سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. حامد
    پاسخ

    ممنون از تواضع و عنایتتون استاد. حفظکم الله

  2. آرمان
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر از صبر شما برای پاسخ دادن به سوالات . بین رشته های حقوق تجاری اقتصادی . حقوق تجارت بین الملل و حقوق شرکت های تجاری از لحاظ آکادمیک چه تفاوتی وجود دارد و یازار کار کدام گرایش بهتر است ؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بین دو رشته اول خیلی تفاوت نیست ولی شرکتهای تجاری بیشتر داخلی است.

  3. فدائی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر. سوالی داشتم.
    درصورت ابطال رای داوری که در لندن براساس مقررات داوری قانون آیین دادرسی مدنی ایران صادرشده است آیا دادگاه ایرانی نسبت به آن صلاحیت خواهدداشت؟چرا؟ مبانی صلاحیت دادگاهها در این خصوص چیست؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این سوالات ذهنی است. داوری در لندن مطابق مقررات داوری محل خواهد بود نه آیین دادرسی مدنی.

  4. مولود
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    سلام.
    بسیار خوشحالم که با شما آشنا شدم و می توانم از راهنمایی های حضرت عالی بهره مند شوم. بنده لیسانس الکترونیک و کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دارم و بدلیل اینکه ساکن منطقه عسلویه هستیم تمام کارآموزی هایم را در صنعت پتروشیمی گذرانده ام و موفق شدم پایان نامه ام را به عنوان طرح پژوهشی با یکی از شرکت های پتروشیمی منطقه قرارداد ببندم. بسیار علاقه مندم که در صنعت نفت فعالیت داشته باشم ولی تاکنون فقط و فقط به دلیل اینکه خانم هستم همه جا دست رد به سینه ام زده اند. چندوقتی است که متوجه شده ام رشته ای بنام مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز وجود دارد. از شما خواهشمندم راهنماییم کنید که اگر بخواهم برای تحصیل در مقطع دکتری در این رشته اقدام نمایم اقدام سنجیده ای است؟ آیا با توجه به زن بودنم آینده شغلی خوبی خواهم داشت؟
    با سپاس فراوان از رهنمودهای جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته خوبی است و با سوابق شما همخوانی دارد ولی رقابت زیاد شده است.

  5. نرگس
    پاسخ

    سلام استاد.با تشکر از زحمات شما
    استاد میخوام برای ارشد از دانشگاه گلاسگو پذیرش بگیرم.بین ۳تا رشته سردرگمم میشه منو راهنمایی بفرمایید که کدامیک ازینها در صورت برگشت به ایران بیشتر میتونه برام مفید باشه
    Criminology [MRes]
    Criminology & Criminal Justice [MSc]
    International Commercial Law [LLM] استاد میشه لطف کنید درباره LLM هم یک توضیحی بفرمایید؟

    متاسفانه به طور خاص criminal law رو نداره.
    البته من خودم به تجارت بین الملل علاقه دارم منتها در یکی از پاسخهایی که شما به یک نفر داده بودین ذکر کرده بودین که در متون انگلیسی جزایی افرادی که در ایران خیلی خوب وارد باشن کم هستن و توصیه کرده بودین که برای ح جزا در خارج از کشور اقدام کنن.

    در ضمن دانشگاه گلاسگو از نظر شما دانشگاه خوبی هست؟
    ببخشید که انقدر طولانی شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همان حقوق تجارت بین الملل بهتر است.

  6. مصطفی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی؛ استاد ارجمند سلام
    همانطوری که در سوال قبلیم خدمتتون عرض کردم، من مدت بیش از ۵ سال هستش که بصورت پیوسته و کارمند رسمی کارشناس حقوقی دولت هستم. آیا زمانی که بازنشست بشم میتونم پروانه وکالت بدون آزمون اخذ کنم؟ لطفا این موضوع رو برام تشریح بفرمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین امتیازاتی در قانون پیش بینی نشده است.

  7. نیازی
    پاسخ

    سلام
    یک واحد صنعتی واقع در شهرک صنعتی که دارای مجوز بهره برداری و احداث کارخانه آب معدنی بوده به شخصی فروختم و در یکی از دفاتر رسمی وکالت تام در خصوص واحد صنعتی و مجوز به خریدار دادم . بعد از یکماه با توافق عقد بیع را اقاله کردیم و بعد مشخص شد در این یکماه خریدار با استفاده ار وکالت و مراجعه به دفتر شهرک صنعتی و ادارات ذی ربط مجوز آب معدنی را به نام خودش گرفته . خخاهش میکنم برای پس گرفتن مجوز راهنمایم کنید. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اقاله مستلزم عودت همان عوض و معوض قبلی است و باید مجوز را به نام شما برگرداند اگر نکرد شما می توانید به دادگاه مراجعه کنید.

  8. شفیعی
    پاسخ

    باسلام
    آقای دکتر، بنده دانشجوی رشته حقوق عمومی هستم و به دنبال متن قرارداد بای بک می باشم اما هر چه جستجومی کنم چیزی در اینترنت نمی یابم، خواهشمندم در این زمینه بنده را یاری فرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منظورتان بای بک نفتی است. خب اینها محرمانه است.

  9. مریم
    پاسخ

    سلام.دکتر من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق عمومی هستم.اگه بخوام برای دکترا رشته حقوق بین الملل رو انتخاب کنم ایرادی ندارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم ایرادی ندارد. چون این دو خیلی به هم نزدیک هستند.

  10. صدف
    پاسخ

    با سلام.بنده به عنوان موجر یک باب خانه حیاط دار را در تاریخ ۹۳/۱/۲۱ با مستاجر در بنگاه قرارداد منعقد کردم اما بعد از گذشت ۴۰ روز مستاجر به بهانه ترکیدن لوله آشپرخانه و پرداخت هزینه برای لوله کشی مجدد از پرداخت کرایه ماهیانه امتناع ورزید با توجه به اینکه بنده ساکن تهران هستم و خانه مورد اجاره در شهرستان دوری نسبت به تهران قرار دارد وبه نوعی مستاجر از این دوری مسافت سوء استفاده می نماید آیابنده می توانم فسخ قرارداد قبل از موعد نمایم؟اگر امکان فسخ وجود دارد به چه نحوی اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فسخ کنید باید بتوانید طرف را بیرون کنید. طبیعتا باید از طریق دادگاه عمل کنید.

  11. دانشجو
    پاسخ

    با سلام به شما استاد گرامی
    اگر امکان دارد سوالات اینجانب را پاسخ دهید
    اینجانب دانشجوی حقوق خصوصی پردیس هستم آیا امکان شرکت در همایش ششم اسفند برای اینجانب وجود دارد ؟
    در مورد محور های همایش و اینکه چطور یک مقاله بنویسم که امکان چاب در مجله علمی پژوهشی پیدا کند لطفا مرا راهنمایی فرمایید.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد ولی اگر به امید چاپ مقاله شما در مجله حقوق خصوصی این سوال را مطرح می کنید باید حتما با یک استاد باشد و کیفیت یک مقاله پژوهشی را داشته باشد.

  12. الهام
    پاسخ

    سلام استاد انشاا.. خوب و سلامت باشین
    امروز متوجه شدم موضوع دیگرم برای پایان نامه با عنوان “منافع ممکن الحصول و قطعی الحصول در نظام مسولیت مدنی ایران و فقه امامیه هم پذیرفته شده و گروه ما تایید کرده اما در انتخاب بین ۲ موضوع یعنی اچرای اسناد لازم الجرای خارجی در محاکم داخلی مردد هستم وواقعا درمانده ام مخصوصا می ترسم منابع کافی نباشد و هرچه سریع تر باید انتخاب کنم و پرپوزال بدهم میخواستم نظرشما بزرگوار راهم بپرسم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دومی که خیلی تکراری است و پایان نامه های متعددی در مورد آن نوشته شده است

  13. کریم پور
    پاسخ

    با سلام اینجانب دانشجوی دوره مجازی حقوق خصوصی پردیس هستم و همانطورکه مستحضرید داشتن پایان نامه یک فاکتور مهم در مصاحبه دکتری می باشد .با توجه به اینکه دوره های مجازی پایان نامه ندارد آیا می توان به قبولی در مصاحبه امید داشت و درصورت مثبت بودن پاسختان بفرمایید به طور میانگین داشتن چه رتبه ای برای قبولی لازم است .
    با تشکر فراوان از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در شرایط برابر و با حجم زیاد کسانی که پایان نامه داشته اند شما در وضعیت خوبی قرار نمی گیرید به خصوص اگر مقاله هم نداشته باشید.

  14. m.d
    پاسخ

    با سلام لطفادر صورت امکان
    کمی در مورد ماهیت و سازو کار قوانین نمونه توضیح دهید؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کتاب حقوق تجارت بین الملل در این خصوص صحبت شده است. قانون نمونه یک نوع حقوق نرم soft law است که توسط سازمانهای معتبر بین المللی تهیه می شود و راهنمای قانونگذاری ملی در کشورهای گوناگون است

  15. حامد
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام؛
    ضمن پوزش از تعدد سوالات، مستدعی است در صورت امکان پاسخ سوال ذیل را مرقوم فرمایید. با تشکر
    چنانچه موعد اجرای قرارداد به صورت قید تعهد و وحدت مطلوب باشد انقضای موعد اجرای تعهد به دلیل تقصیر متعهد، خیار تعذر تسلیم را در کنار مسئولیت ناشی از عدم اجرای قرارداد به ارمغان می آورد؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در این صورت با عدم انجام قرارداد به موعد، عقد منفسخ می شود.

  16. دانش آرا
    پاسخ

    باعرض سلام واحترام.
    بنده لیسانس زیست شناسی سلولی ملکولی هستم.
    ۳مورد سوال ازجنابعالی داشتم یکی اینکه آیا میتونم برای ارشد هم ژنتیک پزشکی تو دانشگاه ارس-که هم قبول شدنش راحتتره هم همون مدرک دانشگاه سراسری رو میده-وهم رشته علوم قرآن توی دانشگاه پیام نور بخونم؟
    وسوال دومم اینکه آیا دانشگاه پیام نور هم پولی هست؟
    وسوال سومم اینکه پدرم جانباز۷۰درصد هستن وسهمیه ای برای شرکت در آزمون به بنده تعلق میگیره.من راستش امسال موقع ثبت نام برای ارشد سهمیه مورد استفاده رو همون سهمیه خانواده ایثارگران زدم چون فکرمیکردم برسونم تاموقع کنکور بخونم امامتاسفانه نرسوندم حالاسوالم از جنابعالی این هست که اگر قبول نشدم دوباره میتونم سال بعد ازاین سهمیه استفاده کنم؟و اینکه اگربخوام۲رشته همزمان بخونم باتوجه به اینکه توی۲دانشگاه متفاوته میتونم برای هر۲رشته ازسهمیم استفاده کنم؟
    ازحسن توجه و حوصله ای که به خرج میدین بینهایت متشکرم.
    بیصبرانه منتظر پاسخ باارزشتون هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تحصیل در دو رشته هم زمان منع دارد. ۲- بله پیام نور پولی هست. ۳- ظاهرا بله ولی یک بار برای هر مقطع شاید قبلا از آن استفاده کرده باشید.

  17. الهام
    پاسخ

    باسلام خدمت شما بزرگوار
    استاد عزیز موضوع پایان نامه بنده در خصوص اجرای اسناد لازم الجرای خارجی در محاکم ایران هستش اما متاسفانه بخاطر ظرفیت پراساتید نه استاد راهنما دارم و نه منابع از شما خواهشمندم به من کمک کنید و منابعی معرفی کنید تا بتوانم حداقل به تسلطی روی موضوعم برسم ازشما ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در این خصوص پایان نامه هایی دفاع شده است که می توانید مراجعه کنید.

  18. مهرداد
    پاسخ

    سلام. اینجانب تا ترم اینده فارق التحصیل در فوق لیسانس حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه گیلان میشوم. متقاضی تحصیل دکتری در دانشگاه های المان میباشم. ولی در مورد دانشگاه معتبر که مدرکش مورد قبول وزارت علوم و تحقیقات باشد اطلاعاتی ندارم و نحوه پذیرش گرفتن هم برایم جای سوال دارد. لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اطلاع از دانشگاه های معتبر در آلمان به سایت وزارت عاوم بخش دانشجویان خارجی مراجعه کنید آنجا همه دانشگاه های معتبر لیست شده است.

  19. نشاط
    پاسخ

    با سلام
    یکواحد آپارتمان ۱۳سال پیش خریداری نمودم و قولنامه تنظیم شد که. در ازای آپارتمان. خریداری شده یک ملک کلنگی و مقداری وجه به فروشنده پرداخت گردد. پول همان زمان پرداخت و قرار بر انتقال سند هر دو ملک در دفترخانه گرفته شد که متاسفانه فروشندگان آپارتمان. از حضور در دفترخانه ممانعت نمودند که عدم حضور نیز گرفتم نهایتا از طریق دادگاه. بعد از ۱۳سال با حکم دادگاه برای اینجانب تنظیم سند شد. لازم بذکر. است که حکم فقط برای تنظیم سند آپارتمان بوده است. حالا بعد از ۶ ماه فروشندگان از تحویل آپارتمان. ممانعت میکنندو من هم انتقال سند ملک کلنگی را منوط به تحویل آپارتمان نمودم. میخواستم. سوال کنم با توجه به شرایط پرونده و عدم تحویل ملک میتوانم از طریق حکم نسبت به تحویل آپارتمان اقدام کنم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید ولی حکم تخلیه باید بگیرید اگر در رأی قبلی تخلیه وجود نداشته باشد باید دوباره دادخواست بدهید.

  20. علی کوچک بیگی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    من دانشجوی کارشناسی حقوق پیام نور هستم چگونه میتونم برا ارشد ۹۳ نفت گاز بخونم چه منابعی رو باید دنبال کنم.
    سایه تان مستدام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید و باید دروس حقوق عمومی را بخوانید چون فعلا ظرایب حقوق نفت همان ضرایب حقوق عمومی است.

  21. aznastar
    پاسخ

    ا عرض سلم :
    دو قطعه زمین در سال ۱۳۸۶ فی مابین آقایان ۱(بایع) ۲ (مشتری) معامله می شود .چندی بعد آقای ۲ مقداری از ثمن معامله را از شخص ثالث
    دریافت می کند و بدون انعقاد قرارداد وی را شریک در یک چهارم معامله می نماید .در سال ۱۳۸۸ شخص ثالث فوت نموده و ورثه وی با مراجعه به شخص ۲
    اقرار نامه ای مبنی بر دریافت پول و شراکت مرحوم در معامله فوق اخذ می نمایند .حال ورثه متوجه شده اند که مینهای مذکور بنام اشخاص دیگر ثبت سند شده اند
    و در آنها اعیان بنا نموده اند .که با چندین بارمراجعه به مالکین قبل و شخص۲ جهت تحویل و تنظیم سند ,هیچگونه اقدامی از سوی آنها اعمال نشده و حتی نفی اقرار نامه ها را می نمایند
    حال با توجه به اقرار نامه و شهادت شهود که تنها سند قابل ارایه به دادگاست :
    ۱ آیا می توان باسناد مواد۱۰-۲۲۰-۲۲۱-ق.م دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی داد
    ۲. آیا می توان معامله را فسخ و ثمن آن بعلاوه خسارات وارده را تادیه نمود :
    ۳۰ به نظر شما جهت احقاق حق دادخواست را با چه عنوان باید تنظیم نمود
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر ثابت شود که مالکیت متوفی قبل از انتقال سند رسمی بوده است در دادگاه سند رسمی قابل ابطال است ولی چون تاریخ سند عادی نمی تواند سند رسمی را نقض کند بنابراین احتمال موفقیت در این پرونده خیلی ضعیف و به هر حال پیچیده است.

  22. a
    پاسخ

    سلام.توى دفترچه انتخاب رشته,جلوى بعضى رشته هاى روزانه دانشگاه تهران نوشته:محل تحصیل پردیس قم.آیا هزینه اى داره این رشته ها.ممنون میشم اگه قبل از پایان زمان انتخاب رشته جوابمو بدین.مرسى

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پردیس فارابی هزینه ندارد مگر این که نوبت دوم یا مجازی باشید.

  23. حسین
    پاسخ

    باسلام. اقای دکتر شیروی بنده ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی را دارم. در مقطع دکتری چه گرایشی را انتخاب کنم وایا با ارشد حقوق اقتصادی در دکتری خصوصی می توان قبول شد؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید در حقوق خصوصی یا حقوق نفت و گاز و یا حقوق تجارت که ظاهرا سال دیگر بنا است دانشجو بگیرند اقدام کنید.

  24. مریم حجتی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما استاد گرامی.من در کنکور ارشد رتبه ۳۴ حقوق تجارت بین الملل را کسب کردم خواستم از خدمتتون سوال کنم به نظر شما دانشگاه تهران(پردیس فارابی)بهتر است یا دانشگاه علامه؟و اینکه ایا در مدرک ما هم که از طریق کنکور پذیرفته میشیم قید میشه پردیس فارابی قم یا خیر.پیشاپیش از لطف بی حدتون بابت پاسخ دادن سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشنامه شما توسط دانشگاه تهران صادر می شود ولی محل تحصیل ممکن است پردیس فارابی ذکر شود که قم هم ندارد.

  25. میثمی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار
    بنده ۳۵ساله ساکن اصفهان ودارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات عرب ار دانشگاه اصفهان هستم از زمان فارغ التحصیلی ام در این رشته ۵ سال می گذرد. در این مدت در دانشگاه پیام نور رشته حقوق خواندم و امسال در این رشته فارغ التحصیل شدم فعلا استخدام آموزشو پرورش هستم و علاقه مند به رشته حقوق و ادبیات عرب
    سوالی که از خدمتتان دارم با توجه به این که هدف بنده در نهایت هیات علمی شدن در دانشگاه خصوصا دانشگاههای دولتی است و نیز با توجه به محدویت سنی بنده به نظر محترمتتان ادامه رشته حقوق در گرایش خصوصی یا جزا در مقطع کارشناسی ارشد و نهایتا دکتری اولویت دارد یا ادامه تحصیل در دکتری ادبیات عرب؟
    با سپاس فروان از صبر و متانتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون لیسانس شما در دانشگاه پیام نور بوده جذب شما در هیات علمی دانشگاه های دولتی ممکن است به سادگی وجود نداشته باشد. رشته عربی هم خیلی ظاهرا اشباع شده است. به هر حال همان عربی بهتر است.

  26. صادق
    پاسخ

    سلام استاد
    فردا اخرین روز انتخاب رشته است و من سوالم خیلی اضطراریه. لطفا راهنماییم کنید.
    بنظر شما بین فردوسی- پردیس قم دانشگاه تهران- مدرسه عالی شهید مطهری به ترتیب کدوم رو انتخاب کنم؟
    لطفا به ترتیب هر کدام را بفرمایید. ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در هر شهری مستقر هستید یا نزدیک هستید آن اولویت دارد والا همان ترتیبی که نوشتید خوب است.

  27. زهرا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من دو سال پیش وقتی برای کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، در یکی از واحدهای علوم و تحقیقات در یکی از مراکز استانها قبول شدم ، تنها به این امید ثبت نام کردم که وضعیت پذیرش در دکترا ۵۰-۵۰ بود . اما با این وضعیت جدید بسیار از قبول شدن در مصاحبه ها ناامید هستم !
    سوالم از حضرت عالی اینست که اگر دوباره در یکی دیگر از گرایش های حقوق کنکور ارشد بدهم تا اینبار در دانشگاه خوبی قبول بشوم مفیدتر خواهد بود یا آنکه تمرکز بر تقویت رزومه ام داشته باشم ؟
    این مساله با توجه به اعمال سلیقه دانشگاه ها در مرجح دانستن دانشجویان خودشان بر سایر داوطلبین ، برای من مهم است .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال دانشجویان که متفرقه درس می خوانند در مصاحبه ضعیف ظاهر می شوند چون مثل دانشجویان دانشگاه های درجه اول درس نمی خوانند، زحمت نمی کشند و استاد مناسب ندارند. ولی دوباره فوق خواندن را هم توصیه نمی کنم

  28. رزیتا
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما
    آقای دکتر بنده در نتایج اولیه ی آزمون کارشناسی ارشد قبول شدم و می خواستم از شما بپرسم که بین روزانه ی دانشگاه تربیت مدرس و علامه طباطبایی و شبانه ی دانشگاه تهران برای رشته ی مدیریت بازرگانی کدامیکی بهتره ؟ منظورم از لحاظ دانشگاهه ممنون میشم اگر جواب بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به همان ترتیب که نوشتی بهتر است.

  29. سحر رضایی
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید به شما استاد ارجمند من ترم ۱ کارشناسی ارشد تجارت بین الملل هستم در طی یک همایشی که توسط دکتر فضلی پور در دانشگاه ما برگزار شد ومن در آن شرکت کرده بودند در مورد میکرو آلگ ها صحبت کردند وبعد از ان بسیار مشتاق شدم که در مورد این موضوع تحقیقانی برای نوشتن مقاله ای در این خصوص انجام دهم ولی نمیدانم از کجا شروع کنم و عنوانی مناسب چگونه پیدا کنم وبرایش چه محورهایی تعیین کنم لطفا راهنمایی ام کنید بنده حقیر را با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مباحث در ذیل حقوق محیط زیست قابل پیدا کردن است.

  30. حامد
    پاسخ

    با سلام
    استاد، زمان ایجاد مسئولیت قراردادی چه موقع است؟ آیا به صرف عدم اجرای تعهد به وجود میاد یا ایجاد آن در جایی است که امکان اجرای مستقیم قرارداد وجود ندارد خواه تعهد متعهد به صورت مباشرت یا دخالت ثالث برای اجرای آن امکانپذیر نباشه؟ یا بایتی قائل به تفکیک بشیم؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال خیلی پیچیده است و ذهن من ساده. مسئولیت از زمان نقض قرارداد شروع می شود و این که فرد ثالثی بتواند از طرف متعهد تعهد را انجام دهد این نیز ناشی از مسئولیت نقض کننده است.

  31. فراهانی
    پاسخ

    بسمه تعالی باسلام و عرض ادب
    در صدد انتخاب رشته ارشد هستم.با توجه به اینکه حقوق مالکیت فکری در ایران دکتری ندارد انتخاب این رشته را پیشنهاد می کنید؟با توجه به اشباع حقوق خصوصی انتخاب رشته مالکیت اولویت ندارد؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این رشته ها خیلی کار مرتبط ندارند. همان حقوق خصوصی بهتر است

  32. شیوا محمدی
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده لیسانس ادبیات فارسی وفوق لیسانس حقوق خصوصی دارم. میخاستم دفتر پلیس +۱۰شرکت کنم.یکی از شرایط ثبت نام داشتم مدرک حقوق هستش اما من نمیدونم آیا من که لیسانس حقوق ندارم می تونم تو این ثبت نام شرکت کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است مشکلی ایجاد نکنند.

  33. مصطفی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    در کشور ما سامانه اعتبار سنجی مشتریان برای بانکها جهت اعطای تسهیلات به مشتریان وجود دارد میخواستم بدانم آیا در کشور ما هم مانند اروپا موسسه رتبه بندی اعتباری بنگاه های اقتصادی و شرکت ها برای کمک به سرمایه گذاران وجود داردبا توجه به اینکه در کشور ما رتبه بندی اعتباری مشتریان برای اخذ تسهیلات از بانک وجود دارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله بانکها و مراکزی که وام یا تسهیلات می دهند معمولا این کار را می کنند. حالا این که چقدر دقیق و علمی نیست نمی دانم.

  34. حسین
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب : میخواستم نظرتون رو در مورد تحصیل در رشته حقوق پزشکی (کارشناسی ارشد) که امسال دانشگاه تهران راه اندازی کرده بدونم؟ در صورت امکان معرفی مختصری از این رشته بفرمایید یا آدرس اینترنتی رو برای شناخت این رشته معرفی کنید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته خوبی است ولی این که استاد متخصص داشته باشند نمی دانم. کار مشخصی بنظرم فعلا این رشته ها ندارند.

  35. جواد
    پاسخ

    با سلام ما در اردیبهشت ماه سال ۹۱ آپارتمانی را پیش خرید کردیم که طبق قرارداد زمان تحویل اردیبهشت ۹۳ می باشد اما فقط سقف طبقه اول تکمیل شده است. زمان قرارداد، یک چک بابت تضمین تعهدات به ما داده است. تمام اقساط از طرف ما به موقع پرداخت شده است اما اکنون که زمان تحویل رسیده است ایشان اصلا پاسخگو نبوده و میگوید صبر کنید. این در حالی است که ۲ آپارتمان در مرحله اتمام و چند پروژه نیمه کاره دیگر دارد. اکنون ما برای رسیدن به حقمان چه باید انجام دهیم. با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بسیاری از این نوع قراردادها دچار این مشکلات می شوند. باید قدری صبر کنید تا طرف کار را انجام دهد. در صورتی به مقامات قضایی متوسل شوید که بدانید طرف دارد تقلب می کند و عمدا مشکل ایجاد می کند

  36. میلاد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.سال ۸۴ یک مغازه را از طریق قولنامه بنگاه فروختیم ولی خریدار به تعهدات خود عمل نکرده ،در قرار داد آمده که خریدار مبلغ ۲۷ میلیون را بابت تسویه بدهی فروشنده به بانک ملی و اشخاص حقیقی بعنوان پیش پراخت پرداخت نموده.قرار بر این بود بلا فاصله سند ملکی را فک رهن کند در مقابل این ۲۷ میلیون ولی این کار را نکرد و خود ما یعنی فروشنده بانک را پرداخت کردیم که ملک ما حراج نشود اضهار نامه فرستادیم و درخواست فسخ قرار داد را اعلام کردیم و به خریدار گفتیم مبالغی را شما به اشخاص حقیقی پرادخت نموده اید ظرف مدت ۱۰ اعلام فرمائید تا با تورم شاخص بانک مرکزی اقدام نمایم ولی این کار را هم نکرد یعنی اعلام نکرد حال از ما شکایت کرده و مفازه را میخواهد ما میتوانیم در مقابل عدم ایفای تعهد ایشان این قولنامه را فسخ کنیم ضمناً بابت پرداخت نکردن ایشان نزدیک به ۵۰ میلیون فقط سود به بانک داده ایم در صورت که اگر ایشان به تعهدش عمل میکرد نه سودی به بانک میدادیم و نه سند ما در رهن باک می ماند و میتوانستیم معامله را ادامه دهیم حال ما که فروشنده هستیم میتوانیم قولنامه را فسخ کنیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فسخ شما کمکی نمی کند و نمی توانید به این راحتیها از دادگاه خسارت بگیرید. بهتر است بر انجام تعهدات و پرداخت دیون تأکید کنید و همین امر را از دادگاه تقاضا کنید.

  37. پریناز
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشد خدمت شما من دانشجوی ترم اخررشته مهندسی شیمی گرایش فراورده های نفتی میباشم میخواستم ازشما بپرسم که برای ارشد بااین رشته واین گرایش کدام دانشگاه ازادوسراسری خوبه ممنون میشم راهنماییم کنین باتشکر اوجانی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعاتی از این رشته ها ندارم.

  38. حسین عطایی
    پاسخ

    سلام استاد. اینجانب وکیل دادگستری هستم. وعلاقه زیادی به تحصیل در مقاطع بالاتر هستم. دو ترم در سال ۸۹ در ازاد دماوند حقوق خصوصی خوندمو بعد ادامه ندادم. هر سال علوم تحقیقات خصوصی تهران قبول میشم ولی دولتی خوب قبوب نمیشم. البته بدون مطالعه سره جلسه میرم.حال مدرک گرفتن در علوم تحقیقات امکان تدریس و قبولی در دکترا رو داره یا همچنان سالهای متمادی ارشد دولتی ازمون بدم تا یه سال ازمون قبول بشم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب بدون مطالعه نرو. چون درس خواندن برای شما خیلی مورد نیاز نیست با تأنی یک دانشگاه خوب قبول شو

  39. admi
    پاسخ

    سلام جناب دکتر می خواستم بدونم پدرم تو یک برگه حدود ارث مارو مشخص کرده و مادر بنده هم امضا کرده و هیچ مرجعی مهر و امضای نداشته به نظر شما اعتبار قانونی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حدود ارث را قانون معین کرده است. هر کس دیگری بخواهد حدود ارث را تعیین کند در حدود ثلث موثر است مگر همه ورثه راضی باشند. این سند هم اگر مورد انکار ورثه دیگر قرار گیرد شما باید ثابت کنید که متوفی آن را امضا کرده است

  40. مهسا
    پاسخ

    سلام استاد
    میخواستم بدونم سطح علمی تربیت مدرس بالاتره یا علامه ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تربیت مدرس خب از جهاتی بیشتر توصیه می شود

  41. رضا
    پاسخ

    ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم
    برای رشته فقه و حقوق دانشگاه میبد. اردکان. یزد. شهر کرد چقدر معتبر هستند که آدم روزانه رو اونجا بخونه.
    و اینکه بهتره روزانه اینجاها رو بخونم یا شبانه قم رو؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      دانشگاه دولتی یا آزاد؟ اگر دولتی هستند شهر کرد هم خوب است.

  42. رضا
    پاسخ

    سلام استاد یه سوال داشتم
    سطح علمی پژوهشکده امام خمینی تهران برای رشته ارشد فقه و حقوق چقدره؟
    و اینکه اگه من اونجا قبول بشم آینده شغلی از لحاظ داشتن رزومه خوب برای استاد شدن خواهم داشت یا نه ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خوب است.

  43. امیر
    پاسخ

    اقای دکتر با عرض سلام بنده یک ملک در مازندران خریداری کردم و با فروشنده قرار گذاشتم که قولنامه نمینویسم و کل پول معامله رو در محضر پس از انتقال سند پرداخت میکنم و همین کار را هم انجام دادیم حالا بعد از ۲ هفته شخصی امده و مدعی این است این ملک چند ماه پیش یعنی قبل از معامله بصورت قولنامه خریده و قرار بوده یک ماه بعد هم با هم برن محضر.حالا اون شخصی که این ملک را فروخته فرار کرده الان تکلیف من چیه .اون شخص که قولنامه داره و تاریخ خریدش زودتر از منه میتونه سندی که بنام منه باطل کنه ؟ با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر ملک به نام شما در محضر منتقل شده باشد مشکل جدی شما را تهدید نمی کند.

  44. امیر
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد محترم
    بنده در کنکور ارشد امسال حایز رتبه ی ۷۰ در رشته ی تجارت بین الملل شدم و امسال هم ظرفیت روزانه و شبانه ی این رشته کاهش یافته است و روی هم رفته ۵۰ نفر در هر دو دوره ظرفیت دارد آیا بنده با این رتبه شانس قبولی در دوره ی شبانه دانشگاه فارابی رو دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله احتمال شما است چون تعدادی شبانه نمی زنند.

  45. س م
    پاسخ

    سلام
    بین تربیت مدرس و پردیس قم دانشگاه تهران کدوم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در یکی از این دو شهر ساکن هستید هر کدام که در آن ساکن هستید.

  46. ج.ر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید،
    ما در سال ۱۳۸۷ یک قرارداد مشارکت در ساخت با سازنده منعقد کردیم و موارد ذیل برایمان اتفاق افتاده:
    ۱-سازنده در سال ۱۳۹۲ خانه را ناتمام رها و متواری گردید
    ۲-مبلغ ۱۴۰ م به ما بدهکار شد و پرداخت تاکنون نکرده که حکم جلب گرفتیم
    ۳-هزینه شهرداری را پرداخت نکرده (در قرارداد برضمه اش بوده است
    ۴-واحدهای سهمی خودش را با شرایط بدهکاری فوق فروخته و خریداران از ما سند می خواهند و تهدید به شکایت می کنند(ما مجوز فروش بابت واحدهای خودش را داده بودیم)
    حال با توجه به مراتب فوق جهت وصول مطالبات خودمان و شهرداری چه کاری انجام دهیم؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچی اگر ملک به نام شما هست شما می توانید از به نام کردن واحدهای فروخته شده خودداری کنید و اگر ملک به نام او بوده شما نمی توانید کاری کنید همان حکم جلب را دنبال کنید.

  47. رضا
    پاسخ

    با سلام استاد من فارغ التحصیل رشته فقه از دانشگاه تربیت معلم آذربایجان و ارشد حقوق جزا از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین با معدل ۱۷ می باشم و دارای یک مقاله علمی پژوهشی با یکی از اساتید هستم می خواستم ببینم اگر در آزمون دکتری قبول شوم امیدی به مقبولی در مصاحبه هست یا نه/

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله شرایط شما خوب است.

  48. ساسان
    پاسخ

    با سلام
    بنده کارشناسی حقوق را در دانشگاه آزاد بندر انزلی گذراندم و اکنون دانشجوی ترم سوم حقوق خصوصی دانشگاه آزاد مرکز بین الملل بندرانزلی هستم آیا با کسب رتبه خوب برای دکتری و داشتن ترجمه ۲مقاله حقوقی و
    ۱مقاله علمی پژوهشی و مدرک زبان دکتری می توانم در
    دانشگاه های تهران پذیرش شوم ؟ و آیا امکان تدریس و هیات علمی شدن در دانشگاه آزاد یا دولتی وجود دارد ؟ باتشکر از زحمات گرانقدرتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن است ولی باید بدانید که رقابت در دانشگاه های برتر خیلی زیاد است همچنین در مورد هیات علمی شدن. این مدارک به خودی خود نمی تواند تضمینی برای شما محسوب شود.

  49. ali
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر درباره تفاوت فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم خارجی چه منبعی را پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتابهای مربوط مراجعه کنید. منبع خاصی برای تفاوت این دو سراغ ندارم ولی در کتابهای فاینانس یا سرمایه گذاری مطالبی جسته گریخته وجود دارد.

  50. قزاقی
    پاسخ

    سلام برای بورسیه کامل شدن در خارج کشور ایتالیا
    ایا مدرک ارشد با کارشناسی باید مرتبط باشد یا عنوان یکسان داشته باشد؟ در صورت تحصیل ایا با ازدواج میشود اقامت دائم انجا راگرفت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید با دانشگاهی که می خواهد بورسیه بدهد مکاتبه کنید. بورس خیلی به ندرت به کسی تعلق می گیرد. ازدواج هم بعید است به طور خودکار به شما اقامت بدهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *