پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. بهرام
    پاسخ

    با عرض سلام
    ایا دانشجویان دکترای دانشگاه ازاد که امتحان جامع رو دادندمیتوانند از یک دانشگاه غیرانتفاعی بورس بگیرند؟
    با تقدیم سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه خیلی مرتبط با امتحان جامع نیست.

  2. حسین
    پاسخ

    با سلام
    ابتدا با سپاس از انرژی و زمانی که می گذارید برای پاسخ به دانشجویان و راهنمایی آنها.من کامنت ها و پاسخ های شما را می خواندم، پاسخ ها را بسیار واقع بینانه دیدم .در میان بازار گرمی مشاوران کنکور که امیدهای واهی به جوانان می دهند ، اینگونه راهنمایی های واقع بینانه بسیار مفید است.
    مایه شگفتی من این هست که اولا چرا اینهمه مدرک بازی در کشور رایج است و این سیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار که به زودی خود را نشان خواهد داد را چه چیزی مهار خواهد کرد؟و ثانیا چرا همه می خواهند عضو هیات علمی شوند؟این چه بلایی است بر سر جامعه ما آمده .پرش من این است آیا شما راه حلی برای این همه بیکار تحصیل کرده می بینید؟آیا این وضعیت جامعه را وارد یک فاز برگشت ناپذیر خطرناک نکرده است ؟خدا به خیر کند.با سپاس دوباره.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکی از آفتهای کشورهای نفت خیز این است که کار در آن کشورها کم ولی درآمد تقریبا وجود دارد. پس عده زیادی کار نمی کنند ولی آنچنان هم فقیر نیستند. طبیعتا یک راه برای سرگرم شدن این افراد که نه فقیر هستند و نه کار دارند، تحصیل است که چیز بدی هم نیست حداقل از بیکاری بهتر است. ولی این که این همه فارغ التحصیلان بتوانند کار پیدا کنند خیلی بعید است مگر واقعا تغییرات مهمی اتفاق بیفتد.

  3. man
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    استاد شما دایم میفرمایید تغییر رشته مانع از جذب در هیئت علمی است و کسی که کارشناسی، ارشد و دکتری را در رشته های متفاوت خوانده متخصص نیست. من هم کاملاً موافقم. اما چرا بیشتر استادان حقوق دانشگاه ما که سراسری هم هست، در رشته ها یا گرایش های مختلف درس خوانندند!!!؟؟؟!! مدیر گروه ما فقه توی یه دانشگاه نامعتبر خونده. خب ایشون چرا تو دانشکده ی حقوق اند؟! یه استادم داریم، لیسانس و ارشد خصوصی خونده، دکتری جزا!!! آخه مگه داریم؟! مگه میشه؟! تو هیچکدومم تخصص نداره اما حالا که واسه خودشون استادن و کلی سمتم تو دانشگاه دارن!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این هم قضاوت شما در مورد آنها. البته چقدر هم آدمهایی بوده اند که همه مدارک خودشان را از بهترین دانشگاه ها و مرتبط گرفته اند و این سمتها را ندارند

  4. حقوق خوان
    پاسخ

    سلام.
    آقای دکتر به نظر شما با وجود کارشناسهای متخصصی که در زمینه مدیریت بازرگانی بین المللی فعالیت دارند و بعضا به اصول تنظیم قراردادهای تجاری آشنا هم هستن چه آینده ای در انتظار حقوقدانان متخصص در زمینه تجارت بین الملل هست!! این دو رشته چه وجه تمایزی دارند؟ با سپاس فروان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب حقوقدان حقوق و قرارداد خوانده و مدیریت مدیریت خوانده است و هرکدام جای خودشان.

  5. شیمابابایی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من رشته م انسانی هست و ترم۳روانشناسی عمومی هستم باتوجه به علاقه ای که به حقوق دارم درصدد هستم که دوباره کنکور یدم و حقوق قبول شم درضمن من روانشناسی رو در دانشگاه غیرانتفاعی میخونم.ولی میخوام حقوق ازاد قبول شم به نظرشما کارمن درسته؟؟؟یا روانشناسی رو ادامه بدم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوبه اگر دانشگاه بهتری قبول شوید که خب بهتر است.

  6. سورنا
    پاسخ

    سلام استاد…میخاستم بدونم با رتبه ی۳۳۹منطقه۲و۳۱۳ زیر گروه ۱ احتمال قبولی در حقوق دانشگاه تهران یا حقوق بهشتی و یا حقوق علامه چقدره؟خواهش میکنم جواب بدین…ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشااله قبول هستید. آخه چرا من باید تو دل شما را خالی کنم. تازه من مگر کامپیوترم که این جوابها را داشته باشم.

  7. javad
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر و شریف
    از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار بنده بدون هیچ منفعتی قرار داردید و بنده را راهنمایی فرمودید بسیار سپاسگذارم. اجر جنابعالی را از آن خالق یکتا خواهانم.
    با احترام

  8. جعفر
    پاسخ

    با سلام از بین گرایش های زیر کدومو ترجیح میدین و بازار کارش خوبه؟جزا یا حقوق شرکتها یا حقوق اسناد و قراردادهای تجاری با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب رشته های تجاری بنظرم زمینه کار شرکتی دارد در صورتی که جزا بیشتر زمینه کاری وکالتی دارد.

  9. علی نعیمی منش
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد گرامی. ببخشید از این که دوباره مزاحمتون میشم.
    میخواستم نظرتون رو درباره دانشگاه علوم قضایی بدونم. درباره سطح علمی این دانشگاه و این که دانشجوهاش چقدر جای پیشرفت دارند؟
    سؤال دیگه این که در کل به نظر شما آینده قضاوت بهتره یا وکالت؟ (از نظر پیدا شدن شغل، میزان درآمد و …)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب خیلی ها به دلیل دردسر کمتر و احتمالا درآمد بیشتر، وکالت را ترجیح می دهند. علوم قضایی دانشگاه خوبی است.

  10. میلاد
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر.
    تشکر از وقتی که گذاشتید. من الان ترم اخر کارشناسی حقوقم می خوام ارشد تجارت بین الملل شرکت کنم. اما نمیدونم که اینده شغلی و تحصیلیش چه طوره.ممنون میشم راهنمای بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوبه است. فکرت را متمرکز کن جای خوبی قبول شوید.

  11. علی
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من دو فرصت برای جذب هیات علمی دارم.اولیش مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشگاه تهران هست و دیگری دانشگاه گیلان؟ شما اگر جای من بودید وبا تجربه الانتون کدوم یک ازاین دورا انتخاب میکردید؟ممنون میشم از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کجا ساکن هستید؟ اگر یکی از این دو شهرستان ساکن هستید، بنظرم همانجا بروید. در هر حال اگر بیشتر به تدریس علاقه دارید دانشگاه گیلان و اگر کارهای تحقیقاتی خوب مرکز عالی بین المللی.

  12. جاسمی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    سوالی که از خدمت شما داشتم اینه که،فرق” RHDو Ph.d “و همینطور” JSD و Ph.d “که در بعضی از دانشگاه های استرالیا به عنوان تحصیلات تکمیلی عنوان میشه چی هستش؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر PhD نباشد ممکن است به عنوان دکتری حرفه ای در ایران ارزیابی شود که در حد فوق لیسانس است. مثل مدرک پزشکان عمومی که در حد فوق لیسانس ارزیابی می شود

  13. زهرا
    پاسخ

    سلام ، ببخشید وقتتون رو میگیرم، من امسال کنکور دادم و به علت مشکلی که در سال چهارم برایم پیش آمد نتیجه ی قابل قبولم رو نگرفتم، هدف و علاقم از ابتدا به فیزیک بوده با این رتبه نمیتونم توی دانشگاه های درجه ی ۱ درس بخوانم، و در بهترین شرایط میتونم فیزیک مهندسی دانشگاه الزهرا درس بخوانم یا فیزیک صنعتی اصفهان، الان خیلی نا امیدم چون که هدفم این است که در یک دانشگاه خوب دولتی استاد شوم در همین رشته فیزیک ولی وقتی رزومه استاد های فیزیک رو خوندم که الان تو یه دانشگاه خوب تدریس میکنن، همشون در دانشگاه شریف یا امسال آن دوره ی کارشناسی شونو گذروندن ولی من…. این سوال رو اینقدر واضح نمیتونم حضوری از کسی بپرسم چون اصولا دوس ندارم راجع به اهدافم با کسی حرف بزنم ، امیدوارم شما جوابم را بدین، خیلی ممنون و ببخشید که وقتتون رو میگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم دانشگاه صنعتی اصفهان خوب است. دانشگاه الزهرا هم آنقدر بد نیست.

  14. متین
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی

    در خصوص تعارض منافع در مناقصات نفتی یا تعارض منافع در قراردادهای تجاری منبعی می توانید معرفی کنید. در پایان نامه ام به مشکل برخورده ام.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون موضوع را سرم نمی شود نمی توانم راهنمایی کنم. تعارض منافع بین کی ها؟ بین کارفرما و پیمانکار؟ یا بین اعضای کنسرسیوم، یا منظورتان فساد و این جور چیزها است مثل تبانی در معاملات.

  15. محمودی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    سوالی داشتم در خصوص رشته ی الهیات گرایش فقه و حقوق اسلامی،که آیا این رشته مزایای رشته ی حقوق را داراست؟ و از مدرک آن برای آزمون هایی مثل وکالت و سردفتری می توان استفاده کرد؟!
    و اینکه از نظر شما اگر بنده رشته ی الهیات گرایش فقه و حقوق دانشگاه تهران را بالا تر از حقوق الزهرا بزنم انتخاب درستی داشته ام؟!
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حقوق را با چیزی مخلوط نکنید معلوم نیست نتیجه چی باشد.

  16. عباس مقدمی فر
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی

    بنده دانشجوی ترم آخر حقوق هستم ..سوالی که از خدمتتون داشتم اینه که در سه گرایش ارشد کدامیک از گرایش ها برای قضاوت مناسبتره؟البته با در نظر گرفتن اینکه امکان تصدی قضاوت در شرایط بنده منوط به قبولی در ارشده و شانس قبولی من در ارشد بین الملل خیلی بالاتر از بقیه گرایش هاست شما پیشنهادتون چیه؟همین بین الملل با شانس قبولی بالاتر مناسبتره و مطالعه جانبی دروس تخصصی مدنی و جزایی در حین ارشد یا اینکه تمرکز خودم رو برای ارشد جزا یا خصوصی بگذارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خصوصی و جزا بیشتر با قضاوت ارتباط دارد.

  17. راحیل
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر، من دانشجوی سال اول دکترای اقتصاد دارو علوم پزشکی تهران هستم.تصمیم دارم برای پذیرش دکترای همین رشته در کشور انگلستان اقدام کنم و در صورت پذبرش از تحصیل در ایران انصراف دهم.ایا تصمیم درستی است و امکان آن وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب تصمیم خوبی است ولی به این سادگی نیست.

  18. نرگس
    پاسخ

    با سلام و احترام
    میشه از رشته الهیات گرایش فقه و حقوق اسلامی برای کنکور ارشد گرایش حقوق خوند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  19. نرگس
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد گرامی
    به لحاظ سطح علمی و مدرک دانشگاهی در رشته کارشناسی حقوق سه دانشگاه شاهد و غیرانتفاعی علم و فرهنگ و ازاد را با هم مقایسه بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به همین ترتیب که گفته اید خوب است

  20. sepide
    پاسخ

    سلام من کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی شیمی خوندم حالا امکانش هست ارشد حقوق شرکت کنم??

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید شرکت کنید.

  21. رضا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.سوالی از خدمتتون داشتم.به نظر شما ادامه تحصیل و عضویت در هیات علمی بهتر است یا خدمت سربازی و دنبال وکالت و قضاوت رفتن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب امکان وکیل شدن بیشتر است از این که شما هیات علمی شوید. به اضافه این که وکالت مانع از ادامه تحصیل و پیدا کردن شغل هیات علمی هم نیست.

  22. سعید
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر درباره داوری های نفتی ،موضوعی برای تز دکتری میتونید پیشنهاد بدید؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این موضوع به طور کلی تا حدودی کار شده است و اگر جزئی تر شود پیدا کردن منبع برایش سخت می شود

  23. هستی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    اگه من امسال روزانه زبان انگلیسی قبول بشم و نروم آیا میتوانم سال بعد پزشکی پردیس شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم.

  24. نینا
    پاسخ

    سلام
    مخاطبین عزیز ساعت مشوره یک استاد هیات علمی در تهران هفتاد ویک هزارتومان است
    خواهشا با سولات تکراری وقت استاد را نگیرید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، البته به شرطی که آن استاد متخصص قراردادهای نفتی و بین المللی بناشد والا حق مشاوره اش خیلی زیادتر است!!!

  25. شروین
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد . تعطیلات عید امسال همه خاطرات شما و پرسش و پاسخ ها و مقالات و مصاحبه تان را از سایت مطالعه کردم . خیلی مطالب مفید و ارزشمندی یاد گرفتم . مطالبی که در طول تحصیل در کلاس های درس هم به ندرت توسط خیلی از اساتید یاد داده میشه . مطمئنا ارائه چنین مطالب ارزشمند و پاسخگویی مشفقانه شما به سوالات و راهنمایی های مفیدتان ، جزو باقیات و صالحات برای حضرتعالی خواهد بود . از صمیم قلب برایتان آرزوی سلامتی و توفیقات بیشتر دارم .

  26. علی نعیمی منش
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت دکتر شیروی عزیز.
    من در کنکور سراسری امسال رتبه ۶۹ منطقه دو رشته انسانی رو کسب کردم. برای انتخاب رشته واقعأ مرددم. من میدونم که به رشته حقوق خیلی علاقه دارم، اما نمیدونم که بیشتر به درد چه کاری میخورم؟ وکالت یا قضاوت؟ نمیدونم حقوق دانشگاه تهران رو به عنوان اولویت اولم بزنم یا ارشد پیوسته علوم قضایی؟ هر کدوم مزیتهای خاص خودشون رو دارن. همش نگران اینم که الان دست به انتخابی بزنم که پشیمونی چند سال بعد رو به دنبال داشته باشه.
    میخواستم اگه ممکنه راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه تهران و شهید بهشتی هر دو خوب است برای رشته حقوق.

  27. soroor
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد محترم .من لیسانس بهداشت حرفه ای هستم و دوس دارم استاد شم و عضو هیئت علمی شم اگه دکتر قبول شم امکان اینکه استاد بشم هست با توجه به اینکه رشتم فقط در دانشگاه بین الملل و سراسری پذیرش داره.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم، همه می خواهند هیات علمی شوند و فوج فوج مدرک به دستان زیاد می شوند. خب کجا اینها همه می خواهند جذب شوند. دانشگاه برای ترتیب افرادی است که وارد بازار کار شوند نه این که دانشگاه نیرو تربیت کند برای خودش که هیات علمی شوند.

  28. نگار
    پاسخ

    سلام من دانشجوی رشته ی زبان و ادبیات انگلیسی هستم ولی میخواهم مدرک معادل بگیرم و دوباره کنکور شرکت کنم ایا مدرک معادل بهم میدن دانشگاه غیر انتفاعی درس میخونم و تا کنون صد واحد پاس کردم لطفا بگین امکان پذیر هست؟اصلا مدرک معادل بهم میدن من دانشجوی کارشناسی دانشگاه غیر انتفاعی خیام مشهد هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدرک کاردانی به شما می دهند.

  29. بنت الهدا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر شیروی
    بنده لیسانس فیزیک از دانشگاه دولتی دوره شبانه و فوق لیسانس فیزیک از همان دانشگاه در دوره روزانه دارم. می خواستم ببینم آیا امکانش هست که من بتونم یک لیسانس دیگه در دوره روزانه از دانشگاه دولتی بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا منعی نداشته باشد.

  30. مظفری
    پاسخ

    سلام،لطفا به هر دو پرسش پاسخ بدین
    ،۱.افرادی که ارشد و دکتری رو ح.خصوصی خوندن به شرط داشتن مطالعه و پروانه وکالت میتونن وکالت پرونده های مربوط به ح.ت.بین الملل رو هم برعهده بگیرن؟۲.برای چنین افرادی دوره هایی در حد یک سال در زمینه ح.ت.ب. در امریکا یا اروپا وجود داره که بعد از اخذ دکتری خصوصی با سپری کردن اون دوره تخصصی هم در تجارت بین الملل برای وکالت به دست بیارن؟با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- حقوق تجارت بین الملل به آن صورت پرونده ندارد. ۲- همانطور که گفتم دعاوی دادگاه ها معمولا با همان حقوق خصوصی رفع و رجوع می شود و نیاز به تخصص در زمینه تجارت بین الملل ندارد اما اگر بخواهید بیرون از حیطه سنتی طرح دعوی در دادگاه ها، کارهای تجارت بین الملل انجام دهید خوب علاوه بر دانش این موضوعات باید تجربه هم داشته باشید.

  31. پانته آ
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم مدیریت بازرگانی بهتره یادولتی یا روانشناسی؟بازارکارکدومشون بهتره؟وآیا این تصمیم درسته که برای کارشناسی مدیریت دولتی یابازرگانی پیام نور روبخونم وبرای ارشد mbaروبخونم؟
    آخه بعضی هامیگن مدیریت بازرگانی بازارکارنداره وپدرم میگه روانشناسی بهتره ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مدیریت بازرگانی بهتر است

  32. akhtar
    پاسخ

    باعرض سلام. میخواستم بپرسم. اگرگرایش درارشدروتغییربدیم در آینده برای هیت علمی شدن به مشکل نمیخورم. کار شناس کشاورزی. شاخه مدیریت وابادانی ح هستم وبرای ارشد میخوام فضای سبز بخونم. مشکلی برای آینده هیت علمی ایجادنمیکنه?!!!!
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از خودت بپرس که بعدا می گویید در چه گرایشی تخصص دارید؟ آیا شما این استادان را می پذیرفتید که در هر مقطع چیزی خوانده اند یا شما به عنوان دانشجو آنها را تمسخر می کردید.

  33. سميرا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید . میخواستم بدونم آیا کسانی که در دانشگاه آزاد ارشد خواندند اگه رتبه خوبی در دکترای سراسری بیارن امکانش هست که قبول شن یا توو مصاحبه رد میشن؟ احتمالش چقدر هستش. ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در رقابت خوب ظاهر شود احتمال قبولی را دارد مثل بقیه.

  34. فرزاد
    پاسخ

    با سلام، من یک سوال از جنابعالی دارم
    رشته تجارت در کدام دانشگاه ایران وجود دارد؟
    و شرایط آن چیست؟
    من خیلی جست و جو کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منظورتان از تجارت در چه مقطعی است؟ اگر منظورتان در مقطع لیسانس است، خب مدیریت بازرگانی در ایران می نامند. اگر در مقطع ارشد منظورتان است خب خیلی رشته ها هست مثل حقوق تجارت بین الملل، مدیریت بازرگانی، حقوق شرکتهای تجاری، حقوق اسناد تجاری .

  35. یک هیات علمی
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی با سلام
    بورسیه دانشگاه علوم پزشکی …به مدت ۴۸ ماه از طریق آزمون متمرکز وزارت بهداشت بودم و بعنوان عضو هیات علمی متعهد به خدمت از تیرماه ۱۳۹۰
    شروع بکار کردم و در آبان ۱۳۹۲ تبدیل وضعیت به عضو هیات علمی پیمانی شدم در تیرماه ۱۳۹۳ موافقت کتبی گروه، موافقت کتبی دانشکده محل خدمت، موافقت کتبی معاونت آموزشی و شورای آموزشی دانشگاه با دو سال مرخصی بدون حقوق را اخذ کردم ولی بدلیل ضیق وقت تنها موافقت شفاهی ریاست دانشگاه را در تیر ماه ۱۳۹۳ را گرفتم دانشگاه مرخصی استحقاقی تا پایان آبان ۱۳۹۳
    و سه ماه مرخصی بدون حقوق تا پایان بهمن ۱۳۹۳
    صادر کرد ولی هیات رییسه دانشگاه با تاخیر در تیرماه ۱۳۹۴ (پس از گذشت بیش از یکسال از ارسال موافقت معاونت آموزشی در خرداد ۱۳۹۳) عدم موافقت با تمدید مرخصی بدون حقوق اینجانب را اعلام و پرونده اینجانب بدلیل غیبت مجاز (از اسفند ۱۳۹۳ به بعد) به هیات بدوی تخلفات اداری ارسال شد
    سوال من اینست که آیا میتوانم به استناد موافقت شفاهی رییس رای اخراج را بر گردانم یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا چطور می خواهید موافقت شفاهی را ثابت کنید. ثانیا تا حدی که می دانم در دوره پیمانی مرخصی بدون حقوق معمولا معنا ندارد و شما باید دوباره فرآیند جذب را طی کنید.

  36. elims
    پاسخ

    سلام یکی از اقوام ما ۳۸سالشه و میخواد انتخاب رشته ی کنکور تجربی کنه به نظرشما چه رشته ای مناسب ایشونه که بامشکل شرایط سنی روبرو نشن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای تحصیل شرط سنی وجود ندارد. برای کار دولتی ممکن است شرط سنی مطرح باشد ولی برای کارهای غیر دولتی این محدودیتها وجود ندارد.

  37. نرگس
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید .همسرمن معلم و دارای مدرک کارشناسی ارشد مذیریت تربیت بدنی با معدل ۱۸/۲۰می باشد و امسال در کنکور دکتری آزاد قبول شده .ولی ما نسبت به ادامه تحصیل ایشون نگرانی داریم و نسبت به آینده و هزینه مالی و وقتی که صرف گرفتن مدرک دکتری میخواهند انجام بدهند و گرفتن نتیجه و بازخورد از آن اطلاعات کافی نداریم . طبق مشورت هایی که صورت گرفته اطرافیان می گویند بخاطر سن کم ایشون که ۲۷ سال دارند ادامه تحصیل خوبه .سوال من از شما این است با مشکلات اقتصادی که پیش روی ماست آیا گرفتن مدرک دکتری خوب است یا نه؟متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب تب اخذ مدرک در ایران گرم است. این روزها بیشتر افراد بجای این که از تحصیل کسب درآمد کنند، به تحصیل درآمد می رسانند. خوشا به حال ساختمانهای دانشگاه ها در اقصا نقاط ایران که روز به روز به یمن جیبهای خالی خریدارن مدرک گسترش می یابند.

  38. صالح
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده فارغ التحصیل لیسانس مهندسی عمران دانشگاه کرمان (جزو استعدادهای درخشان) و فوق لیسانس راه و ترابری دانشگاه پیام نور تهران با معدل بالای ۱۷ و چند مقاله isi و مسلط به زبان انگلیسی هستم. دکتر احتمالش هست که من بتونم از دانشگاه های خارجی (انگلیسی زبان) پذیرش بگیرم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است برای دکتری سخت باشد.

  39. محسن
    پاسخ

    سلام خدمت استاد
    ۱.ببخشید استاد بنظر شما مطالعه حقوق باید چطوری باشه که هم برای آزمون ارشد و وکالت مشکل نداشت و هم برای خودمون تثبیت شه؟
    ۲. دانشگاه های بزرگ خارجی،از مدارک دانشگاه آزاد واحد شهرستانها پذیرش دارن؟
    ۳.پردیس های دانشگاه تهران،در رشته حقوق پذیرششون با کنکوره یا بدون کنکورم میشه؟
    ۴.برای آزمون وکالت،لیسانس حقوق از هر دانشگاهی(ملی،پیام نور،آزاد)برای کانون مرکز مشکلی نداره؟
    با سپاس از راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اگر در طول تحصیل درس بخوانید لازم نیست برای آزمون از روش خاصی استفاده کنید. ۲- مشکل خاصی نیست. ۳- در چه مقطعی؟ نمی دانم. ۴- نه ندارد.

      • محسن
        پاسخ

        دکتر بزرگوار،پذیرش در مقطع کارشناسی حقوق در پردیس های دانشگاه تهران وجود داره؟
        سپاس مجدد

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام ، کدام پردیس؟ تا چند سال پیش این کلمه در فارسی رایج وجود نداشت تا این که بلاخره یک نفر آن را وارد فارسی کرد. حالا اسم همه چیز و همه جا شده است. از اسم شرکت تا اسم محل، تا اسم دانشگاه های پولی تا بخشهای یک دانشگاه. هر طرف نگاه می کنیم فقط پردیس. خوشا به حال پردیس!

      • محسن دهنوی
        پاسخ

        دکتر بزرگوار منظورم از پردیس،همون واحدهای بین الملل دانشگاه تهران خصوصا فارابیه
        در مقطع کارشناسی حقوق،پذیرش بدون کنکورم داره؟
        سپاس

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، پردیس فارابی که پردیس پولی نیست. باید کنکور شرکت کنید و رتبه خیلی خوب باید بیاورید که بتوانید آنجا قبول شوید. پردیس فارابی در مقطع لیسانس و دکتری دو نوع دانشجوی روزانه و نوبت دوم دارد. در دوره فوق علاوه بر این دون نوع پذیرش، مجازی هم دارد که مسایل اش جدا است.

  40. الهه
    پاسخ

    باسلام.
    من مدرک کاردانی معماری از دانشگاه دولتی، کارشناسی معماری از دانشگاه غیرانتفاهی و ارشد شهرسازی از دانشگاه دولتی دارم……. آیا مجاز به ورود به دانشگاه دولتی در مقطع کارشناسی(برای رشته دیگر) می باشم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالا باید کاردانی را پولش را تسویه کنید.

  41. مارال
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید به شما
    من یه سوالی داشتم ،می خواستم بدونم از رشته ی زبان فرانسه دانشگاه شهید بهشتی می تونم تغییر رشته بدم به زبان و ادبیات انگلیسی تو همین دانشگاه؟؟؟
    و شرایطش چیه؟؟
    لطفا راهنماییم کنین……

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید نمره آن را در آزمون کنکور آورده باشید و گروه زبان انگلیسی با این تغییر رشته موافقت کند.

  42. حسین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. اگر فقط قرار بر انتخاب دوره روزانه دکتری حقوق خصوصی باشد به نظر شما دانشگاه کدام یک از شهرستان های ایران از نظر اعتبار علمی قابلیت رقابت و حتی ترجیح بر دانشگاه های استان تهران را دارد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ترجیح را که نمی دانم و این سوالات کلی را حقیقتا بلد نیستم.

  43. Sanaz.m
    پاسخ

    سلام
    من یه سال رشته اقتصاد کشاورزی خوندم میخواستم واسه ارشد حقوق بخونم
    میخواستم بدونم بنظرتون ایده درستیه؟واین که اگر تابستونامو واسه خوندن کتاب های کارشناسی حقوق بگذرونم جواب میده؟
    یا اصلا انصراف بدمو واسه کارشناسی حقوق بخونم؟
    در ضمن من رشتم تجربی بوده
    ممنون میشم جواب بدین
    لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می خواهید حقوقدان شوید باید لیسانس حقوق بگیرید.

  44. زیبا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد . ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم و قصد شرکت در آزمون دکتری حقوق نفت و گاز را دارم . به نظرتون از حقوق مدنی ، حقوق تعهدات را مطالعه کنم کفایت می کنه یا باید کل مباحث حقوق مدنی (اموال ، اشخاص ، ارث و … ) را مطالعه کنم ؟ برای این کار ،جزوه های حقوق مدنی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که به صورت دایره المعارف هستند ، منبع خوبی محسوب می شود یا منبع بهتری شما سراغ دارید ؟ خیلی ممنون از راهنمایی هاتون .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید سوالات سالهای قبل را نگاه کنید که از چه قسمتهایی بیشتر سوال می دهند. نمی توان به بخش خاصی اکتفا کرد. جزوات را هم که فرمودید نمی دونم و دایره المعارف را که اصلا نمی فهمم.

  45. پژمان بخشنده
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    رشته حقوق تجارت بین الملل (ارشد)،در کدام دانشگاههای دولتی و آزاد تدریس می شود؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انتظار ندارید که من لیست دانشگاه ها و رشته ها را بلد باشم. خب مراجعه کنید به دفترچه سابق که در سایت سنجش قابل دانلو است

  46. علی
    پاسخ

    با عرض سلام

    بنده اقایی ۲۴ ساله هستم لیسانس مترجمی . در دوران دبیرستان انسانی خوانده ام اما چند ماهی هست تصمیم گرفتم برای کنکور تجربی سال ۹۶ شرکت کنم و مقداری از دروس زیست و شیمی هم پیش برده ام ایا به نظر شما این تصمیم عاقلانه است هر چند که میوه اش در دراز مدت به بار می نشیند یا بهتر است همان زبان را ادامه دهم . از نظر مالی هم خیلی عادی هستیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبول شدن در پزشکی که خیلی سخت است و ممکن است غیر واقع بینانه باشد. سایر رشته ها هم توفیر زیادی با رشته خودت ندارد. سعی کنید ادامه تحصیل بدهید ولی در کنار تحصیل دنبال کار هم باشید

  47. شروین
    پاسخ

    سلام و روزتون بخیر استاد . لیسانس مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه دولتی با معدل ۱۶ داشتم و بعد لیسانس حقوق از یکی از دانشگاه های پیام نور با معدل ۱۶.۲۵ گرفتم . الان هم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دوره روزانه حقوق تجارت بین الملل با معدل ۱۷ از پردیس فارابی هستم . از پارسال بیشتر پرسش و پاسخ های علمی و دانشگاهی سایت شما را خوندم و گاهی هم اطلاعیه های جذب هیأت علمی دانشگاه های دولتی را مطالعه می کنم . دو سوال از خدمتتان دارم : ۱. اگه بخوام دکتری حقوق نفت و گاز یا حقوق تجارت بین الملل شرکت کنم ؛ چنانچه در آزمون کتبی قبول بشم ، چقد شانس قبولی در مراحل بعدی را دارم با توجه به این که مقاله ندارم . ۲. با توجه به این که مدرک کارشناسی حقوقم از پیام نور هست ، آیا راهی برای جبران آن وجود داره که شانس جذب هیأت علمی دانشگاه دولتی شدنم را ارتقاء بده . به طور مثال با نوشتن مقالات ، اخد مدرک زبان انگلیسی آیلتس ، کسب معدل بالا در دوره دکتری و … .متاسفانه به دلیل عدم آگاهی دچار این مشکل شدم . اگه قبل از دوره ارشد توفیق آشنایی با حضرتعالی را داشتم و مطالب ساییتتون را مطالعه می کردم مطمئنا کارشناسی حقوقم را هم تلاش می کردم و لااقل شبانه دانشگاه دولتی قبول می شدم ( چون لیسانس زبانم دوره روزانه بود مجددا نمیتونستم دوره روزانه یک رشته دیگه هم قبول بشم و در صورت قبولی باید شهریه ای معادل شهریه شبانه ها پرداخت می کردم ) . فکر می کردم اخذ مدارک ارشد و دکتری از دانشگاه های دولتی خوب کشور ، مشکل مدرک لیسانسم را مرتفع خواهد کرد . خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید . کاش برخی از اساتید دیگه هم مثل شما دانش آموزان و دانشجویان را راهنمایی می کردند تا در انتخاب هایشان درست تصمیم بگیرند و بعدا افسوس نخورند .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با توجه به داشتن لیسانس دیگر مشکلی انشااله بروز نمی کند.

  48. کاوس
    پاسخ

    سلام اقای دکتر بنده ماههای اخر کاراموزی وکالتمه و ارشد جزا هم دارم یه راهنمایی میخواستم تصمیم دارم فقط در پرونده های کیفری فعالیت کنم وحقوقی قبول نکنم و در پرونده های کیفری هم فقط در یک مورد فعالیت کنم نظر حضرتعالی کدوم مورد بهتره تو کیفری ها؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب در وکالت همه چیز به اختیار شما نیست. وقتی انقدر مشتری داشته باشید که بتوانید بین انها انتخاب کنید خب مسئله فرق دارد.

  49. علی
    پاسخ

    سلام. من ساکن کرجم. رشته حقوق رو میخوام انتخاب رشته کنم ولی رتبم به دانشگاه تهران و بهشتی نمیخوره . بر طبق انتخاب رشته مجازی شهرستان قبول میشم (مشهد .تبریز .کرمانشاه .همدان . زنجان)ولی پدرم میگه تو توی غربت نمیتونی درس بخونی و زندگی کنی .۱- بنظر شما چیکار کنم؟ ۲- رتبم در تهران به علم و فرهنگ میخوره و علوم تحقیقات ، آزاد مرکز و در کرج هم ما فقط آزاد کرج رو داریم. حالا بنظر شما در سوال دوم کدوم بهتره؟ ۳- بنظر شما آزاد کرجو برم یا رفت و آمدو به جان بخرم و دانشگاههای تهران رو برم ؟؟ فرض کنید دارید پسر خودتونو راهنمایی میکنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مجازی را که پیشنهاد نمی کنم. اگر شهرستان دولتی قبول شوید بروید. بین ازاد تهران و کرج خب تهران بهتر است ولی مشکل رفت و امد هست.

  50. النا
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید به حضورشما
    به نظرشمارشته برق اینده کاری خوبی داره یانه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم رشته مهم و خوبی است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *