سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. SAEID
    پاسخ

    با سلام حضور استاد گرامی
    بنده چند ماه پیش خودرویی را طی یک مبایعنامه دستی با حضور ۲شاهد خریداری نمودم و تنها کارت و بیمه ماشین را دریافت کردم حال متوجه شدم این خودرو بدون اینکه تعویض پلاک شود چندین مرتبه طی ۴سال بصورت قولنامه‌ای خرید و فروش شده است و سند ماشین نیز نزد یکی از معامله کنندگان قبلی میباشد و ایشان ادعای طلب بابت ماشین از یکی از خریداران قبلی را دارد. آیا بنده با طرح شکایت الزام به سند میتوانم کاری از پیش ببرم یا نه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبلا ماشین را به کسی فروخته و بعد از آن به شما فروخته باشد شما می توانید علیه فروشنده به اتهام انتقال مال غیر شکایت کنید. در هر حال اگر دادگاه احراز کند که مالک قبلا ماشین را به دیگری فروخته است، در این صورت شما می توانید بهای پرداختی و خسارات را مطالبه کنید ولی ماشین را نمی توانید.

  2. ملینا
    پاسخ

    مدرک تحصیلیم کارشناسی فیزیکه می خواستم بدونم میتونم توآزمون کارشناسی ارشد رشته حقوق شرکت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانعی ندارد و می توانید شرکت کنید.

  3. کامبیز فتاح پور
    پاسخ

    باسلام وارادت خدمت استاد عالیقدرجناب آقای دکترعبدالحسین شیروی
    وهمچنین تبریک روز استاد خدمت آن عالی مقام
    من کامبیز فتاح پور،دانشجوی کارشناسی ارشدحقوق خصوصی از دانشگاه ایلام هستم. درترم قبل برای درس داوری،استاد عزیزم،جناب دکتربهزاد حسن زاده(که تهرانی هستن وازاساتید پروازی)کتاب داوری حضرتعالی رامعرفی نمودندکه بحق همانطور که فرموده ایدبانثری ساده وروان نگاشته شده است که جای تشکروسپاس ازآن بزرگ رادارد
    به هنگام مطالعه کتاب به چند مورد اشتباه چاپی برخورد نمودم که به توصیه استاد عزیزم جناب دکترمنصور وصالی(ایشان هم اهل تهران ودانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی هستن ویک دوره چندساله هم درسوییس بوده اندودراین ترم کتاب تجارت بین الملل حضرتعالی رامعرفی نموده اند)برآن شدم تا این چند مورد رابه آگاهی برسانم که درچاپهای آتی اصلاح گردد
    البته کتاب خریداری شده چاپ اول بود:
    ۱)ص۱۰۵ _بند ۱۱_خط ۳_ ماده۲۰:صحیح آن ماده۲۱
    ۲)ص۲۳۳_پاراگراف۳ _خط ۴ _ماده ۲۸:صحیح آن ماده ۲۷
    ۳) ص ۲۳۵_خط ۲_خوانده لایحه…:صحیح آن خواهان لایحه…
    ۴) ص۲۸۲_ پاراگراف ۳ _ خط ۷_داخل پرانتز_به وسیله داور واحد:صحیح آن به وسیله ۳داور
    ۵)ص۳۱۱_پاراگراف۲_خط۸_ترکیت:صحیح آن ترکیب
    همچنین من اهل گیلان غرب از توابع استان کرمانشاه هستم(۰۹۱۸۳۳۴۸۷۳۳)
    با امید بهروزی وموفقیت روزافزون برای حضرتعالی،از اینکه چهره دوستداشتنی شمارو دیدم خوشحالم ودوستتان دارم

    هیچ شادی نیست اندر این جهان برتراز دیدار روی دوستان(رودکی)
    لطفا منتشرنشود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از این که با دقت موارد اشتباه را استخراج کردید متشکرم. امیداورم که اشتباهات تایپی و سهو قلم به همین موارد منحصر باشد.

  4. علی
    پاسخ

    سلام جناب استادبزرگوار
    جناب استادبرای ثبت نام برای ازمونهای تافل باید چه کارایی انجام بدم؟ثبت نام ازطریق سایتwww.ets.org هست درسته؟
    پولی که باید برااین ثبت نام واریز بشه راچگونه واریزکنم؟؟ایران که کارت اعتباری بین المللی نداردبه خاطرتحریم؟؟؟پس بایدچی کارکرد؟؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت سنجش مراجعه کنید. موسسات مورد تأیید در سایت سنجش هست.

  5. سعید
    پاسخ

    باسلام
    اقای دکتر من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم در چین چندی پیش مطلبی را درباره موضوع پایان نامم از حضورتان پرسیدم و شما فرمودید با ایمیلتان تماس بگیرم موضوعم را با ایمیل خدمتتان ارسال نمودم ولی جوابی دریافت نکردم اگر راه دیگری برای تماس وجود دارد بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب مذاکره برای موضوع پایان نامه به صورت ایمیل امکانپذیر نیست. نهایتا یه آره و نه اینطوری بشود گفت.

  6. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر دو تا سوال داشتم. من فوق لیسانس مدیریت دانشگاه تهران رو دارم و ساکن قم هستم. سال گذشته دکترای شبانه تهران و فارابی رو آوردم ولی اصلا برای مصاحبه نرفتم. امسال یه درخواست دادم برای یه دانشگاه غیر انتفاعی در شهرستان دیگه به عنوان مربی، که دانشگاه موافقت کرده و منم مدارکم رو تحویل دادم البته رشته بنده رو نداره و درصورتی که وزارت علوم مجوز رشته رو به موسسه بدند، بنده قرار است بعد از اون مراحل در موسسه به عنوان مربی مشغول به کار شوم. حالا می خواستم بدونم اگر بنده امسال دکترا قبول بشم (شبانه یا روزانه) و بخوام ادامه تحصیل بدم می تونم هم به عنوان مربی در اون موسسه مشغول به کار بشم و هم به عنوان دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل شوم. البته نتیجه نهایی هیچ کدام از این گزینه ها هنوز مشخص نیست. ولی قصد دارم اگر امسال دکتری شبانه رو هم آوردم برای مصاحبه شرکت کنم. یه سوال دیگه اینکه من لیسانس نفر اول دوره شدم فوق لیسانس هم نفر سوم منظورم این است که اگر بشینم برای دکتری سال بعد برنامه ریزی کنم احتمالش زیاده بتونم رتبه خوبی کسب کنم ولی امسال و سال قبل بنا بر مشکلاتی برای دکتری نخوندم و بدون هیچ مطالعه ای مجاز شدم می خواستم بدونم که به نظر شما اگر امسال دکتری شبانه قبول شدم برم بهتره یا برنامه ریزی کنم و بشینم بخونم برای دکتری سال بعد. (از نظر وقت و هزینه و بورس شدن برای سالهای بعد و …)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- این نحوه جذب هیات علمی خیلی قابل اعتماد نیست ولی نباید دانشجو باشید مگر موسسه قبول کند. ۲- در دکتری ریسک نکنید.

  7. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من سال ۹۰ آیارتمانی را به متراز ۸۹ متر خریدم وچون واحد وام داشت فروشنده کل مبلغ معامله رو از من گرفت ولی موقع سند زدن متراژ آن ۸۳ متر بود. قیمت خرید من متری ۷۳۰هزار تومان بوده الان قیمت متری ۱۹۰۰هزار تومانه وفروشده پس از گذشت حدود ۳سال از دادن مابه تفاوت کسری آپارتمان (که طبق قولنامه بر اساس قیمت روز معامله میباشد) خودداری کرده وامروز وفردا میکند
    آیا من میتونم با شکایت مابه تفاوت را بر اساس قیمت روز که اختلاف فاحشی با قیمت خرید داره بگیرم ؟
    باسپاس فراوان از وقتی که برای جواب به سوالها میگذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در قولنامه چنین شرطی ذکر شده باشد شما می توانید مطالبه کنید. ولی اگر نباشد همان قیمت معامله است نه قیمت روز

  8. فريد
    پاسخ

    عرض سلام واحترام خدمت استادگرامی
    آیا افزایش وتبدیل ثمن به اموال متعددویاافزایش ریالی ثمن معامله ودراختیار داشتن ثمن،من غیرحق دریدبایع نوعی داراشدن بلاجهت می باشدیاخیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در حقوق ما دارا شدن بلا جهت یک قاعده مسلم نیست. باید مسئله را مطابق اصول حقوق ایران تجزیه و تحلیل کنید. مثل اتلاف، تسبیت، استیفا، غصب و امثالهم.

  9. محمد
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید محضر استاد گرانقدر

    استاد بنده یک سوال داشتم

    به نظر شما با توجه به وضع اقتصادی امروز یک نفر مجرد اگر بخواد بدون بورسیه با هزینه ی آزاد در استرالیا تحصیل کنه حدودا چقدر باید هزینه کنه؟

    با تشکر از محبت های شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      حدود هزار دلار ماهانه خرج زندگی به اضافه هزینه دانشگاه که هر دانشگاهی فرق دارد ولی ممکن است سالیانه تا ۲۰ هزار دلار استرالیا باشد.

  10. میثم نیکنام
    پاسخ

    با سلام و خدا قوت
    من تازه لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه غیر انتفاعی گرفتم می خواهم برای ارشد در موسسه نیاوران درس بخوانم.من روابط عمومی پایینی دارم و اصلا اجتماعی نمی تونم باشم.نمی توانم با جمع سریع ارتباط بر قرار کنم. به نظر شما گرایش ارشد را مدیریت دولتی انتخاب کنم یا مدیریت بازرگانی با گرایش مالی؟
    به نظر شما در موسسه نیاوران سریع میتونم کار
    پیدا کنم و استخدام بشم یا دانشگاه تهران شانسش
    بیشتره؟ سلامت و تندرست باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال دانشگاه بهتر امکان پیدا کردن شغل مناسب تر. مدیریت بازرگانی و مالی و دولتی بنظرم به ترتیب خوب هستند.

  11. حميد محسني
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    محقق اول و محقق کرکی در جامع المقاصد میگوید بیع نقل ملک است علامه صریحا میگوید بیع نقل نیست انتقال است تفاوت این دو در نظر و عمل چیست؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید منظور این باشد که «نقل» به عمل بایع اشاره دارد که مالکیت را به دیگری منتقل می کند ولی «انتقال» بیشتر بر تحقق مالکیت مشتری بر مبیع اشاره دارد که با بیع واقع می شود.

  12. خانم زارع
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر بنده دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان در دانشگاه فرهنگیان ( تربیت معلم) هستم رشته من در دبیرستان ریاضی-فیزیک بوده میخواستم بپرسم برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کدام گرایش رو باید انتخاب کنم که محتوای آن درسهای ریاضی داشته باشد ؟ و آیا میتوانم در آزمون کارشناسی ارشد یکی از رشته های مهندسی شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم با اساتید خود مشورت کنید.

  13. مهتاب
    پاسخ

    با سلام وعرض ادب
    به فرض وجود علاقه بنظر شما تجارت بین الملل اینده بهتری داره یا نفت وگاز
    اگر کسی وکالت قبول بشه میتونه درزمینه گرایش نفت وگاز ادامه تحصیل بده ومشغول بکار بشه
    من شنیدم منع اشتغال وجودداره
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل را بیشتر توصیه می کنم.

  14. جعفر
    پاسخ

    سلام چند سال قبل برادرامون زمینی ۴۰۰ متری متعلق به من و خواهرهام را فروختند و خریدار در آن آپارتمانی بنا کرد ما هم به دادگاه حقوقی شکایتی دادیم و در حال حاضر کارشناس هم زمین را بررسی و نتیجه را به قاضی اعلام کرد. خریدار هم نه سند رسمی داره و نه پایان کار ساختمان. البته پروانه ساخت گرفته. سوال اینه که آیا در مرحله بعدی دادگاه قانون می تونه ما رو مجبور به دریافت پول زمین کنه یا زمین دیگری به ما تحویل بدن. ما اصرار به تحویل زمین خودمون داریم. سوال بعد اینه که بعد ۲۰ سال که از فروش زمین گذشته امکانش هست به دادگاه کیفری شکایت بدیم؟و سوال سوم اینکه اجرت المثل این سالها رو چه زمان باید تقاضا کنیم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این پرونده پیچیده ای است که به سادگی حل و فصل نمی شود و ممکن است بیست سال دیگر طول بکشد.

  15. دانشجو
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده دانشجوی کارشناسی حقوق داشگاه تهران هستم
    قصد شرکت در آزمون ارشد امسال را دارم منتها بین دو گرایش حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی مردد هستم
    ممنون میشم اگر برایتان مقدور است قدری در مورد هرکدام توضیح دهید و این که کدام گرایش را با توجه به نیاز های حقوقی توصیه می کنید .
    با تشکر 🙂

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو یکی است. قدری برخی از درسها فرق می کند.

  16. م.ا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت استاد گرامی.
    آقای دکتر لطف می کنید منابعی (لاتین یا فارسی) در خصوص حق الزحمه داور معرفی کنید؟ در مورد داوری به چه سایتایی میتونم مراجعه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایتهای مراکز داوری مراجعه کنید. در مورد مسایل کلی آن نیز به کتابها و مقالات داوری از جمله منابع مورد استفاده در کتاب داوری تجاری بین المللی مراجعه کنید.

  17. حمید
    پاسخ

    با سلام
    حدود ۱۸ ماه پیش آپارتمانی را پیش خرید کردیم نصف مبلغ رو یکجا و مابقی قرار شد در ۴ قسط پرداخت شود قسط آخر را نصفش را پرداخت نمودم و با توجه به عدم پیشرفت پروژه نیمی از مبلغ قسط آخر را پرداخت نکردم حالا پسر فروشنده که امضایش پای قرارداد نیست اظهارنامه فرستاده … در قراداد پیش فروش شرط فسخ ذکر نشده و طرفین ملزم به پرداخت جریمه دیرکرد شدند … لطفاً راهنمایی فرمائید. زمان تحویل آخر ۹۳ می باشد..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما باید طبق قرارداد اقساط را پرداخت می کردید. اگر قسط اخر به تحویل نیست نباید شما تأخیر کنید

  18. گيتي نعمتي نژاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،
    من در اولین دوره حقوق و قراردادهای نفت و گاز افتخار شاگردی شما رو داشتم و بسیار سپاسگزارم.
    لطفا راهنمائی نمائید درصورتیکه در یک قرارداد خارجی در زمینه پتروشیمی موضوع جبران خسارت ناشی از تأخیر را ندیده باشند چگونه باید عمل کرد .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بر اساس اصول کلی حقوقی خسارات ناشی از تأخیر اگر قابل اثبات باشد قابل جبران هست ولی در تجارت بین الملل به آسانی نمی توانید حکم بگیرید و باید طرح دعوی داوری یا دادگاه کنید که خیلی پرهزینه و پردردسر است.

  19. امير
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید در صورت امکان ترجمه انگلیسی (مسئولیت مدنی متصدی در قراردادهای حمل ونقل دریایی بین الملل باتاکید بر جبران خسارت) را مرقوم بفرمایید.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      Civil Liability of Carriers in International Shipment with an emphasis on Recovery of Damages

  20. student
    پاسخ

    باعرض سلام استاد ما آخر متوجه نشدیم قانون تجارت عوض شد یا نه چون امسال کنکور دارم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام و ما هم ایضا

  21. عباس
    پاسخ

    استاد گرامی سلام علیکم
    کدام گرایش حقوق ایران در کارشناسی ارشدودکتری(رشته-دانشگاه)درکشورهای دیگر معتبر بوده و میتوان درآنجاکارکرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بین رشته ها فرق ندارد ولی پیدا کردن کار حقوقی در خارج سخت است مگر شما امتحانات وکالت در آن کشور را بدهید که خیلی آسان نیست.

  22. شهاب
    پاسخ

    سلام استاد محترم خسته نباشید در سایت پردیس دیدم که نوشته برای ترم تحصیلی ۹۳-۹۴از طریق ازمون سراسری یک نفر دکتری حقوق خصوصی روزانه بورسیه میگیرد لطف می فرمایید توضیح بدهید بورسیه منظور چیه و چه تعهداتی را برای دانشگاه و دانشجو ایجاد میکند و ایا به دانشجوی بورسیه از همان ترم اول حقوق می دهند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم. احتمالا یک موسسه بورسیه می کند که در دفترچه ذکر شده است چون خود پردیس که بورس ندارد.

  23. زهرا مظلومی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز بیشتر مطالبتان را در سایتتان میخوانم و لذت میبرم.دانشجوی ارشد رشته تجارت بین الملل هستم.۲سال با تمام زحماتی که کشیدم نمیدونم چرا در امتحان وکالت قبول نمیشم.سال گذشته ۶ماه را شبانه روز درس خوندم تا به قبولی در وکالت دست پیدا کنم اما موفق نشدم.وکالت برای من یه ارزوی دست نیافتنی شده.نمیدونم استاد کجای کارم اشتباه بوده سال گذشته بعد امتحان وکالت به جنون رسیده بودم بهترین چیزها هم نمیتونست خوشحالم کنه.یه راهی جلوی پام بزارین تا امسال قبول بشم تورو خدا بگین با وجود منابع زیادی که هست از چه منابعی استفاده کنم؟؟؟خواهش میکنم مثل یه پدر راهنماییم کنین….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید نقاط ضعف خود را تشخیص دهید. با گرفتن کارنامه سالهای قبل تشخیص دهید که عمده اشکال شما در چه درسی است. بنظرم با اساتیدی که می شناسید مشورت کنید. مطالعه چند کتاب و جزوه برای هر درس را توصیه می کنم.

  24. امیر دامغانپور
    پاسخ

    آقای دکتر سلام ۱۲ سال پیش ضمانت شخصی را در موسسه اعتباری ثامن درعقد مشارکت ضمانت شخصی را کردم و بعد از گذشت ۱۲ سال موسسه فوق اعلام مینماید بدهکار بدهید وام خودرا پرداخت نکرده ودر این مدت هیچ اعلامیه از موسسه ذکر شده به اینجانب ارسال وهیچ تماسی گرفته نشده و حال به دادگاه شکایت کرده خواهشمند است راهنمایی فرمایید با تشکد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ضمانت کرده اید و حالا باید تعهد خود را انجام دهید. عدم ارسال اطلاعیه باعث بطلان ضمانت شما نیست.

  25. اسماعیل محمدی
    پاسخ

    عرض سلام خدمت استاد فرهیخته جناب آقای دکتر شیروی

    من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل هستم، با عنایت به علاقه وافرم به مباحث داوری، خواهشمندم با توجه به اینکه بنده رشته کارشناسی ام زبان انگلیسی بوده و نه حقوق بنده رو نسبت به ادامه راه در مسائل مربوطه به امور مربوط به داوری راهنمایی بفرمایید. (مضافا اینکه بنده جهت آشنایی با مبحث داوری در کلاس های آموزشی مرکز داوری اتاق بازرگانی هم شرکت می نمایم)

    پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید که مجموعه ای منسجم و به روز در داوری است و از طریق آن کتاب موضوعی را برای ادامه کارخودتان انتخاب کنید.

  26. مالمون
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    خسته نباشید. من مترجم زبان انگلیسی هستم. یکی از دوستانم که رشته ی مدیریت می خونه، از من در مورد معادل انگلیسی مدیریت دولتی سوال پرسید؟! من طبق دانش خودم government management ترجمه کردم. ولی انگار طبق جستجویی که ایشون به همراه همکارانش انجام دادند، واژه ی state management رو انتخاب کردند. منم شروع کردم به جستجو و تو سایتای انگلیسی به این نتیجه رسیدم واژه ی خودم مناسب تره. الان تو سایت شما هم دیدم که همون رو بکار بردید. می خواستم اگر براتون امکان داره تفاوت این دو رو برام توضیح بدید. آخه ترجمه ی مدیریت زیاد انجام می دم، برای همین هم می خوام اطلاعاتم بالاتر بره…
    ممنون از لطفتون…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون زبان انگلیسی زبان مادری ما نیست ما همواره در بکار بردن صحیح کلمات دچار مشکل هستیم یک راه برای رفع این مشکل استفاده از اینترنت که کدام کلمه در چه محیطی مناسب تر است. این بهترین راه است. در مورد این دو کلمه نیز گاهی جای هم بکار می رود گاهی جدا و گاهی نیز یکی از آنها بکار می رود. مثلا state contrcts بیشتر از government contracts بکار می رورد.

  27. آرش
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. در مورد نمایندگی حقیقی بیمه که کد نمایندگی به نام یک شخص حقیقی صادر می شود ، اگر بخواهیم برای تامیین سرمایه مورد نیاز شخص دیگری را مشارکت داد ، اما نه به صورت ثبت شرکت ، چه راهی از دیدگاه حقوقی وجود دارد . چون من قصد دارم نمایندگی بیمه عمر یکی از شرکت های بیمه را اخذ نمایم که حدود ۱۸ میلیون هزینه دارد که بیشتر این مبلغ بابت اجاره محل است و حدود ۷ میلیون دارم و الباقی را از شخص دیگری باید بگیرم . آیا با ثبت قراردادی فی مابین در دفتر اسناد رسمی یا قرارداد جوینت ونچر و مشخص نمودن سرمایه طرفین و سود هر یک و مدت قرارداد می توان این کار را انجام داد؟ لطفا اگر راه حل حقوقی دیگر و بهتری را در نظر دارید بفرمایید. و اگر قرارداد جوینت ونچر را مناسب می دانید لطفا قدری در مورد آن توضیح دهید.
    با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است یک صلحنامه تهیه کنید و پس از توافق برا مفاد مشارکت به امضای خودتان و چند شاهد برسانید.

  28. armin
    پاسخ

    باسلام.یکی از نزدیکان بنده متهم به هتک حیثیت دختری در فضای مجازی شده است(انتشار یک عکس معمولی و یک شماره تلفن در فضای مجازی و عکس را خود دختر در زمان آشنایی کوتاهی که با هم داشتند به آشنای من داده) البته صفحه مجازی را آشنای من نساخته چون اصلا این کار را بلد نبوده بلکه فرد ناشناسی که در کافی نت بوده این کار را انجام داده و آشنای بنده اصلا از محتوای صفحه مجازی ایجاد شده خبر نداشته و در واقع فریب خورده است و در بازپرسی نیز این مطلب را گفته وشاکی نیز رضایت داد ولی دادسرا گفت طبق قانون جرایم رایانه ای پرونده را به دادگاه می فرستد.می خواستم ببینم آیا راه قانونی یعنی لایحه قانونی می توان (توسط وکیل) تنظیم کرد که دادگاه او را محکوم نکند ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با توجه به اخذ رضایت احتمال مختومه شدن پرونده اگر واقعا موردی بوده خیلی زیاد است و جای خیلی نگرانی نیست.

  29. مصطفی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    بنده دانشجوی دانشگاه قم هستم مشغول نوشتن پایان نامه راجع به مسئولیت متصدیان امور بانکی هستم اما در مورد منبع با مشکل مواجه شدم – متصدی امور بانکی شبیه کدام نهاد است ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متوجه نشدم منظورتان از متصدی امور بانکی، بانک است یا کارمندان بانک. بنظرم اینها تابع اصول کلی مسئولیت هستند و خصوصیتی ندارند. این روزها باب شده که هر کس قواعد عمومی را بر یک مصداق تطبیق می دهد و اسم آن را یک پژوهش نو می گذارد، مگر این که واقعا مصداق مزبور مستلزم اصول و مقررات متفاوتی باشد

  30. سوگل
    پاسخ

    با سلام
    آیا حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها در جلسات شورای گروه آموزشی الزامی است یا خیر؟ اگر ضروری است چنانچه یک عضو هیات علمی به دلیل عدم اطلاع از برگزاری جلسه شورای گروه، در آن جلسه شرکت نکند چه عواقبی را برای وی به دنبال خواهد داشت؟
    بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرکت در گروه ها بخشی از وظایف یک عضو هیات علمی است. معمولا اینها عواقب خاصی ندارد برخی از افراد سالها با گروه قهر می کنند و در آن شرکت نمی کنند کسی هم کاری به کارشان ندارد

  31. نوازاله جاویدی
    پاسخ

    باسلام درسال۸۸اپارتمانی به شخص قولنامه کردیم ومبلغ کل اپارتمان دررهن بانک بوده ودرقولنامه ذکر شده که خریدارکلیه وام را پرداخت نمایدخریداراز پرداخت وام سر باززده و شخص خریدار اپارتمان را رهن میده ومتواری میشودونسبت به تحویل اپارتمان ازمستاجر خودداری ووام بانک راپرداخت نمیکنددرنتیجه منزل فوق ازطریق اجرای ثبت بنام بانک میشودایا قولنامه ایشان اعتبار دارد یا اینکه ثمن معامله از بین رفته قولنامه باطل شده یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قولنامه از این جهت که خریدار مبلغی را به فروشنده داده است معتبر است ولی این که شما بتوانید ملک را از بانک مسترد کنید بعید می دانم.

  32. محمد
    پاسخ

    سلام
    آیا افرادی که از دانشگاه علمی کاربردی در رشته کارشناسی حرفه ای حقوق ثبت فارغ التحصیل میشوند میتوانند در آزمون وکالت شرکت نمایند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر لیسانس حقوق است می توانید شرکت کنید.

  33. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر لطف بفرمایید درارتباط بامبحث اشتباه در قتل باتوجه به تغییرات که در قانون جدیدمقاله یا کتابی را معرفی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم با اساتید حقوق جزا مشورت کنید.

  34. فرهاد
    پاسخ

    جناب استاد تقاضا دارم که جمله زیر را با ساختاری که قبلاً فرمودید ترجمه بفرمایید:
    If you were to accidentally bump into someone in the street

    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      ادامه جمله چنین است: you would probably regard it as most unfair if you were then charged with assault ترجمه:
      اگر شما در خیابان به صورت تصادفی با کسی برخورد کردید، شما احتمالا این امر را خیلی غیر منصفانه تلاقی می کردید که به جرم “حمله به اشخاص” متهم شوید.

  35. سحر رضایی
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار یک سوال داشتم از نظر شما بکار بردن اصطلاح حق طلاق درست است یا حکم طلاق درست است به عبارت دیگر طلاق حکم است یا حق ؟لطفا اگر برایتان مقدور است با استدلال برایم توضیح دهدید؟با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می گویند طلاق حق مرد نیست که بتواند آن را به دیگری (مثلا به همسر خود) منتقل کند بلکه طلاق برای مرد تشریع شده است (حکم). البته مرد می تواند طلاق را از طریق وکیل انجام دهد که وکیل می تواند همسر وی باشد. پس از جهت دقتهای حقوقی زن حق طلاق پیدا نمی کند: یا وکالتا از طرف مرد طلاق خود را اجرا می کند و یا طلاق بوسیله دادگاه انجام می پذیرد.

  36. حمید
    پاسخ

    آقای دکتر شیروی با سلام و احترام
    بنده عضو هیئت علمی یک دانشگاه دولتی هستم. می خواستم در مورد روند ترجمه یک کتاب درسی و نحوه انتشار آن در دانشگاه و همچنین امتیازات پژوهشی مربوطه بپرسم. پیشاپیش از محبت شما سپاسگزاری می کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ترجمه کتاب در صورت چاپ حداکثر هفت امتیاز دارد و خیلی نقش موثری در ارتقای هیات علمی ندارد. بهتر است دنبال مقاله یا کتاب تالیفی باشید.

  37. علی
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار
    ببخشید استاد برای ازمون تافل بخش مهارت شنیداری( Listening)ومهارت گفتاری(Speaking)چگونه موردسوال قرار میگیرند؟تاحالا شرکت نکردم برام جالبه که بدونم چجوری اینهاراروی برگه مورد سوال قرار میدن؟؟سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمونه های آن در بازار قابل خرید است. تهیه کنید تا متوجه شوید که امتحان به چه سبکی هست.

  38. حميد
    پاسخ

    سلام استاد
    اگر شخصی حق انتفاع از مالی را به طور عمری به عمر خود به دیگری واگذار کند و سپس مال را به شخص ثالثی منتقل کند ملک به عمر مالک قبلی مسلوب المنفعه است یا به علت قائم مقامی شخص ثالث درین مورد هم عمر ثالث جایگزین عمر مالک سابق میشود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر همان مالک اولیه ملاک عمل است.

  39. abolfazl rajabi
    پاسخ

    سلام
    من دانش اموز پیش علوم انسانی هستم علاقه زیادی دارم که حقوق بخوانم به نظر شما آیا بین دانشگاه و مدرک آنها فرقی وجود دارد یا ملاک آزمون وکالت است ؟ رمز موفقیت در وکالت چه چیزی است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام صددرصد اگر اینطور نباشدکه کسی برای رفتن به دانشگاه بهتر سر و کله نمی شکند. رمز موفقیت در وکالت نیز به …

  40. منصور
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، امکان داره مفهوم Marginal Investment Rate را توضیح بدبد.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر ۱۰۰۰ تومان امسال برابر با ۱۲۰۰ تومان در سال آینده باشد، marginal investment rate بیست درصد خواهد بود. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

  41. پرویز
    پاسخ

    سلام و خدا قوت
    استاد، امکان استفاده از قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی در حوزه تامین مالی انبار نفت هست ؟ و آیا این ایده خوبی با توجه به تجربه حضرتعالی در حوزه نفت و گاز؟

    باتشکر و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انبار نفت خصوصیتی ندارد و مشارکت عمومی – خصوصی در فعالیتهای گوناگون قابل تصور است ولی نمی شود که برای هر فعالیت یک تحقیق جداگانه انجام داد و تکرار مکرار نمود.

  42. بزرگی
    پاسخ

    با سلام و عرض ارادت و تبریک خدمت استاد بزرگوارم
    آیا شرکت تولید کننده در مقابل توزیع کننده ی انحصاری محصولات آن شرکت در یران نسبت به واردات غیر مستقیم از طریق سایر توزیع کنندگان خارج از کشور هم مسئولیت دارد؟یا فقط نسبت به توزیع مستقیم دارای مسئولیت خواهد بود؟
    با تشکر فراوان از صبر و متانت شما در پاسخگویی به سوالات

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمیدانم از چه مسئولیتی صحبت می کنید. به قراردادهای آنها بستگی دارد.

      • بزرگی
        پاسخ

        با سلام و عرض ادب.
        قرارداد منعقده بین طرفین قرارداد توزیع انحصاری بدون در نظر گرفتن هیچ گونه مسئولیتی برای تولید کننده است. آیا مسئولیتی برای تولید کننده نسبت به کالاهایی که با برند شرکت تولید کننده وارد قلمرو توزیع می شود ولی خود تولید کننده مستقیما نسبت به وارد کردن آن اقدام نمی نماید می توان قایل بود؟
        با سپاس فراوان

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام از جهت نقض قرارداد توزیع انحصاری قابل پیگیری است.

  43. شهرام
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز;
    میشه بفرمایید کلاسهای شما کی و کجا تشکیل میشه؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در پردیس فارابی در شهر مقدس قم

  44. متین
    پاسخ

    آقای دکترشیروی سلام،من دانشجوی ترم دوم ارشدحقوق جزاهستم،مشغول کارتحقیقی پیرامون قاچاق سوخت هستم.لطف می کنید چندکتاب درزمینه نفت به من معرفی کنید؟!متشکرم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قاچاق سوخت خیلی به کتابهای نفت ارتباط پیدا نمی کند چون سوخت در اینجا یک کالا هست.

  45. محسن
    پاسخ

    سلام.
    استاد گرامی بنظر شما دانشگاه های پیام نو ر ،غیر انتفاعی و خودگردان ها معتبر هستند؟من اینها رو مجاز شدم .اگر قبول شدم برم؟بنظر شما با گرفتن دکتری این دانشگاها برای هیت علمی شانسی هست؟کلا تو جامعه حقوقی به دارنگان این مدارک بها میدند یا مثل مدرک ارشد دانشگاه ازاد بزاریم لب کوزه ……….
    پیروز باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام غیر حضوری و نیمه حضوری را توصیه نمی کنم.

  46. محمد حسین
    پاسخ

    سلام.رجوع از اذن در ماده ۱۰۸ قانون مدنی آیا فقط شامل رجوع از اذن در ارتفاق است یا شامل اقسام انتفاع نیز میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این حکم ناظر به اذن است و اختصاصی به مورد ندارد.

  47. مجید قیسوندیفر
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب.استاد بنظر شما برای ارشد حقوق گرایش خصوصی خوب است یا جزا؟به هر دو علاقه دارم. ترم۶دانشگاه ازاد کرمانشاه هستم.دانشگاهای کردستان ورازی کرمانشاه ارشدخصوصی دارند.استادلطفابنده را راهنمایی بفرمایید.باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حوزه حقوق خصوصی بیشتر برای کار و فعالیت مفید فایده است.

  48. مسعود يعقوبي
    پاسخ

    آقای دکتر شیروی
    سلام
    آیاامکانش هست راهنمایی بفرمایید از میان دوره های داوری دو نهاد” مرکزداوری اتاق ایران” و ” مرکزداوری منطقه ای تهران” کدام یک از لحاظ علمی غنی و و به لحاظ مدرک معتبر تر هست . ؟در واقع کدام مدرک به عنوان رزومه در دانشگاه های خارجی اعتبار داارد؟. بعضی از دوستان بر این نظر هستند که به خاطر وصف بین المللی بودن، مرکز داوری منطقه ایی شاید مدرکش بیشتر قابل قبول باشد.لطف میکنید راهنمایی بفرمایید.؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این دوره ها برای آشنایی است و فرقی ندارد. شرکت در این دوره ها خیلی برای رزومه موثر نیستند.

  49. احمدی
    پاسخ

    آقای دکتر با سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون که در اختیار میگذارید
    منزل مسکونی خود را با مبایعه نامه فروخته ام و مبلغی به عنوان پیش پرداخت گرفته ام .خربدار در تاربخ مقرر در مبایعه نامه در دفترخانه حاضر نشده است و در مبایعه نامه از بابت فسخ به چیزی اشاره نشده است ولی از بابت وجه التزام و جریمه تاخیر مبالغی در نظر گرفته شده با توجه به موارد فوق ایا میتوانم قرارداد را فسخ و مال را به غیر واگذار کنم چون ظاهرا خریدار توان تامین مبلغ را ندارد و من روی الباقی ثمن معامله حساب کرده ام جهت بازپرداخت بدهی های خود که بهره بانکی انها بیش از وجه التزام میباشد
    لطفا در صورت امکان پاسخ دهید.۹۳.۱.۲۹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر نمی توانید همینطور فسخ کنید و اگر مجددا بفروشید با خطر طرح دعوی کیفری علیه شما روبرو شوید به دلیل انتقال ملک غیر.

  50. امید
    پاسخ

    سلام استاد.
    فارغ التحصیل کارشناسی رشته معارف از دانشگاه پیام نور هستم و رشته دبیرستانیم از گروه علوم انسانی است آیا میتوانم ارشد در رشته نفت شرکت کنم و ادامه دهم این رشته رو؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانعی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *