سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. حسین
    پاسخ

    با سلام واحترام خدما استاد شیروی. اقای دکتر لیسانسم را تهران شمال با معدل ۱۷.۱۷ گرفتم. ارشد رو خصوصی علامه طباطبایی در تهران دوره روزانه با معدل ۱۸ گرفتم . می خوام دکتری بخونم گرایش خصوصی . شانس قبولیم تو تهران یکی از دانشگاه های معتبر جقدره؟ هیئت علمی شانس دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبولی شما کاملا محتمل است ولی اگر منظورتان هیات علمی در تهران باشد فعلا باید دکتری بگیرید بعدش ببینیم چه می شود.

  2. ابراهیم پور
    پاسخ

    کارشناسی ارشد زمین شناسی نفت از دانشگاه علوم تحقیقات تهران دارم آیا میتوانم در آزمون کارشناسی ارشد سراسری در رشته ی زمین شناسی با گرایش رسوب شرکت کنم در واقع رشته همان زمین شناسی است ولی گرایش ها فرق می کند . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان آن هست.

  3. عارف
    پاسخ

    با سلام و عرض وقت بخیر
    جناب دکتر اگر وزارت نیرو پروژه ای را یه چندین شرکت واگذار کند این شرکت ها تحت عنوان جینت ونچر فعالیت کنند آیا وزارت میتواند بخواهد شرکت تضامنی باشد؟ و اینکه اگر نخواهند شرکت تضامنی باشد تحت چه عنوان دیگری میتوانند همین اثر را بر روابط خود حاکم کنند؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرکت تضامنی در فعالیتهای اقتصادی رایج نیست ولی ظاهرا جایی در قانون چنین امری بیان شده است.

  4. فایزه
    پاسخ

    سلام آقای دکترخسته نباشید
    برادر من در رشته کارشناسی ارشدحقوق خصوصی مشغول تحصیله وبعدازقبولی از سربازی مرخصی گرفت
    سوالم اینه اگه دکتری سراسری قبول شد دانشگاه بهش مرخصی میده ادامه سربازی رو تموم کنه بعدش بیاد دکتراشوبخونه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای این که مرخصی بگیرید باید ابتدا ثبت نام کنید که شما دانشجو می شوید. وقتی دانشجو شدید دیگر نمی توانید سربازی را تمام کنید.

  5. محمد
    پاسخ

    باسلام.اینکه یک ایرانی در کشوری مانند انگلیس حقوق تجارت بین الملل در مقطع ارشد یا دکتری بخواند، آیا امکان اینکه بتواند در آن کشور در زمینه رشته تحصیلی خود در یک نهاد دولتی یا خصوصی شاغل بشود وجود دارد یا نه؟یک نفر هست که ادعا دارد پس از فارغ التحصیل شدن در مقطع ارشد حقوق تجارت بین الملل از یکی از دانشگاههای انگلیس به راحتی توانسته است در یک بانک استخدام شود.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سطح زبان و مهارتی دارد که در این مدت در آنجا فراگرفته است. بله این امکان هست.

  6. بهنام
    پاسخ

    اقای دکتر خیلی دوستتون دارم خیلی زیاد لطفا نظرم رو بذارید تو سایت تا همه بفهمن چه ق دوستتون دارم

  7. physics
    پاسخ

    با سلام و احترام، چند سوال از خدمت شما داشتم
    بنده (۳۰ ساله) با مدرک ارشد فیزیک حدود ۴ سالی هست که شاغل رسمی در یکی از ارگان های وزارت دفاع هستم و همزمان دانشجوی سال سوم مقطع دکتری پژوهش محور روزانه شهرستان هم هستم. در اینجا افرادی معدود با مدرک دکتری همزمان که شاغل اند با عنوان هیئت علمی دانشگاه جوار صنعت (وابسته به دانشگاه مالک اشتر) لحاظ میشوند.
    ۱- میخواستم بدونم شما از مزایای آنها و اینکه از دانشگاه هم حقوق دریافت میکنند باخبرید؟
    ۲- شانس هیئت علمی شدن بنده در دانشگاه دولتی یا ازاد با توجه به پژوهش محور بودن بعد از اتمام دکتری چقدر میدانید؟ شما اینکار را توصیه میکنید؟
    ۳- با توجه به اینکه امکان تقبل هزینه تحصیل در دکتری پژوهش محور بوسیله بورسیه فراهم نشد، بنده خودم هزینه اش را تقبل کردم و عنوان روزانه بصورت کاملا صوری وجود دارد، اگر من بخواهم بعدا دوباره مقطع دکتری را در گرایش دیگر از رشته خودم بصورت روزانه بخوانم، امکانش فراهم هست؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تمام وقت که نمی توانند باشند و اگر نیمه وقت هستند حقوق نیمه وقت می گیرند. ۲- احتمال دارد بتوانید جایی جذب شوید. ۳- نمی دانم باید سوال کنید.

  8. زینب
    پاسخ

    سلام استاد عزیز من دانشجوی ارشد جزاجرم شناسی هستم. در دانشگاه آزاد اردبیل. متاسفانه به دلیل کمبود استاد و عدم موافقت دانشگاه با ماندن برای ترم۵ مجبور شدم با استاد علوم قران و حدیث که مدرک ک ارشدشان فقه و حقوق است پایان نامه را بردارم. در واقع استاد راهنمام هستن. حال شنیدم که هرچقدر هم خوب بنویسم و دفاع کنم چون استاد غیر مرتبطه. نمیشه دانشگاه دولتی روزانه و نوبت دوم دکتری بخونم و تو مصاحبه رد میشم. این حرف صحت دارد؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا کسی از استاد سوال نمی کند مگر استاد خیلی معروف باشد که می تواند تأثیر روانی روی مصاحبه کنندگان داشته باشد و بقیه اساتید برای مصاحبه کنندگان تقریبا یکسان هستند.

  9. یاسر
    پاسخ

    با سلام ! در بحث وصیت در قانون مدنی اصل بر اجتماعی بودن مداخله ی اوصیاء است که یکی از اساتید شهیر گویی که با استدلال هایی به غیر از وحدت ملاک { از قبیل اصل عدم نمایندگی و تفسیر مضیق و کم کردن دامنه ی مصادیق و استفاده از عام مجموعی} اصالت عام مجموعی را در قانون مدنی پذیرفته اند و حال آن که این سخن با مشهور فقهای امامیه که اصل را بر عام استغراقی می گذارند و مبنای قانون مدنی هم باید آن باشد همخوانی ندارد. حال در قانون مدنی اصل را بر عام افرادی گذاریم یا مجموعی؟ باسپاس!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این مباحث بیشتر لفظی است و باید تلاش شود که متن وصیت بر اساس قصد موصی و اوضاع و شرایط تفسر شود. این که تلاش کنیم بدون لحاظ اوضاع و احوال یک مورد یک قاعده درست کنیم نمی پسندم.

  10. سینا
    پاسخ

    با سلام
    من دارای مدرک لیسانس مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار از یکی از مراکز آموزش عالی دولتی هستم
    الان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق هستم چون از اول به برق علاقه داشتم ولی به دلایلی در مقطع کارشناسی برق قبول نشدم
    قصد دارم در مقطع دکتری هم مهندسی برق بخونم
    بنظر شما بعد از گرفتن مدرک دکتری برای عضویت هیئت علمی و استاد دانشگاه شدن به غیر مرتبط بودن مدرک لیسانس من گیر میدن؟
    با توجه به اینکه سخت افزار با الکترونیک مرتبط هست
    من خیلی نگرانم ممنون میشم جواب کاملی بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با اساتید خود مشورت کنید ولی اصولا تغییر رشته کمکی به شما نمی کند مگر این که مباحث میان رشته ای مطرح شود که آن موقع شما امتیاز پیدا می کنید.

  11. سارا
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید. آقای دکتر میشه معادل انگلیسی “تغییرات در سرمایه شرکت “را بفرمایید. از لطف شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید از عبارت زیر استفاده کنید
      Changes in Company’s Capital
      Company’s Capital Changes

  12. مهرگان سام
    پاسخ

    سلام بر استاد برجسته
    سپاسگذارم که وقت می گذارید و سوالات دانشجویان را با این دقت و صرف وقت پاسخ می دهید
    *استاد عزیز لطف می فرمایید درباره تفاوت های رشته “حقوق تجارت بین الملل” با رشته “حقوق تجاری اقتصادی بین المللی” توضیحاتی بیان بفرمایید و اینکه به نظر شما کدام یک از این دو گرایش بهتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تفاوت جدی ندارد مگر این برخی از عناوین درسی متفاوت است.

  13. مریم
    پاسخ

    سلامآقای دکتر:چند منبع داخلی در ارتباط با نسب در حقوق فرانسه میخواستم کتاب دکتر امامی را مطالعه کردم میخاستم ببینم غیر از این منبع کتابی یا مقاله ی دیگه ای هست.ممنوم میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زیاد آشنایی با حقوق فرانسه ندارم ولی چند تا رساله دکتری در سالهای قبل در دانشگاه های ایران نوشته شده است که حاوی مقایسه تطبیقی با فرانسه هم هست.

  14. علی
    پاسخ

    با سلام بنده اقایی ۲۳ ساله هستم و در حین تحصیل در رشته ی مترجمی زبان انگلیسی اما به دلایلی برای کارشناسی ارشد قصد ادامه در رشته ی حقوق بین الملل را دارم. با توجه به اینکه مدرک لیسانس بنده رشته ای نامرتبط یا حقوق هست ایا با اخذ کارشناسی ارشد حقوق بین الملل میتوانم کارهای مرتبط با این رشته را دنبال کنم و جایگاهی درخور با ان بدست اورم؟
    با سپاس از شما استاد ارجمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم از ابتدا حقوق را در یک دانشگاه خوب بخوانید. با میان بر زدن کسی به مقصد نمی رسد.

  15. mahdi
    پاسخ

    سلام عرض شد جناب استاد…
    موضوع پایان نامه بنده ” تمایز عسر و حرج در اجرای قرارداد در حقوق ایران با هارد شیپ در حقوق انگلیس” می باشد…
    در بخش پایان نامه های شما در شماره ۷ رساله دکتری با موضوعی نزدیک به موضوع خودم مشاهده کردم.میخواستم بپرسم از محضر شما که چطور میتوانم از این رساله کمک بگیرم؟
    ضمنا دانشجوی این رساله اقای امید شعبانی هستند اگه ممکن می باشد شماره یا ایمیلی از ایشان هم داشته باشم تا کمک بگیرم…
    واقعا ازتون ممنونم استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این رساله در واحد علوم تحقیقات دفاع شده است که می توانید مراجعه کنید.

  16. محمد
    پاسخ

    سلام واحترام /مهریه خانمی قید شده یک باب منزل مسکونی بر ذمه زوج هست بدون اینکه مشخصات ان قید شود یا معلوم شود از کدام شهر یا کدام پلاک ثبتی با توجه به اینکه منز ل مال قیمی هست و عین معین و باید او صاف دقیق مشخص باشد و مبهم نباشد تا رفع غرر شود ایا چنین مهریه ای صحیح هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا چنین مهریه ای ثبت نمی شود ولی اگر سند عادی یا در اثر بی احتیاطی ثبت شده باشد، دادگاه باید قصد طرفین را با توجه به زمان انعقاد عقد در کیفیت مهریه احراز کند.

  17. شهاب
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار سوالی در خصوص داوری داخلی داشتم : در قرارداد قید شده در صورت اختلاف در مفاد یا اجرای قرارداد موضوع با داوری الف و ب حل و فصل میشود (یعنی دو داور با مشخصات دقیق تعیین شده اند ) ۱-ایا تعیین داور زوج منع قانونی ندارد ؟ ۲- اگر منع قانونی ندارد در صورت اختلاف نظر تکلیف چیست ؟(سوال مربوط به داوری داخلی مطابق قانون ایین دادرسی مدنی هست )

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- منع قانونی ندارد. ۲- در صورت عدم توافق داوری به اتمام رسیده و هر کدام از طرفین می توانند نزد دادگاه طرح دعوی کنند

  18. الناز ک
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم آیا بااین وضعیت بازار کار بهتره اول برا وکالت بخونیم یا برا دکترا؟بار کار وکالت چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دیدگاه من این است که اول شغل بعد ادامه تحصیل . البته الجمع مهما امکن اولی من الطرح.

  19. Contract Engineer
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    در حال حاضر در قراردادهای buy back جهت طرح و توسعه میادین نفت وگاز capital cost Ceiling در چه زمانی در قرارداد ثابت میگردد؟
    بی زحمت کاربرد و نکاتی که درباره ROR باید توجه داشت را در دوسطر بیان کنید؟
    با تشکر و آرزوی سلامت حضرت عالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هزینه های سرمایه ای در قراردادهای بیع متقابل پس از برگزاری مناقصات پیمانهای فرعی انجام می شود. در مورد نرخ بازگشت سرمایه و سایر جزئیات نیز منتظر چاپ کتاب حقوق نفت باشید.

  20. مریم ذاکری
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید من ذاکری دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهران دوره مجازی هستم آیا با اخذ مدرک از این دانشگاه میتوان در آزمون دکترا شرکت کرد چون شایعه شده است با این مدرک نمیتوان در دکترا شرکت کرد با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی ندارد

  21. علی بداغی
    پاسخ

    جناب دکتر سلام وعرض پوزش لطف فرموده کتابی پراکتیکال درخصوص قراردادهای از نوع ساخت ، بهره برداری ، اجاره ، انتقال (B .O.L.t) معرفی فرمایید .باتشکر بداغی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم همان کتاب بی او تی اینجانب مراجعه کنید. اصول آن خیلی به هم نزدیک است.

  22. علی
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار
    استاد برای ازمون تافل امتحان شفاهی هم داره؟؟به چه صورته؟؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در برخی از صور آن هست که روی سیستم ضبط می شود و ارسال می گردد.

  23. دانشجو 2
    پاسخ

    باسلام محضر استاد عزیز.
    استاد میشه بفرمایین برای آزمون وکالت آرای وحدت رویه های جدید رو بیشتر بخونم یا از آراء قدیم(مثلاً قبل ازسال ۱۳۸۸ ) هم سوال میاد؟ کتاب خوبی در این زمینه میتونین معرفی کنین؟
    ممنون استاد عزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم آراء وحدت رویه خیلی مهم است قدیمی و جدید که قوانین آن هنوز تغییر نکرده است.

  24. samin
    پاسخ

    با عرض سلام و خدا قوت
    من دیپلم تجربی دارم و سال پیش از دانشگاه فارغ التحصیل شدم در رشته روانشناسی بالینی . به عشق دندان پزشگی به تجربی رفتم ولی بنا به دلایلی روانشناسی خواندم. حالا نمیدانم ایا در ارشد همین رشته را ادامه دهم و ایا موفق خواهم بود با وجود اینکه به دندان پزشکی علاقه بیشتری دارم. ایا تغییر رشته کار درستی است با اینکه میدانم روانشناسی اینده ی روشنی دارد چطور بفهم ایا به درد روانشناسی میخورم؟بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستم ..متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای این که بفهمی که به درد روانشناسی می خوری یا نه ببین که آیا روانشناسی با شما عجین شده است یا نه. اگر رنگ رشته یا تخصصی را بگیرید به درد آن رشته و تخصص می خورید و موفق می شوید.

  25. حمید
    پاسخ

    استاد سوال دیگم این بود که اشتباه در خود موضوع معامله از عیوب رضاست یا قصد محقق نشده
    چرا؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عیب رضا یعنی قصد محقق نشده است.

  26. حسین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    بنده بین دو گزینه مردد هستم یکی اینکه امسال برای وکالت امتحان بدم یا نه امسال تمام تلاشم را برای قبول شدن تو رشته حقوق نفت و گاز بذارم اگر قبول نشدم سال بعد برای وکالت آزمون بدم با توجه به اینکه ۲۶ سالمه.
    از راهنماییتان کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا الجمع مهما امکن اولی من الطرح، ثانیا وکالت به نظرم ارجح است.

  27. آرام
    پاسخ

    سلام .وقتتون بخیر.من ارشد تاریخ دارم ودوساله که دکتری آینده پژوهی امتحان میدم وقبول نشدم.البته بیشتر بخاطر اینه که تو کشور ما چیزی به نام مشاوره اصولی وبا تعهداخلاقی وجود نداره.ازطرفی به شدت علاقمندبه فلسفه علم هستم موندم چیکار کنم بازم دکتری آینده پژوهی شرکت کنم که به شدتم قبولی توش سخته یا برای ارشد فلسفه علم بخونم.واقعا درمونده شدم.از طرفی برای دکترا مقاله نیازه که هیچ مرجعی نیست که آموزش مقاله نویسی داشته باشه چند جا هستند که با هزینه های زیاد کارگاه میگذارن لطفا من رو راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تکرار فوق راه حل مناسبی نیست. وقتی فوق فلسفه علم را بگیری یا دکتری آن سخت است یا به درد نمی خورد.

  28. دانشجو
    پاسخ

    سلام.و عرض خسته نباشید
    آقای دکتر بنده کارشناس ارشد حثوق تجارت بین الملل هستم و اصلا تمایلی ندارم به اجبار محیط دکتری نفت و گاز بخونم.ایران هم ظاهرا این رشته به این زودی دکتری نخواهد آمد.دست بوستان میشم مختصر بفرمایید برای تحصیل خارج از کشور با امکانات یک دانشجو کدام کشور بهتر است و هزینه هایش به طور تقریبی جقدر میباشد.میشود هم کار کرد هم درس خواند؟احتمالا قبل دوستان چنین سوالی پرسیده اند ولی بنده نتونستم پیدا کنم.ممنونم از سعه صدر جنالعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شنیده ها حاکی است که سال آینده دانشگاه شهید بهشتی دکتری حقوق تجارت بین الملل می آورد. برای اطلاع از هزینه های تحصیل دانشگاه های خارج به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید. معمولا ماهی هزار دلار هزینه زندگی و حدود ده هزار تا ۲۰ هزار سالیانه هزینه تحصیل است.

  29. ahmad
    پاسخ

    با سلام استاد گرامی
    آیا موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی برای ادامه تحصیل در رشته حقوق خوب است یا نه (امسال ۱۲ نفر در رشته حقوق خصوصی آنهم با مصاحبه علمی پذیرش دارد و تو مقطع دکتری در رشته مذکور دانشجو می پذیرد) بنظر شما ارزش رفتن دارد یا نه؟ دانشگاه تبریز یا قزوین بهتر است یا موسسه؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال امتیاز این موسسه واقع بودن آن در تهران است که از شهرستانها بیشتر به اساتید مجرب دسترسی دارد.

  30. ستوده
    پاسخ

    با سلام خدمت استادگرامی
    اگرکسی ادعا کند که پدرومادر ،امکانات،شرایط نداشتم و…..خلاصه درکلی سختی بودم ونتوانستم درس بخوانم ویا ادامه دهم دروغ است چون من هیچکدام رانداشتم ولی توانستم درسخت ترین شرایط ادامه تحصیل دهم وحال مدیر مدرسه هستم وخود را فردی موفق می دانم وحقاً به خود احسن می گویم چون یک بار در پیام نور ویک بار هم با رتبه خوب در دانشکاه تهران در مقطع ارشد قبول شدم ولی چون بچه هایم کوچک بودند نتوانستم اما بعداز ده سال عاقبت با وجودسه بچه امسال در دانشگاه مدیریت صنعتی سنندج .توانستم درکارشناسی ارشدبا معدل ۱۷ در رشته مدیریت اجرایی فارغ التحصیل شوم پس اگر انسان ایمان وفقط تکیه به او داشته باشد واگربرای آینده اش هدف داشته باشد می تواند موفق باشد وحال آرزودارم مجوز شرکت در آزمون دکتری را داشته باشم .ویا حداقل آزمون جامع برای تائیدمدرک جهت شرکت در دکتری برگزار شود چون از نظر مال توان رفتن به دانشگاه خارج را ندارم و انظار دارم که مسئولین از ا فرادی علاقه مند چون من حمایت کند.

    با تشکر

  31. شاگرد
    پاسخ

    سلام
    استاد موقعیت هیات علمی شدن با توجه به تعداد فارغ التحصیلان و…توی خصوصی بیشتره یا جزا
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فرق زیادی ندارد

  32. حمید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    نظر شما در رابطه با معیار اشتباه که از موانع تاثیر اراده است نظریه شخصی است یا نظریه صورت عرفیه و علت چیست؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کسی که نمی تواند تاوان اشتباهات شخصی افراد دیگر را بدهد. پس در دنیای حقوق ملاک نوعی و عرفی است.

  33. مصطفی جنگی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت به خیر
    بنده وکیل دادگستری هستم در تهران و ضمنا فوق مدیریت مالی دارم وتحلیلگر بازار سرمایه هم هستم(عجله ای در قبولی ندارم)
    امسال برای فوق حقوق تجارت بین الملل(=تجاری واقتصادی بین…) ویا حقوق اقتصادی(مورد اخیر با توجه به علاقه مندی وزمینه کاری)تصمیم اقدام داشته ودارم.از دیگرسو شاید تنها خبط دوران تحصیلم گرفتن لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور شهرستان خودمان بود(در حین خدمت وظیفه) الان با مطالعه سوالات دوستان وپاسخهای حضرتعالی به نکاتی رسیدم که به صورت سوال کد دار از خدمتتان میپرسم انشاالله به درد دوستان هم میخورد
    ۱-باداشتن مدرک پیام نور شهرستان(موردی از مصادیق مدارکی که در این پرسش کم اعتبار مینامیم) حتی درصورت اخذ فوق از دانشگاههای دولتی معتبر در مصاحبه دکترای دانشگاههای اخیر (به فرض قبولی) دچار مشکل خواهیم شد؟در این صورت حتی با داشتن پایه علمی مناسب در گرایش ها وحوزه های مختلف حقوقی به گرفتن مدرک لیسانس دیگری از دانشگاههای دولتی اقدام کنیم؟
    ۲-به فرض منفی بودن جواب سوال قبل و با فرض اخد مدارک فوق و دکترای حقوق از دانشگاه دولتی (مثلا دانشگاه تهران )برای احراز شرایط هیات علمی دو مدرک اخیر پوشش لیسانس را خواهد داد یا همچنان باید چوب لیسانس مان را بخوزیم(البته بنده تاکیدی بر معلمی ندارم و فقط میخواهم دلم از هم الان قرص باشه!!)
    با توجه به وضعیت عرضه وتقاضای تحصیلی به نظر نمیاید وضعیت دانشگاهها (البته دانشگاههای کم اعتبار سابق الذکر)در سالهای اتی هم همین باشد..که بگذریم…
    ضمنا خدای را شاکرم که توفیق حضور در محضر یکی از اساتید بزرگوارم(معلم معنوی تر است…)معلم صاحب عزتم را ارزانی داشت.از شما هم سپاسگذارم واز دور دستتان رامیفشارم
    خاصه کتاب حقوق تطبیقیتان راکه به دقت مطالعه کرده ام و به اعتقاد این محصل در حقوق ما که کمتر اتفاق تازه ای میافتد جدا اتفاق نوی است…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بعید می دانم اخذ لیسانس از پیام نور خیلی اثر منفی داشته باشد. ۲- هیات علمی دانشگاه های معتبر با لیسانس پیام نور بعید است.

  34. ترنم
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام

    منظور از سوئیفت چیست؟

    اگر لطف فرمایید سوال بنده را امروز پاسخ دهید خیلی ممنون و سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سوئیفت یعنی انتقال الکترونیکی وجوه بین بانکی که در عملیات بانکی بین المللی استفاده می شود. اطلاعات بیشتر در کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب.

  35. حبیب
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید آیا ناشر می تواند تعهدی را که در قرارداد چاپ کتاب نوشته است تغییر دهد این تعهد مربوط به سرمایه گذاری به نسبت ۳۰ درصد ناشر و ۷۰ در صد بنده بوده ولی اکنون قرارداد جدیدی نوشته و کل سرمایه گذاری را به عهده بنده گذاشته است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب کسی نمی تواند قرارداد امضا شده خود را بعدا یک طرفه تغییر دهد یا اجرا نکند. اوفوا بالعقود

  36. سروش
    پاسخ

    سلام استاد نظرتون در مورد رشته ی { حقوق اسناد و قراردادهای تجاری} مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی چیه؟اگه در مورد این رشته اطلاعات دارین لطفا بگین که خیلی در مورد این رشته اطلاعاتم کمه…مثلا آینده شغلی و بازار کار و…متشکرم با آرزوی سلامتی و شادی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این هم یکی از رشته های فراوانی است که این روزها در هر دانشگاه مد شده است. بیشتر افراد فعلا دنبال مد روز هستند.

  37. بهنام
    پاسخ

    من تازه فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران دانشگاه پیام نور شیراز هستم( چند واحد تابسون مونده تا تموم بشه ) هدف نهاییم اخذ دکترا و استخدام دانشگاه و تریسه. حتی اگر تو بازار کار ماهانه ۲۰ میلیون تومن هم بهم بدن و از تدریس ربع اینم گیرم نیاد بازم عاشق ادامه تحصیل و تدریسم . لطفا بگید الان که تا کنکور ارشد ۹۴ حدودا ۶ ماه وقت دارم چه رشته ای رو بخونم که روزانه شیراز یا شهر های نزدیک بیارم عمران صنایع یا رشته ای دیگه و این که اگر ارشد غیر از دانشگاه ملی قبول شم با توجه به هدف نهاییم برم یا نه. هرچی شما بگید همون کار رو میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با اساتید خودتان مشورت کنید اطلاعات من در مورد مهندسی خیلی ضعیف است. فارغ التحصیلان مهندسی بیشتر می روند دنبال شغل. همین پیام نور می تواند مانع باشد.

  38. حسین
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    بنده ۲۶ سالمه و لیسانس حقوق دارم و مردد هستم بین اینکه ابتدا برا وکالت اقدام کنم و بعد ارشد و دکتری یا اینکه اول تحصیلاتم رو تا مقطع دکتری ارتقا دهم واستاد دانشگاه شوم وبعد برای وکالت اقدام کنم زیرا فکر میکنم اگر ابتدا برای وکالت اقدام کنم با وجود مشغله کاری این شغل نتونم و فرصت نشه یک دانشگاه خوب بخصوص در مقطع دکتری قبول شم چون به استاد دانشگاه شدن هم خیلی علاقه مندم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا وکالت را دنبال کن. هیات علمی خیلی دور است. کسی که با اخذ پروانه وکالت انگیزه خودش را از دست می دهد، بعید است بتواند با این همه رقابت هیات علمی دانشگاه معتبری شود.

  39. محمد احمد زاده
    پاسخ

    جناب اقای دکتر با سلام
    احتراما اینجانب در سال ۱۳۹۲ بابت معامله ای که از ایشان دستخط گرفتم ۴ عدد چک به تاریخ اینده دادم ولی ایشان از تحویل مبیع خودداری کردند و من در تاریخی که دوتا از چکها از تاریخشان گذشته بود درخواست تحویل مبیع و یا عودت چکها را دادم متاسفانه جوابی ندادند و الان نسبت به دوتا چک اول اقدام کیفری کرده اند چطور میتوانم اثبات کنم که چکها وعده دار بوده اند با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب با کلیه قرائن و مدارک که از جمله آنها همین ها هست که اینجا نوشته ای.

  40. مصطفی
    پاسخ

    استاد ارجمند جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام و احترام
    نظر شما در مورد ارزش تحصیلی مدرک دکتری دانشگاههای بین الملل داخل چیه؟ بنظر شما ارزش این هزینه رو دارن؟ تشکر از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول فکر کنید که بنا است این مدرک به چه کاری آید. اگر می خواهید به شما «دکتر» صدا کنند خوب است. یا اگر در اداره ای کار می کنید که می خواهید ارتقا پیدا کنید. ولی در سایر موارد باید تامل کنید.

  41. عباس
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند
    سوال من این هست که بین مدرک دوره ی روزانه ی پردیس مرکزی و پردیس فارابی، از جهت وجهه و اعتبار علمی تفاوتی هست؟ بویژه در رشته ی حقوق؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو دانشگاه تهران است.

  42. ف
    پاسخ

    با سلام وتشکر خونه ای دارم با توجه به شرایطم میخوام خونه رو رهن ۲ساله بدم ایااز نظر حقوقی مشکلی ایجاد نمیکنه؟ضمنا چه مواردی رو در رهن باید در نظر بگیرم چون مبلغ رهن بالاست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رهن و اجاره باشد ولو اجاره کم و مدت هم می تواند کم یا زیاد باشد بستگی به توافق دارد.

  43. ف
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر بنده چند وقت پیش آپارتمانی خریداری کردیم بیشتر از یک سوم مبلغ معامله را طی دو سری پرداخت کردیم دیروز قرار محضر داشتیم اما چون وام مسکن آماده نبود ما در محضر حضور نداشتیم البته به فروشنده اعلام کردیم که تمام کارهای وام از جانب ما صورت گرفته اما هنوز در نوبت بانک هستیم با این حال فروشنده عدم حضور گرفته میخواستم بدونم با این گواهی چیکار میتونه بکنه ایا میتونه قرار داد رو فسخ کنه ضمنا وام نهایتا یک هفته بعد حاضره ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در قرارداد شما مقرر نشده که شما باید وام بگیرید، عدم حضور شما به منزله نقض تعهدات شما تلقی شده و می تواند دردسر زا باشد.

  44. ج.ر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما،
    آیا مالک میتواند برای ملک مشارکتی با شرایط ذیل جهت احقاق حق دادخواست فسخ قرارداد نماید؟
    ا- سهم هر شریک از یک ساختمان ۷ واحد و مجموعاً ۱۵ واحد می باشد.
    ۲- شریک ۲ ُ(سازنده) کلیه ۷ واحد را فروخته است در حایکه به شهرداری و شریک ۱ بدهکار است.
    ۳- شش دانگ سند بنام شریک اول(مالک اصلی) میباشد.
    ۴-واحدهای هر کدام از شرکا در تصرفشان میباشد.

    و سوال دوم اینکه آیا خریدارن واحدهای سازنده (شریک ۲)می توانند از مالک (شریک ۱) جهت اخذ سند شکایت کنند؟(سازنده در قراردادحق فروش داشته است)
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موارد به شریک دیگر حق فسخ نمی دهد.

  45. رضا
    پاسخ

    سلام استاد

    وقتتون بخیر. مصاحبه دکتری نفت و گاز را چگونه ارزیابی کردید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظر می رسد که دانشجویان مستعد زیادی به رشته حقوق نفت و گاز تمایل پیدا کرده اند. حداقل ۲۰ نفر از ۳۵ نفر که مصاحبه شدند بنظرم عالی بودند.

  46. فریده
    پاسخ

    جناب دکتر سلام
    چند روز پیش سوالی را مطرح کردم اما نتوانستم خودسوال یا پاسخ را دوباره در سایت شما ببینم.متوجه علت هم نشدم نبابر این دوباره وقت شمارا می گیرم وسوال را طرح می کنم:
    اسفند سال گذشته آپارتمان نوسازی که سند آن آماده نشده است را خریدم و بیش از نصف ثمن را پرداختم مقرر شد در تاریخ معین مابقی ثمن را بپردازم و ملک را تحویل بگیرم و چهارماه دیگر در تاریخ معین به محضر رفته تتمه ثمن را بپردازم و سند به نام بزنیم.در تاریخ تحویل ملک پول من فراهم نشد(فقط در قرارداد زمان تحویل ملک و پرداخت بقیه ثمن قید شده و چک نزد ایشان ندارم)و از فروشنده خواستم اجازه بازدید(نه تصرف) به مشتریان بدهد تا بتوانم آپارتمان را بفروشم و طلب ایشان را ادا کنم اما اجازه نمی دهند.در قولنامه ماکلیه خیارات از دوطرف سلب شده است و تنها رقم ۵۰ هزار تومان به عنوان خسارت عدم اجرای هرکدام از موارد تعهد از سوی طرفین قید شده است حال سوالم این است که آیا فروشنده می تواند به این دلیل که قسط دوم پول را نداده و آپارتمان را تحویل نگرفته ام معامله را فسخ کرده و آیا خیارتاخیر تادیه ثمن دارد؟ضمنا حق ممانعت از بازدید ملک را دارد؟
    با تجدید احترام و سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین مواردی پیچیده است و یک جواب آره یا نه ندارد. شما در پرداخت ثمن معامله طبق قرارداد کوتاهی کردید و این امر میتواند برای طرف دیگر مستمسک قرار گیرد که معامله را فسخ کند. بنظرم باید مصالحه کنید والا مدتها سرگردان دادگاه ها خواهید شد.

  47. علی
    پاسخ

    سلام،مدرک کارشناسی حقوق من از دانشگاه ازاده اگر ارشد تجارت بین الملل رو از دانشگاه تهران یا شهید بهشتی اخذ کنم برای پذیرش گرفتن در مقطع دکتری در همین رشته از دانشگاه های کانادا(به خاطر مدرک کارشناسیم) مشکلی خواهم داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم از این جهت مشکلی باشد. مشکل اصلی عدم دسترسی راحت به بورس است.

  48. Contract Engineer
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    در صورتی که مبلغ قرارداد خرید و فروش ارزی باشد و در قرارداد تصریح نشده باشد ضمانت نامه ها توسط فروشنده ارزی اخذ شود و تنها درصدی از مبلغ قرارداد که می بایست فروشنده به همان میزان ضمانت نامه تهیه نماید عنوان شده باشد .
    و شرط نافذ شدن در قرارداد پرداخت پیش پرداخت در قبال ضمانت نامه بانکی باشد اختلاف موجود از بابت عدم ارائه ضمانت نامه ارزی توسط فروشنده را چگونه می توان حل و فصل نمود که برای خریدار ضمانت اجرا حاصل گردد؟
    خداوند شما را برای ما حفظ نماید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به همان پول قرارداد باشد. اگر پرداخت پیش شرط نافذ شدن است، نمی شود کاری کرد مگر کسی که پیش پرداخت را می دهد در اخذ ضمانتنامه مورد نظر خود کوتاه بیاید.

  49. نداف
    پاسخ

    با سلام من لیسانس جغرافیا هستم وکارم با پول و بانک وحسابداری است می خواستم بدونم که ارشد مدیرت میتوان شرکت کنم یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید شرکت کنید و منع قانونی ندارد.

  50. امير
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد عزیز
    سوالم درخصوص رای کمیسیون ماده واحده (ماده ۵۶)قانون جنگلها ومراتع و..است
    ۱)آیا رای صادره برای اجرا الزام آوراست
    ۲) اگر زمینی که روی آن رای صادر شده ( مستثنیات اشخاص اعلام شده)در تصرف یک دستگاه دولتی یا خصوصی باشد سریعترین راه وبهترین دادخواست جهت پیگیری در دادگاه چیست.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبق رأی وحدت هیأت عمومی دیوان عالی کشور که برای کلیه دادگاه ها الزامی است رأی کمیسیون مزبور قابل اعتراض در دادگاه عمومی و سپس قابل تجدیدنظر است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *