این افراد که سالهای متمادی به صورت قراردادی خدمت دولتی داشته اند تابع کدامیک از قوانین استخدامی و باز نشستگی (رسمی، پیمانی و غیرو) می شود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه دولتی امکانپذیر نیست. پیشنهادم این است که بازنشته شوید و سپس وارد یک دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی شوید.

  8. فرانک
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    اتفاقی اینجا اومدم و دیدم چقدر با حوصله پاسخ دادید.
    بنده لیسانس ادبیات فارسی دارم.
    ارشد حقوق به چه میزان می تواند در اجتماع و بازار کار برای رشته های غیر مرتبط موثر باشد؟
    لطفا اگر امکان دارد ایمیل کنید. بنده ۲۷ ساله و نویسنده هستم اما این رشته بازار کاره خوبی برای بنده که تنها زندگی می کنم ندارد…
    با سپاس
    مانا باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم خیلی کمک نخواهد کرد. یک رشته یک گرایش و یک هدف. از این شاخه به آن شاخه پریدن برای شما اعتباری بوجود نمی آورد.

  9. آرش
    پاسخ

    سلام استاد ، خسته نباشید.
    به چند کتاب در زمینه های ذیل احتیاج دارم لطفا اکر کتابی در این زمینه ها ( تالیف خودتان یا دیگر اساتید ) می شناسید مرا راهنمایی کنید.
    با تشکر.
    ۱- حقوق حمل و نقل مخصوصا حمل و نقل بین المللی
    ۲- حقوق انرژی
    ۳- حقوق نفت و گاز
    ۴- حقوق اقتصادی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، غیر از کتاب حقوق تجارت بین الملل و کتاب قراردادهای بی. او. تی، خودم در این زمینه ها کتابی ندارم در زمینه حقوق حمل و نقل چند کتاب در ایران چاپ شده است که می توانید مراجعه کنید. در سایر موارد کتاب قابل توصیه ای سراغ ندارم.

  10. sh.s
    پاسخ

    سلام استادعزیزببخشین دوباره وقتتونومیگیرم،استادتوحقوق مامبناوحدودمسوولیت پیمانکارچیه؟وماهیت حقوقی تعهدات پیمانکارچیست؟ممنونم ازلطفتون پاینده باشین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این سوال بسیار کلی است. برای دیدن تعهدات کارفرما و پیمانکار در قراردادهای پیمانکاری پیشنهاد می کنم که شرایط عمومی پیمان را ملاحظه کنید.

  11. sh.s
    پاسخ

    سلام استادعزیز،امیدوارم همیشه سربلندوسرافرازباشین
    استاداگه ممکنه درموردتفاوت پیمانکار وکارفرمادرحقوق ایران توضیح مختصری بدین.ممنون ازلطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، «پیمانکار» کسی است که یک فعالیت اجرایی مثل ساختن یک مدرسه یا پل یا کارخانه را متقبل می شود. برای این کار پیمانکار ممکن است علاوه بر ساخت، تأمین مصالح مورد نیاز را نیز تقبل کند و یا طراحی و نقشه ریزی و مهندسی کار را نیز به عهده بگیرد. ولی اجرای کار اصل است. «کارفرما» صاحب کار را می گویند که مدرسه برای او ساخته شده است و موظف به پرداخت مبلغ پیمان می باشد.

  12. ملائكه پور
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی با سلام
    اخیراً با موارد متعددی در خصوص داوری های بین المللی مواجه شده ام که تبعاً سئوالات و ابهامات زیادی را در برابر من قرار داده است. استدعا دارم محبت فرموده و در مورد سئوال زیر راهنمایی فرمایید:
    – یک شرکت چینی به همراه یک شرکت ایرانی قرار است در قالب کنسرسیوم به عنوان پیمانکار پروژه ای را برای یک شرکت اریرانی اجرا کنند. در ماده حل اختلاف قرارداد بهتر است قانون و محل داوری را کجا معین کرد؟

    با احترام فراوان
    ملائکه پور

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا برای یک ایرانی طرف قرارداد بهتر است قانون ایران و محل داوری نیز ایران باشد ولی طرف دیگر ممکن است با این موافق نباشد و وی نیز تقاضای قانون چین و محل داوری چین را مطرح کند. در این صورت بهتر است قانون یک کشور بی طرف که طرفین نسبت به آن احساس راحتی می کنند انتخاب شود.

  13. ساناز
    پاسخ

    سلام. من دانشجوی ترم اول دکتری عمران هستم. می خواستم برای فراخوان جذب هئیت علمی ۹۱ به عنوان بورسیه شرکت کنم. اول اینکه هیئت علمی دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی، سراسری و آزاد به غیر از اعتبار علمی از چه نظر با هم فرق می کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های دولتی تابع مقررات واحدی هستند ولی دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی هر کدام مقررات خاص خود را دارند و انتقال از آنها به دانشگاه های دولتی امکانپذیر نیست.

  14. الف
    پاسخ

    سلام براستادعشق
    فقط خواستم عرض ادب کنم واز راهنمایی های پدرانه و دلسوزانه شما تشکرکنم .ازروزی که پاسخ شمارو خواندم هرلحظه به فکرشم و دارم تلاشم ومیکنم تابهش عمل کنم.
    «ییوند عمر بسته به موییست هوش دار
    غمخوار خویش باش غم روزگار چیست»
    هزاران بار ممنون

  15. عباس رستمي
    پاسخ

    با سلام مجدد استاد
    من همونم که مهندس صنایع دانشگاه کرمان داشتم.
    استاد اگه من بتونم همزمان با کار رشته مدیریت فناوری و اطلاعات دانشگاه پیام نور تهران هم ادامه بدم خوبه یا به کلی مدرک پیام نور واسه کار یا ادامه تحصیل اعتبار چندانی نداره.
    راستی من ساکن شیراز هستم.
    خواهشا راهنماییم کنیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از حیث مدرکی فرقی ندارد اگر کارمند جایی هستید می توانید با آن مدرک به گروه شغلی بالاتری ارتقا پیدا کنید ولی اگر با آن مدرک می خواهید استخدام شوید باید بحث رقابت و قبولی در آزمونهای مربوط را مد نظر قرار دهید.

  16. فهیمه
    پاسخ

    سلام خدمت استاد شیروی
    بنده دانشجوی ارشد مدیریت با گرایش بازرگانی بین الملل پیام نور هستم چند روز پیش سئوالی پرسیدم ولی سعادت نداشتم از شما پاسخی دریافت کنم برای درس حقوق تجارت بین الملل که این ترم به عهده ام است به دنبال منبع بهتری بودم دیروز کتاب شما را البته چاپ دوم بود تهیه کردم خواستم از شما تشکر کنم به خاطر تمام زحماتی که کشیدید برایتان سلامتی آرزومندم.

  17. امیرحسین فرجی
    پاسخ

    سلام آقای دکترشیروی
    میخواستم نظرتون درباره پردیس دانشگاه شهیدبهشتی بفرمایید وهمچنین ازلحاظ اعتبارمدرک ومقایسه با مدرک دانشگاه آزاد؟
    باعرض تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مدرک دانشگاه شهید بهشتی را بدهند مدرک آن از اعتبار بیشتری نسبت به دانشگاه آزاد برخوردار است.

  18. فائزه
    پاسخ

    با سلام.اینجانب دارای مدرک مهندسی برق می باشم و می خواهم در رشته مدیریت بازرگانی ادامه تحصیل بدهم.آیا برای استاد حق التدریس شدن یا هیئت علمی به مشکل می خورم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای حق التدریس نه ولی احتمالا برای هیات علمی بله.

  19. فائزه
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی. جناب آقای دکتر شیروی. راستش من لیسانسمو مهندسی منابع طبیعی گرایش محیط زیست خوندم . در دانشگاه پیام نور . الان هم ارشد در داشگاه پیام نور تهرام رشته آموزش محیز زیست قبول شدم البته به صورت مجازی و آموزش محور . حالا نمی دونم اصلا این شیوه آموزش مناسب هست یا نه. از اساتید و سایت های مفید هم مشورت گرفته ام ولی واقعا هنوز واسم مشخص نیست که با این مدرک که پایان نامه نداره میشه دکترا رو ادامه داد یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا از لحاظ اعتبار علمی و تدریس در دانشگاه مدرک مجازی و آموزش محور دارای اعتبار هست یا نه ؟ از امروز هم آغاز ثبت نامه ولی من هنوز هیچی نمی دونم و تصمیم نگرفتم . میشه ار محضر شما خواهش کنم که منو راهنمائی بفرمائید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مدارک شبیه مدارک مجازی خواهد بود که پایان نامه هم ندارد. بلاخره اگر چاره ای نیست، ثبت نام کنید والا دوباره سعی کنید.

  20. سعید
    پاسخ

    با عرض ادب
    جناب اقای دکتر به چند نمونه قرادادCIFوFOBبرای درک بهتر مطالب کتاب احتیاج دارم از کجا میتوان تهیه نمود جنابعالی نمونه قراردادها را نداریدتا بتوانم بهتر مطالعه نمایم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بین قراردادهای که در آن از اصطلاحات متفاوت اینکوترمز استفاده می شود، تفاوت فاحشی از جهت محتوی وجود ندارد. اگر نمونه قرارداد فروش می خواهید تحت این عنوان در گوگل جستجو کنید:
      sales contracts purchase agreements

  21. سعید
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر در کتابتان اشاره نموده اید که قرادادCIFبیشترین ارز را نصیب کشور میکند وبرای صادر کننده خوب میباشد پس برای خریدار قراراداد خوبی نیس زیرا وارد کننده بیشتر به قراردادFOBتمایل دارد.
    و همچنین درباره قرارداد FObطبق گفته شما برای وارد کننده خوب است ولی صادر کننده ای که در طرف مقابل وی است راضی به این نوع قرارداد نیست لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید.
    با تشکر از لطف جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون در CIF بیمه و حمل به عهده فروشنده است لذا فروشنده سعی می کند از شرکتهای بیمه و حمل و نقل خودش استفاده کند که این برای کشور صادر کننده بهتر است و نه الزاما برای خود صادر کننده. همچنین در FOB بیمه و حمل و نقل به عهده خریدار است که احتمال زیاد از شرکتهای داخلی خودش استفاده می کند و برای کشور وارد کننده بهتر است و نه الزاما برای خود واردکننده.

  22. غریبه آشنا
    پاسخ

    سلام مجدد استاد عزیز
    ببخشید من یک سوال دیگه هم داشتم که فراموش کردم در قسمت قبل بپرسم. اینکه فردی دارای یک لقب علمی در یک دانشگاه میشود آیا فقط برای آن دانشگاه این لقب را دارد یا اگر دانشگاه دیگر مشغول کار شود نیز همان لقب را با خود می برد؟ مثلا شخصی که استاد تمام حقوق دانشگاه آکسفورد هست اگر بخواهد دانشگاهش را عوض کند و مثلا به دانشگاه منچستر برود آیا ایشان را استاد تمام دانشگاه منچستر مینامند یا اینکه باید از ابتدا (درجه استادیاری) دوباره در دانشگاه منچستر شروع کند؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران از یک دانشگاه دولتی به دانشگاه دولتی دیگر منتقل می شود. ولی در خارج دانشگاه مقصد باید فرد را با همان رتبه بپذیرد. ممکن است رتبه پذیرش در دانشگاه مقصد بالاتر یا کمتر از رتبه قبلی فرد باشد.

  23. غریبه آشنا
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگوار
    من در مورد مرتبه اساتید خیلی وقتها دیدم که از لقبی به نام Adjunct استفاده میشه. اگر ممکن هست در این مورد توضیحی بفرمایید. متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، adjunct بیشتر برای اساتید حق التدریس (پیوسته) بکار می رود.

  24. فرزین جارحان
    پاسخ

    مآلاً بعرض میرساند اینجانب در پردیس ارس دانشگاه تهران پذیرفته شده ام لطفاً در خصوص سطح علمی این واحد اظهار نظر نمایید
    باتشکر از راهنمایی های عالمانه استاد که خواهند فرمود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدرک دانشگاه تهران را می گیرید، بقیه اش خدا رحم کند.

  25. فرزین جارحان
    پاسخ

    با سلام به محضر استاد گرانقدر
    اینجانب در رشته حقوق خصوصی و تجارت بین الملل پذیرفته شده ام لطفا در خصوص انتخاب یکی از دو رشته راهنمایی ام بکنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا به این سوال جواب داده شده است.

  26. كمال
    پاسخ

    با عرض سلام و درود خدمت استاد گرانقدر
    استاد ارجمند بنده قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق نفت و گاز رو دارم این سؤال رو از محضر شما دارم که آیا تحصیل تو این رشته می تونه نیاز انسان به تخصص در این حوزه رو تأمین کنه یا خیر من حقیقتاً قصد دارم به طور تخصصی در این زمینه کار کنم امکان داره که بنده رو راهنمایی بفرمایید باز هم تشکر می کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک ایشااللهی بگو شاید خدا مرادت بده، بگو ایشاالله.

  27. عباس رستمي
    پاسخ

    با سلام
    استاد من مهندسی صنایع باهنر کرمان خوندم الان هو ارشد مدیریت فاوری و اطلاعات پیام نور تهران آوردم.
    به نظرتون برم یا نه.
    چون الان سرکار هستم و اگه بخام برم باید کارمو رها کنم.
    ارزششو داره که برم واسه ادامه تحصیل و تدریس و کار.
    خواهش میکنم منو از این سردرگمی نجات بدید.
    خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم کارت را بچسب انشاء الله یک جایی نزدیک محل کارت قبول خواهی شد که نیازی نباشد کارت را رها کنی.

  28. محمود
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی
    روز دوشنبه هفته ی جاری در مورد موقعیت شغلی ( هیات علمی شدن) در موسسه آموزشی غیر انتفاعی و دانشگاه پیام نور سوالی کردم اما جوابی دریافت نگردید .خواهشمنداست پاسخ دهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قبلا به سوال شما در ذیل نوشته «مراتب علمی اساتید دانشگاه» که شما مطرح کرده بودید، پاسخ داده شده است.

  29. محمد
    پاسخ

    باسلام و آرزوی توفیق
    خدمت استاد بزرگوار خسته نباشید
    روزهای چهارشنبه در ترم جدید در گروه حقوق تجارت بین الملل درس حقوق نفت وگاز دارید باتوجه به تقارن این کلاس با آزمون اختبار در صورت امکان کلاس های روز ۵/۷/۹۱ تشکیل نشودتا کسانی که اختبار دارند جلسه اول را از دست ندهند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این کلاس به روزهای پنج شنبه بعد از ظهر منتقل شده است.

  30. الف
    پاسخ

    سلام براستادعشق
    من سال ۸۵ لیسانس حقوق گرفتم و بعداز ۲سال مشغول به کاربه عنوان نماینده حقوقی یکی از اداره ها شدم.راستش وقتی وارد کار شدم دیدم دنیای واقعیت با آنچه که توی کتابها می خوندم وازشون لذت می بردم تفاوت زیادی داره کم کم از رشته ای که خوندم فاصله گرفتم به حدی که نه تنها درآزمونها برای ادامه تحصیل شرکت نکردم بلکه چندوقتی است که تصمیم به تغییر رشته به یکی از رشته های هنر گرفتم و انجام کارهای اداره هم از سرعادت شده .راستش وقتی به کتابهای حقوق مدنی فکرمی کنم دلم آتیش می گیره.دلم براشون تنگ میشه.دچار تردید ودوگانگی شدم انگار قدرت تصمیم گیری ندارم .شدم بادی به هرجهت.دلم می خواد با صحبتهای گرمتان نصیحتم کنین.همسرم تشویقم می کنه که با توجه به روحیاتی که دارم درزمینه وکالت می تونم موفق بشم .حدود ۳الی ۴روزی که شروع کردم به خواندن. اماوقتی به دادگاه و د……. فکرمیکنم خسته میشم.واقعا دچار سردرگمی شدم.خودم ادامه تحصیل رو خیلی دوست دارم حتی یکی از دلایل شرکت درکارشناسی ارشد سعادت دوباره برای شاگردی شما بود اما به قول خودتان آفت بچه های حقوق تنبلی ورخوته(سال ۱۳۸۲ پردیس قم).کلاً گیج گیج شدم .ممنون از لطف پدرانه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر زندگی راحت و بی دردسری دارید، لازم نیست حتما آن را تغییر دهید، وکالت قبول شوید، فوق قبول شوید و امثال آن. بجای آن از زندگیتان لذت ببرید. اگر از شغلتان ناراضی هستید و یا عدم ادامه تحصیل برای شما یک مسئله جدی آزار دهنده است، برای وکالت یا ارشد تلاش کنید. این قدر خودتان را با چه کنم چه کنم اذیت نکنید. به قول حافظ شیراز: «ییوند عمر بسته به موییست هوش دار **** غمخوار خویش باش غم روزگار چیست»

  31. وحید
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرانقدر
    استادمن دررشته حقوق سال ۹۰در دانشگاه سراسری قبول شدم،همانطورکه شمادرمبحث(سال تحصیلی جدید)نوشته ایددرابتدای ورودبه دانشگاه کمی آشفته وبی انگیزه بودم ولی خوب بعدازآشناشدن باسطح دانشگاهمان دررشته حقوق امیدوارشدم وهرچه زمان بیشرفت وبی بردم که موفقیت دردرجه اول به خودآدم بستگی داردوبعدامکانات ومحییط بس شروع کردم به الگوقراردادن اشخاص موفق دررشته خودمان تاباعنایت به آنها راهم را آغازکنم در اولین گام درآموزشگاهی شروع به فراگیری زبان فرانسه(تاالان ۴ترم خوانده ام) کردم چون علاقه داشتم که تلاش کنم برای بورس شدن به خارجه ،در کنارآن تلاش کردم دروس دانشگاهی راازنظرات(کتب) اساتیدمختلف بخوانم وچون دراین مدت تاحدودی درحدوسع خود به هدف ومسیرخود بی بردم علاقه به نگارش مقاله(درآینده ای شایدنزدیک) ومباحثه …بیداکردم،ودرتابستان مقداری ازمدنی ۳(مقدماتش)و،مختصری ازفلسفه حقوق خواندم وقصددارم به صورت حضوری علاوه براساتیدانشگاه خودمان ازکلاسهای اساتیدانشگاههای دیگرهم استفاده کنم،اتادعزیزباتوجه به آنچه که برایتان نوشته ام درذیل چندراهنمایی ازشما خواستارم
    ۱.باتوجه به گسترش گرایش هاجدیدمانندحقوق تجارت بین الملل وحقوق مالکیت فکری و…وتاآنجاکه من فکرمیکنم(ببخشیدکه دراین زمینه جسارت کرده ونظرمیدهم)دراین گرایش ها حقوق کامن لا سرآمدشده و باتوجه به کمی دشواری دربه پایان بردن همزمان ۲زبان انگلیسی وفرانسه به صورت تخصصی که بتوانیم متنهایشان راترجمه کنیم وصحبت کنیم شمادروهله اول کدام را اهم میدانید برای تخصصی ترخواندن؟
    ۲.نظرتان درمورد خواندن رشته دوم حتی به صورت همزمان (رشته ای برای تکمیل و یاری به رشته اول)
    وازآنجاکه به احتمال قوی یاح خصوصی یاح تجارت بین الملل و.. بخوانم نظرشمادرمورد انجام اینکاربدانم واگربه نظرتان اینکاردرست است خواندن رشته اقتصاد وحتی خواندن رشته های زبان وادبیاتی(انگلیسی ویافارسی) به صورت دانشگاهی چیست؟
    ۳.نظرشما درمورد اقدام به مقاله نویسی بانظارت اساتیددانشگاهمان چیست؟البته استاد اینکار را اگر تایید کنید ازترمهایی مث ترم ۵به بالا اقدام میکنم.
    ۴.درمورداینکه خارج از چارت دروس دانشگاه به صورت فردی فلسفه حقوق (کتابهای استادکاتوزیان وترجمه ها ومقاله ها)ودرزمینه تفسیرقانون مطالعه میکنم چیست ؟
    وچندسوال فرعی:
    سطح دانشکده حقوق دانشگاه قم(دانشگاهی که قبول شده ام) راچگونه میبینید؟آیاهنوزهم درکارشناسی درس میدهید واگردرس میدهید درهمین ترم یاترمهای بعداحتمالا کدام درس را ارئه میدهید؟آیا اگر دانشگاه دیگر ی درخواست دهد مث همین دانشگاه خودمان حتی برای دوره کارشناسی برای تدریس می آیید؟
    (استادگرانقدرواقعا ببخشید ازاینکه طولانی شد چون همیشه باید درمسیر راهنمایی گرفت)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- دانستن یک زبان به طور کامل بهتر از دو زبان به طور ناقص است. با توجه به آنچه که گفته اید زبان انگلیسی بیشتر به کارتان می آید. ۲- رشته دوم را توصیه نمی کنم و تمرکز در یک رشته بیشتر مفید فایده خواهد بود و نتیجه خواهد داد. ۳- برای مجلات دانشجویی و تحقیقات درسی شروع خوبی است. ۴- خیلی عالیه ولی به مباحث خاصی بسنده نکنید. و در آخر در ترم اول ۹۲-۹۱ روزهای چهارشتنبه درس مدنی ۳ را در مقطع کارشناسی تدریس می کنم

  32. عليان
    پاسخ

    با تشکر از لطف شما در پاسخگویی به سوالها:
    من فوق لیسانس مهندسی عمران و اسخدام شرکت گاز اصفهان می‌باشم. در آزمون دکتری دانشگاه شبانه خواجه نصیر پذیرفته شده‌ام ولی بدلیل مشکلات کار ، هزینه تحصیل و تامین هزینه زندگی برای ادامه تحصیل مردد شده‌ام با توجه به محدودیت زمان برای تصمیم گیری در صورت امکان راهنمایی فرمایید که ادامه تحصیل برای شرایط من مفید است؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این روزها تب اخذ مدرک حالا بالا گرفته است و برخی از فرصتهای خوب نیز منوط به اخذ مدرک است. شما ممکن است همیشه خودتان را سرزنش کنید که چرا دکتری نگرفته اید. اینکه بگویم سال دیگر روزانه قبول می شوی، ممکنه نشوید پس اگر از جهت مالی توانایی داشته باشید یا با اخذ بورسیه از گاز بتوانید ادامه تحصیل بدهید، تحصیل را ادامه بدهید.

  33. علي
    پاسخ

    با سلام
    من با مدرک ارشد برای جذب هیات علمی در یک موسسه غیر انتفاعی قبول شدم.میخواستم بدونم حقوق در ابتدا با مدرک ارشد چقدر می باشد؟همچنین لطفا در مورد حقوق هیات علمی دانشگاه علمی کاریردی هم با همین مدرک میشه لطفا توضیح بدین چون برای یکی از مراکز علمی کاربردی هم اقدام کردم. کدوم بهتره؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قبلا در این بخش یا ذیل نوشته «مراتب علمی اساتید دانشگاه» مشابه این سوال پاسخ داده شده است مراجعه کنید.

  34. سهند
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد فرزانه
    بنده مربی پایه ۹ دانشگاه آزاد در یکی از استانهای جنوبی هستم (در آستانه تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی). در کنکور دکتری امسال، دانشگاه تهران قبول شدم. ۲ سوال دارم:
    ۱- تعداد واحد موظفی من چند واحد خواهد بود؟ آیا قطعی است و یا قابل مذاکره با رییس مرکز جهت کاهش می باشد؟
    ۲- با توجه به نیاز به تردد مکرر به تهران و بالعکس(حداقل هر ۲ هفته ۱ بار) آیا هزینه سفر هوایی به بنده از دانشگاه در قالب استاد پروازی یا .. قابل پرداخت یا مذاکره است یا خیر.
    ممنون از وقتی که برای پاسخ میگذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      ۱- موظف به تدریس نیستی ولی ظاهرا تا ۳ واحد تدریس حق التدریس پرداخت نمی شود. به هر حال چک کنید. ۲- خیر

  35. پورمیر
    پاسخ

    باسلام حضور استاد گرانقدر و ارزشمند
    با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان، فارغ التحصیلان و حتی بعضی از اساتید در کشور ما بالاخص در رشته های علوم انسانی از نگارش مقاله و کارهای پژوهشی درحد ژورنال های خارجی یا حتی بعضا داخلی ناتوان هستن.راهکار حضرتعالی جهت ارتقا و یادگیری نحوه نگارش مقالات، نحوه استفاده از منابع و چگونگی چاپ مقالات چیست. نگارش مقاله در رشته های فنی و علوم پایه و مدیکال با تغییر متغیرها به راحتی امکان پذیر است ولی در رشته های علوم انسانی این امر متفاوت میباشد.کتاب هایی هم که در این زمینه برای علوم انسانی وجود دارند چندان کارا نیستند.شخصا جهت نگارش پایان نامه تمام کتابهای روش تحقیق در علم حقوق را مطالعه کرده بودم ولی چیز خاصی عایدم نشد.بیشتر به نظر کپی برداری از کتابهای مربوط به رشته های دیگر علوم انسانی بود که تحقیقات میدانی مبنای آن است نه عقل و قانون و …
    دوستان ما در رشته های مذکور اکثرا دارای مقالات چاپ شده در ژورنال های خارجی هستند که سهم بسزایی هم در رشد علمی و در آماری که در دنیا ارائه میدهند دارد ولی متاسفانه در علوم انسانی ژورنال های خارجی مانند یک رویاست.دلیل فقر ما در این مورد، در رشته های علوم انسانی، راه کار های برون رفت، نحوه عملی و صحیح (نه آنچه که بعضی آقایان در کتاب هایی با این عنوان جهت افزایش تعداد کتابهای منتشره خودشان کپی پیست نموده اند) از زبان حضرتعالی قطعا ارزشمند خوهد بود.
    با کمال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته های علوم انسانی و به خصوص حقوق جنبه تحلیلی و استدلالی (بحثی) دارد که نیاز به زبان قوی است. ضعف در زبان نوشتاری اولین دلیل عدم چاپ مقاله در مجلات خارجی است. دوم در رشته های علوم انسانی نقد ادبیات و ارجاع به منابع متعدد شرط است که این امر مستلزم دستری به کتابها و مقالات به روز می باشد که این مشکل هم به سادگی امکانپذیر نیست. به روز نبودن و نداشتن نتایج عملی و ملموس از اشکالات دیگر است. آنها همیشه می پرسند که این مقاله برای مخاطبین آنها چه فایده ای دارد. وقتی مقاله نتواند با مخاطبین آن مجله ارتباط برقرار نماید، مقاله غیر قابل چاپ تلقی خواهد شد. بیش از این در این مختصر مجال صحبت نیست.

  36. فاطمه
    پاسخ

    سلام من متولد ۶۴ هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی شیلات و چند سال بیکارم شنیدم رشته کاردانی حسابداری دانشگاه ازاد بدون کنکوره تصمیم گرفتم رشته حسابداری بخونم به نظرتون چطوره؟لطفا جواب دهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم ایده خوبی نیست که بعد از اخذ مهندسی تازه بروید کاردانی بگیرید.

  37. fereshteh
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    اینجانب امسال در رشته کارشناسی حقوق قبول شده ام می خواستم ببینم بعد از گرفتن مدرکم بازازکار در ایران واسترالیا چگونه است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا فکرت را جمع درست کن، برای کار خیلی زوده نگران باشی آن هم در استرالیا.

  38. عادل
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    با تشکر از پاسخ گویی سوالات قبلی
    سطح مطلوب یک پایان نامه ی کارشناسی ارشدحقوق از جهت تازگی مطالب چیست .آیا لازم است کشف جدیدی صورت گیرد یا اینکه اگر مطالبی که قبلا توسط اساتید گفته شده تحت عنوانی خاص واز زاویه ای دیگر بررسی شود هم کافی است .لطفا توضیح دهید .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ارزیابی یک پایان نامه یا رساله اول به موضوع توجه می شود که چقدر جدید یا تکراری است. دوم به مقدمه توجه می شود که دانشجو دنبال چه چیزی است سوم به نتیجه مراجعه می شود که دانشجو تا جه اندازه توانسته موضوع را خوب جمع بندی و نتیجه گیری کند. اگر این ها همه خوب باشند متن تا حدی که بتواند بیان جدید یا استدلالهای جدید داشته باشد کفایت می کند. ظاهر پایان نامه از جهت نگارش، دسته بندی مطالب و پلان کار و اغلاط نیز تأثیر گذار است.

  39. نجمه
    پاسخ

    استاد سلام عرض میکنم خدمت شما خسته نباشید من ارشد خصوصی میخونم میخواستم موضوع پایان نامم در حوزه تجارت باشه دوست دارم بطور جزیی درمورد شرکتها باشه اما میخوام ازشما بپرسم درمورد چه شرکتی بهتره وجنبه عملی تر داره ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرکتهایی که در عمل فعال و مبتلا به هستند به ترتیب عبارتند از شرکتهای سهامی (عام و خاص)، شرکتهای تعاونی و شرکت با مسولیت محدود.

  40. ngh
    پاسخ

    با سلام:
    استاد گرامی، من سراسری مدیریت فناوری اطلاعات گرایش مدیریت دانش، مجازی مهرالبرز تهران قبول شدم و آزاد مشهد مدیریت دولتی گرایش سیستم های اطلاعاتی. ساکن مشهد هستم ولی پدر و مادرم تهران زندگی میکنند. کارمند هم هستم. بنظر شما کدوم بهتره و چرا. لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان ارشد مشهد که شما نیز در آنجا کار می کنی ارجحیت دارد.

  41. مینا
    پاسخ

    استاد گرانقدر و فرزانه با سلام
    جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور در رشته تجارت بین الملل، توصیه می فرمایید که این امر از مقطع کارشناسی ارشد صورت پذیرد یا از مقطع دکترا؟
    پیشاپیش از راهنمایی جنابعالی کمال تشکر را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از ارشد بهتره زیرا باعث صرفه جویی در وقت خواهد شد.

  42. sh.s
    پاسخ

    سلام وعرض ادب دارم خدمت استادمحترم جناب آقای دکترشیروی وتشکرمیکنم بخاطرلطف بی نهایتتون ، استاداگه ممکنه درمورد موضوع (مسوولیت مدنی پیمانکارنسبت به زیان دیده)منابعی رو برای بنده معرفی بفرمایید.
    باتشکرفراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابهای Construction law مناسب است.

  43. alireza
    پاسخ

    سلام خدمت استاد ارجمند.آیا اطلاعی از وضعیت رشته تجارت بین الملل در مقاطع دکترا و ارشد در ترکیه دارید؟منظورم این استکه اگر کسی در انجا این رشته را تحصیل بکند می تواند حرفی برای زدن داشته باشد.ظاهرا چند دانشگاه ترکیه از رتبه های بهتری در مقایسه با دانشگاههای ایران در سطح بین الملل دارا است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعات خاصی ندارم ولی دانشگاه های کشورهای در حال توسعه مثل مالزی ترکیه و امثال آن در سطح برابری هستند. اگر زبان دانشگاه انگلیسی نباشد خود این مسئله مشکل زا هست. تحقیق کنید که آیا کدام دانشگاه ترکیه برای مقطع دکتری از جهت وزارت علوم قابل پذیرش است.

  44. صبا
    پاسخ

    سلام ببخشید استاد دوباره مزاحم میشم رشته حقوق بین الملل بهتره یا جزا و جرم شناسی بیشتر بازار کارش مد نظرم مخصوصا خارج از کشور با سپاس .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران حقوق جزا و جرمشناسی بیشتر در محاکم یا دعاوی جزایی کاربرد دارد تا حقوق بین الملل عمومی. موضوع در خارج خیلی پیچیده است زیرا تسلط به حقوق داخلی آنها شرط موفقیت در کارهای داخلی آنها است مگر شما بتوانید در یک موسسه بین المللی از جنس حقوق بین الملل عمومی استخدام شوید مثل سازمان ملل که احتمال آن خیلی ضعیف است.

  45. علی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد عزیز
    من میخواهم امسال در کنکور رشته حقوق بین الملل شرکت کنم ولی در مورد این رشته اطلاعات زیادی ندارم .ازشما تقاضا دارم در مورد این رشته و منابع ان من را راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق بین الملل یا حقوق بین الملل عمومی در خصوص روابط حاکم بر دولتها و سازمانهای دولتی است و بازار کاری مرتبط محدودی دارد ولی خوشبختانه کارهای حقوقی با کارشناسی اصولا است و کارشناسی ارشد بیشتر برای تکمیل توانایی و اطلاعات فرد است. برای اطلاع بیشتر از منابع این رشته و آینده شغلی آن توصیه می کنم با دانشجویان دکتری این رشته تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید.

  46. محسن
    پاسخ

    سلام.اقای دکتر شیروی لطفا (باتوجه به استاد مشاور بودن شما در پایان نامه بررسی تطبیقی انتقال دعاوی و قراردادها در اصول حقوق اروپائی و حقوق ایران) در مورد انتقال قرداد در حقوق ایران منابعی رو معرفی بفرمایید.
    و اینکه ایا انتقال قرارداد در این پایان نامه بر اساس انتقال دین مورد بررسی قرار گرفته است؟در قرادادهای که اثر آنها تملیک است مثل اجاره چگونه میتوان انتقال اجاره را توجیه کرد؟در واقع در این جا که اثر قرارداد ایجاد دین نیست تا صحبت از انتقال دین به میان بیاوریم.
    ایا شما انتقال قرارداد را بر اساس انتقال( موقعیت قراردادی) که گروهی آن را پذیرفته اند(عیسی مقدم ،فصلنامه حقوق ، دوره: ۴،انتقال قرار داد)می پذیرید؟
    ممنون از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با آقای دکتر امامی پور صاحب آن رساله مکاتبه کنید. سایت نامبرده

  47. مريم محمدي
    پاسخ

    باسلام درحال نوشتن پایان نامه دکتری مدیریت استراتژیک ازدانشگاه صنایع ومعادن می باشم لطفا برای چگونگی تدریس دردانشگاه به صورت حق التدریس راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تنها راه تماس با مدیر گروه دانشگاه ذیربط است یا از استاتید خود بخواهید که شما را به دانشگاهی معرفی کنند.

  48. ادبی
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز، بنده فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم. موضوع پایانامه ام «صلاحیت دادگاه در دعاوی ناشی از قرارداد » بود. البته بررسی تطبیقی نکردم فقط حقوق ایران را با تکیه بر رویه قضایی بررسی کردم. استاد به نظر شما میتونم یه مقاله از آن استخراج کنم؟ البته یه مقاله ای با عنوان « نقش قرارداد خصوصی در تغییر صلاحیت محلی دادگاهها » در حد ۱۴ صفحه نوشتم ولی جوندار نیست. به نظر شما آن را چاپ می کنند البته با مشرکت یه استاد. از پاسخگویی شما متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به تکراری بودن موضوع و عدم تطبیقی فکر نمی کنم به راحتی بتوانید در یکی از مجلات علمی پژوهشی آن را چاپ کنید.

  49. صبا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر من دانشجوی سال اخر رشته حقوق هستم ولی قبلا در رشته ادیان و عرفان کارشناسی ارشد گرفتم امسال میخواستم دکتری شرکت کنک رشته جرم شناسی ولی بهم پیشنهاد میکنن حقوق بین المللی خصوصی بخونم اونم تو مقطع ارشد تصمصم مهاجرت بعد از پایان درس ممکنه منو راهنمایی کنید ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق بین الملل خصوصی جایی ارائه نمی شود تازه این رشته عملا کارایی ندارد.

  50. نیما
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    به تازگی در آزمون استخدامی شهرداری قبول شدم ولی هدف اصلی ام آزمون وکالت است.
    آیا می توانم همزمان وکیل دادگستری باشم و کارشناس حقوقی و املاک شهرداری؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر استخدام شوید نمی توانید وکالت کنید مگر پروانه وکالت خود را تودیع نمایید. ولی یک وکیل می تواند مشاور نهادهای دولتی و عمومی باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *