پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. اصغر
    پاسخ

    با سلام، نحوه اعطای پایه های بورس به اعضای هیات علمی چگونه است؟ آیا امکان استفاده از این پایه ها برای تمامی کسانی که بورس می شوند و بعد به استخدام در می آیند وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداکثر سه پایه اختصاص می یابد.

  2. tafreshi
    پاسخ

    با درود
    من کارشناسی مشاوره از پیام نور را دارم با این وضعیت کار برای شرکت در ازمون ارشد مرددم والبته ۱ بار بطور آزمایشی شرکت کردم
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید جناب دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این رشته ها کار کم دارند و فارغ التحصیل زیاد. مدرک هم خیلی کارساز نیست

  3. فریده
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    کسی که کارشناسی دانشگاه دولتی خونده باشه و کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد خونده باشه اگر دکتری دانشگاه دولتی بخونه میتونه در دانشگاه دولتی عضو هیأت علمی بشه؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی مشکل نیست.

  4. سجاد
    پاسخ

    با عرض سلام و خدا قوت. من دوره کارشناسی رو در دانشگاه علمی کاربردی و کارشناسی ارشد رو در دانشگاه سراسری گرفتم و حال با توجه به معدلم و مقالات چاپ شده ای که دارم قصد شرکت در مصاحبه استعداد درخشان دوره دکتری رو دارم. سوالی که داشتم اینه که آیا تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی در دوره کارشناسی برای استعداد درخشان محدودیت ایجاد نخواهد کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام واقعا نمی دانم. بعید است در دانشگاه های برتر کشور قبولتان کنند.

  5. مهسا نشاط
    پاسخ

    عرض سلام و ادب دارم . اقای دکتر لطفا درصورت امکان برای موضوع پایان نامه من منابعی معرفی بفرمایید . ( الزامات رسیدگی در داوری تجاری بین المللی) ، due process in international commercial arbitration.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کلیه کتابهای داوری و همچنین اسناد و مقررات داوری منبع شما هستند. موضوع خاصی نیست که به منابع خاصی نیاز داشته باشد

  6. الهام
    پاسخ

    باسلام
    من فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان دوره روزانه هستم ولی به دلیل پیدانکردن کار،دوباره امسال کنکور تجربی دادم و میخام پرستاری ادامه بدم ، دانشگاه علوم پزشکی کاشان قبول میشم ولی الان متوجه شدم که بایدسالی ۴/۵۰۰/۰۰۰ ریال بپردازم.آیا به نظر شما این رشته ارزش این همه پول خرج کردن رادارد؟ با توجه به اینکه این شهریه برای من و خانواده بسیار سنگین است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اگر با مهندسی مکانیک نتوانید کار پیدا کنید و دوباره با این همه سختی و پرداخت پول به سمت پرستاری برید، آیا مطمئن هستید کار پیدا می کنید؟ بنظرم جمع کردن این مدارک کمکی نمی کند

  7. قانعی
    پاسخ

    با سلام واحترام. قانعی از فلات قاره هستم .لطفا در صورتی که ارتباطی بین هزینه لازم جهت تهیه اطلاعات قابل اتکا برای طراحی ها با سرمایه اولیه اجرای پروژه وجود دارد عنوان فرمایید. موکداًبراین باورم با اجتناب از خست بخرج دادن در هزینه کردن برای تامین اطلاعات دقیق مورد نیاز از طراحی های اضافی جلوگیری بعمل خواهد آمد تجربه سالها کار در شرکت نفت فلات قاره این واقعیت را برایم آشکار ساخته که تقریبا تمامی پروژه ها دارای طراحی اضافی یا over design هستند و این نشات گرفته از اطلاعات غلط و یا کمبود اطلاعات اولیه قابل اتکا می باشد و بهمین دلیل مهندسین طراح از ترس مواجهه با مشکل تولید تمامی طراحی هایشان بسیار بالاتر از مقدار مورد نیاز است . با اجتناب از این طراحی ها اضافی میتوانیم پروژه های بیشتری بویژه در میادین مشترک اجرا کنیم .بنابراین مثلا با صرف چند درصد از بودجه پروژه برای تامین اطلاعات میتوان صرفه جویی های عمده ای داشت .
    با سپاس از پاسختان

  8. عرقان
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    اول میخواستم بدونم صحت داره که ازمون کارشناسی ارشد از بهمن ۹۴ به اردیبهشت ۹۴ انتقال پیدا کرده؟؟؟
    ۲- دوم اینکه در رشته فقه و مبانی تا چه رتبه ای شانس قبولی روزانه در دانشگاه های مطرح تهران(تهران،بهشتی،علامه طباطبایی)هستش؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- چنین می گویند ولی من اطلاع دقیقی ندارم. ۲- نمی دانم.

  9. زیبا
    پاسخ

    سلام و صبحتون بخیر استاد. مواد درسی آزمون دکتری سال ۹۵ اخیرا اعلام شد. در آزمون مرحله اول که سازمان سنجش برگزار می کند، غیر از سوالات زبان عمومی و استعداد تحصیلی، سوالاتی هم از دروس پایه خواهد بود. دروس پایه رشته حقوق عبارتند از: ۱. متون و اصول فقه ۲. حقوق اساسی و مدنی ۳. حقوق جزا و بین الملل . در سایت اعلام شده که تعداد دروس پایه (دروس آزمون استاندارد ) حداکثر ۳ درس خواهد بود . سوالم از خدمتتان اینه که در آزمون مرحله اول برای همه گرایش ها از این ۳ درس سوال داده خواهد شد ؟ مثلا من که میخوام گرایش نفت و گاز امتحان بدم باید منابع مربوط به هر ۳ درس را مطالعه کنم در حالی که سال گذشته فقط از حقوق مدنی سوال داده شده بود و از متون و اصول فقه و … سوال داده نشده بود. خیلی ممنون میشم راهنماییم بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سه درس یعنی سه دسته درس که هر کدام شامل دو درس است که عملا می شود شش درس. این را می گویند بازی با کلمات.

  10. محمد
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم که برای استخدام در بیمارستانها برای پرستاری اگه من مدرکم رو از دانشگاه ازاد بگیرم بهتره یا سراسری؟ ایا فرقی در زود یا دیر بودن استخدام مدرک دانشگاهی دخالت داره یا نه؟ منظور من اینکه دانشگاه ازاد با دانشگاه سراسری فرق میکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این چه سوالی است مسلما دانشگاه دولتی آن هم دانشگاه های معروف خب اولویت دارند.

  11. لیلا طایفه نسکینی
    پاسخ

    باسلام،من فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستم،آیا با ادامه تحصیل در دانشگاه ازاد می توانم با تبدیل وضعیت د ر اموزش عالی تدریس کنم؟با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مدرک ارشد داشته باشید و کسی هم به خدمات شما نیاز داشته باشد، خب می توانید تدریس کنید.

  12. علی مجتهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد. لطفا بین منابع متون حقوقی ارشد که تعدادشونم زیاده مثله law made simple. Gcse. Law text. و…. بهترین و مناسبترینشون و معرفی کنید. و اینکه ایا خواندن کتاب ۵۰۴ را برای ارشد توصیه میکنید یا خیر؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من ابتدا کتابهای خودم یعنی متون حقوقی ۱ و ۲ را توصیه نمی کنم.

  13. رزا شعبانی
    پاسخ

    سلام استاد
    واقعیتش من میخوام در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنم اما هم اطلاعات کافی ندارم هم در مورد انتخاب رشته سوال دارم
    دیپلم ریاضی هستم وحسابداری پیام نور خوندم (زمان تحصیلم به خاطر شاغل بودن زیاد طول کشید)
    اگر الان بخوام دانشگاه دولتی قبول بشم امکانش هست یا به خاطر اینکه کارشناسیم پیام نور بوده امکانش کمه ؟
    بین دو رشته ی مدیریت کارآفرینی و بازرگانی کدوم بهتره ؟ و ظرفیت قبولیش بیشتره ؟
    خیلی ممنونم از سایت خوبتون
    برای مشاوره حضوری هم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش که هست ولی باید بتوانی از پس امتحان و رقابت برآیی. بنظرم بازرگانی خوب است هر چند که حسابداری را دنبال کنید بهتر است.

  14. سجاد
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر و تشکر بابت سایت خوب و کاربردی شما
    بنده در دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه تحصیل میکنم در مقطع ارشد حقوق خصوصی . میخواستم از حضور شما بپرسم که اگر برای پایان نامه موضوعی در ارتباط با تجارت بین الملل داشته باشم شما به عنوان استاد راهنما افتخار به بنده میدهید ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متاسفانه وقت من اجازه نمی دهد.

  15. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض ارادت – تفاوت میان هیئت مدیره و هیئت امناء چیست ؟ آیا شرح وظایف و یا اختیاراتشان متمایز است ؟ آیا زمانی که اعضاء منتخب یک گروه انتخاب می شوند می توانندهر کدام از این نامها را انتخاب کنند ؟برای آشنایی بیشتر با وظایف هیئت امناء به چه منبعی مراجعه کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیأت مدیره برای شرکتها و اشخاص خصوصی است و آنها مدیریت شرکت را به عهده دارند در حالی هیات امناء بیشتر سیاستهای کلان آن هم برای موسسات غیر انتفاعی و خاص است مثل دانشگاه ها

  16. الهه
    پاسخ

    سلام استاد!
    من رشته م هنره!هیچ استادی اطراف خودم نمیشناسم که خیرخواهانه جواب بده متاسفانه!
    من از همون موقع که خودم و شناختم دوست داشتم استاد دانشگاه بشم.لیسانسم رو ارتباط تصویری با معدل١٨/۴١گرفتم،
    یه کمک خیلی بزرگ ازتون میخوام.
    چکار کنم استاد دانشگاه بشم؟!
    پدرانه کمکم کنید که چه راهی رو برم که به هدفم نزدیکتر بشم.
    ارشد و دکترا میخوام پژوهش هنر بخونم چون هم به رشته م میخوره هم جدیده!نمیخوام ارتباط تصویری بخونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دنبال هیات علمی هستید باید در یک خط حرکت کنید به نحوی که همه مراحل در یک جهت باشد. در مورد ارتباط این رشته ها که گفته اید اطلاعی ندارم.

  17. علی
    پاسخ

    سلام
    استاد گرامی در حقوق جزا بحثی داریم با عنوان پیشگیری از جرایم،.میخواستم بدون در مباحث حقوقی ایا جای چنین عنوانی و راهکاری بانام پیشگیری از محکومیتهای مالی داریم؟بنظر شما چنین راهکاری در محاکم حقوقی قابلت اعمال دارد البته سوال در فرض اشخاصی غیر از تجار است که در مباحث حقوق ورشکستگی میشود چشمه های از ان را برای حمایت از ورشکسته دید.اما برای غیر تجار که در محاکم تعداد پرونده های انها اندک نیست و هرروز به تعداد بدهی انها افزوده میشود میشود راهکاری اندیشد که اولا از انها حمایت شود و دوما و مهمتر اینکه پیشگیری گردد که اینطور افراد برای غرق نشدن خودشان چندین نفر دیگر را غرق نکنن؟ایا دراین رابطه در حقوق ایران و دیگر کشورها مطلبی را مطالعه کرده اید.لطفا راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر محکومیت مالی جنبه کیفری داشته باشد، همان مباحث پیشگیری از جرم مطرح می شود و اگر جنبه کیفری نداشته باشد، خب مردم باید مرافب باشند که سرشان کلاه نرود.

  18. مدی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد و خسته نباشید،به احتمال خیلی زیاد از ترم جدید دانشجوی حقوق نفت و گاز توی تهران بشم.حالا بنظر شما در دوره دانشجویی چه فعالیت ها یا کارهای پاره وقت مرتبط با رشته حقوق نفت و گاز وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بتوانید در یک شرکت نفتی مشغول به تحصیل بشوید خب خیلی خوب است که تجربه عملی کسب کنید

  19. ف
    پاسخ

    با سلام جناب آقای دکتر ببخشید من کارشناسی از یک دانشگاه دولتی گرفته ام وتصمیم دارم همان رشته را در دانشگاه دولتی مقطع ارشد بگذرانم آیا می توانم یک رشته شبیه رشته خودم همزمان با کارشناسی ارشددر مقطع کارشناسی آزاد بگذرانم؟ خواهش میکنم جواب من را زودتر بدهید تا برنامه ریزی کنم. باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جهت مقررات تحصیل هم زمان در دو رشته ممنوعیت دارد

  20. سحر
    پاسخ

    سلام من ارشد حقوق خصوصی دانشگاه ازاد هستم ترم اخر شهریور دفاع دارم کارشناسی من مطالعات خانواده دانشگاه دولتی تبریز بودم میتونم با خوندن دکتری حقوق خصوصی هیئت علمی امتحان بدم یا نه کارشناسی حقوق هم لازمه/؟؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کارشناسی حقوق نیاز نیست ولی دروس لیسانس را طبق روش جدید باید امتحان بدهید.

  21. رضا
    پاسخ

    من لیسانس دانشگاه دولتی روزانه دارم برای کنکور دوباره شرکت کردم و پزشکی قبول شدم الان می گویند باید شهریه بدهم چون یک بار از امتیازات دانشگاه دولتی روزانه استفاده کرده ام من نخبه هستم آیا برای نخبگان تخفیف مالی در این شرایط وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعی ندارم. باید به بنیاد ملی نخبگان مراجعه کنید

  22. دانشجو
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر من بر سر دو راهی بزرگی قرار دارم. ممنون می شوم اگر به سوالاتم پاسخ دهید.من فارغ التحصیل کارشناسی زبان روسی (۷سال پیش)هستم.۳ سال پیش در مقطع کارشناسی ارشد تغییر رشته دادم و در رشته روانشناسی قبول شدم و حدود یک سال پیش فارغ التحصیل شدم. در این ۱ سال اندی با وجود تلاش های زیاد کاری مناسب پیدا نکردم. الان به فکر این هستم که دوباره در آزمون ارشد زبان روسی شرکت کنم و عضو هیت علمی شوم. اما نمی دانم این کار من چقدر واقعبینانه و عملی است. لطفا راهنماییم کنید. به شدت از بیکاری خسته شده ام. نه روانشناسان من را به دلیل تغییر رشته قبول دارند و نه دیگر جزو مترجمان روسی هستم. از این جا مانده و از آن جا مانده هستم.کمکم کنید لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال هر دو راه با مشکلات خودش روبرو است. اگر فکر می کنید در زبان روسی موفق هستید ادامه بدهید والا زبان بدون علاقه خیلی موفقیت آمیز نیست

  23. m
    پاسخ

    سلام استادخسته نباشید من میخام دانشگاه علمی کاربردی شرکت کنم تو رشته دستیاری قضایی ایا بعداز اتمام درس ازدانشگاه علمی کاربردی اجازه شرکت درازمون وکالت روبه مامیدن یانه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقیقتا در مورد این رشته ها اطلاعی ندارم ولی اگر مدرک لیسانس حقوق یا فقه و مبانی نداشته باشید نمی توانید در وکالت شرکت کنید

  24. مریم
    پاسخ

    سلام. من لبسانس الهیات دارم. به رشته ی هنر علاقمندم. امکان داره تغییر رشته بدم برای هنر؟
    یا از اول باید دیپلم هنر بگیرم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید در کنکور هنر شرکت کنید یا در فوق هنر.

  25. فرشاد
    پاسخ

    باعرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    آقای دکتر من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نفت دانشگاه شاهرود هستم،خیلی وقتیه از طریق وبسایتتون نظرات بچه ها و پاسخ های شما را دنبال می کنم. متاسفانه امسال به دلیل اینکه پایان نامه ام را علی غم پیشنهاد استادی خاص باایشون نگرفتم به طورفاحشی معدلم پایین شد بگونه ای که شاید پس از دفاع پایان نامه معدل ارشدم نهایتا۵/۱۶شود. خیلی به کارهای پژوهشی و تحصیلی علاقه دارم و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارم که در آینده در دانشگاه بعنوان هیئت علمی و صنعت کارهای پژوهشی ام را پیش ببرم با این شرایطی که در رابطه با معدلم گفتم آیا اصلا امکان هیئت شدن برای من وجود دارد؟ برای من مهم است که استاد دانشگاه باشم و کمبودهای صنعت را در دانشگاه حل کنم و حلقه سست بین صنعت و دانشگاه را محکم کنم.من از لحاظ کارهای پژوهشی فعلا دو مقاله کنفرانسی دارم و ان شاء الله از پایان نامه ام دو سه مقاله علمی پژوهشی خوب استخراج می شود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب معدل شما خیلی هم پایین نیست.

  26. اکبر
    پاسخ

    سلام افای دکتر
    آیا در مدرک دکتری نوبت دوم (شبانه) داشنگاه تهران عنوان نوبت دوم درج مبشود.
    ممتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر

  27. ابراهیم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. ببخشید سوال دارم . من تازه قرار است که به شکل پیمانی در قوه قضاییه استخدام شوم. از طرفی شرایط دکتری بدون آزمون دانشگاه دوران ارشد را دارم و اساتیدم به من گفتند اگر شرکت کنم شانس زیادی دارم که قبول بشوم. رشته روانشناسی عمومی.ایا می توان هم کارمند پیمانی نهادی مثل قوه بود و هم دکتری روزانه خواند؟ ایا اصولا دکتری ۲ روز بیشتر کلاس در هفته دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید با قوه هماهنگ کنید.

  28. فاطمه
    پاسخ

    با سلام.
    من فوق لیسانس اقتصاد از پردیس و لیسانس اقتصادم رو از دانشگاه دولتی گ رفتم.
    میخوام حقوق بخونم باید از کجا شروع کنم؟ میتونم فوق حقوق شرکت کنم؟ در صورت امکان میشه منابع رو معرفی کنید چ کتابهایی رو بخونم.
    باتشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید از فوق شرکت کنید ولی برای کارهای حقوقی نیاز به لیسانس حقوق دارید

  29. اسماعيل
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    ببخشید خواستم بدونم کسی که مدرک دکترا نرم افزار داره
    موقع استخدام حق التدریس میشود یا هیئت علمی؟
    اگر حق التدریس است چند سال طول می کشد تا هیئت علمی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریس استخدام نیست. بلکه شما برای تدریس یک یا چند واحد دعوت می شوید و چند ترم بعد چند صنار به شما حقوق می دهند

  30. امیر
    پاسخ

    سلام
    اقای دکتر خواهش می کنم لطفا جواب بدهید

    من ارشد ترم ۴ هستم و ازمون دکتری رتبه ۷۰ شدم ولی هنوز پروژم ارشدم تموم نشده
    اقای دکتر نهایتا تا کی وقت داریم دفاع کنم و پروژه را تموم کنیم
    ایا تا اخر مهر میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا آخر شهریور ماه.

  31. سارا
    پاسخ

    سلام.
    من در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده ام و علاقه زیادی به رشته روانشناسی دارم. برای هدف استادی دانشگاه، ایا می توانم مقطع ارشد و دکترا را روانشناسی بخوانم یا باید از ابتدا روانشناسی را شروع کنم؟
    از پاسخ شما پیشاپیش سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با تغییر رشته امید به هیات علمی به شدت کاهش می یابد.

  32. حمید
    پاسخ

    با سلام استاد بنده در زمینه مطالعه تطبیقی انتقال ضمان معاوضی در حقوق ایران و کنوانسیون وین نیازمند منبع هستم, اگر امکانش هست محبت بفرمایید و چندین منبع معرفی نمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتابهای بیع و همچنین اینکوترمز مراجعه کنید.

  33. پردیس
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من ۲۸ سال دارم با مدرک مهندسی تکنولوژی ساختمان از دانشگاه غیرانتفاعی اشرفی اصفهان در حال حاضر مهندس ناظر پایه سه سازه هستم امسال در کنکو ارشد شرکت کردم احتمالا پردیس خودگردان صنعتی اصفهان یا پردیس خودگردان دانشگاه اصفهان یا پردیس خودگردان دانشگاه کاشان قبول می شم اعتبار این دانشگاهها در ایران یا در استرالیا درچه حده ؟ برای کار در شرکتها یا ادامه تحصیل تا چه حد قابل قبول هستند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره بد نیست. همان کارت را دنبال کنید شاید بیشتر سود کنید.

  34. حسینی
    پاسخ

    سلام. جناب آقای دکتر لطفا به سوالات ذیل صراحتا پاسخ بفرمایید.
    ۱- آیا به نظر شما منابع اعلام شده جهت آزمون دکتری حقوق سنجیده و منطقی است؟
    ۲- با توجه به گستردگی و پراکندگی منابع اعلام شده، اساسا فلسفه این کار چیست؟
    ۳- با این شرایط آیا خود اساتید حقوق می توانند در این آزمون به نمره یا حد نصاب مطلوبی دست یابند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱-۲ تصمیم دارند که از شما ابتدا در حد لیسانس ارزیابی کلی کنند و امتحان تخصصی را به دانشگاه ها واگذار کنند. ۳- من که قبول نمی شوم ولی بقیه را که علم ندارم

  35. مهسا
    پاسخ

    سلام استاد دراطلاعیه سازمان سنجش برای ازمون دکتری سال ۹۵ سردرگم کننده است من که می خواهم حقوق خصوصی شرکت کنم ایا باید طبق این اطلاعیه سایر دروس مثل حقوق بین الملل اساسی وجزا هم مطالعه کنم لطف کنید این اطلاعیه را مطالعه کنید وباسخ بنده رابدهید باتشکر از زحمات شما استاذ ارجمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله باید شش درس تخصصی را در حد کارشناسی (لیسانس) بخوانید

  36. سحر
    پاسخ

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد ارجمند،
    من دانشجوی ترم آخر زبان دانشگاه آزاد هستم که به اصرار و اجبار خانواده مجبور به انتخاب و تحصیل در این رشته شدم. علاقه ای به این رشته ندارم و چون این رشته متناسب با علائق و استعدادهای من نبوده به افسردگی شدیدی دچار شده ام . قصد دارم مجددا در کارشناسی شیمی در دانشگاه آزاد درس بخوانم ولی از طرفی فشار های سنگین خانواده برای ارشد من را می آزارد. سوال من این است که آیا امکان تحصیل همزمان در دو رشته در دو مقطع، یکی به فرض در سراسری و دیگری در آزاد یا هر دو آزاد امکان پذیر است؟
    خیلی از دوستان این کار را کرده و موفق هم بوده اند اما من می خواهم بدانم از نظر قانونی منعی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا فایده ای ندارد و ثانیا منع دارد

  37. فرج اله
    پاسخ

    سلام بر استاد محترم نمی دانم صحبت طولانی من شما را می آزارد یانه اما پاسخ های خوب و شایسته شما به سوالات دوستان در زمینه انتخاب رشته جسارت اطاله کلام را به من داده است لذا پیشاپیش از طولانی بودن سوال انتخاب رشته عذر خواهی میکنم
    مقدمه : کارمند دانشگاه هستم با ۲۲ سال سابقه و ۴۴ سال سن و با پست کارپردازی (دیپلمه مانده ام )
    ، دارای بیان استدلالی خوب و قوی
    ، آشنایی نسبتا خوب با زبان عربی و کمتر از آن با زبان انگلیسی ، که صرفا بر اساس تاکید اداره و قوانین مدرک گرایانه آن و با توجه به لزوم افزایش درامد اداری مجبور به تغییر رشته در دانشگاه پیام نور شده و از رشته مورد علاقه ام مترجمی زبان پس از دو ترم به مدیریت تغییر رشته داده ام و بدلیل عدم علاقه به آن یا مرخصی تحصیلی گرفته ام یا در امتحانات حاضر نمیشوم گاه گاهی در امتحانی شرکت میکنم کلا ۵۱ واحد در طول ۹ سال گذرانده ام آخر نه کارشناسی گرفتم و نه ارتقا شغلی و نه مزایایی پیدا کردم فقط هر ترم به دانشگاه شهریه میپردازم بلکه روزی علاقه مند بشوم. کسانی که مدیر واحد ما میشوند تا مدتی در زمینه هایی از من کار میاموزند مرا به عنوان نماینده سازمان در موضوعات خاصی به جلسات کارشناسان که دروزارت برگزار میشود میفرستند (حمل به تعریف نشده باشد نظر کلیه همکاران و مدیران است که بنده قوی هستم ولی بدلیل دیپلمه بودنم در هیچ قسمت نمیتوانند پستی به من بدهند )
    سوال : با این میزان سابقه اداری و آین مقدار سن و این حد از توانایی زبان که عرض کردم صلاح می بینید که اکنون با تحقیقات خوبی که چند وقت است در باره رشته حقوق کرده ام در آزمون فراگیر رشته حقوق دانشگاه پیام نور شرکت کنم و از همین مهر ماه ۹۴ تحصیلم را شروع کنم
    لازم به توضیح است که اگر خیلی مصمم درس بخوانم سال ۹۷ فارغ التحصیل میشوم و چنانچه در طول این مدت در واحد حقوقی اداره مان هم فعالیت نمایم آیا با عنایت به اینکه در آن زمان ۴۷ سال سن و فقط سه سال (تا ۵۰ سالگی ام ) برای امتحان وکالت میماند آیا ارزش این ریسک را دارد؟ برای سردفتری چطور ؟ آیا اصلا می توانم برای دوره بازنشستگی ام سردفتراسناد باشم؟اگر سنم برای آزمون وکالت یا سر دفتری بگذرد ولی بتوانم فوق لیسانس حقوق بگیرم ارزشی برای بازنشستگی ام خواهد داشت؟
    این سوالات همه در حالیست که با خبر شده ام اگر تازه مدرک لیسانس مدیریت را بیاورم تازه باید منتظر باشم پست کارشناسی موجود باشد یا خالی بشود و پس از آن نه سال هم بگذرد تا از مزایای رتبه “خبره” برخوردار شوم که از سن اداری من بان موقع ۶ سال بیشتر نمیماند پس مجبورم که فوق لیسانس را بیاورم تا بتوانم سی و پنج سال خدمت کنم بلکه از زمان دریافت پست سازمانی کارشناسی ۹ سال جور شود
    یعنی دقیقا شده ام کسی که ۸ اش گرو ۹ اش شده
    فوق لیسانس بگیرم تا لیسانسم بدردم بخورد
    ممنون از حوصله ای که به خرج دادید
    راهنمای ام کنید .باز هم پوزش میطلبم .متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب شروع تحصیل در این سن و دوباره بخواهید کار جدیدی شروع کنید سخت است و سابقه شما هم نشان داده که خیلی حوصله درس را ندارید. بنظرم اگر از زندگیتان لذت ببرید بهتر است. خب قبول شدن در وکالت هم به این سادگی نیست این روزها.

  38. الناز حمیدی
    پاسخ

    با سلام و احترام حضور جنابعالی
    بنده از اعضای هیات علمی یکی از دانشگاهها هستم (به صورت پیمانی). چندی پیش مجددا در فراخوان جذب شرکت کردم و در دانشگاهی در شهر خودم پذیرفته شدم. اکنون قصد استعفا از محل کار فعلی خود را دارم. آیا در صورت استعفا باید مبلغی پرداخت کنم؟
    البته بنده به دلیل مشکلات بیماری شدید پدرم قصد تغییر محل کارم را دارم
    بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لازم نیست استعفا بدهید. پس از پایان مدت پیمانی تقاضا کنید که تمدید نمی خواهید و خسارتی هم لازم نیست پرداخت کنید

  39. زهرا
    پاسخ

    سلام
    میشه لطفا من رو راهنمایی کنید
    موضوع پایانامه ام ((مدیریت سازمان کنسرسیوم)) است تقزیبا یک ساله دارم روی این موضوع کار میکنم اما هنوز نتیجه دلخواهم رو بدست نیاوردم تقریبا همه مطالب من از قراردادهای کنسرسیوم خارجی است که خودم ترجمه کردم الان در مرحله نگارش هستم و دائم استرس دارم که برای مقاله یا حتی جلسه دفاع از منابعم ایراد بگیرن…
    من خیلی برای این موضوع زحمت کشیدم و میخوام بهترین کار رو ارائه بدم
    من شنیدم شما روی موضوع کنسرسیوم کار کردید امکانش هست که حضورا خدمتتون برسم ؟ و میشه منبعی اگر هست به من معرفی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظورتان کدام کنسرسیوم است شرکتی یا قراردادی؟ به هر حال یک رساله دکتر در دانشگاه تربیت مدرس در خصوص راهبر کنسرسیوم دفاع شده که با موضوع شما ارتباط نزدیکی دارد.

  40. ali
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق هستم معدلم ۱۹است و دارای کارشناسی حوزه بامعدل ۱۷/۹۵هستم امکان قبول شدنم در دکتری بدون ازمون هست ؟ امکان اینکه دکترا بگیرم و عضو هیئت علمی دانشگاه بشم هست؟ایا می توانم از شرایط نخبگی استفاده کنم ؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب مقرراتی برای ورود بدون آزمون است که باید آن شرایط را داشته باشید.

  41. م.حسینی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . ایران دکترای آموزش علوم داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای پیدا کردن لیست رشته های دکتری به سایت سنجش مراجعه کنید و دفترچه انتخاب رشته دکتری را دانلود کنید و ملاحظه فرمایید

  42. ابراهیم پور
    پاسخ

    سلام،استاد بنده در دوراهی ماندم من کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی هستم وکارشناسی ازاد بودم،به نظر شما برم دنبال شغل یا برم واسه دکتراگرفتن یک دانشگاه خوب؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دکتری در یک دانشگاه خوب قبول می شوی شانس خود را امتحان کن والا باید اول کار پیدا کنی که بتوانی خرج دکتری کنید. این روزها بجای این که مدرک باعث شود شما پول درآورید، شما باید کار کنید و خرج درآوردن مدرک کنید.

  43. علیرضا
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من دو جا میتونم جذب شم. جای اول مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشگاه تهران و جای دوم گروه روابط بین الملل دانشگاه گیلان.خودم هم ساکن تبریزم.به نظرتون با لحاظ کردن تمامی جنبه ها کدام یک به نفعم هست که هیات علمی شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب دانشگاه بنظرم خیلی بهتر است.

  44. امین
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید. بنده با مدرک کارشناسی دبیر زبان انگلیسی آموزش و پرورش می باشم. سابقه ی تدریسم یک سال است. آیا می توانم با مدرک کارشناسی در دانشگاه های آزاد و پیام نور استاد حق التدریس شوم یا باید حداقل کارشناسی ارشد داشته باشم؟ و اینکه برای درخواست حق التدریسی باید به کدام مسئول و اتاق در دانشگاه ها مراجعه کنم؟ ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی واقعا می خواهید با کارشناسی بروید کارشناسی تدریس کنید؟ این مثل این است که با دیپلم بروید دبیرستان تدریس کنید

  45. علی
    پاسخ

    سلام اگر کسی در پایان دوره کارشناسی ناپیوسته معدلش کمتر از ۱۲ یا ۱۲ بشه و بخواد معدل کل رو به ۱۴ برسونه در ارتقا معدل ایا این امکان داره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان ندارد.

  46. حسین
    پاسخ

    سلام. من کارشناسی مهندسی نرم افزار رو تموم کردم.
    و برنامه نویسی هم بلدم و میتونم کار کنم. اما از طرفی هم دودلم که ادامه تحصیل بدم. دکتری بگیرم و جذب هیات علمیه بشم.ولی به نظرم این کار یک ریسک با عمر است. به نظر شما چی کار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بلافاصله در یک دانشگاه خوب قبول می شوید کار و تحصیل را با هم دنبال کنید والا کار و تجربه کاری اولویت دارد.

  47. حسین
    پاسخ

    سلام. منابع آزمون دکتری اعلام شد. به جای سه درس پایه باید ۶ درس رو امتحان بدیم که بیشترشون هم غیر مرتبط هستند. اینا فازشون چیه؟ چ بلایی قراره سر داوطلبان بیاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، بنا است شما ابتدا در حد لیسانس یکسری دروس را امتحان بدهید و بعد که غربال شدید آن وقت بروید سمت دانشگاه ها که آنها تخصصی از شما آزمون بگیرند

  48. امیر
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر
    بنده رتبه ۵ رشته حقوق نفت و گاز هستم و انتخاب رشتمو انجام دادم و دانشگاه صنعت نفت را اولویت اولم زدم
    لذا با توجه به اینکه دانشگاه صنعت نفت مزایای استخدامی رو برداشته میخواستم نظر شما رو بدونم که آیا از طریق استعداد درخشان دانشگاه تهران رو برای رشته حقوق نفت و گاز انتخاب کنم یا همون صنعت نفت باشم؟
    یا اگر راه دیگری در ذهن دارید بنده را از راهنمایی خودتان دریغ نکنید
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب حالا که انتخاب کردید شک بعد از فراغ را اهمیت ندهید.

  49. عسل
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.من فارغ تحصیل ارشد رشته فقه وجزا هستم و هم اکنون کارآموز وکالت.خواهشمندم بنده را راهنمایی بفرمایید.من ارشد تجارت بین الملل را در دانشگاه آزاد واحدپردیس قبول شده ام اما مردد هستم که آیا به موفقیت من در زمینه کار در آینده کمک میکند؟ که این رشته را بخوانم؟در ضمن مدرک آیلتس زبان را هم گرفتم با نمره۶و تصمیم دارم زبان دیگری را یاد بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوب است

  50. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ببخشید یه راهنمایی میخواستم ازتون لطفا کمکم کنید
    استاد من لیسانس ادبیات دارم و امسال ارشد حقوق جزا امتحان دادم رتبم شد ۶۷و احتمال قبولیم تو دانشگاه زیاده بعد با این مطالبی که تو سایت شما خوندم چون کارشناسیم حقوق نیس الان دودلم نمی دونم چیکار کنم
    خیلی به نظر شما نیاز دارم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دنبال حقوق هستید باید از لیسانس شروع کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *