پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. حسن
    پاسخ

    سلام خسته نباشید جناب استاد این بحث دفاع از پایان نامه آیا شامل زمان خاصی هست یا نه؟ چند وقت به دانشجو فرصت میدن از پایان نامه دفاع کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دفاع از پایان نامه بخشی از دوره تحصیلی است و تا زمانی که دوره تحصیلی تمدید شده باشد، امکان دفاع از پایان نامه وجود دارد. چنانچه دوره تحصیلی تا پایان بهمن ۱۳۹۱ تمدید شده باشد، آخرین روز دفاع از پایان نامه روز آخر بهمن ۱۳۹۱ می باشد.

  2. masoud
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر خسته نباشید دعای ما همیشه پشت سر شما استاد بی ادعا و مردمی بوده و هست. از محضر شریفتون یه سئوال دارم و اون اینه که دانشجوی مقطع دکترا که در حال دفاع از پایان نامه خودش هست آیا میتونه عضو هیات علمی تمام وقت بشه؟ یا باید بصورت نیمه وقت اقدام کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشجویان دکتری نمی توانند عضو هیات علمی شوند مگر این که با ارشد به عنوان مربی استخدام شوند و سپس برای مدت باقیمانده دکتری مأمور به تحصیل شوند.

  3. شهرزاد
    پاسخ

    با تشکر فراوان

    اگر کسی که دانشجوی دکتری است در یک دانشگاه غیرانتفاعی بورس شد،

    ۲سوال از خدمت شما داشتم

    ۱) آیا آن فرد بعد از پایان تحصیلات و با اخذ مدرک دکتری میتواند جذب یک دانشگاه دولتی شود؟

    ۲) اگر یک روزی بدلیل نداشتن دانشجو، موسسه غیرانتفاعی تعطیل گردید، تکلیف اساتید آن موسسه چه میشود؟ (با توجه به اینکه امروزه تمامآ جذب هیئت علمی توسط وزارت علوم انجام میگیرد)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      ۱- بورسیه جایی بشوید و در جایی دیگر استخدام شوید، این منعی ندارد ولی باید ابتدا از بورسیه خود آزاد شوید که خود به سادگی امکانپذیر نیست. ۲- می توانید طبق قانون کار به موسسه مزبور مراجعه کنید و خسارت (پاداش پایان کار) بگیرید.

  4. حسن
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید منظور از اینکه گفته میشه تدرس در دوره دکترا و هیات علمی بودن اشکال نداره ولی فرد باید مامور به تحصیل بشه چیه؟ مرسی از وقتی که واسه جواب دادن میذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مأمور به تحصیل یعنی این که فرد استخدام دانشگاه شود مثلا به صورت مربی رسمی آزمایشی و سپس از آن موسسه یا دانشگاه برای ادامه تحصیل در دوره دکتری مأمور گردد.

  5. masoud
    پاسخ

    سلام آقای دکتر روز بخیر خسته نباشید سال جدید آموزشی رو خدمت با سعادتتون تبریک میگم ۲ تا سئوال از حضورتون دارم ۱ شرایط بورس شدن چجوریه؟ ۲ منظور از یه استاد یار پایه ۵ که نه سابقه ایثارگری داره نه تشویقی گرفته اینه که هر سال با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی از کمیته ترفیعات پایه گرفته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- شرایط بورس شدن در داخل و خارج متفاوت است که باید حسب مورد به اطلاعیه ها و شرایط دانشگاه (وزارت علوم) اعطاء کننده بورس مراجعه کنید. ۲- احتمالا ۴ پایه چون یک پایه برای سربازی را فرد می تواند بگیرد.

  6. masoud
    پاسخ

    سلام جناب دکتر ممنون از محبتاتون در پناه خداوند محفوظ باشید انشاالله. از خدمت شما استاد بزرگوار ۲ سئوال دارم و اون اینکه حداکثر شرط سنی برای هیات علمی شدن چند سال هست؟ دیگه اینکه استاد یار پایه ۱ عضو هیات علمی آموزشی میتونه مقطع دکترا رو هم تدریس کنه؟ خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- ۴۵ سال است. معمولا می گویند سه سال باید سابقه تدریس داشته باشد ولی الضرورات تبیح المحظورات

  7. حسین
    پاسخ

    با سلام
    ایا پژوهشگاههایی که دانشجوی دکتری پژوهش محور پذیرش می کنند در قبال خوابگاه و غذای دانشجویان مسئولیتی دارند؟
    وقتی نوشته اند روزانه آیا نباید حداقل به این دانشجویان غذا بدهند؟
    خواستم بدونم از نظر قانونی مسئولیت دارند یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا اول سال است قدری صبر کنید ایشا اله غذا و خوابگاه هم درست می شود.

  8. رضا وفایی
    پاسخ

    با سلام و تشکر فراوان از لطف شما

    بنده دانشجوی ترم ۱ دوره روزانه دکتری الکترونیک دانشگاه سراسری هستم، و بمدت یکسال سابقه تدریس در دانشگاه های آزاد بصورت حق التدریس دارم

    ۱) آیا با شرایط فعلی، بورسیه شدن در دانشگاه آزاد مرکز استان بهتر است یا بورسیه شدن در دانشگاه غیر انتفاعی که دارای دوره ارشد الکترونیک است؟

    ۲) صبر کردن و انتظار کشیدن برای بورسیه شدن در دانشگاه دولتی بهتر است، یا اینکه از همین الان جذب یکی از دانشگاه های (غیر انتفاعی/آزاد) شدن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به دانشگاه غیر انفتاعی دارد، ولی به طور کلی دانشگاه آزاد بنظرم بهتر است.

  9. راضیه
    پاسخ

    با سلام
    میخواستم بدونم که آیا عضویت در هیات علمی دانشگاه پیام نور دارای اعتبار علمی هم وزن در دانشگاههای دولتی( تمام وقت) هست ؟این اعتبار هم از جهت آموزشی و هم از جهت مالی(پرداخت حقوق) مد نظر می باشدر.آیا دانشگاه پیام نور هم دولتی محسوب می شود و می توان امیدوار بود که در اینده از این را به دانشگاههای دولتی تمام وقت را ه یافت ؟(مدرک:کارشناسی ارشد و در بدو استخدام دانشگاه پیام نور- )

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بله دانشگاه دولتی محسوب می شود و فرقی با سایر اعضای هیات علمی ندارند.

    • روح اله
      پاسخ

      سلام اگر مدرک شما کارشناسی ارشد است برای پیام نور بهتر است بیشتر تامل کنید. من برای هیات علمی شرکت کردم ولی با من قراداد دستیار علمی که چیزی بین کارمندی و هیات علمی است بسته اند و حقوقی حدود ۸۰۰

  10. ليلا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    اینجانب کارشناسی ارشد مجازی دانشگاه تهران به صورت آموزش محورقبول شدم و با توجه به اینکه من عاشق درس و مطالعه هستم ومعدل کارشناسی بنده ۱۹/۷۰ شده است و قصد ادامه تحصیل نیز دارم ، و با توحه با اینکه پایان نامه ندارد می توانم در دانشگاههای معتبر داخلی یا خارجی ادامه تحصیل دهم( دکتری)؟! لطفا راهنمایی بفرمایید. بسیار سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ادامه تحصیل در خارج منوط به اخذ پذیرش است که ممکن است برای مقطع دکتری مستیم مشکل پیدا کنی. در ایران نیز ممکن است در مصاحبه در رقابت با دیگران عقب بمانی. اگر این طور که می گوید چرا در دوره روزانه و با پایان نامه ادامه تحصیل نمی دهی.

  11. masoud
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید قربون محبتاتون حقیقتن و بدون اغراق جای تشکر داره از اینکه انقدر بزرگوارانه و با حوصله جواب سئوالات دانشجویانو میدید. از محضر شما استاد عزیز ۲ سئوال دارم و اون اینکه ۱ هیات علمی آموزشی نیمه وقت در هفته چند ساعت موظفی تدریس داره؟ ۲ شرط سنی واسه هیات علمی شدن چند سال هست؟ ممنون در پناه خداوند محفوظ و مصون باشید انشاالله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- موظفی آنها نصف تمام وقت است (استادیار تمام وقت ۱۲، دانشیار ۱۱ و استاد ۱۰) ولی برخی از دانشگاه های غیر انتفاعی یا آزاد بجای حضور تعداد ساعات زیادتری را مقرر می کنند و عضو هیات علمی را از حضور معاف می کنند.

  12. سيدزاده
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز و گرانبها
    اینجانب دیپلم برق صنعتی دارم و کاردانی پیوسته برق صنعتی از دانشگاه آزاد ابهر را دارم. با توجه به اینکه میخواهم کاردانی به کارشناسی مدیریت با گرایش بازرگانی یا صنعتی بخوانم و تا دکترا پیش بروم آیا بنده میتوانم در درانشگاه تدریس بکنم و شنیدم اگر کسی برای انتخاب استدی بتواند زبان انگلیسیش خوب باشد میتواند قبول بشود از شما استاد عزیز میخواهم مرا راهنمایی فرمایید آیا من میتوانم با این شرایط موفق باشم واگر جنابعالی راه حل و یا پیشنهادی دارید لطفا مرا یاری فرمایید با تشکر از زحمات استاد عزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیشننهاد می کنم اگر توانایی قبولی دارید، از ابتدا در رشته کارشناسی رشته مورد علاقه اتان را دنبال کنید.

  13. وحید ملکی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ؛برای ارائه رزومه به دانشگاهها(مصاحبه دکتری و یا سایر مصاحبه ها)مقالات رو چطور ارائه بدهیم؛چرا که بنده ۶تا از مقالتم همایش ملی ام؛فقط کتابی که در آن چکیده مقاله ام چاپ شده است موجود بوده و مدرک دیگری ندارم؛یعنی به صرف این کتاب که در آن چکیده مقاله ام چاپ شده کفایت می کند؛و این که همایش ملی و همایش بین المللی چند امتیاز دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقالات علمی پزوهش و کتاب (چاپ شده یا زیر چاپ) و خلاصه مقاله یا مقاله کامل همایش ها دارای امتیاز جداگانه است. سایر کارهای پژوهشی در نمره ارزیابی مصاحبه شما می تواند موثر باشد.

  14. آیهان رحمتی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد به نظر شما جذب هیات علمی شدن دریک دانشگاه غیر انتفاعی با نظر به اینکه این موسسات آینده معلومی ندارند چطور میباشد ونیز میشود بعد از جذب درخواست انتقال از این دانشگاه به دانشگاه دولتی را کرد؟آیا هیات علمی شدن در موسسات غیرانتفاعی به معنای طرف مقابل بودن با هیات موسس اون دانشگاهه یا طرف مقابل وزارت علومه؟خیلی ممنون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی دارد که چه مرکز غیر انتفاعی باشد ولی امکان انتقال به دانشگاه دولتی وجود ندارد مگر از ابتدا شما استخدام شوید. استخدام در این مراکز ارتباطی به وزارت علوم ندارد و با آن موسسه که یک شخص حقوقی هست شما ارتباط کاری پیدا می کنید و نه هیات امنا.

  15. مریم
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی.
    میخواستم بدونم اینکه شخصی با یک سال وقفه پس از اتمام دوره کارشناسی اما با رتبه خوب وارد دوره ارشد میشود تاثیر منفی در انتخاب او بعنوان عضو هیات علمی در دانشگاههای مطرح دارد یا خیر ؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مسایل تأثیری ندارند.

  16. آرش
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی و با تشکر از پاسخ های کاملتون .
    سوال من این است که برای تدریس به صورت حق التدریس در مقطع کاردانی هم حتما باید فوق لیسانس داشت؟ آیا با مدرک کارشناسی می توان در مقطع کاردانی یا کارشناسی به تدریس مشغول شد؟ من دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه آزاد تهران مرکز هستم و قرار است در آزمون کارشناسی ارشد ۹۲ شرکت کنم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا تدریس در مراکز آموزش عالی اعم از کاردانی یا کارشناسی منوط به داشتن حداقل کارشناسی ارشد است. البته برخی از جاها یا برخی از رشته ها ممکن است این کاملا رعایت نشود.

  17. روح اله
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. واقعا ممنون که برای پاسخ به جوانها وقت می گذارید. من در فراخوان شهریور ۹۰ برای دانشگاه پیام نور شهرستان برای مربی پیمانی (کارشناسی ارشد) شرکت کردم اخیرا پذیرفته شدم اما به من می گویند با شما قرارداد دستیار علمی بسته می شود. دستیار علمی به این معنی است که ۴۰ ساعت به تشخیص دانشگاه ۲۸ ساعت کار اجرایی و ۱۲ ساعت آموزشی است و بعد از سه سال با شرایطی تبدیل به مربی می شود. و در ضمن حقوقی به اندازه یک کارمند ( حدود ۸۰۰) داده می شود.
    ۱- به نظر شما آیا می توانم با توجه به عنوان فراخوان که مربی پیمانی بوده به این کار اعتراض کنم.
    ۲- بنده چند از ترم گذشته بعنوان هیئت علمی قراردادی دانشگاه آزاد استخدام شدم با دریافتی یک میلیون و چهارصد. و قرارداد نیز بصورت سالیانه می باشد و باز هم بعداز یکی دو سال و با شرایطی تبدیل به پیمانی می شود به نظر شما با توجه به آینده مبهم دانشگاه آزاد در اینجا باقی بمانم یا به پیام نور با شرایط دستیار علمی بروم؟
    بازهم تشکر بابت حوصله شما و اطاله سوال من

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- صرف فراخوان برای شما حقی ایجاد نمی کند که آن را مطالبه کنید. ۲- دانشگاه آزاد از جهت آینده ابهامی ندارد اگر هم ابهامی داشته باشد وضعیتشش از پیام نور که بدتر نیست.

  18. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من ۹ سال کارمند رسمی وزارت نیرو بودم یکسال هم هست دکتری رو گرفتم. به دانشگاه علاقه دارم. شنیدم دانشگاه آزاد چون دولتی نیست منع قانونی برای دو شغله بودن مبتنی بر اینکه محل کار اول دانشگاه دولتی نباشه نداره ضمنا اگر بخوام یکی رو انتخاب کنم شما جای من باشید چه می کنید. آیا دانشگاه آزاد از لحاظ امنیت شغلی مطمئن هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به صورت نیمه وقت ممکنه خارج از ساعات اداری استخدام شوی ولی نمی توانی تمام وقت استخدام شوی. هیات علمی بنظرم ترجیح داره مگر این که به تدریس علاقه ای نداری یا سمت مدیریت بالایی در وزارت نیرو داشته باشی.

  19. الهام
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی ،یک دنیا ممنون از اینکه به این سرعت پاسخ سوالم را دادید.
    من لیسانس ریاضی کاربردی از دانشگاه علوم پایه اراک دارم و۲۹ سالم .الان کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اراک قبول شده ام .می خواهم بدانم که :
    ۱) اگر در سن ۳۱ سالگی کارشناسی ارشد حسابداری داشته باشم و با توجه به اینکه لیسانس و فوق لیسانسم غیر مرتبط هستند امکان تدریس در دانشگاه برای من وجود دارد؟
    ۲) برای تدریس شرط معدل وجود دارد وحداقل معدل باید چند باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- تدریس به عنوان حق التدریس اشکالی ندارد ولی جذب شما به عنوان هیات علمی ممکن است توسط گروه حسابداری ذیربط قبول نشود. ۲- چنین شرطی وجود ندارد. همواره به مساله رقابت و انتخاب شما از میان بقیه باید به دلیلی باشد که طبیعتا معدل، مرتبط بودن یا نبودن مقاطع تحصیلی، رزومه و امثال آن مد نظر قرار خواهد گرفت. همواره این سوال را از خودتان بپرسید که چرا باید از میان این همه کارشناسان ارشد متقاضی هیات علمی که معدل بهتری یا در مقاطع مرتبط درس خوانده اند شما را با معدل پایین و تحصیلات غیر مرتبط انتخاب کنند؟

  20. masoud
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    واقعا جای بسی شکر دارد که همچین استادی وقت هزینه می کند تا جواب بقیه هم وطنی های خود را بدهد همچنین با نهایت سپاس نوشته های شما را می خونم
    مانند بقیه باز من چند سوال داشتم:
    ۱:دکتری پژوهش محور در مقابل اموزش محور برای جذب چه تفاوتی دارند و برای جذب توی دانشگاه کدام یک برتری دارند هم برای تدریس هم پژوهش
    ۲-من رتبه سه ژنیک شدم و ترجیح دادم پژوهش محور را انتخاب کنم ایا انتخابم درست بود با توجه به اینکه هدف اصلی من جذب هیئت علمی است
    ۳-من دبیر زیست شناسی با ۱۵ سال سابقهو ۳۷سال سن دارم و بدون تعهد خدمتی دانشجوی دکتری ژنتیک پژوهش محورم ایا در مسیر جذب مشکل خاصی ممکن است داشته باشم
    ایا به نظر شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- دکتری (PhD) در بسیاری از کشورها پژوهش محور است و جذب این افراد به عنوان هیات علمی مشکلی نداشته است. البته شنیده بودم که نباید دکتری و ارشد هر دو پژوهش محور باشند. ۲- در کارهای فنی و تجربی پژوهش محور بودن یک امتیاز تلقی می شود. ۳- بنظرم مشکل خاصی نخواهید داشت. فقط برای هیات علمی شرط سنی را باید رعایت کنید.

  21. رضا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ارشد هستم ولی سربازی نرفتم (معافیت تحصیلی) میتونم تدریس کنم یا نه !

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در صورتی که معافیت تحصیلی داشته باشید می توانید به صورت حق التدریسی تدریس کنید ولی چون هنوز ارشد را نگرفته اید، مراکز آموزش عالی نمی توانند به شما اجازه تدریس بدهند مگر به عنوان آزمایشگاه و امثال ذلک.

    • بهرام
      پاسخ

      سلام، من خودم هم شرایطی مثل شما دارم دارم و با معافیت تحصیلی تدریس میکنم
      موسسات غیرانتفاعی فقط آزمایشگاه میدن (پارتی داشته باشی تخصصی هم میدن) اما دانشگاه آزاد و سما مشکلی ندارم و دروس تخصصی هم تدریس میکنم

  22. محمود
    پاسخ

    با سلام
    بنده عضو پیمانی (مربی پایه ۳)یکی از موسسات غیر انتفاعی غیر دولتی هستم و حدود ۵ سال از وضعیت استخدام من می گذرد.در عین حال در فراخوان شهریور ۹۰ هم شرکت کردم و در دانشگاه پیام نور یکی از مراکز استان پذیرفته شدم . بر سر دو راهی قرار گرفتم : آیا در موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی بمانم یا دانشگاه پیام نور را برای ادامه ی کار اتنخاب نمایم.ارزش استخدامی و همچنین ثبات شغلی کدام گزینه از نظر شما معتبر تر می باشد. این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که یکی دو سالی است که تعداد پذیرش موسسه مورد نظر سیر نزولی داشته است و این نکته نگرانی مرا از نظر وعیت ثبات شغلی بیشتر نموده است.(مدرک کارشناسی ارشد هنر)با تشکر از همفکری شما ..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این حساب ظاهرا دانشگاه پیام نور ارجحیت دارد ولی فارغ از آن به هر حال در دانشگاهی که دانشجویان تمام وقت هستند بهتر است فرد عضو هیات علمی شود.

  23. الهام
    پاسخ

    با سلام آیا برای تدریس در دانشگاه شرط سنی و سابقه کاری وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای حق التدریس شرط سنی خاصی وجود ندارد ولی برای هیات علمی شدن شرط سنی وجود دارد.

  24. حسین
    پاسخ

    با سلام.بنده مدرک کارشناسی مهندسی گرفتم و میخوام تو رشته اقتصاد ادامه تحصیل بدم،ایا برای عضو هیئت علمی شدن به مشکلی ازین بابت بر نخواهم خورد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      اگر منظورتان هیات علمی اقتصاد است بله ممکن است مشکل ایجاد کند. اما ممکن است شما برای برخی رشته های اقتصاد در مهندسی جایی بتوانید استخدام شوید.

  25. انیس
    پاسخ

    سلام
    سوالی داشتم از خدمتتان.میخواستم بدانم برای تدریس به صورت حق التدریسی حتما باید مدرک ارشد از دانشگاه سراسری باشد یا ازاد و سراسری تفاوتی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد مهم این است که گروه یا دانشکده مربوط به شما پیشنهاد حق التدریس کرده باشد.

  26. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    با تشکر از حسن توجه شما به دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور
    یکی دو سوال خدمتتون داشتم
    من دانشجوی دکتری دانشگاه صنعت نفت هستم. در پژوهشگاهی در تهران مصاحبه و پذیرفته شدم و اکنون کارهای بورس من در حال پیگیری است. آیا اکنون می توانم در فراخوان بعدی وزارت علوم شرکت نمایم. آیا اینکار غیر اخلاقی یا غیر قانونی است یا خیر؟ و آیا پیامد همچین کاری بر روی روند بورس من در پژوهشگاه تاثیر خواهد داشت یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا زمانی که حکم شما زده نشده، منعی ندارد ولی ممکن است اعتبار خود را نزد موسسه ای که به شما پیشنهاد بورسیه داده از دست بدهید و آنهااز این کار منصرف شوند یا بعدا شما را به کار دعوت نکنند.

  27. masoud
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید واقعا از اینکه یه همچین شخصیت متواضعانه ایی دارید و اینطور راحت و صادقانه جواب دانشجویانو میدید ممنونم خداوند شما رو حفظ کنه انشاالله. یه سئوال از محضر شریفتون دارم و اون اینکه یک دانشجو با مدرک تخصصی مدیریت بیمه که از رساله دکترای خود دفاع کرده ومدرک اخذ نموده جهت استخدام در هیات علمی دانشگاه وضعیت وی به چه صورت میباشد ۱ پیمانی ۲ رسمی آزمایشی؟ در ضمن خدمت نظام وظیفه هم انجام داده مرسی از حوصله ایی که بخرج دادین و ممنون از راهنمائیتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شروع هیات علمی تنها به صورت پیمانی و بعد از حداقل ۲ سال پیمانی امکان تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی آن هم با کسب امتیازات لازم آموزشی، پژوهشی و فرهنگی امکانپذیر است.

  28. مهدی
    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما
    کارشناس ارشد رشته علوم اجتماعی هستم و چهار ترم است که در دانشگاه های پیام نور تدریس میکنم.آیا امکان دارد که دانشگاهی بدون اعلام نیاز در سایت وزارت هیات علمی جذب کند؟من شاهدچنین مسالی بوده ام .آیا امیدی به هیات علمی شدن داشته باشم یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اعلام شده که خارج از فراخوان جذب هیات علمی امکانپذیر نیست ولی به قول شما لابد «ما عام الا و قد خص».

  29. مرضیه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر و بی نهایت ممنون از مطالب مفیدی که در سایت قرار دادین. من جواب چند تا از سوالاتی که داشتم رو گرفتم.
    اما یه سوال دارم. من مدرک دکترا دارم. در فراخوان شهریور۹۰ شرکت کردم و پس از طی مراحل مصاحبه علمی و عمومی این روزها پس از یک سال به من خبر دادن که با استخدامم در این دانشگاه دولتی موافقت شده و از اول مهر تدریسم رو در اونجا آغاز خواهم کرد. شما اطلاع دارین صدور حکم چقدر زمان می بره و آیا تا زمانی که حکمم نیومده حقوقی نخواهم داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حکم استخدام پیمانی شما به زودی صادر خواهد شد و تاریخ شروع آن از اول مهر خواهد بود.

  30. فاطمه
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد محترم
    می خواستم بپرسم با مدرک دکترای پژوهش محور می توان عضو هیات علمی دانشگاه ها شد.
    تفاوت آن با دکترای آموزشی پژوهشی چیست؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا در این مورد توضیح داده شده مراجعه کنید.

  31. پرستو
    پاسخ

    با سلام، من لیسانس و فوق دانشگاه آزاد درس خوندم و الان دانشجوی دکترای کامپیوتر دانشگاه سراسری هستم. می خواستم بدونم امکان اینکه دانشگاه سراسری بتونم هیئت علمی بشم وجود داره یا خیر؟ ممنون از شما!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ایشاالله که مشکلی نداشته باشید ولی به هر حال هر جا رقابت باشد، این مسایل می تواند در شرایط مساوی اثر بگذارد. با تقویت رزومه این ضعف قابل جبران است.

  32. مژگان
    پاسخ

    سلام
    من استخدام رسمی آموزش و پرورش هستم و هنوز چند سالی تعهد دارم به تازگی ارشد گرفتم و مشغول آماده کردن مقدمات برای پذیرش ممتازین در مقطع دکتری هستم که به تازگی متوجه جذب هیئت علمی وزارت علوم شدم و در اطلاعیه اشان دیدم که مستخدمین دولت تنها نمی تونن به استخدام دانشگاههای دولتی در بیان. با این اوصاف با توجه به علاقه ای که به تدریس در دانشگاهها دارم آیا می تونم :
    ۱. هیئت علمی موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی در بیام که ارشد می خواد
    یا ۲. از بورس دکتری همون موسسه استفاده کنم؟
    یا
    ۳. بهتره به تنها تقاضای تدریس ساعتی در دانشگاهها راضی باشم
    لطفا راهنماییم کنید
    چون خودم دیدم که یکی از همکارام در آموزش و پرورش در حالی که هنوز استخدام آموزش و پرورش هست جز هیئت علمی یکی از همین موسسات غیرانتفاعی شده. اگر امکان داره پاسخ را به ایمیلم هم ارسال کنید.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱ تمام وقت خیر ولی نیمه وقت امکان دارد ۲- خیر مگر استعفا بدهید. ۳- حق التدریس اشکالی ندارد. مگر ابتدا شما به وزارت علوم یا دانشگاه مربوط انتقال و سپس از طریق تبدیل وضعیت کارشناسان به هیات علمی اقدام کنید.

  33. مریم
    پاسخ

    بادرود خدمت شما استاد فرهیخته ، خواستم بپرسم حقوق یک مربی عضو هسئت علمی با پایه ۱۳ در دانشگاهی مثل کرج چقدر است؟ در ضمن ساعت حق الترریس چقدر می تواند باشد؟ سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حدود یک و نیم میلیون باید دریافت کند و حق التدریس هم حدودا ده یازده هزار تومان به ازای هر ساعت حدس می زنم باشد.

  34. علی
    پاسخ

    به دنبال نامه قبلی باید عرض کنم که ضمن اینکه بندهعضو هیئت علمی تمام وقت رسمی – قطعی با ۱۵ سال سابقه خدمت، مربی پایه ۱۴ می باشم که تا یک ماه دیگر ترفیع پایه ۱۵ را هم کسب خواهم کرد در حالیکه دو مقاله آی اس آی و یک مقال در مجله علمی – پژوهشی دارم + ارائه مقالات در کنگره ها وسمینارها ، اما جرم من برای عدم ارتقائ به استادیاری این است که فارغ التحصیل غیر حضوری تاجیکستان می باشم دانشگاهی که مورد تایید وزارت علوم نیز می باشد.تشکر

  35. علی
    پاسخ

    سلام خدمت آقای دکتر شیروی بنده با ۱۵ سال خدمت به عنوان هیئت علمی تمام وقت رسمی – قطعی دانشگاه آزاد اسلامی ،فرغالتصیل دکترا در سال ۹۱ استاد یار نشده ام چون کارگزینی دانشگاه می گوید مدرک شما غیر حضوری است، آیا این ظلم مضاعف نیست؟ به کجا باید پناه برد؟ خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جرمی مرتکب نشده ای ولی اگر مقررات دانشگاه آزاد این است که مدارک غیر حضوری را قبول نمی کند، چاره ای جز صبر تا تغییر این مقررات نداری مگر بتوانی ثابت کنی که حق قانونی یا مکتسب شما ضایع شده است که بعید است بتوانید چنین امری را ثابت کنید.

  36. جواد
    پاسخ

    سلام

    ۱) با مدرک ارشد برای مصاحبه دعوت شدم که نتیجه هر دو (تخصصی و عقیدتی) مثبت بود. از مرداد سال قبل دانشگاه مکاتبه با وزارت رو شروع کرد اما هنوز مجوز استخدام ندادند. تو این مدت دو سه موقعیت کاری خوب و همینطور دکتری رو بخاطرش از دست دادم. به نظرتون علت این تاخیر زیاد چیه؟ آیا ممکنه قضیه منتفی بشه؟
    ۲) در فراخوان جدید در برخی دانشگاه ها قید شده پیمانی ارشد (طرح سربازی)؛ من سربازی ندارم؛ نمیتونم اینجاها مجددا درخواست بدم؟

    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرآیند جذب خیلی این روزها با کندی صورت می گیرد. اگر سربازی رفته اید ممکن است شما را به عنوان مربی پیمانی قبول کنند با آنها تماس بگیرید.

  37. رضا
    پاسخ

    درود فراوان استاد گرامی
    من فوق لیسانس آی تی از مجازی شیراز دارم که آموزش محور هستم و معدلم ۱۸.۷۵ است. آیا برای جذب هیئت علمی در شهرستان های کوچک مشکلی پیش می آید؟ مقاله ملی هم دارم
    سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امتحان کنید امیداورم اشکالی پیش نیاید.

  38. محمد علی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده کارشناس برق الکترونیک ساکن و شاغل در اهواز هستم . امسال ارشد برق مخابرات واحد علوم تحقیقات تهران و پردیس بین المللی الکترونیک چمران اهواز قبول شده ام. راستش در مورد اعتبار مدرک واحد های بین الملل برای پذیرش خارج از کشور در مقطع دکترا میخواستم بدونم و برای پذیرش دکترای داخل کشور
    به نظرتون کدوم رشته بهتره؟
    در ضمن با توجه به اشتغال من در اهواز تحصیل در علوم تحقیقات تهران به صورت پروازی ! ممکنه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همان پردیس بین المللی چمران ارجحیت دارد. مدارک یک دانشگاه اصولا فرقی ندارد مگر مجازی باشد که در این صورت در مدرک قید می شود و غیر حضوری محسوب می گردد.

  39. ناهید
    پاسخ

    با سلام و احترام سوالی داشتم و راهنمایی میخواستم که اگر کمکم کنید ممنون می شوم من دانشجوی سال چهارم دکتری هستم بهمن۸۹ برای بورس یکی از دانشگاهها شرکت کردم و به دلیل رزومه قوی و پس از طی یک فرایند یکسال و نیمه توانستم در مصاحبه علمی و عقیدتی موفق شوم و هم اکنون دانشگاه مرا برای بورس به وزارت علوم معرفی کرده است منتهی تنها مشکل من این است که در سن ۳۷ سالگی دکتری قبول شده ام ولی با این حال دانشگاه با بورس من موافقت کرده است آیا با توجه به این موضوع آیا ممکن است وزارت علوم مخالفت کند؟ در این صورت چه راهنمایی میتوانید بکنید تا بتوانم نظر مساعد وزارت علوم را هم کسب کنم چون در این یک سال و نیم برای گذراندن مراحل مصاحبه ها خیلی زحمت کشیده ام و حیفم می آید این موقعیت را از دست بدهم احتمالا تبصره ای ماده ای چیزی باید باشد منتظر نظرتان هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم وزارتخانه مخالفتی بکند به هر حال اگر بورسیه هم نشدی خیلی ناراحت نشوید. اگر شما را به عنوان عضو هیات علمی پذیرفته اند کفایت می کند.

  40. سمانه
    پاسخ

    وقت بخیر استاد.
    من ترم ۳ کارشناسی ارشد در رشته منابع طبیعی گرایش جنگلداری از دانشگاه آزاد چالوس هستم . میخواستم ۲تا سوال بپرسم.
    ۱. آیا میتوانم به عنوان استادیار دانشگاه شرکت کنم؟
    ۲. شرایط لازم برای اقدام این کار چیست و چه مدارکی نیاز است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      استادیار دانشگاه منوط به داشتن مدرک دکتری است. اگر خوش شناس باشی بتوانی پس از اخذ ارشد جایی به عنوان مربی استخدام شوی که خیلی این روزها بعید و سخت است.

  41. مائده
    پاسخ

    با سلام بنده کارشناسی حقوق از دانشگاه چمران هستم وامسال در رشته حقوق خصوصی دانشگاه قم مجازی ودانشگاه آزاد مرکز خلیج فارس قبول شده ام. ۱: کدامیک معتبر تر است؟
    ۲: اگر ارشد دانشگاه ازاد بخوانم برای هیئت علمیه شدن و خواندن دکترا مشکلی پیش نمی اید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه مجازی مثل دانشگاه پیام نور است و بنظرم دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی که شما در کلاس شرکت می کنید ارجحیت دارد.

  42. محمد
    پاسخ

    سلام استاد؛
    از پاسخ صادقانه و عالمانه جناب عالی به سوالات تشکر می کنم. سوال بنده این است که برای هیئت علمی شدن در دانشگاههای دولتی باید هر سه مقطع تحصیلی در یک رشته باشند و یا محدودیتی در این زمینه وجود ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، محدودیتی وجود ندارد و ممکن است در زمان پذیرش برخی گروه ها سخت گیری کنند.

  43. ناصر
    پاسخ

    سلام . استاد بزرگ وار . با کسب اجازه سوالی داشتم !
    بنده امسال در رشته فیزیک از ازاد تبریز قبول شدم در مقطع ارشد .
    و از طرفی از پاییز امسال سرباز معلم هستم . حال ایا می توانم تحصیل حین خدمت کنم وگرنه چاره چیست . خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا برای ثبت نام دانشگاه شما باید وضعیت نظام وظیفه را روشن نمایید. اگر سرباز هستید نمی توانید ثبت نام کنید مگر ابتدا ترخیص شوید. به هر حال اگر غیبت نداتشه باشید می توانید از مرخصی تحصیلی استفاده کنید.

  44. مریم
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرانقدر
    از مطالب خوب و راهنمایی های کامل تون ممنونم
    من امسال در رشته مهندسی کشاورزی-باغبانی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل می شم. برای گرایش ما پذیرش از طریق استعدادهای درخشان در دانشگاه تهران وجود نداره. به نظر شما برای دکتری دانشگاه تهران(ازمون شرکت کنم) یا سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران(از طریق قانون استعدادهای درخشان و دکتری پژوهش محور) را انتخاب کنم؟ ایا مدرک این سازمان برای استخدام در آینده معتبر خواهد بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو روش را امتحان کنید هر کدام زودتر نتیجه داد آن را دنبال نمایید. فرق عمده ای وجود ندارد

  45. شیرین
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشی خدمت شما که با حوصله ای بسیار جواب هایی مفید ارائه می دهید
    دانشجوی ترم ۷ دانشگاه آزاد در رشتهکارشناسی معماری هستم .در مجموع معدل کل رتبه دوم هستم.آیا می توانم با استفاده از امتیاز معدل در دانشگاه دولتی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهم.لطفا در این زمینه راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم. همان دانشگاه آزاد را امتحان کنید یا در آزمون دانشگاه های دولتی شرکت نمایید.

  46. مهران 6131
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    استاد از اینکه اینقدر دقیق و مشفقانه ابهامات را برطرف می کنید بسیار ممنونم.استاد واقعا خدا خیرتان دهد.بخدا چندین ماهه که تو شک افتادم که چه کار کنم.تا اینکه وبلاگ شما رو دیدم گفتم با توجه به اینکه دنیا دیده اید و تجربه دارید و مهمتر از همه بسیار دلسوز هستید بهترین فرد هستید برای راهنمایی من
    من با رتبه اول تو رشته مهندسی فضای سبز از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم.اما متاسفانه تو ایران رشته ما فوق و دکترا نداره برا همین برای کنکور ارشد مهندسی شهرسازی امتحان دادم و باتوجه به اینکه آزمون ۲ مرحله ای بود مرحله اول قبول شدم ولی در مرحله آزمون عملی رد شدم.در کنکور ارشد آزاد همین رشته رو علوم و تحقیقات قبول شدم اما نرفتم.لازمه بگم برام خیلی مهمه بتونم دکترا بگیرم و یه کار با درآمد خوب و رو به عالی و با شان اجتماعی بالا پیدا کنم.با توجه به توضیحاتی که دادم :
    ۱-بنظرتان چقدر تاثیر داره ارشد را آزاد بخونم یا سراسری؟
    ۲- اینکه رشته کارشناسی با فوقم مشابه نیست بعدا برا دکترا و تدریس برام مشکل ایجاد نمی کنه؟
    ۳- با توجه به اینکه در توان خودم می بینم نظرتون درباره اینکه از صفر کنکور بدم و برم رشته داروسازی یا دندانپزشکی بخونم چیست؟
    ۴- بنظر شما دکترا یه رشته مهندسی از نظر مالی زودبازده تره و شرایط کاری بهتری برا آدم ایجاد میشه یا دکترای داروسازی؟

    خیلی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- به هر حال اگر قصدتان هیات علمی دانشگاه دولتی است سعی کنید که تمام مقاطع دولتی باشید. ۲- اگر وجود ندارد منع مهمی نیست. ۳- توصیه نمی کنم. ۴ بستگی دارد ولی احتمالا دومی.

  47. رسا
    پاسخ

    آقای دکتر سلام و سپاس فراوان بخاطر این همه حسن توجه شما. من دانشجوی ارشد برق(کنترل) دانشگاه آزاد قزوین هستم . می‌خواستم بدونم آیا در فراخوان جذب هیئت علمی شهریور ۹۱ می‌تونم ثبت نام کنم یا خیر ؟ _ با تقدیم احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم دانشگاهی حالا متقاضی ارشد باشد. به هر حال مراجعه کنید

  48. sarina
    پاسخ

    سلام .خسته نباشید.مطالب بالا خیلی مفید بود.من ترم ۳ناپیوسته علوم آزمایشگاهی هستم ،آینده کاری برایم خیلیه مهمه،معدلم ۱۹.۰۶است،حالا نمیدونم برای ارشد بخونم یا کارشناسی به پزشکی شرکت کنم.یا برم از اول داروسازی بخونم.حقوق رشته آزمایشگاه خیلی کمه،لطفا راهنمایی ام کنید آقای دکتر.ممنون ۱۸/۶/۹۱

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر امکان موفقیت در داورسازی را دارید، فکر بدی نیست ولی به سن شما نیز بستگی دارد. اگر نسبت به موفقیت خود اطمینان ندارید همان ارشد را پیگری کنید.

  49. علی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد
    وخسته نباشید از این همه صبوری برای پاسخگویی که جز عشق وعلاقه قلبی شما نسبت به دانشجویان هموطنتون نمیرسونه.

    استاد معنای “بورسیه” که جلوی وضعیت اعضای هیئت علمی برخی دانشگاهها مینویسند چیه؟
    آخرین مدرک تحصیلی شونم نوشته : کارشناسی ارشد.
    آیا این افراد صلاحیت وعلم لازم برای تدریس برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای سراسری و دارا هستند!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ممنون از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این افراد احتمالا کسانی هستند که برای هیات علمی نامزد شده و فعلا بورسیه دانشگاه هستند و بعد از فارغ التحصیلی در مقطع دکتری به عنوان هیات علمی جذب آن دانشگاه خواهند شد. به کسانی که دکتری ندارند معمولا درس ارشد داده نمی شود مگر از باب الضرورات تبیح المحظورات

  50. حمید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده از دانشجویان دکترای دانشگاه علم و صنعت هستم. در فراخوان قبلی جذب شرکت کردم و در یکی از شهرستان ها به مصاحبه دعوت شدم و به بنده اعلام شده که شما پذیرفته شده اید و استعلام های شما ارسال شده و خلاصه حداقل تا شش ماه دیگر باید صبر کنید تا مجوز صدور حکم بورس شما صادر شود.
    حال دو سوال دارم از خدمت شما
    البته اگر اطلاع داشته باشید
    اولا جریان این استعلام ها چیست و چرا روند فعلی جذب و بورس این قدر زمان بر است؟ بنده کسانی را می شناسم که روند بورسشان تا دفاع طول کشید!
    ثانیا در شرایط فعلی که توصیف کردم آیا بنده حق مصاحبه با دانشگاه دیگری را هم دارم؟ اگر دانشگاه دوم هم مرا در مصاحبه پذیرفت چه می شود؟ آیا ممانعتی در کار خواهد بود با توجه به پذیرش قبلی؟
    خیلی ممنون می شوم اگر توضیح بفرمایید.
    شاد و سلامت و پیروز باشید
    بدرود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استعلامها معمولا برای اهداف گزینشی است و زمانبر است. تا زمانی که تعهد نسپرده و اسنادی را امضا نکرده اید می توانید برای جاهای دیگر نیز اقدام کنید. اما اگر از جایی بورس شدید دیگر نمی توانید به جای دیگر بروید و این امر می تواند برای شما مشکلاتی را بوجود آورد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *