سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. شاهین
    پاسخ

    آقای دکتر شیروی
    از پاسخ شما خیلی ممنونم. شک ندارم که سال بعد روزانه و یا شبانه تهران قبول می شوم. خسته هم نشدم. هزینه هم اهمیتی ندارد. اما می خواهم بدانم که آیا پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران از حیث ارزش و اعتبار مدرک چه جایگاهی دارد و چه رتبه ای بین دانشگاه های کشور به خصوص در مقایسه با دانشگاه آزاد را دارا می باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      به هر حال از دانشگاه آزاد بهتره چون مدرک دانشگاه تهران را شما اخذ می کنید

  2. پورمیر
    پاسخ

    با سلام و ارادت حضور استاد معظم و دوست داشتنی
    اگر امکان داره درمورد کتاب جدیدتون میخواستم توضیح کوتاهی بفرمایید.
    با آرزوی سلامتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به زودی خبر چاپ آن را به اطلاع شما می رسانم

  3. روشن
    پاسخ

    جناب آقای دکتر
    با سلام و عرض خسته نباشید. یک سوال دارم ، من فارغ التحصیل زبان اسپانیایی از یکی از دانشگاه های دولتی هستم و دو سالی هست در بخش بین الملل یکی از مراکز دولتی مشغول به کار هستم. سوالم اینه که می تونم در دوره ارشد حقوق بن الملل یارشته مشابه ان ادامه تحصیل بدم ممنون می شم اگر به سوالم پاسخ بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این امکان وجود دارد و دانشجویانی را می شناسم که از رشته های زبان به ارشد حقوق عمومی یا بین الملل ورود پیدا کرده اند.

  4. سارا
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استادگرامی وتشکر از اهتمام وتوجه شما در پاسخگویی دلسوزانه شما به سوالات دانشجویان.سوالی داشتم دانشگاههای علوم پزشکی چه رشته هایی رو بورس میکنندوآیا یکی بودن رشته ارشد ودکترا برای هیئت علمی شدن لازم است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا یکسان بودن رشته ارشد و دکتری خیلی به جذب هیات علمی و موفقیت افراد کمک می کند.

  5. کلثوم
    پاسخ

    باسلام خدمت شما سرور گرامی اینجانب ۲۹سال دارم سه بار در کارشناسی ارشد رشته حقوق شاخه جزا وجرمشناسی شرکت کردم ولی مرحله دوم قبول نمیشوم حالا هم میخواهم برا ارشد فراگیر شرکت کنم به نظر جنابعالی ارزش دارد یا دوباره ارشد دولتی شرکت کنم درضمن اولین بار باسایت شما اشنا میشوم وخیلی خوشحالم باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چه دلیلی دارد که حتما ادامه تحصیل بدهید. اگر کار و شغل مناسبی دارید از زندگیتان لذت ببرید. به هر حال ارشد فراگیر نیز پرهزینه است ولی اگر از جهت پولی مسئله ای نباشد، بد نیست.

  6. شاهین
    پاسخ

    سلام
    من در رشته حقوق خصوصی دانشگاه تهران پردیس بین المللی ارس قبول شدم. لطفا نظر خودتان را در مورد این دانشگاه و این که آیا ثبت نام بکنم و یا سال بعد شرکت کنم بفرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هزینه زیادی باید متحمل شوید و رفت و آمد نیز مزید بر علت است. اگر اطمینان به قبولی در سال آینده در دوره روزانه دارید، می توانید یکسال صبر کنید. اگر شک دارید یا خسته شده اید و هزینه هم خیلی اهمیت ندارد، در ارس ادامه تحصیل بدهید.

  7. yashar
    پاسخ

    سلام.مدتی استکه با سایت شما آشنا شده ام.چیزی که جلب توجه میکند تعصب شما به رشته خودتان یعنی تجارت بین الملل و تشویق همه به ادامه تحصیل در این رشته است.تا جاییکه بنده به جهت اینکه وکیل هستم اطلاع دارم عملا این رشته لااقل در ایران هیچ کارایی و کاربرد عملی ندارد و حتی از جهت توری نیز جز سه چهار دانشگاه که آن هم حداکثر در سال بیست سی دانشجو بزیرش میکند برخلاف سایر گرایشات حقوق بازار کار ندارد.باتشکر و بوزش از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر جنابعالی به حقوق تجارت بین الملل و زبان مسلط هستید و کار بین المللی بلد هستید ولی نتوانسته اید کار مناسب پیدا کنید، رزومه تان را به ایمیل من ارسال کنید تا شما را به یک شرکت مناسبی معرفی کنم. کشور ایران سالیانه میلیارها دلار معامله خارجی دارد که به قول شما برای بیست سی فارغ التحصیل در سال کار خواهد داشت.

  8. الیاس
    پاسخ

    سلام
    استاد اگر ممکنه کتابی درمورد وکالت در آمریکا معرفی کنید
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است اطلاعات خوبی در مورد وکالت در امریکا از طریق این لینک پیدا کنید.

  9. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و شادباش
    جناب اقای دکتر باتشکر از پاسخ گویی شما افرادی که حافظ قران می باشند ایا در کنکور سراسری(مکانیک) سهمیه ای دارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع دقیقی ندارم ولی فکر نکنم که در رشته مکانیک سهمیه ای داشته باشند

  10. مهناز
    پاسخ

    سلام
    من هر بار که وارد این وبلاگ میشم به شما حسرت میخورم من دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور تهران مرکز هستم با رتبه ۲۰۰۰کنکورامسال به دلیل علاقه به رشته حقوق و عدم تمایل به رفتن به شهرستان برای انتخاب رشته از بالا تا پایین همرو حقوق زدم اونم تهران الان پشیمونم به نظرتون نباید باشم ؟ حتی روم نمیشه بگم کجا درس میخونم به کل فامیل دروغ گفتم گفتم علامه آیندم چی میخوام استاد دانشگاه بشم تاثیری داره؟البته یه استاد دانشگاه دروغگو.نمیدونم چیکار کنم میگم کارشناسی تموم شه واسه ارشد اینقدر میخونم تا یه دانشگاه سراسری خوب تهران قبول شم.یکم دلداریم بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این امر به اراده، برنامه ریزی و ذکاوت شما بستگی دارد که چقدر حاضرید برای رسیدن به هدف خود کوشش کنید و چقدر افکار پوسیده می تواند انرژی شما را نابود و شما را از رسیدن به اهدافتان محروم نماید. کارهای شما نشان می دهد که درگیر افکار پوسیده هستید تا این افکار را از خود دور نکنید، به موفقیتی دست پیدا نمی کنید. به قول حافظ دیو چو بیرون رود فرشته درآید.

    • محمد
      پاسخ

      سلام
      نظرتان را خواندم با استاد موافقم همینقدر بگم منم پیام نور کارشناسی گرفتم ولی امسال ارشد روزانه تجارت بین الملل قبول شدم امید وار باش وتلاش کن

  11. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و شادباش
    جناب اقای دکتر قبل از هر چیز از کانال ارتباطی گرمتان با جامعه علمی کمل تشکر را دارم .
    جناب اقای دکتر در مدت زمانی که جهت کسب مدرک دکترا در استرلیا تشریف داشتید ایا تشکیل خانواده داده بودید ؟ اگر جواب بله است ایا باخانواده محترم تشریف برده بودید؟ لطفا در صورت امکان توزیح دهید
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینجانب در اوایل سال ۱۳۷۲ به استرالیا رفتم که ۱۱ سال از ازدواجم می گذشت و دارای سه فرزند بودم. برای آشنایی با فرزندانم مراجعه شود به سایت http://shiravi.com

  12. علي
    پاسخ

    سلام
    به نظر شما اساتید برتر علمی بخصوص رشته های مهندسی چقدر فرصت وشانس فعالیت در مشاغل جانبی مربوط رشته ی خود را دارند؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد و عملا نیز خیلی از اساتید در مشاغل جانبی به نحوی اشتغال دارند.

  13. ربابه عباسی
    پاسخ

    با سلام و تشکر از راهنما یی هاتون
    بنده ارشد اقتصاد مفید قم قبول شدم.با توجه به اینکه متاهل هستم و اهل تبریز و هدفم از ادامه تحصیل هیات علمی بودن است به نظر شما اگه ارشد درسها رو خوب بخونم برای دکترا میتونم تبریز قبول شم یعنی سخت نیست؟و چه جور دانشگاهیه؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه مفید دانشگاه معتبری است و انشاء الله با پشت کار و موفقیت بتوانید به هدفتان نایل شوید. حتما باید رزومه خود را قوی کنید به خصوص از جهت چاپ مقالات در مجلات معتبر علمی.

  14. شش بلوکی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید .بنده امسال در رشته ی تجارت بین الملل شبانه آموزش محور قبول گشته ام و متاسفانه به این دلیل ار رفتن منصرف گشته ام با این وجود می خواستم مرا در این زمینه و اعتبار مدرک آن راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از جهت مقررات فعلا تفاوتی صراحتا مطرح نشده است اما اگر کسی قصد دکتری یا هیات علمی را دارد توصیه می شود که ارشد همراه با پایان نامه را دنبال کند.

  15. امید
    پاسخ

    درود خدمت شما استاد گرانقدر
    استاد: از یکی از دانشگاه های ایتالیا برای دوره دکترا حقوق تجارت بین الملل برای سال تحصیلی آینده پذیرش گرفتم با تخفیف در شهریه. شرایط دانشگاه بر این اصل استواره که اگر دانشجوی خارجی بیش از ۲ تا مقاله در مجلات isi داشته باشه تمام هزینه رایگان میشه. چند تا سوال از خدمتتون داشتم:
    ۱- به نظرتون دانشگاه های ایتالیا تو این رشته حرفی را واسه گفتن دارن؟ اعتبار و رنکشون بین دانشگاه های دیگه در چه سطحیه؟چون با توجه به اینکه کارم وکالته اگر بخوام این دوره را خارج کشور بخونم باید ۳ سال قید کارم را بزنم میخوام حتما از اعتبار، اهمیت و امتیازاتی که بعدا میتونم ازش استفاده کنم مطمین بشم.
    ۲- با توجه به اینکه علاقه زیادی به تدریس و عضویت در هییت علمی دارم آیا گرفتن مدرک دکترا از این دانشگاه در خارج کشور بعدا در گزینش برای تدریس و عضویت میتونه امتیاز مثبت برجسته ای باشه؟؟
    ۳- به نظرتون در تجارت الکترونیک بررسی اعتبار امضاهای الکترونیک و یا مقاله ای پیرامون fob جای کار داره که بتونه مقاله درخور توجه ای بشه؟؟؟ ممنون میشم اگه چند تا منبع داخلی و خارجی در این زمینه ها بهم معرفی کنید و یا اگه پیشنهاد بهتری دارید سرا پا گوشم…
    ۴- ببخشید که طولانی شد…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- نمی دانم آیا زبان آنها انگلیسی و یا ایتالیایی است. به هر حال در تجارت بین الملل به خصوص برای ایران زبان انگلیسی مطرح است. ۲-ایتالیا نیز دانشگاه های خوبی دارند و از این جهت مانعی ندارد. ۳- این موضوعات قدری تکراری هستند بعدا که مشغول به تحصیل شدی خودت متوجه خواهی شد که چه موضوعاتی مناسب است.

  16. صفرزاده
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    جناب دکتر می خواستم اگر امکان دارد منابع دکتری حقوق نفت و گاز را اعلام بفرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قبلا در این خصوص توضیح داده ام لطفا مراجعه کنید

  17. م.ف
    پاسخ

    سلام
    نتایج ارشد امروز منتشر شدخوشحالم عرض کنم با راهنماییهای دلسوزانه شما موفق شدم در رشته حقوق تجارت بین الملل دانشگاه تهران پذیرفته بشوم برای شاگردی در محضر جنابعالی و دیگر استادان گرانقدرپردیس قم لحظه شماری می کنم
    دوستدارتان هستم

  18. ترابی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید جضور استاد محترم
    میخواستم بدونم که آیا برای فارغ التحصیلان ارشد پیام نور که به شیوه ی آموزش محور مجازی درس خوانده اند امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری وجود دارد؟ و این که آیا با مدرک ارشد پیام نور که به صورت آموزش محور است میشه در دانشگاهی تدریس کرد؟
    خیلی ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منع قانونی ندارد ولی ممکن است در مصاحبه نمره خوبی هیات مصاحبه کننده به چنین فارغ التحصیلی ندهند.

  19. محمد
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر بنده مدرک فوق لیسانس برق مخابرات دانشگاه آزاد دارم. میخواستم بدونم میتونم دوباره همین مدرک فوق لیسانس برق مخابرات را در صورت قبولی در آزمون کارشناسی ارشد در یک دانشگاه دولتی بگیرم یعنی در نهایت دو مدرک در یک رشته مشابه هم از آزاد و هم از دولتی داشته باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی ندارد

  20. امیرعلی
    پاسخ

    سلام علیکم.استاد ارجمند،بنده لیساتسم را دو سال قبل گرفته ام سال قبل هم در ازمون کانون وکلا قبول شده ام و حالا هم چند مدتی استکه کاراموزیم را شروع کرده ام.به ادامه تحصیل هم خیلی علاقه دارم منتها در انتخاب اینکه کدام رشته را انتخاب کنم و برای کنکور خودم را اماده کنم دو دل هستم.خودم هم به حقوق بین الملل علاقه دارم هم به تجارت بین الملل و هم به حقوق جزا.به مباحت حقوق بشر هم خیلی علاقمند هستم.ازطرفی ارزو دارم در آینده به تدریس در دانشگاه هم اشتغال داشته باشم.خیلی ممنونتان خواهم بود اگر متل فرزند خودتان مرا راهنمایی نمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل و بعد خصوصی را توصیه می کنم.

  21. پیمان
    پاسخ

    با سلام. اقای دکتر کسی که مدرک دکترا دارد در یکی از رشته های مهندسی از چه راهی باید اقدام کند برای انجام خدمت سربازی به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ازاد؟
    واینکه ایا بعد از اینکه خدمتش را به عنوان هیئت علمی سپری کرد می تواند در همان دانشگاه به عنوان هیئت علمی تمام وقت استخدام شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از طریق اطلاعیه های عمومی که منتشر می شود اقدام کنید و بعدا نیز می توانید در همان دانشگاه ادامه دهید که همه تقریبا همین کار را می کنند.

  22. مهدی
    پاسخ

    استاد سلام علیکم
    ممکن است بفرمایید اگر من بخواهم برای دکترای حقوق تجارت بین الملل، در یکی از دانشگاههای ممتاز مالزی یا هند یا لبنان اقدام کنم، مدرک کدامیک از آنها،در دانشگاههای ایران معتبرتر است؟یه عبارت دیگر؛با رفتن به کدامیک شانس بیشتری برای هیأت علمی شدن وجود دارد؟ از فروتنی و لطف جنابعالی سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم تفاوت عمده ای وجود ندارد و کلا توصیه نمی کنم

  23. آیدین
    پاسخ

    خدمت استاد علیمقام سلام عرض میکنم.می خواستم نظر حضرتعالی را در رابطه با رشته حقوق بشر در دوره کارشناسی ارشد جویا بشوم.به عقیده شما اگر کسی هم در حقوق بین الملل مجاز باشد و هم در حقوق بشر کدامیک را در اولویت قرار بدهد.با سباس فراوان از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق بین الملل عمومی عامتر است و بیشتر زمینه کاری دارد اگر به گرایش حقوق بشر علاقه دارید، آن را انتخاب کنید.

  24. نوید
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استا د من ازشما میخوام در انتخاب موضوع پایان نامم که ارشدخصوصی هستم کمکم کنید ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اساتید خودتان مشورت کنید و اگر موضوعی نیز مد نظرتان باشد می توانم نسبت به آن اظهار نظر کنم، اما نمی توانم برای شما موضوعی انتخاب کنم.

  25. مینا علیزاده
    پاسخ

    با سلام خدمتاستاد محترم
    رشته کارشناسی این جانب یکی از رشته های فنی مهندسی است . اما دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق هستم . می خواستم بدانم بعد از اتمام تحصیل می توانم در ازمون سردفتری شرکت کنم ؟ ایا مجوز ایجاد دفتر ثبت اسناد به این جانب داده می شود؟
    بی نهایت ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای این نوع امتحانات اصولا مدرک لیسانس می خواهند و بنابراین اگر شما نداشته باشید نمی توانید شرکت کنید ولو این که مدرک بالاتر داشته باشید.

  26. امید
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت شما که با تمام مشغله ای که دارید برای پاسخ به سوال دوستان وقت میذارید…
    استاد میخواستم اگه امکانش هست چند تا زورنال معتبر که تخصصی مقالات راجع به تجارت بین الملل و داوری بین المللی را چاپ می کنند را معرفی کنید
    متشکر

  27. دانشجوی حقوق
    پاسخ

    جناب استاد به سلام خدمت حضرتعالی؛
    معنای عبارت Fellow in Law چیست؟ آیا به معنای عضو هیئت مدیره حقوق است یا عضو هیئت علمی؟ در صورت اخیر چه تفاوتی با واژه Faculty دارد؟

    پیشاپیش از شما برای پاسخ به این سؤال تشکر میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، واژه faculty به معنای دانشکده و بعضا به معنای اعضای هیات علمی آن دانشکده است. در صورتی که فلوشیب به کسانی اطلاق می شود (اعضای هیات علمی از جای دیگری، پست دکتری و یا سایر پژوهشگران) که برای یک کار پژوهشی در یک مرکز علمی و دانشگاهی مشغول شده و معمولا حق الزحمه ای در قبال انجام تحقیقات دریافت می کنند.

  28. عادل
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده کارمند یک شرکت نفتی در اهوازم و امسال ارشد برق در بین الملل امیر کبیر و بین الملل چمران قبول شدم آیا بنظر شما بدلیل اعتبار بیشتر امیر کبیر ارزش دارد که سختی راه و مرخصی و.. راتحمل کنم و در تهران تحصیل کنم یا دانشگاه چمران اهواز با شرایط من بهتر است؟
    با توجه به زمان کم برای ثبت نام ممنون می شم جواب سئولم را بفرمایید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اگر هدف ماندن در اهواز و ادامه همکاری با شرکت نفتی در اهواز هستید، دانشگاه چمران ترجیح دارد. مگر برای آمدن تهران برنامه دیگری دارید.

  29. ندا
    پاسخ

    سلام وخسته نباشید راستش سوالی داشتم خدمتتون من لیسانسم رو ازدانشگاه پیام نور گرفتم وتوانستم در دانشگاه قم باعنایت خداوند درمقطع ارشدقبول شوم اما الان که به انتهارسیدم وباتوجه به سابقه تحصیلیم و برعهده گذاشتن موضوع پایان نامه برعهده خودم خیلی ناراحتم لطفا درانتخاب موضوعی که کارنشده و دارای منابع زیاداست کمکم کنید ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه ناراحتی شما نشدم. پیدا کردن موضوع پایان نامه بخشی از کار علمی شما است و سختی پیدا کردن یک موضوع مناسب مثل گذراندن یک درس سخت است و نباید موجب ناراحتی شما شود.

  30. مهدی
    پاسخ

    جناب دکتر، از پاسختان بسیار ممنونم.عذرخواهی می کنم که بیش از حد معمول وقت جنابعالی را گرفت.

  31. م.ف
    پاسخ

    سلام استاد
    محبت کرده و اصول قراردادهای تجاری بین المللی را در جواب سوالم جهت تقویت انگلیسی ارایه نمودید ولی امکان پرینت ندارد ایا باید پسورد داشته باشم؟

  32. امیر
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد.همانگونه که مستحضرید چند سالی استکه در جلفا بردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران راه اندازی شده که امسال هم رشته تجارت بین الملل به رشته های سابق حقوق اضافه شده است.در این خصوص جند سوال داشتم .اول اینکه آیا حضرتعالی هم در این دانشگاه تدریس خواهید داشت؟دوم اینکه جون حقوق خصوصی هم در این دانشگاه جزو رشته های این دانشگاه است بنظر شما بنده که وکیل هستم اگر قصد و امکان ادامه تحصیل در این دانشگاه را داشته باشتم حقوق خصوصی بخونم یا تجارت بین الملل؟ سوم اینکه ایا اصلا بنظر شما ادامه تحصیل در این دانشگاه با این هزینه بالایش به مصلحت است یانه؟ با تشکر از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اینجانب اهل تدریس زیاد نیستم و بنابراین حقوق تجارت بین الملل را فقط در پردیس قم تدریس می کنم که محل کار اینجانب است. ۲- فرق آنچنانی ندارد فقط استاد حقوق تجارت بین الملل که به کارش مسلط باشد نادر است و ممکن است شما از این جهت دچار اشکال شوید. ۳- پولهای وکالت را قدری خرج تحصیل کنید اشکالی ندارد!

  33. مهدی
    پاسخ

    جناب استاد سلام علیکم
    بر اساس اینکه کارشناسی و ارشد بنده در رشته فقه و مبانی حقوق است،دو تا سوال از محضرتان داشتم:
    ۱-عدم سنخیت مدرک کارشناسی و ارشد بنده، مانع از این نیست که در خارج از کشور، در گرایش جزا یا خصوصی پذیرش دکترا بگیرم؟
    ۲-به نظر جنابعالی وقتی بعدا در دانشگاههای داخل،تقاضای هیأت علمی بدهم،تا چه حد عدم تجانس مدرک لیسانس و دکتری ام، پوئن منفی محسوب می شود؟ بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام علیکم، ۱- این مشکل خاصی نیست و ممکن است متناسب با درسهای گذرانده، پیش نیازهایی را برای شما مقرر نمایند. ۲- به هر حال یک مشکل است ولی می توانید با یک رزومه قوی آن را جبران کنید.

  34. دانش آموخته پردیس قم
    پاسخ

    جناب دکتر با سلام و تشکر مجدد از همیاری جنابعالی در ترجمه پاراگراف سابق الذکر؛ در رابطه با چاپ کتاب سؤالی داشتم. با توجه به اینکه استاد کتابهای خود را در انتشارات سمت به چاپ رسانده اند، در صورت امکان به سؤالات زیر پاسخ دهید:
    ۱. رویکرد این انتشارات در چاپ کتب ترجمه چگونه است؟
    ۲. اگر بخواهم بعد از پایان کار، آن را در روند ارزیابی و چاپ آن انتشارات قرار دهم، از چه طریقی امکانپذیر است؟ اینترنتی یا ارسالِ پستی نسخه پرینت گرفته شده به همراه فایل؟

    پیشاپیش از عنایت شما در پاسخ به سؤالات قدرانی می کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تعداد قابل توجهی از کتابهای سمت ترجمه است. می توانید قبل از اتمام کار، تقاضای خود مبنی بر ترجمه کتاب را به سمت ارائه نمایید که در صورت تأیید با شما قرارداد منعقد می کنند. می توانید صبر کنید که کار تمام شود و سپس کار را برای ارزیابی به سمت ارسال کنید. از آنجا که سمت داوری نسبتا مشکلی دارد این فرآیند وقت گیر و معلوم نیست که حتما موفقیت آمیز باشد.

  35. علی محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد عزیز و تشکر از سایت فوق العاده مفید شما
    بنده دانشجوی دکترای برق دانشگاه صنعتی شریف بوده و برای دانشگاه غیر انتفاعی درخواست بورسیه داده ام
    سوالم این است که آیا پس از بورسیه خود به خود سربازی هم در همان دانشگاه خواهم بود؟
    کسانی که دکترا دارند و سربازی هیات علمی هستند ماهیانه چقدر حقوق میگیرند؟
    شنیده ام معادل مربی پایه ۱ یعنی ۷۰۰۰۰۰ تومان
    به نظر من که خیلی ظلم است
    آیا شما در این مورد اطلاعی دارید؟
    موظفی حضور در مدت سربازی هیات علمی چقدر است؟
    چند ماه تعهد سربازی است و پس از چند وقت کارت پایان خدمت میگیریم؟
    برای کسانی که مدرک دکترا دارند و متاهل هستند و بورسیه بوده اند مثل بنده، آیا احتمال دارد که نتوانند سهمیه امریه سربازی جذب کنند؟
    منظورم این است که آیا تعداد سهمیه ها محدود است؟
    از نظر بورسیه دانشگاه غیر انتفاعی چه تفاوتهایی با دانشگاه های دولتی دارد؟
    آیا طرح سربازی در همه ی دانشگاه ها حقوق اینقدر کم است. یعنی مربی پایه یک
    یا فقط در دانشگاه های غیر انتفاعی اینگونه است؟
    از لطف و متانت و صبوری شما در پاسخ به سوالاتم ممنوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق سربازی کسانی که با مدرک دکتری به عنوان هیات علمی در دانشگاه مشغول می شوند با مرتبه استادیار پیمانی پایه یک حقوق می گیرد که دریافتی وی حدود یک و نیم میلیون ماهیانه خواهد بود. اعضای هیات علمی تمام وقت هستند که ۴۰ ساعت در هفته است و دوره سربازی چهار سال است.

  36. م.ف
    پاسخ

    با سلام
    کسی مالک یک واحد آپارتمان است و انرا رهن داده و خود در آپارتمان دیگری مستاجر می باشد.
    ۱.آیا آپارتمانی که مالک آن است بازهم جز مستثنیات دین است در حالیکه فعلا در آن ساکن نیست؟
    ۲.مبلغ رهنی(پول پیش) که بابت آپارتمان خودش گرفته چطور؟
    ۳. پول پیشی که خود برای اجار داده و الان در ان بعنوان مستاجر ساکن است چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوالات درسی- دانشگاهی معمولا دارای وجوه متفاوتی است که باید با مشورت با اساتید خودتان یا با مباحثه با هم کلاسیها جوانب آن بررسی شود. بنا ندارم که در سایت به این نوع سوالها جواب بدهم و از این به بعد این سوالات منتشر نخواهد شد.

  37. پیمان
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر من از شما یک راهنمایی می خواستم
    من دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک در دانشگاه ولونگونگ استرالیا هستم و فوق لیسانسم را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی مالزی که به دانشگاه یو تی ام مشهور است خواندم با معدل ۱۷.۵و مقطع لیسانسم را هم در رشته مهندسی مکانیک با معدل۱۴.۵ در دانشگاه ازاد نجف اباد اصفهان طی کردم و اگر خدا بخواهد قصد دارم بعد از فارغ التحصیلی در یکی از دانشگاههای ازاد استان اصفهان به عنوان هیئت علمی فعالیت کنم ولی سوالی که برای من پیش امده این است که
    بنده به دلیل برخی مشکلات مقطع لیسانس را در ۱۲ ترم یا همان ۶ سال طی کردم و ریز نمرات بنده در ۳سال اول انچنان جالب نبود و حتی در ترم ۶ که بودم به دلیل بیماری بیشتر از ۵ واحد نتوانستم بردارم که خب همین موضوع باعث شد که یک سری مشکلات اموزشی برایم پیش بیابید که با گرفتن نامه از مدیر گروه این مشکل اموزشی که موقع انجام مراحل فارغ التحصیلی مقطع لیسانس پیش امد حل شد و لی ۳ سال دیگر مقطع لیسانس برای خلاف ۳ اول به شدت مطالعه کردم و شرایط خوبی پیدا کردم به طوری که ریز نمرات ۳ سال دوم جهش فوق العاده ای نسبت به ریز نمرات ۳ سال اول داشت و به قول معروف ریز نمراتم را از فرش به عرش رساندم
    حال سوال من این است که با توجه به این که بنده همانطور که ذکر کردم قصد دارم هیئت علمی بشوم ایا وضعیت نسبتا بدی در که سه سال اول مقطع لیسانس داشتم می تواند برای رسیدن به این هدف مشکل ساز شود و ارزوی هیئت علمی شدن به دل بنده بماند من هر کاری که از دستم بر می امد در مقاطع فوق لیسانس و دکتری انجام دادم و تمام تلاشم را کردم که با معدل بالا و چاپ مقالات متعدد تا حدی وضعیت سه سال اول دوره لیسانس را کاور کنم
    خواهش می کنم بنده را راهنمایی بفرمایید که ایا ممکن است وضعیت ضعیف سه سال اول دوره لیسانس مرا از رسیدن به ارزوی هیئت علمی شدن دور کند؟
    از این که متن ایمیل طولانی شد عذر می خواهم و پیشاپیش از پاسگوئی شما تشکر می کنم
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مشکل جدی نیست به خصوص که سوابق شما نشان دهد که این موضوع بعدا رفع شده است. به هر حال رزومه قوی شما می تواند جبران کننده خوبی برای چنین مشکلاتی باشد.

  38. مهدی
    پاسخ

    جناب استاد از پاسخ جنابعالی بسیار ممنونم.
    کثّرالله أمثالکم إن شاء الله

  39. توحید
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر
    ببخشید مزاحم اوقات عالی شدم.
    بنده در کنکور ارشد ۹۱ گرایش خصوصی بطور ازمایشی شرکت کردم چون ترم پنج بودم و در بعضی دروس درصدام راضی کننده بود. و متون حقوقی رو ۸۸درصد زدم و فقه رو ۵۰ درصد.البته تو کنکور۹۲ اگه خدا بخواد این درصدا بشتر مشن. بنظر جنابعالی من تو گرایش خصوصی موفق تر میشم یا تجارت بین الملل؟به هر دوتاشم علاقه دارم.
    ممنون از وقتی که برام اختصاص دادید.
    موفق سرزنده باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظر می آید که اگر به همین نسبت در کنکور سال ۱۳۹۲ ظاهر شوی، در تجارت بین الملل موفق تر خواهی بود.

  40. دانشجو
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی ممنونم از این همه عشق و محبت شما به دانشجوها استاد من عاشق تدریسم ارزوم اینه که ایین دادرسی مدنی تدریس کنم خیلی دوست دارم تدریس کنم کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دارم و ان شاالله قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارم استاد چکار باید بکنم از کجا باید شروع کنم برای تدریس راستی استاد یادمه تو کلاس گفتید تو استرالیا که رفته بودید تا مدت ها خواب کلاس درستون رو مدیدین شما نمونه کامل یه استاد موفق و دوست داشتنی هستید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از حق التدریس شروع کنید. با رئیس گروه یکی از مراکز اموزشی غیر انتفاعی یا علمی کاربردی و یا پیام نور تماس بگیرید و زومه خود را ارائه نماید و تقاضای حق التدریس کنید و سپس باید دنبال فرصت باشید که در شهرستانی تقاضای هیات علمی در یکی از مراکز فوق بدهید. فعلا در دانشگاه های دولتی قبولی دکتری شرط ورود است.

  41. مهدی
    پاسخ

    با سلام به محضر استاد
    اینجانب کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق دارم.اصلاً علاقه ای ندارم که دوره دکترایم نیز صرف فقه و اصول شود.لذا مشتاقم که دکتری را در یکی از گرایشهای حقوق بخونم.با توجه به اینکه علاقه و زمینه بنده،در زبان عربی است، آیا جنابعالی،تحصیل بنده در یکی از کشورهای عرب زبان، در یکی از گرایشهای حقوق که با سابقه بنده نیز مرتبط باشد را صلاح میدانید؟ در این صورت،یا ملاحظه سوابق و توانایی اینجانب،آیا (به جز جزا که احتمالاً مورد توصیه جنابعالی است) گرایش دیگری که بیشتر مورد نیاز باشد را به بنده توصیه می فرمایید؟متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کشور عربی که در حقوق مطرح باشد مصر یا لبنان است. اما فقه و اصول خواندن شما به زبان عربی خیلی ارتباط ندارد که مبنای تصمیم شما شود.

  42. احمدی
    پاسخ

    سلام استاد استاد راجع به رابطه بین حقوق و اقتصاد یه سوال دارم می حواستم ببینم ایا بین حقوق و اقتصاد مشخصا بین شاخه های حقوق مثل ایین دادرسی مدنی و اقتصاد رابطه ای وجود داره میشه چند تا منبع در این خصوص معرفی کنید.بینهایت سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظور شما law and economics است، بله بین این دو رابطه وجود دارد و بدین جهت یک رساله دکتری در زمینه آیین دادرسی مدنی و اقتصاد در حال کار در پردیس قم است و تعدادی مقاله فارسی و منابع زیاد انگلیسی در این خصوص وجود دارد که می توانید این عبارات را در گوگل جستجو کنید: Procedural Law and Economics

  43. محسن
    پاسخ

    سلام ببخشید من دومین باره مزاحم شما میشوم.
    استاد گرامی معادل اصطلاح حق استثمار و حق تصرف به انگلیس چیست؟
    بعضی گفتن jus fruendi and jus abutendi
    که میدانم به انگلیسی نیست ؟ایا میتونم از همین عبارات در ترجمه به انگلیسی استفاده کنم.
    درود برشما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- jus fruendi به معنای حق استفاده و استثمار از ملک دیگری است که یک کلمه لاتین است و بجای آن می توانید از عبارات ساده انگلیسی مثل right to enjoy یا right to utilize یا right to posses استفاده کنید. ۲- اما عبارت jus abutendi به معنای حق استفاده از ملک غیر حتی به قیمت نابود کردن آن می باشد که نیازی به استفاده از آن در عنوان ندارید.

      • محسن
        پاسخ

        و بازهم تشکر تشکر

  44. محمد-ا
    پاسخ

    سلام
    من یه سوال داشتم از حضورتون: میشه بگین حقوق یه مربی توی یه دانشگاه سراسری توی تهران و شهرستان حدودا چقدر هست؟
    ممنون بابت وقتی که میذارین و راهنماییای مفیدتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا در مورد این سوال جواب داده ام مراجعه کنید.

  45. عبدالله
    پاسخ

    ممنون میشم اگه سوال بنده را پاسخ دهید

    دادگاهی به موجب یک شکوائیه و به استناد دو فقره قبض و دریافت دو دست کت و شلوار در دو تاریخ مختلف، متصدی لباسشوئی را با احراز سوء نیت یک بار نسبت به (( استعمال)) یک دست کت و شلوار و بار دیگر نسبت به ((اتلاف)) دست دیگر کت و شلوار بر طبق مواد مربوطه قانون مجازات اسلامی به مجازات حبس محکوم می کند. ضمن اینکه وی سابقه محکومیت کیفری نیز دارد. اینک با توجه به اصول و قواعد حقوق کیفری و مواد قانونی مربوطه استدلال کنید:

    ۱ – آیا افعال مذکور جرم واحد است یا متعدد؟
    ۲ – اگر جرائم ارتکابی متعدد است، مختلف است یا مشابه؟
    ۳ – ترتیب و نحوه تعیین مجازات را در فرض تعدد و تکرار بنویسید.
    ۴ – با فرض پذیرش تعدد جرم آیا مجازات وی قابل تعلیق است؟
    ۵ – در صورتی که وی سابقه محکومیت قطعی داشته و جرایم فوق را در زمان استفاده از مرخصی از زندان مرتکب شده باشد، مجازات وی آیا قابل تشدید می باشد؟ به چه دلیل؟
    ۶ – در صورتیکه قاضی پرونده به استناد ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی وی را مشمول مجازات تتمیمی نماید ماهیت این مجازات چیست؟ تعزیری یا بازدارنده؟ چرا؟

    باتشکر از شما استاد فرهیخته و دانشمند
    ممنون از لطف و مساعدت فکریتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این یک سوال درسی-دانشگاهی است که برای بحث و بررسی طرح شده است و لذا باید با اساتید حقوق جزای خودتان مشورت کنید و یا با سایر همکلاسی هایتان مباحثه نمایید.

  46. ساسان
    پاسخ

    درود بر استاد بزرگوار و ارجمند، به نظر شما چنانچه شخصی ارشد تجارت بین الملل را در ایران بگیردو جهت ادامه تحصیل در همین رشته در مقطع دکترا در کشوری مثل کانادا اقدام نماید . آیا میتواند در حین تحصیل ، در مشاغل مربوط به حقوق تجارت بین الملل جهت تامین قسمتی از هزینه های خود کاری پیدا کند.ازراهنمایی شما بسیار سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، امکان آن خیلی کم است ولی اگر بتوانید با استاد خود در یک طرح پژوهشی مشارکت کنید می توانید تمام یا بخشی از هزینه های خود را از این طریق تأمین کنید ولی باید استاد شما گرانتی در اختیار داشته باشد.

  47. اکبری
    پاسخ

    با سلام. بنده مدرک ارشد در رشته شهرسازی گرفتم. و قراره در یکی از دانشگاه های ازاد شهرستان تدریس کنم.بصورت حق التدریسی.میشه لطفا در رابطه با حقوقش توضیحی بدید. چون اطلاعی در این زمینه ندارم.با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق التدریسی باید حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر ساعت باشد.

  48. دانش آموخته پردیس قم
    پاسخ

    جناب دکتر با سلام و آرزوی قبولی عبادات؛
    مشغول ترجمه کتابی در زمینه حقوق کیفری هستم. یکی از پاراگراف های کتاب، چندان برایم قابل فهم نیست. متن انگلیسی آن به قرار ذیل می باشد:
    A politician who sought to make s-e-x outside marriage illegal on the basis that such behaviour was sinful would not get far in their career and would win few votes
    ترجمه بنده و موارد دارای ابهام که با جای خالی مشخص شده اند:
    سیاستمداری که درصدد برقراری رابطه جنسی ای خارج از ازدواج است، بر این اساس که چنین رفتاری گناهکارانه بوده، در حرفه آنها و ممکن است معدود آرایی را تحصیل کند.
    در صورت امکان در ترجمه پاراگراف بالا مرا یاری فرمایید.
    تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جمله حالت شرطی نوع دوم دارد و ترجمه عبارت به شرح زیر است: «سیاستمداری که در صدد بود تا رابطه جنسی خارج از ازدواج را بر اساس این که چنین رفتاری گناهکارانه است، غیر قانونی کند، در سمت خود دوام نیاورده و آراء کمی را تحصیل می کند.»

  49. شاگرد
    پاسخ

    با درود فراوان بر استاد عزیز
    بنده از شاگردان شما در دانشگاه مفید هستم و منتظر اولین فرصتی هستم که حضوری خدمتتون برسم.جناب آقای دکتر در انتخاب موضوع پایان نامه به مشکل برخوردم متاسفانه وقتی با بیشتر اساتید مشورت میکنیم در عرض دو دقیقه یک جواب سر بسته میدن و بیشتر ما رو سرگردان می کنند. از طرفی بیشتر موضوعاتی که انتخاب میکنیم کار شدن.استاد عزیز اگه امکان داره بفرمایید در حال حاضر چه موضوعات کاربردی جای کار داره؟بنده در مراجعه به منابع فقهی کاملا تسلط دارم و در زبان انگلیسی تسلط نسبی،بشتر هم علاقمندم در موضوعاتی کاربردی که علاوه بر نتیجه ی علمی ،نتیجه عملی داشته باشند کار کنم فرقی هم نداره مدنی باشه یا تجاری داخلی یا بین المللی.استاد تصور نفرمایید که بنده تنبل هستم و عادت دارم به لقمه های آماده.با توجه به نزدیکی آزمون دکتری و ضیق وقت ،فقط نیازمند کمک و راهنمایی هستم که سریعتر بتونم تموم کنم.پیشاپیش از محبت های حضرتعالی کمال تشکر دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، این روزها یکی از مشکلات دانشجویان ارشد و دکتری پیدا کردن موضوع مناسبی برای پایان نامه یا رساله خودشان است. این که دانشجو دنبال این باشد که استادی به او موضوعی را پیشنهاد بدهد، بنظرم کار درستی نیست. شما باید از طریق مطالعه مقالات و کتب به این نتیجه برسید که موضوعی جای کار دارد و شما به آن موضوع علاقه مند هستید. سه نکته باید در انتخاب موضوع مد نظر قرار گیرد: ۱- جذاب بودن موضوع برای خود دانشجو ۲- دسترسی به منابع کافی برای انجام تحقیق ۳- تخصص استاد راهنما. چطور ممکن است بدون لحاظ این سه عامل موضوعی را پیشنهاد کرد. با مطالعه مقالات و کتب لیستی از موضوعات مورد علاقه را پیدا کرده و با مشورت با استاد راهنمای خود موضوعی را انتخاب کنید. سرگردانی در انتخاب استاد، به سرگردانی بیشتر در موضوع منجر خواهد شد.

  50. شاگرد
    پاسخ

    درود بر حضرت استاد
    ضمن آرزوی سلامتی و آرامش برای حضرتعالی.استاد آیا موضوعات قرادادهای تجاری الکترونیک ،قراداد های بین المللی الکترونیکی جای کار برای پایان نامه ارشد خصوصی دارن؟ اگه بصورت مقایسه و تطبیقی باشه چطور؟ مثلا قانون ایران و کنوانسیونهای بین المللی؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، این موضوعات خیلی به عنوان پایان نامه ارشد یا دکتری کار شده است. مراجعه کنید به سایت دانشگاه ها و یا ایران داک.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *