سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. شیرین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید. آیا مطابق با قانون داوری تجاری بین المللی دو شرکت تجاری ایرانی می توانند داور خارجی برای حل اختلاف خود تعیین کنند؟ و آیا قانون کشور خارجی می توانند بر دعوای خود تعیین کنند؟ سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله داور خارجی می توانند اتتخاب کنند و در مورد انتخاب قانون حاکم بر دعوی نیز آزادی کامل دارند. البته این داوری خارج از قلمرو قانون داوری تجاری بین المللی ایران است که قانون مزبور صرفا ناظر به اختلافاتی است که حداقل یکی از طرفین آن خارجی باشد.

  2. ب
    پاسخ

    ﺳﻼﻡ ﺍﺳﺘﺎﺩ
    ﺑﻪ ﻧﻈﺮﺗﻮﻥ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻣﺪﺭﮎ ﺍﺭﺷﺪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﺩﺭ ﯾﮏ داﻧﺸﮕﺎﻩ ﯾﺎ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﺮﯾﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺸﻢ ﺍﻣﮑﺎﻧﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﺍﮔﺮ ﺩﮐﺘﺮﯼ ﻗﺒﻮﻝ ﺑﺸﻢ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻫﻢ ﺑﺪﻡ .ﻣﺼﺼﻤﻢ ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺍﺯ ﻫﯿﭻ ﺗﻼﺷﯽ ﻓﺮﻭﮔﺬﺍﺭ ﻧﮑﻨﻢ .ﺗﺎ ﻫﺮ ﺟﺎ ﮐﻪ ﺑﺸﻪ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﻢ .ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺿﺮﻓﯿﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻢ .ﺑﻪ ﻧﻈﺮﺗﻮﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﻣﯿﺸﻪ ؟ﺁﯾﺎ ﻗﻮﺍﻧﯿﻨﯽ ﻣﺜﻞ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﯾﺎ ….ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺑﺘﻮﻧﻢ ﺑﻪ ﻃﺮﯾﻘﯽ ﺧﻮﺩﻣﻮ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﻭﻥ ﮐﻨﻢ ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم که شما بتوانید در زمان سربازی تحصیل کنید. ولی اگر قبول شوید می توانید ترخیص شده و بعدا سربازی خودتان را تمام کنید. بقیه انرژی خود را برای موفقیت در تحصیل خود صرف کنید تا این که در زمان سربازی تحصیل کنید.

  3. رضا
    پاسخ

    سلام استاد. آیا پذیره نویسی و اوراق مشارکت با هم تفاوت دارند و در صورت مثبت بودن پاسخ، دلایل آن را ذکر کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال شما شبیه سوالات اساتید حقوق برای دانشجویان است. پذیره نویسی عمدتا در مورد سهام مطرح می شود که عبارت است از تعهد پرداخت قیمت سهام شرکت که به موجب آن شخصی تعهد می‌کند با تأمین قسمتی از سرمایه شرکت در شرکت سهامی شریک شود. اوراق مشارکت شبیه اوراق قرضه است که می تواند تعهد به خرید آن از طریق پذیره نویسی نیز مطرح شود.

  4. ع
    پاسخ

    ﺳﻼﻡ
    ﺩﮐﺘﺮﯼ ﻧﻔﺖ ﻭ ﮔﺎﺯ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻡ ﻭﻟﯽ ﭼﻮﻥ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﺭﺷﺪﺗﺠﺎﺭﺕبینالملل ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﻮﺩﻡ ﻭﻫﻔﺘﺎﺩ ﺩﺭﺻﺪ ﻫﻢ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﮔﺮﺍﯾﺸﻬﺎ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻤﯽ ﺑﯽ ﺍﻧﮕﯿﺰﻩ ﻭﻧﺎ ﺍﻣﯿﺪ ﺷﺪﻡ .ﺑﻪ ﻧﻈﺮﺗﻮﻥ ﺍﻣﯿﺪﯼ ﻫﺴﺖ ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا باید امیداور بود. در میانه راه نگرانی بی فایده است.

  5. نسرین نعمتی
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر خدمت شما استاد گرامی…بنده کارشناس ارشد زمین شناسی مهندسی با معدل ۱۷.۵ تلاش برای اخذ بورسیه دکتری از دانشگاه های ترکیه کردم اطلاعات چندانی ندارم که کدام دانشگاهها دکتری این رشته رو دارن و شرایط اپلای و اخذ بورسیه چی هست و هزینه احتمالی چه مقدار میباشد?ممنون میشم راهنمایی کنید,مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من نیز اطلاعات چندانی ندارم. اول باید به سایت وزارت علوم مراجعه کنید که کدام دانشگاه ترکیه برای تحصیل در مقطع دکتری مورد تأیید می باشد سپس با جستجو در گوگل اطلاعات بیشتر را از سایت دانشگاه مورد نظر کسب کنید.

  6. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام بهتر است قراردادهایی را از اینترنت پیدا کرده و مطالعه کنید. برخی از کارگاه ها و آموزشهای خاص قرارداد نویسی نیز خوب است.

  7. سجاد
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب اقای دکتر، وقتتون بخیر
    ببخشید برا کسی که ارشد نفت میخونه منتها از زبان انگلیسی چیزی نمیدونه و علاقه مند در این مورد هم هست؛بنظرشما چه نوع کلاسی بره بهتره؟منظورم اینه که مثلا مکالمه بره بهتره یا مثلا فن ترجمه یا تافل و یا…؟
    متشکرم از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه اش خوب است. ولی مهم این است که مهارتهای چهارگانه زبان (مکالمه، خواندن، شنیدن و نوشتن) را با هم کار کنید.

  8. علی
    پاسخ

    سلام جناب استاد.مطمئنم براارشدحتما رتبه یک حقوق بین الملل روبه دست میارم.دراین صورت میتونم ازدولت بورس خارج ازکشوربگیرم ؟؟دولت به چه کشورهایی بورس میکنه؟؟اگه نشه بورس بگیرم وخودم بخوام برم دراین صوررت برایه کشورغربی مثل انگلیس یاامریکاچقدهزینه داره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا از کجا این اطمینان را داری که رتبه اول می شوی. ثانیا بورسیه ای در کار نیست. برای بورسیه باید با تک تک دانشگاه ها مکاتبه کنید. برای انگلیس یا امریکا سالانه باید حدود سی چهل هزار دلار داشته باشی.

  9. علی
    پاسخ

    سلام جناب استاد.من کارشناسی حقوق ترم۳دانشگاه تهران میخونم معدلم هم بالاتر از۱۹هست.میخوام براارشدبه خارج از کشوربرم .باید چه شرایطی داشته باشم؟؟چجوربایدبه یه دانشگاه خارجی درخواست بدم؟؟براکارشناسی بایدحتما مقاله داشته باشم؟؟زبان انگلیسی روتاچه حدی باید بلد باشم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل خوب همانطور که دارید. مدرک زبان، ترجمه مدرک لیسانس و سپس تلاش برای اخذ پذیرش به اضافه پول. اگر پول ندارید ممکن است با احتمال کم بورسیه ای از یک دانشگاهی جور شود ولی ساده نیست.

  10. علی
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار.اینکه میگن کسی که معافیت پزشکی داشته باشه براکارپیداکردن دچار مشکل میشه تا چه حددرسته؟؟؟قانونی دراین باره هست؟؟کشورهای دیگه ازاین نظرچه وضعی دارن؟؟؟من بیشتر دنبال تدریس تو دانشگاه هستم.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا این رفتارها تبعیض آمیز است مگر برای کاری خاصی که فرد باید از جهت جسمی برای آن مشکلی نداشته باشد.

  11. محمد
    پاسخ

    استاد عزیز سلام
    من میخوام برای دکتری اقدام کنم
    معدل کارشناسی ۱۲٫۹۹
    معدل ارشدم ۱۵٫۷۹
    هر۲ از دانشگاه آزاد به نظرتون امیدی برای قبولی در مصاحبه است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چرا نه. فعلا در مرحله اول قبول شوید بعدا نگران باشید.

  12. احسان
    پاسخ

    سلام. استاد من الان کارشناسیم رو در رشته معماری در دانشگاه ارومیه در حال تحصیل هستم و امسال کنکور ارشد شرکت می‌کنم. علاقه زیادی به تدریس در دانشگاه دارم. از آنجایی که دانشگا‌ه‌ها مدرک دکتری را برای جذب هیئت علمی می‌خواهند، میخواستم بدانم برای ادامه تحصیل حداقل معدل دوره‌ها باید چقدر باشد که بعدا دچار مشکل نشوم؟ امکان دارد بتوانم با ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه سراسری تبریز یا تهران، در حین تحصیل مشغول به تدریس در دانشگاه ارومیه یا غیره شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معدل هر چه بیشتر باشد بهتر است ولی ارزیابی یک فرد به کل رزومه، دانشگاه های محل تحصیل و معدل همه با هم است. یک عامل به تنهایی قاطع نیست. تدریس در زمانی که شما در مقطع ارشد تحصیل می کنید حتی بعد از آن نیز خیلی بعید است.

  13. هاتف
    پاسخ

    سلام آقای دکتر از دقت و احترامی که به سوالات مخاطبانتان دارید، واقعاً سپاسگزارم . سوال بنده: آیا هیئت علمی تمام وقت دانشگاه پیام نور ، می تواند در دانشگاهی دیگر بصورت هیئت علمی نیمه وقت استخدام شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله منع قانونی ندارد.

  14. مهدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده لیسانس علوم قرانی دارم خواستم واسه فوق لیسانس حقوق عمومی شرکت کنم حالا به نظر شما بعدا تو درسها گیر نمی زنم یا آینده شغلیم چطور میشه لطفا راهنماییم کنید به نظر شما شرکت کنم یا نه سپاسپگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کمکی از جهت پیدا کردن شغل به شما نمی کند.

  15. رعنا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    آقای دکتر لطفا منابع و موضوعات جدید در زمینه ی حقوق نفت و گاز اگر امکانش هست معرفی کنید. آیا امکان رجوع مستقیم به وزارت نفت و گاز برای دریافت موضوعی نو وجود دارد و آنها کمک لازم را مبذول می نمایند؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر مرجعی در وزارت نفت برای پیشنهاد موضوعات جدید سراغ ندارم.

  16. رضا
    پاسخ

    آیا مقاله ای با محتوای جزایی (حقوق متهم) برای دکترای حقوق خصوصی دارای امتیاز پژوهشی است یا مقاله حتما باید مضمون رشته تخصصی یعنی حقوق خصوصی را داشته باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب امتیاز دارد ولی مرتبط نیست.

  17. سالاری
    پاسخ

    سلام استاد گرامی یه مشاوره فورس ماژور من درحال مطالعه برای آزمون وکالت ۹۳بودم که باتوجه به شرکت درپذیرش سازمان امورمالیاتی گفتند قبول شدم حالا سوالم این که به نظر شما برای آزمون وکالت بخونم یا برم سرکاردرضمن برای ماکه فرزند جانبازیم استخدامی رسمی هستیم ومن ارشد هم جزاپذیرفته شدم که باشغل منافاتی نداره خواهش میکنم راهنماییم کنید!!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال باید خودتان تصمیم بگیرید که آیا می خواهید کارمند باشید یا وکیل. هر کدام مسایل خودش را دارد. یکی حقوق مشخص و دیگری باید ناز موکل را بکشید.

  18. رضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    بنده دانشجوی دکتری هستم و امسال با اخذ اعلام نیاز از یکی از دانشگاه های دولتی (موافقت هیات جذب و رئیس دانشگاه و ارسال نامه کتبی به اداره بورس)، بورس آن دانشگاه شدم. هم اکنون ولی گروه آموزشی دانشگاه رای به “عدم نیاز” بنده داده و باید در هیات جذب بررسی شده و به اداره بورس اعلام شود. تکلیف بنده چیست؟ این کار خلاف و قابل شکایت است؟ – بسیار ممنون می شوم راهنمایی بفرمایئد – متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه به معنای جذب شما نیست و آنها می توانند متعاقبا از استخدام شما خودداری کنند.

  19. حسن
    پاسخ

    سلام و تشکر؛ در صورتیکه ملکی بنام خریدار سند زده شده باشد ولی ملک در ازای سی میلیون تومان باقیمانده در اختیار فروشنده باشد ولی خریدار نتوانسته پول را در موعد تحویل فراهم کند و جریمه دیرکرد روزانه عدم تحویل نیز ننوشته شده و فروشنده بتازگی شکایت کرده ؛ آیا دادگاه معامله را فسخ می کند یا وقت میدهد به خریدار و چقدر وقت و جریمه روزانه دیرکرد در نظر گرفته می شود؟ ضمنا مشاور املاک نوشته مقصر خریدار بوده پول جور نکرده که در مبایعه نامه خریدار ننوشته است ۲ خریدار تغییر آدرس داده و فروشنده آدرس مبایعه نامه رادارد اگرخریدار در دادگاه حاضر نشود حکم چه می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در این موارد دادگاه خریدار را به پرداخت پول و خسات تاخیر تادیه به نرخ رسمی بانک مرکزی محکوم خواهد کرد.

  20. حسن
    پاسخ

    سلام،
    آیا می توان در دانشگاه محل خدمت به عنوان دانشجو نیز تحصیل کرد و ممانعت قانونی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امر فی نفسه مشکلی ندارد ولی مشکلات دیگری ممکن است وجود داشته باشد مثل این که شما یک بار از تحصیلات رایگان در یک مقطع استفاده کرده اید و بعد بخواهید مجددا استفاده کنید یا مشکل سربازی باشد.

  21. محمد
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم
    بنده دانشجوی حقوق تجارت بین الملل پردیس هستم
    قصد شرکت در آزمون دکتری حقوق نفت و گاز را دارم
    شما چه منابعی را برای مطالعه مفید پیشنهاد می کنید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبلا در این مورد صحبت شده است، مراجعه کنید.

  22. صادقی هیوا
    پاسخ

    استاد عزیز با عرض سلام و آرزوی توفیق روز افزون
    بنده لیسانس مترجمی زبان انگلیسی دارم و قصد دارم در رشته حقوق تجاری اقتصادی بین الملل در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهم.
    میخواستم بدانم آینده کاری من چگونه خواهد بود؟آیا باید استخدام جایی بشوم؟ یا خودم میتوانم دفتر بزنم.
    آیا لازم است لیسانس حقوق هم بگیرم؟
    کلا میخواهم متخصص بازرگانی بین الملل و عقد قراردادهای بین المللی بشوم، چیکار باید بکنم؟
    خواهشا راهنمایی بفرمایید؟ به شدت به راهنمایی شما نیازمندم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بخواهید کار وکالتی انجام دهید باید لیسانس داشته باشید اگر می خواهید کارهای قراردادی و مشاوره انجام دهید ممکن است با فوق هم موفق شوید.

  23. masom
    پاسخ

    سلام استاد .می خواهم برای کارشناسی ارشد رشته برق سال اینده مطالعه کنم ولی می ترسم در ادامه راه به خاطر ضعفی که در زبان انگلیسی دارم در ان مقطع دچار مشکل شوم چه کار کنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زبان انگلیسی را تقویت کنید. کسی که می تواند ارشد برق بخواند حتما می تواند زبان را هم یاد بگیرد.

  24. مهدی
    پاسخ

    سلام
    کارشناسی مهندسی نفت خوندم اگه ارشد حقوق بخونم میتونم وکالت یا قضاوت امتحان بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیسانس حقوق باید داشته باشید.

  25. حمید
    پاسخ

    سلام
    بنده دو ماه دیگه پایان نامه ارشد رشته حقوق جزا را دفاع می کنم وامسال در کانون وکلای کردستان پذیرفته شدم و علاقه زیادی به ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارم البته در دوره کارشناسی و ارشد در دانشگاه آزاد تحصیل کردم مطالب زیادی در باره دکتری گرایش نفت وگاز مطالعه کردم و علاقه مند به ادامه تحصیل در این رشته هستم .خواستم از شما راهنمایی بگیرم که ایا در همان رشته جزا وجرم شناسی ادامه تحصیل دهم یا یک رشته جدید مثل نفت وگاز.؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همان حزا و جرمشناسی بیشتر با مدرک ارشد شما همخوانی دارد

  26. لیلا
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر شیروی.من یه تحقیقی دارم با عنوان ید صانع در عقد استصناع.ولی هر چی میگردم اصلا مسعولیت صانع نیست که بررسی شده باشه.میخواستم بدونم که من تو این تحقیق مسعولیت قراردادی سازنده رو بنویسم یا مسعولیت غیر قراردادی رو هم میتونم بنویسم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره مسولیت در اینجا بیشتر جنبه قراردادی دارد که شما می توانید با مشابهت با موارد مشابه مثل مسئولیت مستاجر نسبت به عین مستاجره یا مسئولیت تعمیرکار نبست به مال تعمیری احکام ان را بررسی کنید.

  27. مهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    بنده به عنوان طرح سربازی به عنوان عضو هیات علمی تمام وقت در یکی از دانشگاههای دولتی مشغول خدمت می باشم (از مهر امسال). از یکی از دانشگاههای غیرانتفاعی به من پیشنهاد شد تا به صورت عضو نیمه وقت در آن دانشگاه مشغول باشم. آیا این امر از لحاظ حقوقی مشکل ساز است؟ یا من میتوانم هم نیمه وقت و هم تمام وقت در دو دانشگاه مشغول فعالیت باشم. پیشاپیش از بذل توجه شما به این بنده حقیر کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این از جهت مقررات منعی ندارد ولی توصیه نمی کنم زیرا ممکن است موقعیت شما را در دانشگاه محل خدمت دچار مشکل کند.

  28. ژیلا یاوریان
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت استاد ارجمند بنده ملکی نوسازی را قولنامه کرده ام و حق فسخ نیز ندارم و مقداری از ثمن را نیز پرداخت کرده ام و باید که ۲۰ روز دیگر مبلغی دیگر از ثمن را تامین و ملک را تحویل بگیرم ولی متوجه شده ام که آنچه در مبایعه نامه بعنوان مشخصات ملک نوشته شده است در ملک موجود نیست ویا مغایرت دارد مثلا کف را سنگ نوشته اند در صورتیکه سرامیک است سرمایش را کولر نوشته اند در صورتی که اصلا وجود ندارد و…..حال چکار باید بکنم چگونه میتوانم خسارت بگیرم.آیا با وجود اینکه حق فسخ ندارم چون ایشان خلاف مرتکب شده است میتوانم فسخ معامله را بخواهم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله اگر ثابت کنید که تخلف از مفاد قرارداد صورت گرفته است می توانید فسخ کنید. اگر ملک را تحویل نگرفته و پول را داده ای در وضعیت خوبی نیستید.

  29. رویای سبز
    پاسخ

    باسلام
    همان طور که میدانید حق حبس در نکاح نه تنها به نفع خانواده نیست که بعضا بنیان خانواده را نیز از بین می برد… اگر دختری از حق حبس استفاده کند و دادگاه مهریه را قسط بندی نماید و دختر بخواهد تا زمانی که مهریه را نگرفته تمکین نکند، از سوی دیگر طبق عقد نامه در صورت ازدواج مجدد مرد ،زن حق طلاق دارد…حالا مرد چگونه می تواند حق خود رابگیرد؟ با وجود مهریه باید سالها مهر را بپردازد بدون اینکه تمکینی صورت گیرد و نه می تواند ازدواج مجدد نماید! اگر هم زن را طلاق دهد باز هم تا سالها باید مهر بدهد…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من از کجا می دانم!! در صورت عدم تمکین دادگاه منعی ندارد که به شما اجازه ازدواج مجدد بدهد.

  30. ناشناس
    پاسخ

    سلام استاد گرامی سوالی داشتم ازحضورتون
    چرابرای مصاحبه دکترا دانشجویان مجازی به مشکل میخورن درحالی که سطح سواد خیلی از مجازی ها بالاتر از روزانه وشبانه هست ورتبه های خیلی ازاون ها درحد روزانه وشبانه هست ولی درمصاحبه حتی اونارو از پیام نور وازاد وغیر انتفاعی هم پایینتر میبینند مشکل فقط نداشتن پایان نامه هست؟یعنی پایان نامه ازمقاله بالاتراست؟مثلا دانشجویان مجازی دانشگاه تهران که بهترین اساتید به انهاتدریس میکنن
    ممنون

  31. زمانی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    استاد موضوع پایان نامم قرارداد خرید مجدد repurchase است.میخواستم در خصوص منبع بنده رو راهنمایی کنید.تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام powerpoint زیر می تواند برای پلان شما خوب باشد
      http://people.stern.nyu.edu/jcarpen0/courses/b403333/08repo.pdf

  32. حسن لطفی
    پاسخ

    با سلام برادر بزرگوارم اقای دکتر شیروی .بنده چندین سال پیش با یکی از بستگانم قراردادی عادی در بین خودمان بابت واگذاری زمین یکی از شرکت ها که به شرح زیر می باشدکه: امتیاز زمین از طرف بنده و پرداخت بهای تمام شده ی زمین از طرف ایشان باشد قراردادی تنظیم کردیم و در موقع تنظیم قرارداد مبلغ تمام شده زمین معلوم نبوده و به خاطر آن ایشان مبلغی را بطور دستی به عنوان قسط اول در موقع تنظیم سند برایم پرداخت کرد و مبلغی نیز در همان ماه به حساب بنده واریز کردند و موقعی که اقساط بعدی از ایشان درخواست شد از پرداخت اقساط خودداری و شرایط قرارداد را نقض نمودند .وچندین نفر که شاهد می باشند جهت خواستار پولش به منزل بنده فرستادند.و بنده در آن زمان به علت پرداخت اقساط زمین نسبت به عودت وجه ایشان پول نداشتم و در مقابل شاهدان مهلت گرفتم .و بعد از یک سال با برداشت وام می خواستم با حضور چند شاهد پول ایشان را پرداخت نمایم ولی ایشان از تحویل وجه پرداختی خودداری و درخواست اضافه بر مبلغ نمودند.این مطلب چندین مورد تکرار شد ولی قبول نکرد .در حالی که بنده کارمند و حقوق بگیر دولت بودم و هم چنین پول اضافی نداشتم .و لذا به علت فامیلی اقدام قانونی ننمودم در نهایت اظهارنامه بعد از چندین سال به ایشان فرستادم .در جواب اظهارنامه حرف های غیر واقعی از جمله اظهارات او پرداخت هزینه تمام شده زمین و یا به نظر ایشان هزینه پرداخت شده زمین همان مبلغ پرداختی ایشان بوده است عنوان نموده است.ومن مجبور شدم به محضر دادگاه با حضور شاهدان و با اسناد و مدارک دادخواستی مبنی بر صدور حکم تائید فسخ قرارداد ارائه نمایم از محضر جنابعالی خواهشمندم راهنمایی لازمه را عنایت و هم چنین تایید فسخ قرارداد صحیح می باشد و یا درخواستی خود را به تایید اقاله تغییر دهم؟توضیح اینکه در بند سوم دادخواست ارائه شده نسبت به تایید صدور حکم اقاله و فسخ اشاره شده است.
    از زحمات جنابعالی تقدیر و تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام البته فسخ به معنای اعم شامل اقاله هم می شود و بنظرم فرقی ندارد.

  33. صحرا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز!

    استاد در توافق بر داوری شرط اول ماده ۱۹۰ق.م مبنی بر قصد و رضای باطنی چگونه است؟چگونه تفسیر میشود؟

    باتشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید که یک فصل به قرارداد داوری اختصاص پیدا کرده است. در داوری تجاری بین المللی قصد و رضا از طریق تبادل اسناد و نوشته های مکتوب یا قابل ثبت و ضبط انجام می شود.

  34. حسن
    پاسخ

    نظرتون درباره پایان نامه با موضوع ایین دادرسی تجاری چیه؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا چند رساله در این مورد انجام یا در حال انجام است.

  35. سحر
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.
    من تازه با کتاب شما توسط یکی از اساتیدم آشنا شدم.جزو منابع دکتری معرفی شده.
    استاد محترم برای کتاب criminal law ترجمه به فارسی ندارید؟
    ۱۲ درس را ترجمش را پیدا کردم و خواندم اما از درس ۱۳ تا ۴۰ متاسفانه ترجمه ای ندارم.راهنماییم میکنید چکار کنم؟ ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر ترجمه را هم توصیه نمی کنم . هر فردی باید خودش آن را ترجمه کند والا اثر کذاری کتاب از بین می رود.

  36. پرویز
    پاسخ

    سلام استاد
    آزمون دکترا امسال که زبان تخصصی شده
    یعنی سوالات بخش زبان برای جزا و خصوصی نفت یکی؟ یا نه به تفکیک فرق میکنه مثلا برای جزایی ها متن انگلیسی جزای میاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم.

  37. sam
    پاسخ

    سلام استاد محترم
    با اینکه شبانه روز مشغول خوندن هستم اما هیچ وقت نشده بتونم به سوالات دکتری ح خ پاسخ بدم.اصلا معلوم نیست بجز چندتا سوال بقیه رو از کجار در میاران.
    شما چه پیشنهادی دارید؟
    و دیگر اینکه چند جزوه قبلا تهیه کرده بودم از دکتر کاشانی و دکتر درودیان ایا نظرات و نوشته ای این اساتید در دکتری میتونه کمک حال باشد؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دامنه مطالعات خود را باید افزایش بدهید و سعی کنید میزان مطالعات جنبی خود را زیاد کنید.

  38. صادق حسینی
    پاسخ

    درود بر شما جناب دکتر
    من پایان نامه ام در ارتباط با نفت وگازه، به نظر شما چه نقاط ضعفی در ارتباط با این حوزه وجود داره؟ مثلا در قراردادها. ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این یک سوال خیلی کلی است.

  39. صادق حسینی
    پاسخ

    آقای دکتر درود
    آیا در روستاها کسی میتونه اقدام به ساخت و ساز زمینهای خالی توی روستا یا اطراف اون بکنه؟ خود اهالی روستا چطور؟ ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه کسی نمی تواند بدون مجوز ساخت و ساز کند یا کاربری زمینها را تغییر دهد، مگر غیر قانونی ساخت و ساز کنند.

  40. عرفان
    پاسخ

    استاد گرامی عرض سلام ادب و احترام دارم خدمتتون.
    لیسانس حقوق دارم بین ادامه تحصیل ارشد تجارت بین الملل و وکالت مردد هستم.به انگلیسی مسلط هستم.آینده مالی و پول خوب و سالم در آوردن برام مهمه و نمیخام صرفا جنبه علمی باشه و به هر دو مورد هم علاقه مندم کدوم رو انتخاب کنم؟ امکان انتخاب هر دو هم برام وجود نداره چون کار آزاد هم دارم(ساختمان سازی).
    ضمنا اگه ممکنه شمه ای از آینده فارغ التحصیلان ارشد حقوق تجارت بین الملل و کار هایی که میتونن انجام بدن بفرمایید.
    ممنون که وقت بسیار گرانبهاتون رو در اختیار ما قرار میدید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا بین این دو منافات نیست. ثانیا اول کار بعد ادامه تحصیل.

  41. قیداری
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر.بنده قدیر قیداری دانشجوی کارشناسی ارشد مالکیت فکری دانشگاه قم هستم.سوالی که از شما داشتم راجع به موضوع پایان نامه است.با توجه به تخصص شما در زمینه حقوق نفت وگاز سوال بنده این است که «قراردادهای لیسانس در صنایع نفت و گاز»از نظر شما دارای مطالب ویژه ایست ویا اینکه تحت شمول قواعد کلی قرارداد های لیسانس است ومطالب خاصی ندارد.به عبارت دیگر میتواند به صورت مستقل موضوع یک پایانامه باشد و ارزش علمی ویژه خود را داشته باشد؟قبلا از حسن توجه شما تشکر میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم قراردادهای انتقال تکنولوژی و لیسانس قابل بررسی در صنایع نفت و گاز است ولی دسترسی به منابع خاص آن خیلی مشکل است و عملا به همان کلیات منجر خواهد شد.

  42. saeid
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت و مدنی در چین هستم و برای پایان نامم در زمینه حقوق تجارت بین الملل دنبال موضوع میگردم اگر امکانش هست موضوعاتی بهم پیشنهاد بدید.
    علاقه خودم در زمینه حقوق نفت و گاز،سرمایه گذاری و داوری هست ولی میدونم این موضوعات کلی هست خوشحال میشم از نظرتون استفاده کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیشنهاد می کنم که یک موضوع تطبیقی در چین و ایران اخذ کنید. مثلا قراردادهای JV نفتی در ایران و چین.

  43. عرفان نصیری
    پاسخ

    محضر استاد ارجمند اقای دکتر شیروی
    احتراما با پرداخت مبلغی به شخصی ملک پدر بزرگ وی به عنوان وثیغه البته با مبایع نامه رسمی و وکالتنامه بلاعزل در دفتر خانه در اختیار گرفتم لیکن ایشان پس از شش ماه قادر به پرداخت پول من نشد و بناچار و از روی اضطرار ملک را رسما بنام خودم منتقل کردم ( کاملا قانونی) اکنون نه پول را به من میدهند و نه ملک را تخلیه میکنند اظهار نامه ای برایشان ارسال کردم و ده روز وقت تسویه و یا تخلیه دادم . پدر بزرگ که خود ملک را مبایع نامه رسمی و وکالتنامه داده میگوید قرار نبود من ملکم را بفروشم و پسر هم اصلا در دسترس نیست ایا ایشان میتواند این ادعا را دال بر من فروشنده نیستم و یا من صرفا وثیقه گذاشتم و هر ادعای دیگری بکند؟ و شما برای رفع این نگرانی بنده چه دستوری میفرمائید که در کوتاهترین زمان من به پولم برسم مثلا بفروشم و یا تحویل بگیرم که سرمایه زندگیم از دستم نرود.
    با تشکر و سپاس ازتحمل عرایض بنده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال ملک فعلا به نام شما است و شما می توانید تخلیه را تقاضا کنید. اگر آنها ادعایی دارند می توانند به دادگاه شکایت کنند. آنها باید نگران باشند.

  44. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    اگر رای در کشوری که عضو کنوانسیون ۱۹۵۸ نیورک نیست صادر شود و بخواهد در ایران اجرا شود مطابق قانون ۱۳۷۶ اجرا خواهد شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله اگر رأی داوری در کشوری صادر شود که عضو کنوانسیون نیویورک نیست و تقاضای شناسایی و اجرای آن از دادگاه ایرانی شود، قانون داوری تجاری بین المللی سال ۱۳۷۶ ملاک عمل می باشد.

  45. امیر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر…
    می خواستم بپرسم حضرتعالی سطح علمی رشته حقوق جزا و جرم شناسی واحد علوم و تحقیقات قم را چگونه ارزیابی می کنید؟
    به نظر حضرتعالی مدرک علوم و تحقیقات در قیاس با واحد های دانشگاه آزاد به چه صورتی است؟

    با درود فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرق زیادی ندارد شاید برخی از واحدها بیشتر از سایر واحدها شهرت داشته باشند ولی این امر بیشتر به شهر بستگی دارد تا به واحد.

  46. بهار
    پاسخ

    سلام استاد
    دانشجوی تجارت بین الملل هستم وبرای موضوع پایان نامه مرددم ؛دوست دارم روی مباحث سازمان تجارت جهانی کار کنم در کمیته محیط زیست؛ اما نظر دوستان بر اینه که تخصص در محیط زیست کارایی ندارد،حالا به فکر خدمات درسازمان تجارت جهانی هستم،اما نظر شما واسم خیلی مهمه،بفرمایید کدوم بهتره لطفا.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم موضوع خوبی است و کشور ایران نیز در زمینه محیط زیست به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

  47. ی.ر
    پاسخ

    سلام! استاد بنده ۲۱ سالمه و ترم ۵ کارشناسی حقوقم و ترم دیگه درسم تموم میشه و ماه دیگه ارشد دارم و سال آینده باید آزمون وکالت شرکت کنم و سربازی رو به علت معلولیت بینایی معافم . به علت همین معلولیت امسال نتونستم به ارشد تجارت بین الملل برسم و از شما دو سوال دارم: اول این که علاقه ی من در مرتبه ی اول به رشته حقوق عمومیه اما به دلیل معلولیت و مشکلات شدید مالی و خانوادگی می خوام تجارت بین الملل که رشته ی فنی هست رو بخونم وآیا این انتخابم حتی با وجود سطح پایین زبان و امکان یکی دو سال ماندن در پشت کنکور ارشد درسته یا نه؟ دوم این که سرمایه گذاری اصلی من روی آزمون وکالت سال دیگست و می خوام بدونم ورود به کار آموزی می تونه نیاز های مالی منو تا حد معقولی پوشش بده و در عین حال از ادامه تحصیل دورم نکنه ؟ ممنون لطفتون!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اولویت باید کار و وکالت باشد و ارشد صرفا برای تکمیل باشد. به هر حال اگر بخواهید با مدرک ارشد تجارت بین الملل کار مرتبط کنید باید اقتضاهای آن از قبیل تسلط بر زبان را فراهم کنید.

  48. زهرا
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی ، خواستم بدونم آیا عروس میتواند بعد مرگ شوهر از مادرشوهرش( فاقد شوهر ) که از امضا کننده سند ازدواج بوده طلب مهریه خود را نماید.باتشکر از وقتی که برای پاسخ دادن سوال میگذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ کس نمی تواند از کس دیگری تقاضای مهریه کند مگر شوهر متوفی اموالی داشته باشد که در این صورت می توان مهریه را از اموال متوفی و قبل از تقسیم به عنوان ارثیه استیفا کرد. امضای مادر شوهر به منزله شهود است نه متعهد به پرداخت مگر خلاف آن تصریح شده باشد که بعید است.

  49. جواد باتقوی
    پاسخ

    سلام استاد
    بعد از عقد یک قرارداد کارفرما موفق به تملک و تحویل زمین و کارگاه به پیمانکار نگردیده است.بعد از گذشت ۶ ماه پیمانکار تقاضای فسخ قرارداد و اعمال تبصره بند “ج” ماده۲۸ شرایط عمومی پیمان را از کارفرما طلب نموده است. ولی کارفرمای پروژه معتقد است که با توجه به این که پیمانکار خود تقاضای فسخ قرارداد را تقدیم نموده، هیچگونه خسارتی به وی تعلق نمیگیرد.با توجه به توضیحات یاد شده، آیا ادعای پیمانکار صحیح است یا نظر کارفرما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در صورتی که کارفرما نتوانسته زمین و کارگاه را به پیمانکار تحویل دهد، ماده ۲۸ و تعلیق به حداکثر سه ماه و نهایتا خاتمه پیمان مطرح می شود و صرف تقاضای فسخ توسط پیمانکار باعث نمی شود که حق پیمانکار از بین برود.

  50. مرتضی
    پاسخ

    با سلام و دعای خیر
    آیا دانشجویی که یکبار از ارشد دانشگاهی انصراف داده می تواند در رشته دیگری در همان دانشگاه قبول شود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر سربازی حل باشد و شما هزینه تحصیل رایگان را پرداخت کنید ظاهرا منعی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *