سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. وحید
    پاسخ

    باسلام و تحیت یک سووال رک و توقع پاسخ صریح آیا میتوان وکالت کرد و به مال حرام نیفتاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در هر شغلی امکان خطا وجود دارد و در برخی از شغلها فرصت خطا زیادتر است مثل وکالت یا قضاوت و امثالهم. درستکاری هر چند این روزها قدری نایاب است ولی هنوز کاملا نابود نشده است، پس بیاید با هم نگذاریم این گلزار به کویر مطلق تبدیل شود. ما جزء کسانی باشیم که به نان حال و حرام اولا اعتقاد داشته باشیم و ثانیا نان حرام را برای خودمان توجیه نکنیم.

  2. شهباز
    پاسخ

    سلام. دانشگاه های خودگردان پردیس بهتر است یا دانشگاه ازاد برای دکترا ؟
    از لحاظ ارزش برای هیئت علمی شدن
    کدام دانشگاه پردیس بهترین دانشگاه هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در مدرک قید شود شاید فرقی نکنند. ولی به هر حال تا حدی هم به دانشگاه بستگی دارد.

  3. سهيل
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید و عذرخواهی از بابت سوال بنده که کمی طولانی و تعداد زیاد است ولی فکر کنم بیشتر دوستان با این مورد مواجه شده اند.

    بنده خودرویی از بابت تنظیم سند آپارتمان تحویل فروشنده آپارتمان داده و این فروش خودرو در بنگاه صورت گرفته و مبایعه نامه آن نیز تنظیم گردید و از وی چکی دریافت نمودم که در زمان تنظیم سند آپارتمان چک را به او پس دادم.

    بنده از آنجایی که از رنگ خودرو اطلاعاتی ندارم،اعلام نمودم که از رنگ خودرو اطلاعی ندارم ولی تا جایی که میدانم یک درب و یک گلگیر رنگ می باشد ولی اعلام کردم خودتان کامل نگاه کنید. در قرارداد هم هیچ نوشته ای از بابت رنگ خودرو ، ضرر و زیان ، زمان تنظیم سند و … قید نشد، فقط:
    مشخصات خریدار و فروشنده ، مدارک تحویلی، چک تحویل داده شده در قرار داد ذکر شده و هیچ نوشته ای از بابت رنگ درب و گلگیر، ضرر و زیان و … نمی باشد.
    خریدار فردای آنروز با بنده تماس گرفته و اعلام نمود که کاپوت، دو درب، دو گلگیر کلا رنگ می باشد، و از بنده طلب ۵ میلیون پول نقد کرد، بدون اینکه بنده را به بنگاه فراخوانده و خودرو را به بنده نشان دهد.
    از این ماجرا ۱ ماه میگذرد ، هر روز مشاهده میکنم که خریدار از خودرو همچنان استفاده می نماید و به دنبال فسخ قرارداد نیست و حال بعد از یک ماه ، تقاضای ۳ میلیون پول را دارد. و همچنین سند همچنان به نام بنده است و هیچ اقدامی از بابت سند نمیکند!

    ۱- آیا طلب مبلغ از جانب وی ،قانونی است؟
    ۲- آیا بنده می توانم اظهار کنم که خودرو در زمان تحویل اصلا رنگ نداشته؟
    ۳- آیا بنده می توانم اظهار کنم که خودرو فوق با دو تیکه رنگ تحویل داده شده، با اینکه در قرارداد چیزی از بابت رنگ نوشته نشده؟
    ۴- آیا خریدار میتواند قرارداد را فسخ کند؟
    ۵- آیا می توانم اظهار کنم که خریدار در این مدت احتمالا با خودرو تصادفی داشته و یا اتفاقی افتاده و حال ضرر را از بنده می خواهد؟
    ۶- پلاک بنده بر روی خودرو نصب می باشد، آیا راهی است که ایشان را مجبور به اقدام جهت انتقال سند نماید؟
    ۷- در صورت فسخ قرارداد آیا می توانم اعلام کنم که پول ندارم و پول ایشان را پس از چند ماه دیگر پرداخت خواهم کرد؟
    ۸- در صورتی که خودرو به قیمت روز و پایینتر از قیمت فروشم باشد؛ آیا می توانم در صورت فسخ قرارداد خودرو را با قیمت پایینتر ،از طرف مقابل بردارم؟

    با تشکر از شما استاد گرامی، منتظر جواب سازنده شما هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- اگر بتوانید ثابت کنید که ماشین را به همانطوری که گفته اید فروخته اید، ایشان حق ندارد ولی اگر نتوانید ثابت کنید باید تفاوت قیمت را هرمقدار باشد پرداخت کنید. بقیه سوالات شما را هم نمی دانم.

  4. سجاد
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد عزیز
    بنده فارغ التحصیل رشته کامپیوتر سال ۹۱از دانشگاه غیرانتفاعی عرفان کرمان هستم
    معدل بنده۱۲.۸۷می باشد
    برای اینکه معدل خود را افزایش دهم بایدچکار کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دیگر گذشته است و راهی برای جبران آن نیست. ولی می توانید در مراحل بعدی معدل بهتر یا رزومه بهتر شاید این نقض را تا حدودی کم کند.

  5. تنها
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    می خواستم ببینم حقوق یک استاد یار واقعا چقدر است ؟ لطفا ج بدید چون از هرکی پرسیدم یا دروغ گفته ( حدود ۳-۴ میلیون ) یا پاسخ نداده است .ایا بین دانشگاه ازاد و ملی تفاوت بسیار است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه دولتی قدری بیشتر از آزاد است.

  6. ج.ر
    پاسخ

    با سلام و ممنون از وقتی که صرف جوابگویی من و دوستان می نمائید،
    ما در سال ۹۰ یک واحد آپارتمان از یک سازنده پیش خرید کردیم و بر اساس قرارداد تاکنون مبالغ را پرداخت نموده ایم و ۲۰ میلیون بابت سند مانده که فروشنده متواری گردیده و به شهرداری و مالک اصلی نیز بدهکار است. حال مالک اصلی می گوید که پول شهرداری را ما (۷ نفر خریداریم)پرداخت کنیم تا سند را منتقل نماید
    آیا ما می توانیم از مالک اصلی که سازنده با او شریک بوده شکایت کنیم(مالک اصلی به سازتنده اختیار فروش داده است).
    آیا مالک می تواند سند را بعد از پرداخت هزینه های شهرداری منتقل کند و از طلب خود بگذرد؟
    متشکر و ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای این که کسی بتواند علیه فرد دیگری شکایت کند باید دلیلی داشته باشد. شما که می خواهید علیه مالک طرح دعوی کنید، باید مبنایی برای این شکایت داشته باشید. ظاهرا شما که ملک را از مالک نخریده اید. با تأمین دلیل پول بدهید که سند زده شود و بعد اگر سازننده متواری پیدا شد از وی مطالبه کنید.

  7. سارا
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید
    من سال گذشته از رشته معماری مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم. از بین گرایش های ارشد معماری که در داخل کشور ارائه شده اند رشته ی خاصی رو دوست ندارم. اما به رشته ی پرستاری علاقه مند شدم. چون رشته ام غیر مرتبط هست قبول شدن در آزمون ارشد پرستاری هم به نظرم کار خیلی سختی باشه. به نظر شما بهتر است که ارشد رشته ی خودم رو ادامه بدم یا اینکه لیسانس پرستاری رو شروع کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان رشته خودت را ادامه بده. شما که با اخذ یک فوق نمی توانید تمام دروس کارشناسی و کارآموزی آنها را میان بر بزنید.

  8. مهرداد
    پاسخ

    سلام استاد
    امیدوارم خوب و در کمال سلامتی باشید
    میخواهم یکی از موضوعات زیر را به دانشگاه برای رساله پیشنهاد بدم به نظر شما
    درکدام زمینه بهتر میتوان موضوع انتخاب کرد
    و اگر شما در زمینه های بهتری نظر دارید لطفا
    پیشنهاد دهید و در انتخاب موضوع یاری کنید
    ۱-قرارداهای استاندارد
    ۲-قراردادهای افست
    ۳-بیع متقابل
    با سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکثر این موضوعات قبلا کار شده است. مگر جنبه خاصی از انها را بررسی کنید.

  9. رحيم زاده
    پاسخ

    سلام در سال ۱۳۹۲ وکالتنامه ای به یکی از آشنایان که پزشک و جراح بود ؛دادم تا نسبت به فروش اپارتمان اقدام کند و مبایعه نامه هم نوشتیم بعد در سال ۱۳۹۳ متوجه شدم که وکیلی که در دفترخانه ثبت شده است پسر عموی وکیل من بوده که دلال ماشین می باشد که هیچ شناخت و مراوده ای باایشان نداشته و باتوجه به شغلشان به هیچ عنوان ایشان را به عنوان وکیلم قبول ندارم و فقط نام پدرشان با هم تفاوت دارد من تاکنون مبلغ مبایعه نامه را دریافت نکرده ام ولی ایشان ادعای مالکیت دارد حال باتوجه به اینکه وکیل مرقوم وکیل من نبوده و با تبانی دفترخانه بدون اینکه در حضور من احراز هویت کنند وکیل دیگری مرقوم شده من میتوانم ان را باطل کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید بتوانید ثابت کنید که وکالت به این فرد داده نشده است و تقاضای ابطال سند وکالت را بنماید. البته باید مشخص شود که این وکالت کاری بوده است یا وکالت برای فروش که این دو با هم فرق دارد.

  10. مریم
    پاسخ

    با تشکر از استاد گرامی.
    همسایه طبقه همکف منزل ما پاسیورا مسقف نموده و به واحد مسکونی خود اضافه نموده استو در آنمحل به استعمال دخانیت می پردازد که باعث سلب آسایشما گردیده است.ودر صورت اعتراض ما می گویدچهار دیواری اختیاری.لطفا ما را راهنمایی بفرمایید.با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ کدام از مالکان نمی تواند بدون رضایت دیگران در بخش مشاعات تصرف اختصاصی داشته باشد و شما می توانید برای منع وی به شورای حل و فصل اختلاف مراجعه کنید.

  11. مریم
    پاسخ

    با سلام و احترام.ما ساکن منزلی چهار واحدی هستیم که سه واحد آن متعلق به یک نفر است وواحد چهارم متعلق به ما.و مالک سه واحد مارا ملزم به اجرای درخواست های خود می داند به دلیل اینکه سهم بیشتری از آن منزل دارد. من جمله پرداخت سهمی برابر از قبوض بدون رویت قبض توسط ماو ممانعت از نصب قبوض بر تابلو ساختمان.آیا این موضوع قانونا صحیح است؟و ادعا دارد در صورت عدم پرداخت قبوض توسط ما آب وگاز واحد مارا قطع خواهد کرد؟! وهیچ گونه همکاری جهت جدا نمودن اشتراک گاز وآب نمی نماید.وادعا دارد در صورت عدم رضایت ساختمان را ترک نمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر صحیح نیست و باید قبوض را به شما ارائه کند. این مشکلات جزئی را داخلی حل کنید و به دادگستری نکشید.

  12. مينا شريعتمداري
    پاسخ

    با عرض سلام و اخترام
    من فوق لیسانس اقتصادم میتونم دکتری تجارت بین الملل بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرکت در آزمون دکتری منوط به داشتن فوق در رشته حقوق است ولی در دانشگاه آزاد را نمی دانم.

  13. ياسر
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب
    اگر فردی درکمیسیون ماده واحده طرح دعوی نموده باشد ( ماده ۵۶ قانون ملی شدن جنگلها ومراتع و..)و دعوی مذکور مطرح ورسیدگی وسپس رای به نفع خواهان صادرگردد ( مستثنیات اشخاص اعلام شود) لکن موضوع رای صادره (یک قطعه زمین است)در تصرف یک دستگاه خصوصی باشد سریعترین راه وبهترین دادخواست جهت پیگیری در دادگاه چیست.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید طرح دعوی کنید ظاهرا شعب خاصی برای اعتراض به آراء کمیسیون ماده ۵۶ اختصاص پیدا کرده است. جزئیات دادخواست اعتراض را باید حسب موضوع اختلاف و مدارک و مستندات تهیه کرد.

  14. محمد
    پاسخ

    با سلام اقای دکتر
    تا چه رتبه ای یک دانشگاه در دنیا معتبر میباشد و ارزش apply رو دارد ؟
    برای مثال دانشگاهی که رتبه ۴۵٠را در دنیا دارد اعتبار و ارزش خاصی دارد یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رتبه خاصی را نمی دانم ولی بنظرم به دانشگاه، رشته و کشور بستگی دارد. وقتی شما پول می دهید باید بیشتر حساس باشید ولی وقتی آنها بورسیه می کنند، حساسیت کم تر است.

  15. منا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید… من لیسانس کامپیوتر دارم و می خواهم ارشد حقوق پیام نور بخوانم. آیا همزمان می توانم لیسانس حقوق را نیز برای شرکت در آزمون وکالت خوانده و از طرفی فوق لیسانس و ولیسانسه حقوق محسوب شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است از لیسانس شروع کنید. تحصیل هم زمان منع دارد.

  16. عاطفه اعرابي
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید من از دانشجویان سابق حضرتعالی در دانشگاه پردیس قم هستم «ده سال پیش »و هم اکنون ارشد خصوصی مجازی می خوانم با دکتر عبدی پور درس تجارت داشتم موضوع تحقیق به بنده داده اند «تفاوت ها و شباهت ها ی اوراق مبتنی بر دارایی های ثابت در بورس آمریکا و اوراق صکوک در بورس ایران » استاد لطف میکنید منابع را به من معرفی بفرمائید ؟ بی نهایت ممنون می شوم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحت عنوان securitization جستجو کنید. در کتابهای فاینانس نیز این مباحث مطرح شده است

  17. مهدی
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام، بنده با رتبه ۱۷۰ دکتری حقوق خصوصی دعوت به مصاحبه در دانشگاه پردیس کیش (بورسیه بنیاد مستضعفان- موسسه تحقیق و توسعه) است در ضمن تعهد به خدمت به سازمان بورس کننده به میزان ۲ برابر مدت تحصیل است؟سوالم از شما استاد گرامی این است که سطح علمی این دانشگاه چطور است و دیگر اینکه آیا امکان جذب قارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان اعضا هیئت علمی دانشگاه دولتی با توجه به سوابق علمی و پژوهشی وجود دارد یا با توجه به اینکه بنده هر دو مفطع کارشناسی و ارشد را در دوره روزانه دانشگاه دولتی گذرانده ام انصراف از ادامه مسیر و شرکت مجدد در دوره دکتری سال ۱۳۹۴ بهتر خواهد بود ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بورسیه بنیاد مستعضفان شدید که دیگر نمی توانید هیات علمی جای دیگری شوید. به هر حال این دانشگاه ها هم بخشی از آموزش عالی کشور هستند و امکان جذب شما وجود دارد. بیشتر بحث رقابت در گرفتن یک سمت هیات علمی است که بلاخره در شرایط مساوی ممکن است محل تحصیل در جذب افراد نقش داشته باشد.

  18. علی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    اگر شخصی در رشته ی زبان انگلیسی فارغ التحصیل شده باشد و کارشناسی ارشد خود را در رشته ای نظیر حقوق بین الملل اخذ کند ایا این شخص میتواند برای دکتری در کشورهای انگلیسی یا اسپانیایی زبان در این رشته ادامه تحصیل دهد؟در مجموع ایا این شخص میتواند فرد موفقی شود با توجه به نداشتن مدرک کارشناسی یا باید حتما لیسانس داشته باشد خال در نظر بگیریم که این شخص بخواهد در خارج از ایران اقامت گزیند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در خارج از کشور چون شما باید پول پرداخت کنید ممکن است برخی از دانشگاه ها زیاد روی مدرک لیسانس شما حساس نباشند. به هر حال باید تک تک مکاتبه کنید بلکه قبول کنند.

  19. فایزه
    پاسخ

    ممنون که جواب دادید سپاسگذارم حتما جایگاه خوبی پیش خدا دارید چون ب مشکلات مردم رسیدگی میکنیدبازم سپاس فراوان

  20. موسوی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد عزیز و محترم

    استاد ارسال مقالات معتبر در مقطع لیسانس امتیازی برای عضویت در انجمن نخبگان محسوب می شود؟

    با تشکر بسیار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم

  21. ع
    پاسخ

    سلام.آیا کارشناس الهیات میتواند درکارشناسی ارشد پرستاری ادامه تحصیل بدهد البته در دانشگاه آزاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در امتحان ورودی قبول شود منعی ندارد ولی این فوق به چه دردی می خورد؟

  22. علي
    پاسخ

    اقای دکتر منظورم از مقایسه کتاب شما با اشمیتوف نسخه زبان اصلیش بود
    عرضم این بود که اگر کسی زبانش خوب بأشه أونو توصیه میکنید یا کتاب خودتونو

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو را توصیه می کنم. این دو کتاب یکسان نیستند. عنوان اصلی کتاب اشمیتوف در مورد Export trade است که بیشتر بر مسایل صادرات آن هم از نگاه یک تاجر انگلیسی است در صورتی که حقوق تجارت بین الملل اینجانب در مورد مسایل کلی تجارت بین الملل با توجه به حقوق ایران است.

  23. الناز
    پاسخ

    سلام و عرض ادب.
    ببخشید آقای دکتر من یه سوال غیر تخصصی داشتم؛ ناچار شدم که از شما بپرسم(در مورد هیئت علمیه)
    من دانشجوی ارشد مکانیک_ساخت و تولید هستم. هم بدلیل نبود فرصت مناسب شغلی و در خور تخصص خود(خصوصا در مورد خانمها)و هم بدلیل علاقه قصد ادامه تحصیل و تلاش هیئت علمی شدن دارم؛ هدفم این است که شما اطلاع دارید که در جذب (خصوصا در رشته ما)محدودیت جنسیتی وجود دارد (چون الان شرکت نفت و ایران خودرو … این طوریه کلا استخدام فقط مرد)آیا امید وار باشم و تلاش کنم یا ….
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتما تلاش کنید و انشا اله شرایط برای حضور بیشتر خانمها در دانشگاه ها و پستهای مدیریتی بیشتر فراهم شود.

      • الناز
        پاسخ

        ممنون از پاسختون.

  24. اسکندر سلمان زاده
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار.بنده امسال آزمون وکالت کانون خراسان قبول شده ام.با توجه به اینکه میخواهم در شهر مشهد به وکالت بپردازم برای کارشناسی ارشد کدام گرایش مناسب تر است و به شغل وکالت بیشتر کمک می کند؟گرایش حقوق خصوصی_گرایش اسناد وقراردادهای تجاری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی و بعد جزا بیشتر برای وکالت مناسب است.

  25. دانشجو
    پاسخ

    سلام
    استاد زمینه جذب فارغ التحصیلان حقوق نفت و گاز در کشورهای دیگه مثلا قطر مثل مهندسی نفت وجود داره؟بازار کارش داخل ایران چطوره؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای پاسخ به این سوال و امثال آن از خودت بپرس آیا با فارغ التحصیل شدن آن قدر زبان بلدم که بتوانم راحت کارم را انجام بده. آیا آنقدر چیز یاد می گیرم که آنها به علم و دانش من نیاز داشته باشند. بنظرم مدرک به تنهایی کفایت نمی کند.

  26. ارشیا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی کاردانی الکترونیک هواپیما هستم و قصد دارم در کنکور کاردانی به کارشناسی هم همین رشته را ادامه دهم آیا این امکان وجود دارد که بتوانم در کارشناسی ارشد کامپیوتر شرکت کنم؟یعنی در ارشد یکی از دانشگاه های شریف یا امیرکبیر قبول شوم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد ولی به هر حال سخت خواهد بود. همه برای این رشته ها رقابت می کنند.

  27. موسوی
    پاسخ

    سلام استاد .امیدوارم خوب و سلامت باشید.
    استاد من فارغ التحصیل دانشگاه پیام نور در مقطع لیسانس هستم که به دلیل علاقه زیاد به تحصیل دو سال بر روی مقالات بین المللی به امید رسیدن به مقاله بین المللی وقت گذاشتم و اکنون در نیمه مسیر هستم .استاد آیا این مقاله برای پذیرش من در دانشگاه دولتی تهران امتیازی ایجاد میکند؟
    بسیار سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای ارشد که مقاله تأثیری ندارد چون مصاحبه ندارد.

  28. علی
    پاسخ

    آقای دکتر سلام
    به نظرتون کتاب تجارت بین الملل شما در مقایسه با کتاب اشمیتوف چه مزایا و معایبی دارد
    همچنین به نظرتون دانستن فقه تا چه اندازه ای لازم و واجب است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منظورتان ترجمه کتاب مزبور است؟ ترجمه که مال دهه هشتاد است!

  29. حسین عبدالمحمدی
    پاسخ

    باسلام بسیار سپاسگذارم که بدینوسیله مردم را درمشکلات راهنمایی میفرمایید . ایا سوالات حقوقی که داریم در همین جا باید عنوان و ارسال کنیم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشاوره های اینجانب برای اطلاع عموم و جنبه آگاهی بخشی عمومی دارد. بنابراین سعی می کنم به سوالاتی جواب بدهم که در سایت گذاشته می شود و جواب به آنها برای دیگران نیز مفید است. امکان جوابگویی به مشکلات حقوقی افراد از طریق ایمیل شخصی را به دلیل مشغله ندارم.

  30. صفری
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من لیسانس مدیریت دولتی دارم میتونم برا ارشد حقوق بخونم اگه قبول شم ؟ ممنون از اینکه جواب میدین و شرایطش چه طوریه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید بخوانید ولی این به این معنا نیست که شما لیسانس حقوق هم پیدا می کنید. اگر کارهای حقوقی با لیسانس حقوق است.

  31. محمد
    پاسخ

    با تشکر فراوان اقای دکتر رشته public prucurement law and strategyبا حقوق مالیه عمومی نزدیک؟وایا ذیل حقوق عمومی قرار می گیرد ؟
    با توجه به این که بنده پذیرش رشته law and development را هم گرفتم و با توجه به علاقه بنده به حقوق عمومی شما کدام یک را توصیه می فرمایید
    با توجهبه زمان محدود برای تصمیم گیری بسیار به نظر مشورتی جنابعالی نیازمندم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این رشته بیشتر به حقوق عمومی و قراردادهای دولتی مربوط می شود.

  32. خرم زاده
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    استاد ببخشین بنده ۲ تا مقاله از پایان نامم استخراج کردم میخواستم از محضرتون بپرسم وقتی مقاله رو به نشریه میفرستم پایینش بنویسم «مسترج از پایان نامه» یا هیچی ننویسم بهتره ؟اگه ننویسم این مقاله ها مسترج از پایان نامه محسوب میشن یا نه؟ به عبارت دیگه تو مصاحبه دکترا و … مقاله مسترج از پایان نامه باشه بهتره یا یک مقاله جدا؟ لازمه عرض کنم بنده نمره پایان نامه رو گرفتم و واسه نمره پایان نامه نمیخوام مقاله رو فقط واسه رزومه میخوام.لازمه بنویسم مستخرج از… یا نه؟
    بی نهایت سپاسگذارم از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا نمی نویسند ولی اگر بنویسی نیز ضرری ندارد.

  33. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دانشجوی ممتاز رشته حقوق هستم
    اگر یک دانشگاه در انگلستان برای مستر به من پذیرش رایگان بدهد ایا میتوانم هزینه زندگی ام را با کار کردن در ان جا تامین کنم (تا۲۰ ساعت در هفته اجازه کار وجود دارد ) من پرتلاشم ولی وضعیت مالی خوبی ندارم متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالا بشود ولی نباید روی یک کار مرتبط فکر کنی شاید کار یدی.

  34. ج.ر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید،
    اگر در طلاق توافقی پرداخت اقساط ۴ سال به تعویق بیافتد، زوجه چه اقدامی می تواند انجام دهد؟
    آیا زوج می تواند درخواست اعسار بدهد؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می تواند حکم جلب شوهر را اخذ کند و درخواست اعسار از قسط که بر اساس حکم اعسار صادر شده معمولا نمی پذیرند.

  35. محمد
    پاسخ

    سلام. دیپلم رایانه. کاردانی حسابداری علمی کاربردی. کارشناسی مدیریت امورفرهنگی غیرانتفاعی.دانشجوی مطالعات فرهنگی دولتی هستم. برای دکترا چه رشته ای بروم که احتمال بیشتری در جذب هیئت علمی باشد؟ سیاست گذاری فرهنگی (غیرانتفاعی) یا مدیریت امور فرهنگی (ازاد) یا جامعه شناسی فرهنگی ؟
    اگر عضو هیئت علمی نتوانم بشم استخدام دانشگاه میتوانم با فوق لیسانس مطالعات فرهنگی بشوم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با اساتید خودتان مشورت کنید.

  36. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار-طی قرارداد عادی یک واحد اپارتمان ۱۰۰ متری معامله میشود بعد از تحویل اپارتمان خریدار متوجه میشود اپارتمان ۹۳متر هست و ۷متر کسری دارد در اینجا خریدار چه حقی دارد ۱- به استناد ماده ۳۵۵ق.م فقط حق فسخ ۲- یا بگوییم نسبت به ۷ متر کسری معامله باطل هست و خیار تبعض صفقه حاکم هست و دو راه وجود دارد حق فسخ یا تقسیط ثمن خواهشمندم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در این موارد عرفی حاکم است و البته در قولنامه ها هم ذکر شده است که کم و زیاد به نرخ قرارداد محاسبه و افزایش یا کسر می شود.

  37. alizade
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم.حضرتعالی هر کس را که با شما در خصوص انتخاب رشته در مقاطع بالاتر مشاوره می کند، تشویق می کنید تا در رشته تجارت بین الملل ادامه تحصیل بدهد.لطف فرمایید علت و فایده این امر را توضیح دهید.با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون خودم این رشته را دوست دارم بقیه اش هم …

  38. صدیقه
    پاسخ

    سلام برای بورس دکتری باید چه کاری انجام دهم.زبانم خوب هست ولی برای مدرک اقدام می کنم.به نظر شما برای کدام کشور می توان اقدام کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به سایت دانشگاه ها سری بزنید. برخی از سایتها هستند که کلیه بورسیه ها در جهان را لینک می زنند.

  39. حسین
    پاسخ

    با سلام واحترام خدمت استاد شیروی. به احتمال زیاد تربیت مدرس دوره روزانه ارشد خصوصی قبول می شوم. منظور از گزینش دانشگاه تربیت مدرس چیست؟مصاحبه دارد؟لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه مصاحبه ندارد. قدیمها این گزینشها بود بعید می دانم هنوز برقرار باشد.

  40. مهتاب
    پاسخ

    با سلام لطفا بفرمایید کدام گرایش ارشد حقوق بهتر است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آن که شما علاقه دارید و احتمال قبولی اتان بیشتر است.

  41. حمید
    پاسخ

    من ۱سال یک خانه نوساز رو رهن کرذم
    موقع پایان قرارداد موجر از من ۱ میلیون تومان خسارت خواست برای سوراخ های ریزی که قبلن تابلو نصب کرذه بودیم که درمجموع ۱۰ تا هم نمیشد
    آیا حق با اوست ؟ یا من چظور میتوانم بفهمم قانون ذر این باره چه میگوید؟

    با تشکر فراوان از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مقدار تصرف در عین متساجره عرفی است و موجر نمی تواند چنین خسارتی بخواهد مگر قبلا شرط شده باشد و یا شما بیش از حد میخ زده باشید.

  42. SOBHAN
    پاسخ

    با سلام
    ازینکه با صبروحوصله پاسخ سوالات را می دهید سپاسگزارم

  43. بهرام
    پاسخ

    باسلام وعرض خسته نباشید
    فردی دانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه ازاد اسلامی میباشدو درفراخوان شهریور ۹۲ دانشگاه پیام نور لرستان رو که دانشجوی دکترای حقوق خصوصی برای بورس میخواست روانتخاب نمود و اخیرا نیز توسط سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در تهران ،دعوت به مصاحبه علمی وعمومی شد.ایا دانشگاه پیام نور دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه ازاد رو بورس میکند؟
    باتشکر وتقدیم احترامات فائقه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است این کار را بکند باید سوال کنید.

  44. فریده
    پاسخ

    جناب دکتر سلام مجدد
    آیا پرداخت بخشی از ثمن معامله -نه کل مبلغی که در موعد سر رسید باید پرداخت-می تواند حق فسخ فروشنده را از بین ببرد؟با سپاس بسیار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا نه باید کل ثمن طبق توافق پرداخت شود. ولی اگر طرف بخش ثمن را اخذ کند این می تواند به منزله انصراف از حق فسخ تلقی شود

  45. علی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    استاد عزیز من حقوق خانواده با شما پاس کرده ام به جرات می تونم بگم که واقعا عالی بود و نکات زیادی نیز یاد گرفتم و مطالب بسیاری رو با توجه به آموخته هایی که از شما داشتم می توانم تحلیل کنم
    یاد می آید که شما هیچ فرقی بین زن و مرد (نه از باب فیزیولوژیکی) قائل نیستید ولی وقتی به سایتتان (shirvi.com)مراجعه می کنم به سه سایت نیز پسرانتان هست، حالی سوالی که ذهن مرا مشغول کرده، چرا هیچ سایتی از خانم یا دختر محترمتان نیست؟ با عرض معذرت گاها به ذهنم خطور می کند که شما نیز در عمل در این رابطه اغماض می کنید.
    با تشکر
    نسبت به پاسخ سوال واقعا نیاز دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خداوند نعمت برخورداری از دختر را از من دریغ کرده است.

  46. ابوالفضل
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر لطفا پاسخ بفرمایید شرکت سهامی عام که دارای سرمایه صدمیلیون تومانی است در اثر بی مبالاتی مدیران خود به سرمایه مذکور دسترسی نداشته لذا از پرداخت وجه یک فقره سفته در وجه شرکتی با مسئولیت محدود عاجز است توضیح اینکه شرکت سهامی عام فوق به اعمال غیرتجاری می پردازد
    -وکیل شرکت با مسئولیت محدود چه شکایتی از شرکت سهامی عام بکند ؟
    – وکیل شرکت سهامی عام چه دفاعیاتی را ارائه نماید ؟
    از بین کتابهای قانون تجارت جواب مناسی را برای سوال خودم پیدا نکردم. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تقاضای توقف شرکت از ادای دیون خودش را می توانید مطرح کنید که ممکن است به ورشکستگی شرکت منجر شود.

  47. عظیم
    پاسخ

    سلام .میخواستم از شما به خاطر بخش پرسش و پاسخ تشکر کنم .مرسی استاد عزیز از راهنمایی های ارزندتون .

  48. طالبی
    پاسخ

    از دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد حقوق عمومی دارم بنا به دلایلی میخواهم در آزمون سراسری کارشناسی ارشد در رشته ی حقوق جزا شرکت کنم حال با توجه به این که کد رشته ی امتحانی یکی است ولی گرایش ها فرق می کند من میتوانم آزمون بدهم .با تشکر ویژه .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید در آزمون شرک کنید ولی تحصیل هم زمان منع قانونی دارد.

  49. l.h
    پاسخ

    اطلاعاتی از دانشگاه شمال میخواستم. منظورم غیرانتفاعی آمل است که در سالهای اخیر از بهترین دانشگاه های غیرانتفاعی کشور میباشد و نام موسسه غیر انتفاعی آن به دانشگاه ارتقا یافت. با وجود اینکه لیسانس دانشگاه سراسری دارم برای ارشد (حقوق خصوصی) دانشگاه شمال را ترجیح دهم یا دوباره سال بعد در آزمون شرکت کنم؟ شدیدا به راهنمایی شما نیاز دارم. چون خیلی هم دکترا و تدریس و هیءت علمی دانشگاه خوب شدن برام مهم است. حتی پیگیر بورس تحصیل در خارج از کشوردر مقطع دکتری نیز خواهم بود… اما به دلیل کاهلی درخواندن آزمون کارشناسی ارشد احساس میکنم خیلی از هدف هایم دور شده ام…خواهشا کمکم کنید. البته نظر خودم این است که به جای یک سال دیگر پشت کنکور ماندن حداقل ۲ترم از ارشد را بخوانم و تمرکزم بر روی مقاله نویسی باشد. نظر شما چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال اگر مقاصد عالی دارید سعی کنید در بهترین دانشگاهها تحصیل کنید. به هر حال قضاوت در مورد یک فرد تنها به یک مقطع بر نمی گردد

  50. دانیال خرم زاده
    پاسخ

    سلام براستاد عزیز.
    استاد میشه بفرمایین ۱- کسی که دکترای دانشگاه آزاد قبول میشه و توسط یه دانشگاه بورس میشه آیا میتونه تو همون دانشگاه یا دانشگاه دیگه هیأت علمی بشه؟ ۲-اگه بورس بشه حقوقی بهش میدن یا نه؟ ۳- من امسال دکترای آزاد قبول شدم بنظر شما ارزش داره نرم و واسه سراسری بخونم ؟آمادگی سراسری رو دارم.اگه میشه بفرمایین تو هیأت علمی شدن و… بین دانشجوی دکترای آزاد وسراسری چقدر تفاوت میذارن.؟۴- بنده ارشدم آزاده اگه امسال تو دکترای سراسری رتبه خوبی بیارم ممکنه تومصاحبه قبول شم؟۳مقاله و یک کتاب مشترک هم دارم. توروخدا استادمیدونم وقت شما طلاست ولی اگه امکان داره لطف کنین جواب همه سوالاموبدین .دستتونومیبوسم استادعزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خب بورسیه شدن یعنی تعهد به خدمت که با هیات علمی شدن جای دیگر منافات دارد. ۲- به شرایط بورس بستگی دارد. ممکن است فقط هزینه دانشگاه را پوشش دهد. ۳-اگر راحت می توانید در دولتی قبول شوید خب این کار را بکنید تأثیر مدرک در جذب هیات علمی خیلی موثر است

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *