سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. طعم زیتون
    پاسخ

    سلام استاد!باتوجه به این طرحی که سازمان در رشته های دانشگاهی داره ارشدمجازی اونم آموزش محور به نظرشمابخت برگشته هایی که به این شیوه فارغ التحصیل می شوند اگرخیلی باانگیزه باشندبراشون احتمال پذیرش دکتری براشون دردانشگاه های معتبرخارجی ازصفرچیزی بالاترهست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره باید تلاش کرد. در خارج مهمترین امر هزینه های تحصیل و زبان است.

  2. علی اکبر فارسی
    پاسخ

    سلام
    در صورتیکه در مبایعه نامه مشخص نشده باشد سود وام بانکی بعهده کیست تکلیف چیست با این توضیح که مبلغ وام به فروشنده پرداخت نشده و علاوه بر ان هم مبلغی بابت تنظیم سند نگه داشته شده است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در قرارداد مشخص نشده است باید با در نظر گرفتن تمام اوضاع و احوال مشخص نمود که قصد طرفین چه بوده است. معمولا این به عهده شمای خریدار است مگر خلاف آن روشن شود.

  3. محمد
    پاسخ

    سلام. برای ورود به دکترا چه مدرک زبان نیاز است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ مدرک زبانی نیاز نیست ولی باید نمره زبان داشته باشید که ممکن است تا زمان امتحان جامع آن را اخذ کنید.

  4. مریم
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار
    استاد شما منبعی در مورد «مسئولیت کیفری پیمانکار ساختمان » سراغ دارید؟؟؟
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر همان مجازات اسلامی و سایر قوانین مرتبط

  5. عاطفه
    پاسخ

    باسلام وعرض خسته نباشید.خداقوت
    بنده امسال کارشناسی ارشد حقوق عمومی قبول شده ام علاقه به حقوق دارم اما می گویندپاس کردن دروس حقوق عمومی ازسایرگرایش های آن سخت تراست واگرجزا ویاخصوصی می رفنم بهتربود.صرفا درمورد خود دروس سوال دارم وچون قصدثبت نام دارم خواستم راهنمایی بفرمائیدکه آیاصبرکنم تاسال آینده دوباره کنکوربدهم یا نه؟ همین امسال ثبت نام کنم قبلا بسیارممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق عمومی ار سایر رشته ها سخت تر نیست.

  6. الهام
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی
    استادمن دانشجوی ارشد دانشگاه قم هستم پایان نامه ام دررابطه باآیین دادرسی ورشکستگی مباشد.ممنون میشوم در رابطه با سرفصل های زیر منابع یا حتی منابعی که درآن آرای وحدت رویه هستندمعرفی کنید.باتشکر
    شرایط دادخواست ورشکستگی؟
    خواسته دعوای ورشکستگی؟
    پیوستهای دادخواست؟
    ابلاغ دادخواست ولوایح؟
    ایرادات وموانع رسیدگی؟
    جلسه دادرسی؟
    قرارهای اعدادی خصوصاقراراناطه ویاقاطع دعوا درورشکستگی؟
    توقیف دادرسی؟
    قرارتامین-ورودوجلب ثالث-دعوای متقابل؟
    سازش درورشکستگی؟
    دلایل دعوا؟
    رای ورشکستگی وطرق شکایت از آن؟
    داوری در دعوای ورشکستگی؟
    هزینه دادرسی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به لایحه پیشنهادی آیین دادرسی تجاری مراجعه کنید. در ضمن یک فقره رساله دکتری در زمینه ورشکستگی در کتابخانه پردیس قم یا کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز وجود دارد که قابل استفاده است

  7. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد، خدا قوت
    استاد یه تحقیق دارم در خصوص مزایا و معایب قراردادهای خدماتی و مدیریتی در توسعه زیر بنا ها، منبع خاصی سراق دارید بم معرفی کنید؟
    با تشکر و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید به قراردادهای تیپ سازمان برنامه (معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری) مراجعه کنید که این سایت وجود دارد: tec.mporg.ir

  8. اسدی
    پاسخ

    با سلام
    بنده ۸ هکتار زمین زراعی را با ۳ دانگ چاه به شخصی فروخته و قولنامه ای را امضا کرده ام و ۴۰ میلیون از ثمن معامله برای سند زدن مانده، الان سند حاضر شده اما خریدار پول ندارد و میگوید چک سال بعد را میدهم، برای گرفتن گواهی عدم حضور مراجعه کردم که بدلیل اینکه تاریخ حضور در محضر مشخص نبود موفق به گرفتن این گواهی نشدم.
    ۱- آیا میتوانم قولنامه را فسخ کنم؟
    ۲- زمین را میتوانم کشت نمایم؟
    ۳- خریدار اجازه دارد پولم را ندهند و زمینم را کشت کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بعید می دانم بتوانید فسخ کنید مگر اول به دادگاه مراجعه کنید. ۲- اگر قبلا به وی تحویل داده اید نمی توانید تصرف کنید ولی اگر به تصرف وی نداده اید می توانید تا دریافت پول خود فعلا کشت کنید. ۳- اگر تحویل شده می تواند کشت کند و شما هم می توانید از وی پول را بگیرید.

  9. نورا
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید
    به نظرتان برا تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل چه خصوصیات و مهارتهایی (غیر از زبان انگلیسی) لازم میباشد؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، توانایی مذاکره، تایپ فارسی و انگلیسی سریع، اطلاعات جامع از مسایل حقوقی و بعضا اقتصادی و مدیریتی، تسلط بر مباحث مرتبط با صادرات و واردات، بودجه، مالیاتها و بیمه، سرمایه گذاری، بانکی و امثال آن.

  10. امیدرضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم:

    استاد لطفا بفرمایید در میان دانشگاه های حقوق داخل کدوم از همه لحاظ امروز تقریبا بهتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه تهران و شهید بهشتی در موقعیت بهتری قرار دارند.

  11. سمیه خدایی
    پاسخ

    سلام استاد میخواستم بدانم آیا بدون آزمون مشاوره حقوقی میتوان دفتر مشاوره حقوقی باز کنم؟مدرکم لیسانس حقوق هست .با نهایت تشکر از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار ما میگزارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر نمی توانید بدون داشتن وکالت به فعالیتهای مشاوره حقوقی اقدام کنید. مگر غیر رسمی.

  12. بهزادصلواتیان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب استاد بزرگوار لطفا” منابعی در خصوص حقوق و نفت گاز و نیز در خصوص بخش فنی بهره برداری از این منابع به شکل ساده معرفی فرمایید حقیر علاقمندم پایان نامه کارشناسی ارشد را در این مورد ارائه نمایم تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهای زیادی در این زمینه نوشته شده است که یکی از آنها کتابی است که در زمینه نفت توسط کانون پرورش فکری منتشر شده است.

  13. ava
    پاسخ

    دانشگاه بین المللی کیش مدرکش معتبر است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان در ایران است که بله معتبر است اگر منظورتان خارج است معمولا خارجیان دانشگاه های ایران را قبول می کنند.

  14. محسن
    پاسخ

    بسمه تعالی
    عرض سلام و ادب خدمت حضرت استاد
    سوال اول:

    عده ای ماده ی ۱۴۹ قانون ثبت را مخصص مواد ۳۵۵ و ۳۸۵ قانون مدنی میدانند.اما آنچه از ظاهر این سه ماده بر می آید اینست که م.۱۴۹ تفاوت اساسی با آن دو دارد.با این توضیح که:

    ۱) ماده ۳۵۵ در فرضیست که مقدار مبیع در زمان عقد کاملا مجهول و مبهم است و هیچ تصوری حتی تصور اشتباه نسبت به مقدار نداریم و ناچارا برای برون رفت از بطلان عقد ما عقد را به شرط داشتن مقدار معین منعقد میکنیم تا بعد از عقد اندازه گیری شود.
    اما طبق ظاهر م.۱۴۹ ق.ث مقدارمبیع در زمان عقد معلوم بوده و به تصور داشتن این مقدار؛ معامله شده است و اینطور نیست که به شرط مقدار معین معامله شود….در اینصورت مشاهده می کنیم که م.۱۴۹ تخصیصی بر م.۳۵۵ق.م نیست.

    آیا این استدلال صحیح می باشد؟
    سوال دوم:
    یکی از شرایط تحقق م.۱۴۹ق.ث اینست که ملک باید سند رسمی داشته و با این سند معامله شود.
    حال فرض کنیم زمینی فاقد سند مالکیت رسمی و دارای سند عادی بوده و در زمان عقد مساحت زمین مشخص و از قرار هر متری ۲۰۰ تومان فروخته شده اما بعد از عقدمشخص میگردد مبیع کم یا زیاد است. آیا در فرض سند عادی می توانیم از ملاک ماده ی ۱۴۹ق.ث استفاده کنیم؟

    من الله توفیق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تعبیر شما از ماده ۳۵۵ صحیح نیست و نمی توان ماده مزبور را صرفا به مواردی منحصر دانست که مقدار مبیع در زمان عقد کاملا مجهول و مبهم است و بنابراین استنتاج اول شما صحیح نیست. ۲- ماده ۱۴۹ قابل تسری به اسناد عادی نیست ولی امکان محاسبه کم و زیاد بر اساس نرخ قرارداد ممکن است به استناد عرف صحیح باشد که در این صورت حکم اختصاص به افزایش و سند رسمی ندارد و شامل کلیه موارد اعم از رسمی یا عادی و اعم از افزایش و کاهش خواهد بود.

  15. سعید
    پاسخ

    باسلام-استاد عزیز-اینجانب دانش آموخته فقه مقارن وحقوق جزای اسلامی هستم آیا امکان شرکت در رشته حقوق جزا وجرمشناسی در مقطع دکتری برایم وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع دقیقی ندارم از سازمان سنجش سوال کنید.

  16. زهرا
    پاسخ

    سلام من میخواستم در مورد ارسال مقاله به مجلات سوال کنم: اینکه ایا شما مجله ای دارید که زود اکسپت بده. و اینکه ایا میشه به جای رفتن حضوری با میل مقاله رو فرستاد منظورم اینه که ایا ترتیب اثر میدن و ایا شما مجله ای رو سراغ دارید معرفی کنبد
    سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکثر مجلات باید مقاله را به صورت آنلاین ارسال کنید. این که زود پذیرش بدهند سراغ ندارم.

  17. جواد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت اقای دکتر
    ببخشید که این موضوع را اینجا مطرح میکنم.اگه بتونید مرا راهنمایی کنید ممنون میشم..
    بنده ترم اخر رشته حقوقم و چند روز دیگه ازمون ارشد دارم..با توجه به اینکه این ترم دروسم در دانشگاه زیاد بود و از طرفیم بخاطر مشکلاتی که داشتم مجبور بودم روزانه حدود۸ ساعت کار کنم بخاطر همین قضیه نتونستم خوب درس بخونم و امید چندانی به قبول شدن در ازمون ارشد ندارم… از طرفیم یکی از برنامه هام اینه که ازمون وکالت هم شرکت کنم..
    با شناختی که از خودم دارم مطمئنم با وجود مشکلات خانوادگی که دارم میتونم با توکل به خدا سال اینده در ازمون ارشد قبول شم…ولی بعضی از دوستام میگن که بهتره سال اینده برم خدمت و بعد از خدمت هم در ازمون وکالت شرکت کنم و هم در ازمون ارشد..
    حالا از شما صمیمانه درخواست دارم مرا یه راهنمایی بکنید:
    بنظر شما بنده سال اینده برم خدمت و یا برای ارشد برنامه ریزی کنم..
    با تشکر از راهنمایی شما..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا قبولی در این آزمونها به هم وابسته است. اگر در ارشد ضعیف هستی در وکالت هم احتمال قبولی شما کم است. به هر حال برای زندگیت تصمیم بگیر ولی ممکن است سربازی باعث شود که از درس دور شده و بعدا هم وکالت در جای مورد نظر قبول نشوی

  18. مجید
    پاسخ

    استاد گرامی ، سلام.
    آیا واژگان زبان انگلیسی که در وبلاگ خود قرار داده اید با توجه به دروس متون حقوقی برای دانشجویان رشته حقوق تجارت بین الملل از حیث اهمیت کاربری واژگان موصوف در منابع درسی بسیار مفید است یا خوب است یا معمولی است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صرفا برای استفاده است. تقسیم بندی اش را فکر نکرده ام.

  19. مجید
    پاسخ

    استاد گرامی ، سلام .
    لطفاً منابع درسی متون حقوقی به زبان انگلیسی که در رشته حقوق تجارت بین الملل برای دانشجویان دانشگاه تهران (مجازی پردیس قم ) تدریس میشود را معرفی نمایید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون این درس را اینجانب تدریس نمی کنم اطلاعی ندارم.

  20. عارف
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.کسی که ارشد حقوق نفت می خونه و بعد استخدام یکی از شرکت های نفتی می شه چقدر حقوق میگیره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان شرکتهای دولتی است حدود یک میلیون تا یک دو دویست و اگر خصوصی باشد شاید قدری بیشتر تا دو میلیون

  21. علیزاده
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز.
    لطفا بفرمایید برای جذب در هیئت علمی دکترای حقوق بین الملل بهتر است یا عمومی!
    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر کنم هیات علمی برای عمومی بیشتر از بین الملل مورد نیاز باشد.

  22. مهشید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    اگر مطابق آیین نامه بانک برای صدور ضمانت نامه امضای مدیر عامل و مدیر لازم باشد و تنها یک نفر از آنها امضا نموده باشد و ذینفع نیز هنگام صدور صحت ضمانت نامه را از بانک استعلام نموده و صحتش تایید شده باشد و لیکن موقع پرداخت مدیر بعدی بانک این ایرادات را مطرح نماید و حتی به اینکه مطابق مقررات بانک باید رهن داده می شده ولی انجام نشده است ایراد کند این ایرادات در مقابل ذینفع مسموع است؟
    اگر مطابق اساسنامه شرکت در صدور برات امضای مدیر عامل و مدیر لازم باشد و تنها یکی از آنها سند را امضا کند شرکت می تواند به استناد آن از پرداخت وجه سند در مقابل دارنده خودداری کند. بسیار سپاسگزارم از حوصله ای که به خرج می دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا قابل استماع است زیرا اسناد لازم الاجرای یک شرکت تابع مقررات خاصی است و عدم رعایت آن باعث می شود که ایراد وارد باشد. البته باید مقررات مزبور در اساسنامه یا در روزنامه رسمی مقرر شده باشد.

  23. میثاق
    پاسخ

    از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار داده اید ممنونم.
    اینجانب ترم آخر(پایان نامه) کارشناسی ارشد هستم و در حال آماده شدن برای امتحان دکتری.
    سوال من آن است که چطور میتوانم استاد دانشگاه شوم تا هم منبع درامد داشته باشم و هم فرصت کسب علم.
    لطفا طریقش را بفرمایید
    خدا نگاه دار شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا باید دکتری در یک دانشگاه معتبر قبول شوید و سپس برای بورسیه یا نهایتا بعد از فارغ التحصیلی برای جذب اقدام کنید. در دوره دکتری سعی کنید حداقل دو مقاله علمی پژوهشی چاپ کنید

  24. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام «نیاز به اعتقاد معقول در رضایت همچنین حقوق را از ایده های لیبرالی در مورد مجازات کردن صرفا بر اساس آنچه واقعا خود متهم اندیشیده یا مشاهده کرده، دور می کند.»

  25. محبوب
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی.
    جناب دکتر ، من تعریف شما رو خیلی شنیدم و همین بزرگ منشی شما باعث شد که به خودم جسارت بدم و بیام اینجا و ازتون کمک و راهنمایی بگیرم.
    بنده فوق لیسانس فقه و حقوق اسلامی هستم که کارشناسی ام رو با معدل ۱۷ از دانشگاه مطهری و فوق لیسانسم رو با معدل ۱۸/۹۶ از پژوهشکده امام خمینی گرفتم . پایان نامه ام رو با موضوع ” مسئولیت مدنی در فضای مجازی با رویکردی بر نظر امام خمینی(ره) ” با نمره ۱۹ دفاع کردم .
    در حال مقاله کردن پایان نامه ام و نوشتن یک مقاله میدانی بر روی چت روم های فضای مجازی هستم ، منتها نمیدونم چجوری و در کجا میتونم به چاپ برسونمشون!
    سوال اصلی من اینجاست که میخوام برای گرفتن دکترا به خارج از کشور برم ولی واقعا نمیدونم چجوری و حتی به کدوم کشور که با کمترین هزینه بتونم از یک دانشگاه معتبر دکترام رو بگیرم و اینکه آیا با رشته فقه و حقوق شانسی برای گرفتن پذیرش در رشته های حقوقی دانشگاههای خارج دارم یا نه!
    زبان ام هم خیلی قوی نیست ولی قصد دارم طی سال جاری خودم رو برای گرفتن تافل و آیلتس آماده کنم.
    خواهش میکنم راهنمایی ام کنید که :
    ۱- روند گرفتن پذیرش از دانشگاههای خارجی چگونه است؟
    ۲- آیا با رشته فقه و حقوق امکان گرفتن پذیرش در رشته حقوق هست؟
    ۳- کدوم دانشگاه معتبر خارج هست که یا بدون هزینه یا با کمترین هزینه بشه توش تحصیل کرد و میزان هزینه اش چقدره؟
    ۴- مقاله ام رو تو چه مجله ای میتونم به راحتی به چاپ برسونم؟
    ۵- دو تا مقاله برای گرفتن پذیرش کافیه یا کمه؟
    ۶- بنده مدرس زبان عربی هستم به مدت ۳ سال ، آیا این مورد هم در ارتقاء رزومه تأثیر گذار هست یا نه؟
    ۷- کلاسهای آزمون وکالت رو هم امسال گذروندم که قصد دارم سال آینده شرکت کنم، آیا شرکت در این کلاسها هم میتونه در رزومه برای پذیرش از دانشگاههای خارج کمکی بکنه؟!

    ببخشید سوالام خیلی زیاد بود و خسته تون کردم
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای گرفتن پذیرش باید مدارک لیسانس و فوق لیسانس را ترجمه کنید و نمره بین المللی زبان داشته باشید. روزمه خوب هم کمک می کند ولی ضروری نیست. به فقه و حقوق هم پذیرش می دهند. دانشگاه های کشورهای در حال توسعه ارزان ولی کیفیت پایین دارند.

  26. حمید
    پاسخ

    سلام استاد.
    بنده دانشجوی ترم۷ حقوق هستم و علاقه زیادی به کار دولتی و سیاسی دارم به نظر حضرت عالی برای این منظور گرایش حقوق عمومی بهتر است یا بین الملل؟
    آیا پروانه وکالت تاثیری در هدف مذکور خواهد داشت؟
    سپاس از لطف شما…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچکدام. باید ابتدا یک شغل دولتی بدست آورید. بعد فوق لیسانس. وکالت هم با کارمندی جمع نمی شود.

  27. دانشجو
    پاسخ

    سلام و ارادت خدمت استاد عزیز
    جناب استاد ترجمه “اتاق پایاپای” در بورس به انگلیسی به چه معنی است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      clearing house in exchange market

  28. فاطمه
    پاسخ

    با سلام . خسته نباشید خدمت استاد عزیز با عرض شرمندگی من یه مدتیه میخام یه موافقت نامه بین المللی داوری برای یکی از درسام یعنی داوری بین المللی بنویسم اما نمیدونم باید چیکار کنم وچطور بنویسم نمونه فرمی هم نتونستم پیدا کنم اگه امکانش هست راهنماییم کنین وقت محدودی هم دارم…خیلی ممنون میشم ازتون…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در گوگول یک نمونه انگلیسی را دانلود کن

  29. حسین
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی.
    آیا کسی که یک مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه آزاد گذرانده است می تواند عضو هیت علمی دانشگاه های دولتی شود یا خیر؟
    ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع خاصی وجود ندارد ولی ممکن است در شرایط مساوی ترجیح با کسانی قرار گیرد که هر سه مقطع را در دانشگاه دولتی بوده اند. به خصوص در مراحل بالاتر.

  30. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    استاد بعضا در تقریرات اساتید در مورد حقوق نفت و گاز تاکید شده که هزینه های عملیاتی رو مقدم بر هزینه های سرمایه ای می دونن و این در حالی که در مقاله حضرتعالی هزینه های سرمایه ای مقدم بر هر نوع هزینه دونسته شده در حوزه هزینه های قراردادهای بیع متقابل
    لطفا یکم توضیح بدید
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هزینه های عملیاتی هزینه های جاری است. طبیعتا تا هزینه جاری انجام نشود امکان تولید و بازپرداخت فراهم نمی شود. بنابراین اول باید هزینه عملیاتی را انجام داد و سپس اگر درآمد بیشتری بود صرف بازپرداخت هزینه های دیگر کرد.

  31. فاطمه سوری
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی باتوجه به رشته های متنوع حقوقی در ارشد ودکتری علاوه بر علایق شخصی هر فرد حضور بانوان درکدام یک از رشته های حقوقی سودمند است ازلحاظ روحی و توان عملی دران رشته باتوجه به نیاز علمی جامعه ونظر جناب عالی در خصوص شرکت خانم ها در رشته حقوق نفت و گاز ایا صرف وقت و هزینه ارزش دارد اینده دار هست باتوجه به اینکه یک خانم وارد این رشته می شود.با تشکر فاطمه سوری از کرج

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هیچ کدام از رشته های حقوقی جنسیتی نیست و فرقی بین زن و مرد وجود ندارد. کارآمدی بسیاری از خانمها در ادارات حقوقی شرکتهای نفتی از آقایان بهتر است.

  32. علی
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار.براتحصیل توانگلیس یا امریکا فرمودین که چهل هزار دلار درسال نیازه ولی خب من ازیه خانواده فقیرم واز این پولا ندارم فرمدین اگه پول نداشته باشم به سختی میتونم بورس از اون دانشگاه بگیرم لطفاشرایطش رو بفرماییدتا ازالان تلاش کنم بتونم تا۳سال دیگه شرایطش روفراهم کنم.من یه پشتکار فوق العاده دارم پس لطفاشرایطش هرچی هست روبفرماییدچون میتونم از پسش بربیام.جناب استادمدرک زبان که فرمودین نیازه باید چه مدرکی باشه؟؟؟واقعاسپاسگزارم.بزرگواری شما روهیچ وقت فراموش نمیکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای این که تقاضای شما چه برای بورسیه چه برای پذیرش بررسی شود باید رزومه، مدارک دانشگاهی و نمره زبان بین المللی داشته باشید. شرایط بورسیه هر دانشگاهی متفاوت است باید مراجعه به تک تک دانشگاه های مورد نظر نمایید.

  33. م. شمسی
    پاسخ

    سلام. ایا مدرک ایتلس دارای تاریخ اعتبار است؟ اگه هست به چه صورت است؟ مدرک تولیمو چطور ؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدرک ایلتس دو سال اعتبار دارد.

  34. محمدرضا
    پاسخ

    با سلام و ادب
    استاد گرانقدر موضوعی در زمینه ی حقوق بین الملل نفت و گاز می خواهم. به طوری که بشه ازش چندتا مقاله ی داخلی و خارجی استنتاج نمود/ لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع آماده در دست ندارم. با خواند کتب و مقالات و مشورت با اساتید خود به آن برسید

  35. عربی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد ارجمند؛بنده هم در آزمون کاراموزی وکالت با رتبه خوب قبول شدم و در دستگاه دولتی به عنوان کارشناس حقوقی قبول شدم مردد هستم که کدام را انتخاب کنم؟ ایا وکالت را به کار دولتی ترجیح دهم؟ ضمن اینکه مدرک فوق لیسانس دارم. بنده به حقوق خصوصی علاقه بسیاری دارم و حتی از دیدن و ورق زدن کتب حقوقی لذت می برم. با توجه به اینکه اصولا در دستگاههای دولتی خیلی حقوق و دروس حقوقی کاربردی ندارد. شغل وکالت استرس زیادی داره. استاد بنده به حلال و حرام اهمیت میدهم و دوست ندارم حق کسی ضایع بشه؟ شما چه توصیه ای به بنده می کنید؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دنیای کارمندی دنیای بی دردسرتری است و شما درآمد کمی دارید و یک آب باریکه است که همیشه دارید ولی وکالت سختی ها و نگرانیهای خودش را دارد. شاید با روحیه شما همان کارمندی بهتر باشد. حالا اگر ناراضی بودید بعدا امتحان وکالت بدهید و از کارمندی استعفا کنید.

  36. ازیتا ملاحی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد عزیز
    استاد اگر میشود من را راهنمایی فرمایید راجع به ADR
    (Amichable dispute resolution) کار تحقیقی دارم اینکه بفرمایید چه منبع و یا مرجعی را برای یادگیری این مطلب توصیه میفرمایید با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب در مورد ADR صحبت شده است می توانید مراجعه کنید که در اینجا A مخفف Alternative است ولی اگر Amicable dispute resolution باشد این همان روش سازش یا میانجیگری است که به مقالات اینجانب نیز می توانید مراجعه کنید.

  37. زهرا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی ، آیا کسی که لیسانس یک رشته را گرفت می تواند دوباره رشته تربیت معلم بخواند؟ محدودیتی ندارد ؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته تربیت معلم را نمی دانم چی است. دو بار مجانی تحصیل کردن محدودیت دارد.

  38. عارف متحدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من دانشجوی سال سوم کارشناسی حقوقم. برای ادامه تحصیل تصمیم گرفتم حقوق نفت را انتخاب کنم.انگیزه من برای انتخاب این رشته علاوه بر جدید بودنش بیشتر به خاطر جنبه مالی و آینده شغلیش هست. وبعد ازاطمینان از شغل می خواهم به دنبال علاقه خودم(حقوق عمومی یا زیر شاخه های آن )بروم. آیا این راه درستی هست. لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه این ایده را نمی پسندم. همان چیزی را دنبال کن که به آن علاقه دارید. البته علاقه شما ممکن است احساسی باشد و بعدا بفهمید که تحت تاثیر یک استاد یا یک بحث به یک گرایش علاقه مند شده اید در حالی که آن رشته آن کشش را نداشته است.

  39. سارا
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی
    من دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه خوارزمی تهران هستم میخواستم بدانم آیا امکان اینکه شما را به عنوان استاد راهنما یا مشاور خود در پایان نامه ام انتخاب کنم وجود دارد؟ و اگر این امکان هست آیا شما میپذیرید یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، متاسفانه وقت هایم اجازه نمی دهد که در جاهای گوناگون پایان نامه اخذ کنم.

  40. عباسي
    پاسخ

    با سلام

    به علت آماده نبودن سند، فروشنده در دفترخانه حاضر نشده و خریدار گواهی عدم حضور دریافت کرده است.
    پس از ۵ ماه فروشنده ادعا میکند که سند حاضر بوده ولی حاضر به پرداخت وجه التزام مقرر در مبایعه نامه نیست.
    چون خریدار درخواست تهاتر وجه التزام از مبلغ باقیمانده ثمن معامله را دارد ، فروشنده ادعا میکند که در صورت حاضر نشدن خریدار در دفترخانه و پرداخت کلیه ثمن باقیمانده، می تواند با ارسال دادخواست ادعای خسارت و حتی وجه التزام کند ؟

    آیا در این مورد فروشنده می تواند با وجود ۵ ماه تاخیر و گواهی عدم حضورش در دفترخانه ، اکنون وجه التزام پرداخت نکند و اقامه دعوی نماید ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حرف و ادعا زیاد است. وقتی دعاویی در دادگاه طرح شود، مدعی باید مورد ادعای خود را ثابت کند. اگر شما می گویید حاضر نشده است شما باید دلیل ارائه کنید اگر وی می گوید که حاضر شده او باید دلیل ارائه کند.

  41. لیلا زیب ارزانی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید و با تشکر فراوان برای راهنماییهای بسیار خوبتان
    بنده ملکی را فروخته ام که خریدار آن حاضر به پرداخت الباقی ثمن نمیباشد و در مبایعه نامه روزانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ضرر و زیان نوشته ایم و بنده میخواهم از ایشان شکایت نمایم حال آیا بنده علاوه بر ضرر و زیانی که در مبایعه نامه نوشته شده است آیا میتوانم تورم پول را نیز ایشان مطالبه و در دادخواست به آن اشاره نمایم چون زمان رسیدگی به شکایات در دادگاه ها بسیار طولانی است و تورم نیز در جامعه بسیار بالا است که منجر به کاهش ارزش پول می گردد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تنها یکی را می توانید مطالبه کنید که در اینجا چون توافق کرده اید همان رقم مورد توافق ۵۰۰ هزار تومان است.

  42. ناصر
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد عزیز
    لطفا در خصوص تاثیر قراردادهای بیع متقابل در جذب سرمایه گذاری های خارجی در صنعت نفت کتاب یا منابعی مورد نظرتان هست فارسی وخارجی معرفی بفرمایید
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه هایی در این زمینه نوشته شده است. برای اطلاع از قراردادهای نفتی که در سالهای اخیر به روش بیع متقابل نوشته شده است مراجعه کنید به نشریه مشعل.

  43. طها
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی من لیسانس مدیریت دارم از آنجایی که علاقه زیادی به رشته حقوق دارم آیا من میتونم فوق لیسانسما حقوق خصوصی بخونم با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، بله می توانید فوق حقوق بخوانید ولی وکالت و قضاوت و سایر شغلهای حقوقی عمدتا مستلزم داشتن لیسانس حقوق است.

  44. محمد مهدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.خسته نباشید.
    چنانچه شرکت خارجی که دارای شهرت و برند تجاری است در مقابل شرکت ایرانی تعهد به احداث XXنماید و شرکت خارجی از تعهد خود سر باززند، آیا این تعهد یک تعهد مقید به مباشرت محسوب می شود؟یا امکان اجرای آن توسط ثالث نیز وجود دارد؟ ممنون از زحمات شماو وقتی که برای دانشجویان می گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به موضوع بستگی دارد ولی در اکثر فعالیتهای تجاری قید مباشرت نیست و طبیعتا شما کاری با همان کیفیت می خواهید که ممکن است ده ها شرکت بتوانند آن خدمات را با همان کیفیت و البته با برند متفاوت ارائه کنند.

  45. هانیه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.من کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد شرکت کردم،ترم بهمن.چطور میتونم دانشگامو عوض کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییر دانشگاه تابع شرایط خودش است که باید از دانشگاه خودتان سوال کنید.

  46. عرفان نصیری
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر شیروی
    احتراما پرسش خود را برای بار دوم بعرض میرسانم مرحله اول متاسفانه ثبت نگردیده است. مبلغ ۱۵۰ میلیون را به فردی برای انجام کار تجاری قرض دادم که در ازای تضمین پدر بزرگ ایشان ملکی مسکونی خود را با مبایع نامه و کد رهگیری ووکالتنامه بلاعزل به بنده واگذار نمود .پس از مدت مقرر پول برگردانده نشد و بنده با وکالتنامه ملک را بنام خودم انتقال دادم( بدون حضور مالک قبلی) . اکنون برای تخلیه پدر بزرگ ادعا دارد من نفروختم و یا ادعاهای بی اساس. اظهار نامه ارسال کردم که باید تخلیه کند ولی پاسخی نیامد. سئوال ایا پدر بزرگ میتواند ادعایی در محکمه داشته باشد که از این کار سر باز بزند؟ در تنظیم درخواست آیا این را ذکر کنم که این ملک وثیغه بوده است یا خیر؟ از تحملتان بسیار سپاسگذارم و التماس دعا.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبلا پاسخ داده شده است مراجعه کنید به همان بخشی که سوال خود را مطرح کرده اید.

  47. امید
    پاسخ

    از این که به سوالات با حوصله و دقت پاسخ می دهید بسیار سپاسگزارم.
    در سال ۱۳۹۱ از سازنده در یک قرارداد مشارکتی اقدام به پیش خرید یک واحد آپارتمان از سازنده کردم و تمام تعهدات طبق مبایعه نامه رسمی تا زمان تحویل انجام شد. هنگام تحویل آپارتمان (خرداد۹۲) مشخص شد که بنیاد شهید معارض سند ملک شده است و مالک زمین با اعلام عدم اطلاع از موضوع اقدام به دعوی حقوقی علیه بنیاد شهید و فروشنده ملک نموده است و بنیاد شهید هم اقدامات حقوقی لازم را در دست اقدام دارد. (بنیاد شهید ملک را قیمت گذاری کرده و به مالک اطلاع داده که می تواند ملک را به قیمت کارشناسی بخرد و سند را آزاد سازد ولی مالک به دنبال کش دار کردن جریان و شکایت و … است. لازم به ذکر است که مالک زمین ۶ واحد از ۸ واحد را صاحب است و من از سازنده آپارتمان خریداری کرده ام). با توجه به این که در مبایعه نامه تاریخ انتقال سند و مبلغ جریمه تاخیر در انتقال سند قید شده است و مالک زمین می گوید شاید این دعوی ۱۰ سال هم طول بکشد و سازنده هم می گوید که به من مربوط نیست و من کارم را انجام داده ام.. در صورتی که طبق مبایعه نامه تعهد سند توسط سازنده و مالک داده شد است.
    ۱- آیا میتوانم با توجه به دعوی بنیاد شهید و دارای معارض بودن سند ملک جهت الزام به تعهد سند اقدام نمایم. (مالک در مبایعه نامه متعهد به انتقال سند در زمان معین در دفتر خانه شده است)
    ۲- آیا می توانم خسارت تاخیر را طبق مبایعه نامه از سازنده که طرف قرارداد با من است و مالک که مبایعه نامه را امضا و انتقال سند قطعی را تعهد کرده است دریافت کنم .
    به نظرتان بهترین راه در این زمان چیست؟ لازم به ذکر است که من آپارتمان را از سازنده تحویل گرفته و در آن ساکن می باشم. و مشکل سند باقی مانده است. ( طبق مبایعه نامه رسمی تاریخ سند ۳۰ دی ماه ۹۲ و مبلغ باقی مانده جهت سند ۲۰ میلیون و جریمه تاخیر سند هر روز ۵۰ هزار تومان است )
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما تنها می توانید علیه سازننده طرح دعوی کنید و مالک در اینجا بیشتر جنبه شاهد دارد و نمی توان علیه وی طرح دعوی کرد. خسارت قراردادی نیز اصولا قابل مطالبه است.

  48. مهدی
    پاسخ

    سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر
    اگر کسی در قرارداد عادی قبول نماید که ملک خود را در سال آینده به قیمتی معادل نرخ امروز بفروشد و هیچ گونه ثمنی دریافت نکند با توجه به اینکه عقد بیع با ایجاب و قبول محقق میگردد ایا صرف پذیرش فروشنده به چنین معامله ای که میتوان انرا قبول تلقی نمود عقد بیع را محقق مینماید یا تعهد به وقوع عقد بیع در اینده است و چنین تعهدی بیع است و اثار بیع را دارد یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است این بیع موجل باشد اگر مبیع و ثمن از هر جهت روشن باشد. و ممکن است تعهد به فروش باشد اگر ابهامی یا مشکلی فعلا در تعیین مبیع و ثمن وجود نداشته باشد.

  49. ثنا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    در مورد استملاک اموال غیرمنقول توسط سرمایه گذاران خارجی نمی تونم ماده هارو جمع کنم.از یک طرف آیین نامه ۱۳۲۸ و همچنین خود قانون سرمایه گذاری خارجی سرمایه گذاران را از استملاک منع میکنه، از طرف دیگر در ماده ۳۴ آیین نامه اجازه تملک میده. اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرکتهایی که توسط خارجیان در ایران ثبت می شوند ایرانی محسوب شده و بنابراین می توانند برای نیازهای خود استملاک کنند و آن شرکتها خارجی نیستند که مشمول محدودیت استملاک خارجیان شوند.

  50. شیرین
    پاسخ

    با سلام و تقدیم احترام
    آقای دکتر آیا ایرداتی از قبیل جعلی بودن امضای مدیر بانک و عدم رعایت مقررات و آیین نامه های داخلی بانک برای صدور ضمانت نامه بانکی در مقابل ذینفع قابل استماع است؟ مستند آن چیست؟ ممنون و سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی ضمانت نامه جعلی باشد، چرا بانک باید به آن متعهد باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *