سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. میلاد
    پاسخ

    باسلام واحترام خدمت استاد بزرگوار اقای دکتر شیروی. بنده در حال تحصیل در ارشد دانشگاه ازاد گرایش حقوق خصوصی هستم وتا اخر شهریور ماه فارغ التحصیل می شوم . به دلیل علاقه به این گرایش ودانشگاه خوب دولتی در ارشد سراسری شرکت کردم ورتبه خوبی اوردم وبه احتمال ۹۵ درصد دانشگاه تربیت مدرس یا علامه طباطبایی دوره روزانه قبول می شوم ومعافیت دائم خدمت دارم و تا به حال هم در دانشگاه دولتی ، در هیچ مقطعی چه ارشد وچه لیسانس درس نخوانده ام وفق دانشگاه ازاد خوندم. ایا از مهر می توانم دوباره حقوق خصوصی را به دلیل علاقه ام در تربیت مدرس یا علامه بخوانم ؟با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا منعی ندارد.

  2. مهناز
    پاسخ

    سلام
    استاد سوالاتی که دوستان ما مطرح می کنند به خصوص در زمینه های تحصیلی بسیار جالب و باعث اشتیاق بیشتر ما به مباحث داوری شده اند.من هم می خواستم در رابطه با سوال دوستم بگویم بسیاری از تصمیماتی که در داوری اتخاذ میشه مثل قرار عدم صلاحیت داور و…باعث خاتمه ی داوری میشوند ولی اختلافات را فیصله نمی دهند منتها ویژگی و ماهیت بارز رای این هست که اولا باید راجع به ماهیت باشه و ثانیا اختلافات را فیصله بده ولی این که شما در رابطه با این سوال فرمودین این برداشت تا حدودی درسته علت این که چرا تا حدودی برای ما هم جای سوال شد.
    در پناه حق

  3. شایان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید

    استاد در رابطه با سوال دوستمون که پرسیدن فرایند صدور رای داوری چه جوری هست فکر میکنم این که بگوییم در داوری اتخاذ تصمیم با اکثریت هست منتها زمانی که این اکثریت حاصل نشد مثلا در رابطه با مسائل شکلی در داوری موردی سرداور اتخاذ تصمیم می کنه و در داوری سازمانی دیوان داوری در این زمینه تصمیم میگیره.شاید مراد از فرایند این باشه. اینطور نیست
    خسته نباشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینطور نیست که سرداور تکالیف خاصی داشته باشد و همان نقش سازمان داوری را ایفا کند.

  4. somayyeh
    پاسخ

    سلام. خسته نباشین. خیلی ممنونم. منتظر جوابتون میمونم.
    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امیداورم جواب شما را داده باشم. بعضی از مواقع دانشجویان سوالاتی می کنند که امکان جواب را ندارم. مثلا این که شما رتبه ۵۰۰ آورده اید و کجا قبول خواهید شد، خب من از کجا بدونم.

  5. ميلاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من ۲۲ سالمه و کارشناسی جامعه شناسی دارم و تصمیم دارم وارد نیروی انتظامی بشم اما تعداد زیادی از بستگان نزدیک من مقیم اروپا یا کانادا هستند و من تمایل دارم ظرف ۵ الی ۱۰ سال آینده مهاجرت کنم. سوال ایجاست که آیا من در صورت استعفا و یا عدم تمدید قرارداد (نیروی انتظامی ماموران جدید را به صورت پیمانی و طی قرارداد های ۵ ساله استخدام می کند و در صورت تمایل شخص این قرارداد تمدید می شود) ممنوع الخروج خواهم بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دنبال خارج رفتن هستید وارد نیروهای نظامی و انتظامی نشوید بهتر است.

  6. شهاب
    پاسخ

    با سلام واحترام : در قرارداد بیع امده فروشنده مادام العمر حق فسخ قرارداد را دارد ایا این شرط باطل و مبطل عقد هست و از مصادیق خیار شرط بدون مدت هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دلیل ابهام در مدت صحیح نیست.

  7. علی
    پاسخ

    سلام،به نظر شما بهترین کشور از نظر غنای علمی جهت تحصیل در مقطع دکتری در رشته حقوق تجارت بین الملل کدام کشور است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکثر کشورهای صنعتی و پیشرفته خوب است.

  8. somayyeh
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشین.
    من لیسانس حقوق دارم و میخوام ارشد شرکت کنم میخواستم بدونم برای قبولی بهتر است کتاب قانون رو بیشتر مطالعه کنم یا کتاب های درسی رو؟
    ممنونم.
    خدا قوت.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب قانون لازم است ولی کافی نیست.

  9. اعظم
    پاسخ

    با سلام
    قانون نمونه داوری آنسیترال از قوائد و مقررات آنسیترال اقتباس شده؟

    سپاس از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو از یک منبای واحد نشأت گرفته اند ولی در تنظیم مقررات قانون نمونه، مقررات قبلی آنسیترال کاملا لحاظ شده است.

  10. احمدی
    پاسخ

    سلام
    به نظر شما ارشد خصوصی تهران بهتره یا بهشتی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است.

  11. میرزایی
    پاسخ

    با سلام
    ملکی را ۱۲ سال پیش فروختم در قولنامه به نام شخصی بود وقتی محضر رفیتم به درخواست خود شخص و به منظور فرار مالیاتی ملک را به نام مادرزن خود نمود.حال بعد از ۱۲سال از همسرش جدا شده و ادعا می کند که من پول را از او گرفتم و ملک را به نام مادرزنش کردم و از من خواسته تا در دادگاه شهادت دهم ، وگرنه برعلیه من شکایت می کند.منهم از انجا که اصل داستان را نمیدانم نمی خواهم شهادت دهم درضمن در محضر مادرزنش نبود که من او را دیده باشم
    آیا می تواند از من شکایت کند؟
    آیا محضر دار مسوول است؟
    می تواند ملک را پس بگیرد
    آیا برعلیه من می تواند شکایت کند؟
    بفرمایید من باید چکار کنم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این تهدیدها الکی است توجه نکنید.

  12. سعید
    پاسخ

    سلام ، وقت به خیر یک سوال:
    آیا مقالاتی isi که قبل از گرفتن مدرک دکتری در مجلات چاپ می شود و به پایانامه مربوط نمی شود. برای ارتقا اعضائ هیت علمی بعد از مدرک دکتری تاثیری دارد و یا صرفا جزئی از رزومه محسوب می شود؟

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تأثیری ندارد.

  13. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار / پدر بنده مزرعه ای را خریداری نموده ودر قرارداد قید شده این مزرعه دارای ۱۵ساعت اب در گردش هفت شبانه روز هست و اکنون مشخص شده دارای ۱۳ ساعت اب در گردش ۷ شبانه روز هست و کلیه خیارات هم در قراداد اسقاط شده ۱- ایا پدرم حق فسخ قرار دا د را دارد یا فقط میتواند جبران خسارت را بخواهد ؟ ۲- اگر حق فسخ دارد بر مبنای کدام خیار : خیار تخلف وصف یا خیار تخلف شرط؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیار را که ساقط کرده است و خسارت را هم معلوم نیست بشود به این راحتی گرفت.

  14. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    بنده لیسانس حقوق از دانشگاه مفید هستم. در شرایط فعلی با ماشینم مسافرکشی می کنم و مرددم که ایا وکالت بدرد من می خورد که برای ان بخوانم یا نه. چون شنیده ام ادمی میخواهد با روحیه جنگنده و با احساسات کم. شک دارم که بتوانم اینطور باشم. خواستم نصیحتی بفرمایید تا راهگشایم باشد. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال سعی کنید وکیل درستکاری باشید.

      • سلا
        پاسخ

        وکیل درستکار؟ پیدا کنید پرتقال فروش را!
        سلام و درود
        چرا خودتان وکالت نمی کنید آیا در متن پول بیشتر می دهند؟
        اگر مقاله ترجمه ای خوب و معتبر داشته باشیم در مجله حقوق خصوصی منتشر می کنید؟
        موفق و موید باشید

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام ترجمه در مجلات علمی پژوهشی طبق ضوابط وزارت علوم مجاز نیست.

  15. مهدی
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام، بنده با رتبه ۱۷۰ دکتری حقوق خصوصی دعوت به مصاحبه در دانشگاه پردیس کیش (بورسیه بنیاد مستضعفان- موسسه تحقیق و توسعه) و دانشگاه پیام نور شده ام، سوالم از شما استاد گرامی این است که کدام یک از این دو دانشگاه از لحاظ سطح علمی بالاترند و دیگر اینکه آیا امکان جذب قارغ التحصیلان هر یک از این دو دانشگاه به عنوان اعضا هیئت علمی دانشگاه دولتی با توجه به سوابق علمی و پژوهشی وجود دارد یا با توجه به اینکه بنده هر دو مفطع کارشناسی و ارشد را در دوره روزانه دانشگاه دولتی گذرانده ام انصراف از ادامه مسیر و شرکت مجدد در دوره دکتری سال ۱۳۹۴ بهتر خواهد بود ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب یکی را که بورسیه می شوید و هیات علمی منتفی است. دیگری هم که پیام نور است که جذب شما به سختی ممکن است انجام شود.

  16. رها
    پاسخ

    استاد ارجمندم سلام

    در رابطه با قانون حاکم بر صدور رای نیز به این نتیجه رسیدم که تابع توافق طرفین است در غیر این صورت داوران قانونی را که بر اساس قوائد حل تعارض مناسب تشخیص می دهند اجرا می کنند این نتیجه را شما هم تایید می نمایید؟

    تشکر از شما و زحماتت پر ارزشتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم منظورتان قانون شکلی حاکم بر فرآیند داوری است یا قانون حاکم بر ماهیت دعوی؟

  17. کبری
    پاسخ

    سلام و تشکر از وقتی که برای تمام دانشجویان اختصاص می دهید.

    من از مطالعه ی کتاب بسیار مفید شما برداشتی که در رابطه با تمایز رای از سایر تصمیمات داشتم این بود که رای یک تصمیم نهایی راجع به ماهیت اختلافات است که اختلافات را حل و فصل نهایی می کند ولی مابقی تصمیمات به نوعی هموار کننده ی رسیدگی اند فقط آیا برداشت
    من را صحیح قلمداد می کنید شما استاد بزرگوار؟

    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان سایر تصمیمات داوران است، می تواند برداشت شما صحیح باشد.

  18. رها
    پاسخ

    استاد ارجمندم سلام
    در رابطه با فرایند صدور رای که فرمودین کتابتان را مطالعه کنم من این کتاب را خواندم و به این نتیجه رسیدم که بطور کلی بخواهیم بگوییم فرایند صدور رای داوری موردی تابع توافق طرفین است و در داوری سازمانی هر کدام از سازمان ها قوائد خاص خودشان را دارند حال خواستم ببینم این نتیجه ی من را شما نیز تایید می کنید یا من در مطالعاتم به نتیجه ی اشتباهی رسیدم.
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا حدودی درست است. در هر دو داوری صدور رأی و اجرای آن تابع قانون حاکم بر فرآیند داوری و قانون محل اجرای رأی داوری است.

  19. نیما
    پاسخ

    سلام آقای دکتر پدر بنده در سال۸۸ ملکی به مساحت ۳۵۰ متر با یک مغازه خرید ۲مغازه هم داشت که دست مستاجر بود. یکی از مغازه ها در سال ۱۳۳۳ طی اجاره رسمی به فردی که در سال ۸۹ مرحوم شده واگذار گردیده است. طی اوایل سال ۱۳۴۰ مستاجر مرحوم مغازه را بدون دلیل و مدرک و رضایت مالک قبلی به برادرش واگذار کرده در صورتی که اجاره نامه سال ۱۳۳۳ یک ساله بدون حق انتقال به غیر بوده است. برادر مستاجر مرحوم در سال ۱۳۸۳ مغازه را به فرد دیگری اجاره داده هم زمان با تحویل گرفتن ملک توسط پدر اینجانب مستاجر دوم را تخلیه کرده خود ساکن گردیده است. تنها مدرک این مستاجر اجازه مالک قبلی در سال ۶۸ برای گرفتن پروانه کسب بوده است. ایشان سال ۸۳ مغازه ای که خودشان مستاجر بودن به دیگری اجاره دادن با آمدن پدر بنده باز مستاجر ثانی را بیرون کرده و خود ساکن شده اند. شایان ذکر است مستاجر قرداد ۱۳۳۳ در سال ۱۳۸۹ فوت کردند و مالک قبل از پدرم سال فوت کردن۱۳۷۹ خواهشمند است راهنمایی های لازم را به یکی از دانشجویان خود مرحمت فرمایی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این نوع اجاره ها مشمول قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ می شود و به راحتی شما نمی توانید مستاجر را بیرون کنید. در شرایط خاص آن هم با دادن حق سرقفلی.

  20. مینا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    با سلام و سپاس

    سوالی از محضر جنابعالی داشتم. ما دریک ساختمان ۱۸ واحدی زندگی می کنیم و اکثریت مستاجر هستند و فقط در ۶ واحد خود صاحب ملک زندگی می کند.
    ساختمان هیات امنا و مدیر ساختمان ندارد. واحد ها اهمیتی نمی دهند و هر کس که واقعا حوصله بی نظمی را ندارد عهده دار مسایل شارژ جمع کردن و نظافت ساختمان می شود اخیرا متوجه شده ایم که که سیستم آتشنشانی ساختمان از اول درست نصب نشده است و الان هم غیر فعال است. الان همسر حدود سه ماه که شارژ را جمع می کند. سوال من این است که اگر خدای نکرده اتفاقی بیافتد و آتشوزی رخ بدهد همسر من به عنوان نماینده ساختمان مقصر است؟
    هر بار که اعلام کرده ایم که جلسه بگذاریم برای مسائل ساختمان فقط همسر من و یک نفر دیگر در جلسه حاضر شده اند و بقیه همکاری نمی کنند.
    ممنون از کمکتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آتش سوزی ربطی به کسی ندارد که از باب ناچاری شارژ جمع می کند.

  21. ali
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار
    اینکه بعضی بچه ها میگن به معدل کارشناسی دانشجویان دانشگاه تهران یک نمره اظافه میشود واقعا درسته؟؟اینکه ناعدالتی هست برااونا که تو مناطق دور افتاده هستن
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در چی اضافه می کنند؟ مثلا اگر کسی ۱۹/۵ آورده می شود ۲۰/۵؟!!

    • یک دانشجوی محتاج و بینوا
      پاسخ

      با کسب اجازه از استاد گرانقدر…بنده معدلم ۱۹.۰۸ است دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تهران….اگر شما دوست عزیز کسی را میشناسید که اینکار را بکند لطفا به بنده هم معرفی کنید…چرا که من در یکی از دروس هرچقدر به استاد التماس کردم که فقط در یک درس فقط یک نمره بدهد قبول نکردن چه برسد به یک نمره در کل معدل.یک حقوق خوان نباید هرچه را که شنید بدون سند قبول کند …چرا که امروزه عرف ما قاعده صحت را رد و خلاف آنرا پذیرفته است.

  22. مجتبی
    پاسخ

    با عرض سلام ادب و احترام خدمت استاد گرامی…
    من دانشجوی دانشگاه آزاد واحد مشهد هستم.در کنکور ارشد امسال رتبه ی ۵۴ خصوصی رو آوردم .
    اما بنا به دلایلی جز دانشگاه شهید بهشتی و تهران دیگه انتخابی نکردم.بعید هم میدونم که قبول شم.برای سال بعد میخوام تجارت بین الملل شرکت کنم.که البته علاوه بر علاقه ی خودم توصیه اساتید ارجمندم هم می باشد.
    سوال من اینجاست که گفته میشه حقوق خصوصی اشباع شده و زمینه ی موفقیت در تجارت بین الملل بیشتره، نظر جنابعالی در این مورد خواستارم؟؟؟
    انشاا… با قبولی در دانشگاه شهید بهشتی ئر رشته تجارت بین الملل تا چه حد امکان بورسیه در مقطع دکتری وجود داره؟؟؟
    با سپاس…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است به دنبال علاقه بروید ولی امکان قبول شدن را هم مد نظر داشته باشید.

  23. علی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اینجانب خانه ای خریدم و در قولنامه قید شد ۲۰ تومن وام دارد(با تمام وجوه اعلامی بانک مسکن)بعدا متوجه شدم ۲۷۷۰۰وام دارد و بنگاه و فروشنده سود دوران مشارکت را نگفته بوده اندو ۷۷۰۰ به عهده من انداخته اندو بنگاه به مطلب داخل پرانتز اشاره می کند که تفسیر های متفاوتی دارد ؟آیا نمی توانم به حقم برسم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بلاخره وقتی شما چیزی را می نویسید لابد معنایی دارد. اگر فقط منظور ۲۰ میلیون بود چرا پرانتز را نوشتید؟

  24. محمد ک
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر دانشجو مقطع کارشناسی شما در پردیس فارابی هستم برای انتخاب گرایش درارشد بین ۲ گرایش خصوصی و تجارت بین الملل دچار تردیدم
    و ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید که تلاشم رو برای قبولی در کدوم دانشگاه مبذول کنم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل و سپس خصوصی

  25. فرزاد
    پاسخ

    سلام استاد/ادامه تحصیل دردوره دکتری حقوق بین الملل دانشگاه مفیدارزش داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد. مفید جزء دانشگاه های غیر انتفاعی خوبی است.

  26. دانشجو
    پاسخ

    با سلام .خدمت استاد ارجمند.استاد گرامی به نظر جنابعالی برای متن زیر کدام ترجمه جهت استفاده در پایان نامه مناسب تر است.

    In international arbitration proceedings, there is sometimes a need for urgent interim relief before the arbitral tribunal is constituted so that certain key evidence can be preserved or that a party, typically the respondent, is prevented from disposing of its assets to frustrate the enforcement of the tribunal’s final award.

    ترجمه اول :در مذاکرات داوری بین المللی، گاهی اوقات پیش از آغاز داوری به تامین های موقتی ضروری نیاز است تا اینکه شواهد اصلی خاص حفظ شود یا اینکه یک طرف که معمولاً خوانده می¬باشد، از دسترسی به اموال و دارایی¬هایش ممانعت خواهد شد تا اجرای رای قطعی دیوان به تعویق نیفتد.

    ترجمه دوم:در رسیدگی های داوری بین المللی گاهی اوقات قبل از تشکیل دیوان داوری جهت حفظ شواهد مهم و کلیدی و یا جلوگیری از انتقال اموال توسط یکی از طرفین قرارداد که معمولا مدعی علیه است به تامین های موقت فوری نیاز است تا اجرای حکم نهایی و قطعی دیوان به تعویق نیافتد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ترجمه دقیق عبارت است از: :در رسیدگی های داوری بین المللی، گاهی اوقات قبل از تشکیل دیوان داوری جهت حفظ شواهد مهم و کلیدی و یا جلوگیری از انتقال اموال توسط یکی از طرفین قرارداد، معمولا مدعی علیه، که به منظور ناکام گذاشتن اجرای حکم نهایی و قطعی دیوان انجام می شود، به تامین های موقت فوری نیاز است.

  27. یک دانشجوی محتاج و بینوا
    پاسخ

    با سلام و احترام فراوان
    لطفا بفرمایید در حقوق انگلیس و امریکا و استرالیا و فرانسه بجای عبارت مستثنیات دین از چه اصطلاحی استفاده میشود.همچنین در صورت امکان و وجود این مفهوم در قوانین کشور های مذکور بفرمایید که به کدام قانون باید رجوع کنم.با سپاس بی کران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به یک دیکشنری چند زبانه مراجعه نمایید. زمانی که یک نهاد حقوقی در یک کشور فقط وجود دارد معادل آن را نمی توانید پیدا کنید و باید ترجمه به مضمون کنید.

  28. میلاد
    پاسخ

    با سلام وتشکر از استاد محترم اقای دکتر شیروی . بنده امسال ارشد سراسری قبول شدم رشته حقوق خصوصی وتا پایان شهریور ۹۳ از ارشدم در دانشگاه ازاد علوم تحقیقات تهران فارغ التحصیل می شوم. می خواهم از مهر دوباره حقوق خصوصی بخونم اشکالی دارد؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اشکالی ندارد.

  29. ابراهیم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر چنانچه شخصی در مصاحبه پردیس دانشگاه تهران جزو ۵ نفراعلامی دانشگاه باشد ولیکن پردیس را الویت ششم زده باشد و بقیه مصاحبه ها را شرکت نکند ایا کسی که مثلارتبه ۸ مصاحبه شده باشد والویت اولش پردیس باشد سازمان سنجش وی را جز قبولی قطعی اعلام می کند وان شخص با رتبه ۵ شانس قبولی ندارد؟ایا این موضوع صحت دارد پس ۷۰ درصد مصاحبه تاثیری ندارد ؟ با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی از نحوه محاسبه سنجش ندارم.

  30. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد خدا قوت
    استاد برای آشنایی با قراردادهای حوزه پایین دستی صنعت نفت به مشکل بر خوردم، لطف می کنید در این مورد منبع بم معرفی کنید یا بگید کجا مراجعه کنم که بتون اطلاعات کاملی رو به دست بیارم
    ممنون
    لطف عالی مستدام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قراردادهای پایین دستی تفاوت چندانی با قراردادهای معمول در فعالیتهای اقتصادی دیگر ندارد. بنابراین انواع قراردادهای پیمانکاری، مشاوره، طرح و ساخت، بی او تی، مشارکت، طراحی، تأمین کالا و ساخت و امثالهم است.

  31. رعنا
    پاسخ

    سلام اقاى دکتر. من لیسانس حقوق هستم و دارم براى کنکور تجارت بین الملل مى خونم،سوالم ازتون اینه که من اکر در دوره کارشناسى ارشد از معدل بالا برخوردار بشم مى تونم از دانشکاه هاى کانا دا براى دکترى بورسیه بکیرم؟؟؟ و باید جه امتیاز هاى دیکه اى کیب کنم؟؟؟ ممنون میشم کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام داشتن معدل خوب مستلزم اخذ بورسیه نیست. بورسیه در علوم انسانی خیلی کم است و رقابت زیاد و تلاش زیاید باید داشته باشید. نمره زبان و معدل شاید ضروری باشد ولی کافی نیست.

  32. ستار 123
    پاسخ

    با سلام
    استاد بنده یک ترم در دوره مجازی در مقطع ارشد رشته جزا در پردیس فارابی خواندم ولی انصراف دادم و میخواهم هرطور که شده در دوره روزانه بخوانم با توجه به اینکه من لیسانسم رو آزاد گرفتم و هدفم از ادامه تحصیل تا دکتری داشتن رزومه خوب و هیات علمی شدن است به نظر شما کار درستی انجام دادم (انصراف)یا خیر؟لطفا جوا بدهید
    اجکم عند الله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبل از انجام کاری مشورت خوب است نه بعد از آن. به هر حال حالا تصمیم گرفته اید بهتر است پس روی هدف اتان تمرکز کنید که زحمات شما ضایع نشود.

  33. جمشیدی
    پاسخ

    اگرپیش فروشنده درزمان مقرر ملک راتحویل ندهد خریدار حق فسخ دارد واگردارد ضرروزیان این معامله چه میزان میباشد? باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به قرارداد بستگی دارد. ولی اصولا فسخ به ضرر خریدار است.

  34. رضا محبی
    پاسخ

    با سلام بنده مدیر عامل یک شرکت پیمانکاری هستم در بخش آسانسور بعضی از مالکین با شرکتهای نصب و راه اندازی آسانسور قرارداد داشته و به دلایلی در نیمه کار به ما مراجعه میکنند و تقاضای ادامه کار را دارند .ما نیز برای قبول ادامه کار ، ارائه تسویه حساب شرکت قبلی را خواستار شدیم. اما اغلب به دلیل اینکه از شرکت قبلی شکایت کرده و در حال دادرسی هستند یا به هر دلیل دیگری با آن شرکت درگیر هستند.حاضر به امضا تعهد نامه ای که مسولیتها و خسارات ناشی از این کار را به عهده میگیرند می باشند . آیا این کار صحیح است اگر بله چه تعهدی باید بگیریم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال باید طوری نباشد که آنها بعدا ادعا کنند که شما دستگا ه های آنان را خراب کرده اید. بهتر است تعهد از صاحبان بگیرید.

  35. دانشجو
    پاسخ

    سلام .من دانشجوی کارشناسی ارشد در دوره مجازی هستم میخام انصراف ندهم ولی دریک رشته ارشد حضوری دریک گرایشی دیگرشرکت کنم به نظرم اینطوری هم باسوادتر شوم وهم شانس قبولی بیشتردرمصاحبه داشته باشم به نظراستاداین کارمثمرثمرتراست یاباهمین شرایط به فکردکتری بودن وتقویت بنیان های علمی؟
    پیشاپیش ازبذل عنایت حضرتعالی سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان حقیقی بهتر است.

  36. جواد بهروز
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی استاد محترم
    با سلام و احترام
    آیا دوره عالی حقوق و قراردادهای نفت و گاز که توسط انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران برگزار می شود دارای سطح کیفی بالایی می باشد که دانشجو بتواند اطلاعات خود را جهت شرکت در آزمون دکتری و مصاحبه آن ارتقا بخشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم که ایا این دوره ها در مصاحبه دکتری نقش دارد یا نه. بنظرم یه اطلاعات کلی به شما می دهد.

  37. جواد
    پاسخ

    سلام استاد. من دانش آموز پیش دانشگاهی هستم و امسال کنکور دارم و بنا به دلایلی تصمیم دارم تو دانشگاه پیام نور درس بخونم. سوالات من از جنابعالی اینه که:۱- آیا مدرک لیسانس حقوق پیام نور برای استخدام تو ادارات دولتی یا خصوصی معتبر هست و قبول می کنند؟ ۲- آیا با مدرک لیسانس حقوق پیام نور میشه آزمون قضاوت داد و قاضی شد؟ ۳-راستی منظور از کارشناسی حقوق قضایی چیه که برای آزمون وکالت لازمه؟ ۴-مگه کارشناسی حقوق تو ایران چند نوعه؟ ۵-آیا با مدرک لیسانس حقوق پیام نور هم میشه آزمون وکالت داد؟ خواهش می کنم جواب این ۵ تا سوال رو لطف کنید اعلام کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تصمیم درستی نیست.

      • جواد
        پاسخ

        ممنونم از اینکه جواب سوالمو ندادید!!!!!!!!!

  38. ترشیزی
    پاسخ

    آقایدکتر
    با سلام احتران
    می شود در خصوص موضوع پایان نامه دکترای خصوصی راهنمایی و پیشنهادی فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نخیر من لیست موضوعات ندارم.

  39. ساسان
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم
    استاد می خواستم ببینم به نظرتان بین وضعیت اضطرار در حقوق مسوولیت مدنی ایران و فرانسه و اضطرار در اعمال حقوقی و مسوولیت مدنی با مطالعه تطبیقی در فرانسه فرقی وجود دارد ؟ آبا با وجود دومی می توانم از موضوع اولی مقاله ای بنویسم؟
    حقوق باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بتوانید از عهده اش برآید موضوع خوبی است.

  40. حسین
    پاسخ

    با سلام، استاد گرامی من امسال در آزمون وکالت کانون خراسان قبول شدم ولی با توجه به رتبه ام پروانه یکی از شهرستان ها رو تونستم بگیرم همچنین در آزمون مرکز امور مشاوران (ماده ۱۸۷) در شهر مشهد پذیرفته شدم، با توجه به محل سکونت اینجانب در شهر مشهد و احتمال ادغام کانون وکلا و مرکز امور مشاوران تحت عنوان جامعه ی وکلا در لایحه جامع وکالت طی چند سال آینده، به نظر شما کدام یک را برگزینم پروانه وکالت شهرستان یا پروانه مرکز مشاوران شهر مشهد(محل سکونت خودم)؟ خواهشمندم راهنماییم کنید. با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان کانون بنظرم بهتر است.

  41. ع.ر.
    پاسخ

    با درود آفای دکتر،
    بنده استخدام رسمی یکی از دستگاه های دولتی و دانشجوی دکتری هستم و در حال حاضر در شرف بورس در یکی از دانشگاه های وزارت علوم می باشم. ظاهرا مراحل استعفای من از سازمان فعلی ام طول می کشد و وزارت علوم قرار است به زودی برای ما حکم صادر کند. سایر دوستان تعهد محضری هم داده اند. امکان دارد منتظر بمانم وزارت علوم برای من حکم صادر کند بعد استعفا دهم یا این که استعلام می کنند و اجازه صدور حکم را نمی دهند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امروزه سیستم پرداخت دارد واحد می شود ممکن است متوجه شوند. دقیقا نمی دانم.

  42. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد… میخواستم بپرسم اگه برای دکترا حقوق خصوصی دانشگاه روزانه یا شبانه خوب مثلا تهران یا بهشتی یا تربیت مدرس قبول بشم و در کنارش بورسیه ترکیه بشم،بهتره به ترکیه برم برا ادامه تحصیل یا ایران بمونم خوبه؟؟استاد من چند روز پیش در مورد تافل دکترا هم پرسیده بودم اگه ممکنه ج بدید که چطور برای این آزمون آماده بشم؟مقالات حقوقی به زبان خارجه بخونم بهتره یا کتبی که به عنوان منبع معرفی شدن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان ایران بهتر است.

  43. میلاد
    پاسخ

    با سلام واحترام خدمت استاد بزرگوار اقای دکتر شیروی. بنده با رتبه ۴۸ ،خصوصی در کدام دانشگاه دولتی پذیرفته می شوم؟لطفا اگر امکان دارد بفرمایید حقوق خصوصی بهتره یا حقوق اقتصادی ؟در مورد دوره دکتری کدام بهتر است؟با تشکر از لطف حضرت عالی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی بنظرم بهتر است.

  44. کبری
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید

    فرق رأی داوری با تصمیمایی که توسط دیوان داوری در داوری بازرگانی گرفته می شود چیست؟این مسآله را برای من تبیین نمایید
    با تشکراز راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای این سوالات کلی به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید.

  45. حشمت اله زنگنه
    پاسخ

    با سلام و احترام خدکت استاد ارجمند
    بنده کارمند خرید خارجی یکی از شرکتهای نفتی دولتی هستم.در مناقصات از شرکتها ضمانت نامه شرکت در مناقصه اخذ می شود. سوالم این است با توجه به اینکه امکان گشایش اعتبار اسنادی در حال حاضر بسیار کم و تقریبا غیر ممکن است و اکثر شرکتها حاضر میشوند با ترم پرداخت CAD کالا را تحویل دهند چه موقع مجازیم ضمانت نامه شرکت در مناقصه برنده را ترخیص کنیم؟
    با نهایت ادب و تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اگر قرارداد منعقد شود و شما ضمانت نامه انجام تعهد مناسبی اخذ کردید (الزاما بانکی نیست) می توانید ضمانت شرکت در مناقصه فرد را آزاد کنید.

  46. رها
    پاسخ

    با سلام و احترام خمت آقای دکتر

    میخاستم بینم فرآیند صدور رأی در داوری بازرگانی بین المللی چگونه است؟چه قانونی در این جا حاکم است.
    درصورت امکان و رخصت وقت پربهایتان این مسآله را تاحدی برایم باز نمایید.
    پایدار باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای این سوالات کلی باید به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید که به تفصیل این مسایل را بیان کرده است.

  47. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر من برای مصاحبه دکتری دعوت شدم به همین منظور فرمی به من دادند تا تکمیل کنم و به دانشگاه مورد نظر تحویل بدم. در این فرم چند تا سوال وجود داره که ممنون می شوم نظر شما رو هم در مورد نحوه پاسخ دهی به این سوالات بدونم. این سوالها عبارتند از:
    ۱- آیا برای شغل دیگری در کنار تحصیل خود برنامه ریزی کرده اید؟
    ۲- هزینه زندگی شما در دوره تحصیل چگونه تامین می شود؟
    ۳- با چاپ چند مقاله علمی در طول دوره دکتری کار خود را مطلوب ارزیابی می کنید.
    ۴- در صورت نیاز میزان همکاری شما در دانشکده در زمینه هایی مانند حل تمرین و همکاریهای اجرایی و .. به چه میزان است؟
    با تشکر از وقتی که برای پاسخ به سوالات تخصیص می دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام النجاه فی الصدق

  48. مهسا
    پاسخ

    سلام استاد
    رتبه ۴۱ تجارت بین الملل شدم باتوجه به برخی مسائل نتونستم نتیجه بهتری بگیرم اما خدا رو شکر و اگر خدا بخواهد و سازمان سنجش وسیله خوبی باشد امسال پردیس فارابی قبول میشوم.
    اما نگرانی ای که دارم بابت زبان است. من هم انگلیسی و هم فرانسه میدانم. اما احساس میکنم در مقطع ارشد نیاز دارم جدی تر زبان رو ادامه بدم که بتونم مدرک معتبری اخذ کنم. اما چند نگرانی دارم. اول اینکه دقیقا نمیدانم فرانسه بخونم بهتره یا انگلیسی که بیشتر در آینده به دردم بخوره. از طرفی مدارک زبان انگلیسی در دکتری یا برای ادامه تحصیل در خارج بیشتر به درد میخوره از طرفی واقعا حیفم میاد فرانسه رو ادامه ندم چون خودم علاقه دارم به پذیرش گرفتن از دانشگاه های فرانسه اما از چند و چونش بی خبرم.
    و نگرانی دیگم اینکه ساختمان دانشگاه از شهر دوره(بیشتر منظورم تهرانه) و من نگران این موضوعم که در طول دوره تحصیلم _انشاالله_ نتونم زیاد به زبانم برسم و این مسئله برام خیلی مهمه.
    اگر لطف کنین و راهنماییم کنید ممنون میشم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای تجارت بین الملل زبان انگلیسی بهتر و کارآمد تر است.

  49. علی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی و سپاسگزار از زحماتتان من لیسانس حقوق ازاد و فوق حقوق خصوصی از علوم و تحقیقاتم برام موقعیت شغلی و درامد مهم هست سنم ۳۷سال و می خوام دکتری تجارت بین الملل بخونم در صورت مهاجرت به خارج بتونم ازش استفاده کنم شما دکتری خصوصی یا تجارت بین الملل یا چه رشته ای را توصیه می کنین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر خارج می خواهید تشریف ببرید تجارت بین الملل بهتر است.

  50. دانشجو
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیزودلسوز
    استاد سوالی از خدمتتان داشتم .قصد دارم در کنکور کارشناسی ارشد ۹۴در گرایش حقوق تجارت بین الملل شرکت کنم مدتی بود تصمیم داشتم کتب متون حقوقی شما رو تهیه کنم که خوب در نمایشگاه امسال خریداری کردم با توجه به اینکه این دوکتاب ارزشمند درحوزه قراردادها وحقوق کیفری است پیشنهاد شما برای این درس چیست ؟ایا باز هم کتابی دراین دوحوزه مطالعه کنم یا این دوکتاب کفایت میکند؟با توجه به اینکه ممکن است از شاخه های دیگر حقوق مثل بین الملل خصوصی وعمومی (مانندازمون امسال )یا حقوق اساسی و…بیاید راهکارشما چیست ایا کتاب خاصی دراین زمینه ها وجود دارد یا تکستهای خاصی رامیشود معرفی کنید که در مدت زمان باقی مانده تا از مون مطالعه کنم؟استاد هنوز درانتخاب یه فرهنگ لغت مناسب حقوقی ومطمئن دچارتردیدم البته یکی دوتا کتاب درفروشگاهها دیدهام ؟(البته میدانم که پیشنهاد شما فرهنگ یک سویه استاما کدام فذهنگ لغت)-استاد ببخشید که حرفهایم طولانی شد به طورکلی پیشنهاد شما برای این درس در ۷یا۸ماه باقیمانده چیست؟
    مممنون از اینکه وقت میگذارید –

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متون حقوقی در کلیه گرایشها یکسان است. مطالعه این دو جلد کتاب به شما خیلی کمک می کند و شما سعی نکنید فقط بخش خصوصی را بخوانید بخش جزا را هم بخوانید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *