پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ms
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید
    میخواستم بدونم که برای عضو هیأت علمی شدن حتما مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر میخواد یا با مدرک کارشناسی هم میشه عضو شد اگر میشه شرایط چه باید باشه با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حتی با مدرک ارشد نیز این روزها امکان هیات علمی شدن وجود ندارد و نیاز به مدرک دکتری دارد.

    • بهرام
      پاسخ

      اگر ارشد شما فنی باشه شاید بتونی جایی هیئت علمی بشی اما رشته های دیگه مثل انسانی و تجربی حداقل باید دانشجوی دکتری باشی

  2. حسن رضائی منفرد
    پاسخ

    باسلام، بنده دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد می باشم،آیا امکان دارد که در دانشگاه علوم پزشکی یک شهرستان، بعد از آزمون جامع، بورس صفر درصد شوم،یعنی هزینه تحصیلم را خودم بدهم ولی هیئت علمی_سرباز شوم(هنوز خدمت سربازی نرفته ام).
    آیا دانشگاه می تواند با چنین شرطی من را جذب هیئت علمی کند(با توجه به اینکه دانشجویان سراسری هزینه تحصیل ندارند در نتیجه بر من که هزینه تحصیل دارم ترجیح داده می شوند).
    به عبارت دیگر میخواهم بدانم قوانین جذب دانشجویان دکتری کاملا تعریف شده است و یا اینکه بستگی به نظر هیئت جذب دانشگاه مربوطه دارد که دانشجوئی را با شرایط خاصی جذب کنند یا نه، مثلا فردی را که دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد است به شرط بورس صفر درصد(پرداخت هزینه های تحصیل توسط خود شخص) جذب نمایند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کسی که می خواهد بورس موسسه ای شود، باید اول از جهت علمی و صلاحیت عمومی مورد تأیید آن مرکز قرار گیرد. مقررات خاصی وجود ندارد که دانشجوی آزاد را بگیرید یا نگیرید. بورسه صفر درصد نیز نشنیده ام. اگر شما بورسیه شوید آن مرکز طبق مقررات کمک هزینه و هزینه دانشگاه اگر پولی باشد را پرداخت می کند. ولی این که دانشگاه ها مانند یک بنگاه اقتصادی فکر کنند و کسی را که بورس صفر درصد پیشنهاد می کند را بر دیگران ترجیح دهند یا حداقل با دانشجویان روزانه مساوی بدانند، خیلی بعید است.

  3. الهام
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    متشکرم بابت این همه وقتی که گذاشتید. مطالب بسیار عالی و مفیدند
    من کارشناسی ارشد از دانشگاه امیرکبیر هستم و چند روز پیش برا مصاحبه یه موسسه غیرانتفاعی رفتم و باهام تماس گرفتند و گفتند پذیرفته شدم. گفتند که از ترم بعد ۱۲ ساعت تدریس دارم و بقیه کار اجراییه و به صورت تمام وقت خواستند.
    ۱}می خواستم بدونم برای بستن قرارداد باید مراجعه کنم یا حکم با اطلاعات سایت جذب ارسال میشه؟
    ۲)من یه سال سابقه تدریس چند واحد درسی هم دارم. آیا در حقوقم موثره که ارسال کنم؟
    ۳)من مطالب بالا را مطالعه کردم اما ارقام متفاوتی در مورد حقوق کارشناس ارشد دیدم. یه جا گفتید بین ۷۰۰ و ۱ میلیون.یه جا هم گفتید بالای یک میلیون
    میشه بگید کدومش درسته؟
    ۴)به نظرتون شرکت در کارهای اجرایی بهتره یا اینکه حق التدریس درس اضافه بردارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر شما به صورت مربی استخدام شوید، باید ۱۲ ساعت موظفی شما است ولی آنها نمی توانند اجبارا کارهای اداری را مثل کارمند به شما تحمیل کنند. تصدی شغلهایی مثل رئیس گروه، معاون آموزشی و امثال آن دارای مزایا و معافیت از تعدادی از واحدهای موظف خواهد بود. ۱- برای بستن قرارداد پیمانی به موسسه مزبور باید مراجعه کنید. ۲- سابقه تدریس تأثیری در حقوق شما ندارد. ۳- با تعدیلهای امثال قدری بالاتر از یک میلیون باید باشد. ۴- هیچ کدام تمرکز روی تحقیق و پژوهش و ادامه تحصیل.

  4. آیهان رحمتی
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز
    در جذب هیات علمی مخصوصادر بورس گرفتن آیا مطابقت رشته ارشد با دکتری لازم هست.مثلا ارشد الهیات با گرایش فلسفه اسلامی باشه اما دکتری عرفان اسلامیٰ و در خواست بورس دانشجوی دکتری عرفان اسلامی باشه آیا مطابقت ارشد با دکتری لازم است. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا لازم است ولی به هر حال این به موسسه مربوط وابسته است و دروسی که بنا است شما در آن تدریس کنید و نزدیکی رشته های گذرانده شده.

  5. کیان
    پاسخ

    سلام جناب استاد. وقت عالی بخیر
    بنده کارشناسی ارشد مجازی رو در یکی از دانشگاه های معتبر قبول شدم.همزمان در گرایشی دیگر در دانشگاهی غیرانتفاعی هم قبول شدم.
    با توجه به اینکه دوره مجازی آموزش محور بوده اما غیرانتفاعی اینگونه نیست، به نظر شما کدام یک را انتخاب کنم؟
    در صورت انتخاب مجازی آیا در آینده برای عضویت در هیئت علمی یا دکتری به مشکل بر می خورم؟
    پیشاپیش سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اگر دانشگاه غیر انتقاعی معتبر است، غیر انتفاعی بهتر است ولی به هر حال نباید از اخذ مدرک از این دانشگاه ها نباید انتظار زیادی داشته باشید.

  6. ربانی
    پاسخ

    جالب یود . دوست بچگی شما . ارادتمند. ربانی

  7. علی
    پاسخ

    عرض سلام وخدا قوت به استاد گرامی
    استاد
    بنده دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه دولتی (روزانه) هستم.
    ۲۷ساله وخدمت سربازی هم رفتم.
    تصمیم دارم ترم اول ودوم هر ترم ۱۲واحد بگذرانم تافقط پایان نامه وسمینار بماند.
    تا ازسال بعد نیازی به دانشگاه آمدن نداشته باشم وبتونم بیرون کار کنم.
    به نظرتون تصمیم درستیه ؟؟؟؟؟
    باتوجه به اینکه امکان پایین آمدن معدل هم خواهد بود چون ۱۲واحددر هرترم برای رشته ما سنگینه .
    تاثیرمعدل درپذیرش های بعدی درمقطع دکترا و احیانا تدریس در دانشگاه چقدره؟؟
    ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به کجا چنین شتابان! شما که دارید از دانشگاه فرار می کنید چرا دنبال برگشت به دانشگاه هستید. ای ناقلا! شما هم مثل بقیه دنبال مدرک دانشگاه هستید!

  8. vahid
    پاسخ

    سلام، مطالب عالی هستن، بسیار ممنون

  9. حميد
    پاسخ

    عرض ادب و خدا وکیلی ارادت خالص. ما ندیده عاشقت شدیم حضرت استاد. من قبلا هم زحمت دادم به شما در مواردی و راهنمایی شما رو به دیده منت پذیرفتم . ممنون برای همه زحماتتون. در ضمن به قدری این مطالب برای من و بقیه مفیده که بنده بصورت لحظه ای از طریق RSS نظرات و سوالات رو دنبال میکنم…
    و اما بعد!
    بنده ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دارم از دانشگاه آزاد . خدایی نکرده زبانم لال بر فرض محال بتونم در دانشگاه دولتی (و نه غیر انتفاعی) عضو هیات علمی در گروه معارف اسلامی بشم که اتفاقا متقاضی جذب در مقطع و رشته و گرایش ماست. چاکر سراپا تقصیر اگر خدایی نکرده قبول بشه و شروع به کار در گروه مذکور(معارف اسلامی) کنه از اونجایی که تخصص بنده خدایی نکرده فقهی و حقوقی بوده و در معارف نهایتا در حد وظایف معلمی و انجام وظایف مدرسی ظاهر بشیم و غیرهم… قطعا تحقیقات و مقالات و علاقه قلبی بنده همان است که بود یعنی فقه و حقوق.
    ۱- آیا این مسئله در رزومه علمی بنده ایجاد مشکل نخواهد کرد؟ چه به لحاظ ارتقاء جایگاه و چه به لحاظ هر لحاظ دیگری که به مخیله بنده هم خطور نمیکنه! (منظور تناقض بین گروه جذب و پ‍ژوهش و فعالیت و …)
    ۲- آیا امکان تغییر گروه در آینده به گروه حقوق ممکن خواهد بود؟ اگر بله ، چطور و از چه طریقی؟
    ۳- آیا در هیچ صورتی امکان فعالیت در گروه حقوق میسر خواهد شد ؟ مثلا بصورت اندک ساعاتی در طول و عرض و ارتفاع هفته؟ که قطعا نهایتا شامل متون فقه و اصول فقه و دیگه در حد اعلا بخوان یه حالی به ما بدن مدنی…

    جناب آقای دکتر که حقا شایسته لفظ زیبا و علیای معلمی و استادی هستید؛ جسارت حقیر در استفاده از عبارات عامیانه رو ببخشید. دیدم همه سعی میکنن خیلی کتابی حرف بزنن ، علی رغم اینکه بنده یک صمیمیت و افتادگی شیرین و محاوره ای گرم رو در کلام شما به وضوح میچشم…
    ارادتمند… مشتاق دیدار و تلمذ محضر حضرتعالی…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتون گروه معارف اسلامی شاخه فقه و حقوق باشه که مانعی ندارد ولی اگر نه مشکل ایجاد خواهد کرد. ۲ برای درسهای فقه و اصول ممکن است برخی از فارغ التحصیلان فقه و مبانی جذب دانشکده های حقوق شوند. ۳- بله برخی هم اکنون مشغول هستند، البته مدنی خیلی بعید است مگر استاد حقوق پیدا نشود.

  10. سینا
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامی
    دانشجوی ترم اول ارشد دانشگاه آزاد شیراز، رشته مهندسی شیمی هستم. دانش آموخته ممتاز مهندسی صنایع شیمیایی در مقطع کارشناسی. سوال من این است که برای دکتری مهندسی شیمی ادامه دهم یا اینکه به فکر جذب بازار کار شرکت نفت، گاز یا پتروشیمی باشم؟ شرکت نفت و گاز را پیشنهاد میکنید یا کار به عنوان هیئت علمی؟ در کل به نظر شما در این رشته، دکتری فرصت کاری بیشتری دارد یا کارشناسی ارشد؟ ( با توجه با صدور بخش نامه جذب سالانه ۳۰۰۰ نفر نیروی انسانی در بخش نفت وگاز…)
    با سپاس بی کران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم تا هیئت علمی فاصله زیادی دارید و در این فاصله می توانید جذب بازار کار شوید. تا انشا الله در آینده چه می شود و آیا امکان جذب در یک دانشگاه مناسبی خواهد بود یا نه.

  11. کامران
    پاسخ

    سلام جناب دکتر عزیز
    با تشکر از زحمات زیادتون. سوالی داشتم.
    می خواستم بدونم حقوق دانشجوی بورسیه داخل یک دانشگاه دولتی در شهرستان کوچک چقدر است؟اینکه برابر با حقوق مربی پایه ۱ سال ۸۹ است یعنی حدودا چقدر می شود؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالا زیر یک میلیون تومان باید باشد.

  12. علمی
    پاسخ

    آقای دکتر سلام و سپاس ! لطفا راهنمایی فرمایید
    به نظر شما با مدرک کارشناسی ارشد دستیار قراردادی پیام نور با ۴۰ ساعت حضور (کاملا اداری) با حقوق ۸۰۰هزار یا کارمند رسمی با ۸ سال سابقه کار با دو برابر حقوق مذکور و البته کار غیر مرتبط با مدرک دانشگاهی .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم انتخاب اول نیز مالی نیست.

  13. بابک
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی.
    اینجانب فارغ التحصیل دکتری(ازدانشگاه دولتی) و بورسیه پیام نور میباشم. در حال حاضر مشغول گذراندن طرح سربازی در پیام نور می باشم. متاسفانه شرایط تدریس در این دانشگاه مایوس کننده است. در واقع تدریس در این دانشگاه به هیچ وجه لذت بخش نیست. با توجه به اینکه اینجانب متعهد خدمت به وزارت علوم (نه پیام نور) هستم و دارای مقاله چاپ شده در آی اس آی هستم، چگونه می توانم تعهد خود را در دانشگاه دولتی بگذرانم؟ آیا راهی هست؟ خواهشمندم بنده را راهنمایی بفرمایید. با سپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر می کنم در دوره سربازی این امکانپذیر نباشد بعد از آن نیز باید عدم نیاز از پیام نور بگیری که اگر بدرد بخور باشی به شما عدم نیاز نمی دهند.

  14. معصومه
    پاسخ

    با سلام خدمت شما. من کارشناسی رشته مهندسی منابع طبیعی گذراندم در مقطع ارشد مدیریت بازرگانی – بیمه دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستم. برای رشته دکتری چه رشته ای را می توان انتخاب کرد که عضو هیئت علمی بشم؟ ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حداقل سعی کنید که از موضوع مدیریت بازرگانی بخش بیمه خارج نشوید.

  15. شكرانه
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم۵ رشته ی مهندسی برق هستم گرایش الکترونیک .یکی از اساتید دانشگاه ما /دانشگاه ازاد /:که برای کارشناسی ارشدرشته ی دیگری را انتخاب کنید مثل معماری یا عمران حقوق ادعا میکند ادامه راه دشوار است .ورشته ی برق درامد ندارد.نظر شما چیه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته خودتان خوب و درآمد زا است سرد نشوید و ادامه بدهید و از این شاخه به آن شاخه بیشتر آسیب می زند.

  16. سمانه سنگسري
    پاسخ

    باسلام و عرض احترام
    خدمت جناب آقای دکترشیروی
    اینجانب سمانه سنگسری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته گرافیک و عضو رسمی بنیاد ملی نخبگان ایران در فراخوان جذب هیات علمی بهمن ۸۹در دانشگاه بین الملی هنر اصفهان بصورت هیات علمی پذیرفته شدذه ام اما به تغییر ناگهانی شرایط خانوادگی ام (درگذشت ناگهانی برادر کوچکم در ۱۸ بهمن ۹۰ و پی بردن به بیماری حاد قلبی مادر و برادر بزرگم ) شرایط عزیمت اینجانب به شهر اصفهان غیر ممکن گردیده است . ومن به دنبال راهکاری جهت انتقالی قبولی پرونده ام به یکی از شعب دانشگاههای غیر انتفاهی تهران ویا حومه که رشته ی گرافیک یا هنر را دارا می باشند . لطفا اگر در این مورد امکان انتقالی بنده وجود دارد. مرا راهنمایی کنید .تا بدانم از کجا می توانم شروع کنم زیرا من حدود ۸ سال نیزنیروی حق التدریس به صورت مستمر بوده وبرای بدست آوردن جذب بصورت هیات علمی بسیار زحمت کشیده ام وبرایم بسیار مهم است که این موقیعت را از دست ندهم لطفا مرا راهنمایی نماییدو با تشکر فراوان از مساعدت شما
    با آرزوی موفقیت روز افزون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر پیمانی هستید موضوع انتقال عملی نیست و باید مجددا به صورت پیمانی جذب هیات علمی مرکز مورد نظر خود شوید. اگر رسمی آزمایشی یا قطعی هستید امکان انتقال است ولی باید مبدا و مقصد نیز موافقت کنند.

  17. علیرضا
    پاسخ

    سلام. قبلاً از مطالب مفید ارایه شده تشکر می نمایم.

    ممنون می شم به سوالم جواب بدهید. من فارغ التحصیل دکتری (سال ۸۹) و بورسیه وزارت علوم می باشم. در طول دوره خدمت ام که متاسفانه در خارج از دانشگاه سپری گردید چندین مقاله به اسم دانشگاهی که بورسیه اش هستم چاپ نموده ام. آیا این مقالات که همگی قبل زدن حکم کارگزینی بنده چاپ شده اند امتیازی تعلق می گیرد. توضیح اینکه این مقالات مستخرج از تز دکتری ام نمی باشند.

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان احتساب برای ارتقا به دانشیاری باشد، اصولا باید کارهایتان در دوره استادیاری باشد یعنی بعد از زدن حکم ولی اگر بعد از دکتری باشد، می تواند جزء امتیازات کل محسوب شود ولی نمی تواند حداقل های وتویی را تأمین کند.

  18. جواد
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر شیروی ، استاد فروتن و خاضع

    از اینکه دیدم با این دقت و دلسوزی به سوالات خوانندگان وبسایت خود پاسخ می‌دهید بسیار خوشحال شدم چون چنین افراد مطلع و آگاهی مثل شما در جامعه ی ما کم هستند.

    من امسال قرار است در کنکور ۹۲ شرکت کنم و رشته ی دبیری زمین شناسی را انتخاب کنم.
    حال با فرض اینکه در این رشته قبول شدم :

    ۱) آیا می توانم بعدها ، علاوه بر دبیرستان ها ، به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه ها فعالیت کنم؟

    ۲) اگر به جای دبیری زمین شناسی ، در رشته ی زمین شناسی کاربردی یا دیگر رشته های مربوطه ( به جز دبیری ) قبول شوم آیا باز هم می توانم به عنوان دبیر زمین شناسی در دبیرستانها یا استاد دانشگاه در دانشگاهها فعالیت کنم؟

    ۳) در کل ، شما به بنده که می خواهم بتوانم هم در مقطع دبیرستان و هم در دانشگاه تدریس کنم ، چه پیشنهادی دارید؟ ( البته در حوزه ی زمین شناسی )

    از اینکه وقتتان را گرفتم بسیار شرمنده ام.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس در دانشگاه در یک مرحله بالاتر از دبیرستان است و معمولا یک استاد دانشگاه در دبیرستان تدریس نمی کند. بنظرم دبیری خود مانع استادی دانشگاه است و انتقال از دبیری به استادی دانشگاه سخت تر خواهد بود.

  19. علمی
    پاسخ

    سلام استاد
    میشه لطف کنید وبفرمایید حقوق یه مربی دربدو هیئت علمی شدن توپیام نور چقدره؟مدرک کارشناسی ارشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بین ۷۰۰ تا یک میلون تومان حدس می زنم.

  20. مريم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. خسته نباشید. جدا از مبحث هزینه، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات را در مقایسه با دانشگاههای معتبر دولتی چطور ارزیابی می فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظور کدام دانشگاه است؟ معمولا دانشگاه دولتی معتبر مقدم بر دانشگاه آزاد است به خصوص دانشگاه های مستقر در تهران.

  21. راهنمایی خیلی فوری
    پاسخ

    با سلام و تشکر من از راهنماییهای شما خیلی استفاده کرده ام. من دانشجوی دکتری یک دانشگاه دولتی هستم و همزمان هم کارمند پیمانی یکی از ادارات تهران،برای بورس یکی از دانشگاههای شهرستان اقدام کردم و بعد از گذشت ۲ سال بالاخره به وزارت علوم معرفی شده و در نوبت مصاحبه قرار گرفته ام که فکر کنم آخرین مصاحبه باشه منتهی در این مدت در کارم هم رسمی شده ام منتهی تقاضای مرخصی بدون حقوق دادم و موافقت شده و از اول مهردر مرخصی بدون حقوق هستم به نظر شما
    ۱- سریع استفعا بدم یا صبر کنم تا نتیجه نهایی باید؟
    ۲-اگردر نتیجه نهایی تایید شدم آیا همچنان در حالت بدون حقوق بمانم یا اینکه استفعا بدهم
    ۳- برخی میگویند حالاکه رسمی شدی بورس نگیر و یکی دوسال دیگه وقتی دکترا گرفتی به آن دانشگاه منتقل شو و از شرایط تبدیل وضعیت استفاده کن نظر شما چیه آیا تبدیل وضعیت کار راحتیه یا اینکه پروسه طولانی داره؟
    راستش من از قوانین اصلا اطلاعی ندارم و کارم رو هم به خاطر شرایط فعلی نمیتونستم رها کنم بنابراین نیاز مبرم و سریع به راهنمایی دارم
    به خاطر راهنماییهاتون براتون دعای خیر میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- وجهی برای استعفای فوری نمی بینم. ۲- ظاهرا بورسیه با کارمندی مغایرت دارد و باید استعفا بدهید. ۳- اگر بورسیه باعث شود که جذب هیات علمی بشوی، بورسیه بهتر است. و امکان انتقال از کارمندی به هیات علمی وجود ندارد مگر با شرایط سختی آن هم کارمندان دانشگاه یا وزارت علوم و نه سایر ادارات.

  22. فاطیما
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید جناب دکتر من دانشجوی کارشناسی ارشد بیولوژی گرایش سلولی-تکوینی در دانشگاه آزاد هستم سوالی که ازشمادارم این است که آیامن می توانم استاد راهنما ومشاور خود را ازواحد دانشگاه آزاد دیگری انتخاب کنم ویا اینکه یکی از آنها حتماً باید از واحدی که درآن درس می خوانم باشد. من چطور می توانم ازضوابط انتخاب استاد راهنما و مشاور برای پایان نامه ام مطلع شوم. باتشکر وآرزوی توفیق روزافزون شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا منعی ندارد ولی بسیاری از دانشگده ها و گروه ها در مقابل معرفی اساتید راهنما و مشاور خارج از آن موسسه مقاومت نشان می دهند به نحوی که معمولا با آن موافقت نمی کنند مگر هیات علمی کافی نداشته باشند.

  23. دانشجوی ارشد مهندسی صنایع
    پاسخ

    استاد ممنون از لطفتون که جواب سوالامونو میدید
    میخواستم اینو هم بپرسم که امکانش هست با مدرک ارشدم توپیام نور هیئت علمی بشم؟!
    پیام نورتبریز یا شهرستاناش!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش در شهرستان ها وجود دارد ولی اخیرا خیلی مشکل شده است.

  24. دانشجوی ارشد مهندسی صنایع
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    میخواستم ببینم بامدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع-صنایع دانشگاه دولتی میشه به عنوان هیئت علمی تو دانشگاه پیام نور تدریس کرد یا حتما باید دکتری قبول بشم؟اگه جوابتون مثبته حقوق ومزایاش حدودا چقدره؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می شود تدریس کرد و دکتری شرط نیست. تدریس حدود ساعتی شش یا هفت هزار تومان.

    • بهرام
      پاسخ

      راحت میتونی حق التدریس بشی اما برای هئیت علمش شدن باید رزومه خوبی داشته باشی مثل مقالات داخلی یا خارجی. حق التدریسی هم ساعتی بیشتر از سه، چهار هزار تومان نمیدن.

  25. بهار
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    من دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد هستم خیلی دوست دارم دکتری دولتی قبول بشم حاضرم خیلی هم براش تلاش کنم ولی شنیدم دانشگاه های دولتی دانشجوهای آزاد رو پذیرش نمی کنن , می خواستم بدونم این حقیقت داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این حقیقت ندارد ولی ممکنه شما در رقابت با سایر شرکت کنندگان نتوانید امتیاز لازم را کسب کنید. این ممکنه به خاطر سطح دانش شما باشد نه این که از کجا فارغ التحصیل شده اید.

    • پويا
      پاسخ

      از این شایعه تعجب کردم! دانشگاه آزاد مورد تایید وزارت علوم هست بنابراین مانعی ندارد….

  26. علی
    پاسخ

    سلام

    می خواستم بدونم با مدرک ارشد در رشته مهندسی صنایع دوره ی الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس، شانس قبولی در مقطع دکتری (قسمت مصاحبه منظورم هست) چقدر هستش؟ برای پذیرش در دانشگاه های خارج کشور چه طور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس وجود دارد ولی در شرایط مساوی با سایر شرکت کنندگان، غیر مجازی ممکن است مقدم باشد.

  27. masood
    پاسخ

    با تشکر فراوان از آقای دکتر جهت راهنمایی-اقای دکتر رشته من روانشناسی است و شنیده ام که دکتری پژوهشی بیشتر برای رشته های فنی و علوم پایه کاربرد دارد ایا باتوجه به این که من زیر گروه علوم انسانی هستم بازهم دکتری پژوهشی فایده دارد. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری پژوهشی در ایران جدیدا راه اندازی شده است و این که بعدا چه برخوردی با آنها می شود، معلوم نیست ولی فعلا در مقررات منع خاصی وجود ندارد.

  28. امیر
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آیا بین یک استادیار سرباز دانشگاه دولتی با استادیار پیمانی همان دانشگاه از نظر تعداد واحد موظف تدریس و ساعات حضور و میزان حقوق تفاوتی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تفاوتی ندارد ولی معمولا نسبت به حضور ۴۰ ساعت استادیار سرباز سختگیری بیشتری می شود.

  29. مهشید
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.میشه لطف کنین بگین حدود حقوق یک عضو هیئت علمی با مدرک کارشناسی ارشد رشته الکتروتکنیک در دانشگاه آزاد در آغاز کار در ماه چقدره؟البته در دانشگاههای اطراف منظورمه.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دقیقا اطلاع ندارم ولی باید حدود یک میلیون تومان باشد.

  30. سعیدی
    پاسخ

    سلام.
    برای عضو هیئت علمی شدن ،هر دو مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری باید یکی باشنند؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ترجیجا بله، مگر در موارد استثنایی که رشته دکتری وجود نداشته باشد.

  31. اعظم
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    من دانشجوی ترم۳ کارشناسی روانشناسی دانشگاه پیام نور هستم میخوام بدونم باتوجه به اینکه با مدرک فوق دیپلم حسابداری کارمند شهرداری هم هستم و تصمیم جدی واسه ادامه تحصیل تا دکترا دارم بهتره که تلاشم رو بکنم و واسه ارشد دانشگاه دولتی روزانه قبول بشم و از کارم استعفا بدم و روی درسم تمرکز کنم و سعی کنم واسه دکترا هم روزاته قبول بشم یا اینکه در کنار کارم به تحصیل در دانشگاه پیام نور تا مقطع دکتری ادامه بدم و در کنار شغلم در شهرداری دفتری مشاوره ای هم واسه خودم داشته باشم؟ضمن اینکه علاقه ی زیادی به رشته روانشناسی دارم و علی رغم اینکه به خاطر شغلم نمیتونم سرکلاسهاش برم همه نمره هام بالای ۱۸ هستش
    ممنون میشم اگه نظرتون رو بدونم
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رها کردن کار در شهرداری را توصیه نمی کنم چنانکه ادامه تحصیل در یک رشته بی ربط به کار شما و ادامه آن در دانشگاه پیام نور را نیز توصیه نمی کنم.

  32. masood
    پاسخ

    سلام. من پذیرش دکتری پژوهش محور را از یک دانشگاه گرفته ام. می خواستم بدانو که ایا مدرک آن ارزش دارد و میتوانم در آینده هیئت علمی یک دانشگاه شوم؟احتمال دارد که به مدرک من ایرادی گرفته شود برای جذب؟و من می توتنم با این مدرک تدریس هم داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال از جهت مقررات منعی ندارد ولی به هر حال اولویت شما پژوهش است که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به شدت به افراد محقق و پژوهشگر نیاز دارند.

  33. حامد
    پاسخ

    با درود بر استاد دانش و فضل
    جناب دکتر چند تا سوال داشتنم از خدمتتون
    ۱-من ۲۷ ساله و دانشجوی ارشد شیمی آلی پیام نور هستم. به نظرتون با توجه به بازار کار واسه دکترا بخونم یا برم دنبال خدمت و شغل
    ۲-اگه پایان نامه ۲ ترم طول بکشه باید شهریه ترم دوم رو هم بدم؟

    صمیمانه سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در شرایط فعلی پیدا کردن کار و کسب تجربه از اهمیت بیشتری برخوردار است. در کنار کار می توانی تحصیل خودت را ادامه بدهی.

  34. مزگان مرادی
    پاسخ

    سلام وعرض ادب.اینجانب کارشناس ارشدزبان وادبیات فارسی دارم.بطورخلاصه بگم کارشناسی پیام نوربودم وارشدراسال ۸۵دانشگاه آزادگرفتم.فقط۲ترم دردانشگاه پیام نورتدریس داشتم.حقیقتش معدل ارشدم۱۴/۷۵هست.ازسال ۸۶بیکارم وسردرگم.نمیدونم بایدچکارکنم.ازطرفی بارشته ای که من تحصیل کردم موج بیکاری زیاده.باادامه تحصیل هم نمیدونم چکنم.توروخدامنوراهنمایی کنیدواقعابلاتکلیفم.بااین معدل میشه ادامه تحصیل داد؟آیااصلاصلاحه ادامه تحصیل؟چطوری ودرآخرخواهش میکنم کاملامنوراهنمایی کنیدکه بااین اوصاف ذکرشده وبیکاری وسردرگمی چکنم؟درآخرازاینکه وقت میذاریدکمال تشکررودارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متاسفانه تعداد پذیرش در این رشته ها خیلی بیش از نیاز بازار است و طبیعتا کسانی که نتوانند در این رقابت ها جلو بیفتند، از گردونه خارج می شوند.

  35. سینا
    پاسخ

    درود بر استاد گرانقدر،

    مبلغ حق التدریسی که یک دانشگاه غیرانتفاعی به ازای تدریس دروس پایه توسط دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی (روزانه)، پرداخت می کند چقدر خواهد بود؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حدود ۷ تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر ساعت تدریس.

  36. farzan
    پاسخ

    سلام
    متولد ۶۸ و دانشجوی ارشد عمران ترم ۳ دانشگاه نوشیروانی بابل بامعدل ۱۶.۷ هستم میخواستم بدونم بااین شرایط جامعه آیا ۵ سال درس خوندن دوباره در مقطع دکترا خوب و عقلانی است یا اینکه تکلیف سربازیمو مشخص کنم و دکترا را بعد از کار گرفتن بخونم؟
    البته شماره چشمم مجموع ۱۲ هست

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون رشته عمران پول ساز است و مدرک بالاتر نیز برای پول درآوردن ملاک نیست. فعلا بچسب به پول درآوردن و بعدا تفننی دکتری را نیز اگر خواستی دنبال کن.

  37. مهرداد
    پاسخ

    استاد گرامی خدا قوت
    ببخشید آقای دکتر من دانشجوی ارشد حقوق علوم تحقیقات اراک هستم که دفاع از پایان نامه مونده….
    اما گویا که تابستان بخشنامه به دانشگاه اومده که عنوان پردیس باید قبل از اسم کامل دانشگاه باید بیاید
    سوال اینکه آیا اینها میتونند این کار رو بکنند چون ما دانشجوها رو به اسم علوم تحقیقات جذب کردند و واژه پردیس در کار نبوده
    دوم اینکه فرق پردیس با علوم تحقیقات چیه
    سوم ممکنه فرقی تو استخدام ما برای استاد دانشگاهی تو دانشگاه باشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قبلا نیز این سوال را مطرح کرده بودید. فرقی ندارد. نگران این چیزها نباشید.

  38. امیر
    پاسخ

    با سلام و ارادت
    پیرو سوال قبل، که فرمودید تحصیل در دانشگاه دولتی سمنان نسبت به دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات ارجح است، در صورتیکه بورس تحصیلی در دانشگاه آزاد فراهم باشد، کدام ارجح است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر این بورس تضمین هیئت علمی در آینده برای شما خواهد بود، دانشگاه آزاد مقدم است.

  39. سینا
    پاسخ

    سلام استاد گران سنگ
    خیلی ممنون میشوم خودتان را در شرایط بنده قرار داده و پاسخ دهید. بنده امسال بدون هیچ تلاشی برای مطالعه در مقطع ارشد مهندسی برق دانشگاه آزاد یک شهرستان کوچک از اطراف مرکز استان قبول شده ام و به خاطر ترس ازپشیمانی در آینده تا الان نتوانستم برای ثبت نام اقدام کنم به نظر شما آیا یکسال زودتر شروع به تحصیل کردن ارجحتر است یا دیرتر و دانشگاه دولتی معتبر؟ آیا برای ادامه تحصیل و انشاا… جذب دانشگاه شدن ارشد آزاد شهرستان کوچک مشکل آفرین خواهد شد یا میتوان آنرا با قبولی در داشگاه معتبر مقطع دکتری و با کارهای پژوهشی جبران کرد؟ با تجربیاتی که دارید کدامیک را صلاح میدانید؟ ممنون از توجه شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر از خودتان اطمینان دارید که در یک دانشگاه خوب دولتی قبول می شوید، یکسال دیگر آن را امتحان کنید.

  40. مهرنوش
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ۱) ارشد غیرانتفاعی بهتره یا پیام نور از طریق سراسری?
    ۲) هزینه مدیریت بازرگانی ارشد پیام نور بیشتره یا غیرانتفاعی؟
    ۳) فرق بازرگانی بین الملل با بازاریابی بین المللل چیست؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بنظرم غیر انتفاعی بهتر است. ۲- نمی دانم ۳- بازرگانی اعم از بازاریابی است.

  41. سعید
    پاسخ

    سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه مرسی از زحمات شما. میخواستم بپرسم برای تدریس در دانشگاهها ایا معافیت وظیفه عمومی موثره یانه مرسی از محبتاتون؛ِ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم تأثیری داشته باشد ولی برای هیئت علمی شدن باید حتما وضعیت سربازی شما معلوم شود و استخدام سرباز جز برای هیئت علمی سرباز امکانپذیر نیست.

  42. سینا
    پاسخ

    درود بر استاد گرامی
    با تشکر،۱- توضیح مختصر و مفیدی را پیرامون چیستی، مزایا و معایب راتبه تحصیلی بیان کنید.
    ۲- دانشجوی دکتری یک دانشگاه بورس دانشگاه دیگری شود یعنی چه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، ۱- راتبه تحصیلی واژه ای است که فرهنگستان به عنوان معادل فارسی! بورس تحصیلی بکار گرفته است. ۲- برای مثال فردی از طرف دانشگاه کاشان بورس می شود که در دانشگاه تهران دکتری بخواند و پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه کاشان مشغول به کار شود.

  43. behrooz
    پاسخ

    سلام وخسته نباشید به جناب دکتر شیروی….اقای دکتر من ارشد اقتصاد هستم والان در دانشگاه علامه تهران درحال خوندم…من علاقه زیادی به تدریس دانشگاه دارم نه صرف کسب(earn)درامد بلکه علاقه ای پیشنه دارد…ایا در تهران جایی را برای تدریس سراغ دارید …دانشگاه ازاد یا پیام نور یا علمی کاربردی یا غیر انتفاعی ..به صورت پاره وقت………..ممنون میشم که به چنین دغدغه من پاسخ بدهید….مننون که به سوالات پاسخ میدهید این اجر بزرگیست که نزد خداوند به صورت امانت در خزانه اش(teasury) باقی میماند….l,tr fhadn

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متاسفانه به علت روابط عمومی ضعیف ارتباطات زیادی با این مراکز ندارم که بتوانم شما را توصیه کنم.

  44. علی
    پاسخ

    سلام دکتر ….خسته نباشید میشه طرز نوشتن مقاله رو لطفا دقیق بیان کنید ممنون میشم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در فرصتی این را توضیح خواهم داد ولی آنچه که می توانم اجمالا به شما توصیه کنم این است که از مطالعه مقالات قبول نحوه نوشتن مقاله را یاد بگیرید.

  45. امیر
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    تحصیل در مقطع دکترای رشته مهندسی در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران ارجح است یا در دانشگاه دولتی سمنان؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم دانشگاه دولتی سمنان به خاطر این که لازم نیست پول بدهی و وقتی پول ندهی درس به شما بیشتر می چسبد.

  46. احسان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی …..من دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هستم….و قصد دارم در دانشگاه ازاد واحدهای خوزستان به عنوان امریه یا استاد سرباز فعالیت کنم ایا امکانش هست که دانشگاه ازاد بپذیرند …ایا دانشگاه ازاد چنین فعالیتهایی رو به عنوان امریه یا استاد سربازی دارد……ممنون میشم بهم بگید …..واقعا تشکر که سریع پاسخ همه دوستان رو میدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تماس بگیرد. اگر از یکی از واحدهای خوزستان اعلام نیاز بگیرید، منعی ندارد.

  47. masoud
    پاسخ

    سلام خسته نباشید جناب آقای دکتر واسم یه مسئله مبهمی ایجاد شده ممنون میشم راهنمایی کنید. از محبتاتون واقعا ممنونم جسارت مارو ببخشید مدام شما رو به زحمت میندازیم چرا که متاسفانه به جرات میتونم بگم و خالی از هرگونه غلو کمتر استادی پیدا میشه اینقدر متواضع و مسئولانه با حوصله جواب دانشجویانو بده و خوب دست ما خالیه و تنها امیدمون شما هستین و هر بار هم با جواب دادن ما رو شرمنده میکنید . آیا به یه استاد یار پایه ۱ که عضو هیات علمی آموزشی بصورت پیمانی قرار داد بسته و خوب طبق آئین نامه حداکثر موظفیش ۱۰ ساعت در هفته هست ماهیانه مثلا چیزی حدود یک میلیون و هفتصد حقوق میدن؟ بعبارت ساده تر بگم بطور طبیعی ۴ تا هفته داریم و در طول یک ماه اگر هر هفته ایی ۱۰ ساعت تدریس داشته باشه طبق موظفی. یعنی بابت این ۴۰ ساعت موظفی در طول ۱ ماه چیزی حدود مثلا یک میلیون و هفتصد دانشگاه حقوق میده؟ یا نه اصلا برداشت من اشتباه قضیه جور دیگس؟ قربون محبتتون سلامت و تندرست باشین جناب دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس تنها بخشی از وظایف یک عضو هیئت علمی تمام وقت است. اینظور که شما حساب می کنی انگار حق التدریس یک استادیار ساعتی ۴۰ هزار تومان است در حالی که این رقم حدود ده هزار تومان است. حقوق ثابت برای حضور چهل ساعت و انجام وظایف پژوهشی است مثل کتاب و مقاله و بنا نیست که یک استاد دانشگاه یک جزوه را شب قبل مطالعه و فردا ارائه نماید. او باید مرتب تحقیق کند، دانشجویان را راهنمایی کند و در پایان نامه و رساله دانشجویان همراه وی باشد.

  48. سابرینا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر باشه خسته نباشین ممنونم از جوابگوئیهاتون واقعا که شرمنده میفرمائید واقعا برکتی هستین واسه قشر دانشجو. سئوالم از محضر جنابعالی اینه که این بحث دفاع از پروپوزالم در مقطع دکترا در برابر هیات داوری با دفاع از پایان نامه چه فرقی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دفاع از رساله در پایان کار است در حالی دفاغ از پروپوزال در شروع کار است. در پروپوزال هیئت داوری به دنبال این است که آیا دانشجو پلان مناسبی برای کار خود دارد و می خواهد اطمینان حاصل کند که دانشجو می تواند با موفقیت کارش را دنبال کند. در دفاع، کار آنجام شده ارزیابی می شود.

  49. parisa
    پاسخ

    سلام دکتر. من کارشناس بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستم. برا فوق تغییر رشته دادم و روانشناسی صنعتی و سازمانی خوندم. حالا برا دکترا با توجه به اینکه دکترای این رشته تو ایران نیست باید روانشناسی عمومی بخونم. امکان اینکه با مدرک دکترا جایی هیئت علمی بشیم هست یا این یکی نبودن مدرک ها رو ایراد می گیرن؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است با اساتید رشته های مزبور مشورت کنید.

  50. پرستو نقیب الساداتی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید سوال من این است که با مدرک کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در آزمون دکترای چه رشته هایی به غیر از زبان انگلیسی می توان شرکت کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دفترچه دکتری را نگاه کنید. قبلا محدودیتی از جهت آزمون وجود نداشت هر چند که قبولی کتبی و مصاحبه در سایر رشته ها معمولا ممکن نیست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *