سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مائده
    پاسخ

    برای ترجمه کتاب در زمینه فرهنگ چه مدرکی نیاز است؟ دانشگاهی یا زبان.. سوال دوم: برای نوشتن کتاب در همین زمینه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای ترجمه کتاب به دانستن زبان نیاز است. اما چاپ کتاب ترجمه شده به این سادگی نیست. باید بتوانید انتشاراتی را پیدا کنید که حاضر شود که کتاب ترجمه شده شما را منتشر کند.

  2. مهناز
    پاسخ

    سلام مدرک علمی کاربردی بهتره یا موسسه غیرانتفاعی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از غیر انتفاعی ها از بعضی از دانشگاه دولتی نیز بهتر است بستگی دارد.

  3. سعادتی
    پاسخ

    با درود بر شما. دیپلم رایانه معدل ۱۵.۵۰ کاردانی مترجمی علمی کاربردی ۱۶.۶۰ کارشناسی مدیریت امور فرهنگی غیرانتفاعی ۱۷.۷۰ . دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی هستم ایا برای دکترا رشته ی جامعه شناسی فرهنگی میتوانم اقدام کنم ؟ در صورت قبولی مشکلی در مصاحبه نخواهم داشت؟ و در صورت پذیرش نهایی ایا امیدی به هیئت علمی شدن در دانشگاه ازاد یا علمی کاربردی دارم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبولی شما در مقطع دکتری هست ولی هیات علمی شدن بنظرم سخت است.

  4. amir afrashteh
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام؛
    به نظر شما بین مجازی پردیس دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات قم ( ارشدحقوق جزا و جرم شناسی) کدامیک از نظد اعتبار مدرک و جمیع جهات مناسب تر است؟

    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقیقی بر مجازی مقدم است.

  5. زری
    پاسخ

    سلام. من یه سوالی دو هفته پیش پرسیدم و مجدد هفته گذشته تکرار کردم. پاسخی از شما نگرفتم. شما احیانا یک سری سوالات را بی پاسخ میگذارید یا منتظر بمونم؟ ضمنا روز پدر را بهتون تبریک میگم. سلامت و موید باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممنون از تبریک شما. سوالات خیلی تکراری را حذف می کنم. پرسشهایی که از میزان پول و یا رتبه و امثال ذلک سوال می کنند نیز حذف می شود. سوالاتی که حاوی اسامی افراد دیگر یا تبلیغات هست نیز حذف می شود. چنانچه مشمول این موارد نیستند ممکن است حذف پیام شما سهو قلم بوده و مجددا ارسال کنید.

  6. س م
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی

    اول جا داره عذرخواهی کنم چون تعداد سوالاتم خیلی زیاده اما به نظرتون واقعا احتیاج دارم ممنون میشم راهنماییم کنید.

    من در کنکور ارشد در گرایش خصوصی شرکت کردم چون به حقوق اسلام مخصوصا حقوق بشر در اسلام خیلی علاقه داشتم اما به دلیل برتری های خصوصی از لحاظ بازار کار این رشته رو به بشر ترجیح دادم. الان که جواب کنکور اومده رتبم در خصوصی ۹۸۰ و در تجاری اقتصادی بین المللی ۴۵ و در مالکیت معنوی ۹۳ شده.

    ۱-در حال حاضر کمی مردد هستم که از بین این ۳ رشته کدوم رو انتخاب کنم.از طرفی خصوصی با علایقم ( حقوق بشر در اسلام ) هماهنگه ولی خب شانس قبولیم تو تهران خیلی کمه از طرفی مالکیت و تجاری اقتصادی اینده خوبی داره و علاقه هم دارم و نمیخوام از دستشون بدم. لطفا راهنماییم کنید.

    ۲- میخواستم نظرتون رو درباره ی موسسه ی عالی اموزش پزوهش مدیریت و برنامه ریزی بدونم ایا برای حقوق خصوصی اینجا شانس قبولی دارم؟
    ۳-از نظر اعتبار رشته و دانشگاه ایا این موسسه توان رقابت با تجاری اقتصادی شبانه دانشگاه تهران یا مالکیت معنوی تربیت مدرس رو داره؟ به هر حال اسمش موسسه است نه دانشگاه

    ۳- در مورد دانشکده ی علوم قضایی هم سوال دارم
    ایا تعهد خدمت این دانشکده مانعی برای شرکت در ازمون کانون وکلا محسوب میشه؟

    ۴-به نظر شما در انتخاب هام رشته ی حقوق خانواده ی شهید بهشتی و حقوق خانواده ی علوم قضایی و حقوق ثبت پردیس قم رو انتخاب کنم؟ با توجه به رتبه و شرایطم این رشته ها مناسبم هستند یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تجاری اقتصادی بین المللی، حقوق خصوصی و مالکیت معنوی به ترتیب بهتر است. ۲- اطلاع ندارم ۳- دانشگاه تهران بهتر است ولی خب پولی است. ۳- کانون که با قضاوت نمی تواند جمع شود. ۴ به همان ترتیب اولویت بدهید.

  7. پروین
    پاسخ

    سلام استاد
    -من در رشته مدیریت بازرگانی رتبه ۱۱۳۶ را آورده ام با مشاوره ای که شده ام به من گفته اند که در مدرک ارشد فقط مدیریت بازرگانی درج میشود و گرایش های که در دفترچه است تاثیر چندانی ندارد مثلاً گرایش بازاریابی یا بازرگانی بین الملل هر دو در مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی درج میگردد. می خواستم بپرسم آیا این درست است یا خیر؟
    -من علاقه به تحضیل در رشته تحلیل رفتار در مقطع دکترا هستم آیا با مدرک مدیریت بازرگانی میتوانم به ادامه تحصیل در این رشته باشم یا خیر ؟
    – آیا با گرایش های آموزش محور برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا مشکلی دارم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام- ۱- اطلاع ندارم. ۲- سخت تر می شود بنظرم. ۳- سخت تر می شود.

  8. مرضیه
    پاسخ

    سلام،خسته نباشید!!
    ببخشید استاد آیا با داشتن مدرک کارشناسی فلسفه و ارشد حقوق جزا میتوان در ازمون سر دفتری شرکت کرد؟و اینکه ایا برای بانوان محدودیتی دارد ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بانوان محدودیتی ندارند ولی باید کارشناسی حقوق یا فقه و مبانی داشته باشید.

  9. مریم
    پاسخ

    سلام دکتر. آیا دانشجوی فارغ التحصیل شده کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد،میتونه تو همون رشته فارغ التحصیل شده درکنکورکارشناسی ارشد سراسری ودولتی شرکت کنه ؟ یعنی میتونم همون رشته کارشناسی ارشدمو دوباربخونم یک بار در دانشگاه آزاد و این بار در دانشگاه دولتی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هم زمان مشکل دارد ولی اگر تمام کرده اید می توانید مجددا شرکت کنید. گاهی هم کسی کاری ندارد.

  10. علیرضا
    پاسخ

    سلام استاد
    من در حال حاضر داشنجوی حقوق ترم ۶ پیام نور هستم . بسیار به رشته ام علاقه مندم. در دبیرستان ریاضی میخوندم ولی میخواستم که در رشته های انسانی ادامه تحصیل بدم ولی دیر تصمیم گرفته بودم و فقط زبان دانشگاه روزانه قبول شدم ولی در همون ترم اول دیدم که رشته ای نیست که میخوام . و انصراف دادم و رفتم پیام نور . الان معدل کلم بالای ۱۷ هست و معدل ترم پیشم ۱۸.۳ بود. قصد دارم امسال ح تجارت بین الملل شرکت کنم.اما پریروز که دیدم ظرفیت دانشگاه های رایگان پایین اومده کمی مردد شدم ! زبانم بدک نیست ، در دروس دیگه به نسبت پایه ی بدی ندارم ! حداقل اکثر کتب منبع رو قبلا در کنار درسهام یکبار خوندم اما این روزا یکم نا امیدم ! نه بخاطر ظرفیت ! نه بخاطر اینکه در خودم تواناییش رو نبینم ! بخاطر وضعیت کلی ! اینکه آیا واقعا ارزشش رو داره ؟! آیا پشت این کوهی که باید جابجا بشه خورشیدی هست؟ فردایی هست؟ ! نظر شما چیه ؟! ارزشش رو داره ؟ یا باید همه چیز رو ول کرد و چسبید به کار ؟
    از این جهت میگم که میخوام انشالا بعدا هیت علمی بشم ! آیا این جایگاه اونی هست که نشون میده ؟ یا اصلا این موضوع که لیسانسم پیام نور بده مشکلی ایجاد نمیکنه ؟ خودم میخوام بجنگم ! نمیدونم شاید فقط کمی روحیه میخوام . اما ممون میشم حقیقت رو بگید . مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با خواندن پیام نور احتمال هیات علمی شدن در دانشگاهای دولتی سخت است. اما خواندن ارشد را هم توصیه می کنم.

  11. میترا
    پاسخ

    سلام استاد محترم…..چند تا سوال داشتم از حضورتون…..من تو کنکور ارشد زبان ۱۴۰۰اوردم…..میخواستم ببینم بین غیرانتفایی و پیام نور و آزاد کدام رو برم؟کدوم معتبرتره؟سوال دیکه برای هیت علمی شدن باید فارغ التحصیل از دانشگاه دولتی باشی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام غیر انتفاعی از پیام نور بهتر است و برای هیات علمی شدن ضرورتی به فارغ التحصیلی از دانشگاه دولتی نیست.

  12. محسن
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی.
    بنده سال گذشته یک واحد آبارتمان بیش خرید کردم و قرار شد مبلغ ۱۵میلیون تومان در زمان تحویل و مبلغ ۲۰میلیون تومان در زمان تنظیم سند به فروشنده برداخت نمایم . در حال حاضر فروشنده با یک سال تا خیر واحد مذکورآماده تحویل است . الان یک سال از زمانی که برای تنظیم سند مشخص شده می گذرد و بنده متوجه شدم که خانه بابت وام مشارکت در رهن بانک است و فروشنده قادر به برداخت اقساط بانک نیست. ومبلغ بدهی به بانک بیشتر از باقی مانده بدهکاری من به فروشنده است . لازم به ذکر است که هیچ مبلغی بابت تا خیر در قرارداد ذکر نشده است . و تنها یه چک فروشنده به عنوان ضمانت تنظیم سند نزد دفتر املاک است. لطفا بنده را راهنمایی کنید .
    ایا با توجه یک سال از زمان تنظیم سند می گذرد و فروشنده قادر به تسویه با بانک نیست این امکان وجود دارد که چکی را که در قرارداد صرفا به عنوان ضمانت سند از آن نام برده شده و تاریخ ندارد وصول نمود؟
    خواهشمندم بنده را راهنمایی کنید
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر نمی توانید و اگر وصول کنید ممکن است به ارتکاب خیانت در امانت تحت تعقیب قرار گیرید.

  13. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار / بنده فارغ التحصیل کارشناسی حقوق دانشگاه ازاد تهران جنوب با معدل ۹۰/۱۸و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق خصوصی با معدل ۷/۱۶از پردیس فارابی دانشگاه تهران دوره روزانه هستم و یک مقاله علمی پژوهشی به عنوان نویسنده دوم دارم و رتبه اول اختبار کانون وکلای داگستری اراک شده ام و برای ازمون دکتری رتبه ۳۰را اوردم ومجاز شدم ایا رزومه ام برای مصاحبه مناسب هست ؟ایا اگر با فرض اینکه در مصاحبه علمی قوی باشم در پردیس میتوانم روزانه قبول شوم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله از جهت رزومه خوب هستید ولی از جهت مصاحبه هم باید خوب ظاهر شوید.

  14. شهاب
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر /یکی از ایتم هایی که در مصاحبه دکتری حقوق خصوصی و پذیرش فرد موثر هست داشتن مقاله علمی پژوهشی هست واز طرفی فارغ التحصیلان ارشد به تنهایی نمی تونند در برخی مجلات علمی پزوهشی مقاله چاپ کنند وباید در معیت فارغ التحصیل دکتری باشند حال اگر فردی به همراه فارغ التحصیل دکتری دو مقاله علمی پژوهشی به عنوان نویسنده دوم چاپ کرده باشه با فرض اینکه اگر دو مقاله را به تنهایی چاپ کرده بود مثلا ۲۰ امتیاز میگرفت در خصوص موضوع پرسش که به عنوان نویسنده دوم دو تا علمی پژوهشی چاپ کرده چند امتیاز تعلق میگیره ؟نظر خودتون را بگید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نفر اول استاد راهنمای شما باشد شما امتیاز کامل در مصاحبه می گیرید و اگر غیر از استاد راهنما باشد شما ۵۰ درصد نمره را می گیرید.

  15. بهناز
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.جناب دکتر میخواستم ازتون راجع به برنامه کلاسی و زمانبندی کلاسای ارشد در گرایش تجارت بین الملل بپرسم که پراکنده طول هفته هست یا که اخر هفته؟بنده میخوام در این گرایش اسم نویسی کنم با رتبه ۳۷.از تبریز میام و برنامه کلاس ها در انتخابم بسیار تاثیرگذار هست.ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان پردیس فارابی هست باید بگویم معمولا دو یا سه روز آخر هفته متمرکز می شود.

  16. محمد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    جناب استاد حقوق نفت و گاز در مقطع ارشد رو چطور ارزیابی می فرمایید. با فرض علاقه مساوی از جهت آینده شغلی و بقیه جوانب بین تجارت بین الملل و نفت و گاز کدام رو توصیه میفرمایید؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل از جهت کارایی و عمومیت از نفت و گاز مناسب تر است.

  17. محمود سالار
    پاسخ

    با سلام و عرض تبریک ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر

    بنده ملکم را طبق مبایعه نامه به شخصی فروختم و اصل سند را همان زمان به رویت و تحویل خریدار نمودم . در قرارداد قید شد در صورتیکه خریدار به هر یک از تعهدات خودش عمل نکنه فروشنده حق فسخ داره و مبلغ ۵۰ میلیون بابت خسارت دریافت میکنه . (شرط پرداخت خسارت برای هر یک از طرفین معامله بود) خریدار چک اولش برگشت خورد و بعد از عدم توافق ، در مهلت قانونی اظهارنامه دادم و فسخ قرارداد را اعلام نموده و برای دریافت خسارت هم شکایت کردم .
    در مرحله اول دادگاه تشکیل شده و قاضی محترم اعلام نمودند چون ملک در رهن بوده ( علارغم اطلاع خریدار) و چون بانک هم طرف دعوا قرارنگرفته ، معامله نافذ نیست و قرار رد دعوا صادر نمود .
    در مرحله تجدید نظر بنده نامه رضایت بانک از انجام این معامله و اسناد فک رهن را ارائه نمودم و به رای صادره اعتراض کردم که نافذ نبودن به معنای باطل بودن نیست . قضات تجدید نظر هم در رای صادره استدلال کردند نافذ نبودن به معنای باطل بودن معمله نیست و شروط معامله پابرجاست . و شرط پرداخت خسارت هم با توجه به این که منافاتی با حقوق بانک ندارد لازم الاجرا میباشد و پرونده را برای بررسی مجدد به شعبه برگرداندند.
    در مرحله سوم قاضی شعبه با اینکه قبلا قرار رد دعوا صادر کرده بود و وارد ماهیت پرونده نشده بود ، بدون تشکیل جلسه و اخذ دفاعیات طرفین اقدام به صدور رای نمود و در کمال تعجب اعلام نمودند که این شرط ( شرط پرداخت خسارت که در قولنامه آمده) شرط تحکیم میباشد و لازم الاجرا نیست .
    با توجه به این توضیحات به نظر شما قاضی قانونا میتوانسته بدون تشکیل جلسه اقدام به صدور رای کنه ؟ و آیا رای قاضی محترم به نظر شما صحیح میباشد یا خیر؟
    ضمن عذرخواهی بابت طولانی شدن توضیحات خواهشمندم بنده را جهت اعتراض به رای راهنمایی کنید .

    با تشکر – محمود سالار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم چون شما فروشنده بودید همان عدم صحت معامله را می توانستید تمسک کنید ولی در این صورت نمی توانستید خسارت بگیرید و باید کل ثمن دریافتی را مسترد می کردید. بنظرم همه مشکل دادگاه پرداخت خسارت است که به هر حال دادگاه ظاهرا غیر عادلانه می داند. بلاخره شما حق اعتراض در تجدید نظر را دارید.

  18. بهرام اسدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی بنده دانشجوی ترم یک کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه تهران هستم و میخواهم انصراف بدهم و در دوره حضوری ادامه تحصیل بدهم به نظر شما ارزش آن را دارد که وقت بگذارم و در دوره حضوری پذیرش شوم یا همان مجازی خوب است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هدف شما از تحصیل بستگی دارد. اگر می توانید مطمئنا قبول شوید یک سال تاخیر در کل تأثیری ندارد.

  19. مريم
    پاسخ

    سلام استاد ، خسته نباشید، یه سوال داشتم خدمتتون، اگه ممکنه می خواستم بدونم ایا در مدرک دانشنامه ارشد پردیس قم( فارابی) عنوان (قم) یا ( پردیس) هم ذکر میشه یا از این نظر تفاوتی با مدرک دانشگاه تهران نداره؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدرک شما با ارم دانشگاه تهران صادر می شود و نهایتا محل تحصیل شما قم ذکر می شود.

  20. سعید
    پاسخ

    درود .قطعه زمینی راخریداری نموده ام که فروشنده خیابان را ۱۲متر نوشته در حالی که بعداز استعلام شهردار ی مشخص شده است که ۱۸متری می باشد .پول زمین تماما پرداخت شده فروشنده حاضر به اصلاح قولنامه وتحویل زمین براساس خیابان ۱۸ متری نیست .در حالی که در زمین در پشت آن هم دارد .از چه طریق می توانم به حق خود برسم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما نهایتا می توانید فسخ کنید آن هم اگر طرفین اصلاحی را بر اساس ۱۲ متر توافق کرده باشند.

  21. رضا حقیقی
    پاسخ

    با درود فراوان
    استاد در ارشد رتبه ۳۰ خصوصی را بدست اوردم بنظرحضرتعالی در انتخاب دانشگاه بعد از روزانه دانشگاه تهران شبانه تهران را اول انتخاب کنم یا روزانه شهید بهشتی . با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب روزانه بهتر از نوبت دوم که باید پول بدهی هست. حتی دانشگاه های دیگر هم بنظرم مجانی آن بیشتر می چسبد.

  22. مصطفی
    پاسخ

    سلاک استاد میخواستم بدونم آیا در کشور ما موسسه رتبه بندی اعتباری وجود دارد?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله وجود دارد. خود صندوق ضمانت صادرات نیز برای موارد خودش این کار را انجام می دهد.

  23. Tohidi
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.من رتبه ی ارشدم در گرایش حقوق تجارت بین الملل امسال ۷۰ شده.می خواستم بدونم با توجه به اینکه امکان قبول شدنم در دوره های روزانه و شبانه خیلی کم هست ، نظر شما راجع به دوره های مجازی دانشگاه تهران چیه؟ اصلا ارزش وقت گذاشتن داره یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این روزها حقیقت چه کار می کند که مجازی آن بتواند انجام دهد. اگر دنبال اخذ مدرک هستید راه بدی نیست.

  24. armin
    پاسخ

    باسلام. آقای دکتر از شما سوالی داشتم.چندی قبل یکی از نزدیکان بنده بنابر اتهامی در دادگاه به پرداخت یک میلیون تومان محکوم گردیدو فارغ تحصیل دانشگاه دولتی نیز می باشد.حال او می خواهد در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کند آیا این محکومیت مانع از ادامه تحصیل یا مانع از قبولی او در دانشگاه دولتی می شود؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم مشکلی ایجاد کند.

  25. مریم قنبرزاده
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند

    درباره اقاله ضمان عقدی دنبال منبع میگردم اما اکثر اساتید خیلی کم درموردش حرف زدند چطور میتونم دربارش مطلب جمع آوری کنم؟ مقاله هم تو سایت فقط ۲مورد تونستم تهیه کنم. لطفا راهنماییم کنید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در حد همان دو مقاله که پیدا کردی مطالب بیشتری وجود ندارد. به کتب مدنی و فقهی در باب اقاله و همچنین ضمان مراجعه کنید.

  26. نرگس
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید حضور استاد ارجمندم
    آقای دکتر میشه بفرمایید موضوعات زیر در حد پایان نامه کارشناسی ارشد هستند یا نه، و اگر ممکن است نظرتان را در مورد هرکدام جداگانه بفرمایید.
    ۱-بررسی ماهیت صندوق تضمین تسویه
    ۲- بررسی ماهیت اوراق صکوک رهنی
    ۳- بررسی نقش شرکت بورس در تشکیل معاملات
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تکراری نباشند موضوعات خوبی هستند.

  27. مینا
    پاسخ

    سلام خدمت آقای دکتر.من یه پایان نامه ای انتخاب کردم که باید برای پایان نامه یه مقاله ای ترجمه کنم تا بتونم رو موضوع کار کنم و چندانم به زبان انگلیسی تسلط ندارم حتی ضعیف هستم ولی من باید خیلی عالی ترجمه کنم.میخواستم بدونم سایت یا کدوم کتاب دیگشنری میتونه بهتر کمک کنه؟چون میخوام لغت هارو به زبان حقوقی برام ترجمه کنه
    ممنون و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم. می توانید از ترجمه گوگل استفاده کنید اگر اصلا به درد بخورد.

  28. علی
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر،بنده کارشناسی عمران و ارشد مدیریت اجرایی هستم در صورتیکه دکتری مدیریت بگیرم میتوانم در دانشگاه هیات علمی یا حق التدریس داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال جذب شما در دانشگاه های برتر کم است. امکان جذب هیات علمی یا حق التدریس در دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی و امثالهم وجود دارد

  29. علیرضا حسین نژاد
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب و احترام
    پیرامون relinquishment در حال نوشتن مطلبی هستم و چند سوال داشتم که اگر جواب بدید ممنون میشم.اول اینکه مبنای درج این شرط در قراردادها چیست؟ دیگر اینکه آیا این شرط معایبی هم دارد یا خیر؟ در نهایت اینکه ضمانت اجرای قراردادی عدم رعایت این شرط چیست؟آیا منجر به فسخ قرارداد میشود یا خیر؟ باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مبنای این شرط اولا آزاد کردن ناحیه قرارداد از حیطه طرف قرارداد (پیمانکار) است و ثانیا این که پیمانکار با تمرکز در منطقه محدود تر بتواند نتایج مشخص تری دریافت نماید. ابتدا ناحیه بزرگتری در اختیار پیمانکار گذاشته می شود و سپس به تدریج از وی خواسته می شود که فعالیتهای خود را تمرکز کند.

  30. محمد
    پاسخ

    سلام.دیپلم رایانه و کارشناسی حسابداری از غیرانتفاعی دارم. ارشد دانشجوی دولتی مدیریت هستم . برای دکترا دانشگاه ازاد یا غیرانتفاعی شرکت کنم ایا شرایط هیئت علمی شدن را دارم؟ سن ۲۷ .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای آزاد و غیر انتفاعی احتمالش هست.

  31. رها
    پاسخ

    با سلام
    اسناد سوالی که داشتم این است که سایت های علمی معتبر برای مقالات خقوق انرژی کدام هستند. ممنون میشم اگر جند تا رو معرفی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سایت خاصی به این منظور سراغ ندارم. می توانید به سایت اوپک، آژانس بین الملیی انرژی، منشور انرژی مراجعه کنید.

  32. مریم
    پاسخ

    باسلام. من دانشجوی کارشناسی ارشددانشگاه ازادهستم وممنون میشم اگه به سوالاتم پاسخ بدهید.من برای دریافت کدپایان نامه ام به تحصیلات تکمیلی مراجعه کردم اما به من گفتندکه ظرفیت استادمشاورم پرشده وباید عوض بشه. باتوجه به اینکه من تمایلی به تغییراستادمشاورم ندارم اگه مقاومت کنم واستادم روتغییرندم ممکنه مشکلی درکدگرفتن برام پیش بیاد؟ شماچه توصیه ای میکنید؟سوال دومم اینه که من بالاخره متوجه نشدم که شش ماه بعدازکدگرفتن میتونیم دفاع کنیم یاشش ماه پس ازتصویب درگروه؟باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منظور استاد راهنما یا مشاور است. اگر مشاور است که زیاد اصرار نکنید و اگر راهنما است سعی کنید که راهنمایی انتخاب کنید که آزاد باشد یا حداقل صبر کنید که ظرفیت وی خالی شود.

  33. مرتضي
    پاسخ

    استاد دکتر شهیدی بین تعلیق در منشأ و تعلیق در اثر تفاوت گذاشته
    من تا امروز فکر میکردم این دو یکیه
    تفاوت این دو پس چیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      البته این نظر را خیلی از حقوقدانان و فقها قبول ندارند. بنظرم این تقسیم بندی برای توجیه ماده ۶۹۹ قانون مدنی است که مقرر می دارد که «تعلیق درضمان مثل اینکه ضامن قیدکندکه اگرمدیون ندادمن ضامنم باطل است ولی التزام به تادیه ممکن است معلق باشد.» من هم این نظر را نمی پسندم

  34. reza
    پاسخ

    سلام من کارشناسیم را در رشته کامپیوتر گرفتم ولی بخاطر علاقه زیادم به حقوق میخواهم برای ارشد حقوق بخونم آیا در این صورت میتوانم در آزمون وکالت هم شرکت کنم و وکیل شوم یا خیر؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر باید لیسانس حقوق داشته باشید.

  35. عارفه
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید خدمت شما
    می خواستم تفاوت دو کلمه liability و responsibility
    را که به معنی مسئولیت است از نظر حقوقی بدانم
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کلمه Responsibility عام است و مسئولیت یعنی وظیفه را نشان می دهد ولی Liability یک تعهد حقوقی را نشان می دهد که معمولا جنبه مالی دارد. مثلا اگر شما به کسی ده هزار تومان بدهکار باشدی از کلمه دوم استفاده می شود.

  36. میثم
    پاسخ

    درود بر شما استاد. دو پرسش از خدمتتون دارم.

    ۱. همان طور که مستحضرید در قرارداد خرید متقابل ” counterpurchase” دو قرارداد منعقد می شود. آیا در قرارداد اصلی، عوضی در برابر کالا یا خدمت ارائه شده وجود دارد و یا کالاهای بازخرید شده توسط فروشنده اول، ثمن برای کالاهای ارائه شده در قرارداد اصلی محسوب می شوند. به بیان دیگر، آیا در برابر هر دو نوع کالای ارائه شده در هر قرارداد ثمنی جداگانه پرداخت می شود ؟

    ۲. از آنجا که تعهدات ناشی از اعتبار اسنادی از معامله پایه استقلال دارند، آیا در فرضی که حتی خریدار و فروشنده قرارداد بیع خود را اقاله کرده باشند نیز، نمی توان اعتبار اسنادی ایجاد شده را فسخ نمود ؟ اگر با این فرض، اعتبار اسنادی به ثالث منتقل شده باشد، وضعیت به چه صورت است؟

    بی نهایت سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زمانی که دو قرارداد وجود دارد، معمولا هر کدام ثمن جداگانه دارد. برای اطلاع بیشتر به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب بخش «تجارت متقابل» مراجعه کنید.

  37. پارسا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد فرهیخته و سپاس
    اینجانب فارغ التحصیل دکترا هستم و علاقه فراوان به کارهای پژوهشی دارم در همین راستا چند سوال دارم:
    ۱- شرایط عضو هیات علمی شدن به صورت پژوهشی چیست؟
    ۲- آیا هیات علمی پژوهشی از لحاظ اعتبار دانشگاهی از هیات علمی آموزشی رتبه پایین تری دارد؟
    ۳- از لحاظ حقوق و مزایا فرقی بین این دو هست؟
    ممنون از بابت وقتی که صرف می فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- معمولا همان شرایط عضو هیات علمی است و بیشتر به کارهای پژوهشی توجه می شود. ۲- نه ولی افراد دوست دارند هیات علمی آموزشی باشند. ۳- فرقی بین این دو نیست.

  38. حميد مليحي
    پاسخ

    سلام استاد بسیار عزیزم
    سؤالم این بود که اگر عقد جایزی ضمن عقد لازم قرار بگیرم و از ان کسب لزوم کند ایا با مرک یا حجر طرفین عقد منفسخ میشود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دیدگاه مشهور چنین است که اگر وکالتی ضمن عقد لازم شرط شده باشد با مرگ موکل وکالت مزبور از بین می رود.

  39. صارمی
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام

    در حدود دو ماه پیش بعد از گذراندن تقریبا یک ماه دوره کارآموزی در برج میلاد شروع به کار کردم یک هفته بعد از ایام عید با من تماس گرفتن و گفتند به دلیل انجام یک سری کارهای اداری شما ۱۰ روز مرخصی اجباری بروید بعد از ۱۲ روز تماس گرفتن ۱۰ روز دیگر بیشتر و هنوز هیچ تماسی حاصل نشده. سوال من از شما این است من که سرپرست خانواده هستم و باید سر ماه اجاره و هزینه های زیادی را بپردازم . از ان جایی که مطمئن بودم جزء پرسنل برج شده ام دنبال کار نرفتم. بنده می خواهم شکایت کنم از برج بیشتر بخش معنوی ان و البته مادی. لطفا من را راهنمایی کنید چگونه و از چه طریقی. من فقط به دنبال یک هدف هستم احقاق حقوق تحصیل کرده هایی که باید بی احترامی یک سری مدیران را بپذیرند. بنده با داشتن دو لیسانس و دو فوق لیسانس و دانشتن ۴زبان حتما باید به آنها ثابت کنم این طرز برخورد با یک قشر تحصیل کرده نیست. بی صبرانه منتظر راهنمایی شما هستم.

    با سپاس فراوان
    صارمی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نوع قرارداد شما بستگی دارد. اگر تابع قانون کار باشید می توانید به اداره کار شکایت کنید ولی بعید می دانم این نوع همکاری را بتوان تحت قانون کار مطرح کرد.

  40. شیوا محمدی
    پاسخ

    با سلام.با کمی تاخیر روز معلم رو به شما استاد عزیز و صبور تبریک میگم و امیدوارم خدا سایه شما استاد گرانقدر رو از سر دانشجویانی که افتخار حضور در کلاس هاتون وسعادت زیارت شما رو ندارند کم نکنه….
    استاد عزیز یه سوال از خدمت شما داشتم و اینکه…
    اگه پزشکی در جریان عمل جراحی و درمان بیمارش دچار خطا و اشتباه بشه و تقصیر پزشک هم ثابت بشه مسئولیت مدنی ومسئولیت کیفری پزشک چیه؟
    در مورد خسارات مادی شاید بتونیم از عنوان جبران خسارت استفاده کنیم اما در خسارات معنوی چطور باید عمل کرد.آیا صرف عذرخواهی می تونه از نظر عدالت و انصاف درست باشه…
    اگه کسی زیبایی خودش رو از دست داده باشه عذرخواهی،پرداخت پول ….نمی تونه وضع رو به حالت اول برگردونه.به نظر شما راه دیگه ای برای جبران خسارت غیر از موارد گفته شده هست که جای اون در قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی خالیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسئولیت پزشک از مسایل پیچیده حقوقی است که در این اختصار امکان توضیح جنبه های گوناگون آن نیست. در قانون مجازات اسلامی پزشکان مسئول هستند ولو این که مراقبت کنند ولی امکان اخذ برائت وجود دارد. خسارت معنوی نیز فعلا در ایران قابل مطالبه نیست. هر چند که بنظر اینجانب پرداخت پول باعث خوشحالی شده و می تواند لطمات معنوی را تا حدی جبران کند.

  41. احسان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من دانشجو کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه تهران در رشته حقوق هستم و مدرک کارشناسیم غیر مرتبطه.چند مقاله برای چاپ فرستادم و در حال تالیف یک کتاب هستم.میخاستم بدونم با کسب رتبه ای خوب در آزمون دکترا و چاپ کتاب و مقالات مذکور واسه پذیرش در دکتری امیدی داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری در دانشگاه های تراز اول با این شرایط سخت است ولی در دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی امکانش خیلی زیاد است.

  42. اسفندی
    پاسخ

    با سلام وعرض ادب با عنایت به ابنکه اینجانب در شهرستان زندگی میکنم و امکان دسترسی به منابع آزمون کارشناسی ارشد حقوق نفت وگاز را ندارم در صورت امکان منابع را معرفی نمایید .باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزمون کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز همان منابع حقوق عمومی است و منابع جداگانه ای وجود ندارد.

  43. محمد
    پاسخ

    سلام به خدمت آقای دکتر بنده سال قبل یک واحد آپارتمان پیش خرید کردم از موعد تحویل آن ۸ ماه گذشته و طبق قرار داد جریمه تاخیر روزانه ۵۰۰۰۰تومان است حال سازنده ادعا می کند بر اساس شکایت همسایه به علت اضافه زیر بنا و بر اساس رای شهرداری تاخیر داشته و این قوه قهریه می باشد که در بندهای مبایعنامه آمده است و جریمه را پرداخت نخواهد کرد این در حالی است حتی یک روز هم کار تعطیل نشده آیا اگر شکایت نمایم می توانم خسارت را دریافت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به شرایط قرارداد بستگی دارد و این که در قرارداد بند قوه قهریه چطور تنظیم شده است.

  44. مهری
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران هستم ولی متاسفانه به رشته ام علاقه ندارم و میخواهم در یک رشته دیگر آزمون کارشناسی ارشد بدهم. آیا باز هم میتوانم در دانشگاه دولتی درس بخوانم یا فقط یک بار میتوان ارشد دولتی گرفت؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فقط یک بار مجانی مگر ابتدا پول قبلی را بدهید یا نوبت دوم قبول شوید.

  45. مجید
    پاسخ

    سلام
    من ملکی رو ۱۵ ماه پیش خریداری کردم الان که برای انتقال پروانه چاه آب و تعیین حدود مراجع کردم به من گفتن که پروانه بهره بداری ندارد چون فروشنده هزینه ان را پرداخت نکرده و از سال ۸۹ بدهکار است در ضمن زمین مورد معامله ۴ هزار متر قید شده و مورد معامله زمین به همراه لوازم تولید بتن اماده بوده قیمت هیچ کدام ذکر نشده است فقط کلیه موارد به مبلغ ۲۸۰ میلیون . الان زمین ۳۳۰۰ متره و چاه پروانه نداره من میتونم فسخ کنم و خسارت بگیرم ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بتوانید ثابت کنید که شروط مقرر بین شما انجام نشده است، می توانید فسخ کنید اما خسارت را خیلی نمی شود به قاطعیت بیان کرد.

  46. مصطفی
    پاسخ

    استاد ارجمند جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام و ادای احترام
    برخی نظرات دانشجویان و داوطلبان را خواندم و از دقت و وقتی که برای پیشرفت علم و دانش این مملکت میگذارید به نوبه خود تشکر میکنم.
    اینجانب دارای مدرک کارشناسی حقوق و دانشجوی ارشد جزا هستم. دو سوال از محضرتان داشتم. با توجه به اینکه مدت بیش از ۵ سال است که بصورت پیوسته کارشناس (نماینده) حقوقی دولت هستم (کارمند رسمی)، با چه شرایطی بدون آزمون میتوانم پروانه وکالت دریافت نمایم؟ با توجه به اینکه به دستگاه متبوع تعهد خدمت ده ساله دارم در صورتی در این بازه سنوات باقیمانده تعهد خدمت؛ در آزمون کارآموزی قبول شوم برخورد کانون با من چگونه خواهد بود؟ پیشاپیش از بذل عنایت تان کمال تشکر را دارم.
    ارادتمند

    • مصطفی
      پاسخ

      با عرض پوزش:
      جناب آقای دکتر شیروی یک سوال دیگر :با توجه به اینکه مدرک ارشدم جزا است در بحث ادامه تحصیل در مقطع دکتری حقوق عمومی مانعی وجود ندارد؟ با تشکر

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام در مصاحبه ممکن است مشکل پیدا کنید. در دانشگاه آزاد و پیام نور ممکن است مسئله ای نباشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کارمند نمی تواند وکیل شود و باید قبل از آن استعفا کند. اگر وکیلی بخواهد بعد از اخذ پروانه وکالت کارمند شود باید پروانه خود را تودیع کند.

  47. حميد محسني
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    ایا ماده ۴۵٣ ق.م دلالت بر انفساخ عقد در صورت تلف مبیع در دست مشتری در مدت خیار دارد یا مسئولیت این تلف را در صورت فسخ مشتری بر دوش بایع می اورد؟؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در صورت تلف مبیع دز زمان خیار مختص به مشتری، بیع منفسخ می گردد و تلف به عهده بایع است.

  48. حمید .م
    پاسخ

    باتقدیم ادب واحترام استادگرانمایه بعضا اختیارات اسنادوکالت بااستفاده ازحق توکیل چندین بارازطریق تفویض وکالت ازشخصی به شخص دیگر منتقل می شود. حال اخرین وکیلی که اختیارات به اوتفویض شده فوت می نماید.حسب رویه عملی دراین خصوص اختلاف نظروجوددارد.آیا با این اوصاف وجایزبودن عقدوکالت کلیه وکالتنامه ها باطل می شوندیا اختیارا ت به وکیل ماقبل باز میگردد . باتشکر

  49. جواد رضایی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید،
    اگر شخصی مال شراکتی را فروخته و متواری گردد، تکلیف سند کسانیکه مال را از شخص متواری خریده اند چیست؟تکلیف شریک (در صورت عدم امضا در قراردادهای خریداران) در قبال خریداران چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ کس نمی تواند مال دیگری را بفروشد. بنابراین اگر شریکی کل مالی را بدون اجازه سایر شرکا بفروشد فقط در مورد سهم خودش معامله نافذ است و نسبت به بقیه غیر نافذ می باشد.

  50. مزراعی
    پاسخ

    سلام. می خواستم بدونم اگر معافیت پزشکی داشته باشیم برای ورود به هئیت علمی مشکلی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده ام که مشکلی بروز کند مگر این که دلیل معافیت مسایلی باشد که تدریس را برای شما مشکل کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *