سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ندا محمدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر و با تشکر از اینکه سوالات هواداران خودتون رو با صبر و حوصله پاسخ میدین.یه سوال خیلی خیلی مهم از خدمت شما داشتم.بنده دانشجوی ترم سوم ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه آزاد هستم و یک موضوعی رو برای پایان نامه ام انتخاب کردم و مدیر گروه هم با اون موافق هستند اما خودم دودل هستم که روی اون کار کنم یا نه.(بررسی پیش نویس لایحه جامع حمایت از مالکیت ادبی،هنری وحقوق مرتبط) که این پیش نویس سال ۸۹ توسط وزارت ارشاد تهیه و در سال ۹۰ به دولت تقدیم شده است و دولت بعد از ۲ سال در سال ۹۲ پیش نویس رو به مجلس تقدیم کرده اما هنوز تصویب نشده .الان بنده در پی بررسی نقاط ضعف و قوت این پیش نویس هستم و پیشنهاداتی رو باتوجه به وجود کنوانسیون های برن و رم برای اصلاح این پیش نویس داشتم که قبل از تصویب نهایی این پیش نویس توسط مجلس این ایرادات مرتفع شود.اما من نمی دونم کار کردن رو این پیش نویس کار عاقلانه ای هست یا خیر .چون ممکنه مجلس اصلا این پیش نویس رو تصویب نکنه که البته احتمال اون کمه و اینکه ممنکه هر لحظه این پیش نویس در دستور کار مجلس قرار بگیره و در واقع قبل از اتمام پایان نامه من این پیش نویس تصویب بشه و پیش نویس لایحه بشه .به نظر شما کار بر روی این پیش نویس عاقلانه ست؟آیا میشه بعد از تصویب، عنوان پایان نامه رو از بررسی پیش نویس… به بررسی لایحه جامع حمایت از …تغییر بدم.ممنون میشم اگه سوال من رو جواب بفرمایید جواب شما میتونه واسم سرنوشت ساز باشه .بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستم.
    با سپاس ودرود فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام صرف این که مجلس با این لایحه تقدیمی موافقت می کند یا نه ضعف محسوب نمی شود و کار شما یک کار علمی است. ولی بنظرم موضوع خیلی گسترده است و بهتر است موضوع خاصی از آن مورد بررسی قرار گیرد.

  2. علی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده برای مدتی در یکی از وزارتخانه ها در تهران مشغول بودم. با یکی از همکاران که در تهران خانه اجاره کرده بود، هم خانه شدم و نصف ودیعه ای که ایشان پرداخت نموده بود را به ایشان دادم. یک متن دستی بین خودمان نوشتیم که ایشان فلان مبلغ را دریافت نموده و در مقابل چکی به تاریخ آبان سال بعد به بنده داده و در آن متن اشاره شد که مخارج منزل از تاریخ قرارداد بر عهده هر دو ماست. بعد از سپری شدن دو ماه با درخواست انتقالی بنده که قبلا موافقت نمی شد، موافقت گردید و اینجانب به شهرستان انتقالی گرفتم. حال ایشان حاضر به پرداخت پول ودیعه اینجانب حتی با مهلت ۴ ماهه ای که بنده به وی می دهم نیست و می گوید طبق قراردادی که خودمان نوشتیم ودیعه را در مهرماه می پردازم. آیا این کار ایشان قانونی است و به این دست نوشته ای که خودمان نوشته ایم، می تواند استناد کند؟ جالب اینکه قرارداد رهن فقط به اسم ایشان است و نامی از بنده در این قرارداد نمی باشد و بنده به عنوان هم خانه ای در منزل ایشان اسکان یافتم. لطفا در این باره بنده را راهنمایی نمایید. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال این امر بین شما توافق شده و دست نویس نیز بر آن دلالت دارد و چون عقد اجاره عقد لازمی است تا آخر مدت شما به آن متعهد هستید مگر با توافق مسئله حل شود.

  3. رضا*
    پاسخ

    آقای دکتر شما به عنوان یک حقوقدان کدام یک از کتب فقهی ذیل را مراجعه فرمودید
    میخواستم درباره ی هر کدوم که مراجعه کردید نظرتون رو از لحاظ پیچیگی متن عربی یا روانی متن بدونم همچنین کدومش برای یک شخصی که شرح لمعه رو خوب خونده ولی عربیش خوب نیست مفیده خواهش میکنم فقط نسبت به این کتب و البته تک تک نظرتون رو بفرمایید که واقعا نیاز به مشورت دارم درین باب
    جواهرالکلام
    مسالک الافهام
    تذکره الفقهاء
    جامع المقاصد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این کتابها همه خوب و قابل استفاده هستند ولی مسالک الافهام و جواهر الکلام بنظرم به ترتیب برای مراجعه بهتر هستند.

  4. وحید
    پاسخ

    با سلام به استاد عزیز
    من لیسانس ۳۲ ساله حقوق و علاقه مند مفرط به رشته تاریخم و امسال رتبه ۱ ارشد آزاد تاریخ را آوردم که نرفتم. آیا با این میزان تبحر و علاقه تحصیل در رشته تاریخ را توصیه می کنید.
    با تشکر و قدردانی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تبحر که بنا است بروید دانشگاه آزاد کسب کنید ولی نفهمیدم که چرا علاقمند به تاریخ باید برود دانشگاه و تاریخ بخواند. تاریخ حقوق کار کنید.

  5. محتاج کمک
    پاسخ

    سلام.
    جناب استاد مستاصل شدم نمیدونم چکار کنم رشته ارشدم جامعه شناسی بوده خیلی از اساتید رشته ی خودم و چند نفر صاحب تحصیلات دکتری بهم میگن رشته ات اشباع شده بجای دکتری جامعه شناسی برو کارشناسی حقوق بخون کاربردیه میتونی وکالت بری. البته تو شهرمون برا ترم بهمن رشته فقه و مبانی پذیرش داره. شما که استاد این رشته هستید نظرتون چیه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خب رشته حقوق جذابیتهای خودش را دارد ولی بیکارهای حقوق هم حالا کم نیستند. ممکن است شما هم بعد از اخذ لیسانس به گروه بیکاران حقوق ملحق شوید. بنظرم قدری برای تغییر رشته دیر است.

      • محتاج کمک
        پاسخ

        یک دنیا از راهنمایتون سپاسگزارم

  6. علی محمدی
    پاسخ

    با سلام استاد محترم بنده یک واحد اپارتمان به مبلغ ۱۰۰میلیون تومان خریدم وتمام مبلغ را تسویه نمودم و در قرارداد قید شده اپارتمان ۲۰ میلیون تومان وام دارد که خریدار یعنی اینجانب باید با بانک تسویه کنم وحا ل که به بانک جهت تسویه و ازاد کردن سند مراجعه کرده ام بانک میگوید مبلغ وام برای ۴ سال پیش به مبلغ ۲۰ میلیون بوده که با دیرکرد وسایر خسارات اکنون باید ۳۰ میلیون پرداخت شودودر قرارداد اینجانب هم تصریح شده اپارتمان بابت ۲۰ میلیون در رهن بانک هست و به فروشنده جهت حل مشکل مراجعه نمودم طفره میرود با توجه به اینکه بنده تصورم این بود که اپارتمان با احتساب وام برایم ۱۲۰ میلیون تمام میشود واکنون میبینم ۱۳۰میلیون تمام میشود بفرمایید ازنظر حقوقی چه اقداماتی میتوانم انجام بدهم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید علیه طرف طرح دعوی کنید.

  7. شیوا
    پاسخ

    سلام استاد.آیا برای موضوع پایان نامه میشه رو پیش نویس لایحه ای که سال ۹۲ به مجلس تقدیم شده کار کرد؟ لطفا پاسخ رو برام ایمیل کنید. با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اشکالی ندارد.

      • مجید
        پاسخ

        استاد گرامی سلام . سپاسگزار شما هستم چنانچه مراحل تهیه مقاله علمی و چاپ آن را در مجلات داخلی و نیز خارجی به تفصیل توضیح دهید . اگرچه قطعاً وقت شما را خواهدگرفت اما به یفین میتوان گفت برای من ونیز عده زیادی از دانشجویان مفید فایده خواهد بود. دعای خیر بدرقه راهتان باد.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام این مستلزم نوشته جداگانه ای است که به موقع انجام می دهم. ولی عجالتا باید بدانید که از مقالات چاپ شده باید راه و رسم نوشتن مقاله را پیدا کرد.

  8. امیر زرین فر
    پاسخ

    با سلام تحیات
    اینجانب دانشجوی ترم سه ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علوم و تحقیقات کرمانشاه می باشم و برای موضوع پایان نامه موضوعی تحت عنوان تاثیر تحریم ها در حقوق بین الملل انتخاب نموده ام اولا خواستم نظر شما را در خصوص موضوع انتخابی بیان و ثانیا آیا این امکان وجود دارد بنده بتوانم حضرتعالی را بعنوان استاد راهنما معرفی نمایم .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع خوبی است به خصوص از این که تحریمهای یک جانبه فرامرزی شود و تبعه کشورهای دیگر مجازات شوند.

  9. مصطفی امامی
    پاسخ

    با سلام و احترام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز آقای دکتر شیروی
    استاد من از دانشجوهای کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم.یه سوالی مطرح شده بود در درس داوری که هر چقدر تلاش کردم نتونستم به جواب درستی برسم و با مطالعه آیین دادرسی مدنی در قسمت داوری هم نتونستم پاسخ این سوال رو بگیرم و به ناچار مزاحم شما شدم تا برای رسیدن به جواب از شما کمک بخوام.میدونم خیلی مشغله دارید استاد ولی اگه لطف کنید و کمکم کنید ممنون میشم از شما.

    و سوال به این شرحه استاد:

    پرونده ای در دادگاه مطرح است:
    ۱-دادگاه ختم دادرسی را اعلام میکند(انشاء رأی نکرده)
    ۲-طرفین با تراضی یکدیگر و بدون اطلاع دادگاه به داوری مراجعه میکنند
    ۳-دادگاه حکم به بی حقی خواهان صادر کرده،در حالی که داوران حکم به محکومیت خوانده داده اند
    ۴-هر دو حکم قطعی میشود
    ۵-خواهان پرونده داوری تقاضای صدور اجرائیه از دادگاه صلاحیت دار میکند
    ۶-خوانده پرونده در دایره اجرا حاضر میگردد و حکم دادگاه را ارائه میکند
    شما اگر قاضی اجرای احکام باشید چه تصمیمی میگیرید؟ با ذکر دلایل تشریح فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این سوال چون فرضی است می گذارم بلکه دانشجویان دیگر جوابتان را برای تمرین دروس خود بنویسند

    • مجید
      پاسخ

      سلام. در پاسخ به سوال آقای امامی باید گفت : قاضی اجرای احکام با فرض جری تشریفات قانونی در خصوص اجراییه صادره تکلیفی جز اجرای مفاد رأی داوری ندارد . البته برای خوانده این حق محفوظ است که با استناد به حکم دادگاه مبنی بر بیحقی خواهان و نیز سایر ادله موجه مورد نظرش دعوی ابطال رأی داوری را در دادگاه صالح طرح کند تا بدین وسیله در صورت موفقیت از اجرای رأی داوری ممانعت بعمل آورد و البته این حق را هم دارد که تا صدور حکم قطعی نسبت به خواسته اش (ابطال رأی داوری ) متوسل به درخواست دستور موقت مبنی بر جلوگیری از اجرای رأی داوری شود تا از این طریق از خسارات ناشی از اجرای حکم داوری که در آینده احتمال بروز دارد جلوگیری نماید. ( لطفاً در صورت تمایل این پاسخ را نقد کنید. )

  10. ahmad
    پاسخ

    ضمن سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی..
    من دانشجوی رشته حقوق هستم برای ادامه تحصیل در ارشد قصد دارم در رشته حقوق بین الملل در یک کشور خارجه ادامه بدم.بطور کلی میخواستم بدونم چه شرایطی؟چگونه؟ و از چه زمانی باید اقدام کنم؟ با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مدرک زبان داشته باشی، مدارک ات را ترجمه کنی و برای اخذ پذیرش اقدام کنی. در ضمن باید پول هم جور کنی.

  11. امین
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من مبلغ ۱۰ میلیون شهریور ماه به یک موسسه خصوصی پرداخت نمودم و قرار داد نوشتیم ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان سود به من بدهند و قراردادمان شش ماهه هست و برای انتهای قرار داد یک چک ۱۰ میلیون به من دادند. تا الان که ۴ ماه گذشته هیچ مبلغی دریافت نکردم و همش امروز و فردا می کنند و هیچ سفته یا چک هم بابت سود از آنها ندارم چه باید کرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر چه زودتر پولت را پس بگیر و بی خیال سود باش. بعد اگر خواستی شکایت کن.

  12. مهرداد
    پاسخ

    سلام
    اقای دکتر از بین حقوق نفت وگاز و حقوق تجارت بین الملل کدام یک اینده مالی بهتری دارد ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ کدام.

  13. سورنا
    پاسخ

    با سلام
    استاد موضوع پایان نامه بنده تعیین داور حدود وظایف و اختیارات وی در داوری های تجاری بین المللی است.اگه امکان داره بنده رو در زمینه منابع راهنمایی کنید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب داوری تجاری بین المللی به عنوان شروع خوب است و منابعی نیز در آنجا معرفی شده است.

  14. سعید
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی
    به نظرشما خوندن رشته ح.ج وجرمشناسی تو واحد علوم تحقیقات آ.ش بهتره یا رشته فقه مقارن وحقوق جزای اسلامی تو دانشگاه تهران مرکزی؟
    برای مقطع دکتری و کار در شغل قضاوت آیا بین این دو رشته تفاوتی وجود دارد؟ ممنون میشم زود جواب بدین چون باید یکی رو انتخاب کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال خواندن رشته حقوق برای کارهای وکالت و قضاوت بهتر است.

  15. سعید
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرامی-بین رشته حقوق جزاوجرمشناسی با رشته فقه مقارن وحقوق جزای اسلامی تفاوت وجود داره؟ راستش من جرمشناسی واحد علوم تحقیقات آ.ش قبول شدم میخواستم تکمیل ظرفیتو بزنم تهران مرکز که توی این رشته نیست ولی تو رشته فقه مقارن وحقوق جزای اسلامی هست به نظرتون این کارو بکنم یا همون ح.ج.وجرمشناسی رو بخونم؟
    سوال دیگه اینکه دانشگاه آزاد قم سطح علمیش بهتره یا واحدعلوم تحقیقات آ.ش؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته های رسمی را بخوانید مثل رشته حقوق جزا و جرمشناسی. آ. ش را که من نفهمیدم.

  16. مسعود نبوی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.بنده ملکی را خریده و مطابق مبایعه نامه قرار بود بخشی از ثمن را علاوه بر پیش پرداخت قبلی تسویه نموده و ملک را تحویل بگیرم که تنها توانستم یک بخشی را پرداخت نمایم و ملکی هم تحویل نگرفتم و در روز محضر هم که باید کل ثمن را تسویه و سند منتقل میگردید فروشنده نتوانست سندش آماده نماید و عدم حضور بگیرد حال با وجود آماده نبودن سند مرتب تهدید به شکایت مینمایداگر ایشان سندش آماده شد با وجود نداشتن عدم حضور پروسه شکایتش به چه شکلی خواهد بود در ضمن از آنجا که بنده بخشی از تعهد خود را اجرا کرده ام و ملکی هم تحویل نگرفتم آیا دادگاه کلیه ضرر و زیان را تادیه مینماید یا تنها آن بخشی را که مانده محاسبه و تادیه مینماید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو کوتاهی کرده اید و بعید است که دادگاه به نفع یک طرف رأی خاصی بدهد و بهتر است با هم مصالحه کنید.

  17. ژیلا یاوریان
    پاسخ

    با سلام. ما ملکی فروخته ایم که خریدار حاضر به پرداخت ثمن معامله نمیباشد و برایش عدم حضور گرفته و شکایت نموده ایم در مبایعه نامه ها بندی وجود دارد که در آن تاریخ عقد قرارداد و تاریخ تحویل ملک جداگانه درج میشود چرا که در بعضی مبایعه نامه ها تحویل ملک زودتر از روز محضر است ولی در مبایعه نامه ما قید شده که تاریخ تحویل ملک در زمان تنظیم سند و تسویه ثمن معامله در روز محضر میباشد حال ایشان به بندی که جداگانه تاریخ تحویل ملک که همان روز محضر است اشاره مینماید و ادعا مینماید که چون ما در آن تاریخ ملک را تحویل نداده ایم ضرر و زیانی شامل حال او نمیشود آیا این ادعا او کورد قبول دادگاه قرار میگیرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین ادعاهایی مبنایی ندارد.

  18. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، وقت بخیر
    به نظر شما طولانی بودن عنوان یک مقاله، از روی ناچار و به جهت این که کل محتوا را در بر گیرد، یک اقدامی ناپسند در انتخاب عناوین است یا اینکه إشگالی از این جهت به یک مقاله وارد نیست؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طولانی بودن مقاله خوب نیست. اگر سعی کنید هر عنوانی را می توان با فکر خلاصه کرد.

  19. سعید
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد محترم
    دانشجوی حقوق تجارت بین الملل هستم لطفا در صورت امکان کدام یک از موضوعات ذیل را جهت نوشتن پایان نامه مناسب میدانید؟ درصورت امکان ۳تای آنها را بر اساس وجود منابع و سهولت نوشتن انتخاب بفرمایید با تشکرالف : موضوعات مختلف :
    ۱- بررسی قابلیت معامله اسناد در اعتبارات اسنادی

    ۲- بررسی حق حبس اسناد توسط بانک گشاینده در اعتبارات اسنادی

    ۳ – بررسی نقش حقوقی بانک تایید کننده اعتبارات اسنادی در برابر ذینفع و گشاینده اعتبار

    ۴- چالشهای فراروی داوران در حل اختلافات تجاری بین المللی

    ۵- نقش حقوقی کنوانسیون بیع بین المللی کالا در توسعه تجارت بین المللی

    ۶- راههای تحقق حق شرط در تجارت الکترونیک

    ۷- بررسی حقوق لیزینگ در حقوق تجارت بین الملل

    ۸- نظام وثیقه ها و انواع وثایق در تجارت بین المللی

    ۹- ورشکستگی بین المللی و قانون حاکم بر رسیدگی به امر تاجر ورشکسته بین المللی

    ۱۰- بررسی دعاوی تجاری بین المللی قابل ارجاع به داوری

    ۱۱- شرایط اعتبار شیوه های الکترونیک حل و فصل اختلافات تجاری بین المللی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم از موضوع شماره ۸ می توانید یک موضوع مناسب استخراج کنید. موضوع یک هم بد نیست.

  20. سید مسعود نبوی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد ارجمند

    اینجانب ملکی خریداری کرده و مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان نیز در زمان تنظیم مبایعه نامه پرداخت کرده ام و قرار بود که ۳۰ روز بعد مجددا ۳۵۰ میلیون پرداخت و ملک را تحویل بگیرم و مجددا ۴۵ روز بعد که سند آماده میشود محضر رفته و با پرداخت ۵۰ میلیون دیگر نقل و انتقال صورت گیرد و از انجا که خود نیز ملکی فروخته بودم که قرار بود از آنجا الباقی ثمن را تهیه و پرداخت نمایم و متاسفانه از آنجا که خریدار بنده الباقی ثمن را پرداخت نکرد و بنده مجبور به شکایت شدم و ۳۰ روز بعد بنده برای نشان دادن حسن نیت خود به فروشنده ملک ۱۵۰ میلیون دیگر پرداخت کردم و ملکی هم تحویل نگرفتم و یک فرصت ۳۰ روزه از ایشان گرفتم که در متمم مبایعه نامه درج شد و از آنجاییکه از خریدار خود پولی نتوانستم بگیرم و کارمان به دادگاه کشید نتوانستم الباقی ثمن را در فرصت ۳۰ روزه تهیه نمایم فقط فروشنده بنده نیز بعد از پایان ۴۵ روز و در زمان محضر نتوانست سندش را آماده و برای بنده عدم حضور بگیرد و الان هم مرتب با وجود آماده نبودن سند بنده را تهدید به شکایت و تادیه ضرر و زیان مینماید که روزانه ۱۵۰ هزر تومان است حال آیا ایشان میتواند با وجود آماده نبودن سند شکایت نماید و اگر نمی تواند آیا پس از آماده شدن سند چگونه میتواند شکایت نماید با وجودیکه عدم حضور نیز ندارد

    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به قرارداد و جزئیات مذکور در آن بستگی دارد ولی کلا هر دو مرتکب نقض تعهدات شده اید و دادگاه هر دو را باید یکجا بررسی نماید. نه حرف آن صددرصد و نه حرف شما. بلاخره هر دو مرتکب نقض قرارداد شده اید.

  21. مهدی فتح ابادی
    پاسخ

    باسلام خدمت واحترام خدمت استاد ارجمند
    بنده دانشجوی ارشد تجارت بین الملل دانشکده پردیس قم دانشگاه تهران هستم.ترم ۲.لذا اینجانب متولد ۱۳۶۵ هستم و می خواهم ادامه تحصیل بدهم واسع دکتری .چه رشته ای در دکتری شرکت کنم .خوبه.ممنون از زحمات جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید حقوق خصوصی یا نفت شرکت کنید هر دو خوب است. اگر تجارت بین الملل نیز راه اندازی شود آن بهتر از آن دو است.

  22. مریم
    پاسخ

    سلام استاد. با تشکر از زحمات شما
    من سال ۸۵ در رشته حقوق با معدل ۱۵/۷۴ از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال فارغ التحصیل شدم متاسفانه تا الان آزمون کارشناسی ارشد شرکت نکردم سال ۸۶ کانون مرکز قبول شدم منتها چون رتبم به تهران نمیرسید ثبت نام نکردم با این هدف که اگر ۱ سال دیگه بخونم حتما میتونم نتیجه بگیرم,ولی به دلایلی امکان خوندن پیدا نکردم تا همین امسال.
    از همین ماه شروع به خوندن کردم برای کانون و ارشد سال بعد که انشاله در هر دو رتبه خوبی کسب کنم ولی ی شرایطی تو همین چند روز پیش اومده که شدیدا ذهنمو مشغول کرده بالاخره تصمیم گرفتم با شما مشاوره کنم
    یکی از بستگانم تصمیم گرفتن برای دوره دکتری در رشته ژنتیک پزشکی به خارج ار کشور برن و از من خواستن که اگر برای من هم مقدور هست برای دوره کارشناسی ارشد در رشته خودم با هم چندتا دانشگاه که هم رشته دلخواه من رو داره و هم رشته ایشونو انتخاب کنیم و حداقل با هم باشیم در یک خوابگاه و به هر حال خیلی احساس تنهایی و دلتنگی نکنیم.حالا من واقعا موندم جون فرصت ارسال مدارک خیلی کمه و زبان من در حد متوسط به بالاست ولی برای گرفتن آیلتس ۶.۵ باید کلاس فشرده خصوصی برم تا ۱ماه دیگه برای آزمونش و همینطور ارسال مدارک خودمو برسونم و احتمال ۵۰% تونستم نمره قابل قبولم بگیرم ولی از طرفی ام خودم خیلی بعید میدونم که منو با این شرایط پذیرش کنن.به نظر شما این ۱ماهو صلاح میدونید من تمام وقتم رو صرف زبان کنم و دروس مربوط به وکالت و ارشد رو بذارم کنار؟چون واقعا باید شبانه روز زبان بخونم.دوستم اصرار دارن که برای ۲تا از دانشگاهای کانادا مدارکمون رو بفرستیم یکی اتاوا که International trade and investment law برای ارشد داره و دانشگاه UBC که دقیقا گرایشش یادم نیست ولی نزدیک به همین بود منتها این دانشگاها سطحشون خیلی بالاست و من خیلی خیلی بعید میدونم منو پذیرش کنن.در ضمن استاد شما اطلاع دارین تو کاتادا هزینه ارشد سالیانه حدودا چند میشه؟چند تا دانشگاه دیگه ام هست من جمله دانشگاه هلسینکی که رشته های
    International Business law and public international law رو داره و خوشبختانه تحصیل در فنلاند رایگانه البته استاد یکی از موسسات که برای فنلاند پذیرش میگیره تو سایتش نوشته بود برای ارشد شرط سن داره از ۲۲تا ۳۰ سال ولی من تو سایت خود دانشگاه چنین شرطی ندیدم چون من ۳۳سالمه ی کم نگران شدم.رنکینگ دانشگاه هلسینکی ام ۱۰۹ بود.
    ۲تا دانشگاه دیگه ام برن و آرهوس دانمارک هست که گرایش دانشگاه برن International law and economics و گرایشهای دانشگاه آرهوس
    International business law و
    International trade marks law هست.البته استاد یکی دو تا ازین دانشگاهها حقوق محیط زیست هم داشت ولی نمیدونم در ایران کارایی داره یا نه؟
    ببخشید که انقدر طولانی شد واقعا عذر میخوام.
    استاد خودم فکر میکنم که اگر تو ایران ارشد رو در یک دانشگاه معتبر دولتی به اتمام برسونم و در کنارش پروانه وکالت رو هم بگیرم به هر حال با یک رزومه قویتر میتونم برای دکتری به خارج از کشور برم چون با این شرایطی که الان دارم خیلی امیدی به پذیرش ندارم.استاد اگر براتون امکان داره میخواستم ازتون خواهش کنم پاسخ سوال منو زودتر بدین چون من به دوستم گفتم که باید با شما مشورت کنم و بعد تصمیم قطعیمو بگیرم و ایشون منتظر جواب من هستن حتی من انقدر عجله داشتم که امروز با دانشکده فارابی تماس گرفتم که اگر امکانش هست با شما صحبت کنم منتها گفتن امتحاناته و شما تشریف ندارین.بازم بابت طولانی شدن سوالم ازتون عذرخواهی میکنم و پیشاپیش به خاطر پاسخ به سوالم ازتون متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه ها و رشته ها همه خوب هستند. در انتخاب باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید. برای خارج رفتن از فوق شروع کردن بهتر است دکتری است چون ممکن است دکتری مستقیم پذیرش ندهند. تحصیل در خارج پرهزینه و سخت است و بعید است که بتوانید در مدت کوتاه زبان شش و نیم بدست آورید. دانشگاه های کانادا حدود بیست هزار دلار سالیانه خرج دارید.

  23. نیازی
    پاسخ

    با سلام
    بنده با مدرک کارشناسی ارشد و با توجه به امتیازات پژوهشی و آموزشی موفق به کسب درجه استادیار شدم. پس از دو سال بورسیه دکترا شدم. در حال حاضر که مدرک دکترا را دریافت کرده ام زمان توقف بنده در مرحله استادیاری از کی آغاز می شود آیا از زمانی ک دکترا گرفتم آغاز می شود یا از زمانی که استادیار شده بودم(قبل از مرحله دکترا) ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبق مقررات جدید کسانی که مدرک دکتری ندارند نمی توانند به دانشیاری ارتقا پیدا کنند بنابراین احتمالا شما از زمان اخذ مدرک دکتری می توانید چهار سال توقف دوره دانشیاری را حساب کنید.

  24. ابراهیم مهری
    پاسخ

    سلام استاد، خسته نباشید
    من آپارتمانی پیش خرید کردم که در قردادش قرار بوده ۸ تا ۱۰ واحدحدود۱۰۲ متری ساخته شود.
    حال فروشنده ۱۲ واحد ساخته.
    اگر فروشنده حاضر به خسارت باشد چقدر باید خسارت بگیرم وچگونه خسارت تعیین میشه.
    واگر فروشنده راضی نشد چه باید کردو آیا مراحل قانونی زمان بر است
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مسئله باید همه جانبه بررسی شود و امکان جواب کلی نیست. ولی مراحل قانونی خیلی زمانبر خواهد بود.

  25. محمد مرادی
    پاسخ

    بسمه تعالی

    با سلام خسته نباشید خدمت استاد گرامی ، آیا میشود معامله انجام شده ای که با کلاهبرداری انجام داده اند ( واسطه معامله نصف زمین را به نام همسرش کرده ) را تقاضای بطلان معامله بکنیم و حقمان ( نصف زمین را پس بگیریم در ضمن مدرکی از واسطه یا شریک کلاهبردار نداریم ولی فقط فروشنده در دادگاه گواهی داده است که کل پول را من داده ام و واسطه کلاهبرداری کرده است این پرونده دادگاه چون شکایت اشتباه بود مختومه شد لطفا اینجانب را راهنمایی بکنید با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به مورد بستگی دارد. سوال گویا نیست.

  26. صادق فتح الهی
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    بنده کارشناس ارشد مهندسی نفت هستم و ۶ سال است که در بخش مطالعات مخازن در منطق نفتخیز جنوب کار میکنم. مقتاله زیر و صحبتهای شما در میزگرد چند نفره با حضور آقایان سیفیان، کاردر و … و خانم خالقی بود را خوندم.
    Exploration and development of Iran’s oilfields through buyback
    قراردادهای مشارکت در تولید و بیع متقابل به لحاظ فنی و اقتصادی باید شروط بسیار دقیق و فنی را داشته باشند و گرنه از دیدگاه بنده چیزی جز تقدیم سرمایه کشور در مقابل گرفتن امتیازات سیاسی نیست. از جمله اینکه حتما MDP توسط شرکتی که سالهاست از آن میدان بهره برداری کرده و توسعه داده (نماینده حاکمیت) تهیه شود و یا حداقل با مشارکت دو طرف آماده شود و نیز هزینه هر فعالیت منطقی باشد (بعهنوان مثال در طرحهای بیع متقابل هزینه حفر هر چاه خشکی حدود ده برابر هزینه کنونی ما بود)
    از دیدگاه فنی و مهندسی واقعا نیازی به این قراردادها نیست و مهندسان ما واقعا در سطح بالای علمی هستند و اگر پیمانکاران اجرایی خوب و سرمایه کافی و اصلاح قوانین دست و پاگیر (همانند قانون مناقصات) باشد با توجه به مطالعات جامع صورت گرفته و MDP های موجود طرحهای بسیار خوبی برای بالا بردن دبی تولیدی روزانه و ضریب بازیافت نهایی نفت (در مدت ۳۰ سال و با بالا) در اکثر میادین وجود دارد. در این زمینه و با توجه به با توجه به شکل گیری کمیته اصلاح قراردادهای نفتی درخواست داشتم با شما تبادل نظر و یا همکاری داشته باشم.
    با تشکر فتح الهی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این که کشور به حضور شرکتهای بین المللی در زمینه نفت و گاز نیاز دارد ظاهرا بحثی نیست زیرا منابع مالی محدود داخلی، عدم وجود شرکتهای بزرگ پیمانکاری و فقدان تکنولوژی برخی از این دلایل هست. من عضو کمیته مزبور نیستم و در خصوص تبادل نظر در خدمت هستم.

  27. محسن
    پاسخ

    سلام
    بنده تخصصم انیمیشن و بازی سازی هست، سابقه کاریم ۸ ساله و الان گروه حرفه ای دارم. میخواستم ببینم شما کسی رو آشنا دارید (خارج از کشور) که تو این زمینه فعالیت داشته باشه تا بتونیم با اون کار کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متاسفانه خیر.

  28. فرامرز
    پاسخ

    سلام،دانشجوی ارشدم،بمدت ۸.۵ ماه خدمت کرده و ایست خدمتی زدم و بعد از اتمام تحصیل باید ادامه سربازی رو انجام بدم،ایا می توانم برای ادامه سربازی در دانشگاه به عنوان سرباز خدمت کنم یا نه? با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است بقیه سربازی را بعد از فارغ التحصیلی بگذرانید ظاهرا کسری خدمت در هیات علمی نمی دهند (البته سوال کنید) و سربازی هیات علمی خیلی مشکل است.

  29. محبوبه
    پاسخ

    دروداستادازاشناییتون خوشحالم.من سه ساله لیسانس علوم سیاسی گرفتم وحالاعلاقمندم دررشته حقوق ادامه تحصیل بدم چه گرایشی به لیسانسم مرتبطه ودراینده بازارکارداره ممنون اگرراهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق بین الملل یا حقوق عمومی بیشتر به رشته شما مرتبط خواهد بود.

  30. شبنم
    پاسخ

    با سلام
    اینجانب دانشجوی دکتری یکی از دانشگاههای دولتی با سهمیه آزاد (تحصیل رایگان) و بورسیه ی یکی از دانشگاه های دولتی نیز هستم که تا چند روز آینده فارغ التحصیل خواهم شد و می بایست طبق تعهدی که به وزارت علوم داده ام کارم را در دانشگاه محل خدمتی که در آن بورس شده ام آغاز نمایم. اخیرا در تماسی که با گروه آموزشی دانشگاه داشتم متوجه شدم که ریاست و هیات جذب دانشگاه بدون هماهنگی با گروه آموزشی مربوطه با بورس اینجانب موافقت نموده اند و وزارت علوم نیز مطابق درخواست ریاست دانشگاه و هیات جذب و پس از طی مراحل مصاحبه های انجام شده من در وزارت علوم و طی روال معمول، حکم بورس من را صادر کرده است ولی حدود یک پس از صدور حکم بورس گروه آموزشی دانشگاه با بورس من موافقت ننموده است. این موضوع نه از طریق معاونت آموزشی دانشگاه و نه از طریق وزارت به من اطلاع داده نشده و مطابق معمول من مقرری بورس و سایر مزایای آن را به مدت حدود ۴ سال دریافت کرده ام. ولی اکنون که برای شروع بکار به دانشگاه مراجعه کرده ام با مخالفت گروه آموزشی مواجه شده ام در صورتی که معاونت آموزشی دانشگاه می گوید شما بورس ما هستید.
    ۱- آیا مخالفت گروه آموزشی (پس از صادر شدن حکم بورس من) می تواند مانعی در استخدام من در آن دانشگاه باشد و یا ضرری متوجه من سازد؟
    ۲- اگر پاسخ مثبت است چگونه می توانم در دانشگاه دیگری با موافقت وزارت علوم استخدام شوم؟
    بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بورسیه حق استخدام برای شما ایجاد نمی کند و بنابراین اگر موسسه مزبور مخالفت جدی داشته باشد صرف بورسیه بودن شما به آنها تکلیف نمی کند که از خدمات شما استفاده کنند ولی بعید است این کار را انجام دهند. ۲- اگر عدم نیاز بدهند شما می توانید جای دیگری مشغول شوید.

  31. زهرا
    پاسخ

    با سلام و ادب من فارغ التحصیل دانشگاه آزاد رشته جامعه شناسی با معدل۱۷/۲۰و نمره پایانامه۱۹/۵ و یک مقاله علمی پژوهشی-یک مقاله خارجی و دو مقاله همایشی میباشم.استاد مدعو حق التدریس پیام نورهستم.امسال دکتری شرکت کردم ولی انگیزه ام از دست دادم یکی از دوستانم تهران مرکز میخونه میگه فایده نداره هیچ جا برا تدریس رشته مارو نمیخوان رشته کاربردی نیست.با توجه به اینکه من ۳۵ ساله ام آیا امکان اینکه عضو هیت علمی بشم وجود داره ؟البته من جز خانواده ایثارگران هستم.آیاما سهمیه ای برای عضویت هیت علمی داریم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان آن هست ولی به هر حال روز به روز ظرفیتهای خالی پر می شود و افراد بیشتری امکان هیات علمی شدن را از دست می دهند. باید واقع بین بود.

  32. محمد صامتی
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر شیروی . بنده دانشجوی کارشناسی ارشد هستم . آیا بعد از فراغت از تحصیل در این مقطع می توانم در مقاطع پایین تر (کارشناسی یا کارشناسی ارشد) در دانشگاه پیام نور ثبت نام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مانعی ندارد.

  33. سارا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    در ابتدا ازینکه فرصت سوال کردن رو به ما میدهید خیلی ممنونم.
    من لیسانس هنر از دانشگاه تهران دارم ولی تصمیم دارم دررشته حقوق تحصیل کنم البته علاقم به این رشته به خیلی قبل تر برمی گرده…
    می خواستم بدونم به نظر شمارشته حقوق دانشگاه غیر انتفاعی مفید قم از لحاظ کیفیت واعتبار خوب هست و اگر خواستم بعدا برای ارشد خارج از کشور ادامه تحصیل بدم مدرکش معتبر هست؟چون امسال این دانشگاه رو قبول شدم.
    یا اینکه بهتره سال بعد کنکور بدم برای قبول شدن در یک دانشگاه دولتی؟البته جون کارشناسی قبلیم روزانه بوده دیگه امکان روزانه قبول شدن رو ندارم و فقط کیفیت و اعتبار دانشگاه برام مهمه.
    و اینکه من تصمیم دارم این رشته رو از کارشناسی شروع کنم.هرچند که میدونم میتونم برای ارشد این رشته رو بخونم اما فکر میکنم دروسی که در کارشناسی ارائه میشن ضروری وبنیادی هست و برای رسیدن به سطح عالی گذراندن کارشناسی ضروریست…میخواستم اگر ممکنه نظر شما رو بدونم… با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همان مفید را در مقطع کارشناسی ادامه بدهید دانشگاه خوبی است.

  34. یوسف
    پاسخ

    سلام
    اگه امکانش هست اسم چندتا از کتاب های در مورد مکاتبات بازرگانی برام بنویسید؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحت عنوان Business letters جستجو کن ولی کتاب زیر هم خوب است:
      English Business Letters:
      Author(s): F.W. King, D. Anncree, D.A. Cree
      Publisher: Longman City:

  35. بهراد
    پاسخ

    با سلام
    بنده با یک شرکت حقوقی، قراردادی کتبی بستم ولی بعد از چند ماه بدلیل مشکلات مالی شرکت، از پروژه انصراف دادم و توافق شفاهی شد که سود و زیان بعهده شرکت باشد و من فقط حقوق این چند ماه را مثل یک پرسنل غیر شریک بگیرم و بروم. اما حالا بعد از دو سال، شرکت ادعای سهیم بودن مرا در ضرر پیش امده کرده است. اگر در اساسنامه شرکت مهر و امضاء مدیر عامل شرط شده باشد و قرارداد ما بدون مهر ولی با امضا باشد ایا میتوان قرارداد را غیر قانونی یا غیر قابل استناد خواند و در ضرر شریک نشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا زمانی که شما نتوانید توافق شفاهی مبنی بر خروج از شراکت را ثابت کنید به عنوان شریک مسئول نفع و ضرر هستید. ولی بنظرم چون قبلا به بدون مهر اعتراض نداشته اید بعید می دانم شما بتوانید به آن تمسک کنید.

  36. فریبا
    پاسخ

    سلام ممکنه چند تا کتاب درباره مالکیت زمین های نفت خیز معرفی کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مالکیت زمینهای نفت خیز از مالکیت مخزن جدا است و تنها در برخی از کشورها مثل امریکا امکان تملک شخصی مخزن نفت تحت شرایط مشخصی وجود دارد و در قاطبه کشورها مالکیت مخزن نفت و گاز از آن دولت است. بنابراین می توانید به کتب مربوط در حقوق امریکا مراجعه کنید.

  37. هادی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده در یک مجتمع مسکونی جدیدا ساکن شده ام و بنده با مدیر این ساختمون بر سر شارژ ماهیانه ساختمون مشکل دارم و ایشون برای پیشبرد اهداف مدیریتی خودش اقدام به قطع امتیازات واحد بنده منجمله آب و گاز کرده.و درب تاسیسات رو قفل میکنه و ….
    میخواستم بدونم که کار این آقای مدیر رو چطوری پیگیری بکنم؟؟از طریق ۱۱۰ ؟ویا هرچی که شما میدونید بهتره
    جدیدا دوباره طی یک بیانیه بنده را تهدید کرده که انشعابات رو قطع میکنه تا فردا
    لطفا راهنماییم کنیید با تشکر فراوان از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبق قانون تملک آپارتمانها و آیین نامه اجرایی وی می تواند در موارد معینی اینکار را انجام دهد ولی اگر شما اعتراض دارید به شورای حل اختلافات مراجعه کنید. بهتر است این مسایل جزئی را به دادگستری یا کلانتری نکشانید.

  38. حمید
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب احترام

    اگر لطف کنید یک منبع فارسی در خصوص اعتبارات اسنادیlcمعرفی کنید که من این موضوع رو خوب یاد بگیرم ممنون میشم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب شروع خوبی است. مراجعه کنید.

  39. یاسمن
    پاسخ

    اساد میشه راهنمایی کنید که چطور میتونیم از دانشگاههای انگلیسی زبان بورسیه کامل بگیریم ودر چه رشته هایی بورسیه میکنند چه مقاله هایی باید بدیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به دانشگاه های ذیربط مراجعه کنید ببینید آیا بورسیه یا FUND دارند یا نه. تماس با اساتید مربوط نیز کمک می کند. بدون داشتن مدرک بین المللی زبان و ترجمه مدارک امکان موفقیت نیست.

  40. محمد حسین فاتح
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر من دو بار برای شما سوال گذاشتم ،ولی ظاهرا یا جواب ندادید یا من نمی دونم جوابها کجا
    می ره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر صفحه ای که سوال کنید جواب در همان صفحه منتشر می شود. مثلا اگر ذیل یک مقاله یا نوشته سوال کنید، جواب نیز در همان صفحه منتشر می شود.

  41. مهرداد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    چکی برگشتی بعلت نداشتن ادرس صاحب چک به صورت اگهی در روزنامه ابلاغ گردیده حال دادگاه برای جلب متهم ضامن میخواهد . حال که ادرس صاحب چک به دست امده میتوان از دادگاه تقاضا نمود که ابلاغ واقعی کند و ضامن نخواهد؟
    و یا راهی هست که ضامن اداده نشود
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست با دادسرای مربوط تماس بگیرید.

  42. مهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    بنده استادیار پایه یک و عضو تمام وقت یکی از دانشگاههای دولتی میباشم. آیا اشتغال به صورت نیمه وقت در یکی از دانشگاههای غیرانتفاعی برای بنده مشکل ساز می باشد؟
    ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توصیه می کنم این کار را انجام ندهید. در شروع کار برای شما خوب نیست و موقعیت شما را ضعیف می کند. بجای آن سعی کنید مقاله یا کتاب بنویسید.

  43. عطایی
    پاسخ

    استاد اگه میشه راهنمایی کنید. من ارشد خصوصی یک ترم دماوند خصوصی آزاد خوندم بعد درگیر آزمون وکالت شدم نرفتم ادامه بدم. وکالت تهران قبول شدمو الان کارآموزم. امسال به این امید که دولتی روزانه قبول شم از دانشگاه صرفنظر کردمو آزمون دادم که مدنظرم نشد چون دولتی پردیس شهید بهشتی خصوصی قبول شدمو آزاد علوم تحقیقاتخصوصی قبول شدم الان موندم باز امتحان بدم یا برم یکی از این ۳ تا دانشگاهو بخونم از طرفی علاقه به تدریس دارم لطفا راه جلوم بگذارید خودم نمیتونم تصمیم بگیرم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا کارآموزی را تمام کنید و بعد انشااله یک دانشگاه خوب قبول شوید.

  44. یاسمن
    پاسخ

    سلام استاد
    رشته هایی مثل مالکیت فکری یا حقوق اقتصادی در ایران میشه ازش پول در اورد و اینکه تحصیلات توی این رشته ها در ایران بار علمی لازم و کافی برای دانشجو دارد یا اینکه اگر خارج از کشور توی یه دانشگاه انگلیسی زبان همین رشته ها رو بخوند بهتره مثل استرالیا؟
    منتظر راهنماییتون هستم
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این رشته ها مثل سایر رشته های تخصصی فی ذاته پولساز نیستند. کسی که لیسانس حقوق داشته باشد می تواند با داشتن یک گرایش امید داشته باشد که در آن رشته تخصصی بیشتر کار کند ولی الزاما کلیه گرایشهای فوق تأثیر مستقیم روی درآمد فرد ندارد. مثلا کسی که فوق لیسانس حقوق خانواده دارد ممکن است وارد دعاوی اختلافی و جنجالی خانواده نشود که نه طرفین در شرایط مناسبی هستند و نه حاضرند پول زیادی برای وکیل بدهند.

  45. مهرداد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر Energy, Environment and Natural Resources Law LL.M.

    ایا همان رشته petroleum law است ؟ اگر تفاوت دارند تفاوت در چیست ؟
    با تشکر
    اجرکم عندالله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه این دو رشته با هم فرق دارند. اولی بیشتر در مورد حقوق انرژی، منابع طبیعی و محیط زیست است که بخشی از آن نیز به حقوق نفت مربوط می شود ولی حقوق نفت خیلی خاصتر است و صرفا مسایل حقوق انرژی مرتبط با نفت و گاز را بررسی می کند.

  46. رضا*
    پاسخ

    آقای دکتر سلام
    آیا در فرانسه رشته ی مستقلی به نام تعهدات داریم؟؟
    اگر هست به چه مباحثی میپردازد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کشورهای صنعتی به نحوی که در ایران رشته ها تقسیم شده اند تقسیم نشده اند و بیشتر گرایش افراد با درسهایی است که اخذ می کنند. کسی که بخواهد در حقوق تعهدات تخصص پیدا کند باید علاوه بر انجام تز خود در این بخش، باید دروس مرتبط را از لیست دروس انتخاب کند.

  47. م. شمسی
    پاسخ

    سلام. ایا برای بورس گرفتن در مقطع دکترا رشته ی مطالعات فرهنگی میشود اقدام کرد؟ ایا شرایط خاصی نیاز دارد؟ اینکه بعضی از موسسه های خصوصی میگویند بورس در مقطع دکترا با هزینه ی کم امکان پذیر است صحت دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه معمولا از طریق وزارت علوم انجام شود مگر موسسات غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد که تابع مقررات خودشان هست. باید برای بورسیه دانشگاهی به خدمات شما نیاز داشته باشید.

  48. فاتح
    پاسخ

    با سلام
    من نمایندگی یکی از موسسات آموزش عالی را دارم ؛خدمات ما در زمینه ارائه ی آزمون های آزمایشی می باشد که به طبع بسته آموزشی ارائه شده و آزمون ها در آینده برگزار می شود ، در برگ قرارداد ذکر شده که در صورت انصراف از آزمون هیچ مبلغی عودت نمی شود .
    با توجه به این توضیحات آیا خریدار می تواند ادعا کند که چون آزمون ها شروع نشده یا تعدادی از آنها را نیامده ،حق دارد هزینه ای نپردازد یا از مبلغ پرداخت شده طلب کار باشد .
    پیش تر از پاسخ شما ممنونم جناب دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در قرارداد قید شده باشد، نمی توانداسترداد مبلغ پرداختی را ادعا کند مگر عدم برگزاری آزمون توسط برگزارکننده باشد.

  49. محمد حسین
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز

    آیا میتوان گفت در دعوای دو غیر مسلمان شخصی مسلمان به جهت قاعده ی سبیل نمیتواند وکالت یکی از آن دو غیر مسلمان را بکند؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخذ وکالت از غیر مسلمان عرفا به معنای تسلط کفار بر مسلمانان نمی باشد که با قاعده نفی سبیل تعارض داشته باشد.

  50. صادقی
    پاسخ

    سلام
    جناب آقای دکتر متن زیر در مبایعه نامه ذکر شده است آیا با این متن فروشنده می تواند دادخواست ابطال بیع نامه را از دادگاه بخواهد؟
    متن:
    قولنامه قطعی بوده و پس از امضاء حق فسخ از طرفین سلب می گردد و پس از ۱۲ ساعت چنانچه هر کدام از طرفین بخواهند فسخ نماید مبلغ فسخ ۱۰% کل مبلغ ساختمان را باید با طرفین پرداخت نمایند.
    ///
    ظاهرا کلمه به در متن بالا، با تحریر شده است.
    مستدعی است راهنمائی فرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای چی ابطال. نه این شرط صحیح است و المومنون عند شروطهم

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *