پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. شهرزاد
    پاسخ

    با سلام و تشکر

    لطفآ بگین که، ۱) حقوق ماهانه افرادی که استادیار هستند و در دانشگاه های دولتی (شهرهای بزرگ یا شهرستانهای کوچک) تدریس میکنن چقدره؟
    و ۲) لزومآ چند روز در هفته باید در دانشگاه حضور داشته باشند؟
    پا تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوالها تکراری است مراجعه کنید.

  2. masoud
    پاسخ

    سلام وقت شما بخیر قربون محبتاتون جناب آقای دکتر یه سئوال دارم از خدمت با سعادتتون. دفتر استخدام تو فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد چه ملاکهایی رو بیشتر در نظر میگیره؟ ممنون سالمو سلامت باشین ایشاالله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صلاحیت اخلاقی و علمی که برای علمی مقالات و رزومه خیلی اهمیت دارد.

  3. محمد
    پاسخ

    باسلام به خدمت استاد گرامی
    بنده کارشناسی مهندسی کامپیوتر-نرم افزار و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر -معماری سیتمهای کامپیوتری از دانشگاه ازاد تبریز دارم
    میخواستم ببینم این رشتها که هر دو گرایش از مجموعه کامپیوتر محسوب میشوند در موقع استخدام به صورت هیت علمی مشکل ساز از لحاظ نامتجانس بودن کارشناسی و کارشناسی ارشد میشه یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اساتید رشته خودتان مشورت کنید.

  4. آرینا
    پاسخ

    سلام.آیا برای عضوشدن درهیات علمی دانشگاهها بایدرشته کارشناسی ارشد با رشته دکترایم یکی باشد؟من رشته کارشناسی ارشدم فقه ومبانی حقوق میباشد از ان جایی که به رشته حقوق خصوصی علاقه دارم آیا اگر دکترایم را در رشته حقوق خصوصی بگیرم میتوانم درآینده عضوهیات علمی بشوم؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می تواند نکته منفی باشد. ولی افرادی با همین روش جذب هیات علمی دانشکده های حقوق شده اند و عمدتا در درسهای اصول و فقه مشغول هستند.

  5. آرینا
    پاسخ

    سلام.من مدرک کارشناسی ارشددانشگاه آزادرشته فقه وحقوق دارم بامعدل۱۵ .می خواهم دکترایم راازدانشگاه البرزتهران که پولی است بگیرم البته هنوزثبت نام نکرده ام تا ۲۶ مهر۱۳۹۱ برای ثبت نام مهلت است.آیا با توجه به اینکه ورود به این دانشگاه ازطریق پول است آیا اولا مدرکش اعتبار دارد؟و ثانیا مدرک دکترای دانشگاههای پولی به دردعضوهیات علمی شدن دردانشگاهها می خورد؟یعنی اگردردانشگاههای پولی مدرک دکترا بگیرم میتوانم عضوهیات علمی بشوم؟چون اگرمدرکش به دردنمی خوردوبرای عضوهیات علمی شدن قبولش ندارندنمی خواهم به دانشگاههای پولی بروم چون هزینه اش ۴۵ میلیون تومان است.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صرف پولی بودن مشکلی نباید ایجاد کند.

  6. زينب
    پاسخ

    از مطالب مفید شما ممنونم.سلام.من دانشجوی ترم اول فیزیک حالت جامد دانشگاه پیام نور قزوین هستم.از خیلیها شنیدم که رشته فیزیک بازار کار خوبی نداره.میخواستم بدونم برای استاد شدن توی همون دانشگاهی که درس میخونم تا کجا باید پیش برم و تقریبا چه درآمدی داره؟ اگر میشه خلاصه و واضح توضیح بدید.با تشکر.موفق باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید تلاش زیادی بکنید. هر کس در زندگی خود موفق شده این ناشی از تلاش و کوشش وی بوده است. حالا تا آن زمان حقوق آن چقدر اهمیت دارد. فعلا باید راه را رفت.

  7. معارف
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید خدمت استاد گرامی بنده با سمت مربی عضو هیات علمی پیام نور هستم(پیمانی)برای تبدیل وضعیت به رسمی ازمایشی نیازمند کارهای پژوهشی هستم به نظر شما امسال برای این کار وقت بگذارم یا کنکور دکتری شرکت کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم کار اولویت دارد ولی این که تا چه حدی این امر واقعا منجر به تبدیل وضعیت شما بشود، مطمئن نیستم. اگر اطمینان دارید ابتدا تبدیل وضعیت و سپس دکتری.

  8. مریم
    پاسخ

    با سلام و سپاس
    استاد، من اهل مشهدم. هم اکنون در شرف استخدام در دانشگاهی دولتی در شهری دیگر (شاهرود) هستم و باید تصمیم نهایی خودم را هر چه زودتر به دانشگاه اعلام کنم، اما مردد شده ام که صبر کنم تا در دانشگاهی هرچند غیرانتفاعی در مشهد (مثلا دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا که در فراخوان شهریور۹۱ در آن شرکت کرده و منتظر نتیجه هستم) استخدام شوم و یا فرصت استخدام در آن دانشگاه دولتی را از دست ندهم؟ علت تردیدم هم دلبستگی شدید به شهرم و به خانواده است که دوری از آنها برایم بسیار سخت است. منتظر راهنمایی ارزشمند شما هستم.
    متشکرم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم دانشگاه دولتی در شاهرود مقدم است.

  9. داریوش
    پاسخ

    با عرض سلام بنده مدرک لیسانسمو از دانشگاه پیام نور با معدل ۱۵ در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرفتم و مدرک کارشناسی ارشد هم در همین رشته از یکی از دانشگاه های سراسری و قصد ادامه تحصیل در دوره دکتری رو دارم آیا برای عضو هیئت علمی در دانشگاه های سراسری در اینده با مشکلی بر میخورم یا نه اگه اماکنش راهنمایی کنید واسه تدریس ..؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا چرا همه دنبال هیات علمی هستند مگر چقدر دانشگاه ما داریم. اوج جمعیت فعلا است و بعید است که تقاضا از این بیشتر شود. به هر حال منع قانونی ندارد ولی رقابت بین فارغ التحصیلان خواهد بود.

  10. اشکان
    پاسخ

    سلام استاد سوالی داشتم آیا وکیلی هست که در حیطه مهاجرت کار کنه؟ به رشته حقوق مهاجرت علاقه مندم.در مقطع ارشد گرایش به این عنوان هست؟فقط تا این حد اطلاع دارم در یکی از دانشگاه های کانادا تدریس میشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر این اصطلاح در مورد کشورهای مهاجر پذیر بکار می رود مثل امریکا یا کانادا. کسی را سراغ ندارم که در موضوعات مهاجرت به ایران کار کند. چون معمولا مقررات سختی برای مهاجرت در ایران هست.

  11. حسین
    پاسخ

    با سلام
    نمی دونم چرا نظر منو تایید نکردید.
    به هر حال ممنون از پاسخ های قبلی تون.
    خدا نگهدار

  12. رضاجعفری
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    از محضر جنابعالی سوالی داشتم
    بنده لیسانس حسابداری و فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش مالی هستم لطفا بفرمایید با توجه به اینکه در مقطع دکترا مدیریت دولتی گرایش مالی نداریم تکلیف من چیست ضمنا به حسابداری علاقمندم ولی فوق لیسانسم حسابداری نبود منتظر راهنمایی شماهستم باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر در ایران نیست می توانید برای ادامه تحصیل به خارج بروید و یا در رشته نزدیک به آن در مقطع دکتری داخل مشغول شوید.

  13. رضا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید.
    در صورت استفاده از تحصیل رایگان در مقطع دکتری در صورت انصراف آیا غرامتی از دانشجو اخذ می شود؟
    چقدر است؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بورس نباشید، نشینده ام که خسارتی بگیرند.

  14. سپیده
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرام-اینجانب کارشناسی وارشد خود را دردانشگاه دولتی گذراندم وهم اکنون دردکترا مشغول به تحصیل میباشم دردانشگاه بین الملل کیش ولی چندی پیش یکی از دوستانم به من گفتن وقت خودرا بیهوده صرف نکن چون این مدرک قابل اعتبارنیست ووزارت علوم قبول نمیکند حتی استاددانشگاه هم نمیتوانی بشی نگرانم راهنماییم کنید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم مشکلی باشد. به هر حال همه باید موضوع رقابت را مد نظر قراردهند و سعی کنند علاوه بر مدرک، رزومه قوی داشته باشند. ممکن است فردا رقابت روی رزومه باشد.

  15. me
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    من امسال دکتری دانشگاه آزاد قبول شدم اما توان پرداخت شهریه سنگین را ندارم.آیا امکان بورس شدن در واحدهای دانشگاه آزاد وجود دارد؟ا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد ولی جستجو کنید.

  16. ذاكري
    پاسخ

    با سلام وارادت خدمت آقای دکتر
    اخیراً از یک دانشگاه جهت گذراندن دوره دکتری بصورت پژوهش محور پذیرش گرفته ام. که هزینه اش حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون برآورد شده است. سوال اینجاست آیا میشود با مدرک دکتری پژوهش محور عضو هیئت علمی دانشگاه شد.؟ چون شنیده ام که محدودیتهایی وجود دارد و فقط باید عضو هیئت علمی پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی شد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا هم گفته ام که صرف پژوهش محور بودن مانعی محسوب نمی شود.

  17. مرضیه
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار. من هنوز اول راهم .اما سنم هم کم نیست ۲۷ سالمه. کاردانی شبانه دامپزشکی -کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی روزانه از دانشگاه لرستان هستم و الان مشغول گذراندن ارشد دانشگاه آزاد رشته زیست هستم. قصد دارم دکتری وارد وزارت بهداشت بشوم آیا با این تغییر گرایش ها در آینده برای استخدام دانشگاه شدن با مشکل روبرو می شوم. لطفأ اگر توصیه ای دارید برای اینکه ارشد آزادم رو چطور بگذرونم تا موفق تر باشم بفرمایید(تا جبران اینکه ارشد آزاد هستم شود) بی نهایت ممنون.توصیه ها و راهنمایی های شم چراغ هدایت من خواهد بود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم معدل خوب و چاپ مقالات و شرکت در کنفرانس ها و همایش ها می تواند کمک زیادی کند.

  18. آیهان رحمتی
    پاسخ

    با عرض سلام به استاد
    در انتخاب اولویت در مرکز جذب هیات علمی معیار بومی بودن وسهمیه ایثارگری تا چه حد تاثیر دارد؟مثلابین دانشگاه غیر انتفاعی که در شهر مون هست و دانشگاه دولتی که در شهری دیگر هست با میلی که به دانشگاه دولتی دارم کدام را اول بزنم.این راسته که فقط اولویت اول رو نگا میکنن و اولویت هایه دیگه رو نگا نمیکنن پس اگه از اولیش قبول نشم به بعدیا دعوت نمیشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرط بومی بودن معمولا مطرح نیست مگر این که دانشگاه تقاضا کند که شما در آن شهر ساکن شوید. بنظرم دانشگاهی را بیشتر بزنید که دوست دارید و احتمال پذیرش شما زیادتر است.

  19. لادن
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    ببخشید من میخواستم بدونم که ایا کسانی که مدرک کارشناسی را از دانشگاه پیام نور میگیرند سپس کارشناسی ارشد و دکتری را نیز از فراگیر پیام نور میگیرند میتوانند هیئت علمی شوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعی است استخدام در دانشگاه های دولتی خیلی سخت است.

  20. ایوب
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من کارشناسی ارشد مدیریت هستم و در حال حاضر شاغل با درآمد کارمندی . حسابرس هستم.لیکن حسابرسی به دلیل ماهیت کار امکان مطالعه را از من گرفته و شبانه روز با ۱۴ ساعت کاری در گیرم. علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع دکترا هستم . به نظر شما عضویت هیئت علمی را پیگیری کنم یا همچنان سر کار باشم؟یا برای ادامه تحصیل به هند یا مالزی بروم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا هیات علمی از کارمندی بهتر است ولی سخت است. ادامه تحصیل در یک کشور توسعه یافته را توصیه می کنم.

  21. شهرزاد
    پاسخ

    با تشکر فراوان
    سوالاتی که در مصاحبه (جهت بورسیه شدن در دانشگاه دولتی) پرسیده میشوند، بطور معمول درباره پایان نامه های دوره ارشد و کارشناسی است یا اینکه درباره دروس و نرم افزارهای تخصصی نیز سوال مطرح میگردد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا از موضوعات مطرح در پایان نامه هم سوال می شود ولی منحصر به آنها نیست.

  22. رضا محمدلو
    پاسخ

    با عرض سلام واحترام وتشکر بابت راهنمایی های ارزنده شما
    من عضو هیئت علمی پیمانی دانشگاه آزاد با مدرک کارشناسی ارشد (مربی ) هستم و در دوره دکتری علوم و تحقیقات پذیرفته شده ام. اگر دانشگاه محل خدمت به من بورس تحصیلی ارائه ندهد می توانم از واحد های یا دانشگاه های دیگر اقدام به دریافت بورسیه نمایم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این امکان وجود دارد.

  23. مونا
    پاسخ

    با سلام
    بنده ماه پیش برای حق التدریسی در دانشگاه پیام نور شهریار درخواست دادم، پس از مصاحبه اعلام کردند که تایید نشده ام.با توجه به این معدل مقطع کارشناسی بنده
    (اقتصاد دانشگاه تهران) ۱۳ و معدل کارشناسی ارشد(اقتصاد دانشگاه تهران) ۱۸ می باشد، آیا پایین بودن معدل مقطع کارشناسی منجر به عدم تایید بنده شده است؟ برای یک استاد حق التدریس شدن در دانشگاه پیام نور چه شرایطی باید داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نمی کنم به هر حال باز پیگیری کنید.

  24. حسین
    پاسخ

    سلام بر استاد صبور و مهربان
    من تمام پستها را خوندم واقعا خسته نباشید و خدا قوت میگم
    بنده ارشد مهندسی برق و ۲ مقاله ISI و چندین علمی پژوهشی و ۲ سال سابقه حق الندریس دارم.
    ۱-با این شرایط به نظر شما بورس خارج بشوم و دکتری خارج بخونم و در آنجا کار کنم
    ۲-در شهرستانها هیئت علمی بشوم اونم دور از محل سکونتم که راستش با آن حقوق راضی نیستم.
    پول نیز برام مهمه با این اوضاع گرانی
    خواهشن به عنوان یه فرد باتجربه جواب بدین
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول باید برای دانشگاه های خارج اقدام بکنی و بورس بگیری و بعد تصمیم بگیری که آیا داخل مشغول بشوی یا خارج. شما بورس خارج را مفروض تلقی کرده اید در صورتی که این امر به این راحتی نیست. فعلا برای بورسیه اقدام کن وقتی بورس درست شد با من مشورت کن که بروی یا هیات علمی شوی.

  25. حسن
    پاسخ

    استاد عزیز وقتتون بخیر ۳ روش از جمله بورس وزارت علوم. آزمون جامع دکتری و استعدادهای درخشان برای پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای سراسر کشور وجود داره حال سئوال بنده از محضر جنابعالی اینه که منظور از بورس وزارت علوم و همینطور شرایط اون به چه صورته؟ ممنون از اینکه جوابگو هستین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بورس وزارت علوم یعنی تقبل هزینه های تحصیل دانشجو توسط وزارت علوم و منبع درآمد برای دانشگاه محل تحصیل. از طریق آگهی عمومی پذیرش می شوند.

  26. حمید
    پاسخ

    سلام
    بنده کارشناسی ارشد خود را امسال کسب نموده و خواهان گذراندن دوره سربازی به صورت طرح استادی هستم. سوالی در مورد طول مدت این دوره داشتم، چند سال طول می کشد و آیا به نظر شما با توجه به برنامه ام که ادامه تحصیل در بلاد خارجه می باشد، سربازی معمولی بروم بهتر است یا طرح استادی؟
    با تشکر از لطف فراوان شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا این چهار سال است. اگر دنبال تحصیل هستی دنبال تحصیل باش و بعد از فارغ التحصیلی سربازی برو. امکان رفتن دانشجویان مشمول به خارج وجود دارد باید سپرده بسپارید.

  27. حسن
    پاسخ

    با سلامو وقت بخیر استاد گرامی خسته نباشید ممنون از محبتهای بی شمارتون. چند تا سئوال دارم ۱ دانشگاه برای جذب اعضای هیات علمی فقط از طریق فراخوان اقدام میکنه یا راههای دیگه ائیم وجود داره؟ ۲ دانشگاه آزاد یا خود وزارت علوم مجری سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگین؟ به عبارت ساده تر از نظر اجراء قوانین از کجا دستور میگیرن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- ظاهرا فقط از فراخوان انجام می شود. ۲- بله ظاهرا

  28. سميه
    پاسخ

    با عرض سلام : خواستم بدونم برای هیئت علمی شدن در دانشگاههای دولتی مدرک دکتری دانشگاه ازاد رو بیشتر قبول دارن یا مدرک دانشگاه بین الملل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه منظور از دانشگاه بین الملل نشدم. اگر منظور شعب بین المللی دانشگاه های مادر مثل شریف است، بنظرم مدرک شریف بیشتر مورد قبول است.

  29. elham
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ۲ سوال از خدمتتون دارم:

    ۱) در دوره دکتری امتحان آزمون جامع توسط اساتیدی که دروس را با آنها پاس کردیم گرفته میشود یا توسط گروهی از اساتید دیگر؟
    ۲) اینکه معمولآ چقدر زمان بعد از شروع تحصیل طول میکشد تا نتایج آزمون جامع اعلام گردد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- آزمون جامع ممکن است توسط اساتیدی که تدریس کرده اند یا سایر اساتید انجام شود وابسته به نظر گروه است. آزمون جامع پس از تصحیح اوراق اعلام می شود.

  30. حسن
    پاسخ

    جناب استاد خسته نباشید واقعا از اینکه بها میدین به جامعه دانشجویی و با متانت و شکیبایی خاص جوابگوی سئوالات بی شمار هستین واقع جای تقدیر داره. یه سئوال از خدمتتون دارم مدیر گروه مثلا حسابداری یک دانشکده چند سال باید سابقه تدریس داشته باشه؟ و باید در چه جایگاهی به لحاظ علمی باشه؟ استادیار.دانشیار.استادتمام؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      برای مدیر گروه شدن سابقه خاصی لازم نیست. وابسته به نظر اعضای گروه و نظر دانشگده و دانشگاه است. حداقل باید استادیار باشد مگر کسی نباشد.

  31. پیرایش
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ممنون از اینکه وقت میذارید به سئوالات جواب میدین خدا پشت و پناهتون باشه. جناب استاد نحوه امتیاز دادن به یه پایان نامه دفاع شده توسط هیات داوری در دکترا و ارشد توضیح میدین؟ ممنون از دقت نظر و مسئولیت پذیریتون نسبت به قشر دانشجو

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اعضای هیات داوری دارای رأی مساوی در دادن نمره پایان نامه هستند و معمولا این با اجماع انجام می شود. در برخی از دانشگاه ها به خصوص در مقاطع دکتری امتیازات هر عضو هیات داوری به صورت محرمانه اخذ و جمع شده و معدل گیری می شود.

  32. masoud
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید ممونم بخاطر محبتهای بی شمارتون. امیدوارم جنابعالی و خانواده محترمتون سالمو سلامت باشید انشاالله. ۲ تا سئوال از محضرتون دارم. ۱در مقطع دکترای تخصصی رشته های مدیریت برای دفاع از پایان نامه آیا گروه خاصی از استادان در مورد دفاعیه دانشجو نظر میدن کلا میخوام بدونم ترکیب اعضا به چه نحویه؟ ۲ رتبه بندی یا همون نمرات پایان نامه به چه صورته؟ دعای خیر ما همیشه پشت سر شما استاده عزیز بوده و هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در ارشد هیئت داوری از استاد راهنما، مشاور و داور و یک نفر نماینده آموزش (اختیاری) هستند. در دکتری ۷ نفر هستند که استاد راهنما، دو مشاور، چهار داور که دو داور باید از خارج از موسسه باشد و در بین داوران حداقل یک نفر با رتبه استادی یا دانشیاری وجود داشته باشد.

  33. حسن
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید لطف میکنید از اینکه با حوصله و صبوری سئوالاتو با دقت خاصی جواب میدید. یه استاد عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد یا سراسری باید چند سال سابقه تدریس داشته باشه تا بتونه تقاضا بده واسه نیمه وقت شدن؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از همان ابتدا با موافقت محل کار می تواند نیمه وقت شود، ولی اگر شما پیمانی باشید ممکن است عذرتان را بخواهند و کس دیگری را جایگزین کنند. خیلی از دانشگاه های معتبر دولتی با نیمه وقت موافقت نمی کنند مگر در موارد استثنایی که به خدمات آموزشی فرد نیازمند باشند و نتوانند فرد دیگری را جایگزین کنند.

  34. مهدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    استاد ارجمند بنده امسال در مقطع دکتری پژوهشی پژوهشگاه نفت قبول شده ام کنون دو سوال برابم مطرح است
    ۱.پژوهشگاه اظهار می دارد که اصل مدارک لیسانس و فوق لیسانس بنده باید در ضبط پژوهشگاه بماند آیا به لحاظ قانونی پژوهشگاه حق چنین اقدامی دارد؟
    ۲. اگر به هر دلیلی زمانی امکان ادامه تحصیل از بین برود آیا بنده به لحاظ قانونی موظف به پرداخت غرامت هستم؟ اگر بله مقدار آن چه میزان است؟
    لازم به ذکر است پژوهشگاه به ما تعهد شغلی نمیدهد ولی بنا است که مبلغ ناچیزی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشچویان بپردازد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مگر اصل مدارک دست شما است. اگر تحصیل رایگان در دانشگاه دولتی داشته باشید، مدرک شما در دستتان نیست که آنها بتوانند مطالبه کنند. مگر این که شما ابتدا آن را با پرداخت پول آزاد کنید. ۲- وابسته به این است که چه تعهدتی از شما می گیرند. اگر تعهد دادید در صورت نقض، موظف به جبران خسارت خواهید بود.

  35. حسن
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم و عزیز خسته نباشید ممنون از توجهاتتون سئوالم اینه که تو فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد. مثلا شخصی که از تهران اقدام کرده پس از قبولی در مصاحبه وتائید صلاحیتهای علمی وعمومی محل تدریس توسط خود دانشگاه به متقاضی ابلاغ میشه یا نه خود متقاضی مختار به انتخاب دانشگاه دلخواه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا فراخوان برای محل خاصی انجام می شود و بنابراین محل کار از قبل معلوم است.

  36. پیرایش
    پاسخ

    با سلام وقت بخیر استاد عزیز آیا اعضای هیات علمی با مدرک دکترا همچنان میتونن مقاله آی اس آی به چاپ برسونن یا دیگه احتیاجی نیس؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تازه اول کاره.

  37. پیرایش
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقت بخیر استاد یار پایه ۱ که بصورت پیمانی عضو هیات علمی آموزشی نیمه وقت شده آیا از نظر حقوق نصف هیات علمی تمام وقت دریافتی داره یا عین همون دریافتی هیات علمی تمام وقت؟ ممنون دست شما درد نکنه که صبورانه جواب میدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا نصف حقوق تمام وقت دریافتی خواهد داشت.

  38. elham
    پاسخ

    با عرض سلام و درود بر شما

    آقای دکتر یه سوال از محضرتون داشتم

    برای بورسیه شدن در دانشگاه های دولتی درجه ۲ (مثلآ دانشگاه دوم یک شهر) چه رزومه ای باید داشته باشیم تا مورد قبول واقع گردد؟

    از لحاظ مقاله، مدرک زبان، آزمون جامع، معدل،…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بحث بورسیه منوط به داشتن جای خالی در دانشگاه مورد نظر و بودجه است. سپس رقابت بین متقاضیان است. ولی قاعده خاصی ندارد که شما حتما رزومه خاصی باید داشته باشد. مقالات خیلی کمک می کند ولی بقیه عوامل خیلی موثر نیست.

  39. الهام
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم.

    بنده فارغ التحصیل کارشناسی رشته مهندسی فضای سبز دانشگاه تبریز هستم.باتوجه به اینکه این رشته در کشور ما در مقاطع ارشد و دکتری پذیرش ندارد،برای ادامه تحصیل برسر دوراهی قرار گرفته ام .این موضوع که برای هیئت علمی شدن در دانشگاه سراسری و حتی دانشگاه ازاد باید رشته های مقاطع کارشناسی و ارشد یکسان باشد مرا از ادامه تحصیل درمقطع ارشد در رشته های دیگر (معماری ) دلسرد میکند و به کنکور و شروع از صفر در رشته های دکترا مانند دندانپزشکی فکر میکنم.باتوجه به توضیحات مذکور به نظر جنابعالی در این شرایط بهتر است دوباره کنکور دهم و یا ارشد در رشته معماری را پیشنهاد میکنید؟ و اینکه اصلا چنین شرایطی برای هیئت علمی شدن لازم است ؟ لطفا مرا راهنمایی بفرمائید.
    باتشکر از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دلیلی ندارد که زندگی خود را به هیات علمی شدن گره بزنید. اگر به ادامه تحصیل علاقه مند هستید رشته مورد علاقه خود را دنبال کنید و وارد بازار کار شوید. ولی این که بخوام بگویم که دوباره از صفر شروع کنی، نه.

  40. حسین
    پاسخ

    با سلام ضمن تشکر از پاسخ های شما.
    ایا با مدرک دکتری پژوهش محور می توان در مقطع دکتری تدریس کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی ندارد.

  41. saeid
    پاسخ

    استاد من امسال دکتری شبانه مدیریت دانشگاه تهران قبول شده ام می خواهم ببینم من می تونم جایی بورس شوم به صورتی که هزینه های شبانه را متقبل شود (آزاد یا پیام نور)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیگری کنید و فراخوانهای دانشگاه ها را دنبال کنید.

  42. حسن
    پاسخ

    سلام جناب استاد خسته نباشید ۲ تا سئوال از حضورتون دارم. ۱در مورد مقاله آی اس آی که باید در مجلات معروف علمی به چاپ برسه آیا کمک هزینه ایی از طرف دانشگاه پرداخت میشه یا باید کل هزینه رو دانشجو پرداخت کنه؟ ۲ یه دانشجو در دوره ارشد و دکترا معمولا از نظر جنابعالی که استاد مبرزی هستین باید چند تا مقاله آی اس آی به چاپ برسونه که به قول معروف بگن رزومه فلان دانشجو قوی بوده؟ مرسی از حوصلتون و دقت نظر در جواب دادن به جامعه دانشجویی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- دانشگاه معمولا به اعضای هیات علمی خود در قبال چاپ مقالات آی اس آی کمک می کنند ولی در مورد دانشجویان اطلاعی ندارم. ۲- به رشته وی بستگی دارد. برخی از رشته ها مثل شیمی امکان چاپ مقاله ای اس ای در آن ساده و در برخی از رشته ها مثل حقوق چاپ چنین مقالاتی خیلی مشکل است.

  43. امیر
    پاسخ

    سلام استاد

    اخیرآ در جذب بورسیه دانشگاه های آزاد علاوه بر شرط دانشجوی دکتری، داشتن مقاله ISI نیز گنجانده شده است.
    آیا کسی که مقاله ISI ندارد و فقط مقالات کنفرانس داخلی و خارجی دارد، میتواند برای بورسیه شدن اقدام کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا اگر شرط ISI باشد، مقالات کنفرانس های بین المللی نمی تواند کافی باشد.

  44. masoud
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشین ممنون از اینکه وقت میذارید جواب سئوالاتو میدید. یه سئوال دارم از محضرتون و اون اینکه شخصی با مدرک دکترای تخصصی مدیریت بیمه دولتی واسه جذب شدن در هیات علمی به صورت پیمانی میتونه درخواست نیمه وقت بده یا نه؟ یا اصلا این بحث تمام وقت یا نیمه وقت دست خود دانشگاه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا دانشگاه های دولتی از پذیرش افراد نیمه وقت از ابتدا موافقت نمی کنند ولی اگر شما تمام وقت باشید می توانید خود را نیمه وقت کنید.

  45. محمد
    پاسخ

    سلام
    باتشکر فراوان
    استاد سوالی داشتم از خدمتتون.میخواستم ببینم رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی و ارشد اموزش زبان انگلیسی غیر مرتبط محسوب میشن یا مرتبط؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اساتید خود مشورت کنید.

  46. مریم حسنی
    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما
    من دانشجوی سال دوم دکترا دانشگاه تربیت مدرس هستم. لیسانس و ارشد هم امیرکبیر بوده ام.
    به دلیل مشکل بودن جذب هیئت علمی دانشگاه سراسری، خواستم سوال کنم بین دانشگاه ازاد و پیام نور کدام را پیشنهاد میفرمایید؟
    در صورت امکان در مورد تفاوت حقوقی دانشگاه ازاد و سراسری و پیام نور توضیح بفرمایید.
    با تشکر مجدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم دانشگاه آزاد بهتر است زیرا شما از طریق تدریس به دانشجویان تمام وقت طعم تدریس را خواهید چشید. ولی پیام نور ممکن است برای انتقال به دانشگاه دولتی مناسب تر باشد.

  47. آیهان رحمتی
    پاسخ

    با سلام و عرض ارادت خدمت استاد از اینکه لطف میکنید وسوالات مارو پاسخ میدید بینهایت ممنون.
    آیا دانشگاههای غیر انتفاعی هم هیات علمی قطعی دارند یا همه اشون تا آخر پیمانی میمونن؟از لحاظ حقوق ومزایا با دانشگاه های دولتی چه فرقی دارند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی دانشگاه غیر انتفاعی تابع مقررات خاص خود هستند که باید حداقلهای قانون کار را رعایت کند. حقوق مزایا خیلی تفاوت جدی با دولتی ندارد.

  48. کرمی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من در مقطع کارشناسی ارشد، در پژوهشگاه هوافضا سراسری و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در رشته هوافضا قبول شدم،
    لیسانس خود را در دانشگاه علوم تحقیقات گذرانده ام و از هیئت علمی بسیار قوی این دانشگاه اطمینان کامل را دارم و به گواهی دانشجویان در حال تحصیل ر پژوهشگاه گروه علوم تحقیقات قوی تر است .هم چنین پژوهشگاه یک سال است که از سرپرستی وزارت علوم خارج شده و زیر نظر دفتر ریاست جمهوری فعالیت دارد ولی دانشنامه با امضای وزیر علوم است ….
    همچنین در برگ مدرک تحصیلی از محل تحصیل پژوهشگاه نام برده می شود و نه کلمه دانشگاه
    با توجه به این شرایط می خواستم بدونم از لحاظ کیفیت آموزشی و همچنین از نظر اعتبار مدرک پژوهشگاه برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری خارج از کشور کدام گزینه مناسب تر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نمی کنم مدرک پژوهشگاه مشکل خاصی به وجود آورد.

  49. حسن
    پاسخ

    سلام استاد عزیز خسته نباشین خواستم بپرسم آیا واسه استاد یارایی که عضو هیات علمی هستن و سربازی قبلا رفتن یک پایه ترفیع بهشون میدن یا نه؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک پایه تعلق می گیرد که زمان رسمی آزمایشی اعطا می شود.

  50. مریم
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر خسته نباشید

    من در شرایطی قرار گرفته ام که احتمال بورسیه شدن در سه دانشگاه برایم میسر شده است

    ۱) دانشگاه آزاد تبریز (واحد مجتمع، که در زمینه رشته من کارشناسی ارشد ندارد)
    ۲) دانشگاه آزاد اهر (واحد مجتمع، که در زمینه رشته من کارشناسی ارشد دارد)
    ۳) دانشگاه غیر انتفاعی سراج تبریز (که در زمینه رشته من کارشناسی ارشد دارد)

    بنظر شما اولویتم برای انتخاب چطوری باشد؟

    خیلی خیلی ممنون از وقتیکه میذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم گزینه ۱ بهتر است. مشکلی ندارد به زودی کارشناسی ارشد می آورند نگران نباش. به اضافه این که با سرعت وارد تدریس در دوره ارشد شدن صحیح نیست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *