سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. امین
    پاسخ

    ضمن عرض سلام و احترام خدمت استاد محترم.
    به نظر شما برای قبولی در آزمون قضاوت شیوه مطالعه منابع امتحانی با آزمون ارشد متفاوت است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرق معنا داری بین آنها سراغ ندارم. غیر از این که مواد امتحانی متفاوت است. نمونه سوالات چند سال قضاوت و ارشد را گرفته و آن ها را مقایسه کنید و اگر تفاوتی مشاهده کردید بر اساس آن عمل کنید.

  2. اسدی
    پاسخ

    سلام
    قبلا از توجه و پاسخگویی شما سپاسگذارم:
    بنده هم یکی علاقه مندان به رشته حقوق هستم که بعد از گرفتن یک کارشناسی بی ربط دنبال علاقه ام رو گرفتم. امسال تو آزمون موفق شدم رتبه ۶ مالکیت و ۳۳ خصوصی رو کسب کنم. قصد داشتم همزمان خواندن کارشناسی حقوق رو شروع کنم(در دانشگاه پیام نور) و کنکور کارشناسی هم شرکت کردم و آنجا هم رتبه نسبتا خوبی گرفتم ولی الان فهمیدم که این کار غیر قانونی است. من ۴ سال عمرم را هدر دادم فکر میکنم کافی باشد! از شما میخواهم اگر راهی برای حل مشکلم وجود دارد راهنمایی ام کنید. آیا در دوره فراگیر میتوانم همزمان با خواندن ارشد کارشناسی حقوق را بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نمی کنم تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد، غیر انتفاعی، یا پیام نور مانعی برای شما داشته باشد.

  3. رضوان جمشیدیان
    پاسخ

    با سلام و تشکر فراوان
    آقای دکتر من فارغ التحصیل رشته ی مدیریت بازرگانی از دانشگاه پیام نور هستم میخواستم بپرسم میتونم برای ارشد رشته ی پرستاری یا پزشکی شرکت کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عکسش را دیده ام که کسی از پرستاری به حقوق یا مدیریت ارشد آمده است ولی این که از مدیریت بتوان به پرستاری یا پزشکی رفت ندیده ام.

  4. saeed
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم

    سوالی که داشتم اینه که هزینه تحصیل در کشور انگلیسی زبان در شاخه ح. تجارت بین الملل بدون بورس گرفتن حدودا چقدر است؟

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای اطلاع از میزان شهریه دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان به سایت دانشگاه های مربوط مراجعه کنید که در کشورهای پیشرفته کانادا بنظر ارزانتر از بقیه است.

  5. فرشته ملاکریمی خوزانی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما استاد بزرگوار

    افتخار آشنایی با شما را در پردیس قم پیدا کردم. بنده کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی هستم. برای پایان نامه با موضوع جریمه دیرکرد خدمت شما رسیدم. از حضور در محضر شما استرس داشتم چون از مقام علمی بالای شما زیاد شنیده بودم و احساس می کردم یه جهت مشغله زیادتان خیلی سخت میشه از شما وقت گرفت. اما وقتی به دفترتون اومدم، شما متواضعانه با من برخورد کردید و با حوصله به سوال هام جواب دادید. با این برخورد شما علاوه بر احساس خوشحالی، حقیقتا به یقین رسیدم که یکی از ثمره های واقعی علم، تواضع است.
    من واقعا احساس غرور می کنم که همشهری و هم محلی شما هستم. این را حقیقتا عرض می کنم. شما الگوی ما هستید. بنده برای درس خواندن تلاش زیادی کردم و سختی های زیادی کشیدم اما دیدن شما و همه چهره های موفق شهر این چشم‌انداز را برای من ترسیم می کند که می توان با امکانات کم هم به جایگاه علمی خوبی رسید.

    جناب آقای دکتر
    من در پژوهشکده پولی و بانکی مشغول به کار هستم. در گروه بانکداری اسلامی. از محضر شما سوالی داشتم:
    چه موضوعات چالش برانگیز فقهی و حقوقی در حوزه مباحث بانکی قابلیت بحث و پژوهش دارد؟
    خیلی لطف می کنید اگر به این سوال پاسخ دهید.
    پیشاپیش از شما ممنونم.
    امیدوارم مثل همیشه موفق باشید و در پناه حق سلامت باشید و سربلند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مهم ترین مسئله ربا است. مثلا در صورتی که ارزش پول کاهش پیدا کند آیا اخذ مابه التفاوت ربا محسوب می شود؟ اگر کسی پولی را قرض می گیرد که با آن کار اقتصادی انجام دهد، تقاضای درصدی از آن به عنوان سود ولو به صورت مقطوع ربا محسوب می شود؟ آیا بین سود و بهره تفاوتی وجود دارد؟ و امثال آن که خیلی مبتلا به است.

  6. خطیبی
    پاسخ

    بسیار عالی. برای شما ارزوی موفقیت دارم

  7. تشنه راهنمایی
    پاسخ

    درود بر استاد گرانقدر
    اگه امکان داره((( صریحا)))بفرمایید کسی که ارشد خصوصیه و هدفش عضویت در هییت علمیه مقطع دکتری را حقوق خصوصی بخونه یا نفت و گاز؟خصوصی جذاب و استخوون داره ولی به نظرتون حقوق خصوصی اشباع نشده؟و ۴سال دیگه که دکتری گرفتیم آیا دانشگاه خوبی هست که جذب بشیم؟متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، فکر می کنم امکان جذب دکتری حقوق خصوصی برای هیات علمی بیشتر از نفت و گاز است. البته نباید تنها به فکر هیات علمی در تهران بود.

  8. غلامی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید , و تشکر از وب سایت مفیدتون , اینجانب دانشجو کارشناسی حقوق , امسال کنکور کارشناسی ارشد دارم , بنده ۶ ترمه کارشناسی رو تموم میکنیم که به طور معمول ۸ ترم هست , معدل بنده هم ۱۷.۵ می باشد با وجود فشردگی درس ها , خیلی به رشته حقوق تجارت بین الملل علاقه دارم , ۱.میخواستم بدونم تحصیل در ایران موفقیت بهتری دارد یا در خارج از کشور ؟ آیا با وجود تحصیل در خارج از کشور شغل مورد نظر هم در ایران و در خارج از کشور برای بنده پیدا میشه ؟۲.چه شغل هایی برای این رشته وجود دارد ؟ ۳.قصد شرکت در جشنواره بین المللی فارابی رو هم داریم میخواستم موضوعی رو به بنده پیشنهاد کنید که هم مفید در دوره ی کارشناسی باشه هم امتیاز آور و مفید در گام های بعدی در رشته تجارت بین الملل.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- تحصیل در خارج از کشور در یک کشور پیشرفته گران و سخت است و طبیعتا بهتر است. ۲- شغل را باید به دست آورد مدرک، تسلط به زبان و تسلط به قراردادهای بین المللی و حقوق سایر کشورها باعث خواهد شد که بتوانید شغل مناسبتری را به دست آورید. برای درک درست از حقوق تجارت بین الملل و مباحث آن به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب مراجعه کنید. از بررسی مباحث آن مشخص می شود که متخصص حقوق تجارت بین الملل چه کارهایی شما می توانید انجام دهید. ۳- در مورد موضوع جهت شرکت در جشنواره فارابی نظر خاصی ندارم.

  9. حقيقت
    پاسخ

    با عرض سلام
    استاد محترم،من پذیرفته شده در رشته حقوق تجاری اقتصادی بین الملل هستم.
    تصور می کنم مطالعه این رشته در کنار حقوق نفت و گاز بسیار کارآمد باشد.
    آیا شما پیوند نزدیکی میان این دو رشته مبینید؟
    آیا ضوابط آموزشی به من اجازه تحصیل در این دو رشته را می دهد؟

    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موفقیت در رشته حقوق نفت و گاز منوط به آشنایی و تسلط کافی به حقوق تجارت بین الملل است. اگر نشود رسما این دو رشته را خواند باید غیر رسمی آنها را خواند. ضوابط اجازه تحصیل در دانشگاه های دولتی در دو مقطع هم زمان را نمی دهد.

  10. پویان
    پاسخ

    درود خدمت استاد گرامی
    جناب دکتر با توجه به این که قانون تجارت در حال عوض شدن است برای کسانی که مانند من در ترم سه هستند و می خواهند در کارشناسی ارشد تجارت بین الملل بخونند چه روشی را پیشنهاد می کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، احتیاط واجب این است که حتما قانون جدید را هم در کنار مطالب قانون قدیم مطالعه کنید. در سالهای پیش هم این اتفاق افتاده و یکی دو ماه قبل از برگزاری آزمون قانونی عوض شده و سوالات بر اساس قانون جدید بوده است.

  11. محسن
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد عزیز
    بنده دانشجوی شما در مقطع کارشناسی ارشد هستم میخاستم بدونم این موضوع جای کار برای پایان نامه دارد؟ میخواستم در مورد شاخه ایی از حقوق انرژی به طور خاص صنعت برق و قراردادهای انتقال برق و فروش و ترانزیت آن،تعهدات طرفیت قراردادهای توزیع برق، همچنین بحث غیرقراردادی مسئولیت مدنی ناشی از خاموشی برق مصرف کنندگان، حقوق مصرف کنندگان برق
    خواهشمندم نظرتون را درباره این موضوع بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این موضوعات که لیست کردید هر کدام می تواند یک پایان نامه باشد ولی به هر حال باید منابع هم وجود داشته باشد و استادی که بتواند در این زمینه ها به دانشجو کمک کند نه این که تنها اسمش روی پایان نامه زده شود.

  12. fallahi
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت شما استاد عالی قدر
    ممنون که بازم مثل همیشه لطف فرمودید و جواب سوال بنده را دادید.واقعاً متانت و صبوری و از همه مهمتر دلسوزی شما مثال زدنیست… درود بر شرف و انسانیت شما
    امیدوارم سایه اساتید دلسوزی مثل شما که انصافاً کم هستند سال های سال بالا سر ما دانشجویان حقوق باشه…با آرزوی سلامتی و عمر طولانی همراه با عزت برای شما استاد نمونه

  13. خطیبی
    پاسخ

    سلام و درود برشما استاد گرامی
    خواستم ازشما یک سوال بپرسم و اون اینکه:
    اگر داور باشید و بخواهید پایان نامه ای رو برسی کنید و به اون نمره بدید چه نکاتی رو ملاک قرار میدهید{نکات اصلی مد نظرم}مثلا برای شما این خیلی مهم که دانشجو در باره مسایل حقوق نفت کار کنه؟یا اینکه به عنوان مثل اگر فرد راجع به عقد بیع نیز کارکنه اما نگاهی نو داشته باشه میتونه در نظر شما به عنوان داور اهمیت داشته باشه.ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید بطور کل برای اینکه یک داور رو در صورت اینکه موضوع شاید در ظاهر جالب نباشه اما مفید فایده چطور میشود در جلسه دفاع او را متعاقد کرد

    و ممکنه
    بروز نبودن مطلب در نمره تاثیر داشته باشه.
    موفق باشید و پیروز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولین نکته مد نظر اینجانب عنوان پایان نامه یا رساله است که خود گویای مطالب زیادی است. سپس نحوه ارائه مطالب از جهت دسته بندی و طبقه بندی است. سوم از جهت نگارش، رسم الخط و دقت در بکارگیری عبارات و اصطلاحات است. چهارم محتوی پایان نامه و یا رساله و استفاده از استدلالهای جدید و نحوه نتیجه گیری و کاربردی بودن موضوع و فایده داشتن آن است. به هر حال با مطالعه چند صفحه از یک پایان نامه و تورق آن می تواند اجمالا به کیفیت کار پی برد. یک پایان نامه خوب از نظم خوبی برخوردار است، اشکالات تایپی اندکی دارد، ارچاعات و پانوشتها مرتب و هماهنگ هستند و خیلی از ظواهر دیگر که به محض مشاهده می توان به کیفیت کار پی برد. برخی اگر نگویم بسیاری از دانشجویان، تحقیقات ناچیزی انجام داده و مطالب قبلا ارائه شده را مجددا بازنویسی یا رونویسی می کنند و تازه مطالب را نیز غلط ارائه می کنند. اگر این نوع پایان نامه ها یا رساله ها برای دانشجو مدرک ساز است برای کشور فاجعه است.

  14. امید
    پاسخ

    درود بر استاد عزیز و دوست داشتنی
    طاعات قبول.
    استاد برفرض علاقه برابر نسبت به حقوق خصوصی و حقوق نفت و گاز چه گرایشی رو برای مقطع دکتری پیشنهاد می کنید؟چون پذیرش در نفت و گاز محدود است به نظر شما ارزش داره شرکت کنیم حتی به قیمت یک سال عقب موندن؟من فکر میکنم قبول شدن خصوصی واسه من راحت تر باشه ولی چون در این رشته فارغ تحصیل زیاد داریم مرددم،باید قبول کرد که هر چیزی که زیاد باشه ارزشش کم میشه،از ابراز لطفتون ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، گرایشی را انتخاب کنید که امکان موفقیت شما در آن بیشتر است.

  15. مهردد فراهانی
    پاسخ

    سلام استاد

    چرا در ایران بین دانشجویان دانشگاه ازاد و دولتی در هنگام جذب برای هیت علمی تبعیض قائل می شوند؟
    چرا فارق التحصیلان دانشگاه ازاد نمی توانند جذب دانشگاه های دولتی شوند؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبق مقررات چنین تبعیضی وجود ندارد ولی در هر حال در مسابقه ورودی کسانی موفق خواهند شد که هیاتهای بررسی کننده، آنها را بیشتر صالح تشخیص دهند و لابد یکی از عواملی که ملاحظه خواهند کرد محل تحصیل فرد خواهد بود.

  16. مهردد فراهانی
    پاسخ

    سلام استاد.
    مکانیزم انتخاب روسای دانشگاه ها را در ایران توضیح دهید؟
    چرا اعضای هیت علمی در انتخاب رئیس دانشگاه ها هیچ نقشی ندارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای اطلاع از نحوه انتخاب روسای دانشگاه مراجعه به مصوبه « آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری».

  17. ربابه
    پاسخ

    سلام استاد عزیز من یک پشت کنکوری ام که بر سر انتخاب رشته مانده ام! هرچه بیشتر تحقیق می کنم سردرگمی ام بیشتر می شود… رشته حقوق…علوم تربیتی…. روانشناسی..حتی کتابداری.

    من به دلیل تاهل ناچارم تنها دانشگاه پیام نور را برای تحصیل انتخاب کنم… من به فکر ادامه تحصیل هستم

    البته بازار کار هم برایم مهم است…بیست و هشت ساله ام….و شدیدا احتیاج به راهنمایی دارم…

    حقوق چگونه رشته ایست….البته با جستجو در نت چیزهایی راجع به ان فهمیده ام ، بیشتر مشکلم برسر درک مطالب بدون استاد و به صورت خود خوان است…. ایا می توانید راهنمایی ام کنید؟ تحصیل این رشته بدون استاد ، و فهم ان چگونه می تواند باشد؟

    البته باید بگویم در دوران تحصیل من دانش اموز خوبی بوده ام… دوست دارم در رشته ای قدم بگذارم که با توانایی های من سازگاری داشته و در آن بهترین باشم …. لطفا راهنمایی ام کنید…با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به عنوان یک استاد حقوق، حقوق را رشته جالب و جذابی می دانم که کمتر دانشجویان آن از آن گلایه دارند. ولی استاد در موفقیت در این رشته خیلی موثر است و با نظر کسانی که فکر می کنند با خواندن کتاب می توانند جای استاد را بگیرند خیلی موافق نیستم.

  18. سارا محمدی
    پاسخ

    با سلام
    بنده سوالی داشتم در ارتباط با نحوه محاسبه حق التدریس در دانشگاه پیام نور.
    بنده ۱۷ واحد در دانشگاه پیام نور تدریس کرده ام ولی تعداد جلسات بیشتر از ۶ یا ۴ جلسه نبوده و در دوتا از درس ها یک تا ۴ دانشجو حضور داشتند یعنی واحد را داشتند. در کل ۱۰۰ ساعت و در مجموع ۱۷ واحد، ۳۴ دانشجو داشتم. میزان حق التدریس هم در سایت ۶۴۸۷ تومان اعلام شده.
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعات تفصیلی در مورد نحوه محاسبه ندارم. با اساتیدی که سابقه بشتری در تدریس در دانشگاه پیام نور دارند در همان واحد مورد نظر مشورت کنید.

  19. احدي
    پاسخ

    سلام ایا برای قبولی در کارشناسی ارشد رشته حقوق نفت و گاز باید دزوس حقوق عمومی را بخوانیم یا حقوق تجارت بین الملل را چون برای این رشته ضرایب دروس عمومی را در نظر گرفته اند باتشکر علی احدی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این رشته که در دانشگاه تهران راه اندازی شده است با ضرایب حقوق عمومی فعلا یکی است.

  20. مهردد فراهانی
    پاسخ

    سلام استاد.
    ایا دانشجویان می توانند هنگام تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های غیر ایرانی، ولی معتبر،برای عضویت در هیت علمی دانشگاه های داخل درخواست دهند و اقدام کنند؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانند تقاضای جایابی و اعلام نیاز کنند که پس از فارغ التحصیلی دیگر معطل جذب نشوند.

  21. fallahi
    پاسخ

    استاد دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم راجع به پایان نامه سوالی داشتم، ببخشید می خواست بدانم آیا پیرامون قراردادهای b.o.tکار کنم،می توانم یکی یا دو مقاله علمی-پژوهشی استخراج کنم؟آیا مطلب جای کار دارد؟در صورت مثبت بودن جواب بسیار ممنون می شوم منابعی را معرفی نمایید.
    البته مقالات حضرت عالی رو کامل مطالعه کردم و کتاب شما رو متاسفانه هنوز نتوانستم تهیه کنم.
    با تشکر فراوان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما استاد فرزانه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      ابتدا کتاب را از پردیس قم دانشگاه تهران تهیه و سپس تشخیص بدهید که کدامیک از موضوعات جای کار دارد که بشود هم پایان نامه نوشت و هم مقاله استخراج کرد. در ضمن چند پایان نامه و رساله نیز در این سالها در این موضوع کار شده است که لازم است آنها را نیز ببینید.

  22. azad
    پاسخ

    به یادش و یاریش
    با عرض سلام واحترام خدمت شما استاد فرزانه
    برخود واجب دیدم که از استادی که مشغله کاری،سطح معلومات،پرستیژ و…. همه چیزیش از خیلی از استاد ها بالاتره ولی با کمال متانت و صبوری در اوج دلسوزی جواب تمام دانشجویان(حتی کسانی که شاگرد ایشان نبوده و حتی کسانی که دانشجوی حقوق نیستند) را در اوج دقت می دهد و راهنمای های ایشان کاملاً راه گشا است.
    بر دستان شما بوسه می زنم،و از خداوند منان آرزوی سلامتی برای شما خواستارم.

  23. زهرا vfdud tv
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    لطفا بفرمایید دکترای تخصصی پژوهشی با دکترای تخصصی چه تفاوتی دارد. علوم پزشکی دکتری تخصصی پژهشی دارد و وزارت علوم دکترای تخصصی کدام بهتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکترای تحصصی در مقابل دکتری عمومی است. دکتری تخصصی (PhD) ممکن است پژوهش محور باشد و گذراندن دروس خاصی جزء برنامه آن نباشد و ممکن است ترکیبی باشد که دانشجو باید تعدادی درس را گذرانده و بعد رساله خود را با موفقیت دفاع نماید. این دو دکتری تخصصی تفاوتی ندارد.

  24. سحر
    پاسخ

    باتشکر از راهنمایی شما یه سوال دیگه برام پیش اومده من زبان خارجه ام(ایگلیسی یا فرانسوی)زیاد خوب نیست اگر گرایش تجارت بین الملل رو انتخاب کنم تو کنکور سراسری ارشد دانشگاه تهران قبول شم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      زبان انگلیسی یک عامل در قبولی ارشد و یا دکتری است ولی موفقیت در رشته تجارت بین الملل و ورود به عرصه کار در این رشته منوط به تسلط به زبان انگلیسی در کشور ما است.

  25. شایان
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر اقای دکتر ایا می توان در فرانسه پس از اتمام تحصیلات همان جا مشغول به کار شد و به ایران بازگشت؟ایا میتوان در رشته ی حقوق در خارج از کشور مشغول به کار شد؟از بذل توجه شما سپاس گذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته حقوق و موفقیت در آن به زبان بستگی زیادی دارد که شما آنقدر مسلط به زبان باشید که بتوانید در دادگاه ها و محاکم از حقوق موکلین دفاع کنید. البته شرط وکالت در این کشورها گذراندن امتحانات ورودی کانونهای وکالت است که کار ساده ای نیست و حتما به مباحث دوره لیسانس و آشنایی کامل با حقوق آن کشور بستگی دارد. در حالی که شما می توانید در مقطع ارشد یا دکتری فارغ التحصیل شده و سپس به کشور خود مراجعت نمایید.

  26. شایان
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من دانشچوی ترم اخر کارشناسی حقوق هستم می خواستم بدونم ایا می تونم برای ارشد از دانشگاهای فرانسه پذیرش بگیرم ایا مدرک من معتبره؟؟ودر مورد کار ایا پس از اتمام تحصیل میتونم در همون رشته مشغول به کار شم وایران برنگردم؟؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا می توانید ولی باید به زبان فرانسه تسلط داشته باشید و چون دانشگاه های فرانسه مجانی هستند، تعداد تقاضاها برای دانشجویان خارجی زیاد است که طبیعتا بین آنها ایجاد رقابت می کند که نوع دانشگاه و معدل و رزومه می تواند خیلی کمک کند.

  27. متین
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد فرزانه
    متاسفانه من توفیق شاگردی شما رو نداشتم وآشنایی ما با شما در حد کتبی بود که در دوره لیسانس داشتیم ولی از اون جایی که در مورد دکترا سرچ میکردم اتفاقی به سایت شما برخوردم . و دو روز تمام مطالب رو مطالعه کردم .
    یک جا خودتون اشاره کردین که باید مشورت گرفت و برای پیشرفت مون از اهل علم درخواست مشورت کنیم .

    پس با خوشحالی برا ی شما نوشتم :
    دیپلم ریاضی داشتم که به جهت علاقه به رشته حقوق کنکور علوم انسانی شرکت کردم وسال ۸۶ آزاد قبول شدم . متاسفانه در دوران لیسانس انتظاری که از قداست و ارزش علمی این رشته از علوم انسانی داشتم برآورده نشد !
    البته با کمال احترام نسبت به تمام اساتید عزیز مان ،من این را به حساب کم کاری خودمان و بسنده کردن به جزوه خوانی میگذارم .ولی خوب نمی توان نقش راهنما و استاد را در رشد علمی دانشجویان نادیده گرفت .
    و اما امسال با شرط معدل دانشگاه علوم تحقیقات کرمانشاه حقوق خصوصی قبول شدم و ترم ۱ را گذرانده ام . هرچند علاقه ی وافری به رشته ی تجارت بین الملل داشتم ولیکن با توجه به اوضاع مملکت و تحریم ها و صلاحدید خانواده حقوق خصوصی را انتخاب کردم .
    متاسفانه در ایران دکترای رشته تجارت وجود ندارد و من مردد برای ادامه ی خصوصی هستم !
    و اما از شما درخواست راهنمایی برای مقطع دکترا را دارم .
    علاقه مند هستم که دکترا را در دانشگاه دولتی قبول شوم برای همین نمیدانم چگونه خود را به سطح مورد نظر از نظر علمی برسانم !
    چه کتاب هایی لازم است که مطالعه شود و زبان را به چه صورت کار کنم ؟
    از الان به فکر دکترا هستم چون توان قبولی را در دارم ولی متاسفانه روش رسیدن را نمیدانم .
    و نمیخوام گهر بارترین لحظات عمرم یعنی جوانی به هدر رود .

    باز هم کمال تشکر را از شما دارم .
    امید است که روزی این احساس مسولیت در اساتید جوان آینده نیز بروز کند .

    متین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو مقطع را در دانشگاه آزاد شهرستان می گذرانید و شرایط شما برای قبولی در مقطع دکتری در دانشگاه های مادر سختر می شود ولی غیر ممکن نیست. اشکالی که در برخی از شهرستانها وجود دارد این است که دانشجویان انگیزه کافی برای تحقیق و مطالعه ندارند و این عدم انگیزگی را به هم دیگر سرایت می دهند و مجموعه افسرده و کسلی را ایجاد می کنند. فقدان برخی از اساتید با انگیزه و با سواد به این سردی و کسالت دامن می زند. شاید این نظام طبیعت است که همه قوی نشوند و برخی ضعیف باقی بنمانند که بتوانند به قوی ها خدمت کنند. این که ما جزو قوی ها یا ضعیف ها باشیم تا حد زیادی به خودمان وابسته است.

      • متین
        پاسخ

        سلام استاد گرامی
        بسیار سپاس گزارم به جهت پاسخ
        متاسفانه آنچه که در مورد دانشگاه های شهرستان عرض کردین حقیقت است و امثال من که با برخی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی دوست بودیم این تفاوت را به وضوح میدیم.
        به طور مثال در خواندن یک جزوه ی ۲۷ صفحه ای برای درس حقوق بین الملل عمومی ۱ در دانشگاه خوزستان و خواندن جزوه دکتر ب… با آن کیفیت و کمیت در دانشگاه شهید بهشتی !!!
        بله من هم به این تفاوت در سطح واقفم ! ولی میدانم خواستن توانستن است .
        و مهم تلاش من است و نتیجه را واگذار به تقدیر میکنم .
        به همین جهت از جناب عالی درخواست کمک و راهنمایی برای بالا بردن سطح علمی خود را دارم .
        میدانم باید بیش از یک دانشجوی دولتی مطالعه کنم و تلاش ولی نمیدانم از چه کتبی برای این هدف استفاده کنم .

        اگر هم به نظر شما ،این کاری عبث است و برای من دست نایافتی … باز هم کمال تشکر را از شما به جهت صدق گفتار دارم .با احترام
        متین

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، بسیاری از افرادی که امروزه در دانشگاه های مادر در مقطع دکتری یا ارشد مشغول هستند از شهرستانها و یا دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شده اند. شما هم می توانید یکی از آنها باشید.

  28. مرتضی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر ؛ دانشجوی دکتری حقوق خصوصی هستم علاقمندم موضوع پایان نامه ام را در حوزه تجارت بین الملل انتخاب کنم . نظر به تجربیات علمی و عملی جنابعالی ؛ بنده را در انتخاب موضوع نو وکاربردی راهنمایی فرمایید . متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید از کتاب حقوق تجارت بین الملل، مقالات اینجانب و حتی پایان نامه های دفاع شده در مقطع ارشد الهام بگیرید.

  29. سحر
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید من دانشجوی ترم۳حقوق دانشگاه ملی هستم من میخوام برا ارشد شروع کنم به تقویت خودم ولی نمیدونم که چه گرایشی خوبه بین خصوصی _تجارت بین الملل-نفت وگاز موندم بیشتر هم به بازار کار و سواد فک میکنم چون من کلا علاقه ام به درسای حقوق در یه سطحه من میخوام داشگاه تهران قبول شم و آزمون وکالت و سردفتری هم شرکت میکنم میخوام هم ارشد برم هم تو سردفتری و وکالت قبول شم لطفا کمکم کنید و بهم بگید از بین رشته هی ی ارشد کدومشون بهتره؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشترین گرایش ارشد که به قبولی در سردفتری و وکالت نزدیک است و شما را برای این دو آزمون نیز آماده می کند، حقوق خصوصی و بعد جزا است. اگر دنبال کارهای تجاری و اقتصادی بین المللی هستید حقوق تجارت بین الملل را پیشنهاد می کنم. حقوق نفت و گاز محدودتر از حقوق تجارت بین الملل است ولی اگر کسی کار درستی پیدا کند در این زمینه نیز خوب است ولی اصولا در این رشته ها به وکیل نیاز نیست بلکه به مشاور حقوقی نیاز است.

  30. رئوف
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    در ادامه سوالم که پیرامون بورس بود باید خاط نشان کنم آنچه که در تعهد آمده عین این عبارت است که “۴برابر مدت آموزشی برابر ۸ سال” در این صورت میدانم که آوردن عین عبارت ۸ سال الزام آور شده ولی قسمت ۴ برابر تعهد چه؟
    از آنجا که این دوره آموزشی تنها یکسال و نیم برای همه طول کشیده به نظر امکان اثبات وجود داشته باشه؟
    لازم به ذکر است که سازمان بورس کننده خصوصی است.
    از اینکه پاسخم رو میدهید لطف فراوانی میکنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قید «۴ برابر مدت آموزشی» از لحاظ دلالت قوی تر از ۸ سال است و ۸ سال مزبور صرفا بیان محاسبه ۴ برابر دوره را بیان می کند. بنابراین اگر دوره شما یکسال و نیم بوده تعهد شما شش سال خواهد بود نه هشت سال.

  31. ساسان
    پاسخ

    با درود فراوان و خسته نباشید ،خواهشمندم راهنمایی بفرمایید که آیا برای یک دانش آموخته حقوق اقتصادی ادامه تحصیل در رشته مدیریت قراردادهای نفتی مناسب است وکلآ آیا امکان کار در بخش خصوصی برای این رشته وجود دارد.با سپاس بسیار زیاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، مناسب است و در مورد امکان کار در بخش خصوصی یعنی بتوانید نیازهایی که آنها دارند را برآورده کنید مثلا بتوانید یک قرارداد بین المللی تنظیم کنید یا در مذاکرات بین المللی شرکت کنید و یا در خصوص یک اختلاف بین المللی اظهار نظر نمایید یا امثال آن. اگر بلد باشید خریدار شما هستند حتی اگر دکتری هم نداشته باشید.

  32. م.ف
    پاسخ

    باسلام
    طبق فرمایشتان انگلیسی رابجدتقویت می کنم موضوعات حقوقی واصطلاحات رایج رامرور کرده ام برای مکاتبه انگلیسی نیز commercial correspondenceرا مطالعه می کنم
    برای ممارست درمبحث قراردادها به زبان انگلیسی چه پیشنهادی می کنید؟
    بی صبرانه منتظرخوشه چینی ازمحضرتان هستم
    بسیار سپاسگزارم

  33. علی پور
    پاسخ

    سلام بر استاد معظم و معزز
    شرایط عضویت در هیئت علمی چیست؟و اگر دانشگاهی تازه تاسیس باشد,آیا کارشناسان ارشد هم میتوانند عضو هیئت علمی باشند؟ممنون و متشکرم از مهربانی استادم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای هیات علمی یک سری شرایط عمومی و یک سری شرایط تخصصی وجود دارد که باید به آگهی های جذب هیأت علمی دانشگاه ها مراجعه کنید.

  34. رئوف
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت بهترین استاد زندگیم.
    یه سوال حقوقی داشتم ممنون میشم راهنماییم کنین. چند نفر بورس میشوند برای تحصیل به خارج از کشور و در ازای آن متعهد میشوند که ۴ برابر دوره آموزشی تعهد خدمت داشته باشند.این دوره قرار بود کارشناسی ارشد و ۲ سال باشد و در نتیجه در تعهدات محضری ۸سال تعهد خدمت امضا شده. این در حالیه که این دوره تنها یک سال و نیم طول کشیده که با احتساب ۴برابر خدمت ۶سال تعهد میشود.آیا میشه ثابت کرد که تا این ۲سال خدمت نکنند؟اسناد که حائز این امره موجود است.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مثل هر قرارداد دیگر، متن تعهدنامه باید دقیقا بررسی شود که عبارات آن به چه نحوی تنظیم شده است. بدون بررسی متن آن امکان ارائه جواب نیست. اگر قید شده باشد که ۴ برابر دوره آموزش تعهد خدمت وجود دارد در این صورت اگر دوره یکسال و نیم به طول انجامد، تعهد نیز ۶ سال خواهد بود ولی اگر به طور کلی گفته شده باشد که هشت سال تعهد در این صورت حتی در صورتی که دوره یکسال و نیم باشد، تعهد در هر حال هشت سال خواهد بود.

  35. اعظم
    پاسخ

    باسلام وادای احترام به پیشگاه استاد معزز بنده دانشجوی دکتری حقوق خصوصی هستم در انتخاب موضوع رساله با مشکل مواجه شذم حضرتعالی در حوزه حقوق تجارت بین الملل چه موضوعی رو پیشنهاد میدهید ؟موضوعی که بتوان به صورت تطبیقی با حقوق ایران بررسی کرد.با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رساله دکتری یک کار تحقیقی مهمی است که باید تحت نظر یک استاد انجام شود. با اساتید خودتان مشورت کنید.

  36. جهرمی
    پاسخ

    با سلام

    بنده دانشجوی تجارت بین الملل می باشم و نظر به این که آشنایی مختصری با مباحث در ترم اول و دوم کسب نموده در حال حاضر در خصوص تعیین موضوع پایان نامه با مشکل مواجه شده ام.و شخصا به مباحث بیع بین الملل و تنظیم قراردادها و حمل ونقل علاقه مند می باشم و خواستار راهنمایی در این خصوص می باشم و ضمنا به دنبال موضوعی کاربردی و عملی از مباحث مذکور ویا سایر مباحث می باشم و امیداورم شما در این زمینه به بنده کمک نمایید .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای دیدن مطالب مستوفی برای بیع بین الملل مراجعه کنید به سایت زیر:
      http://www.cisg.law.pace.edu

  37. شهاب
    پاسخ

    سلام وعرض احترام خدمتتان با آرزوی قبولی طاعاتتان. استاد اگر یک دانشجوی کارشناسی در موردی از دیه یا ارش نظر متعارف حفوفی ها را نپذیرد ولی مورد هم چندان مسلم نباشد-همین قدر که بعدا متوجه می شود نظریکی از مراجع مخالف حقوقی هاست- آیا می پسندید که نظرش را پس از مطالعه ودقت ابرازوحتی به شکل مقاله مکتوب کند یا چون مربوط به دیه است در صلاحیت مجتهدین علماست؟ پاسخهایتان به دلنشینی کلاسهایتان است-مثلا آنجا که گفته اید مثل کوسه وریش پهن!- خداوندسلامتتان را دیرپا گرداند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همین قدر که امری از مسلمات نباشد، می تواند مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارگرفته و احتمالا نظر مخالف از اکثریت ارائه شود. ولی به هر حال باید استدلالها محکم و متقن و مبتنی بر اصول باشد و از زدن حرف الکی و بدون دلیل باید در هر جا خودداری کرد.

  38. ایلگار
    پاسخ

    نماز روزه هاتون قبول استاد استاد من رشته حقوق هفتاد واحدم پاس کردم با معدل نزدیک ۱۸وعلاقه شدید به حقوق عمومی دارم منابع هم جمع اوری کردم ولی اصلا نمی دونم روزی چند ساعت چطور بخونم اینده شغلی ان چطوره چه رتبه ای واسه سراسری حتما با امید خدا می خواهم قبول شم بقیه می گن زوده ولی من چنین احساسی ندارم ممنون میشم کمکم کنید و اینکه دانشگاه سراسری تبریز چنین رشته دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      طاعات شما هم قبول حق. این که از حالا تصمیم گرفته ای که برای ارشد کار کنی خیلی خوبه و زود هم نیست که دیر هم هست. این که حقوق عمومی را علاقه داری و آینده شغلی آن چیست من به شما یک مطلبی را متذکر می شوم. وقتی می خواهید در مورد رشته ای قضاوت کنید بررسی کنید که در آن رشته چه درسهایی می خوانید و چه کسانی خریدار آن هستند از این طریق متوجه می شوید که آیا برای تحصیلات تکمیلی شما خریداری خواهد بود یا نه. به هر حال اکثر کارهای حقوقی با لیسانس انجام می شود و کمتر افراد از کارشناسی ارشد خود ا ستفاده می کنند.

  39. خوئینی
    پاسخ

    سلام عرض میکنم خدمت استاد گرامی.
    یه سوال دارم که جوابش خیلی برام مهمه؛ ممنون میشم اگه پاسخ بدید.
    من لیسانس الهیات دارم ولی به شدت به رشته حقوق خصوصی علاقه دارم و از خوندن درسهاش لذت میبرم و خیلی زود هم یاد میگیرم. سوال من اینه که اگر کارشناسی ارشد حقوق خصوصی بخونم از لحاظ شغلی میتونم موفق بشم؟ چون شنیدم اگر تو رشته حقوق لیسانسش رو نداشته باشی خیلی به درد نمیخوره!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، توکلت علی الله، خیلی ها موفق شده اند.

  40. ایلگار
    پاسخ

    با عرض سلام خسته نباشید فراوان استاد ایا در قانون اساسی ما حرفی از حقوق مالکیت معنوی شده یا نه اگر مطرح شده شماره اصل وچگونه نوع اهمیت ان در قانون اساسی ما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صراحتا در قانون اساسی موضوع مالکیت فکری یا مالکیت معنوی مطرح نشده است ولی از یکسری اصول کلیت پذیرش آن قابل توجیه است مثل اصل ۲۶ که بیان می‌ دارد «هرکس مالک حاصل کسب و کار مشروع خودش است و هیچ‌ کس نمی‌ تواند به عنوان مالکیت نسبت به کسب و کار خود امکان کسب و کار را از دیگری سلب کند.»

  41. نفس
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.زیادوقت ارزشمندتونو نمیگیرم فقط با رتبه ۹۰۰ میشه توکنورکارشناسی ارشدرشته حقوق جزایی تودانشگاه دولتی یا پیام نوریاغیرانتفاعی قبول شد؟
    ممنون میشم جوابموبدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع دقیقی ندارم ولی فکر می کنم که غیر انتفاعی یا پیام نور شنانسی وجود داشته باشد

  42. فریدونی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آیا حقوق هیئت علمی پژوهشی از هیئت علمی آموزشی بیشتره؟ و آیا اعضای هیئت علمی پژوهشی هم مثل اعضای هیئت علمی آموزشی از دو ماه مرخصی در طول سال برخوردارند؟
    با تشکر و سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تفاوتی ندارد. ولی معمولا یک هیأت علمی پژوهشی بیشتر در محل تحقیق و پژوهش باید حضور پیدا کند. برخی از دانشگاه ها ۴۰ ساعت حضور در هفته در محل کار طبق جدول ساعات متعارف اداری را مقرر کرده اند. مرخصی هم یکی است که باید حتما در تابستان اخذ شود و میزان آن نیز کمتر از دو ماه است.

  43. غزل
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا در استرالیا مقطع دکتری دانشگاهی وجود دارد که رایگان باشد.
    کارشناسی ارشد خصوصی دارم شما چه رشته ای را پیشنهاد میکنید برای ادامه تحصیل در استرالیا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این سوال یعنی کوسه و ریش پهن؛ چطور فکر می کنی که یک استرالیایی اساسا به ارائه مجانی خدمات آموزش فکر کند! محال است. دنبال نوعی بورس یا کمک تحصیلی باش که ممکن است هنوز در دانشگاه های استرالیا کاملا خشک نشده باشد.

  44. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من بورسیه وزارت علوم شده ام، به نظر شما تهران به شیوه پژوهش محور را انتخاب کنم یا شهرستان به شیوه آموزشی
    کلا آیا کسانی که به شیوۀ پژوهش محور درس می خوانند در آینده برای هیئت علمی شدن در دانشگاهی با مشکل مواجه می شوند؟
    آیا اعتبار مدارک دکتری به شیوۀ پژوهش محور با شیوۀ اموزشی یکسان است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر شرایط بورس شما اجازه می دهد که دکتری به شیوه پژوهش محور بخوانید، برای هیات علمی مشکل خاصی نسبت به شرطی که حداقل فوق لیسانس شما پژوهش محور نباشد. شیوه پژوهش محور در رشته های تجربی خیلی عالی است ولی در رشته های نظری و علوم انسانی ترجیحا ترکیب از آموزش و پژوهش مناسب تر بنظر می آید.

  45. محسن
    پاسخ

    سلام
    استاد اگر لطف کنید به سوال بنده جواب دهید ممنون میشوم.
    ماهیت حق منتفع(در حق انتفاع )چیست؟مطمنا مالکیت نیست اما چه اسمی میشه براش گذاشت مالک انتفاع؟
    بعد اینکه ایا برای منتفع (حق عینی )مانند مستاجر به وجود میاد؟
    مرسی از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق انتفاع یک نوع حق عینی است اما نه از جنس مالکیت منافع. مثلا شما که در ملک دیگری حق انتقاع دارید، یک حق عینی نسبت به آن عین خواهید داشت و مهم نیست که مالک ملک چه کسی است.

  46. رزمجو
    پاسخ

    با درود فراوان خدمت شما بزرگوار.
    من دانشجوی ترم شش حقوق دانشگاه ازاد شیراز هستم و معدل کل ام ۱۶ هست,البته می توانم معدلم را به سطح بالاتری برسانم.من بسیار علاقه مند به تحصیل در رشته ی جرم شناسی در یکی از دانشگاه های معتبر اروپایی انگلیسی زبان هستم,تا جایی که مطلع هستم تعدادی از دانشگاه های المان و کشورهای اسکاندیناوی از جمله نروژ و فنلاند رایگان می باشند.از نظر زبان انگلیسی در سطح مطلوبی هستم و می توانم نمره ی ایلتس لازم را کسب نمایم.با این تفاسیر جنابعالی چه دانشگاه اروپایی را در رشته ی جرم شناسی به من معرفی می نمایید با ذکر این نکته که فقط در دانشگاه های رایگان و انگلیسی زبان امکان ادامه تحصیل دارم.توصیه شما در این زمینه چیست و من هم اکنون چه اقداماتی را می توانم در این زمینه انجام دهم که منجر به پیشبرد اهدافم گردد؟
    با سپاس فراوان از شما استاد گرانقدر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، بسیاری از دانشگاه ها که قبلا مجانی بودند حالا پولی شده اند. باید تک تک دانشگاه ها را در اینترنت جستجو کنید اگر دنبال دانشگاه مفتی هستی خیلی نباید دنبال اسم و رسم آن باشی همین که در یک کشور پیشرفته باشد کفایت می کند. خیلی گزینه جلوی تو نیست که حالا بخواهی بدانی که کدام را انتخاب کنی. هر کدام شد یا علی.

  47. امید
    پاسخ

    سلام استاد
    ضمن عذر خواهی ازمزاحمت مجدد؛ا گه موضوع پایانامه ارشد رو در رابطه حقوق نفت و گاز ،قردادهای نفتی و زمینه های مشابه بخوام انتخاب کنم ،کتاب یا مقاله یا منبعی جهت مطالعه اولیه و انتخاب کلید واژه موجود هست ؟ممنون از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به مطالب ذیل دس حقوق نفت در این سایت مراجعه کنید. کلید واژه های زیر نیز می تواند به شما کمک کند در گوگل جستجو کنید:
      petroleum contracts
      Production Sharing Contracts
      Concession contracts
      E&P Contracts/agreements
      exploration and development contracts
      joint operating agreements

  48. مجید فرزانه
    پاسخ

    با سلام و عرض تشکر ازحضرتعالی
    آقای دکتر عزیز اینجانب دانشجوی سال آخر مهندسی نفت هستم و به شدت به رشته حقوق نفت و گاز علاقمند شده ام وسال گذشته در آزمون ارشد رتبه ی۱۸۰ را بعد از سه ماه مطالعه کسب کردم
    اما با توجه به اینکه نمی توانم بدلیل مدرک کارشناسی پروانه وکالت بگیرم از نظر شما آیا کارشناس ارشد حقوق نفت و گاز با لیسانس مهندسی نفت بازار خوبی خواهد داشت
    آیا شما به من توصیه می کنید وارد این رشته شوم
    درضمن به زبان انگلیسی تسلط خوبی دارم
    پیشاپیش از حضرتعالی به دلیل پاسخ به سوالم سپاسگزاری می کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظر خوبه و شما می توانید در بخش قراردادهای نفتی موثر باشید زیرا هم سابقه فنی دارد و هم درس حقوق خوانده اید ولی باید درسهای لیسانس حقوق را هم به خوبی یاد بگیرید.

  49. حسین
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی سال آخر کارشناسی حقوق هستم و به دو گرایش حقوق خصوصی و عمومی بیشتر از بقیه علاقه مندم،برای آینده ی شغلی ام تمایل به فعالیت در مشاغل قضایی دارم با توجه به اینکه در کشور ما مشاغل قضایی بیشتر با حقوق جزا وخصوصی ارتباط دارند
    در صورت ادامه تحصیل در حقوق عمومی آیا به هدفم برای آینده ی شغلیم لطمه نمی خوره؟
    اصلا شما تاثیر کارشناسی ارشد بر توانایی های شغلی رو چقدر می دونید؟
    جایگاه حقوق عمومی چگونه ارزیابی می کنید؟(هم از نظر علمی و هم آموزشی)آخه من شنیدم رشته ی در حال توسعه ای است
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصل کار کارشناسی است و کارشناسی ارشد جنبه تکمیلی دارد. البته اخذ کارشناسی ارشد حقوق خصوصی به کار قضاوت به خصوص در دادگاه های حقوقی را افزایش می دهد. ولی به هر حال حقوق عمومی نیز در دیوان عدالت اداری خیلی کاربرد دارد.

  50. امید
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    از اینکه یه این سرعت جواب سوالتو مرقوم می فرمایید کمال تشکر رو دارم.جسارتا خواستم بپرسم امکانش هست جهت مشورت و راهنمایی حضوری خدمتون برسم؟اگه امکانش هست چه تاریخی و چه ساعتی قم تشریف دارید؟ممنون از لطف و تواضع شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعد از ماه مبارک انشاء الله در سال تحصیلی.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *