سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. حسین
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام خدمت استاد.
    جسارتاً می خاستم علت تاخیر فراوان در ارزیابی ابتدایی حضرتعالی در مورد مقاله های ارسالی به فصلنامه حقوق خصوصی و حقوق اسلامی رو از حضرتعالی بپرسم.
    بطور مثال بنده یه مقاله رو امسال به فصلنامه حقوق خصوصی فرستادم و بعد از ۲ ماه ارزیابی ابتدایی سردبیر بالاخره به داوری فرستاده شد.(نیز در موردی دیگه، نتیجه ارزیابی ابتدایی مقاله ارسالی بنده به فصلنامه حقوق اسلامی ۵ ماه طول کشید).
    از شما استاد گرامی و دلسوز خواهشمدم تر تیب لازم رو برای تسریع در فرآیند ارزیابی مقاله های ارسالی به این دو فصلنامه رو اتخاذ کنید. چون واقعاً دانشجو برای نوشتن مقاله زحمت می کشه. خصوصاً الان که اهمیت مقاله در مصاحبه دکترا خیلی زیاد شده.
    با تشکر و تقدیم مجدد مراتب احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نبود امکانات مالی، عدم اختصاص کارشناس مجله و تعداد زیاد مقالات وارده که اکثرا در داوری رد می شود زیرا بیشتر کار دانشجویی و تحقیقات کلاسی است. حتی مقالات داوری شده و تأیید شده نیز از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

  2. مرجان
    پاسخ

    سلام استادیک سوال داشتم درمورددرس متون فقه۱ اینکه ایاهب معوض داریم یانه میشه برام یه توضیح راحت ارائه بدین اخه استادمتون فقه این سوالوکردومن جواب رونمیدونستم ممنون میشم توضیح بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هبه معوض به این معنا که در هبه شرط عوض شود که این را به شما هدیه می دهم مشروط به این که شما هم آن را به من هدیه بدهید به هبه معوض معروف است و قابل رجوع توسط واهب نیست.

  3. امیدرضا
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار

    من هم اکنون دانشجوی دکتری حقوق خصوصی در دانشگاه علوم رضوی هستم فوق لیسانسم حقوق خصوصی از دانشگاه فردوسی دارم و لیسانسم فقه و مبانی حقوق از پیام نورم
    استاد خیلی ذهنم رو این دو سوال درگیر کرده
    ۱:با اینکه لیسانسم فقه و مبانی حقوق است آیا این یک ایراد بزرگ برای هیات علمی شدنم است یا خیلی اهمیت ندارد؟ از لحاظ ارتباطم که مرتبطند
    ۲:با اعنایت به اینکه فوف و دکتری رو در دو دانشگاه گروه الفی (از حیث قوه قضاییه) خوندم و لیسانسم پیام نور است با جبران رزومه خوب میتوان لیسانسم رو تحت الشعاع قرار بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- ممکن است برای برخی از دانشگاه ها نداشتن لیسانس حقوق و پیام نور مهم باشد ولی در دانشگاه هایی که صبغه فقهی دارند ممکن است خیلی سخت نگیرند

  4. امیرحامدین
    پاسخ

    باسلام و عرض احترام
    خواهشمند است در خصوص تفاوت عقود بی نام و شرط ابتدایی راهنمایی بفرمایید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تعهداتی که در حدود عقود معین نیست بر اساس فقه باید به صورت شرط ضمن عقد معین دیگری انجام گیرد تا لازم الاجرا گردد والا اگر در ضمن عقد معین دیگری نباشد و مستقلا تعقد شود به عنوان یک شرط ابتدایی تلقی می گردد و لازم الاجرا نیست.

  5. مهدی زاده
    پاسخ

    با سلام
    اگر کتاب یا مقاله ای راجع به ” ضمانتهای تجاری اصول و قواعد کلی و ویژگی های آن” معرفی بفرمایید ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به رساله دکتری در تربیت مدرس مراجعه کنید. همچنین به مقالات دکتر شهبازی نیا مراجعه کنید.

  6. نگار
    پاسخ

    سلام . معدل برای فاند گرفتن چقدر تاثیر داره؟ من شنیدم معدل کارشناسی و ارشد جمع میشه تقسیم بر دو / فردی که جمع معدلش ۱۴ بشه می تونه فاند بگیره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موثر است ولی این که چطور محاسبه کنند را نمی دانم. بنظرم معدل شما قدری برای این کار کم است.

  7. عماد
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت دکتر شیروی
    اینجانب سرپرست یک بخش از یک پروژه ساختمانی هستم،متاسفانه در طی این پروژه حادثه ای رخ داد که در آن روز پروژه فاقد بیمه بود و کارگری دچار صانحه شد.
    حال با توجه به شکایت مصدوم درصد مقصران زیر نظر بازرس کار : مهندس کار ۵۰٪ و مصدوم(شاکی) ۲۵٪ و بنده که سرپرست کارگران بودم ۲۵٪ تعلق گرفته.
    دادیار دادگاه به عنوان وثیقه از مهندس(۵۰٪) ۳۰میلیون پول نقد یا سند ملکی درخواست کرده، به نظر شما با توجه به درصد کمتر بنده برای وثیقه راهی دیگر به جز سند یا پول نقد وجود خواهد داشت مانند: سفته یا جواز کسب و هر آنچه که شما اطلاع خواهی داشت..
    از شما خواهشمندم با توجه به احضاریه بنده توسط دادگاه مرا راهنمایی بفرمایید که چه مدرکی به من میتواند کمک کند به جز سند.
    با تشکر و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این به نظر دادگاه بستگی دارد که قبول کند.

  8. سهیل
    پاسخ

    با عرض سلام مغازه ای به ابعاد ۵ضربدر۱۲ را قولنامه ای خریداری کرده ام اما بعد از مدتی که سندها اماده شد متراژ سند به ۴۴ متر تقلیل پیدا کرده .تکلیف ۱۶ متر کمبود مغازه را چگونه باید حل کرد.

    با ارزوی سلامتی شماجوانمردی……….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبق قانون مدنی می توانید فسخ کنید.

  9. daneshju
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    بنده دانشجوی کارشناسی حقوق هستم و قصد دارم مقاله ای در زمینه ی حقوق تجارت بین الملل بنویسم و برای پیدا کردن موضوع تلاش کردم منتها از آن جایی که در مقطع کارشناسی دروس مرتبط با این گرایش را نداریم، اشنایی چندانی با این گرایش ندارم و اخیرا کتاب حقوق تجارت بین الملل شما را هم خریده ام و مشغول مطالعه ی آن هستم ، ممنون میشم اگر حوزه یا موضوعی را که کمتر در آن کار شده در این زمینه به من معرفی کنید .
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقاله باید با توجه به پژوهشهای قبلی نوشته شود. بهتر است ابتدا اطلاعات کافی در این زمینه را پیدا کنید و بعد سراغ مقاله بروید.

  10. ناصررنجبر
    پاسخ

    با سلام
    بنده در دادگاهی حکم قطعی بر تحویل اپارتمان نیمه کاره ( ۷۰ درصد )طبق قرارداد سال ۸۶ ( با سه سال تاخیر در پروژه )گرفته ام و در مرحله اجرای حکم توسط دادگاه قراردارم و طرف مقابل قبلا دادخواست فسخ قرارداد ( بعلت شرایط مندرج در قرارداد) نموده بود که بصورت ماهوی دادخواست ایشان بصورت قطعی ( بدون اعتراض )رد شده بود( چکهای مندرج در قرارداد همگی در بانک وصول شده فقط یکی از انها طبق توافق شفاهی پس از برگشت از ایشان تحویل گرفته و بنده به بانک برده و اعلام وصول نموده ام و نامبرده طلب را به زمان تحویل بعلت تاخیر پروژه موکول نموده بود ) . دوباره با ارسال اظهارنامه و ادعای بدهی ناچیز بنده به ایشان دادخواست تایید فسخ دوباره از دادگاه کرده است . سوال بنده اینست که ایا دادگاه پس از رد فسخ ماهوی دوباره وارد موضوع خواهد شد و تایید فسخ خواهد نمود یا پرونده مختومه شده است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع دیگر مجددا قابل بررسی نیست و پرونده مختومه است.

  11. حامد صبوری
    پاسخ

    با سلام
    جناب آقای دکتر در خصوص هزینه های مطرح شده در اینکوترمز، آیا فروشنده با توجه به ماده یک بنده های الف وب اصطلاحات میتواند در صورتی که خریدار قیمت کالا را پرداخت ولی هزینه ها را پرداخت ننماید از تحویل کالا خودداری نماید؟ یا حتما باید در قرار داد جداگانه ای به آن تصریح شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینکوترمز به این مسایل ربطی ندارد.

  12. عاشق استاد
    پاسخ

    سلام استاد.
    قراردادی مبنی بر مشارکت در ساخت بین مالک و پیمانکار منعقد می شود و توافق بدین گونه بوده است که پیمانکار ۷ واحد آپارتمان احداث کند که ۴ واحد برای مالک زمین باشد و ۳ واحد به پیمانکار تعلق بگیرد و یک عقد وکالتی نیز منعقد میشود که در آن مالک در خصوص ۳ دانگ ملک مورد بحث به پیمانکار وکالت میدهد که بتواند نسبت به واحدهای متعلق به خود هر نوع معامله ای انجام دهد.پیمانکار یک واحد از واحد های متعلق به خود را به موجب مبایعه نامه به پسر مالک میفروشد بعداز گذشت مدتی پیمانکار و مالک باهم اختلاف نظر پیدا میکنند و مالک در دفترخانه حاضر شده و این یک واحد آپارتمان را که پسرش از پیمانکار خریداری کرده بود را به نام پسر خود میزند بدون اینکه پیمانکار اطلاع داشته باشد.
    حال پیمانکار چه اقدامی اعم از کیفری و حقوقی میتواند علیه مالک انجام دهد؟
    اگر لطف کنید و پاسخ دهید ممنون میشم.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب انتقال ممکن است از سهم خود مالک باشد. خیلی اقدام خاصی بنظرم نمی رسد.

  13. مهران
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگوار
    بنده دانشجو حقوق هستم ولی متاسفانه سال ۸۸بجرم زنا غیر محسن محکوم شده ام.
    ۱‏_میتونم وکیل شوم
    ۲‏_ادامه تحصیل بدم تا دکترا ارزش داره یا نمیتونم کار مناسب پیدا کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- گواهی عدم سوء پیشینه می خواهد . دکتری هم فرصت بیشتری برای شما فراهم می کند ولی حتمی نیست.

  14. پرویز
    پاسخ

    سلام و خدا قوت استاد
    استاد چندتا سوال
    ۱ آیا فعالیت پایین دستی نفت و گاز در انحصار دولت و مشول صدر اصل ۴۴ است؟
    ۲ مقرراتی خاصی در خصوص سرمایه گذری خارحی در حوزه پایین دستی وجود دارد؟
    ۳قانونگذاری در رابطه با فعالیت های پایین دستی با محدودیت روبرو است یا نه؟
    و نهایتا اگر منابعی برای مطالعه در این خصوص وجود داره لطفا معرفی کنید
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیر در انحصار دولت نیست. ۲- خیر با سایر فعالیتها فرقی ندارد. ۳- به قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ مراجعه کنید. پایین دستی مشمول گروه دوم است.

  15. حامد
    پاسخ

    سلام /زمینی داشتیم که یک نفر با کلک قولنامه بدون ثبت در محضر خریداری کرده الان که ۲۸ ساعت می گذره ما پشیمان شده ایم ایا می توان قرارداد را فسخ کرد در ضمن پول هم هنوز نداده/

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر نمی شود.

  16. شهاب
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز و ارجمند در ماده ۵۴۸قانون مدنی امده حصه هر یک از مالک ومضارب در منافع باید جز مشاع از کل از قبیل ربع یا ثلث وغیره باشد اکنون با قراداد مضاربه ای روبرو شدم که در ان قید شده مضارب اول هر برج باید یک میلون تومان بابت سود به مالک بپردازد ۱- ایا این عبارت در عقد مضاربه صحیح هست و با ماده ۵۴۸ که به نحوه تقسیم سود مقنن اشاره کرده منافات ندارد ؟ ۲-با فرض صحیح بودن این عبارت ایا مضارب ملتزم هست ماهی یک میلون تومان را تحت هر شرایطی بپردازد یا می تواند دفاع کند که سودی نکرده و نپردازد ؟ استاد نظر شما برایم خیلی اهمیت دارد وبه نوعی می خواهم حکم دهم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این که جزء مشاع باید باشد این مسلم است ولی این امر نیز قبول شده است که مضارب می تواند متعهد گردد که از حصه مشاع هر ماه یک میلیون تومان به مالک بابت سود بدهد و حتی اگر سود هم کفایت نکند پرداخت آن به ذمه و تعهد وی باشد.

  17. عاش استاد
    پاسخ

    با عرض سلام وادب خدمت استاد بی بدیل حقوق تجارت بین الملل
    استاد آیا مقاله ای انگلیسی در خصوص پیش فروش ساختمان سراغ دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به رساله دکتری در این زمینه در علوم تحقیقات مراجعه کنید. در بخش پایان نامه های این سایت مشخصات آن آمده است.

  18. علی محمدی
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار در قرارداد ی که بین دو ایرانی در ایران راجع به فروش دستگاه منعقد شده این عبارت امده :(درصورت بروز اختلاف بین طرفین که ناشی از تفسیر یا اجرای این قراردا د باشد موضوع به داوری ارجاع میشود )حال دو سوال داشتم ۱- اگر طرفین تراضی نداشته باشند داور واحد باید تعیین شود یا بیشتر ۲-با عبارتی که ذکر شد ایا هرگونه اختلاف طرفین که منشا ان قرارد اد اشاره شده هست مشمول داوری هست ؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به قانون حاکم بر فرآیند داوری بستگی دارد. اگر آن قانون ایران باشد سه داور رسیدگی می کند و نحوه انتخاب آن در قانون داوری تجاری بین المللی ذکر شده و شما می توانید به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید.

  19. اهوازى
    پاسخ

    باسلام وتحیت محضر استاد ارجمند جناب دکتر شیروى
    استاد، بنده ترم ٧ رشته حقوق دانشگاه ازاد هستم وتاکنون هیچگونه مقاله اى
    ارائه نکردم واز جهتى خیلى خیلى علاقه دارم که براى ادامه تحصیل
    به خارج بروم خداروشکر وضعیت مالى خوبى دارم به نظر جنابعالى
    با این شرایط میتوانم از کانادا یا استرالیا ویا اروپا پذیرش بگیرم
    ضمنا معدل کل ۱۵/ ۷۰ هست
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالا برای فوق بتوانید پذیرش بگیرد ولی نمره زبان خلیی مهم است.

  20. حامد داورپناه
    پاسخ

    باسلام واحترم خدمت استاد محترم ایا کلاسی درخصوص متون حقوقی پیشرفته بخصوص درزمینه حقوق تجارت درتهران هست درصورت مثبت بودن جواب ادرس وتلفن ان را لطف کنید بدین توضیح که برای ادامه تحصیل در دانشکده حقوق خارج از کشور مشکلی درخصوص زبان تخصصی نداشته باشیم باتشکراز لطف حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یکسری کلاس در مورد مکاتبات بازرگانی در وزارت بازرگانی برقرار می شود ولی در مورد کیفیت آن اطلاعی ندارم.

  21. حامد داورپناه
    پاسخ

    باسلام وادب خدمت استاد محترم میخواستم نطرتونودرمورد کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دردانشکده حقوق لیدن هلندضمنا بفرمایید دانشکده حقوق لوندبهتره یادانشکده حقوق لیدن برای تجارت بین الملل باتشکر موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های هلند خوب هستند ببنید که کدام می توانید با شرایط بهتر پذیرش بگیرید.

  22. رها
    پاسخ

    ضمن عرض سلام خدمت شما.
    من دانشجوی ترم۴ میکروبیولوژی هستم و برای ارشد تمایل دارم در رشته ی ایمونولوژی یا هماتولوژی شرکت کنم.خواستم بپرسم از چه ترمی شروع به مطالعه کنم و به طور میانگین چند ساعت باکیفیت مطالعه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مورد این رشته اطلاعی ندارم ولی مطالعات شما نباید کمتر از ده ساعت در روز باشد

  23. عباس
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید.استاد گرامی،یک نفر قطعه زمین خود را در مقابل مبلغی به دیگری می فروشد ولی خریدار در مقابل قسمتی از ثمن معامله یکباب مغازه خود را به فروشنده انتقال می دهد بدون ذکر اینکه وی صاحب سرقفلی مغازه می باشد و نه عین آن.پس از چندی مشخص می شود خریدار مذکور در آن مغازه به شرح مذکور ید استیجاری داشته و صرفا مالک سرقفلی بوده و نه عین.حال فروشنده قطعه زمین در این خصوص می تواند معامله را با استناد به یک یا چند خیار از جمله خیار تدلیس،تبعض صفقه یا تخلف وصف و یا عیب ثمن فسخ نماید یا نه.با سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر احراز شود که خریدار بنا بوده است عین و سرقفلی هر دو را منتقل کند در این صورت بله این امکان وجود دارد ولی احراز آن ممکن است خیلی سخت باشد.

  24. علی تام
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب. استادشیروی متاسفانه نظام آموزشی حقوق درایران بسیارقدیمی است ودر این نظام حقوقی کمبود گرایش دکترای تخصصی حقوق تجارت بین الملل احساس میشود.من به این گرایش بسیار علاقمندم.لطفاراهنمایی فرمایید.سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که در ایران راه اندازی نشده است و می توانید اگر توان مالی باشد به سایر کشورها بروید یا به نحوی بورسیه بگیرید.

  25. مرتضی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    اگر راننده ای بار کامیون را به علت خودداری گیرنده وفرستنده از تحویل گرفتن در کنار جاده تخلیه کند آیا مرتکب جرم خیانت در امانت شده است یا فقط مسوولیت حقوقی دارد.
    با سپاس و پوزش از تصدیع اوقات

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می تواند از مصادیق آن باشد. همچنین می تواند از مصادیق از بین بردن عمدی اموال غیر نیز باشد.

  26. فاطمه
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم از اینکه وقتتون میگیرم بسیار عذر خواهی میکنم.
    استاد موضوع سمینار من بررسی شروط ثبات در قراردادهای سرمایه گذاری است.یکی از سوالاتی که در این حوزه مطرح کردم تأثیر اقتصادی و اجتماعی شروط ثبات در کشور میزبان است؟استاد ممکن نظرتون در مورد این سوال بدونم؟به نظرشما این سوال جای کار داره؟چه فرضیه هایی میتونم در موردش مطرح کنم؟ ممنون اگه منو راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرط ثبات معمولا در مورد تغییرات قانونی مطرح می شود مثل این که قوانین و مقررات در کشور میزبان تغییر می یابد و بدین جهت تعادل اقتصادی قرارداد بهم می ریزد که شرط ثبات به دنبال حفظ تعادل اقتصادی قرارداد کما فی السابق است.

  27. زیبا
    پاسخ

    هیت علمی دانشگاه قم مناسب تر است یا هیت علمی یکی از دانشگاه آزاد های تهران. الان برای بنده هر دو موقعیتش فراهم است ولی در دو راهی مانده ام. نمی دانم کدام را انتخاب کنم؟ رشته ام هم فنی است.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به شرایط شما، روحیه و محل زندگی شما بستگی دارد ولی دانشگاه قم بدون لحاظ این موارد بنظرم دانشگاه خوبی است

  28. الهام
    پاسخ

    با عرض سلام وادب واحترام حضور استاد بزرگوار من میخواستم در مورد مدیریت در شرکتهای سهامی ودربانکها تحقیق کنم اما درقسمت مربوط به بانک منبعی سراغ ندارم لطفا مرا راهنمایی کنید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه هایی در این خصوص نوشته شده است که می توانید مراجعه کنید. به خصوص در مورد راهبری شرکتی.

  29. افسانه یوسفی نیا
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    من مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد گرفتم وکارشناسی ارشددر رشته ریاضی محض از دانشگاه دولتی اراک و الان دارم برای دکتر می خونم به نظرتون امیدی هست که برای هیت علمی جذب بشم
    ممنون میشم جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشااله بعد از اخذ دکتری این فرصت برای شما هست ولی باید یادتان باشد که با این حجم از دانشجویان دکتری امکان جذب کمی از آنها در سمتهای هیات علمی وجود خواهد داشت و در نتیجه رقابت سنگین خواهد بود.

  30. نادیا
    پاسخ

    سلام
    استاد عزیز بنده لیسانس حقوق دانشگاه ازاد با معدل ۱۴/۳۰ و ارشد بین الملل با معدل ۱۴/۹۵ دارم. آیلتس هم دارم / آیا از دانشکده های اروپا واسه دکترا می تونم فاند بگیرم؟؟؟؟؟ اگه جواب منفی هست با ارائه ی مقاله چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رزومه خوب برای تقاضا کمک می کند ولی گارانتی نمی کند که شما بتوانید Fund بگیرید. در حقوق Fund خیلی محدود است و رقابت برای اخذ آن از سراسر جهان خیلی زیاد است.

  31. مرجان
    پاسخ

    سلام جناب دکترمن دانشجوی ترم۲ حقوق پیامنورهستم میخواستم بدونم که اگرمن لیسانس حقوق رابگیرم میتونم درکاردولتی مشغول بکارشوم برای اینکه بتوانم مشاورحقوقی بانک وشهرداری و….شوم باید چه مهارت هایی داشته باشم ایا کاراموزی هم برای این کاروجوددارد وکاراموزی ان چندسال است اگر میشودبه تما م سوالاتم جواب بدین ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان است. مهارتهای عملی مورد نیاز است ولی ممکن است بعدا که وارد شدید یاد بگیرید.

  32. عليرضا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. ممنون که به من پاسخ دادید.
    من چند روز قبل کامنت گذاشته بودم و درباره امکان قبولی در دکتری پرسیده بودم. دانشجویی که مهندسی انصراف داده لیسانس پیام نور بوده و فوق تهران مرکز خصوصی می خونه.
    استاد به جز آمادگی برای آزمون کتبی و مصاحبه که فرمودید، آیا دوباره خواندن ارشد در یک دانشگاه دولتی در رشته ای مثل مالکیت فکری شانس قبولی در دکتری را افزایش می دهد؟
    زمانی که آزمون ارشد دادم می توانستم گرایش حقوق مالکیت فکری را در دانشگاه بهشتی قبول شوم چون من زبانم خوب است و درس زبان ضریب ۳ دارد برای مالکیت فکری. اما آن زمان شدیدا مفتون و شیدای خصوصی و تجارت بین الملل بودم! و اصلا مالکیت فکری را رشته مزخرفی می پنداشتم!
    حالا که خصوصی می خوانم تهران مرکز، احساس می کنم که نام دانشگاه خیلی مهمتر بوده و احساس می کنم واقعا اشتباه کردم. حالا از این حسرت شخصی که بگذریم بیشتر توجهم معطوف به تاثیری است که خواندن ارشد در یک دانشگاه دولتی می توانست بر روی دکترا داشته باشد.
    استاد چند روزی است به سرم زده سال بعد دوباره ارشد شرکت کنم و می دانم که با توجه به نقطه قوتم که زبان است می توانم دوباره مالکیت فکری قبول شوم. برای تجارت بین الملل با توجه به بین الملل عمومی شانسی ندارم.
    استاد این بار می خواهم مشورت کنم.با نظرتان یاری ام کنید.
    استاد خواندن مجدد ارشد در دانشگاه دولتی در رشته مالکیت فکری چقدر احتمال قبولی من در دکترای یکی از رشته های مرتبط را افزایش می دهد؟ آیا به وقتی که باید دوباره صرف شود می ارزد؟
    ببخشید که طولانی شد. خیلی فکرم مشغول است.
    خدا سایه شما را از سر ما دانشجویان کم نکند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم گرفتن یک فوق دیگر در مالکیت فکری نمی تواند خیلی کمک کند.

  33. ليلي
    پاسخ

    با سلام
    جالبه اینجا هم حقم خورده شده به دنبال جوابم میگشتم دیدم سوالم هم کلا وجود نداره با اینکه خودم از ارسال سوالم کاملا مطمئنم . با این وجود از حوصله شما برای جوابگویی به دوستان بسیار سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم سوالات را در چه بخش سایت مطرح کرده اید. هر جای سایت که سوال خود را مطرح کنید در همان بخش هم جواب منعکس می شود.

  34. رضا شهبازیان
    پاسخ

    سلام در تاریخ ۹۲/۱/۲۱ ششدانگ معامله کردم ( فروختم ) در مبایعه نامه چند شرط قید گردیید ۱- چنانچه هریک از چکها پاس نشه معامله فسخ میشه اما در زمان امضاء مبایعه نامه خریدار فقط یک فقره چک به بنده داد و گفت که مابقی وجه در زمان انتقال سند که در مبایعه نامه مقرر شده تا تاریخ ۹۲/۲/۸ طرفین در دفتر خانه حضور یابند برای انتقال سند ۲- در حاشیه مبایعه نامه شرط شده که چنانچه تا تاریخ مقرر برای حضور در دفترخانه (۹۲/۲/۸ ) هریک از استعلامها آماده نبود انتقال بصورت وکالت صورت گیرد و اگر حاضر بود قطعی که در آن زمان یکی از اوراق مربوط به دارایی در تاریخ ۹۲/۲/۹ یک روز بعد از تاریخ مقرر حاضر شد که خریدار در دفتر خانه حاضر نشد و من هر روز به دفتر خانه مراجعه میکردم ولی ایشان حاضر نمی شدند ۳- در مبایعه نامه قید شده که چنانچه خریدار به تعهد خود عمل ننماید معامله از طرف فروشنده فسخ میگردد ۴- در تاریخ ۹۲/۲/۱۰ بنا به نیاز به پول به (خاطر خرید یک واحد آپارتمان با مبلغ پیش پرداخت که در زمان تنظیم مبایعه نامه طی یک فقره چک به بنده داد که آن چک روز بعد نقدشد و من هم با آن پول معامله کردم ) مبلغ بیست میلیون تومان با وساطت بنگاه بمن داد و در پشت مبایعه نامه قید شد که مابقی ثمن معامله بدون هیچ قید و شرطی تا تاریخ ۹۲/۲/۱۵ پرداخت نماید که باز به تعهد خود عمل نکرد ودر همان تاریخ یک فقره چک موعد دار متعلق به شخص دیگری به مبلغ نصف مانده ثمن به بنده داد که بنده از گرفتن چک خودداری کردم و به ناچار از طریق مراجع قضایی اقدام به طرح دعوی نمودم که در دادخواست تقاضای فسخ معامله نمودم که طی دو جلسه تشکیل دادگاه و انشاء رای حکم به فسخ معامله داده شد که متاسفانه در دادگاه تجدید نظر طرح دعوی بنده رد و احکام صادره در شعبه را نقض کرد و اکنون خریدار حاضر به پرداخت ثمن معامله نیسن و اظهار مالکیت ملک مورد معامله را دارد خواستم اگر مقدور باشه راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حتی اکر دعوی فسخ رد شده باشد، دعوی پرداخت ثمن رد نشده است و شما می توانید درخواست کنید.

  35. دانشجو
    پاسخ

    سلام.
    استاد گرامی لطف بفرمایید فرق وکالت عام با مطلق در چیست.
    ودیگر آنکه در رابطه با اینکه شرکتهای دولتی از چه نوعی هستند( سهامی عام و یا خاص و …) یا میتوانند باشند توضیح مختصری دهید.
    متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکالت عام یعنی از الفاظی استفاده کنید که ظهور در عمومیت دارد مثل این که اینجانب به شما وکالت دهم که خانه اینجانب را به هر قیمتی که مصلحت می دانید بفروشید. این وکالت نسبت به قیمت عام است ولی وکالت مطلق یا وکالتی که قید ندارد و شما از عدم ذکر قید، ممکن است یک نحوه عمومیت استنباط کنید یا اطلاق به موارد خاصی منصرف باشد. مثل این که اینجانب به شما وکالت در فروش خانه خود را می دهم بدون این که قیمت را مشخص کنم. در اینجا وکالت مطلق است ولی این اطلاق ممکن است منصرف به قیمت عادله بازار باشد که در این صورت عمومیت از آن فهمیده نمی شود.

  36. حسین یاوریان
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد ارجمند
    ما ملکی فروخته ایم که خریدار آن باقیمانده ثمن را پرداخت نکرد و ما شکایت کردیم و رای غیابی به نغع ما صادر و ایشان محکوم به پرداخت حدودا ۸۰۰ میلیون الباقی ثمن و ضرر و زیان شده اند حال اگر بخواهیم دادخواست تامین خواسته بدهیم و اموال ایشان را توقیف نماییم
    ۱-سپرده خسارت احتمالی چقدر میباشد
    ۲-آیا دادگاه خودش حساب بانکی و یا اموال ایشان را پیدا مینماید یا آن را نیز ما باید معرفی کنیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر حکم صادر شده باشد، شما باید تقاضای اجرا کنید نه تأمین خواسته. شما باید از طریق دادگاه حکم بگیرید و حسابهای وی را کشف کنید.

  37. علی محمدی
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار اینجانب با قولنامه مغازه ای را از مالک ثبتی خریداری کردم و به دیگری با قولنامه فروختم و شرط کردم که هیچ تعهدی برای تنظیم سند رسمی انتقال قطعی ندارم حال که ۲ماه از قرارداد میگذرد خریدار بنده را تهدید به شکایت کرده ایا شرط فوق (عدم تعهد اینجانب جهت تنظیم سند ) شرط صحیحی بوده ؟ خریدار میتواند علیه من اقدام نماید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نوع و نحوه نوشتن شرط مربوط می شود. این شرط بنظر می آید که درست است.

      • فريدون
        پاسخ

        اصولا دعوای الزام به تنظیم سند رسمی تنها علیه شخص یا اشخاصی که سند رسمی مربوطه به اسم آنها می‌باشد (یعنی مالکان رسمی)،‌ قابل استماع است. با این وجود در مواردی که خریدار اول پیش از تنظیم سند رسمی، مورد معامله با به شخص دیگری (خردار دوم) منتقل می نماید،‌ دعوای الزام به تنظیم سند رسمی باید علیه مالکان رسمی و همچنین خریدار اول طرح گردد. خوانده قرار گرفتن خریدار اول صرفا به منظور احراز توالی معامله بوده و حکم دادگاه تنها علیه مالکان رسمی صادر خواهد شد و خسارات دادرسی نیز تنها از آنها قابل وصول است. نتیجتا شرط نوشته شده در قولنامه بار حقوقی خاصی ندارد زیرا در هر صورت حکم الزام به تنظیم سند رسمی نهایتا علیه مالکان رسمی صادر خواهد شد و نه خریدار اول.

  38. پارسا
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب
    ۱- اگر کسی در یک موسسه پژوهشی معتبر دارای سوابق پژوهشی باشد و سپس هیات علمی یک دانشگاه دولتی شود، آیا سوابق پژوهشی قبلی وی تاثیری در ارتقای شخص دارد؟
    ۲- اگر در یک دانشگاه ۳ سال هیات علمی باشیم و در سال چهارم به دانشگاه دیگری منتقل شویم آیا دوره چهار ساله برای دانشیار شدن از ابتدا آغاز می شود یا سوابق قبلی نیز حساب می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله جزو روزمه شما هست ولی برای ارتقا به مرتبه بالاتر محدودیتهای هست. ۲- اگر هر دو دولتی باشند امکان منظور کردن هست ولی برخی از دانشگاه ها قبول نمی کنند.

  39. غزاله
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت شما استاد محترم
    من دانشجوی ترم۶حقوق پیام نور هستم و دی۹۳درسم در این مقطع به اتمام میرسد..من قصد دارم شروع به مطالعه برای ارشد کنم..ابتدا ارشد حقوق نفت و گاز رو انتخاب کردم ولی وقتی متوجه تمایز شدید منابع آن با ازمون وکالت شدم و از طرفی هم پذیرش ظرفیت بسیار محدود این رشته رو دیدم به شدت دچار تردید شدم واحساس کردم ادامه تحصیل در گرایشی مانند حقوق جزا (با توجه به شباهت منابع ارشد وکانون و میزان پذیزش بیشتر دانشگاه ها)کار منطقی تری است..ضمن اینکه من مهر۹۴برای اولین با مجاز به شرکت در آزمون وکالت میشوم..خواهشمندم من رو در انتخاب مسیر ادامه تحصیل راهنمایی فرمایید..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزمون ارشد حقوق خصوصی و جزا با آزمون وکالت بیشتر نزدیک است.

  40. زهرا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر معادل انگلیسی قانون حمایت خانواده را بیان می فرمایید.با کمال سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام
      The Law of Family Protection یا Family Protection Law

  41. طیبه فدایی
    پاسخ

    با سلام وتشکر از سایت خوبتون.
    آقای دکتر بنده آپرتمانی را خریداری نموده ام که درقولنامه تارخ ۹/۹۱رابرای حضور در دفترخانه برای انتقال سند قید شده است مالک به دلیل نداشتن پایان کار وتفکیک سند حدود یکسال بعد آمادگی انتقال سند را داشته است ولی در قولنامه هیچ مبلغی را برای طرفین مبنی بر گرفتن خسارت در صورت انجام ندادن تعهدات در نظر گرفته نشده است حال که میخواهیم سند بزنیم وبنده وام مسکن را برای ما بقی ثمن معامله تهیه کرده ام مالک مدعی است که باید وجه بیشتری بپردازید (دو میلیون بیشتر) آیا میتوانم ایشان را الزام به زدن سند کنم؟وگواهی عدم حضور در دفتر خانه برای ایشان بگیرم؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید و ایشان ادعای بی اساس دارد مگر در مبایعه نامه شما اشاره شده باشد.

  42. علی
    پاسخ

    سلام ودرود؛
    بطوراتفاقی با وبلاگ جنابعالی آشناشدم؛انچه که نظرم را جلب نمود متانت وسعه صدرحضرتعالی درپاسخگوئی به سئوالات گوناگون بود که حکایت ازحس دردمندی آن استادگرانقدرنسبت به مسائل ودغدغه های دیگران است.عمرتان دراز ووجودشریف تان درپناه حضرت حق مصون ومحفوظ باد.

  43. پرویزی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصیم تو نوشتن پایان نامم دچار مشکل شدم لطفا راهنماییم کنید موضوع پایان نامه اثارقرارداد داوری بین دولت ایران و سایر شرکت های تجاری بین المللی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوع بیشتر مربوط به اصل ۱۳۹ قانون اساسی است و در این رابطه در کتاب داوری تجاری بین المللی و مقالات مورد اشاره مطالب مفیدی وجود دارد. پایان نامه هم هست.

  44. یک دانشجو
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    میخواستم از حضرتعالی بپرسم بنده کارشناسی فقه و مبانی حقوق روزانه پردیس فارابی میخونم و کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز هم قبول شدم.. به رشته حقوق علاقه مندم و هزینه های دانشگاه آزاد هم در توانم نیست …شما کدام را توصیه می کنید برم؟ سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان پردیس فارابی را بخوانید و برخی از کلاسهای رشته حقوق را نیز با اجازه اساتید مربوط شرکت کنید.

  45. حسینی
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    شما به کسی که آزمون ارشد داده و امید داره که تجارت بین الملل قبول شه علاو بر خوندن کتاب “حقوق تجارت بین الملل” توصیه میکنید در این ۶ماه چیکار کنه که بدرد دوره ی ارشدش بخوره؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زبان اتان را تقویت کنید. با توجه به منابعی که در کتاب حقوق تجارت بین الملل معرفی کرده ام اطلاعات خود را افزایش دهید.

  46. کیوان
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب خدمت دکترشیروی عزیز،باتوجه به حضورشمادر فضای آدکادمیک ودانشگاه های استرالیا،آیا درخصوص حقوق سلامت،حقوق وتکالیف پزشکان وکادر بهداشت درمان درمقابل بیماران وبالعکس اطلاعات یامنابع و سایتی میشانسید جسارتا اگر بتوانید به ایمیل شخصی ارسال بفرمایید بنده نوازی فرموده اید باتشکر از لطف بیکران جناب عالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت زیر مراجعه کنید:
      http://www.austlii.edu.au/

  47. احمد
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی
    با تشکر از راهنمایی های جنابعالی

    بنده یک هفته پیش ملکی به مساحت ۲۸۸ متر راخریداری کردم ( حیاط کلنگی ) که فروشنده اعلام نمود ملک مذکور اصلاحی ندارد . و مسئول آژانس هم مبایعه نامه را ۲۸۸ متر زمین تنظیم نمودند . و در ماده ۵ مبایعه نامه قید شد اگر معلوم شود بعد از استعلام از شهرداری ملک مذکور در طرح میباشد فروشنده موظف است علاوه بر استرداد ثمن معامله میبایست مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بعنوان خسارت به خریدار پرداخت نماید .
    اینجانب بعد از امضاء مبایعه نامه و سایر مدارک راهی منزل شدم و پس از بررسی دقیق تر به کپی دستور نقشه ملک مذکور برخورد کردم که ذکر شده بود ملک مذکور ۴۸ متر اصلاحی دارد و بدون اینکه متوجه شده باشم این دستور نقشه را که صادره ی ۵ ماه پیش بود امصاء کرده بودم . بعد از اعتراض بنده فروشنده به همین برگه اشاره و استناد میکند و میگوید ماده ۵ شامل ما نمیشود.
    از جنابعالی راهنمایی میخواهم . با سپاس و تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانید جهل خود را به موضوع ثابت کنید می توانید معامله را فسخ کنید.

  48. بیمان
    پاسخ

    سلام استاد
    اگر کسی درترم اول کارشناسی ارشد معدلش زیر۱۴بشود باید درترم دوم همان درس ها رابردارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر، مگر درسی زیر دوازده باشد که باید مجددا اخذ کند.

  49. ح.ع
    پاسخ

    سلام استاد.، وقتتون بخیر…
    من دانشجوی ترم ۶ کارشناسی هستم،سرگردانم بین اینکه اول برای ارشد بین الملل بخونم و بعد از قبولی حین تحصیل در ارشد برای وکالت مطالعه کنم یا اینکه اول در آزمون وکالت قبول شوم و حین کارآموزی برای ارشد بخونم….
    لطفا راهنمایی بفرمایید؛ تقدیر و سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اول برای وکالت اقدام کن ولی اکثر کسانی که در وکالت رتبه های خوب می آورند ارشد هستند یا دانشجوی ارشد هستند.

  50. mahi
    پاسخ

    با سلام
    استاد من ۲۴ سالمه. ارشد حقوقم رو از دانشگاه دولتی گیلان چند ماه دیگه میگیرم. همه بهم میگن برای دکتری تلاش کن…
    استاد به نظرتون احمقانست من بعد از قبول شدن در وکالت، برم برای ارشد رشته سینما دوباره امتحان بدم. از یه طرف، خیلی علاقه به تئاتر و سینما دارم و دوس دارم حرفه ای یاد بگیرم، از یه طرفم میدونم اوضاع کاری امیدوارکننده ای نداره اینجور رشته ها،و دوستامم که سینما خوندن اکثرا سرخورده و پشیمونن و به من غبطه می خورن. استاد به نظرتون به حرف قلبم گوش بدم یا عقلم؟؟؟ دارم روانی میشم استاد…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر می کنم که وضع اتان از جهت مالی خوب باشد که داری روانی می شوی و الا اگر وضعتان خوب نبود دنبال یه لقمه نون بودی و روانی هم نمی شدی.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *