سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مریم ق
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    استاد من کارشناسی رو دانشگاه تهران حقوق خوندم. ارشدمم دانشگاه امام خمینی قزوین حقوق جزا میخونم. معدلمم ۱۸ خورده ایه.آیا با توجه به اینکه «موضوع پایان نامم یکی از موضوعات حقوق داخلیه »، امکان پذیرش گرفتن در کشورهای دیگه برای مقطع دکتری هست؟؟ باید برای پذیرش گرفتن چه شرایطی داشت؟؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گرفتن پذیرش دکتری به صورت مستقیم معمولا خیلی مشکل است و موضوع پایان نامه خیلی در این مسئله تأثیر گذار نیست.

  2. محمد
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من در دوره دکتری روزانه تکمیل ظرفیت یک دانشگاه دولتی قبول شده ام و ثبت نام اولیه ای هم کرده ام ولی اکنون از ثبت نام پشیمان شده و قصد انصراف را دارم. اما دانشگاه مقرراتی دارد که فرد باید در صورت انصراف مبالغی را به عنوان خسارت بپردازد که در مرحله ترم اول و پیش از تصویب رساله دکتری حدود شش میلیون است. این مطلب در قالب فرم تعهدی است که موقع ثبت نام دانشجویان باید امضا کنند و تضامینی همچون سفته هم به همان میزان دریافت می گردد. که البته من آن را هنوز امضا یا تحویل نکرده ام. اگر با این وصف اکنون انصراف بدهم آیا دانشگاه می تواند علیه من اقامه دعوی کرده و من را ملزم به پرداخت خسارت نماید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر چیزی را امضاء نکرده اید کسی دنبالتان نمی آید.

  3. س.ب
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام
    مرداد ماه ۹۲ یک واحد آپارتمان را به صورت رهن و اجاره اجاره کرده ام.در حال حاضر به دلیل مشکل مالی توان پرداخت اجاره را ندارم و قصد فسخ قرارداد را دارم.با توجه به اینکه از تاریخ عقد قرارداد یک ساله فقط شش ماه گذشته و موجر موافق با فسخ قرار داد نیست.برای گرفتن مبلغ رهن چه اقدامی باید انجام دهم؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی توانید اقدام خاصی انجام بدهید چون اجاره برای یکسال منعقد شده است. تازه مالک ممکن است از شما تقاضای اجاره را هم بکند. با مالک توافق کنید.

  4. علی محمد
    پاسخ

    استاد سلام . ببخشید یه سؤال ؟ خواستم بدونم تفاوت دو مدرک لیسانس(L.L.B )حقوق با فوق لیسانس یا دکترای تحقیقاتی (JD )در چی هست ؟ آیا با اخذ هر یک از این دو مدرک ، میشه در استرالیا فعالیت قانونی داشت یا خیر ؟
    ممنون .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای کار وکالت در استرالیا باید مدرک حقوق از استرالیا داشته باشید و بتوانید از عهده یک امتحان خیلی سخت وکالت نیز برآیید.

  5. علرضا
    پاسخ

    سلام استاد
    خدا امثال شما رو که برای جوونها وقت می گذارند در تمام امور توفیق بده
    من از رشته مهندسی که می خوندم انصراف دادم. تو پیام نور تهران لیسانس حقوق گرفتم و الان ارشد خصوصی می خونم تو آزاد تهران مرکز. آیا می تونم امیدی برای پذیرفته شدن در دکتری یک دانشگاه دولتی داشته باشم. چه چیزی رسیدن به این هدف رو تسهیل می کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان آن هست. آمادگی جهت امتحان ورودی و مصاحبه که پیام نور شما را تحت شعاع قرار دهد.

  6. سحر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر لطفا تعهدات مالی قائم به شخص رو نام می برید؟ آیا هر کدام ضمانت اجرای جداگانه ای دارند؟ میشه چند منبع معرفی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تعهدات مالی قائم به شخص به تعهداتی اطلاق می شود که انجام آن توسط ثالث مستلزم رضایت متعهدله است. تعهد به پرداخت وجه قائم به شخص نیست ولی تعهدات دیگر مثل تعهد به تدریس یا بازیگری یا هر تعهد دیگری که با توجه به جمیع جهات انجام آن از شخص متعهد مد نظر بوده است، تعهد قائم به شخص است. به کتب مدنی و آیین دادرسی مراجعه کنید.

  7. مینا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی کارشناسی حسابداری گرایش دولتی هستم ترم دو روتازه شروع کردم می خواستم نظرتون روبرای تغییر رشته به گرایش مالی جویا بشم شما برلی بازارکاربهتر توصیه میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم این رشته ها خیلی با هم فرق ندارند و دلیل قانع کننده ای برای تغییر رشته نمی بینم.

  8. مجتبی حیدری
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام.
    آقای دکتر پرونده ای در خصوص تعریض ۸۵متری ملک شخصی وجود دارد که همانطور مستحضرید طبق قوانین متعدد از جمله شهرداری یا قانون اراضی شهری یا قانون نحوه ی تقویم اراضی واقع در طرحهای دولتی بدوا میبایست در قبال تادیه ی قیمت یا عوض تملک میشد.این مساله با شهرداری مطرح شد که شهرداری از تادیه ی مبلغ درخواستی امتناع نمود و صرفا حاضر به تادیه ی تسهیلاتی ناچیز در ازاء شد که نهایتا با مخالفت مالک رو به رو شد.سوال اینجاست که وکلاء خواهان به جای طرح مسئله در دیوان عدالت اداری طبق ماده ی ۱۳ دیوان وهمچنیین آراء متعددی از هیئت عمومی که صراحتا موضوع رسیدگی به اصل استحقاق مالک را در صلاحیت دیوان میدانند در دادگاه عمومی مطرح نمودند که فاقد هرگونه صلاحیت ذاتیست.دادگاه با پذیرفتن دلایل غیر موجه و غیر مستند حکم به بطلان ادعای خواهن داده متاسفانه رای مذکور در دادگاه تجدید نظر هم استوار شده.با این اوصاف جنین رایی که از مرجع فاقد صلاحیت ذاتی صادر شده میتواند مانع طرح مساله در دیوان عدالت باشد؟وآیا اصولا با وجود آرا وحدت رویه ی دیوان رسیدگی به موضوع مذکور و عدم صدور قرار عدم تعقیب تخلف انتطامی قاضی محکمه محرز نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رأی صادره نمی تواند مانع رسیدگی دیوان عدالت اداری به تخلفات شهرداریها باشد.

  9. حسن مرادی
    پاسخ

    با سلام/بنده در حال دفاع از پایان نامه در رشته حقوق خصوصی هستم .علاقمندم مانند حضرتعالی برای اخذ مدرک دکترا در رشته تجارت بین الملل در استرالیا ادامه تحصیل دهم لطفا بفرمایید از کجا شروع نمایم؟از بردباری وپاسخگویی حضرتعالی کمال تقدیر و تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر پول تحصیل دارید کارتان ساده تر است و اگر ندارید خیلی مشکل است. باید مدرک بین المللی زبان مثل آیلتس داشته باشید معمولا بین ۷ تا ۷/۵ می خواهند. مدارکتان را ترجمه کنید (لیسانس و فوق) و بعد با تهیه رزومه و یک موضوع تحقیقاتی برای تز دکتری خود با دانشگاه های استرالیا که می توانید نشانی آنها را در اینترنت جستجو کنید، مکاتبه کنید.

  10. مهتاب
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناسی حقوق از تهران دارم واسه ارشد میخوام نفت وگاربخونم مضاف براینکه قصدشرکت دروکالتم دارم
    سوال من از حضورتون اینه:ایا وکالت با اشتغال در این گرایش منافات داره شنیدم چون فرد تعهدخدمت ذاره نمیتونه همزمان وکیل هم باشه
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منافاتی ندارد بلکه یک امتیاز است که فرد دارای پروانه وکالت باشد. اگر شما بخواهید کارمند شوید پروانه وکالت را تودیع خواهید کرد.

  11. مهنوش
    پاسخ

    سلام استاد، بنده ارشدم با موفقیت تموم شده
    با توجه به اینکه برای دکترا می خواهم حقوق بین الملل بخونم و از طرفی دیگر میخواهم وکالت امتحان دهم آیا جمع منابع با هم اشکال دارد یا تخصصی مطالعه کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هرحال مواد امتحانی خیلی با هم تفاوت دارند. بهتر است روی وکالت فعلا تمرکز کنید یا کلا کنار بگذارید تا قبول شوید و بعد وکالت را دنبال کنید.

  12. رضا
    پاسخ

    سلام استاد. آیا همایش های منطقه ای دارای امتیاز علمی برای مصاحبه دکترا می باشند یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال اگر هم جداگانه نمره به آن ندهند، در ارزیابی کلی شما تأثیر مثبت دارد.

  13. مریم
    پاسخ

    عرض سلام وادب
    دانشجوی ارشد حقوق خانواده هستم به نظر حضرتعالی موضوع«گستره قاعده عسروحرج نسبت به انحلال نکاح در نظام حقوقی ایران» موضوع مناسبی برای پایان نامه می باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این موضوع تنها با تحلیل مبانی فقهی امکانپذیر است و موضوع اجتهادی است.

  14. هانیه
    پاسخ

    سلام استاد.خسته نباشید.من دوره کارشناسی را در یک دانشگاه دولتی شهرستان گذرانده ام و قصد دارم ارشد را در دانشگاه علوم تحقیقات تهران ادامه دهم. اگر تمام تلاشم را بکنم و بتوانم مقاله های زیادی رو ارائه بدم و شرایط تقریبا کامل را برای مصاحبه دکتری ایجاد کنم،آیا این شانس را خواهم داشت که در مقطع دکترا مرا در یک دانشگاه دولتی بپذیرند.لطفا مرا کامل راهنمایی کنید.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی نخواهد بود. با جدیت ادامه بدهید.

  15. الهام
    پاسخ

    با سلام. خواهشمند است جهت تدریس در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی با مدرک کارشناسی ارشد راهنمایی بفرمایید؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امکان وجود دارد به سایت آن مراجعه کنید.

    • علی
      پاسخ

      سلام
      بستگی به رشته شما هم داره باید کد مدرسی بگیرید و درسیستم سجاد ثبت بشید

  16. ترنم
    پاسخ

    سلام من ترم۲رشته حقوق پیامنورهستم وقراره که تغییررشته به حسابداری بدممیخواستم بدونم که بنظرشمارشته حقوق بهتره یاحسابداری خیلی سردرگم هستم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییر رشته را توصیه نمی کنم.

  17. عليرضا
    پاسخ

    باسلام و احترام
    در یک مناقصه ، بدلیل تفاوت نرخ مناقصه گر اول با برآورد کارفرما، موضوع جهت تحلیل مبانی نرخ اخذ شده که بیش از ٣٠ درصد بالاتر از برآورد کارفرما است به کمیته فنی بازرگانی ارجاع میشود این کمیته هم پس از بررسی موافقت خود را با واگذاری کار به مناقصه گر مذکور اعلام مینماید، سوال اینکه آیا کمیسیون مناقصه موظف است از نظر کمیته تبعیت کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، کمیسیون مناقصه معمولا اگر دلایل این اضافه را منطقی تشخیص دهد، بر اساس آن عمل می کند ولی مجبور نیست که حتما نظر آن را بپذیرد.

  18. حسن
    پاسخ

    درود وعرض ادب خدمت استاد ارجمند.وکیل دادگستری هستم و دارای مدرک کارشناسی حقوق خصوصی .زبان انگلیسی تقریبا مسلط هستم .قصد اخذ مدرک دکتری حقوق تجارت بین الملل در یکی از دانشگاهای خارجی متلا کشور چین دارم .اگه امکان کار کردن در اونجا داشته باشم خیلی بهتره .این امکان برای شما وجود داره که بنده رو به شرکتهای ایرانی مستقر در خارج معرفی کنید تا در اون مدت علاوه بر درامد از نظر عملی هم مسلط بشم.در ضمن کتابی در رمینه سرمایه گذاری خارجی از کشور چین در حال ترجمه دارم .با تشکر و دعای خیر برای شما استاد عزیز.پیام را نمایش ندهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی عالی ولی این شرکتها را نمی شناسم.

  19. امیدرضا
    پاسخ

    سلام استاد

    فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم و کارشناسی فقه و مبانی حقوق به نظر شما در مصاحبه دکتری حقوق خصوصی این یک نکته منفی است؟ یا خیر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قدری به هر حال تأثیر دارد ولی خیلی نباید اهمیت داشته باشد.

  20. امیدرضا
    پاسخ

    استاد عزیز سلام علیکم

    دو سوال داشتم
    ۱: آیین نامه جذب هیات علمی رو که مصوبه سال ۸۸ شورای انقلاب فرهنگیست دانلود کردم استاد در اکثر فرمهای آن(تقریبا همه)تاکید به روی مدارک ارشد و دکتری متقاضیست آیا واقعا همین طور است؟
    ۲ : در صورتی که الان حقوق خصوصی ارشد قبول میشدید ترجیحا تهران یا شهید بهشتی میخوندید؟منهای مسولویت فعلیتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- حتی در صورتی که در فرمها اینطور باشد ولی به هر حال تقاضاها با کلیه مدارک مورد بررسی قرار می گیرد. به خصوص در مصاحبه ها. ۲- بنظرم اگر فرد از دو دانشگاه فارغ التحصیل بشود بهتر است. مثلا اگر لیسانس از تهران است، فوق از بهشتی باشد.

  21. یاسمن
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    و تشکر از لطف بی دریغتان
    من کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه ازاد خوندم واکنون تصمیم دارم برای دکترا حقوق نفت و گاز مطالعه کنم…
    امکانش هست منابع لازم برای موفقیت در ازمون را بفرمائید؟
    ایا باید بر قوانین نفت و گاز هم تسلط یافت؟
    ایا اینده شغلی مناسبی برای این گرایش وجود دارد؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله قوانین نیز اهمیت زیادی دارد. در مورد منابع قبلا صحبت شده است.

  22. فاطمه
    پاسخ

    سلام استاد.من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم.میخواستم بپرسم برای ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری در رشته حقوق نفت و گاز باید حتما پایان نامه ی ارشد در حوزه ی تجارت بین الملل کار کنم؟چگوری میتونم ئر مورد رشته ی حقوق نفت وگاز اطلاعات جامعی کسب کنم؟ممکن لطف کنید ومن در این زمینه راهنمایی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ضرورتی ندارد که حتما پایان نامه شما در این زمینه ها باشد ولی خب بهتر است که اینطور باشد. در مورد منابع این رشته به بخش دروس، درس حقوق نفت مراجعه کنید. در این سایت نیز در جواب برخی از سوالات مطالب بیشتری بیان شده است.

  23. امید
    پاسخ

    با سلام و تشکر از این که پاسخ بنده را لطف فرمودید. یک سوال دیگه داشتم:
    با توجه به این که تاریخ ذکر شده در مبایعه نامه جهت تنظیم سند ۱۵/۷/۹۲ بوده ولی با توجه به مشکلات موجود جهت تنظیم سند و توافق طرفین در بنگاه در پشت مبابعه نامه این تاریخ به ۳۰/۱۰/۹۲ موکول شده و ذکر شده که ” مابقی مفاد مبایعه نامه به قوت خویش باقی است” با توجه به این که فروشنده در تاریخ مذکور حاضر به تنظیم سند نشده است و بنده نیز با حضور در دفتر خانه در تاریخ ۳۰/۱۰/۹۲ گواهی عدم حضور گرفته ام ،آیا در ارائه دادخواست جهت دریافت خسارت تعیین شده در مبایعه نامه جهت تاخیر در تنظیم سند به مشکلی بر خواهم خورد؟ آیا توافق جهت تغییر زمان تنظیم سند در دفتر خانه حتما نیاز به ذکر میزان خسارت و تاکید بر آن دارد و یا ذکر ” .. مابقی مفاد قرارداد به قوت خویش باقی است ” میزان خسارت دیرکرد را نیز در تاریخ جدید شامل می شود؟ با تشکر- خیلی برام مهمه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانعی ندارد که از تاریخ جدید به استناد مبایعه نامه تقاضای خسارت کنید.

  24. حامد کیان
    پاسخ

    سلام استاد،

    آیا قرارداد های BOT در مورد صنایع بالادستی نفت منع قانونی دارند؟ در مورد بخش پایین دستی وضعیت به چه صورت است؟

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی ندارد ولی تناسب با فعالیتهای بالادستی ندارد ولی در پایین دستی امکان استفاده هست.

  25. محسن
    پاسخ

    بسمه تعالی

    سلام و خسته نباشید

    در مقدمه از پاسخگویی دست اندر کاران کمال تشکر را دارم.

    سوال اول: آیا برای شما مقدور می باشد لایحه ی تجارت با آخرین وضعیت اصلاحاتش را برای حقیر ارسال کنید؟ سایت های دیگر به روز نبوده و همان لایحه ی ابتدایی اصلاح نشده را دارند.

    سوال دوم:بنده قصد دارم دو سال دیگر در آزمون ارشد خصوصی شرکت کنم آیا شما صلاح می بینید از الان روی لایحه ی تجارت کار کنم؟

    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معلوم نیست که این لایحه به آن نحو تصویب شود و بهتر است فعلا روی دروس دیگر تمرکز پیدا کنید و درس تجارت را نیز در حد قوانین فعلی خوب یاد بگیرید. تغییرات ممکن است خیلی زیاد نباشد.

  26. پیمان
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید سه تا سوال از حضورتون داشتم
    ۱-درداوری موردی ایین رسیدگی ونحوه پیشبرد به عهده کی هست؟الف-طرفین ب-طرفین وداور
    ۲-مرجع تجدیدنظر طبق قانون داوری تجاری بین المللی ایران کی هست؟الف-قاضی ب-داوران
    ۳-دیوان داوری ایران وامریکا چه نو مرجعیه؟دیوان داوری بین المللیه یا براساس دولت ها بین المللی وبراساس اتباع چیز دیگریه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- طرفین و در صورت عدم تعیین با در نظرگرفتن قانون حاکم بر فرآیند داوری توسط داوران، ۲- تجدید نظر اصولا در داوری وجود ندارد. ۳- دیوان داوری موردی. برای اطلاع بیشتر به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید.

  27. محسن
    پاسخ

    سلام استاد عزیز؛خسته نباشید
    خواهشمندم اگه امکان داره به سوالات زیر مستدلاً پاسخ دهید که ذهن بنده رو در گیر کرده و پاسخی برایش ندارم،متشکرم.
    ۱- دادگاه های اختصاصی در مراجع حقوقی( نه کیفری) کدامند؟ اصلاً دادگاه اختصاصی داریم؟
    ۲- اولاً دادگاه خانواده طبق قانون جدید جزء دادگاه اختصاصی(استثنایی)حقوقی است یا همانند ماده واحده قدیم جزء شبعه ای از دادگاه عمومی است؟ دوماً صلاحیت دادگاه خانواده نسبت به دادگاه عمومی ذاتی است یا نسبی؟ آیا بین دادگاه خانواده با دادگاه عمومی اختلاف در صلاحیت متصور است درصورت اختلاف مرجع حل اختلاف کدام هست؟
    ۳-اولاً شورای حل اختلاف جزء مرجع اختصاصی(استثنایی)حقوقی قضایی (دادگستری)است یا جزء مرجع اختصاصی(استثنایی)حقوقی غیر قضایی (غیر دادگستری)؟ دوماً صلاحیت شورای حل اختلاف نسبت به دادگاه عمومی ذاتی است یا نسبی؟ آیا بین شورای حل اختلاف با دادگاه عمومی اختلاف در صلاحیت متصور است درصورت اختلاف مرجع حل اختلاف کدام هست؟ باتشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتابهای آیین دادرسی مدنی مراجعه کنید.

  28. مهدی
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر عزیز
    من سال قبل از شما سئوال کردم که دانشجوی ارشد صدا وسیمای قم هستم آیا میتوانم همزمان در دانشگاه ادیان مذاهب قم(ارشد) که غیر انتفاعی هست تحصیل کنم پاسخ دادید پول میدی درس میخونی
    الان چند نفر به من گفته اند که امکان دارد به مشکل برخورد کنم از طرف وزارت علوم.
    آیا چون هر دو دانشگاه غیر انتفاعی هستند به مشکل بر خورد میکنم یا خیر
    اگر به مشکل برخورد میکنم پیشنهاد شما چیست. مثلا انصراف بدهم یا…..؟
    ممنون خیلی نگران آینده ام شده ام راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چه نگرانی؟ حداکثر اخراجت می کنند. اینقدر خودت را با این افکار اذیت نکن. گاهی انسان از ترس مرگ می میرد.

  29. عارف
    پاسخ

    سلام.من ترم۶ کارشناسی حقوق هستم می خواهم حقوق نفت در ارشد بخونم. به نظرشما برای موفقیت در این رشته چه کتاب هایی رو معرفی می کنید ومن از الان بر روی چه موضوعات و مقولاتی باید کار کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مرحله اول باید روی امتحان ورودی تمرکز کنید که قبول شوید. از آنجا که مواد امتحانی حقوق نفت و گاز ارشد با حقوق عمومی فعلا یکسان است، سعی کنید اول مواد امتحانی مربوط را بخوانید بعد که قبول شدید دوباره در خدمت هستم.

  30. حامد
    پاسخ

    سلام.خسته نباشین.
    میخواستم بدونم ممتازین رشته الهیات گرایش فقه حقوق میتونن بدون آزمون رشته حقوق خصوصی بخونن واسه ارشد؟
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم چنین امکانی وجود داشته باشد.

  31. ماهان
    پاسخ

    با سلام
    با تشکر از وقتی که در اختیار ما قراردادید. بنده ملکی رو اجاره نمودم که در قرار داد ذکر شده ملک به صورت دربست می باشد و یک واحد در اختیار موجر است. و طبق صحبت های انجام شده قرار بر این شد که موجر مقداری از اساس خود را در واحد مذکور قرار داده و تنها شبها برای استراحت به واحد خود مراجعه نماید ولی ایشان پس از گذشت مدت زمانی و اخذ دو کرایه دیگر به طور تمام وقت در واحد سکونت داشته و حتی گاها نیز از ملک خارج نمی شوند و این مسئله ما رو دچار مشکل کرده چراکه ما این ملک رو برای آرایشگاه زنانه اجاره کرده بودیم و حضور ایشان مانع از کار ما شده. حال می خواستم ببینم که برای رفع مشکل و همچنین در اختیار کامل در آوردن ملک می بایست چه اقدامی انجام دهم به کجا مراجعه کنم و چقدر زمان می بره. به علاوه بنگاهی هم که اجاره نامه را تنظیم کرده در جریان کامل مشکلات قرار گرفته است و اقداماتی هم صورت داده که به نتیجه نرسیده یعنی با خود صاحب ملک نیز صحبت کرده ولی ایشان کلا این مسئله را رد کرده.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به شورای حل اختلاف نزدیک به محل ملک مراجعه کنید. ولی به هر حال مسئله اگر مورد انکار طرف واقع شود شما باید در اجاره نامه یا از طریق شروط ثابت کنید که ایشان فقط شبها می توانسته آنها بیاید. والا درخواست شما رد می شود.

      • ماهان
        پاسخ

        آیا وجود شاهد که در واقع همان بنگاه محل تنظیم قرارداد می باشد می تواند جهت اثبات قضیه و همچنین به نتیجه رسیدن آن جوابگو باشد؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          می توان به عنوان شاهد به دادگاه احضار شود.

  32. ahmad
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم اخر مدیریت صنعتی هستم برای ارشد میتونم در دانشگاه آزاد اتاق عمل یا پرستاری بخونم چطوری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هدف از این کار چیست این نوع تغییرات را توصیه نمی کنم حتی اگر مجاز باشد و قبول شوید.

  33. تسخیری
    پاسخ

    با عرض سلام، ادب و احترام
    استاد ارجمند جناب دکتر شیروی
    سوالی از محضر حضرتعالی داشتم که امیدوارم بزرگواری فرموده و سوال بنده را پاسخ دهید.
    اگر در ایران حکمی قضایی مبنی بر طلاف زوجین صادر شود و آن دو از یکدیگر رسما و شرعا جدا شوند، آیا این حکم و طلاق یادشده در محاکم استرالیا قابل استناد است و اثر حقوقی دارد؟
    با سپاس فراوان
    تسخیری
    دانشجوی سابق حضرتعالی در پردیس
    درحال تحصیل در دکتری حقوق بین الملل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این رأی قابل استناد است. مگر این که زوجین تبعه استرالیا باشند و یکی از زوجین به آن اعتراض داشته باشند و به دادگاه استرالیا مراجعه کنند.

  34. leila
    پاسخ

    سلام استاد در ابتدا از این امکان فراهم آورده سپاسگزاری می کنم و از خداوند توفیقات روز افزون برایتان مسئلت می دارم .من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم در باره آثار شرط در اسناد تجاری پایان نامه دارم اما این مطلب را نیافته ام می شود راهنمایی بفرمایید .بی نهایت سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نوشته مستقلی سراغ ندارم ولی باید به همان کتب مربوط که در مورد اسناد است مراجعه کنید و دایره اسناد را نیز قدری توسعه دهید که شامل ضمانتنامه ها ، ال سی، قبض انبار و … بشود.

  35. علی
    پاسخ

    با سلام، تقاضای راهنمایی دارم:
    بنده با مدرک کارشناسی ارشد و ساکن قم. رزومه خوبی دارم و به فکر خودم می توانم تا ۳ سال آینده مشغول به تحصیل در دوره دکتری دولتی شوم.
    ۱. آیا عضو هییت علمی شدن در دانشگاه زابل (طرح سربازی- فراخوان بهمن) را پیشنهاد می کنید؟ (به لحاظ ارزش علمی- زندگی- و …)
    ۲. آیا ارزش گذاشتن ۴ سال وقت را دارد؟ و ارزش ماندن پس از آن و یا فقط گذراندن خدمت سربازی
    ۳. در صورتی که کسی چنین دوره ۴ ساله ای را رفته باشد. و بعد از خدمت به دانشگاه های مثل قم درخواست استخدام دهد. قابل قبول تر است یا باید مجدد زندگی را از صفر شروع کند؟ (طبیعتا مدرک ارشد در ۴ سال آینده سطح پایینی دارد و در حین خدمت هم امکان ادامه تحصیل دکتری نیست چون تعهد دو برابر خدمت مابقی را میی گیرند در نتیجه دکتر هم نمی شوم)
    ۴. آیا در صورت استخدام بعد خدمت امکان جابجایی از چنین شهر هایی به شهرهای قم و پایین تر از قم هست؟
    ۵. در کل این دانشگاه و خدمتسربازی در آن را چطور ارزیابی می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه زابل هم دانشگاه خوبی است و برخی از دوستان من آنجا بوده اند و بعد به جاهای دیگر منتقل شده اند.

  36. شبنم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر سپاس و خسته نباشید بابت این فرصت…
    آقای دکتر من از علاقه مندان به حوزه نفت و گاز هستم و ازتون راهنمایی میخواستم.راستش در حال دفاع از پایان نامم هستم ولی ازونجا که ارشد رو حقوق بین الملل در دانشگاه آزاد خوندم و هدفم اینه دکتری قبول بشم منتها دولتی به این فک میکنم که ارشد دولتی نفت و گاز بخونم تا خلا علمی و شرایط ۳۰/۷۰ مصاحبه رو داشته باشم.نمیدونم چقد کار عاقلانه ای هست و اینکه اگر این کار رو نکنم آیا شانسی دارم برای قبولی در دکتری دولتی نفت و گاز؟
    مساله دیگه اینکه بخاطر دغدغه های شغلی و مالی میخوام وکالت آزمون بدم اما واقعا برای اولویت بندی هام دچار مشکل شدم.آقای دکتر من خیلی اشتباهات درسی داشتم برای همین نمیخوام بیش ازین زمان رو از دست بدم.اگه ممکنه بهم بگین چیکار کنم تا بعدها پشیمون نشم…
    قبلا بابت این سوالات پراکنده و وقتی که ازتون گرفتم عذرخواهی میکنم.کاش ما جوونا اینهمه سردرگم نبودیم که شما اساتید بزرگوار رو اذیت نمی کردیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اولویت با کار و وکالت است. در مورد تجدید فوق نیز توصیه نمی کنم. ولی امکان قبولی شما در دکتری نفت و گاز نیز خیلی بعید نیست و می توانید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کرده و زحمت بکشید. انشااله موفق باشید.

  37. مح
    پاسخ

    سلام. کارشناسی غیرانتفاعی و ارشد دولتی دارم. معدل کارشناسی حدود ۱۸ و ارشد حدود ۱۷ است.. برای دکترا ازاد یا غیرانتفاعی شرکت کنم ممکن است عضو هیئت علمی بشوم در دانشگاه های غیرانتفاعی یا علمی کاربردی یا پیام نور؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله احتمال آن است.

  38. لیلا زیب ارزانی
    پاسخ

    با سلام و ادب خدمت استاد گرانقدر
    ما ملکی را فروخته ایم که خریدار در روز محضر حاضر نشد و ما برای ایشان گواهی عدم حضور گرفتیم و شکایت کرده طلب ضرر و زیان کردیم خریدار در دادگاه حاضر نشد و دادگاه به استماع ما پرداخت و رییس دادگاه شروع به نوشتن حکم کرد و به ما نیز چیزی نگفت فقط در وسط دادگاه وکیل طرف مقابل سر رسید و ادعای دادخواست تقابل را داد فقط قاضی چون ایشان دیر امده بودند اجازه حضور به ایشان نداد و حکم خود را نوشت حال دادخواست تقابل ایشان در سیر شکایت ما چه تاثیری دارد آیا منجر با اطاله دادرسی میگردد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دادگاه که فورا حکم نمی نویسد احتمالا جریان دادگاه را ثبت می کند. نمی شود اینطوری در مورد دعوای تقابل اظهار نظر کرد.

  39. جواد
    پاسخ

    با سلام
    بنده دارای مدرک ارشد فقه وحقوق هستم.۱-آیا می توانم در گرایشات رشته حقوق در مقطع دکترا شرکت کنم؟و۲-اگر بتوانم،برای آزمون وکالت وقضاوت وسردفتری و به طور کلی اشتغال،دچار مشکل نخواهم شد؟باتوجه به اینکه مدرک لیسانسم باستانشناسی بوده است.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اکثر رشته های حقوقی داشتن لیسانس حقوق یا فقه و حقوق ضروری است. شرایط شرکت در هرکدام از رشته های دکتری حقوق در دفترچه آزمون دکتری سازمان سنچش مطرح شده است که مراجعه کنید.

  40. Sh
    پاسخ

    با سلام
    میخواستم بپرسم با مدرک پردیس دانشگاه ها در مقطع دکتری (که خود پردیس ها ازمون میگیرند)میتوان عضو هیات علمی شد؟یا خیر
    کلا مدرک پردیس ها معتبر هست برای هیات علمی شدن؟(طبق گفته خودًپردیس ها مدارکشان مورد قبول وزارت علوم هست)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جهت اعتبار مدرک فرقی ندارند ولی این که گروه ها در انتخاب اعضای هیات علمی از بین این افراد چه رفتاری نشان می دهند معلوم نیست که بنظرم به نظر آن گروه و به میزان رقابت در آن رشته بستگی خواهد داشت.

  41. رضاشهرکی شمالی
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید
    اگر امکان دارد مقداری راجعبه تجانس رشته کارشناسی با ارشد برای کسانی که می خواهند در اینده عضو هیئت علمی شوند. ایا می شود فقط این تجانس در ارشد و دکترای وی باشد.
    و ایا کارشناسی ریاضی کاربردی گرایش تحقیق درعملیات با مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره وری متجانسند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مسئله به گروه و نزدیکی رشته ها بستگی دارد ولی اصولا این مغایرتها می تواند مانع باشد حال در هر مرحله ای که باشد.

  42. علیرضا
    پاسخ

    با سلام، آیا راهی است که بتوان به فایل پی دی اف پایان نامه های دانشچویان شما دسترسی پیدا کرد؟
    ( از آن جهت که من دانشجوی شهرستانی هستم و به کتابخانه دانشگاه تهران دسترسی ندارم این تقاضا را دارم).
    البته اگر فقط بخش فهرست و چکیده ی پایان نامه هم باشد کافی است! با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر

    • جلال
      پاسخ

      سلام دوست عزیز همان طور که استاد فرمودند امکان قرار دادن پایان نامه بر روی سایت وجود ندارد اما اکثر دانشگاه ها ۱۵ صفحه اول پایان نامه ها را بر روی سایت خود قرار می دهند (دانشگاه تهران و علامه و امام صادق و…. ) که می توانید از طریق جستجو در منابع پایان نامه ای در سایت کتابخانه هر دانشگاه به ۱۵ صفحه اول آن دست یابید. البته در سایت irandoc هم می توانید ۱۵ صفحه اول هر پایان نامه قبل از سال ۱۳۸۷ را پیدا کنید

  43. نسیم
    پاسخ

    سلام استاد. . من دانشگاه علامه شبانه تجارت بین الملل میخونم. به دلیل اینکه معدلم زیاد خوب نیست و همچنین دوره شبانه آموزش محور هستم پایان نامه ندارم برای دکتری خیلی نگران هستم .هدفم هیات علمی شدن هست با این شرایط برای آزمون دکتری تلاش کنم یا اینکه دوباره ارشد یک گرایش دیگه مثلا خصوصی بخونم با معدل خوب و پایان نامه .بعد برم دکتری؟ چون شبانه دانشگاه دولتی هستم میتونم دوباره ارشد دانشگاه دولتی بخونم؟؟؟ممنون میشم هر دو سوالمو جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این سوال را خودتان باید برایش پاسخ پیدا کنید. من معمولا با تکرار دوره ها موافق نیستم ولی در عین حال نمی توانم مشکلات ناشی از فقدان پایان نامه را نیز ندیده بگیرم

  44. محمد صمدی
    پاسخ

    با سلام واحترام
    خواهشمند است در خصوص تفاوت بند ز ماده۳۳ قانون داوری تجاری بابند ۳ ماده ۱۳ قانون داوری تجاری اینجانب را راهنمایی و یا منبعی را معرفی فرمایید.
    یا حق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید. مسئله در آن کتاب توضیح داده شده است.

  45. هادی ناجی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب
    آقای دکتر در صورت امکان منابعی راجع به کنسرسیوم و مباحث حقوقی آن معرفی بفرمایید. کتاب bot حضرتعالی مطالعه شده.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به مقالات و کتب خارجی در مورد Joint venture مراجعه کنید.

  46. نیما
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .خسته نباشید
    لطف می کنید بفرمایید معادل انگلیسی عبارت “معافیت قرارادی “چیه؟ممنون از لطف شما همیشه سالم و پاینده باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای معافیت می توانید از Exemption استفاده کنید.

  47. سروش مهر
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    من دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هستم. با توجه به اینکه در این ترم باید گرایش خودم را انتخاب نمایم و هدف اصلی بنده از ادامه تحصیل اشتغال می باشد خواهشمند است اینجانب را راهنمایی فرمایید. گرایش های تعریف شده بازرگانی مالی و بازرگانی بین الملل می باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو گرایش خوب است ببنید که شرایط شما با کدام بیشتر مطابقت دارد.

  48. دانشجو
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    استاد اگر لطف کنید و در زمینه قراردادها و چگونگی نگارش آنها کتاب مفیدی را به بنده معرفی نمایید سپاسگزار می شوم و ضمن اینکه کتابی با عنوان نمونه قراردادهای مدرن ( ۵ جلد) توسط چند وکیل دادگستری منتشر شده است آیا این کتاب از نظر شما مفید می باشد ؟
    با سپاس فراوان و امید سلامتی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این کتابها معمولا مفید نیستند. کتابهای خارجی مطالعه کنید در مورد drafting contracts

  49. امین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر شیروی
    اینجانب ۲ سوال از حضرت عالی داشتم: اینکه آیا استاد و یا اساتیدی را سراغ دارید که در دانشگاه آزاد درس خوانده اند و عضو هیات علمی دانشگاه ملی باشند؟ و اینکه آیا اینجانب که دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد (گروه علوم انسانی) هستم و چند سال پیاپی به عنوان پژوهشگر برتر منطقه و استان انتخاب می شوم و البته احتمالا در ۱ یا ۲ سال آینده افتخارات علمی را در سطح کشور نیز کسب خواهم کرد (اینجانب بیش از ۶۰ مقاله در مجلات علمی داخلی و خارجی و کنفرانسهای علمی داخلی و خارجی دارم و همچنین در مقاطع ارشد و دکتری شاگرد اول هستم) شانس این را دارم که بعد از اخذ مدرک دکتری بتوانم عضو هیات علمی دانشگاه های برتر ایران بشوم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بله سراغ دارم. ۲- این شانس را دارید.

  50. رويا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز؛خسته نباشید
    من امسال سال آخر ارشدم،ودر ثبت نام آزمون دکتری تاریخ فارغ التحصیلی رو شهریور نوشتم،اما چون موضوعم تصویب نشد، نتونستم به موقع پایان نامه رو انتخاب کنم،ودفاعم بعد شهریور تو مهر میشه،اگه دکتری قبول بشم، مشکلی پیش نمیاد،یا باید تو تکمیل ظرفیت شرکت کنم؟اگه تکمیل طرفیت شرکت کنم باز برای اینکه فارغ التحصیلیم بعد شهریور شده ایراد نمی گیرن؟

    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتما باید تا آخر شهریور فارغ التحصیل شوید و الا با مشکل روبرو خواهید شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *