پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ترابی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید حضور استاد بزرگوار
    اینجانب ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه آزاد هستم. ۱.خواستم بدونم آیا فارغ التحصیلان ارشد دانشگاه آزاد امکان تدریس در دانشگاه علمی کاربردی و یا سما را دارند؟
    ۲. اگه بنده بخواهم وارد کار ترجمه ی کتاب بشم ( مثلا ترجمه کتابهای داستان برای کودکان)باید از کجا شروع کنم؟ دنبال نشرها برم که کتاب رو معرفی کنند؟ خیلی ممنون میشم اگه مرا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این امکان هست. در مورد ترجمه هم باید با ناشری ابتدا صحبت کنید که کارتان را منتشر کند. البته یک کار کوچک را ترجمه کنید که به عنوان نمونه بتوانید عرضه کنید

  2. رضا واحدی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. اگر فردی پروانه وکالت داشته باشد و به هر دلیلی چه ناتوانی در گرفتن پرونده ها یا نپذیرفتن هر نوع وکالتی، سالانه به سه یا ۴ پرونده بسنده کند، ایا شان وکالت او در جامعه مورد خدشه قرار می گیرد و جایگاهش مورد خدشه قرار می گیرد؟ آیا چنین وکیلی سهیمه دیگران را برای وکالت هدر داده است؟ و سوال آخر اینکه به نظر شما کمیت در گرفتن پرونده هم برای کار یک وکیل لازم است؟ با تشکر وکیل تازه کار دادگستری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نگران نباش آنقدر در جامعه وکیل است که خدایا.

  3. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد فرهیخته وگرامی احتراما اینجانب فوق لیسانس فقه ومبانی حقوق ولیسانس زبان وادبیات عرب می باشم آیا می توانم لیسانس حقوق بدون کنکور دانشگاه آزاد روبگیرم تا ازاین طریق با فوق لیسانس خود برای سردفتری اسناد ویا دکتری حقوق در یکی از گرایش های آن موفق شوم البته من لیسانس حقوق را دردانشگاه گیلان روزانه ورودی۷۶بارتبه ۲۲۹ قبول شده وبه مدت یکسال خوانده بودم وچون دبیر آموزش وپرورش هستم به رشته زبان وادبیات عرب تغییر رشته داخلی داده بودم ولی الان پشیمان هستم ومی خواهم رشته ناتمام خودرا به اتمام برسانم با تشکر از راهنمایی شما استاد گرامی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید شروع کنید.

  4. مرضیه
    پاسخ

    سلام،من کارشناسی آمار دارم،میتونم ارشدرشته ی مدیریت mag شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد.

  5. آرش
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد . دانشجوی دوره روزانه کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم که مشعول انجام پایان نامه ام . معدل ارشدم هم تا الان بالا بوده ولی متاسفانه ناامید و سرخورده شدم . قبل از قبولی فکر می کردم با تحصیل در این گرایش ، بنیه علمی خوبی کسب می کنم و فرصت دهای شغلی زیادی پیش رو خواهم داشت . ولی الان می بینم بعضی توانایی های مورد نیاز بازار کار مثل تنظیم قرارداد را ندارم .متاسفانه بیشتر اساتید دوره ارشد ، دکتری حقوق خصوصی داشتن نه تجارت بین الملل . شنیدم دکتری تجارت بین الملل قراره از سال بعد راه اندازی بشه . اگه دوره دکتری هم مثل ارشد باشه ، به نظرتون غیر از هیات علمی شدن ، فارغ التحصیلان دکتری شانس یافتن کاری متناسب با گرایش خود خواهند داشت ؟ یکی از دوستام در بلژیک گرایشی از مدیریت را میخونه . اونجا تحصیل رایگانه ولی گویا هزینه اقامت و … تقریبا در چهار سال ۱۰۰ میلیون تومان میشه . به نظرتون معقول هست که با صرف چنین مبلغ و زمان ۴ سال ، در چنین کشوری دکتری حقوق تجارت بین الملل خوند ؟ با اعتبار مدرک اونجا و بنیه علمی که کسب میشه شانس هیات علمی شدن یا یافتن کار مناسب در ایران بیشتر نیست در مقایسه با تحصیل در داخل کشور ؟ خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تحصیل در یک کشور پیشرفته خوب است ولی مسئله مالی همیشه یک مانع است. رشته حقوق تجارت بین الملل یک رشته عملی و تجربی است و صرف مدرک هم کمکی نمی کند مگر این که ورود به این مدارک زمینه را برای جذب شما در این بخش فراهم کند.

  6. حيدري
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    من فارغ التحصیل ارشد مهندسی معدن گرایش استخراج هستم از دانشکده فنی، دوره ی کارشناسی هم در دانشگاه پلی تکنیک تهران (امیرکبیر) همین رشته و گرایش رو خوندم.
    ولی برای دکترا قصد دارم که مهندسی معدن گرایش فراوری مواد معدنی شرکت کنم. آیا این تغییر گرایش برای هیات علمی شدن من مشکلی ایجاد میکنه؟ به من گفتن باید گرایش ارشد و دکترا یکسان باشه تا جذب سیستم آموزشی بشم. آیا این موضوع صحت داره و من مجبورم باز گرایش استخراج بخونم؟ ممنون از راهنمایی شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اینها مرتبط هستند و مشکلی ایجاد نمی کند

  7. سحر
    پاسخ

    با سلام و تشکر . خانمی متاهل و ۳۵ ساله هستم.۸ سال پیش مدرک کارشناسی ارشد شیمی را از دانشگاه شریف گرفته ام و از همان موقع در دانشگاه بصورت حق التدریس مشغول بکار هستم ولی همچنان خبری از استخدامی نیست.چون با مدرک دکتری هم بعلت کثرت دانشجو امیدی به کار در دانشگاه نیست قصد دارم دوباره در کنکور سراسری به قصد ادامه تحصیل در داروسازی شرکت کنم.این فکر را دو سال است در سر دارم ولی اطرافیان منصرفم میکنند .در حالیکه الان پشیمان هستم و مصر به این کار .خواستم نظر شما را هم جویا شوم و اینکه آیا کار من غیر منطقی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم قدری دیر است و تا بخواهید از طریق رشته جدید به درآمد برسید دیر می شود

  8. طاهریان
    پاسخ

    باسمه تعالی
    با سلام وادب بنده از اساتید دانشگاه پیام نور مرکز سمنان با سابقه ۵ سال تدریس هستم که علاوه بر تألیف وترجمه ، سوابق تدریس در مدارس ودانشگاههای دیگری را نیز قبل از این ۵ سال داشته ام در حال حاضر دانشگاه حق التدریس بسیار کمی به ما می دهد و بیمه هم نیستیم لطفا اگر استخدام امثال بنده ممکن نیست حداقل از بیمه کردن ما دریغ نکنند نداشتن آینده شغلی ما را بی انگیزه ودلسرد می کند لطفا راهنمائی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این شغلها واقعا آینده ای ندارد و به محض تغییر افراد همین حق التدریس هم قطع می شود. باید فکر دیگری بکنید.

  9. زهرا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر… من رشته ی تجربی هستم و تازه کنکور داده ام و انتخاب رشته هایم رادانشگاه های پردیس خودگردان کرده ام… ولی نمیخواهم بروم ومیخواهم ساله دیگر کنکور بدهم…. میخواستم بدانم آیا نرفتن به دانشگاه پردیس خودگردان سبب محرومیت من از کنکور سال ۹۵ میشود?
    لطفا پاسخ دهید خیلی استرس دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فقط روزانه باعث محرومیت می شود.

  10. منصوره
    پاسخ

    سلام دکتر.وقتتون به خیر.من به رشته حقوق خیلى علاقه دارم.اما بعید میدونم بارتبه ۴۰۰۰دانشگاه روزانه یا حتى غیرانتفاعى قبول بشم.تصمیم دارم دانشگاه آزاد(علوم تحقیقات)رو انتخاب کنم.به نظر شما اگر تلاش زیادى داشته باشم میتونم موفق بشم؟یعنى سطح دانشگاه پایین نیست؟مانع موفقیتم نمیشه؟از نظر شما رشته حقوق دردانشگاه آزاد قابل انتخابه؟تعریفاى خوبى از دانشگاه آزاد نمیشنوم.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام علوم تحقیقات دانشگاه خوبی است و بعید می دانم با این رتبه آنجا قبول شوید.

  11. آزاده
    پاسخ

    با سلام
    اینجانب دانشجوی رشته حقوق تجارت بین الملل میباشم و مدتی است که به دنبال موضوعی برای پایان نامه میباشم اما به نتیجه درستی نرسیده ام از شما تقاضا دارم در این زمینه مرا راهنمایی بفرمایید
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من لیستی از موضوعات برای پایان نامه ندارم. اول استادی را انتخاب کنید و بعد پیشنهاداتی به وی بدهید و بلاخره با کمک استاد موضوعی را انتخاب کنید.

  12. نیما
    پاسخ

    سلام…ببخشید دکتر میخواستتم بدوونم پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج و بردیس ابوریحان واقع تو پاکدشت که پردیسای دانشگاه تهرانن شهریه دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چقدره شهریشون؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینها بخشی از دانشگاه تهران هستند و دوره روزانه پول ندارند و نوبت دوم طبق مقررات شبانه شهریه دریافت می کنند.

  13. سوفیا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشد
    استاد نظرتان در رابطه با شیوه جدید پذیرش دکترا چیست؟ آیا این روش زمینه را برای اعمال سلیقه شخصی توسط اساتید را در برندارد؟آیا کسایی مثل من که هیچ پارتی در هیچ کجا ندارند میتونند دکترا قبول شوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انشااله بهتر شود. این که تخصصی ارزیابی شود نکته مثبتی است. تصمیم گیری هم معمولا به نظر یک استاد نیست.

  14. علیرضا
    پاسخ

    سلام استاد
    من کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه پیام نور هستم و ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه دولتی و دانشجوی دکترای مدیریت در همان دانشگاه دولتی هستم یعنی ارشد,و دکترایم از یک دانشگاه دولتی هست.به نظر شما احتمال هییت علمی شدن در همان دانشگاه خودم در مقطع دکترا چقدر است؟ و ایا سریع جذب کادر علمی دانشگاهها خواهیم شد؟ و اینکه خیلی از اساتید هستند که لیسانسشون با ارشد و دکترایشان اصلا نامرتبط است در حالیکه من مهندسی صنایع و مدیریت بسیار به هم نزدیک هستند چونانکه پدر مهندسی صنایع اولین مکتب علمی را در مدیریت بیان کرده است. خواهشمندم پدرانه راهنمایی بفرمایید استاد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم قدری جذب شما سخت است. قبلا خب چون فارغ التحصیل کم بود این مسایل بود ولی حالا خیلی فارغ التحصیل وجود دارد

  15. حمید رضا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    از آنجایی که اعضای هیأت علمی دانشگاه های فاقد هیأت ممیزه برای دانشیاری باید تقاضای خود را به هیأت ممیزه مرکزی در وزارت علوم ارسال کنند، ۱- آیا مقالات دوره پیمانی مشروط در هیات ممیزه مرکزی امتیاز مگیرند یا فقط به مقالات دوره پیمانی امتیاز داده میشود؟ ۲- اعضای هیئت ممیزه مرکزی نسبت به متوسط دانشگاها سختگیرتر هستند یا آسانگیرتر؟
    با تشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، اگر وتویی باشد باید از زمان پیمانی و اگر وتویی نباشد امتیازات از اخذ دکتری هم می تواند لحاظ شود.

  16. ستاره
    پاسخ

    با درود
    اقای دکتر در حال حاضر رشته مدیریت مانند گذشته نیست و جایی هم برای هیت علمی نمی پذیرند،و من از شما سوال کردم کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی هستم و برای دکتری اگر بخواهم در رشته مدیریت ادامه تحصیل دهم احساس میکنم وقتم تلف میشه،یعنی اگر من دکتری حسابداری بخونم بدتر از اینه که مدیریت بخونم،با توجه به این که کار اجرایی برای مدیریت فقط رابطه می خواهد هر جایی که بخواهی مشغول شی چه بانک و چه سازمانهای دولتی،لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این روزها مدارک در دست افراد زیاد است. بنظرم این مشکل با تغییر رشته که حل نمی شود

  17. فروغ
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    مدت کوتاهیست که از رشته ی برق قدرت دانشگاه شهید رجایی تهران با معدل مناسبی فارغ التحصیل شدم…الان بر سر این دوراهی قرار گرفته ام که جویای کار شوم یا تمام تمرکزم را در راستای شرکت در کنکور ارشد قرار دهم ،از طرفی ادامه ی همزمان هر دو مسیر باعث میشود که در دانشگاهای درجه یک مثل دانشگاه تهران قبول نشوم…
    بیشترین دغدغه ی ذهنی اینجانب تغییر زمان کنکور ارشد به اردیبهشت است که این فاصله ی زمانی طولانی باعث دور ماندن من از فضای کاری میشود
    باتشکر از زحمات شما…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب این روزها بنظرم پیدا کردن کار و شغل مناسب و کسب تجربه بهتر است. اگر می توانید هر دو را جمع کنید بهتر است.

  18. رویا احمدی
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشیدبنده دانشجوی ارشدجزاهستم آیاباگرفتن مدرک دکترامی شود بدون آزمون وکالت وکیل شویم؟ودرصورت قبول نشدن این آزمون بامدرک فوق لیسانس کجامیتوانم کارکنم که آزمون استخدامی نداشته باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخذ دکتری شما را از آزمون وکالت معاف نمی کند.
      نزد دوستان و آشنایان

  19. سید مجتبی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام
    آیا کسی که آزمون جامع میدهد، در سازمانهای دولتی جهت دریافت حقوق و مزایا جزو دکتری محسوب میشود یا همچنان مدرک مؤثر وی کارشناسی ارشد است.
    درصورت صحیح بودن فرض اول، براساس چه قانونی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق دکتری گرفتن حتی پس از دکتری هم به این سادگی نیست چه شود در دوره دانشجویی.

      • سید مجتبی
        پاسخ

        با تشکر فراوان از ارایه پاسخ.

  20. ساناز
    پاسخ

    سلام استاد محترم
    من دانشجوی حقوق تجارت بین الملل پردیس فارابی هستم.
    اتاق بازرگانی کلاسهای متفاوتی در زمینه قراردادهای بین المللی برگزار میکند. به نظر شما با توجه به رشته ام، این دوره ها میتواند من را برای یادگیری کاربردی بیشتر از آنچه در کتب درسی به صورت تئوری بیان میشود کمک کند یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا یکی شرکت کن ببین چطور است. در مجموع این کلاسها انتظارات را جواب نمی دهد

  21. آرتین
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی

    در نوشتن مقاله در خصوص بی او تی سئوالی داشتم مبنی بر اینکه جایگاه بی او تی در قراردادهای سرمایه گذاری شامل چه چیزهای می تواند باشد ؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال که مبهم است. در مورد قراردادهای بی او تی یکماه صبر کنید انشااله کتاب جدید منتشر می شود که می توانید مطالب زیادی در مورد بی او تی از آن یاد بگیرید.

  22. رضا
    پاسخ

    با سلام

    اگر کسی لیسانس از دانشگاه ازاد داشته باشد ولی فوق و دکتری اش را از دانشگاه دولتی گرفته باشد ایا برای عضو هیات علمی شدن در دانشگاه دولتی به مشکلی برنمیخورد؟

    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید خیلی مشکل نداشته باشد ولی در رقابت باید رزومه بهتری داشته باشید که جبران کند.

  23. Sanaz.m
    پاسخ

    سلام ممنون که جواب دادین
    ببخشید دوباره مزاحم شدم
    شما گفتین اگه کسی کارشناسی یه رشته دیگه بخونه ارشد حقوق بخونه فقط واسه اخذ مدرک خوبه و امکان شرکت در وکالت و رشته های مرتبط با حقوق نداره
    یعنی نمیتونه وکیل بشه?
    اون مدرک ارشد به چه دردی میخوره?
    ممنون میشم جواب بدین تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این روزها بیشتر مدارک به دردی نمی خورند. شما هم یکی داشته باشید.

  24. ali
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز, استاد من ارشد حقوق خصوصی دانشگاه بین الملل قزوین میخونم, به نظرتون شانس قبولی تو دکتری خصوص تهران و بهشتی و علامه دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید تلاش کنید که خودتان را برسانید به رقبای خودتان

  25. سعید
    پاسخ

    سلام استاد, میخاستم بپرسم که اگه دوتا مدرک ارشد خصوصی و تجارت بین الملل داشته باشی برای پذیرش در دکتری خصوصی امتیاز محسوب میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالا تأثیر مثبت داشته باشد ولی خیلی بنظرم موثر نیست.

  26. ..
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید نباشید.
    من در رشته هنر مقطع کارشناسی در یک دانشگاه. سراسری مشغول به تحصیل هستم
    میخواهم بدانم آیا میشود برای ارشد پرستاری یا شیمی بخوانم؟
    لازم به ذکر است استعداد و هوش بالایی هم دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از خودت پرسیدی که بدون لیسانس چطور شما در این درسها موفق خواهید شد. تحصیلات تکمیلی برای تکمیل است. وقتی شما اصل درس را نخوانده ای چطور دنبال تکمیل آن هستید؟

  27. فاطمه
    پاسخ

    باسلام
    من دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات در یکی از دانشگاه های دولتی هستم.۲۸ سال سن دارم. هم اکنون به عنوان کارشناس بازرگانی مشغول به کار هستم،
    درحال حاضر دو راه دارم که نمیتوانم بین دو تصمیم بگیرم به نظر شما کدام راه بهتر می باشد:
    ۱.ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه دولتی و رفتن به دنبال هیئت علمی شدن
    ۲.رفتن به کلاس های اتاق بازرگانی و دوره های بازاریابی بین املل را طی کردن و قوی کردن خود در زمینه کاری و گشتن به دنبال یک شغل در حوزه تجارت بین الملل

    ازتون خواهش می کنم کمک کنید واقعا خسته شدم از پرسش از دیگران و راه درست را نمیدانم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا با آن کلاسها که شما در بند (۲) گفتید به جایی نمی رسید. ثانیا اگر در دانشگاه خوب قبول می شوید خب ادامه تحصیل بدهید.

  28. آزیتا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    آیا شخصی که لیسانس طراحی صنعتی در دانشگاه آزاد را دارد و کارشناسی ارشد و دکترای او در دانشگاه سراسری در رشته روانشناسی بالینی باشد، میتواند عضو هیئت علمی در دانشگاهی که ارشد و دکترا را گرفته شود?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشجویان شما لابد بعدا شما را استاد بن نظیر یعنی طراح روانشانس خطاب خواهند کرد.

    • احمد
      پاسخ

      به نام خدا
      سلام جناب دکتر، لطفا به سایت دانشکده مدیریت واقتصاد دانشگاه شریف (اعضای هیات علمی)مراجعه کنید تا مشاهده بفرمایید اکثر اساتید رشته کارشناسی شان با ارشد و دکترا بسیا متفاوت است. لطفا نظر قطعی و همراه با تمسخر به پرسش کنندگان ندهید. باتشکر

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام، خب شما می فرمایید که یکی لیسانس کشاورزی بگیرد و فوق لیسانس مامایی و دکتری حقوق و آن وقت بشود هیات علمی حقوق؟ من وظیفه دارم آنها را درست راهنمایی کنم. لازم نیست که هر کسی راهی را به غلط انتخاب کرده من در اینجا مؤید آن باشم. قبلا به دلیل کمبود در برخی از رشته ها، سخت گیری کمتری می شد و اگر مواردی می بینید از این دست است. ولی حالا با این همه فارغ التحصیل خب این غربالگریها انجام می شود.

  29. سلام
    پاسخ

    سلام دکترجان من عضو هیت علمی پیام نور هستم. متاسفانه هر دری میزنم نه مقاله ام چاپ میشه نه کتابی که ترجمه کردم مجوز گرفت . خلاصه تو زندگی خانوادگی ام اینقدر مشکل هست که نمی دونم چکار کنم . خیلی بدشانسی آوردم مدتیه استرس دارم که با امتیاز کمی که دارم اخراج نشم. تو رو خدا کمک کنید بدونم چکار کنم. من پیمانی مشروط هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خدا را شکر که هیات علمی هستید و این نعمت کمی نیست. این که می گویید به هر دری می زنید بد شانسی می آورید صحیح نیست چون خیلی ها دوست دارند موقعیت شما را داشته باشند و ندارند. شکر خدا را بکنید و دل گرم کارتان را دنبال کنید.

  30. Sanaz.m
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    اگه کسی بخواهد از کارشناسی یه رشته ای غیر از حقوق ارشد حقوق بخونه باید غیر از کنکور ارشد تو آزمون دیگه ای هم شرکت کنه?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه برای اخذ مدرک فقط باید در آزمون کنکور شرکت کنید ولی امکان شرکت در وکالت و رشته های مرتبط را با ارشد حقوق ندارید

  31. نینا
    پاسخ

    سلام
    نظرتون راجع به مدرسه عالی شهید مطهری چیست؟امتیاز دارد نسبت به جاهای دیگه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از امتیازات آن اطلاعی ندارم.

  32. کاوس
    پاسخ

    با سلام برای مهارت در وکالت دعاوی در دادگاهها جزا بخونم خوبه یا خصوصی؟ مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچکدام. وکالت کنید.

  33. میثم
    پاسخ

    سلام استاد
    لطف میکنید منو راهنمایی کنید چون تا فردا فرصت انتخاب رشته دارم.بعد از دانشگاههای دولتی تهران الویت رو به دانشگاه قم بدم یا شهرای دیگه چون در مورد دانشگاه قم اطلاعات کافی ندارم اگر راهنمایی کنید خوشحال میشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه قم از جهت حقوق قوی است ولی یادتون باشد که کلاسها تک جنسیتی است

  34. محسن
    پاسخ

    سلام ممکنه دو یا سه کتاب خوب رو در زمینه ح.ت.ب که به زبان انگلیسی باشند برای ترجمه به ما معرفی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام
      International Business Law
      by Ray A. August , Don Mayer and Michael Bixby

  35. مظفری
    پاسخ

    سلام در پاسخ هاتون کرارا این مطلب رو بیان فرمودین که فارغ التحصیلان رشته های خصوصی،جزا و…بیشتر بازار کار وکالتی دارند و رشته هایی مثل تجارت بین الملل بیشتر بازار کار شرکتی به نظرتون با توجه به شرایط کشور ما بین این دو گرایش درامد کدام یک بیشتر است خصوصی یا تجارت بین الملل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، درآمد در این شغلها بیشتر به توانایی و ارتباطات فرد دارد و فرقی بین این گرایشها نیست.

  36. ش.ب
    پاسخ

    من مدرک کارشناسی ارشد عمران آب از دانشگاه علوم وتحقیقات تهران دارم. جهت ادامه تحصیل و بورسیه شدن در دانشگاههای خارج از کشور چگونه و از کجا باید اقدام کنم؟ آیا نیاز به مقالات isi زیاد و رزومه خیلی قوی می باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب رزومه که نیاز است ولی شرط حتمی نیست. باید مکاتبه کنید ولی قبلش باید نمره زبان خوب داشته باشید و مدارکتان را ترجمه کنید

  37. نسرین
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    همسرم سال اول دکتری رو گذرونده و در حال حاضر ۱۳ سال در یک شرکت خصوصی کار می کنه ایا بعد از اتمام درس می تونه شغل حال حاضر خودش رو نگه داره و به طور نیمه وقت در دانشگاه ازاد تدریس کنه؟ یا برای اینکه نیمه وقت تدریس کنه باید در جای تمام وقت هیات علمی باشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دانشگاه آزادی به خدمات نیمه وقت ایشان نیاز داشته باشد، از لحاظ مقررات اشکالی ندارد.

  38. اکرم
    پاسخ

    سلام استادعزیز.مصمم به قبولی دردکترای حقوق بین الملل هستم.چه منابعی مطالعه کنم؟چکارکنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی خوب. منابع رسمی اعلام نشده است و باید همان درسهای خودتان را مطالعه کنید.

  39. فاطمه غفاری
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه پیام نور گرفته ام و هم اکنون دانشجوی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات بهشتی هستم.اگر من دکترا رشته ارشدم رو قبول بشم .احتمال هیئت علمی شدن من در دانشگاه های دولتی وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی احتمال آن کم است.

  40. رضا
    پاسخ

    با عرض سلام
    با توجه به اینکه بنده دبیر هستم و هفته ای سه روز باید مدرسه بروم،امسال احتمالا در ارشد برق امیرکبیر یا علم و صنعت قبول می شوم،سوالم اینه که اگر این دانشگاه ها در ترم اول مثلا روزهای شنبه و دوشنبه کلاس بدهند آیا امکانش هست ترم دوم هم همین روزها کلاس گرفت یا کلا تغییر می کند؟
    چون دبیر هستم و سر کلاس می روم امکان جابه جایی برام سخته

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برنامه درسی دانشگاه ها را که من نمی دانم.

  41. حسین
    پاسخ

    سلام.استاد محترم من الان حکم بورس دارم وجهت خدمت برای دانشگاه ملایرجایابی شدما الان تو فراخوان وزارت علوم برای دانشگاه اصفهانم شرکت کردم ودرآستانه جذبم.سوالم اینکه چطور میتونم با وجوداینکه بورس ملایر هستم، برم واصفهان استخدام شم.آیا راهی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی سخت است. باید ابتدا از طریق وزارت علوم جایابی خودت را تغییر بگیرید. یکی راه اخذ عدم نیاز از ملایر است

  42. ابراهیم پور
    پاسخ

    سلام،استاد من رشته حسابداری ازاد میخوام ترم۳بخوانم ایا همین رشته را ادامه دهم یا دوباره کنکور بدم برم حقوق؟ایا رشته خوبیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به حقوق علاقه دارید، خوب باید از ابتدا بخوانید. حسابداری هم بد نیست.

  43. عباسیان
    پاسخ

    سلام،ببخشید استادیاری به چه کسی می گن و ایا همان حق التدریسی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کسی که دارای مدرک دکتری باشد و استخدام پیمانی یا رسمی باشد. حق التدریس استادیار تلقی نمی شود.

  44. ستاره
    پاسخ

    با درود
    فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی هستم.۳۱ سالمه و ۴ سال سابقه تدریس در دانشگاههای سما ،ازاد ،غیرانتفاعی در دروس حسابداری و مدیریت میخواستم دکتری حسابداری بخونم نظر شما چیه برای ادامه تدریس و هیت علمی شدن در حسابداری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب با تغییر رشته فرصتهای هیات علمی را از خودت می گیرید.

  45. میثم
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من کنکور انسانی شرکت کردم با رتبه ۱۰۰۰ منطقه ۱ تهران
    به رشته حقوق خیلی علاقه دارم.دانشگاههای تهران و بهشتی و علامه و شاهد رو زدم.الویتهای بعد رو به کدوم دانشگاهها بدم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اینها را که زده اید بعید است قبول شوید.

  46. علی
    پاسخ

    سلام استاد
    من ساکن تهرانم. میشه به لحاظ درجه علمی دانشگاه حقوق قم رو با علم و فرهنگ مقایسه کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه قم یکی از دانشگاه های خوب از جهت رشته حقوق است. بلاخره یکی دولتی و یکی غیر انتفاعی است. خودتان باید تصمیم بگیرید.

  47. فرزان
    پاسخ

    با سلام اقای دکتر

    بارها از مسیولین و دست اندرکاران مختلفی این سوال را پرسیده ام ولی همیشه جواب های ضد نقیضی شنیده ام . متشکر میشوم مرا راهنمایی کنید

    آیا مدرک لیسانس پیام نور برای پذیرش و تحصیل در کشورهای المان و فرانسه یا چین و امریکا معتبر است ؟

    و اینکه اعتبار بین المللی دانشگاه علمی کاربردی چطور است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب جواب قاطعی نمی توان به این سوال داد. شاید برخی از دانشگاه ها در مجموع یک نفر فارغ التحصیل پیام نور را بپذیرند و یک دانشگاه دیگر حتی فارغ التحصیل بهترین دانشگاه ایران را نپذیرند. کسانی که این نوع سوالات را مطرح می کنند دو دسته هستند، دسته اول کسانی اند که دانشجو یا فارغ التحصیل پیام نور هستند ولی می خواهند ببیند که با این مدرک چکار می شود کرد. دسته دوم کسانی هستند که هنوز وارد نشده اند و دارند ارزیابی می کنند. من به دسته دوم اکیدا توصیه می کنم که از اول دانشگاه خوب و رشته خوب انتخاب کنند و فکر نکنید در آینده می توانید به راحتی ضعف دانشگاه یا رشته را جبران کنند. به دسته اول هم توصیه می کنم که تلاش کنند که ضعف را با رزومه قوی تر جبران نمایند.

  48. سورنا
    پاسخ

    سلام استاد نظرتون درباره ی پردیس فارابی قم چیه؟دانشگاه معتبریه برا حقوق ؟از نظرامکانات چطوری هست؟آیا درسته مدرکش از دانشگاه تهران هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بیش از چهل و چند سال سابقه حقوق دارد و حقوقدانان بززگی از آن فارغ التحصیل شده اند.

  49. ناصر
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی من میخواستم تو انتخاب رشته امسالم پردیس فارابی دانشگاه تهران رو بزنم که به گفته مشاورم اگه بزنم ۹۰ درصد همونو قبول میشم چون رتبه ام با توجه به قبولیهای پارسال بهش میخوره ولی چند تا سوال داشتم ۱. ایا در مدرک فارغ التحصیلی اسم پردیس ذکر میشه یا نه؟۲.ایا این پردیس از نظر اموزشی کیفیت دانشگاه تهران رو داره؟البته این پردیس خودگردان و پولی نیست و دوره روزانه محسوب میشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشاله قبول شوید پشیمان نمی شوید.

  50. fereshte
    پاسخ

    سلام کسی که رتبه دو تو دانشگاه ازاد بیاره به نظرتون امکان داره تو مصاحبه قبول نشه ؟؟دوتا هم مقاله داره.و اینکه دانشجوی دکتری میتونه تو دلنشگاه ازاد یا پیام نور به صورت حق التدریس درس بده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس که امکانش هست ولی احتمال این که قبول نشد آن هم در دانشگاه آزاد خیلی بعید است. ولی در دانشگاه دولتی مسبوق به سابقه بوده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *