پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. شروین
    پاسخ

    سلام بر استاد فرزانه، آقای دکتر شیروی . بنده لیسانس مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه دولتی داشتم و دبیر آموزش و پرورش بودم. بعدها لیسانس حقوق پیام نور گرفتم و اخیرا کارشناسی ارشد دوره روزانه حقوق تجارت بین الملل خوندم . دلیل این که از زبان انگلیسی به حقوق تغییر رشته دادم این بود که با داشتن بنیه خوب زبان انگلیسی بتونم در گرایش حقوق تجارت بین الملل موفق باشم چه در دوره تحصیل و چه بعد از آن . یعنی هم بتونم فرصت های خوب کاری پیدا کنم و هم در مقطع دکتری حقوق نفت و گاز ادامه تحصیل بدم . امید چندانی به هیات علمی شدن ندارم و هدفم کار در سایر زمینه هاست. ولی الان سخت سر در گم و دلسردم. گفته میشه که با داشتن مدرک ارشد حقوق تجارت بین الملل نمیشه زیاد امیدوار بود که بتوان فرصت های خوب کاری متناسب با این رشته پیدا کرد . از طرفی دیگه امسال منابع امتحان دکتری به طرز نامعقولی تغییر کرده و من باید برای گرایش نفت و گاز دروسی چون متون و اصول فقه، حقوق جزا و حقوق اساسی را مطالعه کنم که چندان با این گرایش مرتبط نیستند و من هم علاقه ای به این دروس ندارم. جای تعجب داره که برای گرایش نفت و گاز چرا زبان ضریب ۱ داره و دروسی چون حقوق جزا و متون و اصول فقه ضریب ۴. به نظر شما چنانچه همه این منابع را هم مطالعه کنم و در آزمون پذیرفته بشم،بعد از چهار سال تحصیل میتونم در بازار کار موفق باشم. استاد متاسفانه در حق دانشجویان ارشد تجارت بین الملل ظلم میشه. با کلی امید و خوش بینی این گرایش را قبول میشن در حالی که در دانشگاه ها بیشتر اساتیدی که براشون تدریس می کنن غیر تخصصی هستن یعنی استاد تجارت بین الملل نیستن . هر دانشگاه فقط یک یا دو سه نفر مثل شما استاد تخصصی این گرایشن . اساتید غیر تخصصی هم بیشتر غمر دانشجو را هدر میدن با دادن پروژه های ترجمه یا تحقیق کم ارزش و خودشون چیز زیادی نمیتونن یاد دانشجو بدن .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دلیلی ندارد که خودتان را برای رفتن به رشته تجارت بین الملل سرزنش کنید. این وسوسه ها را از خودتان دور کنید و سعی کنید که تجارب عملی در این رشته کسب کنید. در مورد دکتری نیز، مواد امتحانی در حد لیسانس است و برای همه گرایشها است.

  2. علیرضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    آقای دکتر میخواستم نظرتون رو راجع به (موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری بدونم)بنظر شما ارزش و اعتبار مدرک این موسسه به اندازه دانشگاهی نظیر دانشگاه قم یا پردیس فارابی دانشگاه تهران یا سایر دانشگاه های ملی کشور هست ممنون؟
    این آدرس وبسایت موسسه ست http://www.imps.ac.ir/

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان رشته حقوق است اصولا جایی که سابقه در این رشته ندارد و لیسانس و فوق لیسانس ندارند خیلی نمی تواند دکتری قوی داشته باشد

  3. مسعود
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشی

    بنده فارق التحصیل لیسانس و ارشد برق قدرت دانشگاه آزاد هستم. در طول تحصیلم مقاله ژورنال و کنفرانسی هم دادم، سوال من این است که اگر در مقطع دکتری در یکی از دانشگاهای سراسری قبول و فارق التحصیل شوم آیا امکان هیئت علمی شدن من در دانشگاه آزاد و غیر از آزاد وجود دارد یا خیر ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش است ولی یادتون باشد که ظرفیت برای جذب همه کسانی که شرایطی مثل شما دارند وجود نخواهد داشت.

  4. نسرین
    پاسخ

    با سلام و خدا قوت
    حقوق پایه یه استاد دانشگاه که تازه وارد شده و بامدرک دکترا چقدر هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حدود سه میلیون ولی خواهشا اینقدر از حقوق نپرسید. همه فکر می کنند که اساتید دانشگاه چقدر حقوق می گیرند. من نمی دانم چرا دانشگاه های ایران مثل دانشگاه های خارج حقوق اساتید خود را منتشر نمی کنند. بنظرم باید این کار در ایران هم انجام شود تا قدری عطش هیات علمی شدن فروکش کند. این روزها همه دوست دارند استاد دانشگاه شوند. خب خیلی از رشته های دانشگاهی هم هیچ کاری غیر از هیات علمی شدن ندارد که دوباره اینها به یک عده دیگر درس بدهند که آنها دوباره استاد بشوند و یک عده دیگر را درس بدهند و هلم جرا.

  5. حسنا
    پاسخ

    سلام و تشکر
    یکی از دوستان بنده دکتری شبانه قبول شده…می خواستم بدونم اگر ثبت نام کنه و بعد به هر دلیلی مجبور به انصراف بشه یا حتی اگر بخواد روزانه همون رشته رو بخون این امکان وجود داره که سال بعدی در آزمون دکتری شرکت کنه یا نه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام محرومیت از شرکت در امتحان مجدد ربطی به ثبت نام کردن یا نکردن ندارد و منوط به قبول شدن است. و طبق اطلاعیه های قبلی سنجش صرف قبول شدن از طریق سازمان سنجش این محرومیت برای هر دوره ای پیش بینی شده است.

      • صادق
        پاسخ

        استاد عزیز و ارجمندم
        محرومیت در دوره دکتری شامل تمام موارد می شود حتی پردیس خودگردان و شبانه
        با اردات و احترام همیشگی

  6. علی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت دکتر شیروی.بنده مدرک کارشناسی کامپیوتر را از دانشگاه آزاد تهران درسال ۱۳۷۸ اخذ نمودم.در سال ۹۱ دوباره تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم و با تغییر رشته، در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد علوم وتحقیقات در رشته مدیریت اجرایی MBA قبول شدم.و امسال برای مصاحبه دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد دعوت شدم.
    سوالی که از حضورتون دارم این است که با توجه به اینکه سن بنده ۴۰ سال می باشد و از نظر ادامه مسیر تحصیلی و زندگی ،اگر بنده در این رشته در مقطع دکترا پذیرفته شوم آیا بنده شرایط عضو هیات علمی شدن و تدریس در دانشگاهها را با توجه به سنم دارم و آیا افق روشنی وجود خواهد داشت ؟در ضمن آیا شما پیشنهادی در رابطه با ادامه تحصیل در خارج از ایران با توجه به شرایط اینجانب دارید؟با توجه به هزینه هایی که اینجانب تا زمان فارغ ااتحصیل شدن باید پرداخت نمایم شما راه بهتر را چه می دانید؟
    قبلا از اینکه وقت گرامیتان را در اختیار بنده میگذارید سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سرمایه گذاری برای هیات علمی بنظرم واقع بینانه نیست. بنظرم شما بیشتر دوست دارید درس بخوانید و خودتان را با درس خواندن سرگرم کنید تا این که هدف روشنی داشته باشید. البته امروزه بسیاری از جوانها فقط دنبال این هستند که درس بخوانند که بیکار تلقی نشوند یا از فشار خانواده نجات پیدا کنند نه این که فکر کنند این درس که می خوانند به چه دردی می خورد و چه فایده ای برای آنها دارد.

  7. بابک
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید آقای دکتری من یک سوال از شما داشتم من سال قبل در آزمون دکتری پردیس دانشگاه سراسری در مصاحبه به عنوان نفر اول قبول شده بودم منتها به دلیل مشکل مالی اون موقع نتونستم ثبت نام کنم و انصراف دادم ولی الان وضعیت مالیم بهتر هستش و میخوام به رشته ای که سال قبل قبول شده بودم دوباره برگردم و در مقطع دکتری ادامه تحصیل بدم برای همین میخواستم بپرسم به نظرتون من میتونم امسال با دانشجوهای جدید دکترا که امسال قبول شده اند و قراره از مهر ماه شروع به تحصیل کنند به همراه اون دانشجوها در دانشگاه ثبت نام کنم و ادامه تحصیل بدم؟ چون من به صورت تلفنی از مسئول آموزش دانشگاهی که در مقطع دکترا قبول شده بودم پرسیدم به من گفتند چون سال قبل ثبت نام نکرده ام و من یک سال قبل پذیرفته شده بودم و زمان زیادی گذشته به خاطر همین امسال نمیتونم بیام و ثبت نام کنم در حالی که من فکر میکنم اون دانشگاه به جای من کس دیگری رو قبول نکرده و چون من ثبت نام نکردم ظرفیت من خالی مونده به نظرتون آیا دانشگاه میتونه اجازه ثبت نام رو امسال به من نده؟
    و اگه دانشگاه مورد نظر به جای من نفر دیگری را برداشته باشه آیا من باز هم میتونم به رشته ای که یک سال قبل پذیرفته شده بودم امسال برگردم و ادامه تحصیل بدم؟
    اصلا آقای دکتر به نظرتون دانشگاه سراسری مورد نظر که من یک سال قبل در اونجا پذیرش شده بودم میتونه به من امسال اجازه ثبت نامه نده؟ و من بایستی از چه طریقی این موضوع رو پیگیری کنم؟
    اگه دانشگاه مورد نظر به من اجازه ثبت نام نده شما چه راحلی را به من پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما باید ابتدا از دانشگاه مورد نظر تقاضا کنید که امکان ثبت نام را برای شما فراهم کند. راهش هم معمولا این است که شما سال گذشته را مرخصی بگیرید که مستلزم پرداخت شهریه ثابت است. ولی همه دانشگاه ها قبول نمی کنند و ممکن است بگویند که عدم ثبت نام شما به منزله انصراف بوده است یا فرد دیگری بجای شما ثبت نام شده است.

  8. هادی قنبری
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، وقت بخیر
    بنده امسال دکترای مدیریت قراردادهای بین الملل نفت و گاز پردیس خودگردان دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شده ام. با توجه به هزینه بالایی که تحصیل در پردیس خودگردان دارد نسبت به ثبت نام در این دانشگاه مردد هستم. ممنون میشم بنده را راهنمایی بفرمایید. باتشکر و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب چارچوب این رشته بنظرم خیلی تعریف شده نیست و اساتید مجرب هم خیلی کم است. پولش هم زیاد است ولی در عین حال یک فرصت اخذ مدرک دکتری است. بنظرم تصمیم گیری سختی است.

  9. علی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    پیشاپیش از وقتی که برای مشاوره در اختیار ما قرار می دهید سپاسگذارم .
    من در پردیس کیش دانشگاه تهرام پذیرفته شدم و عضو هیات علمی دانشگاه می باشم و دو مقطع را در دانشگاه سراسری خواندم . با توجه به اینکه مشکلاتی داشته ام با و جود چندین مقاله علمی و پژوهشی در دانشگاههای معتبر مجبور شدم در انتخاب رشته پردیس تهران را انتخاب کنم .
    حالا به شدت اضطراب دارم . دانشگاه سوال کردم ظاهرا مدرک پردیس تهران را برای تبدیل وضعیت قبول ندارند . من خیلی نگران شدم .آیا می توانند چنین کاری کنند ؟ اگر امسال ثبت نام نکنم یک سال محروم می شوم ( طبق قانون جدید )من تا ۴ روز دیگه وقت ثبت نام دارم . جناب دکتر لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا مدرک پردیس اعتبار دارد؟ من با کنکور و مصاحبه قبول شدم .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من نشنیده ام که مدرک پردیسهای خودگردان معتبر نباشد.

  10. عباسی رستمی
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر.
    من کارشنلس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم و حدود سی و یک سال سن دارم.تصمیم گرفته ام در رشته ی حقوق کنکور بدهم و وارد حوزه ی وکالت شوم.می خ استم نظر شما را بع عنوان یک متخصص در این مورد جویا باشم و بدانم آیا این مسیر می تواند مسیر درستی برای من باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر دوباره از صفر شروع کنی و لیسانس بخوانی خب امکانش هست. آن وقت حداقل بنظرم سی و شش ساله خواهید بود

  11. فاطمه
    پاسخ

    سلام
    میخواستم بدانم که برای گرفتن درجه ماستری آنلاین آن بهتر است یا حضوری در همان دانشگاه
    در صورتی که آنلاین آن بهتر باشد کدام مراحل را باید طی کنیم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حضوری خب خیلی بهتر است.

  12. سیروان محبی اصل
    پاسخ

    باعرض سلام
    چندسوال از محضر جناب عالی دارم :
    ۱.برای تحصیل در کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در یک کشور خارجی دریک دانشگاه باکیفیت خوب دراین رشته حداقل چه مقدار پول لازم است برای کل دوره ارشد به اضافه هزینه زندگی؟
    ۲.لطفا هزینه تحصیل در استرالیا را نیز بفرمایید؟
    دعا گوی شما هستم. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک هزار دلار به ازا هر مال برای هزینه زندگی و به اضافه شهریه دانشگاه که شاید حدود بیست تا سی هزار دلار در سال شود.

  13. علی ستاری پور
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دانشجوی کارشناسی رشته ی حقوق پیام نور در یکی از شهرستانهای گیلان هستم یک ترم دیگه دارم تا به امید خدا کارشناسیم را بگیرم تا الان معدلم ۱۴.۲۷هست .علاقه دارم که قاضی بشم با توجه به این مطالب :
    ۱.ایا درامتحان قضاوت امسال می توانم شرکت کنم؟
    ۲.ایابرای شرکت کردن در ازمون قضا داشتن پایان خدمت الزامی است یا با معافیت تحصیلی هم می شودشرکت کرد؟
    ۳. تاریخ برگذاری ازمون قضا کی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم با مدرک پیام نور و این معدل بتوانید جذب قوه قضاییه شوید. ۲- ظاهرا شرط نیست. ۳- نمی دانم.

  14. مهسا
    پاسخ

    سلام.
    خسته نباشید.
    من دانشجوی عمران ورودی ۹۳ دانشگاه سراسری یکی از شهرستان ها هستم.
    بنده متاهل شده ام. و از آنجایی که محل اشتغال همسرم در شهر مشهد است قصد انتقالی دارم.
    بنده یکی از شرایط انتقالی را دارا هستم.
    آیا برای انتقالی با این شرط ، نیازی به رتبه و معدل هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم .

  15. علی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرانقدر
    استاد لطفا منو راهنمایی کنید.دانشجوی سال اخر ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران هستم.میخواستم بدونم آیا امکان قبولی در گرایش نفت و گاز در مقطع دکتری واسه من وجود داره یا عموما اساتید در مصاحبه به گرایش داوطلب خیلی اهمیت میدن؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن مثل بقیه گرایشها هست.

  16. میثم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.بنده لیسانس وفوق لیسانسم علوم سیاسی هست و علاقه شدیدی به رشته حقوق دارم.میدونم واسه امتحان وکالت باید لیسانس حقوق داشت میخوام لیسانسشو بگیرم.سوالی که برام پیش اومده اینکه من لیسانسه حقوقو بگیرم و ارشدم علوم سیاسی هست میتوانم دکتری حقوق شرکت کنم؟و میشه امیدوار به هیات علمی شدن بود؟چون فوقم متفاوت میشه.مرسی از اینکه وقت میزارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا خیلی این فکرها را نکنید. باید اول لیسانس بگیرید.

  17. نسرین
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    حقوق پایه من دو میلیون صد هزار تومان هست پایه حقوق استادیار پایه یک چند هست ممنون از راهنمایهای شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم حسب اینکه در شهرستان یا در تهران باشد متفاوت است. دانشگاه دولتی و آزاد هم متفاوت است.

  18. علی
    پاسخ

    با سلام ۲سوال از محضرتون داشتم:
    ۱-آیا بین حقوق و فوق العاده ، نحوه ترفیع و … اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد و سراسری تفاوتی وجود دارد؟اگر آری ،از چه سایتی می توانم این تفاوت ها را ببینم؟
    ۲-آیا بین حقوق و فوق العاده بطور مثال دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و دانشگاه آزاد شهرستان تفاوتی وجود دارد؟چگونه اعتبار واحدهای مختلف دانشگاه ازاد در حقوق اعضای هیات علمی آنها گنجانده شده است؟
    با تشکر و سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تفاوتهای جزئی وجود دارد. هر کدام تابع مقررات جداگانه ای هستند. ۲- خب در تهران اصولا کمتر است ولی میزان آن را نمی دانم.

  19. fatemeh
    پاسخ

    سلام استاد،وقتتون بخیر
    من دانشجوی ارشد مدیریت دولتی-مالی دانشگاه ازاد هستم معدلم تا الان ۱۷.۹۰ وهدفم فقط عضویت در هیئت علمی دانشگاست
    سوالم اینه که آیا برای مقطع دکتری اگررشته مدیریت مالی و انتخاب کنم شانسم برای جذب هیئت علمی بیشتره یا اینکه حسابداری؟؟؟!!
    اصلا میتونم حسابداری شرکت کنم؟؟!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینکه می توانید در حسابداری شرکت کنید یا نه به دفترچه دکتری مراجعه کنید. بنظرم همین حالا هم با رفتن به دانشگاه آزاد احتمال هیات علمی خود را کاهش داده اید.

  20. رضا
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر
    بنده کارمند پیمانی دولت می باشم. دارای مدرک فوق لیسانس هستم و در فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای در سال ۹۱ شرکت کردم. هفته قبل اسم بنده به عنوان گزینه نهایی به وزارت علوم بایت تایید نهایی اعلام شده و از من خواسته شده در صورت تایید نهایی از کارم استعفا بدم .حالا سوالم اینه که با توجه به اینکه گفته شده هیئت علمی به صورت پیمانی هست اگر استعفا بدم بعد از گذشت چند سال احتمال این وجود داره که از اینکار معلق بشیم؟ منظورم اینه که امنیت شغلی خواهم داشت و از استعفای خودم پشیمون نخواهم شد؟ بنظر شما کار در این دانشگاه آینده داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال با فوق خیلی آینده ندارد. با این همه فارغ التحصیل این مراکز از ارشد هیات علمی یا حق التدریس می گیرند که کمتر حقوق بپردازند.

  21. سارا
    پاسخ

    سلام. به نظر شما بین هیئت علمی شدن یک دانشگاه غیرانتفاعی با ارشد، و دانشجوی دکترا شدن کدام را انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هیات علمی با مدرک ارشد در غیر انتفاعی بعید است آینده ای داشته باشد مگر دکتری اخذ کنید و آن موسسه شما را اخراج نکند.

  22. پگاه
    پاسخ

    سلام. من چندین جا سوالمو مطرح کردم و پاسخ نگرفتم امیدوارم شما راهنمایی بفرمایید.
    من مدرک فوق دیپلم حسابداری گرفتم و حالا میخوام به رشته روانشناسی تغییر رشته بدم. میخواستم ببینم با توجه به اینکه مقطع پیش دانشگاهی رو نگذروندم مانعی برای تغییر رشتم وجود نداره؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می خواهید دوباره کنکور بدهید، چون فوق دیپلم دارید دیگر نیاز به پیش دانشگاهی ندارد ولی اگر می خواهید در کارشناسی ناپیوسته به روانشناسی بروید آن هم اگر دانشگاه ها قبول کنند مسئله ای ندارد.

  23. عزیز
    پاسخ

    سلام و درود بر شما استاد عزیز. من سه سوال دارم سپاسگزار خواهم بود پاسخ بدهید. ۱_آیا اعضای هیئت علمی پیمانی با درجه مربی می توانند انتقالی بگیرند؟۲_ بنده با روزنه فوق العاده عالی نمیتوانم دکتری مجاز شوم. نمیدونم چرا. راهنماییم کنید لطفا. ۳- آیا مربیان هم میتوانند ارتقا درجه علمی بگیرند؟ قابل ذکر است روزمه بنده از خیلی استادیاران با پابه های بالا هم بیشتر و کاملتر است. واقعا نمیدونم چیکار کنم. ۳۵ سال هم سن دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیر باید این قرارداد را کنسل و قرارداد پیمانی دیگری با مقصد ببندد. ۲- خب باید درس بخوانید. ۳- با سختی امکان ارتقا به استادیاری هم بعد از حداقل ده سال دارند.

  24. مریم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر لطفا کمکم کنید من نرم افزار خوندم کمی برنامه نویسی بلدم اما خیلی علاقه ندارم دلم میخواد ارشد بخونم اما نمیدونم باید همین رو ادامه بدم در صورتی که دوستم مثل من بود رفت حسابداری خوند الان دانشجو دکترا هست به من پیشنهاد میده بیا حسابداری بخون بازار کارش بهتره ورشته راحتری هست نسبت به کامپیوتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم همان رشته خودت را ادامه بدهی به ات هویت می دهد که شما در این زمینه تخصص دارید. والا از انجا مانده از اینجا رونده می شوید.

  25. حسین
    پاسخ

    سلام.آقای دکترمن میخوام در مرکز مطالعاتی اورسیای دانشگاه تهران استخدام شم. به لحاظ حقوق ومزایا آیا مرکز مطالعاتی تفاوتی با استخدام در یک گروه آموزشی داره؟چون من الان میتونم در دانشگاه آیت الله بروجردی هم استخدام شم.به نظرتون بهترین تصمیم برای من با لحاظ کردن تمامی جنبه ها بین این دوانتخاب چی میتونه باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خب بنظرم اگر منظور استخدام هیات علمی است، بنظرم مرکز اولویت دارد.

  26. mehdi
    پاسخ

    سلام.میخواستم بدونم اگه من رشته دانشگاهیم شورای حل اختلاف باشه.دراینده جایی برای استخدام هست؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم.

  27. حمیدرضا
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد گرامی می خواستم بدانم آیا کارشناسی بدون کنکور دانشگاه آزاد بهتراست یا فراگیر پیام نور در رشته حقوق ومن قبلا رشته حقوق رو زانه در کنکورسراسری خوانده وبه رشته ادبیات عرب تغییر رشته داده بودم آیا می توانم واحد های پاس شده را به دانشگاه آزاد ویا پیام نور ارایه دهم؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دانشگاه آزاد بهتر است و احتمالا واحدهای قبلی را هم قبول کنند.

  28. حافظ
    پاسخ

    با سلام و احترام
    سخت غرق افکار خودم بودم و در جستجوی راهی برای سامان دادن به افکارم و جواب سوالاتم در اینترنت می گشتم که خوشبختانه با سایت شما آشنا شدم.از اینکه وقت می گذارید و بی منت و چشم داشت پاسخ سوالات را می دهید بی نهایت ممنونم.من ۲۸ سالمه و فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد تبریزم.در دوران تحصیل به دلیل مشکلات مالی زیاد روی درس تمرکز نداشتم و معدلم خوب نبود(۱۴/۵).بعد از فراغت از تحصیل و انجام خدمت سرباز مشغول کار در زمینه پروژه های گاز رسانی در تبریز شدم.الان حدود ۵ سال هست توی این زمینه کار می کنم و از سمت مسئول فنی پروژه شروع کردم و الان سرپرست کارگاه پروژه هستم.بعد این مدت اون رضایتی رو که باید از شغلم داشته باشم رو ندارم.دلایل زیادی هست برای این عدم رضایتم.۱-عدم ثبات کاری (هر لحظه میتونم بگن نیاید سر کار وتسویه کنن چون بخش خصوصیه) ۲- هیچ مشخص نیست محدوده کار پروژه ها کجاست و ممکنه یه سال این شهر باشی یه سال مجبور بشی بری شهر دیگه ۳- عدم داشتن نفوذ اجتماعی (مقایسه کنید جایگاه اجتماعی ما که توی پروژه های عمرانی کار می کنیم با یه کارمند بانک.ما با کارگر و راننده کامیون و جوشکارو….سرو کار داریم کارمند بانک با عموم مردم که باعث میشه دوست آشنا زیاد داشته باشه توی جامعه و این خیلی جاها بدردش میخوره)۴- عدم داشتن هر گونه مزایای کاری از قبیل انواع وام ها ،مسکن سازمانی،و سایر پاداشو مزایایی که ادارجات به کارمندانشون میدن ۵- عدم پرداخت به موقع حقوق هاو….۶- اگه تغییر بدی شرکت محل کارتو و بری یه شرکت دیگه ممکنه مجبور بشی بجای افزایش حقوق نسبت به شرکت قبلی با حقوق کمتر هم کار کنی… ۷- اکثر شرکتهای موجود در تبریز در زمینه گاز شرکتهای سطح پایین هستن و حرفه تشریف ندارن. این عوامل توی ذهنم هست وباعث میشه به آینده شغلی خودم فکر کنم.اوضاع بازار کار در این سطح کاری در حال اشبا ع شدن هست.و بشخصه زیاد خوشبین نیستم.پس تصمیم گرفتم کم کم تغییر ایجاد کنم.راههای زیادی به نظرم رسید که مهمترین این دو تا هست.
    ۱- شرکت بزنم و واسه خودم کار کنم که مزایای خیلی خوبی دراه به شرطی که بتونم پروژه بگیرم.و معایبی دراه از قبیل:۱- دست زیاده و قیمت ها رو آوردن پایین ۲- سیستم نظارتی و اداری دچار فساده(بدون رشوه و پارتی کارت گیره) و..
    ۲- تحصیلاتم رو ارتقا بدم.و توی زمینه های تخصیصی تر وارد بشم .و با شرکتهای مطرح و بزرگ کار کنم.
    بعد این مقدمه طولانی میرم سراغ اصل مطلب و سوالی که از شما دارم.برای ادامه تحصیل رشته مدیریت مالی گرایش نفت گاز رو انتخاب کردم.دلیلم هم این هست که چون رشته تحصیلی کارشناسیم سیالاته و در زمینه پروژه های گازی هم تجربه دارم ترکیب اینها میتونه خوب باشه (سواد فنی و مالی رو ترکیب می کنم).ثانیا رشته جدیدی هست و ظرفیت پذیرش کم هست:فقط ۳ نفر دانشگاه تهران بر می داره و ۱۰ نفر صنعت نفت .(در نیجه بازار کار احتمالا خوبی دارد به دلیل فارغ التحصیل کم البته این اطلاعات رو از اینترنت بدست آوردم نمیدونم درسته یا غلط!).من کسی رو سراغ ندارم با این رشته آشنایی داشته باشه که بتونم ازش اطلاعات بگیرم ولی خوشبختانه تخصص شما در این مورد هست.می خواستم بدونم این ترکیب مهندسی مکانیک سیالات با ارشد مدیریت مالی نفت و گاز از یه دانشگاه مثل دانشگاه تهران و تجربه کاری ۵ ساله در زمینه پروژه های گاز رسانی میتونه سکوی پرتابی برای من باشه؟
    من تبریز هستم و برای خوندن این رشته باید برم تهران.یعنی مجبورم کارم رو ول کنم و از درآمد حدود ۲.۵ میلیون تومان در ماه بگذرم.دو سال اگه درس بخونم چیزی حدود ۶۰ میلیون تومن از دست میدم از لحاظ مالی.
    به نظرتون چیکار کنم؟بمونم تبریز و کار فعلی رو با شرایطی که گفتم ادامه بدم؟ یا برم تهران و شروع به خوندن این رشته کنم و مدرک و تخصص بالاتر از یک دانشگاه معتبر کسب کنم و بعد به طور تخصصی وارد کار بشم.آیا درامد بعد ارشد این رشته با شرایطی که توضیح دادم انقدر خوب هست که من اینکارو بکنم؟یا بعد فراغت از تحصیل باز درامد های ۲ یا ۳ میلیونی رو تجربه خواهم کرد.امکان جذب شدن در شرکت های خارجی و داخلی مطرح چقدر هست…
    معذرت میخوام خیلی طولانی شد.ممنون میشم راهنماییم کنیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب گرفتن ارشد که اولا با آن توصیفات کار ساده ای نیست. فرض کنید که چقدر برای همین چند کرسی رقابت می کنند. ثانیا، گرفتن یک ارشد مدیریت مالی بنظرم بدون تسلط به زبان انگلیسی و بدون تجربه در این کار جدید بتواند خیلی برای شما پول ساز باشد. من تحصیل در کنار کار را بی مورد می دانم ولی اینکه کارت را رها کنی بیایی تهران و بعد چی می شود را توصیه نمی کنم.

  29. علیرضا طایی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت دکتر شیروی عزیز خسته نباشید.

    اقای دکتر من سال دوم هنرستان رشته برق میخونم و دارم میرم سال سوم برق هنرستان رشته ام ( برق التکروتکنیک ) هست

    با توجه اینکه حس میکنم نمیدونم رشته برق بهتره یا رشته مدیریت ( تکنولوژی و فناوری اطلاعات ) ؟؟؟

    اتفاقا اگه رشته مدیریت بهتره خودمم میتونم سختی بکشم برم دانشگاه البته ۱ سال عقب بیفتم یا نیفتم برام مهم نیست.مهم اینه که کدوم رشته بهتره؟و بیشترین در آینده شعلی رو داره؟

    اگر میتونید با من تماس بگیرید یا جواب رو اینجا بگذارید من ببینم ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم برق زمینه کاری بیشتری دارد.

  30. محمد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد محترم
    من فارغ التحصیل ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم. می خواستم بدونم برای ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری خارج از کشور کدوم دانشگاه ها رو پیشنهاد می کنید؟ و آیا امکان اخذ بورسیه یا fund وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های زیادی در اروپا، امریکا و کانادا هستند و فاند هم خیلی سخت داده می شود.

  31. نرگس محبی
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت وخسته نباشیدخدمت آقای دکتر…من امسال کنکوردادم ومیخوام دررشته ی حقوق تحصیل کنم.ولی اینکه به دانشگاه آزاد برم یادانشگاه علمی کاربردی شک دارم!از طرفی شنیدم که فارق التحصیلان رشته ی حقوق و گرایشهای آن نمیتوانند در آزمون وکلا یا سردفتری شرکت کنند!استرس زیادی دارم و کاملا سردرگم شدم!خواهش میکنم آقای دکتر راهنماییم کنید …میترسم ازاینکه به دانشگاه علمی کاربردی برم ولی درآخرنتونم درآزمون وکلاشرکت کنم!خواهش میکنم راهنماییم کنید خیلی نگرانم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه آزاد درس بخوانید بهتر است.

  32. سعید
    پاسخ

    سلام استاد . میخواستم بدونم درسته که دانشگاه پردیس فارابی قم مدرک دانشگاه تهران رو میده؟؟؟ من خودم دانشجوی (روزانه) نرم افزار مقطع کارشناسی دانشگاه اراک هستم. میخواستم میهمانی بگیرم برای این دانشگاه امکانش هست؟؟ در کل دانشگاه صنعتی قم بهتره یا دانشگاه پردیس فارابی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله مدرک دانشگاه تهران است.

  33. الی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر میخاسم بپرسم که بنظرشما دراینده من بطور حرفه ای وارد حرفه وکالت شوم ویا هم وکالت وهم درکنار ان ارشد راهم بخوانم؟ اگ فقط برم دنبال وکالت بدون تحصیلات عالیه ب ضررم تموم میشه؟
    ممنون میشم جواب بدین اخه بنظرم الان ارشد ودکترا درحال حاضر توایران فقط جنبه فرمالیته داره و هنش بخاطر پوزیشنه…..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر وکالت بخوانید می توانید در کنارش ارشد هم بخوانی. اگر ارشد بخوانی در کنارش می توانی وکالت هم قبول شوی مهم این است که قبول شوید. فرقی ندارد.

  34. احسان
    پاسخ

    سلام
    بنده لیسانس حقوق دارم امسال ارشد خصوصی قبول شده ام . چند سوال داشتم از محضرتان:
    ۱- ایا سطح علمی دانشگاه غیرانتفاعی شیخ مفید خوب است؟
    ۲- بنده الان میتوانم وکالت شرکت کنم ولی از طرفی میگویم الان اکثر وکلا لیسانس هستند و بهتر است دکتری بگیرم و در حین دانشجوی دکتری بودن وکالت شرکت کنم و دفتر بزنم چون از طرفی قصد هیئت علمی هم دارم چون الان هم درحال نوشتن کتاب هستم برای رزومه کاری . نظر شما چیه ادامه تحصیل بدهم بعد بروم وکالت یا اول وکالت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خوب است. ۲- اگر مشکل سربازی ندارید هر زمان می توانید در آزمون وکالت شرکت کنید. حرفهای بقیه را هم نمی فهمم که چرا باید عقب بیندازی

  35. نسیم
    پاسخ

    سلام،من دانشجوی ترم ۶ رشته نرم افزار رشته کامپیوتر هستم،امسال در کنکور رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و انتخاب کردم،اگه قبول شم برم رشته فقه یا نه؟ از این رشته میشه آزمون وکالت شرکت کرد؟خیلی سردرگمم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می شود بعدا در آزمون وکالت شرکت کرد

  36. فرشاد
    پاسخ

    سلام، من کارشناسی برق قدرت تموم کردم الان نمیدونم برم سربازی یا ادامه تحصیل بدم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانید یک دانشگاه معتبر بلافاصله قبول شوید بروید ادامه بدهید والا سربازی بهتر است.

  37. اامین
    پاسخ

    سلام من تازه میخوام برم رشته ای نقشه کشی معماری ولی میترسم مشروط بشم به رشته هم علاقه دارم .نمیدونم چیکار کنم همه بجه ها میگن سخته نرو.واقعیتش درسم ضعیفه به نظرتون برم دانشگاه یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برو و به خدا توکل کن و تلاش کن مسلما نتیجه می گیری

  38. سیری
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر .
    کارشناسی حسابداری دارم .تصمیم دارم برای ارشد حقوق بخونم.آیا بعد از اتمام ارشد میتونم دفتر مشاوره حقوقی تاسیس کنم؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر. لیسانس حقوق باید داشته باشید که بتوانید در آزمون ورودی وکالت شرکت کنید.

  39. sh
    پاسخ

    سلام من لیسانس ادبیات انگلیسی دارم باتوجه به اینکه بارار کار خوبی ندارد و علاقه چندانی به این رشته ندارم میخوام ارشد حسابداری شرکت کنم الان مرددم که ارشد حسابداری یا آموزش زبان شرکت کنم زیرا فکر میکنم زیاد شانس قبولی دررشته حسابداری ندارم لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همان آموزش زبان بهتر است.

  40. حمید پروین
    پاسخ

    با سلام جناب آقای دکتر، من در سال ۸۷ دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر در دانشگاه دولتی به شکل روزانه پذیرفته شدم و در سال ۸۸ به عنوان بورسیه رایگان به دانشگاه آزاد ورود داشتم. در آبان ماه سال ۹۲ از رساله خود دفاع کرده و پس از یکسال تمام در دی ماه سال ۹۳ وضعیت سربازی من (من مشمول هم بودم) مشخص شد و نامه ای دال بر اینکه بنده به عنوان سرباز استادیار هستم از سازمان مرکزی دانشگاه به واحد ما ارسال شد. حال سه سوال من دارم.
    ۱. آیا استادیاری من از سال ۹۲ باید محسوب شود، یا سال ۹۳؟
    ۲. آیا ارتقای من از استادیاری به دانشیاری که حداقل به چهار سال زمان نیاز دارد، از سال ۹۳ حساب میشود یا ۹۵ (تاریخ اکنون+۲سال سربازی) یا ۹۷ (تاریخ اکنون+۲سال سربازی+۲سال تعهد مازاد برای سربازی)؟
    ۳. اگر استادیاری اینجانب از دی ماه سال ۹۳ است، آنگاه از تاریخ دفاع تا این تاریخ من باید چه حکمی میداشتم (مربی یا همان بورسیه رایگان)؟ اگر من مربی بوده ام پس چرا در این مدت حکم من همان بورسیه باقی مانده است؟

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- از زمانی که دانشگاه برای شما حکم استادیاری زده است. ۲- از ۹۵

  41. فاطمه
    پاسخ

    باسلام و احترام.
    دخترم دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه تهران هست ولی به مهندسی صنایع بشدت علاقه دارد.
    امسال وارد ترم ۳ می شود.از شرایط دانشجویان کوشا دانشگاه تهران خبر دارد.دو ترم متوالی معدلش بالای ۱۸ شده و رشتش هم ریاضی بوده..
    ایا امکان تغییررشته به صنایع وجود داره؟؟واینکه چطور اقدام کنیم؟؟
    پیشاپیش از پاسخ شما بی نهایت سپاس گزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به نمره کنکور وی دارد

  42. سیدمحمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من مدرک سطح ۲ حوزه رو دارم و قصد دارم برای ارشد دانشگاه شرکت کنم.
    با توجه به اینکه در حوزه فقه و اصول به گستردگی خوانده می شود اکنون مردد بین رشته حقوق خصوصی و فقه و مبانی حقوق اسلامی هستم. احتمال میدم به دلیل اطلاعات فقهی و اصولی در رشته فقه و مبانی رتبه بهتری در کنکورکسب کنم. نظر شما استاد عزیز در مورد انتخاب رشته چیست؟آیا حقوق خصوصی با رتبه پایین تر بهتر است یا فقه و مبانی با رتبه بهتر؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مهم دانشگاه هست نه رتبه. کسی بعدا از شما نمی پرسد رتبه چند بودید.

  43. راد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی . بنده در یکی از دانشگاه های خارج از کشور از ماه آینده درس هایم شروع می شه و برای اولین تکلیف کلاسی برای درس حقوق قراردادهای تطبیقی از من خواسته شده که یک Assignment در مورد این سوال بنویسم : What is problematic about my legal system ? از آنجا که سیاق این سوال بسیار کلّی و موسّع هستش می خواستم ازتون خواهش کنم که یک موضوعی رو در سیستم حقوقی ایران به من معرفی بفرمایید [ که مشکل زا است یا می تواند مشکل زا باشد, یا حداقل انتقاداتی به آن وارد است ] تا در خصوص آن تحقیق کنم و پس از انشاء آن به انگلیسی در کلاس ارائه دهم . متشکرم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما می توانید در مورد این مسئله تحقیق کنید که در ایران احوال شخصیه ایرانیان در هر جای دنیا باشند تابع حقوق ایران است در حالی که بسیاری از این افراد دارای تابعیت مضاعف هستند واین مسئله برای آنها مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

  44. علیرضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    تشکر از این سایت بسیار مفید شما. من یک سوال خیلی مهم دارم و بسیار ممنون میشم از راهنمایی های شما.
    سوال من این است که من یک مدرک کارشناسی ناپیوسته آسیب شناسی اجتماعی از دانشگاه علمی کاربردی دارم و البته فوق دیپلمم هم نقشه کشی عمومی از دانشگاه آزاد بوده ، حالا میخواستم برای کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد بدون کنکور رشته حسابداری برم و البته بعد از این دوسال هم کارشناسی ارشد حسابداری. میخواستم ببینم اشکالی نداره که من به جای این چهار سال لیسانس ، این دوسال یعنی کاردانی به کارشناسی رو حسابداری بخونم؟ چون پدرم هم از حسابداران باتجربه و تحصیلکرده هستند و میتوانند کمک کنند و اون نقص کاردانی رو جبران کنند. سوال دوم هم اینکه اگر یک زمانی برای کارشناسی ارشد یا دکتری برای انگلیس یا آمریکا در همین رشته اقدام کنم ، اون ناپیوسته بودن کارشناسی من مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینطوری درس خوندن به درد نمی خورد.

  45. علی
    پاسخ

    با سلام بنده دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی صنایع مقطع ارشد از دانشگاه صنعتی شریف و دانش آموخته رشته ریاضی محض در مقطع کارشناسی از دانشگاه روزانه ارومیه هستم آیا بنده میتوانم برای حق التدریس در پیام نور اقدام کنم؟ برای طرح سربازی چطور؟ ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق التدریس که بله اگر نیاز داشته باشند. طرح سربازی هم امکانش هست اگر کسی به خدمات شما نیاز داشته باشد.

  46. نیما
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر.استاد من در رشته ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران تازه قبول شدم و رتبه ام زیر ۱۵ شده و مدرک کارشناسی ام پژوهشگری علوم اجتماعی با معدل ۱۷.۳۰ بوده حالا آیا می توانم دوره دکترا در رشته جامعه شناسی تو دانشگاه های معتبر دنیا پذیرش یا بورسیه تحصیلی بگیرم؟.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به این سادگی که فکر می کنید نیست. بورسیه که خیلی سخت است.

  47. سمیرا
    پاسخ

    درود خدمت استاد بزرگوار…استاد من در دانشگاه ب طور هم زمان کارشناسی علوم اجتماعی و حقوق خوندم و الان ۲سال هست ک فارغ التحصیل شدم و قصد شرکت در آزمون وکالت ۹۴رو دارم میخواستم از شما خواهش کنم منابعی برای مطالعه که از نظر شما مفید هست مطرح کنید و ضمن اینکه من اصلا علاقه ای ب مطالعه کتابهای کمک آموزشی با حجم بسیار زیاد و وقت گیر رو ندارم اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم..در ضمن کتاب حقوق تطبیقی ب قلم شما جزو منابع درسی ما بود ک بسیار عالی و رسا تالیف شده …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب خاصی منبع نیست که معرفی کنم. کمک آموزشی را هم توصیه نمی کنم. کتابهایی اصلی دروس امتحانی بهترین است حداقل دو منبع. اگر من جای شما بودم همان یک رشته را می خواندم که قبولی ام در آزمونهای بعدی تضمین شود.

  48. زینب
    پاسخ

    سلام استاد ،لطفا تفاوت معامله فضولی و فروش مال غیر را بفرمایید،و اینکه اگر مالک معامله را تنفیذ نکند و معامله(بیع) باطل شود ایا میتوان از این پس فضول را از طریق فروش مال غیر تعقیب نمود ؟ایا میشود رابطه منطقی بین این دو مثل عموم خصوص در نظر گرفت
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فروش مال غیر یک عنوان مجرمانه است ولی از جهت مدنی فروش مال غیر یک معامله فضولی است که می تواند با تنفیذ مالک موثر شود

  49. زهرا
    پاسخ

    سلام
    بنده فارغ التحصیل رشته شیلات هستم و قصد دارم که در رشته ی دیگه ای ادامه تحصیل بدم… منتهی واقعا برام تصمیم گیری سخت شده چون نمیخوام رشته ای رو انتخاب کنم که مثل شیلات بازار کار بدی داشته باشه…بین رشته های مدیریت ، حقوق و روانشناسی هم مردد هستم بنظر شما کدوم یکی ازین رشته ها بازار کاریه بهتری دارند و سوال بعدییم اینه ک از ابتدا یعنی دوره کارشناسی شروع کنم یا اگه از ارشد رشتمو تغییر بدم در آینده شغلیم تاثیر گذار نیست؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق اگر از لیسانس شروع کنید از بقیه شانس کار بیشتری دارد

  50. شهبازی
    پاسخ

    با سلام امسال آزمون دکترای دولتی برای دروس تخصصی تغییر کروه من که خصوصی میخواهم امتحان بدم باید جزا وبین الملل واساسی هم بخونم این به چه شکلی است امتیاز دارند این دروس یا با توجه به گرایش بایدجواب داد وارشد آزاد شانسی برای پدیرش تومراحل بعدی دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در حد لیسانس همه باید این آزمونها را شرکت کنند فارغ از اینکه چه گرایش دکتری حقوق شرکت می کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *